نتایج جستجو...
گردشگری ابزاری برای حل مسائل اجتماعی است

گردشگری ابزاری برای حل مسائل اجتماعی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید محمد مقیمی همچنین عصر امروز در اولین کنفرانس «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» که در محل دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد، با برشمردن مزیت‌های ایران در گونه‌های مختلف گردشگری اعم از گردشگری مذهبی، سلامت، ورزشی، فرهنگی و میراثی و …، اظهار کرد: درآمد‌های ارزی گردشگری برای کشور خیلی محدود است و با وجود زمینه‌های خوبی که در زمینه گردشگری در کشورمان وجود دارد، اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود. وی مباحث مربوط به گردشگری را از منظر حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: اگر با رویکرد کارآفرینی به گردشگری نگاه کنیم، می‌توانیم به احیای ظرفیت‌های مغفول‌مانده این حوزه بپردازیم. نگاه به گردشگری از دریچه کارآفرینی، می‌تواند برای اشتغال و توسعه فرصت‌های شغلی در کشور مؤثر باشد. مقیمی با بیان اینکه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به نوعی رهبری علمی امر کارآفرینی را در کشور برعهده دارد، یادآور شد: دانشکده گردشگری که به تازگی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است، می‌تواند در زمینه کارآفرینی با رویکرد گردشگری، مکمل دانشکده کارآفرینی باشد. استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بخش عمده‌ای از اشتغال کشور با نگاه کارآفرینانه از طریق گردشگری محقق شود، افزود: فعالیت‌های کارآفرینانه خوبی در حوزه گردشگری شکل گرفته و برخی افراد حتی در مناطق محروم و دورافتاده توانسته‌اند فعالیت‌های حوزه گردشگری را توسعه دهند و برای جذابیت‌های حوزه گردشگری محل خود اقدام کنند. وی با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم گردشگری را با توجه رویکرد کارآفرینی اجتماعی توسعه دهیم، اظهار کرد: برای این منظور لازم است توسعه سرمایه اجتماعی از منظر کارآفرینی را مدنظر قرار دهیم؛ اگرچه توسعه اقتصادی هم از این منظر محقق می‌شود. مقیمی در ادامه به آورده‌های گردشگری از جهت درآمدزایی ارزی برای کشور، درآمدزایی محلی و توسعه اجتماعی در روستا‌ها و شهر‌ها و رونق صنایع وابسته به آن اعم از حمل‌ونقل و اسکان و … اشاره کرد و گفت: کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه می‌تواند حوزه گردشگری را به نقطه مطلوب خود نزدیک کند. رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که در نتیجه رشد گردشگری در کشور، سطح رفاه و معیشت و درآمدزایی مردم در سطوح مختف جامعه ارتقا پیدا کند. بر طبق این گزارش، جهانگیر یدالهی، رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در نخستین کنفرانس ملی «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» با اشاره به اهمیت کارآفرینی اجتماعی، گفت: هدف از کارآفرینی اجتماعی، فقط انتفاع مالی نیست بلکه حل مشکلات اجتماعی به عنوان هدف اصلی آن مطرح است. رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به تنوع اقلیمی و قومی ایران، تاکید کرد: به اندازه وسعت ایران، ظرفیت برای ایجاد کارآفرینی گردشگری وجود دارد و باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و فقرزدایی از مناطق مختلف بهره ببریم. یدالهی، گردشگری را بهترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی دانست و افزود: جلوه‌های متنوعی که حوزه‌های مختلف گردشگری در کشور وجود دارد، مورد غفلت قرار گرفته است؛ درحالیکه این تنوع می‌تواند منبعی برای حل مشکلات جامعه‌های محلی در کشور باشد. وی فعالیت اثربخش کارآفرینی در کشور را نیازمند توجه به گردشگری دانست و تاکید کرد: نهصت کارآفرینی اجتماعی باید از دانشگاه آغاز شود.

ایجاد شده: 22/دی/1400       آخرین ویرایش: 22/دی/1400     اخبار داخلی
اتاق فکر گردشگری در دانشگاه‌ها تشکیل شود

اتاق فکر گردشگری در دانشگاه‌ها تشکیل شود

به گزارش هتل نیوز، " مرتضی شریفی " عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس گفت: گردشگری صنعتی فراگیر است و باید از آن به عنوان یک فرصت و مزیت رقابتی استفاده کرد از این رو خلاقیت و نگاه جدید به این صنعت باید صورت گیرد.  وی به وضعیت کنونی گردشگری در ایران و استان فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع بیماری  کرونا عملا گردشگری  رمق خود را از دست داده و ضروری است برنامه‌هایی خلاقانه و تدابیر جدی برای آن اندیشیده شود که در این مسیر استفاده از توان و پتانسیل هایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد می تواند تاثیر بسزایی در توسعه آن داشته باشد. عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به تشکیل اتاق فکر در دانشگاه‌ها برای توسعه گردشگری و اقتصاد آن  افرود:  از اهداف  تشکیل این اتاق می توان به شناخت و حل مسائل راهبردی، تصمیم سازی و سیاست سازی و نظارت و ارزیابی در حوزه های داخلی و فراملی از طریق پژوهش،استفاده مطلوب از نوآوری های جوانان خبره و جذب و تشویق ایده ها و راهکارهای خلاقانه اشاره کرد. شریفی همچنین تاکید کرد :با توجه به محدودیت هایی که شیوع بیماری کرونا برای صنعت گردشگری به وجود آورده ضروری است  اولویت برنامه ریزی ها بر افزایش سفرهای داخلی و حتی درون استانی باشد که در این میان اجرای تورهای ترکیبی با محوریت شیراز تدوین و اجرا شود وی با اشاره به اجرای طرح مثلث طلایی و  مذهبی با محوریت سه استان گفت: در سال های گذشته با اجرای این طرح ها همواره شاهد رونق گردشگری داخلی بودیم و ضروری است هم اکنون نیز این طرح ها با نگاه جدیدتری اجرا شوند. وی اضافه کرد:  هم اکنون باید طرح هایی با معرفی مسیرها و جاذبه های جدید به گردشگران معرفی کنیم که این موضوع باید در اتاق فکر های دانشگاهی و با حضور فعالان و متخصصان این حوزه تدوین شود.

ایجاد شده: 22/دی/1400       آخرین ویرایش: 22/دی/1400     اخبار داخلی
ارتباط بین دانشگاه، صنعت و گردشگری باید تقویت شود

ارتباط بین دانشگاه، صنعت و گردشگری باید تقویت شود

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " سید محمدرضا هاشمی " استاندار سمنان روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ در دیدار با اساتید بسیجی دانشگاه‌های استان سمنان بیان کرد: «ارتباط بین دانشگاه، صنعت و گردشگری استان یک ضرورت است که باید با اقدامات مناسب ارتباط بین این بخش‌ها تقویت شود.»  استاندار سمنان افزود: «با تقویت ارتباط بین دانشگاهیان و کارگروه‌های حوزه‌های مختلف استان سمنان به‌ویژه گردشگری، از علم، توان و ظرفیت کارشناسان دانشگاهی برای پیشبرد بهتر امور استفاده شود.»  هاشمی بیان کرد: «واحدهای صنعتی و تولیدی برای جلوگیری از تعطیلی و کاهش ظرفیت تولیدی، نیاز است تا با استفاده از یک کارشناس اهل فن، نحوه ارتباط با دانشگاه را تقویت کنند و تولید خود را رونق بخشند.»  او گفت: «گردشگری یک صنعت زودبازده در جهان توسعه یافته و در حال توسعه امروز است و به واسطه تعدد اثرهای ثبت شده استان سمنان در فهرست ملی، نیاز است تا زیرساخت‌های گردشگری مورد توجه قرار گیرد.» 

ایجاد شده: 21/دی/1400       آخرین ویرایش: 21/دی/1400     اخبار داخلی
ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی کلید خورد

ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی کلید خورد

به گزارش هتل نیوز، جلسه بررسی ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزرای صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد و با امضای یک توافقنامه ارتقاء وضعیت پاویون کشورمان در این رویداد جهانی کلید خورد. در این جلسه که به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، توافقنامه ای میان سه وزیر و معاون علم و فناوری رییس جمهور در خصوص ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی به امضا رسید. تأمین مالی برای اجرای ایده های ارایه شده در راستای ارتقای وضعیت پاویون کشورمان در صد روز باقیمانده از نمایشگاه مهمترین محور این توافقنامه بود که به تأیید و امضاء حضار رسید. در این راستا تغییرات بنیادین برای به تصویر کشیدن توانمندی های فناوری و پیشرفتهای علمی و فرهنگی کشور با بهره گیری از فناوریهای جدید بصری محور توافقات صورت گرفته بود. همچنین مقرر شد این جلسه برای بررسی پیشرفت‌های توافقات انجام گرفته دو هفته دیگر تکرار شود. در این جلسه در خصوص برگزاری روز ملی ایران( ۱۸ بهمن) و آیین نوروز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت صمت، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث و تبادل نظر شد. گفتنی است گزارش تغییرات ساختاری در شکل ورودی ها و فضاهای داخلی و بیرونی پاویون جمهوری اسلامی ایران طی یک ماه گذشته پیشنهادات برای یکپارچه سازی تم پاویون ایران از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه بود. رویکرد فرهنگی پاویون، معماری منحصر به فرد فضاهای عمومی و رزرو برنامه های مختلف برای اجراء در سایت اکسپو از مهمترین نکات مثبت پاویون امسال ایران می باشد. حضار بر ارایه هر چه بیشتر و بهتر توانمندی های کشورمان و استفاده بهینه از فرصت باقیمانده اکسپو برای معرفی ظرفیتهای مختلف کشورمان در حوزه های مختلف تأکید کردند. در این جلسه همچنین در خصوص تمهیدات لازم برای هرچه بهتر برگزار کردن اکسپوی دوره بعد(ژاپن) بحث و تبادل نظر شد. گفتنی است، نمایشگاه اکسپو که پس از المپیک و جام جهانی فوتبال، از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان شناخته می‌شود، قرار بود سال۲۰۲۰ در دبی برگزار شود، اما کرونا آن را یک سال به تعویق انداخت. گرچه ایران نیز در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر حضور داشته و طرح پاویون تلفیقی از معماری سنتی و معاصر و الهام‌گرفته ازقصه‌های هزار و یک شب است که به اقتصاد، توسعه اجتماعی و فرهنگی، تمدن و سنت‌های باستانی و آداب‌ و رسوم اقوام ایرانی اشاره داشت، لیکن بواسطه عدم طراحی مناسب محتوا در مدیریت قبلی اکسپو، تصویر مناسبی از توانمندی ها و شایستگی های ایران اسلامی به بازدید کنندگان ارائه نمی شد که این مهم باعث آزردگی خاطر هموطنان داخل و خارج از کشور شده بود.

ایجاد شده: 12/دی/1400       آخرین ویرایش: 12/دی/1400     اخبار داخلی
حمایت از انتصاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان

حمایت از انتصاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان

باعرض سلام و ادب خدمت مردم شریف و فرهنگ دوست و هنر پروراستان اصفهان، محضر مبارک حضرت آیت الله طباطبایی نمایندۀ محترم ولی فقیه و امام جمعۀ محترم اصفهان و همچنین حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعۀ موقت اصفهان، جناب آقای مهندس ضرغامی مقام عالی وزارت  و مجمع نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی و تمامی تشکل‌ها و ذی‌نفعان سه حوزۀ، دوستداران میراث‌فرهنگی، دست اندرکاران صنعت گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی وخصوصا کارکنان خدوم و زحمت کش اداره کل استان اصفهان. بدین‌وسیله مراتب سپاس خود را از همۀ تلاش‌ها و زحمات خالصانه و صادقانۀ شما در حمایت از تفکرِ حفاظت میراث گذشتگان تقدیم می‌دارم چراکه قدر مسلم، حمایت شما از یک شخص یا یک نگاه ناسیونالیستی نبوده و تنها حمایتی مبتنی بر تفکر صیانت از ارزش‌های میراث فرهنگی و رونق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و گردشگری پایدار است. نگاهی منبعث از نگرانی آحاد مردم اصفهان و حتی کشور در راستای حفاظت از میراث فرهنگی هفت‌هزارسالۀ اصفهان و وظیفۀ خطیری که بر عهدۀ همگان گذارده شده است.  شهری که میراث آن همواره به بهانه‌های مختلف و به‌ویژه توسعۀ شهری قربانی شده است، رویکردِ توسعه‌ایِ بدون برنامه‌ریزی همه‌جانبه، که درنهایت تخریب بافت و آثار ارزشمند تاریخی، آلودگی هوا، خشکی زاینده‌رود و بسیاری از مشکلات دیگر را رقم‌زده است. رویکردِ توسعه‌ای ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط و حکمرانی اشتباه  و به عبارت دیگر توسعه‌ای ناپایدار که نه تنها به نسل‌های آینده پاسخگو نیست، بلکه قطعاً مورد تائید هیچ انسان فرهیخته‌ای نیز نیست. این که گفته می‌شود میراث فرهنگی اصفهان باید راه جدیدی برای تعامل با دیگر دستگاه‌ها پیش بگیرد نیز سیاست کاملاً اشتباهی است. آنچه امروزدرشهرهای تاریخی جهان رخ می‌دهد براین اساس استواراست که دستگاه‌های مدیریت شهری راههای خلاقانه برای تعامل با میراث فرهنگی و حفظ ارزش‌های تاریخی در پیش می‌گیرند چراکه فلسفۀ وجودی میراث فرهنگی بر اساس تعامل بین انسان، محیط و فعالیت‌های گوناگون نهاده شده است. به عبارت دیگر، حل مسائل مرتبط با بافت های تاریخی با انجام مطالعات علمی و بهره‌گیری از تجارب سایر کشورهای پیشرو به آسانی امکان پذیر است و به سهولت می‌توان حفاظت و توسعه را نه در مقابل هم بلکه در کنار هم لحاظ نمود، مقوله‌ای که از آن با عنوان حفاظت و بازآفرینی یکپارچه یاد می‌شود. مسلماً اتخاذ این رویکرد و سیاستِ مبتنی بر توسعۀ پایدار، تعامل مثبت تمامی دستگاه‌های مدیریت شهری و همچنین تلاش در راستای آگاهی مردم از ارزش بافت‌های تاریخی به‌عنوان سرمایه‌ای گرانبها، آن است که می‌بایست برای حفاظت از میراث فرهنگی این استان اندیشید و نهایت توان و تلاش را در راستای حفظ آن صرف نمود. میراثی بس گرانبها که یک روز خدمت در این حوزۀ ، فرد را آغشته به چنان عشقی می‌نماید که می‌بایست تاوان این عشق را با هر بهایی بپردازد، حتی اگر بهای این عشق، کنار گذاشتن از مسئولیت باشد....البته آنچه مهم است مانا ماندن و پایداری میراث فرهنگی، این معشوق همیشگی مردم ایران‌زمین و جهان .... در پایان از تمام عزیزان و دوستداران میراث فرهنگی جوامع هنرمندان، تشکل‌ها و ذینفعان سه حوزه، درخواست می‌نمایم که به انتخاب مقام محترم وزارت احترام گذارده و با نهایت حمایت و همکاری همه‌جانبه با مدیرکل منتخب جناب آقای دکتر ایزدی،  دوست و همکار دیرینه‌ام،  فضایی توأم با وحدت و همدلی را  فراهم آورند، به امید آن‌که همواره اصفهانی مانا و پایدار داشته باشیم.  ✍️  محسن مصلحی -  فعال گردشگرى و استاد دانشگاه

ایجاد شده: 11/دی/1400       آخرین ویرایش: 11/دی/1400     مقالات و یادداشت ها
انتصاب اعضای شورای راهبردی موزه ملی

انتصاب اعضای شورای راهبردی موزه ملی

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، با حکم " علی دارابی " قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، " سیداحمد محیط‌طباطبایی " فارغ‌التحصیل کارشناسی باستان‌شناسی و  ارشد تاریخ  و معاون اسبق سازمان میراث‌فرهنگی وقت، " حسن کریمیان " استادتمام باستان‌شناسی و مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، " حسن خجسته " استادتمام دانشگاه، عضو هیئت امنای بنیاد فارابی و نایب‌رئيس سابق اتحاديه راديو و تلويزيون‌های آسيا و اقيانوسيه، " حجت‌الله ایوبی " دانشیار دانشگاه، دبیرکل کمیته ملی یونسکو و معاون اسبق سینمایی وزارت ارشاد، " پیام تیرانداز " فارغ‌التحصیل دکترای مدیریت رسانه، مدرس دانشگاه و مدیرعامل خبرگزاری فارس، " موسی نجفی " استاد تمام دانشگاه و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی و " مجید زین‌العابدین " فارغ‌التحصیل علوم سیاسی و مدیر شبکه یک سیما به‌عنوان اعضای شورای راهبردی موزه ملی ایران منصوب شدند.  اعتلای عملکرد موزه بر پایه خردجمعی، تقویت همکاری و مشارکت و بهره‌برداری از ظرفیت‌های فکری و علمی صاحبنظران، ارتقا و توسعه نقش موزه در جامعه و دسترسی اجتماعی به آن و نیز ترویج و اشاعه ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی  بخشی از ماموریت اعضای شورای راهبردی موزه ملی ایران است.

ایجاد شده: 1/دی/1400       آخرین ویرایش: 1/دی/1400     اخبار داخلی
نیاز امروز در پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل کاربری است

نیاز امروز در پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل کاربری است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی‌ اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور به مناسبت آغاز هفته پژوهش (۲۰ تا ۲۶ آذر) در افتتاحیه نشست‌های علمی گروه‌های پژوهشی گردشگری و میراث طبیعی پژوهشگاه وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تشریح و تببین رویکردهای حوزه گردشگری در زمینه مطالعات و تحقیقات تخصصی و کاربردی مربوطه پرداخت و گفت: حوزه گردشگری نیز به عنوان یکی از زیرشاخه‌های علوم انسانی همانند سایر رشته‌های طبیعی دارای آزمایشگاه است. منظورم از آزمایشگاه، بازار گردشگری است؛ یعنی جایی که فعل و انفعالات و تعاملات گردشگری در حال رخ دادن است. اما به دلیل وسعت موجود درک آن سخت‌تر به نظر می‌آید؛ لذا پژوهشگران متخصص این حوزه باید تصویر دقیق و کلانی از آزمایشگاه خود داشته باشند. شالبافیان ادامه داد: پس از اینکه فرآیند ایجاد ارتباط دقیق میان آزمایشگاه و ذینفعان برقرار شد زمان آن است تا بر مبنای بازاریابی پژوهشی تحقیقات حاصل از قالب کتابخانه‌ای خارج و آن را برای مخاطبان و ذینفعان قابل فهم، درک و کاربردی شود. در واقع محقق این حوزه باید ارتباط مستمری با آزمایشگاه خود یعنی بازاری که موضوعش را از بطن آن گرفته و در همان محیط نیز کارآیی داده‌های حاصل را بررسی می‌کند؛ داشته باشد. این بخش حلقه مفقوده‌ای است که مانع از آن می‌شود تا وجه عملیاتی از پژوهش‌های گردشگری گرفته شود و الزام در به کار بردن آن مورد توجه قرار گیرد. معاون گردشگری تصریح کرد: آنچه باعث می‌شود یک پژوهش را مفید و مقوله زایدی ندانیم این است که به عنوان یک کنش‌گر فعال موضوع را از بیرون بگیریم و اثربخشی کار را این‌گونه بررسی کنیم که نتیجه حاصل چقدر در محیط بیرون تاثیرگذار است. اگر دستاوردهای ایجاد شده تنها برای تبدیل شدن به مقاله کتابخانه کاربرد داشت؛ یعنی مسیر را اشتباه رفته‌ایم. شالبافیان ادامه داد: نیاز است پژوهش‌های ما نیازسنجی شوند و مساله‌محور باشند. چنانچه پژوهش‌ها با ملاک و معیار کاربردی بودن غربال شوند؛ کمک موثری به رفع چالش‌های موجود خواهد شد تا تحقیقات به‌روز  و موثر بتوانند سبب شتاب‌بخشی گذر از مسائل مربوطه و ارائه راهکارهای اجرایی مطلوب شوند و از طرفی با در نظر گرفتن میدان‌داری در پژوهش به سوی اهداف از قبل تعریف شده هدایت شوند. وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال پژوهش پیرامون موضوع مدیریت انرژی به عنوان یکی از چالش‌های امروز صنعت گردشگری یا ورود به موضوعات جدید که جزو سیاست‌های اجرایی وزارت گردشگری به شمار می‌آید؛ همانند توسعه گردشگری موضوعی یا محصول‌محور از جمله گردشگری خوراک، دریایی و غیره می‌توانند در ترسیم مسیریابی صحیح و شتاب‌بخشی به دستیابی اهداف مورد نظر بسیار موثر واقع شوند. معاون گردشگری با تاکید بر اینکه در ذات پژوهش کاربردی بودن نهفته، اظهار کرد: برای فعال شدن این بخش موثر در تحقیقات حوزه گردشگری باید فرهنگ‌سازی پژوهش در دستور کار قرار گیرد؛ بدین معنا که پژوهشکده گردشگری از اساتید و صاحبان حوزه دعوت بعمل آورند تا درباره موضوعات شاخص همانند بازارهای مهم گردشگری چین، عراق یا مسائل ترددهای مرزی از جمله مرز مهران در عناوین پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های کاربردی وارد شوند. در این صورت صاحبان کسب و کارهای تخصصی متوجه می‌شوند که پژوهش دستگاه متولی چه خدماتی را عرضه خواهد کرد و در نهایت سبب فرهنگ‌سازی میان جامعه دانشگاهی و ذینفعان خواهد شد.   شالبافیان فرآیند تکاملی صنعت گردشگری را گذر از ابعاد اقتصادی و جغرافیایی و گرایش به سوی جامعه‌شناسی عنوان کرد و گفت: آنچه در گردشگری امروز رخ داده حاصل تحولات بیرونی است و در مجموع باعث شده  با تقویت ابعاد انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی و ارتقای سطح مدیریت گردشگری با در نظر گرفتن جوانب میزان پذیرش جامعه میزبان و گردشگران حاصل شود. از این رو پژوهش‌های مربوطه می‌توانند با رعایت جوانب فضای غالب در اثربخشی نتایج تحقیقات موثر واقع شوند.        

ایجاد شده: 22/آذر/1400       آخرین ویرایش: 22/آذر/1400     اخبار داخلی
جهش همکاری گردشگری با چین در پیش است

جهش همکاری گردشگری با چین در پیش است

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " سید عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در محل سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار کرد: «پژوهش زینتی و تشریفاتی نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در هر حوزه‌ای اگر مدیریت مبتنی بر پژوهش نباشد آن سازمان موفق نیست.» او افزود: «پژوهش باید به عنوان سرمایه ارزشمند در خدمت تصمیمات مدیریتی قرار گیرد، فرق پژوهشگران با سایر بخش‌های یک دستگاه این است که برای کارهای معطل مانده راه نشان دهد و چنانچه مدیری اطلاع ندارد، او را آگاه کند و آسیب‌های سازمانی را رفع کند.» مهندس ضرغامی اضافه کرد: «پژوهشگر باید شجاع باشد و چنانچه شجاع نباشد و جرات ابراز مسائل و روش‌ها را نداشته باشد به مشکل برخواهیم خورد.» او با یادآوری برخی از سخنرانی‌های خود در مناسبت‌های مختلف یادآورشد: «اعتقاد دارم باید در برابر اصحاب قدرت با شجاعت ایستاد و صراحتا اعلام نظر کرد. متاسفانه گروهی هستند که در برخی مواقع فشار می‌آورند و اگر پژوهشگر نتواند در برابر این فشارها ایستادگی کند، کارآمد نیست.» مهندس ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «اگر اندیشمندان و پژوهشگران در داخل وزارتخانه مسئله‌یابی را به درستی ندانند به مشکل خواهیم خورد.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: «اعتبارات ما اندک است اما نباید تسلیم شویم. پژوهشگر ما در این میان می‌تواند راه‌کار ارائه دهد و به ما بگوید چکار باید بکنیم. ارائه این راهکارها البته با پژوهش میدانی به نتیجه می‌رسد.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: «نظام مسئله‌یابی در پژوهشگاه باید ایجاد شود و پژوهشگران بدون توجه به‌ جیغ‌های بنفش، برای مسائل این حوزه راه‌کارهای علمی ارائه بدهند. به عنوان مثال یکی از مسائل که نیاز به توجه جدی دارد مرزبندی صحیح بین بافت فرسوده و بافت تاریخی است که پژوهشگاه باید در این باره به ما کمک کند.» مهندس ضرغامی در ادامه به حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: «این حوزه بسیار وسیع است و تمام بخش‌های این حوزه نیازمند یک پژوهش گسترده است. قرار است با کشوری مثل چین یک جهش همکاری در حوزه گردشگری داشته باشیم که این موضوع به طور حتم نیازمند همکاری با پژوهشگاه است.»  او گفت: «اعتقاد من این است که راه حل نجات کشور در حوزه‌های مختلف و حتی موضوعاتی مثل صدور انقلاب، توجه به ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی است.» در این مراسم که تعدادی از مدیران وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از پژوهشگران نیز حضور داشتند، از مهمترین فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی در قالب کتاب و نشریات رونمایی شد.

ایجاد شده: 20/آذر/1400       آخرین ویرایش: 20/آذر/1400     اخبار داخلی
گردشگری دریایی در مازندران راه اندازی خواهد شد

گردشگری دریایی در مازندران راه اندازی خواهد شد

به گزارش هتل نیوز، " سیف الله فرزانه " مدیرکل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص راه اندازی گردشگری دریایی در شمال کشور اظهار داشت: قرار بر این است که گردشگری دریایی در مازندران هم فعال شود و در همین راستا قرار است به زودی جلسه برگزار شود. وی با اشاره به رویداد «ساری 2022» گفت: اعتقاد ما این است که مازندارن به عنوان یک کلانشهر با نوار ساحلی و جنگل می تواند به خوبی قد علم کند، به شرط اینکه در بنادر نوشهر و امیرآباد فارغ از کشتی های تجاری، کشتی های تفریحی هم فعال شوند. فرزانه تصریح کرد: راه های اصلی ما همچون چالوس،‌ هراز، سوادکوه، کیاسر و کناره نیاز به اصلاح و بازسازی دارند و این اقدام باید هرچه سریع تر با همکاری دستگاه های ذی‌ربط صورت گیرد. مدیرکل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی مازندران تأکید کرد: برنامه ما این است که در سفر رئیس جمهور به مازندران، 24 دستگاهی که ارتباط مستقیم با موضوع راه اندازی گردشگری دریایی دارند ضعف های موجود و مطالبات خود را بیان کنند تا هرچه زودتر اصلاحات صورت گیرد.

ایجاد شده: 20/آذر/1400       آخرین ویرایش: 20/آذر/1400     اخبار داخلی
رویکرد ضد گردشگری در برنامه‌های کلانِ همدان

رویکرد ضد گردشگری در برنامه‌های کلانِ همدان

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حسن سجادزاده " عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، اظهار کرد: امروز با توجه به کمبود آب و مشکلات زیست محیطی نمی‌توان گفت کشاورزی محور توسعه همدان است و باید گردشگری را سرلوحه همه مسائل و پیوست‌های برنامه‌های استان در نظر بگیریم. وی ادامه داد: متاسفانه در همدان همه شعار گردشگری می‌دهند اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد و در این زمینه آسیب شناسی و مسائل زیادی وجود دارد. یکی از مسائل این حوزه بحث سرمایه‌گذاری است چراکه گردشگری را سرمایه‌گذار راه می‌اندازد بنابراین بخش خصوصی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. سجادزاده با بیان اینکه استان همدان هنوز نتوانسته در جذب سرمایه‌گذار و بخش خصوصی موفق باشد و قدم‌های ارزنده‌ای بردارد، افزود: ۱۶ برند گردشگری وجود دارد که اغلب آنها در همدان می‌تواند اتفاق بیفتد. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به دارایی‌ها و برندهای استان چندین مسئله حائز اهمیت است که می‌توانیم در برنامه‌های توسعه گردشگری همدان مدنظر داشته و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم و به ویژه در حوزه‌های تاریخی و طبیعی می‌توان کارهای زیادی کرد و این موضوع شعار نیست. به گفته وی، مجموعه فاخر بافت تاریخی همدان، تپه‌ها و کوره‌های قدیمی در محورهای ورودی شهر از سمت تهران، کاروانسراها، سراها، خانه‌های تاریخی و شاخصه‌های تاریخی بسیاری در شهر وجود دارد که فرصت مناسبی برای رونق گردشگری است.    سجادزاده تصریح کرد: همدان در حوزه طبیعی یک باغ شهر است و پتانسیل‌های فراوانی مانند کوه‌ها، تپه‌ها چشمه‌ها، قنات‌ها و رود دره‌ها را دارد که می‌توان در زمینه گردشگری روی آنها مانور داد و به عنوان مثال سالانه تعداد فراوانی بازدیدکننده از غار علیصدر دیدن می‌کنند. وی با اشاره به اینکه راجع به گردشگری تاریخی و طبیعی همدان بسیار صحبت شده است، مطرح کرد: اگر کشاورزی را محور نخست و گردشگری را محور دوم توسعه همدان بدانیم می‌توانیم تعاملی تحت عنوان گردشگری کشاورزی به وجود بیاوریم که هر دو محور دیده شوند. سجادزاده ادامه داد: همدان دارای سایت‌های بسیار خوبی برای رونق گردشگری کشاورزی است و در دامنه‌های شمالی الوند، جنوب و شمال شهر این پتانسیل‌ها وجود دارد به عبارت دیگر در سطح استان و شهر همدان سایت‌های خوبی داریم و می‌توانیم مبنا را بر گردشگری کشاورزی استوار کنیم. مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر روی مجموعه ۲۴۰ هکتاری باغ میوه همدان برای توسعه گردشگری کشاورزی کار می‌کنیم. علاوه بر این دانشگاه بوعلی حدود ۹۰۰ هکتار زمین در روستای دستجرد دارد که ۵۰ هکتار آن زیر کشت می‌رود بنابراین می‌توان با رویکرد گردشگری کشاورزی این سایت‌ها را فعال کرد و شاهد عرضه، فروش، تولید و توزیع انواع محصولات بومی بود. وی با تاکید بر اینکه گردشگری کشاورزی می‌تواند جهش خاصی از نظر توسعه پایدار در همدان ایجاد کند، گفت: اما و اگرهای زیادی در این زمینه وجود دارد که جذب بخش خصوصی، مدیریت یکپارچه شهری و اهمیت به پژوهش‌های دانشگاهی از جمله مواردی است که می‌تواند تسهیل‌گر این موضوع باشد. سجادزاده شرح داد: متاسفانه دانشگاه در حوزه گردشگری کنار گذاشته شده است و همین مسئله باعث شده بسیاری از کارهایی که به اسم گردشگری انجام می‌شود به ضد گردشگری تبدیل شود. ضد گردشگری یعنی ساختن پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطحی که هزاران میلیارد هزینه می‌برد اما در عمل دود و ترافیک را به خورد مردم می‌دهد، ضد گردشگری یعنی توسعه‌های بی‌رویه شهر که در طرح جامع آمده و جورقان را به شهر وصل می‌کند و باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و گردشگری و پتانسیل‌های همدان می‌شود. این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در برنامه‌های کلانِ شهر همدان رویکردها ضد گردشگری است، افزود: در بافت تاریخی شاهد از بین رفتن خانه‌های قدیمی هستیم که با محور گردشگری سنخیت ندارد. بنابراین گردشگری در همدان تنها یک شعار است و مدیران فقط کاریکاتوری از گردشگری را در محافل بیان می‌کنند و در عمل با گردشگری پایدار و درآمدهای پایدار از راه گردشگری فرسنگ‌ها فاصله داریم. وی با بیان اینکه هر کاری در شهر انجام می‌دهیم باید بر اساس راه حل‌های زیست محیطی باشد، اظهار کرد: همدان باغ شهری با ظرفیت مشخص بوده است بنابراین محدوده شهر همدان، حریم شهر است اما امروز حریم شهر را شکستیم و وقتی حریم شهر شکسته شود حرمت شهر می‌شکند و حرمت شهر یعنی حرمت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی. به عقیده سجادزاده وقتی از همه طرف همدان و خط محدوده شهر را بزرگ می‌کنیم باعث می‌شود روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند از بین بروند و به مرور به کشاورزی فاضلابی، محلی برای ساخت‌وساز و سپس به حومه نشینی تبدیل ‌شوند. وی تصریح کرد: در طی زمان در همدان خورندگی و خزش شهری وجود داشته که سرمایه‌های ملی، طبیعی شهر را از بین برده است، مسئولان هم استدلال می‌کنند به دلیل بالا رفتن جمعیت نیاز به زمین داریم در صورتی که این رویکرد درستی نیست و متاسفانه از فناوری‌های نوین در شهر استفاده نمی‌کنیم و شهر را فقط به صورت افقی گسترش می‌دهیم. به گفته سجادزاده گردشگری زنجیره به هم پیوسته‌ای است و باید برای ماندگاری گردشگر در شهر برنامه داشته باشیم اما چون گردشگری را به صورت نقطه‌ای و جزیره‌ای می‌بینیم در این امر موفق نبوده‌ و فرصت‌هایی را در زمینه تبلیغات، زیر ساخت و بسترسازی مهیا نکرده‌ایم. عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه یکی از قابلیت‌های گردشگری آب و هوای پاک است، گفت: به عنوان مثال گردشگری سالمند، پزشکی و علمی وابسته به آب و هوای همدان است اما با شرایط فعلی و انبوه خودروها آیا می‌تواند مزیت‌های گردشگری باشند. از طرف دیگر متاسفانه مسئولان این مسائل را به شوخی می‌گیرند و فرایندها را ضدگردشگری پیش می‌برند. وی با اشاره به اینکه تاکنون کارگروه‌های گردشگری در حوزه‌های مختلفی تشکیل شده و نتیجه‌ای نداشته است، افزود: متاسفانه در این جلسات چشم‌انداز خوبی تعریف نمی‌شود و بیشتر شبیه جلسات دورهمی است، علاوه بر این زمانی که نتایج جلسات به شهرداری و استانداری می‌رود ارزشی برای آن قائل نیستند.   سجادزاده در پایان عنوان کرد: همدان نیاز به تهیه سند جامع گردشگری دارد که توسط مراکز دانشگاهی تهیه شود نه شرکت مشاور، بنابراین باید به جایی برسیم که همه طرح‌ها و برنامه‌ها دارای پیوست گردشگری باشد و این امر مدیریت معتقد به گردشگری می‌خواهد.

ایجاد شده: 15/آذر/1400       آخرین ویرایش: 15/آذر/1400     اخبار داخلی
توریسم فضایی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

توریسم فضایی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از یورونیوز، کمک به توسعه ایستگاه های فضایی خصوصی و تجاری کردن فضا یکی از برنامه‌های آتی ناساست. در همین راستا آژانس فضایی آمریکا با سه شرکت خصوصی آمریکایی به توافق رسیده است. بر این اساس قرار است ناسا برای توسعه پروژه‌های فضایی در مدار زمین به سه شرکت «بلو اُوریجین»، «نانو راکس» و «نورث راپ گورومان» به ترتیب ۱۳۰، ۱۶۰ و ۱۲۵.۶ میلیون دلار کمک کند. " بیل نلسون " رئیس ناسا همکاری با شرکت های خصوصی را در راستای توسعه توریسم فضایی و افزایش مقصد های توریستی یا حتی کار و زندگی در فضا دانست. آژانس فضایی آمریکا قصد دار تا با واگذاری مدیریت مدارهای نزدیک به زمین به بخش خصوصی و صرفه جویی در هزینه‌ها، بر ماموریت‌های اکتشافی در نقاط دورتر منظومه شمسی به‌ویژه ماه و مریخ تمرکز کند. ایستگاه فضایی بین المللی به‌طور رسمی تا سال ۲۰۲۴ فعالیت خواهد کرد، ناسا همچنین تمایل دارد تا این ایستگاه از نظر فنی تا سال ۲۰۲۸ قابل استفاده باشد و پس از آن ایستگاه‌های خصوصی جایگزین آن شوند؛ مسئله‌ای که می‌تواند به همکاری ناسا با سازمان فضانوردی روسیه نیز پایان دهد. عقد قرارداد با شرکت‌های خصوصی، حضور انسان در مدارهای نزدیک زمین را برای آمریکا به نوعی تضمین می‌کند. ناسا سالیانه ۲۰۰ ماموریت فضایی دو نفره را در مدارهای نزدیک زمین انجام می‌دهد که بخشی از خدمات آن توسط شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شود. ارائه این خدمات از سوی بخش خصوصی به لحاظ اقتصادی به‌مراتب مقرون به‌صرفه‌تر است. ایستگاه شرکت «بلو اوریجین» که در همکاری با «سی یرا اسپیس» توسعه پیدا کرده «اوربیتال ریف» نام دارد و با ظرفیت ۱۰ نفر قادر به همکاری در بخش‌های متنوع از جمله میزبانی از گردشگران فضا خواهد بود. ایستگاه فضایی شرکت «نانوراکس» در سال ۲۰۲۷ آماده خواهد شد و «استارلب» نام دارد. نام ایستگاه شرکت «نورث راپ گرومان» هنور مشخص نشده ولی در حوزه علم و گردشگری فعال خواهد بود. با اینکه هیچ کدام از این سه شرکت هنوز هزینه توسعه ایستگاه‌های فضایی را اعلام نکرده‌اند اما مشارکت ناسا تنها بخشی از کل هزینه هاست و حداکثر ۴۰ درصد آن را شامل می‌شود.

ایجاد شده: 12/آذر/1400       آخرین ویرایش: 12/آذر/1400     اخبار خارجی
حضور سرمایه گذاران در منطقه آزاد کیش تسهیل می‌شود

حضور سرمایه گذاران در منطقه آزاد کیش تسهیل می‌شود

به گزارش هتل نیوز وبه نقل از ایلنا، " محمدرضا نوایی لواسانی " رییس منطقه آزاد کیش در هشتمین نمایشگاه بانک، بورس، بیمه و خصوصی سازی که در جزیره کیش برگزار می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته بحث تاسیس کسب و کارها در مناطق آزاد به درستی اجرا نشده و بروکراسی‌های بسیار زیاد و پیچ و خم برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایجاد کردند. وی افزود: در بسیاری از موارد ایجاد کسب و کار در مناطق آزاد سخت‌تر از سرزمین اصلی بوده اما بسیاری از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد بسیار مشتاق هستند. از این روز سیاست اصلی ما اصلاح روند گذشته است و حضور سرمایه گذاران در منطقه آزاد کیش تسهیل می‌شود. رییس منطقه آزاد کیش تاکید کرد: از جمله سیاست‌های ما که در جلسه امروز با آقای محمد مطرح شد؛ تبدیل کیش به شهر هوشمند، راه اندازی بورس بین الملل و ارزهای دیجیتال، جذب تکنولوژی‌های جدید و توریسم تخصصی در این منطقه است. همچنین در این همایش ستار هاشمی مشاور معاون علمی رییس جمهوری با بیان اینکه در سال 2070 انقلاب باد خواهیم داشت گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در سال 2016، یازده و نیم تریلیون دلار بوده که سهم 15 درصدی در اقتصاد کل دنیا را داشته اما پیش بینی می‌شود در سال 2025 این عدد تا 25 درصد افزایش یابد و به 23 تریلیون دلار برسد.

ایجاد شده: 9/آذر/1400       آخرین ویرایش: 9/آذر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...