نتایج جستجو...
موشک استارشیپ به اقامتگاهی مداری تبدیل می‌شود؟

موشک استارشیپ به اقامتگاهی مداری تبدیل می‌شود؟

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ؛ اسپیس ایکس به پیشنهاد ناسا قصد دارد امکان‌پذیری تبدیل موشک جدید استارشیپ خود به سکونتگاهی مداری را بررسی کند.  اگر این ایده محقق شود، استارشیپ می‌تواند امکانات متنوعی را برای پژوهش‌ها و فعالیت‌های تجاری در مدار زمین ارائه دهد. از منظر ناسا، استارشیپ در زمینه‌ی ایستگاه‌های فضایی احتمالی و پیشرفت‌های فناورانه‌ی در دست انجام به‌منظور پشتیبانی از اقتصاد نوظهور مدار نزدیک زمین، گزینه‌ای با ظرفیت بالا محسوب می‌شود. انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) تا پایان سال ۲۰۳۰ به پایان عمر خود برسد؛ درنتیجه ناسا در این فاصله قصد دارد تا خود را برای آینده‌ی فراتر از آن تاریخ آماده کند. استفاده از استارشیپ به‌عنوان ایستگاه فضایی، هرچند هنوز ایده‌ای روی کاغذ است، با توجه به اندازه‌ی عظیم این فضاپیما، اتفاقی جالب‌توجه محسوب می‌شود. تنها ایستگاه فضایی قابل‌مقایسه با استارشیپ از نظر حجم داخلی باز، سکونتگاه مداری قدیمی اسکای‌لب ناسا با قطر فقط ۶٫۶۱ متر خواهد بود.

ایجاد شده: 10/مرداد/1402       آخرین ویرایش: 10/مرداد/1402     اخبار خارجی
مبنای آمار گردشگران ورودی به ایران چیست؟

مبنای آمار گردشگران ورودی به ایران چیست؟

به گزارش هتل نیوز ؛ پاسخ به این سوال باید «حساب‌های اقماری گردشگری یا TSA» باشد، اما این موضوع در ایران صدق نمی‌کند.  حساب اقماری گردشگری (TSA) روش متداولی برای اندازه‌گیری سهم مستقیم مصارف گردشگری در یک اقتصاد ملی است. این روش شامل مجموعه‌ای از جداول به‌هم مرتبط است که نشان‌دهنده اندازه و توزیع اشکال مختلف مصارف گردشگری در هر کشور و سهم آن در تولید ناخالص داخلی، درآمد ملی، اشتغال و شاخص‌های دیگر اقتصاد کلان در یک اقتصاد ملی خواهد بود.  پیاده‌سازی این روش برای محاسبه آمار‌های گردشگری، به کشور‌ها کمک می‌کند تا تعریف مشخص و استانداردی برای اندازه‌گیری بازار گردشگری داشته باشند و دچار سردرگمی در ارائه آمار‌ها نشوند. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته و تراز اول گردشگری، حساب‌های اقماری سال‌هاست پیاده‌سازی شده و همین امر، به آمار‌های رسمی گردشگری این کشور‌ها اعتبار بخشیده است. با این‌همه در ایران، پیاده‌سازی حساب‌های اقماری سال‌ها زمان برده و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد آمار‌های گردشگران ورودی به ایران، تنها براساس آمار‌های پلیس مهاجرت ناجا اعلام می‌شود؛ یعنی هر مهر ورود به ایران که در پاسپورت یک خارجی ثبت می‌شود، برابر با یک گردشگر درنظر گرفته خواهد شد!

ایجاد شده: 6/مرداد/1402       آخرین ویرایش: 6/مرداد/1402     اخبار داخلی
آیا آمار‌ گردشگران خارجی معتبر و قابل استناد است؟

آیا آمار‌ گردشگران خارجی معتبر و قابل استناد است؟

به گزارش هتل نیوز و به نقل از شعار سال ؛ براساس آمار‌های رسمی که از سوی معاونت گردشگری کشور اعلام شده، در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد ایران شده‌اند  این یعنی رشد بیش از ۱۳۷ درصدی گردشگران ورودی به ایران نسبت به سال ۱۴۰۰. طبق آمار‌های موجود در بخش سری زمانی گردشگران ورودی به ایران در وب‌سایت رسمی وزارت گردشگری، تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۷۵۸ هزار و ۲۹۰ نفر بوده و در سال ۱۳۹۹ (سال اول همه‌گیری کرونا) تنها حدود ۵۵۸ هزار خارجی وارد ایران شده‌اند. عجیب‌تر اینکه طبق همین آمار، در سال ۱۳۹۸، سالی که رخداد‌های متعددی مانند حوادث آبان‌ماه، سرنگونی هواپیمای اوکراینی و آغاز شیوع کرونا در آن اتفاق افتاد، ۸ میلیون و ۸۳۲ هزار گردشگر به ایران سفر کرده‌اند. در حالی که در سال‌های برجام، زمانی که سفر به کشورمان مورد استقبال ویژه گردشگران خارجی قرار گرفته بود، در بهترین حالت ورود حدود ۵ میلیون و ۱۸۰ هزار گردشگر ثبت شده است. آیا آمار‌هایی که اعلام می‌شود، معتبر و قابل استناد است یا صرفا ابزاری برای تبلیغات کشوری است که چالش‌های آن در سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها، تورم و مشکلات متعدد اقتصادی، تیشه به ریشه گردشگری آن زده؟

ایجاد شده: 6/مرداد/1402       آخرین ویرایش: 6/مرداد/1402     اخبار داخلی
قانون‌شکنی پلاژهای دولتی در سواحل مازندران

قانون‌شکنی پلاژهای دولتی در سواحل مازندران

به گزارش هتل نیوز؛ زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی عمومی که در نوار ساحلی مازندران بخش زیادی از ظرفیت اقامتی برای گردشگری این استان را در بر گرفته، با گذشت ۱۹ سال از تصویب قانون ممنوعیت نگهداری این اماکن توسط دستگاه‌های دولتی، در سایه قانون گریزی وزارتخانه های مربوطه همچنان در مالکیت این دستگاه‌ها قرار دارند. بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر ۴۷ مجتمع تفریحی متعلق به دستگاه‌های دولتی یا حاکمیتی در نوار ساحلی مازندران وجود دارد که طبق قانون همگی باید از مالکیت این دستگاه‌ها خارج شوند تا مورد استفاده همه مردم قرار گیرند. موضوعی که سال‌هاست به عنوان یکی از چالش‌های جدی پیش روی گردشگری در مازندران محسوب می‌شود، اما دستگاه‌های مالک این مجموعه‌ها به هر شکلی تا کنون سعی کرده‌اند که سماجت خود برای فرار از قانون تصویب و ابلاغ شده را ادامه دهند. بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری و حتی مسئولان اجرایی، اقتصادی و بخش گردشگری معتقدند اصرار عجیب و مستمر مدیران دستگاه‌های مختلف دولتی و حاکمیتی در سال‌های اخیر سدی برای ساماندهی گردشگری در مازندران ایجاد کرده است.

ایجاد شده: 19/تیر/1402       آخرین ویرایش: 19/تیر/1402     اخبار داخلی
رئیس جامعه هتلداران ؛ اگر هتل برای مردم گران است، مقصر دولت است

رئیس جامعه هتلداران ؛ اگر هتل برای مردم گران است، مقصر دولت است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا ؛ " جمشید حمزه‌زاده " رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران گفت :   اقامت در هتل‌های کشور در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ نسبت به نوروز ۱۴۰۱ با کاهش ۱۳ درصدی روبه رو بود. وقتی می‌گویم روند اقامت در هتل‌های کشور کاهشی بود به این معنا نیست که میزان سفر در کشور کاهش داشته بلکه میزان اقامت مسافران در هتل‌ها کاهش یافته است. وی افزود : قطعا وضعیت اقتصادی و معیشت مردم مهمترین عامل در این روند است و هر اندازه توان مالی مردم کمتر شود، مستقیما بر هتل‌ها تاثیر می‌گذارد.  " حمزه زاده " گفت : برخی می‌گویند که هتل‌های ایران گران است. اینگونه نیست که گران باشد چراکه هزینه‌های هتل‌ها خیلی زیاد است. اگر هتل برای مردم گران است، مقصر دولت است؛ چراکه نه تنها تسهیلاتی ارائه نمی‌دهد بلکه معافیت‌های مالیاتی را برداشته است. وی افزود : در گذشته، هتل‌ها از معافیت ۵۰ درصدی بر درآمد برخوردار بودند که امسال آنرا حذف کردند و ما به دنبال ابقای آن هستیم. او ادامه داد :  دولت اعلام کرد که برای استانداردسازی هتل‌ها وام می‌دهد اما تاکنون حتی یک هتل هم از محل صندوق توسعه وام تسهیلات جهت بازسازی هتل‌ها دریافت نکرده است. بارها هتل‌ها اعلام کرده‌اند که خواستار ارائه نرخ دلاری به گردشگران خارجی هستند اما وزارتخانه میراث و گردشگری عنوان می‌کند که اگر نرخ را ارزی کنیم و از خارجی‌ها درصد بیشتر بگیریم، تبعیض است. این درحالی گفته می‌شود که نرخ ورودی موزه‌ها و کاخ‌ها برای گردشگران خارجی ۲۰ برابر ایرانی‌هاست.  رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران تاکید کرد : اینکه این هزینه به جیب دولت برود اشکال ندارد اما برای بخش خصوصی، سرمایه‌گذار کارآفرین اشکال دارد؟ 

ایجاد شده: 17/تیر/1402       آخرین ویرایش: 17/تیر/1402     اخبار داخلی
رشد ۳۹ درصدی گردشگری ایران در سال ۲۰۲۲

رشد ۳۹ درصدی گردشگری ایران در سال ۲۰۲۲

به گزارش هتل نیوز؛ در حالی که طی سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری ایران با افت ۴۵ درصدی سهم خود در تولید ناخالص داخلی مواجه شده بود در سال ۲۰۲۱ سهم این صنعت در اقتصاد رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرد. بر اساس جدیدترین آمار شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم صنعت گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ نیز ۳۹.۲ درصد افزایش یافته و به ۴.۶ درصد از کل اقتصاد ایران رسیده است. به همین ترتیب ارزش این صنعت در ایران بالغ بر ۴۵۴ هزار میلیارد تومان شده که نسبت به ارزش ۴۹۹ هزار میلیارد تومانی این صنعت پیش از شیوع کرونا یعنی در سال ۲۰۱۹ فاصله چندانی ندارد. بر اساس این گزارش، میزان اشتغالزایی این صنعت در ایران طی سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۱.۲ درصدی مواجه شده و جمعیت شاغلان در این صنعت به ۱.۴۴ میلیون نفر افزایش یافته است. به همین ترتیب، سهم صنعت گردشگری از کل اشتغال در ایران طی سال ۲۰۲۲ به ۶.۱ درصد رسیده است. آمارها نشان می‌دهد گردشگران خارجی ۶.۲ میلیارد دلار در ایران طی سال ۲۰۲۲ هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۷۳.۵ درصد رشد داشته است. از کل گردشگران خارجی که طی سال ۲۰۲۲ وارد ایران شده‌اند ۵۵ درصد عراقی بوده‌اند و گردشگران جمهوری آذربایجان و ترکیه هر کدام با ۶ درصد، پاکستان با ۵ درصد، و کویت با ۲ درصد به ترتیب در رتبه های بعدی قرار داشته اند.

ایجاد شده: 17/تیر/1402       آخرین ویرایش: 17/تیر/1402     اخبار داخلی
اعتصاب کارکنان هتل‌ها در لس‌آنجلس آمریکا

اعتصاب کارکنان هتل‌ها در لس‌آنجلس آمریکا

هزاران نفر از کارکنان هتل‌های منطقه لس‌آنجلس آمریکا روز یکشنبه اعتصاب کردند و خواستار افزایش حقوق و مزایای خود شدند. " اتحادیه محلی ۱۱ " که نماینده ۱۵ هزار نفر از کارکنان در بیش از ۶۰ هتل بزرگ در لس آنجلس و کانتی اورنج است این اعتصاب را که یکی از بزرگ‌ترین حملاتی است که صنعت هتلداری ایالات متحده در سال‌های اخیر را هدف قرار داده، برپا کرد. انتخاب زمان برگزاری این اعتصاب در فصل شلوغ سفرهای تابستانی جنوب کالیفرنیا اقتصاد لس‌آنجلس را با تهدید کاهش درآمدهای گردشگری مواجه خواهد کرد. اتحادیه محلی ۱۱ در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارکنان هتل‌ها برای تامین هزینه مسکن در شهرهایی که در آن کار می‌کنند با مشکل مواجه هستند و بسیاری از آنها در طول همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ بیکار بودند. " کرت پترسن " رئیس این اتحادیه اعلام کرد که اعضای ما ابتدا از همه‌گیری کرونا و اکنون با وجود افزایش درآمدهای گردشگری به خاطر طمع روسای خود نابود شده‌اند. " ماریا هرناندز " سخنگوی این اتحادیه نیز گفت که چندین هزار کارگر از صبح روز یکشنبه در حدود ۱۲ هتل کار را ترک کردند و انتظار می‌رود با ادامه اعتصاب تعداد آنها افزایش یابد.

ایجاد شده: 12/تیر/1402       آخرین ویرایش: 12/تیر/1402     اخبار خارجی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...