بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در حاشیه بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که از تاریخ ۹ لغایت ۱۲ آذرماه با موضوع «نوآوری، تحصیل، توسعه روستایی برای ساخت آینده بهتر» در کشور اسپانیا در حال برگزاری است، با زورآب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و نیز حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا دیدار داشت. در این نشست موضوع اهمیت صنعت گردشگری در برنامه سند تحول دولت جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از دستاوردهای مهم مطرح و تاثیرات مثبت آن تشریح شد. همچنین روند برگزاری کنفرانس بینالمللی گردشگری روستایی نیز که به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاده بود، مورد بررسی مجدد قرارگرفت و مطرح شد رویداد مذکور که قرار است در استانهای کرمانشاه و کردستان برگزار شود؛ با تغییر عنوان میزبانی با محتوای گردشگری شهری در شهر تهران و با همکاری مجموعه نوسازی عباسآباد شهرداری تهران انجام شود. علاوه بر این با توجه به ورود ایران به نوسده در سال ۱۴۰۱ و نظر به اینکه این رویداد تنها در ایران و افغانستان رخ میدهد، لذا معاون گردشگری کشور خواستار حمایت معنوی سازمان جهانی گردشگری شد. در این نشست زورآب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز با تاکید بر روابط حسنه این سازمان و جمهوری اسلامی ایران خواستار حمایت کشورمان از دبیرکلی ایشان برای دوره ۲۰۲۲ لغایت ۲۰۲۵ شد. این در حالی است که حمایت مذکور فقط از طریق کشورهای عضو شورای اجرایی امکانپذیر خواهد بود. او همچنین از ایده نوسده در زمان برگزاری نوروز که در کشورهای منطقه جشن گرفته میشود؛ حمایت کرد. پولولیکاشویلی خواستار نهایی شدن تاسیس مرکز صنایعدستی و گردشگری شد و همچنین موضوع آغاز فرایند همکاری بصورت مرحلهای و با برگزاری کارگاههای آموزشی و غیره را مطرح کرد.
ایجاد شده: 9/آذر/1400 آخرین ویرایش: 9/آذر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " حوریوش عسکری " امروز سهشنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: «این دفتر در راستای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات شایسته به متقاضیان، فراهمآوردن بیش از پیش رفاه حال مشتریان، ارتقای سطح کمی و کیفی همکاری و تعامل بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور ناجا و کاهش ترددهای متقاضیان بین دفاتر و نمایندگیهای صدور گواهینامه رانندگی بینالمللی و پلیس راهور، راهاندازی میشود.» مدیر صدور اسناد و مدارک بینالمللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، تصریح کرد: «دفتر صدور گواهینامه رانندگی بینالمللی در اسرع وقت در محل حوزه صدور گواهینامه ملی در شهرک آزمایش تهران آغاز به کار خواهد کرد. متقاضیان دریافت گواهینامههای رانندگی بینالمللی یک یا سهساله میتوانند با در دست داشتن اصل گواهینامه رانندگی ایرانی و همچنین تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس ۴*۳ به این دفتر مراجعه کنند.» او افزود: «کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بهعنوان نماینده رسمی فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA) تنها مرجع صدور گواهینامه رانندگی بینالمللی در ایران است. بر اساس قانون اصلاح ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از جمهوری اسلامی ایران و همچنین کنوانسیونهای بینالمللی ۱۹۶۸ وین و ۱۹۴۹ ژنو، وظیفه ارائه گواهینامههای رانندگی بینالمللی و سایر اسناد و مدارک بینالمللی خودرو در ایران، تنها بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی است.» عسکری ادامه داد: «نام و مشخصات تمام دفاتر مستقیم و نمایندگیهای مجاز صدور اسناد و مدارک بینالمللی رانندگی و خودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تهران و سایر استانها در بخش زیر منوی صدور اسناد در نشانی اینترنتی WWW. TACI. IR قابل مشاهده است.» مدیر صدور اسناد و مدارک بینالمللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، خاطرنشان کرد: «با توجه به شرایط کرونا، هموطنان با مراجعه به سامانه اینترنتی به نشانی https://idp.taci.ir میتوانند بدون مراجعه حضوری به دفاتر و نمایندگیها برای دریافت گواهینامه اینترنتی رانندگی بینالمللی اقدام کنند.»
ایجاد شده: 9/آذر/1400 آخرین ویرایش: 9/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالامگ، اسپیسایکس برای نخستین بار با پژوهشگران ناسا و چندین مؤسسهی دیگر آمریکا همکاری کرده تا بهطور عمومی دربارهی چگونگی استفاده از استارشیپ برای ساخت پایگاه آلفا مریخ توضیح دهد. صرف نظر از نمونههای انگشتشمار و پراکندهای از نظرات منتشر شده دربارهی اسپیسایکس و تمرکز اصلی مدیرعامل آن «ایلان ماسک» (Elon Musk)، یعنی خود «استارشیپ» (Starship)، مدیران این شرکت تقریبا هرگز بهطور خاص دربارهی چگونگی استفاده از موشکهای نسل بعدی کاملا قابل بازیابی برای ایجاد پایگاه دائمی انسانی در مریخ صحبت نکردهاند. در بیشتر مواقع تمرکز واضح بر شیوهی گذر از موانع کوتاهمدت دشوار است. نیم قرن تجزیهوتحلیل عمدتا تئوریک، کاملا مشخص کرده است که ایجاد یک پایگاه انسانی دائمی و پایدار در مریخ، بدون کاهش شدید هزینهی دسترسی به فضا غیرممکن است. برای چندین دهه، ناسا نسخههای گوناگون طرحی را که برای فرستادن همزمان چند فضانورد به مریخ برای چند ماه، صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، مطالعه و بررسی کرده است. به بیان ساده، بدون یک انقلاب در زمینهی حملونقل فضایی، حتی حضور موقت انسان در مریخ که ساکنان آن عمدتا به کالاهای وارداتی از زمین وابسته خواهند بود، غیرممکن است؛ مگر اینکه اکتشاف مریخ به یک اولویت ملی یا بینالمللی با سرمایهگذاری در ابعاد دهها میلیارد دلار در سال تبدیل شود. در طول ۸۰ تا ۹۰ سالی که پروازهای فضایی بهطور جدی تحلیل شدهاند، دهها گروه، مقاله، مطالعه و آژانسهای فضایی بررسی کردهاند که این انقلاب میتواند چگونه باشد و از این جهت اسپیسایکس برای ارائهی یک راه حل برای مشکلی قدیمی، منحصربهفرد نیست. این شرکت نخستین بخش از فهرست طولانی مدعیان است که نه تنها راهحلی را برای حرکت در این مسیر پیشنهاد میکند بلکه هم منابع قابلتوجهی در آن سرمایهگذاری میکند و هم بسیار تلاش میکند تا این چشمانداز را به واقعیت تبدیل کند. دو سال پس از اینکه اسپیسایکس قصد خود را برای ساخت نسل بعدی سامانهی حملونقل فضایی اعلام کرد، ایلان ماسک تغییری اساسی در طراحی را نشان داد و کار بر روی نمونهی اولیهی فولادی استارشیپ آغاز شد. سه سال بعد، اسپیسایکس ۹ پرواز آزمایش استارشیپ را با موفقیت پشت سر گذاشت که شامل چهار جهش کوتاه و پنج پرواز بالای ۱۰ کیلومتر بود. تنها در سال ۲۰۲۱ اسپیسایکس چهار نمونه از آن آزمایشهای پرواز در ارتفاع بالا را انجام داد و برای نخستین بار یک نمونه را از آزمایش ارتفاع بالا، بهصورت سالم بازیابی کرد، نخستین فضاپیمای کلاس مداری و نمونهی اولیهی بوستر موشک را ساخت، آزمایش آن را آغاز کرد و تقریبا نخستین سکوی پرتاب مداری استارشیپ را هم کامل کرد. اسپیسایکس همچنین موفق به دریافت قرارداد ۲٫۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت فرودگر انسانی ماه طی برنامهی آرتمیس شد. هرچند این موفقیت با چالشهایی هم همراه شد و حتی تأخیر در توسعهی آن و همچنین شکایت رقبا باعث عقب افتادن برنامهی بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۵ گشت. به زبان ساده، اسپیسایکس و اکنون ناسا در کنار آن، پایهای استوار گذاشتهاند که تقریبا با اطمینان زیادی، استارشیپ برای سفر به مریخ بر اساس آن توسعه خواهد یافت. هرچند هنوز کارهای زیادی باقی مانده است اما اسپیسایکس کموبیش بسیاری از موانع فنی اصلی که چند سال پیش در مسیر توسعهی ITS یا BFR اولیه، و استارشیپ فعلی داشت را پشت سر گذاشته است. شمار زیادی از آزمایشهای زمینی و پروازی استارشیپ کاملا نشان داده است که ساختارهای موشک، سیستمهای اویونیک، موتورهای رپتور، روشهای عجیب تقرب و فرود و سوخت انتخابی که قبلا آزمایش پروازی نداشته است، همگی اکنون برای پرواز مداری آماده هستند. با این وجود اسپیسایکس همچنان نیاز دارد که فناوری سپر حرارتی عظیم، سرامیکی و غیرفرسایشی استارشیپ را اثبات کند، روشها و فناوریهای سوختگیری موشک مداری را تکمیل کند و در نهایت همهی موارد فوق را عملیاتی کند تا بتواند یک پرتاب پرشتاب با قابلیت استفادهی مجدد و سوختگیری بزرگترین موشک تاریخ را عادی و روزمره تبدیل کند. چیزی که اسپیسایکس با کپسول دراگون و موشک فالکون ۹ ثابت کرده است توانایی انجام آن را دارد. به سوی سیارهی سرخ اسپیسایکس با کمک متخصصانی از ایمز ناسا، ستی (SETI) و نیمی از دانشگاهها و مؤسسههای معتبر آمریکا، پاسخدهی دقیق به این پرسش را در سپیدنامه یا اوراق سفید (White Paper) سال ۲۰۲۱ که برای برنامهی بعدی تحقیقات دههای علوم سیارهای و اختربیولوژی آکادمیهای ملی منتشر شده، آغاز کرده است. در حالی که این پویش دههای بهتنهایی میتواند روی برنامههای ناسا اثرگذار باشد و این آژانس آماده میشود تا برنامهی دههی آیندهی علوم فضایی خود را ترسیم و بودجهبندی دهها میلیارد دلار دولتی را تعیین کند که نتایج بسیار گستردهای بههمراه خواهند داشت، اما اسپیسایکس هم از این سپیدنامه برای توصیف برنامههای خود پیرامون مأموریتهای اولیه به مریخ با جزئیات بیسابقه، استفاده کرده است. همانطور که همیشه در برنامه بوده است، اسپیسایکس فرآیند ساخت شهرهای پایدار در مریخ را با چند مرحلهی (نسبتا) ساده پیش خواهد برد. احتمالا در اواسط دههی ۲۰۲۰ اسپیسایکس پرتاب بدون سرنشین فضاپیماهای استارشیپ را آغاز خواهد کرد تا هم تکمیل نهایی و آمادگی این سامانه را تأیید کند و هم میزان قابل توجهی از محمولهها را پیش از رسیدن انسان به سطح مریخ ببرد. این مأموریتهای اولیه به احتمال زیاد با تکیه بر طیف گستردهای از فعالیتهای رباتیک، به اسپیسایکس کمک خواهند کرد تا منابع محلی، تجهیزات مرحلهای، آزمایش فناوریها برای عملیات طولانیمدت سطح مریخ و شروع توسعهی زیرساختها را از جمله یک نیروگاه تولید انرژی که احتمالا ضروریترین نیاز خواهد بود، ساماندهی کند. هیچ کدام از اینها تعجبآور نیست اما کارهای بیشتری هم وجود دارد. به گفتهی نویسندگان که شامل چندین مهندس فعلی و پیشین اسپیسایکس میشوند، برنامهریزی مأموریت کنونی اسپیسایکس که بر مأموریتهای باری بدون سرنشین اشاره دارد، تجهیزاتی را برای افزایش تولید نیرو، استخراج آب، تولید اکسیدکنندهی اکسیژن مایع و سوخت متان، سکوهای فرود از پیش آماده شده، محافظت در برابر تشعشعات زیانبار، تجهیزات کنترل گردوغبار، پناهگاههای بیرونی برای انسانها و تحهیزات و لوازم دیگر شامل همهی سختافزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از نخستین پایگاه انسانی را فراهم میکند. علاوه بر این با تأیید آنچه سالها تصور میشد، در طرح اسپیسایکس، انسانها احتمالا برای چند سال اول در فضاپیماهای استارشیپ زندگی خواهند کرد تا زمانی که زیستگاههای اضافی ساخته شوند. نخستین گروه استارشیپهای بدون سرنشین هم میتوانند برای پشتیبانی از انسانها روی سطح، بهعنوان داراییهای ارزشمند برای انبار کردن، سکونت، آزمایشگاههای علمی و منبعی از سازهها و منابع فلزی خالص ضروری جابهجا و یا تغییر کاربری داده شوند. این «وایت پیپر» همچنین بیان میکند که اسپیسایکس بهشدت در حال توسعهی استارشیپ برای انجام پروازهای آزمایشی اولیه به مریخ در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ است که حتی احتمال پرتاب اولین استارشیپها به مریخ پیش از نخستین موشک به سوی ماه را افزایش میدهد. بدین ترتیب سپس در حالی که اسپیسایکس یک مأموریت جداگانهی ماه را پیش میبرد و استارشیپ متفاوتی را روی ماه فرود میآورد، فضاپیماهای مریخ در حال رفتوآمد به این سیاره خواهند بود. این نخستین بار است که اسپیسایکس یا افراد آشنا با برنامههای این شرکت، اصول اولیهی نخستین مأموریتهای استارشیپ سرنشیندار و بدون سرنشین را به مریخ، به صورت واضح بیان کردهاند و این توضیح گمانهزنیهای قبلی زیادی را تأیید میکند. برای نمونه بهنظر میرسد که اسپیسایکس قصد دارد حتی نخستین فضاپیماهایی که به مریخ میروند را با تجهیزات خاصی همراه کند تا حتی اگر شمار زیادی از آنها به زمین بازنگردند، نخستین مهاجران مریخی که در گروههای ۱۰ تا ۲۰ نفره همراه بیش از ۱۰۰ تن محموله، به فضا میروند، بتوانند از همهی استارشیپهای بازیابی شده بهعنوان زیستگاهها، محل ذخیرهی مواد اولیهی خام و انبارهای از پیش مستقر شده استفاده کنند. محمولههای اولیه بر تولید نیرو، آب و سوخت و همچنین پناهگاهها، محافظت در برابر تشعشعات و ساخت سکوهای فرود آماده متمرکز خواهند بود. جای تعجب نیست که ساکنان اولیهی مریخ احتمالا استارشیپهایی که آنها را به مریخ میبرند، بهعنوان اولین خانههای خود در سیارهی سرخ برگزینند و از یک حجم ۱۱۰۰ متر مکعبی که برای زنده نگه داشتن دهها نفر در اعماق فضا تجهیز شده است، برای ماهها بهعنوان نخستین اقامتگاه خود در سطح سیارهی سرخ استفاده کنند.
ایجاد شده: 7/آذر/1400 آخرین ویرایش: 7/آذر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، رئیس اسلوونیایی شورای اتحادیه اروپا، گردشگری را در برنامه کاری خود گنجانده و اهمیت این بخش از صنعت را برای بهبود فراگیر و پس از همهگیری کرونا مهم دانسته است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، خطاب به وزیران، از رهبران اروپایی به خاطر محافظت از مشاغل گردشگری و ایفای نقش پیشرو در بازگرداندن اعتماد به سفرهای بینالمللی از طریق قوانین و پروتکلهای هماهنگ و معرفی گواهی سلامت دیجیتال بیماری کووید اتحادیه اروپا، تشکر کرد. در همین حین، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری یک خلاصه کلی از فعالیتهای خود در واکنش این سازمان به بحران، و همچنین دستاوردهای اخیر در پیشبرد اقدامات اقلیمی گردشگری، به تمامی وزرای اتحادیه اروپا ارائه کرد. مارگاریتیس شیناس، معاون کمیسیون اروپا، نقش فعالی در کمیته بحران جهانی گردشگری UNWTO ایفا کرد، که برای متحد کردن بخشهای مختلف و ارائه توصیههای شفاف و هماهنگی برای بهبود در کارهای مرتبط ایجاد شده است. او همچنین از مقر UNWTO در مادرید به صورت حضوری با دبیرکل این سازمان دیدار کرده است. این دیدارهای اخیر روابط بین UNWTO و مؤسسات اروپایی را بیشتر تقویت میکند و بر اساس برنامههای هماهنگشده پیش از بیماری همهگیری کرونا است. در فوریه ۲۰۲۰، مسئولان UNWTO از بروکسل بازدید کردند و علاوه بر سخنرانی در پارلمان اروپا، دبیرکل این سازمان همچنین با وزرای خارجه گردشگری کشورهای اروپایی دیدار کرد و نقش این بخش را در پیشبرد رشد فراگیر در سراسر منطقه و در پیشبرد و ارتقای تعاملات سبز اروپا، بیان کرد. مدیریت UNWTO در ماه اکتبر به بروکسل بازگشت و با اعلام دستورکار جدید، تفکر عمیقتر با تمرکز بر جایگاه گردشگری در بهبود و رشد آینده برای اقتصادها و جوامع اروپایی را مدنظر قرار داد. پس از نشست غیررسمی وزرای مسئول گردشگری اتحادیه اروپا، UNWTO همچنین در بیستمین مجمع گردشگری اروپا که در کنار ریاست اسلوونی بر شورای اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت کرد که پس از آن وزرای گردشگری اروپا بخشی از مجمع عمومی آتی UNWTO خواهند بود که قرار است از ۳۰ نوامبر تا ۳ دسامبر در مادرید، اسپانیا برگزار شود.
ایجاد شده: 5/آذر/1400 آخرین ویرایش: 5/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، " شیخ محمد بن راشد " نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دوبی در توییتی اعلام کرد شهر دوبی در سال ۲۰۲۵ میزبان کنفرانس بینالمللی شورای موزهها خواهد بود. این رویداد که هر سه سال یکبار برگزار میشود، بزرگترین گردهمایی جهانی نمایندگان و کارشناسان موزهها برای بحث و گفتوگو درباره تبلیغ و حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی و بررسی آینده این صنعت است. شیخ محمد در توییت خود عنوان کرد ۲۰ هزار موزه از ۱۱۹ کشور جهان در رویدادی که در دوبی برگزار خواهد شد، شرکت میکنند. کنفرانس بینالمللی شورای موزهها بیانیهای درباره محور رویداد سال ۲۰۲۵ خود منتشر کرده است که مشخصا بر چگونگی سرپا شدن حوزه فرهنگ از ضربه ناشی همهگیری کرونا تمرکز خواهد داشت. در این بیانیه آمده است: جهانی که امروز در آن زندگی میکنیم با دنیایی که مدتی پیش میشناختیم تفاوت فاحشی دارد. جریانی شدید از اتفاقات، از همه گیری کرونا گرفته تا اعتراضات گسترده، بلایای طبیعی، افزایش بیعدالتیها و انقلاب در حوزه فناوری و دنیای دیجیتال هرآنچه را فکر می کردیم میشناسیم تغییر داده و به چیزی منجر شد که میتوان از آن مطمئن بود: این که فردا نامعلوم است. در تلاشیم بیاموزیم چطور با فضایی آکنده از تغییرات سریع، سازگار شده، خود را با شرایط وفق داده، تغییر و پیشرفت کنیم. (آن هم در شرایطی که) برخی جوامع و مردم در مواجهه با تغییرات در مقایسه با دیگران مجهزترند. در بخش دیگری از این بیانیه میخوانیم: موزههای ما نیز با روند مشابهی روبهرو بودهاند البته نه با سرعتی مشابه. همزمان با آن که سعی میکنیم خودمان را تغییر داده و با دیگران ارتباط برقرار کنیم، موزهها نیز همینطورند. در این کنفرانس همین را مطرح خواهیم کرد این که قدم بعدی مشترک موزهها و جوامع برای رسیدن به یک آینده بهتر چیست؟ دوره آتی از کنفرانس شورای موزهها سال آینده میلادی در پایتخت جمهوری چک برگزار میشود. این کنفرانس با محور قدرت موزهها، به راههایی میپردازد که از طریق آنها میتوان ظرفیت موزهها و نقش آنها در جامعه و اقتصاد جهانی را گسترش داده و تقویت کرد.
ایجاد شده: 1/آذر/1400 آخرین ویرایش: 1/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و بنا بر گزارش رسانههای آمریکا سازمان ترامپ برای واگذار کردن امتیاز هتل بینالمللی «ترامپ» به قیمت ۳۷۵ میلیون دلار با شرکت سرمایه گذاری «سیجیآی مرچنت» به توافق رسیده است. این هتل که در خیابان پنسیلوانیای واشنگتن و در دو قدمی کاخ سفید و ساختمان کنگره قرار دارد، احتمالا از بهار آینده با نام جدید «والدورف آستوریا» (Waldorf Astoria) از زیرمجموعههای گروه هتل هیلتون فعالیت خواهد کرد. این هتل ۲۶۳ خوابی که مالک اصلی ساختمان آن دولت آمریکاست، از سال ۲۰۱۳ میلادی طبق یک قرارداد اجاره ۶۰ ساله (قابل تمدید به مدت ۴۰ سال دیگر) به شرکت معاملاتی دونالد ترامپ واگذار شده بود. گفته میشود هولدینگ ترامپ در آن زمان حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای بازسازی این بنای قرن نوزدهمی هزینه کرده بود تا ساختمان سابق اداره پست به یک هتل شیک تغییر کاربری دهد. هتل چند سال بعد و درست چند هفته پس از نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی درهای خود را به روی عموم گشود و عملا به پاتوق جمهوریخواهان و لابیگرهایی تبدیل شد که به پایتخت میآمدند. طبق گزارش یکی از کمیسیونهای وابسته به کنگره، شرکت ترامپ بر خلاف ادعاهای او در مورد این هتل، در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا آخر تابستان ۲۰۲۰ میلادی چیزی در حدود ۷۱ میلیون دلار ضرر به ثبت رسانده است. اسکان داده شدن برخی از میهمانان خارجی کاخ سفید در این هتل در زمان ریاست جمهوری ترامپ در حالیکه او سهامدار هولدینگش هم بوده، به شائبه «تضاد منافع» دامن زده است. بر اساس گزارش این کمیسیون، هتل در سالهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ مبلغی حدود ۳.۷ میلیون دلار از دولت های خارجی دریافت کرده است. هولدینگ ترامپ البته با تکذیب انجام این عمل غیرقانونی، انگیزه این گزارش را سیاسی دانسته است.
ایجاد شده: 24/آبان/1400 آخرین ویرایش: 24/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز " رضاجمعه آل صالح " رئیس اتاق بازرگانی عمان به دعوت مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و انجمن گردشگری سلامت تهران در پنجمین کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی حضور یافت. تبیین همکاریهای اقتصادی مشترک عمان و کشورهای اسلامی از جمله محورهای حضور و مذاکرات وی در ایران با فعالان حوزه سلامت داخلی و بینالمللی است. آل صالح همچنین در دیدار غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص گسترش تعاملات بازرگانی، اقتصادی و گردشگری بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرد. پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی امروز دوشنبه (۱۷ آبان) با حضور مسئولان حوزه بهداشت و درمان و بخش گردشگری و فعالان و مدیران بخش خصوصی، مدیران شرکتهای خدمات گردشگری درمانی، بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، عمان، تونس، هندوستان آلمان و اتحابه اروپا و برخی سازمانهای بینالمللی فعال در بخش سلامت و درمان و گردشگری سلامت برگزار شد. همچنین روز گذشته دومین رویداد بینالمللی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در استارتاپهای سلامت و گردشگری سلامت شامل: گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و تندرستی، گردشگری روستایی و بومگردی، گردشگری آموزشی، گردشگری خوراک، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت آغاز شد و قرار است پنج استارتاپ برتر کشورهای اسلامی معرفی شود. همزمان با این دو رویداد از صبح دیروز به مدت سه روز (۱۶ تا ۱۸ آبان)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نشستهای تخصصی پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور نهادها و متخصصان سلامت و شرکت های خدمات گردشگری، درمانی و فعالان حوزه گردشگری سلامت و همچنین بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی و بینالمللی فعال در این حوزه از کشورهای مختلف جهان با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی کرونا در سالن همایشهای بینالمللی صداو سیما در تهران برگزار میشود.
ایجاد شده: 18/آبان/1400 آخرین ویرایش: 18/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی که در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: «نگاه ما به گردشگری پزشکی صرفا اقتصادی نیست، بلکه ابزار و فرصت برای تبیین دستاوردها و ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی به شمار میآید. ما قبل از انقلاب در حوزه پزشکی بسیار وابسته بودیم اما از ۴٣ سال پیش به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران فرصتهای زیادی شکل گرفته است.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه بیماری کرونا نتوانست تقاضا و ورود گردشگران پزشکی را منقطع کند، یادآور شد: «بحران حاصل، ورود این شاخه از گردشگران را متوقف نکرد و در طول این دوران شیوع کرونا، صرفا شاهد صدور روادید گردشگران پزشکی بودیم.» شالبافیان یادآور شد: «بسیاری از سازوکارهای گردشگری پزشکی جهان در قالب "کسبوکار خصوصی با دولت" (B۲G) است. این کنگره و همکاریهای منطقهای فرصتی برای جذب گردشگر به صورت انبوه است و موقعیت استفاده از سازوکارهای B۲B و B۲G را فراهم میکند.» معاون گردشگری افزود: «کسب موافقت، استقرار و اجرایی کردن اعتباربخشیهای بینالمللی معمولا بسیار دشوار است. توسعه مناسبات حوزه گردشگری پزشکی میتواند اعتباربخشیهای درون کشورهای اسلامی را تسهیل کند.» او ادامه داد: «اگر توسعه اعتباربخشیهای مبتنی بر اشتراکات درون کشورها محقق شود، میتوانیم در مورد صدور اعتباربخشی و انتقال بیمهنامهها هم گفتوگو کنیم.» شالبافیان گفت: «سازوکارهای جذب بیمار در جهان و حجم عمده گردشگرانی که میفرستند، مبتنی بر اعتباربخشی بیمهنامهها است. این کنگره میتواند یک آغاز بر دایره همکاریهای فراتر از آنچه موجود است، فراهم کند.» معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی عنوان کرد: «تشکیل اتحادهای استراتژیک میان کسبوکارهای کشورهای اسلامی، پیوند میان آنها را به تعاملات بلندمدت تبدیل میکند و فواید بسیاری در حوزههای فرهنگی، علمی و اقتصادی دارد.» او با بیان اینکه گردشگری سلامت به دو حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی تقسیم میشود، گفت: «برای توسعه همکاریهای گردشگری تندرستی، کشورهای اسلامی باید توسعه یابد. حجم بازار گردشگری تندرستی بسیار فراتر و بزرگتر از گردشگری پزشکی است و به سرعت هم در حال رشد است، زیرا گرایش به حفظ سلامت و تندرستی، بازدارندگی و پیشگیری مهم است که بخشی از درآمد خانواده را هم به خود اختصاص داده و صرفا به بیماری و بازار پزشکی مربوط نمیشود.» معاون گردشگری بیان کرد: «گردشگری تندرستی امکان همپیوندی با سایر بخشهای گردشگری پزشکی را دارد، اما در گردشگری پزشکی این تلفیق توصیه نمیشود. اکنون در جهان مراکز درمان و سلامت جای خود را در مراکز اقامتی و هتلها هم باز کردهاند که نشاندهنده سمت و سوی بازار است.» از کسب و کارهای رسمی گردشگری سلامت حمایت میکنیم شالبافیان حمایت از کسبوکارهای رسمی گردشگری سلامت را سیاست اصلی وزارتخانه دانست و عنوان کرد: «اختلاف رویکرد میان دستگاهها و وزارتخانههای مرتبط میتواند مانع فعالیت کسبوکارهای حوزه گردشگری سلامت شود. برای تقویت باید آنها را به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی معرفی کنیم و در تریبونهای خود تقویت کنیم.» معاون گردشگری پیشنهاد کرد: «قانون جایزه صادراتی دفاتر خدمات و کسبوکارهای رسمی حوزه گردشگری باید مجدد برقرار شود، زیرا به غیر از تشویق، باید برای آنها انگیزه ایجاد کنیم. وزارت خارجه هم میتواند در راستای حمایت، صدور روادید از طریق این کسبوکارهای رسمی را پیگیری کند.» او در پایان گفت: «منکر نقصها و کمبودهای احتمالی نیستیم، اما توسعه پایدار و بلندمدت در گروی حمایت از کسبوکارهای صنعت گردشگری است.» پنجمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی امروز دوشنبه (۱۷ آبان) با حضور مسئولان حوزه گردشگری، بهداشت و درمان گردشگری و فعالان و مدیران بخش خصوصی، مدیران شرکتهای خدمات گردشگری درمانی، بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی از ایران و کشورهای ترکیه، عراق، عمان، تونس، هندوستان آلمان و اتحایه اروپا و برخی سازمانهای بینالمللی فعال در بخش سلامت و درمان و گردشگری سلامت برگزار شد. همچنین روز گذشته دومین رویداد بینالمللی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در استارتآپهای سلامت و گردشگری سلامت شامل گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و تندرستی، گردشگری روستایی و بومگردی، گردشگری آموزشی، گردشگری خوراک، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت آغاز شد و قرار است پنج استارتآپ برتر کشورهای اسلامی معرفی شود. همزمان با این دو رویداد از صبح دیروز به مدت سه روز (۱۶ تا ۱۸ آبان)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و نشستهای تخصصی پنجمین کنگره بینالمللی سلامت کشورهای اسلامی با حضور نهادها و متخصصان سلامت و شرکتهای خدمات گردشگری، درمانی و فعالان حوزه گردشگری سلامت و همچنین بیمارستانها و مراکز درمانی داخلی و بینالمللی فعال در این حوزه از کشورهای مختلف جهان با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی کرونا در سالن همایشهای بینالمللی صداو سیما در تهران برگزار میشود.
ایجاد شده: 17/آبان/1400 آخرین ویرایش: 17/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " محمدرضا دشتی اردکانی " رییس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس در پنجمین کنگره بینالمللی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی که دوشنبه ۱۷ آبانماه با حضور نمایندگان خصوصی و دولتهای خارجی در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه ایران کشوری ارزان برای سفر است که تجهیزات و کیفیت پزشکی در آن قابل قبول است، دارا نبودن هرم اصلی و تصمیمگیری را مهمترین نقطه ضعف این حوزه دانست و گفت: با تشکیل شورای راهبری استانی میتوان مسؤولیتها را از تهران تفویض کرد تا از مزیت استانها استفاده شود. مثلا استان خراسان رضوی با توجه به هممرزی با کشورهای دیگر، شرایط متفاوتی در قیاس با استانهای مرکزی دارد که با تفویض اختیارات و تشکیل آن شورا، یقینا میتواند اتفاقات بهتری را در حوزه گردشگری سلامت رقم بزند. او همچنین با انتقاد از اینکه ایران نتوانسته از ظرفیت کشورهای حوزه اکو در زمینه گردشگری اسلامی بهره ببرد، اظهار کرد: گردشگری سهلالصولترین راه برای ایجاد ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیت است. کشورهای اروپایی پس از مرگ میلیونها انسان در جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسیدند که با توسعه گردشگری، میتوانند امنیت را به کشورهای خود برگردانند، آنچنان که امروز شاهد حوزه پولی و مرزی مشترک در قاره اروپا هستیم. او افزود: شایسته است کشورهای اسلامی به واسطه رفت و آمدها و فرهنگ مشترکی که دارند، به توسعه این صنعت بپردازند. رییس فراکسیون گردشگری مجلس همچنین لغو روادید گردشگری سلامت را پیشنهاد کرد و گفت: با لغو این روادید ضمن کوتا کردن دست واسطهگران، نخستین گام برای تقویت روابط بین کشورهای مسلمان و همسایه برداشته میشود. مسلما هدف غایی مستلزم زمان و هزینه است، اما مسیری که میرویم در راستای رشد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی منطقه است.
ایجاد شده: 17/آبان/1400 آخرین ویرایش: 17/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا " سید موید محسننژاد " معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی فارس امروز ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: «با ابلاغ شیوهنامه وزارت ستاد ملی مبارزه با کرونا، ورود گردشگران به کشور از آبان ماه امکانپذیر شده است.» معاون گردشگری فارس بابیان اینکه اقتصاد گردشگری با سفر داخلی و خارجی گرهخورده است، ادامه داد: «در مدت ۲۰ ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا، از سفر کردن با استدلال یک عامل انتقال ویروس کرونا جلوگیری و به همین دلیل صنعت گردشگری تعطیل شد و افراد زیادی کمکار یا بیکار شدند.» محسن نژاد گفت: «با همت مسئولان، فارس نخستین استانی بود که فعالان گردشگری آن واکسینه شدند و با واکسینه شدن چرخه نیروی انسانی این صنعت، در کنار اجرای شیوهنامههای بهداشتی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در مراکز اقامتی و گردشگری، در زمانی که هنوز قرنطینه هوشمند اجرا نشده بود، زمینه پذیرش گردشگر در استان فراهم شد.» او افزود: «در زمان کرونا، مسئولان هواپیماها با فروش ۶۰ درصدی ظرفیت بلیتها و هتلها با ضدعفونی کردن کامل اتاقها، تلاش کردند از پیوست چرخه انتقال ویروس جلوگیری کنند.» محسننژاد گفت: «با تصمیمگیری ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر صدور مجوز ورود مسافران به کشور در صورت تزریق دو دُز واکسن و یا داشتن تست Pcr منفی، گردشگران توانستند با داشتن این دو شرط از طریق فرودگاه بینالمللی در سه شهر شیراز، لار و لامرد مستقیم به استان فارس سفر کنند.» او افزود: «مکانهایی برای قرنطینه افرادی که تست Pcr مثبت داشتند یا کارت تزریق دو دُز واکسن نداشتند در هر سه فرودگاه فراهمشده بود که هزینه اسکان در این اماکن نیز از آنها گرفته میشد.» معاون گردشگری فارس گفت: «با تشدید نظارت، همکاری انجمنهای مهمان پذیران، هتل داران، اقامتگاههای بومگردی، اقامتگاه گاههای سنتی و دیگر انجمنهای مرتبط با گردشگری و فراهم کردن محیطی بدون کرونا، تلاش شده است که شرایط سفری ایمن برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم و صنعت گردشگری فعال و اقتصاد استان پویا شود.» محسننژاد افزود: «هماکنون همه زیرساختها فراهم و شیوهنامه سفر هوشمند ارائهشده است و با نظارتهایی که انجام خواهد شد، علاوه بر اجرای دقیق شیوهنامهها، با متخلفان برخورد خواهد شد.» او گفت: «استان فارس با داشتن جاذبههای مختلف گردشگری از جمله طبیعی، سلامت، مذهبی، اقوام، بومگردی و تاریخی عنوان ایران کوچک را یدک میکشد و همواره بهعنوان یکی از اصلیترین مقاصد گردشگریان داخلی و خارجی بوده است.» معاون گردشگری استان فارس بابیان اینکه فارس استانی چهارفصل است که همواره در همه فصول پذیرای گردشگران از نقاط مختلف است، افزود: «هماکنون که بیش از نیمی از جمعیت هدف ایران واکسینه شدهاند و سفرها از سر گرفتهشده، شیراز در رأس سفرهای گردشگری ایرانیان است بهگونهای که در میلاد رسول اکرم گردشگران داخلی با سفر به شیراز و اقامت در اقامتگاههای فارس، ضریب اشغال تختها را افزایش دادند.» محسننژاد گفت: «استان فارس ۲۲ هزار تخت اقامتی دارد که پرداخت یارانه سفر و تسهیلات و وامهای ارزان، سبب بازگشت مردم به سفر و رونق صنعت گردشگری میشود.»
ایجاد شده: 12/آبان/1400 آخرین ویرایش: 12/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، بخش سفر و گردشگری اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری معتقد است که بخش گردشگری از بهبود جهان عقب مانده است و در سال ۲۰۲۱ اشتغال در بخش گردشگری راکد باقی ماند. اما با اقدامات صحیح، تعداد افراد شاغل در این بخش در سال آینده میتواند حتی از سطح قبل از همهگیری نیز فراتر رود. با واکسینه شدن میلیونها شهروند اروپایی دیگر، انتظار میرود که درآمدهای بینالمللی در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۸۰ درصد سطح ۲۰۱۹ برسد. شورای گردشگری سفر اروپا نشان میدهد که بخش گردشگری در بهبود سالانه در سال ۲۰۲۱ تنها به رشد ۹/ ۲۳ درصدی دست یابد. این بهبود آهسته بهدلیل محدودیتهای سفر در طول سال بهویژه در نیمه اول که همچنان مانع از بهبود این صنعت شده است. پیش از همهگیری کرونا، سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی ۹/ ۱ تریلیون یورو یعنی ۵/ ۹ درصد از کل اقتصاد اروپا بوده است. با این حال، طبق تحقیقات و با توجه به میزان بهبود فعلی، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی کمتر از یکچهارم در سال ۲۰۲۱ افزایش مییابد که از رشد بخش جهانی ۷/ ۳۰ درصد عقبتر است. همچنین دادهها نشان میدهد که در سال ۲۰۲۲، سهم گردشگری در اقتصاد اروپا ممکن است شاهد رشد ۳۸ درصدی در سال آینده باشد که نشاندهنده افزایش ۴۳۹ میلیارد یورویی است. این رقم اگرچه از سطح پیش از همهگیری فاصله دارد، اما این بخش بهدلیل عرضه موفقیتآمیز واکسیناسیون و تحرک درون اروپایی، همچنین پشتیبانی از پاسپورت دیجیتالی کووید در اتحادیه اروپا از اول ژوئیه امسال افزایش جزئی داشته است. با بسته شدن مرزهای بینالمللی، اروپا برای بهبودی با راهاندازی حداقل «سفرهای درون اروپایی» گام برداشته است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، اگرچه «سفرهای داخلی »تا حدی به ثبات رسیدهاند اما برای دستیابی به بهبودی کامل منطقهای برای نجات اقتصادی اروپا و میلیونها شغل کافی نیست. در ادامه این تحقیق از سوی بخش اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری برآوردها حاکی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی درآمدهای داخلی سالانه در سال ۲۰۲۱ است اما «درآمدهای بینالمللی» در سال جاری افزایش کمتری یعنی حدود ۱۹ درصد خواهد داشت که به رقم ۲۴۲ میلیارد دلار میرسد. رقمی که بسیار پایینتر از سطح ۲۰۱۹ یعنی معادل ۵۶۰ میلیارد دلار است. بر اساس سناریوها، در سال ۲۰۲۲، «درآمدهای داخلی» نزدیک به ۲۸ درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، باتوجه به کاهش محدودیتهای سفر در بسیاری از کشورهای اروپایی و میلیونها شهروند اروپایی که به طور کامل واکسیناسیون شدهاند، انتظار میرود درآمدهای بینالمللی سالانه بیش از ۷۷ درصد افزایش یابد. در سال ۲۰۱۹، بخش گردشگری اروپا بیش از ۳۸ میلیون شغل را پشتیبانی میکرد. اما پس از از دست دادن ۶/ ۳ میلیون شغل در سال گذشته که بیماری همهگیر باعث توقف تقریبا کامل سفرهای بینالمللی شد، امسال، اشتغال راکد خواهد ماند. با این حال بررسیهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان میدهد که وضعیت اشتغال در سال ۲۰۲۲ با افزایش نزدیک به ۱۶ درصدی همراه خواهد بود و با اضافه شدن حدود ۵/ ۵ میلیون شغل، به سطح پیش از کرونا خواهد رسید. اما با وجود این، بنا بر گفته جولیا سیمپسون رئیس بخش گردشگری اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری، بخش سفرها به آرامی بهبود خواهد یافت و هنوز راه زیادی در پیش دارد. باز شدن بسیاری از مرزهای کشورهای اروپایی برای سفرهای بینالمللی مسافران کاملا واکسینه شده، بهبود اقتصادی منطقه در سال آینده را تسریع خواهد کرد. این امر میتواند میلیونها شغل و معیشت متکی به سفر را بازگرداند. تحقق این امر نیازمند حضور دولتها است تا مجموعهای از قوانین هماهنگ سفر را جایگزین محدودیتها کنند. همچنین شرکت اقتصادی آکسفور (Oxford Economics) به نمایندگی از شورای جهانی سفر و گردشگری به بررسی وضعیت صنعت گردشگری در بحران کرونا و سناریوهای احتمالی این صنعت پرداخته است که بر اساس این تحقیقات، سهم بخش توریسم در تولید ناخالص داخلی منطقه و افزایش مشاغل میتواند هم در سال جاری و هم در سال آینده مثبتتر باشد، اگر ۵ اقدام حیاتی توسط دولتها در سراسر جهان انجام شود. این اقدامات در گام نخست، اجازه دادن به مسافران واکسینه شده برای سفرهای آزادانه، بدون درنظر گرفتن مبدا یا مقصد نهایی است. گام دوم، اجرای راهحلهای دیجیتالی است که همه مسافران را قادر میسازد تا به راحتی وضعیت کووید خود را همچون گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا ثابت کنند، تا از این طریق روند باز شدن مرزها را تسریع بخشند. در گام سوم و چهارم دولتها باید برای ازسرگیری سفرهای بینالمللی ایمن علاوه بر به رسمیت شناختن تمام واکسنهای مجاز و تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، از ابتکار طرح کوواکس یونیسف برای اطمینان از توزیع عادلانه واکسنها در سراسر جهان حمایت کنند. در نهایت دولتها باید بهطور مداوم پروتکلهای بهداشتی و ایمنی پیشرفته را اجرا کنند تا از این طریق اعتماد مشتریان تقویت شود. اگر این ۵ اقدام حیاتی پیش از پایان سال ۲۰۲۱ انجام شوند، تاثیر آن بر اقتصاد و مشاغل در سراسر اروپا میتواند قابل توجه باشد. بخش سفر اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری باتوجه به اقدامات ارائه شده از سوی شرکت اقتصادی آکسفور، برآورد کرده که سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ممکن است تا پایان سال جاری به میزان ۲۹ درصد نزدیک به ۲۷۰ میلیارد یورو افزایش یابد و پس از آن در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۳/ ۴۰ درصدی یعنی بیش از ۴۸۰ میلیارد یورو در سال افزایش خواهد یافت. درآمدهای بینالمللی نیز باتوجه به اقدامات دولتها منتفع خواهد شد و رشدی معادل ۳/ ۲۶ درصد در سال جاری و افزایش قابل توجه ۸۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ را تجربه خواهد کرد. رشد این بخش میتواند با افزایش ۴ درصدی مشاغل در سال ۲۰۲۱، تاثیر مثبتی بر اشتغال این بخش داشته باشد. تعداد افراد شاغل این بخش در سال آینده میتواند با افزایش ۶/ ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از همهگیری به ۴۳ میلیون شغل برسد. شورای جهانی سفر و گردشگری با پیوستن به انجمنهای گردشگری همچون شورای بینالمللی فرودگاهها، کمیسیون سفر اروپا و انجمن بینالمللی خطوط کروز، از دولتهای اتحادیه اروپا میخواهند تا همه سیستمهای «چراغ راهنمایی» برای انتخاب مقاصد را حذف کنند و بهجای تمرکز بر کل کشورها به سمت انتخاب مسافران حرکت کنند. این انجمنهای گردشگری بر این باورند که این رویکرد میتواند باعث تسریع بیشتر بهبود سفر و بخش گردشگری شود.
ایجاد شده: 12/آبان/1400 آخرین ویرایش: 12/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " سید مصطفی فاطمی "مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی یزد گفت: مرکز این استان در کنار شهرهای شوشتر و ماسوله به ترتیب از استان های خوزستان و گیلان از سوی نشریه بینالمللی تخصصی"A2" بهعنوان شهر کامل انتخاب شد. فاطمی افزود: همچنین شهر یزد بهعنوان «شهر موزه تاریخی» در کنار رم، بارسلونا، سنپترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس و برخی شهرهای دیگر قرار گرفت. وی ادامه داد: مسئولان مجله، هدف از معرفی شهر کامل را رسیدن به چرخهای برای بهبود وضعیت شهرها میدانند که شهرهای واجد شرایط بهعنوان مناطق ایدهآل در جهان مطرح و معرفی میشود و این امر در برندینگ و توسعه آنها تأثیر بسزایی دارد. فاطمی در ادامه گفت: چنین موضوعی میتواند در بلندمدت به ایجاد رقابت میان شهرها برای دستیابی بهعنوان پاراگون سیتی( شهر نمونه)، از طریق بهبود شرایط شان در ابعاد مختلف شهری شده و آنها را در مسیر توسعه قرار دهد، از سوی دیگر با بررسی ویژگیهای شهرهای مطرحشده، میتوان به الگوهایی برای رفع مشکل شهرهای مشابه آنها دست پیدا کرد. این مسئول درباره چگونگی انتخاب یزد توضیح داد: یکی از مهمترین و پایدارترین مقاصد گردشگری شهر، موزههای تاریخی است که در کنار توسعهیافتگی در بخشها و محله ها ماهیت تاریخی را حفظ میکند و این موضوع بیشتر در معماری میگنجد. در یزد هم بهواسطه پیشینه تاریخی دورههای مختلف، المانهایی در مرکز شهر و بافت تاریخی از جمله مدارس، تکایا، مقبره بزرگان، دیوانخانه حکما و از این قبیل فضاها باقی است. به گفته وی در یزد میتوان در دورههای تاریخی قدم زد و ساختار سکونت و فعالیتهای اقتصادی در ادوار مختلف را بهویژه در بازار و صنایعدستی شهر دید و همین جریان تاریخی باعث شده تا یزد بهعنوان شهر کامل انتخاب شود و در فهرست شهر موزههای تاریخی در کنار رم، بارسلونا، سنپترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس قرار گیرد.
ایجاد شده: 9/آبان/1400 آخرین ویرایش: 9/آبان/1400 اخبار داخلی