نتایج جستجو...
صدور مجوز گردشگری کشاورزی در سامانه جانا

صدور مجوز گردشگری کشاورزی در سامانه جانا

به گزارش هتل نیوز ، " محمد قاسمی " مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اعلام این خبر گفت: « تا کنون فرایندهای مربوط به صدور مجوز، به صورت فیزیکی و خارج از سامانه انجام می‌شد و این مسئله  موانع و مشکلاتی را برای متقاضیان ایجاد کرده بود.» او با اشاره به الزام ادارات کل استانی برای صدور مجوز از طریق سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) افزود: «به‌منظور رفع محدودیت‌ها و برای تکریم ارباب رجوع،  همچنین تسهیل در صدور مجوزها، موضوع سامانه‌محور شدن صدور مجوز گردشگری کشاورزی در دستور کار دفتر توسعه گردشگری داخلی قرار گرفت.» قاسمی به همکاری با دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری برای فراهم کردن شرایط برای ثبت‌ درخواست متقاضیان از طریق سامانه جانا و دریافت پروانه اشاره کرد و افزود: «از این پس متقاضیان و ادارات کل استانی می‌توانند با مراجعه به این سامانه، در بخش تاسیسات گردشگری، با انتخاب مصداق محیط‌‌های گردشگری روستایی و عشایری(گردشگری کشاورزی) نسبت به ارائه درخواست و صدور مجوز اقدام کنند.» مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی  خاطرنشان کرد: «در سال ۱۳۹۹، طی جلسات متعدد با صاحب‌نظران و دستگاه‌های اجرایی، دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی تهیه و به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگی و صنایع‌دستی کشور برای مراجع صدور مجوز، ابلاغ شد.» قاسمی با اشاره به صدور ۵۰ مجوز گردشگری کشاورزی در استان‌ها، ادامه داد: «پایش‌های ما نشان دهنده استقبال کم‌نظیر بخش خصوصی و علاقه‌مندان به این حوزه بوده و تعداد زیادی پرونده متقاضیان، در دست بررسی برای صدور مجوز است.» مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: « یکی از مزیت‌های این مجوز، علاوه بر ایجاد زمینه مشارکت کشاورزان و جامعه روستایی همچنین ایجاد درآمد مکمل برای آنها در حوزه گردشگری، سهل‌الوصول بودن دریافت آن از لحاظ زمان ارائه درخواست از سوی متقاضی تا صدور مجوز توسط اداره‌کل است که در کمترین زمان در مقایسه با سایر مجوزهای مشابه در حوزه گردشگری صادر می‌شود.» او در پایان با اشاره به سیاست‌های معاونت گردشگری برای تنوع‌بخشی به محصولات گفت: «طی سال‌های اخیر با توجه به تمرکز معاونت گردشگری بر تخصص محور کردن گردشگری موضوعات مختلف و مورد علاقه گردشگران شناسایی و سیاست‌گذاری کلان برای توسعه محصولات متنوع گردشگری انجام شد. بر اساس بررسی‌های انجام شده گردشگری کشاورزی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد علاقه گردشگران محسوب می‌شود.»

ایجاد شده: 28/آبان/1400       آخرین ویرایش: 28/آبان/1400     اخبار داخلی
موانع بهبود مجموعه جهانی سلطانیه باید برطرف شود

موانع بهبود مجموعه جهانی سلطانیه باید برطرف شود

به‌گزارش هتل نیوز " عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز پنجشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در میان خبرنگاران و مسئولان سلطانیه در تربت‌خانه و محوطه گنبد سلطانیه گفت: «گنبد سلطانیه نماد و نشانه فرهنگ و ارزش مردم است. مرمت‌گران قدیمی این شهر که در گنبد سلطانیه هنرنمایی کردند، جزو افتخارات این شهر هستند و باید به‌عنوان اشخاص برتر نام و نشان آن‌ها به یادگار باقی بماند.» او ادامه داد: «مرمت این بنای فاخر به‌درستی و زیبایی انجام‌ شده و امیدواریم به همین روال و با سرعت بیشتر ادامه یابد.» مهندس ضرغامی افزود: «مشکل شهرستان سلطانیه فقط نبود اقامتگاه نیست بلکه فقدان اقامتگاه‌های بوم‌گردی، امکانات رفاهی و تفریحی از اساسی‌ترین مشکلات این شهرستان است.» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی بیان کرد: «افزایش حضور گردشگران در سال‌های اخیر به‌ جز این دو سال، در گنبد سلطانیه محسوس بوده است و امیدواریم تأثیر مطلوبی بر گردشگری منطقه بگذارد.» او اظهار کرد: « باید تلاش کرد با ایجاد محوطه و فضاسازی مناسب در ارگ سلطانیه و تسهیل در بخش حرایم و تزریق اعتبارات لازم به این بنا و محوطه فاخر جهانی، هر آنچه به‌عنوان مانع برای مردم و شهر شناخته می‌شود را مرتفع کرد و باید ترمیم اعتماد ازدست‌رفته مردم را در اولویت قرار داد.» در این نشست مهندس ضرغامی با مرمت‌گران و پرسنل بازنشسته گنبد سلطانیه دیدار کرد.

ایجاد شده: 27/آبان/1400       آخرین ویرایش: 27/آبان/1400     اخبار داخلی
دوباره راه را گم نکنیم، راه بازگشت به حالت عادی گردشگری چیست ؟

دوباره راه را گم نکنیم، راه بازگشت به حالت عادی گردشگری چیست ؟

پس از توقف صنعت گردشگری در جهان بر اثر شیوع بیماری کرونا و صدمات غیر قابل جبران اقتصادی و روانی به صاحبان، فعالان و حتی گردشگران، و گذشت قریب به ۲ سال از این بحران بین المللی، و کاهش این همه گیری در حال حاضر در سطح دنیا و داخل کشورمان پس از واکسیناسیون گسترده دولت سیزدهم، و گزارشات بین المللی مبنی بر فروکش اثرات ویروس کرونا در کشورها و روند رشد گردشگری داخلی نشان از برگشت تقاضای سفر، بین کشورها و و در داخل کشور میباشد. لذا توجه وزارت میراث و سازمانهای مسئول در بررسی وضعیت جاری  بسیار حائز اهیمت میباشد. بدیهی است برگشت شرایط سفر به حالت عادی یا انجام سفر با رعایت پروتکل های بهداشتی ، برای کشورها زنگ رقابت را به صدا در آورده است و زمین تشنه و خشک گردشگری در کشورهای مختلف، تشنه آب حیاط مسافرینی است که آنها نیز پس از مدتها محدودیت در سفر، مشتاقانه و با ولعی دو چندان در برنامه ریزی و انتخاب مقصد گردشگری در جستجو، مابین تبلیغات و گزینه های پیش رو خود میباشند.  حال مسئولین مربوطه آیا برای پسا کرونا برنامه و گزینه های مورد نیاز و متنوعی را مطابق با نیازها ، خواسته ها و تقاضاهای مشتریان بالقوه در بازارهای گردشگری بین المللی و داخلی آماده کرده اند؟  آیا مباحث بهداشتی را در تمامی جوانب بررسی و دستورالعملهای لازم را به بخشهای مختلف ابلاغ نموده اند؟ آیا انسجامی در بین فعالان و ذینفغان در صنعت گردشگری ایجاد شده است؟ یا هر کدام باید تنها به فکر منافع خودشان باشند و در نهایت هیچ انسجامی در بین بردارهای فعال در محیط گردشگری داخلی ایجاد نخواهد شد؟ جای دارد وزارت میراث و فعالان صنعت گردشگری، یکبار برای همیشه دست در دست یکدیگر، تلاشی ماندگار را پایه گداری نمایند، که در غیر اینصورت مشخص نیست بر سر سرمایه های ملی و بخش خصوصی کشورمان، با توجه به فعالیت وسیع سایر کشورها در جذب گردشگران در دنیا، چه خواهد آمد .  ✍️  مجید قلیچ خوانی - فعال و کارشناس گردشگری

ایجاد شده: 26/آبان/1400       آخرین ویرایش: 26/آبان/1400     مقالات و یادداشت ها
اتوبوس‌های برقی با فناوری شارژ فوق پیشرفته در خیابان‌های دبی

اتوبوس‌های برقی با فناوری شارژ فوق پیشرفته در خیابان‌های دبی

مقامات حمل‌ونقل دبی با راه‌اندازی آزمایشی دو اتوبوس برقی پیشرفته، قصد دارند در مسیر جابه‌جایی شهری پایدار و دوستدار محیط زیست در امارات متحده عربی گام بردارند. آزمایش خط اتوبوس‌رانی برقی دبی، با اتوبوس‌های «ولوو ۷۹۰۰» (Volvo 7900) در مسیرهای مشخص شده در هر دو جهت رفت و برگشت میان لامر جنوبی، خیابان ملک سلمان عبدالعزیز و ایستگاه تراموای الصفوح صورت می‌گیرد. این اتوبوس‌ها هر کدام ۳۸ صندلی به همراه سه صندلی تاشو برای توان‌یابان و یک نمایشگر تعاملی دارند. اداره‌ی راه و حمل‌ونقل امارات (RTA) برای راه‌اندازی ناوگان این خط اتوبوس پاک، با شرکت اتوبوس ولوو، اداره‌ی آب و برق دبی، هلدینگ املاک مراس و گروه سوییسی ABB که پیشگام صنعت شارژ اتوبوس‌های برقی است، همکاری می‌کند. دفتر رسانه‌ای دبی در توییتی نوشت: «این گام نشان‌دهنده‌ی تلاش‌های RTA برای ارائه‌ی وسایل حمل‌ونقل عمومی پایدار و سازگار به محیط زیست است.» اتوبوس‌های این طرح مجهز به فناوری «شارژ در فرصت» (Opportunity Charging) هستند که برای نخستین بار در دبی استفاده می‌شود. برای این منظور انرژی اتوبوس‌ها با استفاده از یک شارژر برقی ایستاده که توسط گروه ABB در لامر جنوبی نصب شده است، تأمین می‌شود. در این حالت اتوبوس‌ها نه تنها در توقفگاه بلکه در ایستگاه‌های شارژ در سراسر شبکه شارژ می‌شوند و ناچار نیستند برای شارژ مجدد به توقفگاه برگردند. همچنین یک شارژر برقی شبانه در توقفگاه اتوبوس القوز (Al Quoz Bus Depot) فراهم شده تا اتوبوس‌ها شب هنگام و زمانی که مشغول خدمات‌رسانی نیستند، شارژ شوند. بنابراین اتوبوس‌ها را می‌توان از طریق یک ساختار پانتوگراف (بازوی جمع‌شونده) و با استفاده از یک بازوی ایستاده که اتوبوس در زیر آن در لامر پارک قرار می‌گیرد، یا اتصال به کابل‌هایی که جریان‌های مستقیم (DC) و متناوب (AC) را تأمین می‌کنند، شارژ کرد. با بهره‌گیری از باتری‌های پیشرفته، هر اتوبوس با یک بار شارژ قادر است تا ۲۰۰ کیلومتر را طی کند. دوره‌ی آزمایش این طرح تا مارس ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. در این مدت RTA کارایی عملیاتی دو اتوبوس الکتریکی را اندازه‌گیری و مهندسی شارژ در طول مسیر و پایانه را آزمایش می‌کند. طراحی این فناوری پیشرفته، جدیدترین نمونه از تلاش‌های امارات متحده عربی برای قرار دادن محیط زیست در رأس برنامه‌های راهبردی این کشور است.

ایجاد شده: 23/آبان/1400       آخرین ویرایش: 23/آبان/1400     اخبار خارجی
جای خالی جامعه راهنمایان گردشگری ایران در اکسپو

جای خالی جامعه راهنمایان گردشگری ایران در اکسپو

به گزارش هتل نیوز " حسن سیادتان " عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران در یک گفت‌و‌گوی رادیویی ضمن آسیب‌شناسی رکورد گردشگری در دوران کرونا به بیان مهمترین اقدامات و راهکارهای برای برون  رفت از کسادی  صنعت گردشگری و توسعه آن در ایران پرداخت. وی گفت: از اوایل سال 98 با وقوع سیل در بعضی از استان‌های کشور و به دنبال آن اتفاقات بهم پیوسته دیگر، وضعیت گردشگری به حال احتضار درآمد و در نهایت، شیوع کرونا به مثابه تیر خلاصی بر پیکره بی‌رمق و کم‌جان صنعت گردشگری بود. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور، ضمن اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا ابراز امیدواری کرد و تصریح کرد: با مساعدت وزیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون گردشگری کشور و همچنین با تعامل و هم‌اندیشی با بخش خصوصی و اشخاصی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی‌های در جهت ایجاد جریان دوباره گردشگری در کشور تبیین و اجرا شود. سیادتان با توجه به اینکه در دوران پسا کرونا جامعه از لحاظ آرامش روحی به سفر و تفریح نیازمند است، اظهار کرد: بنابراین لازم است زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری داخلی فراهم شود.لذا بر همین اساس به نظر می‌رسد باید اول چرخ گردشگری داخلی به راه بیفتد و سپس به گردشگری خارجی پرداخت.  مطابق با صحبت‌های این فعال بخش خصوصی، قبل از سال 98 و به صورت مشخص در سال 97، اگرچه تعداد نسبتاً زیادی از گردشگران خارجی وارد کشور می‌شدند ، اما متأسفانه باید گفت از نظر سرویس‌دهی در بعد حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی، اقامتگاه‌های بین راهی و حتی هتل‌ها ضعف‌های بنیادین و اساسی داشتیم.  وی با بیان این موضوع که توجه به مقوله اصلاح زیرساخت‌ها فوری و ضروری است، یادآور شد: امروز بخش زیادی از اتوبوس‌های vip که در اختیار آژانس‌های مسافرتی است دچار فرسودگی شده‌اند، رستوران‌های بین راهی اغلب از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند و فرودگاه‌ها نیز باتوجه به اینکه اولین جایی است که گردشگر وارد آن می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که تحسین وی را بر انگیزد،اما هم اکنون به هیچ وجه به این ترتیب نیست. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور بیان کرد: در جلساتی که به منظور بررسی آسیب‌ها و مشکلات حوزه گردشگری با شخص معاون گردشگری وزارتخانه داشتیم همواره بر لزوم تأمین تجهیزات و منابع و اصلاح زیر‌ساخت‌ها با هدف جذب دوباره گردشگر تأکید کردیم. سیادتان اظهار کرد: چرا که به اعتقاد ما گردشگر نباید در واقع مهمان یک‌بار مصرف باشد و فقط یک‌بار به ایران سفر کند؛ بلکه باید ضمن فراهم کردن جاذبه‌های لازم برای سفر مجدد وی شرایطی فراهم کنیم که  بعد از بازگشت از ایران مبلغ کشور برای جذب سایر گردشگران باشد. این فعال بخش خصوصی یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای تقویت و توسعه گردشگری را مبارزه با ایران هراسی و انجام تبلیغات گسترده و بازاریابی دقیق و تخصصی در این حوزه دانست و توضیح داد: مقوله بازاریابی گردشگری به شدت مهم است، چرا که تا زمانی که بازاریابی انجام نشود، گردشگری به حالت سنتی و شعارگونه همانند گذشته  ادامه‌دار خواهد بود. وی با عنوان کردن یک ضرب المثل انگلیسی، مبنی بر اینکه شرط موفقیت این است که 90 درصد از درآمد خود را صرف بازاریابی و تبلیغات کرد، گفت: این در حالی است که این شعار به هیچ وجه امروز در حوزه گردشگری ایران نمود عملی پیدا نکرده است. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور در همین رابطه تصریح کرد: ایران کشوری 4 فصل و منحصر به فرد و ممتاز در زمینه گردشگری محسوب می‌شود، چرا که تمامی جاذبه‌ها نظیر کویر، جنگل ، دریا و ... را به صورت همزمان داراست، بنا به گفته سیادتان، اما متأسفانه در سایه عدم تبلیغات و بازاریابی مناسب تقریباً جز 4 استان در کشور که گردشگری محدود و منحصر به آن است، ظرفیت جذب گردشگری در سایر استان ها علیرغم وجود پتانسیل و زیبایی‌های فراوان مغفول مانده است. این فعال بخش خصوصی عقیده دارد که حتی در بازاریابی خارجی هم تنها به همین 4 استان بسنده شده است، درحالیکه وقتی گردشگر خارجی وارد ایران می‌شود و در نوبت اول به 4 استان ایران سفر می‌کند، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام شود که در نوبت بعدی سفر خود به ایران، نسبت به بازدید از سایر استان‌ها ترغیب و هدایت شود تا از این طریق موجب تنوع و تقویت گردشگری شویم. وی همچنین تصریح کرد: اگر بازاریابی به صورت تخصصی و صحیح ریل‌گذاری می‌شد، امروز کشور ما در حوزه گردشگری باتوجه به شهرها و روستاهایی که حتی زیبایی آن به کشور سوییس پهلو می‌زند، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته بود. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور با اشاره به اینکه در همین دوران کرونا بسیاری از کشورها ضمن برنامه‌ریزی لازم همچنان مرزهای خود را باز نگه داشتند و موجبات جذب گردشگر را فراهم کردند، یادآور شد: اما متأسفانه در ایران، دولت‌مردان بدون داشتن برنامه همه چیز را در بستن مرزها و تعطیلی کامل هتل‌ها و مراکز گردشگری تصور کردند. سیادتان در بخشی دیگری از صحبت‌های خود که در خصوص اکسپو و نحوه حضور ایران در این رویداد مهم بود گفت: امروز در اکسپو جای خالی جامعه راهنمایان گردشگری که در واقع مبلغ فرهنگ اسلامی ایران هستند به شدت احساس می‌شود. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، دلیل عدم حضور راهنمایان گردشگری به دلیل عدم تمایل دولت برای صرف هزینه و تخصیص بودجه به منظور حضور این افراد است. در حالی که اقدام حرفه‌ای در اکسپو ایجاب می‌کرد به جهت معرفی تمدن فرهنگی ایران و زدودن غبار ایران هراسی  از چهره کشور در پاویون ایران از ظرفیت حضور این افراد استفاده می‌کردیم. وی با اشاره به درپیش بودن جام جهانی قطر تأکید کرد: باید از رابطه دوستی خود با قطر نهایت سود و استفاده را ببریم و این فرصت را نیز همانند اکسپو 2021 از دست ندهیم. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور ، ضمن اشاره به عدم وجود ظرفیت کافی هتل برای مخاطبان جام جهانی در قطر، خبر از انعقاد تفاهم نامه‌هایی مبنی بر استفاده از ظرفیت هتل‌های کیش برای پذیرای از مسافران جام جهانی داد، که امیدوار است اجرایی شود. سیادتان اذعان کرد: اکنون ترکیه علیرغم اینکه از نظر مسافت نسبت به کشور ما از قطر دورتر است، با تبیین برنامه دقیق و تخصصی درصدد است، بسیاری از بازدیدکنندگان جام جهانی قطر را به سمت کشور خود هدایت کند. این فعال بخش خصوصی بیان کرد: با بهره‌گیری از سوابق ضرغامی در حوزه رسانه و تبلیغات، باید زمینه را برای توسعه روابط گردشگری با کشورهایی که حداقل هم اکنون از نظر سیاسی روابط خوبی داریم، فراهم کنیم. برای مثال کشور چین دارای تعداد زیادی از مسلمانان است؛ اما متاسفانه علیرغم وجود روابط مناسب به دلیل عدم توانایی در حوزه تبلیغات گردشگری، نتوانستیم از این نقطه اشتراک برای جذب و ورود گردشگر استفاده کنیم. وی یکی از نقاط ضعف ایران در توسعه گردشگری را نبود تعداد مکفی هتل بیان کرد و افزود: در استانبول که تنها یکی از شهرهای ترکیه است 4 هزار هتل وجود دارد، در حالیکه در سرتاسر ایران چیزی حدود 2500 هتل فعال است. لذا باید برای توسعه گردشگری نسبت به تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران به جهت ساخت هتل تلاش کنیم. عضو هئیت مدیره جامعه هتل‌داران کشور تأکید کرد: در زمینه ترغیب سرمایه‌گذاری در تجهیز زیرساخت‌های گردشگری نظیر هتل‌ها باید سایر کشورهای پیشرو در این زمینه را الگو قرار دهیم. سیاداتان در این باره خاطرنشان کرد: در این کشورها با اقداماتی نظیر ارایه تسهیلات مشوق همچون معافیت مالیاتی و حذف و یا کاهش بروکراسی زمان‌بر اداری به جهت اخذ پروانه ساخت هتل‌ها به 17 روز و ... در این راستا گام برداشته‌اند، اما امروز متاسفانه در ایران اخذ پروانه ساخت چیزی در حدود دو سال زمان می‌برد و طبیعی است که تمامی این مشکلات سبب پشیمانی و آزرده شدن خاطر سرمایه‌گذار می‌شود.

ایجاد شده: 18/آبان/1400       آخرین ویرایش: 18/آبان/1400     اخبار داخلی
گردشگری می‌تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کند

گردشگری می‌تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کند

به گزارش هتل نیوز ، " عبدالحمید حرمتی " عضو هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران عنوان کرد: طبعا در به ثمر نشستن برنامه‌ریزی‌ها و اجرایی شدن ایده‌ها و طرح‌ها تمام دست‌اندرکاران صنعت و سازمان‌ها و نهادهای دولتی دخیل هستند. باید توجه داشته باشیم که اهمیت اجرای دستورالعمل ورود گردشگران خارجی به کشور برای ما در ایران بسیار زیاد است. ، بهترین راه برای ورود ارز به کشور، گردشگری‌ست. دولتمردان ما اعم از رییس جمهور  محترم و سایر مسئولانی که خواستار رشد و شکوفایی ایران، اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد ارزی برای کشور هستند، اگر با دید باز به مسایل نگاه کنند، به روشنی می‌بینند که بهترین راه ورود ارز به کشور، طوری‌که دغدغه ومشکلی برای کشور به وجود نیاورد، گردشگری‌ست. ورود ارز به کشور ار طریق صنعت گردشگری، نیازی به سیستم بانکی ندارد که با مانع تحریم‌ها روبه‌رو شود. چون سیستم بانکی ما به سیستم بانکی جهانی اتصالی ندارد، کسانی که وارد کشور می‌شوند، ارز را به صورت نقد وارد کشور می‌کنند؛ در حالی که ورود ارز از روش‌های دیگر به خاطر شرایط تحریمی مشکلات و چالش‌های خودش را دارد. او با بیان این‌که فضای فرهنگی و اقتصادی کشور در شرایط کنونی باید کمی بازتر شود، افزود: اگر می‌خواهیم از فرصت طلایی صنعت گردشگری استفدده کنیم، باید موانع ورود گردشگران را برداریم تا از فشارهای اقتصادی سنگینی که روی مردم است، کاسته شود. ما میتوانیم تبلیغات منفی علیه کشورمان را که در بسیاری از رسانه غربی دنیا وجود دارد، به راحتی از بین ببریم. بهترین راه برای اثبات دروغین بودن این تبلیغات منفی، ایجاد فضایی‌ست که در آن گردشگر خارجی در عین رعایت قوانین و موازین جاری در کشور، بتواند به ایران بیاید؛ آن‌وقت خواهیم دید که خود این گردشگران بهترین عوامل برای از بین بردن تبلیغات سوء علیه ایران هستند. آن‌ها با دیدن ایران واقعی، خود مبلغ جذابیت، آرامش و نوع‌دوستی ایرانیان نزد هموطنان خود و مردم جهان خواهند بود. عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران، ایجاد اشتغال پایدار را از دستاوردهای مهم توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: نگاهی به تجربه همین کشورهای همسایه مانند امارات متحده عربی و ترکیه به خوبی نشان می‌دهد که گردشگری چه ظرفیت بالایی برای از بین بردن بی‌کاری دارد. بنابراین در کنار رشد و شکوفایی اقتصادی و ایجاد درآمد ارزی برای کشور، از بین بردن بیکاری هم دستاورد هم توسعه گردشگری خواهد بود. حرمتی خاطرنشان کرد که گردشگری بسیاری از مشکلات صنایع دیگر را ندارد و توضیح داد: در اغلب صنایع کشور، به عنوان مثال در صنعت پتروشیمی، نفت، گاز و ... معضلات عدیده‌ای وجود دارد؛ مثلا ما برای وارد کردن تجهیزات فنی برای این صنایع ما موانع تحریم‌ها مواجهیم؛ در حالی که صنعت گردشگری ابدا با چنین معضلی روبه‌رو نیست. چراکه نیازهای اولیه مورد نیاز هتل‌ها  اغلب در کشور ما وجود دارد و بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز در صنعت گردشگری هم مشمول تحریم نیستند. او تصریح کرد: مسئولان و دولت‌مردان کشور، از عالی‌ترین مقام‌ها تا رده‌های دیگر، باید بپذیرند که تنها راهِ برون‌رفت از معضلات و مشکلات اقتصادی امروز ایران که ایجاد اشتغال و رشد درآمد ارزی را به همراه دارد، صنعت گردشگری‌ست. پس تحول صنعت گردشگری، همان تحول اقتصاد کشور و ارتقای سطح معیشت عمومی مردم است. به صراحت می‌گویم که با تحول گردشگری، مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود.

ایجاد شده: 18/آبان/1400       آخرین ویرایش: 18/آبان/1400     اخبار داخلی
بوداپست محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان

بوداپست محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایمنا، داده‌های رزرو شرکت‌های گردشگری نشان می‌دهد که "بوداپست" در بین محبوب‌ترین مقاصد مسافرتی جهان از نظر رزروهای انجام شده بین اول نوامبر ۲۰۲۱ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ است. پایتخت مجارستان حتی از لندن نیز که مدت‌ها به عنوان محبوب‌ترین مقصد شناخته می‌شد، پیشی گرفته است. لندن، پاریس، وین و برلین برای گذراندن تعطیلات، از شهرهای بسیار محبوب هستند، اما در پاییز امسال شاهد پیشی گرفتن بوداپست از آن‌ها هستیم. در این رده‌بندی پاریس در جایگاه هشتم قرار گرفت و پایتخت آلمان از فهرست ۱۰ شهر محبوب برتر خارج شد. ۱۰ شهر اروپایی محبوب به ترتیب شامل موارد زیر است: بوداپست - لندن - وین - میلان - استانبول - رم - کیف - پاریس - لیسبون - بارسلونا از نظر ملیت، بوداپست بیشترین جذب گردشگران روسی و بریتانیایی را دارد؛ مسافران این کشورها مانع زبان را کمتر چالش برانگیز می‌دانند، زیرا انگلیسی به طور گسترده در مکان‌های توریستی استفاده می‌شود و شهروندان مسن نیز زبان روسی را متوجه می‌شوند. با توجه به اینکه تقریباً ۴۰ درصد از تمام رزروها برای یک تا سه روز با ورود در روز جمعه است، کسانی که برای تفریح به بوداپست می‌آیند احتمالاً آخر هفته طولانی را در آنجا سپری می‌کنند. از آنجا که یک چهارم از رزروها برای یک هفته تمام است، به نظر می‌رسد از هر چهار بازدیدکننده، یک نفر فکر می‌کند که سه روز برای تماشای شگفتی‌های فرهنگی، معماری و آشپزی چنین شهر گسترده‌ای کافی نیست. دو سوم از افرادی که به بوداپست می‌آیند زیر ۴۰ سال هستند. طبق داده‌های رزرو، ۴۶ درصد از کل مهمانان شهر به تنهایی سفر می‌کنند، از هر ۱۰ نفر ۴ نفر با شریک زندگی خود می‌آیند و ۱۴ درصد در یک گروه سه‌نفره یا بیشتر حضور خواهند داشت. افزایش جریان گردشگران در بحبوحه بازگشت از بیماری همه گیر کرونا، مشکلاتی را به همراه داشته است؛ بنا بر اعلام سازمان صلح سبز، پروازهای کوتاه مسافتی که گردشگران آخر هفته‌ها انجام می‌دهند، حدود دوازده برابر بیشتر از سفرهای ریلی برای آب و هوا مضر است. بنابراین، سازمان دیده‌بان محیط زیست اخیراً پیشنهاد جایگزینی بیش از نیمی از محبوب‌ترین پروازهای مسافت کوتاه در اروپا با خدمات قطار را داده است؛ برای مثال ارتباط وین-بوداپست می‌تواند با قطار در دو ساعت و نیم طی شود. مطالعه صلح سبز نشان می‌دهد که جایگزینی تمام ۲۵۰ پرواز کوتاه مسافت اروپا با قطار، منجر به کاهش سالانه حدود ۲۳.۵ میلیون تن گاز CO۲ در سال می‌شود. (مقدار سالانه انتشار گاز CO۲ که تنها توسط کرواسی تولید می‌شود. ) با این حال، برای تحقق رؤیای سبز، قطارها به ویژه در شرق و جنوب شرق اروپا باید سریع‌تر باشند.

ایجاد شده: 18/آبان/1400       آخرین ویرایش: 18/آبان/1400     اخبار خارجی
اشتراکات فرهنگی، گردشگری تندرستی کشورهای اسلامی را توسعه می‌دهد

اشتراکات فرهنگی، گردشگری تندرستی کشورهای اسلامی را توسعه می‌دهد

به گزارش هتل نیوز، " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: «نگاه ما به گردشگری پزشکی صرفا اقتصادی نیست، بلکه ابزار و فرصت برای تبیین دستاوردها و ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی به شمار می‌آید. ما قبل از انقلاب در حوزه پزشکی بسیار وابسته بودیم اما از ۴٣ سال پیش به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های زیادی شکل گرفته است.» معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه بیماری کرونا نتوانست تقاضا و ورود گردشگران پزشکی را منقطع کند، یادآور شد: «بحران حاصل، ورود این شاخه از گردشگران را متوقف نکرد و در طول این دوران شیوع کرونا، صرفا شاهد صدور روادید گردشگران پزشکی بودیم.» شالبافیان یادآور شد: «بسیاری از سازوکارهای گردشگری پزشکی جهان در قالب "کسب‌وکار خصوصی با دولت" (B۲G) است. این کنگره و همکاری‌های منطقه‌ای فرصتی برای جذب گردشگر به صورت انبوه است و موقعیت استفاده از سازوکارهای B۲B  و B۲G را فراهم می‌کند.» معاون گردشگری افزود: «کسب موافقت، استقرار و اجرایی کردن اعتباربخشی‌های بین‌المللی معمولا بسیار دشوار است. توسعه مناسبات حوزه گردشگری پزشکی می‌تواند اعتباربخشی‌های درون کشورهای اسلامی را تسهیل کند.» او ادامه داد: «اگر توسعه اعتباربخشی‌های مبتنی بر اشتراکات درون کشورها محقق شود، می‌توانیم در مورد صدور اعتباربخشی و انتقال بیمه‌نامه‌ها هم گفت‌وگو کنیم.» شالبافیان گفت: «سازوکارهای جذب بیمار در جهان و حجم عمده گردشگرانی که می‌فرستند، مبتنی بر اعتبار‌بخشی بیمه‌نامه‌ها است. این کنگره می‌تواند یک آغاز بر دایره همکاری‌های فراتر از آنچه موجود است، فراهم کند.» معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: «تشکیل اتحادهای استراتژیک میان کسب‌وکارهای کشورهای اسلامی، پیوند میان آن‌ها را به تعاملات بلند‌مدت تبدیل می‌کند و فواید بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، علمی و اقتصادی دارد.» او با بیان اینکه گردشگری سلامت به دو حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی تقسیم می‌شود، گفت: «برای توسعه همکاری‌های گردشگری تندرستی، کشورهای اسلامی باید توسعه یابد. حجم بازار گردشگری تندرستی بسیار فراتر و بزرگتر از گردشگری پزشکی است و به سرعت هم در حال رشد است، زیرا گرایش به حفظ سلامت و تندرستی، بازدارندگی و پیشگیری مهم است که بخشی از درآمد خانواده را هم به خود اختصاص داده و صرفا به بیماری و بازار پزشکی مربوط نمی‌شود.» معاون گردشگری بیان کرد: «گردشگری تندرستی امکان هم‌پیوندی با سایر بخش‌های گردشگری پزشکی را دارد، اما در گردشگری پزشکی این تلفیق توصیه نمی‌شود. اکنون در جهان مراکز درمان و سلامت جای خود را در مراکز اقامتی و هتل‌ها هم باز کرده‌اند که نشان‌دهنده سمت و سوی بازار است.» از کسب و کارهای رسمی گردشگری سلامت حمایت می‌کنیم شالبافیان حمایت از کسب‌وکارهای رسمی گردشگری سلامت را سیاست اصلی وزارتخانه دانست و عنوان کرد: «اختلاف رویکرد میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط می‌تواند مانع فعالیت کسب‌وکارهای حوزه گردشگری سلامت شود. برای تقویت باید آنها را به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی معرفی کنیم و در تریبون‌های خود تقویت کنیم.» معاون گردشگری پیشنهاد کرد: «قانون جایزه صادراتی دفاتر خدمات و کسب‌وکارهای رسمی حوزه گردشگری باید مجدد برقرار شود، زیرا به غیر از تشویق، باید برای آنها انگیزه ایجاد کنیم. وزارت خارجه هم می‌تواند در راستای حمایت، صدور روادید از طریق این کسب‌وکارهای رسمی را پیگیری کند.» او در پایان گفت: «منکر نقص‌ها و کمبودهای احتمالی نیستیم، اما توسعه پایدار و بلند‌مدت در گروی حمایت از کسب‌وکارهای صنعت گردشگری است.» پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی امروز دوشنبه (۱۷ آبان) با حضور مسئولان حوزه گردشگری، بهداشت و درمان گردشگری و فعالان و مدیران بخش خصوصی، مدیران شرکت‌های خدمات گردشگری درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخلی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، عمان، تونس، هندوستان آلمان و اتحایه اروپا و برخی سازمان‌های بین‌المللی فعال در بخش سلامت و درمان و گردشگری سلامت برگزار شد. همچنین روز گذشته دومین رویداد بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های سلامت و گردشگری سلامت شامل گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و تندرستی، گردشگری روستایی و بوم‌گردی، گردشگری آموزشی، گردشگری خوراک، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت آغاز شد و قرار است پنج استارت‌آپ برتر کشورهای اسلامی معرفی شود. همزمان با این دو رویداد از صبح دیروز  به مدت سه روز (۱۶ تا ۱۸ آبان)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نشست‌های تخصصی پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور نهادها و متخصصان سلامت و شرکت‌های خدمات گردشگری، درمانی و فعالان حوزه گردشگری سلامت و همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داخلی و بین‌المللی فعال در این حوزه از کشورهای مختلف جهان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در سالن همایش‌های بین‌المللی صداو سیما در تهران برگزار می‌شود.

ایجاد شده: 17/آبان/1400       آخرین ویرایش: 17/آبان/1400     اخبار داخلی
فرودگاه رم از سال ۲۰۲۴ میزبان تاکسی های پرنده می شود

فرودگاه رم از سال ۲۰۲۴ میزبان تاکسی های پرنده می شود

مسافرانی که از سال 2024 به پایتخت ایتالیا سفر می کنند‎، می‌توانند برای انتقال به مرکز شهر رم از تاکسی‌های ‌پرنده استفاده کنند. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از رویترز در صورتی که پروژه بین شرکت مجری فرودگاه اصلی شهر رم و یک استارتاپ آلمانی طبق برنامه پیش برود از سال 2024 شاهد خدمت رسانی تاکسی های پرنده در این فرودگاه خواهیم بود. استارتاپ آلمانی «ولوکوپتر » (Volocopter) امیدوار است فرودگاه «فیومیچینو» را به سایت پیشگام برای تاکسی های پرنده در حال ساخت خود تبدیل کند. این تاکسی های پرنده و تمام الکتریکی با ظرفیت دو صندلی و دارای روتور هستند. «مارکو ترونکونه» مدیرعامل فرودگاه رم گفت یکی از مسیرهای هوایی که شامل نشست و برخاست عمودی است، حدود 15 دقیقه زمان خواهد برد در حالی که پیمودن همین مسیر توسط خودرو به 45 دقیقه زمان نیاز دارد. به گفته وی، هزینه اولیه سواری حدود 150 یورو (175 دلار) خواهد بود، قیمتی که احتمالاً با آغاز سرویس کاهش خواهد یافت. شرکت ولوکوپتر که در سال 2011 تأسیس شد امیدوار است طی سه سال آینده مجوز پروازهای تجاری را از «آژانس ایمنی هوانوردی اروپا» (EASA) دریافت کرده و سپس عملیات خود را آغاز کند. مطالعات EASA نشان می دهد رم پس از پاریس - که ولوکوپتر در ماه ژوئن ابراز امیدواری کرد در بازی های المپیک 2024 خدمات خود را در این شهر آغاز کند - و برلین سومین شهر مناسب در اروپا برای راه‌اندازی خدمات تاکسی هوایی است.

ایجاد شده: 12/آبان/1400       آخرین ویرایش: 12/آبان/1400     اخبار خارجی
خوش بینی شورای جهانی گردشگری به مسافرت های ۲۰۲۲

خوش بینی شورای جهانی گردشگری به مسافرت های ۲۰۲۲

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، بخش سفر و گردشگری اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری معتقد است که بخش گردشگری از بهبود جهان عقب مانده است و در سال ۲۰۲۱ اشتغال در بخش گردشگری راکد باقی ماند. اما با اقدامات صحیح، تعداد افراد شاغل در این بخش در سال آینده می‌‌‌تواند حتی از سطح قبل از همه‌‌‌گیری نیز فراتر رود. با واکسینه شدن میلیون‌‌‌ها شهروند اروپایی دیگر، انتظار می‌رود که درآمدهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۸۰ درصد سطح ۲۰۱۹ برسد. شورای گردشگری سفر اروپا نشان می‌دهد که بخش گردشگری در بهبود سالانه در سال ۲۰۲۱ تنها به رشد ۹/ ۲۳ درصدی دست یابد. این بهبود آهسته به‌‌‌دلیل محدودیت‌های سفر در طول سال به‌‌‌ویژه در نیمه اول که همچنان مانع از بهبود این صنعت شده است. پیش از همه‌‌‌گیری کرونا، سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی ۹/ ۱ تریلیون یورو یعنی ۵/ ۹ درصد از کل اقتصاد اروپا بوده است. با این حال، طبق تحقیقات و با توجه به میزان بهبود فعلی، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی کمتر از یک‌چهارم در سال ۲۰۲۱ افزایش می‌‌‌یابد که از رشد بخش جهانی ۷/ ۳۰ درصد عقب‌‌‌تر است. همچنین داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، سهم گردشگری در اقتصاد اروپا ممکن است شاهد رشد ۳۸ درصدی در سال آینده باشد که نشان‌دهنده افزایش ۴۳۹ میلیارد یورویی است. این رقم اگرچه از سطح پیش از همه‌‌‌گیری فاصله دارد، اما این بخش به‌‌‌دلیل عرضه موفقیت‌‌‌آمیز واکسیناسیون و تحرک درون اروپایی، همچنین پشتیبانی از پاسپورت دیجیتالی کووید در اتحادیه اروپا از اول ژوئیه امسال افزایش جزئی داشته است. با بسته شدن مرزهای بین‌المللی، اروپا برای بهبودی با راه‌‌‌اندازی حداقل «سفرهای درون اروپایی» گام برداشته است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، اگرچه «سفرهای داخلی »تا حدی به ثبات رسیده‌‌‌اند اما برای دستیابی به بهبودی کامل منطقه‌‌‌ای برای نجات اقتصادی اروپا و میلیون‌‌‌ها شغل کافی نیست. در ادامه این تحقیق از سوی بخش اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری برآوردها حاکی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی درآمدهای داخلی سالانه در سال ۲۰۲۱ است اما «درآمدهای بین‌المللی» در سال جاری افزایش کمتری یعنی حدود ۱۹ درصد خواهد داشت که به رقم ۲۴۲ میلیارد دلار می‌‌‌رسد. رقمی که بسیار پایین‌‌‌تر از سطح ۲۰۱۹ یعنی معادل ۵۶۰ میلیارد دلار است. بر اساس سناریوها، در سال ۲۰۲۲، «درآمدهای داخلی» نزدیک به ۲۸ درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، باتوجه به کاهش محدودیت‌های سفر در بسیاری از کشورهای اروپایی و میلیون‌‌‌ها شهروند اروپایی که به ‌‌‌طور کامل واکسیناسیون شده‌‌‌اند، انتظار می‌رود درآمدهای بین‌المللی سالانه بیش از ۷۷ درصد افزایش یابد. در سال ۲۰۱۹، بخش گردشگری اروپا بیش از ۳۸ میلیون شغل را پشتیبانی می‌‌‌کرد. اما پس از از دست دادن ۶/ ۳ میلیون شغل در سال گذشته که بیماری همه‌‌‌گیر باعث توقف تقریبا کامل سفرهای بین‌المللی شد، امسال، اشتغال راکد خواهد ماند. با این حال بررسی‌‌‌های شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال در سال ۲۰۲۲ با افزایش نزدیک به ۱۶ درصدی همراه خواهد بود و با اضافه شدن حدود ۵/ ۵ میلیون شغل، به سطح پیش از کرونا خواهد رسید. اما با وجود این، بنا بر گفته جولیا سیمپسون رئیس بخش گردشگری اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری، بخش سفرها به آرامی بهبود خواهد یافت و هنوز راه زیادی در پیش دارد. باز شدن بسیاری از مرزهای کشورهای اروپایی برای سفرهای بین‌المللی مسافران کاملا واکسینه شده، بهبود اقتصادی منطقه در سال آینده را تسریع خواهد کرد. این امر می‌‌‌تواند میلیون‌‌‌ها شغل و معیشت متکی به سفر را بازگرداند. تحقق این امر نیازمند حضور دولت‌‌‌ها است تا مجموعه‌‌‌ای از قوانین هماهنگ سفر را جایگزین محدودیت‌ها کنند. همچنین شرکت اقتصادی آکسفور (Oxford Economics) به نمایندگی از شورای جهانی سفر و گردشگری به بررسی وضعیت صنعت گردشگری در بحران کرونا و سناریوهای احتمالی این صنعت پرداخته است که بر اساس این تحقیقات، سهم بخش توریسم در تولید ناخالص داخلی منطقه و افزایش مشاغل می‌‌‌تواند هم در سال جاری و هم در سال آینده مثبت‌‌‌تر باشد، اگر ۵ اقدام حیاتی توسط دولت‌ها در سراسر جهان انجام شود. این اقدامات در گام نخست، اجازه دادن به مسافران واکسینه شده برای سفرهای آزادانه، بدون درنظر گرفتن مبدا یا مقصد نهایی است.  گام دوم، اجرای راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتالی است که همه مسافران را قادر می‌سازد تا به راحتی وضعیت کووید خود را همچون گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا ثابت کنند، تا از این طریق روند باز شدن مرزها را تسریع بخشند. در گام سوم و چهارم دولت‌‌‌ها باید برای ازسرگیری سفرهای بین‌المللی ایمن علاوه بر به رسمیت شناختن تمام واکسن‌‌‌های مجاز و تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، از ابتکار طرح کوواکس یونیسف برای اطمینان از توزیع عادلانه واکسن‌‌‌ها در سراسر جهان حمایت کنند. در نهایت دولت‌‌‌ها باید به‌‌‌طور مداوم پروتکل‌‌‌های بهداشتی و ایمنی پیشرفته را اجرا کنند تا از این طریق اعتماد مشتریان تقویت شود. اگر این ۵ اقدام حیاتی پیش از پایان سال ۲۰۲۱ انجام شوند، تاثیر آن بر اقتصاد و مشاغل در سراسر اروپا می‌تواند قابل توجه باشد. بخش سفر اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری باتوجه به اقدامات ارائه شده از سوی شرکت اقتصادی آکسفور، برآورد کرده که سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ممکن است تا پایان سال جاری به میزان ۲۹ درصد نزدیک به ۲۷۰ میلیارد یورو افزایش یابد و پس از آن در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۳/ ۴۰ درصدی یعنی بیش از ۴۸۰ میلیارد یورو در سال افزایش خواهد یافت. درآمدهای بین‌المللی نیز باتوجه به اقدامات دولت‌‌‌ها منتفع خواهد شد و رشدی معادل ۳/ ۲۶ درصد در سال جاری و افزایش قابل توجه ۸۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ را تجربه خواهد کرد. رشد این بخش می‌‌‌تواند با افزایش ۴ درصدی مشاغل در سال ۲۰۲۱، تاثیر مثبتی بر اشتغال این بخش داشته باشد. تعداد افراد شاغل این بخش در سال آینده می‌‌‌تواند با افزایش ۶/ ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از همه‌‌‌گیری به ۴۳ میلیون شغل برسد. شورای جهانی سفر و گردشگری با پیوستن به انجمن‌‌‌های گردشگری همچون شورای بین‌المللی فرودگاه‌‌‌ها، کمیسیون سفر اروپا و انجمن بین‌المللی خطوط کروز، از دولت‌‌‌های اتحادیه اروپا می‌خواهند تا همه سیستم‌‌‌های «چراغ راهنمایی» برای انتخاب مقاصد را حذف کنند و به‌‌‌جای تمرکز بر کل کشورها به سمت انتخاب مسافران حرکت کنند. این انجمن‌‌‌های گردشگری بر این باورند که این رویکرد می‌‌‌تواند باعث تسریع بیشتر بهبود سفر و بخش گردشگری شود.

ایجاد شده: 12/آبان/1400       آخرین ویرایش: 12/آبان/1400     اخبار خارجی
گشایش دروازه شانگهای به روی صنعت گردشگری ایران

گشایش دروازه شانگهای به روی صنعت گردشگری ایران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از سبلان ما ، سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر از ۹ عضو شامل چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و ایران تشکیل شده است و افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. این سازمان با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت. کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های با دارا بودن جمعیت بالغ بر2.5 میلیارد نفر 40 درصد از جمعیت کل جهان را در خود جای داده است و از جنبه اندازه جمعیت اولین بازیگر منطقه‌ای در جهان است. ایران تقریباً از سال 2005 میلادی به دنبال عضویت دائم در پیمان شانگهای است. در طول سال‌های گذشته دلایل متعددی سبب شده تا این مسیر برای ایران کامل شود. تحفظ برخی از کشورهای عضو در خصوص عضویت ایران در این پیمان به همراه تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مهم‌ترین مانع بر سر عضویت کامل ایران بوده‌اند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم ایران نهمین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد. این پیمان علاوه بر مزیت های مستقیم اقتصادی و مراودات می تواند در شکوفایی صنعت گردشگری ایران نیز نقش موثری ایفا کند. ایران کشوری است که دارای توانمندی های قابل توجهی در حوزه ی گردشگری است؛ توانمندی هایی که نه تنها به واسطه‌ی جذابیت های تاریخی آن بلکه به تنوع فرهنگی و اقلیمی آن نیز مربوط می شود. ایران کشوری است چهارفصل با تنوع اقلیمی و جانوری، با کوه های بلند، کویرهای پهناور و جنگل هایی انبوه. ایران کشوری است با 2500 سال سابقه ی کشورداری و یکی از بزرگ ترین و کهن ترین مجموعه‌های آثار تاریخی در جهان را داراست. براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در سال 2018، 323 میلیون نفر در سطح جهان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش گردشگری شاغل هستند و به‌طور میانگین، بخش گردشگری سهمی 10 درصدی در اشتغال کشورها دارد. در این گزارش تعداد شاغلان بخش گردشگری در ایران یک‌میلیون و 654 هزار نفر برآورد شده که این میزان معادل نیم‌درصد (0.51 درصد) کل اشتغال بخش گردشگری در جهان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بین کشورهای منطقه گردشگری به‌طور مستقیم سهمی هشت‌ درصدی در اقتصاد لبنان، سهمی 5.6 درصدی در اقتصاد اردن، سهمی پنج درصدی در اقتصاد ترکیه و مصر و سهمی سه درصدی در اقتصاد کشورهای خارومیانه دارد که این میزان برای ایران حدود 1.8 درصد است.  چشم انداز ورود 20 میلیون گردشگر به ایران چشم انداز۲۰ میلیونی برای صنعت گردشگری که مورد توصیف قرار گرفته است در روزهای پایانی کرونا و به عبارتی در پسا کرونا می تواند با بهره گیری از موقعیت ها عضویت در سازمان همکاری شانگهای مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه بدانیم ورود گردشگران به کشورمان به چه میزان در اقتصاد ایران موثر خواهد بود به میزان درآمد زایی ترکیه از گردشگری نگاهی بیندازیم و با درامد کشورمان که ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 97 به ترتیب حدود 38.2 میلیارد دلار و 2.9 میلیارد دلار و 1.02 میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، 44.6 میلیارد دلار بوده است. تولید ناخالص ملی ترکیه در سال 2018 حدود 51/ 766 میلیارد دلار بود که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی ترکیه 6/ 95 میلیارد دلار حدود 1/ 12 درصد است.  حدود 40 میلیون گردشگر خارجی در سال 2018 یعنی 22 درصد بیش از سال 2017 وارد ترکیه شدند این کشور  هدف خود را برای سال 2023 مصادف با صدمین سال تاسیس جمهوری جذب 70 میلیون گردشگر خارجی قرار داده است. حال با جمع و تفریق تمامی اعداد و ارقام ذکر شده باید به این نکته توجه داشت که کشورمان ارزان ترین نقطه در دنیا برای گردشگری است ولی باز هم سهم ایران از این بازار پر سود تنها 1 درصد است.

ایجاد شده: 11/آبان/1400       آخرین ویرایش: 11/آبان/1400     اخبار داخلی
اجلاس گروه ۲۰؛ فرصت‌ سازی ایتالیا برای احیای صنعت گردشگری

اجلاس گروه ۲۰؛ فرصت‌ سازی ایتالیا برای احیای صنعت گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اسی-فرهنگی و در عین حال تبلیغاتی، همسران مقام‌های ارشد شرکت‌کننده در اجلاس را، در یکی از برنامه‌های جانبی، به تماشای جاذبه‌های گردشگری رم برد. در تصاویری که از این تور سیاحتی در رسانه‌های غربی منتشر شده، همسران رئیسان جمهوری و نخست وزیران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان از مناطق دیدنی و تاریخی رم همچون تماشاخانه «کولوسئوم» بازدید کرده و نهار را در ویلای تاریخی «دوریا پامفیلی» صرف کردند. به نظر می‌رسد که دولت ایتالیا از فرصت میزبانی از این اجلاس جهانی بهره‌برداری کرده تا صنعت گردشگری خود را بیش از پیش تقویت نموده و به دوران پر رونق پیش از شیوع ویروس کرونا بازگرداند. بر اساس مطالعه‌ای که چندی پیش توسط سازمان گردشگری و تجارت ایتالیا  منتشر شد، در تابستان امسال و پس از فروکش کردن بیماری کووید و افزایش نرخ واکسیناسیون، تعداد بی‌سابقه‌ای از مسافران ایتالیایی به مناطق سیاحتی کشورشان سفر کرده و به گردشگری داخلی رونق بخشیدند. بر اساس این پژوهش، ۲۳ میلیون ایتالیایی در تابستان ۲۰۲۱ در وطن خود تعطیلات را سپری کردند. این رقم در سال ۲۰۲۰، ۱۷ میلیون و در سال ۲۰۱۹ و قبل از همه‌گیری کرونا ۱۸ میلیون نفر بود. این پژوهش نشان می‌دهد که حدود شش میلیون گردشگر خارجی نیز در مدت مشابه به این کشور مدیترانه‌ای سفر کردند که گرچه بسیار کمتر از سال‌های قبل از همه‌گیری است، اما بیشتر از حد انتظار است.

ایجاد شده: 9/آبان/1400       آخرین ویرایش: 9/آبان/1400     اخبار خارجی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...