به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، در ایام نوروز امسال با وجود اعلام نظر وزارت بهداشت مبنی بر عدم انجام سفرهای نوروزی و ممنوعیت سفر به پنج کلانشهر و کلیه شهرهای قرمز و نارنجی، تاکنون دستورالعملی برای منع تردد وسایل حمل ونقل عمومی برون شهری صادر نشده است. البته وزارت راه وشهرسازی نیز پیش از این اعلام کرده بود که افزایش ناوگان و برنامه های فوق العاده سفر در نوروز ۱۴۰۰ نداریم و ظرفیت های جابه جایی در این ایام افزایش نیافته است. اما نکتهای که در این زمینه وجود دارد اینکه طی روزهای گذشته زمزمههایی مبنی بر افزایش قیمت بلیت در بخشهای هواپیمایی، ریلی و جادهای به گوش میرسد و تشکلها و صنوف تخصصی حملونقل برای آن درخواست خود را مطرح کردهاند. محمد رجبی - رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی- پیش از این اعلام کرده بود: با توجه به حجم مشکلاتی که این صنعت با آن در سالهای گذشته درگیر بوده، کرونا بر شدت این معضلات افزوده و دولت نیز هیچ گونه کمکی به ما نکرده است، درخواست داریم برای سال آینده قیمت بلیت قطار افزایش یابد. وی افزود: در شرایطی که قیمت تمام شده و هزینههای صنعت عدد مشخصی را نشان میدهد و بسیاری از نیازهای ما مانند روغن موتور داخلی بیش از ۳ برابر افزایش یافته است و کالاهایی که وارداتی بوده و با دلار رابطه مستقیمی دارد نیز به همین میزان رشد کردهاند، نمی توان قیمت بلیت قطار را افزایش نداد، چرا که تنها منبع درآمد صنعت ریلی فروش بلیت است. البته میتوان برای افزایش نیافتن قیمت بلیت قطار تسهیلاتی برای آن قائل شد تا صنایع ریلی که در دوران شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیدهاند و بارها از سوی مراجع ذیصلاح بابت اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتهاند، به آستانه توقف فعالیت کشانده نشوند. وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا مردم باید سفرهای نوروزی خود را لغو کنند، در این باره اظهار کرد: به هبچ وجه افزایش قیمتی برای بلیت قطار و هواپیما نداریم اما برای اتوبوس در طول سالیان گذشته با توجه به اینکه در ایام نوروز سفرهایشان عمدتا به صورت یکسر خالی انجام میشود، درصدی را اعمال میکردیم و پس از ایام نوروز آن را به حالت قبل بازمیگرداندیم. البته درباره افزایش موقت بلیت اتوبوس برای سفرهای نوروزی هنوز تصمیمی گرفته نشده و در حال بررسی است. وی افزود: مردم در شرایط کنونی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و با توجه به هشدارها و توصیههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهتر است از انجام سفرهای نوروزی و غیر ضروری در ایام باقی مانده امسال خودداری کنند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ضوابط، مقررات و پروتکلهای بهداشتی برای همه حوزههای حمل و نقل برنامهریزی و ابلاغ شده است و اگر هر کسی در اجرای این مصوبات ابلاغی کوتاهی کند، قطعا با او برخورد خواهد شد.
ایجاد شده: 23/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی گردشگری ITB برلین با حضور معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی امروز 19 اسفند ماه به صورت مجازی افتتاح شد و تا تاریخ 22 اسفند ماه جاری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. ولی تیموری در مراسم افتتاحیه و نشست با رییس و هیات مدیره جامعه تخصصی تورگردانان ورودی کشور گفت: «نمایشگاه ITB برلین بزرگترین رویداد گردشگری جهان به شمار میآید و ضمن دارا بودن نقشی مهم در معرفی مقاصد گردشگری دنیا، بستری گسترده برای تعامل و تبادل افراد حرفهای در این حوزه ایجاد کرده است.» او افزود:«به دلیل بحران انتشار ویروس کرونا، اگرچه صنعت گردشگری دنیا دچار رکود شده و سفر با محدودیت همراه است اما این موضوع به معنی تعطیلی امور تبلیغات و بازاریابی صنعت گردشگری کشور نیست و با توجه به خلاء ها و کمبودهایی که در عرصه تصویرسازی از گردشگری ایران به عنوان یک مقصد ایمن و جذاب وجود دارد؛ حضور در نمایشگاه ITB برلین در راستای ایجاد یک تصویر مناسب در صنعت گردشگری ایران صورت پذیرفته است.» معاون گردشگری گفت: «حضور در این نمایشگاه باعث شده که در شرایط فعلی انتشار کرونا چراغ گردشگری جمهوری اسلامی ایران روشن بماند و کشورمان به عنوان یکی از مشتریان دائمی نمایشگاه برلین در یکی از مقاصد قدیمی و اصلی خود که بازار اروپا به شمار می آید؛ حضور ویژهای داشته باشد.» معاون گردشگری با اشاره به اینکه شاخصههای گردشگری تاریخی و فرهنگی، اصول مهمی از گردشگری ایران هستند که در این بازار عرضه شده اند؛ یادآور شد: «نمایشگاه ITB برلین که برای اولین بار به صورت مجازی برگزار شده است در این برهه از زمان برای ایران اهمیت ویژهای دارد و در فضایی که صنعت گردشگری کل دنیا از انتشار ویروس کرونا آسیب جدی دیده است؛ فرصتی برای احیا و بازنشر ظرفیتهای بیشمار گردشگری کشور شناخته میشود و در واقع تلاشی دوباره برای بازگشت به جایگاه اولیه است.» او در ادامه یادآور شد: «حضور جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بعد از یک سال تعطیلی با مشارکت بخش خصوصی نشان دهنده پویایی صنعت گردشگری کشور است و ما در این نمایشگاه اعلام میکنیم آمادگی لازم را داریم تا بعد از پایان اپیدمی شرایط را برای رونق دوباره گردشگری فراهم آوریم.» تیموری با تشریح اینکه در حال حاضر کرونا برای ما فرصتی بوده تا حوزه گردشگری کشور را بیش از پیش آماده کنیم و برای معرفی در عرصههای موجود حضور فعالتری داشته باشیم؛ گفت: «امروزه فضای مجازی و دیجیتال امکان اجتنابناپذیری فراهم آورده و جمهوری اسلامی ایران نیز به این ابزار مجهز شده است.» همچنین در این نشست طبق ارائه گزارش بخش خصوصی از تشریح پلت فرم غرفه مجازی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه ITB برلین عنوان شده است در فضای ایجاد شده ضمن فراهم آوردن امکان ارتباط دو سویه میان فعالین بخش خصوصی، حضور در تله کنفرانسها، بهرهمندی از اقلام تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران شامل فیلم وکلیپهای معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور به همراه تاکید بر برند گردشگری ایران، ارائه محصولات گردشگری در قالب تاریخی، فرهنگی، گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی و زیارتی و صنایعدستی، به همراه عرضه بستههای سفر متنوع، بخشی از مختصات حضور کشورمان در نخستین نمایشگاه مجازی ITB برلین به شمار میآید.
ایجاد شده: 20/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 20/اسفند/1399 اخبار داخلی
مراسم آغاز عملیات اجرایی مجتمع گردشگری لوتوس در شهرستان گرگان با اعتباری بیش از ۸هزار میلیارد ریال با حضور وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و سایر مقامات و مسئولان استان گلستان برگزار شد. به گزارش هتل نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، در آیین کلنگزنی مجتمع گردشگری لوتوس در شهرستان گرگان دکتر علیاصغر مونسان، هادی حقشناس استاندار، احمد تجری مدیرکل استان، ابراهیم کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، غلامرضا منتظری نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی، حضور داشتند. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به اینکه حدود ۱۵۹هزار میلیارد تومان حجم سرمایهگذاری در بخش گردشگری کشور است، بیان کرد: «حدود ۹۵۰۰ موافقت اصولی فقط در دولت دوازدهم برای گردشگری صادرشده است که اگر۵۰ درصد از آن تبدیل به عملیات اجرایی شود، نشان از پربازده بودن بخش گردشگری کشور است.» او خاطرنشان کرد: «با شرایط سخت کرونایی و اتفاقات و مشکلات سال ۱۳۹۸ هنوز گردشگری پابرجا و پرنشاط به مسیر خود ادامه میدهد و روند روبه رشدی دارد.» دکتر مونسان در ادامه گفت: «پروژههای بزرگ گردشگری چون مجتمع گردشگری لوتوس برای هر منطقه محرک توسعه محسوب میشود و حتما اجرای آن موجب خیر و برکت برای منطقه خواهد بود. بهرهبرداری این پروژه در شهرستان گرگان زمینهساز رونق اقتصاد شهر، نشاط اجتماعی و جذب گردشگر و سرمایهگذار است.» او بیان کرد: «گردشگری یکی از اجزا و مؤلفههای مهم توسعه شهر است و امیدوارم اجرای مجتمع گردشگری لوتوس در گرگان به افزایش ظرفیت گردشگری استان و شهرستان کمک کند.»
ایجاد شده: 19/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 20/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا صبح امروز سه شنبه نوزدهم اسفند ۹۹، در برنامه نوروزی تشدید گام چهارم بسیج ملی مقابله با کرونا، به تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت. وی با اشاره به ممنوعیتهای سفر در شهرهای قرمز و نارنجی، گفت: برای سفرهای ضروری با قطار و هواپیما و…، فقط با داشتن تست منفی امکان پذیر است. رئیسی با عنوان این مطلب که هنوز در ایزوله و قرنطینه بیماران ضعف داریم، افزود: متأسفانه یکی از چالشهای اساسی ما در کنترل بیماری کرونا، موضوع ایزوله سازی و قرنطینه بیماران است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به برنامههای تشدید مقابله با کرونا در گام چهارم اشاره کرد و گفت: بیماران باید حداکثر ظرف ۴۸ ساعت شناسایی شوند. وی با اشاره به اقدامات خوبی که تا کنون در زمینه کنترل بیماری کرونا در کشور انجام شده است، افزود: یکی از برنامههای موفق در زمینه کنترل بیماری کووید ۱۹ در کشور، پوشش حمایتی و مراقبتی از سالمندان است. رئیسی ادامه داد: تمامی گروههای سالمندان به تفکیک آسیب پذیری، شناسایی شدهاند و شرایط حمایتی و مراقبتی از آنها فراهم شده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته در کشور، بر ضرورت بازآرایی جدید برای مقابله با رفتار بیماری تاکید کرد و گفت: قطعاً برای کنترل بیماری، نیاز به بازآرایی جدید داریم. وی با اشاره به سرعت انتقال ویروس جهش یافته، افزود: اهمیت دارد که بتوانیم در شناسایی و قرنطینه بیماران با سرعت عمل بیشتری گام برداریم.
ایجاد شده: 19/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 19/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: مسافران خارجی در هنگام ورود به فرودگاه باید گواهی تست منفی PCR به همراه داشته باشند و در صورت نبود گواهی در فرودگاه تست PCR از آنها گرفته میشود و تا اعلام جواب تست باید در هتل فرودگاه اقامت کنند. محمدمهدی کربلایی گفت: در حال حاضر هیچ پروازی از کشور عراق به ایران انجام نمیشود و در خصوص کشورهای اروپایی نیز تمام پروازها از کشور انگلیس و کشورهایی که با انگلیس در ارتباط هستند به ایران لغو شده و ورود پرواز از این کشورها ممنوع است. وی افزود: ورود تمام مسافران ترانزیتی که در ۴ روز گذشته در انگلیس اقامت داشتند نیز به ایران ممنوع است. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: مسافرین خارجی در هنگام ورود به فرودگاه باید گواهی تست منفی PCR به همراه داشته باشند و اگر گواهی تست نداشته باشند در فرودگاه تست PCR از آنها گرفته میشود و تا اعلام جواب تست باید در هتل فرودگاه اقامت پیدا کنند. کربلایی در مورد ارائه تستهای تقلبی کرونا از سوی مسافران خارجی و رواج استفاده از آنها در پروازها گفت: یک مورد تست تقلبی شناسایی شد که با فردی که در این امر مشارکت داشت برخورد جدی صورت گرفت و در حال حاضر بهداشت مرزی با حضور فعال حراست فرودگاه بین المللی در این زمینه نظارت جدی دارند. وی در خصوص آخرین وضعیت پروازها گفت: میزان پروازهای خارجی در دوران کرونا تا حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد، اما در چند ماه اخیر به دلیل سال نو میلادی و نزدیک شدن به ایام نوروز درصد کمی پروازها رشد داشته و تقریبا ۱۰ پرواز در روز افزایش یافته است؛ امیدواریم در نیمه دوم سال آینده وضعیت پروازها بهتر شود.
ایجاد شده: 19/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 19/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، «سیدامیر ناصرالدین طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران استان یزد با گلایه از صحبتهای ضد و نقیض مسئولان وزارت بهداشت، اظهار کرد: آیا سفر امن و ایمنی که تحت نظارت و با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام میشود کرونا را شایع میکند اما متروها، فروشگاهها، بیمارستانها، داروخانهها و سایر اصناف نقشی در شیوع کرونا ندارند؟ وی با تاکید بر این که تعطیلی سفر بدون هیچ مطالعهای از سوی عوامل وزارت بهداشت منطقی نیست، گفت: تاکنون هتلها و زیرساختهای گردشگری متحمل خسارتهای چشمگیری شدهاند و دولت نیز با حمایتهای ناچیز خود نتوانسته حتی کمکی به این بخشها داشته باشد لذا سوال اینجاست که آیا وزارت بهداشت اقساط وام و بدهیهای هتلها و مراکز اقامتی را پرداخت میکند؟ این مسئول با اشاره به این که تاکنون هیچ آماری از ابتلا به کرونا در هتلها مشاهده و گزارش نشده است، تصریح کرد: در حالی هیچ آماری از ابتدای کرونا و سرایت آن به پرسنل هتلها و گردشگران مقیم این واحدها گزارش نشده که سایر اصناف، صنایع و بیمارستانها مشمول شیوع کرونا در کشور بودند. طباطبایی در خصوص مصداق نگاه غیرعادلانه به گردشگری، به شیوع کرونای انگلیسی برای اولین بار در استان نیز اشاره کرد و گفت: بنا به اعلام متولیان امر، شیوع کرونای انگلیسی در یزد نیز توسط صنعت اتفاق افتاد و گردشگری باز هم در شیوع کرونا نقشی نداشته است اما چرا همواره گردشگری مورد بیمهری قرار میگیرد؟ رئیس جامعه هتلداران استان یزد به متصل شدن تمام هتلها و زیرساختهای مجاز اقامتی یزد به سامانه جانا و ماسک وزارت بهداشت خبر داد و گفت: یزد به عنوان اولین استان پایلوت کشور در خصوص سفر ایمن و گردشگری هوشمند اقدام کرد اما محدود کردن غیرکارشناسی سفر هوشمند و اقامت ایمن به هیچ وجه منطقی و منصفانه نیست.
ایجاد شده: 18/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " ولی تیموری " معاون گردشگری کشور درباره تمهیداتی کرونایی برای سفرهای نوروزی اعلام کرد؛ مصوبهای را در جلسه 55 ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم. قرار شد تا اگر شرایط به حالت قرنطینه نرسید با اعمال محدودیتهایی سفرها به شکل کنترل شده و محدود انجام شود. این مصوبه در جلسه 55 مصوب شده است. قرار بر این بود که دستورالعمل اجرایی صورت گیرد. او افزود: در کمیته انتظامی و امنیتی با هماهنگی بین دستگاههای اصلی همچون وزارت کشور، کمیته امنیتی اجتماعی انتظامی قرارگاه کرونا، وزارت بهداشت و ... دستورالعمل آماده شد. این دستورالعمل اجرایی به تصویب رسیده است. تیموری تصریح کرد: هدف تشویق همکاران در صنعت گردشگری و مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی است. مسائل بهداشتی مردم از اهمیت برخوردار است. فعالان گردشگری بیشترین آسیب را از کرونا دیدهاند. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: با رعایت نکات بهداشتی سفرهایی به شکل تور از طریق شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری برنامهریزی میشود. در برخی مواقع افراد تمایلی به انجام سفر در قالب تور ندارند. هرچند می توانند با داشتن رزرو و تاییدیه از مرکز مجاز گردشگری برنامهریزی کنند. این مقام مسئول افزود: برای شهرهای زرد و آبی میتوان در قالب شهرها برنامهریزی کرد تا مردم با تورهای مجاز بتوانند اقدام کنند. تیموری تاکید کرد: در مراکز اقامتی و هتلها شهرهای قرمز و نارنجی باز است و اگر فردی از طریق حمل و نقل عمومی همچون قطار، هواپیما و ... سفر کند امکان اقامت ایمن با رعایت پروتکلهای در مراکز اقامتی و هتلها وجود دارد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: همکاران ما در صنعت گردشگری میتوانند فعالیت داشته باشند. محدودیتها برای ورود خودروها با پلاک شخصی وجود دارد. این پلاکهای شخصی برای ورود به شهرهای نارنجی و قرمز محدودیت دارند. تیموری ادامه داد: با اینکه پروتکلهای بهداشتی در حوزههای حمل و نقل، دفاتر خدماتی، مراکز اقامتی مجاز بوم گردیها و تمامی مراکز اقامتی و پذیرایی رصد می شود اما مجدد اطلاعرسانی شده و این دستورالعمل ها در تمامی پورتالها در سطح ملی و استانی قرار گرفتهاند. او تصریح کرد: اقدامات آموزشی به شکل آنلاین در 7 منطقه کشور انجام شده است تا کارمندان و مدیران واحدهای گردشگری با پروتکلها آشنا شوند. او درباره انجام تستهای کرونا برای مسافران با تور گفت: بر اساس دستورالعملهای نوشته شده برای ثبت نام در تورهای خدمات مسافرتی الزامی برای انجام تستهای پی سی آر وجود ندارد. اگر کسی قبلا سابقه تست پی سی آر داشته باشد در سامانه ماسک وزارت بهداشت تحت کنترل قرار گرفته میشود. ارائه تست پی سی آر برای هتل یا تورها الزامی نیست. تیموری درباره نظارتها بر سفرهای خارجی افزود: بر اساس پروتکلهای وزارت بهداشت با سفرهای خارجی ورودی به کشور برخورد میشود. برای مثال اجازه سفرهای توریستی وجود ندارد. هرچند برای سفرهایی با هدف دیدار از خویشاوندان بر اساس فرآیند موجود انجام میشود. هرچند تحت عنوان سفرهای توریستی برای ورود، مجوزی از سوی ستاد کرونا ارسال نشده است. سفرهای ایرانیان به خارج از کشور باید بر اساس مقررات کشور مقصد اعمال شود. به گفته او سفرهای خروجی باید بر اساس قوانین کشور مقصد مورد بررسی قرار بگیرد. تیموری درباره مدیریت سفرها از خارج تصریح کرد: مدیریت سفرها بر عهده وزارت راه است اما نظارتها و محدودیت برای ورود اتباع خارجی مطابق با تمهیدات صورت می گیرد ولی بر اساس مصوبات ستاد کرونا در این شرایط کنترلها انجام میشود.
ایجاد شده: 18/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی امروز شنبه پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: امروز بحث تعطیلات عید نوروز و سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا مطرح شد، وزیر بهداشت در مورد اینکه سفرها میتواند بسیار خطرناک باشد و باعث انتقال ویروس به خصوص ویروس جهش یافته شود استانهای مختلف را درگیر میکند، در این جلسه صحبت کرد. وی با بیان توصیه وزارت بهداشت این است که سفرهای غیرضروری انجام نشود. گفت: اکنون وضعیت اکثر استانهای کشور با ثبات است اما سفرها میتواند وضعیت را بدتر کند و ممکن است موج جدید شکل بگیرد. بنابراین سفرها تا جای ممکن اصلاً نباید صورت بگیرد، درست است که مردم تحت فشار هستند، سه عید میگذرد که مردم مسافرت مناسبی نداشتهاند، سال ۹۸ سیل بود، سال ۹۹ کرونا و امسال هم کرونا هست. این مسائل باعث افزایش مشکلات روحی و روانی میشود و مردم آسیب پذیرتر شوند اما با توجه به خطر بیماری تا جای ممکن باید سفرها صورت نگیرد تا بتوانیم امسال هم با شرایط ثابت بگذاریم و از سال آینده که واکسیناسیون کاملتر میشود، میتوانیم به مسافرت برویم. قطعاً سالهای بعد میتوانیم تعطیلات بهتری داشته باشیم و همراه با عزیزان خود سفر کنیم مبادا به علت بیماری عزیزانمان در کنار ما نباشند. رئیسی افزود: امروز این موضوع در ستاد ملی کرونا بحث شد. نظر برخی اعضای ستاد که مصوب شد این بود که در شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً سفر ممنوع شود و سایر شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکلهای بسیار سختگیرانه بتوانند سفرهای ضروری داشته باشند ولی همچنان تقاضا داریم سفرهای غیر ضروری را نداشته باشند و امسال هم تحمل کنند و سفرها ممنوع باشد. وی گفت: بنابراین سفر به شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است و به سایر شهرها در صورت ضرورت با رعایت پروتکلهای سختگیرانه میتوانند سفرهای ضروری را داشته باشند. رئیسی افزود: این خبر هم اعلام کنم که یکی دور روز پیش ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه دیگر وارد کشور شد. هفته گذشته ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم نیز از چین وارد شد. محمولههای جدید هم به سرعت میرسد و به تدریج تزریق میشود.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، در حالی که کمتر از چند روز از رفع مشکل قطع برق هتلهای یزد به دنبال پیگیری استاندار نگذشته است، این بار اخطار قطع آب موجب نگرانی تعدادی از مجموعههای گردشگری این استان گردشگرپذیر کشورمان شده است، البته حضور وزیر نیرو در یزد میتواند نویدی برای حل این مشکل باشد. مرگ ناکام گردشگری مسئلهای غیرقابل پیشبینی نیست، آن هم زمانی که در اوج خسارات ناشی از کرونا به این صنعت، شاهد بیمهری دستگاههای خدماترسانی مانند برق، آب و گاز هستیم؛ به طوری که کمتر از دو روز پس از قطع موقت برق هتلهای یزد با وجود مصوبات حمایتی دولت از این صنعت کرونازده، این دفعه شاهد اخطار قطع آب آنها هستیم. البته در موضوع قطع برق این زیرساختهای مهم گردشگری، «محمد علی طالبی» استاندار جوان یزد بلافاصله و شخصاً به این مسئله ورود کرد و درصدد رفع این مشکل برآمد اما انگار این ماجرا پایان ناهماهنگی و سرپیچی دستگاهها از مصوبات ملی ستاد کرونا نیست و ارسال اخطارهای مکرر قطع آب، بازی تازهای است که این صنعت را تهدید میکند. زیرساختهای گردشگری در دوران کرونا، شرایط مطلوبی ندارند و به وضوح وضعیت نامطوب این صنعت از ریزش نیروهای فعال و شاغل گرفته تا تعطیلی واحدها را شاهد هستیم ولی در جریان کوتاهی و کم لطفی برخی از دستگاهها در عین وجود مصوبات لازم الاجرای ستاد ملی کرونا در مورد حمایت از زیرساختهای گردشگری در شرایط کنونی بیشتر حکایت از سرپیچی و ترک فعل در این مجموعهها دارد. «محمد اسلامی» نماینده هسته گردشگری چین در این کشور که صاحب یک مجموعه گردشگری در یزد است، در گفتوگو با خبرنگار ایسنا از ارسال اخطار قطع آب به این مجموعه اقامتی در شرایط کرونا گلایه و اظهار میکند: قبل از این نیز با وجود اعلام شدن مصوبات حمایتی ستاد کرونا از زیرساختهای گردشگری، پس از اعلام اخطار قطع گاز، انشعاب گاز این مجموعه اقامتی قطع شد و این در حالی بود که گردشگران خارجی که به دلیل کرونا امکان بازگشت به کشورشان را نداشتند، در این مجموعه اقامت داشتند ولی با این وجود هیچ مهلتی هم به این مجموعه جهت پرداخت بدهی داده نشد. وی با بیان این که فردای همان روز برق این مجموعه گردشگری را نیز قطع کردند، میگوید: این اقدام در حالی اتفاق افتاد که مهمانان و گردشگران خارجی در این مجموعه اقامت داشتند و با این وجود نیز هنگامی که به شرکت توزیع برق مراجعه شد تا بتوانیم براساس مصوبات کرونا، بدهی خود را با صدور چک پرداخت کنیم، هیچ لطفی در این باره شامل حال ما نشد. اسلامی که از صدور اخطار قطع آب این مجموعه نگران و گلایه مند است، عنوان میکند: این اخطاریه در حالی برای این مجموعه صادر شده که طی دوره اخیر هیچ نوع فعالیتی در مجموعه صورت نگرفته تا بتوانیم درآمدی برای پرداخت قبض آب کسب کنیم. وی خاطرنشان میکند: متاسفانه پس از وصول شدن اخطارهای قبلی مربوط به قبوض برق و گاز نیز پیگیریهای متعددی در این باره داشتیم اما متاسفانه در این باره مسئولان هیچ همراهی با حوزه گردشگری ندارند. «سید امیر ناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران یزد نیز از وصول اخطار قطع آب مجموعهی خود خبر میدهد و در این باره ابراز تاسف میکند. در خصوص این که آیا چنین مشکلی در سایر استانها نیز وجود دارد از «عباس بیدگلی» مدیر اجرایی جامعه هتلداران کشور جویا شدیم که وی با بیان این که به نظر میرسد تاکنون دیگر استانها درگیر این مسئله نبودهاند، به خبرنگار ایسنا میگوید: هنوز گزارشی در خصوص قطع آب و برق و گاز در هتلهای کشور به ما ارسال نشده است. البته در این باره تعدادی از کنشگران گردشگری کشور به خبرنگار ایسنا میگویند: براساس گزارشها و اخبار موجود، یزد اولین استان در خصوص اخطارهای قطع آب و برق نیست و استانهایی مانند مازندران، تهران، خوزستان و برخی از استانهای دیگر هم شاهد قطعی برق مجموعه های گردشگری بودهاند و بعضاً نیز انشعاب آنها قطع شده که همگی خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا بوده است.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، رهبر انقلاب با اشاره به مسئله کرونا در آستانه سال نو فرمودند؛ سال گذشته در ایام عید مردم عزیز، به توصیه ها کاملاً عمل و بلای بزرگی را از سر کشور دور کردند. امسال خطر بیشتر و فراگیرتر است، امسال هم همگان توصیهها را رعایت کنند. هرچه ستاد ملی کرونا اعلام کرد، باید عمل شود؛ اگر سفر را ممنوع کردند، مردم به سفر نروند. بنده هم قطعاً مانند سال گذشته به سفر نخواهم رفت.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، "اصغر نبیل" نایبرئیس جامعه هتلداران استان یزد، از قطع برق تعدادی از هتلهای شهر یزد توسط مامورین شرکت برق به صورت دسته جمعی خبر داد و گفت: هتلها به دلیل ضررهای مالی هنگفت هتلها به دلیل شیوع کرونا، ستاد تسهیل در مصوبهای پرداخت قبوض آب برق و گاز هتلها را تا پایان فروردین ۱۴۰۰ در تمام کشور به تاخیر انداخته و مهلت داده است. وی افزود: این مصوبه دستور وزیر، استانداران و سایر ارگانهای ذیربط را دارد اما شرکت توزیع برق یزد در یک حرکت عجیب، امروز صبح برق اکثر هتل های بزرگ یزد را قطع کرده است. نبیل با تاکید بر این که قطع برق هتلهای یزد کاملا خلاف مصوبات ستاد ملی کروناست، تصریح کرد: متاسفانه به نظر میرسد که روند قطع برق هتلهای یزد همچنان ادامه دارد و این تصمیم در حالی از سوی شرکت توزیع برق استان اخذ شده که بسیاری از فعالان گردشگری متضرر از خسارتهای کرونا هستند. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان یزد تاکید کرد که این اقدام عجیب کاملا خلاف سیاستهای دولت در حمایت از گردشگری است و مسئولان استان باید در این زمینه اقدام کنند.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روزنامه دنیایاقتصاد، اعلام «اطلاعات غلط» درباره مسافرت عید همراه با «مجوزهای معنادار» به تورهای نوروزی باعث شده بازار پیشخرید سفر رونق بگیرد. مثلا گفته شده کسانی که اقامتگاه رسمی-هتل-رزرو کنند، میتوانند در تعطیلات نوروز سفر بروند و اگر هم سفر انجام نشود، هزینهها به شکل کامل عودت داده میشود. در این میان برخی عوامل بازار گردشگری هم برای تحریک خانوارها به انجام «نوع پرریسک سفر» که همان مسافرت دستهجمعی به اقامتگاههای عمومی است، از «اعتبار سهماهه تور در صورت کنسل شدن سفرهای عید» سخن گفتهاند. هر چند بهدلیل بیبرنامگی در این حوزه، نقشه پیشروی سفرها، کاملا گنگ -مبهم- است، اما بررسیها از واقعیت عید ۱۴۰۰ نشان میدهد یک تابلو حاوی سه خطر بزرگ جلوی مسافران قرار دارد که مهمترین آن، «پیشخرید تورهای مسافرتی به مقصد شش استان و شهرهای ممنوعه» است. خطر بعدی که دستکمی از اولی ندارد «احتمال بسیار بالا برای اعمال ممنوعیت کامل ترددهای بین استانی در ایام عید» است. برقراری سفرهای نوروزی ضمن ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در ۶ استان به سوی سبک جدید سفر با قطار و هواپیما پیشرفته و حتی بازار کرایه خودرو را نیز افزایش داده است. اما با این وجود پیشخرید سفرهای عید هر سه گروه مسافر، فعالان گردشگری و متولی توریسم را با خطر آسیب مواجه خواهد کرد و احتمال تکرار تعقیب و گریز سفرهای عید۹۹ و کنسلی سفرها و بلاتکلیفی مسافران و آژانسها وجود خواهد داشت. اگرچه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ را با تصویب دستورالعملی جدید در دستور کار فعالان گردشگری قرار داده است اما تنها سند رسمی از قرارگاه عملیاتی ستاد ملی برای سفرهای عید تنها در یک جمله با مضمون تقسیمبندی سفرها انجام و برای هر نوع سفر دستورالعملهای مناسب تهیه خواهد شد، اعلام شده است. همچنین شیوع ویروسهای جهشیافته در ایران نیز احتمال منتفی شدن سفرهای نوروزی و اعمال مقررات ممنوعیت سفر همچون سال ۹۹ را تشدید کرده است و رئیسجمهور در سخنان خود شرایط عید ۱۴۰۰ را همانند عید۹۹ توصیف کرده و احتمال تمدید مسدود شدن راهها در سال جدید نیز وجود دارد. حریرچی معاون وزیر بهداشت نیز در حالحاضر تردد به شهرهای ۶ استان گیلان، مازندران، گلستان، بوشهر، خوزستان و هرمزگان را بهطور قطع ممنوع اعلام کرده همچنین اصفهان، مشهد و شیراز هم اگر زرد باشند، سفر به آنها امکانپذیر نخواهد بود. البته تا پایان سال احتمال افزایش محدودیتها حتی در کل کشور وجود دارد. همچنین با اوجگیری ویروس جهشیافته و افزایش آمار ابتلا به کرونا در روزهای اخیر رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا رزرونکردن بلیت قطار و هواپیما برای سفرهای نوروزی را توصیه کرده است زیرا احتمال منتفیشدن کل سفرهای نوروزی وجود دارد. همهگیری کرونا از اسفند ۹۸ در ایران منجر به لغو و تعطیلی کامل سفرهای نوروزی شد که نهتنها سفرهای گروهی با تور بلکه سفرهای شخصی نیز بهعلت ممنوعیتهای تردد برگزار نشد. اگرچه این امر در جهت مقابله با شیوع کرونا و جلوگیری از اوجگیری آن صورت گرفت اما بازار گردشگری ایران و فعالان آن با آسیب سهمگینی مواجه شدند که آثار آن تا به امروز ادامه داشته است. از اینرو از اوایل اسفند بهمنظور جبران حداقلی زیانهای عرصه گردشگری، با ارائه پروتکلهای جدید امکان سفر محتاطانه تا حدودی فراهم شده است که در این راستا ستاد ملی مبارزه با کرونا برای سفرهای گروهی سه پیششرط داشتن مجوز رسمی از مراکز مربوطه، رزرو اقامتگاه دارای مجوز پیش از سفر و ارائه آزمایش منفی کرونا را درنظر گرفته است و برای سفرهای شخصی رزرو اقامتگاه موردتایید متولی گردشگری و در صورت لزوم ارائه آزمایش منفی کرونا لحاظ شده است. اما با اوجگیری مجدد کرونا بهویژه گونههای جهش یافته آن در بسیاری از استانها احتمال لغو مجدد سفرها وجود دارد و ضمن در معرض خطر قرار گرفتن استانهای شمالی و جنوبی، تردد به شهرهای شمال و جنوب کشور با ممنوعیت کامل مواجه شده است. اما در حالحاضر منع سفرها صرفا با خودروهای شخصی درنظر گرفته شده و این درحالی است که سفر با دیگر وسایل حملونقل به آسانی امکانپذیر است و بلیت سفرهای هوایی در اواخر اسفند در تمامی مقاصد پرتردد بهطور کامل پیشفروش شده است. سفر با قطار نیز کاملا پیشفروش شده و درحالحاضر امکان رزرو بلیت تا اوایل نوروز ۱۴۰۰ وجود ندارد. همچنین بسیاری از آژانسهای مسافربری اقدام به فروش تورهای نوروزی کردهاند و متولی گردشگری در صورت لغو سفرها اعتبار سه ماهه برای آن درنظر گرفته است. دیگر وسایل حملونقل عمومی و خصوصی همچون اتوبوس، تاکسی و آژانسهای کرایه خودرو نیز شرایط تسهیل سفر در صورت عدمتردد خودروهای شخصی را فراهم کردهاند. در استانهایی که دارای مناطق آزاد است امکان کرایه خودروهای لوکس منطقه را برای مسافران فراهم میکند که این امر شرایط ورود مسافران را بسیار تسهیل خواهد کرد و در واقع این سوال مطرح میشود که در صورت ورود حجم زیاد مسافر به روشهای گوناگون، نظارت و کنترلی بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و ایمنی و طرح فاصلهگذاری وجود خواهد داشت؟ و اینکه رزرو اقامتگاههای مورد تایید سازمانهای مربوطه پیش از سفر چه تضمینی برای کنترل و جلوگیری از شیوع کرونا و رعایت کامل دستورالعملها خواهد بود؟ اگرچه تمامی بلیتهای سفرهای هوایی و زمینی پیشفروش شده و مبلغ کامل آن دریافت شده است احتمال اوجگیری مجدد کرونا و لغو مجدد سفرها چه بهصورت گروهی و چه فردی وجود دارد، از اینرو آژانسهای مسافربری در حالحاضر پیشفروش بلیتها در سفرهای نوروزی را مشروط به امکان سفر و باز بودن مسیرها در زمان تعیین شده کردهاند و درصورت لغو سفرها شرایط استرداد کامل هزینهها به مسافران را فراهم میکنند. این درحالی است که حرمتالله رفیعی رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هواپیمایی و جهانگردی و همچنین جمشید حمزهزاده رئیس جامعه هتلداران کشور اعلام کردهاند که بخشنامهای منتشر شده مبنی بر اینکه امکان بازگشت هزینه مسافران در صورت ممنوعیت سفر در دوره شیوع کرونا وجود ندارد و مسافران باید خودشان این خسارت را پرداخت کنند و هزینه لغو یا کنسلی هتلها مطابق دستورالعمل سالهای گذشته خواهد بود که البته این شفافسازی از سوی نهادهای مربوطه که تا حدودی تکلیف رزروها را برای مشتریان مشخص میکند قابلتحسین است. در صورت تصویب بازپرداخت کامل هزینهها به مسافران، نکته مهمی که حائزاهمیت است اینکه پیشفروش سفرها و اقامت اجباری در اقامتگاهها به زیان هر سه گروه متولی دولت، فعالان گردشگری و مصرفکنندگان خواهد بود و در صورت لغو سفرها مسائل و مشکلات و بلاتکلیفیهای سال۹۹ تکرار خواهد شد. اگرچه آژانسهای مسافربری اعلام به بازپرداخت کامل هزینههای پرداخت شده کردهاند اما تجربه از سال گذشته نشان میدهد که در صورت ممنوع شدن مجدد تردد مسافران در سراسر کشور مشکلات بازپرداخت هزینهها تکرار خواهد شد. در سال گذشته پس از لغو ناگهانی سفرها با وجود اعلام رسمی بازپرداخت کلیه هزینهها به مسافران، مشکلات گستردهای در استرداد مبالغ ایجاد شد، زیرا باتوجه به متضرر شدن بسیاری از شرکتهای مسافربری، بازپرداخت کامل یا با تاخیر یا با احتساب هزینه کسرشده از مبلغ اصلی صورت گرفته است. پیشفروش بلیتها یا رزرو اقامتگاهها در صورت نامعلوم بودن برگزاری قطعی سفرهای نوروزی تنها به این دلیل صورت گرفته است که فعالان گردشگری از این طریق بخشی از خسارتهای خود را جبران کنند. اما در صورت لغو مجدد سفرها این خسارتها افزایش خواهد یافت و شرایط بازپرداخت مبالغ به مسافران را سختتر خواهد کرد. اجباریشدن اقامت مسافران در اقامتگاههای رسمی و منع سفرهای مستقل و کمپزدن خلاف جهت سفرهای جهانی است زیرا در بسیاری از کشورها جهت اعتمادسازی به مسافران جهت سفرهای ایمن به تبلیغ سفرهای مستقل و در طبیعت پرداختهاند و کمپزدن یا سفر با اتوهومها یکی از امنترین شکلهای سفر معرفی شده و این درحالی است که در ایران سفر در صورت اقامت در یک هتل یا دیگر اقامتگاههای مورد تایید متولی گردشگری انجام میشود که این امر در واقع به اسم مسافر است و به کام مراکز گردشگری! مازندران بهعنوان گردشگرپذیرترین استان کشور که بهدلیل بحران کرونا با آسیب گستردهای همراه بوده، جهت جبران خسارتهای وارده از اوایل اسفند اقدام به بازگشایی مراکز گردشگری و آغاز فعالیت واحدهای گردشگری در ایام نوروزی کرده که البته شرط ورود گردشگران را رزرو اقامتگاهها پیش از سفر قرار داده است. براین اساس تمامی گردشگران و مسافران به هر شکل که میخواهند نوروز ۱۴۰۰ به مازندران سفر کنند باید دارای برگه رزرو اقامتگاههای گردشگری شامل هتل، مسافرخانه، اقامتگاه بومگردی، مهمانسرا یا دیگر اقامتگاههای رسمی باشند. اما در عین حال درصدد تدوین اساسنامه محدودیتهای سفر به مازندران هستند که این دوگانگی رفتار، تردید و شبهات بسیاری را برای مسافرانی که اقدام به رزرو اقامتگاه یا پیشخرید بلیت وسایل نقلیه عمومی کردهاند ایجاد کرده است.
ایجاد شده: 15/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 15/اسفند/1399 اخبار داخلی