به گزارش هتل نیوز ، " جعفر بذری " بازرس جامعه هتلداران ایران گفت: به زودی لیست پیشنهادی وزرای کابینه دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه میشود و در این میان صنعت گردشگری هم به اندازه یک وزارتخانه سهم دارد؛ انتظاری که فعالان صنعت گردشگری کشور از شخص آقای رئیسی به عنوان رئیس دولت دارند این است که در انتخاب وزیر نظرات فعالان صنعت گردشگری، فعالان تشکلهای ملی و همینطور فعالان گردشگری در استانها را در نظر بگیرند. توقع این است که نظرات سرمایهگذاران و همه کسانی که در این صنعت حضور دارند و موثر هستند و در رشد و شکوفایی این صنعت نقش دارند، مورد توجه باشد. جعفر بذری در بیان مهمترین خواسته فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری در این مقطع از رییس دولت سیزدهم عنوان کرد: تقاضای ما فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری از جناب آقای رییسی این است که وزیر گردشگری را از بین فعالان این صنعت انتخاب کنند. او در ادامه خاطرنشان کرد: جناب آقای دکتر حمزهزاده از نظر من گزینه اصلح برای تصدی وزارت گردشگری هستند. ایشان یکی از مدیرانی هستند که هم در بدنه دولت فعالیت داشته و هم در بدنه بخش خصوصی صنعت گردشگری فعال بوده و هستند؛ همچنین وجه علمی و دانشگاهی قابلملاحظهای دارند و به واسطه این تجربهها با تمامی موانع موجود بر سر راه رشد و توسعه صنعت گردشگری آشنایی دارند. در واقع آقای دکتر حمزهزاده به موانع و چالشهای این صنعت آگاهند و همینطور ظرفیتها و توانمندیهایی را که در این صنعت وجود دارد و میتواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند، میشناسند. با اتکا به مجموعه این ویژگیها و خصلتها به جرأت میتوان گفت که آقای دکتر حمزهزاده مدیری توانمند هستند که در صورت انتخاب ایشان از سوی جناب آقای رئیسی به عنوان وزیر پیشنهادی گردشگری ما می توانیم شاهد رشد و شکوفایی این صنعت در کشور باشیم. بازرس جامعه حرفهای هتلداران ایران عنوان کرد: ویژگی دیگری که آقای دکتر حمزه زاده دارند و بسیار مهم است و باید مد نظر قرار بگیرد، جوان بودن ایشان است. ایشان با جود این جوانی سالهاست در بخشهای مختلف دولتی و خصوصی فعالیت دارند. سالها است که آقای دکتر حمزهزاده در تشکل های مختلف، منتخب سرمایهگذاران این عرصه بودهاند. اینها را بگذاریم در کنار مدیریت و زندگی بیحاشیه ایشان که هیچ وقت دچار هیچ حاشیه نبودهاند و همواره در نهایت دلسوزی تمام تلاش و تمرکز خود را بر سر رفع مشکلات صنعت گردشگری گذاشتند.
ایجاد شده: 22/تیر/1400 آخرین ویرایش: 22/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به تزریق واکسن کرونا برای جذب گردشگران در دیگر کشورها، گفت: اکثر کشورها به دنبال راهی برای جبران خسارت ناشی از کرونا هستند، اما کشور ما از این ظرفیت بالا برای رشد و توسعه غافل مانده است! " ابراهیم پورفرج " رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری ورشکسته شده و نباید بیش از این به آن آسیب وارد کرد، به جام جم آنلاین گفت: طبق آمار منتشر شده، صنعت گردشگری بزرگترین قربانی ویروس کرونا است. البته کاهش گردشگران ورودی به ایران به پیش از همه گیری کرونا یعنی از زمان اعتراضات به گران شدن بنزین، قضایای شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی برمی گردد، اما کرونا دیگر به طور کامل گردشگری را به کما برد و معلوم نیست این خسارت کی جبران می شود و آیا اصلا قابل جبران شدن است یا خیر! او با اشاره به مشکلات و نبود نگاه جدی به حوزه گردشگری اعلام کرد: بیش از یکسال است که از گسترش ویروس کرونا می گذرد و امروز با ساخت و توزیع انواع و اقسام واکسن های مختلف، اکثر کشورها به دنبال راهی برای جبران خسارات ناشی از کرونا در حوزه های گوناگون هستند. به عنوان مثال بعضی از کشورها با سیاست افزایش گردشگر به توریست ها خدمات رایگان ارائه می دهند. در کشور ما اما، هنوز که هنوز است حتی تور طبیعت گردی هم نداریم! تور طبيعت گردي طرحي است که در آن مسافر از مرز با وسیله نقلیه خودش وارد می شود و به جاذبه هاي طبيعي کشور مقصد می رود. با به کارگیری تور طبیعت گردی بسیاری از کشورها بخش هنگفتی از درآمد خود را از طبیعت گردان خارجی تأمین میکنند. چرا که گردشگری از نظر اقتصادی به عنوان یکی از منابع مهم درآمدزایی و ارزآوری برای رشد و توسعه کشور محسوب میشود و کشور ما با وجود بهره مندی از کویرها، غارها، جنگل ها و جغرافیای بسیار زیبا از این مهم غافل است! رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران خواستار برگزاری جلسه متخصصان حوزه گردشگری با مسئولان ستاد مبارزه با کرونا شد و اظهار داشت: آشنایی و آگاهی درباره صنعت گردشگری بسیار اندک است. معلوم نیست چرا مسوولان ستاد ملی کرونا چنین می اندیشند که مهمترین راه کنترل همهگیری کرونا ممنوعیت ورود و خروج گردشگران است! این در حالی است که اگر کلیه سفرها، حتی سفرهای داخلی به متخصصان این حوزه سپرده شود، قطعا از شیوع بیماری جلوگیری شود. افرادی آگاه و سالم که تست کرونا دادهاند، پروتکلهای بهداشتی را رعایت می کنند و... . به شخصه بارها در خصوص وضعیت گردشگری و برگزاری تورهای مسافرتی درخواست دیدار با ستاد ملی کرونا را داشتم که محقق نشده. بدیهی است در صورت برگزاری جلسه و همکاری میان متخصصان گردشگری و مسئولان ستاد مبارزه با کرونا، میتوان از سود گردشگری در ایران بهره برد. امیدوارم دکتر نمکی به جای کنترل کردن مردم و محدود کردن رفت و آمدها به دنبال کنترل کردن ویروس باشند. الان انواع و اقسام واکسن کرونا تولید شده، اما متاسفانه...!
ایجاد شده: 14/تیر/1400 آخرین ویرایش: 14/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " محمد ابراهیم لاریجانی " مدیرکل سابق بازاریابی و تبلیغات وزارت گردشگری اعلام کرد: بانیان وضع موجود صنعت گردشگری و حامیانشان یکپارچه منتقد شدهاند و چشم به تصدی مسئولیت هایی در دولت سیزدهم دارند. وی گفت: آنها به جای پاسخگویی و پوزش از عملکرد ضعیف شان ، مطالبه گر شده اند . لاریجانی تصریح کرد: بسیاری از آنها به جای اینکه در مسئولیتی که هم اینک دارند به رفع مشکلات این صنعت بپردازند ، کار را زمین گذاشته و از این ستاد به آن ستاد برای بقای خود بدنبال لابی اند. مدیرکل سابق بازاریابی و تبلیغات وزارت گردشگری گفت: برخی از آنها با هزینه کردن در رسانه های فضای مجازی بدنبال معرفی خود در قامت وزیر گردشگری اند. وی تاکید کرد: قطعا منتخب ملت و مشاورین محترم ایشان ، آگاه و هشیار اند لیکن در مشغله چیدمان کابینه و برنامه ریزی برای جمع آوری اطلاعات و سازماندهی کار برای آغاز دولت آتی، مراقب اینگونه افراد باشند. لاریجانی در پایان گفت: برنامه و کارنامه افراد در سالهای گذشته ، ملاک باشد و مورد بازبینی و سنجش قرارگیرد.
ایجاد شده: 14/تیر/1400 آخرین ویرایش: 14/تیر/1400 اخبار داخلی
رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به آنکه این روزها وضعیت ضریب اشغال هتلها در حال افزایش است از افزایش نرخ هتلها از مهرماه سال جاری خبر داد. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه هتلداران ایران، با اشاره به آنکه با آغاز تابستان و به تبع آن آغاز سفرهای تابستانه شاهد بهتر شدن وضعیت اشغال هتلها هستیم، گفت: هتلهایی که در استانهای شمالی و غرب کشور فعال هستند این روزها وضعیت بهتری به لحاظ ضریب اشغال نسبت به سایر هتلها دارند. میتوان گفت شاهد افزایش سفرهای داخلی هستیم چراکه گردشگر خارجی نداریم. او ادامه داد: تا زمانی که کرونا باشد شاهد کاهش و گاهی افزایش ضریب اشغال هتلها خواهیم بود. اکنون نیزمیتوان گفت، میانگین ضریب اشغال هتلهای کشور اگر در چند ماه گذشته حدود ۱۰ درصد بود اکنون حدود ۱۵ درصد است. در این میان میانگین ضریب اشغال هتلهای استانهای شمالی و استانهای آذربایجان شرقی و غربی درحدود ۳۰ درصد است. وضعیت هتلهای مشهد نیز رو به بهبود است. البته برخی از هتلها به صورت داوطلبانه تعطیل کردند و با بهبود وضعیت بازگشایی میشوند. این فعال گردشگری همچنین از رغبت سرمایهگذاران داخلی برای ساخت هتل خبر داد و گفت: سرمایهگذاران این حوزه به آینده نگاه دارند و امیدوار هستند با کاهش شیوع کرونا، وضعیت بهتر شود. از این رو تعداد سرمایهگذاران داخلی رو به افزایش است اما از سرمایه گذار خارجی خبری نیست. به گفته او؛ در بیشتر موارد هتلداران خارجی تمایل دارند برندفروشی کنند که این امر در ایران و توسط هتلداران ایرانی مورد استقبال قرار نمیگیرد چراکه باید هزینه هنگفتی برای برند انجام دهند که در نهایت آوردهای برای آنها نخواهد داشت. از یکسو گردشگران خارجی به برند هتلها توجه خاصی ندارند و از دیگر سو خرید برند هتلهای خارجی با مسائل زیادی از جمله مشکلاتی که برای انتقال پول وجود دارد، روبه روست. رئیس جامعه هتلداران ایران درخصوص خسارتی که شیوع ویروس کرونا به هتلداران کشور وارد کرده، گفت: میتوان گفت کرونا تا خردادماه سال جاری حدود ۱۸ هزار و دویست میلیارد تومان به هتلهای کشور خسارت رسانده. به گفته حمزهزاده، مهرماه امسال همچون سالهای گذشته شاهد افزایش نرخ هتلها خواهیم بود. این افزایش نرخ نسبت به تورم جامعه از ۱۰ تا ۲۵ درصد اعمال میشود و هر هتل با توجه به شرایط موجود و پذیرش مسافر، نرخ خود را اعلام میکند. در این میان ممکن است برخی از هتلها هیچ افزایش نرخی نداشته باشند و برخی دیگر تا سقف موجود، نرخ خود را افزایش دهند. او در ادامه ازعدم حمایت دولت از هتلدارن در شرایط شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: سازمان امور مالیات درخصوص دریافت جریمه امهالها سلیقهای عمل میکند، چنانکه در برخی از استانها مانند تهران از هتلداران جریمه خواسته و در برخی از استانها از چنین جریمهای خبری نیست. گرفتن جریمه از امهالها غیر قانونی است و اینگونه به نظر میرسد که حتا سازمان مالیاتی نیز تکلیف خود را در این خصوص نمیداند. بستههایی که دولت برای بخش خصوصی گردشگری در شرایط کرونا در نظر گرفته بود هیچ دردی از ما دوا نکرد. اینگونه به نظر میرسد که بخش خصوصی به حال خود رها و فراموش شده است. حمزه زاده تاکید کرد: گردشگری در بدترین دوران خود به سر میبرد و دولت نیز به وعدههایش عمل نکرده. رئیس جامعه هتلداران ایران درخصوص انتظاراتی که فعالان این بخش از دولت سیزدهم و به تبع آن وزیر میراث و گردشگری جدید دارند، گفت: وزیر باید متخصص، توانمند، بانفوذ باشد و نسبت به بخشهای فعال در این حوزه آگاه باشد. درعین حال باید شخصی باشد که مدیران را از بدنه وزارتخانه انتخاب کند نه آنه نیروهای خود را به صورت تیم قطار کند و با خود به وزارتخانه بیاورد و در نهایت چندین سال طول بکشد تا الفبای گردشگری را بیاموزند. او تصریح کرد: از آنجایی که شعار ابراهیم رییسی، رییس جمهور منتخب، دولت مردمی است معتقد هستم در انتخاب وزیر از بدنه صنف مرتبط بهره خواهد جست.
ایجاد شده: 8/تیر/1400 آخرین ویرایش: 8/تیر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا، شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) و برنامه محیطزیست سازمان ملل (UNEP) گزارش جدیدی در مورد مسئله پیچیده محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در گردشگری ارائه کردهاند. این کار در حالی انجام میشود که کشورهای جهان بازگشایی مرزها را آغاز کردهاند و بخش سفرها از تاثیرات مخرب ناشی از بیماری همهگیر کووید- ۱۹ ، رو به بهبودی است. این گزارش اولین گام برای ترسیم تاثیر محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در کل زنجیره ارزش گردشگری، شناسایی نقاط مهم تولید این مواد در محیطزیست و ارائه توصیههای عملی و راهبردی برای مشاغل و سیاستگذاران بوده و هدف این است که به ذینفعان کمک کند تا گامهای مشترکی در جهت اقدامات و سیاستهای هماهنگ بردارند که باعث تغییر در مدلهای کاهش و استفاده مجدد و همچنین زیرساختهای فعلی و آینده زباله شود. توصیههای این گزارش شامل تعریف مجدد محصولات پلاستیکی غیرضروری یکبار مصرف، اولویت به تامینکنندگان محصولات قابل استفاده مجدد و برنامهریزی پیشگیرانه برای استفاده از این محصولات برای جلوگیری از شیوع بیماری است. در این بررسی از تحقیق و نوآوری در طراحی محصول و مدلهای خدماتی که باعث کاهش استفاده از وسایل پلاستیکی شود و همچنین تجدیدنظر درباره سیاستها و استانداردهای کیفیت حمایت خواهد شد. " ویرجینیا مسینا " سرپرست اجرایی WTTC گفت: این شورا مفتخر است که این گزارش مهم را با تمرکز بر پایداری و کاهش ضایعات محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در گردشگری منتشر کرده است. بیماری همهگیر کووید- ۱۹ با توجه به مشاغل و سیاستگذارانی که تمرکز بیشتری بر آن دارند، برنامه پایداری را تسریع کرده است. انتظار میرود که مشاغل به کاهش ضایعات محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در آینده ادامه دهند و نهتنها بهخاطر محافظت از افراد، بلکه محاظت از کره زمین این کار را انجام میدهند. محققان دریافتند که در حال حاضر، مصرفکنندگان آگاهانهتر انتخاب میکنند و بهطور فزایندهای از مشاغل دارای پایداری حمایت میکنند. محصولات پلاستیکی یکبار مصرف میتواند تهدیدی برای محیطزیست و سلامت انسان باشد و بخش گردشگری میتواند بهطور قابلتوجهی به این مسئله کمک کند. بیماری همهگیر کووید -۱۹ تاثیرات منفی و مثبتی بر آلودگی پلاستیکهای یکبار مصرف داشته است. تقاضا برای مواد پلاستیکی یکبار مصرف در بین گردشگران و خدمات حملونقل با توجه به نگرانی درباره سلامتی افزایش یافته است. بر اساس یافتههای موسسه محیطزیست تایلند، زبالههای پلاستیکی به علت تحویل موادغذایی در منزل از ۱۵۰۰ تن به رقم حیرتانگیز ۶۳۰۰ تن در روز رسیده است. با این حال، بیماری همهگیر، تقاضای مصرفکنندگان برای تجربههای گردشگری سبز در سراسر جهان را نیز تسریع کرده است و نتایج بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۸۲ درصد از پاسخدهندگان نسبت به زبالههای پلاستیکی مطلع هستند و اقداماتی برای مقابله با آن انجام میدهند. این گزارش نشان داد که برای رفع نگرانی درباره استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف، راهحلهای جهانی نیاز دارد که هدف آنها، هنگام بررسی انتقال به گزینههای پایدار حمایت از تصمیمگیری آگاهانه بر اساس تاثیرات احتمالی دادوستد و تغییر فشار ناخواسته است.
ایجاد شده: 7/تیر/1400 آخرین ویرایش: 7/تیر/1400 اخبار خارجی
تقویت روابط بینالملل جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و همسایه مهمترین اولویت دولت سیزدهم برای جذب گردشگر خارجی در کشور باشد. به گزارش هتل نیوز ، " معصومه توانگر " مدیر گروه پژوهشی مدیریت و برنامهریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با بیان این مطلب افزود: انتظار داریم تا دولت سیزدهم افراد آگاه به گردشگری را که با چالشهای حوزه گردشگری کشور و موانع و مزایای توسعه این صنعت در کشور آشنا هستند، انتخاب نماید. وی ادامه داد: با وجود اینکه در چشم انداز بلندمدت توسعه کشور به بحثهای گردشگری، توسعه روابط بینالملل و زیارت تاکید شده است اما گردشگری جایگاه روشنی در ساختار توسعه اقتصادی کشور ندارد. عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه گردشگری جایگاه مشخصی در اقتصاد کشور ندارد این موضوع باعث عدم ثبات مدیریت در سطوح کلان و میانی در این حوزه شده است.
ایجاد شده: 30/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 30/خرداد/1400 اخبار داخلی
اصطلاح " بوتیک هتل " بیش از چهار دهه است که وارد بخش میهمان نوازی شده است؛ اما با تکامل صنعت گردشگری مفهوم و اهمیت این کلمه نیز تغییر کرده است. آنچه که به عنوان یک ترند بی نظیر آغاز شد، اکنون به یک جریان اصلی تبدیل شده است. سرمایه گذاران و کارآفرینان در ابتدا به بوتیک هتل ها به عنوان فرصتی برای تجارت نگاه می کردند، بدون اینکه مجبور به رقابت در صنعت اقامت باشند. اما بعد از آن شروع به سرمایه گذاری در بوتیک هتل ها به عنوان برندهای فرعی کردند تا سهم بازار را به دست بیاورند؛ زیرا این ترند به آرامی محبوب شد. بوتیک هتل ها که به طور معمول در مناطق شهری یافت می شوند (الزاما نه همیشه) ، امکانات منحصر به فرد و مجللی را برای میهمانان ارائه می دهند. اکنون ما هتل های بین المللی زنجیره ای زیادی داریم که برندهای بوتیک لوکس را برای به دست آوردن سهم بازار و سرمایه گذاری در رشد ایجاد می کنند. بخش قابل توجهی از این رشد را می توان به مخاطبانی نسبت داد که هتل های سبک زندگی و بوتیک را بر خلاف برندهای بزرگ و زنجیره های عظیم ترجیح می دهند. چرا که آنها به جای استاندارد سازی، برای یک تجربه و شخصی سازی بی نظیر ارزش قائل هستند. مسافر خسته دیگر به دنبال یک اتاق هتل ساده و معمولی نیست. برخی از مفاهیم کلیدی هتل های بوتیک و سبک زندگی که صنعت میهمان نوازی را تحت تأثیر قرار می دهند عبارتند از: مفهوم The "home away from home" "خانه خارج از خانه": ایده ایجاد احساس گرم و دنج، نوازش حواس با دکوراسیون زیبا که همزمان احساس در خانه بودن را ایجاد می کند. این ایده در هتل های گرم و دارای سبک مسکونی جا خوش کرده که با درجه بالایی از خدمات، دارای عملکردی کارآمد هستند. فضاهای اجتماعی: ساعات اجتماعی و تعاملات گاه به گاه بین میهمانان در بسیاری از هتل های بوتیک کاملاً معمول است. این فضا به جای اینکه صرفاً یک فضای کاربردی باشد، بر روند متفکرانه تری از طراحی که شامل لابی به عنوان یک مکان اجتماعی است، تأثیر گذاشته است. نخبگان اجتماعی: این مفهوم ربطی به طبقه و حضور و تعامل یک برند تجاری در شبکه های اجتماعی ندارد. میهمانان باید همانطور که در طول اقامت فیزیکی خود احساس راحتی می کنند، با نام تجاری آنلاین نیز احساس راحتی کنند. محلی سازی: محلی بودن ممکن است یک ضرورت بازاریابی برای هتل های بوتیک باشد؛ زیرا ایجاد پیام تجاری منحصر به فرد برای آنها آسان تر از جنگیدن با نام های بزرگ است. اما این به زودی آگاهی مخاطبان را برای کاوش در سرزمین های جدید، فرهنگ ها، غذاها و موضوعات جدید جلب می کند. بوتیک هتل ها بایستی هویت متمایز خود را حفظ کنند و همچنین بر روی تجربه های فراموش نشدنی و غوطه وری در فرهنگ محلی تمرکز داشته باشند. تجربه طراحی امضا: دیگر دوره ی عدم اصالت و نداشتن تمایز نسبت به رقبا به سر رسیده است. دکوراسیون کلید اصلی است. بنابراین، طرح های جالب و با تأثیر بالا اکنون برای همه هتل ها به ضرورت تبدیل شده است. این مفهوم از آنجا که در طراحی و معماری هتل های آینده بسیار مهم است از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. همانطور که اکنون کارشناسان اشاره کرده اند، طرح های منحصر به فرد دیگر قدرت هتل های بوتیک نیست، به طور معمول یک مضمون شیک و روحیه آمیز به مرحله مفهوم می رود. بسیاری از هتل ها حتی برند های بزرگ، این استراتژی را اتخاذ می کنند تا در میان جمعیتی که تأثیر فزاینده هتل های بوتیک بر صنعت میهمان نوازی را نشان می دهد، برجسته شوند. " الهام محمدی " فعال گردشگری
ایجاد شده: 28/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 28/خرداد/1400 مقالات و یادداشت ها
قبل از این همه گیری، تعداد کمی از افراد در مورد این قضیه حساس بودند: خوابیدن در تختی که صدها نفر دیگر در آن خوابیده بودند، لمس دستگیره های در، شیر آب و ریموت های تلویزیون؛ اما بعد از آن میهمانان نسبت به تمام سطوح موجود در اتاق هتل که میزبان ویروس هستند، بیش از حد آگاه شدند. برای تسکین ترس میهمانان، هتل های مستقل با برنامه های عملیاتی دقیق در مورد چگونگی برنامه ریزی برای استقبال از میهمانان در خانه های خود و چگونگی تلاش آنها برای ایجاد یک محیط امن دست به کار شدند. و برخی از بوتیک هتل ها برنامه های خود را برای انجام اقدامات نظافتی و ضدعفونی و همچنین تأیید اینکه بازگشت میهمانان بی خطر است، ابلاغ کردند. بنابراین چه چیزی باعث می شود تا میهمانان باور کنند هتلی که انتخاب کرده اند تمیز و ایمن است؟ برای اینکه صنعت میهمان نوازی مجدداً با موفقیت آغاز شود، کلید موفقیت ایجاد اعتماد میهمان به تمیز بودن، ایمن و مطمئن بودن است. این ایده در حال تبدیل شدن به رهنمود است و این رهنمود در نهایت به استانداردهای تجاری تبدیل می شود. انجمن هتل و اقامتگاه های آمریکایی در اواخر آوریل ابتکار عملی را با عنوان "اقامت ایمن" منتشر کرد که به معنای "تغییر هنجارها، رفتارها و استانداردهای صنعت هتلداری است تا اطمینان حاصل شود که هر دو میهمان هتل و کارمندان از تمیزی و نظافت اطمینان دارند. در ایران نیز از سوی وزارت خانه های بهداشت و میراث فرهنگی و گردشگری این مهم اجرایی شده و تعدادی از هتل ها و نیز بوتیک هتل ها با انجام پروتکل ها و دستورالعملهای ارائه شده از طرف آن مراکز عنوان هتل ایمن را دریافت کرده اند. من معتقدم این روزها شاید تصمیم گیری برای مسافرت و شب ماندن در جایی دشوار باشد، اما بوتیک هتل های مستقل تمام تلاش خود را می کنند اقامت را تا جای ممکن امن کنند. با شیوع ویروس کرونا، هتل ها و استراحتگاه ها آسیب زیادی دیده اند. بسیاری از آنها ماه ها بسته بودند و متحمل خسارات اقتصادی شدند که آنها را مجبور به تعطیلی دائمی کرد. بزرگترین چالشی که اکنون بوتیک هتل ها با آن روبرو هستند یافتن راه هایی برای کاهش ویروس کرونا در محل زندگی آنها است. اما آنها همچنین باید این تلاش ها را با اخلاق میهمان نوازی متعادل کنند؛ اطمینان از اینکه میهمانان احساس امنیت، راحتی و آرامش می کنند. اولین قدم مسافران برای کاهش خطرات، پرهیز از رفتن به مقاصد و جاذبه های گردشگری محبوب است که در آن حفظ فاصله امن اجتماعی دشوارتر خواهد بود. بنابراین آنچه بوتیک هتل ها را شاخص می کند این است که خود به تنهایی بعنوان یک جاذبه عمل می کنند؛ بطوری که میهمان می تواند وقتش را ساعت ها و حتی چند روز در آن فضا سپری کند. پیشنهاد من به شما این است که مستقیماً با هتل ها تماس بگیرید و در مورد نرخ اشغال آنها سوال کنید. با این کار می توانید میزان شلوغی آنها را متوجه بشوید. (برخی از هتل ها با ظرفیت محدودی مشغول به کار هستند، این بدان معنی است که تراکم میهمانان کمتر خواهد شد). از خاصیت بوتیک هتل ها این است که می توانند اقامتگاه شان را بصورت دربست در اختیار میهمان قرار بدهند. زیرا افراد احتمالاً دوباره شروع به تمرکز بر روی راحتی می کنند، اگر قبلا این کار را نکرده اند. بوتیک هتل ها سابقه ای چندان طولانی ندارند اما اقامتگاه های مهمی هستند که تجربه حضور در محیطی متفاوت توأم با آموزش و فراگیری را برای میهمانان ممکن می سازند. همچنین می توان تجربه زندگی انسان های عصر باستان را به شیوه ای مدرن و در مکان هایی خارج از حریم و محوطه سایت های باستانی برای گردشگران علاقمند فراهم کرد. بررسی سیر رخدادهای حوزه گردشگری حاکی از آن است که باید در آینده ای نزدیک منتظر تحولاتی عظیم در این حوزه باشیم؛ به عنوان مثال تغییر در رویه سفر (عدم تمایل گردشگران از سفر به مقاصد گردشگری اصلی با جمعیت توریست بالا و شهرهای بزرگ)، عدم تمایل گردشگران از سفر به بعضی کشورها و مناطقی که از نظر بهداشتی در معرض خطر هستند، تمایل گردشگران به سفر به مناطق روستایی و اقامت در اقامتگاه های بومگردی و بوتیک هتل ها. در واقع شکلی متفاوت از شیوه قبلی گردشگری روی کار خواهد آمد که همگی جزء آرزوهای دیرینه بشر بوده است. دستیابی به این موفقیت ها در آینده نه تنها غیر ممکن نیست بلکه به برکت گردشگری تجربه محور کاملا قابل حصول است. تمایل گردشگران برای سفر تغییر نمی کند اما رفتارشان چرا! وظیفه مدیران گردشگری روبرو کردن مسافران با تغییرات واقعی و ملموس است. از دیگر ویژگی های این هتل ها ساده کردن هر چیز ممکن به معنای واقعی کلمه می باشد. در بوتیک هتل ها زیبایی شناختی بعنوان یک عامل اساسی و پایدار جلوه گر می شود و تئوری زیبا شناختی مهمترین مسئله ای است که به آن پرداخته می شود. گوناگونی و تفاوت های بوتیک هتل ها که ناشی از مدرنیسم در صنعت هتلداری است، کارآمدی این هتل ها را به چالش می کشد. نکته آخر اینکه در این شرایط نمی توان اهمیت تجربه مستقیم كه از طریق شبكه های اجتماعی و سایت های بازبینی به اشتراك گذاشته شده را نادیده گرفت. هتل های مستقل می توانند با استفاده از وب سایت ها و کانال های اجتماعی خود این امر را تسهیل کنند تا بطور محسوسی به مصرف کنندگان نشان دهند آنچه را که برای تأمین امنیت آنها انجام می شود. این بار شما قضاوت کنید! با این تفاسیر آیا بوتیک هتل ها عامل انتشار این ویروس مرموز هستند؟ الهام محمدی | فعال گردشگری
ایجاد شده: 17/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 17/خرداد/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز، در بزرگترین نمایشگاه بینالمللی گردشگری جهان تنها یک نماینده از ایران حضور داشت که این امر را میتوان ناشی از عدم حمایت متولیان گردشگری از بخشخصوصی دانست که در واقع به واگذاری توریسم به رقبای منطقهای تبدیل شده است. طبق اعلام سایت رسمی نمایشگاه بینالمللی فیتور اسپانیا تنها یک شرکت ایرانی در این نمایشگاه با غرفهداری در سالن خاورمیانه به معرفی ایران پرداخت. نمایشگاه فیتور اسپانیا یکی از نمایشگاههای برتر بینالمللی گردشگری دنیاست که به دلیل همه گیری کرونا با تاخیر در تاریخ ۱۹ مه مصادف با ۲۹ اردیبهشت برگزار شد. سجاد شالیکار فعال گردشگری و مدیرعامل شرکت رادسفر در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» به بررسی جایگاه و سهم بخش گردشگری ایران و نقش متولی گردشگری در حمایت بخشخصوصی در نمایشگاههای بینالمللی پرداخت. حضور در نمایشگاههای بینالمللی یکی از ابزارهای معرفی ایران و توسعه بازارهای هدف بینالمللی است که از گذشته همواره یکی از چالشهای بازاریابی گردشگری ایران بوده و صرفا چالش دوران بحران کرونا نیست. همیشه سوال اول درخصوص شرکت در نمایشگاهها این خواهد بود که کدام نمایشگاههای خارجی باید در اولویت باشند؟ زیرا صرف شرکت در نمایشگاه باعث رشد بازار نخواهد شد و انتخاب درست و سیاستگذاری بازاریابی پیوسته و مداوم در یک بازار باعث افزایش سهم کشور ما از آن بازار خواهد بود. شرکتهای بخشخصوصی مختار هستند براساس سیاستهای بازاریابی و منافع حاصل از آن راسا اقدام به شرکت در هر نمایشگاهی کنند اما سیاستگذاران باید ابتدا اولویتهای کشور در جذب گردشگر از بازارهای هدف را مشخص کرده و با ارائه مشوقهای لازم بخشخصوصی را جهت شرکت در نمایشگاهها و بازارهای موردنظر ترغیب کنند. اما پاشنه آشیل متولی گردشگری برای سیاستگذاری نمایشگاههای خارجی در چند دهه اخیر عدم ثبات در انتخاب مجری نمایشگاه بوده است که گاه ۲ تا ۳ ماه قبل از نمایشگاه هم مشخص نبود چه کسی مجری نمایشگاه خواهد بود و بخشخصوصی سرگردان و غیرمتمرکز شدند. ساختار و نحوه حضور در نمایشگاههای خارجی نیز در چند دهه اخیر مغایر با اصل توسعه و آینده نگری بوده است زیرا برخلاف تصورات اولا نمایشگاه تنها محل حضور تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی نیست و تنوع ترکیب شرکتکنندگان در سالن ایران مسلما تصویر بهتری از ظرفیتها و محصولات گردشگری، فرهنگی و فناوری موجود خواهد داشت و ثانیا حضور در نمایشگاهها برای کسب و تقویت بازار هدف در آینده است. بخش متولی گردشگری در ایران در دولتهای گوناگون قائل به اصل گذشته محوری و حفظ وضع موجود بوده است وبا مرور ساده لیست شرکتکنندگان در پاویون ایران در ۲۰ سال اخیر نمایانگر حضور ثابت تعداد ۳۰ تا ۴۰ شرکت ایرانی با درصد تغییرات پایین هستیم و ماحصل حضور ایران در نمایشگاههای شاخص بینالمللی در ۲۰ سال اخیر نه افزایش چشمگیر و قابل ملاحظه گردشگران آن کشورها و نه تغییر در سبک شرکت در نمایشگاهها بوده است و نه حتی ظرفیتسازی برای حضور و تربیت تورگردانان و شرکتهای جدید در آن بازارها. بنابراین آنچه دولت باید در سالهای آینده بداند این است که وظیفه حاکمیت تشویق و حمایت کسبوکارهای نوپا و فراهم کردن زمینه رشد آنان در بازارها است نه مخفی شدن پشت وضع موجود تعدادی از کسبوکارهای قدیمی صنعت گردشگری ایران. دولت باید تعداد حدود ۲۰ تا ۵۰ میز ساده برای حضور کسبوکارهای نوپا در نمایشگاهها تدارک ببیند و قبل از حضور در نمایشگاهها نسبت به آموزش و آگاهی بخشی آنان مبادرت ورزد تا به فکر کادرسازی و افزایش ظرفیت بخشخصوصی برای سالهای آینده باشد. متولی گردشگری متضمن منافع و موفقیتهای شرکتهای قدیمی و بنیهدار نیست بلکه مشوق و حامی شکلگیری ظرفیتهای جدید و نوپا در صنعت گردشگری است. اگر دوران کرونا را که آسیبش جهان شمول بوده است قاعده مستثنی بدانیم خواهیم دید که دولتها در دو یا سه دهه اخیر پاویون رسمی ایران را با تعدادی تورگردان برگزار کردهاند و به تعبیری ضعفهای خود در این حوزه را با مخفی شدن پشت بخشخصوصی پوشاندهاند درحالیکه سوال مهم اینجاست که دولت چه کمکی به شکوفایی استعدادهای جدید و حمایت کسبوکارهای نوپا برای حضور در آوردگاههای بینالمللی کرده است؟ دولتهای پیشین چه سهمی برای رسانهها، شرکتهای فناوری و دانشبنیان، کسبوکارهای خرد و محلی و هتلها برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی مشخص کردهاند؟ مطمئنا اگر دوراندیش باشیم درهر نمایشگاهی کنار صاحبان تجربه و دانش تعدادی از کسبوکارهای نوپا برای مشارکت حمایت خواهیم کرد تا شاهد افزایش ظرفیت آینده و تقویت خلاقیت و نوآوری باشیم. به زبان سادهتر سیاستگذار حامی کسانی که قدرت مالی و فنی لازم برای حضور در عرصه بینالمللی را ندارند نیست بلکه در پس سرمایه مادی و معنوی بخشخصوصی موجود و توانا مخفی شده است و این سیاست از سوی حاکمیت گردشگری در چند دهه اخیر مشهود بوده است و ریشه در این دولت و آن دولت نیز ندارد. اکنون که به نقد و بررسی و پیشنهاد راهکارهای مفید برای شرکت در نمایشگاهها پرداختیم بد نیست به همهگیری کرونا و اقدامات لازم زمان بحران نیز اشارهای کنیم. سجاد شالیکار از فعالان گردشگری ایران در جذب گردشگران خارجی با تاکید بر لزوم ارتباط مستمر با بازارهای بینالمللی در دوره رکود حاصل از همهگیری کرونا خاطرنشان کرد؛ متاسفانه بسیاری از شرکتهای گردشگری و سیاستگذاران تصور درستی از اقدامات و فعالیتهای ایام بحران و رکود ندارند و این موجب تصاحب بازار ایران توسط مقاصد رقیب از جمله همسایگان خواهد شد. وی معتقد است بازاریابی یک سرمایهگذاری و فعالیت مستمر و پیوسته است که نتایج آن در آینده تبلور پیدا خواهد کرد. زمان رکود همهجانبه در صنعت گردشگری دنیا بهترین فرصت ایران برای اجرای تورهای آشناسازی از طریق صدور ویزای تجاری برای فعالان بینالمللی گردشگری و شرکای تجاری تورگردانان، معرفی ایران از طریق شبکههای اجتماعی، برگزاری وبینارهای تخصصی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برای ارتقای محصولات و خدمات گردشگری است. سجاد شالیکار بر این باور است که وقتی در بحران و رکود حضور شایسته و مستمری داشته باشیم ضریب تاثیرگذاری در بازار چند ۱۰ برابر حضور در شرایط معمولی است و یکی از قویترین مزیتهای رقابتی کسبوکارها تابآوری در ایام بحران و ارتباط مستمر با همکاران و مشتریان است که باعث قوت قلب و اطمینان بیشتر آنان برای همکاریهای آینده است. بنابراین در غیاب برخی رقبای جهانی، منطقهای و داخلی این حضور پیام روشنی به بازار و همکاران خواهد داد و آن آمادگی ایران برای میزبانی و ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران خارجی است. لازم به ذکر است ۵ هزار و ۴۵ شرکت بینالمللی از ۵۷ کشور دنیا در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا به معرفی محصولات و تازههای گردشگری کشورهای خویش پرداختند. منبع : دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 11/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 11/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سید ناصرالدین طباطبایی " عضو هیئت مدیره جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: خواستههای صنعت گردشگری از بخش دولتی تغییر نکرده است؛ ما از دولت آینده همان خواستههایی را داریم که از دولت جاری داشتیم؛ خواستههایی که بخش اعظمشان به دلیل مشخص نبودن ساختار و قوانین، تحقق پیدا نکرد و اجرایی نشد. طباطبایی افزود: در کشورهایی که صنعت گردشگری در زمره صنایع اول آنهاست، در هر اتفاقی که در حوزه اقتصاد رخ میدهد یک پیوست گردشگری در نظر گرفته میشود. در ایران هم باید به این سمت برویم و همانطور که مثلاً در هر صنعتی پیوست فرهنگی، پیوست محیط زیستی و ... وجود دارد، پیوست گردشگری هم باید وجود داشته باشد. قانونگذار هم در قوانینی که مصوب میکند، باید نگاه گردشگری را دخیل کند. او با تصریح این مطلب که خواسته مشخص و روشن صنعت گردشگری از دولت آینده، داشتن یک وزیر متخصص است، گفت: ما نمیگوییم که وزیر آینده حتماً باید هتلدار، آژانسدار، راهنمای گردشگری و ... بوده باشد. میگوییم باید ساختار گردشگری را بشناسد؛ حرفهای غیرکارشناسی نزند؛ اینطور نباشد که امروز طی یک دیدار با کسی به نتایجی چنان قطعی برسد که صبح فردا بدون شناخت، همان حرفها را در مراسمی رسمی تکرار کند. ما میگوییم وزیر باید چارچوب گردشگری و ذینفعان آن را بشناسد؛ به مشکلات آن آگاه باشد؛ برای آنها راهحل داشته باشد. انتخاب وزیر گردشگری باید فارغ از خطوط سیاسی باشد. عضو جامعه حرفهای هتلداران ایران با بیان اینکه همه کاندیداهای ریاست جمهوری باید پلان خود را برای گردشگری اعلام کنند، عنوان کرد: باید به گردشگری به عنوان پدیدهای فراتر از مسائل جناحی و سیاسی نگاه کنند؛ اقتصاد که جناح نمیشناسد! وقتی اقتصاد جناحی میشود، همان بلایی سر مملکت میآید که امروز آمده است. ما کاری به جناحهای سیاسی نداریم؛ میگوییم گردشگری را که امروز یکی از صنایع مهم دنیاست، حمایت کنید و توسعه دهید؛ ما امروز باید از کسانی که میخواهند برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری وارد رقابت شوند، برنامه بخواهیم. اگر برنامهای ندادند، تکلیف روشن میشود و میفهمیم گردشگری نمیخواهند. طباطبایی در ادامه افزود: کسی که قرار است در دولت آینده، وزیر گردشگری شود، باید بداند بعد از کرونا چه میخواهد بکند. باید نقشه راه داشته باشد. باید معاون و مدیرانش را با ملاکهای مشخص و راهبردی انتخاب کند. باید کارشناسان ارشدی را که برای صنعت گردشگری تصمیم میگیرند، از حالا بشناسد؛ این کارشناسان ارشد چه کسانی خواهند بود؟ همین هایی که حالا هستند؟! او عدم هماهنگی دستگاههای مختلف در ارتباط با صنعتی فرابخشی مانند گردشگری را یکی از معضلات مهم این صنعت برشمرد و توضیح داد: بحث پیوستهای گردشگری که مطرح شد در اینجا بسیار اهمیت دارد؛ باید به همه دستگاهها در برنامه ابلاغ شود که ضرورتاً پیوست گردشگری داشته باشند. مثلاً وقتی که وزارت راه دارد یک کار بزرگ انجام می دهد، پیوسته گردشگری آن هم مانند سایر پیوستها باید مشخص باشد. وقتی دستگاهها پیوست گردشگری داشته باشند، معنایش این است که مثلاً به وزارت رفاه بگوییم هتلداران تا پایان کرونا بر نمیگردند؛ در حالیکه بقیه بخشها بر میگردند و وارد بازار میشوند. پیوست گردشگری از بسیاری از خسارتها و بازدارندگیهای این صنعت پیشگیری خواهد کرد. عضو جامعه حرفهای هتلداران ایران در بخشی از اظهارات خود توضیح داد که اگرچه به بدنه وزارتخانه انتقادات زیادی دارد اما این انتقاد معنایش نفی تلاشهای انجامشده نیست: کسانی هم بودند که فعالیتهای زیادی کردند و این، نباید نادیده گرفته شود؛ مثلا آقای دکتر تیموری در این مدت تلاشهای زیادی کردند؛ ولی حرف ما این است که با بدنه فعلی گردشگری در وزارتخانه ما راه به جایی نخواهیم برد. اگر میخواهیم صنعت گردشگری را به اهدافی که برای آن متصور شدهایم، نزدیک کنیم، برای اولین بار باید آدمهای صنعت وارد وزارتخانه شوند. کسی که برای هتلدار تصمیم میگیرد باید هتلداری را بشناسد. باید متوجه باشد که وقتی تصمیم اشتباه میگیرد، هزینه آن را کسان دیگری میپردازند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان یزد در پایان درخصوص وضعیت صنعت گردشگری و هتلداری در این استان هم گفت: گردشگری یزد عمدتاً بر پایه گردشگری تاریخی و فرهنگی بنا شده و به این دلیل در کرونا بیشترین لطمه را خورده است و باید نگاه ویژهای برای احیای گردشگری تاریخی فرهنگی به وجود بیاید. انشاالله بعد از کرونا برگشت خوبی داشته باشیم و سرمایه گذاران و فعالان این عرصه حفظ شده باشند. با وضعیت موجود که بخشی از بدنه کارشناسی ما از این صنعت خارج شدهاند، نگرانی وجود دارد که خدای ناکرده این روند ادامه پیدا کند! اگرچه من همکارانم را در این صنعت عاشق میبینم و میدانم که تا امروز عاشقانه جلو رفتهاند و همه تلاش خود را به خرج دادهاند. ما باید به فکر جلوگیری از خسارت بیشتر در این صنعت باشیم. امیدواریم با انجام واکسیناسیون هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود تا به روزهای خوبمان برگردیم.
ایجاد شده: 30/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " ابراهیم پور فرج " رئیس جامعه تورگردانان کشور با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا در صنعت گردشگری شاهد شکلگیری یک سوءتفاهم بودیم، میگوید: ناآگاهی نسبت به این صنعت باعث شد نهتنها تصمیمهای درستی در این زمینه گرفته نشود بلکه در مواردی شاهد بودیم با استدلال مقابله با شیوع کرونا، متولیان و مسوولان تصمیمهایی گرفتند که در نهایت به شیوع بیشتر بیماری انجامید و در عین حال خسارتهای جدی به صنعت توریسم وارد کرد. پورفرج میافزاید: ما از ابتدای پاندمی از طریق وزارت گردشگری به ستاد کرونا اعلام کردیم باید گردشگری داخلی تحت عنوان گردشگری امن با رعایت تمام پروتکلها و از طریق آژانسها صورت بگیرد. این شیوه از گردشگری نهتنها ارزان است بلکه قادر است خدمات حرفهای به گردشگر ارائه دهد ضمن اینکه ابتلا به ویروس را هم تا حد زیادی کنترل کند. او ادامه میدهد: در تورها، رانندگان و راهنمایان دورهها و آموزشهای لازم را دیده و تست کرونا هم دادهاند. در این سفرها همچنین ماشینها پیش از ورود گردشگران ضدعفونی شده و راهنما در انتخاب و شیوه پذیرایی در رستورانهای بینراهی و درونشهری هم تمام مسائل را پیشبینی کرده است. توجه داشته باشیم که از شیوع کرونا بیش از یکسال میگذرد و مردم دیگر توان ماندن در خانه و قرنطینه را ندارند و برای این نیاز باید سفرهای امن در این ماهها تدارک دیده میشد. در عوض شاهد بودیم نهتنها برنامهای برای این کار ارائه نشد بلکه در عوض در هر تعطیلات شهروندان بدون آموزشهای لازم سفر کردند که شاهد آن ترافیک جادهها بهویژه جادههای شمالی بود. رئیس جامعه تورگردانان در این باره که این جامعه برای اقناع وزارت بهداشت در این زمینه چه کرده است، از درخواستهای متعدد جامعه تورگردانان از وزارت گردشگری برای ترتیب این ملاقات خبر میدهد و میگوید: متاسفانه این درخواست مورد قبول قرار نگرفت و ما تنها از طریق مطبوعات و سایر رسانهها خواستههای خود را با وزارت بهداشت مطرح کردیم هر چند گفتوگوی رودررو میتوانست به تفاهم بیشتر در این زمینه منجر شود. او با اشاره به اینکه صنعت گردشگری پیش از کرونا و از پاییز ۱۳۹۸ دچار وقفه شده است، عنوان میکند: این مدت طولانی صنعت گردشگری را به یک صنعت ورشکسته تبدیل کرده که بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد ریال ضرر دیده است. علاوه بر آن در این صنعت نیروی انسانی، سرمایه اصلی است. برای آموزش و دوره دیدن این نیروها زمان زیادی صرف شده و این قشر برای بازاریابی گردشگری ایران به کشورهای مختلف هم سفر کردهاند. متاسفانه با رکود شکل گرفته در صنعت توریسم ما درحال از دست دادن این نیروها هستیم و بهترین راهنمایانمان دارند از این صنعت خارج میشوند که با خروج آنها حتی به فرض اتمام پاندمی و عادی شدن شرایط ما با چالشهای جدی مواجه خواهیم بود. پورفرج ضمن انتقاد از برخی تصمیمگیریهای مسوولان اضافه میکند: متاسفانه در این دوره ما شاهد اجرای برنامههای متعدد بودیم که برای اجرای آنها عنوان میشد پروتکلها رعایت میشود اما هر گاه نوبت به توریسم میرسید دغدغه شیوع کرونا مطرح میشد، حالا هم حتی با وجود واکسیناسیون اجازه حضور گردشگر به ایران را نمیدهند. او میافزاید: بحث الان ما این است که لااقل به کسانی که پاسپورت واکسن دارند ویزا بدهند. این توریستها میخواهند جاده ابریشم را طی کنند که بخش عمده آن در ایران واقع شده و از کشورمان خود را به ترکیه برسانند. اگر این گردشگران نتوانند به ایران بیایند و ما مسیر جاده ابریشم را از دست بدهیم دیگر نمیتوانیم گردشگران را به کشورمان برگردانیم و این توریستها سراغ مقاصد جایگزین خواهند رفت. رئیس جامعه تورگردانان میگوید: گردشگری که میخواهد طبیعت ایران را ببیند، واکسن زده است، دو روز پیش هم برای احتیاط تست کرونا داده و ارتباطش در ایران هم با افراد محدودی است چرا نباید اجازه ورود داشته باشد؟ توجه داشته باشیم که تصمیماتی که بدون استدلال گرفته میشود تنها به تعطیلی صنعت گردشگری منجر میشود. او در این باره که کدام کشورها جایگزین ایران خواهند شد به همسایههای کشورمان اشاره کرده و میافزاید: جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیجفارس میتوانند بازار ما را تصاحب کنند و پس از آن بازگرداندن مسافران بسیار دشوار خواهد بود. درحالحاضر هر کشوری که به امارات وارد میشود واکسن دریافت میکند و آنها از همین گزینه برای جلب بیشتر توریست استفاده میکنند. از این رو ما باید با توجه به جذابیتهای فرهنگی و طبیعی کشورمان تلاش مضاعف داشته باشیم که آنها را برای ورود به ایران ترغیب کنیم نه اینکه جلوی پایشان انواع موانع را بگذاریم. منبع : دنیای اقتصاد
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، عمان ویژن ۲۰۴۰ به ترسیم چشماندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ میپردازد. صنعت گردشگری برای اکثر کشورهای جهان از اهمیت یکسانی برخوردار بوده و سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد. گردشگری یک صنعت بزرگ است که خدمات متعددی را ارائه می دهد و مقدار زیادی درآمد برای یک کشور ایجاد می کند - چه شخصی در داخل کشور سفر کند یا خارج از کشور. عمان یک کشور آسیایی عربی است که در شبه جزیره عربستان واقع شده است. بر اساس گزارشات ارائه شده جهانگردی به یکی از بزرگترین صنایع در عمان در آینده نزدیک تبدیل می شود. بسیاری از شاخص های اقتصادی پیش بینی کرده اند که تولید ناخالص داخلی عمان ۳.۵٪ در حال رشد بوده که بخش گردشگری سهم فوق العاده ای دارد در این مورد دارد. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط گروه تجارت آکسفورد؛ صنعت گردشگری عمان از سایر بخشهای اقتصادی موجود در کشور در آینده نزدیک پیشی خواهد گرفت و بیش از نیمی از مدیران تجاری شرکت کننده بر این باورند که گردشگری بانفوذترین بخش در تنوع بخشیدن به اقتصاد عمان است. طرح «عمان ویژن ۲۰۴۰» و تقویت بخش گردشگری عمان کشور عمان در سال ۲۰۱۵ باهدف ساختن آیندهای روشن در زمینههای صنعت گردشگری عمان و ارتقای شرایط اقتصادی و اجتماعی، برنامهی بیستوپنجسالهای را بانام «عمان ویژن ۲۰۴۰» تعریف کرد. در واقع این برنامه به ترسیم چشماندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ میپردازد و آنچه که در این طرح اهمیت دارد مشارکت همهجانبه افراد جامعه برای پیشبرد اهداف کشور است که در آخر منجر به تحقق کامل چشماندازهای گردشگری و ارتقای شاخصهای زندگی در عمان برای مهاجران و البته شهروندان این کشور خواهد شد. عمان ویژن ۲۰۴۰ بر سه پایه اصلی استوار است: ۱- مردم و اجتماع: تقویت سلامت و رفاه خانواده؛ حمایت از هویت و میراث عمانی؛ توسعه تواناییهای فنی و کارآفرینی ملی ۲- اقتصاد و توسعهی اقتصادی: ایجاد تنوع اقتصادی و مشارکت با بخشهای خصوصی؛ توسعه استانداردهای کشور؛ حفظ پایداری محیط زیست؛ ایجاد زیرساختهایی در سطح کلاس جهانی و طراحی شهرهای مدرن و قابلسکونت ۳- حاکمیت عمان؛ بهبود اثربخشی حاکمیت و قوانین حکومتی. ابتکارات ارتباطی بخشی اساسی در ارتباطات و استراتژی مشارکت ذینفعان بوده که توسط سازمان و کمیته پیگیری نظارت می شود. این استراتژی به عنوان بخشی از پروژه عمان ویژن ۲۰۴۰ به دنبال رهنمودهای سلطنتی سلطان قابوس برای تدوین چشم انداز آینده با توجه به اجماع گسترده جامعه و مشارکت همه بخشهای اجتماعی ارائه می شود. ابتکارات ارتباطی چشم انداز عمان ویژن ۲۰۴۰ برای اطمینان از مشارکت کامل همه بخشهای مرتبط و تقویت نقش شرکای استراتژیک در ایجاد چشم انداز از طریق تعدادی از ارزشهای ارتباطی طراحی شده است. ابتکارات ارتباطی چندین بخش اجتماعی به ویژه جوانان، بخش خصوصی و جامعه محلی در استان ها، کودکان و رسانه ها را هدف قرار داده است. «مجمع چشم انداز آینده» بخشی جدایی ناپذیر از پروژه چشم انداز آینده عمان ویژن ۲۰۴۰ است. اهداف مجمع چشم انداز آینده: برجسته کردن روندهای جهانی، منطقه ای و ملی آینده در رابطه با موضوعات مورد علاقه جامعه عمانی؛ شناسایی مضامین کلیدی و تدوین سناریوهای آینده از آمادگی چشم انداز ۲۰۴۰ عمان؛ افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت آینده؛ دستیابی به راه حلهای خلاقانه برای غلبه بر چالشهایی که سلطنت ممکن است در تضمین تداوم شکوفایی، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی خود تا سال ۲۰۴۰ با آنها مواجه باشد. در کنار افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی و افزایش تعدا گردشگران، استراتژیهای عمان ویژن ۲۰۴۰ بهدنبال ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری است که طبق برنامهریزیهای دولت و اجرای طرح «عمانیسازی» ۷۵ درصد از این شغلها به اتباع عمانی تعلق خواهد یافت. یکی از عواملی که موجب افزایش اشتغالزایی و جذب گردشگران خارجی میشود، توسعه زیرساختهای حملونقل شهری استکه دولت عمان به این مهم توجه ویژه دارد. طرحهای راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان افزایش هتلها و توسعه امکانات مقاصد گردشگری عمان نهتنها موجب ارتقای بازارهای گردشگری داخلی این کشور خواهد شد؛ بلکه کشور عمان را بهعنوان یک مقصد گردشگری جهانی به گردشگران بینالمللی معرفی خواهد کرد. دولت عمان در راستای توضیح این برنامه، از احداث مجموعاً ۸۰ هزار اتاق که شامل ۳۳،۳۷۳ اتاق در هتل، ۲۹،۲۸۷ اقامتگاه تفریحی و ۱۷،۲۶۲ اتاق خبر داده است. یکی دیگر از طرح های راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان ایجاد بسترهای تعامل فرهنگی میان گردشگران با مردم عمان و توسعه کیفیت و امکانات سایتهای طبیعی این کشور است. در واقع دولت عمان بهدنبال آن است تا علاوه بر تشویق گردشگران برای بازدید از عمان، مقدمات ارتقای تجربه سفر آنها را در این کشور فراهم کند. دولت عمان با شناسایی پنج نوع سایت طبیعی در مناطقی همچون حیاتوحش، کوهها، وادیها، بیابانها و سواحل و تعیین چهارده زیرساخت توریستی در آنها، در تلاش است تا این مناطق جدید و توسعهیافته را در سطح بینالمللی به همهی گردشگران جهان معرفی کند. جذب سرمایهگذاران خارجی نیز مهمترین طرح راهبردی عمان جهت تقویت صنعت توریسم این کشور است. جذب سرمایهگذاران خارجی و تشویق آنها برای سرمایهگذاری و آمادهسازی زیرساختهای جدید گردشگری در اولویت همه امور قرار دارد و مقدمات توسعه گردشگری عمان را فراهم خواهد کرد. جذب شرکتهای هواپیمایی بینالمللی و لغو الزام اخذ ویزا برای سفر به عمان، از دیگر طرحهایی است که در استراتژیهای گردشگری این کشور اهمیت داشته و هماکنون با لغو روادید (ویزا) برای شهروندان ۱۰۳ کشور از جمله ایران، بخشی از این برنامه نیز به حقیقت پیوسته است. در نهایت توصیه هایی ها با هدف بهبود و تشویق بخش گردشگری عمان مطرح می شود: این کشور باید هتل های خود را در مناطق مختلف گسترش دهد. کارآفرینان محلی باید ساخت هتل های خود را در مناطق شهری نیز شروع کنند. وزارت گردشگری باید چندین سیستم عامل رسانه اجتماعی دیگر را برای تشویق بخش گردشگری طراحی کند. هتل های موجود باید سیاست ها و خدمات خود را بهبود بخشند تا در صنعت گردشگری کارآمد شوند. دولت عمان باید سیاست های مربوط به بخش گردشگری و توریست را بهبود بخشد و گردشگری عمان را از طریق چندین رسانه به بازار عرضه کند. منبع | تحلیل بازار
ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 25/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی