نتایج جستجو...
تاکسی‌های گردشگری در شیراز فعال خواهند شد

تاکسی‌های گردشگری در شیراز فعال خواهند شد

به گزارش هتل نیوز، " جمشید معینی " سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ضمن گرامیداشت روز شیراز، به خبرنگاران گفت: راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری با توجه به ظرفیت‌های شیراز نه تنها در توسعه گردشگری بلکه در زمینه اشتغال‌زایی هم تاثیرگذار خواهد بود. او ادامه داد: در واقع تاکسی‌های گردشگری از زیرساخت‌های مهم در صنعت گردشگری است و جای‌خالی  چنین زیرساختی در استان به خصوص شهر شیراز همچنان احساس می‌شود. معینی گفت: طبق پیش‎‌بینی‎‌ها با توجه به اینکه شیراز شهر توریستی و یکی از اولین اولویت‌‎ها و مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود، فعال شدن تاکسی‎ گردشگری در این شهر یک ضرورت است. او گفت: در واقع رانندگان تاکسی‌های گردشگری نخستین افرادی هستند که با گردشگران ارتباط برقرار کرده و هم کلام می‌شوند بنابراین مسلط بودن این افراد به یک یا چند زبان خارجی، نیاز محسوب می‌شود. معینی با بیان این‌که نصب تاکسی‌متر و مانیتور برای معرفی بهتر جاذبه‌های گردشگری از موارد مد نظر در تاکسی‌های گردشگری است، گفت: سال‌ها قبل رنگ تاکسی‌های شیراز سفید و سبز بود که در بین مردم شهر به تاکسی‌های ماست و خیاری معروف بودند و بعدها با گذشت زمان رنگ تاکسی‌ها تغییر کرد و زرد رنگ شد، لذا با توجه به اینکه رنگ  تاکسی‌های قدیمی شیراز برای مردم این شهر و حتی گردشگران نوستالژی و خاطره‌انگیز است در نظر داریم تاکسی‌های گردشگری با همان شکل و شمایل قدیمی فعالیت کنند. سرپرست میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه محل استقرار و فعالیت تاکسی‌های گردشگری در مبادی ورودی شهر و کنار جاذبه‌های گردشگری خواهد بود، گفت: در نظر داریم فعالیت این تاکسی‌ها را به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی برنامه‌ریزی و دنبال کنیم و این مهم تنها با همکاری شرکت‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی و اجرایی شهری و گردشگری مربوطه حاصل می‌شود و در این‌راه همکاری جدی و مؤثر این نهادها را خواستاریم.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
از مشکلات دولت بی‌اطلاع نیستیم، از وعده‌های کاذب دلخوریم

از مشکلات دولت بی‌اطلاع نیستیم، از وعده‌های کاذب دلخوریم

به گزارش هتل نیوز، " کامیار اسکندریون " دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: ما سال‌هاست که مطالبات زیادی از بخش دولتی داریم و همیشه هم این مطالبات را به طور رسمی و شفاف مطرح کرده‌ایم اما هیچ وقت تحقق پیدا نکرده است. اخیراً بعضی از کسانی که اعلام کاندیداتوری کردند، گفتند گردشگری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند. ما به عنوان فعالان صنعت گردشگری که سال‌ها چنین وعده‌هایی را از سویی مقامات شنیده‌ایم اما نتیجه‌ای ندیده‌ایم، طبیعی است که فکر کنیم این حرفها صرفاً مصرف انتخاباتی دارد. بخش زیادی از مطالبات امروز ما همان مطالباتی هستند که ما در ادوار گذشته هم پیگیر آنها بودیم و مدت‌های زیادی است که همچنان آنها را به عنوان اصلی‌ترین خواسته‌های صنعت گردشگری مطرح می‌کنیم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. او سال‌های گذشته را بدترین دوران گردشگری و از آن جمله صنعت هتلداری دانست و گفت: گردشگری به سبب اتفاقاتی که افتاد دو سال خاموش را سپری کرد و اگر امروز نگوییم نابود شده است، در خوشبینانه‌ترین حالت باید بگوییم که این صنعت رو به نابودی است. امروز بیش از آنکه به مطرح شدن نام گردشگری در شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری نیاز داشته باشیم به ارائه راهکارهایی نیاز داریم که تضمین اجرایی برنامه‌ها و وعده‌های کاندیداها را اثبات کند. اسکندریون با بیان اینکه ما از مشکلات و تنگناهای دولت بی اطلاع نیستیم، عنوان کرد: انتظار ما این بود که دولت در چنین شرایطی حداقل امیدواری کاذب به فعالان صنعت گردشگری ندهد. یعنی بهتر بود می‌گذاشتند گردشگری مسیر طبیعی خودش را طی کند  دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران در مورد جلسات جامعه در سال جاری هم گفت: در سال جاری جلساتی ترتیب دادیم که متاسفانه به دلیل حاد شدن شرایط کرونایی، لغو شد. آخرین آن‎‌ها جلسه‌ای بود که هفته گذشته با مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با حضور وزیر و اعضای هیئت مدیره داشتیم که دو روز قبل از برگزاری جلسه منتفی شد. لغو شدن جلسات امری اجتناب‌ناپذیر و خارج از اختیار ماست. آخرین جلسه‌ای که داشتیم، دو، سه روز قبل از آغاز سال جاری بود که در اصفهان در خدمت دوستان بودیم؛ گرچه در سال جاری به دلیل موج جدید کرونا رسما جلسه‌ای نداشتیم اما اعضای هیئت مدیره از طریق فضای مجازی با هم ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند. ما صرفاً به دلیل رعایت پروتکل‌ها و دشواری رفت و آمد اعضا که از نقاط مختلف ایران به تهران می‌آیند، مدتی جلسات حضوری را متوقف کردیم تا اوضاع تا حدی بهتر شود و جلسات را دوباره از سر بگیریم. اسکندریون خاطرنشان کرد: وظایف جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در سال‌های گذشته گسترش پیدا کرده است. حوزه وظایف و اختیارات جامعه هتلداران ایران دیگر مانند چند سال پیش محدود به مسائلی مانند نرخ‌گذاری، درجه‌بندی و اموری مانند این‌ها نیست؛ بلکه حوزه کار ما فراتر رفته است. امروز ما مطالبات زیادی از دولت داریم و پیگیر این مطالبات در سال‌های گذشته بخش زیادی از انرژی و وقت جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران را مصروف خود کرده است. مطالباتی در حوزه‌های مختلف از جمله مالیات، بیمه، هزینه‌های حامل‌های انرژی، تسهیلات و مانند آنها. در دو سال گذشته بارها در جلسات این مسایل را مطرح کردیم و  مورد بحث و بررسی قرار دادیم به دفعات در ارتباط با آنها با مقامات ذیربط جلسه داشتیم اما هنوز تا حصول نتیجه فاصله زیادی داریم. او در پایان عنوان کرد: اگر چه در این سال‌ها نه از مجلس و نه از دولت، آبی گرم نشده اما جا دارد که مجلس فعلی زمینه‌ای برای تشکیل فراکسیون مستقل گردشگری فراهم کند. همان‌طور که پیشتر همکارمان جناب آقای بذری هم متذکر شدند، ایجاد کمیسیون مستقل گردشگری می‌تواند دستاورد مجلس فعلی باشد. گردشگری صنعت مهمی است و طبعاً وجه اقتصادی پررنگی دارد. صنعتی با این مختصات چرا باید زیرمجموعه‌ کمیسیون فرهنگی مجلس باشد؟ ما خواستار تشکیل کمیسیون مستقل گردشگری در مجلس هستیم.

ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
گردشگری ارواح، جدال با روح‌ سرگردان و مقاصد تسخیر شده

گردشگری ارواح، جدال با روح‌ سرگردان و مقاصد تسخیر شده

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، مرگ همواره با حسی از ترس همراه است. این حس حتّی به مکان‌ها و اتفاقات مرتبط با عامل ترس هم منتقل می‌شود. بنابراین وقتی حادثه‌ای تراژیک و مرگبار در نقطه‌ای اتفاق افتد، شما همان حسی را از محل رویداد می‌گیرید که از خود اتفاق. طبیعتاً انسان باید از عواملی که باعث ترس او است دوری کند، اما کسانی هم هستند که ترس مانعی برای آنها نیست و در نتیجه نوعی از گردشگری به وجود آمده که به آن گردشگری روح یا ارواح می‌گویند. در این نوع از سفر، مسافران سراغ مقاصدی می‌روند که مثلا هدف بمب‌گذاری یا حملات تروریستی بوده‌اند، یا افراد زیادی جان خود را در مقصد مورد بازدید از دست داده‌اند. هدف افراد از سفر به این مناطق متفاوت است، گاهی هدف ادای احترام به روح انسان‌هایی است که مرگ تراژیکی را تجربه کرده‌اند و گاهی برای آشنایی با تاریخ منطقه. مواجهه با مرگ، اشتیاقی خشونت‌بار تمایل برای قراردادن خودمان در موقعیت‌های مواجهه با مرگ، قدمتی بیش از دوران معاصر دارد. شاید نمی‌شد روی آن نام گردشگری سیاه یا زیرشاخه آن گردشگری روح را گذاشت، اما در آن زمان هم هدف از این ارتباط تفریحات بوده است. به‌علاوه، در دوران باستان، این توجه شکل بی‌ضررِ امروزی را نداشته و بسیار خشن‌تر و با استاندارهای امروزی غیراخلاقی‌تر بوده. مثلا نمونه‌های آن را در جنگ‌های گلادیاتورها می‌بینیم. زمانی که افراد باید برای زنده ماندن می‌جنگیدند، می‌کشتند یا کشته می‌شدند. یا مثلا زمانی که مردم با اشتیاق هر چه تمام‌تر برای مشاهده اعدام‌های عمومی جمع می‌شدند و حتی گاهی حاضر بودند بابت دیدن لحظه کشته شدن یک انسان وجهی پرداخت کنند. از قرن ۱۹ اما، شکل این توجه تغییر کرد. در این زمان شرکت‌هایی بودند که سفرهایی را به مقصد مناطق جنگ‌زده برگزار می‌کردند یا حتی سردخانه‌ها را به علاقه‌مندان نشان می‌دادند. به مرور سفرهایی به وجود آمد که دیگر مرگ مرکزیت آنها نبود. بله مرگ و تراژدی بخش مهمی از سفر بود اما تمرکز روی آن قرار نمی‌گرفت. با شکل گرفتن این تفکر است که گردشگری سیاه و بعدها به تبع آن گردشگری روح به وجود می‌آید. گردشگری سیاه و تجربه‌های تراژیک گردشگری سیاه با اینکه با مرگ ارتباط مستقیم دارد، اما بیشتر بر تجربیات انسان‌ها یا تراژدی‌هایی که اتفاق افتاده تمرکز می‌کند. به همین دلیل است که انواع مختلفی از مقاصد را شامل می‌شود، از زندان و اردوگاه‌های کار اجباری گرفته تا مناطق جنگ‌زده و گورستان. تعاریف مختلفی درباره این نوع از گردشگری هست. اما همه شاخه‌های گردشگری سیاه تراژیک و غمگین نیستند. انواعی از این نوع سفر هم وجود دارند که مفرح‌تر هستند، مثلا انواعی که بر مسائل ماورالطبیعه مانند روح‌ها تمرکز می‌کنند. گردشگری روح با اینکه گردشگری روح بخشی از گردشگری سیاه است، اما به هیچ وجه غم و سنگینی گردشگری سیاه را ندارد. این نوع از گردشگری حسی از ترس را در فرد بر می‌انگیزد. در همه فرهنگ‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌هایی هستند که می‌توانند تبدیل به گردشگری روح یا ماورالطبیعه شوند. مثلا افرادی را فرض کنید که به قصر کنت دراکولا، اشراف‌زاده خونخوار رومانیایی، سر می‌زنند. در این سفر هدف صرفا خوش‌گذرانی، هیجان و شاید اندکی ترس باشد. همه این تجربیات را در مقاصد دیگر مانند خانه‌های تسخیر شده، مقاصدی که به جادو و جادوگری شهرت دارند، یا مقاصدی که قبلا قتل در آنها رخ داده است هم تجربه می‌کنید. روز به روز، افراد بیشتری به این سبک از گردشگری تمایل پیدا می‌کنند و فرصت‌های بیشتری هم برای آن به وجود می‌آید، اما داستان از کجا شروع شد. زمانی که روح‌ها بخشی از صنعت گردشگری شدند با اینکه نمی‌توانیم تاریخ دقیقی را به عنوان شروع گردشگری روح یا ماورالطبیعه اعلام کنیم، اما با اطمینان می‌گوییم که انگلیسی‌ها در این زمینه پیش‌قدم هستند. اسکاتلند، تاریخی طولانی در خانه‌های تسخیر شده دارد و سفرهای این چنینی، چنان پرطرفدار شده که کمتر شهری را پیدا می‌کنید که مقصدی برای گردشگری ماورالطبیعه نداشته باشد. البته این طور نیست که مسافران واقعا توقع داشته باشند که در این خانه‌ها روح ببینند، اما در هر حال، احتمال آن کاملا رد نشده است. چه روح ببینید و چه نبینید، بازدید از این سایت‌ها می‌تواند جذاب باشد. گاهی انگیزه افراد بازدید از مکانی است که افراد زیادی راجع به آن حرف می‌زنند، گاهی علاقه به تاریخ است، چرا که بیشتر این مقاصد اهمیت تاریخی هم دارند و گاهی هم صرفا حس هیجانی است که در این مقاصد تجربه می‌کنند. حس ترسیدن به تنهایی جذاب است و خیلی‌ها از تجربه آن لذت می‌برند. درست مثل زمانی که در شهربازی هستیم یا وقتی فیلم ترسناک می‌بینیم. هیچ‌کس واقعا نمی‌داند ریشه این تمایل از کجاست. اما، بالارفتن تعداد فیلم‌های ترسناک به تنهایی، می‌تواند نشانی از این تمایل باشد. گردشگری روح یا تورهای روح‌گیری شاید فکر کنید گردشگری روح همان تور روح‌گیری در خانه‌های تسخیر شده است. اما اشتباه می‌کنید. در برنامه‌های روح‌گیری، شرکت‌کنندگان نقش فعال‌تری دارد و بیشتر با کل برنامه درگیر هستند. در حالیکه در گردشگری ماورالطبیعه، شرکت‌کنندگان بیشتر مشاهده‌گر هستند و کمتر در برنامه دخیل می‌شوند. در تورهای روح‌گیری به شرکت‌کنندگان ابزار مرتبط هم داده می‌شود که قرار است به آنها کمک کند راحت‌تر روح‌ها را پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند. البته تمام این فعالیّت‌ها صرفا جنبه تفریح دارد و خطری متوجه کسی نیست. هر چند که متخصصینی هستند که دوره‌هایی درباره روح‌گیری برگزار کرده‌اند و درباره تاریخ و روش‌های مواجهه با روح‌ها صحبت می‌کنند. ساختمان تسخیرشده دوبلین در ایرلند، جزیره آلکاتراز و برج لندن، جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگری روح هستند. به‌علاوه، شهرهایی هم هستند که به دلیل تاریخچه تراژیک و گاه ترسناکشان، بازدیدکنندگان بسیاری را جذب می‌کنند. شهرهایی مانند کاراکوی در ترکیه که ساکنانش بعد از جنگ جهانی اول آن را رها کرده‌اند. شهر بلچیته در اسپانیا که یادگاری از جنگ‌های داخلی است. شهر اورادور سور گلان در فرانسه که آلمان‌ها تمام ۶۰۰ نفری که در آن زندگی می‌کردند را بی‌رحمانه قتل عام کردند. شهر کولمانسکوب در نامبیا که روزی یکی از مراکز استخراج جواهر در آفریقا بود و با تمام شدن ذخایر، ساکنانش آن را رها کردند و شهرهای سنت المو در کلورادو، پیرامیدن در شوروی و سنت لورا و هامبراستون در شیلی که درست مانند کولمانسکوب، معدن داشتند و با تمام شدن ذخایر، رها شدند.

ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 11/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
آذربایجان در اسرائیل نمایندگی تجاری و توریسم افتتاح می کند

آذربایجان در اسرائیل نمایندگی تجاری و توریسم افتتاح می کند

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از اسپوتنیک، روز چهارشنبه دفتر خبری وزارت خارجه اسرائیل در این خصوص در بیانیه ای خبر داد ؛ آذربایجان قصد دارد در سال ۲۰۲۱ در اسرائیل نمایندگی تجاری با وضعیت دیپلماتیک و نمایندگی رسمی برای توسعه توریسم افتتاح کند. در این بیانیه آمده است: « آذربایجان قصد دارد امسال در اسرائیل نمایندگی تجاری با وضعیت دیپلماتیک افتتاح کند. وزیر خارجه اسرائیل هیات اسرائیلی را در جلسه ی مجازی امروز با آذربایجان در ارتباط با توسعه روابط دوجانبه و تجارت بین دو کشور سرپرستی می کرد. رئیس هیات اذربایجان در این جلسه، وزیر اقتصاد کشور بیان داشت که در جریان دیدار اعلام کرد که آذربایجان قصد دارد امسال در اسرائیل نمایندگی رسمی توسعه توریسم و نمایندگی تجاری با وضعیت دیپلماتیک افتتاح کند.» وزیر خارجه اسرائیل در این جلسه خاطر نشان کرد که آذربایجان متحد، دوست و ارسال کننده اصلی منابع انرژی اسرائیل است. ما کار بر روی توسعه ارتباطات مهم با آذربایجان را ادامه داده و آنها را در زمینه های جدید توسعه و بسط می دهیم.

ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 11/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
توریسم‌ درمانی؛ یاریگر تحقق اقتصاد مقاومتی

توریسم‌ درمانی؛ یاریگر تحقق اقتصاد مقاومتی

گردشگری سلامت گرچه در گذشته بیشتر جنبه پزشکی و فرهنگی داشت، اما امروزه با صنعت دانستن آن و داشتن چشم‌انداز و اقدامات متناسب در این راستا می‌توان درآمدزایی، کارآفرینی و ارزآوری بالایی به کشور داشت. بر همین اساس، از یکسو داشتن برتری نسبی در حوزه پزشکی و نیروی متخصص نسبت به کشورهای همسایه و از سوی دیگر جاذبه‌های طبیعی یاری‌رسان و مکمل حوزه درمان همچون چشمه‌های جوشان آب گرم، طب سنتی و نمک درمانی نیز می‌تواند کشور را در حرکت به سوی اقتصاد غیرنفتی و داشتن درآمدهای پایدار ناشی از گردشگری سلامت سوق دهد. بر همین اساس گردشگری را می‌توان یکی از راه‌های تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی دانست. در واقع گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت پولساز دنیا محسوب می‌شود که یکی از زیر شاخه‌های آن به گردشگری سلامت ارتباط دارد. آنچه حوزه گردشگری سلامت را برای کشورهای تحت تحریم مانند جمهوری اسلامی ایران جذاب و بااهمیت می‌کند، تأثیر پذیری اندک این صنعت از سیاست‌های تحریمی کشورهای دیگر است. همچنین گردشگری سلامت در شرایط تحریمی نه‌تنها می‌تواند در بهبود صنعت توریسم و ارتباطات فرهنگی و انسانی میان ایران با همسایگان و دیگر کشورها مؤثر باشد بلکه از طریق آن اقتصاد کشور در برابر محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی، مقاوم و مستقل از نفت خواهد بود. بدین‌ترتیب گردشگری سلامت دارای حوزه‌هایی همچون گردشگری پزشکی، طبیعت‌درمانی، تندرستی و طب سنتی است. در زیر شاخه گردشگری پزشکی، پیشگامی کشورمان در حوزه زیبایی، جراحی‌های پیچیده، حوزه قلب و عروق، ناباروری، مغز و اعصاب، ارتوپدی و ارزان‌بودن چنین خدمات درمانی موجب شده ایران مقصد گردشگران سلامت از کشورهای اطراف باشد. در همین راستا دکتر محمد پناهی، نایب‌رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران در اظهاراتی در این باره گفته است: «ایران در سال ۹۵ از محل گردشگری سلامت درآمد تقریبی ۲/۱میلیارد دلاری داشت و این مهم ارزش و اهمیت توسعه هدفمند گردشگری سلامت را در سطح کلان و استان‌ها نشان می‌دهد و درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است». وی اضافه کرد: «تسریع در فرایند اعطای مجوزهای لازم گردشگری سلامت از موضوع‌های مهم است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور باید در همگامی با مسئولان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت امورخارجه و اتاق بازرگانی در ایجاد شبکه‌های قوی و باکیفیت توانمندی‌های سلامت را به کشورهای دیگر بشناسانند و این ظرفیت‌ها را به شیوه هدفمند در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی بارور کنند». با توجه به اهمیت گردشگری سلامت در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن، کشورمان در چشم‌انداز ۲۰ساله در نظر دارد بخش زیادی از گردشگران ۲۰میلیون نفری هدف‌گذاری ‌شده کشور را به گردشگران سلامت اختصاص دهد و در این بین تسهیل مقدمات سفر و پذیرش گردشگران سلامت، نقش مهمی در تحقق چشم‌اندازهای ترسیم شده خواهد داشت. با این حال آنچه رونق گردشگری سلامت و نیز حرکت آن در مسیر اقتصاد مقاومتی را تسریع می‌بخشد، فراهم‌سازی بسترها و زیرساخت‌های لازم، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مورد نیاز، اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی نسبت به بازدهی آن و معرفی و شناساندن ظرفیت‌های حوزه پزشکی کشور است. منبع : قدس آنلاین

ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
مراسم رونمایی از سامانه جامع میراث فرهنگی

مراسم رونمایی از سامانه جامع میراث فرهنگی

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، در آیین رونمایی از سامانه جامع میراث‌فرهنگی، معاون ‌میراث‌فرهنگی کشور، مدیرکل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به شکل حضوری و معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها به شکل مجازی حضور داشتند. دکتر علی‌اصغر مونسان در آیین رونمایی از این سامانه گفت: «این سامانه می‌تواند به انتقال دانش و تجربه کمک کند. بخشی که قرار است به عنوان میراث‌‌بانان به آن اضافه شود مهم است و حجم پایش و حفاظت از آثار تاریخی را با توجه به این‌که آثار تاریخی بسیاری در کشور وجود دارد، بالا می‌برد.» او افزود: «بخش میراث‌بانان موجب می‌شود تا کارشناسان واقعی نظرات، انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح و ثبت کنند. بر روی این سامانه، بخش ارتباط با مردم با نام میراث‌بانان تعریف شود تا تعامل دو سویه با مردم ایجاد شود.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «راه‌اندازی سامانه جامع میراث‌فرهنگی کار ارزشمندی است و یکی از نکات مهم آن افزایش سرعت عملیات به‌ویژه در حوزه میراث‌فرهنگی است، با توجه به مصوبه هیئت وزیران باید طی یک سال آینده جواب استعلام‌ها ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده شود. باید تا چند ماه آینده این امکان فراهم شود.» دکتر مونسان عنوان کرد: «یکی از مزایای دیگر راه‌اندازی این سامانه، ارتقای شفافیت، افزایش اطمینان و اعتماد به داده‌ها و بهبود خدمت به مردم است. همچنین سامانه جامع میراث‌فرهنگی می‌تواند پایش، کنترل و نظارت دقیق‌تر را ایجاد کند و در هزینه‌ها و زمان نیز صرفه‌جویی کند.» ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهره‌برداری با راه‌اندازی سامانه جامع میراث‌فرهنگی محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در ادامه گفت: «بر روی این سامانه بخش مرمت و احیا قرار دارد و تصمیم داریم بخش ثبت آثار، موزه‌ها و پایگاه‌ها نیز به آن اضافه شود تا زیرساختی برای مدیریت یکپارچه در کشور ایجاد شود.» او ضمن تشکر از بخش مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری و معاونت توسعه مدیریت ومنابع برای کمک در راه‌اندازی این سامانه تصریح کرد: «ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهره‌برداری، الکترونیکی کردن فرآیند شورای فنی استان‌ها، زیرساخت ارتباط سراسری درخواست تعمیر و مرمت املاک بخش خصوصی، هوشمندسازی عرصه‌ها و حرایم آثار و بافت‌های تاریخی، الکترونیکی کردن فرآیند کمیته‌ها و شوراهای راهبردی، زیرساخت ثبت و یکپارچه‌سازی اسناد مشخصات مالکیت عرصه آثار تحت حفاظت، ایجاد میز خدمت مجازی برای دریافت درخواست‌های نگهداری، احیا و مرمت بناهای بخش خصوصی از دیگر بخش‌های این سامانه به شمار می‌رود.» سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در ادامه بیان کرد: «در سامانه جامع میراث‌فرهنگی برنامه‌ریزی شده تا ۸۰ میلیون ایرانی، کاربر این سایت شوند. در فاز اول همکاران و افرادی که با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همکاری می‌کنند و در فاز بعدی میراث‌بانان هم می‌توانند عضو شوند.» سامانه جامع میراث‌فرهنگی به نشانی memoria.mcth.ir سامانه‌ای تخصصی در زمینه مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی کشور با مدیریت دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به‌عنوان زیرساخت جامع و الکترونیکی با کد و واحد شناسایی یکتا و بر زیرساخت کاداستر - مکان مبنای کشوری بوده که در مدت یک ‌سال طراحی شده است.

ایجاد شده: 30/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 30/فروردین/1400     اخبار داخلی
انتقاد ایران از بهره‌برداری سیاسی کیف از موضوع هواپیما اوکراینی

انتقاد ایران از بهره‌برداری سیاسی کیف از موضوع هواپیما اوکراینی

سعید خطیب‌زاده در این ارتباط اظهار کرد: این که به‌ رغم همه توضیحات و گزارش‌های تخصصی و کارشناسی، برخی مقامات اوکراینی همچنان به اظهارات سیاسی و مبهم خود ادامه می‌دهند و فرضیه‌های ذهنی و سفارشی خود را در بستر رسانه‌ای مطرح می‌کنند، باعث تاسف است. خطیب‌زاده افزود: به نظر می‌رسد برای مقامات اوکراینی نه حل و فصل این سانحه تلخ در چارچوب واقعیات عینی و کارشناسی و نه کاهش آلام خانواده‌های قربانیان اولویت دارد، بلکه سعی می‌کنند با مستمسک قراردادن این سانحه، مشکلات داخلی یا روابط خارجی خود با سایر کشورها را به این حادثه دردناک مرتبط کرده و از آن بهره‌برداری سیاسی کنند و روشن است که چنین سوء استفاده‌های سیاسی تا چه حد غیر قابل قبول است. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مذاکره با همه طرف‌ها در چارچوب قانون و عرف بین‌المللی بار دیگر اعلام می‌کند و به همه طرف‌ها توصیه می‌کند در اظهارات خود از چارچوب منطق و قانون خارج نشوند.

ایجاد شده: 28/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 28/فروردین/1400     اخبار داخلی
ناقلان عراقی ویروس جهش‌یافته، گردشگر نبودند

ناقلان عراقی ویروس جهش‌یافته، گردشگر نبودند

به گزارش هتل نیوز ، " عبدالحمید حرمتی " رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران خوزستان توضیح داد: بر اساس آمارهای موجود، ضریب اشغال هتل‌های خوزستان در نوروز امسال به 5 درصد هم نرسید و این حکایت از بحران شدیدی دارد. بحرانی که صنعت هتلداری استان خوزستان هرگز مشابه آن را به خود ندیده بود. زیان های سنگینی به واحدهای ما وارد شده است. عضو هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران با بیان اینکه ما قبول داریم شرایط کرونا بعضی مشکلات را اجتناب ناپذیر کرده، افزود: با این حال معتقدیم علتبسیاری از مشکلات به وجود آمده را باید در جای دیگری جسنت‌وجو کرد. مدیریت و برنامه‌ریزی کلی برای گردشگری کشور مشکلاتی دارد که به عقیده من ریشه آن در بخش‌های دیگر و بیرون از گردشگری است. به عنوان مثال بخشی از کرونای جهش یافته از بیرون از کشور و از مرز عراق وارد ایران شد که ربطی هم به گردشگری نداشت. خیلی از کسانی که از مرز خوزستان وارد ایران شدند، گردشگر نبودند بلکه افرادی بودند که از بصره به خرمشهر و آبادان می‌آمدند و در آنجا خرید می‌کردند و یا کار تجاری داشتند و روزانه می‌آمدند و بر می‌گشتند؛ بنابراین باز کردن غیراصولی مرزها از سوی مدیران و مسئولان دی‌ربط، باعث وارد شدن ویروس کرونای جهش یافته به کشور از مرزهای خوزستان شد. با توجه به اینکه گردشگران داخلی در اتاق‌های جدا اقامت می‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی هم در هتل‌ها به طور کامل اجرا می‌شود، باید هیچ مشکلی در صنعت گردشگری و هتلداری در ارتباط با شیوع کرونا وجود ندارد و این را قاطعانه می‌گوییم. او به ازدحام‌ها در سطح مراکز عمومی اشاره کرد و گفت: به طور مثال در وسایل عمومی حمل و نقل مانند مترو تهران، اتوبوس‌ها و ... مردم به صورت فشرده و بدون رعایت فاصله بهداشتی تردد می‌کنند. آن همه نزدیک به هم بودن معلوم است که به شیوع کرونا کمک می‌کند. در حالی که در مراکز رسمی اقامتی مانند هتل‌ها نه تنها چنین خطری وجود ندارد بلکه امنیت بهداشتی و سلامت کامل برقرار است و همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ام، هتل‌ها حتی از خانه‌های ما هم بهداشتی‌تر و امن‌تر هستند؛ بنابراین مطرح کردن ادعای اینکه در بخش گردشگری و در اقامتگاه‌ها ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، حرفی غیرعلمی و بی‌اساس است. حرمتی در ادامه عنوان کرد: مشکل دیگری که در بخش گردشگری وجود دارد و بسیار هم خطرناک است، مساله خانه‌های غیر مجازی است که به شکل غیرقانونی نسبت به پذیرش و اسکان مسافران اقدام می‌کنند و متاسفانه نظارتی هم بر آنها وجود ندارد. بسیاری از هموطنان ما در تعطیلات نوروز به استان‌های شمالی کشور سفر کردند و در خانه‌های غیرمجاز اقامت داشتند. ما در جامعه هتلداران ایران بارها گفتیم و قبل از تعطیلات نوروز به شکل موکد یادآور شدیم که اگر هم‌وطنان قصد سفر در تعطیلات نوروز دارند، حتماً از قبل مسئله اقامت را با رزرو اقامتگاه‌های رسمی حل کنند. چرا که اقامتگاه‌های رسمی به طور کامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و در آنها امنیت و اطمینان کامل وجود دارد؛ اما عملاً شاهد وضعیتی خلاف آن بودیم و بسیاری از هموطنان ما به جای اقامتگاه‌های رسمی، خانه‌های غیرمجاز را انتخاب کردند و متاسفانه شاهد مصیبت بسیار بزرگی هستیم و آمار مبتلایان و تلفات بعد از تعطیلات به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرده است. پیداست که وقتی چند خانواده با هم خانه‌ای اجاره می‌کنند، امکان ابتلای آنها به ویروس کرونا بسیاربسیار بیشتر می‌‌شود؛ در حالی که اقامتگاه‌های رسمی اطمینان می‌دهند که مسافر در زمان اقامت از هر گونه خطری در این ارتباط مصونیت دارد. رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران خوزستان گفت: اگر ستاد کرونا و به طور کلی دولت از اقامت مردم در اقامتگاه‌های رسمی حمایت می‌کرد و نظارت جدی‌تری انجام می‌شد تا در جریان سفر و اقامت پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت شود، به اعتقاد ما بعد از عید شاهد این همه ابتلا و تلفات نمی‌بودیم. مسئولینی که این موضوع مهم را مدیریت نکردند و به پیشنهاد‌ها و برنامه‌های متخصصان گردشگری اعتنایی نداشتند، امروز باید پاسخگو باشند عضو جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در پایان گفت: هتل‌ها سرمایه‌های این مملکت هستند و امروز وضعیت بسیار ناگواری دارند. کمترین انتظار این است که دولت با در نظر گرفتن معافیت‌ها و بخشودگی‌هایی به سر پا ماندن هتل‌ها کمک کند. اگر هتل‌ها به سمت تعطیلی بروند، بازگشت آنها بسیار دشوار خواهد بود. امیدوارم دولت این مشکل را جدی بگیرد و نگذارد این سرمایه‌های مهم ملی از بین بروند.

ایجاد شده: 26/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 26/فروردین/1400     اخبار داخلی
ضریب اشغال هتل‌های کردستان در نوروز کمتر از ۳۰ درصد بود

ضریب اشغال هتل‌های کردستان در نوروز کمتر از ۳۰ درصد بود

به گزارش هتل نیوز ، عبدالحمید حمیدی " رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان کردستان گفت : حدود 20 هزار و 500 نفر شب در نوروز امسال در واحدهای اقامتی استان کردستان پذیرش شدند. وی افزود: این تعداد مسافر از روز اول عید تا پایان روز سیزدهم در اقامتگاه‌های استان پذیرش شدند. عبدالحمید حمیدی گفت: این مسافران با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اسکان داده شدند و از آنها پذیرایی به عمل آمد. رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران کردستان در ادامه عنوان کرد: در همین ارتباط ضریب اشغال هتل‌های استان کردستان به ۲۵ تا ۳۰ درصد رسید که در مقایسه با تعطیلات عید پارسال ۲۰ درصد رشد  داشتیم. او به مشکل شیوع شدید کرونا در دو شهر استان اشاره کرد و توضیح داد: در دو تا از شهرهای استان، یعنی سقز و بانه که از شهرهای بزرگ استان هم هستند، به دلیل وضعیت نارنجی هر دو شهر از ابتدای سال، هتلداران متاسفانه بسیار متضرر شدند؛ آنها هزینه‌های بسیار زیادی را جهت انجام تعمیرات و ایجاد تغییرات و تهیه تجهیزات و ملزومات کار هتلداری متحمل شده بودند. طبیعی هم بود. به هر حال عید در پیش بود و برای هتلداران، فصل پررونق سفر تعطیلات نوروز است. هتلداران هم می‌خواستند از این فرصت برای درآمدزایی و جبران بخشی از خسارت‌ها استفاده کنند. بنابراین مثل هر سال برای پذیرش مهمانان نوروزی در هتل‌ها آماده شدند اما متاسفانه این برنامه‌ها و تدارکات جهت آمادگی بی فایده بود و ضریب اشغال هتل‌های دو شهر سقز و بانه از ۵ درصد فراتر نرفت. حمیدی از تعامل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با جامعه حرفه‌ای هتلداران این استان تقدیر کرد و گفت: تعامل میراث استان با جامعه حرفه‌ای هتلداران استان در جریان تعطیلات نوروز بسیار خوب بود. ستاد سفر اداره کل میراث خوشبختانه شبانه‌روزی دایر بود و بسیاری از مشکلات مسافران در این ستادها حل شد. ما هم اگر مشکلی داشتیم، نهایت همکاری را به عمل آوردند و از این بابت سپاسگزار هستیم.

ایجاد شده: 25/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 25/فروردین/1400     اخبار داخلی
لغو تورهای ترکیه به شرکت‌های گردشگری اعلام شد

لغو تورهای ترکیه به شرکت‌های گردشگری اعلام شد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه  پس از وصول نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص لغو تردد مسافری با ترکیه، موضوع به کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ارجاع  شد، خاطر نشان کرد: جمع بندی اعضای کمیته که پس از تعامل با ۵ دستگاه تخصصی مرتبط با امور مرز، شکل گرفت، به ستاد ملی مدیریت کرونا ارایه و نهایتا به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد. معاون هماهنگی وزارت کشور در خصوص تصمیم نهایی در مورد اعمال محدودیت ها در ترددهای مسافری با کشور ترکیه گفت: بر اساس تصمیم ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا، مقرر گردید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، لغو تور ترکیه را فوراً به کلیه شرکت های گردشگری ابلاغ نماید. معاون هماهنگی وزارت کشور خاطرنشان کرد:  همچنین مقرر گردید، جمعیت هلال احمر نسبت به ارتقای مراقبت های بهداشتی در مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه و تشدید کنترل دقیق مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرزهای زمینی و هوایی اقدام عاجل نماید. سامانی افزود: بر اساس تصمیم ابلاغ شده، مقرر گردیده است: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی نسبت به تعیین مراکز آزمایشگاهی مورد  تایید در خارج اقدام و اطلاع رسانی لازم در این ارتباط از طریق وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور خارجه به شهروندان و شرکتهای هواپیمایی انجام می شود تا پس از اطلاع رسانی لازم، افراد صرفا با ارایه  گواهی سلامت معتبر مورد تایید وارد کشور شوند.

ایجاد شده: 18/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400     اخبار داخلی
سفر کارت منهای کارکرد گردشگری

سفر کارت منهای کارکرد گردشگری

به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، ۱۵ سال پیش به منظور آسان سازی سفر برای اقشار مختلف جامعه؛ طرح سفر کارت ملی مطرح شد. طرحی که قرار بود مسئولیت اجرایی آن از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت به شرکت ایرانگردی و جهانگردی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی وقت واگذار شود و با مشخص کردن هتل‌ها و مراکز گردشگری، کارکنان دولت از پولی که در آن به جای هزینه رفاه واریز شده بود، در این مراکز استفاده کنند. ولی بارها و بارها این طرح به مشکل برخورد کرد. گاهی اعلام کردند که دستگاه‌های پذیرنده در مراکز مربوطه به درستی عمل نمی‌کند و این کارت‌ها را نمی‌پذیرند و گاهی هم بیان شد که کارکنان، پول این کارت را خرج هزینه‌های دیگر غیر از سفر می‌کنند. تغییرات متعددی نیز در کارکرد این کارت به وجود آمد اما هر بار این طرح نتوانست به درستی اجرا شود. در همه این تغییرات نیز اعلام می‌شد که نواقص آن برطرف شده است. هم اکنون شرکت ایرانگردی و جهانگردی به دارندگان سفر کارت ملی اعلام می‌کند که این کارت‌ها غیرفعال شده است و این شرکت مسئولیتی بابت آن ندارد. وام ۲۰ میلیونی با خرید هر آنچه به سفر مربوط می‌شد مسئولیت سفرکارت ها در واقع به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی سپرده شد این کانون سال گذشته اعلام کرد وام ۲۰ میلیون تومانی برای اجرای سفر در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. طبق تعریف کانون، «سفرکارت» نوعی وام قرض‌الحسنه محسوب می‌شود که دارندگان آن می‌توانند ظرف ۱۵۰ روز (پنج ماه) تا سقف ۲۰ میلیون تومان از مزایایِ سفرکارت و امکانات تأسیسات رسمی گردشگری که تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، بهره‌مند شوند و با یک ماه تنفس، در ۱۸ ماه نسبت به بازپرداخت آن با سود چهار درصد اقدام کنند. اما حالا هادی سجادی راد مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به خبرنگار مهر می‌گوید: این طرح را با ملاحظاتی اجرایی می‌کنیم. به این دلیل که نمی‌دانیم تکلیف سفرها در دوران کرونا چیست. ما خواستیم بیشتر از این کارت در حال حاضر در حوزه صنایع دستی استفاده شود تا کمکی به هنرمندان صنایع دستی نیز شده باشد. به این صورت که از این کارت در مکان‌های فروش صنایع دستی که دستگاه پذیرنده دارند تا سقف ۲۰ میلیون تومان خرید کنند. در واقع در این کارت‌ها پولی نیست ولی متقاضیان می‌توانند با اعتبار خرید کنند. مشکل کد مکنا برای تسهیلات خرید صنایع دستی وی با بیان اینکه خرید صنایع دستی نیز یکی از اجزای سفر است ادامه داد: وزارتخانه‌ها و مراکز پذیرنده در این ارتباط تفاهمنامه با کانون امضا کرده‌اند اما به مشکل بانکی کد مکنا برخورد کردیم. برخی از وزارتخانه‌ها می‌خواستند برای کارمندان خود این وام را شارژ کنند اما متوجه شدند که ۹۰ درصد آنها کد مکنای فعال دارند. سجادی راد با بیان اینکه طبق شرایط کد مکنا کسانی که تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام گرفته باشند برایشان کد مکنا فعال می‌شود و امکان گرفتن وام دیگری را تا زمان تسویه حساب ندارند گفت: اکنون با بانک مرکزی درحال مذاکره هستیم تا یا تسهیلات از شمول کد مکنا خارج شود و یا اینکه سقف تسهیلات از ۵۰ میلیون تومان بیشتر شود. در این صورت می‌توان از سفر کارت در حوزه خرید صنایع دستی استفاده کرد. سفر کارت ملی با هدف آسان سازی و ارزان سازی سفر ایجاد شده بود کارتی که اکنون پس از گذشت ۱۵ سال متولیان آن را به این نتیجه رسانده که از آن در حوزه صنایع دستی استفاده شود اما بازهم این طرح با مشکل مواجه شده و در حال حاضر دیگر سفر کارت معنایی ندارد.

ایجاد شده: 18/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...