به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از شینهوآ، " جوکو ویدودو " رئیس جمهور اندونزی طی سخنانی خواستار تسهیل مقررات سفر میان کشورهای عضو سازمان «آ سه آن» و راه اندازی کریدور گردشگری میان این کشورها شد. بر اساس این گزارش، رئیس جمهور اندونزی گفت: چارچوب مقررات مسافرتی آ سه آن (اتحادیه ملتهای جنوب شرق آسیا) که یک سال پیش به ابتکار اندونزی ارائه شد، باید هر چه سریعتر اجرایی شود. وی که این سخنان را در جریان نشست سران آ سه آن مطرح میکرد، با تاکید بر اینکه راه اندازی کریدور توریستی آ سه آن منجر به ایجاد پویایی و تحرک در در میان ملتهای آ سه آن خواهد شد که البته به دلیل مساله شیوع کرونا، اجرای آن به تعویق افتاد. وی همچنین پیشنهاد کرد که با کاهش شیوع کرونا، مقررات سختگیرانه مسافرتی در راستای تسهیل راه اندازی این کریدور کاهش یابد. رئیس جمهور اندونزی افزود: بازیابی اقتصادی منطقه آ سه آن میبایست از طریق فعالسازی مجدد سفرهای امن در این منطقه از جمله گردشگری ایمن تسهیل شود.
ایجاد شده: 3/آبان/1400 آخرین ویرایش: 3/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از گاردین، " یان رایت " دبیر فدراسیون صنایع غذایی انگلیس در جمع کمیته استراتژی صنایع انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان این کشور گفت: این افزایش شدید قیمت برای صنعت هتلداری و رستورانها بسیار بد است. وی گفت:در صنعت هتلداری که به نوعی تحت تأثیر قیمت خردهفروشی قرار دارد، هم اکنون نرخ تورم حدود 14 تا 18 درصد است که رقم بسیار وحشتناکی است. به گفته وی،تورم هم اکنون از هر چیزی بدتر است، چرا که باعث ایجاد تبعیض برای افراد فقیر میشود. رایت به نمایندگان مجلس انگلیس هشدار داد که صنعت غذا و نوشیدنی در این کشور انتظار دارد که این بحران بالا بودن قیمتها و تورم شدید سالها ادامه پیدا کند. دلیل این بحران از سوی کارشناسان اخلال در چرخه تأمین کالا در انگلیس از یکسو و نبود کارگر از سوی دیگر عنوان شده است. رایت میگوید، 6 ماه پیش تمام شرکتها فکر میکردند که تورم بالا مقطعی خواهد بود، اما الان همه شرکتهایی که من میشناسم معتقدند که این روند تا سال 2023 یا 2024 طول خواهد کشید. وی در جلسه استماع درباره بحران در چرخه تأمین کالاها و تأثیر آن بر مصرفکنندگان و شرکتها اتفاقات دهه 1970 میلادی را یادآور کرد و گفت: در آن زمان کارمندان رستورانها دو بار در هر ساعت قیمتها را بالا میبردند. رایت میگوید ما نمیتوانیم به آن دوران بازگردیم چرا که 15 سال طول کشید تا اوضاع درست شود. تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی در انگلیس از یک طرف با مشکل بالا رفتن حقوقها و از سوی دیگر افزایش قیمت مواد اولیه و رشد هزینه حمل و نقل مواجه هستند، از طرف دیگر نبود راننده کامیون و بالا رفتن قیمت حاملهای انرژی از گاز گرفته تا برق نیز برای آنها به مشکل جدی بدل شده است. هم اکنون نرخ تورم عمومی در انگلیس به بالاترین سطح در حدود 10 سال گذشته رسیده و انتظار میرود باز هم افزایش یابد.
ایجاد شده: 3/آبان/1400 آخرین ویرایش: 3/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، طی ماههای گذشته قیمت بلیت هواپیما به صورت غیرقانونی از سوی ایرلاینها افزایش یافته است و در این میان نه تنها شرکتهای هواپیمایی بلکه مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هم حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدهاند. داستان از اینجا شروع شد که ایرلاینها از ابتدای تیر ماه امسال قیمت بلیت پروازهای داخلی را بدون آنکه مصوبه و مجوزی از شورای عالی هواپیمایی داشته باشند، تا بیش از ۳۰ درصد در مسیرهای مختلف افزایش دادند و جالبتر اینکه تا کنون توضیحی درباره علت این اقدامشان به رسانهها و مردم ندادهاند. در این ماهها مسئولان سابق و کنونی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به اظهارنظرها و هشدارهایی اکتفا کردند که هیچ وقت عملی نشد و جلسات متعدد گذشته هم بی نتیجه رها شدند. به نظر میرسید وزیر راه و شهرسازی جدید با جدیت بیشتری با این تخلف و گرانفروشی برخورد کند اما این اتفاق هنوز نیافتاده، هنوز رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری معرفی و انتخاب نشده و این دستگاه حاکمیتی با سرپرست اداره میشود. " رستم قاسمی " طی در هفته گذشته و در حاشیه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راهآهن در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره اینکه بالاخره تکلیف قیمت بلیت هواپیما چه زمانی روشن میشود؟ اینگونه پاسخ داد: قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم. وی افزود: محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده است که هم اکنون در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا در حال بحث و بررسی برای اعمال تغییرات در این پروتکل ها هستیم. در این میان نه تنها قیمت بلیت هواپیما کاهش نیافته است بلکه ایرلاینها باز هم قیمت بلیت هواپیما بالا میبرند و اگر نگاهی به قیمت بلیت هواپیما بیندازیم متوجه میشویم که شرکتهای هواپیمایی در طول روزهای هفته نرخ پروازهای داخلی را هر طور که بخواهند و به نفعشان باشد تغییر میدهند از سوی دیگر به گفته مسافران حتی با این وجود پروتکلهای بهداشتی مانند محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر را هم رعایت نمیشود. با وجود پیگیری مکرر خبرنگار ایسنا در این باره مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری حاضر به پاسخگویی نشدند و برخی مسئولان روابط عمومی تنها به گفتن این جمله اکتفا کردند که پاسخ ما همان اطلاعیهای است که صادر کردیم! سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا در اطلاعیهای اعلام کرده بود که «هرگونه تخطی از اجرای مصوبات، ابلاغیهها و دستورالعملها و سهلانگاری در این رابطه تخلف محسوب شده و شرکتهایی که از اجرای این مقررات خودداری کنند، این سازمان نسبت به مجوزهای پروازی آن شرکتها اقدام خواهد کرد.» در ادامه اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری همچنین تاکید کرد که «هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار خود ندارد و شرکتهای هواپیمایی موظفند در خصوص نرخ بلیت هواپیما، براساس تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورای عالی هواپیمایی عمل کنند و فروش بالاتر از سقف نرخ تعیین شده در جلسه مذکور، تخلف محسوب میشود.» اما مشخص نیست که چرا هر روز شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما را هرطور که دلشان بخواهد افزایش میدهند و برخورد جدی هم با این تخلفات صورت نگرفته است.
ایجاد شده: 3/آبان/1400 آخرین ویرایش: 3/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، در این دستورالعمل آمده که اجرایی شدن آن با محوریت وزارت میراث فرهنگی که در این دستورالعمل به اختصار وزارت گردشگری نام برده شده خواهد بود. همچنین وزارت میراث فرهنگی گزارش عملکرد دستگاهها را درباره مفاد این دستورالعمل به صورت دورهای به وزارت کشور ارائه میکند. در ضوابط کلی این دستورالعمل آمده، ورود و خروج مستقیم یا غیر مستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از /به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکلها و دستورالعملهای مورد تأیید وزارت بهداشت از اول آبان ماه بلامانع است. این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از / به کشورهای پر ریسک اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت توسط وزارت بهداشت ایران نخواهد شد. چنانچه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت به عنوان مرجع تخصصی، مراتب را اعلام میکند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت میگیرد. به منظور مدیریت روند بیماری در داخل تردد مسافری با اولویت مرزهای زمینی که دارای امکانات و زیرساختهای لازم است از تاریخ یاد شده آغاز میشود که در این دستورالعمل ۱۵ مرز زمینی از جمله مرز پرویزخان در استان کرمانشاه، آستارا در گیلان، سرو در آذربایجان غربی و غیره نام برده شده است. همچنین در این دستورالعمل آمده صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت خارجه بلامانع است. تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکلها بلامانع است. همچنین تشدید مراقبتهای بهداشتی در مرزهای هوایی و مرزهای مجاز زمینی، افزایش نیروی انسانی متخصص برای انجام تستهای تشخیص از الزامات اجرای طرح است. این دستورالعمل با رویکرد احترام به گردشگران بین المللی تهیه شده است. بنابراین در صورت مشاهده رفتار تبعیض آمیز نسبت به گردشگران ایرانی براساس اصل عمل متقابل، تصمیم گیری خواهد شد. آزمایش PCR منفی برای گروههای سنی بالای ۱۲ سال باید ۹۶ ساعت اعتبار داشته باشد.
ایجاد شده: 3/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز به نقل از رویترز بر اساس حکم رئیسجمهوری تونس مقامات، کارکنان و کاربران برای دسترسی به سازمانهای دولتی و خصوص باید کارتی را که واکسینه شدن آنها را در برابر کرونا نشان میدهد، همراه داشته باشند. این گذرنامه همچنین برای ورود به کافهها، رستورانها، هتلها و تاسیسات گردشگری هم ضروری خواهد بود. بر اساس این حکم کارکنان بخشهای دولتی و خصوصی که واکسیناسیون کرونا را انجام ندهند، تا هنگام ارائه کارت واکسنشان از کار معلق خواهند شد. این گذرنامه واکسن همچنین برای مسافرت به خارج هم ضروری خواهد بود. بر اساس این حکم مقامات باید برای هر فردی که واکسن دریافت کرده است، گذرنامه واکسن صادر کنند. این گذرنامه واکسن همچنین به همه بازدیدکنندگان خارجی که هنگام ورود به کشور تاییدیه واکسیناسیون را ارائه میکنند، داده خواهد شد. وزارت بهداشت تونس میگوید بیش از ۴.۲ میلیون نفر از ۱۱.۶ میلیون نفر از ساکنان این کشور واکسیناسیون کرونایشان را کامل کردهاند. تونس ماه پیش پس از فروکش کردن شیوع کرونا، پس از حدود یک سال منع رفت و آمد شبانه در این کشور را لغو کرد.
ایجاد شده: 2/آبان/1400 آخرین ویرایش: 2/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری، شامگاه روز گذشته در نشست رونمایی از ۲۰۰ ویدئوی داستانهای ناگفته اصفهان که در اتاق بازرگانی شهر اصفهان برگزار شد؛ گفت: «تغییر نگاه اتاق بازرگانی اصفهان در سالهای گذشته از رویکردی منفعت محور، به حضور فعالانه در انجام مسئولیتهای اجتماعی قابلتقدیر است و میتواند الگویی برای اتاق بازرگانیهای سطح کشور باشد.» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، وجه بارز ویدئوهایی که به همت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، برای گفتن از داستانهای ناگفتۀ شهر تهیه و در فضای مجازی منتشر شده را توجه به گردشگری موضوعی دانست و افزود: «مهمترین توصیه برنامهریزان و بازاریابان گردشگری توجه به گردشگری موضوعی است؛ بهطوریکه علاوه بر بناها، شیوۀ زندگی، غذا، سوغات و سایر جذابیتهای شهر را نیز شامل شود.» وی تأکید کرد: «گردشگری در اصفهان بیش از یک صنعت و مانند هوا ضروری است. بسیاری از جلوههای ظهور صنایع دیگر نیز از قبل گردشگری تحقق مییابد و رویکردی که اتاق بازرگانی اصفهان در پیش گرفته در بلندمدت منفعت اقتصادی شهر را به دنبال خواهد داشت.» شالبافیان با اشاره به اهمیت تقویت زیرساختها و شبکۀ حملونقل بینشهری برای تقویت گردشگری گفت: «تدوین ویدئوهای داستانهای ناگفتۀ اصفهان در واقع یک اعلان عمومی برای دعوت مردم به بازدید از اصفهان است و مهم است که شهر اصفهان این دعوت را یک آغاز بداند نه یک پایان.» شالبافیان خاطر نشان کرد که در محور شرقی اصفهان یک کاشان باستانی دیگر نهفته است و از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خواست فعالیتهای خود را بهگونهای ساماندهی کند که مردم محور شرق و غرب اصفهان نیز مزۀ توسعۀ گردشگری را بچشند و ظرفیتهای منحصربهفردشان موردتوجه قرار بگیرد. وی ادامه داد: «از هر شهری که برای تولید محتوای مناسب در حوزۀ گردشگری قدمی بردارد قدردانی خواهیم کرد و البته باید تلقیای از توسعهیافتگی نیز به ذهن مخاطب محتواهای تولیدشده منتقل شود و سایر حوزههای گردشگری را نیز در بربگیرد.» معاون گردشگری یادآور شد: «گردشگری پیش از کرونا نیز آسیبدیده بود و راهی که باید برای پایدار کردن گردشگری در پیش گرفت، متنوع کردن بازار هدف است، چراکه هر شهری به تنوع گردشگری اهمیت داده و تنها بر جاذبههای تاریخی و میراثی خود تکیه نکرده، کمتر دچار آسیب شده است.» شالبافیان، ابراز امیدواری کرد که با انجام واکسیناسیون، گردشگری مجدداً احیا شود و گفت: «در حال حاضر راه توسعه از تقویت گردشگری داخلی و درونمرزی میگذرد و دولت نیز درصدد انجام اقداماتی در این حوزه است.» او توضیح داد: «نکتهای که در ستاد کرونا مصوب شد حمایت از تأسیسات رسمی گردشگری است، بهگونهای که با همکاری وزارت خارجه ابتدائا و ترجیحاً درخواست صدور ویزا از طریق دفاتر مسافرتی داده و اقامت نیز در تأسیسات رسمی باشد.» معاون گردشگری گفت: «امیدوارم که کارگروه ستاد خلاق سفر با حمایت استانداری اصفهان و پیگیری مدیران تشکیل شود و طرحها نیز نیمهکاره رها نشوند.» شالبافیان خبر داد: «وزارتخانه میراثفرهنگی پیشنهاد ایجاد مرکز جهانی گردشگری و صنایعدستی را به سازمان جهانی گردشگری داده و طرح، مورد پذیرش اولیه قرار گرفته است.» گفتنی است در این نشست استاندار، شهردار، برخی از اعضای شورای شهر و فعالان حوزۀ گردشگری اصفهان نیز حضور داشتند.
ایجاد شده: 2/آبان/1400 آخرین ویرایش: 2/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران در یک نشست هماندیشی که با حضور چندی از صاحبنظران حوزه گردشگری برگزار شده بود، گفت: سالی که در آن قرار گرفتهایم بنا به تعریف سازمان جهانی گردشگری سال رشد فراگیر توریسم دنیا لقب گرفته است و بدون شک این شعار پس از پاندمی اخیر که جهان را متأثر ساخته، به دنبال ایجاد تحرک و الزام کشورهای مختلف به هماهنگی، همافزایی و بازگشت به شرایط مطلوب و ایده آل به گردشگری است. به اعتقاد وی، شیوع و پاندمی کرونا شرایط عجیبی را در دنیا رقم زده که بخش اعظمی از توان گردشگری و اکوتوریسم را منفعل ساخته و متأسفانه شاهد تعطیلی بنگاهها و مؤسسات گردشگری و همچنین بیکاری فزاینده فعالان این بخش در سراسر دنیا هستیم که لزوم برنامهریزی برای افزایش تابآوری و بازگشت مجدد تمامی فعالان و بازگشایی تمامی بنگاههای گردشگری لازم و ضروری به نظر میرسد. جواهرزاده ادامه داد: شایسته است با مغتنم شمردن برگزاری همایشهای علمی و استفاده از نقطه نظرات صاحبان اندیشه و فن با ایجاد ارتباط بین پژوهشگران و آشنا ساختن آنان با آخرین دستاوردهای نظری و عملی برای تحرک بخشی به فعالیتهای گردشگری از جمله بازشناسی اقدامات مشترک پساکرونا بین دولت بخش خصوصی و مردم و ظرفیت تمامی کنشگران صنعت گردشگری برای بهبود وضعیت موجود استفاده کرده تا ضمن بهرهمندی از تجربیات سایر کشورها اقدامات مقتضی را فراهم کنیم. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعتگردی و ورزشی، گرایش بیحد و حصر و غیرمتعارف دانشآموزان متوسطه به تحصیل در دانشگاههای علوم تجربی و عدم گرایش و علاقه به رشتههای علوم انسانی و بین رشتهای در چند سال اخیر را از دغدغه چند سال گذشته متخصصان حوزه مدیریت و علوم اجتماعی و از جمله مدیریت گردشگری دانست. جواهرزاده اما شرایط پیش رو را بسیار نگرانکنندهتر دانست و تصریح کرد: نگرانی بیش از پیش از افزایش جذب دانشجویان بدون کنکور علاوه بر رشتههای کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد هم آغاز شده است، که بیم آن میرود که به تربیت دانشجویان کم مایه منجر شود که باز لازم است تمهیدات ویژهای در این خصوص اندیشیده شود و با هم فکری همه همکاران فرهیخته بتوان اقدامات مؤثری در جهت جلوگیری از افت کیفیت آموزشی رشتههای گردشگری و از جمله طبیعتگردی برداشت. وی در ادامه بیان کرد: جایگاه توانمندسازی نیروی بخش گردشگری، یعنی نهاد ترویج علم و پژوهش در حوزه گردشگری نیز سالیان سال است که مورد بیمهری قرار گرفته است. پر واضح است که نقش آموزش آن در حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مشخصاً در دانشگاههای کشور و که بخش حرفهای آن بر دوش سازمان آموزشی فنی و حرفهای است، متأسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایینترین سطح تعامل با آن قرار گرفته است و نهادهای مذکور هر کدام به اصطلاح ساز خود را میزنند و وقعی به تصمیمات و برنامههای میراث نمیگذارند. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران اظهار کرد: در شرایط امروز که دولت محترم با تأکید بر استفاده از ظرفیت گردشگری در پی رفع کاستیهای اقتصادی و ارزش آفرینی در حوزه اقتصاد از جمله اشتغال است، استفاده از متخصصان و پیشکسوتانی که در دهههای گذشته اهتمام جدی خود را صرف اعتلای گردشگری کردهاند اهمیت بیشتری میابد و در این خصوص همراهی علمای اعلام به ویژه ائمه جمعه، جماعت و مدیران عالی حوزههای علمی کشور فرصت بیبدیلی را برای همافزایی و همگرایی دست اندرکاران و متولیان گردشگری و صاحبان تریبونهای مقدس به وجود آورده است که لازم است از این فرصت نهایت بهرهبرداری را به عمل آورد و در این وفاق ملی ظرفیت تحملپذیری جامعه برای افزایش سطح آگاهیها عمومی و فراهم شدن زیر ساختهای توسعه بنیادین و همه جانبه گردشگری در کشور را فراهم ساخت. بنا به گفته جواهرزاده، تمرکز دولت محترم به مقوله گردشگری خانواده محور و گردشگری داخلی از جهات مختلف نیز قابل بررسی است: از آنجایی که سبک سفر بخش عمدهای از ایرانیان هزینهای به جز هزینه بنزین و مقداری هزینه اسکان عملاً هزینه دیگری بر گردشگر تحمیل نمیکند و در نتیجه فراز و نشیبها و بحرانهای اقتصادی کشور در این بخش بیتاثیر و یا دستکم کمتأثیر است و از آنجاییکه این رویکرد برای تحرک بخشی به فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت اشتغال در مقاصد مختلف روستایی و نظایر آن در نظر گرفته میشود، توسعه و ترویج گردشگر داخلی باید به دقیقتر مورد ارزیابی قرار بگیرد و به صورت جدی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد. وی از پژوهشهای صورت گرفته در قالب پیمایش ملی گردشگری خبر داد که نشان میدهد بسیاری از گردشگران از واحدهای اقامتی غیر رسمی استفاده کرده و با توجه با استفاده حداکثری گردشگری از وسیله نقلیه شخصی حداکثر هزینه سفر صرف بنزین و استهلاک خودرو است. همچنین قریب به سه چهارم گردشگران هیچ مبلغی را صرف بازدید از جاذبههای گردشگری نمیکنند و 77 درصد از گردشگران هیچ وعده غذایی را از رستورانها و یا مراکز تهیه و توزیع غذا دریافت نکردهاند و از هر 5 نفر گردشگر داخلی 4 نفر هیچ کالای را به عنوان سوغات خریداری نکردهاند. بر این اساس لازم است در حوزه توسعه گردشگری داخلی به عنوان یکی از راهبردهای اساسی معاونت گردشگری وزارت در دولت جدید تجدید نظر اساسی صورت پذیرد. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران با بیان این موضوع که مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود مبنی بر نحو گذراندن اوقات فراغت و اوضاع گردشگری خانواده با تفکیک مراکز اقامتی، سهم طبیعتگردی را 2/6 دهم درصد اعلام کرده است، افزود: این در حالی است که این رقم در بسیاری از کشورهای جهان بین 10 تا 15 درصد است. مقایسه این دو نرخ ریز نقش بودن طبیعتگردی در ایران را میرساند که با فرض احتساب تورهای مجاز و غیر رسمی باز هم آمار طبیعتگردی در ایران پایین است. همانطور که دادههای آماری مرکز آمار ایران از عدد 2 میلیون طبیعتگرد حکایت دارد اما بخشی از آمار پایین طبیعتگردی را به وضعیت نابسامان تورهای طبیعتگردی باید مرتبط دانست و اینکه 79 درصد بازار طبیعت گردی متأسفانه در دست غیر مجازها است؛ جواهرزاده ضمن تأکید بر این موضوع گفت: متأسفانه خانوادهها با دیدن عکسهایی از طبیعتگردی تصور میکنند که مناسب بچهها نیست در حالی که تورها در اقسام مختلف شامل تورهای ویژه خانواده و حتی ویژه افراد با سن بالاتر طراحی شده است که آرامش را در حین سفر مد نظر قرار داده است. به عقیده وی عرصه طبیعتگردی نشان میدهد فقدان آموزش و حضور مدیریت شده بخش خصوصی در کنار عدم نظارت بر تورهای غیرمجاز گردشگری، طبیعتگردی را در ذیل اقسام گردشگری در ایران قرار داده است و تحرک زمانی در این بخش مقدور خواهد بود که چالشهای ذکر شده مرتفع گردد. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران بیان کرد: در طی دوره گذشته بازنگری سیاستهای اجرایی طبیعتگردی کشور تا اندازهای مورد توجه قرار گرفته است و با دعوت از متخصصین و ذینفعان لزوم توجه به بخش گردشگری با همکاری و همفکری مجتمع علمی دانشگاهی و فعالیت بخش خصوصی و فراهم کردن زمینههای لازم برای بازنگری قوانین و مقرراتی که در این حوزه موجود است در قالب سند ملی توسعه طبیعتگردی در جریان بود اما متأسفانه علیرغم این اقدامات هیچ گاه به ثمر ننشست. جواهرزاده یکی از مهمترین موضوعات که در این سند مورد توجه و اهتمام اعضای آن وجود داشت یک پارچه ساختن زیرساختهای موجود در زمینه طبیعتگردی و جلوگیری از پراکندگی و موازیکاری در این حوزهها و ساماندهی بخش خصوصی و حل موضوعی آن و مشکلات بخش خصوصی دانست که بر اساس سند ملی توسعه طبیعتگردی و ملی کشور در سال 95 تنظیم و بازنگری گردید و در یکی دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفت اما همچنان در انتظار طرح در هیأت دولت است. وی در پایان ضمن بیان این مطلب که با توجه به بررسی مرکز تجارت جهانی در خصوص اولویتهای گردشگری که طبیعتگردی و توریسم جامعه محور را در کنار گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت در پساکرونا پیش بینی میکند خاطرنشان کرد: به نظر میرسد آیین نامه و سند توسعه طبیعتگردی بتواند نقشه راه توسعه این نوع از گردشگری در کشور محسوب شود. لذا لازم است اقدامات و پیگیری لازم از سوی معاونت گردشگری به منظور طرح موضوع در هیأت دولت انجام شود.
ایجاد شده: 1/آبان/1400 آخرین ویرایش: 1/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " یوسف بیدخوری " معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: تمام کارکنان و فعالان گردشگری خراسان رضوی برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کردند و تقریبا ۱۰۰ درصد کارکنان و کارمندان تاسیسات گردشگری خراسان رضوی دوز اول را تزریق کرده و به زودی دوز دوم را نیز تزریق خواهند کرد. او در خصوص وضعیت تزریق واکسن راهنمایان و تورهای گردشگری که درخواست تزریق واکسن آسترازنکا داشتند، افزود: هماهنگیهای این موضوع نیز با دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته و این مشکل هم حل شده است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای تزریق واکسن آسترازنکا درخواست کرد لیستهای ۱۰ نفره به آنان اعلام کنیم. به این ترتیب درخواست انجمن راهنمایان گردشگری برای درخواست واکسن آسترازانکا حل شد. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: با این اتفاق به مردم سراسر کشور اطمینان میدهیم برای سفر و اقامت در مشهد به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تزریق ۱۰۰ درصدی واکسن کارکنان واحدهای اقامتی در مشهد، نگرانی نداشته باشند.
ایجاد شده: 1/آبان/1400 آخرین ویرایش: 1/آبان/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " سید عزتالله ضرغامی " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در نشست مهمانان خارجی شرکتکننده در سیوپنجمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی که شامگاه جمعه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، بیان کرد: «در حال حاضر در دنیا استکبار جهانی تلاش میکند عظمت و قدرت را از ما بگیرد.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در ادامه گفت: «گردشگری یکی از بهترین و موثرترین روشها برای پیاده کردن افکار و بستر وحدت است. گردشگری حق همه مردم دنیاست و نیاز همه آحاد مردم است.» مهندس ضرغامی ادامه داد: «حق گردشگری یک مطالبه فطری است. جهان اسلام باید از این موقعیت استفاده کند. بنابراین به دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشنهاد میدهم که در این مجمع، بخش گردشگری اسلامی را راهاندازی کنند تا بتوانیم از این طریق، در جهان اسلام وفاق ایجاد کنیم.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در ادامه گفت: «متاسفانه کشورهای اسلامی از موقعیت گردشگری یکدیگر اطلاع ندارند و باید تعاملات ایجاد شود.» او اضافه کرد: «ایرانهراسی که به طور مکرر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور پیاده شده است یکی از نقشههای دشمن است. هر توریستی که به ایران میآید، کلا نظرش درباره ایران عوض میشود و این به یک ایران دوستی مبدل شده است.» مهندس ضرغامی یادآور شد: «گردشگران وقتی میآیند، میبینند که کشور به خوبی اداره میشود، به ما میگویند مگر شما تحریم نبودید؟» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در ادامه صحبتهای خود گفت: «زمینههای اعتقادی و علقههای مشترک ما زیاد است. همان طور که غذای حلال در دنیا تبدیل به برند جهانی شده است، در حوزه گردشگری خانوادهمحور نیز میتوانیم فعالیت کنیم.» مهندس ضرغامی اضافه کرد: «اکنون خانوادهها در کشورهای اسلامی میخواهند انواع تفریحات نشاطآور سالم را داشته باشند. در جمهوری اسلامی همه این موارد فراهم شده است و امکانات ویژه رفاهی برای خانوادهها و بانوان فراهم است.»
ایجاد شده: 30/مهر/1400 آخرین ویرایش: 30/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " عزتالله ضرغامی " در بازدید از آبدرمانی قهوهسویی سرعین با انتقاد از نبود زیرساختهای لازم نظیر راه در شهر توریستی سرعین بیان کرد: «متاسفانه نبود چنین زیرساختهایی سبب شده تا سرعین در ایام حضور بالای گردشگران در این شهر به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شود و این یکی از مشکلات جدی است.» او با اشاره به آسیبهای کرونا در بخش گردشگری افزود: «حال گردشگری کشور متاثر از کرونا خوب نیست اما در شهر گردشگری سرعین که سرمایهگذاریهای کلان در بخش گردشگری آن انجام شده باید حمایتهای لازم انجام شود.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی عنوان کرد: «با توضیحات ارائه شده و موافقت رئیس جمهوری و براساس تصویب ستاد ملی کرونا، مجوز استمهال بدهیها در بخش گردشگری تصویب شد و حتی مفاصا حسابهای مالیاتی به دلیل نبود درآمد این مراکز تا پایان آذرماه به تاخیر میافتد.» مهندس ضرغامی با قول مساعدت در مورد حمایت سیستم بانکی کشور از مراکز اقامتی به ویژه در شهر سرعین عنوان کرد: «سرعین یکی از قطبهای مهم گردشگری کشور به ویژه گردشگری سلامت بوده که باید این بخش با توجه به ظرفیتهای موجود در سرعین تقویت شود تا شاهد جذب گردشگران خارجی و داخلی در این قطب گردشگری باشیم.» او تاکید کرد: «این امر مستلزم تامین زیرساختهای مورد نیاز است و باید با توجه به موقعیت توریستی سرعین توجه ویژه به آن شود.» مهندس ضرغامی در مورد ظرفیتهای سرعین برای جذب گردشگر در حوزه ورزش تصریح کرد: «دو قهرمان ورزشی ویژه بینالمللی در اردبیل، استاد حسین رضازاده و علی دایی افتخار کشور هستند. سرعین ظرفیت سرویس دادن به بخشهای مختلف گردشگری را دارد و باید برای میزبانی از رویدادهای ورزشی و کمپینهای ملی مهیا شود.» او در مورد تاثیرات پیمان شانگهای بر بخش گردشگری گفت: «به دنبال این پیمان در تاجیکستان، برای کشورهای مختلف بستههای متنوع گردشگری تهیه و با وزیر میراثفرهنگی تاجیکستان به عنوان نخستین کشور در این زمینه صحبتهای اولیه انجام شده است و در مورد چارچوب همکاری با بقیه کشورها در حال تحقیق هستیم.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «پیمان شانگهای و ارتباط در حوزه گردشگری با کشورهای عضو به طور قطع در ارتقای جایگاه گردشگری کشور موثر خواهد بود که نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.»
ایجاد شده: 30/مهر/1400 آخرین ویرایش: 30/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا " حرمتالله رفیعی " رئیس هیات مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی با بیان اینکه مهندس ضرغامی از زمان روی کارآمدن زیر میز همه کسانی زده که در برابر گردشگری قد علم کرده بودند، بیان کرد: «طی این مدت چندین خواسته مهم بخش خصوصی تحقق پیدا کرد، برگشت مجدد گردشگر به کشور و از سرگیری صدور روادید مهمترین خواستهای بود که عملیاتی شد.» او افزود: «آمدن گردشگر به کشور از اینرو که میتواند چرخه گردشگری را به حرکت درآورد دارای اهمیت است.» رفیعی به تفاهمنامه میان وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: «بخش خصوصی مجری و دولت تسهیلگر حوزه گردشگری است، پیشبینی من این است که در تفاهمنامه مذکور نقش بخش خصوصی پررنگ دیده شده باشد.» رییس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی ادامه داد: «طی این مدت در تمام سفرهای استانی ریاستجمهوری، مهندس ضرغامی نیز حاضر بود که این موضوع اهمیت گردشگری را بین استاندارن افزایش میدهد.» او دولت را در کلام و اقدام برای راهاندازی صنعت گردشگری دارای عزم راسخ دانست و افزود: «همانطور که دولت در حال پیگیری، تسهیل امور و ایجاد فضای مناسب است، بخش خصوصی نیز نباید عقب بماند و همراستا با دولت باید گام بردارد و جلو برود.» رفیعی تصریح کرد: «با توجه به از سرگیری صدور روادید، بخش خصوصی باید به سرعت برنامهریزی کند، بازارهای هدف را رصد و بستههای مناسب ارائه دهد.» رییس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی همچنین حضور پررنگ بخش خصوصی در اکسپو را برای تبلیغات و جذب گردشگر به کشور الزامی دانست.
ایجاد شده: 29/مهر/1400 آخرین ویرایش: 29/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، روز دوم نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با حضور " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور و جمعی از کارشناسان در عرصه صنعت گردشگری روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. برای نتایج بلند مدت نیاز به وحدت و ساماندهی قوانین است به گفته شالبافیان، اگر ما به دنبال ساماندهی قوانین و مقررات در حوزه گردشگری نباشیم نتیجه قطعی بلندمدت نخواهیم داشت. او از نبود وحدت و نبود ساماندهی در بخشهای گردشگری بهعنوان یکی از نقاط ضعفی که در این نابسامانیها وجود دارد، نام برد. ایجاد هماهنگی بینبخشی، نخستین رویکرد وزارتخانه او ادامه داد: «نخستین رویکردی که از سوی وزارت گردشگری دنبال شد ایجاد حداکثرسازی هماهنگی بینبخشی است. در واقع اگر دست اندرکاران این حوزه با یکدیگر هماهنگ نباشند نتیجه مورد نظر هم محقق نخواهد شد.» معاون گردشگری کشور از هماهنگی با نیروی انتظامی، مناطق آزاد، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه بهعنوان اقداماتی که تاکنون از سوی این وزارتخانه انجام شده نام برد و گفت: «برای هر کدام یک طرحی بیرون آمده است البته حتماً این همکاری باید در چارچوب قوانین و وظایف این دستگاهها باشد.» ارتباط با جامعه محلی برای توسعه بومگردی او همچنین از توسعه بومگردی بهعنوان یکی از موضوعاتی نام برد که در وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته است و ادامه داد: «در واقع نوعی ارتباط با جامعه محلی مورد ارزیابی قرار گرفته است.» به گفته شالبافیان حداکثرسازی استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات هم دیگر اقدامی است که تاکنون از سوی این وزارتخانه انجام شده است. شناسایی ۶ سامانه در راستای شفافیت و تسهیل فرایندها معاون گردشگری کشور ادامه داد: «شش سامانه کلیدی را شناسایی کردهایم که موجب شفافسازی و تسهیل امور میشود. در واقع میخواهیم به ایجاد شفافیت در فرآیندها از طریق فناوری اطلاعات برسیم.» شالبافیان همچنین به اهمیت برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: «بنا به فرمایش پیامبر اسلام باید سفر کنید تا سالم بمانید. از نظر من یکی از اقدامات مهمی که در حوزه گردشگری انجام شد، برگزاری این رویداد است. محتوایی که در صنعت گردشگری تولید میشود ناظر بر چیزی است که به صورت مستقیم مربوط به کشور ما نمیشود.» محتوای تولیدشده در سمپوزیوم میتواند تحلیل شود او ادامه داد: «محتوایی در سمپوزیوم تولید شد که در گذشته شاهد آن نبودیم. این محتوا شایسته تحلیل است و کاملاً به درد حال صنعت گردشگری ما میخورد. افرادی که در این سمپوزیوم به صحنه آمدند بسیاری از کارشناسان با تجربه این حوزه بودند که تاکنون استفاده زیادی از آنها نمیشد. البته شاید انگیزه ارائه دانش و تجربه خود را تاکنون نداشتند.»
ایجاد شده: 29/مهر/1400 آخرین ویرایش: 29/مهر/1400 اخبار داخلی