نتایج جستجو...
میزبانی زمانی تحقق می‌یابد که مسافری وجود داشته باشد / ضریب اشغال هتل‌های جزیره قشم زیر 20 درصد است

میزبانی زمانی تحقق می‌یابد که مسافری وجود داشته باشد / ضریب اشغال هتل‌های جزیره قشم زیر 20 درصد است

رئیس جامعه هتلداران جزیره قشم با اشاره به مهمترین مشکلات صنعت هتلداری و فعالان این حوزه، اظهار داشت: کمبود مسافر در نیمه نخست سال باعث تعلیق و تعطیلی برخی از مراکز اقامتی شده است. بیش از سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط هتلداران انجام شده است که در این شرایط اقتصادی نه تنها بازخورد سرمایه را ندارند بلکه به نوعی هتلداری نیز به حداقل‌های خود رسیده است. به گزارش هتل‌نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس جامعه هتلداران جزیره قشم، ابراز داشت: سعی کرده‌ایم با تعداد هتل‌های فعال در سطح جزیره قشم، پاسخگوی تمامی اقشار و مسافران کشور باشیم ولیکن میزبانی زمانی تحقق می‌یابد که مسافری وجود داشته باشد. هم‌اکنون با کمبود مسافر مواجه هستیم و باید برای جذب بیشتر مسافران به جزیره قشم، تدابیری اندیشیده شود. "عبدالباسط رضوانی" نرخ بالای بلیط هواپیما و هزینه‌های بالای سفر را مهمترین مشکلات صنعت گردشگری و هتلداری جزیره قشم دانست و گفت: در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌ها کمتر از 20 درصد است و بسیاری از هتل‌ها با تخفیف 60 درصدی پذیرای مسافران هستند. "رضوانی" تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد قشم، ایرلاین اختصاصی ندارد و ایرلاین "قشم ایر" نیز مختص این جزیره نیست و به همین دلیل سفر گردشگران به جزیره قشم با هزینه‌های بالایی مواجه است. وی با اشاره به فعالیت 80 مرکز اقامتی اعم از هتل‌، هتل‌آپارتمان، میهمان‌پذیر و خانه‌هاd مسافر در سطح جزیره قشم، تاکید کرد: با تبلیغات می‌توانیم گردشگران زیادی را به این جزیره بیاوریم که نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه در این زمینه تاثیرگذاران است. رئیس جامعه هتلداران جزیره قشم، فعالیت خانه‌های شخصی را یکی دیگر از مشکلات هتلداران دانست و افزود: این خانه‌ها در طول سال فعالیت دارند و افزایش چند برابری آنها باعث ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی شده است که امیدواریم با این پدیده، کارشناسی‌تر برخورد شود. سوئیت‌ها و خانه‌های شخصی یک معضل اجتماعی در کل کشور است. "عبدالباسط رضوانی" تصریح کرد: متاسفانه هزینه‌های زیادی بابت پروانه ساخت، خریداری زمین، انشعابات آب و برق و مالیات‌های سالیانه از هتلداران دریافت می‌شود و همه این عوامل باعث می‌شود تا جامعه هتلداری جزیره قشم رونق چندانی نداشته باشد. رئیس جامعه هتلداران جزیره قشم در پایان با اشاره به تعامل خوب این تشکل با سازمان میراث فرهنگی از همکاری با بخش‌های دیگر خبر داد و گفت: بخش اقامتی توانسته با ارگان‌های برگزارکننده برنامه‌ها و همایش، ارتباط خوبی برقرار کند و در سطح جزیره همکاری‌های لازم را بعمل آورد.

ایجاد شده: 25/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 25/خرداد/1398     اخبار داخلی
چه خطرهايي در خانه داري وجود دارد؟

چه خطرهايي در خانه داري وجود دارد؟

از عوامل مهم که موثر در جراحات و صدمات حاصل از حرکت هاي زياد و سنگين بدني (RMI) هستند مي توان به اين موارد اشاره کرد: کارهاي سنگين بدني و بلند کردن اشياي سنگين که بيشترين ضرر را براي کمر دارد. حرکات شديد و سنگين قسمت هاي فوقاني بدن که موجب ناراحتي گردن، شانه و دست ها مي شود. در اين ميان محدوديت جا نيز کارگران را در حالت نامناسبي از ايستادن و حرکت کردن قرار مي دهد که عبارتند از: ايستادن يا راه رفتن اشتباه، خم و راست شدن زياد، قوز کردن، زانو زدن، کشيدن بيش از حد بدن و... يک خانه دار هنگام تميز کردن يک اتاق، موقعيت بدني خود را هر 3 ثانيه عوض مي کند. اگر فرض کنيم که ميانگين زمان تميز کردن براي هر اتاق 25 دقيقه باشد مي توانيم محاسبه کنيم که يک خانه دار به طور تقريبي 8000 حرکت بدني متفاوت را در هر شيفت کار خود دارد که به آن حرکات شديد آن هم در موقعيت بدني نامناسب مانند بلند کردن تشکها، تميز کردن کاشي و سراميک و جارو کشيدن در هر نوبت را هم بايد اضافه کنيم. خانه داري از نظر بدني بسيار طاقت فرسا و خسته کننده است که مي توان آن را جزو کارهاي سنگين طبقه بندي کرد و کارهاي سنگين در هر دقيقه تقريبا 4 کيلو کالري انرژي نياز دارد.

ایجاد شده: 22/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 22/خرداد/1398     خانه داری
فعالیت غیرمجاز برخی سامانه‌های اقامتی مانند غده سرطانی است / دولت توان مقابله با این مافیا را ندارد

فعالیت غیرمجاز برخی سامانه‌های اقامتی مانند غده سرطانی است / دولت توان مقابله با این مافیا را ندارد

رئیس جامعه هتلداران استان یزد با انتقاد شدید از فعالیت سامانه‌های غیرمجاز اقامتی در کشور، اظهار داشت: این سامانه‌ها که به پشتوانه خانه‌مسافرهای غیرمجاز شکل گرفته‌اند، منجر به جابجایی اعداد و ارقام بزرگی در صنعت هتلداری کشور شده‌اند و متاسفانه مانند غده‌های سرطانی روز به روز نیز بزرگتر شده و تمام منافع این صنعت را در می‌نوردند. به گزارش هتل‌نیوز و به نقل از خبرگزاری ایسنا، رئیس جامعه هتلداران یزد به عدم مقابله دولت با سامانه‌های غیرمجاز اقامتی، اشاره کرد و ابراز داشت: تبلیغات گسترده و گران‌قیمتی از سوی این سامانه‌ها برای جذب گردشگران انجام شده ولیکن تاکنون هیچ اقدامی با این فعالیت‌ها صورت نگرفته است و گویا دولت نیز توان مقابله با این قشر که تحت حمایت گروه‌های مافیایی محلی اداره می‌شوند را ندارد. "سید امیر ناصر طباطبایی" گفت: سامانه‌های غیرمجاز اقامتی تحت نظارت هیچ ارگان دولتی مانند اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی استان نیستند. "طباطبایی" افزود: مشکلات مربوط به فعالیت خانه‌های مسافر غیرمجاز با واگذاری مسئولیت این بخش به یک شرکت خصوصی به وجود آمد و به دلیل اینکه ایم شرکت نتوانست این حوزه را ساماندهی کند، سامانه‌های غیرمجاز اقامتی نیز به وجود آمدند و تقویت شدند. رئیس جامعه هتلداران استان یزد در ادامه با گلایه از عدم برخورد قانونی با خانه‌های مسافر غیرمجاز، گفت: این اقامتگاه‌ها بر خلاف تصور موجود و آنچه در تبلیغات در خصوص قیمت و مزیت‌های فعالیتشان مطرح می‌شود، ارزان‌تر از مراکز اقامتی رسمی حتی هتل‌های ستاره‌دار نیز نیستند. وی افزود: پذیرش بدون دریافت شناسنامه، برخورداری از سیستم دریافت شبکه‌های ماهواره‌ای، عدم نظارت بر ورود و خروج میهمانان و دیگر موارد از این دست، دلیل جذاب بودن خانه‌های مسافر غیرمجاز است. وی ادامه داد: خانه‌های مسافر غیرمجاز به هیچ وجه خواستار ثبت و ورود به حریم قانونی نیستند و به نوعی از قانون و سیستم‌های نظارتی گریزانند. رئیس جامعه هتلداران استان یزد در پایان گفت: خانه‌های مسافر غیرمجاز از پرداخت هزینه‌هایی مانند مالیات، عوارض، حق کارگر و همچنین تبعیت از اصالت و قوانین اسلامی و اخلاقی کشور، فارغ هستند و به همین دلیل منافع زیادی را از صنعت درآمدزای اقامت کسب می‌کنند که لازم است دستگاه قضایی برای برخورد با این وضعیت ورود پیدا کند.

ایجاد شده: 22/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 22/خرداد/1398     اخبار داخلی
ورود رسمی گروه هتل‌های Marriott به بازار خانه‌های اجاره‌ای

ورود رسمی گروه هتل‌های Marriott به بازار خانه‌های اجاره‌ای

به گزارش سرویس اخبار خارجی هتل‌نیوز و به نقل از بازار هتل، گروه هتلداری Marriott به عنوان بزرگترین گروه هتلداری جهان با دارا بودن بیش از هفت هزار هتل در سراسر دنیا با راه‌اندازی پرتالی ویژه یکصد مقصد به طور رسمی به بازار خانه‌های اجاره‌ای یا Homesharing وارد شد. گروه هتل‌های بین‌المللی Marriott با 91 سال سابقه و با همکاری شرکت انگلیسی Hostmaker این طرح را ابتدا تنها برای 200 خانه مورد آزمایش قرار داد و هم‌اکنون پس از موفقیت طرح پایلوت، قصد دارد با راه‌اندازی پرتالی به نام Homes & Villas by Marriott International وارد رقابت و جنگ عملی با بزرگان این بازار مانند Airbnb و HomeAway شود. گروه هتلداری Marriott در این طرح، گستره انتخاب‌های خود را به بیش از یکصد مقصد از آمریکا و اروپا تا دریای کارائیب و آمریکای لاتین رسانده است و در حال حاضر مقاصدی مانند ساحل آمالفی در ایتالیا، دریاچه شمالی Tahoe در کالیفرنیا، سنت تروپز در فرانسه و سن بارتز در آمریکای شمالی را پوشش می‌دهد که پیش از این در آن حضور نداشته است. علاوه بر تنوع انتخاب مقاصد، گروه هتلداری Marriott در اجرای این طرح موضوع تنوع اماکن اقامتی را نیز در دستور کار قرار داده و دایره انتخاب‌های مشتریان خود را به قلعه‌ها، خانه‌های ساحلی، آپارتمان‌های شهری و خانه‌های برون شهری، گسترش پیدا کرده است. علاوه بر این، مزیت بارز اجرای این طرح برای اعضای باشگاه وفاداری Marriott این است که می‌توانند با رزرو یکی از دو هزار خانه‌ای که در برنامه گنجانده شده از همان مزایای رزرو یکی از هتل‌های این برند برخوردار شوند. گروه هتل‌های Marriott پس از اجرای طرح آزمایشی به صورت پایلوت، دریافت که نزدیک به 90 درصد از میهمانان از اعضای باشگاه مشتریان وفادار هستند و 75 درصد از این تعداد نیز سفرهای تفریحی با خانواده و دوستان را در برنامه خود قرار داده بودند. همچنین مشخص شد که طول مدت اقامت میهمانان در این طرح با میانگین 5.1 روز تقریبا سه برابر طول مدت اقامت در هتل‌هاست و از نظر کمیت نیز هر میهمان به طور میانگین بیش از دو اتاق رزرو کرده است. گروه هتلداری Marriott برای مدیریت خانه‌های اجاره‌ای قصد دارد تا از سیستم اعطای حق مدیریت به شرکت‌های همکار در پروژه استفاده کند. هر یک از شرکت‌ها در قبال پرداخت مبلغی، عهده‌دار مدیریت خانه‌ها در تمامی مراحل، پیش از ورود تا تحویل و پاکیزگی البته بر اساس استانداردها و خواسته‌های Marriott خواهند بود.  شرکت‌های همکار برای اجاره این خانه‌ها می‌توانند به طور مستقل اقدام به راه‌اندازی کانال فروش نمایند یا وارد همکاری با سایر فعالان بازار شوند ولیکن استفاده از مزایای باشگاه وفاداری برای مشتریان Marriott در قبال اجاره این خانه‌ها، تنها در زمانی ممکن خواهد بود که خانه مورد نظر را از طریق وب‌سایت این گروه هتلداری، رزرو کنند. با این وجود، اقدام جدید گروه هتلداری Marriott مبنی بر ورود به بازار خانه‌های اجاره‌ای به مذاق هتلداران این شرکت خوش نیامده است. یکی از هتلداران با انتقاد از سیاست جدید، گفته است: بسیاری از هتلداران با من در مخالفت با این اقدام تازه هم عقیده هستند. این گروه با ورود به بازارهای متنوع در حال نابود کردن کسب و کارهای نوپا و جوان است. وی همچنین گفت: اینکه این گروه همچنان در حال افزایش هتل‌های خود در بازارهایی است که از قبل حضوری پررنگ در آنها داشته به معنای سخت‌تر کردن کار هتلداران قبلی همان بازار برای سود بیشتر است.

ایجاد شده: 18/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 18/خرداد/1398     اخبار خارجی
نمایشگاه هتلداری، خدمات غذایی و نوشیدنی - میانمار

نمایشگاه هتلداری، خدمات غذایی و نوشیدنی - میانمار

به گزارش هتل‌نیوز ، ششمین دوره نمایشگاه هتلداری، میهمان‌نوازی و صنایع غذایی میانمار طی روزهای 5 تا 7 ژوئن امسال ( 15 تا 17 خردادماه ) با حضور تمامی ذی‌نفعان اصلی و رهبران صنعت غذا و میهمان‌نوازی این کشور در مرکز نمایشگاهی ME برگزار شد. نمایشگاه‌های UPM مدت‌هاست که با برگزاری 18 رویداد نمایشگاهی در قاره آسیا به عنوان شاخصی برای تعیین استانداردهای مواد غذایی، نوشیدنی و میهمان‌نوازی به حساب می‌آیند. در این نمایشگاه سه روزه، مجموعه‌ای از محصولات و فرآورده‌های غذایی و نوشیدنی، خدمات و ملزومات پذیرایی و همچنین تجهیزات و اقلام مورد نیاز آشپزخانه، مراکز پذیرایی و اقامتی به نمایش گذاشته شد. برگزاری جلسات، نشست‌ها، مسابقات و سمینارهای آموزشی با حضور خریداران ارشد و تصمیم‌گیرندگان اصلی از دیگر برنامه‌های برگزار شده در این نمایشگاه بود. رشد 450 درصدی تعداد اتاق‌های هتل در میانمار طی پنج سال گذشته منجر به گرایش این کشور به تکنولوژی‌های جدید و محصولات با کیفیت، رشد اقتصادی شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی شده است.

ایجاد شده: 18/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 26/خرداد/1398     رویدادها و نمایشگاه‌ها
خانه مسافر نیاز جامعه گردشگری و تلاش برای حذف آن، ناموفق است

خانه مسافر نیاز جامعه گردشگری و تلاش برای حذف آن، ناموفق است

به گزارش هتل‌نیوز ، کارشناس مسئول واحدهای اقامتی و پذیرایی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان به ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت خانه‌های مسافر در این استان پرداخت و اظهار داشت: بحث خانه‌مسافر با خانه‌های استیجاری که غیرقانونی محسوب می‌شوند، متفاوت است. "کامران هارونی" با اشاره به تشکیل کمیته استانداردسازی و ساماندهی خانه‌های مسافر و تعیین اعضای آن، ابراز داشت: تمام تلاش اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، ممانعت از بروز ضرر و زیان به هتل‌ها و میهمان‌پذیرها بوده است. "هارونی" ادامه داد: خانه‌مسافرها به صورت سازماندهی شده، نیاز جامعه گردشگری کشور است و هر گونه تلاش برای حذف آنها، ناموفق است. وی همچین به راه‌اندازی سامانه خانه‌مسافر، اشاره کرد و گفت: مسافران و گردشگران می‌توانند با مراجعه به این سامانه، اطلاعات لازم در خصوص اقامتگاه‌های مورد نیاز برای سفر را کسب کنند. هدف اصلی این سامانه معرفی اقامتگاه‌های قانونی، دارای مجوز و ایجاد دسترسی آسان برای مسافران است زیرا متاسفانه سامانه‌های رزرواسیون به شکل غیرقانونی، واحدهای غیرمجاز را تبلیغ می‌کنند و به جذب مسافر اقدام می‌ورزند. کارشناس مسئول واحدهای اقامتی و پذیرایی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر هتل‌ها در مرکز شهر اصفهان، متمرکز و برخی از شهرستان‌ها فاقد هتل هستند، خانه‌های مسافر به دلیل دسترسی بیشتر و قیمت مناسب‌تر در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند. وی مخاطب هتل‌ها با سایر مراکز اقامتی را متفاوت دانست و گفت: هدف نهایی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، رفاه حال گردشگران است و در این راستا تا جایی که امکان دارد باید به نیازهای اقشار مختلف پاسخ داده شود. با ساماندهی منسجم و دقیق خانه‌های مسافر می‌توان نیاز جامعه هتلداران و میهمان‌پذیران را تامین کرد و همچنین در جهت رفاه حال گردشگران گام برداشت. "کامران هارونی" تصریح کرد: خانه‌مسافر نیاز جامعه گردشگری است و باید در جهت ساماندهی این مراکز و برچیدن خانه‌های استیجاری غیرقانونی اهتمام ورزید تا چرخ‌های صنعت گردشگری و صنعت هتلداری در مسیر درست بچرخد. وی در پایان در رابطه با فعالیت واحدهای اقامتی تحت عنوان هاستل، گفت: در مصادیق 16 گانه واحدهای اقامتی از هتل، میهمان‌پذیر، بوم‌گردی و خانه‌مسافر نام برده شده است ولیکن واحدهای دارای مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند برای جذب گردشگران خارجی از عنوان هاستل استفاده کنند.

ایجاد شده: 13/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 13/خرداد/1398     اخبار داخلی
جامعه هتلداران متولی اصلی مراکز اقامتی در کشور است / خانه‌های استیجاری باید به جامعه هتلداران ایران واگذار شوند و با قوانین هتلی کار کنند

جامعه هتلداران متولی اصلی مراکز اقامتی در کشور است / خانه‌های استیجاری باید به جامعه هتلداران ایران واگذار شوند و با قوانین هتلی کار کنند

مجوز مربوط به نظارت و ساماندهی خانه‌های مسافر طی سال‌های گذشته با وجود مخالفت جامعه هتلداران ایران، یکبار به شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی اعطا شد که آنها نیز این مجوز را به صورت دست دوم به یک شرکت مجری دیگر واگذار کردند.  این طرح در شهرهای مختلف کشور توسط این شرکت اجرا شد که البته زیاد هم موفق نبود زیرا قرار بود این شرکت خانه‌های مسافر را ساماندهی و با مراکز غیرمجاز برخورد کند ولیکن متاسفانه به محلی برای دریافت پول از واحدها و صدور مجوز فعالیت، تبدیل شد. جامعه هتلداران ایران در زمان فعالیت جناب آقای "محب خدایی" به عنوان معاون گردشگری، پیگیری‌های لازم را انجام داد. معتقدیم اگر نام خانه‌های مسافر به عنوان یکی از انواع تاسیسات گردشگری در آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، نرخ‌گذاری و درجه‌بندی، ذکر شده است؛ بایستی ساماندهی، کنترل، نظارت و صدور مجوز برای این دسته از تاسیسات گردشگری نیز به جامعه هتلداران ایران به عنوان متولی اصلی مراکز اقامتی در کشور، واگذار شود. تصمیم‌گیرنده اصلی در خصوص این موضوع شخص ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. با روی کار آمدن جناب آقای "تیموری" به عنوان معاون گردشگری نیز پیگیری و نامه‌نگاری‌های لازم در این خصوص انجام شده است ولیکن متاسفانه مطلع شدیم که این مجوز برای شرکت مادر تخصی ایرانگردی و جهانگردی تمدید شده است.  در شرایط موجود که تعداد گردشگران در تمامی شهرها و استان‌های کشور از جمله گردشگران فرهنگی و تاریخی شهرهایی مانند کرمان، اصفهان و یزد به شدت کاهش یافته است، فعالیت خانه‌های مسافر نیز مزید بر علت شده و صنعت هتلداری کشور را تحت تاثیر قرار داده و عرصه را برای فعالان این حوزه تنگ‌تر کرده‌اند. در استان‌ها شمالی مانند گیلان و مازندران، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به دلیل فعالیت خانه‌های مسافر دچار بحران شده و هتل‌ها عملا ورشکست شده‌اند. در سایر استان‌ها نیز ادارات کل به صورت خودسرانه و بدون هیچ قاعده مشخصی اقدام به صدور مجوز می‌کنند. خانه‌های استیجاری باید ساماندهی شوند و با قوانین هتلی کار کنند. این مراکز در حال حاضر قوانین موجود در هتل‌ها را دور می‌زنند و آزادی‌هایی را به مسافران ارائه می‌دهند که در هتل‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر محدودیت‌ها و هزینه‌های دیگر مانند بیمه، مالیات، اماکن و ... که مراکز اقامتی قانونی مانند هتل‌ها دارند را ندارند. آزادی‌های موجود در خانه‌های مسافر، عواقب اجتماعی بسیاری دارد که بارها در جلسات امنیتی و انتظامی استا‌ن‌ها مطرح شده است. سید امیر ناصر طباطبایی - رئیس جامعه هتلداران استان یزد

ایجاد شده: 1/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 1/خرداد/1398     مقالات و یادداشت ها
آیا اساسا صدور مجوز فعالیت برای خانه‌های مسافر لازم است؟ / تصدی‌گری در صدور مجوز، فراهم‌آورنده فضای رانت و محدودیت رقابت سالم است

آیا اساسا صدور مجوز فعالیت برای خانه‌های مسافر لازم است؟ / تصدی‌گری در صدور مجوز، فراهم‌آورنده فضای رانت و محدودیت رقابت سالم است

به نظر من قبل از پرداختن به این سوال و یافتن راه حل، ابتدا بایستی به تحلیل صورت مسئله بپردازیم. همچنین قبل از مشخص نمودن سازمانی برای سرپرستی و صدور مجوز خانه‌مسافر به این موضوع بپردازیم که آیا اساساً صدور مجوز فعالیت برای چنین کسب و کارهایی لازم است یا خیر! موضوع مطرح شده قرار است پاسخگوی چه نیازی باشد، چه عارضه یا معضلی از خانه‌های مسافر یا سایر اقامتگاه‌های گردشگری را مرتفع خواهد کرد و صدور مجوز، کنترل، نظارت و قرار گرفتن تحت تکفل یک سازمان بر اساس کدام الگوی موفق و برنامه کارشناسی شده، انجام خواهد شد؟ آیا اهداف یاد شده قرار است به بهبود عملکرد و بالا رفتن کیفیت خدمات و کارایی خانه‌های مسافر کمک کند یا فعالیت آنها را محدود نماید؟ آیا اهداف یاد شده سهولت در شروع به کسب و کار را برای خانه‌های مسافر تسهیل می‌کند یا فرایند آن را پیچیده‌تر و محدود می‌سازد؟ لزوم اخذ مجوز برای کسب و کارهایی که در حوزه خدمات عمومی فعالیت می‌کنند، چیست؟  مجوزهای صادر شده توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف طی چهار دهه گذشته تا چه حد در ساماندهی، تثبیت و رشد ضابطه‌مند مشاغل در حوزه‌های مختلف، مفید بوده‌اند؟ نقش و نتیجه عملکرد نظارتی اینگونه سازما‌ن‌ها در رشد، توسعه و ایجاد فضای رقابت سالم اقتصادی مبتنی بر اقتصاد آزاد، چگونه بوده است؟ تصدی‌گری در صدور مجوز، فراهم آورنده فضای رانت و محدودیت در رقابت سالم است. نمونه‌های متعددی را می‌توان مثال زد که سازمان مطبوع به بهانه‌های مختلف مانع صدور مجوز برای سرمایه‌گذاری جدید شده است که فارغ از دلیل آن، مغایر با شرایط فعالیت در اقتصاد آزاد است. کشورهای موفق در صنعت توریسم با اقامتگاه‌هایی در این سطح چگونه رفتار می‌کنند؟ خاطرنشان می‌سازم که شروع چنین فعالیت‌هایی در کشورهایی که در رتبه‌بندی سهولت کسب و کار جهانی “Ease of Business” در سطوح بالا قرار دارند از جمله گرجستان، نیاز به کسب مجوز از هیچ سازمانی ندارد و کارآفرین و سرمایه‌گذار تنها ملزم به اخذ کد اقتصادی یا ثبت شرکت و رعایت الزامات و استانداردهای تعریف شده از طرف سازمان‌های ناظر بر عملکرد مانند سازمان بهداشت می‌باشند. حتی تائید هویت اینگونه اقامتگاه‌ها توسط مراجعی مانند TripAdvisor و Airbnb صورت می‌گیرد که هیچگونه وابستگی دولتی و رسمی ندارند و به مرور اعتبار خود را در جامعه کسب کرده‌اند.  چنانچه مطلع هستید، ارزیابی عملکرد و خدمات در اینگونه مراجع به بهترین نحو و به صورت خودجوش از طریق نظرسنجی و اشتراک‌گذاری تجربه گردشگران و استفاده‌کنندگان خدمات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تخصصی صورت می‌گیرد. آخرین و مهمترین سوال اینکه نقش صاحبان مشاغل خانه مسافر در نظرسنجی و تصمیم‌گیری چیست؟ پیشنهاد بنده این است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به جای صدور مجوز، نظارت و کنترل، سامانه‌ای ایجاد کند تا صاحبان مشاغل و فعالان حوزه خانه‌مسافر اطلاعات خود را به صورت داوطلبانه برای احراز هویت و صحه‌گذاری و ثبت سابقه جهت ارزیابی و اعتبارسنجی در آن قرار دهند. در این صورت گردشگران در صورت نیاز می‌توانند برای اطمینان و آگاهی از سوابق به آن مراجعه نمایند. از سوی دیگر این سازمان برای بالابردن سطح کیفی خدمات اقامتگاه‌های کوچک و خانه‌های مسافر، مسئولیت کارشناسی، تحقیق، عارضه‌یابی، ارائه راهکار و آموزش را بر عهده گیرد و امکان گردش آزاد اطلاعات، ارائه آمار و اطلاعات دقیق از وقایع و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه را برای فعالان و سرمایه‌گذاران این بخش فراهم آورد. داریوش وطن‌پور - فعال اقتصادی 

ایجاد شده: 1/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 1/خرداد/1398     مقالات و یادداشت ها
خانه مسافر هیچگاه پایان نخواهد یافت / این موضوع معلول اقتصاد نابسامان و عدم نظارت آگاهانه است

خانه مسافر هیچگاه پایان نخواهد یافت / این موضوع معلول اقتصاد نابسامان و عدم نظارت آگاهانه است

خانه‌مسافر یا هر نوع فعالیت که با توجه به نیاز به وجود می‌آید و با تداوم نیاز، پایدار می‌گردد، هیچگاه پایان نخواهد یافت. حتی برخی مشاغل نابهنجار مانند کوپن فروشی، برخی واسطه‌گری‌ها، ارز فروشی کنار خیابان و ... که پدیده‌هایی کاملا مقطعی و وابسته به شرایط هستند نیز هرگز از بین نمی‌روند. این‌ها معلول اقتصاد نابسامان و عدم نظارت سیستم‌ها نه از ناتوانی بلکه آگاهانه و از نخواستن است. خانه‌مسافر یک موضوع حادث نیست بلکه پیشینه دیرینه دارد. در حقیقت باید گفت افزایش مسافرت‌ها و نیاز روزافزون مسافران به خدمات اسکان و پذیرایی و... باعث به وجود آمدن مشاغل پیشرفته گردشگری به اشکال مختلف هتل، مهمانپذیر، مسافرخانه و... شده است. همواره سطوحی از جامعه هستند که به دلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی، انگیزه شخصی، هدف‌های خاص و... اقبال بیشتری به بهره‌گیری از فضاهای غیر عمومی‌تر مانند خانه‌مسافر دارند و گروهی نیز به دلیل سرمایه اندک، نیاز معیشتی، فرار از تعرفه‌ها، حقوق قانونی دولتی و یا حتی اهداف خاص و پنهان و ... در امر سامان دادن مراکز اقامتی از این قبیل فعال می‌شوند. حال به تناسب شرایط، کم و زیاد خواهد شد. مهمترین بحث در مدیریت این قبیل فعالیت‌ها چنانکه برخی کارشناسان نیز اشاره کرده‌اند، ساماندهی و نظارت و قانونمند کردن آنهاست نه مقابله و حذف. در این نظام‌دهی، باید مساله مزیت‌های هر بخش در فضای رقابتی و باز کردن میدان انتخاب مصرف کننده مد نظر قرار گیرد تا هم فعالان و هم مصرف‌کنندگان در چارچوب موازین قانونی، رفتار کنند. با هر آنچه خارج از روال قانون باشد باید قاطعانه و به شدت برخورد گردد. برای مثال شهرداری در مورد ساخت و ساز غیر قانونی، حکم قلع و قمع دارد. به نظر من، اصلی‌ترین عامل بروز مشکل و نابسامانی در اینگونه موارد، تمایل گروهی از افراد به انحصار به جای پذیرفتن واقعیت اقتصاد بازار و ایجاد رقابت در فضای کسب و کار است. اقتصاد دولتی که بزرگترین رانت را برای کارفرمای بزرگ ایجاد کرده، فعالان بخش خصوصی را نیز به جای تلاش به بروز خلاقیت‌ها و ایجاد مزیت‌های رقابتی و تولید برند و جلب و جذب سهم بیشتر از بازار، شایق به حذف رقیب و ایجاد مونوپل و تک بازار کرده است. متولیان سیاست‌گذاری باید تلاش کنند اولا دولت در بازار کمرنگ شود ( سیاست‌گذار و ناظر باشد نه فروشنده و کارفرما ) و ثانیاً موازین و ضوابط را به نحوی تنظیم کنند که هتلدار در قبال خانه‌مسافر احساس نگرانی، تهدید و رقابت نکند.  هتل، تاسیسات پیشرفته گردشگری، مجهز، مدرن و با قابلیت ارائه خدمات انبوه است که مصرف‌کننده و مشتری خاص خود را دارد و باید دارای ساز و کار بازاریابی سیستماتیک، پویا و پیشرفته باشد. هتل به تناسب قابلیت ارائه خدمات متنوع سطح عالی از قبیل پذیرش هیات‌های عالی رتبه سیاسی، اقتصادی، علمی، هنری، ورزشی و... و نیز داشتن فضاهای لازم برگزاری برنامه‌هایی با موضوعات مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و... با حجم زیاد افراد و شرکت‌کنندگان، باید معطوف به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سطح عالی خدمات گردشگری باشد. یک هتل با سیستم بسته، طبعاً کامیابی و موفقیت لازم را نخواهد یافت. خانه‌مسافر هم در سطح خود، ممکن است مقبولیت لازم را برای مشتری خود داشته باشد. اما خانه‌مسافر ارائه خدمات در سطح خرد است. اندیشه رقابت دو بنگاه اقتصادی کلان و خرد، چندان موجه به نظر نمی‌رسد. البته تاثیر گسترش خانه‌مسافر را در سطوح پائین‌تر مانند مهمانپذیرها و یا واحدهای اقامتی تا درجه دو را می‌توان ارزیابی کرد.  در بازار باید مزیت رقابتی ایجاد کرد و سپس با اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب، مصرف‌کننده متناسب با مزایای مورد انتظار به مراکز خدمات مورد نظر کشش خواهد یافت. علی شعبانی - کارشناس گردشگری 

ایجاد شده: 31/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 31/اردیبهشت/1398     مقالات و یادداشت ها
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...