نتایج جستجو...
انتقاد شدید فعالان گردشگری از سه وزارتخانه

انتقاد شدید فعالان گردشگری از سه وزارتخانه

فعالان گردشگری با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا، سیاست وزارتخانه‌های امور خارجه و بهداشت را در محدود کردن ویزای ایران به چالش کشیدند و از رها کردن نیروهای متخصص گردشگری به حال خود گله کردند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کوچ بزرگ متخصصان گردشگری، وام‌های حمایتی که به بدهکاری کلان گردشگری تبدیل شده، دخالت‌های بخش دولتی در امور بخش خصوصی، واگذاری مسؤولیت نمایشگاه‌های خارجی با دستور حاکمیتی، ماجرای مقاومت بدنه وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای عمان و بی‌توجهی به گردشگری از جمله مباحث و دغدغه‌هایی بود که فعالان گردشگری در گفت‌وگویی حدودا پنج‌ساعته در کلاب‌هاوس، با حضور تعدادی از رؤسای تشکل‌های خصوصی به بحث گذاشتند. در این گفت‌وگوی چالشی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نوعی تنها مدیر دولتی حاضر بود که خود نیز نسبت به بی‌توجهی‌های حاکمیت به موضوع گردشگری انتقاد کرد. امیدوارم یک رفت و روب اساسی انجام دهیم " حرمت‌الله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ، در این گفت‌وگو که با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، تخمینی گفت: مجموع نیروی انسانی که مستقیم در گردشگری شاغل است احتمالا به بیش از ۱۲۰ هزار نفر برسد که اکنون نیمی از آن‌ها از صنعت گردشگری خارج شده‌اند. ما بیشتر از ۵۰ درصد نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت را از دست داده‌ایم که بازگرداندن آن‌ها سخت خواهد بود. تقاضای ما این است که اجازه دهند بخش خصوصی کار کند. تشکل‌های خصوصی هم باید توجه کنند تا ید واحد نشوند نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند. او ادامه داد: گردشگری لطمه بزرگی خورده، در همه دنیا از آن حمایت شده است، ولی اینجا پای این صنعت را گرفته‌ایم و کشان‌کشان می‌بریم که زخم دیگری به آن وارد شود. رفیعی همچنین از ورود و نفوذ بخش‌های غیرمرتبط به حوزه گردشگری انتقاد کرد و با اشاره به توافق وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای برخورد انحصاری در صدرو ویزای ایران و محدود کردن آن فقط به بیماران خارجی، اظهار کرد: صدور ویزای توریستی بیشتر از یک سال است که متوقف شده و درحال حاضر ویزا فقط برای شرکت‌های تسهیل‌گر وزارت بهداشت صادر می‌شود. بررسی کنید افرادی که ویزای درمانی ایران را درخواست کرده‌اند، برای چه به ایران آمده‌اند. امیدوارم روزی در محکمه‌ای پاسخگو باشند. وی اضافه کرد: به بهانه نام‌های مختلفی که روی گردشگری گذاشته‌اند، همه دستگاه‌ها وارد این حوزه شده‌اند؛ از وزارت ورزش گرفته تا بهداشت. هر گردشگری که به ایران می‌آید قطعا برای سلامت روان خود سفر کرده، پس یعنی کار آن را باید وزارت بهداشت انجام دهد!؟ این دخالت‌ها مخل درآمد اقتصادی گردشگری و معضلی برای ما شده است. او با اشاره به اظهارات رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در همایش دانشگاه امام صادق درباره فرایند جذب بیمار خارجی، اظهار کرد: آیا همه آن دغدغه‌هایی که وزارت بهداشت برای بیمار خارجی دارد و از قبل تا بعد از سفر، وضعیت او را رصد می‌کند، برای بیمار ایرانی هم دارد؟ رفیعی مدعی شد: شواهد و گزارش‌ها نشان می‌دهد این وزارتخانه بیشتر دنبال کسب‌وکار و منافع مادی خود است. او عملکرد معاونت گردشگری در دوران کرونا را نیز به نقد کشید و بیان کرد: به نظرم این معاونت دغدغه‌ای برای کار ندارد و اتفاقا دنبال آینده کاری خود با پایان عمر دولت است. متاسفانه در این دوران سخت، به اندازه ارزنی به گردشگری کمک نشده است. چه حمایتی کردند؟ چه وامی دادند؟ همه بدهکارتر شده‌اند. از اول هم گفته بودم که این وام عده‌ای سودجو را پروار می‌کند. قبول داریم که متولی توان حمایت ندارد. به هر حال، باید این یکی دو ماه را صبر کنیم و امیدواریم جاروی خوبی دستمان باشد تا بعد یک رفت و روب اساسی انجام دهیم. او سپس با این شعر که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، گفت: ما نباید از دولت خواهش کنیم که به گردشگری کمک کند، بخش خصوصی باید دستور بدهد، با استدعا کار پیش نمی‌رود. تا بخش خصوصی به این نتجیه نرسد که ولی نعمت گردشگری است، وضع تغییر نمی‌کند و همه وزارتخانه‌ها برای ما تصمیم می‌گیرند. بی‌توجهی حاکمیت به گردشگری  " حسین اربابی " مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی ، که جزو مجموعه‌های اقماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار می‌آید، در دفاع از عملکرد این وزارتخانه در دوران کرونا با بیان این‌که هر کاری از دست این وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برآمده انجام داده است، مشکل را متوجه بی‌توجهی حاکمیت به صنعت گردشگری دانست و با ذکر یک مثال گفت: زمانی که می‌خواستیم ویزای ایران را برای عمان لغو کنیم، به شدت با بدنه وزارت امور خارجه درگیر بودیم، چون اعتقادی به این کار نداشت و عاقبت آقای ظریف و مونسان پشت درهای بسته، تفاهم‌نامه لغو ویزای ایران برای عمان را امضا کردند. او ادامه داد: تجربه ما نشان می‌دهد در مجموعه حاکمیتی هیچ اولویتی برای گردشگری وجود ندارد. همه می‌دانند کسب و کار گردشگری خراب است، اما آیا سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه کارمندان می‌گذرد؟ وقتی گفته می‌شود تعطیل کنید آیا دولت حاضر است درآمد بخش تعطیل گردشگری را تامین کند؟ واقعیت این است که اهمیتی ندارد. زمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوجه شدیم همه دستگاه‌ها از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کنند، ما هم گزارشی در حوزه خود تهیه کردیم و گفتیم اگر یک میلیارد یورو در این صنعت تزریق شود بسیاری از مشکلات را می‌توان حل کرد، اما آن درخواست ما در پیچ و خم آب و برق و نان گم شد. وقتی برنامه ششم توسعه را آماده کردند، هیچ اثری از گردشگری نبود، با کمک یکسری دلسوز صنعت گردشگری، چند ماده به این سند اضافه شد. اربابی نقد ظریفی هم به بخش خصوصی کرد و افزود: این بخش تنها است. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دولت است، یک گردشگر هم وارد نکرده. ما حلقه مفقوده داریم، با این حال فکر می‌کنیم سیاست‌مان عالی بوده است. این حلقه مفقوده در ارتباط با بخش خصوصی است. اعتقادم بر این است که سیستم معیوب است و بخش خصوصی از آنچه هست باید قوی‌تر شود تا بر دولت غالب شود. بخش خصوصی گردشگری باید رشد کند. رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در ادامه این اظهارات که با واکنش تند فعالان بخش خصوصی حاضر در این گفت‌وگو مواجه شد، گفت: دولت اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی بلند شود. همه گرفتاری ما از این است. پای ما را گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند بلند شویم. یک جا را درست می‌کنیم، در جای دیگر سنگ می‌اندازند. همین دولت که به بخش خصوصی انتقاد می‌کند چرا بیشتر گردشگر از کشور خارج می‌کند، مگر خودش مجوزهای آژانس‌ها را نداده است؟ خودش ۹۹.۵ درصد آژانس‌ها را خروجی کار کرده و نیم درصد را ورودی کار کرده است، حالا که سه‌هزار آژانس بنا به سیاست غلط بخش دولتی، در گردشگری خروجی فعال شده‌اند، ایراد می‌گیرد. دولت عامل این اتفاق بوده، نه بخش خصوصی. اربابی هم در پاسخ گفت: اصلا همین پافشاری و مطالبه‌گری بخش خصوصی باعث شده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه مربوط به صدور مجوز را اصلاح کند و فرآیند صدور مجوز آژانس را تغییر دهد. وقتی مطالبه از سوی بخش خصوصی قوی باشد، دولت در مقابل مجبور به سر خم کردن است. رفیعی به این اقدام هم اعتراض کرد و سوال پرسید بخش خصوصی کجای تدوین چنین بخشنامه‌ای بوده است، و در ادامه گفت: زمانی که برنامه گردشگری را به مجلس دادند، این نمایندگان مجلس بودند که به بخش خصوصی خبر دادند. آن برنامه از نظر ما هیچ ارزشی ندارد، وقتی در تدوین آن هیچ نظری از ما گرفته نشده است. " ابراهیم پورفرج" رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ، نیز در ادامه درباره دخالت دولت در گردشگری، گفت: زمانی برگزاری نمایشگاه‌های خارجی بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و این جامعه تقسیم مسؤولیت شده بود، اما چرا سال ۹۸ با زور و دستور حاکمیتی همان چند نمایشگاه را از ما گرفتند و به یک شرکت دیگر دادند، نمایشگاه هم برگزار نشد و پول آژانس‌ها را هم بعد از دو سال هنوز برنگردانده‌اند. این همان دخالتی است که پای ما را گرفته. بعد از ۴۰ سال چه پیش‌بینی‌هایی برای مدیریت بحران شده؟ " سهراب شرفی" از اتاق بازرگانی استان فارس  نیز گفت: بخش خصوصی به اندازه‌ای که قوانین اجازه داده، سرمایه‌گذاری کرده است. این وزارتخانه است که از ابزار و دانش باید استفاده کند. وزارتخانه‌ای که نمی‌داند چگونه از ابزار موجود استفاده کند، وجودش چه معنایی دارد؟ وزارتخانه باید در بدنه دولت قدرت داشته باشد که جریان را هدایت کند. این وزارتخانه که تازه متولد شده و گرفتار پیچیدگی‌های چند ده ساله نیست، از آن انتظار می‌رود در مجلس با قدرت و شهرت بیشتری حضور پیدا کند و بتواند صنایع دیگر را متقاعد کند که روی گردشگری تاثیر بگذارند. او استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را زیر سوال برد و افزود: از زمانی که سازمان به وزارت تبدیل شده هیچ برنامه و استراتژی توسعه‌ای نداشته و تحولی ایجاد نکرده است. اگر ۵۰ درصد آن نگاهی که در ترکیه و مالزی به گردشگری دارند، در ایران وجود داشت وضع ما این‌گونه نبود و این صنعتِ ارزشمند به کما نمی‌رفت. " محمدرضا اکبری " کارشناس ارشد و پژوهشگر گردشگری ، نیز این سوال را پرسید که بعد از گذشت ۴۰ سال چه پیش‌بینی‌هایی برای مدیریت بحران در گردشگری شده است، و در ادامه گفت: با این‌که سند راهبردی توسعه گردشگری اوایل همه‌گیری کرونا تصویب شد، ولی متاسفانه در آن، برنامه‌ای برای مدیریت بحران درنظر گرفته نشده است، چه از جانب بخش خصوصی و دولتی. ما سال‌هاست در حوزه گردشگری کار می‌کنیم و همیشه نقد کرده‌ایم حالا باید راه‌کاری برای خروج از بحران داشته باشیم. او درباره مطالبه بخش خصوصی برای مذاکره با ستاد ملی کرونا با هدف تغییر سیاست‌ها، اظهار کرد: وظیفه وزیر بهداشت دفاع از بهداشت کشور است، آقای نمکی مسؤول دفاع از گردشگری نیست. این موضوع به ما برمی‌گردد که تا کنون به کجا برنامه داده‌ایم و حقانیت خود را چگونه اثبات کرده‌ایم که اگر مردم سفر بروند به مشکل برنمی‌خوریم. اگر برنامه ‌داشتیم می‌توانستیم آن‌ها را قانع کنیم. " محمدرضا پوینده " مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی  متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیز درباره تعطیلی و بیکاری گسترده در گردشگری، اظهار کرد: وزارت بهداشت تصویر درستی از گردشگری ندارد، چرا سایر صنایع شاهد تعطیلی‌های گسترده نبودند، چون در سطح حاکمیت و دولت جایگاه تعریف‌شده‌ای دارند که حتی وزارت بهداشت هم نمی‌تواند مانع آن‌ها شود. او همچنین تبلیغات و بازاریابی گردشگری را نقطه صفر دانست و با طرح این سوال که در دوران کرونا، کدام دستگاه چه بازاریابی‌ای داشته است، گفت: بازاریابی گردشگری به حضور چند نمایشگاه خارجی و شرکت انحصاری ۱۰۰ آژانس واردکننده توریست محدود شده است. گردشگری باید به گفتمان ملی تبدیل شود. پورفرج، رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما سالی ۱۱ نمایشگاه خارجی می‌رویم که پول آن را خودمان می‌دهیم. دو سال پیش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت پول زمین را می‌دهد و ما غرفه را برپا کنیم. وقتی نمایشگاه برگزار شد و هزینه صرف‌شده را مطالبه کردیم، پول را ندادند. بازاریابی گردشگری وسیع‌تر از نمایشگاه است. بعضی از آژانس‌ها سالی ۲۰ سفر می‌روند تا شرکت خارجی را ببینند و گفت‌وگو کنند. نمایشگاه فقط یکی از ابزارهای کار ما است. بخش دولتی این را بداند، نمایشگاه ابزار خوبی برای بازاریابی گردشگری است. آیا در آلمان همه ۲۰۰ کشور که در نمایشگاه شرکت می‌کنند، اشتباه کرده‌اند و فقط ما درست فکر می‌کنیم که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را زیر سوال می‌بریم!؟ خروج ۹۰ درصد راننده‌ها از صنعت گردشگری " حسین بهرامی " مدیر یک شرکت خدمات حمل و نقل توریستی  هم با اشاره به موضوع این گفت‌وگو، اظهار کرد: از یک سال پیش، ۹۰ درصد نیروهای شاغل در بخش حمل و نقل گردشگری تغییر حرفه داده‌اند، وامی هم به این بخش تعلق نگرفته است. بیشتر ماشین‌ها هم اقساطی بودند که فقط سه ماه تعویق در پرداخت وام داشتند. این صنف که یادی هم از آن نمی‌شود، با همه زحمتی که برای آموزش راننده‌های ترمینالی آن کشیده بودیم، از بین رفته است. " سهند عقدایی " عضو جامعه تورگردانان  نیز با اشاره به دغدغه جهانی برای افزایش حجم تقاضای سفر در سال ۲۰۲۲، گفت: محرومیت مردم از سفر به مدت دو سال، واکسیناسیون و بازگشت به برجام، مجموعه عواملی است که احتمال افزایش تقاضا برای سفر به ایران را در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ مطرح کرده و به تبع آن، این نگرانی وجود دارد که با بی‌برنامگی اتفاقات سال ۹۲ تکرار نشود، که قیمت هتل‌ها با سرازیر شدن گردشگران به ایران، یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر، با کمبود زنجیره تأمین خدمات مواجه شویم. باید از حالا فکری برای آینده داشته باشیم. همچنین " علیرضا رییسی" عضو جامعه هتلداران اصفهان ، نگاهی داشت به محدودیت‌هایی که در این استان بر اثر تصمیم‌های سلیقه‌ای اعمال شده است و گفت: با این‌که هتل‌ها در یک سال گذشته پروتکل‌ها را به‌درستی رعایت کردند و حتی کارت ایمنی تهیه شده، ولی متاسفانه اداره بهداشت با سیستم گردشگری جنگ دارد. از طرفی، اقساط وام‌ها که امهال نشد، مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است. اداره برق هم اگر یک ماه پول نگیرد، سریع برق هتل را قطع می‌کند. حمایت‌ها فقط در حد شعار بوده است. " امیرمسعود لوافان، عضو دیگر جامعه هتلداران اصفهان  نیز این سوال را مطرح کرد که بعد از کوچ متخصصان گردشگری چه اتفاقی خواهد افتاد و پروژه‌هایی که در پایه متوقف شده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، و در ادامه گفت: وزیری که در آینده می‌آید لطف کند کاری با تشکل‌های خصوصی گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد کار کنیم. او با اشاره به توقف آموزش‌ها به‌ویژه در هتل‌ها همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی گردشگری ادامه داد: واکسن برای گردشگری خیلی مهم است و مشاغل این حوزه باید در اولویت قرار گیرند. چرا کارشناسِ هتل نباید واکسن بزند اما همان نیرو وقتی به کارخانه کنسروسازی می‌رود، واکسن می‌زند. وقتی همکاران ما می‌بینند در این حوزه آینده‌ای نیست، برای خروج از آن تردید نمی‌کنند. " محمدابراهیم لاریجانی " مدیرکل اسبق دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ، هم درباره خروج نیروهای متخصص از گردشگری، گفت: شنیده‌ام برخی از نیروها در املاک مسکن مشغول شده‌اند و کسی را که طعم پول املاک را چشیده باشد مگر می‌شود به گردشگری برگرداند؟  او همچنین خواست درباره افرادی که در بخش دولتی مانع فعالیت بخش خصوصی شده‌اند شفاف‌تر صحبت شود و گفت: بخش خصوصی از یک طرف از حمایت‌های دولت تشکر می‌کند و از طرف دیگر آن را عامل نفاق می‌داند. شفاف بگوید آن‌هایی که دست و پای این بخش را بسته‌اند چه کسانی هستند. " فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران  و دکترای اقتصاد گردشگری نیز گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضوع کرونا بسیار منفعل عمل کرد، اما تشکل‌ها چه کار شایسته‌ای انجام دادند؟ در تشکل‌ها یک‌دستی و یک‌صدایی نداشتیم. چرا وقتی وام حمایتی کرونا را دادند با علم به مشکلات بعد، بنگاه‌ها زیر بار آن تسهیلات رفتند و مقاومت نکردند؟ او درباره پیشنهاد انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی، بیان کرد: وزیر گردشگری باید از حالت شعاری خارج شود. تا وقتی گردشگری برای دولت دغدغه و اولویت نیست، وزیر چه از بیرون و یا دورن باشد، فرقی نمی‌کند. "عطا فرزام " از فعالان گردشگری  هم درخواست کرد انتظاری از بخش دولتی نداشته باشند و روی آینده متمرکز شوند، چرا که مذاکرات برجام، تغییراتی را در حجم تقاضای سفر به ایران ایجاد کرده است. او گفت: باید آمادگی پذیرش را پیدا کنیم. جدی فکر کنیم اگر با رشد زیاد گردشگر مواجه شدیم چه کنیم؟ اگر همان اتفاق برجام در سال ۹۲ دوباره تکرار شود چه برنامه‌ای داریم؟ همچنین " هومر برقانی" نماینده بازاریابی وازت گردشگری تایلند در ایران  پیشنهاد کرد روی ظرفیت گردشگری ایران بیشتر کار شود، در شرایطی که از دولت نمی‌توان انتظار حمایت و کمک داشت، همان‌طور که در چهار دهه اخیر کاری برای این صنعت نکرده است. بخش خصوصی فکری به حال گردشگری کند. پیشنهاد استفاده از سهمیه ویزای تجاری در شرایط توقف صدور ویزای توریستی برای برگزاری تورهای آشناسازی، خلاء آمار نیروی شاغل در گردشگری که سنجش اثر اقتصادی این صنعت را بی‌اعتبار کرده است، برنامه بخش خصوصی برای واکسیناسیون نیروی انسانی شاغل در این حوزه خارج از برنامه دولت، دستمزد راهنمایان و تلاش برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در کابینه بعدی توسط بخش خصوصی، از دیگر پیشنهادها و مباحثی بود که از سوی دیگر فعالان گردشگری مطرح شد.

ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
افق‌های روشن گردشگری در سند همکاری ایران و چین

افق‌های روشن گردشگری در سند همکاری ایران و چین

به گزارش هتل نیوز و به نقل از مهر، هفتم فروردین ۱۴۰۰ وزرای امور خارجه ایران و چین سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین را امضا کردند. این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» ثبت شد و حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و… را شامل شده است. در این سند بر افزایش شناخت متقابل از طریق ارتقا تبادلات مردمی (گردشگری)، رسانه‌ای، سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های دوستی و همکاری دانشگاهی تاکید شده است. همچنین سرمایه‌گذاری و کمک به تکمیل زیرساخت‌های لازم برای ارتقا همکاری‌های فرهنگی از جمله گردشگری را مدنظر قرار داده‌اند. در بخش عناوین اصلی همکاری‌های همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و در ضمیمه دوم این سند بر مشارکت در ساخت شهرهای گردشگری تاکید شده است. بند «ه» سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در بخش همکاری‌های مالی، اقتصادی و تجاری نیز درباره همکاری مشترک در زمینه گردشگری و میراث‌فرهنگی براساس مفاد ضمائم سند، است. در ضمیمه سوم نیز بخشی با عنوان «اقدامات اجرایی کوتاه‌مدت» دارد که در بند چهارم آن بر موضوعاتی همچون «همکاری در صنعت گردشگری با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها»، «تسهیل جذب گردشگر از دو کشور»، «توسعه محصولات و خدمات گردشگری»، «پیشبرد همکاری‌ها در زمینه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی»، «برگزاری منظم جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی دو کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد» و «تقویت انجمن‌های دوستی چین و ایران» تاکید شده است. اینها نشان می‌دهد که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به صورت مستقیم و غیر مستقیم یا روی گردشگری تأثیر گذار است و یا آن را مورد تاکید قرار می‌دهد. در این باره، یکی از کارشناسان حوزه گردشگری و اقتصادی به پژوهش در این باره پرداخته و آن را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده است. علی اصغر شالبافیان عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: نگاهی به توافقنامه همکاری ایران و چین؛ نشان می‌دهد این توافقنامه حداقل در سطح فعلی به مزیت‌های دو کشور از جمله اشتراکات فرهنگی توجه نموده است. در این میان، باید دید که از آن چطور می‌توان به نفع گردشگری استفاده کرد. وقتی با این نگاه آن را کاوش می‌کنیم؛ می‌بینیم شاید واژه‌هایی که در آن استفاده شده می‌توانند کدهایی بدهند که حوزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی از آن بهره مند می‌شوند. این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی درباره اشتراکات فرهنگی تاکید می‌شود؛ از آن می‌توان محصولات گردشگری یا جاذبه‌های مشترک مثل جاده ابریشم نیز استخراج شود که هم محل توجه دو کشور است. پس یک رویکرد، استفاده از واژگان است و اینکه چگونه از ظرفیت واژگان توافقنامه؛ به نفع گردشگری بتوان بهره برد. به اعتقاد شالبافیان؛ گردشگری یکی از مهمترین بخشهایی است که می‌تواند در این توافقنامه نقش آفرینی کند. او افزود: به طور مشخص، در بند دوم مأموریت‌های این توافقنامه، یکی از مأموریت‌ها؛ تأثیر گذاری در حوزه گردشگری دو کشور قلمداد شده است. پس می‌توان گفت یکی از محورهای توافقنامه که به صورت مستقیم به آن اشاره شده؛ گردشگری است. در برخی از بخش‌های این توافقنامه هم گفته که زیرساختهای گردشگری کشور را تقویت کنیم. طبیعی است یکی از موضوعاتی که می‌تواند به وضعیت گردشگری کشور کمک کند، تکمیل، تجهیز و تقویت زیرساختهای گردشگری است. این استاد دانشگاه گفت: بارها سرمایه گذاران خارجی از طریق وزارت گردشگری و سازمان کمک‌های فنی و اقتصادی ذیل وزارت اقتصاد؛ به دنبال توسعه سهم سرمایه گذاری خارجی در گردشگری بوده اند بنابراین این توافقنامه می‌تواند زمینه توسعه سهم سرمایه گذاری ایران و چین را تسهیل و کمک کند. این کارشناس گردشگری گفت: در برخی از حوزه‌ها هم الزاماً اسم گردشگری بیان نشده اما گردشگری هم می‌تواند از آن استفاده کند. به عنوان مثال یکی از بخش‌های برجسته توافقنامه؛ تقویت زیرساختهای حمل و نقل دریایی و ریلی است. این زیرساختها اگر تقویت شود به این معناست که حوزه گردشگری نیز منتفع خواهد شد. در واقع توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی اول به گردشگری داخلی کمک می‌کند تا حمل و نقل ایمن و آسان و شاید ارزان داشته باشیم، حوادث جاده‌ای کمتر شود و دسترسی ما را به مقاصد دورتر داخلی آسان کند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه این توافقنامه به ورود گردشگران چینی به ایران نیز اشاره می‌کند ادامه داد: چین یکی از سریع‌ترین رشدها را در حوزه گردشگری برون مرزی و گردشگر فرستی داشته است. توانمندشدن چینی‌ها و رونق اقتصاد این کشور از جمله دلایل آن بوده است. اکنون نیز می‌بینیم غالب کشورهای جهان خصوصاً اتحادیه اروپا، کشورهای شرق آسیا، خاورمیانه و کانادا برنامه مدون برای جذب گردشگران چینی دارند و به واسطه اینکه چین بازار جذابی است، آن را در اولویت جذب گذاشته اند. وی افزود: اما چین، گردشگران برون مرزی خود را به راحتی در اختیار بقیه کشورها نمی‌گذارد. بلکه تمهیداتی ازجمله تفاهمنامه همکاری بین این کشور و کشورهای مقصد، به نام ADS (مقاصد مورد تأیید کشور چین) امضا می‌شود. یعنی دولت چین برای هدایت اتباع خودش به سفرهای برون مرزی، دارای یک برنامه، استراتژی و نظام نامه است و کشورهای مختلف تلاش می‌کنند الزامات آن را محقق کنند. به رغم اینکه بخش خصوصی در چین نقش پررنگی دارد اما دولت در جهت دهی کسب و کارها نیز نقش حساسی ایفا می‌کند به همین دلیل امضای این توافقنامه می‌تواند موجب تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران شود. یعنی دولت چین براساس این توافقنامه، ایران را جزو مقاصدی قرار دهد که اتباع خود را برای سفر به ایران ترغیب می‌کند. شالبافیان گفت: یکی از برنامه‌های کمیسیون گردشگری اتحادیه اروپا نیز برای جذب گردشگران چینی؛ قرارگیری در این فهرست است تا دولت چین مانع سفر اتباعش به اتحادیه اروپا نشود. البته هم اکنون نیز این کشور یکی از بازارهای مورد هدف ایران است و وجود این توافقنامه می‌تواند به تحقق اهداف این بازار کمک بیشتری کند. این توافقنامه موجب تقویت گردشگری کسب و کار از چین به ایران نیز خواهد شد. چون لازمه محقق نمودن اهداف توافقنامه در حوزه‌های مختلف، انجام سفرهای تجاری است. بنابراین اجرای این توافقنامه در کوتاه مدت، افزایش سهم گردشگران کسب و کار به ایران را به دنبال خواهد داشت. وی ادامه داد: اگر برای این توافقنامه، سندهای اجرایی پشتیبان و درستی تدوین شود؛ قطعاً به گردشگری کمک می‌کند. در این زمینه ملاحظات متعددی را باید در نظر گرفت. آنچه از این توافقنامه منتشر شده این است که توافقنامه، زمینه‌های کلی همکاری را برجسته کرده است. از نظر من گردشگری یکی از محورهایی است که می‌تواند بخش بزرگی از همکاری ایران و چین باشد. پس باید برای آن برنامه ریزی کرد و نهادهای مسئول و مراکز فکری و پژوهشی نیز آن را مورد بررسی قرار دهند.

ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
خسارت ۳۸۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری استان مرکزی

خسارت ۳۸۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری استان مرکزی

به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " مصطفی مرزبان "  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: با شیوع کرونا و تعطیلی مراکز گردشگری بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان به صنعت گردشگری استان خسارت وارد شد. وی تصریح کرد: علاوه بر خسارت‌های مالی، تعداد قابل توجهی از مشاغل فعال در حوزه گردشگری از بین رفت و تعداد بسیاری از نیروها تعدیل شدند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: در حوزه گردشگری متاسفانه بسته‌های بانکی و تسهیلات کم بهره در اختیار سرمایه‌داران نیست، طولانی بودن روند سرمایه‌گذاری در این بخش بسیاری از علاقمندان به سرمایه‌گذاری را فراری داده است. مرزبان افزود: استان مرکزی از نظر صدور مجوز موافقت اصولی در بین استان‌های کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. وی حجم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان را ۳۷۰ میلیارد تومان در قالب ۲۶ پرونده اعلام و اظهار کرد: چنانچه این سرمایه‌گذاری‌ها به ثمر بنشیند، ۳ هزار و ۵۵۰ فرصت شغلی در استان ایجاد خواهد شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در ادامه با اشاره به وضعیت صنایع دستی گفت: در حال حاضر از ۲۷۰ رشته صنایع دستی ۱۱۰ رشته در استان فعال است که در سال جاری احیای رشته چلنگری، کرباس‌بافی، فولاد جوهری از طریق آموزش و تربیت مربی در دستور کار قرار گرفته است. مرزبان افزود: بیش از ۸ هزار هنرمند در رشته‌های صنایع دستی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار نفر زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی و ۴۰۰ نفر زیر پوشش بیمه روستایی هستند. وی ادامه داد: سال گذشته انتقاداتی به وضعیت مقبره آقا نورالدین اراکی در اراک شد که باید گفت این مقبره از آثار ثبتی است، متاسفانه در زمانی که اطراف مقبره به منظور ساماندهی تخریب شد، وضعیت هدایت آب‌های سطحی به درستی پیش‌بینی نشده بود، همین مسئله موجب شد آب های جاری آسیب‌هایی را به پایه بنا وارد کند، ضمن اینکه سقف بنا نیز به دلیل عدم مرمت در حال تخریب بود، پس از رسیدگی به موضوع نشستی را با مسوولان شهرداری برگزار کردیم و مقرر شد با همکاری اوقاف و شهرداری ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت این بنا از سوی شورای شهر تخصیص یابد و میراث فرهنگی با تامین اعتبارات مورد نیاز نسبت به مرمت آن اقدام کند که شرح خدمات تهیه شدهوطبق تفاهم نامه از محل اعتبارات ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
برجام و هواپیماهای نویی که به ایران می‌آیند

برجام و هواپیماهای نویی که به ایران می‌آیند

در پی پیشرفت مذاکرات وین بین ایران و کشورهای ۱+۴ و اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان هوانوردی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایرلاین‌ها، شرکت‌های هواپیمایی منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها هستند تا بتوانند هواپیماهای نو خریداری کرده و ناوگان خود را نوسازی کنند. به گزارش هتل نیوز، در پی از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین برای احیای برجام و پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ایرلاین ها مکلف به نوسازی ناوگان هستند و آماده ایم نسبت به تهیه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به نوسازی ناوگان شرکت های هواپیمایی اقدام کنیم. وی خاطر نشان کرد: تحریم ها باعث شده بود شرکت های سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاین های ایرانی دریغ کنند و تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار شده بود اما امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می شود همه شرکت های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند. در این راستا، مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی - در گفت و گویی اظهار کرد: نوسازی ناوگان هوانوردی بسته به نتیجه مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم ها است و همه شرکت های هواپیمایی مترصد این هستند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند. وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپیما در کشور داریم که نیاز به تعمیر و بهسازی دارند و بعضی از آن ها باید از رده خارج شوند و براساس مطالعاتی که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد و البته مطالعات انجام شده در دانشگاه امیرکبیر این نیاز را ۳۶۰ فروند اعلام کرده است که امیدواریم در هر صورت مذاکرات وین به نتیجه برسد و شرکت های هواپیمایی بتوانند نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: امیدواریم با تجربه ای که از برجام گذشته و قرارداد خرید هواپیما داریم در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بتوانیم با برنامه ریزی و تدبیر مناسب هواپیماهای خوبی بخریم و از این طریق ناوگان هوانوردی خودمان را نوسازی و بهسازی کنیم. اسعدی سامانی گفت: گرچه ساخت و تولید هواپیما در دنیا براساس سفارش انجام می شود و ممکن است ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات در نوبت کارخانه های بزرگ ساخت هواپیماهای مسافری قرار گرفته و چندین سال خرید و واردات آن ها طول بکشد اما می توانیم در مقطع فعلی و برای جبران کمبودهای موجود در این زمینه از هواپیماهای دست دوم و با سن پایین خریداری کنیم چرا که هم اکنون سن ناوگان ما بالاست و برخی از هواپیماهای مسافری کشور باید از رده خارج شوند. منبع | ایسنا

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
در اجرای طرح "گذرنامه سبز" منتظر اروپا نمی‌مانیم

در اجرای طرح "گذرنامه سبز" منتظر اروپا نمی‌مانیم

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تسنیم، کمیسیون اتحادیه اروپا چندی پیش طرح گواهی سلامت تحت عنوان «گذرنامه سبز» حاوی اطلاعاتی در مورد همه‌گیری کووید‌ـ‌19 از جمله واکسیناسیون یا آزمایش منفی کرونا برای تسهیل سفر در اتحادیه اروپا را تهیه کرده است و انتظار می‌رود تا قبل از تعطیلات تابستانی ارائه شود. این گواهی سلامت همچنین حاوی نتیجه آزمایش PCR یا آنتی‌ژن و یک سند مربوط به سطح آنتی‌بادی افراد بوده و برای تمام شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اعضای خانواده‌هایشان صادر خواهد شد. افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند امادر آنجا سکونت دارند و همچنین گردشگران خارجی که حق سفر به سایر کشورهای عضو این نهاد را دارند، می‌توانند این گواهی را دریافت کنند. همچنین شهروندان کشورهای ثالث نیز می‌توانند با اخذ این گواهی به اتحادیه اروپا سفر کنند. قرار است گواهی واکسیناسیون اتحادیه اروپا تا تابستان تهیه شود ولی پیش از این باید مورد تأیید پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا قرار بگیرد. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش امروز (سه‌شنبه) در سخنانی خواستار تسریع روند اجرای این طرح کمیسیون اروپایی شده آن را ضروری دانست. وی اعلام کرد که در اجرای این طرح نمی‌خواهد منتظر تصمیم اتحادیه اروپا بماند. از دهم تا 21 ماه جاری میلادی اولین طرح آزمایشی گذرنامه سبز بین برخی کشورهای اروپایی برگزار می‌شود که اتریش هم در آن شرکت خواهد کرد. در صورت موفقیت این طرح کشورهایی که در این طرح شرکت کرده‌اند می‌توانند وارد فاز عملیات واقعی شوند. کورتس در سخنان امروز خود تصریح کرد که تمایل دارد یک گذرنامه سبز یکنواخت و واحد در سراسر اروپا شکل گیرد. اتحادیه اروپا می‌خواهد طرح گذرنامه سبز را تازه در تابستان اجرایی کند و این برای اتریش خیلی دیر است. کورتس تأکید کرد که در این برهه زمانی توریسم اتریش باید از مدتها پیش به جریان افتاده باشد. صدراعظم اتریش اعلام کرد که در نشست اتحادیه اروپا که در روزهای جمعه و شنبه برگزار می‌شود برای اجرای سریع این طرح اروپایی تلاش خواهد کرد. صدراعظم اتریش ضمن ابراز امیدواری برای یافتن قواعد یکنواخت برای این منظور در اتحادیه اروپا در عین حال گفت: اما ما نمی‌توانیم منتظر اتحادیه اروپا بمانیم، این به‌مفهوم خسارت گسترده به بخش‌های فرهنگی و گردشگری است.

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
خروج ۵۰ درصد متخصصان از گردشگری ایران

خروج ۵۰ درصد متخصصان از گردشگری ایران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حرمت‌الله رفیعی " رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در وبینار «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» که از سوی هسته علمی جهانگردی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، از بی‌توجهی و سیاست‌گذاری‌های غلط برای صنعت گردشگری سخن گفت و افزود: متاسفانه بیشتر مسؤولان صنعت گردشگری را هنوز فسق و فجور می‌دانند. اگر این‌گونه بود در قرآن در چند آیه به آن اشاره و توصیه نمی‌شد. ولی مسؤولان با همان نگاهی که دارند همچنان به صنعت گردشگری بی‌توجه هستند. او با انتقاد از مدیریت گردشگری در دوران کرونا، اظهار کرد: در اوج احترام به کادر درمان و پزشکی، اما بعد از یک سال هنوز آشفته‌بازاری در مدیریت کرونا حاکم است و همچنان از مردم توقع داریم همه کسب و کار خود را تعطیل کنند و از خانه بیرون نیایند تا ویروس را مهار کنیم، درحالی که مستند به گزارش‌ها و آمار، با چنین سیاستی، در قیاس با کشورهای دیگر موفقیت چشم‌گیری به‌دست نیاورده‌ایم. رفیعی گفت: متاسفانه هیچ‌وقت بخش خصوصی را که محور اصلی گردشگری است، مورد مشاوره قرار نداده‌اند و آن‌چه تا کنون درباره کرونا تصمیم گرفته شده عینا نظر بخش دولتی بوده است، هیچ‌وقت گوش شنوایی برای بخش خصوصی وجود نداشته است، برای همین بحران کرونا را نمی‌توان مدیریت کرد. کشورهای اطراف را ببینید که همه پذیرش گردشگر را آغاز کرده‌اند، درحالی که صنعت گردشگری ایران همچنان با بحران دست به گریبان است. رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: از زمان همه‌گیری ویروس کرونا بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت متخصص و باتجربه صنعت گردشگری حذف شده‌اند، آن‌ها سرمایه‌های ملی بودند که به راحتی از دست دادیم و هیچ مسؤولی این بحران را مدیریت نکرد. ما بارها در جلسات مختلف به مسؤولان دولتی برای حفظ آن سرمایه و صنعت گردشگری راه‌کار ارائه کرده‌ایم، ولی چون دردی نداشتند، گفتند با هر شعار صنعت گردشگری کرونا شدت گرفته است. او در ادامه بیان کرد: گردشگری نه تنها عامل شیوع ویروس کرونا نیست، بلکه سوپاپ اطمینان برای مهار است، چون تمام مراکز گردشگری کنترل‌شده هستند و با رعایت فاصله اجتماعی و مطابق آن‌چه ستاد کرونا تصویب کرده فعالیت می‌کنند، حتی یک مورد ابتلا در مراکز گردشگری نداشته‌ایم. اما آیا مراکز دیگر چنین بوده است؟ آیا دورهمی‌ها، ترددهای شبانه، حضور در مراکز خرید و ... با وجود محدودیت‌های ستاد ملی کرونا متوقف شد؟ چه نظارتی وجود داشت؟ مجموعه ستاد ملی کرونا بیشتر از یک سال است که برای مردم تصمیم می‌گیرد و فقط از مردم توقع دارد. او اضافه کرد: به عنوان شخصی که دغدغه گردشگری دارم به متولی این بخش (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز نقد دارم که در سال گذشته وقتی ویروس کرونا پدیدار شد بخشنامه کرد با کنسل شدن سفرها پول مردم بی‌کم و کاست برگردانده شود، درحالی که بخشی از آن هزینه‌ها مثل ویزا یا تورهای خارجی قابل بازگشت نبود و آن دستور فقط ما را در برابر مردم قرار داد. متولیان صنعت گردشگری که در امر درمان و گردشگری هیچ‌وقت متبحر و کارشناس نبوده‌اند و در این یک سال هم فقط حرف‌هایی زده‌اند که صنعت گردشگری را متضرر کرده است. رفیعی گفت: کشورهای حاشیه ایران را بررسی کنید و ببینید چقدر به صنعت گردشگری خود کمک بلاعوض کرده‌اند. مسؤولان ما هم می‌گویند وام داده‌اند، اما چه وامی دادید که از آن استقبال نشد؟ دولت این وام را با پیش‌فرض این‌که کرونا سه چهارماهه تمام می‌شود، پرداخت کرد. بعد هم که ویروس طولانی شد اقساط آن را امهال کرد، ولی سودش را همچنان می‌گیرد. این وام به مثابه همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که به تاراج رفت. همان موقع هم که قرار شد وام بدهند با صراحت این موضوع را گفتم ولی گوش شنوایی نبود. تسهیلاتی که به صنعت گردشگری دادند کاذب بود، فقط منبعی برای برخی سودجویی‌ها شد. بیمه و دارایی چه تسهیلاتی دادند، هیچ‌یک به مصوبات ستاد ملی کرونا قائل نبودند. الان سازمان امور مالیاتی از بخش گردشگری مالیات بر ارزش افزوده می‌خواهد؛ مگر ما خدماتی فروختیم و درآمدی داشتیم که مالیات آن را می‌خواهند بگیرند؟ این مدیر آژانس هواپیمایی با اشاره به افزایش نرخ بلیت سفرهای هوایی پس از تعیین ظرفیت ۶۰ درصد در پروازها در دوران کرونا، اظهار کرد: بررسی کنید کدام کشورها ۶۰ درصد ظرفیت برای پرواز تعیین کرده‌اند؟ ما با هواپیمایی که فقط ۶۰ درصد ظرفیتش تکمیل شده به شیراز می‌رویم، بعد با همان هواپیما که تمام صندلی‌هایش کامل پُر شده به ترکیه می‌رویم، چون متقاعد شده‌ایم استاندارد جهانی همین است و مشکلی هم وجود ندارد، اما در داخل همان پرواز پُر مشکل دارد. با آن تصمیمی که گرفته شد ۳۰۰ درصد هزینه بلیت پروازهای داخلی گران شد، درحالی که از خدمات سفرهای هوایی مثل کترینگ کسر شد. حق نداشتیم این هزینه را روی دوش مردم بگذاریم. او بیان کرد: در یک سال و چند ماه گذشته، هیچ تصمیم منطقی‌ای در مجموعه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره گردشگری گرفته نشده که به عنوان بخش خصوصی به آن ببالم. من بخشی از مردم هستم و این ستاد هم برای مردم تشکیل شده است. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه این وبینار با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی در گردشگری، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در گردشگری همواره با آن مواجهیم این است که بیشتر گردشگران با نگرانی وارد ایران می‌شوند. این حرف فعالان گردشگری کشورهای دیگر هم هست. مثلا خیلی وقت‌ها می‌شنویم که نگران وقوع جنگ در ایران هستند و ... . شناخت درباره ایران ضعیف است که مساله آن به متولیان وزارت خارجه برمی‌گردد و باید پاسخ داشته باشند که چرا بعد از ۴۰ سال هنوز ایران درست معرفی نشده و روابط کشور، فقط سیاسی و به چند کشور محدود بوده است. او در ادامه بحث بحران مدیریت در گردشگری از ورود سازمان‌ها و نهادهای دولتی به حوزه گردشگری انتقاد کرد و درحالی که نماینده وزارت بهداشت نیز در این وبینار حضور داشت، گفت: این دوائر که دغدغه گردشگری ندارند به کسب درآمد فکر می‌کنند، البته انتقاد ما فقط متوجه این وزارتخانه نیست، خود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کار بخش خصوصی را می‌کند و هتل و آژانس دارد. رفیعی بیان کرد: متاسفانه در دولت‌های قبل وقتی وزیری رأی مجلس را نمی‌آورد، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌شد و این سازمان (وزارت کنونی) حیاط خلوت دولت‌ها بود. امیدواریم به گونه‌ای پیش رویم که مسؤول و متولی مناسبی در این صنعت داشته باشیم.

ایجاد شده: 17/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
از مشکلات دولت بی‌اطلاع نیستیم، از وعده‌های کاذب دلخوریم

از مشکلات دولت بی‌اطلاع نیستیم، از وعده‌های کاذب دلخوریم

به گزارش هتل نیوز، " کامیار اسکندریون " دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: ما سال‌هاست که مطالبات زیادی از بخش دولتی داریم و همیشه هم این مطالبات را به طور رسمی و شفاف مطرح کرده‌ایم اما هیچ وقت تحقق پیدا نکرده است. اخیراً بعضی از کسانی که اعلام کاندیداتوری کردند، گفتند گردشگری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند. ما به عنوان فعالان صنعت گردشگری که سال‌ها چنین وعده‌هایی را از سویی مقامات شنیده‌ایم اما نتیجه‌ای ندیده‌ایم، طبیعی است که فکر کنیم این حرفها صرفاً مصرف انتخاباتی دارد. بخش زیادی از مطالبات امروز ما همان مطالباتی هستند که ما در ادوار گذشته هم پیگیر آنها بودیم و مدت‌های زیادی است که همچنان آنها را به عنوان اصلی‌ترین خواسته‌های صنعت گردشگری مطرح می‌کنیم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. او سال‌های گذشته را بدترین دوران گردشگری و از آن جمله صنعت هتلداری دانست و گفت: گردشگری به سبب اتفاقاتی که افتاد دو سال خاموش را سپری کرد و اگر امروز نگوییم نابود شده است، در خوشبینانه‌ترین حالت باید بگوییم که این صنعت رو به نابودی است. امروز بیش از آنکه به مطرح شدن نام گردشگری در شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری نیاز داشته باشیم به ارائه راهکارهایی نیاز داریم که تضمین اجرایی برنامه‌ها و وعده‌های کاندیداها را اثبات کند. اسکندریون با بیان اینکه ما از مشکلات و تنگناهای دولت بی اطلاع نیستیم، عنوان کرد: انتظار ما این بود که دولت در چنین شرایطی حداقل امیدواری کاذب به فعالان صنعت گردشگری ندهد. یعنی بهتر بود می‌گذاشتند گردشگری مسیر طبیعی خودش را طی کند  دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران در مورد جلسات جامعه در سال جاری هم گفت: در سال جاری جلساتی ترتیب دادیم که متاسفانه به دلیل حاد شدن شرایط کرونایی، لغو شد. آخرین آن‎‌ها جلسه‌ای بود که هفته گذشته با مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با حضور وزیر و اعضای هیئت مدیره داشتیم که دو روز قبل از برگزاری جلسه منتفی شد. لغو شدن جلسات امری اجتناب‌ناپذیر و خارج از اختیار ماست. آخرین جلسه‌ای که داشتیم، دو، سه روز قبل از آغاز سال جاری بود که در اصفهان در خدمت دوستان بودیم؛ گرچه در سال جاری به دلیل موج جدید کرونا رسما جلسه‌ای نداشتیم اما اعضای هیئت مدیره از طریق فضای مجازی با هم ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند. ما صرفاً به دلیل رعایت پروتکل‌ها و دشواری رفت و آمد اعضا که از نقاط مختلف ایران به تهران می‌آیند، مدتی جلسات حضوری را متوقف کردیم تا اوضاع تا حدی بهتر شود و جلسات را دوباره از سر بگیریم. اسکندریون خاطرنشان کرد: وظایف جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در سال‌های گذشته گسترش پیدا کرده است. حوزه وظایف و اختیارات جامعه هتلداران ایران دیگر مانند چند سال پیش محدود به مسائلی مانند نرخ‌گذاری، درجه‌بندی و اموری مانند این‌ها نیست؛ بلکه حوزه کار ما فراتر رفته است. امروز ما مطالبات زیادی از دولت داریم و پیگیر این مطالبات در سال‌های گذشته بخش زیادی از انرژی و وقت جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران را مصروف خود کرده است. مطالباتی در حوزه‌های مختلف از جمله مالیات، بیمه، هزینه‌های حامل‌های انرژی، تسهیلات و مانند آنها. در دو سال گذشته بارها در جلسات این مسایل را مطرح کردیم و  مورد بحث و بررسی قرار دادیم به دفعات در ارتباط با آنها با مقامات ذیربط جلسه داشتیم اما هنوز تا حصول نتیجه فاصله زیادی داریم. او در پایان عنوان کرد: اگر چه در این سال‌ها نه از مجلس و نه از دولت، آبی گرم نشده اما جا دارد که مجلس فعلی زمینه‌ای برای تشکیل فراکسیون مستقل گردشگری فراهم کند. همان‌طور که پیشتر همکارمان جناب آقای بذری هم متذکر شدند، ایجاد کمیسیون مستقل گردشگری می‌تواند دستاورد مجلس فعلی باشد. گردشگری صنعت مهمی است و طبعاً وجه اقتصادی پررنگی دارد. صنعتی با این مختصات چرا باید زیرمجموعه‌ کمیسیون فرهنگی مجلس باشد؟ ما خواستار تشکیل کمیسیون مستقل گردشگری در مجلس هستیم.

ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
شرکت‌های هواپیمایی بعد از احیای برجام موظف به توسعه ناوگان هوایی هستند

شرکت‌های هواپیمایی بعد از احیای برجام موظف به توسعه ناوگان هوایی هستند

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " محمد اسلامی " وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت صنعت هوانوردی کشور در دوران تحریم، افزود: تحریم‌ها باعث شده بود شرکت‌های سازنده، تجهیزاتی مانند قطعات را از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دریغ کنند. در عین حال این شرایط باعث شده است که خرید هواپیما نیز بسیار دشوار باشد. وی افزود: امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می‌شود، همه شرکت‌های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی، نسبت به خرید هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای کمک به توسعه ناوگان شرکت‌های هواپیمایی کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند نسبت به تهیه تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های هواپیمایی اقدام کند. به گزارش ایرنا در صورت بازگشت آمریکا به برجام، این کشور مکلف است نسبت به صدور مجوز اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) برای خرید هواپیما و قطعات توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران اقدام کند.

ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 11/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
تعطیلی بیش از هزار هتل در کربلا

تعطیلی بیش از هزار هتل در کربلا

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ،  " نصیف جاسم الخطابی"  استاندار کربلا گفت؛ فعالیت بیش از هزار هتل به علت ویروس کرونا و اقدامات پیشگیرانه و ممانعت از ورود زائر به این استان متوقف شد و ۶۰ هزار نفر بیکار شدند. وی اعلام کرد: وضعیت گردشگری در استان بیش از یک سال است که به علت توقف گردشگری دینی و عدم ورود زائران به شهر آسیب شدیدی دیده است. الخطابی افزود: کرونا فعالیت بیش از هزار هتل یعنی ۶۵ درصد از بخش هتل استان را متوقف کرد و حدود ۶۰ هزار نفر بیکار شدند و صدها میلیون دلار خسارت به وجود آمد. استاندار کربلا اشاره کرد که این موضوع به «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق در دیدار با بخش های اقتصادی استان منتقل شده است. وی توضیح داد: در این دیدار، بر سر تشکیل شورای عالی گردشگری متشکل از وزارت ها و ادارات مرتبط با گردشگری با لزوم مشارکت بخش خصوصی توافق شد. استاندار کربلا در ادامه اعلام کرد: قرار شد اعطای روادید به گروه های گردشگری بیش از ده نفر تسهیل شود و به صورت فوری در فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی صادر شود به شرط اینکه قبل از آن به صورت الکترونیکی رزرو صورت گرفته باشد و توافقی با یک شرکت گردشگری عراقی وجود داشته باشد.

ایجاد شده: 8/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 8/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
توریسم‌ درمانی؛ یاریگر تحقق اقتصاد مقاومتی

توریسم‌ درمانی؛ یاریگر تحقق اقتصاد مقاومتی

گردشگری سلامت گرچه در گذشته بیشتر جنبه پزشکی و فرهنگی داشت، اما امروزه با صنعت دانستن آن و داشتن چشم‌انداز و اقدامات متناسب در این راستا می‌توان درآمدزایی، کارآفرینی و ارزآوری بالایی به کشور داشت. بر همین اساس، از یکسو داشتن برتری نسبی در حوزه پزشکی و نیروی متخصص نسبت به کشورهای همسایه و از سوی دیگر جاذبه‌های طبیعی یاری‌رسان و مکمل حوزه درمان همچون چشمه‌های جوشان آب گرم، طب سنتی و نمک درمانی نیز می‌تواند کشور را در حرکت به سوی اقتصاد غیرنفتی و داشتن درآمدهای پایدار ناشی از گردشگری سلامت سوق دهد. بر همین اساس گردشگری را می‌توان یکی از راه‌های تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی دانست. در واقع گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت پولساز دنیا محسوب می‌شود که یکی از زیر شاخه‌های آن به گردشگری سلامت ارتباط دارد. آنچه حوزه گردشگری سلامت را برای کشورهای تحت تحریم مانند جمهوری اسلامی ایران جذاب و بااهمیت می‌کند، تأثیر پذیری اندک این صنعت از سیاست‌های تحریمی کشورهای دیگر است. همچنین گردشگری سلامت در شرایط تحریمی نه‌تنها می‌تواند در بهبود صنعت توریسم و ارتباطات فرهنگی و انسانی میان ایران با همسایگان و دیگر کشورها مؤثر باشد بلکه از طریق آن اقتصاد کشور در برابر محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی، مقاوم و مستقل از نفت خواهد بود. بدین‌ترتیب گردشگری سلامت دارای حوزه‌هایی همچون گردشگری پزشکی، طبیعت‌درمانی، تندرستی و طب سنتی است. در زیر شاخه گردشگری پزشکی، پیشگامی کشورمان در حوزه زیبایی، جراحی‌های پیچیده، حوزه قلب و عروق، ناباروری، مغز و اعصاب، ارتوپدی و ارزان‌بودن چنین خدمات درمانی موجب شده ایران مقصد گردشگران سلامت از کشورهای اطراف باشد. در همین راستا دکتر محمد پناهی، نایب‌رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران در اظهاراتی در این باره گفته است: «ایران در سال ۹۵ از محل گردشگری سلامت درآمد تقریبی ۲/۱میلیارد دلاری داشت و این مهم ارزش و اهمیت توسعه هدفمند گردشگری سلامت را در سطح کلان و استان‌ها نشان می‌دهد و درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است». وی اضافه کرد: «تسریع در فرایند اعطای مجوزهای لازم گردشگری سلامت از موضوع‌های مهم است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور باید در همگامی با مسئولان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت امورخارجه و اتاق بازرگانی در ایجاد شبکه‌های قوی و باکیفیت توانمندی‌های سلامت را به کشورهای دیگر بشناسانند و این ظرفیت‌ها را به شیوه هدفمند در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی بارور کنند». با توجه به اهمیت گردشگری سلامت در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن، کشورمان در چشم‌انداز ۲۰ساله در نظر دارد بخش زیادی از گردشگران ۲۰میلیون نفری هدف‌گذاری ‌شده کشور را به گردشگران سلامت اختصاص دهد و در این بین تسهیل مقدمات سفر و پذیرش گردشگران سلامت، نقش مهمی در تحقق چشم‌اندازهای ترسیم شده خواهد داشت. با این حال آنچه رونق گردشگری سلامت و نیز حرکت آن در مسیر اقتصاد مقاومتی را تسریع می‌بخشد، فراهم‌سازی بسترها و زیرساخت‌های لازم، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مورد نیاز، اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی نسبت به بازدهی آن و معرفی و شناساندن ظرفیت‌های حوزه پزشکی کشور است. منبع : قدس آنلاین

ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
عملیات گودبرداری پروژه هتل ۵ ستاره اردبیل با قوت درحال انجام است

عملیات گودبرداری پروژه هتل ۵ ستاره اردبیل با قوت درحال انجام است

به گزارش هتل نیوز ، " نادر فلاحی "مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در جلسه با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل اظهار داشت: عملیات گودبرداری پروژه با قوت در حال انجام است. وی با بیان اینکه این جلسه با هدف رفع موانع احتمالی پیش روی عملیات اجرای هتل پنج ‌ستاره ویستریا در اردبیل شد، افزود: با حمایت از سرمایه‌‌گذار هتل پنج‌ ستاره ویستریا در اردبیل و حل مشکلات و موانع احتمالی این طرح، پیگیر تسریع در روند اجرای این هتل هستیم. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به ارزش ‌های افزوده این پروژه به گردشگری اردبیل اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما در ۱سال گذشته برای رفع موانع و حل مشکلات سرمایه‌ گذاران بوده و خواهد بود که هتل ۵ستاره نیز جزو کار ویژه ‌های همکاران بود. فلاحی با اعلام حمایت از اجرای هتل پنج ‌ستاره در اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه این مجموعه اولین هتل پنج‌ ستاره اردبیل است، بهره برداری از آن تحرک مناسبی در جذب گردشگران و به ویژه گردشگران خارجی ایجاد خواهد کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل نیز با تاکید بر سخنان مدیرکل‌ میراث، تصریح کرد: همه توان ما برای کمک به اجرای بی نقص و آسان پروژه‌ های است. قلندری افزود: آماده رفع هرگونه موانع پیش رو برای تسهیل در امور هستیم.

ایجاد شده: 29/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 29/فروردین/1400     اخبار داخلی
شرایط هتلداران اصفهان بحرانی است

شرایط هتلداران اصفهان بحرانی است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایمنا، " کریم بیگی " رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته هتل‌ها به طور کلی تعطیل بود و شرایط خوبی بر آن‌ها حاکم نبود، اظهار کرد: در چند روز ابتدایی نوروز امسال هم پذیرش مسافر حدود ۴۰ درصد ظرفیت هتل‌ها بود و پس از آن با اوج‌گیری کرونا به حدود ۱۲ درصد کاهش یافت که این وضعیت شرایط بحرانی و اسفناکی را برای هتلداران به وجود آورد. وی افزود: در شرایطی که دلیل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا رعایت نشدن پروتکل‌ها، انجام دید و بازدیدها و خریدهای شب عید بوده است اما تبلیغات، سفر را عامل این معضل معرفی می‌کند. رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان با بیان اینکه علاوه بر شیوع کرونا، وضعیت نامناسب اقتصادی مردم هم دلیل دیگری برای کاهش مسافرت‌ها است، یادآور شد: در این شرایط، سفر در جایگاه آخر سبد هزینه‌های یک خانوار قرار دارد که معمولاً بعد از تأمین مخارج دیگر به آن توجه می‌شود. بیگی تصریح کرد: در حالی این وضعیت برای هتلداران به وجود آمده است که این گروه از فعالان صنعت گردشگری خواستار افزایش درآمد نیستند و فقط دنبال تأمین هزینه‌های جاری و حفظ موجودیت و بقای خود هستند، اما با وجود شرایط پیش آمده هرچه می‌گذرد هزینه‌ها افزون‌تر و درآمد هتلداران کم‌تر می‌شود. وی گفت: در برابر خسارات وارد آمده، از این گروه از فعالان صنعت گردشگری حمایت نمی‌شود، البته مهلت برای بازپرداخت برخی تسهیلات و ارائه تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد به برخی هتلداران انجام شده، اما بازپرداخت همین تسهیلات نیز بر معضلات آنان افزوده است. رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش مسافرت‌ها در یک سال اخیر، ۱۵ هتل و مهمانخانه سنتی در اصفهان تعطیل شده و تعداد دیگری هم در آستانه تعطیلی قرار دارد، لذا ادامه این شرایط ضرر غیرقابل جبرانی بر صنعت گردشگری استان و کشور وارد می‌کند.

ایجاد شده: 22/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 22/فروردین/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...