نتایج جستجو...
خسارت ۳۸۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری استان مرکزی

خسارت ۳۸۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری استان مرکزی

به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " مصطفی مرزبان "  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: با شیوع کرونا و تعطیلی مراکز گردشگری بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان به صنعت گردشگری استان خسارت وارد شد. وی تصریح کرد: علاوه بر خسارت‌های مالی، تعداد قابل توجهی از مشاغل فعال در حوزه گردشگری از بین رفت و تعداد بسیاری از نیروها تعدیل شدند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: در حوزه گردشگری متاسفانه بسته‌های بانکی و تسهیلات کم بهره در اختیار سرمایه‌داران نیست، طولانی بودن روند سرمایه‌گذاری در این بخش بسیاری از علاقمندان به سرمایه‌گذاری را فراری داده است. مرزبان افزود: استان مرکزی از نظر صدور مجوز موافقت اصولی در بین استان‌های کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. وی حجم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان را ۳۷۰ میلیارد تومان در قالب ۲۶ پرونده اعلام و اظهار کرد: چنانچه این سرمایه‌گذاری‌ها به ثمر بنشیند، ۳ هزار و ۵۵۰ فرصت شغلی در استان ایجاد خواهد شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در ادامه با اشاره به وضعیت صنایع دستی گفت: در حال حاضر از ۲۷۰ رشته صنایع دستی ۱۱۰ رشته در استان فعال است که در سال جاری احیای رشته چلنگری، کرباس‌بافی، فولاد جوهری از طریق آموزش و تربیت مربی در دستور کار قرار گرفته است. مرزبان افزود: بیش از ۸ هزار هنرمند در رشته‌های صنایع دستی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار نفر زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی و ۴۰۰ نفر زیر پوشش بیمه روستایی هستند. وی ادامه داد: سال گذشته انتقاداتی به وضعیت مقبره آقا نورالدین اراکی در اراک شد که باید گفت این مقبره از آثار ثبتی است، متاسفانه در زمانی که اطراف مقبره به منظور ساماندهی تخریب شد، وضعیت هدایت آب‌های سطحی به درستی پیش‌بینی نشده بود، همین مسئله موجب شد آب های جاری آسیب‌هایی را به پایه بنا وارد کند، ضمن اینکه سقف بنا نیز به دلیل عدم مرمت در حال تخریب بود، پس از رسیدگی به موضوع نشستی را با مسوولان شهرداری برگزار کردیم و مقرر شد با همکاری اوقاف و شهرداری ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت این بنا از سوی شورای شهر تخصیص یابد و میراث فرهنگی با تامین اعتبارات مورد نیاز نسبت به مرمت آن اقدام کند که شرح خدمات تهیه شدهوطبق تفاهم نامه از محل اعتبارات ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
آشیانگردی

آشیانگردی

آشیانگردی معادلی برای واژۀ  Staycation  که برگرفته از دو واژۀ “stay” و “vacation”  در زبان انگلیسی است که در فارسی معادل »اقامت « و »تعطیلات « می باشد.  واقعیت این است هنوز واژه ای رسمی از سوی فرهنگستان برای این مفهوم مشخص نشده است. اخیرا بنده با مشارکت همکار و دوست عزیزم خانم دکتر مرضیه بختیاری در حال انجام پژوهشی در این حوزه هستیم که امیدوارم این پژوهش بتواند بینش های جدید و ارزشمندی برای صنعت گردشگری ایجاد نماید. از آنجا که نیاز داشتیم واژه ای معادل برای این مفهوم بیابیم از نظر خبرگان و اساتید این حوزه بهره مند شدیم .برای یافتن معادل مناسب برای این مفهوم از گروه «اندیشه سرا» ی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران کمک گرفتیم. مفاهیمی همچون«گردشگری بومی، گردشگری محلی، نزدیک گردی، گردشگری نزدیک، مسافرت یک روزۀ داخلی، میهن گردی، پیراگردی ، گردشگری داخلی، سفر نمایی، خانه مانی، حوالی گردی و زادگاه گردی» پیشنهاد گردید که بنا به نظر ارزشمند پروفسور نظام الدین فقیه و تایید غالب فرهیختگان واژه » آشیانگردی« را معادل واژۀ  Staycation در نظر گرفته ایم. مفهوم «آشیانگردی» ، اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط تری مسی به کار برده شده و تعاریف و نامهای مختلفی برای آن موجود است؛ از جمله تعریف یساویچ در سال ۲۰۱۰ که آن را سفری حداقل با یک اقامت تفریحی شبانه در شعاع ۵۰ مایلی خانه معرفی نمود که البته محل زندگی فرد را نیز شامل میشود. در واقع هدف این نوع گردشگری آشنایی با محیط و فرهنگ پیرامون یک فرد در طول تعطیلات با استفاده از جاذبه های گردشگری موجود در محیط زندگی و فعالیتهای روزمرۀ وی به فعالیتهای آرامش بخش و تفریحی می باشد. این نوع گردشگری یک مفهوم نسبتاً ناشناخته است و کمتر در تحقیقات و مقالات دانشگاهی دیده شده است و می توان گفت هنوز وارد ادبیات داخلی ما نشده است. مثال هایی از فعالیت های آشیانگردی را نام ببرید : هر آنچه که فرد در سفرهای دور انجام می دهد در آشیانگردی هم صورت میپذیرد اما با این تفاوت که در محیط زندگی فرد شکل میگیرد. به طور کلی هر تغییر در فعالیت های روزمره که فرد با هدف کسب آرامش و تفریح انجام می دهد را شامل می شود مثلاً :  فاصله گرفتن از فضای مجازی و اخبار که به طور روزمره به آنها می پرداختید و تمرکز روی خود و افراد مهم در وزندگی گذران وقت در فضای باز و طبیعت اطراف  برنامه ریزی برای فعالیت ها و تمرینات ورزشی که همیشه انجام آنها را در سر داشته اید مانند پیاده روی دوچرخه سواری نرمش و ورزش در پارک  تجربه اردو و شب مانی در مکانی مناسب و تماشای ستارگان، اقامت در هتلها و اقامتگاههای اطراف محل زندگی رفتن به تئاتر جشنواره ها کنسرت های موسیقی و فعالیت های هنری و جذاب  فواید این مدل گردشگری و تفریحی چیست؟  مطالعات نشان داده حس لذت تفریح و رفاه (welbeing)  درافراد مورد آزمایش که کارمندانی بودند که آخر هفته را در منزل به استراحت و تفریح و فراغت از کار و مسئولیت سپری کردند،  تفاوت چندانی با سفر دور ندارد .  در آشیانگردی ، تفریح و تجدید قوا با صرف زمان و هزینه ی اندک می تواند کیفیت مطلوب و آرامش خاطر برای شهروندانیک منطقه به بار آورد و  از طرفی این مدل گردشگری با افزایش میزان تقاضا موجب توسعه و رونق صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن در منطقه می گردد. به عبارتی « جامعۀ محلی برای جامعۀ محلی». آیا آشیانگردی در بحران کرونا کارکردی داشته و هتل ها چه نقشی در این بین دارند؟ این سوال را من با مثالهایی از چند کشور و مقصدهای گردشگری پاسخ می دهم ؛ اسلوونی دولت اسلوونی با مشاوره کارشناسان و دانشمندان، کوپنهای اقامتگاهی را معرفی کرد که بر اساس آن، هر شهروند یک کوپن به ارزش ۲۰۰ یورو دریافت کرد. از طریق این طرح ، دولت ۳۵۰ میلیون یورو برای آشیانگردی به ساکنان یارانه پرداخت نمود. نتایج اولیه مثبت اعلام شد. در هفت هفتۀ  اول ، تقریباً ۱۵ ٪از کوپنها استفاده شد. نمایندگان صنعت گردشگری اسلوونی از این استراتژی راضی هستند چراکه در شرایط بحران کرونا پیش بینی می شد این صنعت با ۷۰ ٪افت برای سال ۲۰۲۰ مواجه باشد که با کاربرد این استراتژی این رقم به ۴۰ ٪رسید. سنگاپور نمونه ی دیگر، کشور سنگاپور است.مردم سنگاپور به شدت به تفریح و مسافرت علاقمندند در شرایط حال حاضر با توجه به بحران کرونا و بسته شدن مرزهای بین المللی، مردم جهت برآوردن نیاز خود به تفریح و گردش این سبک گردشگری را تجربه کردند.  در این طرح دولت و جامعه محلی با مشارکت، موجب رونق و بازگشایی ۶۵ تا ۷۰ درصد هتل ها شدند. بعلاوه در راستای این طرح ، فعالیتهای گوناگون مانند رستوران، جلسات یوگا، برنامه های پیوند خانوادگی، شنا، کلاسهای آشپزی، آبگرم و...از جانب هتلها برای خانواده ها فراهم گردید. هنگ کنگ در هنگ کنگ نیز دولت با کمک بخش خصوصی بازار تبلیغاتی خود را با ساخت چند ویدیوی جذاب با آهنگ های محبوب و با محوریت شهر و جاذبه های دیدنی و معرفی رستورانها و سرآشپزهای معروف انگیزۀ گردشهای محلی و آشیانگردی را ایجاد نمود. برای تشویق مردم به گردش محلی، بسته های تخفیف و حمایتهای مالی و ارائۀ کارتهای اقامت در نظر گرفته شد.  چین چین نیز در جزیره ماکائو برای مقابله با رکود ناشی از کووید۱۹،کارزار تبلیغاتی وسیع مشتریان محلی را هدف قرار داده است و تبلیغات محلی با محوریت گردشگری نوپای «تعطیلات و غذا» (foodcation) که البته بیشتر بر اقامت در هتلهای محل زندگی افراد تمرکز دارد، صورت پذیرفت. آشیانگردی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟  بیراه نیست اگر بگوییم در فرهنگ ایرانی از دیرباز این نوع سفر و تفریح، با عنوان گردش وجود داشته است. همانطور که می دانیم محوریت مراسم و جشنهای ما از گذشته های دور (ملی و دینی)، منزل و طبیعت و پرداختن به خود و اطرافیان است. با داشتن این پیشینه و قرابت، و از سوی دیگر وجود پتانسیل های فراوان موجود در هر شهر ( تهران به تنهایی بیش از ۲۰۰۰ جاذبه دارد ) و منطقه ای،  قطعاً با برنامه ریزی های منسجم از سوی دولت ، شهرداری ها و صاحبان کسب و کارها، با رویکرد آشیانگردی، می توان رونق و شادابی را به شهرها و کسب و کارها آورده و هر منطقه را یک مقصد گردشگری برای مردم همان منطقه تعریف نمود. حتی پس از همه گیری کرونا با ابزار آشیانگردی  به عنوان یک استراتژی، برای رونق اقتصادی و توسعۀ عدالت اجتماعی گامی برداشت. ✍🏻 به قلم س. مفخمی  ▫️  کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400     مقالات و یادداشت ها
برجام و هواپیماهای نویی که به ایران می‌آیند

برجام و هواپیماهای نویی که به ایران می‌آیند

در پی پیشرفت مذاکرات وین بین ایران و کشورهای ۱+۴ و اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان هوانوردی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایرلاین‌ها، شرکت‌های هواپیمایی منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها هستند تا بتوانند هواپیماهای نو خریداری کرده و ناوگان خود را نوسازی کنند. به گزارش هتل نیوز، در پی از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین برای احیای برجام و پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ایرلاین ها مکلف به نوسازی ناوگان هستند و آماده ایم نسبت به تهیه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به نوسازی ناوگان شرکت های هواپیمایی اقدام کنیم. وی خاطر نشان کرد: تحریم ها باعث شده بود شرکت های سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاین های ایرانی دریغ کنند و تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار شده بود اما امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می شود همه شرکت های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند. در این راستا، مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی - در گفت و گویی اظهار کرد: نوسازی ناوگان هوانوردی بسته به نتیجه مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم ها است و همه شرکت های هواپیمایی مترصد این هستند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند. وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپیما در کشور داریم که نیاز به تعمیر و بهسازی دارند و بعضی از آن ها باید از رده خارج شوند و براساس مطالعاتی که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد و البته مطالعات انجام شده در دانشگاه امیرکبیر این نیاز را ۳۶۰ فروند اعلام کرده است که امیدواریم در هر صورت مذاکرات وین به نتیجه برسد و شرکت های هواپیمایی بتوانند نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: امیدواریم با تجربه ای که از برجام گذشته و قرارداد خرید هواپیما داریم در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بتوانیم با برنامه ریزی و تدبیر مناسب هواپیماهای خوبی بخریم و از این طریق ناوگان هوانوردی خودمان را نوسازی و بهسازی کنیم. اسعدی سامانی گفت: گرچه ساخت و تولید هواپیما در دنیا براساس سفارش انجام می شود و ممکن است ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات در نوبت کارخانه های بزرگ ساخت هواپیماهای مسافری قرار گرفته و چندین سال خرید و واردات آن ها طول بکشد اما می توانیم در مقطع فعلی و برای جبران کمبودهای موجود در این زمینه از هواپیماهای دست دوم و با سن پایین خریداری کنیم چرا که هم اکنون سن ناوگان ما بالاست و برخی از هواپیماهای مسافری کشور باید از رده خارج شوند. منبع | ایسنا

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
در اجرای طرح "گذرنامه سبز" منتظر اروپا نمی‌مانیم

در اجرای طرح "گذرنامه سبز" منتظر اروپا نمی‌مانیم

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تسنیم، کمیسیون اتحادیه اروپا چندی پیش طرح گواهی سلامت تحت عنوان «گذرنامه سبز» حاوی اطلاعاتی در مورد همه‌گیری کووید‌ـ‌19 از جمله واکسیناسیون یا آزمایش منفی کرونا برای تسهیل سفر در اتحادیه اروپا را تهیه کرده است و انتظار می‌رود تا قبل از تعطیلات تابستانی ارائه شود. این گواهی سلامت همچنین حاوی نتیجه آزمایش PCR یا آنتی‌ژن و یک سند مربوط به سطح آنتی‌بادی افراد بوده و برای تمام شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اعضای خانواده‌هایشان صادر خواهد شد. افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند امادر آنجا سکونت دارند و همچنین گردشگران خارجی که حق سفر به سایر کشورهای عضو این نهاد را دارند، می‌توانند این گواهی را دریافت کنند. همچنین شهروندان کشورهای ثالث نیز می‌توانند با اخذ این گواهی به اتحادیه اروپا سفر کنند. قرار است گواهی واکسیناسیون اتحادیه اروپا تا تابستان تهیه شود ولی پیش از این باید مورد تأیید پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا قرار بگیرد. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش امروز (سه‌شنبه) در سخنانی خواستار تسریع روند اجرای این طرح کمیسیون اروپایی شده آن را ضروری دانست. وی اعلام کرد که در اجرای این طرح نمی‌خواهد منتظر تصمیم اتحادیه اروپا بماند. از دهم تا 21 ماه جاری میلادی اولین طرح آزمایشی گذرنامه سبز بین برخی کشورهای اروپایی برگزار می‌شود که اتریش هم در آن شرکت خواهد کرد. در صورت موفقیت این طرح کشورهایی که در این طرح شرکت کرده‌اند می‌توانند وارد فاز عملیات واقعی شوند. کورتس در سخنان امروز خود تصریح کرد که تمایل دارد یک گذرنامه سبز یکنواخت و واحد در سراسر اروپا شکل گیرد. اتحادیه اروپا می‌خواهد طرح گذرنامه سبز را تازه در تابستان اجرایی کند و این برای اتریش خیلی دیر است. کورتس تأکید کرد که در این برهه زمانی توریسم اتریش باید از مدتها پیش به جریان افتاده باشد. صدراعظم اتریش اعلام کرد که در نشست اتحادیه اروپا که در روزهای جمعه و شنبه برگزار می‌شود برای اجرای سریع این طرح اروپایی تلاش خواهد کرد. صدراعظم اتریش ضمن ابراز امیدواری برای یافتن قواعد یکنواخت برای این منظور در اتحادیه اروپا در عین حال گفت: اما ما نمی‌توانیم منتظر اتحادیه اروپا بمانیم، این به‌مفهوم خسارت گسترده به بخش‌های فرهنگی و گردشگری است.

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
ضربه مهلک موج دوم کرونا در هند به گردشگری کشمیر

ضربه مهلک موج دوم کرونا در هند به گردشگری کشمیر

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری میراث آریا، به گفته مسئولان گردشگری محلی، فصل گردشگری از اکتبر سال گذشته به تدریج روند افزایشی مناسبی را در پیش گرفته بود. بارش شدید برف در زمستان گذشته هزاران گردشگر را به کشمیر، به‌ویژه منطقه گلمارگ، جذب کرد، جایی که رویداد بزرگ ورزشی «خلو هند» توسط دولت برگزار شد. افتتاح باغ لاله در ماه مارس سال جاری هم باعث افزایش بیشتر هجوم بازدیدکنندگان به این منطقه شد. رئوف ترامبو، رئیس اتحادیه تورهای ماجراجویی کشمیر، گفت: «ما در ماه نوامبر و دسامبر سال گذشته با ورود گردشگران می‌توانستیم پرتویی از امید را ببینیم. همه سهامداران خوشحال بودند. از ژانویه تا مارس چنین بود و تقاضای زیادی برای اقامت در گلمارگ داشتیم. تمام اقامتگاه‌ها تا آوریل رزرو شده بود و صنعت گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار داشت.» آقای ترامبو اضافه کرد:‌ «صنعت گردشگری یکی ار ارکان مهم اقتصاد محسوب می‌شود و پتانسیل زیادی برای اشتغال‌زایی هزاران نفر دارد. ما انتظار داشتیم در ماه‌های آینده گردشگران زیادی را جذب کنیم، اما موج دوم کووید ۱۹ در کشور اوضاع را تغییر داده است. همه ذینفعان از جمله هتلداران، صاحبان قایق‌های مسکونی، آژانس‌های مسافرتی‌، صاحبان شیکارا (نوعی قایق چوبی سنتی) و... به دلیل لغو ۹۰درصدی رزروها در این دره نگران هستند. فقط آن دسته از گردشگرانی که قبلاً برای ماه آوریل رزرو خود را انجام داده بودند، به کشمیر سفر کردند که تعدادشان بسیار کم بوده است». به گفته راتنا، یکی از گردشگرانی که به کشمیر سفر کرده است، این دره از آنچه انتظار داشته زیباتر بوده است، اما او نتوانسته تمام و کامل از آن لذت ببرد، چون از شیوع کرونا می‌ترسیده است. راتنا می‌گوید: «دره واقعا زیباست. اما من به دلیل Covid-۱۹ ترسیده‌ام. همه جا محدودیت‌های جلوگیری از شیوع کرونا رعایت می‌شود. در همه جا امکانات ضدعفونی وجود دارد.» زولیفکار، یکی از مسئولان یک آژانس مسافرتی در کشمیر، عنوان کرد: «بعد از اکتبر و نوامبر سال گذشته، تعداد زیادی از گردشگران به اینجا آمده بودند. حتی به دلیل ازدحام زیاد گردشگران، منطقه با کمبود محل اقامت مواجه شده بود. پروتکل‌های کرونا به طور دقیق در اینجا اجرا می‌شود و همه هتل‌ها، رستوران‌ها و اقامتگاه‌ها آنها را رعایت می‌کنند، اما بعد از موج دوم کرونا در هندوستان، ورودی گردشگران تقریباً ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است». بلال احمد، صاحب یک  قایق مسکونی در کشمیر، گفت: «تعداد گردشگران ورودی به کشمیر بعد از بارش برف در ماه دسامبر هر روز بیشتر می‌شد، اما در ماه آوریل، به خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور همه‌ چیز تغییر کرد و حالا همه‌جا سوت و کور است».

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
فرود موفقیت آمیز فضاپیمای استارشیپ SN15

فرود موفقیت آمیز فضاپیمای استارشیپ SN15

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، نمونه‌ی اولیه‌ی فضاپیمای استارشیپ، غول ۵۰ متری اسپیس‌ایکس ساعتی پیش برای نخستین بار موفق شد پس از دستیابی به ارتفاع بالا با موفقیت روی سطح زمین فرود بیاید و یک گام بلند برای تکمیل این پروژه‌ی مهم در آینده‌ی بشر بردارد. اسپیس‌ایکس امروز تازه‌ترین نمونه‌ی اولیه‌ی خود «استارشیپ اس‌ان ۱۵» (Starship SN15) را از پایگاه «استاربیس» (Starbase) این شرکت در روستای «بوکا چیکا» (Boca Chica) در جنوب تگزاس پرتاب کرد. فضاپیما در پرتاب امروز باز هم تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری بالا رفت اما بر خلاف آزمایش‌های قبلی، برای نخستین بار با موفقیت روی سکو فرود آمد. کل پرواز امروز ۶ دقیقه و ۰۸ ثانیه طول کشید و پس از فرود، همچنان شعله‌های آتش در محل موتورها دیده می‌شد اما تیم کنترل این موضوع را در آزمایش‌ها عادی عنوان کرد و در نهایت دقایقی پس از فرود، ایلان ماسک فرود کامل و ایمن بودن فضاپیما را اعلام کرد. این پرتاب در پنجره‌ی پرتاب ۱۳:۰۰ و ۲۱:۰۰ منطقه‌ی زمانی شرقی (۲۱:۳۰ تا ۰۵:۳۰ به وقت تهران) برنامه‌ریزی شده بود و سرانجام با پاکسازی روستا و بسته شدن جاده‌های اطراف و در نهایت پاکسازی سایت پرتاب و بررسی‌های نهایی، استارشیپ در ساعت ۱۸:۲۴ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۲:۵۴ به وقت تهران) پرتاب شد. پیش از این آزمایش‌های قبلی استارشیپ شامل SN8 تا SN14 با انفجار هنگام بازگشت مواجه شده بودند اما اسپیس‌ایکس تصمیمی برای توقف آزمایش‌های خود ندارد. این بار هم اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) پس از بررسی کامل روند پرتاب‌های نمونه‌های اولیه‌ی قبلی، مجوز لازم برای پرتاب امروز را صادر کرده بود. علاوه بر پرتاب امروز، اداره‌ی هوانوردی فدرال در هفته‌ی گذشته اعلام کرد که مجوز پرواز نمونه‌های اولیه‌ی SN16 و SN17 را هم برای پرتاب در هفته‌های آینده صادر کرده است. این مجوز چندگانه به این دلیل صادر می‌شود که اسپیس‌ایکس هر بار تغییرات کمی در وسیله‌ی پرنده ایجاد می‌کند و برای محاسبه‌ی میزان خطر برای عموم، به روش تأیید شده‌ی FAA تکه دارد. SN15 پنجمین نمونه‌ی استارشیپ است که در کمتر از ۵ ماه پرواز می‌کند. آزمایش اولیه‌ی این موشک ابتدای این هفته انجام شده بود تا برای پرتاب امروز آماده باشد. این آزمایش‌ها به‌طور معمول شامل تأیید عملکرد مجموعه‌ی موشک، پر کردن و فشارسنجی مخازن با نیتروژن گازی پیش از پیشبرد آزمایش‌های برودتی با نیتروژن مایع است. آزمایش آتش ایستای موتورهای موشک به شماره‌های SN54 و SN61 و SN66 بدون هیچ مشکلی انجام و به دقت بررسی شده بود. هم‌اکنون استارشیپ از سه موتور قدرتمند «رپتور» (Raptor) بهره می‌برد اما در نمونه‌ی نهایی تعداد موتورها به ۶ عدد خواهد رسید. پس از چندین جهش کوتاه موفق، نخستین نمونه‌ی آزمایشی فضاپیمای استارشیپ که تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری بالا رفت، با نام SN8 در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۰ آذر ۱۳۹۹) پرتاب شد و پرواز خوبی تا ارتفاع برنامه‌ریزی شده‌ی نهایی داشت اما هنگام فرود سقوط کرد و منفجر شد. پس از آن هر سه پرواز نمونه‌های اولیه‌ی SN9 و SN10 و SN11 سرنوشت مشابهی داشتند. هرچند SN10 حتی توانست روی سکوی فرود بنشیند اما چند دقیقه بعد منفجر شد. اسپیس‌ایکس با این پرتاب‌های بدون سرنشین، در حال توسعه‌ی استارشیپ به‌عنوان بخشی از سیستم پرتاب‌های فضایی سنگین قابل استفاده‌ی مجدد است. در نسخه‌ی نهایی استارشیپ بر روی بوستر عظیمی با نام «سوپر هوی» (Super Heavy) سوار می‌شود. به گفته‌ی ایلان ماسک این موشک هسته‌ی اصلی سفرهای اسپیس‌ایکس به اعماق فضا مانند ماه و مریخ خواهد بود. استارشیپ؛ غول ۱۲۰ متری اسپیس‌ایکس برای فتح مریخ این شرکت در سال‌های گذشته هم برای توسعه‌ی موشک فالکون ۹ چالش‌های مشابهی را پشت سر گذاشته است و اکنون این موشک با اثبات توانایی‌های خود نقش پررنگی در پیشبرد برنامه‌های فضایی، از جمله رساندن فضانوردان و محموله‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد. چندی پیش هم ناسا اسپیس‌ایکس را به‌عنوان برنده‌ی قرارداد ساخت ماه‌نشین انتخاب کرد؛ با وجود اینکه این قرارداد با توجه به اعتراض دو شرکت دیگر فعلا معلق شده است اما همچنان شانس استارشیپ برای استفاده در مأموریت بازگشت به ماه آرتمیس بیش از دیگر فضاپیماهاست.

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
انتظار معجزه برای صنعت توریسم ترکیه

انتظار معجزه برای صنعت توریسم ترکیه

 کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه ۱۸ روزه، خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیون‌ها گردشگر خارجی آمادگی ندارد. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تسنیم، کمتر از یک هفته از قرنطینه ۱۸ روزه ترکیه سپری شده و شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه، با کاهش چشمگیری مواجه شده است. با این حال، شمار تلفات بالاست و تناقض واقعی اینجاست که وضعیت کنونی نمی تواند همچون یک قرنطینه و تعطیلی جدی تلقی شود. چرا که چند میلیون نفر از شهروندان فعال در بخش های صنعت، تولید و خدمات، برای ادامه کار همیشگی خود، مجوز تردد دریافت کرده اند و به گواه گزارشگران شبکه های تلویزیونی ترکیه، در اغلب کلانشهرها و به ویژه در استانبول، آنکارا، ازمیر و چندین شهر دیگر، هنوز هم ازدحام نگران کننده ای در خیابان ها و وسایل حمل و نقل عمومی مشاهده می شود و در مترو، اتوبوس و مینی بوس ها، می توان ده ها هزار شهروند ترکیه ای را مشاهده کرد که به صورت ایستاده و به هم چسبیده، هدف اصلی قرنطینه و اصل فاصله گذاری را به چالش می کشند. آمارها چه می گویند؟ در ایام اوج و رکوردزنی شیوع کرونا در ترکیه، مقامات بهداشتی این کشور، ابتلای 67 هزار نفر به کرونا در بازه زمانی 24 ساعته را ثبت کردند که رقمی بسیار نگران کننده بود. اما حالا این رقم به مرز 25 هزار نفر در شبانه روز رسیده که یک کاهش ابتلای جدی و چشمگیر است، اما مساله نگران کننده اصلی این است که با وجود کاهش آمار مبتلایان، شمار تلفات بالاست و در 24 ساعت اخیر در ترکیه، 347 بیمار کرونایی، جان خود را از دست داده اند. وزارت بهداشت ترکیه در روزها اخیر، همواره شمار بالایی از انجام تست را ثبت کرده و این عدد بین 245 هزار مورد تا 300 هزار مورد در شبانه روز، در نوسان بوده و در 24 ساعت اخیر در ترکیه، 244 هزار تست کرونا انجام شده و از آغاز شیوع کرونا در ترکیه تا امروز، جمعاً 48 میلیون تست انجام شده که با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری ترکیه، رقم قابل توجهی است. از آغاز دوران شیوع کرونا تاکنون در ترکیه 4 میلیون و 900 هزار نفر مبتلا شده و شمار فوت به عدد 41 هزار و 191 نفر رسیده است. ترکیه و حواشی سیاسی و عقیدتی کرونا در اثنای اعمال تعطیلی 18 روزه کرونایی در ترکیه، دولت دستور داد که فروش مشروبات الکلی در کلیه فروشگاه ها حتی به صورت بطری و بسته بندی و به منظور انتقال به منازل، ممنوع شود. این تصمیم دولت، واکنش های منفی فراوانی به دنبال آورد و برخی از احزاب مخالف دولت، اعلام کردند این هم ترفند جدیدی از سوی حزب عدالت و توسعه برای از بین بردن لائیسم و حکمفرما کردن یک ساختار سیاسی و اجرایی مبتنی بر حکومت دینی در ترکیه است. اما مقامات دولت اردوغان اعلام کرده اند که ممنوع کردن فروش مشروبات الکلی، دلیل دیگری دارد و کشورهایی همچون هندوستان، فرانسه، تایلند و آفریقای جنوبی نیز دست به چنین اقدامی زده اند. توجیه و استدلال این کشورها، این است که به طور معمول، درصدی از مصرف کنندگان مشروبات الکلی، یا دچار مسمومیت و بیهوشی شده و به بیمارستان می روند و یا بر اثر نزاع و درگیری به بیمارستان می روند و در نتیجه، بیمارستان ها و مراکز درمانی که به شدت با کرونا درگیر هستند، با بار اضافی و مشکلات مضاعف روبرو می شوند. یکی دیگر از حواشی اخیر قرنطینه 18 روزه در ترکیه، سرپیچی برخی از گروه های دینی از ممنوعیت اجتماع در مساجد است. دولت ترکیه تصمیم گرفت، اقامت نمازهای شبانه تراویح در مساجد ممنوع شود و برای ایام اعتکاف نیز، امکان تجمع وجود نداشته باشد. اما گروه دینی فرقان به رهبری آلپ ارسلان کویوتلو از پیروان خود خواست در مساجد کلانشهر آدانا اجتماع کنند و اعتکاف را همچون سالیان گذشته انجام دهند. خود کویوتلو و پسرش نیز در این مراسم شرکت کردند و اجتماع صدها تن از هواداران او در چند مسجد آدانا و همچنین در گازی عنتاب، کار را به جایی رساند که پلیس برای متفرق کردن مردم، از نیروی ویژه ضربت استفاده کرده و حتی در شبستان مسجد، گاز خردل به کار بگیرد. کویوتلو نیز همراه با فرزند و چند تن از همراهانش، بازداشت و به پاسگاه پلیس منتقل شد. توریست ها بیایند، یا بمانند پشت در؟ ترکیه در دو سال اخیر با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو شده که البته بنا به نظر کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی ترکیه، تنها بخشی از این مشکلات به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا است و از دست رفتن منابع ارزی بانک مرکزی، به خاطر سوءتدبیر دولتمردان و مسئولان اقتصادی است. اما در هر حال، مساله این است که ترکیه به شدت نیازمند ارز است و درآمدهای بخش گردشگری، یکی از مهم ترین سرچشمه های تامین ارز برای دولت ترکیه است. در نتیجه یکی از اهداف و انگیزه های مهم اعلام تعطیلی و قرنطینه 18 روزه، این بود که ترکیه هر چه زودتر با بهبود نسبی و بهتر شدن وضعیت عمومی، برای پذیرایی از میلیون ها توریست خارجی مهیا شود. کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه 18 روزه، مبتنی بر یک نگرش خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیون ها گردشگر خارجی آمادگی ندارد. روزنامه قرار امروز در تیتر و عکس صفحه نخست به این موضوع پرداخته و نوشته است: «هدف، معجزه در 12 روز». در توضیح گزارش این روزنامه، به این مساله اشاره شده که رساندن میزان ابتلا به کرونا از 67 هزار نفر در شبانه روز به عدد 25 هزار نفر، یک پیروزی ارزشمند است. اما اردوغان و وزیر فرهنگ و گردشگری، هر دو اعلام کرده اند که در روز آخر قرنطینه 18 روزه، شمار مبتلایان به 5 هزار نفر در 24 ساعت خواهد رسید و در این صورت، ترکیه می تواند پذیرای میلیون ها گردشگر از کشورهای مختلف جهان شود. اما کارشناسان معتقدند که فقط 12 روز به پایان مدت قرنطینه مانده و بسیار بعید است که میزان ابتلا به یک باره از عدد 25 هزار نفر، با کاهش 80 درصدی به عدد 5 هزار نفر برسید و چنین چیزی به این معنی است که مقامات بهداشتی و سیاسی ترکیه در انتظار یک معجزه بزرگ نشسته اند که به شکل ناگهانی و باورنکردنی، صنعت توریسم ترکیه را نجات دهد.

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
هفت اثر تاریخی و طبیعی همدان آماده ثبت در میراث جهانی یونسکو است

هفت اثر تاریخی و طبیعی همدان آماده ثبت در میراث جهانی یونسکو است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از آماده سازی پرونده هفت اثر تاریخی و طبیعی کهن دیار همدان برای ثبت در میراث جهانی یونسکو خبر داد و گفت: پرونده برخی از این آثار تکمیل و به یونسکو ارسال شده و برخی مراحل پایانی مطالعه را می‌گذرانند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی مالمیر " مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: ایده ثبت جهانی «تپه باستانی هگمتانه» در نتیجه مذاکراتی و رایزنی با کارشناسان یونسکو به «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» تبدیل شد و به سرعت مراحل تکمیل این پرونده در حال انجام است. وی اضافه کرد: پرونده «غار علیصدر» به عنوان یک اثر طبیعی از آثار مهم استان همدان محسوب می‌شود که در فهرست موقت یونسکو قرار گرفته است.  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خاطرنشان کرد: پرونده کاروانسراهای «تاج آباد» و «فرسفج» نیز در قالب زنجیره کارونسراهای ایران به یونسکو ارسال شده و تیرماه سال جاری ارزیابان برای بازدید این آثار به همدان می‌آیند. مالمیر با بیان اینکه «منظر تاریخی فرهنگی دره ارزانفود، سد اکباتان و ورکانه» یکی از پرونده های پیشنهادی ما برای ثبت جهانی است افزود: مطالعات اولیه این اثر نیز انجام شده است. به گفته او مطالعات اولیه «ارگ باستانی نوشیجان» نیز به اتمام رسیده و پرونده این اثر برای ثبت جهانی تشکیل شده است.  «قنات قاسم‌آباد» از دیگر آثاری است که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان به آن اشاره کرد و گفت: الحاق این قنات به زنجیره قنات های ثبت شده ایرانی موضوعی است که در حال پیگیری آن هستیم و به موازات این طرح کار مطالعات عرصه و حریم قنات را برای ثبت جهانی انجام می‌دهیم. همدان دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی است که بیش از یک هزار آن ثبت ملی شده است. میراث جهانی یونسکو نام پیمان‌نامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است. بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث جهانی کنند و هر کشور در هر سال فقط می‌تواند یک نامزد برای ثبت میراث فرهنگی یونسکو درخواست دهد.

ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
آغاز گردشگری بدون قرنطینه در یونان

آغاز گردشگری بدون قرنطینه در یونان

یونان محدودیت‌های قرنطینه را برای گردشگرانی که واکسینه شده‌ و یا گواهی منفی کرونا همراه داشته باشند، برداشت. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا یونان شهروندان کشورهایی را که در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و یا قبل از ورود، پاسخ آزمایش کرونای آن ها منفی باشد، به مدت یک هفته از قرنطینه معاف می‌کند. انگیزه یونان از این کار فقط رونق گردشگری است. البته این مقررات فعلا برای اتباع ایالات متحده آمریکا، کشورهای حوزه شینگن، انگلستان، امارات متحده عربی، صربستان، اسرائیل، روسیه، استرالیا، نیوزیلند، کره جنوبی، سنگاپور و اتباع کشورهای دارای اقامت دائم در اتحادیه اروپا برقرار شده است. شهروندان این کشورها با ارائه کارت واکسن کووید ـ با دو دوز کامل ـ و یا جواب منفی تست کرونا، دیگر ملزم به رعایت قرنطینه یک‌هفته‌ای در یونان نخواهند بود. یورونیوز نیز در گزارشی اعلام کرد شهروندان سایر کشورها از ۱۵ ماه می (۲۵ اردیبهشت ماه) امسال می‌توانند با در دست داشتن کارت تزریق واکسن و یا جواب منفی تست کرونا بدون قرنطینه و صرفا برای اهداف گردشگری وارد کشور یونان شوند. عباسی با استناد به گزارش‌ها و اخبار موجود و با اشاره به مرگ بیش از ۱۰ هزار نفر در یونان بر اثر کرونا، گفت: این کشور که اقتصاد آن عمدتا به صنعت گردشگری وابسته است و به دلیل اقدامات اپیدمی متحمل خسارات اقتصادی زیادی شده، قصد دارد در فصل تابستان میزبان گردشگران خارجی بی‌شماری باشد. پیشنهاد پذیرش گردشگران واکسینه‌شده نیز به تازگی روی میز اتحادیه اروپا گذاشته شده است. کشورهای این حوزه بیشتر از یک سال است رفت و آمدهای درون‌منطقه‌ای داشته‌اند و ورود گردشگران خارج از این حوزه را محدود کرده‌اند. بنا بر گزارش یورونیوز، ۲۷ کشور اروپایی طبق مقررات حاکم، تنها به شهروندان هفت کشور اجازه می‌دهند برای تعطیلات یا به دلایل غیرضروری دیگر به خاک آن‌ها سفر کنند، اما کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است آن دسته از شهروندان خارج از اتحادیه که به طور کامل در برابر کرونا واکسینه شده و نیز افرادی که از کشورهایی با وضعیت همه‌گیری کم‌خطر می‌آیند، بدون محدودیت اجازه سفر به اتحادیه اروپا را پیدا کنند.

ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
شرط و شروط اتحادیه اروپا برای گردشگری

شرط و شروط اتحادیه اروپا برای گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اتحادیه اروپا قبلاً برنامه‌هایی را برای ارائه گواهی دیجیتالی به منظور مجاز بودن سفرشان اعلام کرده بود. این مجوز شامل هر کسی می‌شود که واکسن کرونا را گرفته باشد یا نتیجه تست کرونایش منفی باشد و یا به تازگی از بیماری کرونا بهبود یافته باشد. کمیسیون اروپا کاهش محدودیت سفر‌های غیرضروری از خارج از حوزه این اتحادیه را، توصیه کرده است. براساس طرح‌های ارایه شده، هر کسی که حداقل دو هفته قبل (از سفرش) آخرین دوز واکسن مورد تأیید اتحادیه اروپا را دریافت کرده باشد، مجاز به سفر به داخل حوزه اتحادیه خواهد بود. بحث و گفتگو درباره این توصیه‌ها از امروز آغاز می‌شود. اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در توییتی نوشت: "زمان احیای صنعت جهانگردی اتحادیه اروپا و برقراری مجدد دوستی‌های فرامرزی، رسیده است. " در حال حاضر اتحادیه اروپا فقط سفر‌های غیرضروری از هفت کشور را مجاز می‌داند. این طرح‌ها در عین حال حاوی "ترمز اضطراری" است، که به کشور‌های عضو اجازه می‌دهد تا در واکنش به انواع جدید ویروس کرونا و یا وخیم‌تر شدن وضعیت بهداشت در کشور‌های غیر اتحادیه اروپا، این سفر‌ها را به سرعت محدود کنند. این طرح هر دو هفته یکبار مورد بررسی قرار می‌گیرد. اتحادیه اروپا قبلاً برنامه‌هایی را برای ارائه گواهی دیجیتالی به منظور مجاز بودن سفرشان اعلام کرده بود. این مجوز شامل هر کسی می‌شود که واکسن کرونا را گرفته باشد یا نتیجه تست کرونایش منفی باشد و یا به تازگی از بیماری کرونا بهبود یافته باشد. پیشنهاد‌های تازه چه هستند؟ کمیسیون اروپا روز دوشنبه اعلام کرد، کشور‌های عضو قادر به پذیرش گردشگران از خارج از اتحادیه اروپا هستند به شرطی که واکسن مورد تأیید این اتحادیه را دریافت کرده باشند؛ اگرچه این واکسن‌ها می‌تواند شامل واکسن‌هایی هم شود که روند فهرست استفاده اضطراری سازمان بهداشت جهانی را طی کرده باشند. کمیسیون اروپا گفته است کشور‌هایی (در داخل اتحادیه) که مقرراتی برای انجام آزمایش منفی کووید یا قرنطینه برای افراد واکسینه شده در داخل کشور خود ندارند، باید این استثنا‌ها را هم برای مسافران خارج از اتحادیه اروپا اعمال کنند. علاوه بر این، کودکانی که قادر به دریافت واکسن نیستند باید بتوانند با والدین خود سفر کنند به شرطی که آزمایش کرونای آن‌ها منفی باشد، اگرچه ممکن است در بدو ورود هم ناچار شوند که تست‌های بیشتری انجام دهند. کمیسیون اروپا افزوده تا زمانی که "گواهی سبز دیجیتال" اتحادیه اروپا اجرا شود "کشور‌ها باید بتوانند مجوز‌های کشور‌های غیراتحادیه اروپا را براساس قوانین ملی قبول کنند". این برنامه‌ها همچنین تعداد موارد ابتلا به کرونا را در کشور‌هایی که از آن‌ها مجاز به سفر هستند از ۲۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر به ۱۰۰ مورد افزایش می‌دهد. در این طرح گفته شده که این رقم هنوز هم بسیار کمتر از میانگین موارد ابتلا در اتحادیه اروپا است که در حال حاضر بیش از ۴۲۰ مورد در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. این اقدامات بر قوانین موجود در مورد سفر‌های ضروری یا شهروندان اتحادیه اروپا و افراد مقیم در این اتحادیه و یا خانواده‌های آن‌ها تأثیر نخواهد گذاشت. گواهی اتحادیه اروپا چیست؟ هفته گذشته، قانون گذاران اروپایی برنامه‌هایی را برای تصویب گواهی دیجیتال در سراسر اتحادیه اروپا برای شروع مجدد سفر‌ها در آستانه تعطیلات تابستانی تصویب کردند. این گواهی داری یک کد کیو آر (QR)، یک کد گرافیکی قابل خواندن توسط ماشین است، که از مربع‌های سیاه و سفید تشکیل شده است و حاوی داده‌های شخصی است و کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید از امنیت و ایمنی برخوردار است. این اتحادیه به همراه سازمان بهداشت جهانی در تلاش است تا اطمینان یابد این گواهی فراتر از مرز‌های اروپا هم معتبر شناخته می‌شود.۲۷ کشور عضو همچنین می‌خواهند کشور‌های غیر اتحادیه اروپا مانند نروژ، ایسلند و سوئیس را نیز شامل این طرح بکنند. مقامات در اوایل این هفته گفتند که مسافران واکسینه شده از ایالات متحده نیز می‌توانند تابستان امسال به اروپا سفر کنند. با این حال، نگرانی‌های عملی همچنان وجود دارد، از جمله مسایلی مانند مدت دوام ایمنی پس از ابتلا به کرونا و اینکه آیا در میان گسترش سریع انواع مسری‌تر ویروس کرونا نیازی به دوز‌های بعدی واکسن هست یا نه؟ مسائل دیگر شامل این است که چه داده‌هایی برای اثبات این که فردآلوده به ویروس کرونا نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین مسائلی در مورد حفظ اطلاعات خصوصی افراد مطرح است. تعدادی از کشور‌ها هم که در حال بازگشایی هستند، مجوز‌ها و گواهی‌های خود را اعلام کرده‌اند. از جمله در دانمارک، از اپلیکیشن "پاسپورت کرونا" استفاده می‌شود تا بتواند به مشتریانی که واکسینه شده‌اند یا از این بیماری بهبود یافته‌اند، اجازه دهد وارد ، رستوران‌ها و موزه‌ها شوند.

ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
صرفه‌جویی بیش از یک میلیارد دلاری گوگل از دورکاری

صرفه‌جویی بیش از یک میلیارد دلاری گوگل از دورکاری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز،  با رفع محدودیت‌های کرونایی افراد بیشتری‌ به رزرو آنلاین سفر و هتل‌ها می‌پردازند که برای کسب‌وکار تبلیغات گوگل بسیار عالی است و همزمان کارمندان گوگل از خانه کار می‌کنند و با پول این شرکت به سفر نمی‌روند و این موضوع نیز برای کسب‌وکار گوگل خوب است. شرکت آلفابت که شرکت مادر گوگل است، در سه ماه‌ نخست سال میلادی جاری در هزینه‌های مربوط به تبلیغات، سفر و سرگرمی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶۸ میلیون دلار صرفه‌جویی کرد که عمدتا نتیجه خانه‌نشینی ناشی از کووید-۱۹ بود. بر مبنای سالانه این میزان صرفه‌جویی بیش از یک میلیارد دلار خواهد بود. در واقع آلفابت در گزارش سالانه‌ای که اوایل امسال منتشر کرد، اعلام کرد هزینه‌های تبلیغات و کمپین‌ها به میزان ۴/ ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد، زیرا این شرکت هزینه‌ها را کاهش داد و کمپین‌ها را متوقف یا مجددا برنامه‌ریزی کرد و به‌دلیل پاندمی، برگزاری برخی از رویدادها را به شکل دیجیتالی تغییر داد. هزینه‌های سفر و سرگرمی کارمندان به میزان ۳۷۱ میلیون دلار کاهش پیدا کرد.  این صرفه‌جویی بسیاری از هزینه‌هایی که مربوط به استخدام هزاران کارمند بیشتر بود را جبران کرد و احتیاط بر اساس شرایط پاندمی به این شرکت اجازه داد با وجود افزایش ۳۴ درصدی درآمد، هزینه‌های بازاریابی و اداری خود را در سه ماه نخست ثابت نگه دارد. گوگل برای مزایایی مانند میزهای ماساژ، غذاهای تهیه شده و سرگرمی‌های شرکتی معروف است که الهام‌بخش عمده فرهنگ کار سیلیکون‌ولی شده است، اما اکثر کارکنان گوگل از مارس سال ۲۰۲۰ به‌صورت دورکاری و بدون دسترسی به این مزایا کار کرده‌اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال گوگل قصد دارد از اواخر امسال کارمندانش را به دفتر بازگرداند. «روث پورات» مدیر مالی این شرکت به سرمایه‌گذاران اعلام کرد گوگل در حال برنامه‌ریزی یک مدل هیبریدی است و قصد دارد کارکنانش را در فضایی قرار دهد که فشردگی کمتری نسبت به گذشته دارد. پورات همچنین گفت: گوگل به سرمایه‌گذاری در مستغلات در سراسر جهان ادامه خواهد داد.

ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...