به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، تعامل فرد به فرد با مشتریان، یکی از مهمترین خصوصیات شرکتهای خدماتی، به خصوص شرکتهای هواپیمایی، هتلها، بانکها، مراکز آموزشی و ... است. این تعامل باعث شده تا «مهماننوازی کلنگر» به یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکتهای خدماتی تبدیل شود. مهماننوازی کلنگر، رویکردی است که در آن «کل بخشها و کارمندان شرکت به گونهای رفتار میکنند که با مهمانان شخصیشان رفتار میکنند». به قول جِف بِزوس، مدیرعامل آمازون: «ما فکر میکنیم مشتریان، مهمانان ما هستند و برای همین، هر روز سعی میکنیم از روز گذشته بیشتر به آنها خوش بگذرد» یکی از شرکتهایی که توانسته رویکرد «مهماننوازی کلنگر» را به خوبی پیادهسازی کند، شرکت هواپیمایی سنگاپور است. واحد بازاریابی شرکت هواپیمایی سنگاپور موظف است تا برای «خلق ارزشهای بیشتر برای مشتریان و ارائه خدماتی فراتر از انتظار آنها» برنامهریزی و برنامهها را با کمک واحدهای دیگر شرکت اجرا کند. برای مثال، هواپیمایی سنگاپور، نخستین شرکتی در دنیا بود که برای هر صندلی، یک مانیتور و سیستم تفریح شخصی نصب کرد تا به مسافران در طول پرواز، بیشتر خوش بگذرد. شرکت برای این که مسافران از غذای داخل هواپیما بیشتر لذت ببرند، سیستم خاصی را در تمام هواپیماهایش نصب کرده و با کمک آنها، فشار و رطوبت هوای داخل کابین را میسنجد. سپس نتایج سنجش در اختیار واحد کیترینگ شرکت قرار میگیرد تا بر اساس آن، اندازه ادویههای غذا در هر مسیر را مشخص کند، چون شرکت میداند که مزه غذا در طول پرواز به فشار و رطوبت داخل کابین بستگی دارد. شرکت هر ماه برنامههای آموزشی مفصلی را برای شش گروه از کارمندانش که بیشترین تاثیر را بر تجربه مشتریان از پرواز دارند، برگزار میکند. این شش گروه عبارتند از: مهمانداران، مهندسان پرواز، کارگران فرودگاهی، کارمندان نظافت هواپیما، نیروهای فروش و کارمندان بخش پذیرش مسافر. شرکت قانون خاصی را برای تخصیص بودجه خود دارد که نام آن را قانون ۴۰-۳۰-۳۰ گذاشته است. طبق این قانون، ۴۰ درصد منابع شرکت، صرف آموزش کارکنان، ۳۰ درصد صرف بازبینی و بهبود فرایندهای خدمترسانی شرکت و ۳۰ درصد هم صرف توسعه خدمات جدید میشود.
ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 11/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، نخستین آسمانخراش دنیا ۱۳۶ سال پیش در ۱۰ طبقه و ۴۲ متر بلندی در نقطه برخورد خیابانهای آدامز و لاسال شیکاگو ساخته شد و در ۱۹۳۱ جای خود را به ساختمان ۱۶۳ متری بانک لاسال داد. ساختمان بانک لاسال امروز دیگر آسمانخراش نیست و از نظر معماری و علمی ساختمانی میتواند به این صفتی خوانده شود که دستکم ۴۰ طبقه داشته باشد. با این حال، کسی نمیتواند ارزش و اهمیت و اعتبار آن بنا را نادیده بگیرد که راه را برای سر برآوردن آسمانخراشهای امروزی و پیشرفته هموار کرد. آنچه پیش رو دارید، فهرست ۱۰ آسمانخراش مشهور در چهار گوشه دنیاست که هر کدام به دلایلی شهرت و اهمیت و اعتبار یافتهاند. ۱. برج الخلیفه دوبی – ۸۳۰ متر – ۲۰۱۰: بیش از ۱۶۰ طبقه دارد، ۱.۵ میلیارد دلار برای ساختن آن هزینه شده و ۲۲ میلیون نفر-ساعت در این آسمانخراش مشارکت کردهاند. ۲. برج ویلیس – ۵۲۰ متر – ۱۹۷۳: تا ۱۹۹۸ بلندترین برج دنیا بود، با ۱۷۵ میلیون دلار در سه سال ساخته شده و در یک روز خوب آفتابی میتوان از فراز آن چهار ایالت آمریکا را از شیکاگو دید. ۳. هرم ترنسآمریکا – ۲۶۰ متر – ۱۹۷۲: بیش از سه هزار پنجره دارد و در ۲۰۲۰ به بهای ۶۵۰ میلیون دلار فروخته شد. تا ۲۰۱۸ بلندترین ساختمان سان فرانسیسکو بود. ۴. برج الحمرا – ۴۱۳ متر – ۲۰۱۱: شش سال طول کشید کامل شود و ۵۰۰ میلیون دلار برای آن هزینه شد تا بلندترین برج کویت باشد. الحمرا بلندترین سازه بتنی جهان است. ۵. هتل مارینا بی سندز – ۲۰۷ متر – ۲۰۱۰: با تفرجگاه ۵.۷ میلیارد دلاری پیرامون، این هتل ۵۵ طبقه با ۲۵۶۱ اتاق در سنگاپور همواره در فهرست زیباترین آسمانخراشهای جهان جا دارد. ۶. برج تکامل – ۲۴۶ متر – ۲۰۱۴: گرچه حتی در بین ۱۰ برج بلند شهر مسکو در روسیه هم نیست اما با طراحی پیچیده تونی کتل معمار بریتانیایی، در ۵۵ طبقه از چشمگیرترینها در دنیاست. ۷. توره گلوریس – ۱۴۴ متر – ۲۰۰۵: با اینکه فقط ۳۸ طبقه دارد اما معمار آن ژان نوول است که لوور ابوظبی هم کار اوست. توره گلوریس معماری بلندمرتبهسازی بارسلونا را بازتعریف کرده است. ۸. برجهای دوقلوی پتروناس – ۴۵۲ متر – ۱۹۹۸: این برجهای کوالالامپور شش سال بلندترین در دنیا بودند و امروز در رده ۱۷ قرار دارند. ۱.۶ میلیارد دلار هم برای ساختن آنها هزینه شده است. ۹. مرکز مالی جهانی شانگهای – ۴۹۳ متر – ۲۰۰۸: یکی از ۱۵ برج بلند جهان که بیش از یک میلیارد دلار برای آن هزینه شد. ۱۰۱ طبقه دارد و یک هتل طبقههای ۷۹ تا ۹۳ آن را اشغال کرده است. ۱۰. هتل ریوگیونگ – ۳۳۰ متر -؟ : هتلی ۱۰۵ طبقه در شهر پیونگیانگ کره شمالی که رکورد بلندترین ساختمان خالی جهان را در گینس ثبت کرده است. کار ساختمان آن در ۱۹۸۷ آغاز شد و قرار بود دو سال بعد با بیش از ۳۰۰۰ اتاق و پنج رستوران گردان افتتاح شود.
ایجاد شده: 7/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 7/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، سه هفته بعد از اعلام سازمان هواپیمایی کشوری درباره ممنوعیت فروش تور ترکیه، آگهی های خوش آب و رنگ سفرهای بهاری به مقصد استانبول و آنتالیا به سایتها بازگشته و تور فروشی به مقصد شهرهای ترکیه ادامه دارد. ۱۷ فروردین امسال و مطابق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا و دستور وزارت کشور، تورهای گردشگری به ترکیه لغو شد اما پروازها به این کشور ادامه پیدا کرد. لغو تورهای گردشگری به مقصد ترکیه تا یک هفته ادامه داشت تا جایی که کاهش تقاضای سفر روی قیمت بلیت این مسیر پروازی تاثیر گذاشت و پرواز تهران- استانبول را از مبلغ ۶ میلیون تومان به ۲ میلیون تومان رساند. با این حال مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای لغو تورهای گردشگری به ترکیه فقط یک هفته اجرایی شد و زیر سایه کمبود نظارت ها، دو هفته ای می شود که بازار تورهای گردشکری به ترکیه گرم شده است. اکنون اگهی تور بهاری ترکیه آن هم به قیمت های مناسب که از سفر کیش ارزان تر در می آید به فضای مجازی و سایت های تبلیغاتی بازگشته است و مسافران می توانند با هزینه ۴ میلیون تومان ۶ شب تور گردشگری به مقصد استانبول بگیرند.پیامک های تور گردشگری به آنتالیا و استانبول نیز به وفور روزانه روی گوشی خیلی از شهروندان دیده می شود. در تماس تلفنی با یکی از آگهی های مندرج در یکی از سایت های معروف متوجه شدیم که این آگهی ها واقعی است و ظاهرا تور گردشگری به ترکیه روی کاغذ لغو شده است و آژانس های مسافرتی زیادی هنوز خدمات گردشگری را به مسافران ترکیه ارائه می دهند. سال گذشته و در پی تشدید ویروس کرونا در ترکیه ۳ بار پرواز به ترکیه لغو ومجددا از سر گرفته شد. ترکیه همزمان با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه ۹۸ تا اواسط سال ۹۹ چندینبار مرز هوایی و زمینی با ایران را مسدود کرد و حتی پس از باز شدن مرز هوایی، تا مدتها نسبت به بسته ماندن مرز زمینی به بهانه ویروس کرونا اصرار داشت. در دیماه ۹۹ نیز با شناسایی ویروس جهشیافته در بسیاری از کشورها،قوانین سفر به ترکیه سخت تر هم شد و شهروندان خارجی از جمله ایرانیها برای سفر به این کشور به ارائه گواهی منفی تست کرونا تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز ملزم شدند. با این حال اکنون که درصد بالایی از جمعیت ترکیه مبتلا به ویروس کرونا هستند، منع سفر از داخل ایران با جدیت پیگیری نمی شود و آژانس های زیادی به طور علنی اقدام به فروش تور ترکیه دارند. وضعیت کمی پروازهای ایران وترکیه در حالت عادی بین ایران و ترکیه هفتگی ۲۰۰ فروند هواپیما مجوز پرواز دارند اما سازمان هواپیمایی اعلام کرده این پروازها تا ۹۵ درصد کاهش یافته است. هفته گذشته بود که سازمان هواپیمایی خبر داد که فقط پنج درصد از کل توافق پروازها بین دو کشور انجام میشود.محمدحسن ذیبخش درباره آخرین وضعیت پروازهای انجام شده بین ایران و ترکیه گفته بود : از پایان سفرهای نوروزی تاکنون با وجود ظرفیت بالای پروازی بین ایران و ترکیه، تنها پنج درصد آن مورد استفاده قرار گرفته است که البته تعلیق تورهای مسافرتی نیز میتواند از دلایل این کاهش باشد. اکنون برنامهای برای قطع کامل پروازها بین دو کشور تا زمان ابلاغ رسمی ستاد مبارزه با کرونا وجود ندارد و کاهش پروازها براساس توافقات صورت گرفته بین دو کشور انجام شده است به گونه ای که در مسیر مذکور در ۲۴ ساعت گذشته پنج پرواز خروجی و ۷ پرواز ورودی انجام شده است.
ایجاد شده: 5/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 5/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، مدیر عامل یکی از استارت آپ های فروش بلیط هواپیما خبر داد ؛ در پی کاهش حجم سفرهای هوایی، نرخ بلیط هواپیما در حدود 20 درصد کاهش یافت. وی گفت: طی یک ماه اخیر به دلیل سرعت گرفتن انتشار ویروس کرونا شاهد کاهش حجم سفرهای هوایی و در پی آن ارزان شدن قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی هستیم. وی افزود: «در حال حاضر میانگین نرخ بلیط هواپیما برای مسیرهای داخلی از حدود 700 هزار تومان به 500 هزار تومان رسیده است و این نشان دهنده کاهش حدود 200 هزار تومانی قیمت بلیط هواپیما در مدت اخیر است.» به گفته وی بررسی مسیرهای پرتردد بین شهری گویای این موضوع است که در حال حاضر بیشتر سفرها هوایی، تجاری و در مسیرهای تهران-مشهد-تهران، تهران-اهواز-تهران، تهران-شیراز-تهران و تهران-بندر عباس- تهران انجام شده است.
ایجاد شده: 2/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 2/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، رییس جامعه حرفهای هتلداران ایران گفت: صنعت هتلداری فراموش شده است و به جای حمایت با انواع فشارها و سیاستهای غیرهمراه روبرو است. جمشید حمزهزاده در گفتوگو با سایت جامعه هتلداران ایران عنوان کرد: ضریب اشغال هتلها در این روزها به 2 درصد رسیده و این به معنای به شماره افتادن نفسهای صنعت هتلداری در ایران است. او به نامگذاری سال 1400 از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری سال جاری را سال «تولید؛ پشتیبانیها و مانعزداییها» اعلام کردند و این باید در همه عرصهها مد نظر قرار بگیرد. شرایط امروز کشور میطلبد که بسترهای لازم برای رشد و رونق صنایع داخلی فراهم شود. نه اینکه حقوق کارگران اضافه شود و واحدهای راکد و تحت فشار کرونا قرار گرفته را بدون هیچ کمک و حمایتی موظف به پرداخت کنند. مانند هتلها که در این روزها دشوارترین و بیسابقهترین دوران کار خود را سپری میکنند. این با سخنان مقام معظم رهبری در تضاد است. اینکه سازمان مالیاتی و یا تامین اجتماعی با جرایم سنگین خود فشارهای وارده بر واحدها را دو چندان کنند، آیا نقض اهدافی نیست که در نامگذاری سال جاری مد نظر بود؟ رییس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه دولت نباید به دنبال جبران کسری بودجه خود از طریق جرایم بیمه و مالیات باشد، افزود: این کار به معنای قربانی کردن هتلها به عنوان بخش مهمی از سرمایههای ملی و صنعت مهم گردشگری است. ما مخالف افزایش حقوق کارمندان نیستیم و حتی استقبال هم میکنیم. منتها دولت بیاید سهم 23 درصدی بیمه کارفرماها را تا پایان کرونا ببخشد. همچنین مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را فعلا مشمول معافیت 100 درصدی کند. برای بازپرداخت وامها دورههای تنفس قابل اعتنا و راهگشا در نظر گرفته شود و حمایتهایی از این دست. اینها میتواند مصداق حمایت از تولید باشد. در غیر این صورت عملکرد دولت در تضاد با فرمایش مقام معظم رهبری است.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 2/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، شورای جهانی گردشگری بازگشت بازار گردشگری به سطح پیش از شیوع کرونا در بخشخصوصی را در سال ۲۰۲۲ برآورد کرده است. پیشتر سازمان جهانی گردشگری پیشبینی کرده بود نبض سفرهای خارجی از ۲۰۲۴ عادی میشود و حجم مسافرتها در بازار گردشگری در آن سال به وضعیت ۲۰۱۹ یعنی قبل از شیوع کرونا برمیگردد اما الان به دلیل سرعت واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، سرعت احیای مسافرتهای خارجی در پیشبینیهای جهانی نیز افزایش پیدا کرده و تقریبا زمان احیای توریسم به نصف برآورد سال گذشته تغییر یافته است. براساس تحقیقات شورای جهانی گردشگری (WTTC)، بخش جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰ بهدلیل تاثیرات کووید-۱۹ متحمل خسارت حدود ۴/ ۵ تریلیون (هزار میلیارد) دلاری شده است. طبق این گزارش سهم بازار سفر و جهانگردی در سال ۲۰۲۰ کاهش ۴۹ درصدی را تجربه کرده است. اگرچه تهدیدات گستردهای مشاغل این بخش را درمعرض خطر قرار داده، اما طرحهای حفاظت از مشاغل منجر به نجات میلیونها شغل شده است. اقدامات سریع در جهت بازیابی و بهبود بازار گردشگری بینالمللی میتواند به بازگشت مشاغل و رشد تولید ناخالص داخلی جهان به سطح سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۲ منجر شود. شورای جهانی گردشگری براساس گزارش سالانه موسسه تحقیقات اقتصادی خود بر تاثیرات ویرانگر همهگیری کووید-۱۹ در بخش سفر و جهانگردی در سال گذشته اشاره میکند که با خسارت ۴/ ۵ هزار میلیارد دلاری مواجه شده است. این موسسه که به ارزیابی فعالیتهای بخشخصوصی جهانگردی و سفر در جهان میپردازد، نشان میدهد سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی جهان کاهش ۱/ ۴۹ درصدی داشته است درحالیکه در بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ تولید ناخالص داخلی جهان تنها ۷/ ۳ درصد کاهش داشته است. خسارتهای سنگین طی سال ۲۰۲۰ همچنان رو به افزایش است و بخش گردشگری برای زنده ماندن در برابر محدودیتهای فلجکننده سفر و قرنطینهها تلاش گستردهای داشته اما با این حال بهبود فوری اقتصاد جهانی همچنان مورد تهدید قرار دارد. در سال ۲۰۲۰ سهم بازار گردشگری با ۷/ ۴ هزار میلیارد دلار حدود ۵/ ۵ درصد از اقتصاد جهانی را شامل شد و این درحالی است که در سال ۲۰۱۹ سهم این بازار از اقتصاد جهانی ۴/ ۱۰ درصد معادل ۲/ ۹ هزار میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۹ که سفر و جهانگردی از رونق چشمگیری برخوردار بوده از هر چهار شغل جدید در سراسر جهان یک شغل مربوط به بخش گردشگری بوده است و بخش گردشگری با ۳۳۴ میلیون شغل حدود ۶/ ۱۰ درصد از شغل در جهان را به خود اختصاص داده بود. با این حال در سال گذشته، با شیوع همهگیری و تاثیرات منفی آن در بازار سفر و جهانگردی، نزدیک به ۶۲ میلیون شغل در جهان از بین رفت که نشاندهنده افت ۵/ ۱۵ درصدی است که براین اساس تنها ۲۷۲ میلیون شغل در صنعت گردشگری جهان باقی مانده است. کسب و کارهای کوچک و متوسط که حدود ۸۰ درصد از مشاغل بازار توریسم را تشکیل میدهد بیشترین تاثیر را از بحران کرونا داشته و از دست دادن شغلها در کل سیستم سفر و جهانگردی مربوط به این مشاغل بوده است و با این اوصاف جوانان، زنان و اقلیتها بیشترین آسیب را متحمل شدهاند. این تهدیدها همچنان ادامه دارد زیرا بسیاری از مشاغل در جهان طی یک سال اخیر تنها از حمایتهای دولتی برخوردار بودند و درصورت عدم بهبود کامل سفر و گردشگری احتمال از بین رفتن این مشاغل وجود دارد. با توجه به شرایط بحرانی موجود، شورای جهانی سفر و گردشگری اقدامات گستردهای را در جهت بازگرداندن تحرک بینالمللی و بازسازی اعتماد جهانی گردشگران در پیشبرد بخشخصوصی داشته که در این راستا دولتهای سراسر جهان حمایتهای سریع و گستردهای را از بخشخصوصی انجام دادهاند. با این حال، این نگرانی برای نهاد جهانی گردشگری وجود دارد که دولتها نتوانند حمایتهای خود را بهصورت نامحدود از مشاغل مورد تهدید ادامه دهند. بنابراین معتقدند دولتها باید پشتیبانیهای لازم از بخشخصوصی در جهت بهبود بازار گردشگری را داشته باشند که این امر با صرفهجویی در مشاغل، ایجاد مشاغل جدید موردنیاز و بازگرداندن شغل میلیونها نفر که معیشتشان به بخش گردشگری وابسته است به احیای اقتصاد جهانی منجر میشود. این گزارش سالانه همچنین از خسارت تکاندهنده در درآمدهای سفر بینالمللی حکایت دارد که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۴/ ۶۹ درصد کاهش داشته است و درآمدها در سفرهای داخلی کاهش ۴۵ درصدی را تجربه کرده است که این روند کاهشی کمتر، ناشی از احیای خفیف سفرهای داخلی در برخی کشورها بوده است. با وجود این، بهرغم ویرانگر بودن بازار سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰ و زمستان ۲۰۲۱ و تعطیلی میلیونها شغل در سراسر جهان، تحقیقات شورای جهانی سفر و گردشگری نشان میدهد که اگر تحرک و سفر بینالمللی تا ژوئن سال ۲۰۲۱ از سر گرفته شود، تولید ناخالص داخلی و شغلها را به میزان قابلتوجهی افزایش خواهد داد. براساس این تحقیق، سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۱ میتواند افزایش چشمگیری داشته باشد و نسبت به سال گذشته حدود ۵/ ۴۸ درصد رشد یابد. همچنین سهم آن میتواند در سال ۲۰۲۲ با افزایش سالانه ۳/ ۲۵ درصدی به همان سطح سال ۲۰۱۹ برسد. شورای جهانی سفر همچنین برآورد میکند که اگر روند جهانی واکسیناسیون با سرعت بیشتری ادامه یابد و محدودیتهای سفر تا قبل از فصل شلوغ گردشگری تابستان کاهش یافته یا برداشته شود، ۶۲ میلیون شغل از دست رفته در سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۲ بازگردانده میشود. بنابراین بهشدت از از سرگیری سفرهای ایمن بینالمللی از ژوئن سالجاری حمایت میکند و دولتها با بهکارگیری چهار اصل از جمله تستهای بینالمللی هماهنگ قبل از خروج همه مسافران غیر واکسینه شده، برداشتن قرنطینهها، ارائه مجوزهای سلامت دیجیتال، تغییر ارزیابی ریسک سفرها به مسافرتهای فردی و شخصی بهجای سفرهای گروهی به بهبودی بازار گردشگری خود کمک میکنند که این امر تنها با پشتیبانی مداوم از بخش گردشگری در ابعاد مالی، نقدینگی و حمایت از کارکنان امکانپذیر است. این نهاد جهانی ضمن پشتیبانی از «گواهی سبز دیجیتال»، خواستار ارائه نقشه راه مشخص و اثرگذار دولتهای سراسر جهان است که به کسبوکارها فرصت داده تا فعالیتهای خود را افزایش دهند تا از این شرایط بحرانی و ویرانگر رها شوند.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
گردشگری سلامت گرچه در گذشته بیشتر جنبه پزشکی و فرهنگی داشت، اما امروزه با صنعت دانستن آن و داشتن چشمانداز و اقدامات متناسب در این راستا میتوان درآمدزایی، کارآفرینی و ارزآوری بالایی به کشور داشت. بر همین اساس، از یکسو داشتن برتری نسبی در حوزه پزشکی و نیروی متخصص نسبت به کشورهای همسایه و از سوی دیگر جاذبههای طبیعی یاریرسان و مکمل حوزه درمان همچون چشمههای جوشان آب گرم، طب سنتی و نمک درمانی نیز میتواند کشور را در حرکت به سوی اقتصاد غیرنفتی و داشتن درآمدهای پایدار ناشی از گردشگری سلامت سوق دهد. بر همین اساس گردشگری را میتوان یکی از راههای تحقق سیاستهای اقتصادمقاومتی دانست. در واقع گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت پولساز دنیا محسوب میشود که یکی از زیر شاخههای آن به گردشگری سلامت ارتباط دارد. آنچه حوزه گردشگری سلامت را برای کشورهای تحت تحریم مانند جمهوری اسلامی ایران جذاب و بااهمیت میکند، تأثیر پذیری اندک این صنعت از سیاستهای تحریمی کشورهای دیگر است. همچنین گردشگری سلامت در شرایط تحریمی نهتنها میتواند در بهبود صنعت توریسم و ارتباطات فرهنگی و انسانی میان ایران با همسایگان و دیگر کشورها مؤثر باشد بلکه از طریق آن اقتصاد کشور در برابر محدودیتها و فشارهای اقتصادی، مقاوم و مستقل از نفت خواهد بود. بدینترتیب گردشگری سلامت دارای حوزههایی همچون گردشگری پزشکی، طبیعتدرمانی، تندرستی و طب سنتی است. در زیر شاخه گردشگری پزشکی، پیشگامی کشورمان در حوزه زیبایی، جراحیهای پیچیده، حوزه قلب و عروق، ناباروری، مغز و اعصاب، ارتوپدی و ارزانبودن چنین خدمات درمانی موجب شده ایران مقصد گردشگران سلامت از کشورهای اطراف باشد. در همین راستا دکتر محمد پناهی، نایبرئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران در اظهاراتی در این باره گفته است: «ایران در سال ۹۵ از محل گردشگری سلامت درآمد تقریبی ۲/۱میلیارد دلاری داشت و این مهم ارزش و اهمیت توسعه هدفمند گردشگری سلامت را در سطح کلان و استانها نشان میدهد و درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است». وی اضافه کرد: «تسریع در فرایند اعطای مجوزهای لازم گردشگری سلامت از موضوعهای مهم است و دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور باید در همگامی با مسئولان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، وزارت امورخارجه و اتاق بازرگانی در ایجاد شبکههای قوی و باکیفیت توانمندیهای سلامت را به کشورهای دیگر بشناسانند و این ظرفیتها را به شیوه هدفمند در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی بارور کنند». با توجه به اهمیت گردشگری سلامت در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن، کشورمان در چشمانداز ۲۰ساله در نظر دارد بخش زیادی از گردشگران ۲۰میلیون نفری هدفگذاری شده کشور را به گردشگران سلامت اختصاص دهد و در این بین تسهیل مقدمات سفر و پذیرش گردشگران سلامت، نقش مهمی در تحقق چشماندازهای ترسیم شده خواهد داشت. با این حال آنچه رونق گردشگری سلامت و نیز حرکت آن در مسیر اقتصاد مقاومتی را تسریع میبخشد، فراهمسازی بسترها و زیرساختهای لازم، سرمایهگذاری و تأمین مالی مورد نیاز، اطمینانبخشی به سرمایهگذاران و بخش خصوصی نسبت به بازدهی آن و معرفی و شناساندن ظرفیتهای حوزه پزشکی کشور است. منبع : قدس آنلاین
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " احمد حمزه زاده " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی اظهار کرد: این پروژهها شامل ۱۷ هتل و چهار هتل آپارتمان و مهمانپذیر، ۲۴ واحد سفرهخانه سنتی، ۲۸ مجتمع گردشگری، هشت اردوگاه گردشگری، هفت اقامتگاه بومگردی، ۲ اقامتگاه سنتی، یک طرح مربوط به ایجاد محیطها و پارکهای طبیعتگردی و گردشگری، سه واحد پذیرایی و انواع غذاخوریهای منفرد بینراهی، سه طرح مجتمع تفریحی و سرگرمی، یک مجموعه تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمعهای خدماتی و رفاهی بینراهی و ۲ مرکز آبدرمانی است. وی خاطرنشان کرد: مراحل اجرایی این پروژهها با سرمایه مورد نیاز ۱۰ هزار میلیارد تومان در شهرستانهای تبریز، مرند، مراغه، شبستر، هشترود، بستانآباد، اهر، کلیبر، سراب، بناب، اسکو و هریس پس از طی مراحل لازم، آغاز خواهد شد. ۱۹۳ قلم، شی تاریخی در آذربایجان شرقی مرمت و ساماندهی شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی همچنین اعلام کرد: ۱۹۳ قلم، شی تاریخی و فرهنگی استان در سال گذشته حفاظت، مرمت و ساماندهی شده است. حمزه زاده گفت: با توجه به اهمیت و ارزش محتوایی آثار موجود در موزههای تحت پوشش اداره کل و ایجاد بستر مناسب برای بازدیدهای کیفی، اقداماتی نوین در تمامی موزههای آذربایجان شرقی طی سال گذشته انجام شده است. وی با اشاره به اجرای سیستمهای الکترونیکی و حفاظتی در موزههای استان، گفت: تمامی موزههای تحت پوشش میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سطح استان به سیستمهای الکترونیکی و حفاظتی مجهز شدند. حمزه زاده اظهار کرد: از جمله موزههای مجهز شده به بلیت الکترونیکی میتوان به موزههای آذربایجان، مشروطه، قاجار، سنجش، عصر آهن، کبود، قرآن و کتابت در کلانشهر تبریز و موزه ایلخانی مراغه، باغ مزار شیخ شهابالدین اهری، موزه عشایر سراب، کلیسای سنت استپانوس، موزه صفوی بناب اشاره کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته حفاظت و مرمت ۷۰ قلم اشیا و ساماندهی و مستندسازی ۱۲۳ قلم اشیای فرهنگی تاریخی توسط کارشناسان این اداره کل انجام شده است. حمزه زاده همچنین از مرمت و بازسازی سفال باستانی سایت موزه عصر آهن خبر داد. وی گفت: محوطه باستانی عصر آهن در زیر چندین متر رسوب و لایههای زمینشناسی قرار گرفته و گورستانی متعلق به عصر آهن و هزاره اول قبل از میلاد است که در کاوشهای انجام شده گورهایی متعلق به عصر آهن حاوی اسکلتهای انسانی و ظروف سفالی، اشیاء تزئینی و فلزی و استخوانی از آن به دست آمده است. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی ادامه داد: حفاظت و نگهداری تخصصی از این سایت موزه و اشیای متعلق به آن همواره توسط متخصصان حوزه باستان شناسی این اداره کل در حال انجام است که از اقدامات اخیر می توان به مرمت و بازسازی سفال باستانی این سایت موزه که بصورت جزئی دچار آسیب شده بود، اشاره کرد. حمزه زاده اظهار کرد: این سفال خاکستری از ناحیه دسته و نوک آبریز دچار شکستگی و ترک شده بود که توسط متخصصان حوزه باستان شناسی پس از پاکسازی مورد استحکام بخشی، بازسازی و باز پیدایی قرار گرفت و به محل موزه بازگردانده شد.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، " تورج دهقانی زنگنه " رئیس سازمان هواپیمایی کشور ، با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور با توجه به رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی در بخش هوایی و طبق اعلام وزارت بهداشت و طبق ارزیابیهای انجام شده، میزان شیوع ویروس کرونا از طریق بخش هوایی بسیار پایین بوده است، گفت: از زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده تعداد کادر پروازی که به این ویروس مبتلا شدهاند به انگشتان دست هم نمی رسد و تنها یک مورد فوتی در این زمینه داشتهایم. دهقانی زنگنه با بیان اینکه طبق آمارهای اعلام شده این مسئله نشان میدهد که شیوه نامههای بهداشتی ابلاغ شده به درستی و با دقت در صنعت هوانوردی رعایت میشود، افزود: بسیاری از افراد اعلام کردهاند که بخش هوایی باعث گسترش و یا شیوع ویروس کرونا بوده اما با وجود چنین آماری میتوان اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا یا گسترش آن در کشور به گردن صنعت هوانوردی انداختن، درست نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برداشته شدن ظرفیت ۶۰ درصدی در بخش هوایی بعید است، زمینه ساز کاهش قیمت بلیت هواپیما شود، افزود: پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در هواپیماها که برای پروازهای داخلی اعلام شده است، در هیچ کدام از بخشهای هوایی کشورهای خارجی اجرا نمیشود و در این زمینه تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و این مصوبه را تاکنون با دقت اجرا کردهایم و با هر شرکتی که در این زمینه قصوری مرتکب شده، برخورد میکنیم. او درباره وضعیت پروازهای خارجی هم در کشور گفت: پروازهای انگلیس مجددا برقرار شده و از هفته گذشته تاکنون یک پرواز به این کشور داشتهایم و طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته ایران ایر، پرواز بعدی به این کشور ۱۱ ماه می انجام میشود. این مقام مسئول تاکید کرد: به دلیل تشدید ویروس کرونا در فرانسه پروازها تا زمان کاهش ویروس کرونا لغو شده است. زنگنه اظهار کرد: تعداد زیادی از پروازهای شرکتهای هواپیمایی را به دلیل رعایت نکردن دستور العملهای بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی لغو کردهایم و در این مدت هم به صورت مداوم به شکایات و دستورات مسافران هم رسیدگی و نتایج این بررسیها را هم به مردم اعلام کردهایم. او در پایان با بیان اینکه رعایت تمامی دستور العملهای بهداشتی را در بخشهای مختلف با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا تشدید کردهایم، افزود: تمامی مسافرانی که از کشورهای مختلف وارد ایران میشوند باید تست pcr منفی به همراه خود داشته باشند و البته در ایران هم به صورت تصادفی از مسافران تست میگیریم.
ایجاد شده: 30/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 30/فروردین/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، در آیین رونمایی از سامانه جامع میراثفرهنگی، معاون میراثفرهنگی کشور، مدیرکل بناها، بافتها و محوطههای تاریخی به شکل حضوری و معاونان میراثفرهنگی استانها به شکل مجازی حضور داشتند. دکتر علیاصغر مونسان در آیین رونمایی از این سامانه گفت: «این سامانه میتواند به انتقال دانش و تجربه کمک کند. بخشی که قرار است به عنوان میراثبانان به آن اضافه شود مهم است و حجم پایش و حفاظت از آثار تاریخی را با توجه به اینکه آثار تاریخی بسیاری در کشور وجود دارد، بالا میبرد.» او افزود: «بخش میراثبانان موجب میشود تا کارشناسان واقعی نظرات، انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح و ثبت کنند. بر روی این سامانه، بخش ارتباط با مردم با نام میراثبانان تعریف شود تا تعامل دو سویه با مردم ایجاد شود.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تصریح کرد: «راهاندازی سامانه جامع میراثفرهنگی کار ارزشمندی است و یکی از نکات مهم آن افزایش سرعت عملیات بهویژه در حوزه میراثفرهنگی است، با توجه به مصوبه هیئت وزیران باید طی یک سال آینده جواب استعلامها ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده شود. باید تا چند ماه آینده این امکان فراهم شود.» دکتر مونسان عنوان کرد: «یکی از مزایای دیگر راهاندازی این سامانه، ارتقای شفافیت، افزایش اطمینان و اعتماد به دادهها و بهبود خدمت به مردم است. همچنین سامانه جامع میراثفرهنگی میتواند پایش، کنترل و نظارت دقیقتر را ایجاد کند و در هزینهها و زمان نیز صرفهجویی کند.» ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهرهبرداری با راهاندازی سامانه جامع میراثفرهنگی محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی کشور در ادامه گفت: «بر روی این سامانه بخش مرمت و احیا قرار دارد و تصمیم داریم بخش ثبت آثار، موزهها و پایگاهها نیز به آن اضافه شود تا زیرساختی برای مدیریت یکپارچه در کشور ایجاد شود.» او ضمن تشکر از بخش مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری و معاونت توسعه مدیریت ومنابع برای کمک در راهاندازی این سامانه تصریح کرد: «ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهرهبرداری، الکترونیکی کردن فرآیند شورای فنی استانها، زیرساخت ارتباط سراسری درخواست تعمیر و مرمت املاک بخش خصوصی، هوشمندسازی عرصهها و حرایم آثار و بافتهای تاریخی، الکترونیکی کردن فرآیند کمیتهها و شوراهای راهبردی، زیرساخت ثبت و یکپارچهسازی اسناد مشخصات مالکیت عرصه آثار تحت حفاظت، ایجاد میز خدمت مجازی برای دریافت درخواستهای نگهداری، احیا و مرمت بناهای بخش خصوصی از دیگر بخشهای این سامانه به شمار میرود.» سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل بناها، بافتها و محوطههای تاریخی در ادامه بیان کرد: «در سامانه جامع میراثفرهنگی برنامهریزی شده تا ۸۰ میلیون ایرانی، کاربر این سایت شوند. در فاز اول همکاران و افرادی که با وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همکاری میکنند و در فاز بعدی میراثبانان هم میتوانند عضو شوند.» سامانه جامع میراثفرهنگی به نشانی memoria.mcth.ir سامانهای تخصصی در زمینه مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی کشور با مدیریت دفتر حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی بهعنوان زیرساخت جامع و الکترونیکی با کد و واحد شناسایی یکتا و بر زیرساخت کاداستر - مکان مبنای کشوری بوده که در مدت یک سال طراحی شده است.
ایجاد شده: 30/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 30/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " نادر فلاحی "مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در جلسه با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل اظهار داشت: عملیات گودبرداری پروژه با قوت در حال انجام است. وی با بیان اینکه این جلسه با هدف رفع موانع احتمالی پیش روی عملیات اجرای هتل پنج ستاره ویستریا در اردبیل شد، افزود: با حمایت از سرمایهگذار هتل پنج ستاره ویستریا در اردبیل و حل مشکلات و موانع احتمالی این طرح، پیگیر تسریع در روند اجرای این هتل هستیم. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به ارزش های افزوده این پروژه به گردشگری اردبیل اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما در ۱سال گذشته برای رفع موانع و حل مشکلات سرمایه گذاران بوده و خواهد بود که هتل ۵ستاره نیز جزو کار ویژه های همکاران بود. فلاحی با اعلام حمایت از اجرای هتل پنج ستاره در اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه این مجموعه اولین هتل پنج ستاره اردبیل است، بهره برداری از آن تحرک مناسبی در جذب گردشگران و به ویژه گردشگران خارجی ایجاد خواهد کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل نیز با تاکید بر سخنان مدیرکل میراث، تصریح کرد: همه توان ما برای کمک به اجرای بی نقص و آسان پروژه های است. قلندری افزود: آماده رفع هرگونه موانع پیش رو برای تسهیل در امور هستیم.
ایجاد شده: 29/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 29/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حرمتالله رفیعی" رییس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با استناد به آمار فروش بلیت پرواز، قطار، تور و اقامتگاه تخمین میزند سفرهای داخلی در نوروز ۱۴۰۰ تا حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است. هرچند به گفته او، در برخی مناطق مثل کیش، ضریب اشغال اقامتگاهها به ۷۰ درصد رسید و در مقابل شهرهایی مثل مشهد بیشتر هتلها بدون مسافر و تعطیل ماندند و ضریب اشغال هتلهای این شهر میانگین ۲۰ درصد بود. رفیعی درباره کاهش سفرهای خارجی نیز گفت: وضعیت اقتصادی بههمریخته مردم و افزایش هزینه سفرهای خارجی و از طرفی تناقض درباره سفر و استرداد هزینهها در صورت لغو شدن پروازها باعث شد مردم کمتر سفر بروند و فکر میکنیم تا ۸۵ درصد ریزش سفرهای خارجی را در مقایسه با سال ۹۸ تجربه کرده باشیم. نوروز ۹۹ که مرزها بسته و پروازها تعلیق شده بود و سفری انجام نشد، بنابراین معیار مناسبی برای قیاس نیست. او اضافه کرد: توان اقتصادی مردم پایین آمده، از طرفی نرخ ارز بالا رفته است، اگر مردم تا چند سال پیش ترکیه را با پنج شش میلیون تومان میرفتند حالا باید نفری ۲۵ میلیون تومان بدهند. او در ادامه گفت: استقبال از تورها و سفرهای خارجی در نوروز ۱۴۰۰ بسیار پایین بود، به طوری که بیشتر پروازهای مسیر پرسفری مثل ترکیه نیمهخالی انجام شد. برای مسیر ترکیه ۲۰۰ هواپیما در هفته مجوز پرواز دارند که معمولا در تعطیلات نوروز برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ پرواز اضافه دیگر، دو کشور مجوز صادر میکردند، اما امسال نه تنها آن مجوزهای اضافه صادر نشد که تعداد پروازهای روزانه از ۲۸ به ۵ پرواز رسید. بسیاری از آژانسهای مسافرتی برخلاف تصورشان باز هم متحمل ضرر و زیان شدند. رفیعی همچنین گفت: یک ماه مانده به تعطیلات نوروز نامهای از معاون گردشگری منتشر شد مبنی بر اینکه هزینه تورها و سفرهای خارجی و داخلی در صورت لغو به خاطر شرایط کرونا پس داده نشود که بعد آن را تکذیب کردند و گفتند خرید خدمات سفر تا سه ماه ضمانت شود تا درصورت لغو پرواز یا بسته شدن راه، هزینه مسافر سوخت نشود. همین تناقض در مسافران بیاعتمادی ایجاد کرد که در ریزش سفرها بیتاثیر نبود. او مدیریت سفرهای نوروزی را دچار نوعی لجامگسیختگی و از همگسستگی دانست و افزود: تا پیش از تعطیلات، اظهارات متناقض مردم را سرگردان کرده بود. مدیریت سفر هم بسیار ضعیف بود. در طول تعطیلات مدام پیام میدادند که سفر نروید و هر روز تغییر رنگ چند شهر را اعلام میکردند و ۷۲ ساعت برای ترک فوری آن مناطق ضربالاجل میدادند. در ستاد ملی کرونا یک قانون تصویب میکردند بعد خلاف آن عمل میشد. با پایان یافتن تعطیلات هم مردم مقصر شناخته شدند. رییس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به اتهاماتی که متوجه صنعت گردشگری شده با توجه به وخیمتر شدن اوضاع کرونا در کشور، اظهار کرد: اگر مراکز گردشگری آلوده هستند و عامل آلوده شدن مسافران به کرونا بودهاند وزارت بهداشت گزارش دهد. تمام پروتکلهای بهداشتی در اماکن گردشگری رعایت میشود، وگرنه حتما وزارت بهداشت مثل رستورانها و یا سایر مراکز از آنها نام میبرد. بهتر است وزارت بهداشت مراکز درمانی را در حاشیه امنیت نگه دارد که مردم برای پیگیری امور درمانی از حضور در آنها دچار واهمه هستند. او افزود: اگر وزیر بهداشت نگران انتقال ویروس جهشیافته از ترکیه به ایران است، آمار دقیق ارائه دهد که این تعداد مسافر از ترکیه مبتلا شدهاند. چرا با مستندات و منطق با مردم صحبت نمیشود؟ متاسفانه ما فقط آمارسازی بلدیم، مثلا در زمان محمدشریف ملکزاده در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر بود و ۵۰ درصد این جمعیت هم اصلا سفر نمیرفت، آمار میدادند در نوروز ۱۲۰ میلیون نفر گردشگر داشتهایم. حالا هم که ویروس کرونا است، از این طرف بوم افتادهاند و آمار میدهند یک میلیون نفر سفر رفتهاند. این آمارها کجا ثبت شده است که حتی ما به عنوان دستاندرکار گردشگری به آن دسترسی نداریم، آیا سایر دوائر نظارتی به این آمارها دسترسی دارند؟ ما را قانع کنید، مستندات ارائه دهید و سلیقهای حرف نزنید.
ایجاد شده: 22/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 22/فروردین/1400 اخبار داخلی