صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / حمایت از انتصاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان
حمایت از انتصاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان - تصویر 1

حمایت از انتصاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان

ایجاد شده: 11/دی/1400       آخرین ویرایش: 11/دی/1400

باعرض سلام و ادب خدمت مردم شریف و فرهنگ دوست و هنر پروراستان اصفهان، محضر مبارک حضرت آیت الله طباطبایی نمایندۀ محترم ولی فقیه و امام جمعۀ محترم اصفهان و همچنین حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعۀ موقت اصفهان، جناب آقای مهندس ضرغامی مقام عالی وزارت  و مجمع نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی و تمامی تشکل‌ها و ذی‌نفعان سه حوزۀ، دوستداران میراث‌فرهنگی، دست اندرکاران صنعت گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی وخصوصا کارکنان خدوم و زحمت کش اداره کل استان اصفهان.

بدین‌وسیله مراتب سپاس خود را از همۀ تلاش‌ها و زحمات خالصانه و صادقانۀ شما در حمایت از تفکرِ حفاظت میراث گذشتگان تقدیم می‌دارم چراکه قدر مسلم، حمایت شما از یک شخص یا یک نگاه ناسیونالیستی نبوده و تنها حمایتی مبتنی بر تفکر صیانت از ارزش‌های میراث فرهنگی و رونق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و گردشگری پایدار است. نگاهی منبعث از نگرانی آحاد مردم اصفهان و حتی کشور در راستای حفاظت از میراث فرهنگی هفت‌هزارسالۀ اصفهان و وظیفۀ خطیری که بر عهدۀ همگان گذارده شده است. 

شهری که میراث آن همواره به بهانه‌های مختلف و به‌ویژه توسعۀ شهری قربانی شده است، رویکردِ توسعه‌ایِ بدون برنامه‌ریزی همه‌جانبه، که درنهایت تخریب بافت و آثار ارزشمند تاریخی، آلودگی هوا، خشکی زاینده‌رود و بسیاری از مشکلات دیگر را رقم‌زده است. رویکردِ توسعه‌ای ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط و حکمرانی اشتباه  و به عبارت دیگر توسعه‌ای ناپایدار که نه تنها به نسل‌های آینده پاسخگو نیست، بلکه قطعاً مورد تائید هیچ انسان فرهیخته‌ای نیز نیست.

این که گفته می‌شود میراث فرهنگی اصفهان باید راه جدیدی برای تعامل با دیگر دستگاه‌ها پیش بگیرد نیز سیاست کاملاً اشتباهی است. آنچه امروزدرشهرهای تاریخی جهان رخ می‌دهد براین اساس استواراست که دستگاه‌های مدیریت شهری راههای خلاقانه برای تعامل با میراث فرهنگی و حفظ ارزش‌های تاریخی در پیش می‌گیرند چراکه فلسفۀ وجودی میراث فرهنگی بر اساس تعامل بین انسان، محیط و فعالیت‌های گوناگون نهاده شده است.

به عبارت دیگر، حل مسائل مرتبط با بافت های تاریخی با انجام مطالعات علمی و بهره‌گیری از تجارب سایر کشورهای پیشرو به آسانی امکان پذیر است و به سهولت می‌توان حفاظت و توسعه را نه در مقابل هم بلکه در کنار هم لحاظ نمود، مقوله‌ای که از آن با عنوان حفاظت و بازآفرینی یکپارچه یاد می‌شود.

مسلماً اتخاذ این رویکرد و سیاستِ مبتنی بر توسعۀ پایدار، تعامل مثبت تمامی دستگاه‌های مدیریت شهری و همچنین تلاش در راستای آگاهی مردم از ارزش بافت‌های تاریخی به‌عنوان سرمایه‌ای گرانبها، آن است که می‌بایست برای حفاظت از میراث فرهنگی این استان اندیشید و نهایت توان و تلاش را در راستای حفظ آن صرف نمود. میراثی بس گرانبها که یک روز خدمت در این حوزۀ ، فرد را آغشته به چنان عشقی می‌نماید که می‌بایست تاوان این عشق را با هر بهایی بپردازد، حتی اگر بهای این عشق، کنار گذاشتن از مسئولیت باشد....البته آنچه مهم است مانا ماندن و پایداری میراث فرهنگی، این معشوق همیشگی مردم ایران‌زمین و جهان ....

در پایان از تمام عزیزان و دوستداران میراث فرهنگی جوامع هنرمندان، تشکل‌ها و ذینفعان سه حوزه، درخواست می‌نمایم که به انتخاب مقام محترم وزارت احترام گذارده و با نهایت حمایت و همکاری همه‌جانبه با مدیرکل منتخب جناب آقای دکتر ایزدی،  دوست و همکار دیرینه‌ام،  فضایی توأم با وحدت و همدلی را  فراهم آورند، به امید آن‌که همواره اصفهانی مانا و پایدار داشته باشیم. 


✍️  محسن مصلحی -  فعال گردشگرى و استاد دانشگاه



جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...