نتایج جستجو...
میانگین 73 درصدی اشغال واحدهای اقامتی کیش در نوروز امسال

میانگین 73 درصدی اشغال واحدهای اقامتی کیش در نوروز امسال

به گزارش هتل نیوز و به نقل از اقتصاد 24، سید علیرضا علوی رضوی در خصوص وضعیت گردشگری نوروز امسال نسبت به سال گذشته اظهار داشت: نوروز ۹۹، به دلیل وضعیت خاصی که کشور در آغاز فراگیری کرونا داشت، سفر به کیش به طور کامل ممنوع شد و همه اموردر تعلیق و رکود بود. امسال، گذشت زمان و آگاهی بیشتر در خصوص کرونا، شرایط سفر با رعایت کامل ضوابط را امکان پذیر کرد و جزیره به لحاظ اقامتی و خدماتی، در رونق خوبی بود. هر چند این میزان همچنان نصف آمار گردشگران کیش در نوروز ۱۳۹۸ است. سخنگوی ستاد نوروزی و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در بازه زمانی ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۰۰ هزار گردشگر وارد جزیره کیش شده‌اند که از این تعداد ۹۱ هزار و ۷۷۷ نفر آن‌ها از مسیر‌های هوایی وارد جزیره شدند. همچنین ورود خودرو در ایام نوروز به جزیره کیش به دلیل شرایط کرونایی و ظرفیت تحمل جزیره ممنوع بوده است. علوی در ادامه گفت: همچنین ۷ هزار و ۱۷۵ نفر از مسیر دریایی به وسیله اتوبوس‌های دریایی و بدون خودرو به جزیره آمدند. بر این اساس، با کاهش ورود مسافر به جزیره کیش، ظرفیت تحمل و تاب آوری جزیره رعایت شده واکثر تاسیسات گردشگری جزیره با همان ۵۰ یا ۶۰ درصد ظرفیتی که طبق وضعیت " رنگ بندی مناطق " به آن‌ها ابلاغ شده بود، پر شدند. وی با اشاره به اینکه نوروز امسال در مجموع نوروز خوبی به لحاظ اقتصادی برای جزیره کیش بود، به میزان اشغال تخت‌های اقامتی اشاره کرد و گفت: ضریب اشغال واحد‌های اقامتی در تعطیلات نوروز امسال بطور میانگین به ۷۳ درصد رسید. البته در یک یا دو روز، پیک ضریب اشغال هتل‌ها به ۹۸ درصد نیز رسید. به گفته علوی رضوی، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد گردشگران که نتوانستند از امکانات هتل‌ها استفاده کنند از خانه‌های اقامتی دوستان و آشنایان و خانه‌های مسافری استفاده کردند. سخنگوی ستاد نوروزی کیش تصریح کرد: حداکثر تعداد گردشگر در نوروز، مربوط به روز ششم بازه زمانی مورد اشاره (سوم فروردین) است که به حدود 30 هزار نفر در آن روز رسید که نسبت به پیک سال‌های قبل کماکان کاهش داشت. در روز سوم فروردین ۷ هزار و ۶۳۹ نفر ورودی گردشگر داشتیم. بیشترین میزان گردشگر مقیم هتل در روز چهارم فروردین ۱۲ هزار و ۷۶۵ نفر بوده است و ۹۴ درصد ضریب اشغال هتل‌ها در این روز بود. وی در ادامه گفت: گردشگر غیرهتلی در روز چهارم فروردین به ۱۷ هزار و ۲۳۹ نفر رسید و کماکان با پیک سال‌های قبل اختلاف داشته است. سخنگوی ستاد نوروزی کیش افزود: در مجموع ۳۶ درصد از گردشگرانی که وارد جزیره شدند، از رستوران ها، خدمات و موزیک زنده استفاده کردند. حدود ۷.۶ درصد آن‌ها از کلوپ‌های تفریحات دریایی استفاده کردند. همچنین از جنگ‌های شبانه ۷.۴ درصد، از کشتی‌های تفریحی ۵.۹ درصد استفاده شد. علیرضا علوی رضوی با تاکید بر اینکه نزدیک به ۹۲ هزار نفر از گردشگران از رستوران‌های با موزیک زنده استفاده کرده اند، گفت: این آمار بالا نشان می‌دهد تقریبا همه گردشگران از این خدمت نشاط آور، استقبال کره اند. وی افزود: همچنین ۱۹ هزار و ۱۸۵ نفر به کلوپ‌های تفریحات دریایی مراجعه کرده که هر نفر به طور متوسط ۲.۵ خدمت را دریافت کرده است. در واقع حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار بلیت خدمات دریایی فروخته شده است. 16 هزار و 41 نفر از کشتی‌های تفریحی و ۲۷ هزار و ۸۴۲ نفر نیز به جنگ‌های شبانه رفته‌اند. 23 هزار و 89 نفر در این ایام از کنسرت‌ها استفاده کردند که در مجموعه رو باز آوای خلیج فارس برگزار می‌شد. این مجموعه با رعایت کامل پروتکل‌ها و ظرفیت ۵۰ درصد پر شد و بولینگ مریم و مجموعه ساحلی مارینا هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. علوی بیان داشت: آمار استفاده کنندگان از ورزش‌های تفریحی عملا با سال ۹۸ تفاوت چندانی ندارد و این خود نشان دهنده این است که پذیرش این تعداد مسافر به جزیره کیش از نظر اقتصادی مناسب‌تر است. او در پایان خاطرنشان کرد: در سراسر نوروز، کیش در وضعیت زرد باقی ماند و از نظر رنگ‌بندی تغییری نکرد. وی همچنین در خصوص نظارت‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا گفت: در بحث کنترل بهداشتی، تیم‌های نظارتی چند برابر شد و بر بحث نظارت متمرکز بودیم. همین باعث شد که امسال تقریباً شرایط خوبی را پشت سر بگذاریم و بدون مساله یا بحران خاص، با طراوت و سلامت از تعطیلات عبور کنیم.

ایجاد شده: 16/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400     اخبار داخلی
«هتل‌های کپسولی» در انبار خاک می‌خورند

«هتل‌های کپسولی» در انبار خاک می‌خورند

به گزارش هتل نیوز ، حدود یک سال از واردات هتل‌های کپسولی به ایران می‌گذرد، اما از آن‌ها نه در فرودگاه‌ها اثری دیده می‌شود و نه در شهرهایی که قرار بود مستقر شوند. حالا مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی می‌گوید: هتل‌های کپسولی (وارداتی) به انبار فرستاده شده‌اند. ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۹ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رونمایی اولین نمونۀ هتل کپسولی وارداتی به ایران خبر داد و اعلام کرد که این کپسول‌ها به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به کشور وارد شده و قرار است تحت نظارت این کانون در استان‌های مختلف کشور به‌عنوان شکل جدیدی از مراکز اقامتی استفاده شود. در همان خبر از هادی سجادی‌راد، مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نقل شده بود که در فاز اول قرار است ۲۰۰ دستگاه از این هتل‌های کپسولی در شهرهای مختلف از جمله، تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز راه‌اندازی شود تا به‌عنوان یک محل اقامت و استراحت کوتاه‌مدت برای گردشگران مورد استفاده قرار گیرد. علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز در مراسم رونمایی خصوصی از نمونه این هتل‌ها گفته بود: یکی از مزایای این اماکن اقامتی این است که باعث تحول در اکو کمپ‌ها خواهد شد و به‌عنوان یک محل اقامتی مناسب و بصرفه می‌تواند در اماکنی مانند کمپ‌های مختلف، فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری، راه‌آهن و… در اختیار گردشگران قرار گیرد.واردات این هتل‌های کپسولی در شرایطی که صنعت گردشگری با همه‌گیری ویروس کرونا دچار چالش‌های اقتصادی بسیار شده و تا آن وقت از حمایت مالی بهره‌مند نشده بود، انتقادهای زیادی را متوجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرد. واردکنندگان این هتل‌ها معتقدند بودند استفاده از این کپسول‌ها برای گردشگری مزیت اقتصادی است و به محیط زیست کمک خواهد کرد. برنامه کانون جهانگردی و اتومبیلراتی طبق آن‌چه در مراسم رونمایی این کپسول‌ها اعلام شد تولید پنج‌هزار کپسول در داخل کشور در فاصله شش ماه تا دو سال با الگوگیری از نمونه‌های وارداتی و استقرار آن‌ها در بیش از ۸۰ نقطه شناسایی‌شده بود.آن زمان حواشی زیادی درباره هزینه ارزی که برای واردات انبوه این محصول صرف شده ایجاد شد، با این وجود نه از تعداد هتل‌های کپسولی وارداتی آماری داده شد و نه از هزینه ارزی که صرف خرید آن‌ها شده بود. در مردادماه ۹۹ حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ در مصاحبه‌ای واردات گسترده هتل کپسولی به ایران را تکذیب کرد و گفت که حدود ۱۰ مورد از این هتل‌ها توسط بخش خصوصی به کشور وارد و رونمایی شده است. اما در شهریورماه ۹۹ سجادی‌راد، مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره تعداد هتل‌های کپسولی واردشده به کشور گفت: فقط پنج کپسول وارد شده و قرار است در فرودگاه استفاده شوند. سوای این‌که هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه تعداد از هتل‌های کپسولی به کشور وارد شده و چه میزان ارز برای آن‌ها هزینه شده است، اکنون سرنوشت نامعلوم کپسول‌های واردشده و خط تولید داخلی وعده داده‌شده مساله است.حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ درباره سرنوشت هتل‌های کپسولی اطلاعات زیادی نمی‌دهد؛ فقط در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا به چنین جملاتی بسنده می‌کند: هر چیز جدیدی را برای مردم و مسؤولان بخواهید جا بیاندازید، آن‌قدر سختی و مشقت دارد که حد و حساب ندارد. مثلا آخرین رفت و برگشت‌های ما با جامعه هدف فرودگاه‌ها به بیش از ۵۰ جلسه رسید.هادی سجادی‌راد ـ مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ نیز درباره سرانجام کپسول‌های واردشده به ایسنا می‌گوید: پنج یونیت در وزارت گردشگری نمایش داده شد که ظرفیت ۱۰ نفر را داشت. ما از ابتدا هم بنای واردات نداشتیم. آن پنج یونیت هم حالا در انبار هستند. او گِره کار هتل‌های کپسولی را که قرار بود خط تولید داخلی داشته باشند و در کمپ‌های کویری، فرودگاه و بیمارستان مستقر شوند در خارج از این کانون می‌بیند و توضیح می‌دهد: بنا به درخواست شرکت فرودگاه‌ها، نمونه‌ای از محصول واردشده را در ساختمان اداری آن مستقر کردیم، چون خیلی از رؤسای فرودگاه‌ها هفتگی در آن مکان حضور دارند و به این شکل، کپسول‌ها در معرض دید آن‌ها قرار می‌گرفت. بسیاری از رؤسای فرودگاه‌ها کار را دیده‌اند و بسیار مشتاق‌اند. اگر موانع را در سیستم خودمان برطرف کنیم آمادگی داریم حداقل در پنج فرودگاهی که از ابتدای امر مدنظرمان بود آن‌ها را مستقر کنیم، اما بروکراسی اداری که وجود دارد، متاسفانه اذیت می‌کند. او یادآوری می‌کند: نگاه‌مان درباره هتل کپسولی ارائه سرویس لاکچریِ گران‌قیمت نبوده است. از روز اول هم گفته‌ایم در تمام دنیا زیرساخت اقامتی ارزان‌قیمت وجود دارد. سجادی‌راد اضافه می‌کند: وقتی می‌خواهید سرویسی را با قیمت اقتصادی در اختیار مخاطبان قرار دهید، طبیعتا چارچوب‌های اقتصادی پروژه متفاوت می‌شود. مثلا در طرح توجیهی هتل‌های کپسولی، هزینه‌ای که در نظر گرفته شده برای اقامت مصرف‌کننده در ساعت اول ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بود که مبلغ آن با افزایش ساعت اقامت به صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کرد، به طوری که بعد از چهار ساعت، هزینه به پنج‌هزار تومان به ازای هر ساعت اقامت می‌رسید.او درباره این‌که چرا با وجود بروکراسی فرودگاه‌ها، این پروژه ـ همان‌طور که در روز رونمایی گفته شده بود ـ از طریق مراکز و یا اماکن دیگر پیگیری نشد، می‌گوید: ما با بیمارستان‌ها هم مذاکراتی داشتیم، با وجود این‌که در ابتدای امر خیلی استقبال کردند؛ چرا که برای ساماندهی همراهان بیماران خیلی می‌توانست موثر باشد، ولی وقتی وارد کار شدیم با عدم همکاری این بخش‌ها مواجه شدیم. سجادی‌راد تاکید می‌کند: نگاه ما تسهیل‌گرانه است. این کار را به عنوان منبع درآمد درنظر نگرفته‌ایم. هدف این است باگ‌هایی که در سیستم اقامتگاهی کشور وجود دارد با نگاه حمایتی وزارتخانه برطرف شود، ولی از نظر دستگاه‌های دیگر اگر پروژه‌ای سودآوری داشته باشد وارد آن می‌شوند. دغدغه خدمات‌دهی وجود ندارد. اگر منافع زیادی داشته باشد همراهی می‌کنند.او ادامه می‌دهد: دغدغه خدمات‌دهی باید وجود داشته باشد، چون درحال حاضر ۱۵ سرویس خدماتی اقامتی نسبت به استاندارد جهانی عقبیم. باید این سرویس‌ها در فرودگاه‌ها و حتی به مراکز درمانی اضافه شود. در کشورهای دیگر معمولا مشکل اقامت کمتر وجود دارد، ولی در ایران حتی اقامت همراه بیمار مساله است. مسؤولان یکی از بیمارستان‌ها اذعان می‌کردند از ساعت ۱۲ شب به بعد باید از بین درخت‌ها همراهان بیمار را پیدا و  از محوطه بیمارستان خارج کنند. حتی وقتی در بیمارستان را می‌بندند صبح می‌بینند همان افراد از دیوار وارد محوطه بیمارستان شده‌اند، چون جایی برای اقامت ندارند. وقتی با همان مجموعه درمانی برای استقرار این سیستم اقامتی ارزان صحبت می‌کنیم می‌گویند بودجه نداریم، بعد که ما وارد عمل می‌شویم و می‌خواهیم زیرساخت این اقامت را برای آن‌ها تامین کنیم، متوجه می‌شویم مشکل اصلا بودجه نبوده است. این پروژه فعلا در چنین گیر و دارهایی گرفتار است. مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که چطور یک وزارتخانه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) قدرت و نفوذ برای استقرار این چند کپسول و یا راه‌اندازی خط تولید آن را ندارد؟ اظهار می‌کند: در اکثر شئونات کشور زمانی که موضوع بین دو شخصیت حقوقی مستقل مطرح می‌شود، حتی زمانی که منافع مشترک دارند و همسو هستند، این امکان همچنان مطرح است که دغدغه مشترک نداشته باشند.سجادی‌راد درباره این‌که درحال حاضر روی تولید چه تعداد هتل کپسولی برنامه‌ریزی شده است؟ می‌گوید: هتل کپسولی مثل تولیدات دیگر نیست، براساس پروژه‌ای که تعریف می‌شود این آمادگی وجود دارد تعداد مورد نظر تولید و در اختیار گذاشته شود. مثلا طی مذاکراتی که با شرکت فرودگاه‌ها داشتیم قرار شد در پنج فرودگاه، ۱۰ هتل کپسولی مستقر شود. او درباره شرکت‌هایی که ساخت را باید انجام دهند نیز توضیح می‌دهد: در همان روزهای نخست از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای تولید این محصول در داخل اطلاع‌رسانی انجام دادیم. چند شرکت دانش‌بنیان مراجعه کردند و گفتند دو ماه دیگر نمونه‌هایی را ارائه می‌دهند، اما بیشتر در حد حرف بود، چون بعد تلفن‌شان را هم جواب ندادند. شرکت‌های دیگر اما مطالعاتی را انجام دادند و حتی کارخانه‌هایی را که می‌توانند مواد اولیه تولید کنند نیز شناسایی کرده‌اند. الان تمام اجزای خط تولید در داخل فراهم است، ولی آن شرکت دانش‌بنیان یک عدد مشخص برای تولید نیاز دارد تا کار را شروع کند، این‌که محصولی تولید شود و مستقیم به انبار برود که منطقی نیست.مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از واردات چنین محصولی، مطالعه و نیازسنجی در داخل انجام شده بوده و اگر این‌طور بوده چرا هنوز سایر بخش‌ها متقاعد نشده‌اند و چرا هنوز بعد از یک سال در هیچ کجا این هتل‌های کپسولی مستقر نشده است؟ می‌گوید: برای این که نگاه‌مان متفاوت است. نیاز نبود قبل از واردات صحبت شود. لازم بود ابتدا تلنگر وارد شود. البته آن تلنگر به بدنه جامعه یا ذینفعان وارد شد، اما نگاه‌مان با آن‌هایی که باید همراه می‌شدند، متفاوت است. ما فکر می‌کنیم آن‌ها توجیه هستند و حتی نمونه‌هایی را در کشورهای دیگر دیده‌اند، اما وقتی می‌خواهیم کار را با هم شروع کنیم، توقع دارند مطابق استانداردهای آن‌ها عمل کنیم و مواردی مثل حق‌الارض و حق‌السهم طلب می‌کنند. سجادی‌راد در پاسخ به این‌که آیا می‌توان نتیجه گرفت که این پروژه به لحاظ اقتصادی جذاب نبوده است؟ اظهار می‌کند: پروژه زمانی که تعریف می‌شود جدول‌های اقتصادی دارد که میزان سرمایه‌گذاری اولیه، هزینه بهره‌برداری سالانه و درصد سود برای سرمایه‌گذاری در آن مشخص است. به هر حال باید کاری کنیم که شرکت دانش‌بنیان در انتها متضرر نشود. مثلا در پروژه‌های عمرانی یا شهرداری‌ها برای ترغیب بخش خصوصی حداقل باید ۴۰ درصد سود درنظر گرفته شود که سرمایه‌گذار را وارد کار کند. اما نظر شرکت فرودگاه‌ها این بود که حداقل سود ۲۵ درصد باشد. با این شرایط هیچ سرمایه‌گذاری وارد نمی‌شد. با این حال، شرکت‌های دانش‌بنیان را متقاعد کردیم که هر پروژه دانش‌بنیانی لزوما به تولید حجم زیادی پول ختم نمی‌شود و در واقع قرار است یک خدمات جدید ارائه شود. تمام اهتمام‌مان را گذاشتیم که این شرکت دانش‌بنیان را همراهی کنیم اما فضای کلی همراه نیست و طرف‌های مقابل علی‌رغم این‌که در نامه‌های‌شان ابراز تمایل می‌کنند، اما در مذاکره و عمل به نقطه مشترک نرسیده‌ایم.

ایجاد شده: 16/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400     اخبار داخلی
کاهش ۹۵ درصدی اقامت گردشگران در هتل‌های اصفهان

کاهش ۹۵ درصدی اقامت گردشگران در هتل‌های اصفهان

به‌گزارش هتل نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، " فریدون اله‌یاری " مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان، گفت: «در نوروز امسال و در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از مجموع ۳۵هزار تخت در استان تنها ۵۰درصد ظرفیت اقامت واحدهای اقامتی به گردشگران نوروزی اختصاص پیدا کرد.» او با اشاره به کاهش ظرفیت اقامت استان اصفهان در نوروز امسال، افزود: «در نوروز امسال از ظرفیت هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مهمانپذیرها و خانه‌‌مسافرها به شرط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی استفاده و از ظرفیت بیش از ۵هزار کلاس آموزش‌و‌پرورش و کمپ‌های موقت در راستای حفظ سلامت گردشگران نوروزی چشم‌پوشی شد.» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان ادامه داد: «بررسی نهایی آمار اقامت گردشگران نوروزی در واحدهای اقامتی مورد تأیید این اداره‌کل حاکی است که اقامت گردشگران با کاهش ۹۵درصدی در مقایسه با نوروز ۱۳۹۸ و پیش از شیوع بیماری کرونا رقمی معادل ۱۲۱هزار نفر را در بر می‌گیرد.» او گفت: «براساس تحلیل آمارهای گردشگران در دبیرخانه ستاد سفر استان، از این تعداد ۳۳,۴۷درصد در هتل‌ها، ۳۲.۱۲درصد در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ۸۴.۴درصد در هتل‌آپارتمان‌ها، ۵.۹درصد در مهمانپذیرها، ۳۰.۱درصد در مجتمع‌های گردشگری و کمتر از یک درصد در خانه‌‌مسافرهای رسمی اقامت داشته‌اند.»

ایجاد شده: 16/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400     اخبار داخلی
کاهش ۹۶ درصدی مسافران در نوروز ۱۴۰۰

کاهش ۹۶ درصدی مسافران در نوروز ۱۴۰۰

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، "ولی تیموری " معاون گردشگری کشور با اشاره به کاهش ۹۶ درصدی گردشگران نوروزی در سال جاری گفت: امسال  بیشتر مردم بر اساس توصیه ها به سفر نرفتند. وی با اشاره به ممنوعیت سفر در نوروز ۹۹ گفت: از ۲۸ اسفند ۹۹ تا سیزدهم فروردین سال جاری دو میلیون ۵۵۷ هزارو  ۸۴۱ نفر شب اقامت در مراکز تحت نظارت وزارت گردشگری اقامت کردند که با احتساب دو و نیم شب اقامت در این مدت حدود  یک میلیون نفر در نوروز به سفر رفته اند. وی گفت: این آمار در مقایسه با سال ۹۸ کاهش شدیدی داشته است. بر اساس آمار در مدت مشابه در سال ۹۸، ۷۲ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۵۷ نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است. تیموری متوسط ضریب اشغال مراکز اقامتی تحت نظر وزارت گردشگری را ۳۷ درصد اعلام کرد و گفت: بر اساس آمارهای رسیده ۲۳ میلیون بازدید از جاذبه های گردشگری کشور توسط گردشگران داخلی به ثبت رسیده است. وی در توضیحی درباره این میزان بازدید کننده گفت: امسال بسیاری گردشگران نوروز به سفر کوتاه رفتند و شب به منزلشان بازگشتند و اقامتی در مراکز اقامتی نداشتند. تیموری با اشاره به اینکه بیشترین میزان گردشگر به استان مازندران متعلق است گفت: خوزستان (در شهرهای آبی و زرد) میزبان کمترین مسافر در نوروز ۱۴۰۰ بوده است. بر اساس آمار تنها کمتر از ۷۰۰ نفر به خوزستان سفر کردند. بازدیدهای نظارتی به صورت مرتب انجام می شد. در این مدت ۵۹ هزار و ۴۱۰ بازدید نظارتی انجام شد و در مجموع ۳ هزارو ۱۸۱ مجموعه تذکر اخطار و تعلیق شدند. شیوع کرونا از سال ۹۸ بیش از هر چیز به صنعت گردشگری آسیب زد. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضرر صاحبان این مشاغل را تنها در ۹ ماه سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. دولت تلاش داشت با دو بسته حمایتی بخشی از ضررها را جبران کند،  که البته مورد رضایت فعالان این عرصه واقع نشد. نوروز ۹۹ سفر ممنوع بود؛ امسال اما ممنوعیت وجود نداشت و علاقمندان سفر می توانند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در شهرهای سفید، آبی و زرد به سفر روند.

ایجاد شده: 16/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400     اخبار داخلی
کاهش ۷۸ درصدی بازدید از اماکن گردشگری فارس در نوروز ۱۴۰۰

کاهش ۷۸ درصدی بازدید از اماکن گردشگری فارس در نوروز ۱۴۰۰

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " مصیب امیری " مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، روز ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، اظهار کرد: «آمار بازدیدکنندگان از اماکن فرهنگی‌تاریخی استان از ۲۵ اسفندماه تا ۱۳ فروردین‌ماه سال جاری، ۲۵۲هزار و ۲۱۹ نفر بوده درحالی‌که در سال ۹۸ این آمار یک ‌میلیون و ۱۳۲هزار و ۲۱۸ نفر بوده است.» او با اشاره به نظارت‌های مستمر در ایام نوروز از مراکز اقامتی مجاز و اماکن تاریخی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ادامه داد: «مجموعه فرهنگی‌تاریخی آرامگاه حافظ با ۹۱هزار و ۴۲۴ بازدیدکننده بیشترین بازدید را داشته است، بعد از آن مجموعه فرهنگی‌تاریخی آرامگاه سعدی با ۴۸هزار و ۵۳۴ بازدید، مجموعه میراث جهانی تخت جمشید با ۳۸هزار و ۲۹۷ بازدید، مجموعه زندیه با ۳۶هزار و ۱۹۱ بازدید و مجموعه میراث جهانی پاسارگاد با ۱۶هزار و ۷۹۲ بیشترین بازدیدها را داشته‌اند.» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به افزایش ساعت بازید از اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان بر اساس دستور ستاد استانی مقابله باکرونا باهدف جلوگیری از تجمع گردشگران و مسافران و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیان کرد: «بازدید از این اماکن سانس‌بندی شده بود و برای این‌که مشکلی پیش نیاید، گیشه‌های ارائه خدمات هم برای فروش بلیت فعال بودند.» او اظهار کرد: «ضریب اشغال هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها امسال به حدود ۳۰ درصد رسید.» امیری ادامه داد: «امسال اسکان در کمپ‌ها، اسکان‌های چادری و مهمان‌پذیرهای دولتی ممنوع بوده است و مسافران تنها امکان استفاده از مراکز اسکان تحت نظارت میراث‌فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی را داشتند.»

ایجاد شده: 15/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 15/فروردین/1400     اخبار داخلی
افت شدید سفرهای خارجی و تورهای داخلی در نوروز ۱۴۰۰

افت شدید سفرهای خارجی و تورهای داخلی در نوروز ۱۴۰۰

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، "امیرپویان رفیعی‌شاد" رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران؛  وضعیت تورهای ورودی، خروجی و داخلی را در آستانه پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز شرح داد و اظهار کرد: سفر به خارج از کشور برای تعطیلات نوروز با کمترین استقبال مواجه شده است. اگرچه همه‌گیری ویروس کرونا در کاهش تقاضا بی‌تاثیر نبوده، اما شرایط اقتصادی و معیشت مردم عامل اثرگذارتری به شمار می‌آید. وی ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی برای تعطیلات نوروز کشورهای کمی را می‌توانند تبلیغ کنند؛ محدودیت ویزا در دوران همه‌گیری کرونا شرایط متفاوتی را برای سفرهای خارجی رقم زده است. جز چند کشور همسایه، گرایش انگشت‌شمار آژانس‌ها به تبلیغ و اجرای تورهای افریقا در تعطیلات نوروز نیز به همین دلیل است؛ چرا که کشورهای افریقایی در مقایسه با سایر کشورها مقررات آسان‌تر و محدودیت‌های کمتری برای صدور ویزا دارند، اما هزینه‌های هنگفت این تورها با توجه به نرخ ارز و افزایش هزینه‌های معیشت باعث شده سفر افریقا نیز با اقبال چندانی مواجه نشود. تعداد متقاضیان این تورها بسیار کم است. رفیعی‌شاد اضافه کرد: در بین کشورهای همسایه با توجه به مقررات ویزا، درحال حاضر سفر به ترکیه و ارمنستان راحت‌تر است که شرایط اقتصادی باعث شده استقبال از  تورهای این مقاصد نیز پایین باشد. او درباره محدودیت‌های مرزیِ کشورهای همسایه برای اجرای تور زمینی و اتوبوسی که برای مقرون به صرفه‌تر شدن هزینه‌ها برای نوروز ١۴٠٠ بیشتر آگهی و تبلیغ شده‌اند، اظهار کرد: هنوز محدودیتی برای سفر زمینی به کشورهایی مثل ارمنستان و ترکیه اعلام نشده است. رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران درباره وضعیت تورهای داخلی، به بلاتکلیفی و اظهارات متناقض متولیان که برای آژانس‌های مسافرتی و مردم مشکل‌آفرین شد، اشاره کرد و گفت: برای ما سوال بود که هماهنگی در هیأت دولت و بین وزرای گردشگری، بهداشت و ... تا این حد سخت بود!؟ آژانس‌ها تا همین یکی دو روز قبل نمی‌دانستند پیش‌پرداخت تور و خدمات را از مسافر دریافت کنند، هزینه هتل‌ها را واریز کنند، تور بفروشند، چه کار کنند؟ همه ما در یک بلاتکلیفی به سفر می‌بردیم. تکلیف سفرهای نوروزی نباید ۲۵ اسفند مشخص می‌شد، باید از یک ماه قبل تعیین تکلیف می‌شدیم. او افزود: این بلاتکلیفی باعث شد آمار ثبت‌نام در تورهای امسال حدود ۱۰ درصد تورهای نوروز ۹۸ باشد. چه سالی را سراغ دارید که برای ۲۸ اسفندماه قطار یا پرواز تهران ـ مشهد صندلی خالی داشته باشد؟ وضعیت امسال واقعا متفاوت بود. حتی با وجود این‌که تعداد پروازها و قطارها محدود شده است، اما چالش زیادی وجود ندارد. قطعا این اقبال کم فقط به خاطر ویروس کرونا نیست؛ مساله اقتصاد و هزینه‌ها عامل اثرگذارتری است. او درباره محدودیت سفر تورها به مناطق قرمز و نارنجی نیز گفت: قبلا اعلام کرده بودند سفر با تور و رزرو هتل محدودیتی ندارد. هنوز بخشنامه جدیدی خلاف آن به دست دفاتر خدمات مسافرتی نرسیده است. رفیعی‌شاد نگاهی هم داشت به وضعیت تورهای ورودی و اظهار کرد: تعداد محدودی ویزا با عنوان درمان برای اتباع خارجی صادر می‌شود، اما با توجه به سرعت واکسیناسیون در برخی کشورها، وزارت بهداشت و وزارت خارجه در پذیرش گردشگران خارجی می‌توانند رویه را تغییر دهند، درحالی که این مطالبه تا کنون مسکوت مانده است. رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران به حال بحرانی صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی که نوروز ١۴٠٠ را از دست دادند،  ما همچنان امیدواریم حمایت شویم. بحث‌مان صدقه گرفتن نیست، ولی تسهیلات و تهمیدات برای روی پا ماندن این صنعت می‌خواهیم. با معافیت‌های مالیاتی و تامین اجتماعی کمک کنند این صنعت حداقل وضعیت اورژانسی موجود را حفظ کند و بقایی داشته باشد.

ایجاد شده: 29/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 29/اسفند/1399     اخبار داخلی
آقاى وزير ! با يك استعفا خوشحالمان كنيد

آقاى وزير ! با يك استعفا خوشحالمان كنيد

⭕️ نامه شديدالحن دبير جامعه هتلداران ايران خطاب به وزير بهداشت🔸 آقاى وزير راه حل فقط در تامين و توليد واكسن است و بس !🔸 بيراهه نرويد🔸 بازى رنگ بندى را تمام كنيد !  جناب آقای نمکی وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی  سلام   با احترام قصد برآن دارم حقایقی را به عرض برسانم و تمامی سعی و تلاش خودم را در این مکتوب به کار می برم که عفت کلام را حفظ کنم و آن هم نه به دلیل رفتار و گفتار و عملکرد شما بلکه فقط به احترام نیروهای جان بر کفی که در این یک سال و سالهای قبل با جان و دل در خدمت مردم عزیز ایران بوده اند و شما در وزارتخانه متبوع به هرحال نماینده آنها محسوب می شود .   جناب آقای وزیر ، تا به کجا می خواهید با شعار و سخنرانی و ارائه آمارهای آنچنانی ، مشکل این ویروس منحوس را حل کنید ؟! دقیقا در همین روزها در سال گذشته با شروع پاندومی و با کمال قدرت ، اعلام فرمودید ، به این مضنون که : ویروسی در کار نیست !! تا اینکه خود مبتلا شدید ! و این آغاز یک فرآیند آزمون و خطا بود .   با یک بررسی اجمالی و نگاهی گذرا بر عملکرد یک ساله جنابعالی ، به واقع چه می بینیم ؟ به جز اینکه بی اعتمادی مردم را نسبت به توصیه های خود با بالاترین درجه رساندید ! با یک آمارگیری میدانی و ساده خود متوجه میشوید که مردم عزیز در جای جای این مملکت دیگر به شما امیدی ندارند و دیگر شما را باور ندارند ، برای جلب توجه و برگشت اعتماد مردم حتی حاضر می شوید به بدترین صورت ممکن اعلام فرمایید واکسن ایرانی که هنوز تائید خود را نگرفته جهت آزمایش بالینی به فرزند و جگر گوشه یکی از مسئولین تزریق شد!! با توجه به در اختیار داشتن بالاترین کرسی در ستاد کرونا و در اختیار قرار داشتن کلیه ابزار سخت افزاری و نرم افزاری حتی نتوانستید دو استان شمالی کشور را کنترل نمائید تا چه رسد به سایر شهرها و استانهای این کشور پهناور و در طول تمام این مدت و در این سال طولانی و زجرآور ، انگشت اتهام شما فقط به مردم اشاره داشت و لاغیر .  حتی برای یکبار و در یک مورد کوچک نیز اعتراف نکردید که اشتباه می کنید و اگر معاونین و مشاورین جنابعالی نیز نقدی داشتند خط بطلانی بر نظر آنها کشیده و خود را مبرا از هر اشتباهی دانستند ، فقط هر روزه رقم و اعداد اعلام فرمودید و خوشحال از اینکه شتابش کند شده و یا شیب آن رو به کاهش است ، وزیر عزیز اینها رقم و عدد نیستند ؛ این آمار و این شمارش ها ، هموطنان عزیزی هستند که یا باید تا پایان عمر با ریه معیوب خود بسوزند و بسازند و یا اینکه جان گرانبهای خود را از دست بدهند . هیهات ! شاهد چه بازی ها و سناریو های پیوسته و بی نتیجه بودیم !! رنگ آمیزی استانها و شهرها ، درجه بندی مشاغل و صنوف ! و سلسله وار دستورالعمل ، دست تان را بشویید و اینجا بروید و آنجا نروید ! این شغل تعطیل کند و آن صنف تعطیل نکند . یکی از شاهکارهای بزرگ ، بالاخره توانستید برای یک مدت کوتاه انتقام خود را از قلیان سراها و چایخانه ها بگیرید و با کمک نیروی انتظامی فعالیتشان را متوقف کنید و با تبلیغات بسیار مبنی بر اینکه دود قلیان کرونا را چنان منتشر میکند که احدالناسی در اطراف آن زنده نماند !!   و ای کاش حداقل بهترین فرصت بود برای اینکه مصرف دخانیات و سیگار کشیدن را در انظار عموم ممنوع می کردید که شاید همین یک قلم به عنوان یک قلم به به عنوان یک کار مثبت می توانست در تاریخ به نام شما ثبت شود . هر زمان هم انتقادی صورت گرفت پاسخ شنیدیم : میدانید در آمریکا هر روز چند نفر مبتلا شده و میمیرند ؟! مردم در حسرت واکسن هستند ، چرا نمی توانید درک کنید ؟!  و اما صنعت گردشگری و هتلداری را به فنا بردید و چنان بلائی را بر آن نازل کردید که حتی ستاد کرونا مجبور می شود گفتار شما در مورد آن را ، اظهار نظرهای شخصی قلمداد کند !! تاریخ در مورد شما قضاوت خواهد کرد ، پایه های این صنعت چنان متزلزل شده که سالها باید صبر کرد تا جایگاه خود برگردد، واحد های اقامتی مجاز ، به تعطیلی کشانده شده و بزرگترین ضربه را هتلهای کشور این سرمایه های ملی متحمل شدند، چگونه به خود حق می دهید که جلوی شادی مردم عزیز را بگیرید ؟ مگر شما نبودید که سال گذشته فرمودید به سفر نروید تا سال 1400 با فراغ بال به گردش بپردازید ؟! و حال اگر سفر بروند موج چهارم و پنجم شروع میشود! اگر ویلا دارید می توانید سفر کنید اما در پارک چادر زدن ممنوع است ، اگر واچر هتل دارید اشکال ندارد بروید ، با تور هم میتوانید بروید ، با هواپیما هم میشود! حتی با قطار هم اشکالی ندارد ، فقط آن دسته از مردم عزیزی که با اتومبیل خود و با اندک ذخیره ای که دارند میخواهند به گردش بپردازند حق سفر ندارند!! و وا مصیبتا ! که ویروس جهش یافت و انگلیسی شد و شما مردم باعث شدید چندمین موج به راه بیافتد !! در این یک سال به همت شما ، واحدهای اقامتی غیر قانونی به مانند علف هرز و قارچ گونه در مناطق گردشگری رشد کردند . آیا نمی توانستید حداقل راهکاری پیشه کنید ؟! شما که مردم و تمامی نهادهای دولتی و فعالان وابسته به صنعت گردشگری را به باد انتقاد گرفتید ، حداقل وظیفه داشتید در مورد رشد این گونه مراکز نیز دستور العملی صادر بفرمائید ! هرچند همانند سایر دستورات به بایگانی و فراموشی سپرده می شد !! یکی از هیجان انگیز ترین بازی ها ، سامانه ای ساخته و پرداخته شد و در اختیار هتل ها و سایر مراکز گردشگری قرار گرفت که در زمان پذیرش باید شماره ملی گردشگر را وارد و اگر ایشان مبتلا بود پذیرش انجام نشود !! این بدان معناست که با فرض برآنکه شخص احساس ناراحتی کرد و به مراکز مجاز مراجعه و متوجه شد کرونا گرفته به منزل برگشته و با افتخار و خوشحالی دست زن و بچه خود را میگیرد و کیلومتر ها سفر می کنند و در مقصد پذیرش هتل متوجه شده و به فوریت نیروهای بهداشتی را جهت دستگیری مجرم مطلع می نمایند !  آقای وزیر ، زهی خیال باطل که در این تعطیلات پلیس راهور را به زحمت می اندازید و چاره ندارند و به جریمه کردن می پردازند که آن هم کارساز نخواهد بود و خود بهتر می دانید که برای بسیاری از مردم جریمه شدن عادی است ، تنها راه حل واکسینه عمومی بود که از مردم دریغ کردید و امیدوار به این هستید که به دنیا بگویید عملکرد ایران با مدیریت جنابعالی برای مبارزه با کرونا بهترین روش بوده است !!  ختم کلام اینکه جناب آقای نمکی ، مردم کشور عزیزمان تقاضای شروع واکسیناسیون را دارند ، آیا بهتر نیست به جای التماس و مطالبه گری از مردم در جهت عدم شادی و نشاط سفر ، به دولت التماس کنید که شیوع واکسیناسیون را تسریع کنند . اگر خودتان نمیتوانید هیئت دولت را راضی به این امر کنید ، بهترین کار استعفا دادن است . قبل از آنکه به وسیله نمایندگان مردم و خود مردم استیضاح شوید و این تنها کار مثبتی است که در انتهایی ماموریت دولت می توانید انجام دهید .  با احترام – اسکندریون دبیر و عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران  رئیس جامعه هتلداران استان زنجان

ایجاد شده: 28/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 28/اسفند/1399     اخبار داخلی
کاهش ۸۰ درصدی گردشگران سلامت مشهد در سال ۹۹

کاهش ۸۰ درصدی گردشگران سلامت مشهد در سال ۹۹

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " محمداسماعیل خیامی " مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص جایگاه گردشگری سلامت مشهد در کشور اظهار کرد: گردشگری سلامت در مشهد به دلیل وجود مزیت‌های بالای رقابتی از جمله بارگاه منور رضوی، مراکز تشخیصی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی مجهز و وجود پزشکان و کادر درمان حاذق با برخورداری از امکانات مناسب گردشگری و اقامتی، رویکرد مطلوبی برای سفر بیماران خارجی به مشهد و انجام امور تشخیصی و درمانی خود ایجاد کرده است؛ تا جایی که در حال حاضر مشهد یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در کشور محسوب می‌شود.وی در پاسخ به این سوال که در سال ۹۹ چه تعداد بیمار خارجی در مشهد بستری شده‌اند، گفت: در طول یک سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا و ممانعت از ورود گردشگران خارجی و عدم صدور روادید برای ورود به کشور، گردشگری سلامت مشهد اثرات منفی زیادی را متحمل شده است.مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۲ هزار و ۴۰۰ بیمار خارجی در مشهد بستری شده بودند و در سال جاری با توجه به افت شدید ورود بیماران، این میزان تا اوایل اسفند به ۴۳۳۰ نفر تنزل داشته است؛ عمده این آمار مربوط به ابتدای سال ۹۹ بوده که گردشگران سلامت مشهد پیش از شیوع کرونا وارد کشور شده بودند.خیامی ادامه داد: امیدوارم پس از رهایی از این بیماری مجددا رویکرد مناسبی جهت مراجعه توریسم پزشکی به شهر مشهد ایجاد شود که با توجه به درخواست‌ها و تقاضاهای انباشته شده برای دریافت ویزای درمانی از سوی اتباع سایر کشورها برای سفر به ایران، این مهم محقق شود.وی خاطرنشان کرد: البته در ایام کرونایی، مدیریت گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت ورود بیماران اورژانس خارجی، پروتکل‌های ویژه‌ای را مصوب کرد تا از سلامت اتباع خارجی در خصوص کووید-۱۹، پیش از ورود به کشور و پس از انجام امور درمانی در مشهد و بازگشت به کشور خود، اطمینان حاصل کند.مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص این که چه کشورهایی بیشترین بستری و خدمات درمانی را در مشهد داشته‌اند، تشریح کرد: با توجه به آمارهای ثبت شده در سامانه‌های وزارتی، ۹ کشور افغانستان، عراق، عربستان، بحرین، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، الجزایر و آنگولا بیشترین مراجعه به مراکز درمانی مشهد را داشته‌اند.خیامی در مورد مقایسه عملکرد ایران به خصوص شهر مشهد نسبت به کشورهای همسایه همچون ترکیه تصریح کرد: امکانات و تجهیزات مراکز تشخیصی و درمانی، دانش و تبحر پزشکان و کادر درمانی مشهد در سطح منطقه کم‌نظیر است. تمام سعی و تلاش همکاران ما در مطب‌ها، موسسات تشخیصی و مراکز درمانی ارائه خدمات مطلوب و منطبق با استاندارهای لازم به بیماران بوده و خواهد بود؛ از همین رو حضور بیماران خارجی در مشهد و درخواست بالای آنان برای سفر به این شهر، نشان‌دهنده وضعیت مطلوب و عملکرد مثبت نظام درمانی در این زمینه است.وی هم‌چنین در خصوص تعامل و همکاری سایر ارگان‌های مشهدی گفت: گردشگری سلامت و ارائه خدمات مطلوب در این زمینه یک مقوله چند بعدی است که شامل ارائه خدمات در کلیه ابعاد گردشگری و سلامت نیز می‌شود. این خدمات شامل اخذ و تمدید ویزا، تهیه بلیت رفت‌وآمد، برنامه‌ریزی برای اقامت، برنامه‌های زیارتی و سیاحتی، مشاوره‌های پزشکی، انجام امور تشخیصی و درمانی، پیگیری وضعیت بیمار در دوران نقاهت و... می‌شود.مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در این مسیر علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دستگاه‌های مختلفی از جمله استانداری خراسان رضوی، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان نظام پزشکی، وزارت امور خارجه، پلیس گذرنامه، دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی در ارائه خدمات از مبدا تا مقصد به ایفای نقش می‌پردازند.

ایجاد شده: 23/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399     اخبار داخلی
هتل‌ها اجازه پذیرش مسافر تا ۵۰ درصد ظرفیت را دارند

هتل‌ها اجازه پذیرش مسافر تا ۵۰ درصد ظرفیت را دارند

به گزارش هتل نیوز ، "حمید یزدانی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم امروز در گفت وگویی با خبرنگار فارس در قم با بیان این که نظارت و بازدیدهای مشترک اداره کل متبوع خود بر اماکن اقامتی و گردشگری بر اساس جدول نظارت روزانه پیگیری می شود اظهار کرد: پایش آمار گردشگران خارجی و داخلی در دستور این اداره کل قرار دارد. وی اضافه کرد: تأمین اقلام بهداشتی اماکن اقامتی تحت نظر یکی دیگر از برنامه های این اداره کل در روزهای پایانی سال جاری و آغاز سال جدید است، ضمن آن که نصب بنرها و پلاکاردهای هُشداردهنده درباره کرونا نیز در این اماکن ادامه خواهد یافت. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم همچنین یادآور شد: نظارت ها و بازدیدهای مشترک مربوط به سفرهای نوروزی که از امروز بیستم اسفند ماه آغاز شده است، تا بیستم فروردین ماه سال آینده تداوم دارد، ضمن آن که لیست کشیک های این اداره کل نیز در این موضوع به همه سازمان ها و نهادهای استان اعلام خواهد شد. وی درباره اتباع خارجی ساکن اماکن اقامتی تحت نظر قم نیز گفت: دو هفته قبل حدود 360 نفر از اتباع در این اماکن پذیرش شده بودند که حدود 260 نفر از آن ها عراقی بودند، ضمن آن که این آمار در هفته اخیر به حدود 250 نفر کاهش داشته که از این تعداد، حدود 180 نفر از اتباع عراقی هستند. یزدانی با اشاره به این که باید پرسید آیا واحدهای اقامتی در ایام نوروز پذیرش دارند یا خیر بیان داشت: این مسئله باید مشخص شود تا بتوان بر اساس آن برنامه ریزی های لازم را صورت داد. وی سپس به برخی مشکلات در زمینه نظارت ها و بازرسی توجه داد و خاطر نشان کرد: نوع هماهنگی با واحدهای مسؤول باید مشخص باشد، ضمن آن که گاهی برخی اتباع خارجی از پذیرش مسؤولیت های تست مثبت کرونا خود سر باز می زنند که در این باره نیز باید تدبیر لازم صورت گیرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در عین حال گفت: خوشبختانه طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، هیچ یک از برگه های سلامت گردشگران مقیم در قم جعلی نیست، ضمن آن که طبق دستور این دانشگاه و مرکز بهداشت، هر یک از گردشگران خارجی که دارای علامت بیماری کرونا باشند به مراکز بهداشتی معرفی می شوند.

ایجاد شده: 23/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399     اخبار داخلی
آیا وزارت بهداشت بدهی هتل‌ها را پرداخت می‌کند؟

آیا وزارت بهداشت بدهی هتل‌ها را پرداخت می‌کند؟

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، «سیدامیر ناصرالدین طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران استان یزد با گلایه از صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان وزارت بهداشت، اظهار کرد: آیا سفر امن و ایمنی که تحت نظارت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‎شود کرونا را شایع می‌کند اما متروها، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و سایر اصناف نقشی در شیوع کرونا ندارند؟ وی با تاکید بر این که تعطیلی سفر بدون هیچ مطالعه‌ای از سوی عوامل وزارت بهداشت منطقی نیست، گفت: تاکنون هتلها و زیرساخت‌های گردشگری متحمل خسارت‌های چشمگیری شده‌اند و دولت نیز با حمایت‌های ناچیز خود نتوانسته حتی کمکی به این بخش‌ها داشته باشد لذا سوال اینجاست که آیا وزارت بهداشت اقساط وام و بدهی‌های هتل‌ها و مراکز اقامتی را پرداخت می‌کند؟ این مسئول با اشاره به این که تاکنون هیچ آماری از ابتلا به کرونا در هتل‌ها مشاهده و گزارش نشده است، تصریح کرد: در حالی هیچ آماری از ابتدای کرونا و سرایت آن به پرسنل هتل‌ها و گردشگران مقیم این واحدها گزارش نشده که سایر اصناف، صنایع و بیمارستان‌ها مشمول شیوع کرونا در کشور بودند. طباطبایی در خصوص مصداق نگاه غیرعادلانه به گردشگری، به شیوع کرونای انگلیسی برای اولین بار در استان نیز اشاره کرد و گفت: بنا به اعلام متولیان امر، شیوع کرونای انگلیسی در یزد نیز توسط صنعت اتفاق افتاد و گردشگری باز هم در شیوع کرونا نقشی نداشته است اما چرا همواره گردشگری مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد؟ رئیس جامعه هتلداران استان یزد به متصل شدن تمام هتل‌ها و زیرساخت‌های مجاز اقامتی یزد به سامانه جانا و ماسک وزارت بهداشت خبر داد و گفت: یزد به عنوان اولین استان پایلوت کشور در خصوص سفر ایمن و گردشگری هوشمند اقدام کرد اما محدود کردن غیرکارشناسی سفر هوشمند و اقامت ایمن به هیچ وجه منطقی و منصفانه نیست.

ایجاد شده: 18/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 18/اسفند/1399     اخبار داخلی
تعطیلی تمامی مراکز تفریحی و فرهنگی در عید

تعطیلی تمامی مراکز تفریحی و فرهنگی در عید

به گزارش هتل نیوز ، هدایت الله جمالی پور در شصت‌و پنجمین ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین که عصر امروز(شنبه) در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه تغییر رویکرد مردم در مواجهه با کرونا مشکل جدی در مدیریت ایجاد می‌کند، اظهار کرد: به صورت شبانه روزی همه برای مقابله با کرونا تلاش می‌کنند، اما هنوز بسیاری از افراد باور ندارند که خطر در کمین آن‌هاست و ما به شدت نگران هستیم که دورهمی‌های خانوادگی در عید بدون توجه به کرونا برگزار شود.وی افزود: نگرانیم که دیدوبازدیدها منتهی به افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها در استان قزوین شود؛ از طرفی هم طبق اعلام وزارت بهداشت نیز ویروس جدید مرگ و میر به شدت تصاعدی دارد که شرایط را پیچیده‌تر می‌کند، لذا باید برای ایام عید باید برنامه‌ریزی کنیم و برای وقوع هر گونه تجمعی اجازه ندهیم. استاندار قزوین با اشاره به لزوم رویکرد کاهش اجتماع ابراز کرد: رنگ‌بندی‌های استان قزوین هم نباید به صورت کنونی اعلام شود چون باعث عادی انگاری مردم خواهد شد؛ درست است که وضعیت استان قزوین زرد است اما نباید اجازه دهیم که ترددهای بین شهری خارج از عرف و بدون برنامه و نظارت اتفاق بیفتد. جمالی پور یادآور شد: امسال هم مانند سال گذشته هیچ برنامه‌ای در استان برای عید نوروز نداریم و هیچکدام از مراکز تفریحی و فرهنگی ما باز نخواهد بود و به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل است و تمامی آرامستان‌های استان قزوین تعطیل است. منوچهر حبیبی در ادامه این جلسه اظهار کرد: طرح ضربتی شهید سلیمانی در استان قزوین طی دو هفته پایانی سال اجرا خواهد شد که براساس آن بیماریابی صوت می‌گیرد و‌ تمامی ادارات و واحد‌های تولیدی باید تست رپیت انجام دهند و گزارش تک به تک واحدها به صورت روزانه داده شود تا بتوانیم ارزیابی کنیم. معاون سیاسی_امنیتی استاندار قزوین ابراز کرد: از آنجایی که به ایام نوروز نزدیک می‌شویم هیچ‌گونه تبلیغ برای پذیرایی از مسافران در استان قزوین نداریم و هیچگونه جشنواره و همایش که مستلزم تجمع است را در استان نخواهیم داشت. وی یادآور شد: نحوه کار هتل‌ها و میهمان‌سراها را پس از اعلام ستاد ملی اطلاع رسانی خواهیم کرد؛ اکنون وضعیت بازارها بسیار نگران‌کننده شده چون مملو از جمعیت است و بیشتر هم خانم‌های خانه‌دار تردد دارند که طبق اعلام علوم پزشکی درصدر مبتلایان هستند. این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه آرامستان‌ها تعطیل است، تصریح کرد: همچنان تردد بعد از ۹ شب ممنوع است که نسبت به هفته‌های قبل تعداد جرایم بیشتر شده است، لذا کنترل ترددها و تعطیلی بازار از ساعات ۹ شب مورد تاکید است.

ایجاد شده: 17/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 17/اسفند/1399     اخبار داخلی
ریسک پیش خرید سفر عید

ریسک پیش خرید سفر عید

به گزارش هتل نیوز و به نقل از روزنامه دنیای‌اقتصاد، اعلام «اطلاعات غلط» درباره مسافرت عید همراه با «مجوزهای معنادار» به تورهای نوروزی باعث شده بازار پیش‌خرید سفر رونق بگیرد. مثلا گفته شده کسانی که اقامتگاه رسمی-هتل-رزرو کنند، می‌توانند در تعطیلات نوروز سفر بروند و اگر هم سفر انجام نشود، هزینه‌ها به شکل کامل عودت داده می‌شود. در این میان برخی عوامل بازار گردشگری هم برای تحریک خانوارها به انجام «نوع پرریسک سفر» که همان مسافرت دسته‌جمعی به اقامتگاه‌های عمومی است، از «اعتبار سه‌ماهه تور در صورت کنسل شدن سفرهای عید» سخن گفته‌اند. هر چند به‌دلیل بی‌برنامگی در این حوزه، نقشه پیش‌روی سفرها، کاملا گنگ -مبهم- است، اما بررسی‌ها از واقعیت عید ۱۴۰۰ نشان می‌دهد یک تابلو حاوی سه خطر بزرگ جلوی مسافران قرار دارد که مهم‌ترین آن، «پیش‌خرید تورهای مسافرتی به مقصد شش استان‌ و شهرهای ممنوعه» است. خطر بعدی که دست‌کمی از اولی ندارد «احتمال بسیار بالا برای اعمال ممنوعیت کامل ترددهای بین‌ استانی در ایام عید» است. برقراری سفرهای نوروزی ضمن ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در ۶ استان به سوی سبک جدید سفر با قطار و هواپیما پیش‌رفته و حتی بازار کرایه خودرو را نیز افزایش داده است. اما با این وجود پیش‌خرید سفرهای عید هر سه گروه مسافر، فعالان گردشگری و متولی توریسم را با خطر آسیب مواجه خواهد کرد و احتمال تکرار تعقیب و گریز سفرهای عید۹۹ و کنسلی سفرها و بلاتکلیفی مسافران و آژانس‌ها وجود خواهد داشت. اگرچه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ را با تصویب دستورالعملی جدید در دستور کار فعالان گردشگری قرار داده است اما تنها سند رسمی از قرارگاه عملیاتی ستاد ملی برای سفرهای عید تنها در یک جمله با مضمون تقسیم‌بندی سفرها انجام و برای هر نوع سفر دستورالعمل‌های مناسب تهیه خواهد شد، اعلام شده است. همچنین شیوع ویروس‌های جهش‌یافته در ایران نیز احتمال منتفی شدن سفرهای نوروزی و اعمال مقررات ممنوعیت سفر همچون سال ۹۹ را تشدید کرده است و رئیس‌جمهور در سخنان خود شرایط عید ۱۴۰۰ را همانند عید‌۹۹ توصیف کرده و احتمال تمدید مسدود شدن راه‌ها در سال جدید نیز وجود دارد. حریرچی معاون وزیر بهداشت نیز در حال‌حاضر تردد به شهرهای ۶ استان گیلان، مازندران، گلستان، بوشهر، خوزستان و هرمزگان را به‌طور قطع ممنوع اعلام کرده همچنین اصفهان، مشهد و شیراز هم اگر زرد باشند، سفر به آنها امکان‌پذیر نخواهد بود. البته تا پایان سال احتمال افزایش محدودیت‌ها حتی در کل کشور وجود دارد. همچنین با اوج‌گیری ویروس جهش‌یافته و افزایش آمار ابتلا به کرونا در روزهای اخیر رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا رزرو‌نکردن بلیت قطار و هواپیما برای سفرهای نوروزی را توصیه کرده است زیرا احتمال منتفی‌شدن کل سفرهای نوروزی وجود دارد. همه‌گیری کرونا از اسفند ۹۸ در ایران منجر به لغو و تعطیلی کامل سفرهای نوروزی شد که نه‌تنها سفرهای گروهی با تور بلکه سفرهای شخصی نیز به‌علت ممنوعیت‌های تردد برگزار نشد. اگرچه این امر در جهت مقابله با شیوع کرونا و جلوگیری از اوج‌گیری آن صورت گرفت اما بازار گردشگری ایران و فعالان آن با آسیب سهمگینی مواجه شدند که آثار آن تا به امروز ادامه داشته است. از این‌رو از اوایل اسفند به‌منظور جبران حداقلی زیان‌های عرصه گردشگری، با ارائه پروتکل‌های جدید امکان سفر محتاطانه تا حدودی فراهم شده است که در این راستا ستاد ملی مبارزه با کرونا برای سفرهای گروهی سه پیش‌شرط داشتن مجوز رسمی از مراکز مربوطه، رزرو اقامتگاه دارای مجوز پیش از سفر و ارائه آزمایش منفی کرونا را درنظر گرفته است و برای سفرهای شخصی رزرو اقامتگاه موردتایید متولی گردشگری و در صورت لزوم ارائه آزمایش منفی کرونا لحاظ شده است. اما با اوج‌گیری مجدد کرونا به‌ویژه گونه‌های جهش یافته آن در بسیاری از استان‌ها احتمال لغو مجدد سفرها وجود دارد و ضمن در معرض خطر قرار گرفتن استان‌های شمالی و جنوبی، تردد به شهرهای شمال و جنوب کشور با ممنوعیت کامل مواجه شده است. اما در حال‌حاضر منع سفرها صرفا با خودروهای شخصی درنظر گرفته شده و این درحالی است که سفر با دیگر وسایل حمل‌ونقل به آسانی امکان‌پذیر است و بلیت سفرهای هوایی در اواخر اسفند در تمامی مقاصد پرتردد به‌طور کامل پیش‌فروش شده است. سفر با قطار نیز کاملا پیش‌فروش شده و درحال‌حاضر امکان رزرو بلیت تا اوایل نوروز ۱۴۰۰ وجود ندارد. همچنین بسیاری از آژانس‌های مسافربری اقدام به فروش تورهای نوروزی کرده‌اند و متولی گردشگری در صورت لغو سفرها اعتبار سه ماهه برای آن درنظر گرفته است. دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی و خصوصی همچون اتوبوس، تاکسی و آژانس‌های کرایه خودرو نیز شرایط تسهیل‌ سفر در صورت عدم‌تردد خودروهای شخصی را فراهم کرده‌اند. در استان‌هایی که دارای مناطق آزاد است امکان کرایه خودروهای لوکس منطقه را برای مسافران فراهم می‌کند که این امر شرایط ورود مسافران را بسیار تسهیل خواهد کرد و در واقع این سوال مطرح می‌شود که در صورت ورود حجم زیاد مسافر به روش‌های گوناگون، نظارت و کنترلی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی و طرح فاصله‌گذاری وجود خواهد داشت؟ و اینکه رزرو اقامتگاه‌های مورد تایید سازمان‌های مربوطه پیش از سفر چه تضمینی برای کنترل و جلوگیری از شیوع کرونا و رعایت کامل دستورالعمل‌ها خواهد بود؟ اگرچه تمامی بلیت‌های سفرهای هوایی و زمینی پیش‌فروش شده و مبلغ کامل آن دریافت شده است احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا و لغو مجدد سفرها چه به‌صورت گروهی و چه فردی وجود دارد، از این‌رو آژانس‌های مسافربری در حال‌حاضر پیش‌فروش بلیت‌ها در سفرهای نوروزی را مشروط به امکان سفر و باز بودن مسیرها در زمان تعیین شده کرده‌اند و درصورت لغو سفرها شرایط استرداد کامل هزینه‌ها به مسافران را فراهم می‌کنند. این درحالی است که حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هواپیمایی و جهانگردی و همچنین جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران کشور اعلام کرده‌اند که بخشنامه‌ای منتشر شده مبنی بر اینکه امکان بازگشت هزینه مسافران در صورت ممنوعیت سفر در دوره شیوع کرونا وجود ندارد و مسافران باید خودشان این خسارت را پرداخت کنند و هزینه لغو یا کنسلی هتل‌ها مطابق دستورالعمل سال‌های گذشته خواهد بود که البته این شفاف‌سازی از سوی نهادهای مربوطه که تا حدودی تکلیف رزروها را برای مشتریان مشخص می‌کند قابل‌تحسین است. در صورت تصویب بازپرداخت کامل هزینه‌ها به مسافران، نکته مهمی که حائزاهمیت است اینکه پیش‌فروش سفرها و اقامت اجباری در اقامتگاه‌ها به زیان هر سه گروه متولی دولت، فعالان گردشگری و مصرف‌کنندگان خواهد بود و در صورت لغو سفرها مسائل و مشکلات و بلاتکلیفی‌های سال‌۹۹ تکرار خواهد شد. اگرچه آژانس‌های مسافربری اعلام به بازپرداخت کامل هزینه‌های پرداخت شده کرده‌اند اما تجربه از سال گذشته نشان می‌دهد که در صورت ممنوع شدن مجدد تردد مسافران در سراسر کشور مشکلات بازپرداخت هزینه‌ها تکرار خواهد شد. در سال گذشته پس از لغو ناگهانی سفرها با وجود اعلام رسمی بازپرداخت کلیه هزینه‌ها به مسافران، مشکلات گسترده‌ای در استرداد مبالغ ایجاد شد، زیرا باتوجه به متضرر شدن بسیاری از شرکت‌های مسافربری، بازپرداخت کامل یا با تاخیر یا با احتساب هزینه کسرشده از مبلغ اصلی صورت گرفته است. پیش‌فروش بلیت‌ها یا رزرو اقامتگاه‌ها در صورت نامعلوم بودن برگزاری قطعی سفرهای نوروزی تنها به این دلیل صورت گرفته است که فعالان گردشگری از این طریق بخشی از خسارت‌های خود را جبران کنند. اما در صورت لغو مجدد سفرها این خسارت‌ها افزایش خواهد یافت و شرایط بازپرداخت مبالغ به مسافران را سخت‌تر خواهد کرد. اجباری‌شدن اقامت مسافران در اقامتگاه‌های رسمی و منع سفرهای مستقل و کمپ‌زدن خلاف جهت سفرهای جهانی است زیرا در بسیاری از کشورها جهت اعتمادسازی به مسافران جهت سفرهای ایمن به تبلیغ سفرهای مستقل و در طبیعت پرداخته‌اند و کمپ‌زدن یا سفر با اتوهوم‌ها یکی از امن‌ترین شکل‌های سفر معرفی شده و این درحالی است که در ایران سفر در صورت اقامت در یک هتل یا دیگر اقامتگاه‌های مورد تایید متولی گردشگری انجام می‌شود که این امر در واقع به اسم مسافر است و به کام مراکز گردشگری! مازندران به‌عنوان گردشگرپذیرترین استان کشور که به‌دلیل بحران کرونا با آسیب گسترده‌ای همراه بوده، جهت جبران خسارت‌های وارده از اوایل اسفند اقدام به بازگشایی مراکز گردشگری و آغاز فعالیت واحدهای گردشگری در ایام نوروزی کرده که البته شرط ورود گردشگران را رزرو اقامتگاه‌ها پیش از سفر قرار داده است. براین اساس تمامی گردشگران و مسافران به هر شکل که می‌خواهند نوروز ۱۴۰۰ به مازندران سفر کنند باید دارای برگه رزرو اقامتگاه‌های گردشگری شامل هتل، مسافرخانه، اقامتگاه بوم‌گردی، مهمانسرا یا دیگر اقامتگاه‌های رسمی باشند.  اما در عین حال درصدد تدوین اساسنامه محدودیت‌های سفر به مازندران هستند که این دوگانگی رفتار، تردید و شبهات بسیاری را برای مسافرانی که اقدام به رزرو اقامتگاه یا پیش‌خرید بلیت وسایل نقلیه عمومی کرده‌اند ایجاد کرده است.

ایجاد شده: 15/اسفند/1399       آخرین ویرایش: 15/اسفند/1399     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...