نتایج جستجو...
فاصله کوتاه یادگار ۲۰۰ کیلومتری ساسانیان تا ثبت جهانی

فاصله کوتاه یادگار ۲۰۰ کیلومتری ساسانیان تا ثبت جهانی

به گزارش هتل نیوز ، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار بزرگ اسکندر از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه داشت اما در حال حاضر بخش زیادی از این دیوار از میان رفته‌ و قسمت‌هایی از آن در زیر خاک مدفون باقی مانده است. این دیوار تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد پس از دیوار چین با طول ۶ هزار کیلومتر و دیوار سمیز آلمان به طول ۵۴۸ کیلومتر بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. برخی کارشناسان معتقدند که دیوار تاریخی گرگان همزمان با دیوار چین ساخته شده و هر دوی این بناها برای مقابله با گروهی از مهاجمان به نام هپتالها که از شمال وارد می‌شده‌اند بنا گردیده است. بیشتر تاریخ‌نگاران براین باورند انوشیروان ساسانی این دیوار را بنا نهاده اما گردیزی جغرافی‌دان و تاریخ‌نگار ایرانی نیمه اول قرن پنجم هجری در "زین الخبار" آغاز بنای آن را به یزدگرد اول و اتمام آن را به انوشیروان نسبت می‌دهد. دیوار دفاعی گرگان پس از دوران شکوه و عظمت خود آرام آرام از کاربری اصلی فاصله گرفت و بخش هایی از آن تخریب و قسمت های دیگر در زیر خاک مدفون شد و از خاطره ها رفت. پس از قرن ها سکوت و فراموشی، اریک اشمیت باستان‌شناس آمریکایی که در سال ۱۳۱۵ با هواپیمای خود مشغول عکاسی از نقاط باستانی ایران بود در منطقه گرگان دیوار قرمز رنگی را دید که از سمت دریای خزر به طرف کوه‌های گلیداغ امتداد دارد؛ او از این دیوار عکس گرفت و راز بزرگ مدفون شده تاریخ گلستان را بار دیگر از خاک بیرون آورد. در گذشته ساکنان روستاهای حاشیه این اثر تاریخی با دست‌اندازی به بخشی از بستر و حریم آن، مبادرت به کشت گندم و جو در این محدوده کرده و با استفاده از تراکتور، ستون‌های معرف حریم این اثر تاریخی را واژگون و یا جابه‌جا می‌کردند. علاوه بر آن در گذشته و درنتیجه نظارت و کنترل ضعیف، صدها هزار قطعه از آجرهای این دیوار تاریخی برای ساخت‌وساز بناهای مسکونی مناطق پیرامونی مورد استفاده قرار گرفت به‌گونه‌ای که کمتر خانه‌ای با عمر بیش از ۳۰ سال این مناطق را می‌توان یافت که حداقل چند صد آجر از آجرهای دیوار تاریخی گرگان را در خود جای نداده باشد. آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان چندی قبل احیای دیوار تاریخی این شهر را نیازمند مدیریت صحیح بیان کرد و گفت: به دلیل مدیریت های ضعیف گذشته، بسیاری از آجرها و خشت های این اثر تاریخی به سرقت رفته و در بسیاری از منازل برای دیوارسازی استفاده شده است. وی گفته بود: دیوار دفاعی گرگان یکی از مجموعه های ارزشمند فرهنگی است که حتی با احیای یک کیلومتر آن می توان گردشگران بسیاری را جذب کرد و این دیوار بدون شک برای دنیا جاذبه بسیاری دارد. سال ها پس از کشف دوباره این دیوار، تلاش برای مرمت و تبدیل این دیوار تاریخی به مقصدی برای گردشگران آغاز شد که در آخرین نمونه آن در سفر استانی سال ۹۷ دولت به گلستان با تامین اعتبار، مطالعه و نقشه برداری از دیوار دفاعی گرگان انجام شده و معرفی آن به یونسکو برای ثبت جهانی مراحل پایانی را می گذراند. معرفی اصالت فرهنگی ایران به جهانیان، قرار گرفتن این اثر به عنوان یکی از مقاصد سفر گردشگران خارجی، تزریق اعتبارات بین المللی برای مرمت و احیا، امکان بهره‌مندی از تسهیلات صندوق حمایتی یونسکو از جمله مزایای ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان است. میراث جهانی یونسکو نام پیمان‌نامه‌ای بین‌المللی است که در سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در این پیوند گفت: پارسال برای انجام مطالعات ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان از محل اعتبارات سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان، ۷۰ میلیارد ریال اختصاص یافت. احمد تجری افزود: در حال حاضر کارشناسان این اداره کل در حال پردازش تصویر برداری انجام شده از دیوار دفاعی گرگان و مشخص شدن تعیین حریم اثر و راه اندازی پایگاه برای آن هستند. استاندار گلستان هم در آذر سال ۹۹ در دیدار با معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گرگان خواستار تسریع در فرآیند ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان شده بود. هادی حق شناس وعده داد که با کمک منابع استانی و منابع ملی در راستای اتمام نقشه‌برداری و مستند سازی دیوار دفاعی گرگان تلاش خواهیم کرد. معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفته بود: ثبت دیوار دفاعی گرگان با قدمت چند هزار ساله در فهرست جهانی یونسکو با وجود برخی موانع داخلی کار دشواری نیست. محمد حسین طالبیان ادامه داد: تلاش بیشتر برای مدیریت و حفاظت از بقایای این دیوار تاریخی می‌تواند توجیه خوب و قابل قبولی برای یونسکو در مسیر ثبت جهانی این اثر باشد. دیوار دفاعی گرگان با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است. طول دیوار بزرگ گرگان در حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر بود و در طول مسیر از تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد و کانال های هدایت آب برخوردار بود. کارشناسان گردشگری حوزه تاریخی در گلستان معتقدند: دیوار دفاعی گرگان ظرفیت رونق اقتصادی برای استاد دارد و با ثبت این بنای با ارزش  در یونسکو، اجرای طرح های مرتبط با جذب گردشگر رونق یافته و راه حضور گردشگران بیشتر به گلستان باز خواهد شد. در حال حاضر جنگل هیرکانی و برج قابوس ۲ اثر ثبت جهانی‌شده گلستان در یونسکو است.

ایجاد شده: 3/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400     اخبار داخلی
اشتغال هفت هزار نفر در کیش به گردشگری وابسته است

اشتغال هفت هزار نفر در کیش به گردشگری وابسته است

به گزارش هتل نیوز، " خسرو نشان " معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: هم اکنون در این جزیره اشتغال هفت هزار سرپرست خانواده به فعالیت های گردشگری وابسته است. نشان اظهار داشت: این افراد در ۵۶۱ واحد خدمات گردشگری مشغول بکار هستند که شامل ۵۲ هتل، ۱۵۰ دفتر خدمات گردشگری، ۲۸۰ واحد پذیرایی و حدود ۱۰۰ مرکز تفریحی است. وی یاد آور شد: حمایت اشتغال موجود این بخش از اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش بودکه در این راستا احیای نوروز دریایی ایجاد مراکز گردشگری فرهنگی ، رونق صنایع دستی با رویکرد صادارات و حضورموفق دررویدادهای بین المللی منطقه در دستور کار است. نشان با اشاره به تلاش ها برای تخصیص تسهیلات کم بهره به توسعه فضاهای بوم گردی در سطح ملی یادآور شد: با پیگیری و مذاکرات سازمان منطقه آزاد کیش با صندوق های کار آفرینی؛ طرح اعطای تسهیلات کم بهره به فعالان عرصه بوم گردی در جزیره کیش نیز در دست اقدام می باشد . وی اضافه کرد: همچنین در این راستا به دنبال جذب سرمایه گذار در سطح ملی و بین المللی در حوزه صنایع دستی با تمرکز بر رویکرد صادرات صنایع دستی ایران با محوریت کیش و با هدف  بسته بندی، برند سازی و هویت بخشی به کل صنایع دستی کشور و استاندارد سازی هستیم . این جزیره دارای ۶ اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده ای جزیره است. کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند. این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است. از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود. جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

ایجاد شده: 1/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 1/خرداد/1400     اخبار داخلی
داشتن وزیری آگاه، خواسته روشن صنعت گردشگری از دولت آینده است

داشتن وزیری آگاه، خواسته روشن صنعت گردشگری از دولت آینده است

به گزارش هتل نیوز، " سید ناصرالدین طباطبایی " عضو هیئت مدیره جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: خواسته‌های صنعت گردشگری از بخش دولتی تغییر نکرده است؛ ما از دولت آینده همان خواسته‌هایی را داریم که از دولت جاری داشتیم؛ خواسته‌هایی که بخش اعظم‌شان به دلیل مشخص نبودن ساختار و قوانین، تحقق پیدا نکرد و اجرایی نشد. طباطبایی افزود: در کشورهایی که صنعت گردشگری در زمره صنایع اول آنهاست، در هر اتفاقی که در حوزه اقتصاد رخ می‌دهد یک پیوست گردشگری در نظر گرفته می‌شود. در ایران هم باید به این سمت برویم و همان‌طور که مثلاً در هر صنعتی پیوست فرهنگی، پیوست محیط زیستی و ... وجود دارد، پیوست گردشگری هم باید وجود داشته باشد. قانونگذار هم در قوانینی که مصوب می‌کند، باید نگاه گردشگری را دخیل کند. او با تصریح این مطلب که خواسته مشخص و روشن صنعت گردشگری از دولت آینده، داشتن یک وزیر متخصص است، گفت: ما نمی‌گوییم که وزیر آینده حتماً باید هتلدار، آژانس‌دار، راهنمای گردشگری و ... بوده باشد. می‌گوییم باید ساختار گردشگری را بشناسد؛ حرف‌های غیرکارشناسی نزند؛ این‌طور نباشد که امروز طی یک دیدار با کسی به نتایجی چنان قطعی برسد که صبح فردا بدون شناخت، همان حرف‌ها را در مراسمی رسمی تکرار کند. ما می‌گوییم وزیر باید چارچوب گردشگری و ذی‌نفعان آن را بشناسد؛ به مشکلات آن آگاه باشد؛ برای آن‌ها راه‌حل داشته باشد. انتخاب وزیر گردشگری باید فارغ از خطوط سیاسی باشد. عضو جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران با بیان اینکه همه کاندیداهای ریاست جمهوری باید پلان خود را برای گردشگری اعلام کنند، عنوان کرد: باید به گردشگری به عنوان پدیده‌ای فراتر از مسائل جناحی و سیاسی نگاه کنند؛ اقتصاد که جناح نمی‌شناسد! وقتی اقتصاد جناحی می‌شود، همان بلایی سر مملکت می‌آید که امروز آمده است. ما کاری به جناح‌های سیاسی نداریم؛ می‌گوییم گردشگری را که امروز یکی از صنایع مهم دنیاست، حمایت کنید و توسعه دهید؛ ما امروز باید از کسانی که می‌خواهند برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری وارد رقابت شوند، برنامه بخواهیم. اگر برنامه‌ای ندادند، تکلیف روشن می‌شود و می‌فهمیم گردشگری نمی‌خواهند. طباطبایی در ادامه افزود: کسی که قرار است در دولت آینده، وزیر گردشگری شود، باید بداند بعد از کرونا چه می‌خواهد بکند. باید نقشه راه داشته باشد. باید معاون و مدیرانش را با ملاک‌های مشخص و راهبردی انتخاب کند. باید کارشناسان ارشدی را که برای صنعت گردشگری تصمیم می‌گیرند، از حالا بشناسد؛ این کارشناسان ارشد چه کسانی خواهند بود؟ همین هایی که حالا هستند؟! او عدم هماهنگی دستگاه‌های مختلف در ارتباط با صنعتی فرابخشی مانند گردشگری را یکی از معضلات مهم این صنعت برشمرد و توضیح داد: بحث پیوست‌های گردشگری که مطرح شد در اینجا بسیار اهمیت دارد؛ باید به همه دستگاه‌ها در برنامه ابلاغ شود که ضرورتاً پیوست گردشگری داشته باشند. مثلاً وقتی که وزارت راه دارد یک کار بزرگ انجام می دهد، پیوسته گردشگری آن هم مانند سایر پیوست‌ها باید مشخص باشد. وقتی دستگاه‌ها پیوست گردشگری داشته باشند، معنایش این است که مثلاً به وزارت رفاه بگوییم هتلداران تا پایان کرونا بر نمی‌گردند؛ در حالی‌که بقیه بخش‌ها بر می‌گردند و وارد بازار می‌شوند. پیوست گردشگری از بسیاری از خسارت‌ها و بازدارندگی‌های این صنعت پیشگیری خواهد کرد. عضو جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در بخشی از اظهارات خود توضیح داد که اگرچه به بدنه وزارتخانه انتقادات زیادی دارد اما این انتقاد معنایش نفی تلاش‌های انجام‌شده نیست: کسانی هم بودند که فعالیت‌های زیادی کردند و این، نباید نادیده گرفته شود؛ مثلا آقای دکتر تیموری در این مدت تلاش‌های زیادی کردند؛ ولی حرف ما این است که با بدنه فعلی گردشگری در وزارتخانه ما راه به جایی نخواهیم برد. اگر می‌خواهیم صنعت گردشگری را به اهدافی که برای آن متصور شده‌ایم، نزدیک کنیم، برای اولین بار باید آدم‌های صنعت وارد وزارتخانه شوند. کسی که برای هتلدار تصمیم می‌گیرد باید هتلداری را بشناسد. باید متوجه باشد که وقتی تصمیم اشتباه می‌گیرد، هزینه آن را کسان دیگری می‌پردازند. رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان یزد در پایان درخصوص وضعیت صنعت گردشگری و هتلداری در این استان هم گفت: گردشگری یزد عمدتاً بر پایه گردشگری تاریخی و فرهنگی بنا شده و به این دلیل در کرونا بیشترین لطمه را خورده است و باید نگاه ویژه‌ای برای احیای گردشگری تاریخی فرهنگی به وجود بیاید. انشاالله بعد از کرونا برگشت خوبی داشته باشیم و سرمایه گذاران و فعالان این عرصه حفظ شده باشند. با وضعیت موجود که بخشی از بدنه کارشناسی ما از این صنعت خارج شده‌اند، نگرانی وجود دارد که خدای ناکرده این روند ادامه پیدا کند! اگرچه من همکارانم را در این صنعت عاشق می‌بینم و می‌دانم که تا امروز عاشقانه جلو رفته‌اند و همه تلاش خود را به خرج داده‌اند. ما باید به فکر جلوگیری از خسارت بیشتر در این صنعت باشیم. امیدواریم با انجام واکسیناسیون هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود تا به روزهای خوب‌مان برگردیم.

ایجاد شده: 30/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
گردشگری در اولویت واکسیناسیون مصر

گردشگری در اولویت واکسیناسیون مصر

مسئولان گردشگری مصر به منظور احیا و ارتقای گردشگری این کشور، واکسیناسیون کارکنان و فعالان صنعت گردشگری را در اولویت قرار داده‌اند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، " خالد العنانی " وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «این کشور واکسیناسیون کارکنان بخش گردشگری را برای حمایت از بهبود و بازگشایی این صنعت در اولویت قرار داده است و در آستانه اعلام واکسیناسیون کامل دو منطقه تفریحی مهم در ماه جاری است.» او افزود: «در حالی که صدمات ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ به بدنه صنعت گردشگری مصر هنوز التیام نیافته است، این بخش در ماه‌های اخیر شاهد رشد خوبی بوده است و این روزها تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان به مراکز تفریحی در امتداد دریای سرخ و سواحل مدیترانه می‌روند.» وزیر گردشگری و آثار باستانی گفت: «ما کارکنان و فعالان صنعت گردشگری را که یک بخش ضروری برای اقتصاد مصر است در اولویت واکسیناسیون قرار خواهیم داد.» او در حاشیه یک کنفرانس درباره صنعت سفر در دبی گفت: «در ماه مه من همراه با وزیر بهداشت، دستور واکسیناسیون کامل کارکنان مصری در هتل‌ها، استراحتگاه‌ها، مشاغل مرتبط با گردشگری و رستوران‌ها در استان سینای جنوبی و امتداد دریای سرخ را اعلام خواهم کرد. حدود ۶۵ درصد از گردشگرانی که به مصر سفر می‌کنند، به همین مقاصد ساحلی می‌روند.» العنانی گفت که در ادامه سایر نقاط توریستی مانند لوکسور، اسوان و قاهره، محل اهرام جیزه و موزه‌های بزرگ، وارد این طرح واکسیناسیون گردشگری خواهند شد. به گفته مقامات، مصر که تقریباً ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد، حدود یک میلیون دوز واکسن مصرف کرده است. حدود دو میلیون نفر در صنعت گردشگری یا سازمان‌های مرتبط با آن در مصر کار می‌کنند. مصر علاوه بر اهرام و معابد فرعونی خود، به دلیل داشتن استراحتگاه‌های ساحلی بی‌نظیر خود نیز شهرت دارد. به گفته العنانی، پس از ضررهای بزرگ و پیوسته به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخش گردشگری در حال قدم برداشتن به سوی رشد و پیشرفت است. او همچنین گفت: «مصر در ماه آوریل از ۵۰۰ هزار گردشگر استقبال كرد كه در مقایسه با ژانویه بیش از دو برابر شده است. در نیمه دوم سال گذشته ماهانه فقط ۲۰۰ هزار گردشگر به مصر سفر کرده بودند. البته مهم این است که حالا ما با یک منحنی رو به بالا برای گردشگری مواجهیم.» وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر افزود: «امیدواریم با گشودن مسیرهای گردشگری از سوی برخی کشورها و کاهش محدودیت‌های کرونایی، از جمله در کشورهای عربی، اروپا و روسیه، در آینده نزدیک، تعداد گردشگران ورودی دوباره افزایش یابد. بازگشت و احیای گردشگری در مصر فقط به ما بستگی ندارد، بلکه تصمیمات کشورهای دیگر نیز در این امر تاثیرگذار خواهد بود.» قاهره به امید احیای بخش گردشگری که در اثر ناآرامی‌های سیاسی در سال‌های گذشته آسیب دیده بود، در ماه‌های اخیر دست به چندین اکتشاف بزرگ باستان‌شناسی زده است. در حالی که این صنعت برای سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بازدهی تقریباً ۱۳ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است، تحت تأثیر بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ آسیب شدیدی دیده است. ارقام رسمی کاهش بیش از ۲۰ درصدی درآمد را برای اواسط سال ۲۰۱۹ تا اواسط سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهند. مصر پس از بستن مرزهای خود در ماه مارس سال گذشته، در ماه ژوئیه دوباره درهای خود را به روی گردشگران خارجی گشود. البته بازدیدکنندگان باید نتیجه منفی تست PCR خود را ارائه بدهند.

ایجاد شده: 30/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
تلاش مجدانه برای بازگشایی مرزها منطبق بر پاسپورت واکسن

تلاش مجدانه برای بازگشایی مرزها منطبق بر پاسپورت واکسن

به گزارش هتل نیوز و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی " ولی تیموری " به منظور تبیین اقدامات و برنامه‌های جاری حوزه گردشگری گفت: «به دنبال دریافت مصوبه فعالیت واحدهای گردشگری و فعالان این حوزه از ستاد ملی کرونا در پیش از تعطیلات نوروزی و تلاش برای روشن نگاه داشتن چراغ کسب‌و‌کارهای این حوزه به عنوان اقدامی موثر، وارد نیمه دوم فروردین ماه و ایام پیک کرونا و سپس ماه مبارک رمضان شدیم که پیش از این نیز زمان رکود این حوزه به شمار می‌آمده است. در نتیجه با استمرار فعالیت در فضای حاکم ایجاد شده به سبب شدت انتشار ویروس کرونا شامل محدودیت‌ها و سختگیری‌های موجود، برنامه‌های معاونت در دو بخش به صورت همزمان مورد پیگیری قرار گرفت.» وی افزود: « بخش نخست در شرایط اعمال شده سختگیری‌های روزافزون، تمرکز بر استمرار حمایت‌های دولتی از کسب‌و‌کارها و فعالان گردشگری بوده است. بر این اساس طبق تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیار انجام شده، صنعت گردشگری در کنار ۴ رسته شغلی آسیب دیده از بحران انتشار ویروس کرونا شامل مشاغل مربوط به حمل‌و‌نقل، ورزش و هنر و سینما که ضرورت بر استمرار حمایت داشت، قرار گرفت. این در حالیست که پیش از این گردشگری در گروه گسترده‌تر ۱۴ رسته شغلی قرار داشت و این ارتقا، امکان و الزام کسب حمایت‌های بیشتر را سبب شد.»  وی با اشاره به اینکه بر این اساس تلاش کردیم تا کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مدیریت کرونا و بخش‌های تصمیم‌ساز در این حوزه را به منظور دریافت حمایت‌های بیشتر و استمرار پشتیبانی‌ها متقاعد کنیم، گفت: «از این رو بسته حمایتی تلفیقی جدید مشتمل بر دو بخش مشترک اشتغال‌محور و بنگاه‌محور برای کسب‌و‌کارهای حوزه گردشگری در کارگروه بررسی آثار اقتصادی کرونا تنظیم شد و بخش‌هایی از جمله حمایت های بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای مربوط به کسب وکارهای حوزه گردشگری را پوشش داد.» تیموری خاطرنشان کرد: «در بخش بانکی با تصویب دستورالعمل مربوطه مواردی نظیر امهال تسهیلات فعالان گردشگری تا پایان شهریورماه اجرایی شده و تلاش کرده‌ایم که هیچ‌گونه جریمه و سودی نیز به امهال صورت گرفته تعلق نگیرد. از سویی دیگر در بخش بانکی رفع سوءاثر چک برگشتی و نیز ادامه پرداخت تسهیلات ۱۲ درصد در دستور کار قرار گرفت تا هم متقاضیان جدید و هم افرادی که پرونده‌شان نزد بانک بوده است و روند آن متوقف شده بود، از این امکان بهره‌مند شوند . همچنین بخش دیگر نیز شامل بخشش جرایم مالیاتی بوده است که امهال پرداخت آن پس از تصویب نهایی، در بازه سه تا شش ماه محقق خواهد شد.» معاون گردشگری یادآور شد: «همچنین در بخش بیمه‌ای بسته حمایتی جدید مذکور امهال حق بیمه سهم کارفرمایی نیز در دستور کار قرار گرفته است، از این رو اعطای یارانه حق بیمه برای بنگاه‌های بالای ۱۰ نفر اشتغال و ارائه یارانه دستمزد برای بنگاه‌های کمتر از ۱۰ نفر اشتغال، پیش‌بینی شده است. این در حالی است که در کنار بحث‌های سه گانه بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی اقداماتی نظیر تمدید مجوزها و بخشودگی اجاره بهای اماکن اجاره‌ای تحت تملک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز محقق شده است. اینها مواردی به شمار می‌آید که در قالب بسته تلفیقی آماده شده است و به زودی پیرو برگزاری جلسه ستاد کرونا در هفته پیش رو، ابلاغ و اجرایی می‌شود.» معاون گردشگری همچنین بخش دوم اقدامات جاری حوزه گردشگری را تلاش برای بهره‎مندی از فرصت بازگشایی مرزها با پذیرش گردشگران واکسینه شده اعلام کرد و گفت: «در حال حاضر رایزنی‌ها برای بازگشایی‌ها در ابعاد داخلی و بین‌المللی را آغاز کرده‌ایم. از جمله یکی از موضوعاتی که به شدت پیگیر آن هستیم و در کمیته‌های مختلف دنبال‌کننده آن بوده‌ایم، اجازه ورود به اتباع کشورهایی است که واکسینه شده‌اند و به نوعی تهدید و نگرانی برای جامعه ایرانی ایجاد نمی‌کنند. این پیشنهاد ازطریق مکاتبه با وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و شخص رییس محترم جمهور انجام شده است.» وی خاطر نشان کرد: «پیش‌بینی ما این است که در آینده نزدیک مقاصد مختلف گردشگری جهان از جمله اتحادیه اروپا با رویکرد پاسپورت واکسن، درهای کشورهای خود را به سوی گردشگران بین‌المللی باز خواهند کرد وما نیز باید از جریان حاکم، امکان بهره لازم را فراهم کنیم.»   معاون گردشگری ادامه داد: «موضوع در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا ویژه فعالان گردشگری نیز از طریق دو مسیر وزارت بهداشت و شرکت‌های تولیدکننده واکسن داخلی در حال پیگیری است که این اقدام نیز می‌تواند به عنوان فعالیتی موثر در آماده‌سازی زمینه لازم برای پذیرش گردشگران خارجی موثر واقع شود.» تیموری تاکید کرد: «در کنار اقدامات مذکور تلاش کرده‌ایم تا با اطلاع‌رسانی و آموزش به فعالان و واحدهای گردشگری به منظور رعایت پروتکل‌ها امکان تحقق سفرهای هوشمند را سبب شویم. به این منظور انجام فعالیت‌های گردشگری در داخل کشور به صورت محدود و برنامه‌ریزی شده با رعایت پروتکل‌ها ادامه دارد.» معاون گردشگری همچنین در تشریح بخش‌های دیگری از اقدامات و برنامه‌های کنونی این حوزه اظهار کرد: «در کنار اقدامات صورت گرفته، یک سری الزامات و اقدامات را نیز به تبع آغاز سال جدید در دستور کار داشته‌ایم که برنامه‌ریزی و تامین بودجه برای به پایان رساندن پروژه‌های ملی در دست اقدام همانند برنامه ملی توسعه گردشگری، برند ملی گردشگری، حساب‌های اقماری گردشگری و نظام جامع آموزشی را با در نظر گرفتن نزدیک شدن به پایان دولت و رعایت زمان‌بندی نهایی در دستور کار قرار داده‌ایم.»   تیموری همچنین تلفیق دو معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری وزارت و تغییرات اعمال شده در چارت حوزه گردشگری را نیز یکی دیگر از اقدامات بنیادین و کارشناسی طی دو ماه گذشته مطرح کرد و گفت: «ممزوج شدن دو بخش معاونت گردشگری و معاونت سرمایه گذاری وزارت به دلیل خلا‌های قانونی، نبود مدیریت واحد و یکپارچه و افزایش تمرکز انجام گرفت تا به تبع آن در ساختار چارت جدید امکان همپوشانی گسترده همه ابعاد و زوایای صنعت گردشگری کشور محقق شود.» معاون گردشگری با اشاره به اینکه به منظور اعمال و فراهم آوردن زمینه اجرایی تغییرات مذکور تلاش‌ها و ساعت‌ها اقدام کارشناسی صورت گرفته است، یادآور شد: «با این نگاه شرح وظایف، تقسیم کار، چارت سازمانی جدید برای معاونت گردشگری ترسیم و دفاع شد. مدیران مربوطه نیز با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و امکانات موجود برنامه‌های خود را ارائه و نهایتا نیروهای این دو حوزه در معاونت گردشگری مستقر شدند و در چارچوب و ساختار جدید کار خود را آغاز کردند. نهادینه کردن چارت جدید موضوع مهمی بوده تا خلاها طبق چارچوب‌های حقوقی هماهنگ شود و در قالب یک بخش متمرکز همه فعالیت‌های حوزه گردشگری در بخش سخت افزاری و نرم‌افزای به سوی جلو حرکت کند.» تیموری همچنین در پایان از استمرار فعالیت جاری حوزه گردشگری علیرغم شرایط بحران کرونا خبر داد و گفت: «تلاش به منظور برگزاری تورهای آشناسازی ضابطه‌مند و رایزنی با کشورهای هدف گردشگری با برگزاری کمیته‌های فنی، بخش دیگری از امور جاری و مهم معاونت گردشگری به شمار می‌آید که برگزاری تورآشناسازی برای فعالان و افراد موثر در گردشگری روسیه و اجرای وبینارهای اخیر با کشورهایی از جمله گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و ایتالیا نمونه‌هایی از آن به شمار می‌آید.»

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
درخواست وزرای ۸ کشور اروپایی برای سبز کردن سوخت هواپیما

درخواست وزرای ۸ کشور اروپایی برای سبز کردن سوخت هواپیما

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، هفته گذشته وزیران کشورهای دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، لوگزامبورگ، هلند، اسپانیا و سوئد نامه‌ای را تحت‌عنوان درخواست تامین سوخت‌ پایدار به امضا رساندند و تحویل اتحادیه اروپا دادند. در این درخواست به‌طور ویژه بر تامین سوخت سبز biofule و e-Fule به‌عنوان سوخت‌های جایگزین تاکید شده، البته این درحالی است که سهم این دو نوع سوخت در مجموع به ۵صدم درصد سوخت جت هم نمی‌رسد. در این در خواست آمده است: «سوخت هوایی پایدار «SAF» نقش مهمی‌ در کاهش ردپای کربن در صنعت هواپیمایی طی دهه‌های آینده خواهد داشت. همچنین استفاده از این سوخت‌ها از طریق مخلوط کردن با سوخت‌های فعلی امکان‌پذیر است. زیرساخت‌های فعلی فرودگاه‌های کافی هستند و فقط باید تغییرات اندکی را بپذیرند اما لازم است دستور مخلوط کردن این سوخت‌ها خیلی زود ابلاغ شود. ما به‌عنوان وزرای کشورهای‌های اروپایی، استفاده از SAF را ازجمله اقدامات اثربخش در دستیابی به کاهش اثرات اقلیمی در بخش هواپیمایی، حتی در کوتاه‌مدت می‌دانیم. به‌رغم پاندمی کنونی و تاثیرات بی‌سابقه آن در صنعت هواپیمایی، لازم است تاکید ویژه‌ای بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته‌ باشیم. البته درصورت اصلاح روند فعلی در آینده از لحاظ اقتصادی دچار عقبگرد نخواهیم شد. برای دستیابی به اهداف محیط‌زیستی که در اروپا برای انعطاف‌پذیری و پایدارمحورتر بودن صنعت هواپیمایی درنظر گرفته شده، باید سرعت بیشتری به روند اصلاح استفاده از سوخت‌ها داده شود.» این وزرا اعلام کردند از تصمیمات اتحادیه اروپا حمایت خواهند کرد تا سوخت‌های SAF عرضه شوند و تقاضای مطلوبی هم داشته باشند و درنهایت به معیارهای توسعه اقتصادی پایدار در این صنعت اعتبار بخشند. در این بیانیه طرح «ReFuelEU» به معنی استفاده از سوخت‌های جدید در اروپا مطرح شده است که چارچوبی را برای کاهش انتشار کربن در صنعت هواپیمایی تعیین می‌کند. قرار است براساس این چارچوب‌ها قوانینی تا پایان سال ۲۰۲۱ برای سوخت صنایع هوایی در اروپا درنظر گرفته شود. در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: «پتانسیل سوخت‌های سنتتیک علاوه‌بر بیوفیول‌ها کاملا واضح و مشخص است. چالش اصلی ایجاد انگیزه و الزام برای فعال‌سازی چشم‌اندازی بلندمدت و روشن است. دستور استفاده از SAF می‌تواند به بازار سیگنال‌های صحیحی را ارسال کند.» در ادامه آنها از اتحادیه اروپا درخواست کردند با یک برنامه مالی اقدام به جذب سرمایه‌ برای حمایت از سوخت‌های پایدار هوایی ازجمله سوخت‌های سنتتیک از طریق یارانه و مشوق‌ها کنند. امضاکنندگان این درخواست رسمی؛ بنی‌ انگلبرشت، وزیرحمل‌ونقل دانمارک، تیمو هاراکا؛ وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات فنلاند، ژان‌باتیست ژیببری؛ وزیر امور حمل‌ونقل فرانسه، آندریاس شوئر؛ وزیر زیرساخت‌های دیجیتال و حمل‌ونقل آلمان، فرانسوا باوش؛ وزیر حمل‌ونقل و فعالیت‌های عمومی لوکزامبورگ، کورنلیا ون نیوآنهایزن؛ وزیر زیرساخت و مدیریت آب هلند، پدرو ساورا؛ وزیر امور حمل‌نقل اسپانیا و کارل توماس انرژیوت؛ وزیر زیرساخت‌های سوئد هستند. درخواست این وزرا حرکت قاطعانه‌ای برای وضع قوانین جدید در سوخت مصرفی جت در اروپا خواهد بود.

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
طرح مسقط جهت تقویت صنعت گردشگری؛ عمان ویژن ۲۰۴۰

طرح مسقط جهت تقویت صنعت گردشگری؛ عمان ویژن ۲۰۴۰

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، عمان ویژن ۲۰۴۰ به ترسیم چشم‌اندازی از آینده‌ گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ می‌پردازد. صنعت گردشگری برای اکثر کشورهای جهان از اهمیت یکسانی برخوردار بوده و سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد. گردشگری یک صنعت بزرگ است که خدمات متعددی را ارائه می دهد و مقدار زیادی درآمد برای یک کشور ایجاد می کند - چه شخصی در داخل کشور سفر کند یا خارج از کشور. عمان یک کشور آسیایی عربی است که در شبه جزیره عربستان واقع شده است. بر اساس گزارشات ارائه شده جهانگردی به یکی از بزرگترین صنایع در عمان در آینده نزدیک تبدیل می شود. بسیاری از شاخص های اقتصادی پیش بینی کرده اند که تولید ناخالص داخلی عمان ۳.۵٪ در حال رشد بوده که بخش گردشگری سهم فوق العاده ای دارد در این مورد دارد. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط گروه تجارت آکسفورد؛ صنعت گردشگری عمان از سایر بخشهای اقتصادی موجود در کشور در آینده نزدیک پیشی خواهد گرفت و بیش از نیمی از مدیران تجاری شرکت کننده بر این باورند که گردشگری بانفوذترین بخش در تنوع بخشیدن به اقتصاد عمان است. طرح «عمان ویژن ۲۰۴۰» و تقویت بخش گردشگری عمان کشور عمان در سال ۲۰۱۵ باهدف ساختن آینده‌ای روشن در زمینه‌های صنعت گردشگری عمان و ارتقای شرایط اقتصادی و اجتماعی، برنامه‌ی بیست‌وپنج‌ساله‌ای را بانام «عمان ویژن ۲۰۴۰» تعریف کرد. در واقع این برنامه‌ به ترسیم چشم‌اندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ می‌پردازد و آنچه که در این طرح اهمیت دارد مشارکت همه‌جانبه‌ افراد جامعه برای پیشبرد اهداف کشور است که در آخر منجر به تحقق کامل چشم‌اندازهای گردشگری و ارتقای شاخص‌های زندگی در عمان برای مهاجران و البته شهروندان این کشور خواهد شد. عمان ویژن ۲۰۴۰ بر سه پایه اصلی استوار است: ۱- مردم و اجتماع: تقویت سلامت و رفاه خانواده؛ حمایت از هویت و میراث عمانی؛ توسعه توانایی‌های فنی و کارآفرینی ملی ۲- اقتصاد و توسعه‌ی اقتصادی: ایجاد تنوع اقتصادی و مشارکت با بخش‌های خصوصی؛ توسعه استانداردهای کشور؛ حفظ پایداری محیط زیست؛ ایجاد زیرساخت‌هایی در سطح کلاس جهانی و طراحی شهرهای مدرن و قابل‌سکونت ۳- حاکمیت عمان؛ بهبود اثربخشی حاکمیت و قوانین حکومتی. ابتکارات ارتباطی بخشی اساسی در ارتباطات و استراتژی مشارکت ذینفعان بوده که توسط سازمان و کمیته پیگیری نظارت می شود. این استراتژی به عنوان بخشی از پروژه عمان ویژن ۲۰۴۰ به دنبال رهنمودهای سلطنتی سلطان قابوس برای تدوین چشم انداز آینده با توجه به اجماع گسترده جامعه و مشارکت همه بخشهای اجتماعی ارائه می شود. ابتکارات ارتباطی چشم انداز عمان ویژن ۲۰۴۰ برای اطمینان از مشارکت کامل همه بخشهای مرتبط و تقویت نقش شرکای استراتژیک در ایجاد چشم انداز از طریق تعدادی از ارزشهای ارتباطی طراحی شده است. ابتکارات ارتباطی چندین بخش اجتماعی به ویژه جوانان، بخش خصوصی و جامعه محلی در استان ها، کودکان و رسانه ها را هدف قرار داده است. «مجمع چشم انداز آینده» بخشی جدایی ناپذیر از پروژه چشم انداز آینده عمان ویژن ۲۰۴۰ است. اهداف مجمع چشم انداز آینده: برجسته کردن روندهای جهانی، منطقه ای و ملی آینده در رابطه با موضوعات مورد علاقه جامعه عمانی؛ شناسایی مضامین کلیدی و تدوین سناریوهای آینده از آمادگی چشم انداز ۲۰۴۰ عمان؛ افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت آینده؛ دستیابی به راه حلهای خلاقانه برای غلبه بر چالشهایی که سلطنت ممکن است در تضمین تداوم شکوفایی، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی خود تا سال ۲۰۴۰ با آنها مواجه باشد. در کنار افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی و افزایش تعدا گردشگران، استراتژی‌های عمان ویژن ۲۰۴۰ به‌دنبال ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری است که طبق برنامه‌ریزی‌های دولت و اجرای طرح «عمانی‌سازی» ۷۵ درصد از این شغل‌ها به اتباع عمانی تعلق خواهد یافت. یکی از عواملی که موجب افزایش اشتغال‌زایی و جذب گردشگران خارجی می‌شود، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری استکه دولت عمان به این مهم توجه ویژه دارد. طرح‌های راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان افزایش هتل‌ها و توسعه امکانات مقاصد گردشگری عمان نه‌تنها موجب ارتقای بازارهای گردشگری داخلی این کشور خواهد شد؛ بلکه کشور عمان را به‌عنوان یک مقصد گردشگری جهانی به گردشگران بین‌المللی معرفی خواهد کرد. دولت عمان در راستای توضیح این برنامه، از احداث مجموعاً ۸۰ هزار اتاق که شامل ۳۳،۳۷۳ اتاق در هتل، ۲۹،۲۸۷ اقامتگاه تفریحی و ۱۷،۲۶۲ اتاق خبر داده است. یکی دیگر از طرح های راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان ایجاد بسترهای تعامل فرهنگی میان گردشگران با مردم عمان و توسعه کیفیت و امکانات سایت‌های طبیعی این کشور است. در واقع دولت عمان به‌دنبال آن است تا علاوه بر تشویق گردشگران برای بازدید از عمان، مقدمات ارتقای تجربه سفر آن‌ها را در این کشور فراهم کند. دولت عمان با شناسایی پنج نوع سایت طبیعی در مناطقی همچون حیات‌وحش، کوه‌ها، وادی‌ها، بیابان‌ها و سواحل و تعیین چهارده زیرساخت توریستی در آن‌ها، در تلاش است تا این مناطق جدید و توسعه‌یافته را در سطح بین‌المللی به همه‌ی گردشگران جهان معرفی کند. جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز مهمترین طرح راهبردی عمان جهت تقویت صنعت توریسم این کشور است. جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تشویق آن‌ها برای سرمایه‌گذاری و آماده‌سازی زیرساخت‌های جدید گردشگری در اولویت همه امور قرار دارد و مقدمات توسعه گردشگری عمان را فراهم خواهد کرد. جذب شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی و لغو الزام اخذ ویزا برای سفر به عمان، از دیگر طرح‌هایی است که در استراتژی‌های گردشگری این کشور اهمیت داشته و هم‌اکنون با لغو روادید (ویزا) برای شهروندان ۱۰۳ کشور از جمله ایران، بخشی از این برنامه نیز به حقیقت پیوسته است. در نهایت توصیه هایی ها با هدف بهبود و تشویق بخش گردشگری عمان مطرح می شود: این کشور باید هتل های خود را در مناطق مختلف گسترش دهد. کارآفرینان محلی باید ساخت هتل های خود را در مناطق شهری نیز شروع کنند. وزارت گردشگری باید چندین سیستم عامل رسانه اجتماعی دیگر را برای تشویق بخش گردشگری طراحی کند. هتل های موجود باید سیاست ها و خدمات خود را بهبود بخشند تا در صنعت گردشگری کارآمد شوند. دولت عمان باید سیاست های مربوط به بخش گردشگری و توریست را بهبود بخشد و گردشگری عمان را از طریق چندین رسانه به بازار عرضه کند. منبع | تحلیل بازار

ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 25/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
انتقاد شدید فعالان گردشگری از سه وزارتخانه

انتقاد شدید فعالان گردشگری از سه وزارتخانه

فعالان گردشگری با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا، سیاست وزارتخانه‌های امور خارجه و بهداشت را در محدود کردن ویزای ایران به چالش کشیدند و از رها کردن نیروهای متخصص گردشگری به حال خود گله کردند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کوچ بزرگ متخصصان گردشگری، وام‌های حمایتی که به بدهکاری کلان گردشگری تبدیل شده، دخالت‌های بخش دولتی در امور بخش خصوصی، واگذاری مسؤولیت نمایشگاه‌های خارجی با دستور حاکمیتی، ماجرای مقاومت بدنه وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای عمان و بی‌توجهی به گردشگری از جمله مباحث و دغدغه‌هایی بود که فعالان گردشگری در گفت‌وگویی حدودا پنج‌ساعته در کلاب‌هاوس، با حضور تعدادی از رؤسای تشکل‌های خصوصی به بحث گذاشتند. در این گفت‌وگوی چالشی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نوعی تنها مدیر دولتی حاضر بود که خود نیز نسبت به بی‌توجهی‌های حاکمیت به موضوع گردشگری انتقاد کرد. امیدوارم یک رفت و روب اساسی انجام دهیم " حرمت‌الله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ، در این گفت‌وگو که با موضوع «کوچ شغلی متخصصان گردشگری» برگزار شد، تخمینی گفت: مجموع نیروی انسانی که مستقیم در گردشگری شاغل است احتمالا به بیش از ۱۲۰ هزار نفر برسد که اکنون نیمی از آن‌ها از صنعت گردشگری خارج شده‌اند. ما بیشتر از ۵۰ درصد نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت را از دست داده‌ایم که بازگرداندن آن‌ها سخت خواهد بود. تقاضای ما این است که اجازه دهند بخش خصوصی کار کند. تشکل‌های خصوصی هم باید توجه کنند تا ید واحد نشوند نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند. او ادامه داد: گردشگری لطمه بزرگی خورده، در همه دنیا از آن حمایت شده است، ولی اینجا پای این صنعت را گرفته‌ایم و کشان‌کشان می‌بریم که زخم دیگری به آن وارد شود. رفیعی همچنین از ورود و نفوذ بخش‌های غیرمرتبط به حوزه گردشگری انتقاد کرد و با اشاره به توافق وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای برخورد انحصاری در صدرو ویزای ایران و محدود کردن آن فقط به بیماران خارجی، اظهار کرد: صدور ویزای توریستی بیشتر از یک سال است که متوقف شده و درحال حاضر ویزا فقط برای شرکت‌های تسهیل‌گر وزارت بهداشت صادر می‌شود. بررسی کنید افرادی که ویزای درمانی ایران را درخواست کرده‌اند، برای چه به ایران آمده‌اند. امیدوارم روزی در محکمه‌ای پاسخگو باشند. وی اضافه کرد: به بهانه نام‌های مختلفی که روی گردشگری گذاشته‌اند، همه دستگاه‌ها وارد این حوزه شده‌اند؛ از وزارت ورزش گرفته تا بهداشت. هر گردشگری که به ایران می‌آید قطعا برای سلامت روان خود سفر کرده، پس یعنی کار آن را باید وزارت بهداشت انجام دهد!؟ این دخالت‌ها مخل درآمد اقتصادی گردشگری و معضلی برای ما شده است. او با اشاره به اظهارات رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در همایش دانشگاه امام صادق درباره فرایند جذب بیمار خارجی، اظهار کرد: آیا همه آن دغدغه‌هایی که وزارت بهداشت برای بیمار خارجی دارد و از قبل تا بعد از سفر، وضعیت او را رصد می‌کند، برای بیمار ایرانی هم دارد؟ رفیعی مدعی شد: شواهد و گزارش‌ها نشان می‌دهد این وزارتخانه بیشتر دنبال کسب‌وکار و منافع مادی خود است. او عملکرد معاونت گردشگری در دوران کرونا را نیز به نقد کشید و بیان کرد: به نظرم این معاونت دغدغه‌ای برای کار ندارد و اتفاقا دنبال آینده کاری خود با پایان عمر دولت است. متاسفانه در این دوران سخت، به اندازه ارزنی به گردشگری کمک نشده است. چه حمایتی کردند؟ چه وامی دادند؟ همه بدهکارتر شده‌اند. از اول هم گفته بودم که این وام عده‌ای سودجو را پروار می‌کند. قبول داریم که متولی توان حمایت ندارد. به هر حال، باید این یکی دو ماه را صبر کنیم و امیدواریم جاروی خوبی دستمان باشد تا بعد یک رفت و روب اساسی انجام دهیم. او سپس با این شعر که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»، گفت: ما نباید از دولت خواهش کنیم که به گردشگری کمک کند، بخش خصوصی باید دستور بدهد، با استدعا کار پیش نمی‌رود. تا بخش خصوصی به این نتجیه نرسد که ولی نعمت گردشگری است، وضع تغییر نمی‌کند و همه وزارتخانه‌ها برای ما تصمیم می‌گیرند. بی‌توجهی حاکمیت به گردشگری  " حسین اربابی " مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی ، که جزو مجموعه‌های اقماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار می‌آید، در دفاع از عملکرد این وزارتخانه در دوران کرونا با بیان این‌که هر کاری از دست این وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برآمده انجام داده است، مشکل را متوجه بی‌توجهی حاکمیت به صنعت گردشگری دانست و با ذکر یک مثال گفت: زمانی که می‌خواستیم ویزای ایران را برای عمان لغو کنیم، به شدت با بدنه وزارت امور خارجه درگیر بودیم، چون اعتقادی به این کار نداشت و عاقبت آقای ظریف و مونسان پشت درهای بسته، تفاهم‌نامه لغو ویزای ایران برای عمان را امضا کردند. او ادامه داد: تجربه ما نشان می‌دهد در مجموعه حاکمیتی هیچ اولویتی برای گردشگری وجود ندارد. همه می‌دانند کسب و کار گردشگری خراب است، اما آیا سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه کارمندان می‌گذرد؟ وقتی گفته می‌شود تعطیل کنید آیا دولت حاضر است درآمد بخش تعطیل گردشگری را تامین کند؟ واقعیت این است که اهمیتی ندارد. زمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوجه شدیم همه دستگاه‌ها از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کنند، ما هم گزارشی در حوزه خود تهیه کردیم و گفتیم اگر یک میلیارد یورو در این صنعت تزریق شود بسیاری از مشکلات را می‌توان حل کرد، اما آن درخواست ما در پیچ و خم آب و برق و نان گم شد. وقتی برنامه ششم توسعه را آماده کردند، هیچ اثری از گردشگری نبود، با کمک یکسری دلسوز صنعت گردشگری، چند ماده به این سند اضافه شد. اربابی نقد ظریفی هم به بخش خصوصی کرد و افزود: این بخش تنها است. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دولت است، یک گردشگر هم وارد نکرده. ما حلقه مفقوده داریم، با این حال فکر می‌کنیم سیاست‌مان عالی بوده است. این حلقه مفقوده در ارتباط با بخش خصوصی است. اعتقادم بر این است که سیستم معیوب است و بخش خصوصی از آنچه هست باید قوی‌تر شود تا بر دولت غالب شود. بخش خصوصی گردشگری باید رشد کند. رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در ادامه این اظهارات که با واکنش تند فعالان بخش خصوصی حاضر در این گفت‌وگو مواجه شد، گفت: دولت اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی بلند شود. همه گرفتاری ما از این است. پای ما را گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند بلند شویم. یک جا را درست می‌کنیم، در جای دیگر سنگ می‌اندازند. همین دولت که به بخش خصوصی انتقاد می‌کند چرا بیشتر گردشگر از کشور خارج می‌کند، مگر خودش مجوزهای آژانس‌ها را نداده است؟ خودش ۹۹.۵ درصد آژانس‌ها را خروجی کار کرده و نیم درصد را ورودی کار کرده است، حالا که سه‌هزار آژانس بنا به سیاست غلط بخش دولتی، در گردشگری خروجی فعال شده‌اند، ایراد می‌گیرد. دولت عامل این اتفاق بوده، نه بخش خصوصی. اربابی هم در پاسخ گفت: اصلا همین پافشاری و مطالبه‌گری بخش خصوصی باعث شده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه مربوط به صدور مجوز را اصلاح کند و فرآیند صدور مجوز آژانس را تغییر دهد. وقتی مطالبه از سوی بخش خصوصی قوی باشد، دولت در مقابل مجبور به سر خم کردن است. رفیعی به این اقدام هم اعتراض کرد و سوال پرسید بخش خصوصی کجای تدوین چنین بخشنامه‌ای بوده است، و در ادامه گفت: زمانی که برنامه گردشگری را به مجلس دادند، این نمایندگان مجلس بودند که به بخش خصوصی خبر دادند. آن برنامه از نظر ما هیچ ارزشی ندارد، وقتی در تدوین آن هیچ نظری از ما گرفته نشده است. " ابراهیم پورفرج" رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ، نیز در ادامه درباره دخالت دولت در گردشگری، گفت: زمانی برگزاری نمایشگاه‌های خارجی بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و این جامعه تقسیم مسؤولیت شده بود، اما چرا سال ۹۸ با زور و دستور حاکمیتی همان چند نمایشگاه را از ما گرفتند و به یک شرکت دیگر دادند، نمایشگاه هم برگزار نشد و پول آژانس‌ها را هم بعد از دو سال هنوز برنگردانده‌اند. این همان دخالتی است که پای ما را گرفته. بعد از ۴۰ سال چه پیش‌بینی‌هایی برای مدیریت بحران شده؟ " سهراب شرفی" از اتاق بازرگانی استان فارس  نیز گفت: بخش خصوصی به اندازه‌ای که قوانین اجازه داده، سرمایه‌گذاری کرده است. این وزارتخانه است که از ابزار و دانش باید استفاده کند. وزارتخانه‌ای که نمی‌داند چگونه از ابزار موجود استفاده کند، وجودش چه معنایی دارد؟ وزارتخانه باید در بدنه دولت قدرت داشته باشد که جریان را هدایت کند. این وزارتخانه که تازه متولد شده و گرفتار پیچیدگی‌های چند ده ساله نیست، از آن انتظار می‌رود در مجلس با قدرت و شهرت بیشتری حضور پیدا کند و بتواند صنایع دیگر را متقاعد کند که روی گردشگری تاثیر بگذارند. او استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را زیر سوال برد و افزود: از زمانی که سازمان به وزارت تبدیل شده هیچ برنامه و استراتژی توسعه‌ای نداشته و تحولی ایجاد نکرده است. اگر ۵۰ درصد آن نگاهی که در ترکیه و مالزی به گردشگری دارند، در ایران وجود داشت وضع ما این‌گونه نبود و این صنعتِ ارزشمند به کما نمی‌رفت. " محمدرضا اکبری " کارشناس ارشد و پژوهشگر گردشگری ، نیز این سوال را پرسید که بعد از گذشت ۴۰ سال چه پیش‌بینی‌هایی برای مدیریت بحران در گردشگری شده است، و در ادامه گفت: با این‌که سند راهبردی توسعه گردشگری اوایل همه‌گیری کرونا تصویب شد، ولی متاسفانه در آن، برنامه‌ای برای مدیریت بحران درنظر گرفته نشده است، چه از جانب بخش خصوصی و دولتی. ما سال‌هاست در حوزه گردشگری کار می‌کنیم و همیشه نقد کرده‌ایم حالا باید راه‌کاری برای خروج از بحران داشته باشیم. او درباره مطالبه بخش خصوصی برای مذاکره با ستاد ملی کرونا با هدف تغییر سیاست‌ها، اظهار کرد: وظیفه وزیر بهداشت دفاع از بهداشت کشور است، آقای نمکی مسؤول دفاع از گردشگری نیست. این موضوع به ما برمی‌گردد که تا کنون به کجا برنامه داده‌ایم و حقانیت خود را چگونه اثبات کرده‌ایم که اگر مردم سفر بروند به مشکل برنمی‌خوریم. اگر برنامه ‌داشتیم می‌توانستیم آن‌ها را قانع کنیم. " محمدرضا پوینده " مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی  متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیز درباره تعطیلی و بیکاری گسترده در گردشگری، اظهار کرد: وزارت بهداشت تصویر درستی از گردشگری ندارد، چرا سایر صنایع شاهد تعطیلی‌های گسترده نبودند، چون در سطح حاکمیت و دولت جایگاه تعریف‌شده‌ای دارند که حتی وزارت بهداشت هم نمی‌تواند مانع آن‌ها شود. او همچنین تبلیغات و بازاریابی گردشگری را نقطه صفر دانست و با طرح این سوال که در دوران کرونا، کدام دستگاه چه بازاریابی‌ای داشته است، گفت: بازاریابی گردشگری به حضور چند نمایشگاه خارجی و شرکت انحصاری ۱۰۰ آژانس واردکننده توریست محدود شده است. گردشگری باید به گفتمان ملی تبدیل شود. پورفرج، رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما سالی ۱۱ نمایشگاه خارجی می‌رویم که پول آن را خودمان می‌دهیم. دو سال پیش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت پول زمین را می‌دهد و ما غرفه را برپا کنیم. وقتی نمایشگاه برگزار شد و هزینه صرف‌شده را مطالبه کردیم، پول را ندادند. بازاریابی گردشگری وسیع‌تر از نمایشگاه است. بعضی از آژانس‌ها سالی ۲۰ سفر می‌روند تا شرکت خارجی را ببینند و گفت‌وگو کنند. نمایشگاه فقط یکی از ابزارهای کار ما است. بخش دولتی این را بداند، نمایشگاه ابزار خوبی برای بازاریابی گردشگری است. آیا در آلمان همه ۲۰۰ کشور که در نمایشگاه شرکت می‌کنند، اشتباه کرده‌اند و فقط ما درست فکر می‌کنیم که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را زیر سوال می‌بریم!؟ خروج ۹۰ درصد راننده‌ها از صنعت گردشگری " حسین بهرامی " مدیر یک شرکت خدمات حمل و نقل توریستی  هم با اشاره به موضوع این گفت‌وگو، اظهار کرد: از یک سال پیش، ۹۰ درصد نیروهای شاغل در بخش حمل و نقل گردشگری تغییر حرفه داده‌اند، وامی هم به این بخش تعلق نگرفته است. بیشتر ماشین‌ها هم اقساطی بودند که فقط سه ماه تعویق در پرداخت وام داشتند. این صنف که یادی هم از آن نمی‌شود، با همه زحمتی که برای آموزش راننده‌های ترمینالی آن کشیده بودیم، از بین رفته است. " سهند عقدایی " عضو جامعه تورگردانان  نیز با اشاره به دغدغه جهانی برای افزایش حجم تقاضای سفر در سال ۲۰۲۲، گفت: محرومیت مردم از سفر به مدت دو سال، واکسیناسیون و بازگشت به برجام، مجموعه عواملی است که احتمال افزایش تقاضا برای سفر به ایران را در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ مطرح کرده و به تبع آن، این نگرانی وجود دارد که با بی‌برنامگی اتفاقات سال ۹۲ تکرار نشود، که قیمت هتل‌ها با سرازیر شدن گردشگران به ایران، یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند و از سوی دیگر، با کمبود زنجیره تأمین خدمات مواجه شویم. باید از حالا فکری برای آینده داشته باشیم. همچنین " علیرضا رییسی" عضو جامعه هتلداران اصفهان ، نگاهی داشت به محدودیت‌هایی که در این استان بر اثر تصمیم‌های سلیقه‌ای اعمال شده است و گفت: با این‌که هتل‌ها در یک سال گذشته پروتکل‌ها را به‌درستی رعایت کردند و حتی کارت ایمنی تهیه شده، ولی متاسفانه اداره بهداشت با سیستم گردشگری جنگ دارد. از طرفی، اقساط وام‌ها که امهال نشد، مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است. اداره برق هم اگر یک ماه پول نگیرد، سریع برق هتل را قطع می‌کند. حمایت‌ها فقط در حد شعار بوده است. " امیرمسعود لوافان، عضو دیگر جامعه هتلداران اصفهان  نیز این سوال را مطرح کرد که بعد از کوچ متخصصان گردشگری چه اتفاقی خواهد افتاد و پروژه‌هایی که در پایه متوقف شده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، و در ادامه گفت: وزیری که در آینده می‌آید لطف کند کاری با تشکل‌های خصوصی گردشگری نداشته باشد و اجازه دهد کار کنیم. او با اشاره به توقف آموزش‌ها به‌ویژه در هتل‌ها همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی گردشگری ادامه داد: واکسن برای گردشگری خیلی مهم است و مشاغل این حوزه باید در اولویت قرار گیرند. چرا کارشناسِ هتل نباید واکسن بزند اما همان نیرو وقتی به کارخانه کنسروسازی می‌رود، واکسن می‌زند. وقتی همکاران ما می‌بینند در این حوزه آینده‌ای نیست، برای خروج از آن تردید نمی‌کنند. " محمدابراهیم لاریجانی " مدیرکل اسبق دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ، هم درباره خروج نیروهای متخصص از گردشگری، گفت: شنیده‌ام برخی از نیروها در املاک مسکن مشغول شده‌اند و کسی را که طعم پول املاک را چشیده باشد مگر می‌شود به گردشگری برگرداند؟  او همچنین خواست درباره افرادی که در بخش دولتی مانع فعالیت بخش خصوصی شده‌اند شفاف‌تر صحبت شود و گفت: بخش خصوصی از یک طرف از حمایت‌های دولت تشکر می‌کند و از طرف دیگر آن را عامل نفاق می‌داند. شفاف بگوید آن‌هایی که دست و پای این بخش را بسته‌اند چه کسانی هستند. " فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران  و دکترای اقتصاد گردشگری نیز گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضوع کرونا بسیار منفعل عمل کرد، اما تشکل‌ها چه کار شایسته‌ای انجام دادند؟ در تشکل‌ها یک‌دستی و یک‌صدایی نداشتیم. چرا وقتی وام حمایتی کرونا را دادند با علم به مشکلات بعد، بنگاه‌ها زیر بار آن تسهیلات رفتند و مقاومت نکردند؟ او درباره پیشنهاد انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی، بیان کرد: وزیر گردشگری باید از حالت شعاری خارج شود. تا وقتی گردشگری برای دولت دغدغه و اولویت نیست، وزیر چه از بیرون و یا دورن باشد، فرقی نمی‌کند. "عطا فرزام " از فعالان گردشگری  هم درخواست کرد انتظاری از بخش دولتی نداشته باشند و روی آینده متمرکز شوند، چرا که مذاکرات برجام، تغییراتی را در حجم تقاضای سفر به ایران ایجاد کرده است. او گفت: باید آمادگی پذیرش را پیدا کنیم. جدی فکر کنیم اگر با رشد زیاد گردشگر مواجه شدیم چه کنیم؟ اگر همان اتفاق برجام در سال ۹۲ دوباره تکرار شود چه برنامه‌ای داریم؟ همچنین " هومر برقانی" نماینده بازاریابی وازت گردشگری تایلند در ایران  پیشنهاد کرد روی ظرفیت گردشگری ایران بیشتر کار شود، در شرایطی که از دولت نمی‌توان انتظار حمایت و کمک داشت، همان‌طور که در چهار دهه اخیر کاری برای این صنعت نکرده است. بخش خصوصی فکری به حال گردشگری کند. پیشنهاد استفاده از سهمیه ویزای تجاری در شرایط توقف صدور ویزای توریستی برای برگزاری تورهای آشناسازی، خلاء آمار نیروی شاغل در گردشگری که سنجش اثر اقتصادی این صنعت را بی‌اعتبار کرده است، برنامه بخش خصوصی برای واکسیناسیون نیروی انسانی شاغل در این حوزه خارج از برنامه دولت، دستمزد راهنمایان و تلاش برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در کابینه بعدی توسط بخش خصوصی، از دیگر پیشنهادها و مباحثی بود که از سوی دیگر فعالان گردشگری مطرح شد.

ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
حمایت شهرداری آمستردام از دانشجویان شهر

حمایت شهرداری آمستردام از دانشجویان شهر

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایمنا، شهردار آمستردام اعلام کرده که از سوم ماه می دانشجویان شهر بدون پرداخت هیچ‌گونه وجهی، از اتاق‌هایی در هتل‌های معروف شهر بهره برده‌اند که از امکانات پیشرفته‌ای برخوردار هستند. این اتاق‌ها به طور کامل در مقابل ویروس کرونا ایزوله است و فضایی امن و راحت برای مطالعه دانش‌پژوهان فراهم می‌آورد. دانشجویان می‌توانند هر اتاق را به مدت یک هفته، به تنهایی یا با فرد قابل اعتماد خود مورد استفاده قرار دهند. گفتنی است که بیش از دو نفر حق استفاده از یک اتاق مشترک را ندارند و دانشجویان پیش از رزرو اتاق باید برگ سلامت کرونا یا دریافت واکسن داشته باشند. مقامات شهری هزینه لازم برای اجرای پروژه آزمایشی فوق را ۳۰ هزار یورو برآورد کرده و مدعی شده‌اند این اقدام صرفاً با هدف کاهش استرس ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ بر دانشجویان شهر اعمال خواهد شد. بدیهی است که طی دوران قرنطینه، دانشجویان فشار زیادی را بر اثر ادامه تحصیل در منازل و کنار سایر اعضا خانواده متحمل شده‌اند بنابراین از نظر مقامات شهر، تغییر محیط مطالعه آن‌ها می‌تواند در بهبود روحیه همچنین پیشرفت تحصیل آن‌ها بسیار مؤثر واقع شود علاوه بر این دانشجویان در هتل‌ها می‌توانند با یکی از همکلاسی‌های مورد اعتماد خود سکونت پیدا کنند و در کنار یکدیگر به حل مشکلات تحصیلی یا انجام پروژه‌های گروهی بپردازند. پروژه آزمایشی تحویل اتاق هتل‌ها به دانشجویان از سوم می آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت. البته شهردار از حمایت‌های بیشتر خود از دانشجویان تا پایان کرونا خبر داده و ادعا کرده از هیچ کمکی برای پیشرفت تحصیلی آنان دریغ نخواهد کرد.

ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
برگزاری نشست جامعه هتلداران کشور با حضور وزیر گردشگری

برگزاری نشست جامعه هتلداران کشور با حضور وزیر گردشگری

نشست جامعه هتلداران کشور با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون گردشگری کشور به منظور بررسی آخرین وضعیت همکاری‌های موجود میان این تشکل حرفه‌ای و معاونت گردشگری عصر روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد. به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " علی‌اصغر مونسان " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست ضمن تشکر از جامعه هتلداران به دلیل همکاری که در زمان شیوع ویروس کرونا داشتند، بیان کرد: «فشار زیادی به جامعه هتلداران کشور وارد شده است، ما نیز تمام تلاش خود را با توجه به شرایط اقتصادی دولت و بودجه‌ای کشور کردیم تا در کمیسیون‌های مختلف و صحن دولت هر کاری که می‌شود انجام دهیم، انصافا نیز انجام دادیم.» او افزود: «موضوع کرونا و حفظ جان مردم برای ما مهم است. تمام تلاش خود را کردیم تا از ظرفیتی که وجود دارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده کنیم.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «هدف ما از برگزاری این نشست، مشارکت عمده جامعه هتلداران کشور است.» میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور زیر ۵ درصد شده است " جمشید حمزه‌زاده " رئیس جامعه هتلداران کشور در ادامه این جلسه بیان کرد: «متأسفانه وضعیت ما به شدت خراب شده و میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور زیر ۵ درصد شده است، در ایام نوروز ۱۴۰۰ بر اساس آماری که گرفتیم میانگین کشوری ضریب اشغال‌ هتل‌ها ۲۵ درصد بود. مسافرت‌هایی که در ایام نوروز انجام شده، گردشگری نبوده است. گردشگر تعریف دارد یعنی در جایی اقامت و هزینه کند. آن‌ها عمدتا به دیدار اقوام و بستگان رفتند و ربطی به گردشگری نداشته است.» او افزود: «یکی از مشکلات ما بحث افزایش ۳۹ درصد حقوق کارکنان است با توجه به اینکه درآمد هتل‌ها و مراکز گردشگری به حداقل رسیده، تأمین آن سخت است. یکی از پیشنهادهایمان این است که تا پایان کرونا، سازمان تأمین اجتماعی سهم بیمه کارمند را برای حفظ اشتغال دریافت نکند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مجبور می‌شویم تعدیل نیرو داشته باشیم.» حمزه‌زاده تصریح کرد: «اگر تعطیلات ادامه پیدا کند ضربه محکم دیگری به جامعه هتلداران کشور وارد می‌شود. همچنین تقاضا داریم با توجه به شرایط شغلی کارمندان، هتل‌ها و در معرض خطر قرار گرفتن آن‌ها، در گروه اولویت واکسن کرونا قرار بگیرند.» رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: «در بسته‌های حمایتی که تصویب شد، متأسفانه سازمان امور مالیاتی کشور موضوع امهال را نادیده گرفت و در ماه‌های اسفند ۹۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ برای اخذ مفاصا حساب مجبور شدیم ۱۰ درصد جریمه پرداخت کنیم در صورتی که مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا این‌گونه بود. همچنین در مورد بیمه نیز همین‌طور و حدود ۲ درصد جریمه پرداخت کردیم.»

ایجاد شده: 21/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 21/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
آشیانگردی

آشیانگردی

آشیانگردی معادلی برای واژۀ  Staycation  که برگرفته از دو واژۀ “stay” و “vacation”  در زبان انگلیسی است که در فارسی معادل »اقامت « و »تعطیلات « می باشد.  واقعیت این است هنوز واژه ای رسمی از سوی فرهنگستان برای این مفهوم مشخص نشده است. اخیرا بنده با مشارکت همکار و دوست عزیزم خانم دکتر مرضیه بختیاری در حال انجام پژوهشی در این حوزه هستیم که امیدوارم این پژوهش بتواند بینش های جدید و ارزشمندی برای صنعت گردشگری ایجاد نماید. از آنجا که نیاز داشتیم واژه ای معادل برای این مفهوم بیابیم از نظر خبرگان و اساتید این حوزه بهره مند شدیم .برای یافتن معادل مناسب برای این مفهوم از گروه «اندیشه سرا» ی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران کمک گرفتیم. مفاهیمی همچون«گردشگری بومی، گردشگری محلی، نزدیک گردی، گردشگری نزدیک، مسافرت یک روزۀ داخلی، میهن گردی، پیراگردی ، گردشگری داخلی، سفر نمایی، خانه مانی، حوالی گردی و زادگاه گردی» پیشنهاد گردید که بنا به نظر ارزشمند پروفسور نظام الدین فقیه و تایید غالب فرهیختگان واژه » آشیانگردی« را معادل واژۀ  Staycation در نظر گرفته ایم. مفهوم «آشیانگردی» ، اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط تری مسی به کار برده شده و تعاریف و نامهای مختلفی برای آن موجود است؛ از جمله تعریف یساویچ در سال ۲۰۱۰ که آن را سفری حداقل با یک اقامت تفریحی شبانه در شعاع ۵۰ مایلی خانه معرفی نمود که البته محل زندگی فرد را نیز شامل میشود. در واقع هدف این نوع گردشگری آشنایی با محیط و فرهنگ پیرامون یک فرد در طول تعطیلات با استفاده از جاذبه های گردشگری موجود در محیط زندگی و فعالیتهای روزمرۀ وی به فعالیتهای آرامش بخش و تفریحی می باشد. این نوع گردشگری یک مفهوم نسبتاً ناشناخته است و کمتر در تحقیقات و مقالات دانشگاهی دیده شده است و می توان گفت هنوز وارد ادبیات داخلی ما نشده است. مثال هایی از فعالیت های آشیانگردی را نام ببرید : هر آنچه که فرد در سفرهای دور انجام می دهد در آشیانگردی هم صورت میپذیرد اما با این تفاوت که در محیط زندگی فرد شکل میگیرد. به طور کلی هر تغییر در فعالیت های روزمره که فرد با هدف کسب آرامش و تفریح انجام می دهد را شامل می شود مثلاً :  فاصله گرفتن از فضای مجازی و اخبار که به طور روزمره به آنها می پرداختید و تمرکز روی خود و افراد مهم در وزندگی گذران وقت در فضای باز و طبیعت اطراف  برنامه ریزی برای فعالیت ها و تمرینات ورزشی که همیشه انجام آنها را در سر داشته اید مانند پیاده روی دوچرخه سواری نرمش و ورزش در پارک  تجربه اردو و شب مانی در مکانی مناسب و تماشای ستارگان، اقامت در هتلها و اقامتگاههای اطراف محل زندگی رفتن به تئاتر جشنواره ها کنسرت های موسیقی و فعالیت های هنری و جذاب  فواید این مدل گردشگری و تفریحی چیست؟  مطالعات نشان داده حس لذت تفریح و رفاه (welbeing)  درافراد مورد آزمایش که کارمندانی بودند که آخر هفته را در منزل به استراحت و تفریح و فراغت از کار و مسئولیت سپری کردند،  تفاوت چندانی با سفر دور ندارد .  در آشیانگردی ، تفریح و تجدید قوا با صرف زمان و هزینه ی اندک می تواند کیفیت مطلوب و آرامش خاطر برای شهروندانیک منطقه به بار آورد و  از طرفی این مدل گردشگری با افزایش میزان تقاضا موجب توسعه و رونق صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن در منطقه می گردد. به عبارتی « جامعۀ محلی برای جامعۀ محلی». آیا آشیانگردی در بحران کرونا کارکردی داشته و هتل ها چه نقشی در این بین دارند؟ این سوال را من با مثالهایی از چند کشور و مقصدهای گردشگری پاسخ می دهم ؛ اسلوونی دولت اسلوونی با مشاوره کارشناسان و دانشمندان، کوپنهای اقامتگاهی را معرفی کرد که بر اساس آن، هر شهروند یک کوپن به ارزش ۲۰۰ یورو دریافت کرد. از طریق این طرح ، دولت ۳۵۰ میلیون یورو برای آشیانگردی به ساکنان یارانه پرداخت نمود. نتایج اولیه مثبت اعلام شد. در هفت هفتۀ  اول ، تقریباً ۱۵ ٪از کوپنها استفاده شد. نمایندگان صنعت گردشگری اسلوونی از این استراتژی راضی هستند چراکه در شرایط بحران کرونا پیش بینی می شد این صنعت با ۷۰ ٪افت برای سال ۲۰۲۰ مواجه باشد که با کاربرد این استراتژی این رقم به ۴۰ ٪رسید. سنگاپور نمونه ی دیگر، کشور سنگاپور است.مردم سنگاپور به شدت به تفریح و مسافرت علاقمندند در شرایط حال حاضر با توجه به بحران کرونا و بسته شدن مرزهای بین المللی، مردم جهت برآوردن نیاز خود به تفریح و گردش این سبک گردشگری را تجربه کردند.  در این طرح دولت و جامعه محلی با مشارکت، موجب رونق و بازگشایی ۶۵ تا ۷۰ درصد هتل ها شدند. بعلاوه در راستای این طرح ، فعالیتهای گوناگون مانند رستوران، جلسات یوگا، برنامه های پیوند خانوادگی، شنا، کلاسهای آشپزی، آبگرم و...از جانب هتلها برای خانواده ها فراهم گردید. هنگ کنگ در هنگ کنگ نیز دولت با کمک بخش خصوصی بازار تبلیغاتی خود را با ساخت چند ویدیوی جذاب با آهنگ های محبوب و با محوریت شهر و جاذبه های دیدنی و معرفی رستورانها و سرآشپزهای معروف انگیزۀ گردشهای محلی و آشیانگردی را ایجاد نمود. برای تشویق مردم به گردش محلی، بسته های تخفیف و حمایتهای مالی و ارائۀ کارتهای اقامت در نظر گرفته شد.  چین چین نیز در جزیره ماکائو برای مقابله با رکود ناشی از کووید۱۹،کارزار تبلیغاتی وسیع مشتریان محلی را هدف قرار داده است و تبلیغات محلی با محوریت گردشگری نوپای «تعطیلات و غذا» (foodcation) که البته بیشتر بر اقامت در هتلهای محل زندگی افراد تمرکز دارد، صورت پذیرفت. آشیانگردی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟  بیراه نیست اگر بگوییم در فرهنگ ایرانی از دیرباز این نوع سفر و تفریح، با عنوان گردش وجود داشته است. همانطور که می دانیم محوریت مراسم و جشنهای ما از گذشته های دور (ملی و دینی)، منزل و طبیعت و پرداختن به خود و اطرافیان است. با داشتن این پیشینه و قرابت، و از سوی دیگر وجود پتانسیل های فراوان موجود در هر شهر ( تهران به تنهایی بیش از ۲۰۰۰ جاذبه دارد ) و منطقه ای،  قطعاً با برنامه ریزی های منسجم از سوی دولت ، شهرداری ها و صاحبان کسب و کارها، با رویکرد آشیانگردی، می توان رونق و شادابی را به شهرها و کسب و کارها آورده و هر منطقه را یک مقصد گردشگری برای مردم همان منطقه تعریف نمود. حتی پس از همه گیری کرونا با ابزار آشیانگردی  به عنوان یک استراتژی، برای رونق اقتصادی و توسعۀ عدالت اجتماعی گامی برداشت. ✍🏻 به قلم س. مفخمی  ▫️  کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400     مقالات و یادداشت ها
صنعت گردشگری جزیره قشم نیازمند برندسازی است

صنعت گردشگری جزیره قشم نیازمند برندسازی است

به گزارش هتل نیوز، " علی درویش پور " رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این جلسه که ظهر روز چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای جامعه هتلداران جزیره برگزار شد، عنوان داشت: برای ساخت برند جزیره، باید همه ساختارها و برنامه‌های حاکم بر منطقه، در این راستا جهت‌دهی شده و فعالان این عرصه با استانداردسازی، کیفیت خدمات خود را ارتقا دهند. وی افزود: طراحی رویدادها، جشنواره‌ها و برنامه‌هایی که به خلق خاطرات خوب در یاد و خاطر گردشگران کمک کند، بخشی از جریان سازی به سمت برند گردشگری شدن جزیره است. به گفته درویش پور،  قشم با داشتن جاذبه‌های نادر در دنیا، باید به نخستین مقصد گردشگری ایران تبدیل شود و سهم عمده‌ای در سبد سفرهای مردم کشور داشته باشد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تقدیر از همراهی اعضای جامعه هتلداران گفت: توسعه گردشگری، توسعه اقتصاد همه قشرهای جزیره است که با برنامه‌ریزی اصولی و تعامل و همت خود ما تحقق پیدا می‌کند. در  ادامه این جلسه، اعضای حاضر به ارائه گزارشی از وضعیت حضور گردشگران در جزیره پرداختند و خواستار حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و طراحی یک برنامه اصولی و منسجم برای معرفی ظرفیت‌های جزیره و جذب گردشگر در تمامی فصول سال شدند.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...