نتایج جستجو...
با حذف واسطه ها، بلیط هواپیما قشم ارزان می شود

با حذف واسطه ها، بلیط هواپیما قشم ارزان می شود

به گزارش هتل نیوز، " اقشار فتح الهی " سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم از ساماندهی وضعیت سرویس‌دهی خطوط هوایی و حذف واسطه‌های فرصت‌طلب با هدف کاهش هزینه بلیط هواپیما به مقصد جزیره قشم خبر داد. فتح الهی در بازدید از فرودگاه بین المللی قشم گفت: فرودگاه بین المللی قشم دارای ظرفیت های فراوانی است و باید نگاه به این مجموعه، نگاه به یک مجموعه اقتصادی توانمند باشد. وی ادامه داد: بهسازی و استانداردسازی امکانات و خدمات فرودگاه بین المللی قشم می تواند زمینه ساز تبدیل شدن جزیره به یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور و منطقه باشد. فتح الهی خاطرنشان کرد: ساماندهی وضعیت ظاهری و زیباسازی بخش های مختلف فرودگاه بین المللی قشم یکی از موضوعاتی است که جهت خدمات رسانی بهتر به مسافران باید با فوریت در دستور کار قرار گیرد. سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم برای انتقال هرچه سریع تر بخش های تکنیکال و اداری فرودگاه قشم به ساختمان جدید تکنیکال بلاک دستورات ویژه ای صادر نمود و بر آمادگی برج مراقبت جدید در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کرد.

ایجاد شده: 9/آذر/1400       آخرین ویرایش: 9/آذر/1400     اخبار داخلی
اعلام جزئیات ساخت پایگاه آلفا در مریخ

اعلام جزئیات ساخت پایگاه آلفا در مریخ

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالامگ، اسپیس‌ایکس برای نخستین بار با پژوهشگران ناسا و چندین مؤسسه‌ی دیگر آمریکا همکاری کرده تا به‌طور عمومی درباره‌ی چگونگی استفاده از استارشیپ برای ساخت پایگاه آلفا مریخ توضیح دهد. صرف نظر از نمونه‌های انگشت‌شمار و پراکنده‌ای از نظرات منتشر شده درباره‌ی اسپیس‌ایکس و تمرکز اصلی مدیرعامل آن «ایلان ماسک» (Elon Musk)، یعنی خود «استارشیپ» (Starship)، مدیران این شرکت تقریبا هرگز به‌طور خاص درباره‌ی چگونگی استفاده از موشک‌های نسل بعدی کاملا قابل بازیابی برای ایجاد پایگاه دائمی انسانی در مریخ صحبت نکرده‌اند. در بیشتر مواقع تمرکز واضح بر شیوه‌ی گذر از موانع کوتاه‌مدت دشوار است. نیم قرن تجزیه‌وتحلیل عمدتا تئوریک، کاملا مشخص کرده است که ایجاد یک پایگاه انسانی دائمی و پایدار در مریخ، بدون کاهش شدید هزینه‌ی دسترسی به فضا غیرممکن است. برای چندین دهه، ناسا نسخه‌های گوناگون طرحی را که برای فرستادن هم‌زمان چند فضانورد به مریخ برای چند ماه، صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، مطالعه و بررسی کرده است. به بیان ساده، بدون یک انقلاب در زمینه‌ی حمل‌ونقل فضایی، حتی حضور موقت انسان در مریخ که ساکنان آن عمدتا به کالاهای وارداتی از زمین وابسته خواهند بود، غیرممکن است؛ مگر اینکه اکتشاف مریخ به یک اولویت ملی یا بین‌المللی با سرمایه‌گذاری در ابعاد ده‌ها میلیارد دلار در سال تبدیل شود. در طول ۸۰ تا ۹۰ سالی که پروازهای فضایی به‌طور جدی تحلیل شده‌اند، ده‌ها گروه، مقاله، مطالعه و آژانس‌های فضایی بررسی کرده‌اند که این انقلاب می‌تواند چگونه باشد و از این جهت اسپیس‌ایکس برای ارائه‌ی یک راه حل برای مشکلی قدیمی، منحصربه‌فرد نیست. این شرکت نخستین بخش از فهرست طولانی مدعیان است که نه تنها راه‌حلی را برای حرکت در این مسیر پیشنهاد می‌کند بلکه هم منابع قابل‌توجهی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و هم بسیار تلاش می‌کند تا این چشم‌انداز را به واقعیت تبدیل کند. دو سال پس از اینکه اسپیس‌ایکس قصد خود را برای ساخت نسل بعدی سامانه‌ی حمل‌ونقل فضایی اعلام کرد، ایلان ماسک تغییری اساسی در طراحی را نشان داد و کار بر روی نمونه‌ی اولیه‌ی فولادی استارشیپ آغاز شد. سه سال بعد، اسپیس‌ایکس ۹ پرواز آزمایش استارشیپ را با موفقیت پشت سر گذاشت که شامل چهار جهش کوتاه و پنج پرواز بالای ۱۰ کیلومتر بود. تنها در سال ۲۰۲۱ اسپیس‌ایکس چهار نمونه از آن آزمایش‌های پرواز در ارتفاع بالا را انجام داد و برای نخستین بار یک نمونه را از آزمایش ارتفاع بالا، به‌صورت سالم بازیابی کرد، نخستین فضاپیمای کلاس مداری و نمونه‌ی اولیه‌ی بوستر موشک را ساخت، آزمایش آن را آغاز کرد و تقریبا نخستین سکوی پرتاب مداری استارشیپ را هم کامل کرد. اسپیس‌ایکس همچنین موفق به دریافت قرارداد ۲٫۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت فرودگر انسانی ماه طی برنامه‌ی آرتمیس شد. هرچند این موفقیت با چالش‌هایی هم همراه شد و حتی تأخیر در توسعه‌ی آن و همچنین شکایت رقبا باعث عقب افتادن برنامه‌ی بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۵ گشت. به زبان ساده، اسپیس‌ایکس و اکنون ناسا در کنار آن، پایه‌ای استوار گذاشته‌اند که تقریبا با اطمینان زیادی، استارشیپ برای سفر به مریخ بر اساس آن توسعه خواهد یافت. هرچند هنوز کارهای زیادی باقی مانده است اما اسپیس‌ایکس کم‌وبیش بسیاری از موانع فنی اصلی که چند سال پیش در مسیر توسعه‌ی ITS یا BFR اولیه، و استارشیپ فعلی داشت را پشت سر گذاشته است. شمار زیادی از آزمایش‌های زمینی و پروازی استارشیپ کاملا نشان داده است که ساختارهای موشک، سیستم‌های اویونیک، موتورهای رپتور، روش‌های عجیب تقرب و فرود و سوخت انتخابی که قبلا آزمایش پروازی نداشته است، همگی اکنون برای پرواز مداری آماده هستند. با این وجود اسپیس‌ایکس همچنان نیاز دارد که فناوری سپر حرارتی عظیم، سرامیکی و غیرفرسایشی استارشیپ را اثبات کند، روش‌ها و فناوری‌های سوخت‌گیری موشک مداری را تکمیل کند و در نهایت همه‌ی موارد فوق را عملیاتی کند تا بتواند یک پرتاب پرشتاب با قابلیت استفاده‌ی مجدد و سوخت‌گیری بزرگ‌ترین موشک تاریخ را عادی و روزمره تبدیل کند. چیزی که اسپیس‌ایکس با کپسول دراگون و موشک فالکون ۹ ثابت کرده است توانایی انجام آن را دارد. به سوی سیاره‌ی سرخ اسپیس‌ایکس با کمک متخصصانی از ایمز ناسا، ستی (SETI) و نیمی از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های معتبر آمریکا، پاسخ‌دهی دقیق به این پرسش را در سپیدنامه یا اوراق سفید (White Paper) سال ۲۰۲۱ که برای برنامه‌ی بعدی تحقیقات دهه‌ای علوم سیاره‌ای و اختربیولوژی آکادمی‌های ملی منتشر شده، آغاز کرده است. در حالی که این پویش دهه‌ای به‌تنهایی می‌تواند روی برنامه‌های ناسا اثرگذار باشد و این آژانس آماده می‌شود تا برنامه‌ی دهه‌ی آینده‌ی علوم فضایی خود را ترسیم و بودجه‌بندی ده‌ها میلیارد دلار دولتی را تعیین کند که نتایج بسیار گسترده‌ای به‌همراه خواهند داشت، اما اسپیس‌ایکس هم از این سپیدنامه برای توصیف برنامه‌های خود پیرامون مأموریت‌های اولیه به مریخ با جزئیات بی‌سابقه، استفاده کرده است. همان‌طور که همیشه در برنامه بوده است، اسپیس‌ایکس فرآیند ساخت شهرهای پایدار در مریخ را با چند مرحله‌ی (نسبتا) ساده پیش خواهد برد. احتمالا در اواسط دهه‌ی ۲۰۲۰ اسپیس‌ایکس پرتاب بدون سرنشین فضاپیماهای استارشیپ را آغاز خواهد کرد تا هم تکمیل نهایی و آمادگی این سامانه را تأیید کند و هم میزان قابل توجهی از محموله‌ها را پیش از رسیدن انسان به سطح مریخ ببرد. این مأموریت‌های اولیه به احتمال زیاد با تکیه بر طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های رباتیک، به اسپیس‌ایکس کمک خواهند کرد تا منابع محلی، تجهیزات مرحله‌ای، آزمایش فناوری‌ها برای عملیات طولانی‌مدت سطح مریخ و شروع توسعه‌ی زیرساخت‌ها را از جمله یک نیروگاه تولید انرژی که احتمالا ضروری‌ترین نیاز خواهد بود، ساماندهی کند. هیچ کدام از این‌ها تعجب‌آور نیست اما کارهای بیشتری هم وجود دارد. به گفته‌ی نویسندگان که شامل چندین مهندس فعلی و پیشین اسپیس‌ایکس می‌شوند، برنامه‌ریزی مأموریت کنونی اسپیس‌ایکس که بر مأموریت‌های باری بدون سرنشین اشاره دارد، تجهیزاتی را برای افزایش تولید نیرو، استخراج آب، تولید اکسیدکننده‌ی اکسیژن مایع و سوخت متان، سکوهای فرود از پیش آماده شده، محافظت در برابر تشعشعات زیان‌بار، تجهیزات کنترل گردوغبار، پناهگاه‌های بیرونی برای انسان‌ها و تحهیزات و لوازم دیگر شامل همه‌ی سخت‌افزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از نخستین پایگاه انسانی را فراهم می‌کند. علاوه بر این با تأیید آنچه سال‌ها تصور می‌شد، در طرح اسپیس‌ایکس، انسان‌ها احتمالا برای چند سال اول در فضاپیماهای استارشیپ زندگی خواهند کرد تا زمانی که زیستگاه‌های اضافی ساخته شوند. نخستین گروه استارشیپ‌های بدون سرنشین هم می‌توانند برای پشتیبانی از انسان‌ها روی سطح، به‌عنوان دارایی‌های ارزشمند برای انبار کردن، سکونت، آزمایشگاه‌های علمی و منبعی از سازه‌ها و منابع فلزی خالص ضروری جابه‌جا و یا تغییر کاربری داده شوند. این «وایت پیپر» همچنین بیان می‌کند که اسپیس‌ایکس به‌شدت در حال توسعه‌ی استارشیپ برای انجام پروازهای آزمایشی اولیه به مریخ در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ است که حتی احتمال پرتاب اولین استارشیپ‌ها به مریخ پیش از نخستین موشک به سوی ماه را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب سپس در حالی که اسپیس‌ایکس یک مأموریت جداگانه‌ی ماه را پیش می‌برد و استارشیپ متفاوتی را روی ماه فرود می‌آورد، فضاپیماهای مریخ در حال رفت‌وآمد به این سیاره خواهند بود. این نخستین بار است که اسپیس‌ایکس یا افراد آشنا با برنامه‌های این شرکت، اصول اولیه‌ی نخستین مأموریت‌های استارشیپ سرنشین‌دار و بدون سرنشین را به مریخ، به صورت واضح بیان کرده‌اند و این توضیح گمانه‌زنی‌های قبلی زیادی را تأیید می‌کند. برای نمونه به‌نظر می‌رسد که اسپیس‌ایکس قصد دارد حتی نخستین فضاپیماهایی که به مریخ می‌روند را با تجهیزات خاصی همراه کند تا حتی اگر شمار زیادی از آن‌ها به زمین بازنگردند، نخستین مهاجران مریخی که در گروه‌های ۱۰ تا ۲۰ نفره همراه بیش از ۱۰۰ تن محموله، به فضا می‌روند، بتوانند از همه‌ی استارشیپ‌های بازیابی شده به‌عنوان زیستگاه‌ها، محل ذخیره‌ی مواد اولیه‌ی خام و انبارهای از پیش مستقر شده استفاده کنند. محموله‌های اولیه بر تولید نیرو، آب و سوخت و همچنین پناهگاه‌ها، محافظت در برابر تشعشعات و ساخت سکوهای فرود آماده متمرکز خواهند بود. جای تعجب نیست که ساکنان اولیه‌ی مریخ احتمالا استارشیپ‌هایی که آن‌ها را به مریخ می‌برند، به‌عنوان اولین خانه‌های خود در سیاره‌ی سرخ برگزینند و از یک حجم ۱۱۰۰ متر مکعبی که برای زنده نگه داشتن ده‌ها نفر در اعماق فضا تجهیز شده است، برای ماه‌ها به‌عنوان نخستین اقامتگاه خود در سطح سیاره‌ی سرخ استفاده کنند.

ایجاد شده: 7/آذر/1400       آخرین ویرایش: 7/آذر/1400     اخبار خارجی
به جای "افزایش قیمت هتل‌ها" به دنبال رقابتی کردن قیمت‌ها باشیم

به جای "افزایش قیمت هتل‌ها" به دنبال رقابتی کردن قیمت‌ها باشیم

به گزارش هتل نیوز، " علی صدرنیا " رییس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی در واکنش به انتشار خبر افزایش 30 درصدی قیمت ارائه خدمات توسط هتل‌ها ضمن انتقاد از عدم وجود برنامه‌ریزی مدون و منسجم در حوزه جذب گردشگر خارجی و قیمت گذاری دستوری در خصوص ارائه خدمات توسط هتل‌ها اظهار کرد: لغو ممنوعیت صدور ویزا برای گردشگران خارجی و ازسرگیری صدور روادید را به هیچ عنوان نباید به معنای رونق دوباره گردشگری خارجی تلقی کرد و دست از کار و تلاش برای توسعه دوباره گردشگری کشید. وی ادامه داد: باید بدانیم در حوزه گردشگری بازگشت به دوران قبل از همه‌گیری کرونا و به صورت مشخص قبل از سال 1398 فرآیند و پروسه‌ای پیچیده و زمان‌بر است. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، علت این پیچیدگی و زمان‌بر بودن این است که  صنعت گردشگری در ایران حدود دو سال است که کاملاً از نفس افتاده و استراتژی ما باید به این صورت باشد که در گام اول آن را احیا کنیم  و سپس  در راستای فربه‌سازی آن گام برداریم. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی، تحقق این مهم را در گرو انجام اقدامات دقیق و برنامه‌ریزی شده‌ای دانست که از جمله مهمترین آن‌ها قطعا انجام تبلیغات و بازاریابی مناسب در سطح بین المللی است. صدرنیا یادآور شد: برهمین اساس، دولت و متولی اصلی این امر که به صورت مشخص وزارتخانه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است باید ابتدا در سطح کلان و به صورت گسترده با استفاده از بستر فضای مجازی در بازارهای جهانی، ظرفیت‌های بکر و جذاب گردشگری ایران را معرفی و شناسایی کند تا در وهله بعدی،  بخش خصوصی به اتکای این شناسایی اولیه، با حمایت دولت از طریق بازاریابی و تبلیغات در سطح خرد در نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای بین المللی به یاری توسعه و رشد گردشگری از طریق جذب گردشگر خارجی بشتابد. وی همچنین با اشاره به خبر افزایش قیمت هتل‌ها اظهار کرد: متاسفانه با توجه به وجود تورم در کشور و به تبع آن افزایش صعودی و مکرر قیمت خدمات مسافرتی، در فاصله زمانی که تور مورد نظر تبلیغ شده و سپس به آژانس‌ها فروخته شده است، تا زمانی که گردشگر وارد ایران می‌شود، قیمت‌ها دچار افزایش می‌شوند.  این فعال بخش خصوصی علت ایجاد چنین مسائل را ناشی از عدم وجود سیاست واحد و یکپارچه‌ای دانست که در واقع با انجام مدیریت جزیره‌ای و غیرمتحد، صنعت گردشگری ایران را امروز تماماً به شکل شعارگونه و بدون وجود هیچ‌گونه برنامه‌ای مدون و منسجم در مسیری ناصحیح و نامناسب حرکت می‌کند. رییس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی ضمن اشاره به این موضوع که در موارد بسیاری می‌توان با یک هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی مشخص از سیاست‌ها و رویکرد کشورهای پیش‌رو در زمینه صنعت گردشگری اقتباس و گرته‌برداری کرد، تصریح کرد: برای نمونه سیاست‌گذاری کشور مالزی به منظور جذب گردشگر همزمان با سقوط شاخص بورس این کشور در حدود دو دهه قبل، یکی از نمونه‌های موفق است. صدرنیا با بیان اینکه کشور مالزی به دنبال سقوط بورس و با هدف جلوگیری از آسیب به صنعت گردشگری این کشور، اقدام به طراحی یک سناریو سازنده کرد که براساس آن اقامت در هتل‌های این کشور تا 4 شب رایگان بود، گفت: از سوی دیگر باید در نظر داشت که اغلب گردشگران ورودی این کشور، حداقل تا یک هفته در این کشور اقامت داشتند. وی ادامه داد: کشور مالزی به لطف و کمک این موضوع توانست اقتصاد کشور خود را در آن ایام از طریق بهبود و رشد حوزه گردشگری، سرپا نگه داشته و از سقوط آن جلوگیری کند. این فعال بخش خصوصی همچنین ضمن تاکید بر این موضوع که در بسیاری از کشورهای پیشرو در امر گردشگری، هزینه اقامت در هتل به ازای چهار شب، ارزان‌تر از مواردی است که شخص اقامت کمتری نظیر دو و یا سه شب دارد، توضیح داد: فلسفه این موضوع این است که معولاً اصل سود هتل‌ها از ارائه خدمات جانبی دیگر نظیر سرو غذا در رستوران، استفاده از استخر، پارکینگ و ... تامین شده و هزینه دریافتی از بابت اقامت به ازای هر شب در اتاق‌ها، سهم اندکی را در این خصوص به خود اختصاص می‌دهد. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی متذکر شد: متأسفانه در ایران بدون الگو قرار دادن تجربه سازنده سایر کشورها، صرفاً اقدام به افزایش نرخ خدمات مسافرتی هتل‌ها شده است که این امر قطعاً موجب ایجاد ضرر و زیان به آژانس‌های مسافرتی می‌شود چرا که اغلب این آژانس‌ها، تورهای خود را با قیمت تمام شده از حدود یک یا دوسال پیش فروخته‌اند و اکنون ملزم خواهند بود که مابه التفاوت ناشی از افزایش قیت هتل‌ها را پوشش دهند. صدرنیا تعیین نرخ ارائه خدمات توسط هتل‌ها به صورت دستوری و غیر رقابتی را نادرست دانست و افزود: باید متولیان حوزه گردشگری ضمن انجام نظارت و اتخاذ سیاست‌های لازم به دنبال ایجاد شرایطی باشند که قیمت هتل‌ها در بازار و در شرایطی رقابتی توسط خود آنان تعیین شود چرا که نتیجه این موضوع منجر به ارائه خدمات با کیفیت‌تر و ارزان‌تر به گردشگران و مسافران خواهد شد. وی با تاکید بر این که بخش خصوصی در واقع  خط مقدم صنعت گردشگری محسوب می‌شود و از آن‌جایی‌که منافع مالی خود را در توسعه و رشد همه جانبه این صنعت می‌داند، با تمام توان و استفاده از همه ظرفیت‌های خود در این میدان بازی خواهد کرد، یادآور شد: در دوران مدیریت یکی از مدیران وقت گذشته سازمان میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تکیه بر بخش خصوصی و انجام مشورت و هم‌فکری از این بخش مهم از صنعت گردشگری، اقدامات سازنده و موثری انجام شد. رئیس هئیت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی خاطرنشان کرد: با این اوصاف، شرایط فعلی گردشگری ایجاب می‌کند که متولیان دولتی با اتکا به اصل اساسی لزوم بهره‌مندی از همکاری و همفکری با بخش خصوصی که کاملاً نسبت به اصول و قواعد این حوزه اشراف دارد، نسبت به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در تمامی حوزه‌های گردشگری اعم از تبلیغات، تصمیم‌گیری‌های کلان و ...  با هدف به حرکت درآوردن موتور گردشگری اقدام کند.

ایجاد شده: 29/آبان/1400       آخرین ویرایش: 29/آبان/1400     اخبار داخلی
ارائه نرخ پایین و جذب گردشگر ارجح بر سود

ارائه نرخ پایین و جذب گردشگر ارجح بر سود

به گزارش هتل نیوز ، " ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران صدور روادید و باز شدن مرزها را اولین تقاضای اعضای هیئت مدیره تورگردانان از وزیر عنوان کرد و افزود: «مهندس ضرغامی و آقای شالبافیان برای حل مشکلات پیگیر هستند. تلاش و پیگیری‌هایشان همچنین توجه ریاست جمهوری به دغدغه و تقاضاضای فعالان این حوزه جای قدردانی دارد.»  او به آغاز فعالیت اعضا برای آوردن تور به ایران اشاره کرد و گفت: «تورگردانان اطلاع‌رسانی و گفت‌وگوهای خود را در حوزه‌های مختلف با بازارهای هدف اروپایی، چین، ژاپن و روسیه شروع کرده‌اند.»  پورفرج با ابراز امیدواری از افزایش تعداد گروه‌های ورودی تا پایان سال میلادی، ادامه داد: «کرونا باعث ضعیف شدن اقتصاد کشورها شده است و سفر به ایران مقرون به صرفه است. البته احساس امنیت گردشگر نسبت به سلامت محیطی که می‌خواهند به ان ورود کنند، اهمیت بالایی دارد.»  رئیس جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر اهمیت امنیت بالای کشور برای ورود گردشگر، افزود: «واکسینه شدن تمامی مردم موجب افزایش اعتماد گردشگران برای انتخاب ایران به‌عنوان مقصد سفر می‌شود. نیاز است روی سرعت واکسیناسیون کار تبلیغاتی جدی صورت گیرد، با این اتفاق امید برای ورود گردشگر به کشور بیشتر می‌شود.»  او با ابراز امیدواری از بالارفتن تقاضا در فصل بهار، بیان کرد: «آژانس‌ها از فرصت کرونا برای تولید محتوا استفاده کرده‌اند و شبکه‌های اجتماعی خود را تقویت کرده‌اند؛ پیشبینی‌مان این است در بهار تعدادی گردشگر وارد شوند و در فصل پاییز ۱۴۰۱ هم تعداد به دو برابر برسد.»  پورفرج با اشاره به کشورهای هدف جذب گردشگر خاطرنشان کرد: «حدود دو، سه ماه پیش از کرونا با ۵۱ آژانس مسافرتی چینی مذاکراتی داشتیم، چین و روسیه نیز جزو هدف‌گذاری‌هایمان بودند. از هفته گذشته با تمامی این شرکت‌ها وارد مذاکرده مجدد شده‌ایم اطلاع‌رسانی و گفت‌وگوها انجام شده، منتظر درخواست‌ها هستیم.»  رئیس جامعه تورگردانان ایران درباره تعداد تقاضا، گفت: «تعدادی از آژانس‌ها تقاضای درخواست ویزای گروهی داده‌اند، ارزیابی‌ها نشان از ریزش تعداد نفرات گروه‌ها دارد. تورها از سی تا پنجاه نفر به گروه‌های دوتا سه نفره رسیده است.»  پورفرج با تاکید بر اهمیت آغاز مسیر ورود گرشگر، ادامه داد: «در جلسه گروهی تاکیدمان بر ارائه نرخ‌های مناسب بود که گروه‌های بیشتری وارد کشور شوند. هتل‌دارها نیز همکاری خوبی داشته‌اند، گفت‌وگوهایی نیز با ایرلاین‌ها داشته‌ایم.»  رئیس جامعه تورگردانان ایران افزود: «در حال حاضر به سود فکر نمی‌کنیم. مهم شروع ورود گردشگر به کشور است، قیمت در آینده قابل تغییر است.»  او انتقاداتی را بر دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا وارد دانست و به اضافه بودن نقش برخی وزارتخانه و حذف تعدادی از تبصره‌ها اشاره کرد.  پورفرج با اشاره به برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های پیش‌رو، افزود: «حضور در نمایشگاه‌های آلمان، ایتالیا و اسپانیا فرصت و امیدی برای احیای بازار است؛ برای شرکت در این رویدادها گفت‌وگوهایی را مهندس ضرغامی خواهیم داشت.»

ایجاد شده: 29/آبان/1400       آخرین ویرایش: 29/آبان/1400     اخبار داخلی
صدور مجوز گردشگری کشاورزی در سامانه جانا

صدور مجوز گردشگری کشاورزی در سامانه جانا

به گزارش هتل نیوز ، " محمد قاسمی " مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اعلام این خبر گفت: « تا کنون فرایندهای مربوط به صدور مجوز، به صورت فیزیکی و خارج از سامانه انجام می‌شد و این مسئله  موانع و مشکلاتی را برای متقاضیان ایجاد کرده بود.» او با اشاره به الزام ادارات کل استانی برای صدور مجوز از طریق سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) افزود: «به‌منظور رفع محدودیت‌ها و برای تکریم ارباب رجوع،  همچنین تسهیل در صدور مجوزها، موضوع سامانه‌محور شدن صدور مجوز گردشگری کشاورزی در دستور کار دفتر توسعه گردشگری داخلی قرار گرفت.» قاسمی به همکاری با دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری برای فراهم کردن شرایط برای ثبت‌ درخواست متقاضیان از طریق سامانه جانا و دریافت پروانه اشاره کرد و افزود: «از این پس متقاضیان و ادارات کل استانی می‌توانند با مراجعه به این سامانه، در بخش تاسیسات گردشگری، با انتخاب مصداق محیط‌‌های گردشگری روستایی و عشایری(گردشگری کشاورزی) نسبت به ارائه درخواست و صدور مجوز اقدام کنند.» مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی  خاطرنشان کرد: «در سال ۱۳۹۹، طی جلسات متعدد با صاحب‌نظران و دستگاه‌های اجرایی، دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی تهیه و به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگی و صنایع‌دستی کشور برای مراجع صدور مجوز، ابلاغ شد.» قاسمی با اشاره به صدور ۵۰ مجوز گردشگری کشاورزی در استان‌ها، ادامه داد: «پایش‌های ما نشان دهنده استقبال کم‌نظیر بخش خصوصی و علاقه‌مندان به این حوزه بوده و تعداد زیادی پرونده متقاضیان، در دست بررسی برای صدور مجوز است.» مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: « یکی از مزیت‌های این مجوز، علاوه بر ایجاد زمینه مشارکت کشاورزان و جامعه روستایی همچنین ایجاد درآمد مکمل برای آنها در حوزه گردشگری، سهل‌الوصول بودن دریافت آن از لحاظ زمان ارائه درخواست از سوی متقاضی تا صدور مجوز توسط اداره‌کل است که در کمترین زمان در مقایسه با سایر مجوزهای مشابه در حوزه گردشگری صادر می‌شود.» او در پایان با اشاره به سیاست‌های معاونت گردشگری برای تنوع‌بخشی به محصولات گفت: «طی سال‌های اخیر با توجه به تمرکز معاونت گردشگری بر تخصص محور کردن گردشگری موضوعات مختلف و مورد علاقه گردشگران شناسایی و سیاست‌گذاری کلان برای توسعه محصولات متنوع گردشگری انجام شد. بر اساس بررسی‌های انجام شده گردشگری کشاورزی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد علاقه گردشگران محسوب می‌شود.»

ایجاد شده: 28/آبان/1400       آخرین ویرایش: 28/آبان/1400     اخبار داخلی
موانع بهبود مجموعه جهانی سلطانیه باید برطرف شود

موانع بهبود مجموعه جهانی سلطانیه باید برطرف شود

به‌گزارش هتل نیوز " عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز پنجشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در میان خبرنگاران و مسئولان سلطانیه در تربت‌خانه و محوطه گنبد سلطانیه گفت: «گنبد سلطانیه نماد و نشانه فرهنگ و ارزش مردم است. مرمت‌گران قدیمی این شهر که در گنبد سلطانیه هنرنمایی کردند، جزو افتخارات این شهر هستند و باید به‌عنوان اشخاص برتر نام و نشان آن‌ها به یادگار باقی بماند.» او ادامه داد: «مرمت این بنای فاخر به‌درستی و زیبایی انجام‌ شده و امیدواریم به همین روال و با سرعت بیشتر ادامه یابد.» مهندس ضرغامی افزود: «مشکل شهرستان سلطانیه فقط نبود اقامتگاه نیست بلکه فقدان اقامتگاه‌های بوم‌گردی، امکانات رفاهی و تفریحی از اساسی‌ترین مشکلات این شهرستان است.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی بیان کرد: «افزایش حضور گردشگران در سال‌های اخیر به‌ جز این دو سال، در گنبد سلطانیه محسوس بوده است و امیدواریم تأثیر مطلوبی بر گردشگری منطقه بگذارد.» او اظهار کرد: « باید تلاش کرد با ایجاد محوطه و فضاسازی مناسب در ارگ سلطانیه و تسهیل در بخش حرایم و تزریق اعتبارات لازم به این بنا و محوطه فاخر جهانی، هر آنچه به‌عنوان مانع برای مردم و شهر شناخته می‌شود را مرتفع کرد و باید ترمیم اعتماد ازدست‌رفته مردم را در اولویت قرار داد.» در این نشست مهندس ضرغامی با مرمت‌گران و پرسنل بازنشسته گنبد سلطانیه دیدار کرد.

ایجاد شده: 27/آبان/1400       آخرین ویرایش: 27/آبان/1400     اخبار داخلی
دوران تحول در وزارت گردشگری آغاز شده است

دوران تحول در وزارت گردشگری آغاز شده است

به گزارش هتل نیوز، اولین همایش سراسری معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در محل آمفی‌تئاتر این وزارتخانه برگزار شد. " سیدعزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این همایش گفت: «دوران تحول در وزارتخانه آغاز شده است. هم تحول در اندیشه و نگاه، و هم در روش‌های اقدام. در هر دو حوزه نیاز ساختارشکنی داریم. خط‌قرمزهای موهوم و ساختگی برداشته خواهد شد. ما مدیران خلاق و شجاع می‌خواهیم و دوران روش‌های محافظه‌کارانه، استاتیک و بی‌خاصیت تمام شده است.» او یادآور شد: «مدیریت در جمهوری اسلامی، خدمت بی‌منت به مردم و هموار کردن مسیر آن‌ها به‌سوی خوبی‌ها و ارزش‌های الهی و انسانی است.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «آشنا نبودن برخی مدیران با روح وظایف خود و نگاه کلیشه‌ای و رفع مسئولیت بلای جان مدیریت کشور شده است.» او افزود: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آن‌گونه که در شأن و جایگاه آن است مورد توجه قرار نگرفته است. وظیفه همه ما بر کشیدن و بالا بردن جایگاه وزارتخانه است.» مهندس ضرغامی عنوان کرد: «مدیران وزارتخانه باید سطح دانش و اطلاعات خود را در حوزه‌های مأموریتی ارتقا دهند.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در حوزه‌های مرتبط با این دستگاه ادامه داد: «فضای مجازی و انعکاس نظرات مردم پیرامون مسائل مرتبط با مأموریت‌های وزارتخانه تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.» او حفظ میراث‌فرهنگی و ابنیه تاریخی و معرفی آن به نسل‌های آینده را از مهم‌ترین مأموریت‌های این وزارتخانه دانست و تأکید کرد: «کمیته‌ای فنی مرکب از کارشناسان خبره و مطمئن میراث و مدیران مرتبط، مسئول رسیدگی به برخی اختلافات و تصمیم‌گیری کارشناسی در مورد پرونده‌های مفتوح خواهند بود.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه افزود: «در این وزارتخانه نیروهای تحصیل‌کرده و شایسته وجود دارند که با ایجاد یک سامانه ویژه نیاز آینده به منابع انسانی برای توسعه و مأموریت‌های جدید تأمین خواهد شد.» او افزود: « تکریم ارباب رجوع از بازدیدکنندگان موزه‌ها و مراکز گردشگری گرفته تا مراجعان اداری بخش خصوصی، شاخص مهم ارزیابی مدیران ستادی و استانی خواهد بود.» مهندس ضرغامی با بیان اینکه همه مأموریت‌های جدید باید دارای پیوست فرهنگی و رسانه‌ای باشند، ادامه داد: «نظارت بر هتل‌ها، مراکز اقامتی، بوم‌گردی‌‌ها و... باید با دقت و حساسیت بیشتری دنبال شود. این‌ها شاخصه‌های ارزیابی عملکرد همکاران خواهد بود.» او افزود: «ملاقات مدیران با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باید در اولویت برنامه‌های آنان باشد، به‌ویژه کسانی که نیاز به تسهیلات بانکی ندارند.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «بوروکراسی کشنده آفت جان نظام مدیریتی شده است. ساده‌سازی، ایجاد پنجره واحد و رفع موانع دست‌وپاگیر با پذیرش درصدی از خطای طبیعی مورد تأکید وزارتخانه است.» او درپایان به‌خاطر پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ از مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و افزود: «با برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان محترم، رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان آغاز شده است.»

ایجاد شده: 25/آبان/1400       آخرین ویرایش: 25/آبان/1400     اخبار داخلی
ورود بیش از 15 هزار گردشگر ایرانی به شهر وان ترکیه در یک ماه گذشته

ورود بیش از 15 هزار گردشگر ایرانی به شهر وان ترکیه در یک ماه گذشته

به گزارش هتل نیوز و به نقل از رکنا، درپی لغو محدودیت‌ها در گذرگاه‌های مرزی ترکیه با ایران که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای مدت طولانی برای تردد بسته شده بود، هزاران گردشگر ایرانی وارد شهر وان شدند. ذرگاه مرزی کاپی‌کوی (رازی) که یکی از مهمترین گذرگاه‌های مرزی بین ترکیه و ایران است و به دلیل شیوع ویروس کرونا در 24 مارس 2020 تعطیل شده بود، در 17 سپتامبر سال جاری بازگشایی شد. همچنین پس از لغو محدودویت‌های مربوط به تردد در طرف ایران در 8 اکتبر سال جاری نیز گردشگران ایرانی به شهر وان هجوم آوردند. بنابراین از ماه اکتبر تا کنون تعداد گردشگرانی که با ارائه نتیجه منفی تست پی سی آر با اعتبار 72 ساعت از گذرگاه مرزی کاپی‌کوی (رازی) در شهرستان سارای از توابع استان وان عبور می‌کنند، هر روز افزایش می‌یابد. گردشگرانی که پس از مدت‌ها به این شهر آمدند، با انجام خرید، مایه خوشحالی مغازه‌داران ساکن این شهر شدند که در جریان همه‌گیری کرونا با مشکلات اقتصادی مواجه بودند. " عثمان نوری گل آچار " نماینده حزب عدالت و توسعه در وان و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه اظهار داشت که گذرگاه کاپی‌کوی برای اقتصاد شهر وان اهمیت بالایی دارد. " گل آچار " با بیان اینکه پس از مذاکرات با مقامات ایرانی گذرگاه کاپی‌کوی کاملا باز شده است، گفت: باز شدن کامل گذرگاه برای کشور ما بسیار مهم است. تردد خودروها از 4 نوامبر آغاز شد. ما برای اینکه تاجران ما از نظر اقتصادی دچار مشکل نشوند بسیار تلاش می‌کردیم. خوشبختانه ما موفق شدیم. ضریب اشغال هتل‌های شهر ما از 90 درصد گذشته است. وی در ادامه تصریح کرد: مغازه‌داران ما اعلام می‌کنند که ضرر‌های خود در دوره همه گیری را از بین برده‌اند. شهر ما یکی از مناطق اولویت دار برای توسعه است. ما بازرگانان داخلی و ایرانی را تشویق کردیم که در شهر ما سرمایه گذاری کنند. عادل نجف زاده، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه و محمد فرازمند سفیر ایران در آنکارا برای بازگشایی گذرگاه مرزی بسیار کمک کردند. من از آنها تشکر می‌کنم. " گل آچار " با اشاره به اینکه وان با زیبایی‌های تاریخی و طبیعی خود جاذبه‌های فراوانی دارد، گفت: از ماه اکتبر تاکنون تقریبا 16 هزار گردشگر ایرانی به شهر ما آمده‌اند که این تعداد بیش از پیش افزایش خواهد یافت. گردشگران خرید خود را انجام می‌دهند و از مکان‌های تاریخی و گردشگری بازدید می‌کنند. وان شهری است که رئیس جمهور ما به آن علاقه خاصی دارد و برای آن ارزش قائل است. مردم ایران، هم ما را دوست دارند و هم کشورمان را دوست دارند.

ایجاد شده: 24/آبان/1400       آخرین ویرایش: 24/آبان/1400     اخبار داخلی
جای خالی جامعه راهنمایان گردشگری ایران در اکسپو

جای خالی جامعه راهنمایان گردشگری ایران در اکسپو

به گزارش هتل نیوز " حسن سیادتان " عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران در یک گفت‌و‌گوی رادیویی ضمن آسیب‌شناسی رکورد گردشگری در دوران کرونا به بیان مهمترین اقدامات و راهکارهای برای برون  رفت از کسادی  صنعت گردشگری و توسعه آن در ایران پرداخت. وی گفت: از اوایل سال 98 با وقوع سیل در بعضی از استان‌های کشور و به دنبال آن اتفاقات بهم پیوسته دیگر، وضعیت گردشگری به حال احتضار درآمد و در نهایت، شیوع کرونا به مثابه تیر خلاصی بر پیکره بی‌رمق و کم‌جان صنعت گردشگری بود. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور، ضمن اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا ابراز امیدواری کرد و تصریح کرد: با مساعدت وزیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون گردشگری کشور و همچنین با تعامل و هم‌اندیشی با بخش خصوصی و اشخاصی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی‌های در جهت ایجاد جریان دوباره گردشگری در کشور تبیین و اجرا شود. سیادتان با توجه به اینکه در دوران پسا کرونا جامعه از لحاظ آرامش روحی به سفر و تفریح نیازمند است، اظهار کرد: بنابراین لازم است زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری داخلی فراهم شود.لذا بر همین اساس به نظر می‌رسد باید اول چرخ گردشگری داخلی به راه بیفتد و سپس به گردشگری خارجی پرداخت.  مطابق با صحبت‌های این فعال بخش خصوصی، قبل از سال 98 و به صورت مشخص در سال 97، اگرچه تعداد نسبتاً زیادی از گردشگران خارجی وارد کشور می‌شدند ، اما متأسفانه باید گفت از نظر سرویس‌دهی در بعد حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی، اقامتگاه‌های بین راهی و حتی هتل‌ها ضعف‌های بنیادین و اساسی داشتیم.  وی با بیان این موضوع که توجه به مقوله اصلاح زیرساخت‌ها فوری و ضروری است، یادآور شد: امروز بخش زیادی از اتوبوس‌های vip که در اختیار آژانس‌های مسافرتی است دچار فرسودگی شده‌اند، رستوران‌های بین راهی اغلب از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند و فرودگاه‌ها نیز باتوجه به اینکه اولین جایی است که گردشگر وارد آن می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که تحسین وی را بر انگیزد،اما هم اکنون به هیچ وجه به این ترتیب نیست. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور بیان کرد: در جلساتی که به منظور بررسی آسیب‌ها و مشکلات حوزه گردشگری با شخص معاون گردشگری وزارتخانه داشتیم همواره بر لزوم تأمین تجهیزات و منابع و اصلاح زیر‌ساخت‌ها با هدف جذب دوباره گردشگر تأکید کردیم. سیادتان اظهار کرد: چرا که به اعتقاد ما گردشگر نباید در واقع مهمان یک‌بار مصرف باشد و فقط یک‌بار به ایران سفر کند؛ بلکه باید ضمن فراهم کردن جاذبه‌های لازم برای سفر مجدد وی شرایطی فراهم کنیم که  بعد از بازگشت از ایران مبلغ کشور برای جذب سایر گردشگران باشد. این فعال بخش خصوصی یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای تقویت و توسعه گردشگری را مبارزه با ایران هراسی و انجام تبلیغات گسترده و بازاریابی دقیق و تخصصی در این حوزه دانست و توضیح داد: مقوله بازاریابی گردشگری به شدت مهم است، چرا که تا زمانی که بازاریابی انجام نشود، گردشگری به حالت سنتی و شعارگونه همانند گذشته  ادامه‌دار خواهد بود. وی با عنوان کردن یک ضرب المثل انگلیسی، مبنی بر اینکه شرط موفقیت این است که 90 درصد از درآمد خود را صرف بازاریابی و تبلیغات کرد، گفت: این در حالی است که این شعار به هیچ وجه امروز در حوزه گردشگری ایران نمود عملی پیدا نکرده است. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور در همین رابطه تصریح کرد: ایران کشوری 4 فصل و منحصر به فرد و ممتاز در زمینه گردشگری محسوب می‌شود، چرا که تمامی جاذبه‌ها نظیر کویر، جنگل ، دریا و ... را به صورت همزمان داراست، بنا به گفته سیادتان، اما متأسفانه در سایه عدم تبلیغات و بازاریابی مناسب تقریباً جز 4 استان در کشور که گردشگری محدود و منحصر به آن است، ظرفیت جذب گردشگری در سایر استان ها علیرغم وجود پتانسیل و زیبایی‌های فراوان مغفول مانده است. این فعال بخش خصوصی عقیده دارد که حتی در بازاریابی خارجی هم تنها به همین 4 استان بسنده شده است، درحالیکه وقتی گردشگر خارجی وارد ایران می‌شود و در نوبت اول به 4 استان ایران سفر می‌کند، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام شود که در نوبت بعدی سفر خود به ایران، نسبت به بازدید از سایر استان‌ها ترغیب و هدایت شود تا از این طریق موجب تنوع و تقویت گردشگری شویم. وی همچنین تصریح کرد: اگر بازاریابی به صورت تخصصی و صحیح ریل‌گذاری می‌شد، امروز کشور ما در حوزه گردشگری باتوجه به شهرها و روستاهایی که حتی زیبایی آن به کشور سوییس پهلو می‌زند، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته بود. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور با اشاره به اینکه در همین دوران کرونا بسیاری از کشورها ضمن برنامه‌ریزی لازم همچنان مرزهای خود را باز نگه داشتند و موجبات جذب گردشگر را فراهم کردند، یادآور شد: اما متأسفانه در ایران، دولت‌مردان بدون داشتن برنامه همه چیز را در بستن مرزها و تعطیلی کامل هتل‌ها و مراکز گردشگری تصور کردند. سیادتان در بخشی دیگری از صحبت‌های خود که در خصوص اکسپو و نحوه حضور ایران در این رویداد مهم بود گفت: امروز در اکسپو جای خالی جامعه راهنمایان گردشگری که در واقع مبلغ فرهنگ اسلامی ایران هستند به شدت احساس می‌شود. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، دلیل عدم حضور راهنمایان گردشگری به دلیل عدم تمایل دولت برای صرف هزینه و تخصیص بودجه به منظور حضور این افراد است. در حالی که اقدام حرفه‌ای در اکسپو ایجاب می‌کرد به جهت معرفی تمدن فرهنگی ایران و زدودن غبار ایران هراسی  از چهره کشور در پاویون ایران از ظرفیت حضور این افراد استفاده می‌کردیم. وی با اشاره به درپیش بودن جام جهانی قطر تأکید کرد: باید از رابطه دوستی خود با قطر نهایت سود و استفاده را ببریم و این فرصت را نیز همانند اکسپو 2021 از دست ندهیم. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور ، ضمن اشاره به عدم وجود ظرفیت کافی هتل برای مخاطبان جام جهانی در قطر، خبر از انعقاد تفاهم نامه‌هایی مبنی بر استفاده از ظرفیت هتل‌های کیش برای پذیرای از مسافران جام جهانی داد، که امیدوار است اجرایی شود. سیادتان اذعان کرد: اکنون ترکیه علیرغم اینکه از نظر مسافت نسبت به کشور ما از قطر دورتر است، با تبیین برنامه دقیق و تخصصی درصدد است، بسیاری از بازدیدکنندگان جام جهانی قطر را به سمت کشور خود هدایت کند. این فعال بخش خصوصی بیان کرد: با بهره‌گیری از سوابق ضرغامی در حوزه رسانه و تبلیغات، باید زمینه را برای توسعه روابط گردشگری با کشورهایی که حداقل هم اکنون از نظر سیاسی روابط خوبی داریم، فراهم کنیم. برای مثال کشور چین دارای تعداد زیادی از مسلمانان است؛ اما متاسفانه علیرغم وجود روابط مناسب به دلیل عدم توانایی در حوزه تبلیغات گردشگری، نتوانستیم از این نقطه اشتراک برای جذب و ورود گردشگر استفاده کنیم. وی یکی از نقاط ضعف ایران در توسعه گردشگری را نبود تعداد مکفی هتل بیان کرد و افزود: در استانبول که تنها یکی از شهرهای ترکیه است 4 هزار هتل وجود دارد، در حالیکه در سرتاسر ایران چیزی حدود 2500 هتل فعال است. لذا باید برای توسعه گردشگری نسبت به تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران به جهت ساخت هتل تلاش کنیم. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور تأکید کرد: در زمینه ترغیب سرمایه‌گذاری در تجهیز زیرساخت‌های گردشگری نظیر هتل‌ها باید سایر کشورهای پیشرو در این زمینه را الگو قرار دهیم. سیاداتان در این باره خاطرنشان کرد: در این کشورها با اقداماتی نظیر ارایه تسهیلات مشوق همچون معافیت مالیاتی و حذف و یا کاهش بروکراسی زمان‌بر اداری به جهت اخذ پروانه ساخت هتل‌ها به 17 روز و ... در این راستا گام برداشته‌اند، اما امروز متاسفانه در ایران اخذ پروانه ساخت چیزی در حدود دو سال زمان می‌برد و طبیعی است که تمامی این مشکلات سبب پشیمانی و آزرده شدن خاطر سرمایه‌گذار می‌شود.

ایجاد شده: 18/آبان/1400       آخرین ویرایش: 18/آبان/1400     اخبار داخلی
گردشگری می‌تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کند

گردشگری می‌تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کند

به گزارش هتل نیوز ، " عبدالحمید حرمتی " عضو هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران عنوان کرد: طبعا در به ثمر نشستن برنامه‌ریزی‌ها و اجرایی شدن ایده‌ها و طرح‌ها تمام دست‌اندرکاران صنعت و سازمان‌ها و نهادهای دولتی دخیل هستند. باید توجه داشته باشیم که اهمیت اجرای دستورالعمل ورود گردشگران خارجی به کشور برای ما در ایران بسیار زیاد است. ، بهترین راه برای ورود ارز به کشور، گردشگری‌ست. دولتمردان ما اعم از رییس جمهور  محترم و سایر مسئولانی که خواستار رشد و شکوفایی ایران، اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد ارزی برای کشور هستند، اگر با دید باز به مسایل نگاه کنند، به روشنی می‌بینند که بهترین راه ورود ارز به کشور، طوری‌که دغدغه ومشکلی برای کشور به وجود نیاورد، گردشگری‌ست. ورود ارز به کشور ار طریق صنعت گردشگری، نیازی به سیستم بانکی ندارد که با مانع تحریم‌ها روبه‌رو شود. چون سیستم بانکی ما به سیستم بانکی جهانی اتصالی ندارد، کسانی که وارد کشور می‌شوند، ارز را به صورت نقد وارد کشور می‌کنند؛ در حالی که ورود ارز از روش‌های دیگر به خاطر شرایط تحریمی مشکلات و چالش‌های خودش را دارد. او با بیان این‌که فضای فرهنگی و اقتصادی کشور در شرایط کنونی باید کمی بازتر شود، افزود: اگر می‌خواهیم از فرصت طلایی صنعت گردشگری استفدده کنیم، باید موانع ورود گردشگران را برداریم تا از فشارهای اقتصادی سنگینی که روی مردم است، کاسته شود. ما میتوانیم تبلیغات منفی علیه کشورمان را که در بسیاری از رسانه غربی دنیا وجود دارد، به راحتی از بین ببریم. بهترین راه برای اثبات دروغین بودن این تبلیغات منفی، ایجاد فضایی‌ست که در آن گردشگر خارجی در عین رعایت قوانین و موازین جاری در کشور، بتواند به ایران بیاید؛ آن‌وقت خواهیم دید که خود این گردشگران بهترین عوامل برای از بین بردن تبلیغات سوء علیه ایران هستند. آن‌ها با دیدن ایران واقعی، خود مبلغ جذابیت، آرامش و نوع‌دوستی ایرانیان نزد هموطنان خود و مردم جهان خواهند بود. عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران، ایجاد اشتغال پایدار را از دستاوردهای مهم توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: نگاهی به تجربه همین کشورهای همسایه مانند امارات متحده عربی و ترکیه به خوبی نشان می‌دهد که گردشگری چه ظرفیت بالایی برای از بین بردن بی‌کاری دارد. بنابراین در کنار رشد و شکوفایی اقتصادی و ایجاد درآمد ارزی برای کشور، از بین بردن بیکاری هم دستاورد هم توسعه گردشگری خواهد بود. حرمتی خاطرنشان کرد که گردشگری بسیاری از مشکلات صنایع دیگر را ندارد و توضیح داد: در اغلب صنایع کشور، به عنوان مثال در صنعت پتروشیمی، نفت، گاز و ... معضلات عدیده‌ای وجود دارد؛ مثلا ما برای وارد کردن تجهیزات فنی برای این صنایع ما موانع تحریم‌ها مواجهیم؛ در حالی که صنعت گردشگری ابدا با چنین معضلی روبه‌رو نیست. چراکه نیازهای اولیه مورد نیاز هتل‌ها  اغلب در کشور ما وجود دارد و بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز در صنعت گردشگری هم مشمول تحریم نیستند. او تصریح کرد: مسئولان و دولت‌مردان کشور، از عالی‌ترین مقام‌ها تا رده‌های دیگر، باید بپذیرند که تنها راهِ برون‌رفت از معضلات و مشکلات اقتصادی امروز ایران که ایجاد اشتغال و رشد درآمد ارزی را به همراه دارد، صنعت گردشگری‌ست. پس تحول صنعت گردشگری، همان تحول اقتصاد کشور و ارتقای سطح معیشت عمومی مردم است. به صراحت می‌گویم که با تحول گردشگری، مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود.

ایجاد شده: 18/آبان/1400       آخرین ویرایش: 18/آبان/1400     اخبار داخلی
ویزای گردشگری سلامت میان کشورهای مسلمان لغو شود

ویزای گردشگری سلامت میان کشورهای مسلمان لغو شود

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " محمدرضا دشتی اردکانی " رییس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس در پنجمین کنگره بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی که دوشنبه ۱۷ آبان‌ماه با حضور نمایندگان خصوصی و دولت‌های خارجی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با بیان این‌که ایران کشوری ارزان برای سفر است که تجهیزات و کیفیت پزشکی در آن قابل قبول است، دارا نبودن هرم اصلی و تصمیم‌گیری را مهم‌ترین نقطه ضعف این حوزه دانست و گفت: با تشکیل شورای راهبری استانی می‌توان مسؤولیت‌ها را از تهران تفویض کرد تا از مزیت استان‌ها استفاده شود. مثلا استان خراسان رضوی با توجه به هم‌مرزی با کشورهای دیگر، شرایط متفاوتی در قیاس با استان‌های مرکزی دارد که با تفویض اختیارات و تشکیل آن شورا، یقینا می‌تواند اتفاقات بهتری را در حوزه گردشگری سلامت رقم بزند. او همچنین با انتقاد از این‌که ایران نتوانسته از ظرفیت کشورهای حوزه اکو در زمینه گردشگری اسلامی بهره ببرد، اظهار کرد: گردشگری سهل‌الصول‌ترین راه برای ایجاد ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیت است. کشورهای اروپایی پس از مرگ میلیون‌ها انسان در جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسیدند که با توسعه گردشگری، می‌توانند امنیت را به کشورهای خود برگردانند، آن‌چنان که امروز شاهد حوزه پولی و مرزی مشترک در قاره اروپا هستیم. او افزود: شایسته است کشورهای اسلامی به واسطه رفت و آمدها و فرهنگ مشترکی که دارند، به توسعه این صنعت بپردازند. رییس فراکسیون گردشگری مجلس همچنین لغو روادید گردشگری سلامت را پیشنهاد کرد و گفت: با لغو این روادید ضمن کوتا کردن دست واسطه‌گران، ‌نخستین گام برای تقویت روابط بین کشورهای مسلمان و همسایه برداشته می‌شود. مسلما هدف غایی مستلزم زمان و هزینه است، ‌اما مسیری که می‌رویم در راستای رشد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی منطقه است.

ایجاد شده: 17/آبان/1400       آخرین ویرایش: 17/آبان/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...