به گزارش هتل نیوز، " محمدرضا دشتی اردکانی " رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری تهران گفت؛ شاید بتوانیم سالی را که در پیش داریم سال رونق صنعت گردشگری بنامیم چرا که با مهار نسبی ویروس کرونا صنعت گردشگری هم میتواند در مسیر رشد قرار گیرد. وی تاکید کرد؛ رسیدگی به حال نامساعد این صنعت در روزهای کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. اردکانی افزود؛ پیشنهاد میکنم در سال آینده هر وزارتخانه یک غرفه با موضوع تخصصی خود در نمایشگاه گردشگری داشته باشد. رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در پایان گفت؛ یگانه زبان ملت ایران برای ارتباط با جهانیان گردشگری است و میتوان چهره این کشور را به جهانیان عرضه کرد و واسطه بیشتر اقوام ایرانی با یکدیگر باشد.
ایجاد شده: 9/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری تهران گفت ؛ به واسطه فراگیری واکسیناسیون و کاهش فوتیهای ناشی از بیماری کرونا، امید مجددی برای احیای این صنعت به وجود آمده است. معاون گردشگری کشور تاکید کرد؛ موید این موضوع استقبال گردشگران داخلی از سفرهای داخلی و همچنین گردشگرهای خارجی برای سفر به ایران، به ویژه از ابتدای آبان ماه امسال است. شالبافیان ادامه داد ؛ وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با کمک سامانه هوشمند امید که تمام اماکن گردشگری را به هم متصل کرده است، روی رعایت پروتکلهای بهداشتی نظارت داشته و همه این اماکن را رصد میکند. وی خاطر نشان کرد ؛ نشست با مسئولین دستگاههای دولتی که میتوانند از مشکلات این صنعت گرهگشایی کنند، نشست با مسئولین سازمان تامین اجتماعی، شرکت ملی گاز و… در دستور کار قرار گرفته است. وی در پایان اعلام کرد؛ نمایشگاه امسال از حدود ۲۸ هزار مترمربع و ۱۰ سالن تشکیل شده است و نسبت به سال گذشته حدود دو و نیم برابر بزرگتر شده است که نشاندهنده عزم فعالان گردشگری برای احیای امید در این صنعت است.
ایجاد شده: 9/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هلتل نیوز، " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت ؛ برای اولین بار با پیگیریهای وزارت گردشگری از چند هفته گذشته بر اساس تبصره ۱۸ قرار شد تا برای بازسازی هتلها وام ارائه شود. هتلها میتوانند از طریق اداره کل گردشگری استان خود برای دریافت این وام اقدامات لازم را انجام دهند. وی تاکید کرد که درصد بهره این تسهیلات نسبت به سایر وامها کمتر است. رئیس جامعه حرفه ای هتلداران ایران افزود ؛ هیچگونه برنامه ای برای افزایش قیمت هتلها در سال ۱۴۰۱ و ایام نوروز نداریم. وی ضمن گلایه از افزایش بیرویه قیمت گاز و آب گفت ؛ قیمت گاز ۴ برابر شده و این امر باعث شده تعدادی از هتلها به زودی تعطیل شوند. نوع نگاه شرگت گاز تخصصی نیست و مراکز اقامتی را با منزل مسکونی در یک سطح می دانند.
ایجاد شده: 7/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 7/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سید حامد عاملی " استاندار اردبیل گفت ؛ برای اجرای طرحهای گردشگری از جمله هتل پنج ستاره، هتل کلینیک، اجرای کمپهای پذیرایی از مسافران و ارتقای هتلهای موجود آماده همکاری و هماهنگی با شرکت توسعه گردشگری هستیم. وی افزود ؛ آغاز عملیات اجرایی در فصل کاری پروژههای گردشگری ضروری است. عاملی تاکید کرد ؛ استفاده از ظرفیتهای گردشگری استان برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی با همکاری سرمایه گذاران، گامی جهت استفاده بهینه از این منابع در راستای افزایش مسافر است.
ایجاد شده: 7/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 7/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایعوابسته و سیوپنجمین نمایشگاه ملی صنایعدستی صبح امروز سهشنبه ۵ بهمنماه ۱۴۰۰ با حضور " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری، " پویا محمودیان " معاون صنایعدستی در سالن فجر وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد. شالبافیان با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر و زن بیان کرد: «با وجودتوفیقات حاصل شده در حوزه واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از کرونا، هنوز نگرانیها درباره سویه جدید اُمیکرون برطرف نشده است و این موضوع از ابتدای برنامهریزی برای نمایشگاه مدنظر ما بود. در همین راستا نیز نمایشگاه با رعایت چارچوبهای ستاد ملی کرونا برگزار میشود.» او با اشاره به آسیبهای وارد شده به دو حوزه گردشگری و صنایعدستی افزود: «این نمایشگاه با رویکرد حمایتی و تخصصی برنامهریزی شده است.» شالبافیان تصریح کرد: «تلاشمان بر این بوده نمایشگاه محل ملاقات ذینفعان گردشگری و همافزایی و انسجام بین استانها و انواع گردشگری باشد.» او با اشاره به حضور شهرداریها و اتاقهای بازرگانی در غرفه استانها، افزود: «بروز ایدهها از جمله فعالیتهای زیست محیطی از دیگر نکات مورد توجه در این دوره بوده است. » حضور جامعه دانشگاهی و رونمایی از بستههای سرمایهگذاری از دیگر نکات مورد اشاره معاون گردشگری بود و افزود: «تاکیدمان بر این است که ایام نمایشگاه محلی برای ایجاد هماهنگی بین ذینفعان این حوزه باشد.» او با اشاره به تخصیص فضایی برای برگزاری نشستهای B۲B افزود: «در این ایام میزبان هیئتهای بازرگانی از کشورهای همسایه به صورت فیزیکی و مجازی هستیم.» معاون گردشگری در پایان به برگزاری سه دسته نشست تحت عنوان، کارگاههای آموزشی با محوریت افراد خلاق، نشستهای تشریک مساعی و اشتراکگذاری تجربهها همچنین پنلهای تخصص با رویکرد استفاده از ظرفیتهای بخشخصوصی اشاره کرد. شالبافیان در پاسخ به انتقادی درخصوص نحوه اطلاعرسانی و ثبتنام در نمایشگاه گفت: «تعداد مشارکتکنندگان داخلی و خارجی نشانگر این است که مشکل اساسی در این مورد وجود نداشته است.» او درباره ادغام همیشگی نمایشگاه دو حوزه صنایعدستی و گردشگری بیان کرد: «سیاست قطعی وزارتخانه همافزایی و استفاده از ظرفیتهای مشترک حوزههاست. برگزاری توامان نمایشگاه این دو حوزه، زیرساخت مناسبی برای ایجاد این همافزایی است. تصمیم قطعی برای ادغام همیشگی نیز پس از بررسی و ارزیابیها در پایان برگزاری نمایشگاه گرفته میشود.» معاون گردشگری درباره حمایتهای انجام شده از کسبوکارهای گردشگری توضیح داد: «در این دوره حضور کسبوکارهای گردشگری در نمایشگاه تسهیل شده و همچنین امکان حضور تشکلها و انجمنهای حرفهای به صورت رایگان مهیا شده است. ارتباط و طرح مشکلات بخش خصوصی با بخشهای دولتی ذیربط نیز از دیگر اقدامات برنامهریزی شده است.» شالبافیان تصریح کرد: «سیاست اصلی وزارتخانه تسهیلگیری، رفع موانع کسب و کارها و هماهنگیهای بینبخشی است. این سیاست را نیز طی این مدت با برگزاری نشستهای تجاری و فمتورها به میزبانی هشت استان انجام دادهایم. همچنین تمام تلاشمان این است که بین کسب و کارهای داخلی با شرکای خارجی پیوند ایجاد کنیم.» معاون گردشگری با تاکید بر ادامه این سیاست افزود: «حضور در قالب نمایشگاه تخصصی در کشورهای همسایه در حوزه گردشگری سلامت و زیارتی همچنین هماهنگی با رایزنان اقتصادی و فرهنگی برای حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی از دیگر اقدامات در این راستاست.» شالبافیان درباره بخش بینالمللی نمایشگاه توضیح داد: «هیئتهای تجاری از کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان و عمان در نمایشگاه حضور دارند. همچنین برگزاری نشستهای b۲b نیز با حضور شرکتهایی از چین و برخی کشورهای اروپایی بهخصوص در حوزه گردشگری سلامت برنامهریزی شده است.» او همچنین در ارتباط با حمایت برای حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه بیان کرد: «تمام ادارات کل استانی موظف شدهاند که امکان حضور آسیبدیدگان از کرونا را در نمایشگاه فراهم کنند.» معاون گردشگری همچنین به برپایی جشنوارهها و نمایشگاههای منطقهای در راستای توسعه و رونق گردشگری داخلی اشاره کرد و گفت: «صرفا برگزاری نمایشگاه تهران آسیب کرونا را جبران نمیکند، به همین دلیل برای تسهیل گردشگری داخلی رویدادهای منطقهای تدارک دیده شده و از تقویم این رویدادها در نمایشگاه رونمایی میشود.» او با اشاره به تاکید به ادارات کل استانی برای حمایت از استارتآپها افزود: «تلاشمان در چهارماه گذشته رفع موانع بوده است. ما استارتآپها را رقیب کسب و کارهای سنتی نمیدانیم بلکه آنها را مکمل و همیار آنها میبینیم.» معاون گردشگری تصریح کرد: «در این زمینه نیز در حوزه صدور مجوز و پیگیری از سایر دستگاهها اقدام کردهایم. همچنین در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری حمایتهای مالی از استارتآپهای نوپا انجام گرفته است. تاکید مهندس ضرغامی نیز ورود استارتآپها برای ارائه راه حلهای جدید در این حوزه است.» او درباره مدیریت برنامهریزی برای سفرهای نوروزی توضیح داد: «ستاد خدمات سفر استانها به جز پنج استان به ریاست استانداران تشکیل شده است. همچنین طی هماهنگی با وزارت کشور تمهیدات مناسبی اندیشیده شده است. گردهمایی مدیران کل استانی و حضور برخی استانداران بهعنوان هماهنگکنندگان دولتی سفرها نیز در نمایشگاه برنامهریزی شده است.» او با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه به صورت تخصصی افزود: «به طور حتم بین واژه تخصصی و خصوصی تفاوت قائل هستیم. قائل به این نکتهایم که اقدامات به نمایش درآمده در نمایشگاه شأن گردشگری بین مردم را کاهش ندهد، به همین دلیل تمامی برنامهریزیها از جمله ارائه خوراک استانها با رویکرد تخصصی انجام شده است.» شالبافیان درباره بستههای سرمایهگذاری گردشگری بیان کرد: «۲۰ بسته سرمایهگذاری در حوزه جنگلها با هماهنگی و پیشنهاد سازمان جنگلها و سازمان حفاظت از محیطزیست آماده کردهایم و در نمایشگاه در قالب دفترچهای رونمایی میشود.» معاون گردشگری نبود مشکلات محیطزیستی و مسائل بینبخشی را بهعنوان ویژگی اصلی این بستهها اعلام کرد و افزود: «در سطح استانی نیز مدیران کل استانی فرصتهای سرمایهگذاری را شناسایی و در نمایشگاه ارائه میدهند. همچنین استفاده از منابع تبصره ۱۸ حدود ۶۰۰ طرح گردشگری با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد شناسایی و معرفی شدهاند.» شالبافیان ادامه داد: «با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت وزارتخانه تاکنون در جذب منابع مالی تبصره ۱۸ موفق عمل کردیم. در صورتیکه اعتبارات موجود تماما جذب شود، میتوان از دولت برای اختصاص منابع مالی در بازسازی تاسیسات گردشگری نیز درخواستهایی را مطرح کنیم.» شالبافیان همچنین به ۲۸۳ پروژه قابل افتتاح در ۳۱ استان در دهه فجر اشاره کرد و افرود: «بیمه راهنمایان گردشگری محمل قانونی پیدا کرده است و امیدواریم این حداقل خواسته آنها استمرار پیدا کند.» او همچنین ساعت برگزاری نمایشگاه را از ساعت ۸ تا ۱۷ اعلام کرد و در پاسخ به انتقادات در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه نیز گفت: «نگرانیهای ستاد کرونا برای ازدحام جمعیت موجب شد روزهای پنجشنبه، جمعه و ساعات شلوغ برای نمایشگاه در نظر گرفته نشود. رعایت دقیق پروتکلها موضوع مهمی است که مد نظر قرار دارد. از عموم کسانی که به نمایشگاه میآیند نیز درخواست داریم پروتکلها را رعایت کنند.» او ابراز امیدواری کرد نمایشگاه سال آینده با در نظر گرفتن تمامی پیشنهادها و مرتفع شدن کرونا در شرایط بهتری برگزار شود.
ایجاد شده: 5/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 5/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر، در نشست ویدئو کنفرانسی ستاد خدمات سفر خراسان شمالی اظهار داشت: انتظار می رود به دلیل وجود چندین مناسبت مذهبی پیش رو و تعطیلات رسمی در ایام نوروز سال ۱۴۰۱، مسافرت ها افزایش یابد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم تلاش ویژه برای استقبال از نوروز سال ۱۴۰۱ تاکید کرد و افزود: با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های موجود، انتظار داریم استان های کشور برنامه مناسبی برای ورود به قرن جدید داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ غنی خراسان شمالی، تنوع اقوام و اشتراکات آن ها انتظار می رود برنامه های متنوعی توسط مسئولان این استان برای استقبال از نوروز ۱۴۰۱ و قرن جدید تدارک دیده شود. وی با بیان اینکه بخش گردشگری از منظر اقتصادی و زیرساختی از جمله نیروی انسانی بشدت آسیب دیده است، گفت: ارائه تمهیدات زیرساختی به تلاشی مضاعف نیاز دارد و از دیگر سو بعد از ۲۰ ماه بسته بودن مرزها، از سرگیری صدور روادید، تقاضای زیادی را ایجاد کرده است. شالبافیان گفت: با توجه به همزمانی مناسبتهای ماه رجب و شعبان و عید نوروز تقاضای سفر زائران داخلی و خارجی را افزایش خواهد داد و این امر ضرورت فعالیت دائمی را در طول سال می طلبد. معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر لزوم هماهنگی استانداران در خصوص موضوعات مشابه تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال، استانداران خطه خراسان می توانند در حوزه های خدمات جاده ای و امدادرسانی با یکدیگر تبادل نظر کرده و برای برنامه های گردشگری، نشست منطقه ای برگزار کنند.
ایجاد شده: 1/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 1/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سعید محمد " دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی منطقه آزاد قشم اظهار کرد: نقض قوانین و اعمال دستورالعملها و بخشنامههای یک شبه و غیرکارشناسی موجب ایجاد برخی موانع در مسیر تولید در این مناطق شده است. وی بازگشت مزیتهای مناطق آزاد در استفاده از قانون بخشودگی ۲۰ ساله ضروری دانست و افزود: با پیگیریهای صورت گرفته مناطق آزاد از شمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه خارج شده اند و پیگیر اعمال معافیت مالیات بر حقوق و مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق هستیم. محمد افزود: در حال حاضر در مناطق آزاد ارس، اروند و چابهار با مصوبه شورای تأمین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده متوقف شده و پیگیر این موضوع در استان هرمزگان برای مناطق آزاد قشم و کیش نیز هستیم. وی در ادامه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بخشهای درآمدزا در منطقه آزاد قشم را نیازمند توجه ویژه دانست و ادامه داد: موضوعاتی مانند توریست درمانی، علمی و ورزشی و برگزاری رویدادهای متنوع متناسب با فرهنگ ساکنان جزیره باید با برنامه ریزی دقیق در دستور کار قرار بگیرد. مشاور رئیس جمهور، ایجاد زیر ساختهای گردشگری و تعامل برای استفاده از جزایر ایرانی در رویداد ورزشی قطر را موقعیتی خاص خواند و تصریح کرد: هماکنون سه فروند کشتی گردشگری برای جزیره قشم خریداری شده تا در بین مناطق آزاد داخلی و کشورهای حوزه خلیج فارس تردد کنند. محمد، بانکرینگ را فرصتی ارزشمند خواند و تاکید کرد: با ایجاد ظرفیت گردشگری و خدمات رفاهی و ایرلاین در منطقه سلخ میتوان حوزه گردشگری بانگرینگ را رونق داد.
ایجاد شده: 25/دی/1400 آخرین ویرایش: 25/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " محمدرضا لواسانی " سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به جلسه شورای اداری که روز گذشته با حضور رئیسجمهور برگزار شد؛ تاکید دبیر شورای عالی مناطق آزاد مبنی بر این که میتوان با رونق گردشگری بسیاری از مشکلات استان را برطرف کرد، اظهار داشت: حجم قابلتوجهی از صنعت اقتصادی جزیره مربوط به گردشگری میباشد و متاسفانه شیوع ویروس کرونا در جهان، بیشترین آسیب را به این صنعت وارد کرده است. لواسانی در رابطه با گذر از بحران بیماری کرونا و واکسیناسیون عموم مردم، گفت: پیش بینی می شود که نوروز امسال کیش میزبان شمار زیادی از مسافران و گردشگران باشد که در این خصوص برنامههای متعدد و خاصی برای این ایام تدوین شده است. وی “اطلاع رسانی در سطح گسترده” را یکی از مهمترین ابزارهای گردشگری عنوان کرد و افزود: جزیره کیش در فصل های کم مسافر فرصت مناسبی برای تبلیغات گسترده است و صدا و سیمای مرکز کیش در این زمینه می تواند نقش موثری را ایفا کند.
ایجاد شده: 25/دی/1400 آخرین ویرایش: 25/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید محمد مقیمی همچنین عصر امروز در اولین کنفرانس «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» که در محل دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد، با برشمردن مزیتهای ایران در گونههای مختلف گردشگری اعم از گردشگری مذهبی، سلامت، ورزشی، فرهنگی و میراثی و …، اظهار کرد: درآمدهای ارزی گردشگری برای کشور خیلی محدود است و با وجود زمینههای خوبی که در زمینه گردشگری در کشورمان وجود دارد، اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمیشود. وی مباحث مربوط به گردشگری را از منظر حوزههای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: اگر با رویکرد کارآفرینی به گردشگری نگاه کنیم، میتوانیم به احیای ظرفیتهای مغفولمانده این حوزه بپردازیم. نگاه به گردشگری از دریچه کارآفرینی، میتواند برای اشتغال و توسعه فرصتهای شغلی در کشور مؤثر باشد. مقیمی با بیان اینکه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به نوعی رهبری علمی امر کارآفرینی را در کشور برعهده دارد، یادآور شد: دانشکده گردشگری که به تازگی در دانشگاه تهران راهاندازی شده است، میتواند در زمینه کارآفرینی با رویکرد گردشگری، مکمل دانشکده کارآفرینی باشد. استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بخش عمدهای از اشتغال کشور با نگاه کارآفرینانه از طریق گردشگری محقق شود، افزود: فعالیتهای کارآفرینانه خوبی در حوزه گردشگری شکل گرفته و برخی افراد حتی در مناطق محروم و دورافتاده توانستهاند فعالیتهای حوزه گردشگری را توسعه دهند و برای جذابیتهای حوزه گردشگری محل خود اقدام کنند. وی با طرح این سوال که چگونه میتوانیم گردشگری را با توجه رویکرد کارآفرینی اجتماعی توسعه دهیم، اظهار کرد: برای این منظور لازم است توسعه سرمایه اجتماعی از منظر کارآفرینی را مدنظر قرار دهیم؛ اگرچه توسعه اقتصادی هم از این منظر محقق میشود. مقیمی در ادامه به آوردههای گردشگری از جهت درآمدزایی ارزی برای کشور، درآمدزایی محلی و توسعه اجتماعی در روستاها و شهرها و رونق صنایع وابسته به آن اعم از حملونقل و اسکان و … اشاره کرد و گفت: کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه میتواند حوزه گردشگری را به نقطه مطلوب خود نزدیک کند. رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که در نتیجه رشد گردشگری در کشور، سطح رفاه و معیشت و درآمدزایی مردم در سطوح مختف جامعه ارتقا پیدا کند. بر طبق این گزارش، جهانگیر یدالهی، رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در نخستین کنفرانس ملی «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» با اشاره به اهمیت کارآفرینی اجتماعی، گفت: هدف از کارآفرینی اجتماعی، فقط انتفاع مالی نیست بلکه حل مشکلات اجتماعی به عنوان هدف اصلی آن مطرح است. رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به تنوع اقلیمی و قومی ایران، تاکید کرد: به اندازه وسعت ایران، ظرفیت برای ایجاد کارآفرینی گردشگری وجود دارد و باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و فقرزدایی از مناطق مختلف بهره ببریم. یدالهی، گردشگری را بهترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی دانست و افزود: جلوههای متنوعی که حوزههای مختلف گردشگری در کشور وجود دارد، مورد غفلت قرار گرفته است؛ درحالیکه این تنوع میتواند منبعی برای حل مشکلات جامعههای محلی در کشور باشد. وی فعالیت اثربخش کارآفرینی در کشور را نیازمند توجه به گردشگری دانست و تاکید کرد: نهصت کارآفرینی اجتماعی باید از دانشگاه آغاز شود.
ایجاد شده: 22/دی/1400 آخرین ویرایش: 22/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " مرتضی شریفی " عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای فارس گفت: گردشگری صنعتی فراگیر است و باید از آن به عنوان یک فرصت و مزیت رقابتی استفاده کرد از این رو خلاقیت و نگاه جدید به این صنعت باید صورت گیرد. وی به وضعیت کنونی گردشگری در ایران و استان فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا عملا گردشگری رمق خود را از دست داده و ضروری است برنامههایی خلاقانه و تدابیر جدی برای آن اندیشیده شود که در این مسیر استفاده از توان و پتانسیل هایی که در دانشگاهها وجود دارد می تواند تاثیر بسزایی در توسعه آن داشته باشد. عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای فارس با اشاره به تشکیل اتاق فکر در دانشگاهها برای توسعه گردشگری و اقتصاد آن افرود: از اهداف تشکیل این اتاق می توان به شناخت و حل مسائل راهبردی، تصمیم سازی و سیاست سازی و نظارت و ارزیابی در حوزه های داخلی و فراملی از طریق پژوهش،استفاده مطلوب از نوآوری های جوانان خبره و جذب و تشویق ایده ها و راهکارهای خلاقانه اشاره کرد. شریفی همچنین تاکید کرد :با توجه به محدودیت هایی که شیوع بیماری کرونا برای صنعت گردشگری به وجود آورده ضروری است اولویت برنامه ریزی ها بر افزایش سفرهای داخلی و حتی درون استانی باشد که در این میان اجرای تورهای ترکیبی با محوریت شیراز تدوین و اجرا شود وی با اشاره به اجرای طرح مثلث طلایی و مذهبی با محوریت سه استان گفت: در سال های گذشته با اجرای این طرح ها همواره شاهد رونق گردشگری داخلی بودیم و ضروری است هم اکنون نیز این طرح ها با نگاه جدیدتری اجرا شوند. وی اضافه کرد: هم اکنون باید طرح هایی با معرفی مسیرها و جاذبه های جدید به گردشگران معرفی کنیم که این موضوع باید در اتاق فکر های دانشگاهی و با حضور فعالان و متخصصان این حوزه تدوین شود.
ایجاد شده: 22/دی/1400 آخرین ویرایش: 22/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سید عزتالله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس که عصر دیروز سهشنبه ۲۱ دیماه ۱۴۰۰ درموزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، بیان کرد: «دفاع مقدس یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین مقاطع این ملت بزرگ بوده است.» وزیر گردشگری افزود: «سالگرد عملیات کربلای پنج است. دستاوردهای این عملیات زیاد بوده و هزینههای آن نیز کم نبوده است. برای کارهای بزرگ باید هزینه داد. در طول تاریخ کارهای بزرگی که انجام شده، هزینههای خودش هم داشته است. کسیکه باید تنور این تحلیل را گرم نگاه دارد شما هستید.» او تصریح کرد: «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مصداق تام میراثفرهنگی است. یعنی حاکمیت و نظام، وظیفه حفظ میراثفرهنگی را بر عهده دارند و مصداق بارز آن آثار و ارزشهای دفاع مقدس است.» مهندس ضرغامی تصریح کرد: «دفاع مقدس یک پدیده تاریخی، ویژه و بیبدیل است که خروجیها و دستاوردهای زیادی دارد که یکی از آنها قطعاً وحدت و انسجام ملی است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «اگر داریم ارزشهای دفاع مقدس را حفظ میکنیم، نخست بدانیم ارزش دفاع مقدس همین انسجام و وحدت ملی است. به نام دفاع مقدس بعضیها نیایند و جامعه را دچار تفرقه کنند. ما نسبت به این موضوع هم وظیفه داریم.» مهندس ضرغامی گفت: «یکبار رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸ با سه گروه به اقتضای همان زمان مرزبندی کردند. به جز این سه گروه، مرزبندی نداریم. فقط یک جامعه ایرانی داریم. جامعهای که عاشق کشور، آب و خاک، ارزشها و قهرمانهای ملیاش است و مردم همین هستند.» وزیر میراثفرهنگی تاکید کرد: «وقتی شما راهیان نور را راهاندازی میکنید و هفت میلیون نفر از آن بازدید میکنند، نشاندهنده ارزشهای دفاع مقدس است و تاثیرات معنوی دارد. حوزهای که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کار میکند حوزه کاملا مقدس و متفاوت است. کوچکترین کاری که میکنید به تعبیر قرآن برکاتش چندین برابر است. هر بذری که میکارید، برکت آن به دلیل خونهای پاک شهیدان است.» وزیر میراثفرهنگی بیان کرد: «موضوع دومی که ما با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خواهیم داشت در حوزه بومگردی است. این حوزه بسیار مهم است و اگر درست برنامهریزی کنیم در اشاعه ارزشهای انقلاب اسلامی میتواند بسیار موثر باشد.» مهندس ضرغامی تصریح کرد: «در حوزه گردشگری مشکل مراکز اقامتی داریم. برای افزایش تختهای اقامتی تسهیلات میگیریم و به این بخش کمک خواهیم کرد. دولت با وجود مشکلات اعتباری که دارد، تسهیلات و وامهای ارزان قیمت برای فعالان در نظر گرفتند. تبصره ۱۸ یکی از راههای مهمی است که ما در سه ماهه اخیر آن را فعال کردیم و اولین دستگاهی که بیشترین عملکرد در مورد این تبصره داشته، وزارت میراثفرهنگی است.»
ایجاد شده: 22/دی/1400 آخرین ویرایش: 22/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش خبرنگار میراثآریا، تفاهمنامه همکاری فیمابین معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به نمایندگی علیاصغر شالبافیان، معاون گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به منظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری به عنوان یکی از بخشهای توسعه اقتصادی کشور، برخوردار از ظرفیتهای توسعه صادرات غیر نفتی، ارزآوری و تجارت خارجی و دستیابی به اهداف مشترک و رفع موانع و مشکلات فعالان حوزه گردشگری در تجارت خارجی عصر امروز یکشنبه ۱۹ دیماه ۱۴۰۰ در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری به امضا رسید. علیاصغر شالبافیان در مراسم امضای این تفاهمنامه با اشاره به اتفاقات دو سال اخیر در صنعت گردشگری و خسارتها و آسیبهایی که طی این مدت به این صنعت وارد شده است، بیان کرد: «صنعت گردشگری به دلیل مشکلات ساختاری که دارد، سالهاست رنج میبرد. یکی از این مشکلات عدم نهادینه شدن گردشگری در جای جای ادارات کشور است.» معاون گردشگری افزود: «اگر حرف از توسعه گردشگری و جایگزین شدن آن با صنعت نفت کشور میزنیم، نیازمندیم تا گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود.» او تصریح کرد: «با شیوع ویروس کرونا، آسیب جدی به صنعت گردشگری وارد شد و مشکلات ساختاری بهگونهای مضاعف شد. هیچ نهاد تضمینکننده برای این شوکها نداریم. به طور تقریبی از سازوکارهای بیمهای بیبهرهایم.» شالبافیان گفت: «با واکسیناسیون گسترده و عمومی که در سطح کشور اتفاق افتاد و مرزها باز شدند، روزنههای امید به صنعت گردشگری بازگشت.» معاون گردشگری بیان کرد: «یکی از دغدغههای من این است که چگونه میتوان قدمی برای این صنعت برداشت. همچنین یکی از دغدغههای مهندس ضرغامی در حوزه گردشگری این بود که گردشگری جدیتر برای اقتصاد کشور نقشآفرینی کند.» او ادامه داد: «خوشبختانه دولت سیزدهم دغدغه دارد تا در حوزه گردشگری کارهایی انجام دهد، نقشآفرینی برای صنعتی که آسیب دیده و ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد. کمتر حوزهای را میتوان پیدا کرد که راحت بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. یکی از اصلیترین راهبردهای ما این است که بتوانیم هماهنگی بین دستگاههای مختلف در حوزه ایجاد کنیم و نقش حمایت گونهای برای کسبوکارهای گردشگری داشته باشیم.» معاون گردشگری تاکید کرد: «به دلیل ویژگیهای ذاتی که حوزه گردشگری دارد حمایت و عدم حمایت از این صنعت سریع نمود میکند. اگر بتوانیم حمایتهای بیرونی نظاممند را برای این حوزه تدوین کنیم، اثرات آن را قطعا خواهیم دید.» شالبافیان گفت: «این جلسه ماحصل چندین گفتوگو با معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران است. این سازمان با علاقهای که به حوزه گردشگری دارد، اینموضوع رل یکی از اولویتهای خود قرار داده است.» او با اشاره به اینکه معاونت گردشگری دو هفته پیش میزبان ۴۰ رایزن اقتصادی بود، بیان کرد: «با پیگیریها و مساعدتی که وزیر صمت و وزیر میراثفرهنگی و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران داشتند، گردشگری به عنوان یکی از اولویتهای سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شد و در بخشهای مختلفی که این سازمان فعالیت دارد، جای گرفته است.» معاون گردشگری گفت: «موضوعات گردشگری با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران در قالب تفاهمنامهای نوشته شد و در آن ۲۵ مورد از همکاریهای مشترک تدقیق و تدوین شده است و امروز نیز به امضا رسید. از روز دوشنبه ۲۰ دیماه ۱۴۰۰ به عنوان اولین دستاورد این تفاهمنامه، معاونت گردشگری میزبان چهار نفر از رایزنان بازرگانی است که برای بازارهای ترکیه، هندوستان، عراق و پاکستان فعالیت میکنند. این گفتوگوها و ارتباطاتی که فردا شکل میگیرد میتواند در بلندمدت ثمرات خوبی داشته باشد.» شالبافیان در ادامه افزود: «این رایزنهای بازرگانی در همکاری با معاوت گردشگری به طور مشخص نسبت به فعالیتها و مراودات گردشگری با کشور محل خدمت خود آشنا خواهند شد و تحقیقات بازاری که معاونت گردشگری برای آنها آماده کرده است در یک روز کاری توضیح داده میشود. همچنین بخش خصوصی ذیربط در این جلسات، امکان آشنایی با رایزنان بازرگانی را خواهند داشت. امیدواریم که اهداف مشترک ما با سازمان توسعه تجارت ایران یعنی جای گرفتن گردشگری در دستور کار این سازمان بیش از پیش قرار گیرد و موجب توفیق و توسعه گردشگری کشور شود.» امکانات سازمان توسعه تجارت ایران در خارج از کشور به کمک صنعت گردشگری میآید علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: «با توجه به امکانات و ابزارهایی که این سازمان در خارج از کشور دارد میتوانیم به کمک حوزه گردشگری بیاییم. مراکز تجاری و رایزنهای بازرگانی که در کشورهای مختلف داریم از جمله این ابزارها هستند که به نوعی میتواند مجموعههای بازاریابی، تبلیغی و ترویجی برای فرصتهای گردشگری ایران در کشورهای هدف باشد.» او افزود: «در کنار این ابزارها، رویدادها و هیئتهایی داریم که از ایران به همراه مقامات و وزرا اعزام میشود یا هیئتهایی که از سمت کشورهای مقصد به ایران سفر میکنند. در این هیئتها میتوانیم موضوعات گردشگری را مطرح کنیم و توافقهایی در این زمینه انجام شود، همچنین میتوانیم چالشهایی را که بر سر راه توسعه گردشگری در کشورهای هدف وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار دهیم.» رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: «یکی از موضوعات دیگر که میتواند به صنعت گردشگری کمک کند، کمیسیونهای مشترک است که بخش قابل توجهی از این کمیسیونها به عهده وزارت صمت است و در کنار آن اکثریت کمیتههای تجاری کمیسیونهای مشترک را این وزارتخانه مدیریت و راهبری میکند، گردشگری نیز به عنوان موضوع ویژه میتواند در این کمیسیونها مورد توجه قرار بگیرد.» پیمان پاک گفت: «با توجه به فرصتی که پیش آمده و نیروهای جوانی که در شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی مستقر شدند، یکی از موضوعات اصلی که میتواند مورد توجه قرار بگیرد، مسئله گردشگری چه در قالب فضای مجازی و چه در قالب رویدادهایی است که باید مدیریت کند و چه در قالب فرصتهای نمایشگاهی در داخل و خارج ایران وجود دارد. میتوانیم شرکت نمایشگاهها را کمک کنیم تا به سمت ترویج گردشگری برود.» در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری فیمابین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران فعالان بخش خصوصی حضور داشتند و مواردی را درباره مشکلات خود در صنعت گردشگری مطرح کردند. موضوع تفاهمنامه همکاری فیمابین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران شامل «همکاری، هماهنگی و استفاده بهینه از ظرفیتهای این معاونت و سازمان توسعه تجارت ایران به منظور افزایش سهم صنعت گردشگری در توسعه تجارت کشور» و «همکاری و مشارکت در حمایتهای قانونی و اجرای برنامه و پژوهشها در جهت تسهیل فرآیند فعالیتهای مرتبط با صادرات گردشگری از جمله برند ملی گردشگری ایران» است. همکاری در معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور در بازارهای هدف خارجی، توسعه گردشگری خارجی با اولویت گردشگری ورودی به عنوان یکی از مصادیق صادرات غیر نفتی و تشویق فعالان و کسبوکارهای گردشگری به منظور توسعه بازار، ارتقای برند ملی گردشگری و رشد ورودی از اهداف امضای این تفاهمنامه است.
ایجاد شده: 20/دی/1400 آخرین ویرایش: 20/دی/1400 اخبار داخلی