صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / پنج تاثیر قابل تامل متاورس بر صنعت سفر و هتلداری
پنج تاثیر قابل تامل متاورس بر صنعت سفر و هتلداری - تصویر 1

پنج تاثیر قابل تامل متاورس بر صنعت سفر و هتلداری

ایجاد شده: 25/مرداد/1401       آخرین ویرایش: 25/مرداد/1401

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعد از نفت، صنعت گردشگری و هتلداری (که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می‌شود) به عنوان دومین صنعت پول‌ساز در جهان شناخته می‌شود! پس بی‌شک نمی‌توان از نقش گردشگری و تاثیر آن در اقتصاد و همچنین فرهنگ کشورها غافل شد...  این صنعت ضمن درآمدزایی و ایجاد کارآفرینی بسیار گسترده موجب نزدیک‌تر شدن ملل، اقوام و فرهنگ ها به یکدیگر شده است.

با وجود اینکه صنعت گردشگری با ویژگی ‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌‌شود، این صنعت نیز همه‌گیری گسترده‌ی ویروس کرونا در امان نماند! برای نمونه براساس بررسی که در ایران انجام شد، جمع کل خسارت ناشی از همه‌گیری کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی ۱۱۸ هزار و ۲۹۸ میلیارد ریال برآورد شده است.

اما این پایان راه نیست! تکنولوژی همیشه پیشنهادات جالب توجهی برای ما دارد. می‌توان گفت متاورس، فرصتی ناب است برای صنعت کرونازده گردشگری! به بیان ساده‌تر، متاورس می‌تواند جریان‌های درآمدساز جدیدی را برای ما در صنعت گردشگری و هتلداری خلق نماید.

توجه داشته باشید که متاورس یک فناوری سخت افزار محور نیست! بلکه شبکه ای است یکپارچه از جهان‌های مجازی سه بعدی در تعامل با یکدیگر. در این فناوری نیز همچون مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر، کاربر به یک تلفن همراه هوشمند نیاز دارد، اما با یک ابزار اضافی مانند هدست واقعیت مجازی.



با استفاده از هدست واقعیت مجازی، کاربر می‌تواند در متاورس حرکت کند و از طریق حرکات چشم، دستورات صوتی و همچنین حرکات بدن، کنترل محیط را در دست بگیرد. 

رشد فناوری متاورس تا حدی است که براساس پیش‌بینی‌های شرکت تحقیقاتی و مشاوره فناوری گارتنر، تا سال ۲۰۲۶ میلادی چیزی در حدود ۲۶ درصد از مردم حداقل یک ساعت در روز را در متاورس سپری خواهند کرد و در حدود ۳۰ درصد از مشاغل نیز محصولات و خدمات خود را در متاورس ارائه خواهند داد!

بایستی به این موضوع توجه داشت که متاورس از بسیاری جهات بر فضای سفر و مهمان نوازی تسلط خواهد داشت. اما چگونه؟


گردشگری بازی‌های ویدیویی: یک ایده‌ی پول ساز

در آینده‌ نه چندان دور، شرکت‌های مسافرتی و گردشگری بر روی محتوای متاورس (که مانند بازی‌های ویدیویی طراحی شده‌اند)، سرمایه گذاری‌های متعددی خواهند داشت. بدین صورت که شما با قرار دادن یک هدست واقعیت مجازی، به صورت دیجیتالی به اهرام جیزه واقع در حاشیه جنوب غربی شهر قاهره کنونی در کشور مصر منتقل می‌شوید یا با پنگوئن‌های قطب جنوب مشغول به بازی خواهید شد و... همه‌ی این تجربه‌ها به صورت مجازی اما در یک محیط به ظاهر واقعی اتفاق خواهد افتاد! البته شرکت‌های مسافرتی و گردشگری می‌توانند از این فرصت به‌عنوان یک نسخه نمایشیِ خلاقانه برای تبلیغ تورهای خود به قطب جنوب یا مجموعه اهرام جیزه مستقر در دنیای فیزیکی استفاده کنند (همانگونه که اشاره کرد تجربه واقعیت مجازی به خودی خود و به‌طور جداگانه نیز می‌تواند فروخته شود)! و این یعنی فرصتی نو برای کسب درآمد شرکت‌های مسافرتی و گردشگری.

هتل‌های سه بعدی

متاورس یک موضوع بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده بر صنعت هتلداری خواهد بود! فراجهان در صنعت هتلداری به پلی میان دنیای فیزیکی و دنیای مجازی می‌ماند. این تکنولوژی به هتلداران کمک می‌کند تا  فاصله جغرافیایی میان خود و مهمانان را از بین ببرند و تجربیات تعاملی و منحصر‌فردی را ارائه نمایند... بسیاری از کارشناسان بر این باورند که متاورس در صنعت هتلداری و گردشگری می‌تواند نحوه انتخاب مقصد و محل اقامت از سوی مسافران و به‌طور کلی دنیای سفرها را تغییر دهد! در توضیح بیشتر پیرامون این موضوع بایستی گفت متاورس با ارائه خدمات جدیدی در صنعت هتلداری مانند امتحان کردن قبل از خرید (یا Try before Buy) تاثیر زیادی بر نحوه انتخاب مسافران و تجربیات آن‌ها خواهد داشت.

براساس تحقیقات شرکت ارائه‌دهنده تور‌های مسافرتی اروپا کونتیکی، از هزار و ۲۰۰ مسافر در محدوده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال، ۸ نفر از هر ۱۰ نفر مسافر نسل Z (متولدین ۱۹۹۷ میلادی تا ۲۰۱۲ میلادی) و نسل هزاره (متولدین ۱۹۸۰ میلادی تا ۲۰۰۰ میلادی) مایل هستند یک تجربه منحصربه‌فرد در سفر‌های خود به دست آورند؛ و گردشگری مجازی (یا Virtual Tourism) یکی از همان تجربه‌های منحصربه‌فرد است! بدین گونه که افراد در نقاط مختلف جهان به‌ طور مجازی با آواتارهای شخصی خود به یک شهر سفر می‌کنند و با تماشای مجازی جاذبه‌های محلی مقاصد، آثار و بناهای تاریخی، تجربه‌های جدیدی را کسب می‌نمایند.

چندی پیش مجموعه هتل ها و استراحتگاه های میلنیوم (متعلق به سرمایه گذار سنگاپوری، کوک لنگ بنگ) از برنامه ریزی های خود برای ورود به فراجهان اخباری را منتشر کرد! این برند سرشناس صنعت هتلداری و گردشگری، با خرید قطعه زمینی در پلتفرم دیسنترالند، فرآیند حضور خود را در متاورس آغاز نمود و در ادامه نیز هتلی با نام ام سوشال دیسنتنرالند را به بهره برداری رساند. در پروژه ام سوشال دیسنتنرالند به عنوان هتل متاورسی مجموعه هتل‌ها و استراحتگاه‌های میلنیوم که از پنجم ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی درهای خود را به روی علاقه مندان گشوده است، بازدیدکنندگان می توانند با آواتاری که برای راهنمایی هر چه بهتر آن ها در فضای دیجیتال طراحی شده است، تعامل داشته باشند و از اتفاقاتِ جدید فراهم شده در فراجهان بهره مند گردند…

تغییر در نحوه رزور هتل و تعامل با افراد

احتمالا کم و بیش با شغل کارمند آژانس هواپیمایی (یا همان شرکت‌ مسافرتی و گردشگری) آشنایی دارید! فردی که درباره بلیت‌های متفاوت و نوع آنها و همچنین تورها و دیگر خدمات در یک آژانس، مسافر را برای مسافرت‌های کاری و تفریحی مطلع می‌نماید. در بسیاری از موارد متصدی این شغل خانم‌ها می‌باشند؛ و معمولا کارمند موظف است در ساعات کاری، لباس فرم مخصوص آژانس را به تن داشته باشد.

فراجهان فرآیند رزرواسیون و نحوه تعامل با کارمند آژانس هواپیمایی را تغییر خواهد داد! البته اگر بخواهم دقیق‌تر توضیح دهم بایستی گفت فراجهان، فرآیند رزرواسیون چه برای پرواز و چه برای هتل را به یک تجربه‎‌ی هیجان انگیز و سرگرم کننده بدل خواهد کرد.

برای مثال تصور کنید کارمند یک هتل تایلندی در بستر متاورس، آواتاری خواهد بود که لباس سنتی تایلندی به تن کرده است! او در طول فرآیند رزرواسیون به سوالات شما پاسخ می دهد و مکان‌های جالبی را نیز برای بازدید شما توصیه می‌کند...

بازاریابی گردشگری در متاورس

بازاریابی گردشگری یا توریسم مارکتینگ به عنوان یکی از انواع مهم بازاریابی، بقا و رشد یک کسب‌وکار در صنعت گردشگری را تضمین و پشتیبانی می‌کند. به بیان ساده‌تر، در بازاریابی گردشگری کسب و کارها می‌توانند با استفاده از تکنیک‌ های بازاریابی محتوایی گردشگری و… مشتریان بیشتری را جذب کنند و به دنبال آن، فروش خدمات و محصولات خود را افزایش دهند.

شرکت هایی که به دنبال حضور در متاورس هستند، نیاز به محتوای متاورس، کمپین‌های متاورسی و همچنین استراتژی‌های بازاریابی محتوایی متاورسی دارند.

در یک مثال ساده می‌توان به همکاری شرکت New Frontier (مستقر در اسکاتلند) با مجموعه‌داران ملیله بزرگ اسکاتلند (یا The Great Tapestry of Scotland) واقع در شهرک گلشیلز در اسکاتیش بوردرز کشور اسکاتلند اشاره کرد!

درباره مجموعه ملیله بزرگ اسکاتلند بد نیست بدانید مجموعه‌ای است از ۱۶۰ پانل پارچه‌ای گلدوزی شده که تاریخچه‌ای از اسکاتلند را به تصویر کشیده است (از ۸۵۰۰ سال قبل از میلاد تا سال ۲۰۱۳ میلادی). لازم به بیان است دوختن هر یک از پانل‌ها، چیزی در حدود ۵۰۰ ساعت به طول انجامیده است (صرف ۵۰ هزار ساعت خیاطی و ۳۰۰ مایل نخ)! در طول انجام این پروژه‌ی بزرگ، بیش از هزار نفر از خیاطان در بین بهار ۲۰۱۲ میلادی تا سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی از سراسر نقاط اسکاتلند گردهم آمدند... این اثر ارزشمند در نهایت سوم ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در در پارلمان اسکاتلند در ادینبورگ رونمایی شد!

اما شرکت New Frontier در ایده‌ای جالب توجه و برای ایجاد توجه جهانی گسترده به این مجموعه، اقدام به انتشار توکن‌های غیرقابل معاوضه برگرفته از این مجموعه با مضامین گوناگونی همچون اختراعات، نبردها، پادشاهان و ملکه‌ها، سنت‌ها و... نمود. همچنین این شرکت تصمیم دارد بازی‌هایی را در قالب پلتفرم‌های متاورسی برگرفته از این مجموعه ارزشمند نیز طراحی نماید!

خطوط هوایی: پرواز در متاورس

هواپیمایی امارات، سنگاپور ایرلاینز (یا خطوط هوایی سنگاپور)، شرکت هواپیمایی لوفت هانزا (شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان)، هواپیمایی قطر و همچنین شرکت هواپیمایی کانتاس (شرکت هواپیمایی حامل پرچم استرالیا) تاکنون میلیون‌ها دلار صرف سرمایه‌گذاری پیرامون تجربیات متاورس کرده‌اند! زیرا به باور آن‌ها و براساس تحقیقات متعدد در بازار، بازگشت سرمایه در این حوزه بسیار قابل توجه می‌باشد. 

شرکت‌های هواپیمایی مستقر در متاورس به مشتریانی که از فضای دیجیتال آنها بازدید کنند، در چالش‌های مجازی آن‌ها شرکت نمایند و یا از فروشگاه‌های دارایی‌های دیجیتال آن‌ها محصولی را خریداری نمایند، امتیاز وفاداری ارائه می دهند! هنگامی که این امتیازات به میزان معینی رسد، مشتری می‌تواند آن را برای دریافت پروازهای رایگان و یا ارتقاء کلاس پروازی خود در دنیای فیزیکی استفاده نماید.

برای مثال چندی پیش، هواپیمایی قطر (شرکت هواپیمایی حامل پرچم قطر) که در حال حاضر به عنوان یکی از ۱۰ شرکت برتر هوایی جهان شناخته می شود و روزانه به بیش از ۱۵۰ مقصد در آفریقا، آسیای میانه، خاور دور، آسیای جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و همچنین اقیانوسیه رواز مستقیم دارد، از متاورس خود رونمایی کرد!

متاورس هواپیمایی قطر با نام Qverse که هنوز در مراحل ابتدایی خود بسر می برد، تلاشی است ارزشمند از سوی این شرکت هواپیمایی برای ارائه ی یک تجربه‌ی واقعیت مجازی به علاقه مندان! در این مرحله از این فراجهان، علاقه مندان می توانند در کابین مجازی هواپیمای آمریکایی بوئینــگ ۷۷۷ حضور داشته باشند.

جالب است بدانید در این تجربه ی واقعیت مجازی، حتی می توان از ارائه ی خدمت توسط خدمه ی پرواز مجازی نیز بهره مند شد! در این پرواز مجازی، مهمانداری به نام “سمــا” )در قالب یک (MetaHuman همراه شما خواهد بود و به سوالات شما پاسخ خواهد داد…

در انتها لازم به بیان است ارزش بازار جهانی متاورس در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۴۱.۹ میلیارد دلار رسید؛ و پیش‌بینی می شود این عدد تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱۲۳۷.۰ میلیارد دلار برسد... عددی بزرگ و فوق العاده ارزشمند که نبایستی از آن غافل شد!


✍️ محمد سیمری - معمار و آینده پژوه در حوزه گردشگری 


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...