نتایج جستجو...
دو اپ موبایل مجوز فروش بلیت هواپیما از سازمان هواپیمایی گرفتند

دو اپ موبایل مجوز فروش بلیت هواپیما از سازمان هواپیمایی گرفتند

به گزارش هتل نیوز، مدیرکل نظارت بر آژانس های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور مجوز فروش بلیت هواپیما برای برخی اپلیکیشن های موبایلی پُرطرفدار خبر داد.  در حالی که حسن خوشخو مدیرکل نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای در تاریخ ۷ مهر ماه امسال خطاب به رؤسای دادگاه فرهنگ و رسانه و پلیس فتا، خواستار مسدود شدن فروش بلیت هواپیما از سوی برخی اپلیکیشن‌های موبایلی مشهور شده بود، این اپلیکیشن‌ها بعد از حدود ۳ ماه از زمان صدور این نامه، توانسته اند مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کنند.  وی پیش از این هم گفته بود: بارها به مردم توصیه کرده‌ایم از خرید بلیت اینترنتی از سایت‌های بدون مجوز و غیر معتبر خودداری کنند، همواره تأکید کرده‌ایم، مردم به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه خرید بلیت انجام دهند.  به گفته این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری، در سایت این سازمان بخش سامانه خدمات الکترونیک، سامانه و درگاه جدیدی داریم که فهرست همه آژانس‌ها و سایت‌های دارای مجوز فروش بلیت هواپیما در آن درج شده است، مردم وقتی قصد تهیه بلیت دارند حتماً این فهرست را مشاهده کنند، زمان زیادی از آنها نمی‌گیرد اما بدین ترتیب مطمئن می‌شوند سایت یا آژانسی که قصد خرید بلیت از آن را دارند معتبر است. حسن خوشخو مدیرکل نظارت بر آژانس‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت این اپلیکیشن‌ها و اینکه آیا مجاز به فروش بلیت هواپیما هستند یا خیر؟ اظهار کرد: اسنپ مراحل دریافت مجوز را طی کرده است.  وی افزود: نرم افزار آپ نیز برای دریافت مجوز اقدام کرده و در حال گذراندن مراحل نهایی است. به زودی این اپلیکیشن‌ها مجوزهای مربوطه را دریافت خواهند کرد. خوشخو درباره اینکه آیا وب سایت «سفرمارکت» که در روزهای اخیر در حال تبلیغات فروش بلیت پرواز است، مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری دارد، گفت: سفرمارکت نیز از قبل مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده بود.

ایجاد شده: 25/آذر/1400       آخرین ویرایش: 25/آذر/1400     اخبار داخلی
صنعت گردشگری در دولت قبل به قهقرا رفت

صنعت گردشگری در دولت قبل به قهقرا رفت

به گزارش هتل نیوز، " محمدشریف ملک‌زاده"  رئیــس اســبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری ضمن بیان این مطلب افزود: گردشگری کشور را در دولت دوازدهم به قهقرا بردند و تضعیف کردند. بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری که واقعا می‌توانست پتانسیل‌های خوبی ایجاد کند، در طول ۲۰ ماه پاندمی کرونا چه زجر‌هایی که نکشید و مورد حمایت هیچ‌کس هم واقع نشد. رئیــس اســبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خاطرنشان کرد: چندین هزار نفر در بخش گردشگری ما فعالیت دارند، اما کسی پیگیر امرار معاش‌شان نبود و از آن‌ها نپرسید در این ۲۰ ماه، با این وضعیت گردشگری داخلی و بین‌المللی از کجا امرار معاش می‌کنید؟ دکتر ملک‌زاده با تاکید بر این‌که بخش خصوصی را گوشه‌گیر کرده‌اند، اظهار داشت: بخش خصوصی باید تقویت و حمایت شود و ارتقا و توسعه پیدا کند، نه این‌که برایش رقیب ایجاد کنیم. متاسفانه می‌بینیم که در داخل کشور، رقبایی برای بخش خصوصی داریم که روز به روز فعالیت این بخش را در عرصه گردشگری کمرنگ‌تر می‌کنند. این کارشناس گردشگری ادامه داد: همه می‌دانند که گردشگری فقط مختص یک اداره کل نیست و مقوله‌ای فراگیر است. دستگاه‌های ذیربط هم باید متولی امور محوله باشند، ولی در حال حاضر برخی از دستگاه‌های فعالی که باید در حوزه گردشگری برای رفع مشکلات و دغدغه‌های این صنعت تلاش کنند، خودشان هلدینگ گردشگری تشکیل می‌دهند و رقیب بخش خصوصی می‌شوند. ملک‌زاده توضیح داد: به‌عنوان مثال، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی، یک هلدینگ گردشگری تشکیل شده که رقیب بخش خصوصی است. این هلدینگ‌ها اگر ادعا دارند که ما خودمان بخش خصوصی هستیم، باید بگویم خیر، چراکه از بودجه سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند. بنیان‌گذار گردشگری حلال با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت میراث فرهنگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: این افراد نه تنها خودشان با مفاهیم روز گردشگری آشنا نبودند که حتی حاضر هم نشدند از تجربیات و دانش مدیران قبلی و فعالان حوزه گردشگری استفاده کنند. معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: متاسفانه مسئولان و مدیران قبلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هیچ اعتقادی به توسعه صنعت گردشگری چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی نداشتند و در این ۸ سال حتی بسیاری از دستاورد‌های گذشته هم به محاق رفت و گردشگری از سبد معیشتی مردم خارج شد. وی با تاکید به برخورداری کشور از جاذبه‌های فراوان گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری ایران پتانسیل‌های زیادی دارد، اما در ابتدا باید در معرض دید خود مردم کشور قرار بگیرد. رییس اتحادیه دانشگاه‌های جهان در منطقه آسیا و خاورمیانه با اشاره به ظرفیت‌های مناطق آزاد در حوزه گردشگری گفت: متاسفانه در دولت گذشته وقتی بحث گردشگری حلال مطرح شد، دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد در برابر آن موضع تندی گرفت. ملک‌زاده در پایان با اظهار امیدواری نسبت به رونق گردشگری در مناطق آزاد بیان کرد: با انتصاب سعید محمد به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تعاملات خوبی در این حوزه صورت گرفته تا ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های وزارت میراث فرهنگی در اختیار مناطق آزاد برای توسعه گردشگری قرار بگیرد.

ایجاد شده: 24/آذر/1400       آخرین ویرایش: 24/آذر/1400     اخبار داخلی
توریست‌‌هایی که برای ژانویه به ایران سفر می‌کنند زیاد نیستند

توریست‌‌هایی که برای ژانویه به ایران سفر می‌کنند زیاد نیستند

به گزارش هتل نیوز، " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان می‌گوید تورهایی که برای این بازه زمانی جهت سفر به ایران طراحی شده‌‌اند هر کدام کمتر از ۱۰ نفر گردشگر دارند در حالی که قبلا تعدادشان بالای ۲۵ نفر بود. او می‌‌افزاید: با رایزنی‌‌های صورت گرفته توسط متولیان گردشگری، ویزا برای گردشگران خارجی صادر شد و همکاران ما شروع به صحبت با همتایان خود در کشورهای خارجی کردند. همین موضوع سبب شده رفت‌‌وآمدها و گردشگری آغاز شود و تعدادی از گروه‌ها نیز به کشورمان وارد شوند. رئیس جامعه تورگردانان در عین حال تاکید می‌کند گروه‌هایی که تاکنون وارد ایران شده‌‌اند در تعداد اندک بوده و مشابه وضعیت پیش از کرونا نیستند. او می‌گوید: توریست‌‌هایی که برای ژانویه به ایران سفر می‌کنند زیاد نیستند با این حال امیدواریم شرایط تا بهار که یکی از فصل‌‌های داغ برای سفر گردشگران خارجی به ایران است بهتر شده و تا پاییز بتوانیم به وضع قابل قبولی برسیم. او در بخش دیگری از سخنان خود به توافق وین و تاثیر آن بر گردشگری می‌‌‌‌پردازد و اضافه می‌کند: اگر توافق حاصل شود طبیعی است که رفت وآمد هم بیشتر شده و تقاضا برای ورود به کشورمان افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت به شکل محدود و با همین وضعیت کنونی شاهد حضور گردشگران هستیم. این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه ایران کشوری صاحب تاریخ، تمدن، فرهنگ و دارای مردمانی ‌میهمان‌نواز است، می‌گوید: این در حالی است که به واسطه برخی محدودیت‌‌ها ما نمی‌توانیم مبادلات مالی و... داشته باشیم که امیدواریم با توافق این چالش‌‌ها برطرف شوند. پورفرج در این باره که با صدور روادید سفر گردشگران کدام کشورها بیشترین سفر را به ایران داشته‌‌اند می‌گوید: ما از کشورهای اروپایی در کنار چین و ژاپن توریست داشته‌‌ایم. همچنین برخی توریست‌‌ها را داریم که از مرز ترکیه با ماشین شخصی به ایران سفر می‌کنند و از سوی دیگر مرز خارج می‌شوند. نمونه این مورد اخیر را درباره چند گردشگر آلمانی داشتیم که در قالب یک گروه به ایران سفر کردند. تعداد محدود گردشگران به ایران در حالی است که گردشگری به عنوان سومین صنعت پردرآمد جهان پس از مواد شیمیایی و سوخت، منجر به رشد و رونق اقتصادی بسیاری از کشورها شده، به گونه‌‌ای که درآمد حاصل از گردشگری اسپانیا دو برابر درآمد نفتی ایران است. ترکیه با تمرکز ویژه بر بخش گردشگری خود توانست ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور خود را به صنعت گردشگری اختصاص دهد و کشورهای بیابانی امارات و عربستان که تنها متکی بر درآمدهای نفتی بودند، طی چند سال اخیر با ساخت مراکز گردشگری مصنوعی، به مقاصد هدف گردشگری در جهان تبدیل شدند. شاید بتوان عمده توفیق کشورهای منطقه‌‌ای در امر گردشگری را جا ماندن ایران از این بازار به دلایل اقتصادی و تنش‌‌های بین‌المللی همچون تحریم‌های حداکثری علیه ایران و تضعیف اقتصاد ایران دانست. براساس گفته‌های این فعال گردشگری توافقات وین می‌تواند محرکی برای احیای بازار گردشگری بین‌المللی ایران باشد و فرصتی را برای بازگشت گردشگران خارجی به ایران با توجه به چهار عامل ایجاد کند.

ایجاد شده: 23/آذر/1400       آخرین ویرایش: 23/آذر/1400     اخبار داخلی
خروجی بیست و چهارمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری؛ گردشگری متحد، انعطاف‌پذیر و مصمم

خروجی بیست و چهارمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری؛ گردشگری متحد، انعطاف‌پذیر و مصمم

به‌گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، نمایندگان ۱۳۱ کشور عضو سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، از جمله ۵۹ وزیر و معاون وزیر گردشگری، در پایتخت اسپانیا، مادرید در این نشست شرکت کردند. در کنار مشارکت وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا، ریس ماروتو، حمایت سیاسی دولت این کشور از سازمان جهانی گردشگری با حضور پدرو سانچز، نخست‌وزیر، و خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه این کشور، مورد تاکید قرار گرفت. در آستانه مجمع عمومی، پادشاه اسپانیا، فیلیپه ششم، ارتباط اقتصادی-اجتماعی گردشگری را به رسمیت شناخت و از نقش UNWTO در این زمین قدردانی کرد.  دسترسی و شناخت بی‌سابقه سازمان جهانی گردشگری دستاوردهای خود را در دو سال گذشته پس از آخرین مجمع عمومی ارائه کرد که مهمترین آن‌ها هدایت گردشگری در بزرگترین بحران در تاریخ این بخش بود. اعضای حاضر در جلسه برنامه کار دوسالانه آینده را مطرح کردند و ۷۷٪ اعضا به نفع دبیرکل برای دومین دوره (۲۰۲۲-۲۰۲۵) رای دادند. دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، و همچنین رهبران آژانس‌های کلیدی سازمان ملل متحد, UNCTAD ICAO، و WHOدر طول دوران همه‌گیری با آن‌ها همکاری کرده‌اند.  قدرت جوانان و بخش خصوصی مجمع عمومی کشورهای عضو و اعضای وابسته را حول یک دیدگاه مشترک برای آینده گردشگری و خود UNWTO متحد کرد. اعضا یک قانون بین‌المللی مهم برای حمایت از گردشگران را تأیید کردند، که مسئولیت‌های هر بخش را در کمک به گردشگران در شرایط بحرانی و در نتیجه کمک به بازگرداندن اعتماد به سفرهای بین‌المللی را روشن می‌کند.  آینده پایدار و فراگیر به غیر از جلسات عمومی برای اعضا، مجمع عمومی همچنین شاهد بود که UNWTO وزرای گردشگری و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و بخش خصوصی را برای یک نشست موضوعی ویژه با عنوان «ساختن برای آینده: نوآوری، آموزش و توسعه روستایی» گرد هم آورد. در این نشست جهانی، برندگان مسابقه جهانی گردشگری روستایی UNWTO اعلام شدند، که اولین فهرست برای اعلام بهترین دهکده‌های گردشگری توسط UNWTO بود، که با شناخت قدرت ایده‌های جدید برای ایجاد فرصت‌هایی خارج از شهرهای بزرگ و مقاصدی که در حال حاضر پیشرو در مهار این روستاها هستند.  قدرت گردشگری به عنوان محرک بهبود و توسعه پایدار در همان زمان، از بهترین استعدادهای جوان نیز با برندگان لیگ دانشجویان UNWTO که ایده‌های خود را در کنار رهبران مستقر بخش به اشتراک گذاشتند، تجلیل شد. همچنین بر نقش اعضای وابسته UNWTO در عملیاتی کردن برنامه‌ها تاکید شد. اعضای جدید وابسته مورد استقبال قرار گرفتند و نمونه‌هایی از مشارکت‌های دولتی و خصوصی مؤثر برای کمک به گردشگری برای سازگاری با چالش‌های ناشی از همه‌گیری مشخص شد.  اعضا به برگزاری بیست و پنجمین اجلاس مجمع عمومی در سال ۲۰۲۳ در سمرقند ازبکستان رأی دادند. پیش از آن، همانطور که اعضا نیز تایید کردند، بالی در اندونزی میزبان روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۲ خواهد بود که با موضوع «بازاندیشی در گردشگری» برگزار می‌شود، عربستان سعودی نیز میزبان روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۳ با موضوع «گردشگری برای سرمایه‌گذاری سبز» خواهد بود. 

ایجاد شده: 23/آذر/1400       آخرین ویرایش: 23/آذر/1400     اخبار خارجی
نیاز امروز در پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل کاربری است

نیاز امروز در پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل کاربری است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی‌ اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور به مناسبت آغاز هفته پژوهش (۲۰ تا ۲۶ آذر) در افتتاحیه نشست‌های علمی گروه‌های پژوهشی گردشگری و میراث طبیعی پژوهشگاه وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تشریح و تببین رویکردهای حوزه گردشگری در زمینه مطالعات و تحقیقات تخصصی و کاربردی مربوطه پرداخت و گفت: حوزه گردشگری نیز به عنوان یکی از زیرشاخه‌های علوم انسانی همانند سایر رشته‌های طبیعی دارای آزمایشگاه است. منظورم از آزمایشگاه، بازار گردشگری است؛ یعنی جایی که فعل و انفعالات و تعاملات گردشگری در حال رخ دادن است. اما به دلیل وسعت موجود درک آن سخت‌تر به نظر می‌آید؛ لذا پژوهشگران متخصص این حوزه باید تصویر دقیق و کلانی از آزمایشگاه خود داشته باشند. شالبافیان ادامه داد: پس از اینکه فرآیند ایجاد ارتباط دقیق میان آزمایشگاه و ذینفعان برقرار شد زمان آن است تا بر مبنای بازاریابی پژوهشی تحقیقات حاصل از قالب کتابخانه‌ای خارج و آن را برای مخاطبان و ذینفعان قابل فهم، درک و کاربردی شود. در واقع محقق این حوزه باید ارتباط مستمری با آزمایشگاه خود یعنی بازاری که موضوعش را از بطن آن گرفته و در همان محیط نیز کارآیی داده‌های حاصل را بررسی می‌کند؛ داشته باشد. این بخش حلقه مفقوده‌ای است که مانع از آن می‌شود تا وجه عملیاتی از پژوهش‌های گردشگری گرفته شود و الزام در به کار بردن آن مورد توجه قرار گیرد. معاون گردشگری تصریح کرد: آنچه باعث می‌شود یک پژوهش را مفید و مقوله زایدی ندانیم این است که به عنوان یک کنش‌گر فعال موضوع را از بیرون بگیریم و اثربخشی کار را این‌گونه بررسی کنیم که نتیجه حاصل چقدر در محیط بیرون تاثیرگذار است. اگر دستاوردهای ایجاد شده تنها برای تبدیل شدن به مقاله کتابخانه کاربرد داشت؛ یعنی مسیر را اشتباه رفته‌ایم. شالبافیان ادامه داد: نیاز است پژوهش‌های ما نیازسنجی شوند و مساله‌محور باشند. چنانچه پژوهش‌ها با ملاک و معیار کاربردی بودن غربال شوند؛ کمک موثری به رفع چالش‌های موجود خواهد شد تا تحقیقات به‌روز  و موثر بتوانند سبب شتاب‌بخشی گذر از مسائل مربوطه و ارائه راهکارهای اجرایی مطلوب شوند و از طرفی با در نظر گرفتن میدان‌داری در پژوهش به سوی اهداف از قبل تعریف شده هدایت شوند. وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال پژوهش پیرامون موضوع مدیریت انرژی به عنوان یکی از چالش‌های امروز صنعت گردشگری یا ورود به موضوعات جدید که جزو سیاست‌های اجرایی وزارت گردشگری به شمار می‌آید؛ همانند توسعه گردشگری موضوعی یا محصول‌محور از جمله گردشگری خوراک، دریایی و غیره می‌توانند در ترسیم مسیریابی صحیح و شتاب‌بخشی به دستیابی اهداف مورد نظر بسیار موثر واقع شوند. معاون گردشگری با تاکید بر اینکه در ذات پژوهش کاربردی بودن نهفته، اظهار کرد: برای فعال شدن این بخش موثر در تحقیقات حوزه گردشگری باید فرهنگ‌سازی پژوهش در دستور کار قرار گیرد؛ بدین معنا که پژوهشکده گردشگری از اساتید و صاحبان حوزه دعوت بعمل آورند تا درباره موضوعات شاخص همانند بازارهای مهم گردشگری چین، عراق یا مسائل ترددهای مرزی از جمله مرز مهران در عناوین پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های کاربردی وارد شوند. در این صورت صاحبان کسب و کارهای تخصصی متوجه می‌شوند که پژوهش دستگاه متولی چه خدماتی را عرضه خواهد کرد و در نهایت سبب فرهنگ‌سازی میان جامعه دانشگاهی و ذینفعان خواهد شد.   شالبافیان فرآیند تکاملی صنعت گردشگری را گذر از ابعاد اقتصادی و جغرافیایی و گرایش به سوی جامعه‌شناسی عنوان کرد و گفت: آنچه در گردشگری امروز رخ داده حاصل تحولات بیرونی است و در مجموع باعث شده  با تقویت ابعاد انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی و ارتقای سطح مدیریت گردشگری با در نظر گرفتن جوانب میزان پذیرش جامعه میزبان و گردشگران حاصل شود. از این رو پژوهش‌های مربوطه می‌توانند با رعایت جوانب فضای غالب در اثربخشی نتایج تحقیقات موثر واقع شوند.        

ایجاد شده: 22/آذر/1400       آخرین ویرایش: 22/آذر/1400     اخبار داخلی
صدور انقلاب از مسیر گردشگری

صدور انقلاب از مسیر گردشگری

به‌گزارش هتل نیوزا، " عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که در محل ساختمان وزارت امور خارجه کشور و با حضور مسئولانی از دفتر مقام معظم رهبری، وزیر امور خارجه، وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از سفرا برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: «امروز دیپلماسی فعال در دنیا، دیپلماسی گردشگری است و ارزش‌ها، ظرفیت‌ها و داشته‌های هر کشور از طریق گردشگری به مردم سایر کشورها معرفی می‌شود.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: «اعتقاد ما بر این است که حتی صدور انقلاب از مسیر گردشگری امکان‌پذیر است چرا که بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از ۹۰ درصد گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، از سفر به ایران احساس رضایت دارند.» او در ادامه به نقش گردشگری در تقویت روابط با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: «به طور حتم گردشگری در این حوزه اهمیت دارد. درخواست من از شما این است که در هر کشوری که ماموریت دارید به موضوع گردشگری توجه کنید و این موضوع را بدانید که گردشگری دارای اهمیت فراوانی است.» مهندس ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به همکاری وزارت امور خارجه با وزارت متبوع خود اشاره کرد و یادآور شد: «خوشبختانه همکاری بسیار خوبی بین این دو وزارتخانه برقرار است که از سرگیری صدور روادید که مدت ۲۰ ماه متوقف شده بود نمونه‌ای از این همکاری خوب است.» او ادامه داد: «این تفکر اشتباه است که گمان کنیم گردشگری موضوعی لاکچری و تزئینی است. گردشگری امری حیاتی است که علاوه بر تقویت روابط فرهنگی و سیاسی، اقتصاد را نیز پویا می‌کند و سرشار از درآمد است.» مهندس ضرغامی گفت: «سال‌هاست کشورهای رقیب تلاش می‌کنند که صنعت گردشگری در ایران رونق نگیرد. چرا که مزیت‌های نسبی تاریخی، فرهنگی، طبیعی و جاذبه‌های گردشگری کشور، باعث می‌شود بخش زیادی از سهمیه گردشگر جهانی، به ویژه در منطقه در اختیار ایران قرار بگیرد.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس به انتظارات متقابل ۲ وزارتخانه اشاره کرد و افزود: «نقش شما روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای مختلف بسیار اهمیت دارد. انتظار ما این است که سفرا و نمایندگان در این حوزه فعالانه رفتار کنند. شناسایی و ارتباط آژانس‌ها و تورگردانان فعال در کشورهای هدف و ایجاد ارتباط موثر با ایران از وظایف سفراست.» او افزود: «هر سفارتخانه باید فردی خلاق، با انگیزه و با دانش گردشگری را در این حوزه مسئول کند.» مهندس ضرغامی در تشریح اقدامات صورت گرفته در این زمینه در وزارتخانه گفت: «راه‌اندازی تورهای آشناسازی از جمله اقدامات ما در این وزارتخانه خواهد بود.» در ادامه این نشست پرسش و پاسخ انجام شد و روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه سوالات خود را از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح کردند که با موافقت مهندس ضرغامی مقرر شد نشست دیگری در این باره برگزار شود و مسائل مطرح شده در این نشست بررسی و سوالات روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه در آن نشست پاسخ داده شود.

ایجاد شده: 22/آذر/1400       آخرین ویرایش: 22/آذر/1400     اخبار داخلی
اشتیاق زیاد گردشگران برای ورود به ایران

اشتیاق زیاد گردشگران برای ورود به ایران

به‌گزارش هتل نیوز و به‌نقل‌از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، " آیت الله سید ابراهیم رئیسی " امروز شنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه در مورد نقش گردشگری در توسعه اقتصادی کشورمان گفت: «اشتیاق زیادی برای ورود به ایران برای گردشگری وجود دارد.»  او تاکید کرد: «اگر اقتصاد گردشگری، دیجیتال و دریا فراهم شود باعث اشتغال‌زایی می‌شود.»  آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه گشایش‌هایی در تعاملات خارجی در حال پدیدار شدن است به نقش موثر مرزها در تعامل خارجی اشاره کرد و گفت: «مرزهای ما تهدید نیست بلکه برای کشور ایجاد فرصت می‌کند، راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی یک فرصت خوب برای کشور است.»  رئیس جمهوری تصریح کرد: « سیاست ارتباط با همسایگان یک حرکت استراتژیک برای ایران است. تولید داخلی باید فعال شود و وزارت خارجه نیز در همین مورد باید نقش خود را ایفا کند. باید سرکنسول‌ها و سفرا به میان ایرانیان خارج از کشور بروند و منتظر نباشند آن‌ها به سفارت‌خانه‌ها مراجعه کنند.»  او ادامه داد: «ایرانیان ساکن در خارج از کشور مردم ما هستند و حقوقی دارند که باید پیگیری و دنبال شود. ایرانیان متعهد که علاقه‌مند به سرزمین اجدادی خود هستند به جای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور باید در داخل ایران سرمایه‌گذاری کنند.»

ایجاد شده: 20/آذر/1400       آخرین ویرایش: 20/آذر/1400     اخبار داخلی
جهش همکاری گردشگری با چین در پیش است

جهش همکاری گردشگری با چین در پیش است

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " سید عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در محل سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار کرد: «پژوهش زینتی و تشریفاتی نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در هر حوزه‌ای اگر مدیریت مبتنی بر پژوهش نباشد آن سازمان موفق نیست.» او افزود: «پژوهش باید به عنوان سرمایه ارزشمند در خدمت تصمیمات مدیریتی قرار گیرد، فرق پژوهشگران با سایر بخش‌های یک دستگاه این است که برای کارهای معطل مانده راه نشان دهد و چنانچه مدیری اطلاع ندارد، او را آگاه کند و آسیب‌های سازمانی را رفع کند.» مهندس ضرغامی اضافه کرد: «پژوهشگر باید شجاع باشد و چنانچه شجاع نباشد و جرات ابراز مسائل و روش‌ها را نداشته باشد به مشکل برخواهیم خورد.» او با یادآوری برخی از سخنرانی‌های خود در مناسبت‌های مختلف یادآورشد: «اعتقاد دارم باید در برابر اصحاب قدرت با شجاعت ایستاد و صراحتا اعلام نظر کرد. متاسفانه گروهی هستند که در برخی مواقع فشار می‌آورند و اگر پژوهشگر نتواند در برابر این فشارها ایستادگی کند، کارآمد نیست.» مهندس ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «اگر اندیشمندان و پژوهشگران در داخل وزارتخانه مسئله‌یابی را به درستی ندانند به مشکل خواهیم خورد.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: «اعتبارات ما اندک است اما نباید تسلیم شویم. پژوهشگر ما در این میان می‌تواند راه‌کار ارائه دهد و به ما بگوید چکار باید بکنیم. ارائه این راهکارها البته با پژوهش میدانی به نتیجه می‌رسد.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: «نظام مسئله‌یابی در پژوهشگاه باید ایجاد شود و پژوهشگران بدون توجه به‌ جیغ‌های بنفش، برای مسائل این حوزه راه‌کارهای علمی ارائه بدهند. به عنوان مثال یکی از مسائل که نیاز به توجه جدی دارد مرزبندی صحیح بین بافت فرسوده و بافت تاریخی است که پژوهشگاه باید در این باره به ما کمک کند.» مهندس ضرغامی در ادامه به حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: «این حوزه بسیار وسیع است و تمام بخش‌های این حوزه نیازمند یک پژوهش گسترده است. قرار است با کشوری مثل چین یک جهش همکاری در حوزه گردشگری داشته باشیم که این موضوع به طور حتم نیازمند همکاری با پژوهشگاه است.»  او گفت: «اعتقاد من این است که راه حل نجات کشور در حوزه‌های مختلف و حتی موضوعاتی مثل صدور انقلاب، توجه به ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی است.» در این مراسم که تعدادی از مدیران وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از پژوهشگران نیز حضور داشتند، از مهمترین فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی در قالب کتاب و نشریات رونمایی شد.

ایجاد شده: 20/آذر/1400       آخرین ویرایش: 20/آذر/1400     اخبار داخلی
گردشگری دریایی در مازندران راه اندازی خواهد شد

گردشگری دریایی در مازندران راه اندازی خواهد شد

به گزارش هتل نیوز، " سیف الله فرزانه " مدیرکل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص راه اندازی گردشگری دریایی در شمال کشور اظهار داشت: قرار بر این است که گردشگری دریایی در مازندران هم فعال شود و در همین راستا قرار است به زودی جلسه برگزار شود. وی با اشاره به رویداد «ساری 2022» گفت: اعتقاد ما این است که مازندارن به عنوان یک کلانشهر با نوار ساحلی و جنگل می تواند به خوبی قد علم کند، به شرط اینکه در بنادر نوشهر و امیرآباد فارغ از کشتی های تجاری، کشتی های تفریحی هم فعال شوند. فرزانه تصریح کرد: راه های اصلی ما همچون چالوس،‌ هراز، سوادکوه، کیاسر و کناره نیاز به اصلاح و بازسازی دارند و این اقدام باید هرچه سریع تر با همکاری دستگاه های ذی‌ربط صورت گیرد. مدیرکل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی مازندران تأکید کرد: برنامه ما این است که در سفر رئیس جمهور به مازندران، 24 دستگاهی که ارتباط مستقیم با موضوع راه اندازی گردشگری دریایی دارند ضعف های موجود و مطالبات خود را بیان کنند تا هرچه زودتر اصلاحات صورت گیرد.

ایجاد شده: 20/آذر/1400       آخرین ویرایش: 20/آذر/1400     اخبار داخلی
تلاش قطر برای احیای صنعت گردشگری قبل از برگزاری جام جهانی

تلاش قطر برای احیای صنعت گردشگری قبل از برگزاری جام جهانی

قطر تلاش دارد با تثبیت موقعیت گردشگری این کشور در نقشه گردشگری جهان، به عنوان یک کشور پیشرو عمل نماید که در آن اصالت گذشته و مدرنیته در هم آمیخته شده است. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، صنعت گردشگری و توریسم یکی از اصلی ­ترین بخش­‌های اقتصادی قطر است به گونه‌­ای که در طول دوره ۲۰۱۶-۲۰۱۹، میانگین کل درآمد حاصل از گردشگری خارجی برای دولت قطر حدود ۳,۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است، قبل از اینکه در سال ۲۰۲۰ به ۲.۴ درصد کاهش یابد. از سال ۲۰۱۷ تا به امروز دو رویداد سیاسی و بهداشتی صنعت گردشگری و توریسم در قطر را تحت تأثیر قرار داده است. رویداد سیاسی به قطع روابط دیپلماتیک ۴ کشور عربی با محوریت عربستان سعودی با قطر در سال ۲۰۱۷ بر می­گردد. به گونه‌ای که در همان سال اول بعد از شکل ­گیری بحران مذکور شاهد کاهش ۱,۴ میلیارد دلاری درآمد حاصل از توریسم خارجی در قطر بودیم. در واقع میزان بازدیدکنندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعد از این بحران به حدود یک سوم کاهش یافت. رویداد دوم مربوط به شیوع ویروس کرونا در انتهای سال ۲۰۱۹ است. این رویداد به دلیل اعمال قرنطینه­‌های سراسری و همچنین محدودیت تردد بین کشوری تأثیر منفی چشمگیری در صنعت توریسم قطر داشت به گونه که تعداد بازدیدکنندگان خارجی از قطر به ۶۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت در حالی که در سال ۲۰۱۹ تعداد بازدیدکنندگان در حدود ۲,۱ میلیون نفر بود. ارزش درآمد حاصل از توریسم خارجی نیز در حدود ۳۴ درصد کاهش یافت و به ارزش ۱۳ میلیارد دلار رسید. حال پس از گذشت دو سال از شیوع ویروس کرونا و انجام واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کشورها و بازگشت تقاضا به سطح قبل از کرونا در بسیاری از کشورها، قطر در تلاش برای احیای اقتصاد توریسم این کشور قبل از برگزاری جام جهانی[۳] به عنوان مهم ترین رویداد ورزشی این کشور در طول تاریخ است. از جمله مهم­ترین این رویدادها به نقل از روزنامه الرایه قطر، برگزاری یازدهمین جشنواره غذایی طبق برنامه سالانه خود با مشارکت۱۴۰هتل و رستوران و کافه از چندین کشور از جمله اردن و عربستان سعودی بود. جشنواره بین‌المللی غذای قطر قدیمی‌ترین جشنواره آشپزی و غذا در قطر است و هنر آشپزی را با رویدادهای سرگرمی ترکیب می‌کند، از جمله یک تئاتر آشپزی زنده توسط سرآشپزهای مشهور جهان و رویدادهایی شامل سرگرمی‌های فراوان خانوادگی برای ساکنان و بازدیدکنندگان در تمام سنین است. به نقل از رئیس گردشگری قطر جشنواره غذایی نوعی تکثر فرهنگی است و به تنوع تجربیات گردشگری در این کشور کمک می کند. طی یازده سال گذشته، این جشنواره در ارتقای بخش رستوران‌ها و مهمان‌نوازی پر رونق در قطر مؤثر بوده است. در کنار توجه به توسعه گردشگری و توریسم در قطر این جشنواره غذایی اهدافی دیگری چون تنوع بخشیدن به تجربیات گردشگری در قطر، حمایت از کارآفرینان و تجلیل از تنوع فرهنگی را دنبال می­‌کند. این جشنواره دروازه ای برای بسیاری از کارآفرینان، رستوران ها و سرآشپزهای بین المللی برای حضور و سرمایه گذاری در قطر است. در واقع جشنواره بین‌المللی غذای قطر نمونه‌ای بارز از معرفی محصولات و تجربیات گردشگری به عموم مردم است که می تواند به تسهیل تجارت کمک کند. قطر تلاش دارد با تثبیت موقعیت گردشگری این کشور در نقشه گردشگری جهان، به عنوان یک کشور پیشرو عمل نماید که در آن اصالت گذشته و مدرنیته در هم آمیخته شده است. بر همین اساس قطر از شرکای بخش خصوصی خود در توسعه و متنوع کردن تقویم سالانه رویدادها و افزایش پیشنهادات خود به منظور احیای بخش مهمان‌نوازی و خرده‌فروشی، تحریک گردشگری داخلی و جذب بازدیدکنندگان منطقه‌ای در طول سال حمایت می‌کند. با توجه به رویکرد قطر در حوزه توسعه گردشگری و همچنین نزدیک بودن برگزاری جام جهانی  ۲۰۲۲ در این کشور و با توجه به ظرفیت­های فرهنگی مناطق مختلف کشور که بعضاً نیز با کشور قطر قرابت دارند، اقدام­های اجرایی برای توسعه همکاری و هماهنگی گردشگری انجام شود. در این زمینه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر می­تواند نقش فعال و مؤثرتری داشته باشد. تا کشورمان بتواند از ظرفیت و شرایط برگزاری جام جهانی قطر ۲۰۲۲ به نحو شایسته تری برای معرفی ظرفیت­های فرهنگی خود به جهانیان استفاده نماید.

ایجاد شده: 20/آذر/1400       آخرین ویرایش: 20/آذر/1400     اخبار خارجی
گزارش اینفوگرافیک علی‌بابا از رفتار سفر مردم کشور

گزارش اینفوگرافیک علی‌بابا از رفتار سفر مردم کشور

به گزارش هتل نیوز، پس از همه‌گیری ویروس کرونا، سبک زندگی مردم در سراسر دنیا به یک‌باره دچار تحول اساسی شد. در نتیجه سفرهای کاری و تفریحی از اولویت مردم خارج شدند و بسیاری از کسب‌وکارها در صنعت گردشگری که به لطف تحلیل رفتار خرید جوامع شکل گرفته بود، دچار ضرر هنگفت شده یا ناچار به تعطیلی شدند. اما با گذر زمان و افزایش اطلاعات از این ویروس منحوس، چرخشی نسبی در رویکرد اقشار مختلف رخ داد و به‌مرور تقاضا برای سفرهای کاری یا بعضاً تفریحی قوت گرفت. ما در علی‌بابا به‌عنوان رهبر بازار گردشگری کشور در گزارشی شش ماهه سعی کرده‌ایم به صورت اجمالی با ارائه آمار و ارقام از جنبه‌های مختلف سفر مردم، اطلاعات جدیدی را در اختیار عموم قرار دهیم.  ازآنجاکه به‌واسطه سهم چشمگیر علی‌بابا در بازار گردشگری، مطالعه و تحلیل آمار در دست نمایانگر زوایای مختلفی از برآیند رفتار سفر جامعه است، اعداد در این گزارش با مدت مشابه در سال گذشته مقایسه شده‌اند تا متر و معیار در تحلیل کمی مشخص باشد. به‌علاوه اینکه بازه شش ماهه این دو سال پیاپی، روایاتی نسبتاً مشابه از لحاظ تعداد پیک‌های کرونا و اعمال محدودیت‌های جدی را به همراه داشته است. در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که هم‌اکنون آمار سفر (سه ماهه پاییز) رشد قابل تاملی را تجربه می‌کند. امری که تاثیر واکسیناسیون سراسری بر سبک زندگی جامعه و بازگشت به شرایط نرمال (Back to Normal) را نوید می‌دهد. تحلیل اطلاعات سالانه حوزه گردشگری با نگاهی متفاوت، همچون گذشته در پایان سال در اختیار اصحاب رسانه و مردم قرار داده خواهد شد.

ایجاد شده: 17/آذر/1400       آخرین ویرایش: 17/آذر/1400     اخبار داخلی
انتشار استاندارد بین‌المللی " هتل‌های میراثی "

انتشار استاندارد بین‌المللی " هتل‌های میراثی "

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، طرح هتل‌های میراثی مربوط به بناهایی است که قدمت و تاریخچه فرهنگی و تاریخی دارند. برخی از این بناها ثبت ملی شده‌اند و برخی هنوز ثبت نشدند. این ساختمان‌ها با هتل‌ها، بوتیک‌هتل‌ها، خانه‌های قدیمی و اماکن بوم‌گردی متفاوت بوده و جزو هیچ‌کدام از این گروه از تاسیسات گردشگری نیستند. در جهان اسپانیا و پرتغال جزو کشورهای پیشرو در احیای و تبدیل کاربری بناهای تاریخی و باستانی به اماکن با کاربری اقامت و پذیرایی گردشگران هستند. ایران هم ظرفیت بالایی برای احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تبدیل به هتل در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، یزد و شیراز دارد که توسعه آن به سرمایه‌گذار، نقشه راه، ضوابط فنی و مهندسی، تکالیف شیوه واگذاری و نحوه بهره‌برداری و البته تدوین استانداردهای طراحی و مدیریت با محوریت حفظ اصالت بنا نیاز دارد. در همین چارچوب ضرورت استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه گردشگری و خدمات وابسته، از یک دهه پیش در دستور کار مسئولان میراث‌فرهنگی و گردشگری و سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. دو مبحث هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جذب گردشگر و ارائه خدمات مطلوب به آنان، در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بسیار موثر خواهد بود. اکنون پس از تدوین و انتشار سند استاندارد بین‌المللی سفره‌خانه‌های سنتی در سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO)، سند استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی هم در سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) منتشر شده است؛‌ اسنادی که راهبری و مدیریت آن به عهده جمهوری اسلامی ایران بوده و روند تدوین و انتشار آن بیش از ۵ سال زمان برده است. " هنسا قادری " دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته درباره هتل‌های میراثی اظهار داشت: گردشگران بسیاری در سراسر جهان، برای تجربه زندگی در دوران‌های تاریخی گذشته همواره در جست‌وجوی چنین هتل‌هایی هستند و حاضر اند برای آن مبالغ قابل توجهی بپردازند. ایران با داشتن هتل‌هایی با قدمت ۴۰۰ سال مانند هتل عباسی اصفهان از جمله مقصدهای مهم گردشگران در این زمینه است. دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته (INSO/TC۲۲۸) توضیح داد: استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی، دومین استاندارد بین المللی پس از استاندارد سفره‌خانه‌های سنتی است که با مدیریت ایران در کمیته گردشگری سازمان بین‌المللی استاندارد تدوین و منتشر شده است. وی افزود: تدوین سند استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی از ۵ سال پیش با پیشنهاد و مدیریت دکتر مرتضی احمدی عضو این کمیته کلید خورد و با گذشتن از ۶ مرحله رای‌گیری میان کشورهای عضو ایزو به عنوان استاندارد بین المللی ایزو با شماره ۲۱۶۲۰ منتشر شد. قادری افزود: هتل‌های میراثی، عمدتا ساختمان‌های تاریخی ارزشمندی هستند که با تغییر کاربری به هتل تبدیل می شوند. با توجه به ویژگی‌های معماری این بناها، حفظ اصالت آنها و آسیب ندیدن حین تبدیل و بهره‌برداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی گفت: هتل‌های میراثی ممکن است نسبت به سایر هتل‌های هم‌درجه، محدودیت‌هایی از نظر امکانات داشته باشند که از آن جمله می‌توان به نداشتن آسانسور، پارکینگ و غیره در برخی موارد اشاره کرد. استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی علاوه بر ارائه راهکارهایی برای پیش‌گیری از تخریب و آسیب به ساختمان‌های میراثی تبدیلی، راه‌حل‌هایی نیز برای جبران کمبود امکانات آنها پیشنهاد می‌دهد. دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تدوین این استاندارد، تعیین معیارهایی برای ارائه خدمات کیفی به میهمانان به شیوه و سبک دوره تاریخی مربوط است. برای این منظور الزامات و توصیه‌هایی در خصوص تجهیزات مورد استفاده، وسایل و چیدمان هتل، لباس کارکنان، پذیرایی و نحوه ارائه خدمات مطرح است. تا کنون سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) به منظور رفع مشکلات سفره‌خانه‌های سنتی در جهان و انتخاب آگاهانه گردشگران از یک‌سو و افزایش کیفیت خدمات این نوع سفره‌خانه‌ها و فراهم آوردن تجربه‌ای مطلوب برای گردشگران از سوی دیگر، استاندارد بین‌المللی شماره ۲۱۶۲۱ را با عنوان سفره‌خانه‌های سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات منتشر کرده است. همچنین استانداردهای بین‌‎المللی دیگری در ایزو مانند الزامات و راهنمایی‌هایی برای پیشگیری از انتشار کرونا واحدهای گردشگری و گردشگری درمانی- الزامات خدمات تدوین شده است که هم اکنون به منظور پذیرش به عنوان استانداردهای ملی ایران در حال ترجمه است و به زودی در کمیته ملی استاندارد طرح می‌شود. کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته، درسال ١٣٨۵ (٢٠٠۶) و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بین‌المللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمان‌ها و تشکل‌های دست‌اندرکار صنعت گردشگری و خبرگان گردشگری و استاندارد ایران تشکیل می‌دهند.

ایجاد شده: 16/آذر/1400       آخرین ویرایش: 16/آذر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...