نتایج جستجو...
اعضای هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتل‌داران کردستان انتخاب شدند

اعضای هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتل‌داران کردستان انتخاب شدند

به گزارش هتل نیوز، " آرمان وطن‌دوست " معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان اظهار داشت: خوشبختانه فعالان حوزه گردشگری استان از جمله هتل‌داران با ارائه خدمات مناسب به جامعه‌هدف، در تمامی فصول سال توانسته‌اند به‌عنوان عاملی مهم نقش بسزایی در توسعه صنعت‌توریسم داشته باشند. معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان ضمن تقدیر از رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اقامتی استان اظهار داشت:بی‌تردید با عبور از شرایط کنونی، دوباره شاهد رونق گردشگری در استان خواهیم بود و معتقدیم بهداشت محیطی باید همواره سرلوحه کار فعالان این بخش قرار بگیرد. وی یادآور شد:هم اکنون 58 مرکز اقامتی شامل هتل، هتل‌آپارتمان و میهمان‌پذیردراستان کردستان فعالیت دارند. وطن‌دوست بیان داشت:امیدواریم با همکاری دوجانبه، در راستای ارائه خدمات بهتر به گردشگران و تحکیم زنجیره گردشگری دراستان گام‌های مثبتی برداریم. معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان در ادامه عنوان کرد:با برگزاری انتخابات جامعه حرفه‌ای هتل‌داران کردستان، اعضای هیأت مدیره این جامعه برای مدت دو سال آینده معرفی شدند. وی افزود:از کل آرای ماخوذه، عبدالحمید حمیدی با حداکثر آرا به عنوان رئیس جامعه هتلداران، مصطفی هدایت مظهری نائب رئیس،  علی اکبر یارویسی خزانه دار ،  همایون آریا بازرس و آقایان هیوا محمودی و عبدالله زارعی بعنوان اعضای علی البدل جامعه انتخاب شدند. وطن‌دوست اظهار داشت: در این جلسه از خانواده مرحوم حاج قادر شیرزادی پیشکسوت صنعت هتلداری استان و مدیرعامل هتل زریوار مریوان ، به پاس خدمات ارزنده و ماندگارشان در توسعه صنعت‌ گردشگری این شهرستان قدردانی شد. گفتنی است؛ انتخابات جامعه حرفه‌ای هتل‌داران استان کردستان با حضور حاجی ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان، آرتیکاس اقبال فرماندار شهرستان مریوان ، مهندس آراس قاسمی پور شهردار مریوان ، آرمان وطن‌دوست معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان، فریاد حدادیان رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی مریوان و مدیران هتل‌های استان در محل هتل جهانگردی شهرستان مریوان برگزار شد.

ایجاد شده: 13/دی/1400       آخرین ویرایش: 13/دی/1400     اخبار داخلی
پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت بانک دی به جامعه ایثارگری فعال در حوزه گردشگری

پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت بانک دی به جامعه ایثارگری فعال در حوزه گردشگری

به گزارش هتل نیوز، " برات کریمی " مدیرعامل بانک دی گفت: بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین بانک دی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا رسید، تسهیلات ارزان‌قیمت برای ایجاد کسب‌وکارها و بنگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی تخصیص پیدا می‌کند. وی گفت: بانک دی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان یکی از بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات حوزه گردشگری و صنایع‌دستی از محل اعتبارات بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تعیین شده است و بر اساس توافقات انجام‌شده، اولویت پرداخت تسهیلات در این بانک به طرح‌های معرفی‌شده مربوط به جامعه ایثارگری خواهد بود. کریمی تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طرح‌های منجر به ایجاد و توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی را بر مبنای پروژه‌های مصادیق گردشگری برای اخذ تسهیلات به بانک دی معرفی کرده و بانک در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تسهیلات مورد نیاز را پرداخت خواهد کرد.مدیرعامل بانک دی ادامه داد: بانک دی در دو سال گذشته تلاش کرده است از طرح‌های تولیدی و ایجاد اشتغال مرتبط با خانواده‌های شاهد و ایثارگر در صنایع مختلف حمایت کند و با افزوده شدن موضوع گردشگری و صنایع‌دستی، سبد کاملی از خدمات و پرداخت تسهیلات بانکی در اختیار این جامعه قرار گرفته است. بررسی بندهای مالی این قرارداد نشان می‌دهد که این تسهیلات از محل ردیف ۲۸ بودجه و منابع بانک دی تا سقف ۲۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت می‌شود. بر این اساس حداکثر مبلغ پرداختی تسهیلات از سوی بانک دی مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. همچنین بنا بر بندهای این قرارداد بانک دی متعهد شده است که یک و نیم برابر سهم واگذارنده اعتبار پرداخت کند اما در صورتی که در مناطق کمتر برخوردار باشد سهمیه مشارکت بانک عامل به نسبت ۱.۲۵ درصد خواهد بود. بررسی بندهای این قرارداد نشان می‌دهد نرخ سود تسهیلات در مناطق کمتر توسعه یافته صفر درصد در قالب قرض‌الحسنه و در مناطق برخوردار ۸ درصد خواهد بود. تسهیلاتی هم که از منابع بانک تأمین و برداشت شود بر اساس نرخ سود مصوب شورای عالی پول و اعتبار در زمان پرداخت تعیین می‌شود.

ایجاد شده: 11/دی/1400       آخرین ویرایش: 11/دی/1400     اخبار داخلی
تاکید بر ارتباط رایزن‌ها با دفاتر مورد تایید وزارت گردشگری است

تاکید بر ارتباط رایزن‌ها با دفاتر مورد تایید وزارت گردشگری است

به‌گزارش هتل نیوز، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست هم‌اندیشی معاونان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی با رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه که عصر امروز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ در موزه ملی فرش برگزار شد، بیان کرد: «گردشگری حوزه‌ای است که توسعه آن بدون هماهنگی با ذی‌نفعان امکان‌پذیر نیست. از روزهای ابتدایی با تاکید وزیر محترم میراث‌فرهنگی بنای ما بر ارتباط نزدیک با وزارت امور خارجه در حوزه‌های مرتبط بود که طی این مدت همکاری خوبی در سه معاونت کنسولی، دیپلماسی‌اقتصادی و مرکز دیپلماسی‌ عمومی وزارت امور خارجه انجام شد.» معاون گردشگری کشور در تشریح این همکاری‌ها، افزود: «با همکاری معاونت دیپلماسی‌اقتصادی طرحی را درباره چین آماده و به مقامات ذی‌ربط ارائه کرده‌ایم. همچنین در همکاری با معاونت کنسولی به واسطه بازگشایی مرزها و از سرگیری صدور روادید نگاه جدیدی درباره نحوه حضور گردشگران در ایران تدوین و ابلاغ شد.» او تصریح کرد: «با مرکز دیپلماسی‌عمومی نیز درباره نحوه مدیریت و تاثیر بر مدیریت وجهه ایران، همکاری خوبی طی این مدت انجام شده که منجر به تفاهم نامه‌های متعددی شده است.» شالبافیان با تاکید بر هماهنگی  بین دو بخش دولتی و خصوصی افزود: «تورهای آشناسازی که با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است موجب امیدواری در بخش خصوصی شده و آن‌ها حمایت دولتی را احساس می‌کنند.» معاون گردشگری بر مشارکت بخش‌خصوصی در سامان‌دهی بازارهای گردشگری تاکید و رویکرد اصلی وزارتخانه در جذب گردشگران از کشورهای همسایه را گره زدن بخش خصوصی دو کشور عنوان کرد و افزود: «راه غلبه بر دلال‌ها این است که از دفاتر خدمات مسافرتی فعال کشور حمایت کنیم. ارتباط رایزن‌ها با دفاتر مورد تایید وزارتخانه از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.» او با تاکید بر این موضوع افزود: «رایزن‌ها باید بخش‌خصوصی کشور مورد هدف را ترغیب به همکاری با بخش‌خصوصی کشور کنند. این رویکرد کمک به شانیت کشور و ارائه خدمات بهتر به گردشگران خارجی است.» معرفی و رایزنی برای شرکت بخش خصوصی در نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، انتقال نظرات فعالان و مقامات دولتی کشورها، شناسایی مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی، ترغیب خطوط هوایی، همکاری دیپلمات‌ها در تکمیل و اصلاح تحقیقات بازار از دیگر نکات مورد اشاره شالبافیان بود. معاون گردشگری کشور همچنین با اشاره به اعزام رایزنان بازرگانی از سوی سازمان توسعه‌تجارت ارتباط دو طرفه را مفید دانست. او تصریح کرد: «راه برون رفت از بسیاری مشکلات کشور، ایجاد اشتغال پایدار در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است امیدوارم امروز نقطه شروعی برای رسیدن به این هدف باشد.»

ایجاد شده: 8/دی/1400       آخرین ویرایش: 8/دی/1400     اخبار داخلی
تقویم گردشگری برای ۱۴۰۱ اصلاح خواهد شد

تقویم گردشگری برای ۱۴۰۱ اصلاح خواهد شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درخصوص برنامه‌هایی که برای این اداره کل در نظر دارد گفت: برنامه‌هایی به عنوان برنامه بلندمدت به عنوان پروژه‌های پیشران گردشگری برای ۵ سال آینده در نظر گرفته‌ایم که به زودی اعلام خواهد شد. در عین حال قصد داریم تا برنامه‌ای کاملا مشخص به صورت میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت ارائه دهیم. فاطمی ادامه داد: همچنین کارهایی مانند سفرهای ارزان قیمت، نمایشگاه گردشگری تهران و امور جاری در بخش برنامه‌های کوتاه مدت این اداره کل قرار گرفته و باید به سرعت به نتیجه برسد. از آنجا که طی تغییرات در اداره کل‌های معاونت گردشگری در برخی از امور عقب افتاده‌ایم باید به سرعت به این موارد بپردازیم و نتایج نهایی را استخراج کنیم. او معتقد است: تاکنون از ظرفیت بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها و علاقه‌مندان به حوزه گردشگری کمتر استفاده شده. بروکراسی اداری به گونه‌ای بود که افراد علاقه‌مند به گردشگری نمی‌توانستند به راحتی به این حوزه ورود کنند و همواره سدی در جلوی آن‌ها وجود داشته که آن‌ها را ملزم می‌کرد که یا راهنمای گردشگری باشند یا مجوز آژانس و سایر بخش‌های گردشگری را داشته باشند و… در نظر داریم که بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در کنار بخش خصوصی استفاده کنیم. به زودی کارگروه‌ها، میزهای تخصصی در حوزه گردشگری فعالیت خود را شروع خواهند کرد و تنوع بخشی در حوزه گردشگری را اجرا خواهیم کرد. با این روش تمام افراد علاقه‌مند به حوزه گردشگری می‌توانند ایده‌های خود را به میزها و کارگروه‌های تخصصی ارائه دهند و ذیل فعالان گردشگری ایده خود را به مرحله اجرا برسانند. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ادامه داد: شاید فردی ایده‌ای در حوزه گردشگری داشته باشد اما نتواند به دلیل بروکراسی اداری آن را به مرحله اجرا برساند. او می‌تواند این ایده را به کارگروه یا میز تخصصی گردشگری مربوطه ارائه و به مشورت بگذارد تا درباره چگونگی عملیاتی شدن آن تصمیماتی گرفته شود. در این کارگروه‌ها افراد متخصص، بخش خصوصی و حتا بخش‌های دولتی مرتبط حضور دارند و می‌توانند با ارائه نظرات و ایده‌های مختلف راهکارهای مختلفی را پیش روی فعالان گردشگری بگذارند. به طور مثال در بحث گردشگری کودک، سایر دستگاه‌های مرتبط از آموزش و پرورش و بهزیستی گرفته تا شهرداری و کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان در میزهای تخصصی حضور خواهند داشت. این امر در سایر میزهای تخصصی تعمیم داده می‌شود. او در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی برای به ثمر رسیدن فعالیت این دست کارگروه‌ها و میزهای تخصصی در حوزه گردشگری وجود دارد درحالی که تجربه به ما ثابت کرده که این کارگروه‌ها تشکیل و در نهایت کاری از پیش نمی‌برند، گفت: ما ظرفیت مهمی در بخش گردشگری کشور به نام فعالان و بخش خصوصی گردشگری داریم. از این ظرفیت کمتر استفاده شده. آن‌ها باید در حوزه‌های تخصصی گردشگری فعال شوند. لزومی ندارد کارها صرفا دولتی حل و فصل شود. دولت می‌تواند حامی و پشتیبان باشد و امور توسط بخش خصوصی و فعالان گردشگری پیش رود. فاطمی درخصوص اختلاف نظرهایی که در بین اصناف فعال در حوزه گردشگری بخصوص آژانس‌داران وجود دارد و موازی کاری انجمن‌ها و اتحادیه‌های مختلف گردشگری که مانع اجماع نظر در میان آن‌ها شده است، گفت: در این باره باید گفت، انجمن‌های حرفه‌ای که زیر نظر وزارتخانه میراث و گردشگری تشکیل شده‌اند فعالیت‌های صنفی خواهند داشت اما در میزهای گردشگری شناسایی ظرفیت‌های تخصصی گردشگری کشور و شناسایی محورهای گردشگری موضوعی در استان‌ها مدنظر است. آن‌ها ارائه برنامه می‌دهند و هریک از تشکل‌ها می‌توانند نمایندگانی در این کمیته‌ها و میزهای تخصصی داشته باشند. او ادامه داد: مشکلاتی در بخش‌های خصوصی وجود دارد که باید کمک کنیم رفع شود. همه ما خانواده بزرگی به نام گردشگری ایران هستیم که باید در کنار هم قرار بگیریم و مشکلات را رفع کنیم. دولت، دانشگاه، رسانه، بخش خصوصی باید در کنار هم قرار گیرند و در مجموعه واحد فعال شوند. به زودی جلسه‌ای با فعالان بخش خصوصی اعم از آژانس‌داران برگزار خواهیم کرد تا با نظرات خودشان مشکلات را حل کنیم. به گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، بحث‌های تخصصی و تبیلغات و معرفی فعالانی که به صورت تخصصی در حوزه گردشگری فعال هستند، تولید محتوا و آموزش با هدف تخصصی کردن امور مد نظر است. موضوعات مختلفی ازجمله گردشگری خانواده محور مد نظر است و قرار است امتیازات و تسهیلات خاصی در حوزه گردشگری داخلی به خانواده‌ها اختصاص یابد. این طرح در قالب سفرهای ارزان‌قیمت و ارائه تسهیلات خاص دیگر در نظر گرفته شده است. او درخصوص وضعیت تقویم گردشگری و مسائلی که با آن روبه‌روست، گفت: در سه سطح محلی، ملی و بین‌المللی اصلاح خواهد شد و امیدواریم برای ۱۴۰۱ بتوانیم تقویم گردشگری را ارائه دهیم. ضمن آنکه اجرای محورهای تخصصی گردشگری در بخش‌های مختلف کشور را مد نظر داریم که با استفاده از تجارب کشورهای مختلف در مواجه با بحران خواهد بود چراکه ما تاکنون از این تجارب در حوزه گردشگری استفاده نکرده‌ایم. فاطمی معتقد است: نگرانی‌های که گردشگران خارجی در داخل ایران دارند باید مد نظر قرار گیرد و رفع شود. باید بتوانیم زیرساخت‌های مناسبی برای گردشگری فراهم کنیم. در شرایط حساسی قرار داریم و بسیاری از تورهای گردشگری که طی بهار عربی تورهای خود را از مصر و کشورهای عربی به سمت ایران آورده بودند در حال بازگشتن هستند که شرایط بحرانی برای ایران بوجود می‌آورد. باید هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های داخلی را فراهم و با رویکردی جدید ورود کنیم.

ایجاد شده: 7/دی/1400       آخرین ویرایش: 7/دی/1400     اخبار داخلی
تعرفه گاز واحدهای گردشگری مازندران ۳ تا ۴ برابر شده است

تعرفه گاز واحدهای گردشگری مازندران ۳ تا ۴ برابر شده است

به گزارش هتل نیوز ؛ " علی محمدی " فعال صنعت گردشگری و هتلداری استان مازندران با اظهار اینکه تعرفه گاز، برق و آب واحدهای گردشگری و هتل ها چند برابر شده است، گفت: آذرماه سال قبل قبض گاز با مصرف حدود ۳۷ هزار مترمکعب بیش از سه میلیون تومان شده بود، این درحالیست که امسال میزان مصرف ۱۱ هزار مترمکعب کمتر شد، اما قبض گاز به ۱۶ میلیون تومان رسیده است. وی افزود: آن چه که مایه تعجب است اینکه در قبض گاز، موردی به عنوان تعرفه گازرسانی به روستاها وجود دارد که در این بخش بیش از یک میلیون تومان مبلغ درج شده است. وی با اظهار اینکه هزینه آب و برق واحدهای گردشگری و هتلداری هم سرسام آور شده است، ادامه داد: افزایش هزینه ها، بهای هزینه تمام شده واحدهای گردشگری و تولیدی را افزایش می دهد و نتیجه آن تعدیل نیرو و کارگران خواهد شد. این فعال حوزه گردشگری مازندران با اظهار اینکه در حال حاضر تعرفه انرژی واحدهای گردشگری و غیرصنعتی نیز صنعتی و فولادی محسوب می شود، گفت: با تداوم این رویه چاره ای جز تعطیلی باقی نمی ماند. وی به حمایت های صورت گرفته از فعالان گردشگری در دوره کرونا اشاره کرد و گفت: برای تسهیلات کرونایی درنظرگرفته شده بین ۱۸ تا ۲۴ درصد سود گرفته می شود و به صرف نیست.  

ایجاد شده: 4/دی/1400       آخرین ویرایش: 4/دی/1400     اخبار داخلی
امیدوار به فعال‌تر شدن گردشگری پس از کرونا هستیم

امیدوار به فعال‌تر شدن گردشگری پس از کرونا هستیم

به‌گزارش هتل نیوز و به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بخشی از سخنانش در این شورا به ظرفیت‌های گردشگری یزد اشاره کرد و افزود: «اقداماتی برای استفاده از این ظرفیت انجام شده اما متناسب با ظرفیت‌های استان نبوده و امیدواریم با پایان کرونا زمینه برای فعال‌تر شدن بخش گردشگری فراهم شود.» او با بیان اینکه بخش خصوصی در استان یزد در سطح بالایی فعال است، تصریح کرد: «مردم یزد در بخش‌های مختلف اقتصادی مشارکت خوبی دارند که جای قدردانی دارد و مسئولان باید قدر این همکاری و مشارکت را بدانند.» رئیس جمهوری به احیای هزار هکتار بافت تاریخی یزد هم اشاره و خاطرنشان کرد: «پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای حمایت از این طرح با پرداخت تسهیلات، پیشنهاد خوبی است که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز باید آن را مدنظر قرار دهد.» رئیس جمهوری همچنین در نشست خبری با خبرنگاران نیز با اشاره به ظرفیت‌های یزد در عرصه گردشگری تاریخی، فرهنگی و سلامت افزود: «در یزد زیرساخت‌های خوبی از جمله در حوزه گردشگری ایجاد شده که لازم است این زیرساخت‌ها کامل شود و بخشی از بازدید امروز من هم برای توسعه گردشگری بود.» آیت‌الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های یزد برای بهره‌مندی از اقتصاد گردشگری، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد معدن و اقتصاد کشاورزی گفت: «کارهای خوبی در عرصه‌های مختلف انجام شده اما با توجه به ظرفیت‌ها، جا دارد کار بیشتری صورت گیرد.»

ایجاد شده: 27/آذر/1400       آخرین ویرایش: 27/آذر/1400     اخبار داخلی
صنعت گردشگری در دولت قبل به قهقرا رفت

صنعت گردشگری در دولت قبل به قهقرا رفت

به گزارش هتل نیوز، " محمدشریف ملک‌زاده"  رئیــس اســبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری ضمن بیان این مطلب افزود: گردشگری کشور را در دولت دوازدهم به قهقرا بردند و تضعیف کردند. بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری که واقعا می‌توانست پتانسیل‌های خوبی ایجاد کند، در طول ۲۰ ماه پاندمی کرونا چه زجر‌هایی که نکشید و مورد حمایت هیچ‌کس هم واقع نشد. رئیــس اســبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خاطرنشان کرد: چندین هزار نفر در بخش گردشگری ما فعالیت دارند، اما کسی پیگیر امرار معاش‌شان نبود و از آن‌ها نپرسید در این ۲۰ ماه، با این وضعیت گردشگری داخلی و بین‌المللی از کجا امرار معاش می‌کنید؟ دکتر ملک‌زاده با تاکید بر این‌که بخش خصوصی را گوشه‌گیر کرده‌اند، اظهار داشت: بخش خصوصی باید تقویت و حمایت شود و ارتقا و توسعه پیدا کند، نه این‌که برایش رقیب ایجاد کنیم. متاسفانه می‌بینیم که در داخل کشور، رقبایی برای بخش خصوصی داریم که روز به روز فعالیت این بخش را در عرصه گردشگری کمرنگ‌تر می‌کنند. این کارشناس گردشگری ادامه داد: همه می‌دانند که گردشگری فقط مختص یک اداره کل نیست و مقوله‌ای فراگیر است. دستگاه‌های ذیربط هم باید متولی امور محوله باشند، ولی در حال حاضر برخی از دستگاه‌های فعالی که باید در حوزه گردشگری برای رفع مشکلات و دغدغه‌های این صنعت تلاش کنند، خودشان هلدینگ گردشگری تشکیل می‌دهند و رقیب بخش خصوصی می‌شوند. ملک‌زاده توضیح داد: به‌عنوان مثال، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی، یک هلدینگ گردشگری تشکیل شده که رقیب بخش خصوصی است. این هلدینگ‌ها اگر ادعا دارند که ما خودمان بخش خصوصی هستیم، باید بگویم خیر، چراکه از بودجه سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند. بنیان‌گذار گردشگری حلال با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت میراث فرهنگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: این افراد نه تنها خودشان با مفاهیم روز گردشگری آشنا نبودند که حتی حاضر هم نشدند از تجربیات و دانش مدیران قبلی و فعالان حوزه گردشگری استفاده کنند. معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: متاسفانه مسئولان و مدیران قبلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هیچ اعتقادی به توسعه صنعت گردشگری چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی نداشتند و در این ۸ سال حتی بسیاری از دستاورد‌های گذشته هم به محاق رفت و گردشگری از سبد معیشتی مردم خارج شد. وی با تاکید به برخورداری کشور از جاذبه‌های فراوان گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری ایران پتانسیل‌های زیادی دارد، اما در ابتدا باید در معرض دید خود مردم کشور قرار بگیرد. رییس اتحادیه دانشگاه‌های جهان در منطقه آسیا و خاورمیانه با اشاره به ظرفیت‌های مناطق آزاد در حوزه گردشگری گفت: متاسفانه در دولت گذشته وقتی بحث گردشگری حلال مطرح شد، دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد در برابر آن موضع تندی گرفت. ملک‌زاده در پایان با اظهار امیدواری نسبت به رونق گردشگری در مناطق آزاد بیان کرد: با انتصاب سعید محمد به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تعاملات خوبی در این حوزه صورت گرفته تا ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های وزارت میراث فرهنگی در اختیار مناطق آزاد برای توسعه گردشگری قرار بگیرد.

ایجاد شده: 24/آذر/1400       آخرین ویرایش: 24/آذر/1400     اخبار داخلی
توریست‌‌هایی که برای ژانویه به ایران سفر می‌کنند زیاد نیستند

توریست‌‌هایی که برای ژانویه به ایران سفر می‌کنند زیاد نیستند

به گزارش هتل نیوز، " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان می‌گوید تورهایی که برای این بازه زمانی جهت سفر به ایران طراحی شده‌‌اند هر کدام کمتر از ۱۰ نفر گردشگر دارند در حالی که قبلا تعدادشان بالای ۲۵ نفر بود. او می‌‌افزاید: با رایزنی‌‌های صورت گرفته توسط متولیان گردشگری، ویزا برای گردشگران خارجی صادر شد و همکاران ما شروع به صحبت با همتایان خود در کشورهای خارجی کردند. همین موضوع سبب شده رفت‌‌وآمدها و گردشگری آغاز شود و تعدادی از گروه‌ها نیز به کشورمان وارد شوند. رئیس جامعه تورگردانان در عین حال تاکید می‌کند گروه‌هایی که تاکنون وارد ایران شده‌‌اند در تعداد اندک بوده و مشابه وضعیت پیش از کرونا نیستند. او می‌گوید: توریست‌‌هایی که برای ژانویه به ایران سفر می‌کنند زیاد نیستند با این حال امیدواریم شرایط تا بهار که یکی از فصل‌‌های داغ برای سفر گردشگران خارجی به ایران است بهتر شده و تا پاییز بتوانیم به وضع قابل قبولی برسیم. او در بخش دیگری از سخنان خود به توافق وین و تاثیر آن بر گردشگری می‌‌‌‌پردازد و اضافه می‌کند: اگر توافق حاصل شود طبیعی است که رفت وآمد هم بیشتر شده و تقاضا برای ورود به کشورمان افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت به شکل محدود و با همین وضعیت کنونی شاهد حضور گردشگران هستیم. این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه ایران کشوری صاحب تاریخ، تمدن، فرهنگ و دارای مردمانی ‌میهمان‌نواز است، می‌گوید: این در حالی است که به واسطه برخی محدودیت‌‌ها ما نمی‌توانیم مبادلات مالی و... داشته باشیم که امیدواریم با توافق این چالش‌‌ها برطرف شوند. پورفرج در این باره که با صدور روادید سفر گردشگران کدام کشورها بیشترین سفر را به ایران داشته‌‌اند می‌گوید: ما از کشورهای اروپایی در کنار چین و ژاپن توریست داشته‌‌ایم. همچنین برخی توریست‌‌ها را داریم که از مرز ترکیه با ماشین شخصی به ایران سفر می‌کنند و از سوی دیگر مرز خارج می‌شوند. نمونه این مورد اخیر را درباره چند گردشگر آلمانی داشتیم که در قالب یک گروه به ایران سفر کردند. تعداد محدود گردشگران به ایران در حالی است که گردشگری به عنوان سومین صنعت پردرآمد جهان پس از مواد شیمیایی و سوخت، منجر به رشد و رونق اقتصادی بسیاری از کشورها شده، به گونه‌‌ای که درآمد حاصل از گردشگری اسپانیا دو برابر درآمد نفتی ایران است. ترکیه با تمرکز ویژه بر بخش گردشگری خود توانست ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور خود را به صنعت گردشگری اختصاص دهد و کشورهای بیابانی امارات و عربستان که تنها متکی بر درآمدهای نفتی بودند، طی چند سال اخیر با ساخت مراکز گردشگری مصنوعی، به مقاصد هدف گردشگری در جهان تبدیل شدند. شاید بتوان عمده توفیق کشورهای منطقه‌‌ای در امر گردشگری را جا ماندن ایران از این بازار به دلایل اقتصادی و تنش‌‌های بین‌المللی همچون تحریم‌های حداکثری علیه ایران و تضعیف اقتصاد ایران دانست. براساس گفته‌های این فعال گردشگری توافقات وین می‌تواند محرکی برای احیای بازار گردشگری بین‌المللی ایران باشد و فرصتی را برای بازگشت گردشگران خارجی به ایران با توجه به چهار عامل ایجاد کند.

ایجاد شده: 23/آذر/1400       آخرین ویرایش: 23/آذر/1400     اخبار داخلی
نیاز امروز در پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل کاربری است

نیاز امروز در پژوهش گردشگری، انتخاب مسائل کاربری است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی‌ اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور به مناسبت آغاز هفته پژوهش (۲۰ تا ۲۶ آذر) در افتتاحیه نشست‌های علمی گروه‌های پژوهشی گردشگری و میراث طبیعی پژوهشگاه وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تشریح و تببین رویکردهای حوزه گردشگری در زمینه مطالعات و تحقیقات تخصصی و کاربردی مربوطه پرداخت و گفت: حوزه گردشگری نیز به عنوان یکی از زیرشاخه‌های علوم انسانی همانند سایر رشته‌های طبیعی دارای آزمایشگاه است. منظورم از آزمایشگاه، بازار گردشگری است؛ یعنی جایی که فعل و انفعالات و تعاملات گردشگری در حال رخ دادن است. اما به دلیل وسعت موجود درک آن سخت‌تر به نظر می‌آید؛ لذا پژوهشگران متخصص این حوزه باید تصویر دقیق و کلانی از آزمایشگاه خود داشته باشند. شالبافیان ادامه داد: پس از اینکه فرآیند ایجاد ارتباط دقیق میان آزمایشگاه و ذینفعان برقرار شد زمان آن است تا بر مبنای بازاریابی پژوهشی تحقیقات حاصل از قالب کتابخانه‌ای خارج و آن را برای مخاطبان و ذینفعان قابل فهم، درک و کاربردی شود. در واقع محقق این حوزه باید ارتباط مستمری با آزمایشگاه خود یعنی بازاری که موضوعش را از بطن آن گرفته و در همان محیط نیز کارآیی داده‌های حاصل را بررسی می‌کند؛ داشته باشد. این بخش حلقه مفقوده‌ای است که مانع از آن می‌شود تا وجه عملیاتی از پژوهش‌های گردشگری گرفته شود و الزام در به کار بردن آن مورد توجه قرار گیرد. معاون گردشگری تصریح کرد: آنچه باعث می‌شود یک پژوهش را مفید و مقوله زایدی ندانیم این است که به عنوان یک کنش‌گر فعال موضوع را از بیرون بگیریم و اثربخشی کار را این‌گونه بررسی کنیم که نتیجه حاصل چقدر در محیط بیرون تاثیرگذار است. اگر دستاوردهای ایجاد شده تنها برای تبدیل شدن به مقاله کتابخانه کاربرد داشت؛ یعنی مسیر را اشتباه رفته‌ایم. شالبافیان ادامه داد: نیاز است پژوهش‌های ما نیازسنجی شوند و مساله‌محور باشند. چنانچه پژوهش‌ها با ملاک و معیار کاربردی بودن غربال شوند؛ کمک موثری به رفع چالش‌های موجود خواهد شد تا تحقیقات به‌روز  و موثر بتوانند سبب شتاب‌بخشی گذر از مسائل مربوطه و ارائه راهکارهای اجرایی مطلوب شوند و از طرفی با در نظر گرفتن میدان‌داری در پژوهش به سوی اهداف از قبل تعریف شده هدایت شوند. وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال پژوهش پیرامون موضوع مدیریت انرژی به عنوان یکی از چالش‌های امروز صنعت گردشگری یا ورود به موضوعات جدید که جزو سیاست‌های اجرایی وزارت گردشگری به شمار می‌آید؛ همانند توسعه گردشگری موضوعی یا محصول‌محور از جمله گردشگری خوراک، دریایی و غیره می‌توانند در ترسیم مسیریابی صحیح و شتاب‌بخشی به دستیابی اهداف مورد نظر بسیار موثر واقع شوند. معاون گردشگری با تاکید بر اینکه در ذات پژوهش کاربردی بودن نهفته، اظهار کرد: برای فعال شدن این بخش موثر در تحقیقات حوزه گردشگری باید فرهنگ‌سازی پژوهش در دستور کار قرار گیرد؛ بدین معنا که پژوهشکده گردشگری از اساتید و صاحبان حوزه دعوت بعمل آورند تا درباره موضوعات شاخص همانند بازارهای مهم گردشگری چین، عراق یا مسائل ترددهای مرزی از جمله مرز مهران در عناوین پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های کاربردی وارد شوند. در این صورت صاحبان کسب و کارهای تخصصی متوجه می‌شوند که پژوهش دستگاه متولی چه خدماتی را عرضه خواهد کرد و در نهایت سبب فرهنگ‌سازی میان جامعه دانشگاهی و ذینفعان خواهد شد.   شالبافیان فرآیند تکاملی صنعت گردشگری را گذر از ابعاد اقتصادی و جغرافیایی و گرایش به سوی جامعه‌شناسی عنوان کرد و گفت: آنچه در گردشگری امروز رخ داده حاصل تحولات بیرونی است و در مجموع باعث شده  با تقویت ابعاد انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی و ارتقای سطح مدیریت گردشگری با در نظر گرفتن جوانب میزان پذیرش جامعه میزبان و گردشگران حاصل شود. از این رو پژوهش‌های مربوطه می‌توانند با رعایت جوانب فضای غالب در اثربخشی نتایج تحقیقات موثر واقع شوند.        

ایجاد شده: 22/آذر/1400       آخرین ویرایش: 22/آذر/1400     اخبار داخلی
جهش همکاری گردشگری با چین در پیش است

جهش همکاری گردشگری با چین در پیش است

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " سید عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در محل سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار کرد: «پژوهش زینتی و تشریفاتی نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در هر حوزه‌ای اگر مدیریت مبتنی بر پژوهش نباشد آن سازمان موفق نیست.» او افزود: «پژوهش باید به عنوان سرمایه ارزشمند در خدمت تصمیمات مدیریتی قرار گیرد، فرق پژوهشگران با سایر بخش‌های یک دستگاه این است که برای کارهای معطل مانده راه نشان دهد و چنانچه مدیری اطلاع ندارد، او را آگاه کند و آسیب‌های سازمانی را رفع کند.» مهندس ضرغامی اضافه کرد: «پژوهشگر باید شجاع باشد و چنانچه شجاع نباشد و جرات ابراز مسائل و روش‌ها را نداشته باشد به مشکل برخواهیم خورد.» او با یادآوری برخی از سخنرانی‌های خود در مناسبت‌های مختلف یادآورشد: «اعتقاد دارم باید در برابر اصحاب قدرت با شجاعت ایستاد و صراحتا اعلام نظر کرد. متاسفانه گروهی هستند که در برخی مواقع فشار می‌آورند و اگر پژوهشگر نتواند در برابر این فشارها ایستادگی کند، کارآمد نیست.» مهندس ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «اگر اندیشمندان و پژوهشگران در داخل وزارتخانه مسئله‌یابی را به درستی ندانند به مشکل خواهیم خورد.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: «اعتبارات ما اندک است اما نباید تسلیم شویم. پژوهشگر ما در این میان می‌تواند راه‌کار ارائه دهد و به ما بگوید چکار باید بکنیم. ارائه این راهکارها البته با پژوهش میدانی به نتیجه می‌رسد.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: «نظام مسئله‌یابی در پژوهشگاه باید ایجاد شود و پژوهشگران بدون توجه به‌ جیغ‌های بنفش، برای مسائل این حوزه راه‌کارهای علمی ارائه بدهند. به عنوان مثال یکی از مسائل که نیاز به توجه جدی دارد مرزبندی صحیح بین بافت فرسوده و بافت تاریخی است که پژوهشگاه باید در این باره به ما کمک کند.» مهندس ضرغامی در ادامه به حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: «این حوزه بسیار وسیع است و تمام بخش‌های این حوزه نیازمند یک پژوهش گسترده است. قرار است با کشوری مثل چین یک جهش همکاری در حوزه گردشگری داشته باشیم که این موضوع به طور حتم نیازمند همکاری با پژوهشگاه است.»  او گفت: «اعتقاد من این است که راه حل نجات کشور در حوزه‌های مختلف و حتی موضوعاتی مثل صدور انقلاب، توجه به ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی است.» در این مراسم که تعدادی از مدیران وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از پژوهشگران نیز حضور داشتند، از مهمترین فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی در قالب کتاب و نشریات رونمایی شد.

ایجاد شده: 20/آذر/1400       آخرین ویرایش: 20/آذر/1400     اخبار داخلی
گزارش اینفوگرافیک علی‌بابا از رفتار سفر مردم کشور

گزارش اینفوگرافیک علی‌بابا از رفتار سفر مردم کشور

به گزارش هتل نیوز، پس از همه‌گیری ویروس کرونا، سبک زندگی مردم در سراسر دنیا به یک‌باره دچار تحول اساسی شد. در نتیجه سفرهای کاری و تفریحی از اولویت مردم خارج شدند و بسیاری از کسب‌وکارها در صنعت گردشگری که به لطف تحلیل رفتار خرید جوامع شکل گرفته بود، دچار ضرر هنگفت شده یا ناچار به تعطیلی شدند. اما با گذر زمان و افزایش اطلاعات از این ویروس منحوس، چرخشی نسبی در رویکرد اقشار مختلف رخ داد و به‌مرور تقاضا برای سفرهای کاری یا بعضاً تفریحی قوت گرفت. ما در علی‌بابا به‌عنوان رهبر بازار گردشگری کشور در گزارشی شش ماهه سعی کرده‌ایم به صورت اجمالی با ارائه آمار و ارقام از جنبه‌های مختلف سفر مردم، اطلاعات جدیدی را در اختیار عموم قرار دهیم.  ازآنجاکه به‌واسطه سهم چشمگیر علی‌بابا در بازار گردشگری، مطالعه و تحلیل آمار در دست نمایانگر زوایای مختلفی از برآیند رفتار سفر جامعه است، اعداد در این گزارش با مدت مشابه در سال گذشته مقایسه شده‌اند تا متر و معیار در تحلیل کمی مشخص باشد. به‌علاوه اینکه بازه شش ماهه این دو سال پیاپی، روایاتی نسبتاً مشابه از لحاظ تعداد پیک‌های کرونا و اعمال محدودیت‌های جدی را به همراه داشته است. در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که هم‌اکنون آمار سفر (سه ماهه پاییز) رشد قابل تاملی را تجربه می‌کند. امری که تاثیر واکسیناسیون سراسری بر سبک زندگی جامعه و بازگشت به شرایط نرمال (Back to Normal) را نوید می‌دهد. تحلیل اطلاعات سالانه حوزه گردشگری با نگاهی متفاوت، همچون گذشته در پایان سال در اختیار اصحاب رسانه و مردم قرار داده خواهد شد.

ایجاد شده: 17/آذر/1400       آخرین ویرایش: 17/آذر/1400     اخبار داخلی
انتشار استاندارد بین‌المللی " هتل‌های میراثی "

انتشار استاندارد بین‌المللی " هتل‌های میراثی "

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، طرح هتل‌های میراثی مربوط به بناهایی است که قدمت و تاریخچه فرهنگی و تاریخی دارند. برخی از این بناها ثبت ملی شده‌اند و برخی هنوز ثبت نشدند. این ساختمان‌ها با هتل‌ها، بوتیک‌هتل‌ها، خانه‌های قدیمی و اماکن بوم‌گردی متفاوت بوده و جزو هیچ‌کدام از این گروه از تاسیسات گردشگری نیستند. در جهان اسپانیا و پرتغال جزو کشورهای پیشرو در احیای و تبدیل کاربری بناهای تاریخی و باستانی به اماکن با کاربری اقامت و پذیرایی گردشگران هستند. ایران هم ظرفیت بالایی برای احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تبدیل به هتل در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، یزد و شیراز دارد که توسعه آن به سرمایه‌گذار، نقشه راه، ضوابط فنی و مهندسی، تکالیف شیوه واگذاری و نحوه بهره‌برداری و البته تدوین استانداردهای طراحی و مدیریت با محوریت حفظ اصالت بنا نیاز دارد. در همین چارچوب ضرورت استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه گردشگری و خدمات وابسته، از یک دهه پیش در دستور کار مسئولان میراث‌فرهنگی و گردشگری و سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. دو مبحث هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جذب گردشگر و ارائه خدمات مطلوب به آنان، در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بسیار موثر خواهد بود. اکنون پس از تدوین و انتشار سند استاندارد بین‌المللی سفره‌خانه‌های سنتی در سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO)، سند استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی هم در سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) منتشر شده است؛‌ اسنادی که راهبری و مدیریت آن به عهده جمهوری اسلامی ایران بوده و روند تدوین و انتشار آن بیش از ۵ سال زمان برده است. " هنسا قادری " دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته درباره هتل‌های میراثی اظهار داشت: گردشگران بسیاری در سراسر جهان، برای تجربه زندگی در دوران‌های تاریخی گذشته همواره در جست‌وجوی چنین هتل‌هایی هستند و حاضر اند برای آن مبالغ قابل توجهی بپردازند. ایران با داشتن هتل‌هایی با قدمت ۴۰۰ سال مانند هتل عباسی اصفهان از جمله مقصدهای مهم گردشگران در این زمینه است. دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته (INSO/TC۲۲۸) توضیح داد: استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی، دومین استاندارد بین المللی پس از استاندارد سفره‌خانه‌های سنتی است که با مدیریت ایران در کمیته گردشگری سازمان بین‌المللی استاندارد تدوین و منتشر شده است. وی افزود: تدوین سند استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی از ۵ سال پیش با پیشنهاد و مدیریت دکتر مرتضی احمدی عضو این کمیته کلید خورد و با گذشتن از ۶ مرحله رای‌گیری میان کشورهای عضو ایزو به عنوان استاندارد بین المللی ایزو با شماره ۲۱۶۲۰ منتشر شد. قادری افزود: هتل‌های میراثی، عمدتا ساختمان‌های تاریخی ارزشمندی هستند که با تغییر کاربری به هتل تبدیل می شوند. با توجه به ویژگی‌های معماری این بناها، حفظ اصالت آنها و آسیب ندیدن حین تبدیل و بهره‌برداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی گفت: هتل‌های میراثی ممکن است نسبت به سایر هتل‌های هم‌درجه، محدودیت‌هایی از نظر امکانات داشته باشند که از آن جمله می‌توان به نداشتن آسانسور، پارکینگ و غیره در برخی موارد اشاره کرد. استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی علاوه بر ارائه راهکارهایی برای پیش‌گیری از تخریب و آسیب به ساختمان‌های میراثی تبدیلی، راه‌حل‌هایی نیز برای جبران کمبود امکانات آنها پیشنهاد می‌دهد. دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تدوین این استاندارد، تعیین معیارهایی برای ارائه خدمات کیفی به میهمانان به شیوه و سبک دوره تاریخی مربوط است. برای این منظور الزامات و توصیه‌هایی در خصوص تجهیزات مورد استفاده، وسایل و چیدمان هتل، لباس کارکنان، پذیرایی و نحوه ارائه خدمات مطرح است. تا کنون سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) به منظور رفع مشکلات سفره‌خانه‌های سنتی در جهان و انتخاب آگاهانه گردشگران از یک‌سو و افزایش کیفیت خدمات این نوع سفره‌خانه‌ها و فراهم آوردن تجربه‌ای مطلوب برای گردشگران از سوی دیگر، استاندارد بین‌المللی شماره ۲۱۶۲۱ را با عنوان سفره‌خانه‌های سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات منتشر کرده است. همچنین استانداردهای بین‌‎المللی دیگری در ایزو مانند الزامات و راهنمایی‌هایی برای پیشگیری از انتشار کرونا واحدهای گردشگری و گردشگری درمانی- الزامات خدمات تدوین شده است که هم اکنون به منظور پذیرش به عنوان استانداردهای ملی ایران در حال ترجمه است و به زودی در کمیته ملی استاندارد طرح می‌شود. کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته، درسال ١٣٨۵ (٢٠٠۶) و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بین‌المللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمان‌ها و تشکل‌های دست‌اندرکار صنعت گردشگری و خبرگان گردشگری و استاندارد ایران تشکیل می‌دهند.

ایجاد شده: 16/آذر/1400       آخرین ویرایش: 16/آذر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...