عضو هیاتمدیره جامعه هتلداران ایران و رئیس جامعه هتلداران استان کرمان معتقد است سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی صنعت گردشگری در کشور بایستی قبل از شروع فعالیت سایتهای رزرواسیون آنلاین، نظارت و بررسی لازم در خصوص نحوه عملکرد این سامانهها را بعمل آورد. عضو هیاتمدیره جامعه هتلداران ایران در گفتگو با خبرنگار هتلنیوز ، اظهار داشت: هتلداران سراسر کشور در طول یکسال گذشته و به دلیل نوع نگرش سازمان میراث فرهنگی و در راس آنها معاون گردشگری کشور به این صنعت، دچار مشکلات بسیاری شدهاند به شکلی که از یک سو شاهد اعطای آزادی و حمایت و از سوی دیگر شاهد دخالتهایی نظیر ورود به موضوع نرخگذاری و صدور دستورالعمل برای رزرو اتاقها، بودهایم. به گزارش هتلنیوز "علی معینزاده" ابراز داشت: تا زمانی که نگاه به صنعت گردشگری جامع نباشد و همه جوانب در نظر گرفته نشود با مشکلات و معضلات بسیاری مواجه خواهیم بود. برای مثال طی یکسال گذشته و به دلیل سیاستهای نادرست معاونت گردشگری، مشکلات خانههای مسافر افزایش پیدا کرده است. "معینزاده" بیان داشت: متاسفانه در پی برخی قوانین و آئیننامههای نادرست و بدون هیچ نیازسنجی به همه افراد اجازه داد شد تا در حوزههای مختلف صنعت گردشگری از رزرواسیون و دفاتر خدمات مسافرتی گرفته تا خانههای مسافر، ورود پیدا کنند. وی تصریح کرد: بدون شک گارانتی کردن تمامی و یا بخشی از اتاقها برای هتلها بسیار مطلوب و خوشایند خواهد بود اما در این میان شرکتهایی نیز به وجود میآیند که هیچ نظارتی بر نحوه فعالیت آنها نیست. در واقع بایستی قبل از تاسیس سامانههای رزرواسیون، نظارت و ساماندهی لازم صورت بگیرد تا شاهد بروز چنین اقداماتی نباشیم. رئیس جامعه هتلداران استان کرمان در ادامه افزود: نرخگذاری هتلها در ایران صحیح نیست زیرا بر پایه نرخی که در دهه هفتاد مصوب شده، انجام میشود و هر سال درصدی به آن اضافه میشود. این در حالیست که حتی دو هتل با درجه یکسان در یک منطقه واحد در صورت انجام استانداردسازی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در حقیقت در صنعت گردشگری همه کشور را نباید به یک چشم نگاه کرد. وی همچنین گفت: نرخگذاری به صورت ضابطهمند بایستی آزاد و نرخ در جریان بازار رقابتی و توسط مصرفکننده تعیین شود. این اقدام در اوایل با مشکلاتی مواجه خواهد بود اما در بلندمدت تمامی این مسائل حل و فصل خواهد شد. رئیس جامعه هتلداران استان کرمان با اشاره به دیگر مشکلات فعلی صنعت هتلداری، گفت: مشکل دیگر صنعت گردشگری و هتلداری کشور در حال حاضر کاهش تعداد مسافران است. قطعا اگر حداقل 70 درصد از ایام سال زمان پیک هتلها باشد، هیچ یک از این مشکلات به وجود نخواهد بود. در نتیجه متولی اصلی صنعت گردشگری باید برنامهریزی لازم را انجام دهد زیرا صنعت گردشگری یک زنجیره است و تمامی اجزای آن به یکدیگر وابسته است. وی در پایان گفت: دولت بایستی بخشی از اختیارات خود را به تشکلهای قانونی گردشگری واگذار کند به شرط اینکه متولیان امر به این موضوع اعتقاد داشته باشند.
ایجاد شده: 15/آذر/1397 آخرین ویرایش: 15/آذر/1397 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز از روزی که کلنگ احداث هتل "کویر" بیرجند به زمین زده شد تا به امروز، 25 سال میگذرد و در طول این سالها با وجود وعدههای متعدد هنوز هدف اصلی که برخورداری بیرجند از هتل چهار ستاره بوده، محقق نشده است. به نقل از روزنامه همشهری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی در اسفندماه سال 94 از پیشرفت فیزیکی 50 درصدی این پروژه و نیاز به 200 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آن خبر داد. پروژه هتل 4 ستاره "کویر" بیرجند متعلق به سازمان تامین اجتماعی، هلدینگ گردشگری این سازمان ( هگتا ) و گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی است ولیکن کارشناس سرمایهگذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در مردادماه 95 و در گفتگو با رسانهها از عدم عمل به تعهدات از سوی مسئولان این شرکت، خبر داد. "محمدرضا عطاریان" اظهار داشت: این شرکت برای ادامه کار درخواست تسهیلات داده است اما به دلیل اینکه رقم درخواستی بیش از 200 میلیارد ریال بوده است، بانکها نپذیرفتهاند در صورتی که گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی، مالک و بهرهبردار هتلهای زیادی در کشور است و توان مالی لازم برای ساخت این هتل را دارد. از سوی دیگر، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی نیز از مقاومسازی مناسب این پروژه خبر داد و گفت: تمامی مطالبات کارشناسان به دلیل طولانی شدن روند پروژه و اصلاحات مورد نیاز، انجام شده و برنامهریزیهای لازم نیز صورت گرفته است. به گفته "مرتضی عربی" شرکت متولی اجرا در این پروژه 12 میلیارد تومان سرمایهگذاری کرده است و حال از طریق مسئولان شهری و استانی اعم از فرماندار، استاندار، نماینده مجلس و ... پیگیری اعتبار مورد نیاز است. وی افزود: مکاتبات لازم انجام و مجوزها نیز دریافت شده است ولیکن آنچه باعث زمین ماندن این پروژه شده، اعلام شرکت متولی اجرا مبنی بر عدم توانایی در تامین منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز است.
ایجاد شده: 11/آذر/1397 آخرین ویرایش: 11/آذر/1397 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز و به نقل از خبرگزاریها، رئیس اداره آتشنشانی سازمان منطقه آزاد قشم از وقوع حادثه آتشسوزی در هتل "سفیر" قشم به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی و چوبی بودن ساختار داخلی خبر داد و اظهار داشت: پس از 4 ساعت، حریق با تلاش ماموران آتشنشانی خاموش شد. "نجمالدین فریدونی" با اشاره به اینکه 100 درصد این هتل در سه طبقه و 11 اتاق در آتش سوخته است، ابراز داشت: به علت عدم رعایت موارد ایمنی و چوبی بودن ساختار داخلی هتل، آتش در زمان کوتاهی به تمامی بخشها سرایت کرده است. وی افزود: خوشبختانه این حادثه به دلیل تعطیلی هتل، خسارت جانی نداشته و میزان خسارت نیز در دست بررسی است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در خصوص این حادثه، گفت: هتل "سفیر" در شهریورماه سال جاری به دلیل 98 مورد مغایرت با استانداردهای لازم و با هدف ارتقای سطح کیفیت ارائه خدمات، تعطیل شده است. "سید محمد امین جعفری" افزود: اقدام این اداره کل برای اعطای ستارههای واقعی به مراکز اقامتی باعث جلوگیری از فعالیت این هتل شد.
ایجاد شده: 7/آذر/1397 آخرین ویرایش: 7/آذر/1397 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز و به نقل از جام نیوز به عقیده مالکان هتل در آمریکا، رهبران کشورهای خارجی و اعضای دولت ایالات متحده اعلب موارد در هتل Trump International واشنگتن اقامت میکنند که این به دلیل نفوذ "ترامپ" به عنوان مالک این هتل و رئیسجمهور آمریکاست. بنابر اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، مدیریت رستوران Cork Wine Bar سال گذشته دعوی علیه "دونالد ترامپ" را در دادگاه مطرح کرده بود ولیکن دادگاه نیز اعلام کرد که نمیتواند در این مورد کاری انجام دهد. قاضی "ریچارد لیون" در این خصوص گفت: من متوجه این شدم که آقای Cork نمیتواند شکایتی در رابطه با این موضوع در قانون دیوان کلمبیا تنظیم کند زیرا هیچ قانونی نمیتواند افراد از جمله رئیسجمهور را از سرمایهگذاری در شرکتها منع کند.
ایجاد شده: 6/آذر/1397 آخرین ویرایش: 6/آذر/1397 اخبار خارجی
عضو هیاتمدیره جامعه هتلداران ایران و رئیس جامعه هتلداران استان کرمان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هتلنیوز در خصوص اعطای گواهینامههای هتل برتر از سوی برخی سامانههای رزرواسیون آنلاین، اظهار داشت: متاسفانه متولی اصلی درجهبندی هتلها یعنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به این موضوع حساسیتی نشان نمیدهد. به گزارش هتلنیوز ، وی گفت: افراد و شرکتهایی وارد موضوع درجهبندی و اعطای ستاره به هتلها شدهاند که آگاهی و تخصصی نسبت به آن ندارند و صرفا به دنبال منافع خود هستند. برای مثال هتلهایی که با سامانه رزرواسیون مورد نظر همکاری میکنند در رتبه بالاتری قرار میگیرند. "علی معینزاده" ابراز داشت: متولی اصلی صنعت گردشگری در ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و طبعا بایستی بر هر حرکتی که مرتبط با این صنعت است، نظارت داشته باشد و بر اساس قوانین موجود مانع از برخی فعالیتها شود و بالعکس اختیاراتی را اعطا کند. "معینزاده" تصریح کرد: گردشگری یک زنجیره است و زمانی که یک فرد یا مجموعه بر اساس منافع خود حرکت میکند بر مجموعه گردشگری کشور اثرگذار خواهد بود. چه دلیلی دارد که یک سامانه رزرواسیون به موضوع درجهبندی هتلها ورود پیدا کند؟ وی با اشاره به نمونههای مشابه این فرایند در سطح بینالمللی، گفت: در وبسایتهای بینالمللی مانند Tripadvisor یا Google نظرات تمامی میهمانان هتل از کشورهای مختلف جهان موجود است. این در حالیست که از میان 100 مسافر ایرانی یک هتل شاید فقط 10 نفر در وبسایتهای داخلی نظر بدهند پس در نتیجه نظرات اعلام شده کامل و جامع نیست. عضو هیاتمدیره جامعه هتلداران ایران ادامه داد: از سوی دیگر هتلی که در یک منطقه مسافر بیشتری از سایرین داشته باشد، نظرات بیشتری نیز خواهد داشت و در این رتبهبندی، نمره بالاتری خواهد گرفت. وی افزود: حتی احتمال دارد که در یک منطقه، هتلی به دلیل مشکلات زیرساختی مانند اینترنت به طور کلی رزرو آنلاین نداشته باشد. این هتل چه تقصیری دارد؟ آیا این هتل واقعا از نظر درجهبندی از سایرین پایینتر است؟ رئیس جامعه هتلداران استان کرمان در پایان گفت: سوای همه این مسائل، سامانههای رزرواسیون آنلاین برای ورود به هر موضوعی بایستی از نهاد متولی یعنی سازمان میراث فرهنگی، مجوز داشته باشند زیرا این اقدامات میتواند بر رقابت میان هتلها تاثیرگذار و مانع از کسب و کار سالم باشد.
ایجاد شده: 6/آذر/1397 آخرین ویرایش: 6/آذر/1397 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز و به نقل از خبرگزاری بینالمللی آسوشیتدپرس، شرکت Airbnb اخیرا اعلام کرده که خانههای اجارهای واقع در شهرکهای یهودینشین کرانه باختری که برای ارائه به مسافران در این وبسایت قرار دارند را از فهرست خود حذف خواهد کرد. شرکت Airbnb در بیانیهای دلیل این کار را قرار گرفتن 200 خانه شهرکهای یهودینشین در مرکز درگیری بین اسرائیلیها و فلسطینیها اعلام کرده است ولیکن دقیقا مشخص نکرده که این تصمیم را چه زمانی اجرایی خواهد کرد. این اقدام شرکت Airbnb واکنش تند مقامات رژیم صهیونسیتی را به دنبال داشته است تا جایی که وزیر امور استراتژیک این رژیم از مالکان این واحدهای اقامتی خواسته تا بر اساس قانون ضد بایکوت اسرائیل از این شرکت شکایت کنند. از سوی دیگر وزیر امور گردشگری رژیم صهیونیستی نیز به وزارتخانه خود دستور داده تا فعالیت این شرکت را در سراسر کشور محدود کند.
ایجاد شده: 30/آبان/1397 آخرین ویرایش: 30/آبان/1397 اخبار خارجی
به گزارش هتلنیوز "مجید میرزایی" عضو جامعه هتلداران استان خراسان جنوبی و مدیر هتل جهانگردی بیرجند، اظهار داشت: با توجه به اینکه ضریب اشغال هتلهای استان زیر 40 درصد در سال است که این مساله در حوزه هتلداری مانع ساخت و ساز و رونق، میشود. عضو جامعه هتلداران استان خراسان جنوبی، برنامهریزی صحیح در راستای برگزاری همایشها را راهکاری برای استفاده صحیح از ظرفیت هتلها معرفی کرد و اظهار داشت: بر اساس سرانه دولت، مجموعه جهانگردی 100 هزار نفر در سال ظرفیت گردشگر بالقوه دارد که در سطح استان بایستی جذب شود. مدیر هتل جهانگردی بیرجند، استان خراسان جنوبی را در جذب این میزان از گردشگر ناتوان دانست و گفت: به دلیل مشکلات مربوط به حمل و نقل مانند لغو پروازها، بخش زیادی از این ظرفیت 100 هزار نفری علیرغم انجام برنامهریزیهای لازم از دست میرود. وی افزود: از سوی دیگر برگزاری همایش و سمینار در استان نیز جر دردسر چیز دیگری ندارد زیرا به خاطر نوع پوشش یک میهمان بایستی پاسخگوی اداره اماکن باشیم. اگر قرار است حوزه گردشگری فعال شود باید همه مسائل دیده شود. عضو جامعه هتلداران استان خراسان جنوبی یادآور شد: بخش گردشگری استان هیچ مشکلی در جذب و پذیرایی از گردشگران ندارد اما ورود گردشگران به استان با مشکل مواجه است که باید برای آن تدبیری اندیشید. "میرزایی" در ادامه به موضوع آموزش در صنعت هتلداری تاکید کرد و گفت: یکی از برنامههای جامعه هتلداران استان این است که از دستگاههای اجرایی درخواست کنیم تا سمینارها و همایشهای خود را در هتلها برگزار کنند.
ایجاد شده: 27/آبان/1397 آخرین ویرایش: 27/آبان/1397 اخبار داخلی
مدیرکل اداره حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، اظهار داشت: تعطیلی یکباره اقامتگاههای دولتی امکانپذیر نیست و این اتفاق بایستی به مرور زمان رخ دهد و این اقامتگاهها خود را با ضوابط سازگار کنند. "ابراهیم شقاقی" در این خصوص، ابراز داشت: این کار به سادگی نیست زیرا اقامتگاههای دولتی سالهاست که مشغول به فعالیت هستند و باید کاری کرد تا حداقل خدماتی که ارائه میدهند به کارکنان خود باشد. به گزارش هتلنیوز ، وی تصریح کرد: تعطیلی یکباره اقامتگاههای دولتی باعث ایجاد بحران و کمبود میشود و به همین دلیل نمیتوان به راحتی از فعالیت آنها جلوگیری کرد.
ایجاد شده: 26/آبان/1397 آخرین ویرایش: 26/آبان/1397 اخبار داخلی
بازرس جامعه هتلداران ایران، اظهار داشت: استانهای شمالی مانند مازندران، گیلان و اردبیل به دلیل نزدیکی به مرکز، جزو مقاصد مهم گردشگری در کشور به حساب میآیند و بایستی با تدوین برنامههای هدفمند از پتانسیل این استانها در راستای توسعه گردشگری، بهره برد. "جعفر بذری" با اشاره به اهمیت هتلها و مراکز اقامتی به عنوان زیرساختهای اصلی در حوزه گردشگری کشور، ابراز داشت: سرمایهگذاریهای صورت گرفته در زمینه احداث هتل در استانهای شمالی، نقش بسزایی در توسعه صنعت گردشگری کشور ایفا مینماید. به گزارش هتلنیوز ، مدیرعامل جامعه صنفی تاسیسات اقامتی استان اردبیل در ادامه گفت: با توجه به سیاستهای اتخاذ شده از سوی مسئولین گردشگری کشور در گذشته، صنعت هتلداری هماکنون دچار مشکلات زیادی شده است و فعالان این صنف علیرغم سرمایهگذاری سنگین در زمینه زیرساختهای اقامتی نتوانستهاند بهرهای ببرند. وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بایستی دیدگاه خود نسبت به صنعت هتلداری را تغییر دهد و در راستای رفع مشکلات این صنعت، گام بردارد. عضو هیاتمدیره جامعه هتلداران ایران، گفت: وجود مراکز اقامتی غیرمجاز مانند خانههای مسافر، سالهاست که از مشکلات اصلی صنعت هتلداری و هتلداران به حساب میآید که ناشی از سیاستهای دولتهای قبلی و مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. وی با اشاره به عدم توانایی هتلداران با خانههای مسافر، گفت: دولت بایستی از مراکز اقامتی رسمی که با سرمایهگذاری کلان در پی کارآفرینی هستند، حمایت کند. وی در پایان گفت: چنانچه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص مشکلات و دغدغههای هتلداران چارهای نیندیشد با توجه به نوسانات ارزی که وجود دارد، صنعت هتلداری با چالش جدی مواجه خواهد شد.
ایجاد شده: 24/آبان/1397 آخرین ویرایش: 24/آبان/1397 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتلنیوز ، هتل Hachijo Royal واقع در کشور ژاپن یک هتل متروکه 10 طبقه است که در سال 1963 افتتاح شد و در زمان خود یکی از بزرگترین هتلهای کشور ژاپن به حساب میآمد. هتل Hachijo Royal در یک جزیره آتشفشانی به نام Hachijo Jima در 300 کیلومتری شهر "توکیو" قرار دارد. جزیرهای بدون ساحل که در آن زمان به عنوان یک مقصد گردشگری، محبوبیت خاصی داشت اما امروزه شاید فقط غواصان دلیلی برای رفتن به آنجا داشته باشند. این هتل بارها و به دلایل مختلف بسته و هر بار تلاش زیادی برای باز نگه داشتن آن انجام شده است ولیکن سرانجام در سال 2005 به طور کامل و برای همیشه تعطیل شد. برخی از اتاقهای این هتل کاملا دست نخورده و سالم باقی ماندهاند اما برخی دیگر کاملا فرسوده و ویران شدهاند. هتل Hachijo Royal هماکنون به دلیل شرایط آب و هوایی در حال تخریب است اما زیبایی محیط اطراف آن را همچنان زیبا و دیدنی نگه داشته است. از سوی دیگر مردم ژاپن معتقدند که این هتل یکی از جن زده ترین مکانها در این کشور است و به همین دلیل جرات نزدیک شدن به آن را ندارند.
ایجاد شده: 23/آبان/1397 آخرین ویرایش: 23/آبان/1397 اخبار خارجی
با توجه به گران شدن نرخ دلار نسبت به ریال و ارائه راهکارهای جبرانی برای کاهش این شکاف و همچنین انتشار مصاحبههایی از جانب برخی از صنوف گردشگری در خصوص آثار دو نرخی شدن نرخ هتلها و موضعگیریهایی که مسئولین محترم دولتی و خصوصی در روزهای اخیر داشتهاند به نظر میرسد که میشود مطابق قاعده "الجمع مهما امکن اولی من الطرح" با این موضوع رفتار کرد یعنی مدیران محترم هتلها بدون آنکه به بحث دو نرخی شدن قیمت اتاقها برای ایرانیها و خارجیها وارد شوند، میبایست موضوع تعیین نرخ دلاری خدمات اقامتی را پیگیری نمایند. لازم است هنگامی که نرخنامه ریالی هتلها در سال 96 اعلام میشد، نرخ دلاری اتاقها نیز تعیین میشد زیرا که خدمات هتلداری هم برای ایرانیها و هم برای خارجیها ارائه میشود. به فرض مثال نرخ ریالی اتاق دو ستاره در استان گیلان حدودا 250000 تومان بود که با نرخ دلار 4200 تومانی، اتاق دو تخته برای میهمان خارجی 60 دلار اعلام میشد که البته به دلیل شمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ممنوعیت اخذ دلار، معادل ریالی آن که همان 250000 تومان بود از میهمان خارجی اخذ میشد اما در ابتدای سال 97 که نرخ دلار نسبت به ریال افزایش و از طرف دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافت این امر بدین معنا نبود که قیمت ریالی یا دلاری اتاق کاهش یافته است. تعیین نرخ ریالی و نرخ دلاری برای اتاقها، مشابه قیمتگذاری برای تمامی کالاها و خدماتی که هم به مصرف داخلی میرسند و هم با قیمت دلاری به خارج از کشور صادر میشوند، واجب و ضروری است. به نظر میرسد طرح موضوع دو نرخی کردن قیمتها از جایی نشات میگیرد که در سالهای قبل امکان اخذ عین ارز از میهمان خارجی وجود نداشت و هتلها ناچار بودند دلار را به ریال تبدیل کنند اما خوشبختانه با سیاستهای جدید ارزی دولت این محدودیت برداشته شده و بنا به بخشنامه اخیر بانک مرکزی تحت عنوان بسته جدید سیاستهای ارزی دولت که اتفاقا مردم و بنگاههای اقتصادی تشویق به دریافت ارز شدهاند، هتلها نیز میتوانند برای هر معامله تا سقف 10000 دلار عین دلار را دریافت کنند. بنابراین با بخشنامه اخیر بانک مرکزی، موضوع دو نرخی کردن قیمت اتاقها موضوعیت ندارد و تشکلها باید با توجه به ماهیت صادراتی بودن خدمات هتلداری علاوه بر تعیین قیمت ریالی اتاقها، موضوع تعیین قیمت دلاری یا قیمت جهانی اتاقها را نیز پیگیری نمایند و در نرخنامه درج نمایند. مضاف بر اینکه این منطقی و عاقلانه نیست که گردشگران خارجی از یارانههایی که دولت برای ارزانسازی سفرهای داخلی برای ایرانیها پرداخت میکند، بهرهمند شوند زیرا ایران به اندازه کافی مقصد ارزان برای خارجیها میباشد. بنابراین عدالت اقتصادی نیست درحالیکه خارجیها از توان اقتصادی بالایی برخوردارند از یارانهای که برای اقشار کم درآمد جامعه و شهروندان ایرانی و توسعه گردشگری داخلی در نظر گرفته شده است، بهرهمند شوند. در غیر اینصورت پیشنهاد مینمایم بر روی تابلوی هتلها که بنگاه اقتصادی هستند به انگلیسی نوشته شود "بنگاه خیریه" تا شاید دغدغه مسئولان محترم دفاتر خدمات مسافرتی نیز رفع گردد.
ایجاد شده: 19/آبان/1397 آخرین ویرایش: 1/آذر/1397 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتلنیوز ، مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران در رابطه با تاکید هتلداران بر دو نرخی شدن قیمتها با وجود مخالفان زیاد حتی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: مدیریت هتل در ایران به دلیل افزایش و غیر عادی شدن هزینهها سخت شده است. از سوی دیگر نرخگذاری هتل در ایران آزاد نیست و اختیار آن با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. "عباس بیدگلی" با اشاره به دستورالعمل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص دریافت کرایه اتاق از میهمانان خارجی به نرخ ارزی، گفت: میهمانان برای این معادل ارزی بایستی به نرخ سامانه "نیما" توجه کنند که اختلاف قابل توجهی با بازار آزاد دارد در حالیکه تمامی حاضرین در هتل از پرسنل آن گرفته تا راننده تاکسی به او وعده میدهند که اگر پول خود را به آنها بفروشد از هتل تخفیف بگیرند. وی تصریج کرد: تنها پیشنهاد جامعه هتلداران ایران به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دریافت کرایه اتاق به نرخ ارزی و قیمت مشخص از میهمانان خارجی است که بدون تور و به صورت شخصی به ایران سفر میکنند. اگر قرار نیست این الزام اجرا شود حداقل به هتلها اجازه بدهند تا پایه تبدیل ارز را از نرخ محاسبات نیما، خارج و آزاد کنند. "بیدگلی" ابراز داشت: با دو نرخی شدن قیمتها، علاوه بر هتلداران به آژانسها نیز کمک میشود زیرا هدف این طرح فقط مسافران شخصی است که خارج از آژانس و تور به ایران سفر میکنند و آژانسها همانند گذشته میتوانند خدمات هتلی را به پول ملی دریافت کنند. از سوی دیگر وقتی قیمت رزرو هتلهای ایران در آژانس ارزان شود، مسافر خارجی نیز به این نتیجه میرسد که از طریق آژانس ایرانی رزرو خود را انجام دهد تا هزینه سفرش ارزانتر شود. معاون بهرهبرداری و توسعه خدمات شرکت توسعه گردشگری ایران در ادامه گفت: هزینه کالاهای مصرفی و حاملهای انرژی از جمله آب در هتلها چندین برابر شده است ولیکن هتلداران نمیخواهد این افزایش هزینه را با افزایش نرخ جبران کنند. مساله ما این است که چرا باید به گردشگران خارجی که با انگیزه تجارت و تفریح به ایران سفر میکنند، یارانه بدهیم. وی در واکنش به مخالفتهای صورت گرفته با دو نرخی شدن قیمت هتلها نیز گفت: نگرانیهای آژانسها را درک میکنیم زیرا نمیخواهند تناقضی در نرخهایی که به همکاران خارجی خود دادهاند، ایجاد شود ولیکن متاسفانه در این میان هر کسی به منافع خود فکر میکند. مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران ادامه داد: یکی دیگر از نگرانیهای آژانسها این است که سایر فعالان حوزه گردشگری مانند راهنما، رستوران، راننده و ... نیز دستمزد و حقوق خود را به نرخ ارزی طلب کنند که البته طرح پیشنهادی ما اینگونه نیست و قرار است هزینه گردشگرانی که از طریق آژانس و تور به ایران سفر میکنند به واحد پول ملی کشور دریافت شود. وی افزود: تمامی تلاش ما این است که هتلداران از مابهالتفاوت ارز نیما و آزاد، منتفع شود و گرنه مانند آژانسها معتقدیم که ارزش پول ملی باید حفظ شود و برای همین نیز نخستین مطالبه و تاکید بر آزادسازی نرخ بوده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با آن مخالف است. "عباس بیدگلی" در رابطه با دریافت نرخ ارزی در برخی هتلها و تبدیل آن با قیمت آزاد، گفت: در حال حاضر تکلیف هتلها مشخص نیست و اتفاقا رسمی شدن این مطالبه به ساماندهی منجر خواهد شد. اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دستورالعملی در این خصوص صادر کند که منافع هتل و هتلداران به عنوان سرمایهگذار در آن حفظ شود، همگی مجبورند به آن متعهد باشند. وی افزود: در حال حاضر نظارت دقیقی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به موضوع نرخ هتلها وجود ندارد و برای همین جامعه هتلداران از این سازمان خواسته تا نرخگذاری را آزاد کنند زیرا تداوم شرایط فعلی که ماحصل تعداد کم واحدهای اقامتی در گذشته بود دیگر پاسخگو نیست. عضو جامعه هتلداران ایران تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نه ابزار نظارتی دارد و نه پاسخگوی مشکلات هتلداری و افزایش قیمتهاست. وقتی این سازمان آزادسازی نرخ را اجرا نمیکند در نتیجه این مردم کشور هستند که متضرر میشوند. وی عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید سریع به جریان گرانی و نوسانات ارزی واکنش و قیمت هتل را تغییر میداد. معاون بهرهبرداری و توسعه خدمات شرکت توسعه گردشگری ایران ، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیشتر از آنکه متولی و حامی تاسیسات گردشگری باشد به صورت عام خود را متولی سفر برای همه اقشار جامعه میداند در شرایطی که اگر تاسیسات گردشگری وجود نداشته باشند، مردم هم نمیتوانند به سفر بروند. وی در پایان گفت: چرا همیشه مسائل یک طرفه بوده است و از ما خواستهاند پاسخگوی مردمی باشیم که مشکلات اقتصادی اجازه نمیدهد به سفر بروند؟ این سازمان تا این لحظه چقدر تلاش کرده تا مشکلات تاسیسات گردشگری را حل کند؟ چرا این سازمان به عنوان متولی سفر در کشور برای حل مشکلات ریشهای وارد عمل نمیشود؟
ایجاد شده: 19/آبان/1397 آخرین ویرایش: 19/آبان/1397 اخبار داخلی