به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " اکبر بهنام جو " استاندار اردبیل در آیین افتتاح فاز اول پیست اسکی اوجور، این ظرفیت را در رونق گردشگری و کسب و کار در فصل زمستان بسیار با اهمیت خواند. وی افزود: با اینکه در نیمه اول سال استان اردبیل حدود هفت میلیون مسافر و گردشگر را پذیرا بوده، ولی بهدلیل عدم استفاده از پتانسیلها در راستای توسعه گردشگری زمستان، در این فصل گردشگری عملا تعطیل میشود. استاندار اردبیل با اشاره به وجود ۱۴ الی ۱۵ هزار تخت اقامتی در سرعین، نبود گردشگر در فصل زمستان را نقیصه گردشگری استان عنوان کرد و راه اندازی پیستهای اسکی را گامی مهم در راستای رونق گردشگری زمستان دانست. بهنام جو به اجرای چندین طرح گردشگری زمستانی و پیست در استان اشاره کرد و از اجرای پیست اسکی در منطقه شابیل و خلخال که سرمایهگذاری آنها شروع شده، خبر داد. وی اظهار کرد: اقدام سرمایهگذاران گامی برای رونق گردشگری و سوددهی به استان بوده و باید دست سرمایهگذاران را بگیریم. استاندار اردبیل افزود: اماکن گردشگری در دراز مدت سودده بوده و بیشترین سود در ابتدای امر از محل ورود مسافران به سایر حوزهها عاید میشود. وی با اشاره به رشد سه درصدی صنعتی استان و کسب رتبه اول در صدور پروانه بهره برداری،گفت: سوداوری و اهمیت گردشگری کمتر از صنعت نیست ولی در دراز مدت برای استان سودآوری به دنبال دارد. بهنام جو اظهار کرد: پیست اسکی اوجور از جمله اماکن گردشگری است که ظرفیت خوبی برای استقبال از گردشگران خارجی بوده و لازم است طرح توسعه آن از جمله هتل، مکان آموزشی و رستوران با همکاری دستگاهها و سرمایه گذار اجرایی شود. وی از اجرای جاده دسترسی آسفالته با همکاری راه و شهرسازی خبر داد و گفت: آسفالت جاده دسترسی این پیست شهریور ماه به اتمام میرسد و اتصال راه آلوارس به اوجور با اینکه هزینه بالایی دارد، ولی در حال اجرا است. وی بیان کرد: در هیچ جای دنیا پیست اسکی و آبگرم با هم در یک نقطه وجود ندارد و این ظرفیت مختص منطقه بوده که باید از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری استفاده شود تا بتوانیم منطقه را رشد دهیم. بهنام جو تصریح کرد: همزمان با خرداد ماه و زمانی که بیشتر نقاط کشور گرم است، در این نقطه برف وجود دارد و اسکی بازان تا پایان خرداد میتوانند اسکی کنند.
ایجاد شده: 3/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400 اخبار داخلی
با نزدیک شدن فصل سفرهای تابستانی، در بسیاری از کشورها دیپلماسی گردشگری بر پایه واکسن را آغاز کردهاند. در ایران هنوز برنامه مشخصی برای ورود گردشگران خارجی وجود ندارد و مرزها حدود ۱۵ ماه است که به روی گردشگران بسته است. به گزارش هتل نیوز، اتحادیه اروپا که مدتها است فقط به شهروندان هفت کشور اجازه داده برای تعطیلات یا به دلایل غیرضروری به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه سفر کنند، با نزدیک شدن فصل پرسفر تابستان تصمیم گرفته مرزهایش را به روی مسافران از مبدأ کشورهای کمخطر به لحاظ شیوع ویروس کرونا، باز کند. از سوی دیگر «گواهی دیجیتالی کووید» را برای رفت و آمد گردشگران و شاغلان در بین کشورهای اتحادیه صادر کند. پیش از این توافق کلی اروپا، بسیاری از کشورها که اقتصادشان بر پایه گردشگری است، تصمیم به بازگشایی مرزهای خود به روی گردشگران واکسینهشده و یا از مبدأ کشورهای کمخطر کرونا گرفته بودند؛ امارات متحده عربی، روسیه، یونان، اسپانیا، ایتالیا، قبرس و مالدیو از جمله این کشورها هستند. کشورهای آفریقایی از جمله کنیا، ماداگاسکار و تانزانیا نیز مدتهاست پذیرش گردشگران با دو تست کووید، هنگام ورود و خروج را آغاز کردهاند. در بین کشورها، چین بیشتر از سایرین برای بازگشایی مرزها به روی گردشگران و سفرهای غیرضروری ملاحظه و مقاومت نشان میدهد. البته که اقتصاد گردشگری داخلی در چین از رونق و گسترش فراوانی برخوردار است. وزارت حمل و نقل این کشور گزارش کرده که در تعطیلات عید بهاره چینی در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵۰ میلیون نفر در داخل این کشور سفر کردهاند. دولت چین که پیشبینی میکرد بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون چینی در آن تعطیلات به سفر روند، از مردم خواست از مسافرت خودداری کنند. در چین تا کنون نزدیک به ۴۶۷ میلیون دوز واکسن کووید تزریق شده است. دولت این کشور اعلام کرده که روزانه به ۱۴ میلیون نفر واکسن تزریق میکند. سرعت در واکسیناسیون باعث شده در تعطیلات پنجروزه ماه می، همزمان با روز جهانی کارگر، بیش از ۲۰۰ میلیون چینی در داخل این کشور سفر کنند. ترکیه نیز درحالیکه حدود ۱۴ درصد از جمعیتش را واکسینه کرده، از دیپلماسی گردشگری بر پایه ایمنی واکسن خبر داده است. مهدی عباسی ـ کارشناس گردشگری و مدیر پیشین گردشگری منطقه آزاد ارس ـ در اینباره به ایسنا میگوید: با آغاز فصل گردشگری تابستان، وزارت فرهنگ و گردشگری و وزارت امور خارجه ترکیه، تماسهای فشرده و مکرری را با کشورهای گردشگرفرست، از جمله روسیه، آلمان و انگلیس با هدف تشریح «الزامات گواهی گردشگری ایمن» آغاز کرده است. این اقدام برای نجات صنعت گردشگری در ترکیه انجام میشود. او با استناد به گزارش روزنامههای ترکیه، اظهار میکند: روند واکسیناسیون کارکنان بخشهایی که با گردشگران در ارتباط هستند، تا پایان ماه جاری به پایان میرسد. واکسیناسیون کارکنان حوزه گردشگری از ۷۰ درصد فراتر رفته است. عباسی میگوید: نمایندگان حوزه گردشگری ترکیه معتقدند با تکمیل واکسیناسیون کارکنان صنعت گردشگری در این کشور، آنها در سطح بینالملل، یک مزیت رقابتی کسب میکنند. موبررا ارسین ـ رییس اتحادیه هتلداران ترکیه (TÜROB) ـ نیز با اشاره به اینکه مقامات دولتی این کشور تلاش گستردهای برای گشودن ترافیک گردشگری در سطح بینالمللی آغاز کردهاند، به یک روزنامه ترک گفته است: پایان واکسیناسیون نیروهای فعال در بخش گردشگری ترکیه، سبب روحیهای مضاعف برای این بخش خواهد شد. ضمن اینکه ابزار بازاریابی بسیار مهمی برای گردشگری ترکیه در سطح بینالمللی محسوب میشود. ارسین با بیان اینکه آنها انتظار دارند در پایان قرنطینه کامل ترکیه، تعداد افراد مبتلا به کرونا در این کشور کاهش یابد، اظهار کرد: از آوریل ۲۰۲۱ واکسیناسیون کامل کارکنان فعال در بخش گردشگری آغاز شده است. برنامه واکسیناسیون شامل راهنماهای حرفهای و همچنین کارمندان شرکتهای هواپیمایی، فرودگاهها، مراکز اقامتی، آژانسهای مسافرتی، رستورانها، کافهها، وسایل نقلیه تور و ترانسفر، مراکز تفریحات دریایی، پارکهای موضوعی، مراکز برگزاری کنفرانس و مراکز هنری است. برنامهریزی شده است که واکسیناسیون تمام پرسنل گردشگری در ترکیه تا پایان ماه می به پایان برسد. واکسیناسیون کارکنان این بخش اطمینان زیادی را در مهمانان داخلی و خارجی به وجود میآورد. هدیه گورال گور ـ مدیرعامل یک گروه هتلی در ترکیه ـ نیز امیدوار است با واکسیناسیون کامل فعالان صنعت گردشگری در این کشور، سیگنالهای گشایش سفرها از ابتدای تابستان دریافت شود. او به یک روزنامه چاپ ترکیه گفته است: ما در تلاش هستیم تا سریعا کار را آغاز کنیم. یونان و اسپانیا مهمترین رقبای ترکیه هستند، ما از نزدیک وضعیت رقبا را دنبال میکنیم و با شور و اشتیاق در حال مشاهده اقدامات بجای دولت ترکیه در این زمینه هستیم. نقش صنعت گردشگری را در کاهش کسری بودجه به نفع اقتصاد ترکیه میدانیم. احیای دوباره صنعت گردشگری بسیار مهم است. کشوری مثل مصر که سهم اندکی در بازار گردشگری داشته و جایگاه چندانی در رزرواسیون سفر و هتل نداشته، حالا توانسته مورد توجه گردشگران اروپایی قرار گیرد، ما میخواهیم با واکسیناسیون و صدور گواهی گردشگری ایمن، خود را از چنین رقبایی متمایز کنیم. شکیب آوداگیچ ـ رییس اتاق بازرگانی استانبول ـ هم با این پیشبینی که با آغاز سفرهای تابستانه به ترکیه، درآمد ماهانه گردشگری در این کشور به ۷.۵ میلیارد دلار میرسد، گفت: ضروری است برای تسریع در جذب گردشگران خارجی، تعداد مبتلایان کرونا به کمتر از پنجهزار نفر در روز برسد. او با اشاره به برنامه ترکیه برای جذب ۳۰ میلیون گردشگر، اظهار کرد: اکنون و پس از پایان قرنطینه کامل، اگر اقدامات را رعایت نکنیم، میتوانیم با ۴۰ هزار و یا ۵۰ هزار مبتلا به کرونا مواجه شویم. ممکن است با دشواریهایی روبهرو شویم که فراتر از مشکلات امروز باشد. بنابراین ما باید با همدلی و تلاش، بر این روند به موثرترین روش غلبه کنیم. در ایران نیز فعالان گردشگری از دولت درخواست کرده بودند واکسیناسیون صنعت گردشگری را در اولویت قرار دهد. معاون گردشگری در همین رابطه گفته است: موضوع در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا ویژه فعالان گردشگری از طریق دو مسیر وزارت بهداشت و شرکتهای تولیدکننده واکسن داخلی در حال پیگیری است. تیموری همچنین گفته که درباره اجازه ورود به اتباع کشورهایی که واکسینه شدهاند و به نوعی تهدید و نگرانی برای جامعه ایرانی ایجاد نمیکنند، با وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و رییسجمهوری مکاتباتی داشته است. درخواست برای بازگشایی مرزها به روی گردشگران واکسینهشده از سال گذشته مطرح شده، اما هنوز پاسخ مشخصی به آن داده نشده است. ایران همزمان با شیوع ویروس کرونا صدور ویزای توریستی را برای اتباع خارجی متوقف کرده است. فعالان گردشگری میگویند نداشتن برنامه مشخص برای بازگشایی مرزها و ازسرگیری دوباره صدور ویزا باعث شده بسیاری از گردشگران که قبلا قصد سفر به ایران داشتند، مقاصد دیگری را جایگزین کنند. منبع : ایسنا
ایجاد شده: 1/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 1/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، وبینار مدیران کل گردشگری جمهوری اسلامی ایران و گرجستان با هدف بررسی راهکارهای توسعه گردشگری بین دو کشور، رفع مشکلات موجود و چشمانداز آینده گردشگران بهویژه دوران پساکرونا برگزار شد. " لیلا اژدری " مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در این وبینار، با اشاره به ظرفیتهای حوزه گردشگری در ایران از جمله جاذبههای فراوان تاریخی، سیاحتی و مذهبی، قیمت ارزان و امنیت بالا از طرف گرجی خواست تا زمینه حضور تورهای گردشگران گرجی در ایران را فراهم کند. وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای اتباع ایرانی هنگام ورود به گرجستان، ابراز امیدواری کرد نحوه تعامل با توریستهای ایرانی در مبادی ورودی به شکل سلیقهای نباشد و در این خصوص مقررشد براساس سازوکارهای مرضیالطرفین اقدام شود. «وختانگ کورتسخالیا» مدیرکل امور بینالملل سازمان ملی گردشگری گرجستان نیز با اشاره به اینکه این کشور همواره مقصد گردشگری جذاب بوده است، گفت: این بخش در دوران شیوع کرونا صدمات بسیاری دید و احیای آن یکی از اولویتهای دولت گرجستان در پساکروناست. وی ادامه داد: دولت گرجستان درصدد است فضای گردشگری را علاوه به ۲۷ کشور تعیین شده قبلی برای اتباع دیگر کشورهای جهان را نیز بازگشایی کند و درصدد برنامهریزی و تنظیم مقدمات امر بوده و سپس در ستاد کرونا گرجستان به تصویب خواهد رسید. کورتسخالیا همچنین با اشاره به جذابیت بازار گردشگری ایران ابراز امیدواری کرد نام ایران در فهرست کشورهای مجاز تردد مرز زمینی برای اتباع آنها قرار بگیرد.
ایجاد شده: 1/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 1/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " خسرو نشان " معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: هم اکنون در این جزیره اشتغال هفت هزار سرپرست خانواده به فعالیت های گردشگری وابسته است. نشان اظهار داشت: این افراد در ۵۶۱ واحد خدمات گردشگری مشغول بکار هستند که شامل ۵۲ هتل، ۱۵۰ دفتر خدمات گردشگری، ۲۸۰ واحد پذیرایی و حدود ۱۰۰ مرکز تفریحی است. وی یاد آور شد: حمایت اشتغال موجود این بخش از اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش بودکه در این راستا احیای نوروز دریایی ایجاد مراکز گردشگری فرهنگی ، رونق صنایع دستی با رویکرد صادارات و حضورموفق دررویدادهای بین المللی منطقه در دستور کار است. نشان با اشاره به تلاش ها برای تخصیص تسهیلات کم بهره به توسعه فضاهای بوم گردی در سطح ملی یادآور شد: با پیگیری و مذاکرات سازمان منطقه آزاد کیش با صندوق های کار آفرینی؛ طرح اعطای تسهیلات کم بهره به فعالان عرصه بوم گردی در جزیره کیش نیز در دست اقدام می باشد . وی اضافه کرد: همچنین در این راستا به دنبال جذب سرمایه گذار در سطح ملی و بین المللی در حوزه صنایع دستی با تمرکز بر رویکرد صادرات صنایع دستی ایران با محوریت کیش و با هدف بسته بندی، برند سازی و هویت بخشی به کل صنایع دستی کشور و استاندارد سازی هستیم . این جزیره دارای ۶ اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده ای جزیره است. کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند. این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است. از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود. جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.
ایجاد شده: 1/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 1/خرداد/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی " ولی تیموری " به منظور تبیین اقدامات و برنامههای جاری حوزه گردشگری گفت: «به دنبال دریافت مصوبه فعالیت واحدهای گردشگری و فعالان این حوزه از ستاد ملی کرونا در پیش از تعطیلات نوروزی و تلاش برای روشن نگاه داشتن چراغ کسبوکارهای این حوزه به عنوان اقدامی موثر، وارد نیمه دوم فروردین ماه و ایام پیک کرونا و سپس ماه مبارک رمضان شدیم که پیش از این نیز زمان رکود این حوزه به شمار میآمده است. در نتیجه با استمرار فعالیت در فضای حاکم ایجاد شده به سبب شدت انتشار ویروس کرونا شامل محدودیتها و سختگیریهای موجود، برنامههای معاونت در دو بخش به صورت همزمان مورد پیگیری قرار گرفت.» وی افزود: « بخش نخست در شرایط اعمال شده سختگیریهای روزافزون، تمرکز بر استمرار حمایتهای دولتی از کسبوکارها و فعالان گردشگری بوده است. بر این اساس طبق تلاشها و پیگیریهای بسیار انجام شده، صنعت گردشگری در کنار ۴ رسته شغلی آسیب دیده از بحران انتشار ویروس کرونا شامل مشاغل مربوط به حملونقل، ورزش و هنر و سینما که ضرورت بر استمرار حمایت داشت، قرار گرفت. این در حالیست که پیش از این گردشگری در گروه گستردهتر ۱۴ رسته شغلی قرار داشت و این ارتقا، امکان و الزام کسب حمایتهای بیشتر را سبب شد.» وی با اشاره به اینکه بر این اساس تلاش کردیم تا کمیتههای تخصصی ستاد ملی مدیریت کرونا و بخشهای تصمیمساز در این حوزه را به منظور دریافت حمایتهای بیشتر و استمرار پشتیبانیها متقاعد کنیم، گفت: «از این رو بسته حمایتی تلفیقی جدید مشتمل بر دو بخش مشترک اشتغالمحور و بنگاهمحور برای کسبوکارهای حوزه گردشگری در کارگروه بررسی آثار اقتصادی کرونا تنظیم شد و بخشهایی از جمله حمایت های بانکی، مالیاتی و بیمهای مربوط به کسب وکارهای حوزه گردشگری را پوشش داد.» تیموری خاطرنشان کرد: «در بخش بانکی با تصویب دستورالعمل مربوطه مواردی نظیر امهال تسهیلات فعالان گردشگری تا پایان شهریورماه اجرایی شده و تلاش کردهایم که هیچگونه جریمه و سودی نیز به امهال صورت گرفته تعلق نگیرد. از سویی دیگر در بخش بانکی رفع سوءاثر چک برگشتی و نیز ادامه پرداخت تسهیلات ۱۲ درصد در دستور کار قرار گرفت تا هم متقاضیان جدید و هم افرادی که پروندهشان نزد بانک بوده است و روند آن متوقف شده بود، از این امکان بهرهمند شوند . همچنین بخش دیگر نیز شامل بخشش جرایم مالیاتی بوده است که امهال پرداخت آن پس از تصویب نهایی، در بازه سه تا شش ماه محقق خواهد شد.» معاون گردشگری یادآور شد: «همچنین در بخش بیمهای بسته حمایتی جدید مذکور امهال حق بیمه سهم کارفرمایی نیز در دستور کار قرار گرفته است، از این رو اعطای یارانه حق بیمه برای بنگاههای بالای ۱۰ نفر اشتغال و ارائه یارانه دستمزد برای بنگاههای کمتر از ۱۰ نفر اشتغال، پیشبینی شده است. این در حالی است که در کنار بحثهای سه گانه بانکی، بیمهای و مالیاتی اقداماتی نظیر تمدید مجوزها و بخشودگی اجاره بهای اماکن اجارهای تحت تملک وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نیز محقق شده است. اینها مواردی به شمار میآید که در قالب بسته تلفیقی آماده شده است و به زودی پیرو برگزاری جلسه ستاد کرونا در هفته پیش رو، ابلاغ و اجرایی میشود.» معاون گردشگری همچنین بخش دوم اقدامات جاری حوزه گردشگری را تلاش برای بهرهمندی از فرصت بازگشایی مرزها با پذیرش گردشگران واکسینه شده اعلام کرد و گفت: «در حال حاضر رایزنیها برای بازگشاییها در ابعاد داخلی و بینالمللی را آغاز کردهایم. از جمله یکی از موضوعاتی که به شدت پیگیر آن هستیم و در کمیتههای مختلف دنبالکننده آن بودهایم، اجازه ورود به اتباع کشورهایی است که واکسینه شدهاند و به نوعی تهدید و نگرانی برای جامعه ایرانی ایجاد نمیکنند. این پیشنهاد ازطریق مکاتبه با وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و شخص رییس محترم جمهور انجام شده است.» وی خاطر نشان کرد: «پیشبینی ما این است که در آینده نزدیک مقاصد مختلف گردشگری جهان از جمله اتحادیه اروپا با رویکرد پاسپورت واکسن، درهای کشورهای خود را به سوی گردشگران بینالمللی باز خواهند کرد وما نیز باید از جریان حاکم، امکان بهره لازم را فراهم کنیم.» معاون گردشگری ادامه داد: «موضوع در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا ویژه فعالان گردشگری نیز از طریق دو مسیر وزارت بهداشت و شرکتهای تولیدکننده واکسن داخلی در حال پیگیری است که این اقدام نیز میتواند به عنوان فعالیتی موثر در آمادهسازی زمینه لازم برای پذیرش گردشگران خارجی موثر واقع شود.» تیموری تاکید کرد: «در کنار اقدامات مذکور تلاش کردهایم تا با اطلاعرسانی و آموزش به فعالان و واحدهای گردشگری به منظور رعایت پروتکلها امکان تحقق سفرهای هوشمند را سبب شویم. به این منظور انجام فعالیتهای گردشگری در داخل کشور به صورت محدود و برنامهریزی شده با رعایت پروتکلها ادامه دارد.» معاون گردشگری همچنین در تشریح بخشهای دیگری از اقدامات و برنامههای کنونی این حوزه اظهار کرد: «در کنار اقدامات صورت گرفته، یک سری الزامات و اقدامات را نیز به تبع آغاز سال جدید در دستور کار داشتهایم که برنامهریزی و تامین بودجه برای به پایان رساندن پروژههای ملی در دست اقدام همانند برنامه ملی توسعه گردشگری، برند ملی گردشگری، حسابهای اقماری گردشگری و نظام جامع آموزشی را با در نظر گرفتن نزدیک شدن به پایان دولت و رعایت زمانبندی نهایی در دستور کار قرار دادهایم.» تیموری همچنین تلفیق دو معاونت گردشگری و سرمایهگذاری وزارت و تغییرات اعمال شده در چارت حوزه گردشگری را نیز یکی دیگر از اقدامات بنیادین و کارشناسی طی دو ماه گذشته مطرح کرد و گفت: «ممزوج شدن دو بخش معاونت گردشگری و معاونت سرمایه گذاری وزارت به دلیل خلاهای قانونی، نبود مدیریت واحد و یکپارچه و افزایش تمرکز انجام گرفت تا به تبع آن در ساختار چارت جدید امکان همپوشانی گسترده همه ابعاد و زوایای صنعت گردشگری کشور محقق شود.» معاون گردشگری با اشاره به اینکه به منظور اعمال و فراهم آوردن زمینه اجرایی تغییرات مذکور تلاشها و ساعتها اقدام کارشناسی صورت گرفته است، یادآور شد: «با این نگاه شرح وظایف، تقسیم کار، چارت سازمانی جدید برای معاونت گردشگری ترسیم و دفاع شد. مدیران مربوطه نیز با در نظر گرفتن ظرفیتها و امکانات موجود برنامههای خود را ارائه و نهایتا نیروهای این دو حوزه در معاونت گردشگری مستقر شدند و در چارچوب و ساختار جدید کار خود را آغاز کردند. نهادینه کردن چارت جدید موضوع مهمی بوده تا خلاها طبق چارچوبهای حقوقی هماهنگ شود و در قالب یک بخش متمرکز همه فعالیتهای حوزه گردشگری در بخش سخت افزاری و نرمافزای به سوی جلو حرکت کند.» تیموری همچنین در پایان از استمرار فعالیت جاری حوزه گردشگری علیرغم شرایط بحران کرونا خبر داد و گفت: «تلاش به منظور برگزاری تورهای آشناسازی ضابطهمند و رایزنی با کشورهای هدف گردشگری با برگزاری کمیتههای فنی، بخش دیگری از امور جاری و مهم معاونت گردشگری به شمار میآید که برگزاری تورآشناسازی برای فعالان و افراد موثر در گردشگری روسیه و اجرای وبینارهای اخیر با کشورهایی از جمله گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و ایتالیا نمونههایی از آن به شمار میآید.»
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا " عزیز الله فرضی پور " مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش با اشاره به اینکه این جزیره سهم ۹۰ درصدی در ارایه خدمات آموزشی و تفریحی غواصی کشور را دارد اظهار داشت: هم اکنون ۳۰ کلوپ غواصی و تفریحات دریایی در این جزیره سالانه به بیش از ۷۰۰ هزار گردشگر ارایه خدمات غواصی می کنند. وی اضافه کرد: با توجه به حضور ۴۰۰ غواص با درجه بالا در این جزیره و فعالیت مستقیم ۱۰۰ تن از آنان در بخش ارایه خدمات غواصی، تفریحی و آموزشی به گردشگری، ایجاد سایت مصنوعی غواصی برای توسعه خدمات و همچنین جلوگیری از آسیب رساندن به مرجان ها ضروری است. فرضی پور یادآور شد: این موسسه در حال پیگیری به منظور ایجاد سایت غواصی مصنوعی در جهت جذب توریسم ورزشی در حوزه ارایه خدمات غواصی به منظور جلوگیری از آسیب به سایت های مرجانی، اکوسیستم دریا می باشد و در این راستا مجموعه هتل ترنج با انتقال یک فرورند هواپیما به جزیره کیش اقداماتی را به عمل آورده و انتظار می رود با همکاری دستگاه های مربوطه از جمله اداره کل محیط زیست استان هرمزگان، معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد و معاونت گردشگری سازمان پیگیری و همکاری لازم در این خصوص به عمل آید. مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش با اشاره به اینکه تا کنون پنج کشور از جمله ترکیه نسبت به ایجاد سایت غواصی مصنوعی اقدام کرده اند افزود: این کشورها با این اقدام شاهد تحول ارتقای سطح ارایه خدمات و تعداد گردشگر بودند که جزیره کیش نیز می تواند به عنوان نخستین محل ایجاد این سایت گام مهمی در این زمینه بردارد تا علاوه بر توسعه توریسم بین المللی، مانع از خروج ارز از کشور به واسطه سفر برخی از افراد علاقه مند به غواصی تفریحی شود. وی افزود: در صورتی که این سایت راهاندازی شود، می توان از خروج سالانه یک هزار گردشگر از کشور جلوگیری کرده و در کنار آن با جذب گردشگران خارجی برای کشور ارز آوری داشته باشیم. هم اکنون ۳۸ هیات ورزشی در جزیره کیش فعال بوده که موسسه ورزش و تفریحات سالم این جزیره امسال برنامههای آموزشی، ارتقاء، اعزام، اردو و مسابقه مختلف را تدارک دیده است؛ در جزیره کیش حدود هفت هزار ورزشکار سازمان یافته و بیمه شده و ۶۷ مربی فعالیت دارند. جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده است. این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت استراتژیک، زیبایی های بی نظیر و توسعه همهجانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب میشود.
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، هفته گذشته وزیران کشورهای دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، لوگزامبورگ، هلند، اسپانیا و سوئد نامهای را تحتعنوان درخواست تامین سوخت پایدار به امضا رساندند و تحویل اتحادیه اروپا دادند. در این درخواست بهطور ویژه بر تامین سوخت سبز biofule و e-Fule بهعنوان سوختهای جایگزین تاکید شده، البته این درحالی است که سهم این دو نوع سوخت در مجموع به ۵صدم درصد سوخت جت هم نمیرسد. در این در خواست آمده است: «سوخت هوایی پایدار «SAF» نقش مهمی در کاهش ردپای کربن در صنعت هواپیمایی طی دهههای آینده خواهد داشت. همچنین استفاده از این سوختها از طریق مخلوط کردن با سوختهای فعلی امکانپذیر است. زیرساختهای فعلی فرودگاههای کافی هستند و فقط باید تغییرات اندکی را بپذیرند اما لازم است دستور مخلوط کردن این سوختها خیلی زود ابلاغ شود. ما بهعنوان وزرای کشورهایهای اروپایی، استفاده از SAF را ازجمله اقدامات اثربخش در دستیابی به کاهش اثرات اقلیمی در بخش هواپیمایی، حتی در کوتاهمدت میدانیم. بهرغم پاندمی کنونی و تاثیرات بیسابقه آن در صنعت هواپیمایی، لازم است تاکید ویژهای بر کاهش انتشار گازهای گلخانهای داشته باشیم. البته درصورت اصلاح روند فعلی در آینده از لحاظ اقتصادی دچار عقبگرد نخواهیم شد. برای دستیابی به اهداف محیطزیستی که در اروپا برای انعطافپذیری و پایدارمحورتر بودن صنعت هواپیمایی درنظر گرفته شده، باید سرعت بیشتری به روند اصلاح استفاده از سوختها داده شود.» این وزرا اعلام کردند از تصمیمات اتحادیه اروپا حمایت خواهند کرد تا سوختهای SAF عرضه شوند و تقاضای مطلوبی هم داشته باشند و درنهایت به معیارهای توسعه اقتصادی پایدار در این صنعت اعتبار بخشند. در این بیانیه طرح «ReFuelEU» به معنی استفاده از سوختهای جدید در اروپا مطرح شده است که چارچوبی را برای کاهش انتشار کربن در صنعت هواپیمایی تعیین میکند. قرار است براساس این چارچوبها قوانینی تا پایان سال ۲۰۲۱ برای سوخت صنایع هوایی در اروپا درنظر گرفته شود. در ادامه این بیانیه میخوانیم: «پتانسیل سوختهای سنتتیک علاوهبر بیوفیولها کاملا واضح و مشخص است. چالش اصلی ایجاد انگیزه و الزام برای فعالسازی چشماندازی بلندمدت و روشن است. دستور استفاده از SAF میتواند به بازار سیگنالهای صحیحی را ارسال کند.» در ادامه آنها از اتحادیه اروپا درخواست کردند با یک برنامه مالی اقدام به جذب سرمایه برای حمایت از سوختهای پایدار هوایی ازجمله سوختهای سنتتیک از طریق یارانه و مشوقها کنند. امضاکنندگان این درخواست رسمی؛ بنی انگلبرشت، وزیرحملونقل دانمارک، تیمو هاراکا؛ وزیر حملونقل و ارتباطات فنلاند، ژانباتیست ژیببری؛ وزیر امور حملونقل فرانسه، آندریاس شوئر؛ وزیر زیرساختهای دیجیتال و حملونقل آلمان، فرانسوا باوش؛ وزیر حملونقل و فعالیتهای عمومی لوکزامبورگ، کورنلیا ون نیوآنهایزن؛ وزیر زیرساخت و مدیریت آب هلند، پدرو ساورا؛ وزیر امور حملنقل اسپانیا و کارل توماس انرژیوت؛ وزیر زیرساختهای سوئد هستند. درخواست این وزرا حرکت قاطعانهای برای وضع قوانین جدید در سوخت مصرفی جت در اروپا خواهد بود.
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، " حجت نظری " عضو شورای شهر تهران هم در ادامه در مورد موزه های پایتخت اظهارداشت: شهرداری تهران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، حدود ۸۸ بنای واجد ارزش ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور یا املاک ثبت نشده اما دارای ارزشهای فرهنگی-تاریخی- مکان رویدادی را تملک کرده و به آنها کاربری موزه، خانه-موزه و در مواردی معدود کاربری اداری یا فرهنگی همچون فرهنگسرا، کتابخانه و ... را داده است. اقدامی که در راستای بند ۲۲ماده ۵۵قانون شهرداریها انجام شده و همچنین مصوباتی مثل برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز مقوم آن بودهاست. این اقدام با توجه به اینکه در راستای حفط هویت و پیشینه فرهنگی و تاریخی شهر بوده، قابل تقدیر است. نظری گفت: اما متاسفانه برای اداره این خانهموزهها و موزهها برنامه درست و منسجم و متولی مشخصی وجود ندارد و شاهد آن هستیم که مجموعه شهرداری تهران، اداره هر موزه یا خانه موزه را به عهده یک معاونت، سازمان، شرکت و ... سپرده و همین موضوع سبب شده تا مدیریت یکپارچهای برای اداره موزههای شهرداری تهران وجود نداشته باشد. وی اضافه کرد: عدم مدیریت یکپارچه سبب اعمال مدیریت سلیقهای در فعالیتها و حتی اقداماتی نظیر بازسازی و احیای این بناها شده و از طرف دیگر، ظرفیت عظیم این فضاها نیز مغفول مانده است. چرا که حتی امکان اجرای برنامههای یکسان تبلیغی برای معرفی و بازدید از این بناها برای شهروندان نیز وجود ندارد و هر بخشی به سلیقه و دلخواه خود بناها را تملک، مرمت و احیا کرده مدیریت میکند. این عضو شورای شهر تهران گفت: همین موضوع باعث شده که آنچنان که باید و شاید به موزهها در شهرداری پایتخت پرداخته نشود و تبلیغی برای آنها صورت نگیرد؛ از سوی دیگر حتی از این ظرفیت و پتانسیل مهم گردشگری تهران نیز در سایه همین مدیریت چند تکه مورد غفلت واقع شده است. وی بیان داشت: در حال حاضر در مجموعه شهرداری تهران دو معاونت معماری و شهرسازی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی باید به این موضوع ورود کنند اما سازوکار موجود تاکنون نتوانسته است نیازهای امروز شهر تهران را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برآورده کند.در همین راستا شورای پنجم شهر تهران، شهرداری را ملزم به ارائه لایحه تاسیس سازمان گردشگری کرد. نظری یادآور شد: با پایان یافتن کرونا و اتمام محدودیتهای ناشی از آن، وجود چنین سازمانی با اختیارات کافی، فرصتی عظیم برای کسب درآمد پایدار از سوی مدیریت شهری و نیز ارتقا هویت فرهنگی و تاریخی شهر تهران خواهد شد که متاسفانه با گذشت بیش از سه سال از تصویب برنامه سوم پنجساله توسعه شهر تهران، همچنان شهرداری هنوز از ارائه این لایحه خودداری کرده است. وی گفت: امروز هم زمزمههایی مبنی بر ادغام شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و ستاد گردشگری و ایجاد شرکت فضاهای فرهنگی و گردشگری و شورای عالی گردشگری شهرداری تهران شنیده میشود که با توجه به فرصت کم باقیمانده از عمر مدیریت شهری پنجم، باید گفت که گویا ارادهای در شهرداری برای ایجاد سازمان گردشگری وجود ندارد. وی بیان داشت: به شهردار تهران تذکر میدهم که در این حوزه اقدامی سریع انجام دهد تا نبود سازمان گردشگری و وجود مالکان متعدد در شهرداری، بیش از این به هویت شهر آسیب نزند. وجود یک سازمان مشخص با عنوان سازمان گردشگری و اعمال سیاست و مدیریت یکپارچه در شهر تهران سبب خواهدشد تا سازوکار و ضوابطی مشخص برای دریافت بلیط موزهها، برگزاری برنامهها و رویدادهای فرهنگی و هنری ایجاد شود.
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، طبق رده بندی Airports Council International، فرودگاه بینالمللی دبی، برای هفتمین سال پیاپی، عنوان شلوغترین فرودگاه از نظر تعداد مسافران بینالمللی را در جهان به دست آورد و در رتبه اول جهان قرار گرفت. تعداد مسافران ده فرودگاه برتر جهان از نظر تعداد مسافران بینالمللی در سال 2020 بر اساس رده بندی "شورای فرودگاههای بینالمللی" ؛ 1️⃣ دبی 25 میلیون و 800 هزار 2️⃣ آمستردام 20 میلیون و 880 هزار 3️⃣ هیترو لندن 20 میلیون و 650 هزار 4️⃣ پاریس 19 میلیون و 60 هزار 5️⃣ فرانکفورت 16 میلیون و 840 هزار 6️⃣ استانبول 15 میلیون و 900 هزار 7️⃣ دوحه 12 میلیون و 500 هزار 8️⃣ اینچئون کره جنوبی 11 میلیون و 950 هزار 9️⃣ سنگاپور 11 میلیون و 630 هزار 🔟 مادرید 11 میلیون و 50 هزار فرودگاه بین المللی دبی، اولین بار در سال 2014 با پیشی گرفتن از فرودگان هیترو لندن، به مقام اول جهان دست یافته بود. فرودگاه بین المللی دبی، با وجود بیماری همه گیر کرونا، توانست موفقیت بزرگی کسب کند. درجه مراقبتهای بهداشتی از مسافران در فرودگاه بین المللی دبی، مانند مراکز بهداشتی است تا از طریق ایجاد فاصله فیزیکی، الزام به ماسک و سرعت بخشیدن به روند سفر، محیطی امن را تضمین کند. فرودگاه بینالمللی دبی به منظور حفظ الزامات ایمنی عمومی، کلیه اقدامات احتیاطی را انجام داده است. وجود ایستگاههای ضدعفونی کننده دست در مکانهای جداگانه در فرودگاه، پلکسی گلاس محافظ در شمارندههای ورود و گذرنامه، چکهای حرارتی، علائم فاصله اجتماعی و افزایش تعداد تمیز و ضدعفونی کردن، مطابق با استانداردهای بینالمللی، اقداماتی است که در فرودگاه دبی انجام میشود. منبع ؛ البیان
ایجاد شده: 26/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، " حمیدرضا آذرپور " معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه یکی از وظایف ما نظارت و کنترل بر تورهای گردشگری است، اعلام کرد: طی روزهی اخیر مشاهده شده که در استان افرادی مبادرت به حرکات جمعی غیرمجاز به نام تور گردشگری می کنند که به هیچ وجه مصداق تور گردشگری نیست. حمیدرضا آذرپور با تاکید بر اینکه تور گردشگری از تعریف و چارچوب مشخصی برخوردار است، افزود: راهنمای تور نیز از یک فرآیند آموزشی عبور کرده و پس از طی دوره های مختلف و کسب تائید صلاحیت به عنوان راهنمای تور منصوب می شود. وی با بیان اینکه صرف آشنایی با یک منطقه مشمول راهنمای تور نمی شود، افزود: همکاری نزدیکی بین گشت مشترک این اداره کل و نیروی انتظامی برقرار است که ثمره آن برخورد با ۷۴ تور گردشگری غیرمجاز بوده است. آذرپور ادامه داد: برخی از این گروه ها فاقد مجوز بوده و از طریق فضای مجازی و بصورت غیرقانونی و با وعده های دروغین اقدام به تبلیغ برای برپایی تور کرده بودند. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به برخوردهای صورت گرفته در ۴۸ ساعت اخیر اظهار کرد: سه دستگاه خودرو به پارکینگ منتقل شده و با هماهنگی عوامل انتظامی متخلفان نیز به مرجع قضایی معرفی شدند تا اقدامات قانونی لازم برای برخورد قاطع با آنان صورت گیرد. آذرپور گفت: همه تبلیغاتی که در روزهای اخیر در خصوص اجرای تورهای گردشگری منتشر شده، از سوی افراد سودجو انجام گرفته است و از مردم می خواهیم در صورت مشاهده چنین تبلیغاتی با شماره تماس ۰۱۳۳۳۶۱۸۴۶۵ معاونت گردشگری اداره کل اطلاع دهند. وی اضافه کرد: ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان گیلان تابع تصمیمات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا بوده و حفظ سلامت هموطنان و گردشگران اولویت اصلی این ادارهکل بشمار میآید و در این راستا با افراد و گروههایی که برخلاف پروتکلهای اعلامی نسبت به برگزاری تورهای گردشگری اقدام نمایند بدون اغماض برخورد خواهد شد.
ایجاد شده: 26/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
واکسیناسیون همگانی، کلید باز شدن قفل درهای کشورها به روی گردشگران است و بهنظر میرسد گامهای ابتدایی آن در برخی کشورهای جهان نیز برداشته شده است، نمونه آن در انگلیس که نزدیک به ۶۰ درصد واکسن کرونا را دریافت کرده و سفر به ۱۰ کشور برایشان مجاز شده است. به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد؛ اما آیا گردشگری در دوران پساکرونا دارای همان مولفههای گردشگری پیش از شروع پاندمی است یا توریستها سلایقشان تفاوت پیدا کرده است؟ به عنوان مثال اگر پیشتر سفر به فرانسه با بازدید از برج ایفل، سفر به آمریکا با دیدن مجسمه آزادی یا سفر به ایران با قدم زدن در میدان نقش جهان پرجاذبه بود، همچنان گردشگران براساس همین جاذبهها دست به انتخاب مقصد میزنند یا سلیقه سفر آنها تغییر پیدا کرده است؟ به گفته کارشناسان تجربه پاندمی و قرنطینه، تغییراتی در سبک سفر گردشگران به همراه داشته و از این روست که سیاستگذاران این صنعت ضمن بررسی علایق گردشگران بهدنبال راههای جدید جذب گردشگر هستند. در همین راستا برندسازی دوباره در این صنعت درحال شکل گرفتن است و هر کدام از کشورها میکوشند در کنار جاذبههای گذشته، مقاصد جدیدی را معرفی کنند تا سهم بیشتری از بازار گردشگری که درحال بلند شدن از زیر بار کرونا است داشته باشند. ایجاد و ساخت برند تجاری برای هر مقصد گردشگری یکی از مهمترین اقدامات برای پساکرونا است و درحالحاضر نجات گردشگری در گرو پذیرش تغییر است و «برتری در گردشگری» بهترین دستورالعمل اقتصادی برای پساکرونا است.عملکردها برای دستیابی به اصول برتری در گردشگری یک امر ضروری و مسلم است. در واقع برتری در گردشگری بهترین رویکرد پساکرونا جهت ایجاد امید اقتصادی برای بسیاری از مقاصد در سراسر جهان و یک قطعیت برای حفظ بهبودی اقتصاد پایدار است.شورای جهانی سفر و گردشگری در تحقیقات خود درباره آسیبهای پاندمی کرونا بر گردشگری نشان داد که بازار گردشگری جهان خسارت حدود ۵/ ۴ تریلیون دلاری متحمل شده است تا در سال ۲۰۲۰ سهم آن در اقتصاد جهانی به ۷/ ۴ درصد برسد. در واقع سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه آن در سال ۲۰۱۹ تقریبا نصف شده و این درحالی است که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ تنها کاهش ۷/ ۳ درصدی را تجربه کرده بود. همهگیری کرونا درسهای بسیاری را به مقاصد گردشگری و مشاغل آموخته است که مهمترین آن نیاز به بازآفرینی مجدد این بخش است که برای توجه مجدد بازار جهانی به این بازار نیازمند ارائه و انجام اقداماتی لازم و ضروری است. شیوع کرونا، بسیاری از افراد را مجبور به نوآوری و تکمیل آخرین فناوریها با استفاده از پیشرفتهترین سیستمهای عامل دیجیتالی کرده است. با توجه به تحولات عمده جدید انتظار میرود که شرایط سخت اقتصادی تا حدودی مهار شود؛ زیرا برخی از کشورهای کوچک و وابسته به بازار گردشگری در دریای کارائیب و آمریکای مرکزی با بیشترین تاثیر از رکود اقتصادی مواجه شدند. کاستاریکا در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۴۸ درصدی درآمد گردشگری روبهرو شد که نشاندهنده کاهش ۱/ ۲ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور است. رکود اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ واقعیت تلخی است که هر مقصد گردشگری در سراسر جهان با آن مواجه است. پیش از همهگیری، بازار گردشگری جهانی به طرز باورنکردنی رقابتی بود و این خود چالشی دیگر برای بهکارگیری استراتژیهای تازه، محکم و اساسی است که تنها میتواند با ایجاد تغییر ذهنیت قدیمی، تغییر پارادایم و تمایل به انجام کارهای متفاوت تحقق یابد. مهمترین و بهترین اقدام در جهت بازآفرینی مجدد گردشگری ایجاد برندسازی مقصد است تا تجارت گردشگری به برتری جدیدی در جهان دست یابد. با توجه به گفته ارسطو که «برتری هرگز تصادفی نیست بلکه نتیجه هدف والا، تلاش صادقانه و اجرای هوشمندانه است و انتخاب، نه شانس، سرنوشت شما را تعیین میکند» برتری در گردشگری دستورالعمل ضروری برای پساکرونا است که هر مقصد گردشگری باید آن را تایید کند. رسیدن به برتری در گردشگری فراتر از یک انتظار باید بهعنوان یک ذهنیت و هدف اصلی ساخته شود که این امر یک اصل تغییرناپذیر مبتنی بر استانداردهای اخلاقی است که باعث جدا شدن مقصد گردشگری از رقابت میشود. در واقع این امر تنها با اتحاد بین تمامی فعالان این بخش با توجه به ارزشهای هر جامعه تحقق مییابد. بنابراین تمامی مقاصد گردشگری جهان باید اقدام به ایجاد برندسازی مقصد کرده و خود را برای چالشهای پساکرونا آماده کنند. برندسازی مقصد ابزار قدرتمندی برای هدفمند کردن و بازآفرینی است که با آموزش و تمرین ایجاد میشود؛ زیرا بدون ساختن یک برند تجاری برای مقصد توریستی هیچگونه «برتری در جهانگردی» ایجاد نمیشود. ساخت برند تجاری پس از کرونا، نیازمند آمادگی جامعه هدف برای تحقق این مقصود است. این امر مستلزم تمرکز بر آمادهسازی و آموزش همه افراد محلی، ساکنان و کارمندان در یک جامعه است که نهتنها بازیابی مجدد گردشگری را تجربه میکنند بلکه به برتری این بخش دست مییابند. بنابراین رفتارها و عملکردهای مردم محلی بخش جزئی از ایجاد برند تجاری مقصد است. از این رو، جوامع نیاز فوری به آموزش و تجهیز جامعه در همه سطوح دارند که این امر با ارزیابی خود و تغییر شکل ارزشهای شخصی و اجتماعی آغاز میشود. این موارد، فضا و زمان را برای هر مقصد گردشگری در سراسر جهان فراهم میکند تا با نام تجاری کشور همسو باشد. همچنین این فرصت را برای هر مقصد گردشگری فراهم میکند تا به معرفی خود و پتانسیلهای مقصد بپردازد. به عبارت دیگر، شرایط را برای فعالان گردشگری تسهیل میکند تا هویتی برای مقصد خود بسازند که از این طریق بازار جهانی آنها را متمایز کند. در واقع برندسازی مقصد با توجه به شرایط موجود، شرط لازم برای مقاصد گردشگری برای بازگشت است و این شروعی برای بهبودی و حفظ رقابت است. قدرت برند تجاری در یک مقصد، مردم آن است؛ زیرا گردشگران بدون ارائهدهندگان خدمات نمیتوانند تجربه خوبی از سفر به آن مقصد داشته باشند. با این حال برند مقصد گردشگری است که جذابیت را برای توریست و ارتباط او با مقصد ایجاد میکند. هیچ دستور خاصی برای ساختن یک برند تجاری مقصد در جهان وجود ندارد و این زمانبر است و نیاز به فعالیت تمامی جامعه دارد که یک روند پیچیده و پرزحمتی را طی میکند. تعهدپذیری مستمر افراد با انگیزه بالا ضروری است که ساکنان محلی در یک جامعه باید در آن درگیر شوند. در راستای رسیدن به این هدف، باید به تمامی فعالان گردشگری و ساکنان محلی فرصت داده شود تا با آموزش و دانشپذیری به شناخت و درکی از مهارتهای منحصربهفرد خود دست یابند اما پیش از آن دولتها باید چشمانداز و هدف را برای مقصد ترسیم کرده و آن را برای فعالان مشخص کنند. اطلاعات مربوط به توسعه برند تجاری مقصد، از جمله اهمیت نقش شهروندان و تشویق آنها در رسیدن به اصول برتری گردشگری باید به فعالان ارائه شود.
ایجاد شده: 26/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " محمدتقی مستقیمی " رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان قم گفت: گردشگری در قم همانطور که میدانید، گردشگری زیارتی است؛ یعنی زائران حضرت معصومه هستند که به این شهر سفر میکنند و هدفشان زیارت است. کسب و کار هتلها بستگی تام به حضور زائران در این شهر دارد؛ در وضعیت کرونا متاسفانه گردشگری زیارتی هم تاثیر بسیار زیادی پذیرفت و سبب شد که هتلهای قم تعطیل شوند. هتل خود من از ابتدای کرونا تاکنون تعطیل است و این باعث شده است که بسیاری از کارکنان هتلها بیکار شوند. او در ادامه با بیان اینکه کرونا یک مصیبت جهانی است، گفت: امیدوارم به لطف خدا شاهد پایان این مصیبت در دنیا باشیم؛ در این مدت دیدیم که مقامات اعم از وزیر و وکیل و غیره جلسات مختلف داشتند تا مشکل گردشگری را حل کنند اما بیشتر شاهد حرف و شعار بودیم و نتیجهای برای صنعت گردشگری و هتلداری حاصل نشد. رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان قم حل شدن مسئله واکسیناسیون کرونا را در سطح کشور و همینطور در صنعت گردشگری مهمترین مسئله حال حاضر دانست و در ادامه گفت: در قم ۶۸ هتل داریم و اکثر آنها از جمله هتلهای بزرگ تعطیل هستند؛ چون همانطور که گفتم زائران بعد از کرونا به این شهر نیامدند. در چنین شرایطی که هتلها تعطیل شدهاند و در عین حال هزینههای زیادی دارند و نیروهای متخصص خود را هم از دست دادهاند، طبعاً باید شاهد کمکهایی به این صنعت باشیم؛ در حالی که ما به جز حرف و وعده و برنامههایی که تنها در سطح گفتار میشنویم شاهد هیچ اقدام عملی راهگشایی در این مدت نبودیم.
ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 25/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی