به گزارش هتل نیوز، " حسین مدرس خیابانی " استاندار سیستان و بلوچستان با " عزتالله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل این وزارتخانه دیدار و پیرامون تقویت و توسعه زیرساختهای گردشگری استان گفت و گو کردند. وی با بیان اینکه تقویت صنعت توریسم در استان میتواند توسعه سایر بخشها را هم بدنبال داشته باشد؛ افزود: خواستار اتخاذ تدابیر ویژه به منظور ارزان سازی سفر به سیستان و بلوچستان هستیم. استاندار با اشاره به اتصال استان به آبهای آزاد و ارتباطات دریایی استان با کشور عمان، پیگیریهای ویژه به منظور راهاندازی خط دریایی بین ایران و عمان از طریق بندر بینالمللی چابهار به مسقط را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بحث پیگیری مربوط به راه اندازی کشتی کروز بین خطوط دریایی چابهار مسقط و اختصاص ۶ ماه سوخت رایگان تا زمان شکل گیری این مهم نیازمند توجه بیشتر هستیم. مدرس خیابانی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست: برای معرفی استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای حاشیه ی اقیانوس هند، دستور پیگیری لازم را صادر نماید. وی به بیان اهمیت ارزانسازی سفر و پیگیری حضور ایرلاینهای جدید پرداخت و ایجاد زیر ساختهای گردشگری از جمله هتل ، متل، بومگردی و مجتمع های اقامتی تفریحی و گردشگری را یکی از خواستههای جدی برای تقویت گردشگری استان ذکر کرد. نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با اشاره به نگاه ویژهی مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران به عنوان گنج پنهان، تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان باید به عنوان هدف و مقصد گردشگری مورد توجه ویژه مسئولین کشور قرار گیرد. مدرس خیابانی افزود: در اولین فرصت ممکن جلسهای در استان با حضور سرمایهگذاران این حوزه تشکیل میشود. وی توجه به صنایعدستی، بستهبندی، بازاریابی و تجاریسازی صنایع دستی استان را بسیار مهم خواند اظهار داشت: در راستای تکمیل و توسعهی زیرساختهای گردشگری در شهر سوخته، منطقهی حوضدار، دهانهی غلامان و کوه خواجه در شمال استان اقداماتی انجام شده است که میبایست با حمایت بیشتر این وزارتخانه، به وضعیت ایدهآل برسد.
ایجاد شده: 15/آذر/1400 آخرین ویرایش: 15/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد پس از آنکه شرکت موتوس آینده سفرها را مبنی بر چرخش مسافرتها به سمت هیبریدی شدن بر مبنای کاری-تفریحی برآورد کرده بود، اکنون شورای جهانی سفر و گردشگری ۶ تفاوت دیگر در سبک سفرها را برای سال ۲۰۲۲ را پیشبینی کرده که سبک جدیدی از سفرها را ارائه میدهد. در واقع، همهگیری کرونا در جهان، علاوه بر تغییر سبک گردشگری مسافران از شهرگردی به طبیعتگردی، منجر به تغییر مقاصد گردشگری برون مرزی از مقاصد گردشگر پذیر پیشرفته به سمت مقاصد نوظهور شده است. این امر میتواند آینده بسیاری از مقاصد را کاملا تغییر دهد و منجر به توجه ویژه به مقاصد مغفول مانده شود. شورای جهانی سفر و گردشگری با همکاری گروه سفر دات کام– آژانس مسافرتی سنگاپور-، گزارش جدیدی از چشمانداز تغییر رفتار مسافران و روند رزرو در پساکرونا ارائه دادهاند که براساس آن معتقدند هزینههای بینالمللی سفر در سال 2022 شاید تا 94درصد افزایش یابد. عمده دلیل افزایش هزینههای بینالمللی را میتوان سفر به مقاصد ثانویه یا همان مقاصد کمتر دیده شده، در طول سال 2021 دانست. از هر 10 مسافر، حدود 8 نفر از آنها، سفرهای پایدار را در اولویت قرار خواهند داد .برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان میدهد که هزینههای بینالمللی با رشد بسیاری همراه خواهد بود بهطوریکه در سال 2022 از هزینههای داخلی پیشی خواهد گرفت، زیرا مقاصد بیشتری محدودیتها را کاهش میدهند و میزان واکسیناسیون همچنان در حال افزایش است. پس از کاهش نزدیک به 70 درصدی در سال 2020، هزینههای بینالمللی در سال 2021 به میزان 3/ 9 درصد و در سال 2022 به میزان قابل توجه 94 درصدی افزایش خواهد یافت. با توجه به محدودیتهای شدید و متناقض سفر در سراسر جهان، سفرهای داخلی افزایش چشمگیری داشته است، بهگونهای که میزان رزرو هتلهای داخلی در سال جاری در مقایسه با سال 2019 افزایش 200 درصدی داشته است. از آغاز همهگیری، محدودیتهای ادامهدار، سفرهای بینالمللی را با مشکل مواجه کرده است. در واقع اگرچه سفرهای داخلی رونق بسیاری برای بخش گردشگری فراهم می کند اما بازگشت سفرهای بینالمللی برای راهاندازی مجدد اقتصاد جهانی امری بسیار مهم است. بررسیهای نهادهای بینالمللی سفر و گردشگری نشان میدهد که، همهگیری کووید-19 نحوه سفر مردم را تغییر داده است. به این شکل که، نسلهای جوانتر اولین افرادی هستند که به سفر بازمیگردند، تقاضا برای اقامت طولانیتر افزایش مییابد و قوانین جدیدی همچون اهمیت لغو سفر بدون هزینه و افزایش پروتکلهای بهداشتی و ایمنی نیز تدوین شده است. همزمان با تداوم محدودیتهای سفر، مسافران بهطور فزایندهای، به دنبال مقاصد ثانویه (جدید) برای انتخاب مقصد سفر برآمدند. براساس دادههای رزرو هتلها، ابوظبی در امارات، چیانگ مای در تایلند، دوحه در قطر، فلورانس در ایتالیا و فرانکفورت در آلمان محبوبترین مقاصد ثانویه در کشورهای مربوطه در سال 2021 بودهاند. البته براساس دادههای گروه تریپ دات کام، رزرو به مکانهای نزدیک و داخلی در کوتاه مدت یا میان مدت نیز در حال افزایش است. چین بهعنوان یکی از بزرگترین بازارهای مسافرتی جهان، رزرو جاذبههای طبیعتگردی آن در نیمه اول سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه خود در سال 2020، حدود 265 درصد افزایش داشته است. طولانیتر شدن زمان سفر و توقف در مقصد، اشتیاق مصرفکنندگان برای سفر پایدارتر را افزایش داده است، زیرا بیش از 83 درصد از مسافران، سفرهای پایدار را در اولویت قرار خواهند داد. از دیگر تغییرات رفتار مسافران را میتوان به گرایش به سمت سفرهای سبز دانست که با توجه به تقویت روند سفرهای بلندمدت، حدود 68 میلیون مسافر تصمیم بر پروازی با برچسب «انتخاب سبز» گرفتهاند. در این پروازها، میزان تولید گازهای کربن بسیار کاهش مییابد. براساس این گزارش، حدود 70 درصد از مسافران بسیاری از کشورهای بزرگ همچون آمریکا، اسپانیا، بریتانیا، کانادا و ژاپن قصد دارند بیشتر از پنج سال گذشته برای سفرها هزینه کنند. همانطور که جولیا سیمپسون رئیس شورای جهانی سفر و گردشگری گفته، «هوس سفر باقی از بین نرفته، اما شکل سفرها تغییر یافته است.». در واقع پس از دو سال محدودیت در سفرها، مصرفکنندگان مشتاق کاوش هستند. اما باتوجه به آگاهی آنها از تاثیرات عادات سفر خود بر جهان، ترجیحات، نیازها و خواستههای آنها نیز تغییر کرده است. براین اساس بخشهای نوظهور گردشگری در حال شکلگیری است. همچنین براساس اظهارات جین سان، مدیر عامل گروه تریپ دات کام، مسافران در سراسر جهان اشتیاق فراوانی برای سفرهای داخلی و خارجی دارند، از این رو در سال 2022 شاهد حجم عظیمی از تقاضای سفرها خواهیم بود و جهان باید با روندهای در حال ظهور صنعت گردشگری سازگار شود. براساس آخرین تحقیقات شورای جهانی سفر و گردشگری سال 2022 با بهبود جهانی سفر همراه خواهد بود و برآوردها نشان میدهد که سال 2021 با افزایش 7/ 30 درصدی و سال 2022 با افزایش 7/ 31 درصدی در تولید ناخالص داخلی جهان همراه خواهد بود.
ایجاد شده: 14/آذر/1400 آخرین ویرایش: 14/آذر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " فریدون محمدی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی البرز روز شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: «در حال حاضر ظرفیتهای فرودگاه بینالمللی پیام در بخش هوانوردی به گونهای است که در تمام بخشها از جمله پروازهای تفریحی قابلیت توسعه پروازها را دارد.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی البرز عنوان کرد: «بر این اساس هم اکنون در کنار پروازهای کارگو، مسافری و آموزشی پروازهای تفریحی نیز در حال انجام است.» او با تأکید بر بهرهگیری از پتانسیلهای بالقوه گردشگری در استان خاطرنشان کرد: «هم اکنون روزهای پنجشنبه و جمعه پروازهای تفریحی با هواپیماهای ۲ نفره در حال انجام بوده و مورد استقبال علاقهمندان نیز قرار گرفته است.» او در ادامه افزود: «پروازهای تفریحی از این فرودگاه با هواپیمای فوقسبک که دارای بالاترین ضریب ایمنی و استاندارد هستند در حال انجام است.» محمدی گفت: «با توجه به افزایش متقاضیان مقرر شده تا پس از انجام بررسیهای لازم توسط کارشناسان مربوطه پروازهای تفریحی را از فرودگاه بینالمللی پیام افزایش پیدا کند.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی البرز تصریح کرد: «فرودگاه پیام البرز در ۲ بخش باری و مسافری خدمات ارائه میکند ضمن اینکه بخش خدمات آموزشی و هوانوردی تفریحی در این مجموعه فعال است.»
ایجاد شده: 13/آذر/1400 آخرین ویرایش: 13/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " نادر فلاحی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اردبیل صبح روز ۱۱ آذرماه در نشست بررسی برنامههای بخش گردشگری اردبیل اظهار کرد: «با توجه به توسعه زیرساختهایبهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اردبیل، نادر فلاحی صبح روز ۱۱ آذرماه در نشست بررسی برنامههای بخش گردشگری اردبیل اظهار کرد: «با توجه به توسعه زیرساختهای استان در بخش گردشگری آمادگی لازم برای پذیرش گردشگران داخلی و خارجی را داریم که در راستای رونق این بخش در استان باید حضور در رسانهها بیش از گذشته تقویت شود.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اردبیل با تاکید بر اهمیت معرفی جاذبهها و قابلیتهای گردشگری استان در سطح ملی و بینالمللی گفت: «در این زمینه باید اقدامات به صورت گسترده باشد تا شاهد حضور هر چه بیشتر گردشگران در استان در ایام پساکرونا باشیم.» او از آمادگی لازم اردبیل برای پذیرش اتباع آذری خبر داد و افزود: «ورود اتباع آذری به استان یک ظرفیت مهم در بخش گردشگری بوده که باید در راستای بهرهبرداری مناسب از این ظرفیت برنامهریزی لازم انجام شود.» فلاحی با اشاره به رویداد «اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت کشورهای عضو اکو» بیان کرد: «در این زمینه برنامهریزیها باید مدون و منسجم باشد تا بتوانیم بیشترین بهرهبرداری را از میزبانی این رویداد مهم گردشگری داشته باشیم.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اردبیل با تاکید بر برنامهریزی برای برگزاری جشنوارههای مختلف گردشگری در راستای معرفی جاذبههای استان ادامه داد: «در راستای خدماترسانی مناسب و جلب رضایت مردم و گردشگران انتظار میرود بازدیدها و نظارت بر مراکز تفریحی، آبدرمانیها و مراکز اقامتی به صورت مداوم و مستمر انجام شود.»
ایجاد شده: 12/آذر/1400 آخرین ویرایش: 12/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) قویاً خود را در کنار رهبری و چشمانداز آن برای این بخش قرار دادهاند. اعضای هر منطقه جهانی که برای بیست و چهارمین مجمع عمومی در مادرید، اسپانیا گرد هم آمدند، برنامه کاری سازمان را تصویب کردند و ابتکارات کلیدی طراحی شده برای ایجاد گردشگری انعطاف پذیرتر، فراگیر و پایدار را تایید کردند. مجمع عمومی بیش از هزار نماینده از ۱۳۵ کشور، از جمله ۸۴ وزیر گردشگری و همچنین رهبران تجاری، مقاصد و نمایندگان سازمانهای بینالمللی کلیدی را گرد هم آورده است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل UNWTO در افتتاحیه مجمع عمومی، بیان کرد که روحیه همبستگی و عزم پاسخ گردشگری به یک بحران بیسابقه را مشخص کرده است. او در ارائه گزارش خود به اعضا، روشن کرد که چگونه تمرکز بر همکاری و هماهنگی پروتکلها، حمایت سیاسی و تأمین حمایت مالی از گردشگری، به این بخش کمک کرده است تا تأثیرات همهگیری را کاهش دهد و پایههای راهاندازی مجدد گردشگری را در بسیاری از بخشها ایجاد کند. حمایت سازمان ملل و جامعه بین المللی/ ما باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم/ تبدیل حسن نیت به حمایت ملموس پولولیکاشویلی گفت: «در هر منطقه از جهان، همهگیری کرونا اهمیت بخش ما را - برای رشد اقتصادی، برای مشاغل و تجارت و برای حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی، روشن کرده است. ما باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با تاکید بر اهمیت مجمع عمومی و همچنین جایگاه والای UNWTO در دستور کار جهانی، از نمایندگان استقبال کرد و خواستار همکاری آنها برای آیندهای «سبز، فراگیر و پایدار» شد. گوترش افزود: «من UNWTO و دبیرکل پولولیکاشویلی را تحسین میکنم و امیدوارم تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی به بازگرداندن اعتماد به سفر و حرکت ایمن جهان کمک کند، زیرا اقتصادهای در حال توسعه میتوانند از مزایای گردشگری پایدار بهرهمند شوند.» سخنان دبیر کل سازمان ملل متحد توسط دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO) و ربکا گرینسپن، دبیر کل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) تکرار شد. کارلوس سالازار گومز، دبیر کل سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی و مارگاریتیس شیناس، نایب رئیس کمیسیون اروپا نیز سخنرانی کردند. در کنار به روزرسانی در مورد فعالیتهای UNWTO از آخرین مجمع عمومی دو سال پیش، اعضا همچنین از یک مرور کلی از آخرین روندهای گردشگری، همانطور که توسط آخرین دادههای UNWTO نشان میدهد و همچنین یک مرور کلی به روز شده از محدودیتهای سفر در سراسر جهان، بهرهمند شدند. از صحن مجمع، اعضا از مناطق مختلف جهان همبستگی خود را با کشورهایی که تحت تأثیر ادامه تحمیل محدودیتهای سفر قرار گرفتهاند، ابراز کردند. همچنین در مادرید، کشورهای عضو شخصاً به تایید نامزدی پولولیکاشویلی توسط شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری برای دومین دوره به عنوان دبیرکل رأی دادند. بر اساس آرای به دست آمده، پولولیکاشویلی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ رهبری سازمان جهانی تجارت جهانی را بر عهده خواهد داشت. UNWTO دوباره از تایید سلطنتی در آستانه مجمع عمومی استقبال کرد، فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا، از کار برجسته UNWTO که منجر به گردشگری جهانی شد، به ویژه در ۱۸ ماه گذشته که در بدترین بحران در تاریخ این بخش بود، نیز تمجید کرد. در یک شام ویژه سلطنتی، پادشاه اسپانیا همچنین بر اهمیت گردشگری برای اقتصادها و جوامع، هم در اسپانیا و هم در سطح جهان تأکید کرد و بهبود این بخش را برای میلیونها نفر ضروری دانست.
ایجاد شده: 11/آذر/1400 آخرین ویرایش: 11/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " سعیده نظری " رئیس گروه همکاریهای تخصصی بینالمللی معاونت گردشگری که همراه علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور برای حضور در مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری به کشور اسپانیا سفر کرده است، در نشست مربوط به کمیتههای تخصصی این رویداد در حاشیه بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی UNWTO شرکت کرد. او در نشست کمیتههای تخصصی از جمله کمیته آموزش آنلاین، کمیته تدوین کد بینالمللی حمایت از گردشگران ICPT و کمیته مجموعه اعضای وابسته حضور یافت و نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران و تلاش کشورمان در این مباحث بالاخص به روزرسانی و بازنگری عناوین و سرفصلهای آموزشی گردشگری را ارائه کرد. همچنین اشاره به تلاش ایران برای بازیابی گردشگری در زمان پساکرونا یکی از اهم بخشهای گزارش " نظری " بود و موضوعات دیگر نیز از جمله بروزرسانی دانش گردشگری بخش خصوصی حوزه گردشگری بالاخص اعضای وابسته ایرانی سازمان جهانی گردشگری نیز مطرح شد. همچنین " سعیده نظری " در صد و چهارمین نشست شورای اجرایی این سازمان حضور داشت که در این نشست گزارش دبیرخانه UNWTO در بخشهای منابع انسانی، مالی، آموزش، کد اخلاق و غیره مورد بررسی قرار گرفت.
ایجاد شده: 11/آذر/1400 آخرین ویرایش: 11/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، رهبران گردشگری از مناطق مختلف جهانی برای بیست و چهارمین اجلاس مجمع عمومی UNWTO وارد مادرید شدهاند. وزرای گردشگری و نمایندگان سازمانهای بینالمللی و همینطور مسئولان بخش خصوصی در حوزه گردشگری، در اولین نشست جهانی گردشگری بعد از شروع همهگیری کرونا، شرکت خواهند کرد. در مجموع بیش از هزار شرکتکننده به نمایندگی از ۱۳۵ کشور، ازجمله ۸۴ وزیر و معاون وزیر گردشگری، در مهمترین نشست آژانس تخصصی گردشگری سازمان ملل متحد شرکت خواهند کرد. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، گفت: «گردشگری جهانی با هدایت UNWTO با چالشهای امروزی مواجه است و در عین حال به فرصتهای آینده چشم دوخته است. مجمع عمومی UNWTO عزم این بخش را برای راهاندازی مجدد گردشگری، هدایت بهبود گردشگری و تبدیل شدن به یک هسته مرکزی برای رسیدن به توسعه پایدار و اقدامات اقلیمی، به نمایش خواهد گذاشت.» پیش به سوی یک قانون بینالمللی برای محافظت از گردشگران UNWTO مجمع عمومی را با یک جلسه مقدماتی در مورد قانون بینالمللی حمایت از گردشگران افتتاح کرد. روند ثبت این قانون مهم که در پاسخ به کاهش اعتماد مصرفکننده ناشی از همهگیری کروه راهاندازی شد، حداقل استانداردها و حقوق مصرفکننده را برای گردشگران در شرایط اضطراری فراهم میکند. این برنامه با همکاری ۹۸ کشور عضو و عضو وابسته و همچنین پنج سازمان بینالمللی غیرعضو و سهامداران پیشرو بخش خصوصی، تدوین شده است. پس از تصویب مجمع عمومی UNWTO، این قانون در سال ۲۰۲۲ با هدف تبدیل آن به یک قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد شد. اعضای وابسته برای اصلاح و راهاندازی مجدد گرد هم میآیند اعضای وابسته UNWTO در چارچوب مجمع عمومی، امروز برای چهل و سومین نشست عمومی سالانه خود با هم دیدار کردند. UNWTO متشکل از مشاغل و مقاصد، و همچنین نمایندگان جامعه مدنی و دانشگاهی، روی بیش از ۵۰۰ شرکت وابسته برای تبدیل سیاست گردشگری به عمل حساب کرده است. در مادرید، خلاصهای از اقدامات سازمان جهانی گردشگری جهانی (UNWTO) در واکنش به بحران موجود ارائه شد، و در مورد برنامه «ردیاب مقاصد» که با مشارکت انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (IATA) به عنوان نمونهای از مشارکتهای مؤثر دولتی و خصوصی ارائه شده بود، صحبتهایی ردوبدل شد. در همان زمان، نمایندگان اصلاحات پیشنهادی چارچوب قانونی برای عضویت وابسته به UNWTO را تصویب کردند و راه را برای همکاری موثرتر هموار کردند. شورای اجرایی بر ابتکارات کلیدی صحه میگذارد پیش از افتتاح رسمی مجمع عمومی، UNWTO شورای اجرایی خود را برای ۱۱۴امین جلسه تشکیل داد. این شورا که به عنوان هیئت مدیره UNWTO عمل میکند، برای شنیدن گزارش دبیرکل پولولیکاشویلی درباره اقدامات انجام شده از جلسه ۱۱۳ که در ابتدای سال نیز در مادرید برگزار شد، تشکیل جلسه داد. اعضای شورای اجرایی با اجرای «برنامه عمومی کار» برای سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۱ و برای ۲۰۲۲-۲۰۲۳ موافقت کردند. اعضا همچنین چندین طرح کلیدی UNWTO، به ویژه توصیههای UNWTO در مورد گردشگری به منظور توسعه روستایی، پروژه بهترین دهکدههای گردشگری و ابتکار پلاستیک در گردشگری جهانی را تأیید کردند. همچنین در مادرید، کمیتههای UNWTO در حوزه گردشگری و پایداری (حفاظت از محیط زیست)، حوزه گردشگری و رقابت، و حوزه آموزش آنلاین گردشگری، کارشناسان را گرد هم آوردند تا راههایی را برای پیشبرد برنامه کاری این سازمان حول محورهای دارای اولویت بررسی کنند.
ایجاد شده: 10/آذر/1400 آخرین ویرایش: 10/آذر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در حاشیه بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که از تاریخ ۹ لغایت ۱۲ آذرماه با موضوع «نوآوری، تحصیل، توسعه روستایی برای ساخت آینده بهتر» در کشور اسپانیا در حال برگزاری است، با زورآب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و نیز حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا دیدار داشت. در این نشست موضوع اهمیت صنعت گردشگری در برنامه سند تحول دولت جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از دستاوردهای مهم مطرح و تاثیرات مثبت آن تشریح شد. همچنین روند برگزاری کنفرانس بینالمللی گردشگری روستایی نیز که به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاده بود، مورد بررسی مجدد قرارگرفت و مطرح شد رویداد مذکور که قرار است در استانهای کرمانشاه و کردستان برگزار شود؛ با تغییر عنوان میزبانی با محتوای گردشگری شهری در شهر تهران و با همکاری مجموعه نوسازی عباسآباد شهرداری تهران انجام شود. علاوه بر این با توجه به ورود ایران به نوسده در سال ۱۴۰۱ و نظر به اینکه این رویداد تنها در ایران و افغانستان رخ میدهد، لذا معاون گردشگری کشور خواستار حمایت معنوی سازمان جهانی گردشگری شد. در این نشست زورآب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز با تاکید بر روابط حسنه این سازمان و جمهوری اسلامی ایران خواستار حمایت کشورمان از دبیرکلی ایشان برای دوره ۲۰۲۲ لغایت ۲۰۲۵ شد. این در حالی است که حمایت مذکور فقط از طریق کشورهای عضو شورای اجرایی امکانپذیر خواهد بود. او همچنین از ایده نوسده در زمان برگزاری نوروز که در کشورهای منطقه جشن گرفته میشود؛ حمایت کرد. پولولیکاشویلی خواستار نهایی شدن تاسیس مرکز صنایعدستی و گردشگری شد و همچنین موضوع آغاز فرایند همکاری بصورت مرحلهای و با برگزاری کارگاههای آموزشی و غیره را مطرح کرد.
ایجاد شده: 9/آذر/1400 آخرین ویرایش: 9/آذر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " حوریوش عسکری " امروز سهشنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: «این دفتر در راستای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات شایسته به متقاضیان، فراهمآوردن بیش از پیش رفاه حال مشتریان، ارتقای سطح کمی و کیفی همکاری و تعامل بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور ناجا و کاهش ترددهای متقاضیان بین دفاتر و نمایندگیهای صدور گواهینامه رانندگی بینالمللی و پلیس راهور، راهاندازی میشود.» مدیر صدور اسناد و مدارک بینالمللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، تصریح کرد: «دفتر صدور گواهینامه رانندگی بینالمللی در اسرع وقت در محل حوزه صدور گواهینامه ملی در شهرک آزمایش تهران آغاز به کار خواهد کرد. متقاضیان دریافت گواهینامههای رانندگی بینالمللی یک یا سهساله میتوانند با در دست داشتن اصل گواهینامه رانندگی ایرانی و همچنین تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس ۴*۳ به این دفتر مراجعه کنند.» او افزود: «کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بهعنوان نماینده رسمی فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA) تنها مرجع صدور گواهینامه رانندگی بینالمللی در ایران است. بر اساس قانون اصلاح ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از جمهوری اسلامی ایران و همچنین کنوانسیونهای بینالمللی ۱۹۶۸ وین و ۱۹۴۹ ژنو، وظیفه ارائه گواهینامههای رانندگی بینالمللی و سایر اسناد و مدارک بینالمللی خودرو در ایران، تنها بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی است.» عسکری ادامه داد: «نام و مشخصات تمام دفاتر مستقیم و نمایندگیهای مجاز صدور اسناد و مدارک بینالمللی رانندگی و خودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تهران و سایر استانها در بخش زیر منوی صدور اسناد در نشانی اینترنتی WWW. TACI. IR قابل مشاهده است.» مدیر صدور اسناد و مدارک بینالمللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، خاطرنشان کرد: «با توجه به شرایط کرونا، هموطنان با مراجعه به سامانه اینترنتی به نشانی https://idp.taci.ir میتوانند بدون مراجعه حضوری به دفاتر و نمایندگیها برای دریافت گواهینامه اینترنتی رانندگی بینالمللی اقدام کنند.»
ایجاد شده: 9/آذر/1400 آخرین ویرایش: 9/آذر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالامگ، اسپیسایکس برای نخستین بار با پژوهشگران ناسا و چندین مؤسسهی دیگر آمریکا همکاری کرده تا بهطور عمومی دربارهی چگونگی استفاده از استارشیپ برای ساخت پایگاه آلفا مریخ توضیح دهد. صرف نظر از نمونههای انگشتشمار و پراکندهای از نظرات منتشر شده دربارهی اسپیسایکس و تمرکز اصلی مدیرعامل آن «ایلان ماسک» (Elon Musk)، یعنی خود «استارشیپ» (Starship)، مدیران این شرکت تقریبا هرگز بهطور خاص دربارهی چگونگی استفاده از موشکهای نسل بعدی کاملا قابل بازیابی برای ایجاد پایگاه دائمی انسانی در مریخ صحبت نکردهاند. در بیشتر مواقع تمرکز واضح بر شیوهی گذر از موانع کوتاهمدت دشوار است. نیم قرن تجزیهوتحلیل عمدتا تئوریک، کاملا مشخص کرده است که ایجاد یک پایگاه انسانی دائمی و پایدار در مریخ، بدون کاهش شدید هزینهی دسترسی به فضا غیرممکن است. برای چندین دهه، ناسا نسخههای گوناگون طرحی را که برای فرستادن همزمان چند فضانورد به مریخ برای چند ماه، صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، مطالعه و بررسی کرده است. به بیان ساده، بدون یک انقلاب در زمینهی حملونقل فضایی، حتی حضور موقت انسان در مریخ که ساکنان آن عمدتا به کالاهای وارداتی از زمین وابسته خواهند بود، غیرممکن است؛ مگر اینکه اکتشاف مریخ به یک اولویت ملی یا بینالمللی با سرمایهگذاری در ابعاد دهها میلیارد دلار در سال تبدیل شود. در طول ۸۰ تا ۹۰ سالی که پروازهای فضایی بهطور جدی تحلیل شدهاند، دهها گروه، مقاله، مطالعه و آژانسهای فضایی بررسی کردهاند که این انقلاب میتواند چگونه باشد و از این جهت اسپیسایکس برای ارائهی یک راه حل برای مشکلی قدیمی، منحصربهفرد نیست. این شرکت نخستین بخش از فهرست طولانی مدعیان است که نه تنها راهحلی را برای حرکت در این مسیر پیشنهاد میکند بلکه هم منابع قابلتوجهی در آن سرمایهگذاری میکند و هم بسیار تلاش میکند تا این چشمانداز را به واقعیت تبدیل کند. دو سال پس از اینکه اسپیسایکس قصد خود را برای ساخت نسل بعدی سامانهی حملونقل فضایی اعلام کرد، ایلان ماسک تغییری اساسی در طراحی را نشان داد و کار بر روی نمونهی اولیهی فولادی استارشیپ آغاز شد. سه سال بعد، اسپیسایکس ۹ پرواز آزمایش استارشیپ را با موفقیت پشت سر گذاشت که شامل چهار جهش کوتاه و پنج پرواز بالای ۱۰ کیلومتر بود. تنها در سال ۲۰۲۱ اسپیسایکس چهار نمونه از آن آزمایشهای پرواز در ارتفاع بالا را انجام داد و برای نخستین بار یک نمونه را از آزمایش ارتفاع بالا، بهصورت سالم بازیابی کرد، نخستین فضاپیمای کلاس مداری و نمونهی اولیهی بوستر موشک را ساخت، آزمایش آن را آغاز کرد و تقریبا نخستین سکوی پرتاب مداری استارشیپ را هم کامل کرد. اسپیسایکس همچنین موفق به دریافت قرارداد ۲٫۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت فرودگر انسانی ماه طی برنامهی آرتمیس شد. هرچند این موفقیت با چالشهایی هم همراه شد و حتی تأخیر در توسعهی آن و همچنین شکایت رقبا باعث عقب افتادن برنامهی بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۵ گشت. به زبان ساده، اسپیسایکس و اکنون ناسا در کنار آن، پایهای استوار گذاشتهاند که تقریبا با اطمینان زیادی، استارشیپ برای سفر به مریخ بر اساس آن توسعه خواهد یافت. هرچند هنوز کارهای زیادی باقی مانده است اما اسپیسایکس کموبیش بسیاری از موانع فنی اصلی که چند سال پیش در مسیر توسعهی ITS یا BFR اولیه، و استارشیپ فعلی داشت را پشت سر گذاشته است. شمار زیادی از آزمایشهای زمینی و پروازی استارشیپ کاملا نشان داده است که ساختارهای موشک، سیستمهای اویونیک، موتورهای رپتور، روشهای عجیب تقرب و فرود و سوخت انتخابی که قبلا آزمایش پروازی نداشته است، همگی اکنون برای پرواز مداری آماده هستند. با این وجود اسپیسایکس همچنان نیاز دارد که فناوری سپر حرارتی عظیم، سرامیکی و غیرفرسایشی استارشیپ را اثبات کند، روشها و فناوریهای سوختگیری موشک مداری را تکمیل کند و در نهایت همهی موارد فوق را عملیاتی کند تا بتواند یک پرتاب پرشتاب با قابلیت استفادهی مجدد و سوختگیری بزرگترین موشک تاریخ را عادی و روزمره تبدیل کند. چیزی که اسپیسایکس با کپسول دراگون و موشک فالکون ۹ ثابت کرده است توانایی انجام آن را دارد. به سوی سیارهی سرخ اسپیسایکس با کمک متخصصانی از ایمز ناسا، ستی (SETI) و نیمی از دانشگاهها و مؤسسههای معتبر آمریکا، پاسخدهی دقیق به این پرسش را در سپیدنامه یا اوراق سفید (White Paper) سال ۲۰۲۱ که برای برنامهی بعدی تحقیقات دههای علوم سیارهای و اختربیولوژی آکادمیهای ملی منتشر شده، آغاز کرده است. در حالی که این پویش دههای بهتنهایی میتواند روی برنامههای ناسا اثرگذار باشد و این آژانس آماده میشود تا برنامهی دههی آیندهی علوم فضایی خود را ترسیم و بودجهبندی دهها میلیارد دلار دولتی را تعیین کند که نتایج بسیار گستردهای بههمراه خواهند داشت، اما اسپیسایکس هم از این سپیدنامه برای توصیف برنامههای خود پیرامون مأموریتهای اولیه به مریخ با جزئیات بیسابقه، استفاده کرده است. همانطور که همیشه در برنامه بوده است، اسپیسایکس فرآیند ساخت شهرهای پایدار در مریخ را با چند مرحلهی (نسبتا) ساده پیش خواهد برد. احتمالا در اواسط دههی ۲۰۲۰ اسپیسایکس پرتاب بدون سرنشین فضاپیماهای استارشیپ را آغاز خواهد کرد تا هم تکمیل نهایی و آمادگی این سامانه را تأیید کند و هم میزان قابل توجهی از محمولهها را پیش از رسیدن انسان به سطح مریخ ببرد. این مأموریتهای اولیه به احتمال زیاد با تکیه بر طیف گستردهای از فعالیتهای رباتیک، به اسپیسایکس کمک خواهند کرد تا منابع محلی، تجهیزات مرحلهای، آزمایش فناوریها برای عملیات طولانیمدت سطح مریخ و شروع توسعهی زیرساختها را از جمله یک نیروگاه تولید انرژی که احتمالا ضروریترین نیاز خواهد بود، ساماندهی کند. هیچ کدام از اینها تعجبآور نیست اما کارهای بیشتری هم وجود دارد. به گفتهی نویسندگان که شامل چندین مهندس فعلی و پیشین اسپیسایکس میشوند، برنامهریزی مأموریت کنونی اسپیسایکس که بر مأموریتهای باری بدون سرنشین اشاره دارد، تجهیزاتی را برای افزایش تولید نیرو، استخراج آب، تولید اکسیدکنندهی اکسیژن مایع و سوخت متان، سکوهای فرود از پیش آماده شده، محافظت در برابر تشعشعات زیانبار، تجهیزات کنترل گردوغبار، پناهگاههای بیرونی برای انسانها و تحهیزات و لوازم دیگر شامل همهی سختافزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از نخستین پایگاه انسانی را فراهم میکند. علاوه بر این با تأیید آنچه سالها تصور میشد، در طرح اسپیسایکس، انسانها احتمالا برای چند سال اول در فضاپیماهای استارشیپ زندگی خواهند کرد تا زمانی که زیستگاههای اضافی ساخته شوند. نخستین گروه استارشیپهای بدون سرنشین هم میتوانند برای پشتیبانی از انسانها روی سطح، بهعنوان داراییهای ارزشمند برای انبار کردن، سکونت، آزمایشگاههای علمی و منبعی از سازهها و منابع فلزی خالص ضروری جابهجا و یا تغییر کاربری داده شوند. این «وایت پیپر» همچنین بیان میکند که اسپیسایکس بهشدت در حال توسعهی استارشیپ برای انجام پروازهای آزمایشی اولیه به مریخ در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ است که حتی احتمال پرتاب اولین استارشیپها به مریخ پیش از نخستین موشک به سوی ماه را افزایش میدهد. بدین ترتیب سپس در حالی که اسپیسایکس یک مأموریت جداگانهی ماه را پیش میبرد و استارشیپ متفاوتی را روی ماه فرود میآورد، فضاپیماهای مریخ در حال رفتوآمد به این سیاره خواهند بود. این نخستین بار است که اسپیسایکس یا افراد آشنا با برنامههای این شرکت، اصول اولیهی نخستین مأموریتهای استارشیپ سرنشیندار و بدون سرنشین را به مریخ، به صورت واضح بیان کردهاند و این توضیح گمانهزنیهای قبلی زیادی را تأیید میکند. برای نمونه بهنظر میرسد که اسپیسایکس قصد دارد حتی نخستین فضاپیماهایی که به مریخ میروند را با تجهیزات خاصی همراه کند تا حتی اگر شمار زیادی از آنها به زمین بازنگردند، نخستین مهاجران مریخی که در گروههای ۱۰ تا ۲۰ نفره همراه بیش از ۱۰۰ تن محموله، به فضا میروند، بتوانند از همهی استارشیپهای بازیابی شده بهعنوان زیستگاهها، محل ذخیرهی مواد اولیهی خام و انبارهای از پیش مستقر شده استفاده کنند. محمولههای اولیه بر تولید نیرو، آب و سوخت و همچنین پناهگاهها، محافظت در برابر تشعشعات و ساخت سکوهای فرود آماده متمرکز خواهند بود. جای تعجب نیست که ساکنان اولیهی مریخ احتمالا استارشیپهایی که آنها را به مریخ میبرند، بهعنوان اولین خانههای خود در سیارهی سرخ برگزینند و از یک حجم ۱۱۰۰ متر مکعبی که برای زنده نگه داشتن دهها نفر در اعماق فضا تجهیز شده است، برای ماهها بهعنوان نخستین اقامتگاه خود در سطح سیارهی سرخ استفاده کنند.
ایجاد شده: 7/آذر/1400 آخرین ویرایش: 7/آذر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، رئیس اسلوونیایی شورای اتحادیه اروپا، گردشگری را در برنامه کاری خود گنجانده و اهمیت این بخش از صنعت را برای بهبود فراگیر و پس از همهگیری کرونا مهم دانسته است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، خطاب به وزیران، از رهبران اروپایی به خاطر محافظت از مشاغل گردشگری و ایفای نقش پیشرو در بازگرداندن اعتماد به سفرهای بینالمللی از طریق قوانین و پروتکلهای هماهنگ و معرفی گواهی سلامت دیجیتال بیماری کووید اتحادیه اروپا، تشکر کرد. در همین حین، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری یک خلاصه کلی از فعالیتهای خود در واکنش این سازمان به بحران، و همچنین دستاوردهای اخیر در پیشبرد اقدامات اقلیمی گردشگری، به تمامی وزرای اتحادیه اروپا ارائه کرد. مارگاریتیس شیناس، معاون کمیسیون اروپا، نقش فعالی در کمیته بحران جهانی گردشگری UNWTO ایفا کرد، که برای متحد کردن بخشهای مختلف و ارائه توصیههای شفاف و هماهنگی برای بهبود در کارهای مرتبط ایجاد شده است. او همچنین از مقر UNWTO در مادرید به صورت حضوری با دبیرکل این سازمان دیدار کرده است. این دیدارهای اخیر روابط بین UNWTO و مؤسسات اروپایی را بیشتر تقویت میکند و بر اساس برنامههای هماهنگشده پیش از بیماری همهگیری کرونا است. در فوریه ۲۰۲۰، مسئولان UNWTO از بروکسل بازدید کردند و علاوه بر سخنرانی در پارلمان اروپا، دبیرکل این سازمان همچنین با وزرای خارجه گردشگری کشورهای اروپایی دیدار کرد و نقش این بخش را در پیشبرد رشد فراگیر در سراسر منطقه و در پیشبرد و ارتقای تعاملات سبز اروپا، بیان کرد. مدیریت UNWTO در ماه اکتبر به بروکسل بازگشت و با اعلام دستورکار جدید، تفکر عمیقتر با تمرکز بر جایگاه گردشگری در بهبود و رشد آینده برای اقتصادها و جوامع اروپایی را مدنظر قرار داد. پس از نشست غیررسمی وزرای مسئول گردشگری اتحادیه اروپا، UNWTO همچنین در بیستمین مجمع گردشگری اروپا که در کنار ریاست اسلوونی بر شورای اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت کرد که پس از آن وزرای گردشگری اروپا بخشی از مجمع عمومی آتی UNWTO خواهند بود که قرار است از ۳۰ نوامبر تا ۳ دسامبر در مادرید، اسپانیا برگزار شود.
ایجاد شده: 5/آذر/1400 آخرین ویرایش: 5/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، " شیخ محمد بن راشد " نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دوبی در توییتی اعلام کرد شهر دوبی در سال ۲۰۲۵ میزبان کنفرانس بینالمللی شورای موزهها خواهد بود. این رویداد که هر سه سال یکبار برگزار میشود، بزرگترین گردهمایی جهانی نمایندگان و کارشناسان موزهها برای بحث و گفتوگو درباره تبلیغ و حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی و بررسی آینده این صنعت است. شیخ محمد در توییت خود عنوان کرد ۲۰ هزار موزه از ۱۱۹ کشور جهان در رویدادی که در دوبی برگزار خواهد شد، شرکت میکنند. کنفرانس بینالمللی شورای موزهها بیانیهای درباره محور رویداد سال ۲۰۲۵ خود منتشر کرده است که مشخصا بر چگونگی سرپا شدن حوزه فرهنگ از ضربه ناشی همهگیری کرونا تمرکز خواهد داشت. در این بیانیه آمده است: جهانی که امروز در آن زندگی میکنیم با دنیایی که مدتی پیش میشناختیم تفاوت فاحشی دارد. جریانی شدید از اتفاقات، از همه گیری کرونا گرفته تا اعتراضات گسترده، بلایای طبیعی، افزایش بیعدالتیها و انقلاب در حوزه فناوری و دنیای دیجیتال هرآنچه را فکر می کردیم میشناسیم تغییر داده و به چیزی منجر شد که میتوان از آن مطمئن بود: این که فردا نامعلوم است. در تلاشیم بیاموزیم چطور با فضایی آکنده از تغییرات سریع، سازگار شده، خود را با شرایط وفق داده، تغییر و پیشرفت کنیم. (آن هم در شرایطی که) برخی جوامع و مردم در مواجهه با تغییرات در مقایسه با دیگران مجهزترند. در بخش دیگری از این بیانیه میخوانیم: موزههای ما نیز با روند مشابهی روبهرو بودهاند البته نه با سرعتی مشابه. همزمان با آن که سعی میکنیم خودمان را تغییر داده و با دیگران ارتباط برقرار کنیم، موزهها نیز همینطورند. در این کنفرانس همین را مطرح خواهیم کرد این که قدم بعدی مشترک موزهها و جوامع برای رسیدن به یک آینده بهتر چیست؟ دوره آتی از کنفرانس شورای موزهها سال آینده میلادی در پایتخت جمهوری چک برگزار میشود. این کنفرانس با محور قدرت موزهها، به راههایی میپردازد که از طریق آنها میتوان ظرفیت موزهها و نقش آنها در جامعه و اقتصاد جهانی را گسترش داده و تقویت کرد.
ایجاد شده: 1/آذر/1400 آخرین ویرایش: 1/آذر/1400 اخبار خارجی