نتایج جستجو...
امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران

به گزارش خبرنگار میراث‌‌آریا، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نمایندگی علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به منظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های توسعه اقتصادی کشور، برخوردار از ظرفیت‌های توسعه صادرات غیر نفتی، ارزآوری و تجارت خارجی و دستیابی به اهداف مشترک و رفع موانع و مشکلات فعالان حوزه گردشگری در تجارت خارجی عصر امروز یکشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۰ در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری به امضا رسید. علی‌اصغر شالبافیان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اتفاقات دو سال اخیر در صنعت گردشگری و خسارت‌ها و آسیب‌هایی که طی این مدت به این صنعت وارد شده است، بیان کرد: «صنعت گردشگری به دلیل مشکلات ساختاری که دارد، سال‌هاست رنج می‌برد. یکی از این مشکلات عدم نهادینه شدن گردشگری در جای جای ادارات کشور است.» معاون گردشگری افزود: «اگر حرف از توسعه گردشگری و جایگزین شدن آن با صنعت نفت کشور می‌زنیم، نیازمندیم تا گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود.» او تصریح کرد: «با شیوع ویروس کرونا، آسیب جدی به صنعت گردشگری وارد شد و مشکلات ساختاری به‌گونه‌ای مضاعف شد. هیچ نهاد تضمین‌کننده برای این شوک‌ها نداریم. به طور تقریبی از سازوکارهای بیمه‌ای بی‌بهره‌ایم.» شالبافیان گفت: «با واکسیناسیون گسترده و عمومی که در سطح کشور اتفاق افتاد و مرزها باز شدند، روزنه‌های امید به صنعت گردشگری بازگشت.» معاون گردشگری بیان کرد: «یکی از دغدغه‌های من این است که چگونه می‌توان قدمی برای این صنعت برداشت. همچنین یکی از دغدغه‌های مهندس ضرغامی در حوزه گردشگری این بود که گردشگری جدی‌تر برای اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کند.» او ادامه داد: «خوشبختانه دولت سیزدهم دغدغه دارد تا در حوزه گردشگری کارهایی انجام دهد، نقش‌آفرینی برای صنعتی که آسیب دیده و ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی دارد. کمتر حوزه‌ای را می‌توان پیدا کرد که راحت‌ بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. یکی از اصلی‌ترین راهبردهای ما این است که بتوانیم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در حوزه ایجاد کنیم و نقش حمایت‌ گونه‌ای برای کسب‌وکارهای گردشگری داشته باشیم.» معاون گردشگری تاکید کرد: «به دلیل ویژگی‌های ذاتی که حوزه گردشگری دارد حمایت و عدم حمایت از این صنعت سریع نمود می‌کند. اگر بتوانیم حمایت‌های بیرونی نظام‌مند را برای این حوزه تدوین کنیم، اثرات آن را قطعا خواهیم دید.» شالبافیان گفت: «این جلسه ماحصل چندین گفت‌وگو با معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران است. این سازمان با علاقه‌‌ای که به حوزه گردشگری دارد، این‌موضوع رل یکی از اولویت‌های خود قرار داده است.» او با اشاره به اینکه معاونت گردشگری دو هفته پیش میزبان ۴۰ رایزن اقتصادی بود، بیان کرد: «با پیگیری‌ها و مساعدتی که وزیر صمت و وزیر میراث‌فرهنگی و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران داشتند، گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شد و در بخش‌های مختلفی که این سازمان فعالیت دارد، جای گرفته است.» معاون گردشگری گفت: «موضوعات گردشگری با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران در قالب تفاهم‌نامه‌ای نوشته شد و در آن ۲۵ مورد از همکاری‌های مشترک تدقیق و تدوین شده است و امروز نیز به امضا رسید. از روز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ به عنوان اولین دستاورد این تفاهم‌نامه، معاونت گردشگری میزبان چهار نفر از رایزنان بازرگانی است که برای بازارهای ترکیه، هندوستان، عراق و پاکستان فعالیت می‌کنند. این گفت‌وگوها و ارتباطاتی که فردا شکل می‌گیرد می‌تواند در بلند‌مدت ثمرات خوبی داشته باشد.» شالبافیان در ادامه افزود: «این رایزن‌های بازرگانی در همکاری با معاوت گردشگری به طور مشخص نسبت به فعالیت‌ها و مراودات گردشگری با کشور محل خدمت خود آشنا خواهند شد و تحقیقات بازاری که معاونت گردشگری برای آن‌ها آماده کرده است در یک روز کاری توضیح داده می‌شود. همچنین بخش خصوصی ذی‌ربط در این جلسات، امکان آشنایی با رایزنان بازرگانی را خواهند داشت. امیدواریم که اهداف مشترک ما با سازمان توسعه تجارت ایران یعنی جای گرفتن گردشگری در دستور کار این سازمان بیش‌ از پیش قرار گیرد و موجب توفیق و توسعه گردشگری کشور شود.» امکانات سازمان توسعه تجارت ایران در خارج از کشور به کمک صنعت گردشگری می‌‌آید علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: «با توجه به امکانات و ابزارهایی که این سازمان در خارج از کشور دارد می‌توانیم به کمک حوزه گردشگری بیاییم. مراکز تجاری و رایزن‌های بازرگانی که در کشورهای مختلف داریم از جمله این ابزارها هستند که به نوعی می‌تواند مجموعه‌های بازاریابی، تبلیغی و ترویجی برای فرصت‌های گردشگری ایران در کشورهای هدف باشد.» او افزود: «در کنار این ابزارها، رویدادها و هیئت‌هایی داریم  که از ایران به همراه مقامات و وزرا اعزام می‌شود یا هیئت‌هایی که از سمت کشورهای مقصد به ایران سفر می‌کنند. در این هیئت‌ها می‌توانیم موضوعات گردشگری را مطرح کنیم و توافق‌هایی در این زمینه انجام شود، همچنین می‌توانیم چالش‌هایی را که بر سر راه توسعه گردشگری در کشورهای هدف وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار دهیم.» رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: «یکی از موضوعات دیگر که می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند، کمیسیون‌های مشترک است که بخش قابل توجهی از این کمیسیون‌ها به عهده وزارت صمت است و در کنار آن اکثریت کمیته‌های تجاری کمیسیون‌های مشترک را این وزارتخانه مدیریت و راهبری می‌کند، گردشگری نیز به عنوان موضوع ویژه می‌تواند در این کمیسیون‌ها مورد توجه قرار بگیرد.» پیمان پاک گفت: «با توجه به فرصتی که پیش آمده و نیروهای جوانی که در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی مستقر شدند، یکی از موضوعات اصلی که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، مسئله گردشگری چه در قالب فضای مجازی و چه در قالب رویدادهایی است که باید مدیریت کند و چه در قالب فرصت‌های نمایشگاهی در داخل و خارج ایران وجود دارد. می‌توانیم شرکت نمایشگاه‌ها را کمک کنیم تا به سمت ترویج گردشگری برود.» در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران فعالان بخش خصوصی حضور داشتند و مواردی را درباره مشکلات خود در صنعت گردشگری مطرح کردند. موضوع تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران شامل «همکاری، هماهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های این معاونت و سازمان توسعه تجارت ایران به منظور افزایش سهم صنعت گردشگری در توسعه تجارت کشور» و «همکاری و مشارکت در حمایت‌های قانونی و اجرای برنامه و پژوهش‌ها در جهت تسهیل فرآیند فعالیت‌های مرتبط با صادرات گردشگری از جمله برند ملی گردشگری ایران» است. همکاری در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور در بازارهای هدف خارجی، توسعه گردشگری خارجی با اولویت گردشگری ورودی به عنوان یکی از مصادیق صادرات غیر نفتی و تشویق فعالان و کسب‌وکارهای گردشگری به منظور توسعه بازار، ارتقای برند ملی گردشگری و رشد ورودی از اهداف امضای این تفاهم‌نامه است.

ایجاد شده: 20/دی/1400       آخرین ویرایش: 20/دی/1400     اخبار داخلی
توسعه پایدار گردشگری، تنها راه نجات اصفهان است

توسعه پایدار گردشگری، تنها راه نجات اصفهان است

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " علیرضا ایزدی " مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان عصر روز گذشته ۱۸ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ با اعلام این مطلب گفت: «پس از نزدیک به ۳۰ سال فعالیت در این مجموعه، یکی از بزرگ‌ترین افتخاراتم، همکاری با بخش خصوصی در راستای توسعه پایدار گردشگری است.» مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان ادامه داد: «به‌راستی بخش خصوصی پیشران صنعت گردشگری است، لذا با وجود بخش خصوصی است که صنعت گردشگری معنا می‌یابد، با این وصف معتقدم تعامل میان بخش دولتی و بخش خصوصی در صنعت گردشگری باید شکل گیرد، زیرا تنها راه نجات اصفهان از بحران‌های زیست محیطی پیش رو، توسعه پایدار گردشگری است.» او افزود: «معتقدم فعالان گردشگری در سال‌های گذشته آسیب‌های فراوانی را متحمل شده‌اند، لذا امروز همه باید تلاش کنیم تا از یک‌سو در دو سطح ملی و استانی مشکلات این عزیزان را تا حد ممکن کاهش داده و از سوی دیگر سرمایه‌های سرگردان را به‌سمت توسعه گردشگری استان اصفهان سوق دهیم.» ایزدی تصریح کرد: «تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا نام اصفهان را همان‌گونه که هست بزرگ کنیم، لذا در اولین گام، با نظارت معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، به‌سمت تفویض اختیارات خود به جوامع هفت‌گانه گردشگری استان حرکت کرده و تلاش می‌کنیم تمامی مشکلات قانونی را از طریق مقام محترم وزارت و معاون مربوطه در وزارتخانه پیگیری و حل و فصل کنیم.» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تاکید کرد: «ما از بخش خصوصی هیچ انتظاری نداریم بلکه این بخش خصوصی است که باید از ما انتظار داشته باشد، لذا از همکاران می‌خواهم تا دیدگاه‌های خود را بر این مبنا منطبق سازند، زیرا معتقدم گردشگری با حمایت از بخش خصوصی شکل می‌گیرد.» پیش از سخنان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، مدیران جوامع هفت‌گانه گردشگری استان به تبیین نظارت خود پرداختند و در پایان مقرر شد طرح منطقی اقامت در واحدهای اقامتی استان با پیشنهاد جوامع گردشگری و تایید کارشناسان معاون گردشگری استان در تمامی شهرستان‌های اصفهان به گردشگران ارائه شود.

ایجاد شده: 19/دی/1400       آخرین ویرایش: 19/دی/1400     اخبار داخلی
اجرای معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای ۲ گروه فعالان گردشگری از امروز

اجرای معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای ۲ گروه فعالان گردشگری از امروز

به گزارش هتل نیوز، " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اعلام این خبر گفت: «معافیت تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی که در جذب گردشگران ورودی فعالیت دارند از قانون مالیات بر ارزش افزوده، جزو مطالبات بجای بخش گردشگری بوده است.»  شالبافیان به بند ۱۵ قسمت «ب» ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: «در این بند به صراحت اشاره شده است که خدمات اقامتی هتل‌های ۳ ستاره و پایین‌تر، همچنین مهمان‌پذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشمول این معافیت می‌شوند.»  در ادامه معاون گردشگری کشور با اشاره به تبصره ۳ ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده بیان کرد: «بر اساس این تبصره خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و یا شعب شرکت‌های خارجی مقیم ایران) ارائه می‌شود و محل مصرف خدمات و یا مقصد خدمات داخل باشد یا خارج از کشور، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل و وارد کشور بشود صادرات محسوب می‌شود. لذا از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات و عوارض خرید نهاده‌های آن‌ها مسترد می‌شود.»  او افزود: «بر همین اساس درآمد حاصل از جذب گردشگران ورودی به کشور صادرات تلقی شده و این معافیت مشمول آن‌ها می‌شود. این موضوع یکی از چالش‌هایی بود که از سال‌های گذشته به علت تفاسیر گوناگون، فعالان این حوزه را با چالش روبه‌رو کرده بود که با تصویب و اجرایی شدن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مرتفع می‌شود.»  شالبافیان در پایان بر هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط تاکید کرد و گفت: «برای تسهیل در اجرای این فرایند، نیاز به هماهنگی با سازمان امور مالیاتی است که بر اساس تصمیمات متخذه ضمن برگزاری نشست‌های مشترک، مسیر بهره‌مندی فعالان هموار شود.»

ایجاد شده: 13/دی/1400       آخرین ویرایش: 13/دی/1400     اخبار داخلی
ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی کلید خورد

ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی کلید خورد

به گزارش هتل نیوز، جلسه بررسی ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزرای صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد و با امضای یک توافقنامه ارتقاء وضعیت پاویون کشورمان در این رویداد جهانی کلید خورد. در این جلسه که به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، توافقنامه ای میان سه وزیر و معاون علم و فناوری رییس جمهور در خصوص ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی به امضا رسید. تأمین مالی برای اجرای ایده های ارایه شده در راستای ارتقای وضعیت پاویون کشورمان در صد روز باقیمانده از نمایشگاه مهمترین محور این توافقنامه بود که به تأیید و امضاء حضار رسید. در این راستا تغییرات بنیادین برای به تصویر کشیدن توانمندی های فناوری و پیشرفتهای علمی و فرهنگی کشور با بهره گیری از فناوریهای جدید بصری محور توافقات صورت گرفته بود. همچنین مقرر شد این جلسه برای بررسی پیشرفت‌های توافقات انجام گرفته دو هفته دیگر تکرار شود. در این جلسه در خصوص برگزاری روز ملی ایران( ۱۸ بهمن) و آیین نوروز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت صمت، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث و تبادل نظر شد. گفتنی است گزارش تغییرات ساختاری در شکل ورودی ها و فضاهای داخلی و بیرونی پاویون جمهوری اسلامی ایران طی یک ماه گذشته پیشنهادات برای یکپارچه سازی تم پاویون ایران از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه بود. رویکرد فرهنگی پاویون، معماری منحصر به فرد فضاهای عمومی و رزرو برنامه های مختلف برای اجراء در سایت اکسپو از مهمترین نکات مثبت پاویون امسال ایران می باشد. حضار بر ارایه هر چه بیشتر و بهتر توانمندی های کشورمان و استفاده بهینه از فرصت باقیمانده اکسپو برای معرفی ظرفیتهای مختلف کشورمان در حوزه های مختلف تأکید کردند. در این جلسه همچنین در خصوص تمهیدات لازم برای هرچه بهتر برگزار کردن اکسپوی دوره بعد(ژاپن) بحث و تبادل نظر شد. گفتنی است، نمایشگاه اکسپو که پس از المپیک و جام جهانی فوتبال، از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان شناخته می‌شود، قرار بود سال۲۰۲۰ در دبی برگزار شود، اما کرونا آن را یک سال به تعویق انداخت. گرچه ایران نیز در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر حضور داشته و طرح پاویون تلفیقی از معماری سنتی و معاصر و الهام‌گرفته ازقصه‌های هزار و یک شب است که به اقتصاد، توسعه اجتماعی و فرهنگی، تمدن و سنت‌های باستانی و آداب‌ و رسوم اقوام ایرانی اشاره داشت، لیکن بواسطه عدم طراحی مناسب محتوا در مدیریت قبلی اکسپو، تصویر مناسبی از توانمندی ها و شایستگی های ایران اسلامی به بازدید کنندگان ارائه نمی شد که این مهم باعث آزردگی خاطر هموطنان داخل و خارج از کشور شده بود.

ایجاد شده: 12/دی/1400       آخرین ویرایش: 12/دی/1400     اخبار داخلی
پیش بینی ورود گردشگران خارجی تا پایان دولت سیزدهم تا ۲۰ میلیون نفر

پیش بینی ورود گردشگران خارجی تا پایان دولت سیزدهم تا ۲۰ میلیون نفر

به گزارش هتل نیوز، " حرمت‌الله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در یک گفت‌و‌گوی رادیویی ضمن بیان برخی از عوامل ایجادکننده ضرر و زیان برای مراکز گردشگری در طول دوسال گذشته و شیوع ویروس کرونا نسبت به برخی از اقدامات ناسنجیده دولت گذشته انتقاد و پیشنهادهایی نیز به دولت جدید ارائه کرد. وی با بیان این مطلب که کرونا سبب ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت گردشگری در تمام دنیا شد، گفت: در ایران با عدم حمایت‌های مالی دولت و همچنین تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی این موضوع نمود بیشتری داشت و موجب ایجاد ضرر و زیان‌های مضاعفی به این صنعت نسبت به سایر کشورهای دنیا شد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با تأکید بر لزوم احیای دوباره گردشگری و انجام سفر در کشور بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصاد کنونی کشور لازم است مقوله گردشگری را با نگاهی فراتر از بعد فرهنگی آن مورد توجه قرار داد تا بتوانیم در سایه انجام اقدامات مقتضی و اتخاذ تدابیر لازم از منافع اقتصادی این صنعت نیز افزون بر بعد فرهنگی بهره‌مند شویم. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی گردشگری، بسیاری از کشورها ضمن اولویت دادن به توسعه و رونق گردشگری خود به گونه‌ای عمل کرده‌اند که سفرای آن‌ها به صورت مستمر و مداوم در ایران در حال رایزنی به جهت ورود گردشگران ایرانی به کشورشان هستند، و این در حالی است که توجه به این موضوع اساساً در بین سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها مورد غفلت واقع شده است‌. رفیعی با اشاره به حوادث سال 98 همانند سیل، زلزله، مسائل گرانی بنزین و ... تصریح کرد: علی‌رغم وجود حوادث طبیعی و انسانی متعدد در سال 1398 بیشترین آمار گردشگری خارجی و حتی داخلی در این سال انجام شد و این موضوع بیانگر این است که هرچند عوامل بیرونی می‌تواند در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری آزاردهنده باشد اما هیچ‌گاه موجب ایجاد مانع و بازدارندگی در طی این مسیر نمی‌شود. وی با بیان اهمیت و جایگاه والای صنعت گردشگری در اقتصاد کلان کشور اظهار کرد: در سال 98 و به دنبال افزایش ورود گردشگران خارجی و همچنین رونق سفرهای داخلی، سودی معادل با 11 میلیارد دلار از این صنعت عاید کشور شد، این در حالی است که بالاترین میزان درآمد کشور از فروش و صادرات نفت 8 میلیارد دلار بوده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند به شرط تعامل سازنده و حمایت‌های لازم از سوی دولت، تا پایان دوره نخست دولت سیزدهم تعداد ورود گردشگران خارجی به ایران را به 20 میلیون نفر برساند که این امر کمک شایان توجهی به اقتصاد بحران‌زده ایران خواهد کرد. این فعال بخش خصوصی ضمن گلایه از تصمیمات غیرکارشناسی و بعضاً هیجانی ستاد ملی مبارزه با کرونا که بر طبق آن قرار بود با لغو ویزا گردشگری خارجی ورود هرگونه مسافر خارجی به مدت 15 روز از کلیه مبادی زمینی و دریایی به جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا موسوم به "اومیکرون" به کشور ممنوع شود توضیح داد: این دست از اقدامات توسط دولت می‌تواند موجب خدشه‌دار شدن وجهه‌ی ایران در اذهان عمومی بین‌المللی شود، چراکه گردشگر با صرف هزینه اقدام به خرید تور و ویزا کرده و بعداً شاهد عدم امکان عزیمت به ایران است. رفیعی همچنین آمار ورود گردشگران خارجی از ابتدای بازگشایی مرزها و لغو ممنوعیت صدور ویزا گردشگری در آبان ماه امسال، به اندازه ورود گردشگران در 8 ماه اخیرعنوان کرد. وی با اشاره به این موضوع که70 درصد از گردشگران ورودی ترکیه از مبدا ایران است، اذعان کرد: این امر حاکی از این حقیقت تلخ است که متولیان امر گردشگری نتوانسته‌اند بستری مناسب به جهت انجام سفرهای داخلی برای هموطنان کشورمان فراهم کنند و از این ظرفیت بزرگ استفاده لازم را ببرند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با گلایه از استانداران کشور در خصوص عدم اهتمام لازم آن‌ها به جهت رونق و توسعه گردشگری در استان‌های تحت نظارت خود افزود: در حالی شاهد این بی‌توجهی و عدم اهتمام کافی هستیم که استانداران می‌توانند ضمن انجام اقدامات مقتضی از طریق رونق سفر و گردشگری در استان خود با سود حاصل از این محل، استان خود را از احتیاج صرف به بودجه و منابع دولتی بی نیاز کرده و موجبات رفاه هرچه بیشتر مردم آن استان را فراهم آورند. این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد شدید از دولت قبل مبنی بر اختصاص تسهیلات نامطلوب و امهال نامناسب قبوض خدماتی و وام‌های اعطایی به مراکز گردشگری گفت: در حقیقت اعطای تسهیلات توسط دولت قبل موجب مقروض شدن هرچه بیشتر بنگاه‌های گردشگری شد؛ چراکه وامی با سود 14 درصد و متعاقباً امهال سه ماه آن، در صورت عدم امکان پرداخت توسط وام گیرنده در حقیقت سود تسهیلات دریافتی توسط وی بالغ بر 20 درصد می‌شود که مجموعه همین عوامل در طول دو سال گذشته علاوه بر شیوع بیماری کرونا موجب خسارات مضاعف به این صنعت شد. بنا به گفته رفیعی، متأسفانه دولت گذشته نه‌تنها هیچ اقدام سازنده‌ای در جهت توسعه و رشد گردشگری انجام نداد، بلکه بعضاً با اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی خود در ستاد ملی کرونا موجب عقب‌ماندگی هرچه بیشتر این صنعت شد. وی علت اصلی این موضوع را ناشی از این امر دانست که در دولت قبل وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی و رکن اصلی صنعت گردشگری حتی اجازه ورد و دخالت درجریان تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را نداشت. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد شدید از این موضوع که در ستاد خدمات سفر کشور، 20 نهاد مختلف عضو هستند اما بخش خصوصی که متولی اصلی سفر و گردشگری است در این ستاد عضو نبوده و جایگاهی ندارد، بیان کرد: این موضوع باعث ابتر ماندن تصمیمات و برنامه‌های این ستاد خواهد شد. این فعال بخش خصوصی همچنین در پایان از افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیما در طول چند ماه اخیر گلایه کرد و خاطر نشان کرد: متأسفانه افزایش بلیت هواپیما در حالی اتفاق می‌افتد که سازمان هواپیمایی علی‌رغم دریافت سوخت یارانه‌ای و بدون الزام به ارائه کترینگ و همچنین هزینه‌های فرودگاهی که در واقع باعث کاهش هزینه‌های جاری شرکت‌های ایرلاین شده است همچنان به صورت مستمر اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما می‌کند و این موضوع پذیرفتنی نیست.

ایجاد شده: 12/دی/1400       آخرین ویرایش: 12/دی/1400     اخبار داخلی
شرکت در نمایشگاه فیتور با ۱۴ فعال بخش خصوصی

شرکت در نمایشگاه فیتور با ۱۴ فعال بخش خصوصی

به گزارش هتل نیوز، " هادی سجادی‌راد " مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی درباره حضور ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا بیان کرد: «با توجه به محدود شدن سالن‌های نمایشگاه فیتور غرفه ۱۲۰ متر مربعی ایران، امسال برخلاف سال‌های گذشته از سالن دو که محل استقرار شرکت‌کننده‌های خاورمیانه بود به سالن چهار منتقل شده است و در سالن کشورهای اروپایی قرار دارد.»  سجادی‌راد به برگزاری جلسات متعدد با انجمن‌های صنفی گردشگری در راستای حضور هرچه بهتر در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «مدیرعامل کانون با طرح دغدغه‌ها از سوی رؤسای صنوف و برای همراهی با آن‌ها همچنین با رویکردی حمایتی ۱۰درصد هزینه‌های مربوط به غرفه و زمین را از محل درآمدهای عمومی متقبل شد.»  مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، افزود: «این تخفیف ۱۰درصدی که با استقبال از سوی جوامع مواجه شد، موجب دلگرمی بیشتر آن‌ها برای حضور در نمایشگاه شد.»  او به واگذاری غرفه‌ها در کمترین زمان ممکن اشاره کرد و گفت: «با همراهی خوبی که شکل گرفت، ظرف کم‌تر از یک هفته ظرفیت ۱۴ غرفه تکمیل و اقدامات بعدی از جمله اخذ دعوت‌نامه و تعیین وقت سفارت با سرعت آغاز شد.»  سجادی‌راد درباره طرح غرفه ایران در این دوره فیتور توضیح داد: «با توجه به مدت باقیمانده به برگزاری نمایشگاه همچنین تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی در نهایت یکی از طرح‌های پیشنهادی که معرف معماری ایرانی‌اسلامی باشد و قابلیت اجرا در این بازه زمانی محدود را داشته باشد، انتخاب و وارد فاز اجرایی شد.»  مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی در تشریح طراحی غرفه ایران، گفت: «بخش عمومی سازه از ستون‌ها و سرستون‌هایی تشکیل شده که معرف معماری اصیل ایرانی است. تعدادی از سرستون‌ها با الگوبرداری از دوره هخامنشی و تعدادی برگرفته از المان‌هایی مربوط به دوره صفویه طراحی شده است.»  او به اهمیت نورپردازی در طراحی انجام شده به‌منظور جلوه هر چه بیشتر غرفه ایران اشاره کرد و افزود: «غرفه متشکل از ۱۴ غرفه، چایخانه و بخش وی‌آی‌پی است که در مرکز آن بخشی به‌عنوان پرشین روم قرار دارد. در بالای این بخش که مزین به یکی از فرش‌های فاخر ایرانی می‌شود، سازه گنبدی شکلی مزین به لوسری شکیل طراحی شده است.»  او با اشاره به عرضه صنایع‌دستی فاخر ایرانی در این رویداد بیان کرد: «تعاملات خوبی با چندین کارگاه و مجموعه صنایع‌دستی همچنین بنیاد تعاون زندانیان در راستای توانمندسازی افراد تحت آموزش و حمایت از هنر زندانیان داشته‌ایم.»  سجادی‌راد با اشاره به همکاری با سفارت ایران در اسپانیا برای برگزاری دو برنامه شب ایرانی و ایران‌شناسی، گفت: «با توجه به ابلاغیه فیتور تمامی شرکت‌کننده‌ها از اجرای برنامه‌هایی که باعث تجمع شود، منع شده‌اند. بر همین اساس اجرای گروه موسیقی، نمایش‌های آیینی و فعالیت‌های این چنینی در این رویداد امکان‌پذیر نیست.»  مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی افزود: «با وجود برنامه‌ریزی و آمادگی برای اجرای چنین مراسمی آن‌ها را از برنامه خارج کردیم.»  نمایشگاه فیتور اسپانیا ۱۹ تا ۲۳ ژانویه برابر با ۲۹ دی تا ۳ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی IFEMA در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار می‌شود.

ایجاد شده: 11/دی/1400       آخرین ویرایش: 11/دی/1400     اخبار داخلی
حمایت از انتصاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان

حمایت از انتصاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان

باعرض سلام و ادب خدمت مردم شریف و فرهنگ دوست و هنر پروراستان اصفهان، محضر مبارک حضرت آیت الله طباطبایی نمایندۀ محترم ولی فقیه و امام جمعۀ محترم اصفهان و همچنین حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعۀ موقت اصفهان، جناب آقای مهندس ضرغامی مقام عالی وزارت  و مجمع نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی و تمامی تشکل‌ها و ذی‌نفعان سه حوزۀ، دوستداران میراث‌فرهنگی، دست اندرکاران صنعت گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی وخصوصا کارکنان خدوم و زحمت کش اداره کل استان اصفهان. بدین‌وسیله مراتب سپاس خود را از همۀ تلاش‌ها و زحمات خالصانه و صادقانۀ شما در حمایت از تفکرِ حفاظت میراث گذشتگان تقدیم می‌دارم چراکه قدر مسلم، حمایت شما از یک شخص یا یک نگاه ناسیونالیستی نبوده و تنها حمایتی مبتنی بر تفکر صیانت از ارزش‌های میراث فرهنگی و رونق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و گردشگری پایدار است. نگاهی منبعث از نگرانی آحاد مردم اصفهان و حتی کشور در راستای حفاظت از میراث فرهنگی هفت‌هزارسالۀ اصفهان و وظیفۀ خطیری که بر عهدۀ همگان گذارده شده است.  شهری که میراث آن همواره به بهانه‌های مختلف و به‌ویژه توسعۀ شهری قربانی شده است، رویکردِ توسعه‌ایِ بدون برنامه‌ریزی همه‌جانبه، که درنهایت تخریب بافت و آثار ارزشمند تاریخی، آلودگی هوا، خشکی زاینده‌رود و بسیاری از مشکلات دیگر را رقم‌زده است. رویکردِ توسعه‌ای ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط و حکمرانی اشتباه  و به عبارت دیگر توسعه‌ای ناپایدار که نه تنها به نسل‌های آینده پاسخگو نیست، بلکه قطعاً مورد تائید هیچ انسان فرهیخته‌ای نیز نیست. این که گفته می‌شود میراث فرهنگی اصفهان باید راه جدیدی برای تعامل با دیگر دستگاه‌ها پیش بگیرد نیز سیاست کاملاً اشتباهی است. آنچه امروزدرشهرهای تاریخی جهان رخ می‌دهد براین اساس استواراست که دستگاه‌های مدیریت شهری راههای خلاقانه برای تعامل با میراث فرهنگی و حفظ ارزش‌های تاریخی در پیش می‌گیرند چراکه فلسفۀ وجودی میراث فرهنگی بر اساس تعامل بین انسان، محیط و فعالیت‌های گوناگون نهاده شده است. به عبارت دیگر، حل مسائل مرتبط با بافت های تاریخی با انجام مطالعات علمی و بهره‌گیری از تجارب سایر کشورهای پیشرو به آسانی امکان پذیر است و به سهولت می‌توان حفاظت و توسعه را نه در مقابل هم بلکه در کنار هم لحاظ نمود، مقوله‌ای که از آن با عنوان حفاظت و بازآفرینی یکپارچه یاد می‌شود. مسلماً اتخاذ این رویکرد و سیاستِ مبتنی بر توسعۀ پایدار، تعامل مثبت تمامی دستگاه‌های مدیریت شهری و همچنین تلاش در راستای آگاهی مردم از ارزش بافت‌های تاریخی به‌عنوان سرمایه‌ای گرانبها، آن است که می‌بایست برای حفاظت از میراث فرهنگی این استان اندیشید و نهایت توان و تلاش را در راستای حفظ آن صرف نمود. میراثی بس گرانبها که یک روز خدمت در این حوزۀ ، فرد را آغشته به چنان عشقی می‌نماید که می‌بایست تاوان این عشق را با هر بهایی بپردازد، حتی اگر بهای این عشق، کنار گذاشتن از مسئولیت باشد....البته آنچه مهم است مانا ماندن و پایداری میراث فرهنگی، این معشوق همیشگی مردم ایران‌زمین و جهان .... در پایان از تمام عزیزان و دوستداران میراث فرهنگی جوامع هنرمندان، تشکل‌ها و ذینفعان سه حوزه، درخواست می‌نمایم که به انتخاب مقام محترم وزارت احترام گذارده و با نهایت حمایت و همکاری همه‌جانبه با مدیرکل منتخب جناب آقای دکتر ایزدی،  دوست و همکار دیرینه‌ام،  فضایی توأم با وحدت و همدلی را  فراهم آورند، به امید آن‌که همواره اصفهانی مانا و پایدار داشته باشیم.  ✍️  محسن مصلحی -  فعال گردشگرى و استاد دانشگاه

ایجاد شده: 11/دی/1400       آخرین ویرایش: 11/دی/1400     مقالات و یادداشت ها
شکایت چین از اسپیس‌ایکس به سازمان ملل متحد

شکایت چین از اسپیس‌ایکس به سازمان ملل متحد

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، چین در این ماه شکایتی را به سازمان ملل ارائه کرد و استدلال کرد که باید مانورهای فرار ایستگاه فضایی خود را برای جلوگیری از برخورد احتمالی با دو ماهواره‌ی «استارلینک» (Starlink) اسپیس‌ایکس انجام دهد. این کشور از دبیر کل سازمان ملل درخواست کرد که تعهدات آن‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی فضایی را به کشورها یادآوری کند. اگرچه چین دقیقا مشخص نکرده است که انتظار دارد چه اقداماتی انجام شود. در شکایت به تاریخ ۶ دسامبر (۱۵ آذر) چین به جزئیات دو مورد در تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۰ (۱۰ تیر) و ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ اشاره کرده است که این کشور مجبور شد ماژول اصلی ایستگاه فضایی خود با نام «تیان‌هه» (Tianhe) را از مسیر دو ماهواره‌ی جداگانه‌ی استارلینک مانور دهد. سه فضانورد چینی که هم‌اکنون در تیان‌هه زندگی می‌کنند، چند روز پیش از مانور ماه اکتبر به ایستگاه رسیده بودند. چین مسؤولیت خود را در گزارش این حوادث به سازمان ملل به دلیل تعهداتش بر اساس «پیمان فضایی ماورای جو» (Outer Space Treaty)، یک توافق‌نامه‌ی بین‌المللی که در سال ۱۹۶۰ تصویر شد و بر نحوه‌ی اکتشاف فضا توسط کشورها حاکم است، ذکر کرد. این معاهده مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و قوانین را برای کشورها ارائه می‌دهد که باید هنگام پرتاب فضاپیماها و افراد به فضا از آن‌ها پیروی کنند. مانند ممنوعیت قرار دادن سلاح‌های هسته‌ای در مدار و تبدیل کاوش‌های فضایی به یک کار صلح‌آمیز. این معاهده همچنین خاطرنشان می‌کند که کشورهای عضو بر اساس قوانین بین‌المللی مسؤول تمام اقداماتی هستند که در فضا انجام می‌دهند، از جمله اقدامات شرکت‌های تجاری خود و حالا چین ظاهرا می‌خواهد این موضوع به همه یادآوری شود. در این شکایت از اسپیس‌ایکس آمده است: «چین مایل است از دبیر کل سازمان ملل متحد بخواهد که اطلاعات بالا را برای همه‌ی کشورهای طرف معاهده‌ی فضای ماورای جو منتشر کند و توجه آن‌ها را جلب کند که مطابق با ماده‌ی ششم این معاهده، کشورهای طرف معاهده مسؤولیت بین‌المللی فعالیت‌های ملی در فضا، از جمله ماه و دیگر اجرام آسمانی را برعهده خواهند داشت، خواه این مسؤولیت‌ها توسط سازمان‌های دولتی و یا نهادهای غیردولتی انجام شوند.» استارلینک نوآوری بلندپروازانه‌ی اینترنت از فضا متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس است که به پرتاب نزدیک به ۱۲ هزار ماهواره در مدار پایین زمین نیاز دارد تا پوشش اینترنت پهن‌باند را به کاربران در سراسر زمین ارائه دهد. این شرکت تا کنون بیش از ۱۹۰۰ ماهواره‌ی استارلینک را به فضا پرتاب کرده است که با توجه به ردیابی ماهواره‌ها، نزدیک به ۱۸۰۰ ماهواره هنوز در مدار هستند. از آنجا که اسپیس‌ایکس به پرتاب شمار زیادی از ماهواره‌های استارلینک در مدار ادامه می‌دهد، ردیابی اجرام فضایی، نگرانی‌ها را درباره‌ی اینکه چگونه این فضاپیما می‌تواند مدار زمین را شلوغ‌تر کند و احتمال برخورد با ماهواره‌هایی که در حال حاضر در فضا هستند را افزایش دهد، ایجاد کرده‌اند. تا کنون چندین گزارش وجود داشته است که نشان می‌دهند ماهواره‌ها باید از مسیر وسایل نقلیه‌ی استارلینک برای جلوگیری از برخورد خارج شوند. این در حالی است که اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند که ماهواره‌های استارلینک این شرکت، نرم‌افزار جلوگیری از برخورد مستقل خود را دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد اگر احتمال نزدیک شدن به ماهواره‌ی دیگر یا زباله‌ی فضایی وجود دداشت، به تنهایی از مسیر خارج شوند. به گفته‌ی چین مانور‌های جلوگیری از برخورد این کشور برای تیان‌هه، پس از آن انجام شد که دو ماهواره‌ی استارلینک ارتفاع خود را در فضا تغییر دادند. نخستین مورد در سال ۲۰۲۰ پس از حرکت یک ماهواره‌ی استارلینک از مدار طولانی‌مدت خود در ۵۵۵ کیلومتری به ۳۸۲ کیلومتری روی داد. چین مدعی است که دومین ماهواره‌ی مشکل‌ساز استارلینک به‌طور مستمر در حال مانور دادند بود و این موضوع ردیابی محل استقرار آن را دشوار می‌کرد. به‌عنوان یک اقدام احتیاطی و با توجه به حضور فضانوردان در ایستگاه، چین تصمیم به انجام یک مانور برای جلوگیری از برخورد کرد. اسپیس‌ایکس در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

ایجاد شده: 9/دی/1400       آخرین ویرایش: 9/دی/1400     اخبار خارجی
برگزاری نشست هم‌اندیشی معاونان وزارت گردشگری با رایزنان اقتصادی وزارت امورخارجه

برگزاری نشست هم‌اندیشی معاونان وزارت گردشگری با رایزنان اقتصادی وزارت امورخارجه

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، نشست هم‌اندیشی معاونان وزارت میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رایزن‌‌های اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ظهر امروز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ در موزه فرش برگزار شد. " مهدی صفری " معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با وزارت گردشگری، ارزآوری را یکی از وظایف وزارت خارجه اعلام کرد و گفت: «با دیده‌بانی قوی، وزارت امور خارجه می‌تواند در تمامی حوزه‌ها موجب ارزآوری به کشور شود.» او صنایع‌دستی را به‌عنوان یکی از هدف‌گذاری‌ها برای ارزآوری معرفی کرد و افزود: «وظیفه ما این است که صنایع‌دستی ایران را در جهان معرفی کنیم و اگر بتوانیم فضا را در راستای صادرات صنایع‌دستی باز کنیم، امیدوارم تعداد شاغلان این حوزه از دو میلیون به سه تا چهار میلیون افزایش پیدا کند.» صفری با تاکید بر اصالت صنایع‌دستی ایران در رقابت با کالاهای چینی، ادامه داد: «ما به‌عنوان دیپلمات‌های اقتصادی می‌توانیم برای افزایش اشتغال‌زایی در حوزه صنایع‌دستی تاثیر بسزایی داشته باشیم.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از کشورهای چین، اندونزی، هند و روسیه به‌عنوان کشورهای پیشنهادی برای معرفی صنایع‌دستی ایران نام برد و بر معرفی و آشنا کردن این کشورها با پتانسیل‌های ایران از طریق رسانه‌ها تاکید کرد. گردشگری سلامت از دیگر مباحثی بود که صفری در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: «دلال‌ها در این حوزه موجب افزایش هزینه‌ها می‌شوند و باید دلال‌ها شناسایی و سامان‌دهی شوند.» او با تاکید بر اعلام آما‌گی وزارت خارجه و دیپلمات‌های اعزامی برای معرفی صنایع‌دستی کشور، ابراز امیدواری کرد که با شکل‌گیری این همکاری و هم‌افزایی تعداد شاغلان حوزه صنایع‌دستی به ۴ میلیون نفر افزایش پیدا کند. در ادامه این جلسه پنل پرسش‌وپاسخی با حضور  لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، صانعی نماینده وزارت خارجه، حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور، احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری و سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی برگزار شد. دیپلمات‌ها شرکت‌های بزرگ را برای حضور در نشست‌های B ۲ B   تشویق کنند " لیلا اژدری " مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی نیز با اشاره به برپایی پانزدهمین نمایشگاه گردشگری گفت: «این نمایشگاه برای اولین بار با موضوع نشست‌های B ۲ B  برگزار می‌شود. درخواست ما از دیپلمات‌ها این است در کشوری که ماموریت دارند، شرکت‌های بزرگ را شناسایی و آن‌ها را برای حضور در این نشست‌ها ترغیب کنند.» او تصریح کرد: «ما دسترسی مستقیم به این شرکت‌ها نداریم، دیپلمات‌ها می‌توانند تاثیر بسزایی در این راستا داشته باشند. برای کشورهایی که امکان حضور فیزیکی برای آن‌ها میسر نباشد، برگزاری نشست به‌صورت وبینار امکانپذیر است.» اژدری از هدف‌گذاری برای جذب گردشگران از کشورهای منطقه در کنار بازارهای سنتی و تشویق ایرانیان خارج از کشور برای بازدید از ایران به‌عنوان استراتژی‌های بازاریابی و جذب گردشگران خارجی وزارتخانه نام برد. تعامل دو وزارتخانه باید وارد  فاز عملیاتی شود/دیپلمات‌ها نیاز به اطلاع از جزئیات دارند " صانعی " با ابراز آمادگی دیپلمات‌ها برای همکاری با وزارتخانه بیان کرد: «تعامل دو وزارتخانه باید با عبور از بروکراسی اداری وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود.» او اطلاع از جزئیات را از مهم‌ترین نیازهای دیپلمات‌ها عنوان کرد و گفت: «دست دیپلمات باید پر باشد و به صورت عملی وارد میدان شود.» اعلام آمادگی بخش خصوصی برای برگزاری فم‌تور شرکت‌های خارجی شناسایی شده از سوی دیپلمات‌ها همچنین " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز در این نشست ابراز آمادگی کرد که با شناسایی و معرفی شرکت‌های بزرگ از سوی دیپلمات‌ها فم‌تورهایی برای آن‌ها از سوی بخش خصوصی برگزار شود. " حرمت‌الله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی این نشست را نویدبخش حرکت اقتصادی جدید در کشور دانست و گفت: «بدون حضور سفرا و اهتمام آن‌ها نمی‌توان کار جدیدی انجام داد.» او همچنین برای برگزاری فم‌تور از سوی بخش خصوصی و با همکاری دولت اعلام آمادگی کرد و گفت: «امیدوارم در نمایشگاه گردشگری امسال شاهد حضور  چشمگیر شرکت‌های خارجی باشیم.» شناسایی ۱۳۴ بسته سرمایه‌گذاری خارجی " احمد تجری " مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری از جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی به‌عنوان اولویت‌های وزارتخانه نام برد و گفت: «در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی ظرفیت‌ها و نیازهای متنوعی در کشور وجود دارد.» او با اشاره به مشارکت استان‌ها برای تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری افزود: «۱۳۴ فرصت و بسته سرمایه‌گذاری در استان‌ها شناسایی شده است که از تنوع بسیار برخوردارند.» تجری تصریح کرد: «ضمن تنوعی که وجود دارد، گردشگری دریایی، راه‌اندازی شناورها، سواحل مکران، راه‌اندازی مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی، گردشگری سلامت، واگذاری ۳۰ کاروانسرا از جمله طرح‌های دارای اولویت هستند.» دیپلمات‌ها نواقص را از نگاه گردشگران خارجی بگویند " مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی نیز به نقش دیپلمات‌ها در کاهش ایران‌هراسی در جامعه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون در معاونت گردشگری در حال تدوین محورهای مختلف گردشگری در کشور هستیم. دیپلمات‌ها می‌توانند در این مسیر به ما کمک‌ کنند و از نگاه گردشگران خارجی نواقص را به ما بگویید.»

ایجاد شده: 9/دی/1400       آخرین ویرایش: 9/دی/1400     اخبار داخلی
بوئینگ و ایرباس خواستار تعویق راه‌اندازی شبکه‌ی پرسرعت ۵G شدند

بوئینگ و ایرباس خواستار تعویق راه‌اندازی شبکه‌ی پرسرعت ۵G شدند

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، رؤسای بزرگ‌ترین تولیدکنندگان هواپیماهای تجاری، بوئینگ و ایرباس از دولت بایدن خواسته‌اند تا عرضه‌ی سرویس شبکه‌ی سلولی ۵G را در آمریکا به تعویق بیندازد. درخواست دو شرکت بزرگ هواپیماسازی در پی افزایش نگرانی‌ها درباره‌ی تجهیزات حیاتی ایمنی پرواز صورت می‌گیرد. نسل بعدی اینترنت بی‌سیم، اگرچه سریع‌تر از نسل‌های قبلی است و مزایایی مانند تأخیر کمتر، اتصال بهتر و ارتباط آسان‌تر را به همراه دارد، اما هم‌اکنون یک آشفتگی سراسری برای صنعت هوانوردی ایجاد کرده است. حالا غول‌های سازنده‌ی هواپیما، بوئینگ و ایرباس نگرانی‌هایی را درباره‌ی فناوری جدید مطرح کرده‌اند. «دیوید کالهون» (David Calhoun) مدیرعامل بوئینگ و «جفری نیتل» (Jeffery Knittel) مدیرعامل ایرباس آمریکا، نامه‌ای مشترک به وزیر ترابری این کشور «پیت بودجج» (Pete Buttigieg) نوشتند و اعلام کردند که عرضه‌ی نزدیک ۵G در ۵ ژانویه (۱۵ دی) می‌تواند باعث ایجاد تداخلی شود که ممکن است بر توانایی هواپیماها و عملکرد ایمن آن‌ها اثر بگذارد. نگرانی آن‌ها درباره‌ی ارتفاع‌سنج‌های راداری است که خلبانان خطوط هوایی تجاری از آن برای فرود ایمن در شرایط دید کم استفاده می‌کنند. یک تحلیل ادعا می‌کند که تداخل ۵G می‌تواند صدها هزار پرواز در سال را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تأخیر یا تغییر مسیر آن‌ها شود. مدیران عامل این شرکت‌ها اضافه کردند که تأثیرات اجازه دادن به ۵G برای استقرار «بسیار گسترده است و زمانی رخ می‌دهد که صنعت هوانوردی هنوز در حال مبارزه با شرایط ایجاد شده پس از بحران سلامت است.» پیشنهاد تازه مطرح شده‌ی آن‌ها خواستار محدود کردن قدرت انتقال شبکه‌ی ۵G در نزدیکی فرودگاه‌ها است و از دولت بایدن می‌خواهد با کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای تصویب طرحی مشابه همکاری کند. گفتنی است چندی پیش اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه‌ی ۵G محدود کرد. در این بیانیه‌ی مشترک آمده است: «ما با مقامات هوانوردی، رهبران دولتی، خطوط هوایی و گروه‌های صنعتی برای اطمینان از ایمنی عملیاتی پیوسته‌ی هواپیماها در کل سیستم هوانوردی در سراسر جهان همکاری می‌کنیم.» اپراتورهای بزرگ مخابراتی مانند «ای‌تی‌اندتی» (AT&T) و «ورایزن» (Verizon) امیدوار بودند پس از دریافت مجوزهای میلیاردی در ماه فوریه، استفاده از شبکه‌ی سلولی ۵G را به‌طور رسمی در ۵ دسامبر (۱۴ آذر) آغاز کنند. آن‌ها چندین بار راه‌اندازی این شبکه را به تعویق انداختند و در ماه نوامبر از برنامه‌ی خود برای استقرار ۵G در ۵ ژانویه خبر دادند.

ایجاد شده: 2/دی/1400       آخرین ویرایش: 2/دی/1400     اخبار خارجی
دعوت از بخش خصوصی استان‌ها برای حضور در نشست‌های B2B اکسپو دبی

دعوت از بخش خصوصی استان‌ها برای حضور در نشست‌های B2B اکسپو دبی

به گزارش هتل نیوز، " خشایار نیکزادفر " مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی در گفت‌وگویی بیان کرد: «بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت اکسپو در راستای تعامل بخش خصوصی فعال در رسته‌های گردشگری و‌صنعتگران حوزه صنایع‌دستی ایران با افراد و شرکت‌های متناظرشان در حوزه‌های مرتبط در سایر کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای هدف از وظایف اولویت‌ داری‌‌ است که شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی بر خود واجب می‌داند و در دستور کار خود قرار داده است.» او تصریح کرد: «بر همین اساس مذاکراتی با مجری برگزارکننده صورت گرفت و در این راستا به توافقات نهایی رسیده‌ایم.» نیکزادفر با اشاره به ابلاغ جدولی به ادارات کل استانی، افزود: «جدولی برای نیازسنجی ‌بخش خصوصی فعال در رسته‌های گردشگری و‌ صنایع‌دستی طراحی شده که به ادارات کل استانی ابلاغ خواهد شد.» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی ادامه داد: «ادارات کل استانی به نحو مقتضی موضوع امکان حضور فعالان حوزه‌های کردشگری و‌صنایع‌دستی در جلسات B۲B در محل نمایشگاه اکسپو را به اطلاع بخش‌ خصوصی رسانده و جدول مورد نظر که شامل رسته فعالیت، نام شرکت، نام کشور هدف برای مذاکره با شرکت متناظر و زمان پیشنهادی برای برگزاری جلسه  است، تکمیل و برای برنامه‌ریزی به مجری منتخب ابلاغ خواهند کرد.» او افزود: «مجری منتخب نیز نسبت به هماهنگی با شرکت‌های متناظر در کشورهای تعیین‌شده اقدام و نتیجه را به متقاضی اعلام خواهد کرد تا در موعد مقرر برای شرکت در جلسه در محل رویداد اکسپو حضور یابند.» نیکزادفر به اهمیت حضور بخش خصوصی در این رویداد بین‌المللی تاکید کرد و گفت: «این موقعیت فرصت مناسبی برای تعامل و همکاری با بخش خصوصی کشورهای مورد هدف گردشگری و‌ صنایع‌دستی است و باید از آن‌ بهره‌برداری حداکثری شود.» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی از بخش خصوصی فعال در حوزه‌های گردشگری و‌ صنایع‌دستی درخواست کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر به ادارات کل میراث‌فرهنگی استان خود مراجعه کنند.

ایجاد شده: 1/دی/1400       آخرین ویرایش: 1/دی/1400     اخبار داخلی
ایجاد رویکرد مذهبی در گردشگری شیراز ضروری است

ایجاد رویکرد مذهبی در گردشگری شیراز ضروری است

به گزارش هتل نیوز، " آیت‌الله لطف‌الله دژکام "  نماینده ولی‌فقیه در فارس شنبه ۲۷ آذر در مراسم اختتامیه دهه گردشگری مذهبی در شیراز با طرح سئوالی مبنی بر اینکه آیا مقدمات سیر و گردشگری را فراهم کرده‌ایم؟ یکی از این ملزومات را ایمنی و امنیت برشمرد و گفت: ایمن بودن یعنی رفع مشکلاتی که ممکن است در مسیر گردشگری وجود داشته باشد.  او با تاکید بر اینکه دست‌اندرکاران امر گردشگری باید موانع ممکن را رفع کنند تا سیر و گردشگری مطلوب باشد، افزود: اگر کسی در این شهر از هر کوی برزنی به سمت حرم‌های مطهر می‌رود از هر جهت باید شرایط فراهم باشد، چرا که مردم علاقمند هستند و می‌خواهند، اما متاسفانه به دلیل یکسری معضلات نمی‌شود. نماینده ولی‌فقیه در فارس از اعضای شورای شهر، شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز بابت برگزاری آیین اختتامیه دهه گردشگری مذهبی قدردانی و اضافه کرد: انصافا نگاه عمیق و گسترده به مقوله گردشگری مذهبی کلید خورده است. به گفته آیت‌الله دژکام، در بحث گردشگری مذهبی ما می‌توانیم این مذهبی بودن را که بعد از گردشگری ذکر می‌کنیم به عنوان قید مکانی در نظر بگیریم و بگوییم گردشگری مذهبی به دنبال اینست که مکان‌های مذهبی را محور گردشگری قرار دهد و این کار خوب و شدنی است اما از یک سو می‌توانیم مذهبی بودن را به عنوان رویکرد گردشگری در نظر بگیریم نه تنها قید مکان و اگر این عبارت را به عنوان رویکرد در نظر گرفتیم مسئله متفاوت می‌شود. او خاطرنشان کرد: در رویکرد گردشگری مذهبی از مکان‌هایی که به طور خاص مکان مذهبی هم نیستند دیدن می‌کنیم اما با رویکرد مذهبی و این موضوع دیگری است که باید برای شهر شیراز به دنبال نهادینه شدن این رویکرد در بحث گردشگری باشیم. امام جمعه شیراز با اشاره به قابلیت‌های بالای گردشگری این کلانشهر، اظهار کرد: حیف است این همه امکانات و ظرفیت، ضایع شود. آیت‌الله دژکام دلیل زنده بودن نام آبش خاتون، پس از گذشت ۷۰۰ سال رویکرد مذهبی او دانست و گفت: دلیل زنده بودن نام آبش خاتون، این‌ست که موقوفه اولیه حرم مطهر شاهچراغ(ع) متعلق به او و جنبه وجه اللهی آن است، والا هزاران ملکه و دختر شاه در طول تاریخ بوده‌اند اما امروز اسمی از آنها نیست. او با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد اسم خود را باقی بگذارد باید این رویکرد را دنبال کند، گفت: نام این بانو ۷۰۰ سال باقی مانده به خاطر اینکه قرآن به حرم حضرت احمد بن موسی(ع) وقف کرده و در موزه فارس قرآن ایشان وجود دارد. نماینده ولی‌فقیه در فارس همچنین تاکید کرد که اگر قرار است رویکرد گردشگری مذهبی در شیراز عملیاتی شود باید در محله فلکه خاتون، قبر آبش خاتون به عنوان رویکرد مذهبی دیده شود. آیت‌الله دژکام خطاب به متولیان گردشگری گفت: در رویکرد مذهبی شما حتی می‌توانید ارگ کریم خان را هم به عنوان ظرفیت گردشگری مذهبی در نظر بگیرید چرا که این مکان تاریخی پیوند مذهبی دارد و صرفا یک مکان تاریخی نیست. او افزود: شیراز علاوه بر اینکه شهر مسلمانان است حرم سوم اهل بیت پیامبر (ع) در ایران است و این نیز علت مضاعف است برای اینکه رویکرد مذهبی را در گردشگری این شهر باید دنبال کنیم و در حین اینکه در مکان‌های تاریخی سیر می‌کنیم نگاه و رویکرد ما مذهبی باشد یا مسئله گردشگری سلامت که اگر با رویکرد مذهبی بخواهد انجام شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ و واقعیت این است که تمدن سازی اسلامی از همین جا آغاز می‌شود. امام جمعه شیراز با بیان اینکه ما همانند دوره قبلی طالبان که حاکم کشور افغانستان بودند نیستیم که هر مکان تاریخی را خراب کردند بلکه ما می‌گوییم مکان‌های تاریخی با نگاه گردشگری مذهبی دیده شود، گفت: خدای متعال فرموده که سیر کنید و آثار تاریخی قوم ‌های مختلف را نگاه کنید و برای خود عبرت بگیرید و این به معنای گردشگری مذهبی است. آیت‌الله دژکام ادامه داد: متاسفانه تا چندی پیش به مکان‌های مذهبی شهر کم توجهی می‌شد و توانستیم این مشکل را حل کنیم و بنده امیدوار هستم ضمن همه کارهای لازمی که عزیزان در این خصوص انجام می‌دهند وارد گام بعدی شویم و قدم بعدی ما این است که رویکرد مذهبی را در بازدید از مکان‌های غیر مذهبی به کار ببریم. او خواستار ارائه آموزش‌های کاربردی در این زمینه شد و گفت: نتایج مطلوب حاصل از آموزش، موجب کی‌سود تا گردشگر با حقایق دینی ما در ضمن بازدید از باغ و بوستان و مکان‌های تاریخی آشنا شود. نماینده ولی‌فقیه در فارس خواستار تقویت رویکرد مذهبی در گردشگری مذهبی و تربیت تور لیدرهای مناسب و فضاسازی که در هتل‌ها و امثال آن به نفع گردشگری با رویکرد مذهبی انجام می‌شود، شد. آیت‌الله دژکام با بیان اینکه تفکر و تمدن غربی معاصر تشنه همین رویکرد است، گفت: باید در این مورد زمینه سازی کنیم و امید است محدودیت‌های کرونایی کمتر شود.  امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد روال تمدن سازی که رهبر معظم انقلاب فرمودند شروع شده و در نسل جوان ما نوع نگاه بسیار عمیق است.

ایجاد شده: 27/آذر/1400       آخرین ویرایش: 27/آذر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...