به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، عمان ویژن ۲۰۴۰ به ترسیم چشماندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ میپردازد. صنعت گردشگری برای اکثر کشورهای جهان از اهمیت یکسانی برخوردار بوده و سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد. گردشگری یک صنعت بزرگ است که خدمات متعددی را ارائه می دهد و مقدار زیادی درآمد برای یک کشور ایجاد می کند - چه شخصی در داخل کشور سفر کند یا خارج از کشور. عمان یک کشور آسیایی عربی است که در شبه جزیره عربستان واقع شده است. بر اساس گزارشات ارائه شده جهانگردی به یکی از بزرگترین صنایع در عمان در آینده نزدیک تبدیل می شود. بسیاری از شاخص های اقتصادی پیش بینی کرده اند که تولید ناخالص داخلی عمان ۳.۵٪ در حال رشد بوده که بخش گردشگری سهم فوق العاده ای دارد در این مورد دارد. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط گروه تجارت آکسفورد؛ صنعت گردشگری عمان از سایر بخشهای اقتصادی موجود در کشور در آینده نزدیک پیشی خواهد گرفت و بیش از نیمی از مدیران تجاری شرکت کننده بر این باورند که گردشگری بانفوذترین بخش در تنوع بخشیدن به اقتصاد عمان است. طرح «عمان ویژن ۲۰۴۰» و تقویت بخش گردشگری عمان کشور عمان در سال ۲۰۱۵ باهدف ساختن آیندهای روشن در زمینههای صنعت گردشگری عمان و ارتقای شرایط اقتصادی و اجتماعی، برنامهی بیستوپنجسالهای را بانام «عمان ویژن ۲۰۴۰» تعریف کرد. در واقع این برنامه به ترسیم چشماندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ میپردازد و آنچه که در این طرح اهمیت دارد مشارکت همهجانبه افراد جامعه برای پیشبرد اهداف کشور است که در آخر منجر به تحقق کامل چشماندازهای گردشگری و ارتقای شاخصهای زندگی در عمان برای مهاجران و البته شهروندان این کشور خواهد شد. عمان ویژن ۲۰۴۰ بر سه پایه اصلی استوار است: ۱- مردم و اجتماع: تقویت سلامت و رفاه خانواده؛ حمایت از هویت و میراث عمانی؛ توسعه تواناییهای فنی و کارآفرینی ملی ۲- اقتصاد و توسعهی اقتصادی: ایجاد تنوع اقتصادی و مشارکت با بخشهای خصوصی؛ توسعه استانداردهای کشور؛ حفظ پایداری محیط زیست؛ ایجاد زیرساختهایی در سطح کلاس جهانی و طراحی شهرهای مدرن و قابلسکونت ۳- حاکمیت عمان؛ بهبود اثربخشی حاکمیت و قوانین حکومتی. ابتکارات ارتباطی بخشی اساسی در ارتباطات و استراتژی مشارکت ذینفعان بوده که توسط سازمان و کمیته پیگیری نظارت می شود. این استراتژی به عنوان بخشی از پروژه عمان ویژن ۲۰۴۰ به دنبال رهنمودهای سلطنتی سلطان قابوس برای تدوین چشم انداز آینده با توجه به اجماع گسترده جامعه و مشارکت همه بخشهای اجتماعی ارائه می شود. ابتکارات ارتباطی چشم انداز عمان ویژن ۲۰۴۰ برای اطمینان از مشارکت کامل همه بخشهای مرتبط و تقویت نقش شرکای استراتژیک در ایجاد چشم انداز از طریق تعدادی از ارزشهای ارتباطی طراحی شده است. ابتکارات ارتباطی چندین بخش اجتماعی به ویژه جوانان، بخش خصوصی و جامعه محلی در استان ها، کودکان و رسانه ها را هدف قرار داده است. «مجمع چشم انداز آینده» بخشی جدایی ناپذیر از پروژه چشم انداز آینده عمان ویژن ۲۰۴۰ است. اهداف مجمع چشم انداز آینده: برجسته کردن روندهای جهانی، منطقه ای و ملی آینده در رابطه با موضوعات مورد علاقه جامعه عمانی؛ شناسایی مضامین کلیدی و تدوین سناریوهای آینده از آمادگی چشم انداز ۲۰۴۰ عمان؛ افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت آینده؛ دستیابی به راه حلهای خلاقانه برای غلبه بر چالشهایی که سلطنت ممکن است در تضمین تداوم شکوفایی، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی خود تا سال ۲۰۴۰ با آنها مواجه باشد. در کنار افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی و افزایش تعدا گردشگران، استراتژیهای عمان ویژن ۲۰۴۰ بهدنبال ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری است که طبق برنامهریزیهای دولت و اجرای طرح «عمانیسازی» ۷۵ درصد از این شغلها به اتباع عمانی تعلق خواهد یافت. یکی از عواملی که موجب افزایش اشتغالزایی و جذب گردشگران خارجی میشود، توسعه زیرساختهای حملونقل شهری استکه دولت عمان به این مهم توجه ویژه دارد. طرحهای راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان افزایش هتلها و توسعه امکانات مقاصد گردشگری عمان نهتنها موجب ارتقای بازارهای گردشگری داخلی این کشور خواهد شد؛ بلکه کشور عمان را بهعنوان یک مقصد گردشگری جهانی به گردشگران بینالمللی معرفی خواهد کرد. دولت عمان در راستای توضیح این برنامه، از احداث مجموعاً ۸۰ هزار اتاق که شامل ۳۳،۳۷۳ اتاق در هتل، ۲۹،۲۸۷ اقامتگاه تفریحی و ۱۷،۲۶۲ اتاق خبر داده است. یکی دیگر از طرح های راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان ایجاد بسترهای تعامل فرهنگی میان گردشگران با مردم عمان و توسعه کیفیت و امکانات سایتهای طبیعی این کشور است. در واقع دولت عمان بهدنبال آن است تا علاوه بر تشویق گردشگران برای بازدید از عمان، مقدمات ارتقای تجربه سفر آنها را در این کشور فراهم کند. دولت عمان با شناسایی پنج نوع سایت طبیعی در مناطقی همچون حیاتوحش، کوهها، وادیها، بیابانها و سواحل و تعیین چهارده زیرساخت توریستی در آنها، در تلاش است تا این مناطق جدید و توسعهیافته را در سطح بینالمللی به همهی گردشگران جهان معرفی کند. جذب سرمایهگذاران خارجی نیز مهمترین طرح راهبردی عمان جهت تقویت صنعت توریسم این کشور است. جذب سرمایهگذاران خارجی و تشویق آنها برای سرمایهگذاری و آمادهسازی زیرساختهای جدید گردشگری در اولویت همه امور قرار دارد و مقدمات توسعه گردشگری عمان را فراهم خواهد کرد. جذب شرکتهای هواپیمایی بینالمللی و لغو الزام اخذ ویزا برای سفر به عمان، از دیگر طرحهایی است که در استراتژیهای گردشگری این کشور اهمیت داشته و هماکنون با لغو روادید (ویزا) برای شهروندان ۱۰۳ کشور از جمله ایران، بخشی از این برنامه نیز به حقیقت پیوسته است. در نهایت توصیه هایی ها با هدف بهبود و تشویق بخش گردشگری عمان مطرح می شود: این کشور باید هتل های خود را در مناطق مختلف گسترش دهد. کارآفرینان محلی باید ساخت هتل های خود را در مناطق شهری نیز شروع کنند. وزارت گردشگری باید چندین سیستم عامل رسانه اجتماعی دیگر را برای تشویق بخش گردشگری طراحی کند. هتل های موجود باید سیاست ها و خدمات خود را بهبود بخشند تا در صنعت گردشگری کارآمد شوند. دولت عمان باید سیاست های مربوط به بخش گردشگری و توریست را بهبود بخشد و گردشگری عمان را از طریق چندین رسانه به بازار عرضه کند. منبع | تحلیل بازار
ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 25/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " ابراهیم پورفرج " رییس جامعه تورگردانان ایران در گفتوگویی که در کلابهاوس با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، با امیدواری نسبت به آینده گردشگری ایران و ازسرگیری ورود گردشگران خارجی به ایران پس از یک دوره توقف بلندمدت، اظهار کرد: آموزش هر نیروی متخصص در گردشگری دستکم سه سال زمان میبرد، خروج این نیروها به گردشگری خسارت جبراننشدنی تحمیل میکند. با این وجود، دولت نه تنها به پیشنهادهای ما برای حفظ نیروی شاغل گوش نمیکند، که طولانی شدن این وضعیت را هم پیشبینی نکرده و برنامهای برای مدیریت بحران ندارد، که این بیتدبیری به خروج حجم زیادی از نیروی شاغل در گردشگری منجر شده است. او بیشترین خروج نیروهای متخصص گردشگری را مربوط به راهنمایان و رانندههای وسایل نقلیه گردشگری دانست و افزود: شاید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز متوجه نشده موفقیت صنعت گردشگری به خاطر وجود راهنمایان وفادار، باسواد و توانمند است. البته مخاطب نقد ما فقط این وزارتخانه نیست، چون توان آن برای کمک حدی دارد، هرچند هنوز کمک قابل ذکری هم نکرده است. به هر حال، بیانصافی است نیروی متخصص را رها کنیم و بگوییم هر کجا میخواهید بروید. به این فکر کردهایم وقتی شرایط عادی شد، این نیروها را چگونه و از کجا میخواهیم برگردانیم!؟ پورفرج با اشاره به بیتوجهی دولت به پیشنهادهای بخش خصوصی برای زنده کردن گردشگری، اظهار کرد: از همان اوایل شیوع ویروس کرونا با ارائه طرحی به دولت درخواست کردیم ویزای توریستی را صادر کند تا ما با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی، گردشگر خارجی وارد کنیم، با این کار هم افسردگی جامعه کم میشد، هم بخشی از نیروی شاغل، حفظ و امید تزریق میشد. اما اصلا به این طرح گوش نکردند. از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خواهش کردیم از ستاد ملی کرونا وقت بگیرد تا ما با آنها حرف بزنیم، شاید دولت با دولت نتواند بدون تعارف حرف بزند. من خیلی اصرار کردم و پیگیر شدم، اما آقای وزیر این وقت را نگرفت. او در واکنش به اظهارنظر برخی حاضران در این گفتوگو درباره مسؤولیت نداشتن وزارت بهداشت برای توجه به حفظ نیروی شاغل در گردشگری، اظهار کرد: درست است که هر وزارتخانهای وظیفه دفاع از بخش خود را دارد، ولی فراموش نکنیم وظیفه آسیب رساندن به بخش دیگر را هم ندارد. ما فقط میخواهیم این ستاد حرفهای ما را بشنوند، اگر اشتباه بود حذف کنند. او اضافه کرد: درست است که همه دنیا گرفتار کرونا شده است، ولی هیچ کجا و هیچ بخشی به اندازه گردشگری ایران گرفتار نیست. گردشگری ما از آبان ۹۸ تعطیل شده است. حق آن بود که دولت کمک کند. یک بار در طول تاریخ بخش خصوصی به دولت نیاز پیدا کرد، اما چه کمکی شده است؟ به هر نفر نیروی متخصص ۱۶ میلیون تومان وام با سود ۱۲ درصد دادهاند، که حالا دوره تنفس این وام تمام شده است. قرار بود اقساط آن امهال شود، ولی دارند اقساطش را میگیرند. یک سال پیش وضعیت شاغلان گردشگری خیلی هم بد نبود و میتوانستند اقساط وام را بپردازند، اما الان که وضع بدتر شده بانکها فشار بیشتری میآوردند. متوجهیم بانکها تاجر هستند و به این پول بیشتر از ما نیاز دارند، ولی کمی هم انصاف داشته باشید، یک شش ماه دیگر مهلت بدهید. پورفرج بیان کرد: ما از دولت انتظار و توقع داریم. دولت انگار گردشگری را نمیشناسد، ۱۶ میلیون تومان وام داده، فکر میکند حقوق یک سالشان را پرداخت کرده است، درحالی که حقوق یک نیروی متخصص و حرفهای در گردشگری در یک ماه کمتر از ۲۰ میلیون تومان نیست. رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اقداماتی که بخش خصوصی برای زنده کردن گردشگری انجام داده است، گفت: تا کنون دو جلسه با وزارت امور خارجه داشتهایم، طرح و پیشنهاد هم دادهایم. درخواست کردیم دستکم به تورهای طبیعتگردی ویزا بدهند، چون این گروهها اصلا وارد شهر نمیشوند که جای نگرانی باشد، اما هنوز قبول نکردهاند. او اضافه کرد: ستاد ملی کرونا از گردشگری اطلاعات دقیق ندارد، متوجه نیست گردشگری یعنی چه. یک بار به حرفهای ما گوش دهد اگر اشتباه بود آن را نادیده بگیرد. توریست اعلام میکند واکسن زده و میخواهد از جاده ابریشم بگذرد، سوال میکند، همه کشورها ویزا میدهند جز ایران. چرا ویزا به روی این گردشگران بسته است؟ تصور ما این است چنین تصمیمی به عمد گرفته نشده؛ بلکه از روی ناآگاهی نسبت به گردشگری است. این ناآگاهی باعث میشود خسارت سنگین به کشور وارد شود. او با این هشدار که اگر تکلیف صدور ویزا مشخص نشود، گردشگرانِ متقاضی سفر به ایران، سراغ کشورهای دیگر در همین منطقه میروند، گفت: دستکم یک برنامه زمانی مشخص به ما بدهند، تا حدقل ما به گردشگران و آژانسهای خارجی جواب درست و قانعکنندهای بدهیم. آنها میپرسند ایران کی ویزا میدهد و ما نمیدانیم بگوییم شش ماه، یک سال یا یک قرن دیگر!؟ پورفرج گفت: مطمئنم وقتی مرزها به روی گردشگران باز شود، ورود تورها دوباره رونق میگیرد، چون ایران کشوری است که خیلی کم دیده شده و علاقهمند زیاد دارد. از طرف دیگر، ایران کشور ارزانی است و اقتصاد مردم جهان هم در یک سال گذشته افت کرده، پس میتوان تعداد زیادی گردشگر جذب کرد. خیلیها ترکیه را برای ما مثال میزنند، اما نباید فراموش کرد توریست به ترکیه میرود، اما این آژانسهای ایرانی هستند که توریست را وارد کشور میکنند، آژانسهای ایرانی بسیار قدرتمند عمل میکنند. او همچنین این پیشنهاد را مطرح کرد که اختیارات ویزای گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود، که البته با هماهنگی وزارت خارجه صادر شود و اگر خطایی سر زد، با آن برخورد کنند. پورفرج همچنین از دولت درخواست کرد مشاغل گردشگری را مانند سایر گروههای شغلی در اولویت واکسن کووید قرار دهند.
ایجاد شده: 24/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 24/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
با پیشرویهایی که در زمینه واکسیناسیون صورت گرفته است، آلمان در حال آزمایش کردن گردشگری در مناطق پر بازدید در شمال این کشور است و گردشگران مجازند با رعایت مقررات سختگیرانه، به این مناطق سفر کنند. یک هتلدار آلمانی به اسم کارستن ورنر عنوان کرده است که بعد از ۶ ماه تعطیلی اجباری، هرگز چنین بازگشایی گستردهای را تجربه نکرده بوده است. مدیرعامل هتل استرندگات ریزورت در شهر تفریحی ساحلی سنت پیتر اوردینگ، در اولین تعطیلات آخر هفته پس از قرنطینه، تمام ۹۸ اتاق خود را اجاره داده و ۲۰۰ مسافر را در هتل خود جا داده بود. او گفت: «این برای همه ما یک چالش بود، چون کوچکترین خطا میتوانست به یک فاجعه تبدیل شود. هرچه نباشد همه چشم به این منطقه (به عنوان منطقه مدل پروژه) دوختهاند تا ببینند نتیجه آزمایش چه میشود.» اتاقها از قبل رزرو نشده بودند و بسیاری از مهمانان صبح زود از قسمت پذیرایی تا پارکینگ صف کشیده بودند. آنها با رعایت بسیاری از الزامات مورد نیاز پروژه مدل، با صبر منتظر تحویل گرفتن اتاق خودشان بودند. ورنر گفت: «همه در کمال بودند و با ما همکاری میکردند. همه آرزو داشتند بعد از این محدودیتها، کمی آزادی داشته باشند.» او و تیمش، بههمراه بیش از ۳۰۰ اقامتگاه دیگر در سنت پیتر اوردینگ و مناطق اطراف آن، بخشی از منطقه مدل آزمایشی در فریزیای شمالی هستند، جایی که گردشگران میتوانند باری دیگر در هتل اقامت کنند و به رستورانها و کافهها سر بزنند. جزایر معروف سیلت، آمروم، فوهر و پلورم در دریای شمال نیز در منطقه مدل گنجانده شدهاند. بیش از ۵۰۰۰ کسبوکار در فریزیای شمالی در این طرح ثبت نام کردهاند و قرار است واحدهای دیگری هم به آنها بپیوندند. آمادگی کامل میهمانها و هتلها دو هفته پیش، اولین منطقه مدل آزمایشی در دریای بالتیک موفقیتآمیز بود. اکنون پروژه آزمایشی دریای شمال نیز همان روند را در پیش گرفته است. برای رئیس دفتر گردشگری سنت پیتر-اوردینگ، کاتارینا شیرمبک، این میتواند شروع جدیدی برای گردشگری باشد. او عنوان کرد: «بالاخره در سنت پیتر اوردینگ دوباره دارد اتفاقات خوبی میافتد. همه مشاغل با نهایت دقت آماده شدهاند و اکنون از اینکه میتوانند باری دیگر از مهمانان استقبال کنند، خوشحال هستند.» برای اینکه مهمانان بتوانند در منطقه مدل اتاق رزرو کنند، باید قبل از ورود به صورت کتبی اعلام کنند که با قوانین مربوطه موافق هستند. این موارد قانونی عبارتند از: ارائه تست منفی سریع آنتی ژن COVID-۱۹ هنگام ورود به هتل، رضایت دادن برای ثبت و ارزیابی نتایج آزمون و دادههای شخصی و ابراز تمایل برای ارائه نتیجه آزمایش منفی جدید در هر ۴۸ ساعت. در حالی که بقیه آلمان در یک قرنطینه سختگیرانه باقی مانده است، گردشگری فریزیای شمالی در حال شروع است و گردشگران از این امر خوشحال هستند. البته مقامات بهداشتی و کادر درمان به صورت روزانه و از نزدیک وضعیت دریاهای شمال و بالتیک را زیر نظر دارند. اگر تعداد مبتلایان در یک منطقه به مدت سه روز متوالی به بالای ۱۰۰ نفر برسد، این پروژه لغو میشود و گردشگران مجبور به ترک آنجا میشوند. مراکز تست متعدد، ماسک اجباری برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، مراکز تست کرونا در مقیاس وسیعی (در هتل استراندگات ریزورت، در آبگرمها و در بسیاری از گذرگاههای ساحلی) راهاندازی شدهاند. در سنت پیتر اردینگ، ۱۰ مرکز تست بزرگ و یک ایستگاه تست سریع برای دوچرخهسواران در نظر گرفته شده است. در رستورانها، کیو آر کد (QR Code) تست کرونای فعلی افراد اسکن میشود یا اطلاعات شخصی فردد از طریق برنامه Luca ثبت میشود و به این ترتیب امکان ردیابی دیجیتالی تماس موارد ابتلا به ویروسهای کرونا از طریق تلفنهای هوشمند فراهم میشود. کسانی که کاملاً واکسینه شدهاند نیازی به آزمایش ندارند. تابلوهای بزرگ در محل عابر پیاده و همچنین در اسکله و در امتداد تفرجگاه به مردم یادآوری میکنند که ماسک زدن اجباری است. کارمندان سرویسهای امنیتی قوانین مربوط به ماسک را به روشی دوستانه اما کاملا جدی به همه یادآوری میکنند. قرار است پروژه مدل تا پایان ماه مه ادامه داشته باشد و انتظار میرود بعد از این تاریخ مجددا تمدید شود. کمی آزادی کلودیا هاتمن، یکی از گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده است، میگوید: «ما فقط میخواستیم از بایرن خارج شویم.» او و همسرش که هر دو در بخش مراقبتهای افراد سالمند کار میکنند و واکسینه شدهاند، با شنیدن خبر این پروژه آزمایشی، بلافاصله محلی را برای ون مخصوص مسافر خود رزرو کردند. آنها قصد داشتند دو هفته در یک اردوگاه محلی اقامت کنند و در امتداد ساحل دریای شمال دوچرخه سواری کنند. این توریست ۵۷ساله توضیح داد: «اینجا حداقل کمی آزادی داریم و میتوانیم از این حس خوب لذت ببریم.» آنها دوست داشتند به منطقه آلپ آلگو سفر کنند، اما فعلا سرنوشت آنها را راهی شمال آلمان کرده است. محدودیتهای کرونایی این منطقه آنها را آزار نمیدهد: «اگر این بهایی است که باید در ازای آزادی پرداخت کنیم، با کمال میل آن را میپردازیم.» مسئولیت تمام بخش گردشگری بر دوش ماست یکی از هتلدارهای منطقه به اسم مارکو لاس هم هتل ۶۰ اتاقه استرند را در مرکز سنت پیتر اوردینگ بازگشایی کرده است. این هتل با ظرفیت ۷۰ درصد مشغول به کار است و تلفن پذیرش مدام در حال زنگ خوردن است. او عنوان میکند: «بسیاری از مهمانان تماس میگیرند و از ما میپرسند که آیا واقعاً باز هستیم. برخی در حال لغو یا رزرو مجدد هستند و رزروهای ما این روزها شاهد تغییرات زیادی هستند.» به عنوان بخشی از پروژه مدل، او از مسئولیت خود و همه افراد دیگر در قبال کل صنعت گردشگری آگاه است. او میگوید: «مشکلی نیست. ما میتوانیم این کار را به انجام برسانیم، فقط کافی است همه طبق قوانین و مقررات رفتار کنند.»
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، با بالا رفتن تعدادکسانی که واکسن کرونا را دریافت کردهاند گردشگری عشایر میتواند به یکی از تورهای پرطرفدار بهویژه برای گردشگران خارجی که دوره طولانی قرنطینه و دور بودن از فضاهای طبیعی را تجربه کردهاند بدل شود. گردشگران خارجی معمولا بهدنبال دیدن جاذبههای یک منطقه در کوتاهترین زمان ممکن برای مدیریت هزینههایشان هستند، در مقابل برای آژانسها یا راهنمایان گردشگری مهم است بتوانند مسافرانشان را روزهای بیشتری در تور نگه دارند، آنها تلاش میکنند شهرها و جاذبههای بیشتری را در سفرشان بگنجانند. این درحالی است که برخی اقسام گردشگری بهواسطه ماهیت خود در سفرهای نیم روزه، یک روزه یا چند روزه خلاصه نمیشود و در آنها مسافر بهواسطه داشتن تجربه متفاوت حاضر است با وجود دریافت کمترین امکانات، هزینههای بیشتری را هم تقبل کند. گردشگری عشایر یکی از این اقسام گردشگری است که معمولا تورهای آن برای یک هفته و بیشتر برنامهریزی میشود. مخاطبان تورهای ورودی این شیوه از گردشگری معمولا توریستهایی هستند که دغدغه فرهنگی دارند و میخواهند تجربه زیستن در فرهنگهای متفاوت را داشته باشند و راهنمایان و آژانسها معمولا با آنها کمترین مشکل و چالش را دارند. " علی چراغی " کارشناس پژوهشگر حوزه مردمنگاری و ایرانشناسی با اشاره به اینکه درحالحاضر در ایران موجی تحت عنوان گردشگری عشایر و بومگردی راه افتاده است، میگوید: در گذشته گردشگران تمایل به حضور در تورها و سفرهای لوکس داشتند و در سالهای اخیر ترجیح میدهند فضاهای متفاوتی از قبیل حضور در روستاها یا زندگی عشایری را تجربه کنند. او با اشاره به نکات مثبت و منفی این موج میافزاید: معمولا ما در تورهای گردشگری کمترین مشکل را با گردشگران داریم زیرا معمولا مخاطبان خارجی این تورها انتظاراتشان مناسب با خدماتی است که دریافت میکنند، با این حال نیاز است در مواردی آموزشهایی به آنها درباره مسائل فرهنگی عشایر با توجه به تفاوتهای فرهنگی داده شود. در موضوع گردشگری داخلی موضوع آموزش جدیتر است و در این زمینه باید اقداماتی انجام داد. این کارشناس گردشگری عشایر آموزش جامعه میزبان را از دیگر حلقههایی میداند که باید تقویت شده تا چرخ گردشگری عشایر به خوبی بچرخد. چراغی در این باره میگوید: باید در این زمینه به حساسیتهای فرهنگی توجه کرد، تورها نباید به شکلی برگزار شوند که پس از مدتی فرهنگ عشایری دچار آسیب شود و سبک زندگی آنها را تحتتاثیر خود قرار دهد.گردشگری عشایری قرار است به تقویت جوامع محلی و حفظ سنتها کمک کند و این موضوعی است که باید راهنمایان و آژانسها به آن توجه ویژهای داشته باشند. او درباره جذابیتهای تورهای عشایری عنوان میکند: هر فعالیتی در زندگی عشایر یک جاذبه است. زندگی آنها مبتنی بر دامداری است و در این سفر گردشگر درباره چرایی غلبه دام بر سایر اقسام معیشت، مدت زمان چرای دام، قوانین چرا، نوع علوفه و... اطلاعاتی کسب میکند. توریست ماجراجو با یک هفته زندگی با عشایر فرآیند تولید محصولاتی که آنها از شیر تهیه میکنند را از نزدیک میبیند، مشک زدن، تهیه کشک و... بخشی از این محصولات هستند. همچنین این تصور باطل که غذای اصلی عشایر گوشت است برایش از بین میرود و میبیند چطور آنها از این محصولات ثانویه به عنوان قوت اصلی بهره میگیرند. چراغی از مشاهده مراحل تولید صنایع دستی به عنوان دیگر جاذبه گردشگری عشایر نام برده و اضافه میکند: صنایع دستی تنها وسایل تزئینی نیستند بلکه آنها دارای کارکردهای خود در زندگی عشایرند. علاوه بر آن ما جاذبهای تحت عنوان فولکلور داریم، هر ایل قصهها، مثلها و داستانهای خود را دارند که اقیانوسی است و توریست به قدر بضاعت خود از آنها آگاه میشود. مراسمها و آیینها دیگر جاذبههایی هستند که گردشگر با آنها در این سفرها آشنا میشود و این امکان را مییابد با توجه به زمان حضورش در یکی ازآنها شرکت کند. در این مراسمها لباسهایی که مردم به تن میکنند، نوع موسیقی و... میتواند تجربهای متفاوت را برای گردشگر به همراه داشته باشد. این کارشناس گردشگری، کوچ و فرآیندهای مرتبط با آن را جاذبه دیگر یک تور عشایری میداند و ادامه میدهد: شیوه غذا درست کردن، پیاده و سوار کردن ابزار و وسایل زندگی، آزاد کردن برهها هنگام رسیدن گوسفندها و در کل سبک زندگی مردمی که زندگیشان با یکجانشینی متفاوت است میتواند تور عشایری را نسبت به سایر تورها جذابتر کند.دوران پاندمی و شیوع کرونا آیا فرصتی برای رونق گردشگری عشایر نیست؟ چراغی در این زمینه معتقد است باید با احتیاط برخورد کرد. عشایر بهواسطه سبک زندگیشان و کمبود امکانات پزشکی آسیبپذیری بیشتری نسبت به دیگر اقشار دارند. از این رو صرف تست منفی کرونا با توجه به مدت زمان تست و انجام سفر نمیتواند قطعیتی از ناقل نبودن فرد داشته باشد. همین موضوع هم باعث واکنشهای مختلف عشایر نسبت به گردشگران شده، ممکن است افراد یک ایل کاملا پذیرا باشند و در مقابل برخی با احتیاط و سوءظن با مسافر برخورد کنند، از اینرو پیش از سفر باید به این موارد توجه کرد.بسیاری از مردم در کشورهای اروپایی واکسن را دریافت کردهاند که هر روز هم به تعدادشان افزوده میشود. چراغی معتقد است این گروه میتوانند مشتریان تورهای گردشگری عشایر باشند، کسانی که پس از گذراندن دوره پاندمی ترجیح میدهند به زندگیشان تجربههای متفاوت را اضافه کرده و یک تور عشایری میتواند این خواسته را به شکل کامل محقق کند.
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، خبرگزاری واس وابسته به دولت عربستان، از عزم وزارت خارجه این کشور برای برپایی موسم حج ۱۴۰۰ خبر داد. سال گذشته به دنبال شیوع ویروس کرونا حج با حضور ۱۰ هزار نفر از ساکنان و اتباع خارجی مقیم این کشور برگزار شد. وزارت حج و عمره عربستان بدون اینکه به جزئیات بیشتر تصمیم تازه این کشور اشاره کند، اعلام کرد: نهادهای بهداشتی و درمانی در عربستان تدابیر لازم را برای حفاظت از سلامتی زائران مورد ارزیابی قرار میدهند و بهزودی جزئیات ضوابط و برنامههای اجرایی حج امسال اعلام خواهد شد. به تازگی، خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه در عربستان از تصمیم مقامات سعودی برای به تعلیق درآوردن حج برای زائران خارجی خبر داده بود. پیش از آن، وزارت حج عربستان گفته بود که درحال بررسی طرح پذیرش زائران خارجی واکسینهشده برای موسم حج است. رویترز به نقل از منابع سعودی به اختلاف نظرهای مقامات عربستان در مورد انواع مختلف واکسنها و اثربخشی آنها و همچنین خطر ابتلا به گونههای جدید ویروس در این کشور در جریان مراسم حج اشاره کرده بود. این کشور که مراسم عمره را پس از یک سال توقف چند ماهی است آغاز کرده، به تازگی پذیرش تدریجی زائران خارجی را از کشورهای امن به لحاظ ویروس کرونا، شروع کرده است. عربستان از زمان بازگشایی مسجدالحرام و برگزاری عمره، بیش از هفت و نیم میلیون عمرهگزار و نمازگزار را پذیرفته است. زائران خارجی برای شرکت در مراسم عمره، باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز تست کووید داده باشند و پس از ورود به عربستان نیز سه روز در هتل قرنطینه شوند تا پس از مشخص شدن نتیجه تست دوم کرونا، اجازه حضور در مراسم عمره را دریافت کنند. همه زائران در طول مراسم باید ماسک داشته باشند و فاصله ایمنی را رعایت کنند.
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
امروزه در کشور عزیزمان ایران، با توجه به توسعه تدریجی صنعت گردشگری و نیاز فوری به ایجاد واحدهای اقامتی از یک سو و همچنین توسعه گونههای مختلف سفر از سوی دیگر، از اوایل دهه نود خورشیدی (با توجه به نیاز به توسعه زیرساختهای گردشگری بهویژه اقامتی) واحدهای اقامتی جدیدی در حوزه خدمات اقامتی با نام «خانه کاشانه» معرفی شدند، ولی چون مبانی قانونی فعالیت آنها بهدرستی تعریف نشده بود، فعالیت آنها نتیجه مثبتی در راستای توسعه کیفی صنعت گردشگری در ایران در بر نداشت. با این وصف، با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به توسعه سریع صنعت گردشگری، برنامهریزان گردشگری کشور در قالب طرح اصلاح آئیننامه تاسیسات گردشگری و به موجب ماده اول آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تأسیسات گردشگری، مجموعه اقامتی جدیدی را تحت عنوان «خانه مسافر» بهعنوان یکی از مصادیق تأسیسات گردشگری همچون هتل و مهمانپذیر و در چارچوب دستورالعمل شورای وزیران ایجاد کردند. این مجموعههای جدید اقامتی براساس طرح مصوب هیئت وزیران، در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۴ رسمیت یافته و فعالیت خود را براساس همین مصوبه تحت نظارت سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری (پیشین) آغاز کرده و در نهایت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی متولی اصلی ساماندهی و مدیریت خانه مسافرها تعیین شد، لذا با ابلاغ مصوبه دولت توسط این وزارتخانه، ادارات میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانها موظف به انتخاب مجریان استانی براساس ضوابط قانونی شده و این مجریان نیز تحت نظارت ادارات کل استانها موظف به شناسایی و جمعآوری اطلاعات مربوط به خانهمسافرها در سراسر کشور هستند. در یک نگاه کلی، خانه مسافر به واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی اطلاق میشود که براساس ویژگیهای اقلیمی هر استان و در چارچوب یک دستورالعمل مجوز فعالیت خود را از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اخذ و در سه درجه مختلف براساس نوع خدمات دستهبندی شده و اقدام به پذیرش و اسکان گردشگر داخلی و خارجی میکنند. براساس دستورالعملهای ابلاغی انواع خانههای مسافر شامل: ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت است. با توجه به اینکه صنعت گردشگری در کشورمان در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است نیاز به اماکن اقامتی هر روز بیشتر میشود. با این وصف اگر چه مجموعههای اقامتی تنها عامل جذب گردشگران به یک مقصد سفر نیستند، لکن نقش مهمی در افزایش ماندگاری گردشگر در مقاصد انتخابی سفردارند. فردی که بهعنوان گردشگری وارد مقصدی میشود، بیشک در وهله اول مکانی را برای استراحت و اقامت انتخاب میکند، بنابراین مکان اقامت، هسته اصلی فعالیتهای گردشگر در یک مقصد انتخابی سفر به شمار میرود و این در حالی است که این هسته اصلی، یعنی فرآیند انتخاب یک مجموعه اقامتی توسط گردشگر، بسته به سطح درآمد، تعداد افراد خانواده، موقعیت اجتماعی، هدف از سفر، شغل و حتی فرهنگ عمومی گردشگران متغیر است. زمانی که هزینه اسکان در هتل برای گردشگران گران است یا گردشگران با کمبود تخت در این اماکن مواجه شوند برخی از آنها مجبور به اقامت در مراکز غیرمجاز میشوند. از این رو زمانی که میزان این مراکز استاندارد با تنوع ارائه خدمات افزایش یابد دیگر شاهد بروز مشکلات در حوزه اقامت گردشگر در یک مقصد سفر نخواهیم بود. لازم به ذکر است که فعالیت غیرقانونی خانههای غیرمجاز به فعالین بخش گردشگری در حوزه اقامت، همواره آسیب وارد میکند. براساس آمارهای ارائه شده ازسوی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در سال ۱۳۹۷ و تا پیش از شیوع بیماری کرونا، بیش از ۳۷ درصد از گردشگران داخلی هنگام سفر در اقامتگاههای موقت (کمپ، کانکس و چادر) اقامت کردهاند و کمتر از ۵ درصد آنها در هتلها و اقامتگاههای رسمی اقامت داشتهاند، لذا این آمار خود اثبات کننده ضرورت ساماندهی وضعیت اقامت گردشگران به ویژه استانداردسازی و قانونمند کردن وضعیت اقامت گردشگران در زمینه گردشگری داخلی است. مزایای تأسیس خانههای مسافر درایران یکی از مهمترین اهداف تشکیل خانه مسافر، جلوگیری از فعالیت واحدهای استیجاری غیرمجاز در شهرها و روستاها است که رزرو آنها بیشتر توسط دلالها و یا مشاورین املاک انجام میپذیرد. بررسیها در این خصوص حاکی است فعالیتهای سازماندهی نشده مردم محلی در حوزه اقامت گردشگران علاوه بر تضعیف حقوق گردشگر به صنعت گردشگری در مقاصد سفر نیز آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات زیادی در زمینه امنیت مسافران داخلی و به ویژه خارجی و همچنین احراز نشدن هویت گردشگران و همچنین صاحبان اینگونه خانهها و بروز انواع جرایم اجتماعی و فرهنگی شده که همین نکته منجر به عدم اعتماد گردشگران و آسیب رسیدن جدی به ساختار گردشگری در مقاصد سفر میشود. با این وصف وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در طرح خانه مسافر به دنبال بهبود و استانداردسازی عملکرد خانههای مسافر و همچنین با افزایش سطح آگاهی و علمی مدیران این واحدهای اقامتی بهدنبال ارتقای نحوه خدماترسانی به گردشگران است. در یک نگاه کلی میتوان گفت تاسیس خانههای مسافر دارای مزایای فراوانی است به گونهای که که ساخت یک هتل از مرحله دریافت مجوز تا بهرهبرداری آن نیازمند صرف چندین سال زمان است، لذا ایجاد خانههای مسافر را باید فرصتی در راستای پاسخگویی به نیاز اقامتی گردشگران در کوتاهمدت دانست. همچنین تاسیس خانههای مسافر نقش مهمی در ارزانسازی سفر، ایجاد تنوع در اقامت گردشگران، حذف واحدهای اقامتی فاقد شرایط اسکان گردشگر و دسترسی آسان و الکترونیکی به انجام رزرو در واحدهای واجد شرایط دانست و همچنین برای گردشگرانی که تمایل به اقامت در خانههای شبیه محل سکونت خود دارند، ایجاد امنیت و آرامش خاطر خواهد داشت. عمدتاً متقاضیان اینگونه واحدهای اقامتی با گردشگرانی که اقامت در هتلها را برمیگزینند، متفاوتاند. عدهای از مردم بهدنبال اقامت راحت در منزل با امکانات مناسب هستند به ویژه گردشگرانی که در قالب خانواده و یا گروههای دوستی اقدام به سفر میکنند، در اینگونه واحدهای اقامتی احساس آرامش و لذت بیشتری در هنگام سفر خواهند داشت. از دیگر مزیتهای خانههای مسافر میتوان به ایام خاص سفر از جمله اعیاد مختلف مانند عید نوروز اشاره کرد. به گونهای که در این ایام ظرفیت اکثر هتلها و سایر مجموعههای اقامتی در مقاصد پر طرفدار گردشگری به سرعت تکمیل شده و این واحدها میتوانند بهصورت استاندارد به سایر گردشگران خدماترسانی کنند. در عین حال اکثر خانه مسافرها قابلیت پذیرش تعداد بالایی از گردشگران را دارند، از این رو خانوادههای پرجمعیت و یا گروههای دوستی که بهصورت دست جمعی اقدام به سفر میکنند میتوانند با هزینه کمتر و قیمت مناسب در یک مکان اقامت کنند. با تمام این تفاصیل بهنظر میرسد برخی نظرات و یا تصورات فعالان گردشگری مبنی بر اینکه خانه مسافرها در بازار اقامتی ایران تهدیدی برای هتلها هستند قرین به صحت نبوده و هرگونه اقدام در راستای حذف آنها از بازار رقابتی اقامت گردشگران، امری خطاست. هماکنون در بسیاری از شهرهای مهم کشور خانههای مسافر بهصورت استاندارد آماده پذیرایی از گردشگران هستند. بنابراین پراکندگی خانههای مسافر در تمام نقاط مقاصد سفر همواره مزیت خوبی برای گردشگرانی است که برای امور مختلفی از جمله موارد درمانی و یا اداری به مقصدی سفر کرده و ترجیح میدهند محل اقامتشان نزدیک به محلی قرار گیرد که قرار است وقت عمده آنها در سفر در آنجا صرف گردد. بدین گونه هزینه و وقت کمتری را برای جابجایی صرف خواهند کرد.
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400 مقالات و یادداشت ها
کمیته بحران گردشگری جهانی در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) بار دیگر تشکیل جلسه داد تا راهنمای این حوزه در هماهنگسازی شیوه نامههای بهداشتی و سفر و تأمین مالی کسب و کارهایی باشد که در تلاشند از این بحران تاریخی نجات پیدا کنند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی؛ نهمین جلسه کمیته بحران راهحلهای پیشرفته برای بزرگترین چالشهای پیش روی بازگشت گردشگری بینالمللی برگزار شد و اعضای کمیته، متشکل از رهبری سیاسی، سازمانهای بینالمللی، از جمله سایر آژانسهای سازمان ملل متحد، امور مالی و بخش خصوصی، در مورد توصیههای کمیته بحران، با تمرکز در چهار زمینه اصلی ازسرگیری سفرهای امن و فرامرزی، ترویج سفر ایمن در تمام مقاطع سفرهای توریستی، تأمین نقدینگی برای مشاغل گردشگری و محافظت از مشاغل و بازیابی اعتماد مردم به سفر بحث کردند. این نشست مجازی به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد. وزیر جهانگردی عربستان، آقای احمد ابن عقیل آل کتیب، گفت: «عربستان سعودی برای شتاب بخشیدن به ازسرگیری سفرهای بینالمللی با شرکای مختلف در بخشهای دولتی و خصوصی همکاری کرده است. تسهیل سفرهای امن و یکپارچه تنها راه برای جلب اطمینان مسافران و مشاغل گردشگری است که در نهایت عامل بهبود وضعیت این بخش خواهد بود.» شیوه نامههای هماهنگ و ایجاد اعتماد این کمیته به عنوان نمونهای از شیوه نامههای مشترک برای استفاده سایر مناطق، از Green Pass پیشنهادی اتحادیه اروپا حمایت کرد. مارگاریتس شیناس، معاون رئیس اتحادیه اروپا در سخنرانی در این نشست عنوان کرد: «ما میتوانیم تابستان ۲۰۲۱ را آغاز دوران پساهمهگیری اعلام کنیم، دورهای که ایمنتر، پایدارتر، مقاومتر و شکوفاتر است. بخش گردشگری میتواند پیشگام این تلاش باشد و منجر به بهبود اقتصاد اروپا و اقتصاد جهانی شود.» اعتماد گردشگران به خاطر مسائل مربوط به لغو و استرداد هزینههای خدمات گردشگری به شدت خدشه دیده است. آقای شیناس همچنین کارهایی را که برای افزایش اعتماد مصرفکننده به گردشگری انجام شده است عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «تلاشهای UNWTO برای ایجاد یک قانون بینالمللی برای حمایت از گردشگران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این قانون حقوقی یکی از چندین طرح اصلی UNWTO است که هدف آن بازگرداندن اطمینان به سفرهای بینالمللی است.» همچنین در کمیته، UNWTO و IATA (انجمن حمل و نقل هوایی بینالمللی) از راهاندازی قریبالوقوع یک ردیاب مقصد جدید خبر دادند. این ابزار در وبسایتهای هر دو سازمان در دسترس خواهد بود و اطلاعات جامع و بهروز در مورد محدودیتها و الزامات شرکتهای هواپیمایی و مقصدها را فراهم میکند و به گردشگران امکان میدهد آگاهانه انتخاب کنند. توصیههایی برای بهبود وضعیت توصیههای کمیته بحران گردشگری جهانی UNWTO بر اهمیت سیاستگذاری بر اساس مقررات بینالمللی بهداشت و هوانوردی، از جمله مقررات سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بینالمللی هواپیمایی بینالمللی (ICAO)، بهویژه راهنمای «تیکآف» و کارگروه بازیابی هواپیمایی کشوری (CART) آن، تاکید دارند. ایجاد راهروهای بهداشت عمومی، اجرای راهحلهای دیجیتال بهداشتی و توسعه سیستم مشترک «چراغ راهنمایی» به عنوان یک چارچوب قابلشناسایی برای مدیریت ریسک نیز از جمله موارد موجود در میان این توصیهها هستند. وزیر گردشگری یونان و رئیس گروه فنی کمیته بحران UNWTO، هری تئوهریس، همزاه با ارائه این توصیهها گفت: «امسال ما ابزارهای بیشتری (از جمله واکسیناسیون) در چنته داریم تا بتوانیم به تمام دغدغههای مسافران و افراد شاغل در بخش گردشگری رسیدگی کنیم.» تامین مالی برای نجات گردشگری از طریق کمیته بحران گردشگری جهانی، UNWTO همچنین تلاش کرد یکی دیگر از چالشهای اساسی گردشگری جهانی، یعنی توقف ناگهانی گردش پول حاصل از گردشگری و نیاز به حمایت از مشاغل و محافظت از مشاغل این حوزه را برطرف کند. UNWTO همراه با ICAO و WHO تنها آژانسهای سازمان ملل متحد هستند که در ابتکار عمل بینالمللی خود با OECD همکاری میکنند. UNWTO همچنین با بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) همکاری نزدیک دارد تا به نجات و بقای کسب و کارهای مرتبط با گردشگری کمک کند. OECD و EBRD در آخرین جلسه کمیته بحران مشارکت داشتند و در نهایتِ هماهنگی، از مشاغل گردشگری در طول بحران کنونی حمایت کرده و همچنین پیشنهاد دادند در آینده پایداری و انعطافپذیری بیشتری در این زمینه فراهم شود. مثلا این مهم از طریق ارتقای سطح سرمایهگذاریهای سبز در بخش گردشگری فراهم خواهد شد. همچنین برنامههای بانک توسعه آمریکایی (IDB) و شرکت مالی بینالمللی (IFC) کمیته بهروز رسانی شد و نمایندگان آنها بر نقش بالقوه نوآوری، سرمایهگذاریهای سبز در گردشگری و حمایت از مشاغل به منظور بهبود از این وضعیت تاکید داشتند.
ایجاد شده: 22/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 22/فروردین/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از اقتصاد 24، سید علیرضا علوی رضوی در خصوص وضعیت گردشگری نوروز امسال نسبت به سال گذشته اظهار داشت: نوروز ۹۹، به دلیل وضعیت خاصی که کشور در آغاز فراگیری کرونا داشت، سفر به کیش به طور کامل ممنوع شد و همه اموردر تعلیق و رکود بود. امسال، گذشت زمان و آگاهی بیشتر در خصوص کرونا، شرایط سفر با رعایت کامل ضوابط را امکان پذیر کرد و جزیره به لحاظ اقامتی و خدماتی، در رونق خوبی بود. هر چند این میزان همچنان نصف آمار گردشگران کیش در نوروز ۱۳۹۸ است. سخنگوی ستاد نوروزی و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در بازه زمانی ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۰۰ هزار گردشگر وارد جزیره کیش شدهاند که از این تعداد ۹۱ هزار و ۷۷۷ نفر آنها از مسیرهای هوایی وارد جزیره شدند. همچنین ورود خودرو در ایام نوروز به جزیره کیش به دلیل شرایط کرونایی و ظرفیت تحمل جزیره ممنوع بوده است. علوی در ادامه گفت: همچنین ۷ هزار و ۱۷۵ نفر از مسیر دریایی به وسیله اتوبوسهای دریایی و بدون خودرو به جزیره آمدند. بر این اساس، با کاهش ورود مسافر به جزیره کیش، ظرفیت تحمل و تاب آوری جزیره رعایت شده واکثر تاسیسات گردشگری جزیره با همان ۵۰ یا ۶۰ درصد ظرفیتی که طبق وضعیت " رنگ بندی مناطق " به آنها ابلاغ شده بود، پر شدند. وی با اشاره به اینکه نوروز امسال در مجموع نوروز خوبی به لحاظ اقتصادی برای جزیره کیش بود، به میزان اشغال تختهای اقامتی اشاره کرد و گفت: ضریب اشغال واحدهای اقامتی در تعطیلات نوروز امسال بطور میانگین به ۷۳ درصد رسید. البته در یک یا دو روز، پیک ضریب اشغال هتلها به ۹۸ درصد نیز رسید. به گفته علوی رضوی، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد گردشگران که نتوانستند از امکانات هتلها استفاده کنند از خانههای اقامتی دوستان و آشنایان و خانههای مسافری استفاده کردند. سخنگوی ستاد نوروزی کیش تصریح کرد: حداکثر تعداد گردشگر در نوروز، مربوط به روز ششم بازه زمانی مورد اشاره (سوم فروردین) است که به حدود 30 هزار نفر در آن روز رسید که نسبت به پیک سالهای قبل کماکان کاهش داشت. در روز سوم فروردین ۷ هزار و ۶۳۹ نفر ورودی گردشگر داشتیم. بیشترین میزان گردشگر مقیم هتل در روز چهارم فروردین ۱۲ هزار و ۷۶۵ نفر بوده است و ۹۴ درصد ضریب اشغال هتلها در این روز بود. وی در ادامه گفت: گردشگر غیرهتلی در روز چهارم فروردین به ۱۷ هزار و ۲۳۹ نفر رسید و کماکان با پیک سالهای قبل اختلاف داشته است. سخنگوی ستاد نوروزی کیش افزود: در مجموع ۳۶ درصد از گردشگرانی که وارد جزیره شدند، از رستوران ها، خدمات و موزیک زنده استفاده کردند. حدود ۷.۶ درصد آنها از کلوپهای تفریحات دریایی استفاده کردند. همچنین از جنگهای شبانه ۷.۴ درصد، از کشتیهای تفریحی ۵.۹ درصد استفاده شد. علیرضا علوی رضوی با تاکید بر اینکه نزدیک به ۹۲ هزار نفر از گردشگران از رستورانهای با موزیک زنده استفاده کرده اند، گفت: این آمار بالا نشان میدهد تقریبا همه گردشگران از این خدمت نشاط آور، استقبال کره اند. وی افزود: همچنین ۱۹ هزار و ۱۸۵ نفر به کلوپهای تفریحات دریایی مراجعه کرده که هر نفر به طور متوسط ۲.۵ خدمت را دریافت کرده است. در واقع حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار بلیت خدمات دریایی فروخته شده است. 16 هزار و 41 نفر از کشتیهای تفریحی و ۲۷ هزار و ۸۴۲ نفر نیز به جنگهای شبانه رفتهاند. 23 هزار و 89 نفر در این ایام از کنسرتها استفاده کردند که در مجموعه رو باز آوای خلیج فارس برگزار میشد. این مجموعه با رعایت کامل پروتکلها و ظرفیت ۵۰ درصد پر شد و بولینگ مریم و مجموعه ساحلی مارینا هم در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. علوی بیان داشت: آمار استفاده کنندگان از ورزشهای تفریحی عملا با سال ۹۸ تفاوت چندانی ندارد و این خود نشان دهنده این است که پذیرش این تعداد مسافر به جزیره کیش از نظر اقتصادی مناسبتر است. او در پایان خاطرنشان کرد: در سراسر نوروز، کیش در وضعیت زرد باقی ماند و از نظر رنگبندی تغییری نکرد. وی همچنین در خصوص نظارتهای بهداشتی برای مقابله با کرونا گفت: در بحث کنترل بهداشتی، تیمهای نظارتی چند برابر شد و بر بحث نظارت متمرکز بودیم. همین باعث شد که امسال تقریباً شرایط خوبی را پشت سر بگذاریم و بدون مساله یا بحران خاص، با طراوت و سلامت از تعطیلات عبور کنیم.
ایجاد شده: 16/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران در نشست مجمع تشکلهای گردشگری، از مشکلات صنف خود گفت. محمدحسین یزدانی بیمه راهنمایان گردشگری را همچنان مشکل اساسی این صنف دانست و با بیان اینکه دولت هیچ کمکی در این زمینه نکرده است، افزود: جای تاسف دارد که دولت یک بسته را در دو مرحله در اختیار فعالان صنعت گردشگری قرار میدهد تا وانمود کند که برای این صنعت دو بسته حمایتی در نظر گرفته است! ماها که در متن این صنعت مشغول به کار هستیم به خوبی از این شگردها آگاهیم و وقتی میبینیم به جای حمایت مورد چنین رفتارهایی قرار میگیریم، دلسرد میشویم. او در ادامه افزود: راهنمایان گردشگری که قبل از کرونا هم با مشکلات زیادی روبهرو بودند، در طول سال گذشته سختیهای مضاعفی را تحمل کردند. ما در سه سال اخیر بارها تصمیم گرفتیم تجمع کنیم که هر بار به دلیلی این اتفاق نیفتاد! متاسفانه راهنمایان گردشگری آنقدر دچار مشکلات معیشتی هستند که نمیتوانند وقتشان را به اندازه کافی صرف پیگیری مسائل صنفی کنند. یزدانی در ادامه تاکید کرد: تشکلهای گردشگری امروز بیش از هر وقت دیگری به همفکری و هماهنگی نیاز دارند و باید بیش از پیش روی انسجام مجمع تشکلهای گردشگری کار کرد.
ایجاد شده: 25/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 25/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، رئیس جامعه تورگردانان ایران در نشست مجمع تشکلهای گردشگری، اعلام کرد: من در جلسات زیادی شرکت می کنم و کمتر پیش میآید به خاطر حضورم در جلسهای خودم را سرزنش کنم اما یک جلسه بود که از حضورم در آن ناراحتم و آن، جلسهای است که با آقایان جهانگیری و همتی، معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی داشتیم. من قبل از آن جلسه فکر میکردم مسئولان حتی اگر به خواستههای ما عمل نمیکنند، دستکم به حرفهای ما گوش میدهند اما در آن جلسه فهمیدیم یک مسئول دولتی ممکن است در جلسهای شرکت کند و حتی زحمت گوش کردن به حرفهای بخش خصوصی را هم به خودش ندهد و فقط نگاهشان کند. ابراهیم پورفرج افزود: ما پیشنهاد دادیم که با رعایت پروتکلها مدیریت سفرها را به ما بسپارند؛ آنها نه تنها این کار را نکردند بلکه جلوی هتل و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و تورگردانها و بقیه را هم گرفتند و مردم را رها کردند تا بدون فعالیت متخصصان سفر به مسافرت بروند. این کار آیا معنایش این نیست که مسئولان به بیمار شدن مردم کمک کردهاند؟ شکی نیست که باید از کارکنان خدوم وزارت بهداشت تقدیر کرد اما حساب مسئولین از آنها جداست؛ مسئولان هم به مردم خسارت زدند هم به بدنه صنعت گردشگری و باید پاسخگوی همه این خسارتها باشند؛ چرا که دلیل این همه خسارت تصمیمهای عجولانه و بیحساب و کتاب و بدون برنامهریزی آنهاست. تصمیمهایی نتیجهاش شد سفرهایی که در آنها پروتکلهای بهداشتی رعایت نمیشد. پورفرج در ادامه روایتی را از مدیر یکی از آژانسهای هواپیمایی نقل کرد. او گفت: این مدیر آژانس، شخصا به خود من گفت که نمایندگیاش در ژاپن گفته حمایت آن کشور از صنعت گردشگری شگفتانگیز است. دولت ژاپن خود را موظف به حمایت حداکثری و جبران خسارت ۱۰۰ درصدی از صنعت گردشگری میداند. حتی در کشور کوچکی با اقتصادی به مراتب ضعیفتر مانند آذربایجان هم ما شاهد آن هستیم که دولت آن کشور صنعت گردشگری را در اولویت حمایتهای خود قرار میدهد؛ چون از اهمیت این صنعت در اقتصاد آگاه است؛ فعالان گردشگری در آذربایجان از حمایت دولت در جریان شیوع کرونا رضایت کامل دارند؛ حالا این کشورها را با کشور بزرگی مانند ایران مقایسه کنیم. به چه نتیجه ای میرسیم؟ او اضافه کرد: دولت در طول سال گذشته نه تنها از ما حمایت نکرد بلکه باعث شد بسیاری از نیروهای انسانی کارآمدمان را هم از دست بدهیم. نیروهایی که سرمایههای صنعت گردشگری بوده و هستند و جدا شدن آنها از این صنعت، خسارت بزرگی به آینده گردشگری است. به نظر من باید واکنش راهگشایی به این همه اشتباه بخش دولتی در قبال صنعت گردشگری نشان بدهیم و اگر این واکنش را نشان ندهیم، سال دیگر به مراتب وضعیت بدتری خواهیم داشت.
ایجاد شده: 25/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 25/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، علی صدرنیا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نقش نظارتی راهنمایان گردشگری در نظارت بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی کرونا در تاسیسات گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی اظهار داشت: بیشترین مشکل عدم آگاهی عمومی از نحوه اجرا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سفر، میزان فاصله گذاری های اجتماعی در بازدید از اماکن تاریخی و رعایت محدودیت در تعداد بازدید کننده است که باید با کمک رسانه ها به گردشگران و فعالان تاسیسات گردشگری به صورت عمومی و تخصصی آموزش داده شود. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: گاهی در زمان بازدید گردشگران مسیرهای تردد و عبور روشن نیست و در برخی از نقاط ممکن است تجمع ایجاد شود و گاهی ممکن است چند گروه بازدیدکننده در یک زمان واحد در یک محیط قرار بگیرند، اگر یک راهنمای گردشگری در محل حضور داشته باشد، با اشرافی که بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی از بازدید اماکن تاریخی، اقامت در هتل ها و پذیرایی ها و استفاده از سیستم های حمل نقل دارد، می تواند به اجرای صحیح شیوه نامه های بهداشتی بسیار کمک کند. صدرنیا با بیان اینکه همه ارکان گردشگری حفظ سلامت و جان گردشگران را اولویت کار خود می دانند، افزود: شیوه نامه های بهداشتی در تاسیسات گردشگری به دلیل آنکه مستقیم با سلامت مردم و گردشگران مرتبط است بر اساس شیوه نامه های عمومی وزارت بهداشت و حتی بسیار سختگیرانه و به صورت تخصصی تدوین شده و از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تمام اصناف و فعالان این حوزه ابلاغ شده است. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: در شیوه نامه های بهداشتی گردشگری علاوه بر شیوه اشغال صندلی ها در اتوبوس ها، قطارها و هواپیما، روش های پاکیزه سازی و ضدعفونی وسایل نقلیه با جزییات توضیح داده شده است که این اسناد در سایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم قابل دسترسی است از طرفی همه تشکل ها و اصناف گردشگری در چند ماه گذشته این ضوابط را به فعالان هر حوزه یادآوری کرده و آنها هم آگاهی ها و آمادگی های خود را به روز کرده اند. وی تصریح کرد: همه تاسیسات گردشگری برای پذیرایی گردشگران نوروزی اعلام آمادگی کرده اند، اما در نهایت منتظر و تابع تصمیم نهایی و قطعی ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم؛ در طول این چند ماه دوره های آموزشی آنلاین و وبیناری با راهنمایان گردشگری در مقاطع مختلف برگزار کردیم، البته چون هنوز نسبت به زمان احیای کامل صنعت گردشگری در چند ماه اخیر مطمئن نبودیم دوره ای به صورت فراگیر و ملی و گسترده برگزار نشده است. صدرنیا بیان کرد: اغلب راهنمایان گردشگری به دلیل آنکه به زبان های مختلف خارجی مسلط هستند علاوه بر شیوه نامه های بهداشتی داخلی بسیاری از تجارب و منابع اصلی شیوه نامه های خارجی را هم مطالعه کرده اند، آگاهی بیشتری دارند و به روز هستند، از طرفی مطالب جدید را از طریق شبکه های اجتماعی با هم به اشتراک می گذارند. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بر لزوم سفر مدیریت شده و کنترل شده در نوروز ۱۴۰۰ تاکید کرد و افزود: گاهی در سفر، گردشگر مجذوب هیجان سفر و یا بازدید از اماکن فرهنگی تاریخی شده و ممکن است از رعایت دقیق شیوه نامه بهداشتی غافل شود، این راهنمایان گردشگری هستند که در همان لحظات حساس با دقت نظر و احساس مسئولیتی که دارند می توانند بر همه ابعاد و عوامل گردشگری از حمل و نقل، اقامت و پذیرایی و اماکن تاریخی کاملا نظارت کنند. صدرنیا راهنمایان گردشگری را مهمترین و اثربخش ترین حلقه نظارت بر شیوه نامه های بهداشتی گردشگری در طول سفر و مقصد سفر توصیف کرد و افزود: راهنمایان گردشگری در ایران همزمان هم سفر را مدیریت می کنند و هم جاذبه های گردشگری در مقصد را معرفی می کنند البته این دو مسئولیت در جهان تفکیک شده است، راهنمایان گردشگری در ایران به همه جنبه های اجرایی و نظارتی به ویژه در شرایط همه گیری بیماری اشراف دارند و می توانند نقش نظارتی را به خوبی ایفا کنند. نظارت راهنمایان گردشگری بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به کاهش آسیب های کرونا کمک بسیاری خواهد کرد؛ حضور راهنما در رعایت شیوه نامه ها در گردش های گروهی بسیار تاثیرگذار است، در دوران کرونا نحوه بازدید گردشگران از اماکن فرهنگی تاریخی بسیار مهم است، راهنمایان گردشگری بنا به حس مسئولیتی که دارند مسیرها را از قبل کاملا رصد می کنند تا گردشگران به مکان های شلوغ پر ازدحام نروند. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی افزود: راهنمایان گردشگری با آشنایی که از منطقه دارند بلافاصله با شبکه هایی که در آن با یکدیگر در ارتباط هستند مسیرهای جایگزین را انتخاب می کنند و گردش را به گونه ای طراحی می کنند که گروه های بازدیدکننده در یک زمان واحد در یک مکان با یکدیگر تلاقی نکنند این موضوع نشان می دهد که حضور یک راهنمای حرفه ای که شیوه نامه های بهداشتی در گردشگری را می داند برای هدایت و همراهی گردشگران و نظارت بر اجرای صحیح شیوه نامه های گردشگری، ضروری است.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از برپایی ستاد تسهیل سفر در استان پس از یک سال وقفه خبر داد و گفت که نوروز امسال سفر به استان مازندران با شرایط خاص و الگوهای جدید، برقرار است. مهران حسنی روز دوشنبه افزود که ستاد مقابله با کرونا اجازه فعالیت واحدهای گردشگری و همچنین برقرار بودن سفر را داده است و بر همین اساس هم استان مازندران می تواند همانند سنوات گذشته برای پذیرایی از مهمانان نوروزی ستاد تسهیلات سفر را برقرار کند و به ارائه خدمات نوروزی به گردشگران و مسافران بپردازد. وی به تشکیل نشدن ستاد سفر در نوروز ۹۹ نیز اشاره کرد و گفت: در آن زمان ویروس کرونا کاملا ناشناخته بود و ستاد مقابله با ویروس کرونا برای سلامت مردم دستور به لغو ستاد سفر و همچنین ممنوعیت مسافرت داد ، ولی در حال حاضر نه تنها شاهد سطح مناسبی از رعایت پروتکل های بهداشتی و آگاهی عمومی هستیم، بلکه واحدهای گردشگری نیز در شرایط مطلوبی برای اجرای صحیح پروتکل ها و راهنمایی گردشگران هستند که می توان با هوشیاری سفر را مدیریت کرد. سفر به مازندران فقط از طریق رزرو معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران همچنین تاکید کرد که برقرار بودن سفر در نوروز ۱۴۰۰ به معنای سفر عادی به شکل سال های گذشته نیست و حتما محدودیت هایی برای آن اعمال خواهد شد. وی افزود : مهم ترین شرطی که برای ورورد گردشگران به استان مازندران در نوروز ۱۴۰۰ وضع شد ،مسافرت به شکل رزور اقامتگاه پیش از به سفر است و بر این اساس تمامی گردشگران و مسافران به هر شکل که می خواهند نوروز ۱۴۰۰ به مازندران سفر کنند باید دارای برگه رزرو اقامتگاه های گردشگری شامل هتل ، مسافرخانه ، اقامتگاه بومگردی ، مهمانسرا و یا دیگر اقامتکاه های رسمی باشند. حسنی با اعلام این که شیوه سفر هم می تواند با خودروی شخصی ، وسایل حمل و نقل عمومی یا تورهای گردشگری باشد ، گفت : گردشگران به هر طریقی که وارد مازندران می شوند باید پیش از سفر برای حضورشان اقامتگاه مشخص کنند تا معلوم شود به عنوان گردشگر وارد استان می شوند. وی از در نظر گرفتن شرایط احتمالی دیگری هم برای سفر نوروزی ۱۴۰۰ به مازندران خبر داد و افزود : در حال تدوین اساسنامه محدودیت های سفر نوروزی به مازندران در اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی هستیم و بزودی برای تایید به وزارت میراث فرهنگی و ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس کرونا ارسال خواهد شد.
ایجاد شده: 6/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 6/اسفند/1399 اخبار داخلی