صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / گردشگری ایران کاملا ورشکسته است
گردشگری ایران کاملا ورشکسته است - تصویر 1

گردشگری ایران کاملا ورشکسته است

ایجاد شده: 30/مهر/1402       آخرین ویرایش: 30/مهر/1402

امروز اگر به همسایگان ایران نگاهی اجمالی داشته باشیم ، هزینه سفر به این کشورها مخصوصا حوزه GCC رشد چشمگیری داشته است ، این در حالی است که آمار ورودی به این کشورها هم چند برابر شده است . 

در سال ۲۰۲۴ در کشور عمان از ۶ برند بزرگ هتلداری جهان ۶ هتل با امکانات و خدمات بسیار لوکس افتتاح خواهد شد که سهم بزرگی در رشد گردشگر در کشور عمان که ابتدای راه گردشگری است خواهد داشت . 

سهم امارات و قطر نیز در این رشد کیفیت و قیمت در سالهای اخیر بسیار زیاد بوده است . 

ترکیه نیز با حجم زیادی از مقاصد واقعی و غیرواقعی شهر به شهر خود را به هدف سفر تبدیل کرده است . 

کشورهایی مانند ارمنستان ، آذربایجان و حتی عراق از لحاظ کیفیت خدمات گردشگری و بالاخص قیمت رشد بسیار زیادی در ۵ سال اخیر داشته اند . 

حال اگر درهای گردشگری به هر نحوی باز شود و بازارهای چین ، اروپا و سایر کشورها به روی ایران گشوده شود ، متاسفانه پروازهای داخلی ، اتوبوس ، نیروی حرفه ای دوره دیده در بخش خدمات گردشگری لازم و کافی نخواهد بود. 

در حال حاضر تورگردانان به سختی بلیت پروازهای داخلی را رزرو و در اختیار مسافران ورودی قرار میدهند . 

اتوبوسهای فرسوده و خارج از سرویس مشغول خدمات دادن در بخش گردشگری هستند و ناوگان حمل و نقل به هیچ عنوان ظرفیت جابجایی بیشتر توریست در کشور را ندارد . 

هتلهای ما به شدت دچار کمبود نیروی خدماتی هستند و شاهد هستیم هر هفته با اعلام درخواست نیرو در شهرهای مختلف این کمبود تامین نمیگردد . 

میتوان گفت صنعت گردشگری ما از لحاظ زیر ساخت و بازگشت سرمایه به صنعتی ورشکسته تبدیل شده که نجات آن نه تنها توسط یک وزارت خانه حل نخواهد شد ، بلکه نیاز است دولت و مجلس هرچه سریعتر نسبت به لوایح مربوط به ورود وسایل نقلیه عمومی ، اختصاص وام به شرکتهای تولید وسایل نقلیه و همچنین خرید یا اجاره هواپیما در خطوط داخلی اقدام فوری نمایند. 

اگر هدف دولت کنترل نرخ اتاق و خدمات اقامتی است ، وقت آن رسیده دولت با بخشش حق بیمه کارفرما و کارگران به افزایش حقوق پرسنل شاغل در بخش گردشگری کمک نماید ، کمکی که باعث ایجاد انگیزه در جوانان برای حضور در این صنعت می گردد.

✍🏻 امیر مسعود لوافان - فعال هتلداری و گردشگری


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...