نتایج جستجو...
«هتل‌های کپسولی» در انبار خاک می‌خورند

«هتل‌های کپسولی» در انبار خاک می‌خورند

به گزارش هتل نیوز ، حدود یک سال از واردات هتل‌های کپسولی به ایران می‌گذرد، اما از آن‌ها نه در فرودگاه‌ها اثری دیده می‌شود و نه در شهرهایی که قرار بود مستقر شوند. حالا مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی می‌گوید: هتل‌های کپسولی (وارداتی) به انبار فرستاده شده‌اند. ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۹ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رونمایی اولین نمونۀ هتل کپسولی وارداتی به ایران خبر داد و اعلام کرد که این کپسول‌ها به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به کشور وارد شده و قرار است تحت نظارت این کانون در استان‌های مختلف کشور به‌عنوان شکل جدیدی از مراکز اقامتی استفاده شود. در همان خبر از هادی سجادی‌راد، مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نقل شده بود که در فاز اول قرار است ۲۰۰ دستگاه از این هتل‌های کپسولی در شهرهای مختلف از جمله، تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز راه‌اندازی شود تا به‌عنوان یک محل اقامت و استراحت کوتاه‌مدت برای گردشگران مورد استفاده قرار گیرد. علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز در مراسم رونمایی خصوصی از نمونه این هتل‌ها گفته بود: یکی از مزایای این اماکن اقامتی این است که باعث تحول در اکو کمپ‌ها خواهد شد و به‌عنوان یک محل اقامتی مناسب و بصرفه می‌تواند در اماکنی مانند کمپ‌های مختلف، فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری، راه‌آهن و… در اختیار گردشگران قرار گیرد.واردات این هتل‌های کپسولی در شرایطی که صنعت گردشگری با همه‌گیری ویروس کرونا دچار چالش‌های اقتصادی بسیار شده و تا آن وقت از حمایت مالی بهره‌مند نشده بود، انتقادهای زیادی را متوجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرد. واردکنندگان این هتل‌ها معتقدند بودند استفاده از این کپسول‌ها برای گردشگری مزیت اقتصادی است و به محیط زیست کمک خواهد کرد. برنامه کانون جهانگردی و اتومبیلراتی طبق آن‌چه در مراسم رونمایی این کپسول‌ها اعلام شد تولید پنج‌هزار کپسول در داخل کشور در فاصله شش ماه تا دو سال با الگوگیری از نمونه‌های وارداتی و استقرار آن‌ها در بیش از ۸۰ نقطه شناسایی‌شده بود.آن زمان حواشی زیادی درباره هزینه ارزی که برای واردات انبوه این محصول صرف شده ایجاد شد، با این وجود نه از تعداد هتل‌های کپسولی وارداتی آماری داده شد و نه از هزینه ارزی که صرف خرید آن‌ها شده بود. در مردادماه ۹۹ حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ در مصاحبه‌ای واردات گسترده هتل کپسولی به ایران را تکذیب کرد و گفت که حدود ۱۰ مورد از این هتل‌ها توسط بخش خصوصی به کشور وارد و رونمایی شده است. اما در شهریورماه ۹۹ سجادی‌راد، مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره تعداد هتل‌های کپسولی واردشده به کشور گفت: فقط پنج کپسول وارد شده و قرار است در فرودگاه استفاده شوند. سوای این‌که هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه تعداد از هتل‌های کپسولی به کشور وارد شده و چه میزان ارز برای آن‌ها هزینه شده است، اکنون سرنوشت نامعلوم کپسول‌های واردشده و خط تولید داخلی وعده داده‌شده مساله است.حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ درباره سرنوشت هتل‌های کپسولی اطلاعات زیادی نمی‌دهد؛ فقط در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا به چنین جملاتی بسنده می‌کند: هر چیز جدیدی را برای مردم و مسؤولان بخواهید جا بیاندازید، آن‌قدر سختی و مشقت دارد که حد و حساب ندارد. مثلا آخرین رفت و برگشت‌های ما با جامعه هدف فرودگاه‌ها به بیش از ۵۰ جلسه رسید.هادی سجادی‌راد ـ مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ نیز درباره سرانجام کپسول‌های واردشده به ایسنا می‌گوید: پنج یونیت در وزارت گردشگری نمایش داده شد که ظرفیت ۱۰ نفر را داشت. ما از ابتدا هم بنای واردات نداشتیم. آن پنج یونیت هم حالا در انبار هستند. او گِره کار هتل‌های کپسولی را که قرار بود خط تولید داخلی داشته باشند و در کمپ‌های کویری، فرودگاه و بیمارستان مستقر شوند در خارج از این کانون می‌بیند و توضیح می‌دهد: بنا به درخواست شرکت فرودگاه‌ها، نمونه‌ای از محصول واردشده را در ساختمان اداری آن مستقر کردیم، چون خیلی از رؤسای فرودگاه‌ها هفتگی در آن مکان حضور دارند و به این شکل، کپسول‌ها در معرض دید آن‌ها قرار می‌گرفت. بسیاری از رؤسای فرودگاه‌ها کار را دیده‌اند و بسیار مشتاق‌اند. اگر موانع را در سیستم خودمان برطرف کنیم آمادگی داریم حداقل در پنج فرودگاهی که از ابتدای امر مدنظرمان بود آن‌ها را مستقر کنیم، اما بروکراسی اداری که وجود دارد، متاسفانه اذیت می‌کند. او یادآوری می‌کند: نگاه‌مان درباره هتل کپسولی ارائه سرویس لاکچریِ گران‌قیمت نبوده است. از روز اول هم گفته‌ایم در تمام دنیا زیرساخت اقامتی ارزان‌قیمت وجود دارد. سجادی‌راد اضافه می‌کند: وقتی می‌خواهید سرویسی را با قیمت اقتصادی در اختیار مخاطبان قرار دهید، طبیعتا چارچوب‌های اقتصادی پروژه متفاوت می‌شود. مثلا در طرح توجیهی هتل‌های کپسولی، هزینه‌ای که در نظر گرفته شده برای اقامت مصرف‌کننده در ساعت اول ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بود که مبلغ آن با افزایش ساعت اقامت به صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کرد، به طوری که بعد از چهار ساعت، هزینه به پنج‌هزار تومان به ازای هر ساعت اقامت می‌رسید.او درباره این‌که چرا با وجود بروکراسی فرودگاه‌ها، این پروژه ـ همان‌طور که در روز رونمایی گفته شده بود ـ از طریق مراکز و یا اماکن دیگر پیگیری نشد، می‌گوید: ما با بیمارستان‌ها هم مذاکراتی داشتیم، با وجود این‌که در ابتدای امر خیلی استقبال کردند؛ چرا که برای ساماندهی همراهان بیماران خیلی می‌توانست موثر باشد، ولی وقتی وارد کار شدیم با عدم همکاری این بخش‌ها مواجه شدیم. سجادی‌راد تاکید می‌کند: نگاه ما تسهیل‌گرانه است. این کار را به عنوان منبع درآمد درنظر نگرفته‌ایم. هدف این است باگ‌هایی که در سیستم اقامتگاهی کشور وجود دارد با نگاه حمایتی وزارتخانه برطرف شود، ولی از نظر دستگاه‌های دیگر اگر پروژه‌ای سودآوری داشته باشد وارد آن می‌شوند. دغدغه خدمات‌دهی وجود ندارد. اگر منافع زیادی داشته باشد همراهی می‌کنند.او ادامه می‌دهد: دغدغه خدمات‌دهی باید وجود داشته باشد، چون درحال حاضر ۱۵ سرویس خدماتی اقامتی نسبت به استاندارد جهانی عقبیم. باید این سرویس‌ها در فرودگاه‌ها و حتی به مراکز درمانی اضافه شود. در کشورهای دیگر معمولا مشکل اقامت کمتر وجود دارد، ولی در ایران حتی اقامت همراه بیمار مساله است. مسؤولان یکی از بیمارستان‌ها اذعان می‌کردند از ساعت ۱۲ شب به بعد باید از بین درخت‌ها همراهان بیمار را پیدا و  از محوطه بیمارستان خارج کنند. حتی وقتی در بیمارستان را می‌بندند صبح می‌بینند همان افراد از دیوار وارد محوطه بیمارستان شده‌اند، چون جایی برای اقامت ندارند. وقتی با همان مجموعه درمانی برای استقرار این سیستم اقامتی ارزان صحبت می‌کنیم می‌گویند بودجه نداریم، بعد که ما وارد عمل می‌شویم و می‌خواهیم زیرساخت این اقامت را برای آن‌ها تامین کنیم، متوجه می‌شویم مشکل اصلا بودجه نبوده است. این پروژه فعلا در چنین گیر و دارهایی گرفتار است. مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که چطور یک وزارتخانه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) قدرت و نفوذ برای استقرار این چند کپسول و یا راه‌اندازی خط تولید آن را ندارد؟ اظهار می‌کند: در اکثر شئونات کشور زمانی که موضوع بین دو شخصیت حقوقی مستقل مطرح می‌شود، حتی زمانی که منافع مشترک دارند و همسو هستند، این امکان همچنان مطرح است که دغدغه مشترک نداشته باشند.سجادی‌راد درباره این‌که درحال حاضر روی تولید چه تعداد هتل کپسولی برنامه‌ریزی شده است؟ می‌گوید: هتل کپسولی مثل تولیدات دیگر نیست، براساس پروژه‌ای که تعریف می‌شود این آمادگی وجود دارد تعداد مورد نظر تولید و در اختیار گذاشته شود. مثلا طی مذاکراتی که با شرکت فرودگاه‌ها داشتیم قرار شد در پنج فرودگاه، ۱۰ هتل کپسولی مستقر شود. او درباره شرکت‌هایی که ساخت را باید انجام دهند نیز توضیح می‌دهد: در همان روزهای نخست از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای تولید این محصول در داخل اطلاع‌رسانی انجام دادیم. چند شرکت دانش‌بنیان مراجعه کردند و گفتند دو ماه دیگر نمونه‌هایی را ارائه می‌دهند، اما بیشتر در حد حرف بود، چون بعد تلفن‌شان را هم جواب ندادند. شرکت‌های دیگر اما مطالعاتی را انجام دادند و حتی کارخانه‌هایی را که می‌توانند مواد اولیه تولید کنند نیز شناسایی کرده‌اند. الان تمام اجزای خط تولید در داخل فراهم است، ولی آن شرکت دانش‌بنیان یک عدد مشخص برای تولید نیاز دارد تا کار را شروع کند، این‌که محصولی تولید شود و مستقیم به انبار برود که منطقی نیست.مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از واردات چنین محصولی، مطالعه و نیازسنجی در داخل انجام شده بوده و اگر این‌طور بوده چرا هنوز سایر بخش‌ها متقاعد نشده‌اند و چرا هنوز بعد از یک سال در هیچ کجا این هتل‌های کپسولی مستقر نشده است؟ می‌گوید: برای این که نگاه‌مان متفاوت است. نیاز نبود قبل از واردات صحبت شود. لازم بود ابتدا تلنگر وارد شود. البته آن تلنگر به بدنه جامعه یا ذینفعان وارد شد، اما نگاه‌مان با آن‌هایی که باید همراه می‌شدند، متفاوت است. ما فکر می‌کنیم آن‌ها توجیه هستند و حتی نمونه‌هایی را در کشورهای دیگر دیده‌اند، اما وقتی می‌خواهیم کار را با هم شروع کنیم، توقع دارند مطابق استانداردهای آن‌ها عمل کنیم و مواردی مثل حق‌الارض و حق‌السهم طلب می‌کنند. سجادی‌راد در پاسخ به این‌که آیا می‌توان نتیجه گرفت که این پروژه به لحاظ اقتصادی جذاب نبوده است؟ اظهار می‌کند: پروژه زمانی که تعریف می‌شود جدول‌های اقتصادی دارد که میزان سرمایه‌گذاری اولیه، هزینه بهره‌برداری سالانه و درصد سود برای سرمایه‌گذاری در آن مشخص است. به هر حال باید کاری کنیم که شرکت دانش‌بنیان در انتها متضرر نشود. مثلا در پروژه‌های عمرانی یا شهرداری‌ها برای ترغیب بخش خصوصی حداقل باید ۴۰ درصد سود درنظر گرفته شود که سرمایه‌گذار را وارد کار کند. اما نظر شرکت فرودگاه‌ها این بود که حداقل سود ۲۵ درصد باشد. با این شرایط هیچ سرمایه‌گذاری وارد نمی‌شد. با این حال، شرکت‌های دانش‌بنیان را متقاعد کردیم که هر پروژه دانش‌بنیانی لزوما به تولید حجم زیادی پول ختم نمی‌شود و در واقع قرار است یک خدمات جدید ارائه شود. تمام اهتمام‌مان را گذاشتیم که این شرکت دانش‌بنیان را همراهی کنیم اما فضای کلی همراه نیست و طرف‌های مقابل علی‌رغم این‌که در نامه‌های‌شان ابراز تمایل می‌کنند، اما در مذاکره و عمل به نقطه مشترک نرسیده‌ایم.

ایجاد شده: 16/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400     اخبار داخلی
صدور 80 درصد از مجوزهای بومگردی اشتباه است

صدور 80 درصد از مجوزهای بومگردی اشتباه است

به گزارش هتل نیوز ، نایب رئیس جامعه بوم گردی کشور در نشست مجمع تشکل‌های گردشگری، از صدور مجوزهای بی‌رویه به نام واحد بوم گردی از سوی معاونت گردشگری شدیداً انتقاد کرد. اکبر رضوانیان گفت: متاسفانه ۷۰ الی ۸۰ درصد از کسانی که مجوز واحد بوم گردی می‌گیرند، نه آموزش دیده‌اند، نه تجربه‌ای دارند و نه استانداردها را می‌شناسند. متاسفم که چاره‌ای ندارم جز اینکه از مصداق‌های اختلاف‌افکنی مدیران ارشد گردشگری کشور بگویم. آنها در حالی که باید حامی صنعت گردشگری باشند و ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر بین تشکل‌های گردشگری را وظیفه خود بدانند، دنبال این هستند که در ذهن تشکل‌ها نسبت به یکدیگر بدگمانی ایجاد کند و این‌طور بنمایاند که -مثلاً- جامعه هتلداران قصد تضعیف بوم‌گردی را دارد. در حالی که ما به خوبی می‌دانیم که چنین چیزی صحت ندارد. ما خودمان دستمان در کار است، مسائل را آسیب‌شناسی می‌کنیم و می‌دانیم چه کسی به دنبال کارشکنی است و چه کسی می‌‌خواهد تعامل کند. او همچنین بر لزوم هماهنگی و همفکری بین تشکل های گردشگری تاکید کرد و متذکر شد: بخش خصوصی گردشگری باید آنقدر قوی شود که در دولت آینده حتی روی انتخاب وزیر و طبعاً معاونت گردشگری تاثیر مستقیم داشته باشد.

ایجاد شده: 25/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 25/اسفند/1399     اخبار داخلی
مردم سفر نوروزی نروند

مردم سفر نوروزی نروند

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، در ایام نوروز امسال با وجود اعلام نظر وزارت بهداشت مبنی بر عدم انجام سفرهای نوروزی و ممنوعیت سفر به پنج کلانشهر و کلیه شهرهای قرمز و نارنجی، تاکنون دستورالعملی برای منع تردد وسایل حمل ونقل عمومی برون شهری صادر نشده است. البته وزارت راه وشهرسازی نیز پیش از این اعلام کرده بود که افزایش ناوگان و برنامه های فوق العاده سفر در نوروز ۱۴۰۰ نداریم و ظرفیت های جابه جایی در این ایام افزایش نیافته است. اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد اینکه طی روزهای گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت بلیت در بخش‌های هواپیمایی، ریلی و جاده‌ای به گوش می‌رسد و تشکل‌ها و صنوف تخصصی حمل‌ونقل برای آن درخواست خود را مطرح کرده‌اند. محمد رجبی - رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی- پیش از این اعلام کرده بود: با توجه به حجم مشکلاتی که این صنعت با آن در سال‌های گذشته درگیر بوده، کرونا بر شدت این معضلات افزوده و دولت نیز هیچ گونه کمکی به ما نکرده است، درخواست داریم برای سال آینده قیمت بلیت قطار افزایش یابد. وی افزود: در شرایطی که قیمت تمام شده و هزینه‌های صنعت عدد مشخصی را نشان می‌دهد و بسیاری از نیازهای ما مانند روغن موتور داخلی بیش از ۳ برابر افزایش یافته است و کالاهایی که وارداتی بوده و با دلار رابطه مستقیمی دارد نیز به همین میزان رشد کرده‌اند، نمی توان قیمت بلیت قطار را افزایش نداد، چرا که تنها منبع درآمد صنعت ریلی فروش بلیت است. البته می‌توان برای افزایش نیافتن قیمت بلیت قطار تسهیلاتی برای آن قائل شد تا صنایع ریلی که در دوران شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند و بارها از سوی مراجع ذیصلاح بابت اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته‌اند، به آستانه توقف فعالیت کشانده نشوند. وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا مردم باید سفرهای نوروزی خود را لغو کنند، در این باره اظهار کرد: به هبچ وجه افزایش قیمتی برای  بلیت قطار و هواپیما نداریم اما برای اتوبوس در طول سالیان گذشته با توجه به اینکه در ایام نوروز سفرهایشان عمدتا به صورت یکسر خالی انجام می‌شود، درصدی را اعمال می‌کردیم و پس از ایام نوروز آن را به حالت قبل بازمی‌گرداندیم. البته درباره افزایش موقت بلیت اتوبوس برای سفرهای نوروزی هنوز تصمیمی گرفته نشده و در حال بررسی است. وی افزود: مردم در شرایط کنونی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و با توجه به هشدارها و توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهتر است از انجام سفرهای نوروزی و غیر ضروری در ایام باقی مانده امسال خودداری کنند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ضوابط، مقررات و پروتکل‌های بهداشتی برای همه حوزه‌های حمل و نقل برنامه‌ریزی و ابلاغ شده است و اگر هر کسی در اجرای این مصوبات ابلاغی کوتاهی کند، قطعا با او برخورد خواهد شد.

ایجاد شده: 23/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399     اخبار داخلی
راهنمایان گردشگری مهمترین ناظران اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی سفر هستند

راهنمایان گردشگری مهمترین ناظران اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی سفر هستند

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، علی صدرنیا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نقش نظارتی راهنمایان گردشگری در نظارت بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی کرونا در تاسیسات گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی اظهار داشت: بیشترین مشکل عدم آگاهی عمومی از نحوه اجرا و  رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سفر، میزان فاصله گذاری های اجتماعی در بازدید از اماکن تاریخی و  رعایت محدودیت در تعداد بازدید کننده است که باید با کمک رسانه ها به گردشگران و فعالان تاسیسات گردشگری به صورت عمومی و تخصصی آموزش داده شود. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: گاهی در زمان بازدید گردشگران مسیرهای تردد و عبور روشن نیست و در برخی از نقاط ممکن است تجمع ایجاد شود و گاهی ممکن است چند گروه بازدیدکننده در یک زمان واحد در یک محیط قرار بگیرند، اگر یک راهنمای گردشگری در محل حضور داشته باشد، با اشرافی که بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی از بازدید اماکن تاریخی، اقامت در هتل ها و پذیرایی ها و استفاده از سیستم های حمل نقل دارد، می تواند به اجرای صحیح شیوه نامه های بهداشتی بسیار کمک کند. صدرنیا با بیان اینکه همه ارکان گردشگری حفظ سلامت و جان گردشگران را اولویت کار خود می دانند، افزود: شیوه نامه های بهداشتی در تاسیسات گردشگری به دلیل آنکه مستقیم با سلامت مردم و گردشگران مرتبط است بر اساس شیوه نامه های عمومی وزارت بهداشت و حتی بسیار سختگیرانه و به صورت تخصصی تدوین شده و از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تمام اصناف و فعالان این حوزه ابلاغ شده است. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: در شیوه نامه های بهداشتی گردشگری علاوه بر شیوه اشغال صندلی ها در اتوبوس ها، قطارها و هواپیما، روش های پاکیزه سازی و ضدعفونی وسایل نقلیه با جزییات توضیح داده شده است که این اسناد در سایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم قابل دسترسی است از طرفی همه تشکل ها و اصناف گردشگری در چند ماه گذشته این ضوابط را به فعالان هر حوزه یادآوری کرده و آنها هم آگاهی ها  و آمادگی های خود را به روز کرده اند. وی تصریح کرد: همه تاسیسات گردشگری برای پذیرایی گردشگران نوروزی اعلام آمادگی کرده اند، اما در نهایت منتظر و تابع تصمیم نهایی و قطعی ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم؛ در طول این چند ماه دوره های آموزشی آنلاین و وبیناری با راهنمایان گردشگری در مقاطع مختلف برگزار کردیم، البته چون هنوز نسبت به زمان احیای کامل صنعت گردشگری در چند ماه اخیر مطمئن نبودیم دوره ای به صورت فراگیر و ملی و گسترده برگزار نشده است. صدرنیا بیان کرد: اغلب راهنمایان گردشگری به دلیل آنکه به زبان های مختلف خارجی مسلط هستند علاوه بر شیوه نامه های بهداشتی داخلی بسیاری از تجارب و منابع اصلی شیوه نامه های خارجی را هم مطالعه کرده اند، آگاهی بیشتری دارند و به روز هستند، از طرفی مطالب جدید را از طریق شبکه های اجتماعی با هم به اشتراک می گذارند. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بر لزوم سفر مدیریت شده و کنترل شده در نوروز ۱۴۰۰ تاکید کرد و افزود: گاهی در سفر، گردشگر مجذوب هیجان سفر و یا بازدید از اماکن فرهنگی تاریخی شده و ممکن است از رعایت دقیق شیوه نامه بهداشتی غافل شود، این راهنمایان گردشگری هستند که در همان لحظات حساس با دقت نظر و احساس مسئولیتی که دارند می توانند بر همه ابعاد و عوامل گردشگری از حمل و نقل، اقامت و پذیرایی و اماکن تاریخی کاملا نظارت کنند. صدرنیا راهنمایان گردشگری را مهمترین و اثربخش ترین حلقه نظارت بر شیوه نامه های بهداشتی گردشگری در طول سفر و مقصد سفر توصیف کرد و افزود: راهنمایان گردشگری در ایران همزمان هم سفر را مدیریت می کنند و هم جاذبه های گردشگری در مقصد را معرفی می کنند البته این دو مسئولیت در جهان تفکیک شده است، راهنمایان گردشگری در ایران به همه جنبه های اجرایی و نظارتی به ویژه در شرایط همه گیری بیماری اشراف دارند و می توانند نقش نظارتی را به خوبی ایفا کنند. نظارت راهنمایان گردشگری بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به کاهش آسیب های کرونا کمک بسیاری خواهد کرد؛ حضور راهنما در رعایت شیوه نامه ها در گردش های گروهی بسیار تاثیرگذار است، در دوران کرونا نحوه بازدید گردشگران از اماکن فرهنگی تاریخی بسیار مهم است، راهنمایان گردشگری بنا به حس مسئولیتی که دارند مسیرها را از قبل کاملا رصد می کنند تا گردشگران به مکان های شلوغ پر ازدحام نروند. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی افزود: راهنمایان گردشگری با آشنایی که از منطقه دارند بلافاصله با شبکه هایی که در آن با یکدیگر در ارتباط هستند مسیرهای جایگزین را انتخاب می کنند و گردش را به گونه ای طراحی می کنند که گروه های بازدیدکننده در یک زمان واحد در یک مکان با یکدیگر تلاقی نکنند این موضوع نشان می دهد که حضور یک راهنمای حرفه ای که شیوه نامه های بهداشتی در گردشگری را می داند برای هدایت و همراهی گردشگران و نظارت بر اجرای صحیح شیوه نامه های گردشگری، ضروری است.

ایجاد شده: 16/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399     اخبار داخلی
امضا تفاهم نامه همکاری گردشگری ایران با ونزوئلا

امضا تفاهم نامه همکاری گردشگری ایران با ونزوئلا

تفاهم نامه برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و وزارت گردشگری و تجارت خارجی جمهوری بولیواری ونزوئلا امضا شد. به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این تفاهم نامه همکاری براساس روابط دوستانه و تمایل متقابل برای توسعه و گسترش روابط دوجانبه در زمینه همکاری‌های گردشگری با تاکید بر نقش مهم گردشگری در توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و برجسته سازس ویژگی‌های طبیعی و تاریخی دو کشور به امضا رسیده است. این تفاهم نامه در ۱۱ بند به مدت ۲ سال تنظیم شده است و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. برقراری روابط گردشگری ایران و نزوئلا نزدیکی ملت ها را به دنبال دارد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برقراری روابط گردشگری بین دو کشور ایران و ونزوئلا موجب نزدیکی دوملت و شناخت بیشتر از هم خواهد شد. آقای علی اصغر مونسان در مراسم امضای تفاهم نامه برنامه اجرایی همکاری های گردشگری بین ایران و ونزویلا افزود: ایران با تمدن کهن و داشته های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوان و بی نظیر و همچنین تنوع فرهنگی و اقوام , ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری و جذب گردشگران از ونزوئلا دارد. وی تصریح کرد: بخشی از این جاذبه ها را حضوری و بخش دیگری را از طریق فیلم و عکس در این مراسم مشاهده کردید. آقای مونسان گفت: ونزوئلا با طبیعت بسیار زیبایی که در عکس ها و فیلم ها مشاهده شد و با توجه به توضیحات وزیر گردشگری این کشور می تواند برای گردشگران به ویژه طبیعت گردان ایرانی جاذبه خوبی باشد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بااشاره به وجود پرواز مستقیم بین دو کشور افزود: پرواز مستقیم بین دو کشور یک ظرفیت بسیار مهم و خوب است که می تواند به شروع و توسعه روابط گردشگری دو کشور کمک کند. وی گفت: قیمت ها در ایران برای گردشگران خارجی بسیار مناسب است و از مسئولان ونزوئلا هم درخواست داریم تا کمک کنند جاذبه قیمت و اقتصادی بودن را هم برای گردشگران ایرانی به وجود بیاورند و ما به عنوان دولت باید کمک کنیم تا آژانس های دو کشور بتوانند روابط گردشگری را برقرار کنند. وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: باید از همه ظرفیت ها کمک بگیریم تا موانع و مشکلاتی که برای توسعه رابطه گردشگری در ایران و ونزوئلا وجود دارد برطرف شود. آقای مونسان به زمان ۱۴ ساعت سفر به ونزوئلا اشاره کرد و گفت: مطمئن هستم که جادبه های طبیعی موجود در این کشور آنقدر برای ایرانی ها جداب است که حاضر هستند این مسافت را طی کنند. ایران و ونزویلا دوملت برادر و صلح طلب هستند وزیر گردشگری و تجارت خارجی جمهوری بولیواری ونزوئلا گفت: کشور‌های ایران و ونزوئلا دو ملت برادر و طلح طلب هستند. آقای علی پادرون در مراسم امضا تفاهم نامه برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری بین ایران و ونزویلا افزود: ونزوئلا دومین و هشتمین پارک ملی بزرگ دنیا را دارد و از نظر جاذبه‌های طبیعی جزء ۱۰ کشور اول دنیا محسوب می‌شود. وی گفت: آبشار آنجل به عنوان مرتفع‌ترین آبشار دنیا یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری این کشور است. آقای علی پادرون افزود: آب‌های کریستالی، ساحل‌های شنی، دشت‌های گسترده، جنگل‌های آمازونی و ظرفیت‌های بسیار بی نظیر دیگر در بخش طبیعت گردی و همچنین دربخش زمین شناسی ونزوئلا، دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است. وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر بخواهیم زیبایی‌های طبیعی ونزوئلا را به گردشگران معرفی کنیم همین آبشار آنجل به عنوان مهمترین اثر طبیعی است. وزیر گردشگری و تجارت خارجی جمهوری بولیواری ونزوئلا گفت: اکنون با شیوع ویروس کرونا شاهد آسیب‌هایی در صنعت گردشگری هستیم با این وجود در سال ۲۰۲۱ گردشگری با وحدت بیشتری کار خود را آغاز خواهد کرد تا دوباره اطمینان و اعتماد به این صنعت بازگردد وسفر‌های بین المللی برقرار شود. آقای علی پادرون با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران افزود: ونزوئلا نیز مانند ایران تحریم‌ها را تجربه کرده و تاثیراتی را در اقتصاد این کشور داشته است. وی اضافه کرد: در این میان ملت ایران برادرانه به ما کمک کرد و هم اکنون در میان همه این تحریم‌ها شاهد تقویت همکاری‌های دوکشور در بخش گردشگری هستیم. آقای پادرون افزود: این برادری بین ایران و ونزوئلا همچنان برقرار و مبارزه ضد استکباری بین دو کشور جزء اشتراکات بین ایران و ونزوئلا است. وی با اشاره به اینکه در بخش گردشگری برنامه گسترده‌ای را در دستور کار داریم گفت: از تلاش‌ها و همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برنامه ریزی برای تقویت همکاری‌های گردشگری بین دو کشور تشکر می‌کنم. وزیر گردشگری و تجارت خارجی جمهوری بولیواری ونزوئلا افزود: من با دست پر از این سفر بر می‌گردم و گزارش خوبی را از همکاری‌های گردشگری بین دو کشور به رئیس جمهور ونزوئلا ارائه خواهم داد.

ایجاد شده: 6/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 6/اسفند/1399     اخبار داخلی
بهره برداری از طرح های گردشگری به ارزش 10 هزار میلیارد ریال در سال 1400

بهره برداری از طرح های گردشگری به ارزش 10 هزار میلیارد ریال در سال 1400

به گزارش هتل نیوز ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با تاکید بر ضرورت تکمیل زیرساخت‌های حضور مسافر گفت که سال آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال از طرح‌های در دست ساخت گردشگری استان به بهره‌برداری می‌رسد. احمد تجری اظهار داشت: در حال حاضر گلستان ۱۵۰ پروژه نیمه‌تمام گردشگری دارد که تکمیل آن ها نیازمند ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است. وی بیان کرد: از این میزان اعتبار ۴۵ هزار میلیارد ریال برای حدود صد پروژه کوچک و متوسط در نظر گرفته شده و پنج هزار میلیارد ریال آن متعلق به طرح های بزرگ است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان به خسارت بخش گردشگری استان پس از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: فعالان این بخش به دلیل تعطیلی ناشی از محدودیت کرونایی و لغو سفرها متحمل زیان افزون بر سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی شدند که بخشی از این خسارت ها با پرداخت تسهیلات کم بهره و کمک بلاعوض جبران خواهد شد. تجری ادامه داد: ۹۵۰ فعال گردشگری و صنایع دستی گلستان متقاضی دریافت وام کرونا شدند که تاکنون ۶۷۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده و اعطای آن همچنان ادامه دارد. به گفته وی سهم قابل پرداخت گلستان از تسهیلات کرونا ۲۰۰ میلیارد ریال است. وی همچنین گفت که از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون ۴۳۴ نفر به علت دشواری در تامین هزینه ها و سود از محل کار خود در مراکز گردشگری گلستان اخراج شدند. سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در بخش گردشگری گلستان مشغول فعالیت هستند.

ایجاد شده: 4/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 4/اسفند/1399     اخبار داخلی
 تحمیل ماندن در شهرها و منع سفر باعث ایجاد موج سوم کرونا در ایران شد

تحمیل ماندن در شهرها و منع سفر باعث ایجاد موج سوم کرونا در ایران شد

به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور معتقد است: دولت مدعی تعطیل نشدن مستقیم تاسیسات گردشگری است اما گردشگری با منع رفت و آمد بین شهری، صادر نشدن  ویزای توریستی و تعطیلی اماکن تاریخی به مرز ورشکستگی رسیده است. "سید محسن حاجی سعید" اظهار داشت: ستاد کرونا و وزارت بهداشت باید بپذیرد که موج سوم کرونا در کشور بیش از اینکه مربوط به گردشگری باشد، به واسطه دورهمی‌های خانوادگی ناشی از تحمیل در شهر ماندن و منع سفر ایجاد شد. "حاجی سعید" تصریح کرد: با تداوم این سیاست‌گذاری در سال آینده، خسارت وارده به گردشگری غیر قابل جبران و احیای این صنعت در ۵ سال آینده دور از تصور خواهد بود. وی در پایان گفت: بازگشایی گردشگری ورودی و داخلی تحت پروتکل‌های بهداشتی یا پرداخت غرامت توسط دولت به صنعت گردشگری راهکار موثری است.

ایجاد شده: 21/بهمن/1399       آخرین ویرایش: 21/بهمن/1399     اخبار داخلی
ذات فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی با فساد در تضاد است

ذات فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی با فساد در تضاد است

به گزارش هتل‌نیوز ، نایب‌رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور، اظهار داشت: با وجود نظارت مستقیم و مستمر دستگاه‌های مختلف، چگونه هنوز نظارت و مجوز این اقامتگاه‌ها محل سوال است؟"اکبر رضوانیان" با اشاره به سال سخت فعالیت تاسیسات گردشگری در کشور، ابراز داشت: بارها درخواست و تاکید شده مانع گسترش و فعالیت اقامتگاه‌های غیرقانونی شوند که هیچ ارتباطی به بوم‌گردی‌ها ندارند.وی تصریح کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی مطابق با قانون جمهوری اسلامی مجوز دارند و از سوی دستگاه‌های مختلف تحت نظارت هستند. همچنین خانواده محور بودن بوم‌گردی‌ها سبب شفافیت در ساختار آنها شده که اصل آن در تضاد با فساد است.این فعال گردشگری کشور تاکید کرد: از وزارت گردشگری درخواست داریم نسبت به اظهاراتی که مطرح شده، مواضع منفعلانه نداشته باشد.وی در پایان گفت: همه ما شرایط دولت و تحریم‌ها را می‌دانیم و عطای حمایت را هم به لقایش بخشیده‌ایم اما حداقل بی‌انصافی نکنند.

ایجاد شده: 29/دی/1399       آخرین ویرایش: 29/دی/1399     اخبار داخلی
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ آژانس مسافرتی آنلاین

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ آژانس مسافرتی آنلاین

🔴 آژانس مسافرتی آنلاین (OTA) 🔹 یک بازار مبتنی بر وب است به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا محصولات و خدمات مسافرتی از جمله هتل‌ها، پروازها، اتومبیل‌ها، تورها، سفرهای دریایی و موارد دیگر را مستقیماً با تأمین‌کنندگان سفر بررسی و رزرو کنند.  🔹 روزانه میلیون‌ها مسافر در سراسر جهان از OTA برای برنامه‌ریزی سفرهای تفریحی و کاری خود استفاده می‌کنند. 🔹 آژانس‌های آنلاین امکان دسترسی به میهمانان بالقوه در بسیاری از کشورها و شهرهای جهان را فراهم می‌کنند که دسترسی به آنها از طریق تلاش های بازاریابی معمولی بسیار دشوار است.  🔹 علاوه بر این، OTA ها بینش و ابزارهای بازار برای هدف قرار دادن مسافران، ایمن‌سازی و پردازش رزروها، برقراری ارتباط با میهمانان و مدیریت بازبینی‌ها را ارائه می‌دهند. 🔹 هتل‌ها با OTA ها کار می‌کنند. 🔹 هتل‌ها در هر اندازه و با هر نوع خدمات، قراردادهایی را امضا می‌کنند تا خود را در OTA ذکر کنند.  🔹 برای لیست اتاق‌های هتل در این بازار هیچ هزینه‌ای از قبل پرداخت نمی‌شود.  🔹 این آژانس‌های آنلاین فقط هنگام رزرو اتاق درآمد کسب می‌کند و درصدی از ارزش کل رزرو را برمی‌دارند.

ایجاد شده: 17/دی/1399       آخرین ویرایش: 17/دی/1399     مدیریت هتلداری
چیدمان میز در سرویس آمریکایی

چیدمان میز در سرویس آمریکایی

🔴 چیدمان میز در سرویس آمریکایی 🔹 ظروف شام در سرویس آمریکایی شامل دو چنگال، چاقو، چاقوی مخصوص کره، دو قاشق چای‌خوری، بشقاب سرویس ( اختیاری )، دستمال سفره، بشقاب نان و کره و گیلاس آب است. 🔹 امروزه چاقوی مخصوص کره و قاشق چای‌خوری دوم، اغلب از این چیدمان حذف می‌شوند. 🔹 چیدمان ظروف میز شام تقریباً یک اینچ از لبه میز فاصله دارد. 🔹 دستمال سفره بر روی بشقاب سرویس و یا به تنهایی و بدون بشقاب، در مرکز این چیدمان قرار می‌گیرد.  🔹 دو چنگال در سمت چپ دستمال قرار می‌گیرند.  🔹 چاقو در سمت راست دستمال سفره قرار می‌گیرد و سپس به ترتیب، چاقوی مخصوص کره و دو قاشق چای خوری قرار می‌گیرند. 🔹 لبه تیز چاقوها به سمت دستمال سفره قرار می‌گیرد. 🔹 گیلاس آب به طور مستقیم بالای چاقو قرار می‌گیرد.  🔹 بشقاب نان و کره دقیقا در بالای چنگال قرار می‌گیرد. 🔹 یک گزینه جایگزین در چیدمان سرویس آمریکایی، مکان قرارگیری چاقوی مخصوص کره است که می‌تواند بر روی بشقاب نان و کره نیز قرار بگیرد.  🔹 وقتی که سوپ یا یک پیش غذا سفارش داده می‌شود، میزبان آن را بر روی یک ظرف زیرین قرار داده و سپس سرو می‌کند. 🔹 سالاد در سمت چپ چنگال‌ها قرار می‌گیرد، و قهوه زمانی که سرو می‌شود در سمت راست قاشق قرار می‌گیرد.  🔹 غذای اصلی در بشقاب مخصوص شام در مرکز چیدمان قرار می‌گیرد.   🔹 ظروف مخصوص غذاهای خاص مانند یک قاشق سوپ همراه با سرو سوپ و یا یک چاقوی استیک همراه با استیک در صورت نیاز به روی میز آورده می‌شوند.  🔹 نان، غذاهای جانبی و مواردی از این قبیل در بهترین مکان و آسان‌ترین دسترسی بر روی میز قرار داده می‌شوند.

ایجاد شده: 8/آذر/1399       آخرین ویرایش: 8/آذر/1399     میزبانی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...