به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، تا چند هفته دیگر متولی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت منتخب تعیین میشود. این در حالی است که گفتوگو درباره اینکه چه کسی سکان این وزارتخانه را در اختیار خواهد گرفت همچنان ادامه دارد. " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان چند مولفه و ویژگی را برای سیاستگذار عرصه گردشگری برشمرده است. او میگوید: متولی این حوزه باید با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا باشد زیرا این آشنایی در تصمیمگیریهای او بسیار موثر خواهد بود. شناخت اقتصاد گردشگری از دیگر مواردی است که رئیس جامعه تورگردانان آن را برای متولی حوزه گردشگری لازم میداند و با بیان آن میافزاید: صنعت گردشگری یکی از صنایعی است که میتواند بالاترین میزان اشتغال را به خود اختصاص دهد و این امر با توجه به تجربههای جهانی هم مشخص شده است، بنابراین شناخت مسوولان گردشگری از پتانسیلهای این صنعت برای چالشهایی که ما در حوزه اقتصاد و اشتغال داریم بسیار مهم است. او ادامه میدهد: چنانچه متولی حوزه گردشگری با مختصات روابط بینالمللی آشنا باشد و بداند چطور با مسوولان سایر کشورها ارتباط برقرار کند خواهد توانست حتی در بهبود روابط ایران و سایر کشورها هم به نحو موثری عمل کند. رئیس جامعه تورگردانان معتقد است سیاستگذار عرصه میراث فرهنگی و گردشگری علاوه بر این ویژگیها باید قدرت رایزنی در داخل کشور با هیات وزیران، نمایندگان مجلس و سایر مسوولان داشته باشد تا بتواند گردشگری و جایگاهش را برای آنها شفاف کند. او میگوید: آشنایی مسوولان و متولیان برای آنها جایگاه گردشگری به عنوان یکی از مولفههای توسعه پایدار را تشریح خواهد کرد، زیرا در حال حاضر بسیاری از آنها شناخت زیادی از جایگاه گردشگری در اشتغال و درآمدزایی و رفع چالشهایی که در حال حاضر با آنها دست به گریبان هستیم، ندارند. بهرهگیری از توان بخشخصوصی و تعامل منطقی با این بخش از دیگر مواردی است که این کارشناس حوزه گردشگری بر آن تاکید و اضافه میکند: نباید بهرهگیری از پتانسیلهای بخشخصوصی تبدیل به یک شعار شود، زیرا در غیر این صورت مشابه تجربههای گذشتهای که در اختیار داریم، این بخش از توریسم کنار گذاشته شده و ما از توان این بخش بیبهره میمانیم. یکی از راهکارهایی که کشورهای اروپایی در دوره کرونا امتحان کردند توسعه گردشگری داخلی بود، این در حالی است که ما در ایران چندان این موضوع را جدی نگرفتیم و همین امر باعث شد گردشگری داخلی به نقطه کوری بدل شود که چنانچه به آن نپردازیم با آسیب جدی مواجه شود. پورفرج در اینباره میگوید: تقویت گردشگری داخلی دو اثر مثبت دارد، در این شیوه منابع مالی از یک استان به استان دیگر تزریق میشود که در توسعه آنها نقش دارد و دوم اینکه گسترش گردشگری داخلی در نهایت به توسعه توریسم خارجی هم منتهی خواهد شد. بهبود امکانات و کیفیت هتلها و سایر اقسام اقامتگاهها، بهبود وسایل حملونقل عمومی و... از مواردی است که این کارشناس حوزه گردشگری به عنوان نتایج توسعه گردشگری داخلی اشاره میکند و میگوید: با بهبود این موارد شرایط برای توریسم ورودی هم بهتر خواهد شد، زیرا گردشگری داخلی زیرساختها را برای این بخش مهیا کرده است. پورفرج از جمله منتقدان وضعیت گردشگری داخلی در دوران کرونا در ایران است. او در این باره بیان میکند: ما بارها سفرهای امن را پیشنهاد دادیم و گفتیم با وجود شرایط پاندمی مردم به سفر نیاز دارند، زیرا در خانه ماندن علاوه بر افسردگی به اختلافات خانوادگی هم دامن میزند. بحث ما این بود که با رعایت مجموعهای از پروتکلها، سفرهای داخلی انجام شوند و آژانسها هم بتوانند با رعایت استانداردها مانند تست منفی راهنما، راننده، ضدعفونی کردن وسیله نقلیه و... این نیاز مردم را تامین کنند. او می افزاید: با فقدان برنامهریزی و متمرکز شدن سفرها در تعطیلات شاهد ترافیکهای سنگین در جادههای شمال و سایر مناطق گردشگرپذیر کشور و... بودیم که همین امر در نهایت به شیوع بیشترکرونا منجر شد. متاسفانه گاه میبینیم متولیان بدون بهرهگیری از مشاوره کارشناسان و متخصصان این حوزه تصمیمگیری میکنند که همین موضوع تبعاتی را برای جامعه و صنعت گردشگری به همراه دارد. پورفرج در بخش دیگری از سخنان به مساله بومگردی به عنوان یکی از پتانسیلهای رو به رشد در صنعت توریسم ایران اشاره کرده و میگوید: موضوع اقامت و گردشگری روستایی یکی از اشکال توریسم است که در دنیا سالهاست رونق بالایی پیدا کرده و یکی از منابع درآمدی اصلی برای کشورها است. او میافزاید: این شیوه از توریسم قادر است منابع مالی و درآمدی را به مناطق کمتر برخوردار کشانده و باعث یک توسعه همهجانبه شود و در عین حال توزیع مکانی سفر را به همراه داشته باشد. بومگردی همچنین قادر به توسعه کشاورزی و درآمدسازی برای کشاورزان، روستاییان و عشایر است. رئیس جامعه تورگردانان همچنین معتقد است ایرانیها به این شیوه از گردشگری اقبال خوبی نشان دادهاند. او میافزاید: در بومگردی مردم احساس راحتی و آرامش دارند و همین موضوع باعث شده در سالهای اخیر اقامتگاهها در اغلب مناطق شکل بگیرند و بتوانند گردشگران را از سایر شهرها و استانها به منطقه خود بکشانند.
ایجاد شده: 3/مرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/مرداد/1400 اخبار داخلی
در طول این بیش از 25 سال تشکیل و تاسیس جامعه هتلداران ایران تا اینک که تبدیل به جامعه حرفه ای هتلداران ایران شده است به مرور و گام به گام هر زمان مجمع عمومی ، عادی و یا فوق العاده تشکیل شده به وضوح انسچام تشکیلاتی و رشد و بالندگی بخش خصوصی کاملاً مشهود و قابل لمس بوده است و خاصه این آخرین مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده که باید به تک، تک اعضاء حاضر دراین مجمع عمومی تبریک گفت ، همچنین باید قدر شناس رئیس و اعضاء محترم هیئت مدیره باشیم که مدتها جهت تشکیل این جلسه برنامه ریزی کردند . یکی از ویژگی های این مجمع با توجه به وجود انواع نرم افزارها و سخت افزارهای نوین این بود که بسیاری از نمایندگان استانها و اعضاء محترم مجمع در آن واحد زمانیکه بحث بر سر یکی از مواد اساسنامه جدید بود به وسیله تلفن های همراه خود و یا سایر سخت افزارها با کارشناسان و مشاوران و اعضاء هیئت مدیره خود به صورت برخط تماس برقرار کرده و سپس نتیجه گیری و رای خود را اعلام می کردند و انشاالله به چنان پیشرفتی برسیم که بتوانیم بیشتر از امکانات و تکنولوژی های روزدنیا سود ببریم. و امّا در خصوص تغییرات مهمی که در اساسنامه جدید افتاد و به یقین این تصمیمات و مصوبات برای آینده جامعه حرفه ای هتلداران ایران بسیار کارساز و مهم می باشد ، در حال حاضر اعضاء مجمع عمومی 33 نفر هستند و در آینده به بیش از 40 نفر خواهند رسید و به همین دلیل می طلبید اعضاء هیئت مدیره از 7 نفر به 9 نفر ارتقاء پیدا کنند به طور کلی هیچ منع قانونی برای افزایش تعداد اعضاء هیئت مدیره وجود ندارد و خاصه آنکه برای جامعه بزرگی و با فراوانی تعداد فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی آن ایکاش امکانات اجازه می داد و از افراد بیشتری در هیئت مدیره سود برده می شد و اگر عقیده بر آن است که تعداد کمتری در هیئت مدیره باشند فقط جهت آنکه فرایند تشکیل جلسات و تصمیم گیری ها با سرعت و سهولت بیشتری صورت گیرد امّا چون در حقیقت بازرسان در هیئت مدیره حق رای ندارند بسیار پسندیده است تعداد بیشتری در خصوص مشکلات به بحث نشسته و در خصوص تصمیم گیری های مهم با اختلاف نظرها روبرو شده و به یقین با رای گیری نتیجه مطلوبتری به بار خواهد آمد، فارغ از تمامی این مسائل کارشناسی باید از مهمترین مورد که همانا انسجام و هماهنگی بوجود آمده بین بزرگترین و موثرین زیرساخت صنعت گردشگری یعنی هتلداران کشور بوجود آمده است نام برد و این نزدیکی و انسجام به این سادگی ها به دست نیامده که با اندک تلنگری وسیله بعضی از کسانی که به دنبال منافع شخصی هستند دچار نابسامانی شود ، افرادی که خود را کارشناس مسائل هتلداری و صنعت گردشگری می دانند امّا با توجه به توان اجرائی هنوز نتوانسته اند جامعه استانی خود را به سوی حرفه ای شدن هدایت کنند و یا کسانی که هنوز امضاء رئیس تشکل استانی خود که با رای مثبت در این اساسنامه جدید خشک نشده به عنوان یکی از ارکان جنبی تشکل آن استان و با استفاده از واژه های حقوقی غیر مرتبط، ساز مخالفت کوک می کنند ، بدانند که نمی توانند تنش ایجاد کرده و باعث تشویش اذهان اعضاء شوند. از تمامی همکاران و فعالان و کارشناسان و دلسوزان صنعت گردشگری و هتلداری کشور خالصانه تقاضا می کنیم با تمام توان و به دور از پرداختن به حواشی سعی نمایند با تعامل با بدنه دولت و با انسجام و همیاری با یکدیگر اثبات نمایند ، بخش خصوصی حاضر در این حوزه به آن حد از توان علمی و عملیاتی رسیده که با در اختیار گرفتن بخشی از اختیارات دولت به صورت قانونی می تواند با اقتدار در سرنوشت خود سهیم باشد و راهکارهای مناسب را به اجرا گذارد. سید علی معین زاده | مشاور هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران
ایجاد شده: 25/تیر/1400 آخرین ویرایش: 25/تیر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز، جلسه ای با محوریت "تحقق سازمان مشارکتی، بازنگری در توسعه زیرساخت ها، سفر ارزان به کیش، حکمروایی محلی، معافیت های مالیاتی، گسترش فعالیت های رسانه ای صدا و سیما، تسریع در فرایندهای اداری" با حضور مدیرعامل، معاونین و برخی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و تعدادی از سرمایه گذاران جزیره در هتل آرامیس پلاس برگزار شد. " جعفر آهنگران " رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش فعالان اقتصادی را ذینفعان اصلی سازمان مشارکتی عنوان کرد و اظهار داشت: بهره گیری از تجارب و دانش فنی فعالان اقتصادی در تغییر ساختارها می تواند این منطقه را به یک شرایط مطلوب برساند. آهنگران بر ضرورت بازنگری زیرساخت های مختلف جزیره کیش اشاره داشت و گفت: توسعه زیر ساخت های انرژی،کاهش نرخ بلیت هواپیما، واردات خودرو از جمله برنامه های مهم سازمان منطقه آزاد کیش است. به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در چهار چوب قوانین و مقرارت؛ تمام زیرساخت ها در بخش های مختلف جزیره توسعه خواهد یافت. رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که هیچ برهه زمانی با دهه نخست شکل گیری منطقه آزاد کیش قابل مقایسه نیست، گفت: در راستای دستیابی به اهداف و سیاست های کلان سازمان گام های موثری جهت ارتقا سطح کیفی خدمات و استاندارد سازی در حوزه های مختلف برداشته خواهد شد. وی از تدوین برنامه مدون برای ترسیم آینده روشن کیش و تغییر اساسی در رویکرد و ساختار مناطق آزاد خبر داد و افزود: در آینده نزدیک شاهد اقدامات موثر و کارآمدی در منطقه آزاد کیش خواهیم بود. جعفر آهنگران یکی از مهمترین موضوعات سازمان منطقه آزاد کیش را خانه های سازمانی عنوان کرد و اظهار داشت: با گفتمان و بررسی شیوه های کارآمد می توانیم موفق تر عمل کنیم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش حکمروایی موثر محلی در جزیره کیش را به عنوان یک الگوی برتر در سطح کشور معرفی کرد و گفت: نهادهای مدنی، انجمن ها و سرمایه گذاران نقش مهمی در تحقق این امر مهم دارند. آهنگران اولویت شمردن جزیره کیش به منافع شخصی را از مولفه های مهم حمکروایی محلی عنوان کرد و بیان داشت: دغدغه اصلی تمام فعالان اقتصادی در گرو منافع جزیره است و این اقدام ارزشمند سبب فراهم شدن زمینه توسعه و پیشرفت کیش خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: برگزاری جلسات مداوم مانع زدایی رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. جعفر آهنگران بر نقش موثر صدا و سیمای مرکز کیش در جذب سرمایه گذاران به این منطقه تاکید کرد و گفت: گستره فعالیت های صدا و سیمای کیش می تواند ظرفیت ها و پتانسیل های این منطقه را در سطح ملی و بین المللی معرفی کند. شایان ذکر است در این جلسه علی عرب معاون عمرانی و زیربنایی، ناصر آخوندی معاون توسعه مدیریت، سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی، معراج نادری فصیح معاون اقتصادی و سرمایه گذاری و محمود افتاده مدیر حقوقی، امور قراردادها و املاک در راستای مانع زدایی راه کارها و شیوه های کارآمد برای مرتفع کردن مشکلات پیش رو فعالان اقتصادی ارائه دادند.
ایجاد شده: 24/تیر/1400 آخرین ویرایش: 24/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زاهد شفیعی با بیان اینکه چهاردهمین دوره جشنواره کارآفرینان برتر توسط وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی در سال جاری برگزار میشود؛ گفت: «در این دوره از جشنواره صنعت گردشگری نیز وارد عرصه رقابت شده و کارآفرینان خود را انتخاب خواهد کرد.» وی افزود: «در حال حاضر مراحل ثبتنام داوطلبان این رویداد از طریق سایت karafarinanebartar.mcls.gov.ir در حال انجام است و داوران استانی نیز به تفکیک هر استان معرفی و تعیین شدهاند.» شفیعی یادآور شد: «علیرغم شرایط ناشی از کرونا و رکود در بخش گردشگری همه کشورهای جهان، برگزاری اینگونه از رویدادهای رقابتآفرین میتواند برای سالهای آتی تجارب موثری در مشارکت و رقابت واحدهای مختلف گردشگری به شمار آید.» در ادامه مدیرکل دفتر برنامهریزی، آموزش و مطالعات گردشگری درباره شاخصهای انتخاب کارآفرین برتر گفت: «بکارگیری ایدههای خلاقانه و روشهای جدید در جذب گردشگران، استفاده از فناوریهای بروز و جدید در عرضه خدمات و محصولات گردشگری، کاهش آسیبهای محیطزیست و توسعه گردشگری پایدار، جذب همکاریها و مشارکت با ذینفعان گردشگری و جوامع محلی، متنوعسازی خدمات و محصولات گردشگری در جهت ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کار خود، افزایش درصد اشغال تخت و یا میزان جذب گردشگران داخلی و خارجی، توجه به کیفیت ارایه خدمات گردشگری و جلب رضایت گردشگران از جمله معیارهای در نظر گرفته شده برای انتخاب کارآفرین برتر به شمار میآید.» گفتنی است ثبتنام در این جشنواره از اول تیرماه آغاز شده و تا دهم مردادماه ۱۴۰۰ ادامه دارد و کارآفرینان با مراجعه به وبگاه karafarinanebaeertar.ir یا karafarinanebaeertar.mcls.ir میتوانند فرایند ثبتنام خود را تکمیل کنند. این جشنواره بیشتر با هدف شناسایی، انتخاب و معرفی کارآفرینان برتر در سراسر کشور انجام میشود.
ایجاد شده: 24/تیر/1400 آخرین ویرایش: 24/تیر/1400 اخبار داخلی
جناب آقای فرخمهر به خوبی آگاهید که شخصاً یکی از ارادتمندان شما هستم و حال اگر در مواردی اختلاف نظری دارم حمل بر جسارت نشود . بیش از 25 سال قبل که پایه های تاسیس این تشکل یعنی جامعه هتلداران ایران به کمک خود شما و سایر عزیزان ریخته و کم ، کم استوار شد براساس ماده و تبصره و یا عطف به نامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت نبوده است تا اینک در انتظار مصوبات وزارتخانه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی باشد ! برای اولین بار تشکل بزرگی از فعالان بخش خصوصی گرد هم آمده و تصمیم گرفتند به صورت متشکل مسائل خودشان را با دست خودشان به سرانجام برسانند ، هرچند زحمات جناب آقای ایرانپور بر هیچکس حداقل برای هیئت موسس اولیه پوشیده نیست و قابل احترام است امّا نه تنها اساسنامه اولیه که کلیات را مطرح کرده بود با نظر خواهی از تمامی تشکل های استانی و در مجامع عمومی به تصویب می رسید بلکه در چندین نوبت بازنگری شد و به تصویب مجمع عمومی رسید و این کمال بی انصافی است که اساسنامه اولیه را منصوب به شخص واحد کنیم و اینک نیز مجدد باید با نگاهی نو آن را بازسازی و به تصویب اکثریت مجمع عمومی برسد . و اینکه فرمودید هیچ اطلاعی از جلسات کارشناسی نداشته اید نماینده جنابعالی جناب آقای وفا در جلسات کارشناسی حضوری فعال داشتند . جناب آقای فرخمهر همیشه اختلاف نظر وجود دارد امّا باید بپذیریم که اگر بخش خصوص قدرتمند باشد و امور با نظر خواهی کارشناسان و اعضاء تشکل به تصویب برسد به یقین موثر و پایدار می ماند یکی از معایب بزرگی که به اتحادیه های تابع قانون نظام صنفی وارد بود ، اینکه رئیس اتحادیه پس از چند دوره متکلم وحده شده و با توان قدرت و قانون از شور و مشورت جدا میشود و خوشبختانه قانون تغییر کرده و روئسا فقط دو دوره متوالی می توانند کرسی ریاست را در اختیار داشته باشند لذا از شما خالصانه می خواهم از این تفکر جدا شوید در حال حاضر مدیران و فعالان بخش خصوصی زیر مجموعه صنعت هتلداری کشور از آنچنان تبحر و قدرتی برخوردار شدند که نه تنها تحصیلات آکادمیک بالا دارند بلکه بازار رقابت داخلی و بین المللی را نیز به خوبی می شناسند و شاید اغراق نباشد که اگر بگوئیم درصد بسیاربالائی از مدیران هتلهای پنج ستاره کشور حداقل کارشناسی ارشد و یا دکتری مرتبط را دارا هستند و امّا در خصوص دخالت بخش دولت در امور بخش خصوصی فقط اشاره کرده و اوراقی از تاریخی نه چندان دور را ورق می زنم ، جهت تدوین پیش نویس اساسنامه تیپ جوامع حرفه ای هتلداران استانها بیش از بیست جلسه کارشناسی با کوشش هیئت مدیره جامعه هتلداران کشور و با نظر خواهی مستقیم ازبسیاری از نمایندگان جوامع استانی تشکیل شد و با حضور جمعی از عزیزان که جناب آقای وفا از طرف اتحادیه هتلداران استان تهران و سرکار خانم شاه ولایتی از طرف اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی نیز حضور داشتند و پس از تهیه پیش نویس در پایان در دفتر جناب آقای تیموری معاونت وقت سازمان با حضور جنابعالی و جناب آقای سزاوار و همچنین جناب آقای حمزه زاده و جناب آقای شیروانی ریاست و نایب رئیس جامعه هتلداران ایران و بنده کمترین جهت تصویب نهائی به بحث نشستیم و ناگهان معاونت گردشگری وقت سازمان اسبق میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری حاضر شده و دقیقاً فراموش نمی کنم با قلم قرمز خود بدون بررسی بعضی از مواد را خط زدند که خیانتی کردند به قشر عظیمی از فعالان و تازه در نهایت همان مصوبات پذیرفته نشد و وسیله حوزه نظارت سازمان یک دستورالعمل با رنگهای مختلف ابلاغ شد . جناب آقای فرخمهر اختلاف نظر با اعمال نفوذ و استفاده از واژه های نا مناسب و وارونه جلوه دادن فعالیت قشر عظیمی از فعالان و دلسوزان ، جهت اثبات نظرات خود راهی است به ناکجا آباد ، چرا باید از همدلی و همفکری جدا شد و فقط به جستجوی راهی باشیم برای جمع آوری رای دیگران و ایجاد تنش نمائیم به هر حال نزدیک است آن روزی که بخش خصوصی با رعایت کلیه موازین اخلاقی و قانونی خود بر سرنوشت خود حاکم باشد و فقط پذیرای نظارت عالیه از طرف دولت باشد در خاتمه جامعه بر اساس وظائف قانونی خود می بایست تشکیل مجمع عمومی را آگهی کند و با کسب مجوزهای معمول در تاریخ تعیین شده جلسه خود را برگزار نموده و دستور جلسه اعلامیه را نیز مراعات و عمل نماید و بسیار فرصت مناسبی است که با حضور اعضاء مجمع عمومی جامعه هتلداران ایران هر نماینده نقطه نظرات خود را مطرح نموده و با رای گیری به یک نتیجه عالی و موثر برسد با آرزوی توفیق برای تمامی فعالان صنعت هتلداری کشور . ✍️ سید علی معینزاده - فعال و کارشناس صنعت گردشگری و هتلداری
ایجاد شده: 22/تیر/1400 آخرین ویرایش: 22/تیر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز ، " حسن سیادتان " عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای هتلداران کشور گفت : این روزها انتخاب وزیر گردشگری دغدغه همه صنوف و بخشهای این صنعت است؛ چراکه با توجه به وضعیتی که این صنعت در بیش از دو سال گذشته داشته، بسیار اهمیت دارد که چه کسی سکان وزارتخانه را در دست بگیرد. به نظر لازم است که برگردیم و مروری داشته باشیم به سابقه مدیریت صنعت گردشگری در دولتهای قبل و بعد از انقلاب. در سال ۱۳۱۴ اداره داخله وزارت کشور به نام اداره سیاحان خارجی برای تبلیغات تاسیس شد؛ کار این اداره چاپ نشریات بود و کتابچههای راهنمای گردشگری ایران. بعدها در سال ۱۳۴۲ هیئت وزیران تاسیس سازمان جلب سیاحان را تصویب کرد درسال ۱۳۵۳ با الحاق آن به وزارت اطلاعات و جهانگردی هر آنچه به نفع صنعت گردشگری ایران بود تدوین و به آن وزارتخانه ملحق شد. در سال ۱۳۵۸ یعنی یک سال بعد از انقلاب این وزارتخانه به وزارت ملی و در سال ۱۳۵۹ به ارشاد اسلامی تبدیل شد. حال پرسش مهم این است که جایگاه گردشگری در این میان کجا بود؟ واقعیت این است که جایگاه گردشگری شامل دو وجه سیاحتی و زیارتی شد؛ یعنی دو معاونت، یکی سیاحتی و دیگری زیارتی تعریف شد و چند سالی به این صورت ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۶۴ به موجب قانون مصوب مجلس و تاییدیه شورای نگهبان، سازمان میراث فرهنگی تاسیس شد که سازمانی بود وابسته به وزارت ارشاد اسلامی (فرهنگ و آموزش عالی). در سال ۱۳۸۲ با تصویب مجلس شورای اسلامی وقت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شکل گرفت؛ یعنی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شد و با تمام اختیارات زیر نظر رئیس جمهور قرار گرفت. در سال ۱۳۸۵ هم صنایع دستی به این سازمان اضافه شد و با این ادغام، نام سازمان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغییر کرد. در سال ۱۳۹۸ پس از پیگیریها و زحمتهای فراوانی که بخش خصوصی گردشگری متحمل شد، بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، گردشگری باردیگر به یک وزارتخانه تبدیل شد. صنعت گردشگری یک صنعت نامرئی است؛ در تمام کشورهایی که زیرساختهای گردشگری را مهیا کردهاند و زمینهساز توسعه این صنعت شدهاند، میبینیم که رشد اقتصادی چشمگیر شده. طوری که امروزه میتوان گفت این صنعت به راحتی میتواند با صنعت نفت مقابله کند. گردشگری صنعتی سرشار از ظرفیتهای اشتغالزایی و ارزآوری است؛ به شرطی که زیرساختهای مورد نیاز آن فراهم شود. این زیرساختها مختلف هستند و از فرودگاهها و جادهها و مسیرهای ریلی تا واحدهای اقامتی و هر آن چیزی را که متضمن معنای زیرساخت گردشگری باشد، شامل میشود. کسی که میخواهد وزیر گردشگری شود به عقیده من خودش باید درد کشیده باشد؛ یعنی درد و رنجهای این صنعت را بیواسطه لمس کرده باشد؛ به جرأت میتوانم بگویم از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۸ طی ۴۰ سال، اشخاصی که بر مسند نهادهای متولی گردشگری نشستند، کسانی بودند که از صنعت گردشگری و ظرفیتهای آن چیزی نمیدانستند. عمدتاً کسانی بودند که از نهادها و سازمانهای دیگر برای مدیریت این سازمان ماموریت داشتند؛ چنین مدیرانی تا بیایند الفبا و بدیهیات کار را یاد بگیرند و مطالعات اولیه را انجام دهند، زمانی قابلتوجه سپری میشود و معمولاً بعد از آن هم عوض میشوند؛ این، یکی از بزرگترین لطماتی بود که به این صنعت و سرمایه گذاران آن وارد میشد. مشکل البته در قوانین مرتبط با صنعت گردشگری ریشه داشت و این موضوع مهمی بود. به هر حال پس از پیگیریهای بخش خصوصی و علیرغم مخالفتهای دولت بالاخره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه شد. آقای مونسان به عنوان اولین وزیر گردشگری کشور از آنجایی که چند سالی در این حوزه کار کرده بودند، برنامههایی داشتند و تا حدی انجام دادند؛ حالا در آستانه معرفی کابینه دولت سیزدهم به مجلس هستیم و به وزیری نیاز داریم که سالها در این صنعت زحمت کشیده باشد و مشکلات و دردهای این صنعت را بشناسد. کسی که بتواند گردشگری را در ایران به صنعتی باشکوه تبدیل کند و زمینه ورود گردشگران را -آنطور که در برنامه توسعه پیشبینی شده است- فراهم آورد. واقعیت این است که ما از کشورهای همسایه خود در زمینه گردشگری عقب مانده ایم؛ آنها با سرعتی قابل ملاحظه پیش رفتند و حالا به نقطهای رسیدهاند که گردشگری منبع بزرگ درآمدی آنهاست. بگذریم از اینکه کرونا برای صنعت گردشگری در تمام دنیا مشکل و مانع ایجاد کرده است اما صرف نظر از این موضوع کشورهای همسایه ما خصوصاً ترکیه رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینه صنعت گردشگری داشته. چیزی که با توجه به پتانسیلها و ظرفیتهای گردشگری ایران، ابدا در کشور ما دور از دسترس نیست. حالا مجمع تشکلهای گردشگری به پیشنهاد رئیس محترم دولت سیزدهم، گزینههایی را به عنوان افراد شایسته برای تصدی وزارت گردشگری معرفی کرده است. به نظر من در این میان آقای دکتر جمشید حمزهزاده که انسان پرتلاش و کاربلدی هستند، میتوانند صنعت گردشگری کشور را در کابینه دولت سیزدهم نمایندگی کنند؛ ایشان با توجه به سوابق علمی و مدیریتی برای اداره وزارت گردشگری شایستگی لازم را دارند. من به عنوان کسی که هم خودم و هم پدر و جدم کارمان گردشگری بوده معتقدم کسی باید وزیر گردشگری شود که درک و فهم و اعتقاد به ضرورت توسعه صنعت گردشگری داشته باشد. چنین مختصاتی را به وضوح در شخصیت آقای دکتر حمزهزاده میبینیم؛ امیدوارم ایشان وزیر گردشگری شوند تا بتوانیم پتانسیلهای این صنعت را به بهترین نحو مورد استفاده قرار دهیم. یکی از بزرگترین مشکلات گذشته وزارتخانه و پیش از آن سازمان میراث فرهنگی این بود که اتاق فکری برای بخش خصوصی صنعت گردشگری نداشتند. بنابراین در تصمیمگیریهایشان نظر بخش خصوصی منعکس نبود. امیدوارم با وزیر شدن آقای دکتر حمزهزاده اتاق فکر بخش خصوصی در وزارت گردشگری تعبیه و منشاء خدمات موثر شود. بخش خصوصی یکی از محورهای سرمایهگذاری این صنعت است باید حضور پررنگتری در راهبردهای صنعت و ترسیم چشمانداز آینده آن داشته باشد. چشماندازی که میتواند درخشان و با موفقیتهای بسیار مهم و موثری همراه باشد.
ایجاد شده: 22/تیر/1400 آخرین ویرایش: 22/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " جعفر بذری " بازرس جامعه هتلداران ایران گفت: به زودی لیست پیشنهادی وزرای کابینه دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه میشود و در این میان صنعت گردشگری هم به اندازه یک وزارتخانه سهم دارد؛ انتظاری که فعالان صنعت گردشگری کشور از شخص آقای رئیسی به عنوان رئیس دولت دارند این است که در انتخاب وزیر نظرات فعالان صنعت گردشگری، فعالان تشکلهای ملی و همینطور فعالان گردشگری در استانها را در نظر بگیرند. توقع این است که نظرات سرمایهگذاران و همه کسانی که در این صنعت حضور دارند و موثر هستند و در رشد و شکوفایی این صنعت نقش دارند، مورد توجه باشد. جعفر بذری در بیان مهمترین خواسته فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری در این مقطع از رییس دولت سیزدهم عنوان کرد: تقاضای ما فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری از جناب آقای رییسی این است که وزیر گردشگری را از بین فعالان این صنعت انتخاب کنند. او در ادامه خاطرنشان کرد: جناب آقای دکتر حمزهزاده از نظر من گزینه اصلح برای تصدی وزارت گردشگری هستند. ایشان یکی از مدیرانی هستند که هم در بدنه دولت فعالیت داشته و هم در بدنه بخش خصوصی صنعت گردشگری فعال بوده و هستند؛ همچنین وجه علمی و دانشگاهی قابلملاحظهای دارند و به واسطه این تجربهها با تمامی موانع موجود بر سر راه رشد و توسعه صنعت گردشگری آشنایی دارند. در واقع آقای دکتر حمزهزاده به موانع و چالشهای این صنعت آگاهند و همینطور ظرفیتها و توانمندیهایی را که در این صنعت وجود دارد و میتواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند، میشناسند. با اتکا به مجموعه این ویژگیها و خصلتها به جرأت میتوان گفت که آقای دکتر حمزهزاده مدیری توانمند هستند که در صورت انتخاب ایشان از سوی جناب آقای رئیسی به عنوان وزیر پیشنهادی گردشگری ما می توانیم شاهد رشد و شکوفایی این صنعت در کشور باشیم. بازرس جامعه حرفهای هتلداران ایران عنوان کرد: ویژگی دیگری که آقای دکتر حمزه زاده دارند و بسیار مهم است و باید مد نظر قرار بگیرد، جوان بودن ایشان است. ایشان با جود این جوانی سالهاست در بخشهای مختلف دولتی و خصوصی فعالیت دارند. سالها است که آقای دکتر حمزهزاده در تشکل های مختلف، منتخب سرمایهگذاران این عرصه بودهاند. اینها را بگذاریم در کنار مدیریت و زندگی بیحاشیه ایشان که هیچ وقت دچار هیچ حاشیه نبودهاند و همواره در نهایت دلسوزی تمام تلاش و تمرکز خود را بر سر رفع مشکلات صنعت گردشگری گذاشتند.
ایجاد شده: 22/تیر/1400 آخرین ویرایش: 22/تیر/1400 اخبار داخلی
جناب آقای رئیسی رئیس جمهور آینده کشور عزیزمان ایران ما فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری ضمن آنکه با آغوش باز از ریاست شما بر کرسی هیئت دولت استقبال کرده و حامی تفکر و اقدامات شما هستیم و ضمن احترام به روسا ی سازمان و وزیرو مدیران اول ادوار گذشته میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی عقیده داریم کارهای مثبتی که تا کنون انجام شده نسبت به اقدامات موثری که می بایست انجام شود به مراتب قلیل و اندک بوده و انتقادات بسیاری بر آن داریم ، چه در دولت های هفتم و هشتم دولت اصلاحات و چه در دولت جناب آقای احمدی نژاد و چه دولت یازدهم و دوازدهم ، دولت تدبیر و امیدِ جناب آقای روحانی و لذا دولت سیزدهم را نقطه عطف دانسته و می خواهیم باور داشته باشیم که هنوز نقطه امیدی وجود دارد ، شما خود به خوبی بخش خصوصی واقعی را می شناسید و به یقین به آن اهمیت خواهید داد . جناب آقای رئیسی با توجه به اندیشه و تفکر شما و با استناد به شعارهای انتخاباتی و استنباط از سخنرانی ها و تاکید شما بر مردمی بودن اعضاء هیئت دولت و وزرای آینده ، بزرگترین تشکل صنعت گردشگری کشور یعنی مجمع ملی گردشگری ایران پس از نشست و برخاست های بسیار و بحث بررسی در خصوص آینده صنعت گردشگری برای اولین بار با یک اجماع و نظرسنجی و رای گیری ، سه نفر را با گرایش های خاص امّا نزدیک به تفکر شما ، برای پست وزارتخانه مهم صنعت گردشگری برگزیده و معرفی کرده اند با این تصور که ستاد جنابعالی نیز تحقیق و بررسی نمایند و در حد امکان یکی از این سه گزینه به عنوان وزیر آینده معرفی نمائید و حال روی سخن با فعالان و دلسوزان این صنعت و به نوعی آن قسمت از بخش خصوصی که نمایندگان ومنتخبین خود را بدون پرداختن به گرایش های سیاسی دور یک میز گرد آورده ، به نام مجمع ملی صنعت گردشگری و ماموریت داشتند تا از بین بیش از ده نفر افراد برجسته با نگاهی کارشناسی سه گزینه را انتخاب و معرفی کنند ، ضمن تبریک که توانستند به یک توافق گروهی برسند تقاضا می کنم به نکات زیر توجه مبذول دارید 1- یکی از ارزشمند ترین افراد جناب آقای دشتی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون گردشگری که در همین مدت کوتاه در مجلس اثبات کردند مدافع صنعت گردشگری می باشند امّا آیا انتظار دارید شخص قدرتمند و صاحب رای و دارای تریبون و کرسی در قوه مقننه و مجلس قانونگذاری را که تا کنون کار اجرائی قابل قبولی را نداشته اند آقای رئیسی به عنوان وزیر به مجلس معرفی کنند ؟! به یقین باید بپذیریم چنین نیروی ارزشمندی در مجلس قانونگذاری بسیار مفیدتر برای صنعت گردشگری می باشند تا در پست یک مدیر و رئیس دستگاه اجرائی . 2- جناب آقای شالبافان استاد و مدرس دانشگاه ، قانون شناسی برجسته و به نوعی همکار و پژوهشگری که صنعت گردشگری و وزارت خانه مربوطه به شدت نیازمند ایشان می باشد و این را نیز باید بپذیریم که هر چند ممکن است از بین اساتید و پژوهشگران افراد ذیصلاحی وجود داشته باشند تا بتوان مدیریت یک دستگاه اجرائی را به آنها سپرد امّا آیا باید به دنبال یک آزمون و خطائی دیگر باشیم و پسندیده تر نیست افراد ی را انتخاب کنیم که مدتها قبل این مراحل را طی کرده باشند ؟! 3- و امّا آخرین گزینه جناب آقای حمزه زاده با پیشنیه و تجربه کار در دستگاه اجرائی سازمان اسبق میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و اینک نیز با قرار داشتن در مدیرعاملی یکی از بزرگترین گروه هتلهای زنجیره ای کشور و یکی از معروفترین برندهای صنعت هتلداری کشور و ریاست جامعه هتلداران ایران و همچنین عهده دار ریاست مجمع ملی گردشگری کشور ، نمی خواهم به سادگی در تائید و یا نفی این گزینه مطلبی به عرض برسانم امّا اشاره ای می کنم به اینکه از بین این سه فرد که هرکدام شایستگی های بسیار دارند به هر حال باید ارجحیت را برای یک نفر قائل باشیم و این فرد باید کسی باشد که تا حدودی قبلاً مورد آزمایش قرار گرفته باشدو هرچند ممکن است عملکرد هر کدام دارای نقد نیز باشد به جستجوی عملکرد و فعالیت کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری نیستم و پرداختن به آن مقالی دیگر را می طلبد فقط از دو کشور نام می برم یکی ترکیه که یک کشور آسیائی و اروپائی است و دیگری یک کشور کاملاً اروپائی مانند اسپانیا که هر دو موفقیت های بزرگی در این صنعت داشتند و یکی از دلائل پیشرفت آنها این است که وزرای گردشگری هر دو کشور از بدنه فعالان این صنعت بوده و خود دارای هتل می باشند و یقین بدانید این گونه افراد هرچند با دولت تعامل دارند امّا خود را آلوده به سیاست بازی نخواهند کرد و همچنین مبارزان خوبی برای جلوگیری کردن از نفوذ رانت دولتی هستند و همچنین با شناخت کافی از رانت بخش خصوصی که به مراتب از رانت دولتی خطرناک تر هستند می توانند حافظ منافع تمامی فعالان صنعت و نماینده خوبی برای بدست آوردن توسعه پایدار و پیشرفت اقتصادی مردم کشور در این حوزه باشند . حال کلاه خود را قاضی کرده و انتخابی اصلح داشته باشید . باز می گردیم به همان مخاطب اول و رئیس جمهور منتخب و آینده کشور ، جناب آقای رئیسی انتخاب شما هر چه باشد چه از بین این افراد و چه فرد اصلح دیگری از نگاه شما امّا یادآوری می کنیم که ما فعالان نظر خود را دادیم و انتظار داریم هر وزیری برای این وزارتخانه مهم انتخاب می فرمائید از نظر خواهی و مشورت با فعالان واقعی بخش خصوصی گریزان نباشید و به هر حال با تعامل و همکاری امور این وزارتخانه انجام خواهد شد امّا اجازه دهید ما خودمان در سرنوشت کاری خودمان بیشتر سهیم باشیم و حداقل شما در این دولت مردمی بخش خصوصی را بیشتر باور کرده و راه رشد و پویایی را برای آنها فراهم نمائید. با احترام سید علی معین زاده
ایجاد شده: 14/تیر/1400 آخرین ویرایش: 14/تیر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز و به نقل از برنا، " حرمتالله رفیعی " رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: مقولهای تحت عنوان تور تزریق واکسن کرونا وجود ندارد. اینکه در کشور یک شهروند ایرانی قبل از خروج تحت تزریق واکسن کرونا قرار بگیرد هنوز در دستور کار قرار نگرفته است. او افزود: هنوز برای بسیاری از شهروندان واکسن کرونا تزریق نشده است این در حالی است که در کشورهای همسایه تمامی افراد تحت تزریق واکسن قرار گرفته و برای ارتقای گردشگری و رونق این صنعت اقدامات متعدد در این زمینه انجام میشود. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات گردشگری تاکید کرد: برای مثال در کشورهای ارمنستان، امارات، افغانستان و ... تزریق واکسن انجام یا در حال انجام است. هرچند هنوز در کشور ما تزریق واکسن برای شهروندان انجام نشده است. رفیعی گفت: برای خروج مسافران از کشور و صنعت گردشگری، سهمیهای واکسن کرونا لحاظ نشده است. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات گردشگری درباره تورهای متضرر به دلیل شیوع کرونا و اقدامات آن گفت: در جهان به دلیل مهار کرونا بارقههای توسعه گردشگری ایجاد شده است. کشورها اجازه ورود میدهند و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم که مرزها بر روی گردشگران ایرانی باز شود تا بتوان چرخ گردشگری را به حرکت در آورد. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات گردشگری گفت: پایههای صنعت گردشگری در کشور ما از بین رفته است. بسیاری از دفاتر و هتلهای کشور به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده و بسیاری از کارکنان در این صنعت از فعالیت در زمینه گردشگری خارج شدهاند. او افزود: اقدامات موثر کنونی در زمینه صنعت گردشگری باعث میشود تا 4- 5 ماه آینده خون جدید به مویرگهای گردشگری کشور دمیده میشود. در این زمینه صنعت گردشگری تلاش خود را آغاز میکند. رفیعی تصریح کرد: بسیاری از ضرر و زیانهای دفاتر گردشگری قابل جبران نیست. باید دانست که گردشگری برای بازپسگیری جایگاه خود به اختصاص زمان نیاز دارد. هرچند اقدامات در مدت زمان کوتاه در زمینه گردشگری شروع و شاهد رونق گردشگری و ورود گردشگران خارجی به ایران و رونق گردشگری داخلی باشیم.
ایجاد شده: 1/تیر/1400 آخرین ویرایش: 1/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، سازمان جهانی گردشگری در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار گردشگری در سه ماه نخست ۲۰۲۱ از کاهش تعداد گردشگران حتی بیشتر از سال ۲۰۲۰ خبر داد که البته با تکیه بر واکسیناسیون عمومی امید بر بهبودی آرام این بازار را همچنان انتظار دارد. ورود گردشگران بینالمللی در دوره سه ماه ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۸۳ درصد کاهش یافته است که این امر ناشی از بالا بودن محدودیتهای سفر و پایین بودن اعتماد و اطمینان مسافران به سفر بهدلیل شیوع گسترده کرونا بوده است. این روند کاهشی بهدنبال افت بیسابقه ۷۳ درصدی در سال ۲۰۲۰، بدترین سال ثبت شده برای گردشگری بینالمللی است. این کاهش شدید نشاندهنده از دست دادن حدود ۱۸۰ میلیون گردشگر خارجی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ است و این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش ۲۶۵ میلیون نفری را نشان میدهد. حجم سفرهای بینالمللی همچنان ۸۸ درصد کمتر از سه ماه اول سال ۲۰۱۹ یعنی مقطع پیش از همهگیری است. همچنین درآمد گردشگری بینالمللی در سال 2020 حدود 930 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که با توجه به کاهش سفرهای جهانی، 64 درصد کاهش درآمدی را تجربه کرده است. گردشگران بینالمللی در سال گذشته حدود 536 میلیارد دلار در مقاصد هزینه کردهاند که این مبلغ یکسوم هزینههای سال 2019 با رقم 1466 میلیارد دلار بوده است. براساس این آمارها، آسیا و اقیانوسیه با کاهش 94 درصدی در سه ماه نخست 2021، همچنان نسبت به سایر مناطق بیشترین میزان رکود را تجربه کرده است. این روند کاهشی برای اروپا با افت 83 درصدی، آفریقا کاهش 81 درصدی، خاورمیانه افت 78 درصدی و قاره آمریکا کاهش 71 درصدی برآورد شده است. اگرچه دادههای ماه مارس آمار کمتر از 65 درصد کاهش در مقایسه با مارس 2020 را نشان میدهد اما در مقایسه با سال 2019 کاهش قابلتوجه 88 درصدی را تجربه کرده است. بسیاری از کشورها محدودیتهای سختگیرانه سفر از اواخر سال 2020 را بهدلیل بدتر شدن اوضاع بیماری همهگیر با افزایش موارد انواع جدید مجددا اعمال کردند. این محدودیتها شامل آزمایش اجباری، قرنطینه، ممنوعیت مقررات رفت و آمد، ممنوعیتهای محلی و در برخی موارد بسته شدن کامل مرزها است. در اوایل فوریه 2021 حدود 32 درصد از مقصدهای جهان بهطور کامل برای گردشگران بینالمللی بسته بودند و 34 درصد دیگر محدودیتهای جزئی برقرار کردند. علاوه بر این میزان واکسیناسیون در کشورها و مناطق کندتر از حد انتظار و کاملا نامتوازن بوده است. باتوجه به این شرایط در تمام مناطق جهان در سه ماه نخست سال شاهد کاهش چشمگیر در گردشگران ورودی بودهایم. در چند منطقه جهان شاهد کاهش 90 تا 100 درصدی بودهایم که در آسیا و اقیانوسیه بیشتر به چشم میخورد. اروپای مرکزی و شرقی، اروپای جنوبی و مدیترانهای، آمریکای مرکزی، آفریقای شمالی و صحرای جنوبی کاهش زیر 80 درصدی داشتهاند. مقاصد حوزه کارائیب با افت 61 درصدی کمترین میزان کاهش را در بین سایر مناطق در سه ماه اول 2021 تجربه کرده است. زیرا چندین مقصد این منطقه جزیرهای عملکرد بهتری در ماه مارس داشته است. اما چند کشور در ژانویه تا مارس 2021 حتی میزان کاهش را به کمتر از 50 درصد رساندهاند که میتوان به مکزیک، جمهوری دومینیکن، پورتوریکو، ماکائو، مالدیو، آلبانی و بلغارستان اشاره کرد. با اینحال طبق بررسیهای کارشناسان سازمان جهانی گردشگری ایجاد اعتماد به بازار گردشگری طی ماههای مه تا آگوست 2021 در حال افزایش است. سرعت واکسیناسیون در برخی از بازارهای اصلی و همچنین سیاستهای ایمنسازی گردشگری بهویژه گواهینامه سبز دیجیتال اتحادیه اروپا، امیدها را برای بازگشت برخی از بازارها افزایش داده است. با وجود این بهدلیل افزایش انواع جدید ویروس کرونا و شیوع مداوم بیماری همهگیر محدودیتهای سفر همچنان وجود دارد. در واقع بازگشت بازار گردشگری به ادامه روند واکسیناسیون، شروع مجدد ایمن و مسوولانه گردشگری با واکنش هماهنگ بین کشورها در مورد محدودیت سفر، پروتکلهای ایمنی استاندارد و ارتباطات موثر بستگی دارد. با توجه به نامشخص بودن وضعیت 2021 حدود 60 درصد از متخصصان زمان بازیابی گردشگری بینالمللی را در سال 2022 میدانند این درحالی است که در نظرسنجی اولیه در ژانویه 50 درصد احتمال بازگشت در سال 2022 را میدادند همچنین حدود 40 درصد از آنان بازگشت گردشگری را در نیمه دوم سال 2021 برآورد میکنند که این رقم در ژانویه 50 درصد بوده است. متخصصان بازگشت به سطح پیش از کرونا را نیز مورد ارزیابی قرار دادهاند و حدود 49 درصد از آنها بازگشت به سال 2019 را در سال 2024 یا بعد از آن برآورد میکنند و تنها 37 درصد بازگشت به سطح پیش از همهگیری را در سال 2023 میدانند. این درحالی است که در نظرسنجی ژانویه حدود 47 درصد از کارشناسان معتقد به بازگشت گردشگری در سال 2023 بودند. سازمان جهانی گردشگری در اوایل سال 2021 در پیشبینیهای خود دو سناریو را مطرح کرده بود که احتمال بازگشت را از ماه ژوئیه یا سپتامبر برآورد کرده که میزان کاهش را به 55 درصد یا 67 درصد میرساند. اما با توجه به نتایج ضعیف در سه ماه اول 2021، سناریوها نیز به سمت ارقام پایین تجدیدنظر کرد. در سناریوی اول جهش را همچنان از ماه ژوئیه میدانند که ورودیهای بینالمللی با افزایش 40 درصدی در سال 2021 نسبت به 2020 همراه خواهد بود، اگرچه همچنان 63 درصد کمتر از سطح پیش از کرونا در سال 2019 است. سناریوی دوم که جهش را در ماه سپتامبر درنظر میگیرد با 10 درصد افزایش ورود در مقایسه با سال 2020، کاهش 75 درصدی نسبت به سال 2019 خواهد داشت. درحالیکه تقاضا برای گردشگری بینالمللی بهشدت کاهش یافته و همچنان تحت فشار است، گردشگری داخلی در چندین بازار بزرگ همچون چین و روسیه رشد قابلتوجهی داشته بهطوریکه سفرهای هوایی به سطح پیش از کرونا در سال 2019 رسیده است و همچنان به رشد خود ادامه میدهد. مسافران چینی در تعطیلات یک هفتهای جشنواره عید چینیها که در 17 فوریه به پایان رسید، 256 میلیون سفر داخلی داشتهاند که طبق اعلام وزارت گردشگری چین، نسبت به مدت مشابه در سال 2019 افزایش 75 درصدی داشته است. منبع ؛ دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 26/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 26/خرداد/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " صادق کاظمیان " دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی در خصوص میزان استقبال از اقامتگاههای بومگردی پس از بازگشاییهای اخیر تاسیسات گردشگری اظهار کرد: از آنجا که فلسفه اقامتگاههای بومگردی با سایر تاسیسات گردشگری متفاوت بوده و مالک و بهرهبردار خانواده است و لذا پذیرایی نیز به شکل خانوادگی صورت میگیرد، به همین خاطر از ابتدا این موضوع مطرح بود که شاید اقبال مردم، هم به این دلیل و هم به دلیل این که محیطی باز و روستایی را شاهد هستیم، ممکن است بیشتر باشد، بنابراین میتوان گفت استقبال در این حوزه در مجموع از سایر تاسیسات گردشگری به شکل بسیار ناچیزی بهتر و یا حداقل با ضریب اشغالی شبیه به سایر تاسیسات گردشگری همراه بوده است. با این حال، واقعیت این است که فاصله معنیداری با آنچه سال گذشته شاهد آن بودیم و آنچه باید امسال اتفاق میافتاد، داشتهایم. در هر صورت بخش اعظمی از مردم سفرهای خود را آغاز نکردهاند و متاسفانه همچنان در شرایط نابسامانی به سر میبریم. دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران همچنین درباره بیمه بیکاری در بخش اقامتگاههای بومگردی ادامه داد: در بخش اقامتگاههای بومگردی بیمه تامین اجتماعی آمار بسیار پایینی دارد؛ به این دلیل که مشاغل، مشاغلی خانگی است و جامعه محلی و روستایی را داریم. بر همین اساس این موضوع از ابتدای ماجرای کرونا مطرح شد و در واقع وزارتخانه هم این امر را پیگیری کرد. اما واقعیت این است که تصمیمگیری در این حوزه در یک مجموعه دیگری فراتر از وزارت و استان صورت میگیرد. پیگیر پرداختهای بیکاری ناشی از کرونا در ساختاری غیر از بیمه به کارکنان اقامتگاههای بومگردی هستیم کاظمیان عنوان کرد: با پیگیریهایی که صورت گرفت، توانستیم مجموعه وزارتخانه و معاونت گردشگری را قانع کنیم که باید به این شغل به چشم دیگری نگاه شود. ضمنا این اتفاق در مورد راهنمایان گردشگری هم رخ داد و جلساتی در یکی دو هفته گذشته با وزارت کار برگزار کردیم تا بر طبق ساختار دیگری غیر از ساختاری بر مبنای بیمه، پرداختها به این قشر صورت گیرد و البته همچنان در صدد تحلیل و بررسی آن در تهران با وزارت کار و وزارت گردشگری هستیم. وی خاطرنشان کرد: با این وجود، همانطور که میدانید، متاسفانه حتی به مشاغلی که بر مبنای بیمه بودهاند نیز پرداختی صورت نگرفته و به تازگی در روز گذشته مطرح شده که تعداد اندکی در حال انجام است. بنابراین تا به نتیجه رسیدن این موضوع فاصله داریم. دبیر جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران در خصوص برآورد جدید خسارات این بخش در سطح استان گفت: برای برآورد خسارات جدید تاسیسات گردشگری با توجه به عدم استقبالی که در این مدت صورت گرفته، باید به میزان خسارت قبلی حداقل 30 درصد اضافه کرد. بنابراین در مورد اقامتگاههای بومگردی نیز همین مبنا صادق است. لزوم پرداخت تسهیلات به کارکنان دولت، بازنشستگان و دانشجویان برای استفاده از خدمات اقامتگاههای بومگردی استان کاظمیان ابراز عقیده کرد: نکتهای که بر آن بسیار تاکید دارم این که برای برونرفت از فضای گردشگری موجود در کشور، به نظر میرسد دولت راهکار چندان جدی در مورد هتلها و تاسیسات ندارد. اما درباره اقامتگاههای بومگردی به نظر میرسد این موضوع در سطح استان کاملا قابل حل است. این موضوع به مسوولان استانی نیز در طی نامهای بارهای اعلام شده که حمایت از اقامتگاههای بومگردی و رونق کسبوکارهای روستایی که دولت و معاونت روستایی و ریاست جمهوری بر آن تاکید دارند، باید سرلوحه کار قرار گیرد. رئیس جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی خراسان رضوی اضافه کرد: این موضوع همانگونه که گفته شد در استان قابل حل است؛ به نحوی که میتواند ضریب اشغال اقامتگاههای بومگردی را افزایش دهد، به واسطه کسبوکارهایی که به شدت به اقامتگاههای بومگردی پیوسته شدهاند، تا اشتغال نیز در روستا افزایش یابد. واقعیت این است که در روستاها مشاغلی همچون صنایع دستی و امثال آن ایجاد شدند که کاملا وابسته به اقامتگاههای بومگردی هستند. کاظمیان بیان کرد: پیشنهادی که در این راستا مطرح شد، این بود که استان بتواند به کارکنان دولت، بازنشستگان و حتی دانشجویان سطح استان برای استفاده از خدمات اقامتگاههای بومگردی در شهرستانهای خراسان رضوی تسهیلاتی پرداخت و یا حداقل از آنان حمایت کند. به این معنا که کارکنان دولت به جای این که با استفاده از امتیازاتی به سایر استانها سفر کنند، به نحوی مورد حمایت قرار گیرند که در خود استان خراسان و شهرستانهای مختلف آن از اقامتگاهها استفاده کنند و به این شکل هم رونق اقتصاد استان، پیوند بین مردم شهرستانهای مختلف و هم آشنایی با فرهنگ، آیین و سنتهای بومی رخ خواهد داد. وی تصریح کرد: به نظر میرسد این وظیفه جدی مدیران دستگاههای دولتی است که بتوانند حداقل امسال این موضوع را پررنگتر کنند. ضمنا این قضیه میتواند در موضوع کرونا هم موثر باشد، چرا که در این صورت از سفرهای طولانی چندروزه که نیازمند اقامت بین راه است، اجتناب خواهد شد و سفرهای کوتاه یک یا چندساعته را شاهد هستیم که افراد از خانه خود به خانه دیگری میروند، چرا که شعار ما همواره این است که اقامتگاه بومگردی یک خانه است. بنابراین شما میتوانید میهمان خانهای دیگر باشید که صاحب آن خود از امکانات موجود استفاده میکند. لذا بسیار حساس نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی در جهت سلامت خود و میهمانان و نه «مشتریان» خود است.
ایجاد شده: 25/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 25/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، بر اساس نظرسنجی شرکت آمادئوس (شرکت چندملیتی و اسپانیایی) از ۶۸۸ هتلدار در جهان در ماه مارس و آوریل ۲۰۲۱، گزارشی با عنوان «بازسازی مهمانیاری: روند تقاضا، دادهها و فناوری» در ماه مه منتشر شد. در این گزارش، صنعت مهمانیاری، همراه با توصیههایی به هتلداران برای تهیه برنامه بهبودی ارائه شده است. در این گزارش، برخی از موضوعات و توصیههای این تحقیق در استفاده از داده و فناوری برای پاسخگویی به همهگیری و ترسیم مسیر بهبودی برای هتلداران عنوان شده که برخی از آنها در ذیل ذکر شده است. تغییر در رفتار رزرو مسافران براساس نظرسنجی شرکت آمادئوس در بیماری همهگیر کووید- ۱۹، از دو کانال مستقیم و OTA (بهروزرسانی بیسیم) استفاده میشود، البته کانال مستقیم نقش زیادی در سهم بازار دارد. اگر در سال ۲۰۱۹، کانال مستقیم فقط ۴۱ درصد از سهم رزرو جهانی را به خود اختصاص داده بود، در آوریل ۲۰۲۰، به ۶۷ درصد افزایش یافته است. این تغییر در رفتار رزرو مسافر را میتوان با این واقعیت توضیح داد که مسافران نسبت به وضعیت بازگشایی هتلها و همچنین رعایت دستورالعملهای بهداشتی بیش از گذشته به اطلاعات رسمی و ایمن نیاز دارند. طی یک سال از آوریل ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ برای کانال OTA، سهم بازار رزرو کانالهای OTA نیز بیش از دو برابر شده و به ۱۹ درصد رسیده است. وقتی از هتلداران درباره برتری کانال توزیع در سال جاری سوال میشود، ۲۸.۵ درصد کانال OTA و ۲۲.۵ درصد کانال مستقیم را انتخاب میکنند و برخی از کانالها مانند سیستم توزیع جهانی، آژانس مسافرتی و سرویس متاسرچ (ابزاری برای بازیابی اطلاعات آنلاین) نسبت کمتری را به خود اختصاص میدهند. جان تیسرا، رئیس بینالمللی مهمانیاری شرکت آمادئوس گفت: اگرچه در حال حاضر کانال مستقیم غالب است، اما با پایان همهگیری، هتلها باید بیشتر خود را نشان دهند. بنابراین، در گزارش آمادئوس، به منظور جلب نیازهای مهمانان، توصیههایی به هتلداران ارائه میشود که برای داشتن یک راهبرد مناسب بازاریابی در زمان مناسب، نیاز به نظارت دقیق بر تغییر در ترکیب کانالها دارند تا اثربخشی هر کانال را به حداکثر برسانند. استفاده از داده برای جلب تقاضای بازار برای کنترل تغییرات بازار، ترکیب منابع مختلف دادههای تاریخی و آیندهنگر مهم است. از آنجا که بازار بسیار تغییر کرده است، دادههای تاریخی مانند گذشته ارزش ندارند و این امر مستلزم آن است که هتلداران در مورد نحوه استفاده از دادهها تجدیدنظر کنند. کیتی مورو، معاون رئیس شرکت مشارکت دادهها وهتلداری آمادئوس اظهار کرد: هتلداران باید اطلاعات مربوط به تقاضا، جستجو، پرواز، نرخ خرید و اقامتگاههای جایگزین را جمعآوری کنند تا تصویری کامل بهدست آورند. بهعنوانمثال، استفاده از دادههای مربوط به قصد جستجوی میهمان میتواند به هتلداران کمک کند تا روند تقاضا را تغییر دهند، اما در شرایط فعلی، بسیاری از مهمانان فقط اطلاعات را جستجو میکنند اما بلافاصله رزرو نمیکنند. بنابراین، هتلداران برای درک اینکه در کدام بازارها جستجوها به رزرو تبدیل میشوند، باید اطلاعات جستجوی آیندهنگر، رزرو و اطلاعات مربوط به اشغال واقعی را ترکیب کنند و منابع را برای کارایی موثر اختصاص دهند. همچنین ترکیب منابع داده به هتلداران کمک میکند تا رقابت خود و رقبا را بسنجند. بهعنوانمثال، اگر هتلداران متوجه افزایش تعداد مسافران هواپیمایی از مقصد خود شوند، اما تعداد رزروهای هتل آنها افزایش نیافته، به این معنی است که میهمانان محلهای اقامت دیگری را انتخاب کردهاند. بر این اساس، هتلداران باید راهبردهای بازاریابی و قیمتگذاری خود را برای دستیابی و جذب موثرتر مهمانان بررسی کنند. بهینهسازی فرایندهای عملیاتی و افزایش تجربه مشتری در بیش از یک سال رویارویی با بیماری همهگیر و کاهش بیسابقه تقاضای گردشگری، هتلها مجبور شدهاند برای کاهش هزینهها به دنبال راههای مختلفی باشند. در این میان، محبوبترین اقدامات کاهش هزینه هتلهای جهان، کاهش تعداد امکانات رفاهی موجود (۸/۱۷ درصد) و ترخیص کارکنان (۶/۱۶ درصد) است. اگرچه در مدت زمان کوتاهی میتواند در کاهش هزینه هتلها موثر باشد اما معایب دیگری نیز دارد. بهعنوانمثال، در زمان تثبیت موقتی بیماری همهگیر، بسیاری از مسافران اطمینان بیشتری برای سفر دوباره پیدا کردهاند. بااینحال، هتلها در این زمان، پرسنل کافی برای خدماتدهی مناسب ندارند و کیفیت خدمات نیز پایین آمده است، زیرا امکانات رفاهی کاهش یافته است. برای حل این مشکل، فناوری بهعنوان یک راهحل مفید برای هتلها محسوب میشود. استفاده از فناوری برای دیجیتالیکردن فرآیندهای عملیاتی به بهینهسازی تخصیص کار و منابع کمک میکند. بر اساس این گزارش، بسیاری از هتلها در سال گذشته علاقه بیشتری به استفاده از فناوری در عملیات خود داشتهاند. بررسی آمادئوس همچنین نشان داد که مفیدترین فناوری برای هتلها در همهگیری بعد از «رسانههای دیجیتال»، «فناوری بدون لمس» (۲۶ درصد) است. بسیاری از هتلهای زنجیرهای در سراسر جهان از راهحلهای مختلف فناوری لمسی برای افزایش تجربه مهمان استفاده کردهاند. بهعنوانمثال، شرکت Accor (آکور، گروه هتلداری فرانسوی) تجربه مهمان کاملا دیجیتالی و لمسی را در هتل Ibis Styles London Gloucester Road بریتانیا ارائه کرده است. میهمانان میتوانند بهصورت آنلاین به سیستم وارد شوند و با استفاده از لینک ارائه شده پرداخت آنلاین، دسترسی به اتاقها و سایر مناطق هتل با استفاده از کلید بیسیم و تماس با کارکنان هتل از طریق واتساپ داشته باشند. هتلGurney G در آسیا و G Kelawai در مالزی با استفاده از فناوری تشخیص چهره، دمای بدن میهمانان را بررسی و با کد QR (کیوآر کد) به مهمانان کمک میکنند و ماشینهای ضدعفونیکننده دستی خودکار را در ورودی هتل قرار دادند. در آینده، روند استفاده از این فناوریهای لمسی رشد زیادی خواهد کرد. بااینحال، در چنین فضایی در هتلها برای اطمینان از تجربه مهمانان باید توجه بیشتری به خدمات و محصولات شخصی داشت. این امر با تلفیق فناوری با دادههای متمرکز امکانپذیر است. هتلها میتوانند با بهرهگیری از دادههای شخصی مهمان، خدمات متناسب را ارائه دهند. بهعنوانمثال، هنگامی که مسافران به جای مشاهده فقط امکانات استاندارد، به دنبال اتاقی برای اقامت هستند، هتلهایی که شخصیسازی را در برنامه خود قرار دادهاند میتوانند از طریق خدمات و امکانات ویژه مهمانان را بر اساس تنظیمات قبلی آنان جذب کنند. بهطورکلی، اجرای فناوری برای بهینهسازی عملیات روند مهمی در آینده نزدیک است، اما یک سوال بزرگ برای هتلها اطمینان مهمانان در نقاط تماسی است که تعامل مستقیم انسان را نیاز دارد. منبع : ایسنا
ایجاد شده: 19/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 19/خرداد/1400 اخبار خارجی