صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / گردشگری طب ایرانی ظرفیت ناشناخته گردشگری و گردشگری سلامت ایران
گردشگری طب ایرانی ظرفیت ناشناخته گردشگری و گردشگری سلامت ایران - تصویر 1

گردشگری طب ایرانی ظرفیت ناشناخته گردشگری و گردشگری سلامت ایران

ایجاد شده: 20/دی/1401       آخرین ویرایش: 20/دی/1401

گردشگری یکی از صنایع پردرامد جهان محسوب میگردد وطبق براوردهای سازمان جهانی گردشگری ( قبل از بحران کرونا) سومین صنعت پیشرودر جهان از نظر گردش مالی بعد از صنعت نفت وگاز محسوب میشود.

در اکثر کشورهای پیشرفته گردشگری امروزه رویکردتخصصی به خود گرفته وشامل بخشهای مختلفی میباشد (گردشگری سلامت ، گردشگری ورزشی. گردشگری مذهبی وآیینی گردشگری علمی، گردشگری دریایی ، گردشگری کشاورزی. گردشگری روستایی، گردشگری با علایق ویژه.گردشگری جنگل، بیابان وکویر...) در این میان طب ایرانی به جهت داشتن غنای علمی ،تاریخی وفرهنگی ورویکرد تخصصی به مباحث اقلیم شناسی ،بوم گردی ،حفظ سلامت وتندرستی افراد، سبک زندگی، سبک تغذیه وبسیاری دیگر ازموارد، میتواند در زمره یکی از غنی ترین محورهای گردشگری تخصصی قرارگیرد ودر جهت توسعه گردشگری تخصصی وهمچنین گردشگری سلامت وشاخه های تخصصی دیگر آن (گردشگری درمانی، گردشگری تندرستی وطبیعت درمانی) در ایران نقش ممتاز و بی بدیلی داشته باشد. 

با استفاده از ظرفیت گردشگری طب ایرانی میتوان توصیه های سبک زندگی، نحوه مواجعه با اقلیم های مختلف (بیابان ، جنگل ، دریا، و...) وراهکارهای حفظ وارتقاء سلامتی وروشهای ساده وموثر درمانی را در غالب گردشگری طب ایرانی برای استفاده گردشگران فرهنگ سازی نمود

یقیناطب ایرانی با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعل ذاتی دارای پتانسیلهای گردشگری تخصصی می باشد. که میتوان به برخی از این موارد اشاره کرد:

1- جاذبه گردشگری:

طب ایرانی با توجه به پیشینه تاریخی و اقبال گردشگران به جستجو برای یافتن ظرفیتهای تاریخی و پزشکی یکی از جاذبه های مورد علاقه گردشگران برای اطلاع از روشها و راهکارهای ارائه شده در حوزه طب ایرانی برای پیشگیری و درمان بیماری ها می باشد. 

2- گردشگری پزشکی:

با توجه به روشهای ساده و آسان درمان در حوزه طب ایرانی و همچنین هزینه مناسب برای درمان بسیاری از بیماریها و دسترسی آسان به این خدمات می تواند برای جذب گردشگران پزشکی توصیه گردد. 

3-گردشگری طبیعت درمانی : 

با توجه به آموزه های طب ایرانی در خصوص استفاده از ظرفیت طبیعت و گیاهان دارویی در پیشگیری و درمان بیماریها و وجود چشمه های آبهای معدنی و آبهای گرم، نمک درمانی و ... و انطباق آن با توصیه های طب ایرانی توسعه گردشگری طب ایرانی با رویکرد استفاده از این ظرفیت می تواند یکی از راههای موثر در توسعه و ترویج درمان به روش طب ایرانی و طبیعت درمانی منظور گردد.

4- گردشگری تندرستی:

یا توجه به رویکرد و غنای آموزه های طب ایرانی در خصوص سفر به مناطق مختلف و در جهت ارتقای تندرستی و ایجاد نشاط و شادابی و همچنین ارتقای سبک زندگی

5- گردشگری خوراک:

یکی از مهمترین ظرفیتهای گردشگری طب ایرانی توجه واهتمام ویژه به خوراک واصلاح تغذیه گردشگرای برای حفظ وارتقاء سلامتی وهمچنین پیشگیری از برخی بیماریها با استفاده از آموزهای طب ایرانی 

6_ گردشگری فرهنگی

 بادر نظر گرفتن اشتراکات فرهنگی ، در حوزه سبک زندگی با تکیه براصول تغذیه، خوراک، ذائقه ،اداب ورسوم مشترک میتوان درغالب توسعه همکاری های گردشگری به ارتقاء سلامت گردشگران در هنگام سفر کمک شایانی نمود.

7_ گردشگری کشاورزی

از آنجا که از ارکان مهم پیشگیری ودرمان در حوزه طب ایرانی مبتنی بر استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی وفراورده های طبیعی میباشد وبا درنظر گرفتن جایگاه ویژه وغنای ایران عزیز وتنوع کم نظیر اقلیم ایران در حوزه گیاهان دارویی میتوان امیدوار بود که با ترویج وتوسعه

گردشگری طب ایرانی به رشدو گسترش گردشگری کشاورزی کمک شایانی نمود.

✍️ محمدپناهی - دبیر کمیته مشترک گردشگری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...