به گزارش هتل نیوز و به نقل از سبلان ما ، سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر از ۹ عضو شامل چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و ایران تشکیل شده است و افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. این سازمان با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت. کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با دارا بودن جمعیت بالغ بر2.5 میلیارد نفر 40 درصد از جمعیت کل جهان را در خود جای داده است و از جنبه اندازه جمعیت اولین بازیگر منطقهای در جهان است. ایران تقریباً از سال 2005 میلادی به دنبال عضویت دائم در پیمان شانگهای است. در طول سالهای گذشته دلایل متعددی سبب شده تا این مسیر برای ایران کامل شود. تحفظ برخی از کشورهای عضو در خصوص عضویت ایران در این پیمان به همراه تحریمهای اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مهمترین مانع بر سر عضویت کامل ایران بودهاند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم ایران نهمین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد. این پیمان علاوه بر مزیت های مستقیم اقتصادی و مراودات می تواند در شکوفایی صنعت گردشگری ایران نیز نقش موثری ایفا کند. ایران کشوری است که دارای توانمندی های قابل توجهی در حوزه ی گردشگری است؛ توانمندی هایی که نه تنها به واسطهی جذابیت های تاریخی آن بلکه به تنوع فرهنگی و اقلیمی آن نیز مربوط می شود. ایران کشوری است چهارفصل با تنوع اقلیمی و جانوری، با کوه های بلند، کویرهای پهناور و جنگل هایی انبوه. ایران کشوری است با 2500 سال سابقه ی کشورداری و یکی از بزرگ ترین و کهن ترین مجموعههای آثار تاریخی در جهان را داراست. براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در سال 2018، 323 میلیون نفر در سطح جهان بهطور مستقیم و غیرمستقیم در بخش گردشگری شاغل هستند و بهطور میانگین، بخش گردشگری سهمی 10 درصدی در اشتغال کشورها دارد. در این گزارش تعداد شاغلان بخش گردشگری در ایران یکمیلیون و 654 هزار نفر برآورد شده که این میزان معادل نیمدرصد (0.51 درصد) کل اشتغال بخش گردشگری در جهان است. بررسیها نشان میدهد بین کشورهای منطقه گردشگری بهطور مستقیم سهمی هشت درصدی در اقتصاد لبنان، سهمی 5.6 درصدی در اقتصاد اردن، سهمی پنج درصدی در اقتصاد ترکیه و مصر و سهمی سه درصدی در اقتصاد کشورهای خارومیانه دارد که این میزان برای ایران حدود 1.8 درصد است. چشم انداز ورود 20 میلیون گردشگر به ایران چشم انداز۲۰ میلیونی برای صنعت گردشگری که مورد توصیف قرار گرفته است در روزهای پایانی کرونا و به عبارتی در پسا کرونا می تواند با بهره گیری از موقعیت ها عضویت در سازمان همکاری شانگهای مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه بدانیم ورود گردشگران به کشورمان به چه میزان در اقتصاد ایران موثر خواهد بود به میزان درآمد زایی ترکیه از گردشگری نگاهی بیندازیم و با درامد کشورمان که ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 97 به ترتیب حدود 38.2 میلیارد دلار و 2.9 میلیارد دلار و 1.02 میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، 44.6 میلیارد دلار بوده است. تولید ناخالص ملی ترکیه در سال 2018 حدود 51/ 766 میلیارد دلار بود که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی ترکیه 6/ 95 میلیارد دلار حدود 1/ 12 درصد است. حدود 40 میلیون گردشگر خارجی در سال 2018 یعنی 22 درصد بیش از سال 2017 وارد ترکیه شدند این کشور هدف خود را برای سال 2023 مصادف با صدمین سال تاسیس جمهوری جذب 70 میلیون گردشگر خارجی قرار داده است. حال با جمع و تفریق تمامی اعداد و ارقام ذکر شده باید به این نکته توجه داشت که کشورمان ارزان ترین نقطه در دنیا برای گردشگری است ولی باز هم سهم ایران از این بازار پر سود تنها 1 درصد است.
ایجاد شده: 11/آبان/1400 آخرین ویرایش: 11/آبان/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و بهنقل از بانک مرکزی، در بخشنامهای خطاب به همه بانکها و مؤسسات اعتباری، بند ۵ مصوبه هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد حمایت از تأسیسات و فعالان گردشگری را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه بازپرداخت همه تسهیلات بانکی اخذ شده از سوی تأسیسات و فعالان گردشگری دارای مجوز از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی باید تا پایان سال ۱۴۰۰ امهال شود و به انتهای دوره تقسیط منتقل تا پس از آخرین قسط وصول شود. براساس اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید نیز مشمول امهال این بند میشود.
ایجاد شده: 10/آبان/1400 آخرین ویرایش: 10/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از گلوبال کانستراکشن رویو، ۹ شرکت هتلداری بینالمللی قراردادی را برای اداره هتلهای پروژه بزرگ گردشگری عربستان در دریای سرخ امضا کردند. شرکت توسعه دریای سرخ عربستان در بیانیهای اعلام کرد: این ۹ شرکت اداره ۹ ملک از ۱۶ ملک در حال ساخت در فاز اول طرح را به عهده خواهند گرفت و ۱,۷۰۰ اتاق از ۳,۰۰۰ اتاق در حال ساخت در این ۵ جزیره و ۲ سایت دریایی را که تا پایان ۲۰۲۳ تکمیل میشوند را در دست میگیرند. در فاز اول این پروژه یک فرودگاه بینالمللی هم افتتاح خواهد شد تا علاقمندان به گردشگری بتوانند به راحتی به این مکان سفر کنند. اسامی این ۹ شرکت هتلداری به این شرح هستند: ادیشن هتلز و سنت رجیس هتلز اند ریسورتز که بخشی از ماریوت اینترنشنال هستند. فرمونت هتلز اند ریسورتز، رافلز هتلز اند ریسورتز و اسالاس هتلز اند رزیدنتس، که هر سه زیرمجموعه شرکت توریستی بینالمللی آکور هستند. گرند هیأت، زیرمجموعه شرکت هتلهای هیأت اینترکانتیننتال هتلز اند ریسورتز و سیکس سنسز، که زیرمجموعه آیاچجی هتلز اند ریسورتز هستند. جمیرا هتلز اند ریسورتز که یک شرکت مهمانپذیر لاکچری جهانی است. پروژه توریستی دریای سرخ که از ۲۰۱۷ آغاز شده است قرار است در صورت تکمیل تمامی فازها تا ۲۰۳۰ دارای ۵۰ هتل و ۱,۰۰۰ اقامتگاه در ۲۲ جزیره و ۶ سایت دریایی باشد و در نظر دارد در آن زمان بتواند هر سال میلیونها گردشگر را به خود جذب کند.
ایجاد شده: 8/آبان/1400 آخرین ویرایش: 8/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، " فریدون فعالی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان با اشاره به اینکه مراحل پایانی بازسازی و مرمت این بنا در دست انجام است گفت: کاروانسرای وکیل در آینده نزدیک به یکی از زیباترین هتلهای سنتی کشور تبدیل خواهد شد که قرارداد احیا و بازسازی آن در سال ۹۶ با سرمایهگذار بخش خصوصی منعقد شده است. وی با اشاره به اینکه این کاروانسرا طی سالهای گذشته در معرض تخریب قرار داشت بیان کرد: در این هتل بوتیک تعداد ۶۰ اتاق و ۱۴۴ تخت وجود دارد که ضمن افزایش فضاهای اقامتی گردشگری کرمان، زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را نیز به صورت مستقیم فراهم خواهد کرد. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان ادامه داد: اعتبار اولیه مرمت این کاروانسرا توسط سرمایهگذار ۱۰ میلیارد تومان بوده که در اجرا افزایش یافته است. آقای فعالی تأکید کرد: قرار گرفتن کاروانسرای وکیل در بافت تاریخی و مجاورت با بناهای تاریخی شهر کرمان مانند بازار و مجموعه گنجعلیخان، موقعیت مناسبی برای اقامت و بازدید گردشگران را در این هتل فراهم میکند. فعالی ادامه داد: مرمت این بنای تاریخی با نظارت کارشناسان میراثفرهنگی بوده است و تلاش شده هویت و اصالت تاریخی و فرهنگی آن حفظ شود و سرمایهگذار نیز بهخوبی طرح را اجرا کرده است. وی اظهار کرد: پس از اتمام عملیات مرمت و بازسازی کاروانسرای وکیل کرمان، مراحل تجهیز و آمادهسازی آن توسط سرمایهگذار انجام میشود که امیدواریم امسال به بهرهبرداری برسد. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان در ادامه با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد تاریخی در استان کرمان تاکید کرد: کاروانسراها ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر و کمک به رونق صنعت گردشگری استان کرمان دارند که باید برنامهریزی برای استفاده اقتصادی از آنها به مرحله تعریف و اجرا برسد. آقای فعالی گفت: ادارهکل میراثفرهنگی آمادگی دارد مرمت و استفاده از این کاروانسراهای تاریخی را پس از طی فرآیندهای قانونی به سرمایهگذاران و بخش خصوصی واگذار کند که ضمن بهرهبرداری مناسب از آنها از نابودی این بناهای ارزشمند تاریخی نیز جلوگیری میشود.
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش خبرنگار هتل نیوز، حجت الاسلام والمسلمین " محمد عبادی زاده " امام جمعه بندرعباس و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، روز دوشنبه در دیدار فرماندار ، معاونین وبخشداران شهرستان بندرعباس با اشاره به جایگاه مهم شهر بندرعباس که در تحولات اقتصادی کشور نقش موثری دارد، اظهار داشت: بندرعباس در همه ی مسائل کشور به ویژه در صادرات و واردات، تولید، صنعت، حتی گردشگری جایگاه ویژه ایی دارد و باید در حوزه ی گردشگری دریایی ظرفیت هایی را در سواحل استان ایجاد کرد. نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: در حوزه ی تامین امنیت طبق گزارش های واصله، استان هرمزگان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. وی افزود: مسئولین استانی و شهرستانی باید در راستای آسایش و آرامش مردم استان، زیبا سازی شهرها را مورد توجه قرار بدهند. امام جمعه بندرعباس در پایان خاطرنشان کرد: برنامه ریزی شهری باید در چشم انداز صد یا حداقل پنجاه سال آینده انجام شود. عزیزاله کناری، فرماندار بندرعباس در این دیدار گزارشی از اقدامات ارائه داد و گفت: بخشداران و معاونین فرمانداری در همه حوزه ها فعال هستند و با تلاش شبانه روزی سعی دارند مشکلات سطح شهر و روستاها را رصد کرده و نسبت به رفع آنها اقدام کنند.
ایجاد شده: 4/آبان/1400 آخرین ویرایش: 4/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری، شامگاه روز گذشته در نشست رونمایی از ۲۰۰ ویدئوی داستانهای ناگفته اصفهان که در اتاق بازرگانی شهر اصفهان برگزار شد؛ گفت: «تغییر نگاه اتاق بازرگانی اصفهان در سالهای گذشته از رویکردی منفعت محور، به حضور فعالانه در انجام مسئولیتهای اجتماعی قابلتقدیر است و میتواند الگویی برای اتاق بازرگانیهای سطح کشور باشد.» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، وجه بارز ویدئوهایی که به همت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، برای گفتن از داستانهای ناگفتۀ شهر تهیه و در فضای مجازی منتشر شده را توجه به گردشگری موضوعی دانست و افزود: «مهمترین توصیه برنامهریزان و بازاریابان گردشگری توجه به گردشگری موضوعی است؛ بهطوریکه علاوه بر بناها، شیوۀ زندگی، غذا، سوغات و سایر جذابیتهای شهر را نیز شامل شود.» وی تأکید کرد: «گردشگری در اصفهان بیش از یک صنعت و مانند هوا ضروری است. بسیاری از جلوههای ظهور صنایع دیگر نیز از قبل گردشگری تحقق مییابد و رویکردی که اتاق بازرگانی اصفهان در پیش گرفته در بلندمدت منفعت اقتصادی شهر را به دنبال خواهد داشت.» شالبافیان با اشاره به اهمیت تقویت زیرساختها و شبکۀ حملونقل بینشهری برای تقویت گردشگری گفت: «تدوین ویدئوهای داستانهای ناگفتۀ اصفهان در واقع یک اعلان عمومی برای دعوت مردم به بازدید از اصفهان است و مهم است که شهر اصفهان این دعوت را یک آغاز بداند نه یک پایان.» شالبافیان خاطر نشان کرد که در محور شرقی اصفهان یک کاشان باستانی دیگر نهفته است و از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خواست فعالیتهای خود را بهگونهای ساماندهی کند که مردم محور شرق و غرب اصفهان نیز مزۀ توسعۀ گردشگری را بچشند و ظرفیتهای منحصربهفردشان موردتوجه قرار بگیرد. وی ادامه داد: «از هر شهری که برای تولید محتوای مناسب در حوزۀ گردشگری قدمی بردارد قدردانی خواهیم کرد و البته باید تلقیای از توسعهیافتگی نیز به ذهن مخاطب محتواهای تولیدشده منتقل شود و سایر حوزههای گردشگری را نیز در بربگیرد.» معاون گردشگری یادآور شد: «گردشگری پیش از کرونا نیز آسیبدیده بود و راهی که باید برای پایدار کردن گردشگری در پیش گرفت، متنوع کردن بازار هدف است، چراکه هر شهری به تنوع گردشگری اهمیت داده و تنها بر جاذبههای تاریخی و میراثی خود تکیه نکرده، کمتر دچار آسیب شده است.» شالبافیان، ابراز امیدواری کرد که با انجام واکسیناسیون، گردشگری مجدداً احیا شود و گفت: «در حال حاضر راه توسعه از تقویت گردشگری داخلی و درونمرزی میگذرد و دولت نیز درصدد انجام اقداماتی در این حوزه است.» او توضیح داد: «نکتهای که در ستاد کرونا مصوب شد حمایت از تأسیسات رسمی گردشگری است، بهگونهای که با همکاری وزارت خارجه ابتدائا و ترجیحاً درخواست صدور ویزا از طریق دفاتر مسافرتی داده و اقامت نیز در تأسیسات رسمی باشد.» معاون گردشگری گفت: «امیدوارم که کارگروه ستاد خلاق سفر با حمایت استانداری اصفهان و پیگیری مدیران تشکیل شود و طرحها نیز نیمهکاره رها نشوند.» شالبافیان خبر داد: «وزارتخانه میراثفرهنگی پیشنهاد ایجاد مرکز جهانی گردشگری و صنایعدستی را به سازمان جهانی گردشگری داده و طرح، مورد پذیرش اولیه قرار گرفته است.» گفتنی است در این نشست استاندار، شهردار، برخی از اعضای شورای شهر و فعالان حوزۀ گردشگری اصفهان نیز حضور داشتند.
ایجاد شده: 2/آبان/1400 آخرین ویرایش: 2/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران در یک نشست هماندیشی که با حضور چندی از صاحبنظران حوزه گردشگری برگزار شده بود، گفت: سالی که در آن قرار گرفتهایم بنا به تعریف سازمان جهانی گردشگری سال رشد فراگیر توریسم دنیا لقب گرفته است و بدون شک این شعار پس از پاندمی اخیر که جهان را متأثر ساخته، به دنبال ایجاد تحرک و الزام کشورهای مختلف به هماهنگی، همافزایی و بازگشت به شرایط مطلوب و ایده آل به گردشگری است. به اعتقاد وی، شیوع و پاندمی کرونا شرایط عجیبی را در دنیا رقم زده که بخش اعظمی از توان گردشگری و اکوتوریسم را منفعل ساخته و متأسفانه شاهد تعطیلی بنگاهها و مؤسسات گردشگری و همچنین بیکاری فزاینده فعالان این بخش در سراسر دنیا هستیم که لزوم برنامهریزی برای افزایش تابآوری و بازگشت مجدد تمامی فعالان و بازگشایی تمامی بنگاههای گردشگری لازم و ضروری به نظر میرسد. جواهرزاده ادامه داد: شایسته است با مغتنم شمردن برگزاری همایشهای علمی و استفاده از نقطه نظرات صاحبان اندیشه و فن با ایجاد ارتباط بین پژوهشگران و آشنا ساختن آنان با آخرین دستاوردهای نظری و عملی برای تحرک بخشی به فعالیتهای گردشگری از جمله بازشناسی اقدامات مشترک پساکرونا بین دولت بخش خصوصی و مردم و ظرفیت تمامی کنشگران صنعت گردشگری برای بهبود وضعیت موجود استفاده کرده تا ضمن بهرهمندی از تجربیات سایر کشورها اقدامات مقتضی را فراهم کنیم. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعتگردی و ورزشی، گرایش بیحد و حصر و غیرمتعارف دانشآموزان متوسطه به تحصیل در دانشگاههای علوم تجربی و عدم گرایش و علاقه به رشتههای علوم انسانی و بین رشتهای در چند سال اخیر را از دغدغه چند سال گذشته متخصصان حوزه مدیریت و علوم اجتماعی و از جمله مدیریت گردشگری دانست. جواهرزاده اما شرایط پیش رو را بسیار نگرانکنندهتر دانست و تصریح کرد: نگرانی بیش از پیش از افزایش جذب دانشجویان بدون کنکور علاوه بر رشتههای کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد هم آغاز شده است، که بیم آن میرود که به تربیت دانشجویان کم مایه منجر شود که باز لازم است تمهیدات ویژهای در این خصوص اندیشیده شود و با هم فکری همه همکاران فرهیخته بتوان اقدامات مؤثری در جهت جلوگیری از افت کیفیت آموزشی رشتههای گردشگری و از جمله طبیعتگردی برداشت. وی در ادامه بیان کرد: جایگاه توانمندسازی نیروی بخش گردشگری، یعنی نهاد ترویج علم و پژوهش در حوزه گردشگری نیز سالیان سال است که مورد بیمهری قرار گرفته است. پر واضح است که نقش آموزش آن در حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مشخصاً در دانشگاههای کشور و که بخش حرفهای آن بر دوش سازمان آموزشی فنی و حرفهای است، متأسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایینترین سطح تعامل با آن قرار گرفته است و نهادهای مذکور هر کدام به اصطلاح ساز خود را میزنند و وقعی به تصمیمات و برنامههای میراث نمیگذارند. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران اظهار کرد: در شرایط امروز که دولت محترم با تأکید بر استفاده از ظرفیت گردشگری در پی رفع کاستیهای اقتصادی و ارزش آفرینی در حوزه اقتصاد از جمله اشتغال است، استفاده از متخصصان و پیشکسوتانی که در دهههای گذشته اهتمام جدی خود را صرف اعتلای گردشگری کردهاند اهمیت بیشتری میابد و در این خصوص همراهی علمای اعلام به ویژه ائمه جمعه، جماعت و مدیران عالی حوزههای علمی کشور فرصت بیبدیلی را برای همافزایی و همگرایی دست اندرکاران و متولیان گردشگری و صاحبان تریبونهای مقدس به وجود آورده است که لازم است از این فرصت نهایت بهرهبرداری را به عمل آورد و در این وفاق ملی ظرفیت تحملپذیری جامعه برای افزایش سطح آگاهیها عمومی و فراهم شدن زیر ساختهای توسعه بنیادین و همه جانبه گردشگری در کشور را فراهم ساخت. بنا به گفته جواهرزاده، تمرکز دولت محترم به مقوله گردشگری خانواده محور و گردشگری داخلی از جهات مختلف نیز قابل بررسی است: از آنجایی که سبک سفر بخش عمدهای از ایرانیان هزینهای به جز هزینه بنزین و مقداری هزینه اسکان عملاً هزینه دیگری بر گردشگر تحمیل نمیکند و در نتیجه فراز و نشیبها و بحرانهای اقتصادی کشور در این بخش بیتاثیر و یا دستکم کمتأثیر است و از آنجاییکه این رویکرد برای تحرک بخشی به فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت اشتغال در مقاصد مختلف روستایی و نظایر آن در نظر گرفته میشود، توسعه و ترویج گردشگر داخلی باید به دقیقتر مورد ارزیابی قرار بگیرد و به صورت جدی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد. وی از پژوهشهای صورت گرفته در قالب پیمایش ملی گردشگری خبر داد که نشان میدهد بسیاری از گردشگران از واحدهای اقامتی غیر رسمی استفاده کرده و با توجه با استفاده حداکثری گردشگری از وسیله نقلیه شخصی حداکثر هزینه سفر صرف بنزین و استهلاک خودرو است. همچنین قریب به سه چهارم گردشگران هیچ مبلغی را صرف بازدید از جاذبههای گردشگری نمیکنند و 77 درصد از گردشگران هیچ وعده غذایی را از رستورانها و یا مراکز تهیه و توزیع غذا دریافت نکردهاند و از هر 5 نفر گردشگر داخلی 4 نفر هیچ کالای را به عنوان سوغات خریداری نکردهاند. بر این اساس لازم است در حوزه توسعه گردشگری داخلی به عنوان یکی از راهبردهای اساسی معاونت گردشگری وزارت در دولت جدید تجدید نظر اساسی صورت پذیرد. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران با بیان این موضوع که مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود مبنی بر نحو گذراندن اوقات فراغت و اوضاع گردشگری خانواده با تفکیک مراکز اقامتی، سهم طبیعتگردی را 2/6 دهم درصد اعلام کرده است، افزود: این در حالی است که این رقم در بسیاری از کشورهای جهان بین 10 تا 15 درصد است. مقایسه این دو نرخ ریز نقش بودن طبیعتگردی در ایران را میرساند که با فرض احتساب تورهای مجاز و غیر رسمی باز هم آمار طبیعتگردی در ایران پایین است. همانطور که دادههای آماری مرکز آمار ایران از عدد 2 میلیون طبیعتگرد حکایت دارد اما بخشی از آمار پایین طبیعتگردی را به وضعیت نابسامان تورهای طبیعتگردی باید مرتبط دانست و اینکه 79 درصد بازار طبیعت گردی متأسفانه در دست غیر مجازها است؛ جواهرزاده ضمن تأکید بر این موضوع گفت: متأسفانه خانوادهها با دیدن عکسهایی از طبیعتگردی تصور میکنند که مناسب بچهها نیست در حالی که تورها در اقسام مختلف شامل تورهای ویژه خانواده و حتی ویژه افراد با سن بالاتر طراحی شده است که آرامش را در حین سفر مد نظر قرار داده است. به عقیده وی عرصه طبیعتگردی نشان میدهد فقدان آموزش و حضور مدیریت شده بخش خصوصی در کنار عدم نظارت بر تورهای غیرمجاز گردشگری، طبیعتگردی را در ذیل اقسام گردشگری در ایران قرار داده است و تحرک زمانی در این بخش مقدور خواهد بود که چالشهای ذکر شده مرتفع گردد. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران بیان کرد: در طی دوره گذشته بازنگری سیاستهای اجرایی طبیعتگردی کشور تا اندازهای مورد توجه قرار گرفته است و با دعوت از متخصصین و ذینفعان لزوم توجه به بخش گردشگری با همکاری و همفکری مجتمع علمی دانشگاهی و فعالیت بخش خصوصی و فراهم کردن زمینههای لازم برای بازنگری قوانین و مقرراتی که در این حوزه موجود است در قالب سند ملی توسعه طبیعتگردی در جریان بود اما متأسفانه علیرغم این اقدامات هیچ گاه به ثمر ننشست. جواهرزاده یکی از مهمترین موضوعات که در این سند مورد توجه و اهتمام اعضای آن وجود داشت یک پارچه ساختن زیرساختهای موجود در زمینه طبیعتگردی و جلوگیری از پراکندگی و موازیکاری در این حوزهها و ساماندهی بخش خصوصی و حل موضوعی آن و مشکلات بخش خصوصی دانست که بر اساس سند ملی توسعه طبیعتگردی و ملی کشور در سال 95 تنظیم و بازنگری گردید و در یکی دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفت اما همچنان در انتظار طرح در هیأت دولت است. وی در پایان ضمن بیان این مطلب که با توجه به بررسی مرکز تجارت جهانی در خصوص اولویتهای گردشگری که طبیعتگردی و توریسم جامعه محور را در کنار گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت در پساکرونا پیش بینی میکند خاطرنشان کرد: به نظر میرسد آیین نامه و سند توسعه طبیعتگردی بتواند نقشه راه توسعه این نوع از گردشگری در کشور محسوب شود. لذا لازم است اقدامات و پیگیری لازم از سوی معاونت گردشگری به منظور طرح موضوع در هیأت دولت انجام شود.
ایجاد شده: 1/آبان/1400 آخرین ویرایش: 1/آبان/1400 اخبار داخلی
زیمنس و شرکت ملی راهآهن آلمان (دویچه بان) این هفته نخستین قطار بدون راننده و تمام خودکار جهان را در شهر هامبورگ معرفی کردند. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالا مگ، " ریچارد لوتز " (Richard Lutz) مدیرعامل دویچه بان (DB) گفت: «با عملیات ریلی خودکار، میتوانیم به مسافران خود خدمات گستردهتر، قابل اطمینانتر و درنتیجه بهتری ارائه کنیم بدون آنکه نیاز به حتی یک کیلومتر خط آهن جدید داشته باشیم.» اگرچه چندین فرودگاه در سراسر جهان دارای پایانههای مونوریل بدون راننده هستند و پاریس هم متروی بدون راننده دارد، اما قطار جدید زیمنس و شرکت راهآهن آلمان، اولین قطار تمام خودکار است که میتواند بهطور ایمن در همان زیرساختهایی خدماترسانی کند که رانندههای انسانی فعالیت میکنند. به گفتهی زیمنس این قطار جدید به علت استفاده از هوش مصنوعی (AI) کارآمدتر است و به قطار کمک میکند تا برنامهریزی کرده و تقاضای سفر را با بازدهی بیشتری نسبت به رانندهی انسانی پوشش دهد. قرار است از ماه سپتامبر چهار قطار خودران در شبکهی راهآهن شهری تندروی S-Bahn در هامبورگ فعالیت داشته باشند. این قطار بهعنوان بخشی از پروژهی نوسازی راهآهن آلمان که یک پروژهی ۷۰ میلیون دلاری با نام پروژهی راهآهن دیجیتال آلمان است، توسعه یافته است. هوشمندسازی حملونقل ریلی هرچند زمانی که مسافران سوار میشوند، یک اپراتور انسانی برای اطمینان از ایمنی حضور خواهد داشت، اما قطار جدید تمام خودکار خواهد بود و مانورهای قطار، مانند مانور دور زدن قطار، میتواند بدون حضور هیچ شخصی در لوکوموتیو انجام شود. «رولاند بوش» (Roland Busch) مدیرعامل زیمنس با اشاره به هوشمندتر کردن حملونقل ریلی، برآورد کرد که قطارهای خودران تا ۳۰ درصد مسافر بیشتر حمل کنند، دقت عمل ناوگان ریلی را افزایش داده و باعث بیش از ۳۰ درصد صرفهجویی در مصرف انرژی شوند. زیمنس همچنین برنامههایی برای دیجیتالی شدن کل سیستم S-Bahn تا پایان دههی جاری میلادی دارد و میخواهد فناوری جدید قطار خودران را در نهایت به سراسر آلمان برای سامانههای ریلی منطقهای و اصلی گسترش دهد. حملونقل با قطار در ماهها و سالهای اخیر افزایش یافته است. زیرا یک روش سفر تمیز و قابل اعتماد است. برای نمونه انتشار آلایندگی در ۱.۶ کیلومتر پیمایش ریلی (۱ مایل) بهطور متوسط ۸۰ درصد کمتر از حملونقل جادهای در همان مسافت است. از سوی دیگر در اوج چالشهای باربری دریایی و هوایی به دلیل همهگیری کرونا، باربری ریلی با ثابت ماندن نسبی کارایی، به فعالیت ادامه داد. نوآوریهای تازه در سفر ریلی خودکار و خطوط راهآهن سریعالسیر به تقویت بیشتر حملونقل ریلی هم کمک خواهد کرد و متناسب با اهداف آبوهوایی و تغییر شیوهی زندگی مردم پس از همهگیری کووید-۱۹ هم هست.
ایجاد شده: 30/مهر/1400 آخرین ویرایش: 30/مهر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " عزتالله ضرغامی " در بازدید از آبدرمانی قهوهسویی سرعین با انتقاد از نبود زیرساختهای لازم نظیر راه در شهر توریستی سرعین بیان کرد: «متاسفانه نبود چنین زیرساختهایی سبب شده تا سرعین در ایام حضور بالای گردشگران در این شهر به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شود و این یکی از مشکلات جدی است.» او با اشاره به آسیبهای کرونا در بخش گردشگری افزود: «حال گردشگری کشور متاثر از کرونا خوب نیست اما در شهر گردشگری سرعین که سرمایهگذاریهای کلان در بخش گردشگری آن انجام شده باید حمایتهای لازم انجام شود.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی عنوان کرد: «با توضیحات ارائه شده و موافقت رئیس جمهوری و براساس تصویب ستاد ملی کرونا، مجوز استمهال بدهیها در بخش گردشگری تصویب شد و حتی مفاصا حسابهای مالیاتی به دلیل نبود درآمد این مراکز تا پایان آذرماه به تاخیر میافتد.» مهندس ضرغامی با قول مساعدت در مورد حمایت سیستم بانکی کشور از مراکز اقامتی به ویژه در شهر سرعین عنوان کرد: «سرعین یکی از قطبهای مهم گردشگری کشور به ویژه گردشگری سلامت بوده که باید این بخش با توجه به ظرفیتهای موجود در سرعین تقویت شود تا شاهد جذب گردشگران خارجی و داخلی در این قطب گردشگری باشیم.» او تاکید کرد: «این امر مستلزم تامین زیرساختهای مورد نیاز است و باید با توجه به موقعیت توریستی سرعین توجه ویژه به آن شود.» مهندس ضرغامی در مورد ظرفیتهای سرعین برای جذب گردشگر در حوزه ورزش تصریح کرد: «دو قهرمان ورزشی ویژه بینالمللی در اردبیل، استاد حسین رضازاده و علی دایی افتخار کشور هستند. سرعین ظرفیت سرویس دادن به بخشهای مختلف گردشگری را دارد و باید برای میزبانی از رویدادهای ورزشی و کمپینهای ملی مهیا شود.» او در مورد تاثیرات پیمان شانگهای بر بخش گردشگری گفت: «به دنبال این پیمان در تاجیکستان، برای کشورهای مختلف بستههای متنوع گردشگری تهیه و با وزیر میراثفرهنگی تاجیکستان به عنوان نخستین کشور در این زمینه صحبتهای اولیه انجام شده است و در مورد چارچوب همکاری با بقیه کشورها در حال تحقیق هستیم.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «پیمان شانگهای و ارتباط در حوزه گردشگری با کشورهای عضو به طور قطع در ارتقای جایگاه گردشگری کشور موثر خواهد بود که نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.»
ایجاد شده: 30/مهر/1400 آخرین ویرایش: 30/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، عربستان سعودی در صدد است با تبدیل یک سکوی نفتی عظیم در خلیج فارس به یک پارک تفریحی، بر جاذبههای گردشگری خود بیفزاید. قرار است این پارک تفریحی که «دکل» نام دارد، در سال ۲۰۲۵ افتتاح شود؛ هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده است. شهر بازی دکل، در مساحتی بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع، با سه هتل و ۱۱ رستوران، مجموعه متنوعی از بازیهای تفریحی و ورزشهای آبی از جمله غواصی را ارائه میکند. عربستان سعودی امیدوار است که با راهاندازی اولین مجموعه تفریحی ساخته شده بر یک سکوی نفتی، سالانه تا یک میلیون توریست را جذب کند و به رقابت با امارات متحده عربی، که طیف متنوعی از جاذبههای گردشگری را به گردشگران پیشنهاد میکند، بپردازد. راهاندازی پارک تفریحی دکل، بخشی از برنامههای بلندمدت عربستان سعودی برای جذب توریست بیشتر و کاهش وابستگی این کشور به نفت است و بودجه آن از محل صندوق عمومی سرمایهگذاری پادشاهی عربستان سعودی تامین میشود. صندوق سرمایهگذاری عربستان سعودی، در بیانیهای اعلام کرد که این پروژه، یک جاذبه گردشگری منحصربهفرد برای گردشگران از سراسر جهان و از جمله کشورهای منطقه خلیج فارس خواهد بود. اولین پروژه تبدیل یک سکوی نفتی به مقصدی برای گردشگران، در راستای برنامه استراتژیک ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای تبدیل این کشور به یکی از اصلیترین مقاصد گردشگری جهان و ایجاد تنوع در منابع درآمدی ریاض طراحی شده است. عربستان سعودی امیدوار است با اجرای این برنامه، سالانه یک صد میلیون توریست را تا پایان دهه ۲۰۳۰ جذب کند. سی ان ان، در گزارشی در همین زمینه نوشته است با آنکه عربستان سعودی سالانه میزبان میلیونها زائر است، اما قوانین برخی محافظهکارانه، باعث شده که این کشور کار دسواری برای جذب گردشگردان سراسر جهان داشته باشد. شاهزاده محمد بن بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در سالهای اخیر طرحهای متعددی را برای تغییر این وضعیت به مرحله اجرا درآورده و از شدت سختگیریها بهویژه برای زنان کاسته است. خبر احداث پارک تفریحی دکل، تنها چند ماه پس از اعلام ساخت پارک شش پرچم در القدیه، در حومه ریاض، پایتخت عربستان سعودی، منتشر شده است. این پارک، بخشی از پروژه احداث یک شهر جدید در نزدیکی ریاض است و قرار است در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود. پارک شش پرچم، از جمله دارای سریعترین رولر کاستر جهان خواهد بود.
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، در حاشیه برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران " محمدحسین ایمانی خوشخو " دبیر سمپوزیم یکصدسال گردشگری ایران و رییس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی گفت: ما برای آینده گردشگری حتماً باید گذشته را مد نظر قرار میدادیم به همین دلیل در سمپوزیوم گردشگری باید تحقیق خوبی در ۱۰۰ سال قبل انجام میشد. باید بدانیم چه کارهایی نشده و چه کارهایی انجام شده است. به همین دلیل با سلوک گردشگری برنامهریزی کردیم. وی افزود: همه ما میگوییم گردشگری فرابخشی است، اما کمتر به آن عمل میکنیم، خاطرهای از ماهاتیر محمد میخواندم، میدانید که مالزی منابع نفت ندارد، برای همین هم ذهنها در این کشور به سمت گردشگری رفت و مسؤولیت در حد معاون اول برای گردشگری ایجاد شد و با این دیدگاه، مالزی گردشگری را میچرخاند. دبیر سمپوزیوم یکصدسال گردشگری با بیان اینکه ۹۰ درصد از فعالیتهای گردشگری به عهده بخش خصوصی و نظارت بر فعالیتها به عهده دولتها باید باشد، اظهار کرد: بخشهای گردشگری با هم پیوستگی لازم را ندارند. به عنوان مثال گردشگری مذهبی از مدار گردشگری خارج است. شاید وقت مطرح کردن الحاق اوقاف همین حالا باشد. در گردشگری همه سازمانها و دستگاهها باید به کمک هم بیایند. مثلا ما گردشگری پزشکی نداریم، بلکه بیمار بینالمللی داریم. فعالان گردشگری پزشکی ما در واقع رانندگان تاکسی فرودگاه امام هستند. او مدیریت گردشگری در دوران پساکرونا را سختتر دانست و با اشاره به شلوغی جادهها در پایان هر هفته، گفت: ما تقاضای نهفته داریم، اگر برنامه نداشته باشیم، این تقاضا به سونامی تبدیل میشود. ایمانی خوشخو ادامه داد: فرصت طلایی در حوزه گردشگری وجود دارد. زمانی که آقای ضرغامی وزیر گردشگری شد احساس کردم فرصت طلایی در حوزه گردشگری به وجود آمده است. تاریخچه فعالیتهای او را بررسی کنید. برنامههای پربیننده صدا و سیما در دوره او ساخته شد. چه زمانی سراغ داشتید که سه وزیر بهداشت، خارجه و میراث فرهنگی در کنار یکدیگر درباره گردشگری تصمیم بگیرند؟ با این تخصص و ارتباط، حتماً اتفاقات خوبی برای صنعت گردشگری میافتد. دولت سیزدهم عزم دارد که از ظرفیتهای مغفول استفاده کند و زمینههای آن نیز فراهم است. سال ٨٣ که کار میکردیم طیفی مخالف گردشگری بودند که الان فروکش کرده است و برای اولینبار رییس حوزههای علمیه کشور در روز جهانی گردشگری پیام داد، یعنی نگرشها درحال تغییر است. یقین دارم اگر دست به دست بدهیم روزهای طلایی رقم میخورد
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، «سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران» با حضور " عزتالله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، " محمدحسین ایمانی خوشخو " دبیر کل این سمپوزیوم و رییس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و " سیدسعید هاشمی " رییس دانشگاه علم و فرهنگ سهشنبه بیست و هفتم مهر ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این مراسم " سیداحمد محیط طباطبایی " رییس کمیته ملی ایکوم ایران، " محمد بهرامزاده " معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی و " ابراهیم پورفرج " رییس جامعه تورگردانان ایران به سخنرانی پرداختند. همچنین " عباس بیدگلی " مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران و مدیر کارگروه هتل، مراکز اقامتی و تجهیزات و "فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعتگردی و ورزشی به ارائه مقاله پژوهشی خود پرداختند، درحالیکه پس از پایان سخنرانی ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بسیاری از شرکتکنندگان سالن همایش را ترک کردند که باعث گله سخنرانها شد. در جریان این سمپوزیوم، از کتاب «سیر تاریخ و نقش کلانشهرها در یکصد سال گردشگری ایران» رونمایی شد.
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار داخلی