به گزارش هتل نیوز، نشست تخصصی " آب و گردشگری در ایران " با همکاری گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی و «گروه دانش بنیاد آشیان» روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فضای مجازی برگزار می شود. «جغرافیای آب»، «مدیریت آب» و همچنین «گردشگری و آب در ایران» از محورهای اصلی بحث شرکتکنندگان در نشست خواهد بود. " محمود ضیائی " دبیر این رویداد علمی، در تشریح دلیل برگزاری این نشست گفت: توسعۀ گردشگری به طور مستقیم با منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور ارتباط دارد. امروزه گردشگری یکی از مصرف کنندگان اصلی منابع آبی است، لذا استفاده بهینه از این منابع مشترک، لازمۀ توسعه پایدار گردشگری در ایران است و بدین سبب حکمروایی آب، به یکی از دغدغههای اصلی مدیران مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. " ضیائی " با تأکید بر اینکه با توجه به قرار گرفتن ایران در کمربند بیابانی جهان و وضعیت فعلی بیلان آب کشور، مدیریت آب در گردشگری اهمیت دوچندانی یافته است، ابراز امیدواری کرد نکته نظرات علمی، تجربی و سخنان شرکت کنندگان این نشست به شناخت هرچه بیشتر مسئله و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مدیریت بهتر مصرف منابع آبی در گردشگری کشور بینجامد. " مجید لباف خانیکی " عضو هیئت علمی دانشگاه نزوی عمان و پژوهشگر حوزه نظام های بومی مدیریت منابع آب، " مصطفی طالشی " عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران و پژوهشگر حوزه برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه منابع آبی، " علی رحیم پور " عضو هیات مدیره هگتا و عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران و " آرمین نوربخش " موسس و مدیرعامل خانه آب ایران، دیگر سخنرانان این نشست تخصصی خواهند بود. این نشست روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت: ۱۶ الی ۱۸ در آدرس https://www.skyroom.online/ch/ashiaan_2022/water-tourism برگزار می شود.
ایجاد شده: 2/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 2/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، نشست تخصصی «آب و گردشگری در ایران» با همکاری گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی و «گروه دانشبنیاد آشیان»، در روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فضای مجازی برگزار خواهد شد. «جغرافیای آب»، «مدیریت آب» و همچنین «گردشگری و آب در ایران» از محورهای اصلی بحث شرکتکنندگان در نشست خواهد بود. " محمود ضیائی " عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر نشست «آب و گردشگری در ایران» در رابطه با اهمیت و ضرورت برگزاری نشستی با محوریت آب و گردشگری گفت: توسعه گردشگری به طور مستقیم با منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور ارتباط دارد، نه تنها بسیاری از فعالیتهای گردشگری به طور مستقیم به منابع آب وابسته است بلکه آب به طورغیرمستقیم، شرط لازم برای توسعه سایر محصولات گردشگری نیز به شمار میآید. امروزه گردشگری یکی از مصرفکنندگان اصلی منابع آبی کشور است، لذا استفاده بهینه از این منابع لازمه توسعه پایدار گردشگری است و بدین سبب، به یکی از دغدغههای اصلی مدیران مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. وی با تأکید بر اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و بخصوص وضعیت فعلی بیلان آب کشور، این موضوع اهمیت دوچندانی یافته است، ابراز امیدواری نمود نکته نظرات علمی، تجربی و حرفهای شرکتکنندگان این نشست به شناخت هرچه بیشتر مسئله و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مدیریت بهتر مصرف منابع آبی در گردشگری کشور بینجامد.
ایجاد شده: 28/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 28/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایعوابسته و سیوپنجمین نمایشگاه ملی صنایعدستی صبح امروز سهشنبه ۵ بهمنماه ۱۴۰۰ با حضور " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری، " پویا محمودیان " معاون صنایعدستی در سالن فجر وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد. شالبافیان با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر و زن بیان کرد: «با وجودتوفیقات حاصل شده در حوزه واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از کرونا، هنوز نگرانیها درباره سویه جدید اُمیکرون برطرف نشده است و این موضوع از ابتدای برنامهریزی برای نمایشگاه مدنظر ما بود. در همین راستا نیز نمایشگاه با رعایت چارچوبهای ستاد ملی کرونا برگزار میشود.» او با اشاره به آسیبهای وارد شده به دو حوزه گردشگری و صنایعدستی افزود: «این نمایشگاه با رویکرد حمایتی و تخصصی برنامهریزی شده است.» شالبافیان تصریح کرد: «تلاشمان بر این بوده نمایشگاه محل ملاقات ذینفعان گردشگری و همافزایی و انسجام بین استانها و انواع گردشگری باشد.» او با اشاره به حضور شهرداریها و اتاقهای بازرگانی در غرفه استانها، افزود: «بروز ایدهها از جمله فعالیتهای زیست محیطی از دیگر نکات مورد توجه در این دوره بوده است. » حضور جامعه دانشگاهی و رونمایی از بستههای سرمایهگذاری از دیگر نکات مورد اشاره معاون گردشگری بود و افزود: «تاکیدمان بر این است که ایام نمایشگاه محلی برای ایجاد هماهنگی بین ذینفعان این حوزه باشد.» او با اشاره به تخصیص فضایی برای برگزاری نشستهای B۲B افزود: «در این ایام میزبان هیئتهای بازرگانی از کشورهای همسایه به صورت فیزیکی و مجازی هستیم.» معاون گردشگری در پایان به برگزاری سه دسته نشست تحت عنوان، کارگاههای آموزشی با محوریت افراد خلاق، نشستهای تشریک مساعی و اشتراکگذاری تجربهها همچنین پنلهای تخصص با رویکرد استفاده از ظرفیتهای بخشخصوصی اشاره کرد. شالبافیان در پاسخ به انتقادی درخصوص نحوه اطلاعرسانی و ثبتنام در نمایشگاه گفت: «تعداد مشارکتکنندگان داخلی و خارجی نشانگر این است که مشکل اساسی در این مورد وجود نداشته است.» او درباره ادغام همیشگی نمایشگاه دو حوزه صنایعدستی و گردشگری بیان کرد: «سیاست قطعی وزارتخانه همافزایی و استفاده از ظرفیتهای مشترک حوزههاست. برگزاری توامان نمایشگاه این دو حوزه، زیرساخت مناسبی برای ایجاد این همافزایی است. تصمیم قطعی برای ادغام همیشگی نیز پس از بررسی و ارزیابیها در پایان برگزاری نمایشگاه گرفته میشود.» معاون گردشگری درباره حمایتهای انجام شده از کسبوکارهای گردشگری توضیح داد: «در این دوره حضور کسبوکارهای گردشگری در نمایشگاه تسهیل شده و همچنین امکان حضور تشکلها و انجمنهای حرفهای به صورت رایگان مهیا شده است. ارتباط و طرح مشکلات بخش خصوصی با بخشهای دولتی ذیربط نیز از دیگر اقدامات برنامهریزی شده است.» شالبافیان تصریح کرد: «سیاست اصلی وزارتخانه تسهیلگیری، رفع موانع کسب و کارها و هماهنگیهای بینبخشی است. این سیاست را نیز طی این مدت با برگزاری نشستهای تجاری و فمتورها به میزبانی هشت استان انجام دادهایم. همچنین تمام تلاشمان این است که بین کسب و کارهای داخلی با شرکای خارجی پیوند ایجاد کنیم.» معاون گردشگری با تاکید بر ادامه این سیاست افزود: «حضور در قالب نمایشگاه تخصصی در کشورهای همسایه در حوزه گردشگری سلامت و زیارتی همچنین هماهنگی با رایزنان اقتصادی و فرهنگی برای حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی از دیگر اقدامات در این راستاست.» شالبافیان درباره بخش بینالمللی نمایشگاه توضیح داد: «هیئتهای تجاری از کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان و عمان در نمایشگاه حضور دارند. همچنین برگزاری نشستهای b۲b نیز با حضور شرکتهایی از چین و برخی کشورهای اروپایی بهخصوص در حوزه گردشگری سلامت برنامهریزی شده است.» او همچنین در ارتباط با حمایت برای حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه بیان کرد: «تمام ادارات کل استانی موظف شدهاند که امکان حضور آسیبدیدگان از کرونا را در نمایشگاه فراهم کنند.» معاون گردشگری همچنین به برپایی جشنوارهها و نمایشگاههای منطقهای در راستای توسعه و رونق گردشگری داخلی اشاره کرد و گفت: «صرفا برگزاری نمایشگاه تهران آسیب کرونا را جبران نمیکند، به همین دلیل برای تسهیل گردشگری داخلی رویدادهای منطقهای تدارک دیده شده و از تقویم این رویدادها در نمایشگاه رونمایی میشود.» او با اشاره به تاکید به ادارات کل استانی برای حمایت از استارتآپها افزود: «تلاشمان در چهارماه گذشته رفع موانع بوده است. ما استارتآپها را رقیب کسب و کارهای سنتی نمیدانیم بلکه آنها را مکمل و همیار آنها میبینیم.» معاون گردشگری تصریح کرد: «در این زمینه نیز در حوزه صدور مجوز و پیگیری از سایر دستگاهها اقدام کردهایم. همچنین در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری حمایتهای مالی از استارتآپهای نوپا انجام گرفته است. تاکید مهندس ضرغامی نیز ورود استارتآپها برای ارائه راه حلهای جدید در این حوزه است.» او درباره مدیریت برنامهریزی برای سفرهای نوروزی توضیح داد: «ستاد خدمات سفر استانها به جز پنج استان به ریاست استانداران تشکیل شده است. همچنین طی هماهنگی با وزارت کشور تمهیدات مناسبی اندیشیده شده است. گردهمایی مدیران کل استانی و حضور برخی استانداران بهعنوان هماهنگکنندگان دولتی سفرها نیز در نمایشگاه برنامهریزی شده است.» او با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه به صورت تخصصی افزود: «به طور حتم بین واژه تخصصی و خصوصی تفاوت قائل هستیم. قائل به این نکتهایم که اقدامات به نمایش درآمده در نمایشگاه شأن گردشگری بین مردم را کاهش ندهد، به همین دلیل تمامی برنامهریزیها از جمله ارائه خوراک استانها با رویکرد تخصصی انجام شده است.» شالبافیان درباره بستههای سرمایهگذاری گردشگری بیان کرد: «۲۰ بسته سرمایهگذاری در حوزه جنگلها با هماهنگی و پیشنهاد سازمان جنگلها و سازمان حفاظت از محیطزیست آماده کردهایم و در نمایشگاه در قالب دفترچهای رونمایی میشود.» معاون گردشگری نبود مشکلات محیطزیستی و مسائل بینبخشی را بهعنوان ویژگی اصلی این بستهها اعلام کرد و افزود: «در سطح استانی نیز مدیران کل استانی فرصتهای سرمایهگذاری را شناسایی و در نمایشگاه ارائه میدهند. همچنین استفاده از منابع تبصره ۱۸ حدود ۶۰۰ طرح گردشگری با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد شناسایی و معرفی شدهاند.» شالبافیان ادامه داد: «با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت وزارتخانه تاکنون در جذب منابع مالی تبصره ۱۸ موفق عمل کردیم. در صورتیکه اعتبارات موجود تماما جذب شود، میتوان از دولت برای اختصاص منابع مالی در بازسازی تاسیسات گردشگری نیز درخواستهایی را مطرح کنیم.» شالبافیان همچنین به ۲۸۳ پروژه قابل افتتاح در ۳۱ استان در دهه فجر اشاره کرد و افرود: «بیمه راهنمایان گردشگری محمل قانونی پیدا کرده است و امیدواریم این حداقل خواسته آنها استمرار پیدا کند.» او همچنین ساعت برگزاری نمایشگاه را از ساعت ۸ تا ۱۷ اعلام کرد و در پاسخ به انتقادات در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه نیز گفت: «نگرانیهای ستاد کرونا برای ازدحام جمعیت موجب شد روزهای پنجشنبه، جمعه و ساعات شلوغ برای نمایشگاه در نظر گرفته نشود. رعایت دقیق پروتکلها موضوع مهمی است که مد نظر قرار دارد. از عموم کسانی که به نمایشگاه میآیند نیز درخواست داریم پروتکلها را رعایت کنند.» او ابراز امیدواری کرد نمایشگاه سال آینده با در نظر گرفتن تمامی پیشنهادها و مرتفع شدن کرونا در شرایط بهتری برگزار شود.
ایجاد شده: 5/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 5/بهمن/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست «هماندیشی با شهرهای جهانی» گفت: «گردشگری ابزار مؤثری برای دفاع از تصویر واقعی کشور است و همچنین، میتواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایجاد کند.» او ادامه داد: «یکی از حوزههایی که در اساسنامه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهعنوان ابزاری برای تحقق مأموریتهایش نمود پیدا کرده، گردشگری است.» شالبافیان با اشاره به ظرفیتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی، عنوان کرد: «خوشبختانه رایزنان فرهنگی ایران و پایگاههایی که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند، میتوانند به مثابه یک قرارگاه مردمی برای توسعه گردشگری باشند.» معاون گردشگری کشور با اشاره به دیگر ظرفیتها و نمایندگیها در خارج از کشور، اظهار کرد: «جلساتی را نیز با رایزنان اقتصادی داشتهایم، همچنین وزارت صمت نمایندگانی در خارج از کشور دارد اما رایزنان فرهنگی میتوانند به عنوان مرکز ثقل عمل کنند.» او نقش کلیدی حوزه گردشگری در رشد و توسعه شهرها و معرفی داشتههای فرهنگی ایران به جهانیان را یادآور شد و گفت: «حوزه گردشگری در شناساندن داشتههای فرهنگی ما در سراسر جهان نقشآفرینی خواهد کرد.» معاون گردشگری کشور تأکید کرد: «شبکه شهرهای جهانی در ایران به یک انسجام نیاز دارند. اگر بخواهیم گردشگری ایران را به کشورهای دیگر معرفی کنیم باید اول سفر ایرانیها را در ایران ترویج کنیم. چون فرآیند سفر محملی برای شناساندن است.» شالبافیان اضافه کرد: «بنابراین باید گفت، برای معرفی شهرهای جهانی به کشورهای دیگر باید اول مردم ایران آنها را بشناسند، همچنین باید بتوانیم شبکهای از شهرهای جهانی داشته باشیم تا اشتراکات، تجربیات و برندینگ شهری اتفاق بیافتد. شهرهای جهانی میتوانند محور تعریف مسیرهای گردشگری باشند.» شالبافیان در پایان سخنانش، از تفاوت نوروز ۱۴۰۱ با نوروز سالهای قبل سخن گفت و ادامه داد: «این نوروز به این دلیل متفاوت است که وارد قرن جدید میشویم، مفهوم نوسده محور همکاری همه شهرهای جهانی در نوروز امسال است.»
ایجاد شده: 28/دی/1400 آخرین ویرایش: 28/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعت گردشگری، در آیین افتتاح دفتر نمایندگی انجمن علمی طبیعت گردی ایران در مازندران اظهار کرد: نبود تفکر علمی و دانش بنیان اصلی ترین مشکل زیرساختی در توسعه طبیعت گردی و گردشگری محسوب می شود. وی با اشاره به اینکه نبود دانش و پژوهش های کاربردی عمدتا موجب عقب ماندگی گردشگری شده است، افزود: در توسعه گردشگری هرجا که پژوهش و مطالعه اولیه نبوده است موجب بروز چالش و مشکل عمده شده است. رئیس انجمن علمی طبیعت گردشگری کشور، صدور بی رویه مجوزهای تاسیسات گردشگری در سنوات گذشته را یکی از چالش های عمده برشمرد و گفت: در برخی مناطق با ازدیاد و یا کمبود واحدهای بومگردی، آژانس گردشگری و هتل مواجهیم که این مهم نشان دهنده این است که کار علمی و مطالعه لازم بر مبنای آینده پژوهی آنگونه که باید و شاید انجام نشده است. جواهرزاده آغاز به کار انجمن علمی طبیعت گردی ایران را سال ۹۵ عنوان کرد و یادآور شد: ۷۰ درصد اعضای هیئت موسس این انجمن از اساتید دانشگاه با درجه علمی دانشیار و استاد تمام هستند. بر این اساس انجمن در حکم مرجعیت علمی و تحقیقاتی و نشر دانش بنیان عرصه طبیعت گردی ایفای نقش می نماید. وی با اشاره به فعالیت انجمن در دوران کرونا از برگزاری سومین کنفرانس ملی اکوتوریسم همانند سال های گذشته در اوایل اسفندماه سال جاری در قشم خبر داد و گفت: ژئو پارک قشم دومین ژئو پارک دنیا است، چندی پیش یونسکو اخطار در معرض خطر بودن ژئو پارک قشم را صادر کرد که با همت سمن ها و دوستداران محیط زیست و همکاری دستگاه قضایی خوشبختانه این اثر مهم از خطر خروج از فهرست یونسکو نجات یافت. رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تنها راه چاره توسعه اکوتوریسم را علمی شدن گردشگری دانست و اعلام کرد: متاسفانه در کشور بخش حرفه ای ارتباط خوبی با بخش علمی و آکادمیک ندارد یعنی این دو در بحث گردشگری غالبا یکدیگر را قبول ندارند که باید هرچه زودتر این پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت بصورت جدی برقرار شود. جواهرزاده با بیان اینکه همه تلاش ما در انجمن، برقراری ارتباط بین بخش حرفه ای و آکادمیک است، خاطرنشان کرد: همه سعی ما بر این است دفاتری که از انجمن راه اندازی می شود هم به صورت حرفه ای و هم در تعامل با دانشگاه باشد. اگر قرار است محورهای مختلف استان در حوزه گردشگری مدیریت شوند نیاز به نزدیکی با بخش علمی و پژوهشی است. جواهرزاده با اشاره به تغییر و تحولات در وزارت گردشگری گفت: امید است وزارت گردشگری بیش از گذشته در مباحث اکوتوریسم وارد شود.
ایجاد شده: 26/دی/1400 آخرین ویرایش: 26/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " مرتضی شریفی " عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای فارس گفت: گردشگری صنعتی فراگیر است و باید از آن به عنوان یک فرصت و مزیت رقابتی استفاده کرد از این رو خلاقیت و نگاه جدید به این صنعت باید صورت گیرد. وی به وضعیت کنونی گردشگری در ایران و استان فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا عملا گردشگری رمق خود را از دست داده و ضروری است برنامههایی خلاقانه و تدابیر جدی برای آن اندیشیده شود که در این مسیر استفاده از توان و پتانسیل هایی که در دانشگاهها وجود دارد می تواند تاثیر بسزایی در توسعه آن داشته باشد. عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای فارس با اشاره به تشکیل اتاق فکر در دانشگاهها برای توسعه گردشگری و اقتصاد آن افرود: از اهداف تشکیل این اتاق می توان به شناخت و حل مسائل راهبردی، تصمیم سازی و سیاست سازی و نظارت و ارزیابی در حوزه های داخلی و فراملی از طریق پژوهش،استفاده مطلوب از نوآوری های جوانان خبره و جذب و تشویق ایده ها و راهکارهای خلاقانه اشاره کرد. شریفی همچنین تاکید کرد :با توجه به محدودیت هایی که شیوع بیماری کرونا برای صنعت گردشگری به وجود آورده ضروری است اولویت برنامه ریزی ها بر افزایش سفرهای داخلی و حتی درون استانی باشد که در این میان اجرای تورهای ترکیبی با محوریت شیراز تدوین و اجرا شود وی با اشاره به اجرای طرح مثلث طلایی و مذهبی با محوریت سه استان گفت: در سال های گذشته با اجرای این طرح ها همواره شاهد رونق گردشگری داخلی بودیم و ضروری است هم اکنون نیز این طرح ها با نگاه جدیدتری اجرا شوند. وی اضافه کرد: هم اکنون باید طرح هایی با معرفی مسیرها و جاذبه های جدید به گردشگران معرفی کنیم که این موضوع باید در اتاق فکر های دانشگاهی و با حضور فعالان و متخصصان این حوزه تدوین شود.
ایجاد شده: 22/دی/1400 آخرین ویرایش: 22/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور شامگاه ۱۷ دیماه ۱۴۰۰ در نشست با سرمایهگذاران بخش خصوصی صنعت گردشگری استان در هتل پارس کرمان اظهار کرد: «خوشبختانه امکان دریافت ویزای ایران برای گردشگران خارجی در برخی از فرودگاههای بینالمللی کشور در حال فراهم شدن است که نام فرودگاه بینالمللی کرمان نیز در بین آنها وجود دارد.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «این قبیل اقدامات در راستای تسهیل در خدماترسانی و امکان جذب بیشتر گردشگران خارجی است.» او با اشاره به اینکه استان کرمان به دلیل بهرهمندی از جاذبههای متنوع و متعدد تاریخی و طبیعی، یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور است بیان کرد: «خوشبختانه در این خطه آثار ثبت جهانی زیادی وجود دارد و اخیرا گردشگری مقاومت نیز به این جذابیتها افزوده شده است.» شالبافیان با اشاره به خیل عظیم زائران مزار سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: «وزارتخانه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در صدد تسهیل ورود مشتاقان و علاقهمندان از داخل و خارج از کشور به استان کرمان است و تدوین و اجرای طرحی با محوریت و با هدف شناساندن آثار مرتبط با شهید سلیمانی در راستای ترویج گردشگری مقاومت در دستور کار دارد.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: «معرفی بیشتر جاذبههای گردشگری، تسهیل ورود گردشگران و تکمیل زیرساختهای از برنامههای اصلی این وزارتخانه در استان کرمان است.» او افزود: «کمک به تکمیل پروژههای صنعت گردشگری یکی از اقدامات مهم وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی طی ماههای اخیر بوده و از محل تبصره ۱۸ منابعی برای فعال سازی، تکمیل و بازسازی پروژههای این صنعت اختصاص داده شده است که استان کرمان در این زمینه به شکل ویژه دیده شده است.»
ایجاد شده: 18/دی/1400 آخرین ویرایش: 18/دی/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور شامگاه ۱۷ دیماه ۱۴۰۰ در نشست با سرمایهگذاران بخش خصوصی صنعت گردشگری استان در هتل پارس کرمان اظهار کرد: «خوشبختانه امکان دریافت ویزای ایران برای گردشگران خارجی در برخی از فرودگاههای بینالمللی کشور در حال فراهم شدن است که نام فرودگاه بینالمللی کرمان نیز در بین آنها وجود دارد.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «این قبیل اقدامات در راستای تسهیل در خدماترسانی و امکان جذب بیشتر گردشگران خارجی است.» او با اشاره به اینکه استان کرمان به دلیل بهرهمندی از جاذبههای متنوع و متعدد تاریخی و طبیعی، یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور است بیان کرد: «خوشبختانه در این خطه آثار ثبت جهانی زیادی وجود دارد و اخیرا گردشگری مقاومت نیز به این جذابیتها افزوده شده است.» شالبافیان با اشاره به خیل عظیم زائران مزار سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: «وزارتخانه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در صدد تسهیل ورود مشتاقان و علاقهمندان از داخل و خارج از کشور به استان کرمان است و تدوین و اجرای طرحی با محوریت و با هدف شناساندن آثار مرتبط با شهید سلیمانی در راستای ترویج گردشگری مقاومت در دستور کار دارد.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: «معرفی بیشتر جاذبههای گردشگری، تسهیل ورود گردشگران و تکمیل زیرساختهای از برنامههای اصلی این وزارتخانه در استان کرمان است.» او افزود: «کمک به تکمیل پروژههای صنعت گردشگری یکی از اقدامات مهم وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی طی ماههای اخیر بوده و از محل تبصره ۱۸ منابعی برای فعال سازی، تکمیل و بازسازی پروژههای این صنعت اختصاص داده شده است که استان کرمان در این زمینه به شکل ویژه دیده شده است.»
ایجاد شده: 18/دی/1400 آخرین ویرایش: 18/دی/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز، " محمد یزدی " رئیس گروه مطالعات گردشگری دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری با اعلام این خبر گفت: «بنا بر اعلام دبیرخانه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا)، مسابقه رقابت نویسندگی برای جوانان در حوزههای اولویتدار آیورا ویژه گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال برگزار میشود.» یزدی افزود: «با توجه به اینکه تمرکز نخستین دوره از مسابقه مورد نظر بر روی زبالههای دریایی و ماهیگیری غیرقانونی است، علاقهمندان به شرکت در مسابقه باید مقالات خود را در خصوص ارتباط گردشگری پایدار با دو موضوع یاد شده تهیه کنند.» رئیس گروه مطالعات گردشگری خاطرنشان کرد: «براساس شرایط اعلام شده از سوی دبیرخانه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا)، مقالات باید به زبان انگلیسی و در ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه در فرمت Arial ۱۲ Narrow تهیه و حداکثر تا ۲۱ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به پست الکترونیک به نشانی iora. media@iora. int وhq@iora. int ارسال شوند.» به گفته یزدی و بنابر اعلام دبیرخانه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) مقالات برتر در نشریه IRON Silver Jubilee Commemorative Magazine منتشر و به سه نفر اول جوایز ۴۰۰.۶۰۰ و ۱۰۰۰ یورویی تعلق خواهد گرفت. برای اطلاعات بیشتر به سایت www. iora. int مراجعه شود.
ایجاد شده: 15/دی/1400 آخرین ویرایش: 15/دی/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، جلسه بررسی ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزرای صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد و با امضای یک توافقنامه ارتقاء وضعیت پاویون کشورمان در این رویداد جهانی کلید خورد. در این جلسه که به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، توافقنامه ای میان سه وزیر و معاون علم و فناوری رییس جمهور در خصوص ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی به امضا رسید. تأمین مالی برای اجرای ایده های ارایه شده در راستای ارتقای وضعیت پاویون کشورمان در صد روز باقیمانده از نمایشگاه مهمترین محور این توافقنامه بود که به تأیید و امضاء حضار رسید. در این راستا تغییرات بنیادین برای به تصویر کشیدن توانمندی های فناوری و پیشرفتهای علمی و فرهنگی کشور با بهره گیری از فناوریهای جدید بصری محور توافقات صورت گرفته بود. همچنین مقرر شد این جلسه برای بررسی پیشرفتهای توافقات انجام گرفته دو هفته دیگر تکرار شود. در این جلسه در خصوص برگزاری روز ملی ایران( ۱۸ بهمن) و آیین نوروز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، وزارت صمت، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث و تبادل نظر شد. گفتنی است گزارش تغییرات ساختاری در شکل ورودی ها و فضاهای داخلی و بیرونی پاویون جمهوری اسلامی ایران طی یک ماه گذشته پیشنهادات برای یکپارچه سازی تم پاویون ایران از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه بود. رویکرد فرهنگی پاویون، معماری منحصر به فرد فضاهای عمومی و رزرو برنامه های مختلف برای اجراء در سایت اکسپو از مهمترین نکات مثبت پاویون امسال ایران می باشد. حضار بر ارایه هر چه بیشتر و بهتر توانمندی های کشورمان و استفاده بهینه از فرصت باقیمانده اکسپو برای معرفی ظرفیتهای مختلف کشورمان در حوزه های مختلف تأکید کردند. در این جلسه همچنین در خصوص تمهیدات لازم برای هرچه بهتر برگزار کردن اکسپوی دوره بعد(ژاپن) بحث و تبادل نظر شد. گفتنی است، نمایشگاه اکسپو که پس از المپیک و جام جهانی فوتبال، از بزرگترین رویدادهای جهان شناخته میشود، قرار بود سال۲۰۲۰ در دبی برگزار شود، اما کرونا آن را یک سال به تعویق انداخت. گرچه ایران نیز در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر حضور داشته و طرح پاویون تلفیقی از معماری سنتی و معاصر و الهامگرفته ازقصههای هزار و یک شب است که به اقتصاد، توسعه اجتماعی و فرهنگی، تمدن و سنتهای باستانی و آداب و رسوم اقوام ایرانی اشاره داشت، لیکن بواسطه عدم طراحی مناسب محتوا در مدیریت قبلی اکسپو، تصویر مناسبی از توانمندی ها و شایستگی های ایران اسلامی به بازدید کنندگان ارائه نمی شد که این مهم باعث آزردگی خاطر هموطنان داخل و خارج از کشور شده بود.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، نشست هماندیشی معاونان وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با رایزنهای اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری، پویا محمودیان معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ظهر امروز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ در موزه فرش برگزار شد. " مهدی صفری " معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با وزارت گردشگری، ارزآوری را یکی از وظایف وزارت خارجه اعلام کرد و گفت: «با دیدهبانی قوی، وزارت امور خارجه میتواند در تمامی حوزهها موجب ارزآوری به کشور شود.» او صنایعدستی را بهعنوان یکی از هدفگذاریها برای ارزآوری معرفی کرد و افزود: «وظیفه ما این است که صنایعدستی ایران را در جهان معرفی کنیم و اگر بتوانیم فضا را در راستای صادرات صنایعدستی باز کنیم، امیدوارم تعداد شاغلان این حوزه از دو میلیون به سه تا چهار میلیون افزایش پیدا کند.» صفری با تاکید بر اصالت صنایعدستی ایران در رقابت با کالاهای چینی، ادامه داد: «ما بهعنوان دیپلماتهای اقتصادی میتوانیم برای افزایش اشتغالزایی در حوزه صنایعدستی تاثیر بسزایی داشته باشیم.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از کشورهای چین، اندونزی، هند و روسیه بهعنوان کشورهای پیشنهادی برای معرفی صنایعدستی ایران نام برد و بر معرفی و آشنا کردن این کشورها با پتانسیلهای ایران از طریق رسانهها تاکید کرد. گردشگری سلامت از دیگر مباحثی بود که صفری در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: «دلالها در این حوزه موجب افزایش هزینهها میشوند و باید دلالها شناسایی و ساماندهی شوند.» او با تاکید بر اعلام آماگی وزارت خارجه و دیپلماتهای اعزامی برای معرفی صنایعدستی کشور، ابراز امیدواری کرد که با شکلگیری این همکاری و همافزایی تعداد شاغلان حوزه صنایعدستی به ۴ میلیون نفر افزایش پیدا کند. در ادامه این جلسه پنل پرسشوپاسخی با حضور لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، صانعی نماینده وزارت خارجه، حرمتالله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور، احمد تجری مدیرکل سرمایهگذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری و سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی برگزار شد. دیپلماتها شرکتهای بزرگ را برای حضور در نشستهای B ۲ B تشویق کنند " لیلا اژدری " مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی نیز با اشاره به برپایی پانزدهمین نمایشگاه گردشگری گفت: «این نمایشگاه برای اولین بار با موضوع نشستهای B ۲ B برگزار میشود. درخواست ما از دیپلماتها این است در کشوری که ماموریت دارند، شرکتهای بزرگ را شناسایی و آنها را برای حضور در این نشستها ترغیب کنند.» او تصریح کرد: «ما دسترسی مستقیم به این شرکتها نداریم، دیپلماتها میتوانند تاثیر بسزایی در این راستا داشته باشند. برای کشورهایی که امکان حضور فیزیکی برای آنها میسر نباشد، برگزاری نشست بهصورت وبینار امکانپذیر است.» اژدری از هدفگذاری برای جذب گردشگران از کشورهای منطقه در کنار بازارهای سنتی و تشویق ایرانیان خارج از کشور برای بازدید از ایران بهعنوان استراتژیهای بازاریابی و جذب گردشگران خارجی وزارتخانه نام برد. تعامل دو وزارتخانه باید وارد فاز عملیاتی شود/دیپلماتها نیاز به اطلاع از جزئیات دارند " صانعی " با ابراز آمادگی دیپلماتها برای همکاری با وزارتخانه بیان کرد: «تعامل دو وزارتخانه باید با عبور از بروکراسی اداری وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود.» او اطلاع از جزئیات را از مهمترین نیازهای دیپلماتها عنوان کرد و گفت: «دست دیپلمات باید پر باشد و به صورت عملی وارد میدان شود.» اعلام آمادگی بخش خصوصی برای برگزاری فمتور شرکتهای خارجی شناسایی شده از سوی دیپلماتها همچنین " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز در این نشست ابراز آمادگی کرد که با شناسایی و معرفی شرکتهای بزرگ از سوی دیپلماتها فمتورهایی برای آنها از سوی بخش خصوصی برگزار شود. " حرمتالله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی این نشست را نویدبخش حرکت اقتصادی جدید در کشور دانست و گفت: «بدون حضور سفرا و اهتمام آنها نمیتوان کار جدیدی انجام داد.» او همچنین برای برگزاری فمتور از سوی بخش خصوصی و با همکاری دولت اعلام آمادگی کرد و گفت: «امیدوارم در نمایشگاه گردشگری امسال شاهد حضور چشمگیر شرکتهای خارجی باشیم.» شناسایی ۱۳۴ بسته سرمایهگذاری خارجی " احمد تجری " مدیرکل سرمایهگذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری از جذب سرمایهگذاری خارجی بهعنوان اولویتهای وزارتخانه نام برد و گفت: «در حوزه سرمایهگذاری خارجی ظرفیتها و نیازهای متنوعی در کشور وجود دارد.» او با اشاره به مشارکت استانها برای تهیه بستههای سرمایهگذاری افزود: «۱۳۴ فرصت و بسته سرمایهگذاری در استانها شناسایی شده است که از تنوع بسیار برخوردارند.» تجری تصریح کرد: «ضمن تنوعی که وجود دارد، گردشگری دریایی، راهاندازی شناورها، سواحل مکران، راهاندازی مجتمع خدمات رفاهی بینراهی، گردشگری سلامت، واگذاری ۳۰ کاروانسرا از جمله طرحهای دارای اولویت هستند.» دیپلماتها نواقص را از نگاه گردشگران خارجی بگویند " مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی نیز به نقش دیپلماتها در کاهش ایرانهراسی در جامعه بینالمللی اشاره کرد و گفت: «هماکنون در معاونت گردشگری در حال تدوین محورهای مختلف گردشگری در کشور هستیم. دیپلماتها میتوانند در این مسیر به ما کمک کنند و از نگاه گردشگران خارجی نواقص را به ما بگویید.»
ایجاد شده: 9/دی/1400 آخرین ویرایش: 9/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درخصوص برنامههایی که برای این اداره کل در نظر دارد گفت: برنامههایی به عنوان برنامه بلندمدت به عنوان پروژههای پیشران گردشگری برای ۵ سال آینده در نظر گرفتهایم که به زودی اعلام خواهد شد. در عین حال قصد داریم تا برنامهای کاملا مشخص به صورت میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت ارائه دهیم. فاطمی ادامه داد: همچنین کارهایی مانند سفرهای ارزان قیمت، نمایشگاه گردشگری تهران و امور جاری در بخش برنامههای کوتاه مدت این اداره کل قرار گرفته و باید به سرعت به نتیجه برسد. از آنجا که طی تغییرات در اداره کلهای معاونت گردشگری در برخی از امور عقب افتادهایم باید به سرعت به این موارد بپردازیم و نتایج نهایی را استخراج کنیم. او معتقد است: تاکنون از ظرفیت بخش خصوصی و استارتآپها و علاقهمندان به حوزه گردشگری کمتر استفاده شده. بروکراسی اداری به گونهای بود که افراد علاقهمند به گردشگری نمیتوانستند به راحتی به این حوزه ورود کنند و همواره سدی در جلوی آنها وجود داشته که آنها را ملزم میکرد که یا راهنمای گردشگری باشند یا مجوز آژانس و سایر بخشهای گردشگری را داشته باشند و… در نظر داریم که بتوانیم از ظرفیتهای موجود در کنار بخش خصوصی استفاده کنیم. به زودی کارگروهها، میزهای تخصصی در حوزه گردشگری فعالیت خود را شروع خواهند کرد و تنوع بخشی در حوزه گردشگری را اجرا خواهیم کرد. با این روش تمام افراد علاقهمند به حوزه گردشگری میتوانند ایدههای خود را به میزها و کارگروههای تخصصی ارائه دهند و ذیل فعالان گردشگری ایده خود را به مرحله اجرا برسانند. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ادامه داد: شاید فردی ایدهای در حوزه گردشگری داشته باشد اما نتواند به دلیل بروکراسی اداری آن را به مرحله اجرا برساند. او میتواند این ایده را به کارگروه یا میز تخصصی گردشگری مربوطه ارائه و به مشورت بگذارد تا درباره چگونگی عملیاتی شدن آن تصمیماتی گرفته شود. در این کارگروهها افراد متخصص، بخش خصوصی و حتا بخشهای دولتی مرتبط حضور دارند و میتوانند با ارائه نظرات و ایدههای مختلف راهکارهای مختلفی را پیش روی فعالان گردشگری بگذارند. به طور مثال در بحث گردشگری کودک، سایر دستگاههای مرتبط از آموزش و پرورش و بهزیستی گرفته تا شهرداری و کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان در میزهای تخصصی حضور خواهند داشت. این امر در سایر میزهای تخصصی تعمیم داده میشود. او در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی برای به ثمر رسیدن فعالیت این دست کارگروهها و میزهای تخصصی در حوزه گردشگری وجود دارد درحالی که تجربه به ما ثابت کرده که این کارگروهها تشکیل و در نهایت کاری از پیش نمیبرند، گفت: ما ظرفیت مهمی در بخش گردشگری کشور به نام فعالان و بخش خصوصی گردشگری داریم. از این ظرفیت کمتر استفاده شده. آنها باید در حوزههای تخصصی گردشگری فعال شوند. لزومی ندارد کارها صرفا دولتی حل و فصل شود. دولت میتواند حامی و پشتیبان باشد و امور توسط بخش خصوصی و فعالان گردشگری پیش رود. فاطمی درخصوص اختلاف نظرهایی که در بین اصناف فعال در حوزه گردشگری بخصوص آژانسداران وجود دارد و موازی کاری انجمنها و اتحادیههای مختلف گردشگری که مانع اجماع نظر در میان آنها شده است، گفت: در این باره باید گفت، انجمنهای حرفهای که زیر نظر وزارتخانه میراث و گردشگری تشکیل شدهاند فعالیتهای صنفی خواهند داشت اما در میزهای گردشگری شناسایی ظرفیتهای تخصصی گردشگری کشور و شناسایی محورهای گردشگری موضوعی در استانها مدنظر است. آنها ارائه برنامه میدهند و هریک از تشکلها میتوانند نمایندگانی در این کمیتهها و میزهای تخصصی داشته باشند. او ادامه داد: مشکلاتی در بخشهای خصوصی وجود دارد که باید کمک کنیم رفع شود. همه ما خانواده بزرگی به نام گردشگری ایران هستیم که باید در کنار هم قرار بگیریم و مشکلات را رفع کنیم. دولت، دانشگاه، رسانه، بخش خصوصی باید در کنار هم قرار گیرند و در مجموعه واحد فعال شوند. به زودی جلسهای با فعالان بخش خصوصی اعم از آژانسداران برگزار خواهیم کرد تا با نظرات خودشان مشکلات را حل کنیم. به گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، بحثهای تخصصی و تبیلغات و معرفی فعالانی که به صورت تخصصی در حوزه گردشگری فعال هستند، تولید محتوا و آموزش با هدف تخصصی کردن امور مد نظر است. موضوعات مختلفی ازجمله گردشگری خانواده محور مد نظر است و قرار است امتیازات و تسهیلات خاصی در حوزه گردشگری داخلی به خانوادهها اختصاص یابد. این طرح در قالب سفرهای ارزانقیمت و ارائه تسهیلات خاص دیگر در نظر گرفته شده است. او درخصوص وضعیت تقویم گردشگری و مسائلی که با آن روبهروست، گفت: در سه سطح محلی، ملی و بینالمللی اصلاح خواهد شد و امیدواریم برای ۱۴۰۱ بتوانیم تقویم گردشگری را ارائه دهیم. ضمن آنکه اجرای محورهای تخصصی گردشگری در بخشهای مختلف کشور را مد نظر داریم که با استفاده از تجارب کشورهای مختلف در مواجه با بحران خواهد بود چراکه ما تاکنون از این تجارب در حوزه گردشگری استفاده نکردهایم. فاطمی معتقد است: نگرانیهای که گردشگران خارجی در داخل ایران دارند باید مد نظر قرار گیرد و رفع شود. باید بتوانیم زیرساختهای مناسبی برای گردشگری فراهم کنیم. در شرایط حساسی قرار داریم و بسیاری از تورهای گردشگری که طی بهار عربی تورهای خود را از مصر و کشورهای عربی به سمت ایران آورده بودند در حال بازگشتن هستند که شرایط بحرانی برای ایران بوجود میآورد. باید هرچه سریعتر زیرساختهای داخلی را فراهم و با رویکردی جدید ورود کنیم.
ایجاد شده: 7/دی/1400 آخرین ویرایش: 7/دی/1400 اخبار داخلی