به گزارش هتل نیوز؛ " مصطفی فاطمی " مدیرکل توسعه گردشگری داخلی گفت : ضریب رزرو مراکز اقامتی و هتل ها در استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، اصفهان، فارس، یزد، چهار محال و بختیاری و کرمان بیش از ۹۰ درصد برای تعطیلات نوروزی است. او ادامه داد : امسال بدنبال تبلیغ و ترویج اسکان مردم در شهرهای مکمل سفر هستیم تا هم مردم بتوانند از خدمات اقامتی این مراکز برخوردار شوند و هم جاذبه های کمتر دیده شده این مناطق را ببینند. " فاطمی " افزود : امسال ۱۲ هزار اتوبوس مسافران نوروزی را در کشور جابجا می کنند و تلاش کرده ایم تا ظرفیت حوزه ریلی و هوایی را نیز حفظ کنیم و در حوزه سفرهای دریایی نیز کارهای خوبی در کشور شده که این ظرفیت را افزوده است. وی گفت : پیش بینی پیک شدید مسافرت های نوروزی در هفته اول تعطیلات نوروزی امسال را داریم. مدیرکل توسعه گردشگری داخلی تاکید کرد : از مردم می خواهیم که هر چه زودتر برای نوع سفر و محل اقامت خود تصمیم گیری کنند تا با مشکل اقامت مواجه نشوند.
ایجاد شده: 15/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 15/اسفند/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز؛ شامگاه شنبه ۱۳ اسفند، هتل وزرای بندرعباس میزبان مجمع عمومی جامعه حرفهای هتلداران استان هرمزگان بود.در این مجمع علاوه بر اعضا، مديركل ميراث فرهنگی هرمزگان و معاون گردشگری آن اداره کل هم حضور داشتند. بررسی مشكلات، گزارش هيات مديره در خصوص عملكرد ساليانه و انتخاب بازرس، در دستور کار این مجمع قرار داشت. انتخابات هیات مدیره جامعه حرفهای هتلداران هرمزگان، دیماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
ایجاد شده: 14/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 14/اسفند/1401 اخبار داخلی
دیزین که متشکل از ۲۳ پیست متفاوت است از جمله پیست های قله، گوزنی، دره، نیم قله، چمن و دیگر مسیرها بشقابی و چکشی و همچنین برف بی نظر آن، یکی از پیست های منحصر به فرد اسکی خاورمیانه است که توان بالایی در ارائه سرویس به ورزش دوستان و توریستان داخلی و خارجی را دارد. رستوران های مختلف که در ناحیه های متفاوت در داخل پیست ساخته شده، بسیار این سایت ورزشی را زیبا و هیجان انگیز کرده. کلبه های متفاوت در مسیر های مختلف برای ارائه غذا و نوشابه بسیار زیبا و به جا طراحی شده اند و در انتها هتل دیزین، زمین بازی ، استخر و کلبه های چوبی بسیار زیبا که برای خدمات اقامتی محیطی ویژه اند، همه و همه سرمایه های ملی ما هستند که ذره ذره مقابل دیدگان دوستار گردشگری و ورزش از بین میروند!. در مطلبی که چند وقت پیش ارائه کردم، مباحثی راجع به جاده چالوس طرح شد، در آن مطلب اشاره شد که در توسعه گردشگری به عنوان نیازی بر روند مدرنیته ای که از قبل انقلاب آغاز شده بود ، جاده چالوس به عنوان گذرگاهی برای عبور به سمت شمال انتخاب شد و در کنار آن برنامه ای برای تبدیل این جاده منحصر بفرد به مقصد گردشگری وجود داشت، طرح هایی چون: آب اسکی و هتل واریان، پیست های اسکی دیزین و خور، هتل دیزین و هتل گچسر به عنوان تفرج گاه هایی برای فصل سرد و گرم، شهودی بر این ادعاست. پس از انقلاب بر عکس انتظار، آرام آرام نقش مقصدی جاده چالوس یا همان جاده ۵۹ کم رنگ و کم رنگ تر شد: تخریب آب اسکی، هتل واریان، پیست خور، مشکلات متعدد رستوران های جاده چالوس و ترس مادام از پلمپ و تخریب به دلایل مختلف و عدم ارائه راهکار پایدار برای مشکلاتی چون دفع فاضلاب، موازی کاری های بین سازمانی و یا طرح های مبنی بر انتقال آب جاده چالوس از تونل های آبی را میتوان نشان از سیاست کلی دولت مردان پس از انقلاب دانست. در صورتی که انتظار می رفت با رشد لجام گسیخته مناطق شهری و کلانشهر شدن تهران و کرج و کمبود سرانه های اوقات فراغت دراستان های مذکور(مقصود استان البرز و تهران است) این گونه تفرج گاه ها مورد توجه ویژه جهت توسعه پایدار گردشگری قرار گیرند. از طرفی دیگر برای همگان واضح و روشن است که آسیب های محیط زیستی اطراف این دو کلانشهر، زمین خواری ها، از بین رفتن زمین های کشاورزی و باغات، از بین رفتن چشم انداز ها، تشکیل فضاهای ناهمگون پیراشهری و غیره، همگی حاصل از نگاه های دوره ای و بخشی ،عدم نگاه آمایشی درست در مدیریت کلان در کشور است. و شاید هیچ تصوری نیست که عدم تأمین اوقات فراغت چه مشکلاتی را در پی دارد: از هجوم به شهر های شمالی ایران و شهر های ترکیه گرفته تا مشکلات روحی برای شهروندانی که جز ترافیک و فشار زندگی و آلودگی چیزی برای گذران اوقات فراغت ندارند. همچنین به مخاطره افتادن تعداد زیادی روستا و بیش از هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با گردشگری این جاده مهم و سایت بی نظیر گردشگری. اما با وجود این نگاه، دیزین به عنوان یکی از پروژه های مقصد شدن جاده چالوس همچنان ماند، بقاء سخت دیزین حاصل تلاش بومیان روستای ولایت رود که میراث دار پیشه پدرانشان بودند و برف و اسکی را تنها نقطه اتکا نگه داشت خاک و آب خود می دانستند بود و شاید تقاضای ریشه دار مردم به ورزش اسکی. این سایت زیبای ورزشی- گردشگری نه تنها سالها توسعه و سرمایه گزاری درستی در آن انجام نشده، بلکه از آن امکان باقی مانده نیز درست حفاظت و مدیریت نشده است و امروز هتل اصلی مجموعه (که توسط بخش دولتی مدیریت میشود) ، با کمترین تغییر نسبت به قریب به نیم قرن گذشته، به دلیل عدم ارائه خدمت درست مورد شکوائیه مراجعین است. نکته مورد تأسف این است که با وجود برف بسیار عالی بارش های اخیر از ابتدای فصل پیست با ظرفیتی محدود باز شد، یعنی تعدادی از بالابرها مهم ( برای مثال تلکابین قله ) از ابتدای فصل به علت عدم استاندارد سازی از سرویس دهی خارج شده بودند.و در چند روز اخیر با کمال ناباوری و اتفاقی منحصربفرد در تاریخ این پیست به علت عدم تأمین امنیت در تأسیسات بالابری در بهترین زمان بهره بردای با حکم دادستانی محترم پلمپ شد. اما سوال اینجاست، امروز که ما به عنوان مدعی توسعه گردشگری و ورزش و متولی تأمین اوقات فراغت، نمایشگاه گردشگری برگزار میکنیم و در تهران و شهرستان ها هیاهویی به راه می اندازیم و میلیارد ها صرف تبلیغ جاذبه های استان ها میکنیم (بیلبورد هایی که در شهرهای مختلف جهت تبلیغ گردشگری استان ها نصب شد)، اما امکان مهمی را در نزدیکی پر جمعیت ترین بخش کشور لگد مال میکنیم؟ و تقصیر را از این سازمان بر گردن آن سازمان و از آن اداره به گردن اداره ای دیگر می اندازیم؟ آیا این تبلیغ و این عمل در تناقض باهم نیستند؟! به نظر می رسد ما هیچ کاری مثبتی که برای این سایت انجام نمیدهیم که هیچ، تمامی اعمال ما در جهت تخریب آن است تا این امکان طلایی را که ما میراث دارش هستیم آنقدر به خاک بکشانیم تا نابودش کنیم، آنچه بر سر آب اسکی آمد. ✍️ علیرضا فرازنده - فعال هتلداری و گردشگری
ایجاد شده: 8/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 8/اسفند/1401 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز؛ " الهام آزاد " نماینده نائین در مجلس در تذکر شفاهی خطاب به وزیر گردشگری گفت : شهر نائین شهر هزاره های تاریخ با بیش از ۱۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و قطب بومگردی استان اصفهان است. او ادامه داد : به گواه تمامی متخصصان یکی از مهمترین راه های رونق و توسعه شهرستان های نائین و خور و بیابانک، سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است. " آزاد " گفت : اگر تعدادی از سرمایه گذاران بومی نبودند، کسی اکنون شناختی از زیبایی های کویر مرکزی نداشت. نماینده نائین در مجلس تاکید کرد : بی برنامگی در حوزه گردشگری مشهود است و می طلبد هر چه سریعتر این وزارتخانه به ریل واقعی و وظایف اصلی و ذاتی خود بازگردد.
ایجاد شده: 1/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 1/اسفند/1401 اخبار داخلی
" اصغر نبيل " نايب رئيس جامعه هتلداران يزد و رئيس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانى يزد در مصاحبه ای تلفنی با فلای نیوز در خصوص راه اندازی هواپیمایی یزد ایر و تأثیر آن در گردشگری گفت : در گردشگری یک بحث زیر ساخت داریم یک بحث رو ساخت، زیر ساختها نه تنها برای گردشگری بلکه برای جوامع محلی، صنایع و کل منطقه میتواند خوب باشد. او افزود : یکی از عوامل توسعه زیرساختها میتواند سرمایه گذاری گردشگری باشد. " نبيل " گفت : وقتی زیر ساخت فراهم باشد قاعدتا تورها، هتلها، رستوران ها و جاذبههای جدید برای گردشگری ایجاد میشود. نايب رئيس جامعه هتلداران يزد تاکید کرد : راه اندازی ایرلاین یزد یک اتفاق خوب و مبارک است که میتواند تشویق کننده مردم استان در جهت توسعه گردشگری باشد.
ایجاد شده: 1/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 1/اسفند/1401 اخبار داخلی
" ابراهیم پور فرج " رئیس جامعه تورگردانان کشور در مصاحبه تلفنی با فلای نیوز در خصوص راه اندازی ایرلاین یزد و تأثیر آن در گردشگری گفت : هر ایرلاین یا امکاناتی که در شهری افتتاح میشود باعث تسریع رفت و آمد در آن شهر میشود و این موضوع در گردشگری تأثیرگذار است. وی تاکید کرد : درصورتی راه اندازی ایرلاین یزد میتواند در گردشگری این استان تأثیرگذار باشد که گردشگری به کشور بیاید.
ایجاد شده: 30/بهمن/1401 آخرین ویرایش: 30/بهمن/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ گردشگران غربی همین چند سال پیش به ایران هجوم آورده بودند اما پس از وقایع اخیر دولتهایشان به آنها هشدار دادهاند که به ایران سفر نکنند. این موضوع سبب شده صنعت گردشگری ایران نگاه خود را به جذب گردشگران غیرغربی متمرکز کند. دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران به امید روزهای بهتر به دنبال جذب گردشگران از کشورهایی مانند چین و روسیه هستند که روابط خوبی با ایران دارند. گردشگران غربی از دیرباز جذب مکان های باستانی و اسلامی ایران، مناظر کوهستانی و فرهنگ هزارهای آن شدهاند. گردشگران اروپایی از سال ۲۰۱۵ به سفر به ایران علاقه نشان دادند، زمانی که ایران پس از امضای توافق هستهای تاریخی با قدرتهای بزرگ از دههها انزوا خارج شد. در سال ۲۰۱۹، تعداد گردشگران خارجی ایران به رکورد ۸ میلیون نفر رسید و این رشد سریع این امیدواری را ایجاد کرد که تا سال ۲۰۲۵ تعداد ورودی ها به ۲۰ میلیون نفر در سال برسد.
ایجاد شده: 26/بهمن/1401 آخرین ویرایش: 26/بهمن/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز؛ " آیتالله سیداحمد علمالهدی " نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت : متأسفانه در مناطق آزاد فضایی ایجاد شده که به جای شکوفایی اقتصادی، شاهد باز شدن دروازههای بیبندوباری اقتصاد و فرهنگ در این مناطق هستیم. او گفت : مناطق آزاد تجاری باید راهروی صادرات و کمکحال رونق تولید ملی و اشتغال برای جوانان این کشور باشد. وی افزود : تصور برخی این است که مقصود از منطقه آزاد، واردات آزادانه کالاهای خارجی است که با استفاده از آن، بازار تولید و نظام اقتصادی داخل کشور بهسادگی برهم بخورد. " علم الهدی "تاکید کرد : این گلولههای آتش در سالهای اخیر، آسیبهای زیادی به تولید ملی وارد کردهاند و بر همین اساس، از انواع مفاسد اخلاقی تا حتی مشروبات الکلی هم در این مناطق یافت میشد. نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود : باید باور کرد که آزادی فساد و فحشا تنها لازمه رونق گردشگری نیست بلکه در این مناطق بهقدری جذابیت وجود دارد که میتوان بدون گناه هم گردشگر جذب کرد.
ایجاد شده: 24/بهمن/1401 آخرین ویرایش: 24/بهمن/1401 اخبار داخلی
نمایشگاههای گردشگری در تمام دنیا –خصوصا در کشورهای پیشرفته و تراز اول این صنعت- از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. نمایشگاهها فرصتهایی هستند برای معرفی جاذبهها، امکانات و ظرفیتهای صنعت. با این حال نتایج برگزاری این رویداد زمانی مطلوب خواهد بود که ملاحظات تخصصی و حرفهای در آن لحاظ شود؛ چنان که در نمایشگاههای مشهور گردشگری دنیا مانند آی تی بی برلین، فیتور اسپانیا و... شاهد آن بوده و هستیم. کشور عزیز ما ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای برخوردار از جاذبههای گردشگری، ضرورتا باید از فرصتی مانند نمایشگاه گردشگری برخوردار باشد. با این حال، اینکه این نمایشگاه چگونه و با چه ساز و کاری برگزار شود تا بتواند بیشترین نتایج را برای صنعت گردشگری کشور حاصل کند، بسیار اهمیت دارد. بیتعارف که باشیم باید بگوییم که اگرچه هر ساله نمایشگاه گردشگری برگزار میشود اما نتایج موردانتظار از آن به دست نمیآید. این عدم توفیق در نتیجهگیری از نمایشگاههای گردشگری، دلایلی دارد که عمدتا از دو دلیل اصلی ناشی میشوند. اول اینکه نمایشگاههای تخصصی باید از نمایشگاههای عمومی تفکیک شوند؛ چرا که جامعه هدف هر کدام با دیگری متفاوت است. در نمايشگاههاى تخصصى بر خلاف نمايشگاههاى عمومى تعداد عرضهکنندگان محصولات –و در اینجا محصولات خدماتی صنعت گردشگری- کمتر و دامنه حضور بازدیدکنندگان هم کمتر است. چرا که تنها افراد ذیربط صنعت در آن حضور پیدا میکنند. مثالهای آن هم روشن و متعددند و نمایشگاه مربوط به تجهیزات هتلی هم از آن جملهاند. در چنین نمایشگاهی صرفا هتلداران و فعالان صنعت هتلداری حضور مییابند و محصولات خود را عرضه میکنند. در حالی که در نمایشگاه عمومی گردشگری، عموم مردم به عنوان مخاطب در نظر گرفته میشوند و نه فقط متخصصین و افراد فعال در صنعت. بیشک هر دو شکل نمایشگاهها –هم تخصصی و هم عمومی- کارکرد خاص خود را دارند. صنعت گردشگری هم به سبب گستردگیاش و اینکه با طیفهای مختلف جامعه سر و کار دارد، نیازمند نمایشگاههای عمومی هم هست؛ منتهای مراتب از دیدگاه کارشناسی و از نظر کسانی که به طور تخصصی در این صنعت کار میکنند و ذینفع هستند، باید میان نمایشگاههای عمومی و نمایشگاههای تخصصی تفکیک قائل بود. در ایران به عنوان کشوری که گردشگری در سند چشمانداز و برنامه توسعه آن نقش مهمی دارد و قرار است در آینده یکی از منابع اصلی درآمدی کشور باشد، باید نگاهها به این صنعت تغییر کند. یکی از جلوهگاههای این تغییر دیدگاه میتواند همین نمایشگاهها باشد. متاسفانه نمایشگاه گردشگری تهران هر ساله با هزینهای هنگفت برگزار میشود اما نه تنها نتایجی متناسب با این هزینه نمیگیرد بلکه عملا از بین رفتن بخش زیادی از این منابع را شاهد هستیم. به عنوان مثال گفته شده نمایشگاه امسال با هزینهای هنگفت برگزار شده است؛ این هزینه آیا از دیدگاه بهرهوری مقرون به صرفه است؟ به جای مصرف این منابع برای نمایشگاهی که خروجی چندانی ندارد، آیا نمیشد با کار کارشناسی درست و دقیق راههای دیگری را آزمود تا شاهد نتیجهبخش شدن هزینه انجامشده باشیم؟ در حالی که بخش خصوصی سالهاست جای خالی تبلیغات بینالمللی برای صنعت گردشگری کشور را از رسانههای مختلف فریاد میزند و بر لزوم توجه دولت به این مساله تاکید دارد، دولت به جای توجه به این تاکیدهای مهم و حیاتی، همچنان راه و روش سابق خود را دنبال میکند تا صرفا گفته شود نمایشگاهی هم برگزار شده و بودجهای هم هزینه شده است! گردشگری به عنوان یکی از ارزآورترین صنایع کشور که بالقوه میتواند بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، نیازمند توجه بیشتر و نگاه تخصصیتر دولت است؛ آنچه امروز میبینیم با آنچه نیاز صنعت گردشگری ایران است، فرسنگها فاصله دارد. امروز بسیاری از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، هتلها و سایر تاسیسات گردشگری به خاطر بدهیهایی بالنسبه ناچیز در شرف تعطیلیاند؛ بسیاری از تاسیسات به خاطر مبالغی در حد 100 میلیون تومان قادر به ادامه فعالیت نیستند؛ در چنین وضعیتی آیا سرپا نگه داشتن این تاسیسات بر برگزاری نمایشگاهی بیثمر ارجحیت ندارد؟ تبلیغات، لازمه صنعت گردشگری در همهجای دنیاست و تجربه کشورهای پیشرفته در این صنعت گواه این امر است؛ اما در ایران هرگز دولت خود را موظف به جبران خلاء تبلیغاتی برای جاذبهها و توانمندیهای گردشگری کشور در سطح دنیا ندیده است. نمایشگاه گردشگری تهران همواره با حضور بخش خصوصی برگزار شده؛ اما حضوری که بیشتر بر پایه نوعی اجبار رقم خورده تا اختیار! گردشگری ایران با توانمندیهایی که دارد، بیش از پیش نیازمند کار تبلیغاتی است که در همهجای دنیا بر عهده دولت است، نه بخش خصوصی. برگزاری نمایشگاههای تخصصی به صورت کارشناسیشده و بر طبق استانداردهای جهانی، یکی از راههای توسعه گردشگری ایران است. همچنین ایران با جاذبههایی که دارد، میتواند محل مراجعه بازرگانان و سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در صنعت گردشگری باشد. نمایشگاه تهران در نهایت آیا توانسته به جذب سرمایه در این بخش کمک کند؟ اگر نتوانسته چرا برگزار میشود؟ نکته دیگر اینکه نمایشگاه با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقهای که در آن برگزار میشود، باید در بهترین موقع برگزار شود. چرا که هدف نمایشگاه جذب بازدیدکنندگانی است که به عنوان مخاطب تعریف شدهاند. مخاطب تخصصی برای نمایشگاه تخصصی و مخاطب عمومی برای نمایشگاه عمومی. نمایشگاه بینالمللی تهران از بیتوجهی به این مباحث تخصصی لطمه خورده است؛ چراکه اولا در فصل زمستان -که نامناسبترین فصل برای برگزاری نمایشگاه عمومی است- برگزار میشود؛ و ثانیا همزمان میخواهد هم تخصصی باشد و هم عمومی؛ یعنی میخواهد هر دو هدف را همزمان حاصل کند که تجربه نشان داده است چنین چیزی میسر نیست و در نتیجه نمایشگاه از رسیدن به نتایج مطلوب در هر دو زمینه باز میماند. ✍️ جمشید حمزهزاده - رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران
ایجاد شده: 24/بهمن/1401 آخرین ویرایش: 24/بهمن/1401 مقالات و یادداشت ها
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، " رجب طیب اردوغان " رئیس جمهور ترکیه در بازدید از شهرک چادری زلزلهزدگان در قهرمانمارش گفت ؛ شمار قربانیان به ٨۵٧۴ نفر و مصدومان به ۴٩ هزار و ١٣٣ تن افزایش یافته است، ۶۴۴۴ خانه تخریب شده است. او گفت ؛ شهروندانمان به هیچ وجه نگران نباشند، هرگز اجازه نخواهیم داد در خیابان بمانند؛ ظرف یک سال در ده استان برای زلزلهزدگان مسکن احداث خواهیم کرد. رئیس جمهور ترکیه افزود ؛ با هتلهای آنتالیا و آلانیا هماهنگیهای لازم را انجام دادهایم و شهروندان زلزلهزده را در این هتلها اسکان خواهیم داد.
ایجاد شده: 21/بهمن/1401 آخرین ویرایش: 21/بهمن/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " احمد وحیدی " وزیر کشور در نشست با وزیر گردشگری و استانداران سراسر کشور ؛ دنیا میخواهد ما را منزوی کند و حقایق ناب کشور ما را وارونه نشان دهد. او گفت ؛ تنها راه ما برای مقابله با ایرانهراسی مساله گردشگری است. تا به حال نشنیده ام که کسی به ایران بیاید و با آزردگی خاطر از ایران برود. خیلیها با یک تصور آمده و با تصور دیگری از ایران رفته اند. وی تاکید کرد ؛ ما باید درسال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون گردشگر داشته باشیم اما الان شاید یک میلیون گردشگر داریم. باید کار جهشی کرد. " وحیدی " افزود ؛ شما اگر ۲۰ میلیون گردشگر داشته باشید و هر کدام هزار دلار خرج کنند چقدر میشود؟ وزیر کشور تاکید کرد ؛ باید یک همت به خرج داد که مسئله گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین مزیتهای ما تکان جدی بخورد
ایجاد شده: 20/بهمن/1401 آخرین ویرایش: 20/بهمن/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، رنگینگ هتلهای برتر استان خراسان جنوبی در وبسایت جهانی TripAdvisor تا تاریخ ۱ فوریه ۲۰۲۳ به شرح زیر اعلام شد ؛ 🏅 ۱ - هتل عماد نظام ( فردوس ) 🏅 ۲ - هتل جهانگردی 🏅 ۳ - هتل کوهستان ( بیرجند ) 🏅 ۴ - هتل سپهر ( بیرجند ) 🏅 ۵- هتل امیر ( بیرجند ) ✨ رتبهبندی فوق بر اساس مراکز اقامتی به ثبت رسیده در وبسایت Tripadvisor و مطابق با نظرات کاربران صورت گرفته است.
ایجاد شده: 12/بهمن/1401 آخرین ویرایش: 13/بهمن/1401 اخبار داخلی