نتایج جستجو...
بزرگترین مدیران صنعت هتلداری دنیا هم در ایران شکست می‌خورند

بزرگترین مدیران صنعت هتلداری دنیا هم در ایران شکست می‌خورند

"سامان سایه‌بان" مدیرکل هتل "اطلس" مشهد در مصاحبه اختصاصی با هتل‌نیوز و در خصوص وضعیت این هتل و صنعت هتلداری شهر مشهد، اظهار داشت: در ایام نوروز مانند سال‌های گذشته، شاهد وضعیت خوبی بودیم و حتی امسال به دلیل طولانی‌تر شدن تعطیلات، میانگین ضریب اشغال بالای 80 درصد را تجربه کردیم. به گزارش هتل‌نیوز ، مدیرکل هتل "اطلس" مشهد ضمن ابراز رضایت از درصد اشغال و گردش مالی این هتل در ایام نوروز، ابراز داشت: مشکل اصلی صنعت هتلداری در شهر مشهد، تعداد بسیار زیاد هتل‌ها و نوعی اشباع شدگی است. سر ارزیاب تاسیسات گردشگری استان خراسان رضوی، تصریح کرد: بر اساس اعلام رسمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، هم‌اکنون 220 هتل و تعداد بسیار زیادی هتل‌آپارتمان و مهمانپذیر در سطح شهر مشهد، فعال است که این رقابت سنگین و فشرده، منجر به کاهش قیمت‌ها و ارائه اتاق به قیمت پایین شده است. در نتیجه هتل‌های مشهد از نظر ریالی درآمد بالایی ندارند. وی افزود: از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها مانند حقوق و دستمزد که هر سال بین 10 تا 15 درصد و امسال حدود 40 درصد افزایش داشته، فعالان صنعت گردشگری و هتلداری را دچار مشکلات بسیار زیادی کرده است که اگر به همین شکل ادامه داشته باشد، بسیاری از هتل‌ها دچار ورشکستگی خواهند شد. "سایه‌بان" ادامه داد: خدمات اقامتی و پذیرایی هتل‌ها در شهر مشهد بر خلاف شهرهای گردشگرپذیری مانند تهران، اصفهان و شیراز به صورت فولبرد ارائه می‌شود و به همین دلیل قیمت‌ها بسیار پایین است. این فعال صنعت گردشگری و هتلداری، تنها راه برون رفت از شرایط فعلی را ارائه تسهیلات حمایتی از سوی دولت دانست و گفت: مباحثی مانند بیمه و مالیات بر ارزش افزوده، موضوعاتی هستند که برای هتلداران ایجاد انگیزه می‌کنند و باعث می‌شود تا با وجود افزایش هزینه‌ها، توازن را برقرار کنند. وی افزود: صنعت گردشگری و هتلداری در تمام دنیا، تابع شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و کوچکترین تغییر و تحولی در آن تاثیرگذار است. "سامان سایه‌بان" گفت: در شرایط فعلی کشور، بزرگترین مدیران هتلداری دنیا نیز نمی‌توانند در صنعت هتلداری ایران به مدیریت بپردازند زیرا ثبات اقتصادی وجود ندارد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی، کاهش توان مالی و ضعیف شدن مسافران و گردشگران به طور کاملا مشخص، احساس می‌شود زیرا برای مثال میزان فروش رستوران و کافی‌شاپ هتل‌ها و از سوی دیگر میزان ماندگاری مسافران در هتل‌ها، کاهش یافته است. وی در پایان گفت: سوال اینجاست که آمار مسافران و گردشگران میلیونی که بر اساس گفته‌های مسئولین در ایام نوروز وارد شهر مشهد و یا سایر شهرها شده‌اند تا چه میزان آورده و سود مالی در پی داشته‌اند؟ چه میزان اشتغال ایجاد شده است؟ مسافران ورودی به چه میزان هزینه کرده‌اند و چه تعداد در هتل‌ها اقامت داشته‌اند؟

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
افتتاح دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی هتلداری

افتتاح دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی هتلداری

آئین افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی هتل با محوریت موضوعات مدیریت، آموزش، تجهیزات، اقلام مصرفی، سرمایه‌گذاری، طراحی، مهندسی و ساخت در صنعت هتلداری، صبح روز سه شنبه مورخ سوم اردیبهشت‌ماه در محل سالن ملل مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب تهران، برگزار شد. به گزارش هتل‌نیوز ، در این مراسم علاوه بر جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری و هتلداری کشور، آقایان "حسین اربابی" معاون سرمایه‌گذاری، "محمد حسن اسدی" مدیرکل دفتر تسهیلات و منابع، آقای "محسن امامی" مشاور رئیس سازمان و دبیر کانون ملی هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه، حضور داشتند. "محمد حسن اسدی" مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به معرفی و شناسایی دست‌اندرکاران صنعت گردشگری و هتلداری کشور به عنوان یکی از اهداف اصلی این دوره از نمایشگاه، اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با عضویت در شورای سیاست‌گذاری تا حد توان با این نمایشگاه همکاری داشته است. مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ابراز داشت: هتل و هتلداری از نظر اندازه، وسعت، حجم کار و بخش‌های متعدد اقامتی، پذیرایی، تفریحی و رفاهی، یکی از سخت‌ترین مشاغل و فعالیت‌های خدماتی است. "علی عباس کمری" مدیرعامل گروه هتل‎‌های کوثر به عنوان اسپانسر دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی هتلداری نیز ابراز داشت: برگزاری نمایشگاه تخصصی در ابتدای سال با این شرایط و در این سطح به عنوان یکی از نیازهای اساسی صنعت هتلداری ایران را به فال نیک می‌گیریم زیرا در شرایط فعلی، چاره‌ای به جز روی آوردن به صنعت گردشگری و جایگزین کردن آن با اقتصاد مبتنی بر نفت، نداریم. مدیرعامل گروه هتل‌های کوثر در ادامه گفت: نکته مهمی که سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری بایستی در نظر داشته باشند این است که هتل، نمونه‌ای کوچک از یک شهر است و صنعت هتلداری همزمان با بیش از 20 صنعت دیگر در ارتباط است. وی در ادامه با اشاره به فعالیت گروه هتل‌های کوثر در صنعت گردشگری و هتلداری کشور، افزود: هتل‌ها و واحدهای اقامتی گروه هتل‌های کوثر به تائید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همواره در بین برترین‌های استان خود و کشور قرار داشته‌اند. مدیرعامل گروه هتل‌های کوثر در پایان به نقش دولت در حمایت از صنعت گردشگری و هتلداری در کشور، تاکید کرد و گفت: دولت بایستی از طریق ارائه تسهیلات ارزان قیمت، حامی هتلداران سراسر کشور باشد. "محسن امامی" مشاور رئیس سازمان و دبیر کانون ملی هماهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، گفت: با وجود رشد و توسعه به وجود آمده طی سال‌های اخیر، صنعت گردشگری همچنان جزو اولویت‌های مردم، مسئولین و حکومت نیست. مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به چالش‌های متعدد صنعت گردشگری و هتلداری در حوزه‌های مختلف، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نیز دارای مشکلات و سختی‌های خاص خود است. وی اقدامات بخش خصوصی را پرچمدار و زمینه‌ساز رشد و توسعه در تمامی حوزه‌ها معرفی کرد و افزود: اقدامات بخش خصوصی در زمینه صنعت گردشگری باعث زنده نگه داشتن این حوزه بوده است. "محسن امامی" در پایان گفت: صنعت گردشگری و زیرمجموعه‌های آن از جمله هتلداری، یکی از راهکارهای اصلی برای خروج از بحران فعلی است که البته هر یک از فعالان صنعت گردشگری، دولت و حکومت، وظایف مشخصی دارند. "حسین اربابی" معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی هتل و هتلداری، اظهار داشت: خوشبختانه رویکرد حکومت از اقتصاد مبتنی بر نفت، کمی تغییر کرده و اقتصاد خدماتی از جمله اقتصاد گردشگری، رفته رفته جای خود در میان مردم، مسئولین و نهادهای مدنی را باز کرده است. معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه گفت: سرمایه‌های موجود در صنعت گردشگری، صرفا سرمایه‌های مادی نیستند بلکه با حجم عظیمی از سرمایه‌های اجتماعی مواجه هستیم که در این میان می‌توان به عملکرد هتلداران و جامعه واحدهای اقامتی کشور در ایام نوروز و در مواجهه به خسارات ناشی از سیل، اشاره کرد. وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری کشور نیز گفت: هم‌اکنون بیش از 2200 پروژه با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 120 هزار میلیارد تومان در حال اجراست که از این میان بالغ بر 500 پروژه به هتل، هتل‌آپارتمان و دیگر مراکز اقامتی مربوط می‌شود. "حسین اربابی" ادامه داد: در سال گذشته بالغ بر 200 میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک‌ها در اختیار هتلداران و فعالان صنعت هتلداری کشور، قرار گرفت.  وی در پایان به نقش موثر تبلیغات در دنیای امروزی تاکید کرد و گفت: هتلداران بایستی به طور جدی به حوزه تبلیغات ورود پیدا کنند که برگزاری نمایشگاه نیز یکی از مصادیق این فعالیت است.

ایجاد شده: 3/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 3/اردیبهشت/1398     اخبار داخلی
نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی هتلداری + گزارش تصویری

نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی هتلداری + گزارش تصویری

نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی هتلداری، صبح روز چهارشنبه مورخ 21 فروردین‌ماه 98 در محل سالن ملل هتل هویزه تهران، برگزار شد. به گزارش هتل‌نیوز در این نشست خبری که با حضور گسترده خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های جمعی همراه بود، جناب آقای "محمد حسن اسدی" مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه، جناب آقای "علی عباس کمری" مدیرعامل گروه هتل‌های کوثر به عنوان حامی مالی این نمایشگاه، مدیرعامل شرکت منیر تجهیز امین به عنوان مجری و برگزارکننده نمایشگاه، مدیر اجرایی شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب و جمعی دیگر از اعضای شورای سیاست‌گذاری دومین نمایشگاه تخصصی هتلداری، حضور داشتند. "محمد حسن اسدی" مدیرکل دفتر تسهیلات و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی هتلداری طی روزهای 3 تا 5 اردیبهشت در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب تهران، اظهار داشت: در این نمایشگاه تلاش می‌کنیم تا به استانداردی که جای آن در کشور خالی است، برسیم یا حداقل نزدیک شویم. رئیس شورای سیاست‌گذاری دومین نمایشگاه تخصصی هتلداری، عامل اصلی در تفاوت استانداردهای داخلی با جهانی را عدم سرمایه‌گذاری چشمگیر بین‌المللی در صنعت هتلداری کشور دانست و ابراز داشت: در این دوره از نمایشگاه، کشورهای دیگر نیز مشارکت دارند "مهدی اسماعیلی" مدیر اجرایی شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب نیز با اشاره به اینکه هنوز بخش‌هایی از مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، تکمیل نشده است از برنامه‌ریزی برای احداث 2 هتل بزرگ در این مجموعه خبر داد و گفت: از تمامی فعالان عرصه هتلداری کشور دعوت می‌کنیم تا در شهر آفتاب تهران، سرمایه‌گذاری کنند. "علی‌اصغر کوکب‌زاده" مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت منیر تجهیز امین به عنوان مجری برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی هتلداری نیز از دیگر حاضرین در این نشست خبری بود که در اظهاراتی کوتاه، گفت: نمایشگاه امسال از نظر کمی و متراژ نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌کنیم از نظر سطح کیفی برگزاری نیز رشد 70 درصدی را تجربه کنیم. "علیرضا دژبد" دبیر شورای سیاست‌گذاری و مدیر اجرایی دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی هتل ( HODEC EXPO ) نیز از حضور 50 شرکت شامل شرکت‌های ایرانی و نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، سوئیس، آلمان، مالزی، چین و آفریقای جنوبی در این دوره از نمایشگاه خبر داد. اظهارات "علی عباس کمری" مدیرعامل گروه هتل‌های کوثر و حامی مالی دومین نمایشگاه تخصصی هتلداری نیز پایان بخش این نشست خبری بود. وی با اشاره به وضعیت فعلی صنعت هتلداری در کشور، گفت: میانگین ضریب اشغال هتل‌ها در استان‌های سراسر کشور طی ایام نوروز با کاهش 21 درصدی در مقایسه با سال گذشته مواجه بوده است و این در حالیست که میانگین ضریب اشغال هتل‌های زیرمجموعه گروه هتلداری کوثر در این ایام نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 5 درصد افزایش یافته است. دومین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی هتلداری با موضوع مدیریت، آموزش، تجهیزات و اقلام مصرفی، سرمایه‌گذاری، طراحی مهندسی و ساخت طی روزهای 3 تا 5 اردیبهشت‌ماه سال جاری در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب تهران، برگزار خواهد شد. گزارش تصویری مربوط به این مراسم را در ادامه مشاهده می‌نمایید.

ایجاد شده: 21/فروردین/1398       آخرین ویرایش: 21/فروردین/1398     اخبار داخلی
آمار و ارقام مقایسه‌ای جامعه هتلداران ایران از ضریب اشغال هتل‌ها در نوروز 98 به نسبت سال گذشته

آمار و ارقام مقایسه‌ای جامعه هتلداران ایران از ضریب اشغال هتل‌ها در نوروز 98 به نسبت سال گذشته

جامعه هتلداران ایران با انتشار گزارش آماری به تشریح ضریب اشغال هتل‌ها در استان‌های سراسر کشور در نوروز ۹۸ پرداخت و از کاهش ۲۱ درصدی میانگین ضریب اشغال‌ هتل‌های کشور در مقایسه با نوروز سال گذشته، خبر داد. به گزارش هتل‌نیوز ، جزئیات این گزارش و وضعیت هر یک از استان‌ها و مناطق آزاد کشور به شرح زیر است؛ خراسان رضوی: ۱۵ درصد افزایش جزیره کیش: ۲۰ درصد افزایش آذربایجان شرقی: ۷ درصد افزایش قزوین: ۱۵ درصد افزایش سمنان: ۳۷ درصد افزایش البرز: ۲۱ درصد افزایش کرمان: ۱۵ درصد افزایش یزد: ۵ درصد افزایش تهران: ۸ درصد افزایش همدان: ۳۰ درصد کاهش گیلان: ۴۰ درصد کاهش بوشهر: ۳۰ درصد کاهش اردبیل: ۴۰ درصد کاهش چهارمحال و بختیاری: ۳۵ درصد کاهش آذربایجان غربی: ۳۳ درصد کاهش ایلام: ۳۰ درصد کاهش گلستان: ۱۸ درصد کاهش مازندران: ۶۰ درصد کاهش کردستان: ۳۰ درصد کاهش زنجان: ۲۰ درصد کاهش هرمزگان: ۱۵ درصد کاهش فارس: ۶۰ درصد کاهش خراسان شمالی: ۳۰ درصد کاهش کهکیلویه و بویراحمد: ۶۰ درصد کاهش کرمانشاه: ۵۰ درصد کاهش خوزستان: ۷۰ درصد کاهش جزیره قشم: ۵ درصد کاهش لرستان: ۵۰ درصد کاهش اصفهان: 20 درصد کاهش  بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی جامعه هتلداران ایران، در ایام نوروز امسال؛ استان‌های سمنان، البرز و جزیره کیش به ترتیب با ۳۷، ۲۱ و ۲۰ درصد،  بیشترین میزان افزایش ضریب اشغال هتل‌‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را داشته‌اند و در مقابل استان خوزستان با ۷۰ و استان‌های مازندران، فارس و کهکیلویه و بویراحمد نیز هر کدام با ۶۰ درصد، بیشترین کاهش ضریب اشغال در مقایسه با نوروز سال گذشته را تجربه کرده‌اند.

ایجاد شده: 19/فروردین/1398       آخرین ویرایش: 19/فروردین/1398     اخبار داخلی
از کاهش 21 درصدی ضریب اشغال هتل‌ها در ایام نوروز تا نگارش نامه برای رئیس‌جمهور برای جبران خسارت هتلداران درگیر سیل

از کاهش 21 درصدی ضریب اشغال هتل‌ها در ایام نوروز تا نگارش نامه برای رئیس‌جمهور برای جبران خسارت هتلداران درگیر سیل

به گزارش هتل‌نیوز ، رئیس جامعه هتلداران ایران با اعلام کاهش 21 درصدی ضریب اشغال هتل‌ها در ایام نوروز 98 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اظهار داشت: در زمان وقوع سیل، جامعه هتلداران ایران از جمله نهادهایی بود که اعلام کرد، گردشگران می‌توانند اقامت خود در مناطق سیل زده و در بازه زمانی تعیین شده را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای کنسل کنند. "جمشید حمزه‌زاده" ابراز داشت: حال از دولت این انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای هتلداران، شرایطی برای جبران بخشی از هزینه‌های آنها را فراهم کنند. "حمزه‌زاده" تصریح کرد: به دلیل وقوع سیلی که امسال با آن مواجه بودیم، میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یافت. البته این کاهش به صورت میانگین محاسبه شده به طوری که در برخی استان‌ها مانند خوزستان، شاهد کاهش70 درصدی ضریب اشغال و در برخی استان‌ها نظیر تهران، شاهد افزایش ضریب اشغال هتل‌ها بودیم. وی افزود: در اثر وقوع سیل، بسیاری از مسافران اقامت خود در هتل‌های شهرهای مختلف کشور را کنسل کردند و حتی افرادی که در تبریز نیز هتل رزرو کرده بودند از ترس سیل هتل خود را کنسل کردند ولیکن به اعتقاد من بیشترین ضرر شامل حال خوزستانی‌ها شد.  رئیس جامعه هتلداران ایران در خصوص اقدامات انجام شده در واکنش به وقوع سیل در مناطقی از کشور، گفت: جامعه هتلداران ایران در اوایل این اتفاق، اطلاعیه‌ای صادر کرد که به دلیل وضعیت پیش آمده در کشور، مسافرانی که از قبل هتل‌های خود را رزرو کرده‌اند، می‌توانند در مناطق سیل زده و در بازه زمانی تعیین شده بدون هیچ هزینه‌ای، اقامت خود را کنسل و پول خود را به طور کامل دریافت کنند. در صورتی که طبق قانون می‌توانستیم این کار را انجام ندهیم. وی در ادامه گفت: برای جبران خسارات سیل به هتلداران نیز باید راهکاری در نظر گرفته شود. به اعتقاد من وقتی قرار است دولت، ضررهای سیل را جبران کند باید ضررهای غیرمستقیم آن را نیز در نظر بگیرد. "جمشید حمزه‌زاده" گفت: در حال نگارش نامه‌ای به رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم تا به نوعی دولت با توجه به ضررهای هتلداران در این مناطق، مشوق‌هایی مانند معافیت مالیاتی 100 درصدی برای یک تا دو سال را برای آنها در نظر بگیرد تا به این صورت بخشی از ضررها جبران شود. رئیس جامعه هتلداران در پایان با اشاره به این موضوع که ساختمان هتل‌ها از سیل هیچ آسیب مستقیمی ندیده است، گفت: حداقل انتظار ما از دولت این است که در این شرایط هتلداران را رها نکند.

ایجاد شده: 18/فروردین/1398       آخرین ویرایش: 18/فروردین/1398     اخبار داخلی
جهان از باد نوروزی جوان شد           ‎

جهان از باد نوروزی جوان شد ‎

نوروز، جشن تاریخی ایرانیان دیگر مربوط به یک کشور نیست. متعلق به همه جهانیان است. اگر چه خاستگاه آن از ایران است اما اکنون بیش از 300 میلیون نفر در جهان این جشن را گرامی می‌دارند. در بسیاری از متن‌های کهن ایران از جمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری، جمشید و در برخی دیگر از متن‌ها، کیومرث به عنوان پایه‌گذار نوروز معرفی شده‌ است. برخی از روایت‌های تاریخی، آغاز نوروز را به بابلیان نسبت می‌دهد. این روایت‌ها بیانگر آن است که رواج نوروز در ایران به سال ۵۳۸ ( قبل از میلاد ) یعنی زمان حمله کوروش بزرگ به بابل باز می‌گردد. همچنین در برخی از روایت‌ها از زرتشت به‌ عنوان بنیان‌گذار نوروز نام برده شده‌ است. منطقه‌ای که در آن جشن نوروز برگزار می‌‌گردید، امروزه شامل چند کشور می‌شود که همچنان در این کشورها جشن گرفته می‌شود. برخی از آئین‌های نوروز در این کشورها با هم متفاوتند. برای نمونه در افغانستان سفره هفت‌میوه می‌چینند اما در ایران سفره هفت‌سین می‌اندازند. شباهت و نزدیکی آئین‌های نوروزی در جمهوری آذربایجان به آئین‌های نوروز ایران بیش از دیگر کشورهاست.  جغرافیای نوروز با نام نوروز یا مشابه آن، سراسر خاورمیانه، بالکان، قزاقستان، تاتارستان، در آسیای میانه چین غربی ( ترکستان چین )، سودان، زنگبار، در آسیای کوچک سراسر قفقاز تا آستراخان و نیز آمریکای شمالی، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، بوتان، نپال و تبت را شامل می‌شود. اما امروز با ثبت جهانی نوروز در آثار ناملموس یونسکو، گستره گرامیداشت این جشن، جهانی است و به نوعی تمام مردم جهان در این جشن سه هزار ساله سهیم هستند.  نوروز یکبار در سال 88 با حضور هفت کشور و پس از آن در سال 95 با افزایش اعضا و رسیدن به 12 کشور در یونسکو به ثبت جهانی رسید و پس از آن همه ساله در مقر سازمان ملل، نوروز جشن گرفته می‌شود. درست است که دیگر نوروز به یک ملت و یک کشور متعلق نیست اما نباید فراموش کرد که محوریت ثبت پرونده جهانی نوروز با ایران است. اما ایران از نوروز چگونه بهره‌برداری فرهنگی و اقتصادی کرده است؟ به زعم بسیاری از فعالان گردشگری در کشور از زمانی که نوروز به ثبت جهانی رسیده است بسیاری از علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ ایران متمایل به دیدار از آئین‌های نوروزی، خواستار حضور در این ایام در ایران هستند اما به دلیل افزایش سفرهای داخلی و آماده نبودن بسیاری از زیرساخت‌های گردشگری، نمی‌توان از آنها به خوبی میزبانی کرد. اما آنچه که مهم‌تر از آماده نبودن زیرساخت‌های گردشگری به چشم می‌آید این است که نوروز، جشنی خانوادگی است و کمتر به صورت جشن‌های عمومی و کارناوال‌های شادی و هنری در معابر به صورت برنامه‌ریزی شده و هدفمندبرای جذب گردشگران خارجی برگزار می‌شود. هر چند مدتی است که برخی ازشهرداری‌ها و سازمان گردشگری استان‌ها برای ایجاد نشاط و طراوات در سطح جامعه در صدد برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری بوده و یا با ایجاد نوروزگاه‌ها در مبادی ورودی و خروجی شهرها تلاش می‌نمایند تا اوقات فراغت، شادی و نشاط در جامعه را برای هموطنان به ارمغان آورند و برای مخاطبان خارجی خود نیز برگزاری این جشن جهانی را به رخ بکشند که درجای خود ستودنی است ولیکن قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی بلند مدت برای معرفی و اطلاع‌رسانی نیست. به طور معمول، برنامه‌های این نوروزگاه‌ها که عمدتا رایگان است از قصه‌گویی و بازگویی ریشه تاریخی نوروز گرفته تا برگزاری جنگ‌های شادی، موسیقی، مسابقه، پهن کردن سفره‌های هفت سین در مراکز عمومی به ویژه هتل‌ها و مراکز تفریحی همزمان با نوروز، آغازگر رستاخیز طبیعت، رویش و زایش باغ و بوستان در سراسر کشورمان ایران می‌باشد ولی نباید فراموش کرد که این رویداد تاریخی و جهانی ظرفیتی کم‌نظیر برای گردشگری در کلیه شهرهای میهن عزیزمان محسوب می‌گردد که نیازمند برنامه‌های موثر و بلندمدت است. دکتر حسن تقی‌زاده انصاری - مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپولو

ایجاد شده: 27/اسفند/1397       آخرین ویرایش: 27/اسفند/1397     مقالات و یادداشت ها
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...