نتایج جستجو...
آشیانگردی

آشیانگردی

آشیانگردی معادلی برای واژۀ  Staycation  که برگرفته از دو واژۀ “stay” و “vacation”  در زبان انگلیسی است که در فارسی معادل »اقامت « و »تعطیلات « می باشد.  واقعیت این است هنوز واژه ای رسمی از سوی فرهنگستان برای این مفهوم مشخص نشده است. اخیرا بنده با مشارکت همکار و دوست عزیزم خانم دکتر مرضیه بختیاری در حال انجام پژوهشی در این حوزه هستیم که امیدوارم این پژوهش بتواند بینش های جدید و ارزشمندی برای صنعت گردشگری ایجاد نماید. از آنجا که نیاز داشتیم واژه ای معادل برای این مفهوم بیابیم از نظر خبرگان و اساتید این حوزه بهره مند شدیم .برای یافتن معادل مناسب برای این مفهوم از گروه «اندیشه سرا» ی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران کمک گرفتیم. مفاهیمی همچون«گردشگری بومی، گردشگری محلی، نزدیک گردی، گردشگری نزدیک، مسافرت یک روزۀ داخلی، میهن گردی، پیراگردی ، گردشگری داخلی، سفر نمایی، خانه مانی، حوالی گردی و زادگاه گردی» پیشنهاد گردید که بنا به نظر ارزشمند پروفسور نظام الدین فقیه و تایید غالب فرهیختگان واژه » آشیانگردی« را معادل واژۀ  Staycation در نظر گرفته ایم. مفهوم «آشیانگردی» ، اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط تری مسی به کار برده شده و تعاریف و نامهای مختلفی برای آن موجود است؛ از جمله تعریف یساویچ در سال ۲۰۱۰ که آن را سفری حداقل با یک اقامت تفریحی شبانه در شعاع ۵۰ مایلی خانه معرفی نمود که البته محل زندگی فرد را نیز شامل میشود. در واقع هدف این نوع گردشگری آشنایی با محیط و فرهنگ پیرامون یک فرد در طول تعطیلات با استفاده از جاذبه های گردشگری موجود در محیط زندگی و فعالیتهای روزمرۀ وی به فعالیتهای آرامش بخش و تفریحی می باشد. این نوع گردشگری یک مفهوم نسبتاً ناشناخته است و کمتر در تحقیقات و مقالات دانشگاهی دیده شده است و می توان گفت هنوز وارد ادبیات داخلی ما نشده است. مثال هایی از فعالیت های آشیانگردی را نام ببرید : هر آنچه که فرد در سفرهای دور انجام می دهد در آشیانگردی هم صورت میپذیرد اما با این تفاوت که در محیط زندگی فرد شکل میگیرد. به طور کلی هر تغییر در فعالیت های روزمره که فرد با هدف کسب آرامش و تفریح انجام می دهد را شامل می شود مثلاً :  فاصله گرفتن از فضای مجازی و اخبار که به طور روزمره به آنها می پرداختید و تمرکز روی خود و افراد مهم در وزندگی گذران وقت در فضای باز و طبیعت اطراف  برنامه ریزی برای فعالیت ها و تمرینات ورزشی که همیشه انجام آنها را در سر داشته اید مانند پیاده روی دوچرخه سواری نرمش و ورزش در پارک  تجربه اردو و شب مانی در مکانی مناسب و تماشای ستارگان، اقامت در هتلها و اقامتگاههای اطراف محل زندگی رفتن به تئاتر جشنواره ها کنسرت های موسیقی و فعالیت های هنری و جذاب  فواید این مدل گردشگری و تفریحی چیست؟  مطالعات نشان داده حس لذت تفریح و رفاه (welbeing)  درافراد مورد آزمایش که کارمندانی بودند که آخر هفته را در منزل به استراحت و تفریح و فراغت از کار و مسئولیت سپری کردند،  تفاوت چندانی با سفر دور ندارد .  در آشیانگردی ، تفریح و تجدید قوا با صرف زمان و هزینه ی اندک می تواند کیفیت مطلوب و آرامش خاطر برای شهروندانیک منطقه به بار آورد و  از طرفی این مدل گردشگری با افزایش میزان تقاضا موجب توسعه و رونق صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن در منطقه می گردد. به عبارتی « جامعۀ محلی برای جامعۀ محلی». آیا آشیانگردی در بحران کرونا کارکردی داشته و هتل ها چه نقشی در این بین دارند؟ این سوال را من با مثالهایی از چند کشور و مقصدهای گردشگری پاسخ می دهم ؛ اسلوونی دولت اسلوونی با مشاوره کارشناسان و دانشمندان، کوپنهای اقامتگاهی را معرفی کرد که بر اساس آن، هر شهروند یک کوپن به ارزش ۲۰۰ یورو دریافت کرد. از طریق این طرح ، دولت ۳۵۰ میلیون یورو برای آشیانگردی به ساکنان یارانه پرداخت نمود. نتایج اولیه مثبت اعلام شد. در هفت هفتۀ  اول ، تقریباً ۱۵ ٪از کوپنها استفاده شد. نمایندگان صنعت گردشگری اسلوونی از این استراتژی راضی هستند چراکه در شرایط بحران کرونا پیش بینی می شد این صنعت با ۷۰ ٪افت برای سال ۲۰۲۰ مواجه باشد که با کاربرد این استراتژی این رقم به ۴۰ ٪رسید. سنگاپور نمونه ی دیگر، کشور سنگاپور است.مردم سنگاپور به شدت به تفریح و مسافرت علاقمندند در شرایط حال حاضر با توجه به بحران کرونا و بسته شدن مرزهای بین المللی، مردم جهت برآوردن نیاز خود به تفریح و گردش این سبک گردشگری را تجربه کردند.  در این طرح دولت و جامعه محلی با مشارکت، موجب رونق و بازگشایی ۶۵ تا ۷۰ درصد هتل ها شدند. بعلاوه در راستای این طرح ، فعالیتهای گوناگون مانند رستوران، جلسات یوگا، برنامه های پیوند خانوادگی، شنا، کلاسهای آشپزی، آبگرم و...از جانب هتلها برای خانواده ها فراهم گردید. هنگ کنگ در هنگ کنگ نیز دولت با کمک بخش خصوصی بازار تبلیغاتی خود را با ساخت چند ویدیوی جذاب با آهنگ های محبوب و با محوریت شهر و جاذبه های دیدنی و معرفی رستورانها و سرآشپزهای معروف انگیزۀ گردشهای محلی و آشیانگردی را ایجاد نمود. برای تشویق مردم به گردش محلی، بسته های تخفیف و حمایتهای مالی و ارائۀ کارتهای اقامت در نظر گرفته شد.  چین چین نیز در جزیره ماکائو برای مقابله با رکود ناشی از کووید۱۹،کارزار تبلیغاتی وسیع مشتریان محلی را هدف قرار داده است و تبلیغات محلی با محوریت گردشگری نوپای «تعطیلات و غذا» (foodcation) که البته بیشتر بر اقامت در هتلهای محل زندگی افراد تمرکز دارد، صورت پذیرفت. آشیانگردی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟  بیراه نیست اگر بگوییم در فرهنگ ایرانی از دیرباز این نوع سفر و تفریح، با عنوان گردش وجود داشته است. همانطور که می دانیم محوریت مراسم و جشنهای ما از گذشته های دور (ملی و دینی)، منزل و طبیعت و پرداختن به خود و اطرافیان است. با داشتن این پیشینه و قرابت، و از سوی دیگر وجود پتانسیل های فراوان موجود در هر شهر ( تهران به تنهایی بیش از ۲۰۰۰ جاذبه دارد ) و منطقه ای،  قطعاً با برنامه ریزی های منسجم از سوی دولت ، شهرداری ها و صاحبان کسب و کارها، با رویکرد آشیانگردی، می توان رونق و شادابی را به شهرها و کسب و کارها آورده و هر منطقه را یک مقصد گردشگری برای مردم همان منطقه تعریف نمود. حتی پس از همه گیری کرونا با ابزار آشیانگردی  به عنوان یک استراتژی، برای رونق اقتصادی و توسعۀ عدالت اجتماعی گامی برداشت. ✍🏻 به قلم س. مفخمی  ▫️  کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400     مقالات و یادداشت ها
ممنوعیت و جریمه‌های سفر در تعطیلات عید فطر

ممنوعیت و جریمه‌های سفر در تعطیلات عید فطر

با آغاز سیر نزولی کرونا در کشور و به منظور تثبیت این وضعیت، سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع اعلام شد. اما این ممنوعیت شامل سفر با وسایل حمل و نقل عمومی نمی‌شود و اقامت در هتل نیز محدودیتی ندارد. به گزارش هتل نیوز، بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد بین همه استان‌ها با خودرو شخصی از ساعت ۱۲ ظهر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۲ ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ممنوع است. سخنگوی این ستاد تاکید کرده که سفر از طریق هوایی و ریلی ممنوع نیست. علیرضا رییسی همچنین گفته که جریمه تردد در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است. برای شهرهای زرد که قبلا جریمه نداشتند، مصوب شد در این تعطیلات، ۵۰۰ هزار تومان جریمه درنظر گرفته شود. بنابراین تردد بین همه شهرها ممنوع است و اگر تخلفی صورت گیرد مشمول جریمه می‌شود. طبق آخرین اعلام این ستاد، درحال حاضر ۴۶ شهر در کشور قرمز و ۲۶۳ شهر نارنجی و ۱۳۹ شهر نیز زرد هستند. با توجه به شناسایی ویروس‌های جهش‌یافته در مناطق مختلفی از کشور، نظر ستاد ملی مقابله با کرونا بر این است که منع تردد یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای کنترل ویروس‌های جهش‌یافته در کشور است. وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرده که با توجه به اتصال شبکه‌های حمل و نقل ریلی و هوایی به برنامه «ماسک»، هیچ بیمار کرونایی نمی‌تواند با وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر برود، چون بلیتی به او فروخته نخواهد شد و اگر مسافری قرنطینه خود را بشکند، برای او پیامک هشدار ارسال می‌شود. این درحالی است که ایرج حریرچی ـ معاون وزارت بهداشت ـ در هفته‌های گذشته از سفر و تردد ۵۱ هزار مبتلا به کرونا خبر داده بود. اما وزیر راه در این‌باره گفته بر اساس ردیابی‌های صورت‌گرفته مسافران کرونایی عمدتا از شهرشان خارج نشده‌ و غالبا سفرهای درون شهری داشته‌اند. از سوی دیگر، هنوز ممنوعیتی برای سفر با تور به آژانس‌های مسافرتی ابلاغ نشده و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این‌باره مواضع و برنامه مشخصی را نیز اعلام نکرده است. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز  گفت که با وجود تصمیم ستاد ملی کرونا، اما هیچ نامه و بخشنامه‌ای در ارتباط با ممنوعیت سفر با تور به آژانس‌های مسافرتی ابلاغ نشده است. بنابراین اجرای تور از طریق دفاتر رسمی فعلا مشمول ممنوعیت نمی‌شود. با این حال، در تعطیلات گذشته که دستوری درباره ممنوعیت اجرای تور از مبدأ ابلاغ نشده بود، اما در برخی شهرها مانع اجرای تور شدند و اتوبوس بعضی گردشگران نیز از مسیر بازگردانده شد. مراکز اقامتی (شامل هتل، متل، مهمان‌پذیر، پانسیون و مشاغل مشابه) نیز با توجه به این‌که در گروه شغلی یک دسته‌بندی شده‌اند، منعی برای فعالیت به ویژه در تعطیلات پیش ‌رو نباید داشته باشند. جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ در این باره به گفت: در تعطیلات عید فطر، هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی باز هستند و ممنوعیتی شامل فعالیت آن‌ها نمی‌شود و پذیرش مسافر ادامه دارد. او اضافه کرد که درحال حاضر، در هیچ شهری با دستور استانی و یا ستاد کرونا، هتلی بسته نشده است، مگر این‌که تعطیلی خودخواسته باشد.  منبع | ایسنا

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
برجام و هواپیماهای نویی که به ایران می‌آیند

برجام و هواپیماهای نویی که به ایران می‌آیند

در پی پیشرفت مذاکرات وین بین ایران و کشورهای ۱+۴ و اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان هوانوردی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایرلاین‌ها، شرکت‌های هواپیمایی منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها هستند تا بتوانند هواپیماهای نو خریداری کرده و ناوگان خود را نوسازی کنند. به گزارش هتل نیوز، در پی از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین برای احیای برجام و پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ایرلاین ها مکلف به نوسازی ناوگان هستند و آماده ایم نسبت به تهیه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به نوسازی ناوگان شرکت های هواپیمایی اقدام کنیم. وی خاطر نشان کرد: تحریم ها باعث شده بود شرکت های سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاین های ایرانی دریغ کنند و تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار شده بود اما امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می شود همه شرکت های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند. در این راستا، مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی - در گفت و گویی اظهار کرد: نوسازی ناوگان هوانوردی بسته به نتیجه مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم ها است و همه شرکت های هواپیمایی مترصد این هستند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند. وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپیما در کشور داریم که نیاز به تعمیر و بهسازی دارند و بعضی از آن ها باید از رده خارج شوند و براساس مطالعاتی که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد و البته مطالعات انجام شده در دانشگاه امیرکبیر این نیاز را ۳۶۰ فروند اعلام کرده است که امیدواریم در هر صورت مذاکرات وین به نتیجه برسد و شرکت های هواپیمایی بتوانند نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: امیدواریم با تجربه ای که از برجام گذشته و قرارداد خرید هواپیما داریم در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بتوانیم با برنامه ریزی و تدبیر مناسب هواپیماهای خوبی بخریم و از این طریق ناوگان هوانوردی خودمان را نوسازی و بهسازی کنیم. اسعدی سامانی گفت: گرچه ساخت و تولید هواپیما در دنیا براساس سفارش انجام می شود و ممکن است ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات در نوبت کارخانه های بزرگ ساخت هواپیماهای مسافری قرار گرفته و چندین سال خرید و واردات آن ها طول بکشد اما می توانیم در مقطع فعلی و برای جبران کمبودهای موجود در این زمینه از هواپیماهای دست دوم و با سن پایین خریداری کنیم چرا که هم اکنون سن ناوگان ما بالاست و برخی از هواپیماهای مسافری کشور باید از رده خارج شوند. منبع | ایسنا

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
در اجرای طرح "گذرنامه سبز" منتظر اروپا نمی‌مانیم

در اجرای طرح "گذرنامه سبز" منتظر اروپا نمی‌مانیم

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تسنیم، کمیسیون اتحادیه اروپا چندی پیش طرح گواهی سلامت تحت عنوان «گذرنامه سبز» حاوی اطلاعاتی در مورد همه‌گیری کووید‌ـ‌19 از جمله واکسیناسیون یا آزمایش منفی کرونا برای تسهیل سفر در اتحادیه اروپا را تهیه کرده است و انتظار می‌رود تا قبل از تعطیلات تابستانی ارائه شود. این گواهی سلامت همچنین حاوی نتیجه آزمایش PCR یا آنتی‌ژن و یک سند مربوط به سطح آنتی‌بادی افراد بوده و برای تمام شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اعضای خانواده‌هایشان صادر خواهد شد. افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند امادر آنجا سکونت دارند و همچنین گردشگران خارجی که حق سفر به سایر کشورهای عضو این نهاد را دارند، می‌توانند این گواهی را دریافت کنند. همچنین شهروندان کشورهای ثالث نیز می‌توانند با اخذ این گواهی به اتحادیه اروپا سفر کنند. قرار است گواهی واکسیناسیون اتحادیه اروپا تا تابستان تهیه شود ولی پیش از این باید مورد تأیید پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا قرار بگیرد. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش امروز (سه‌شنبه) در سخنانی خواستار تسریع روند اجرای این طرح کمیسیون اروپایی شده آن را ضروری دانست. وی اعلام کرد که در اجرای این طرح نمی‌خواهد منتظر تصمیم اتحادیه اروپا بماند. از دهم تا 21 ماه جاری میلادی اولین طرح آزمایشی گذرنامه سبز بین برخی کشورهای اروپایی برگزار می‌شود که اتریش هم در آن شرکت خواهد کرد. در صورت موفقیت این طرح کشورهایی که در این طرح شرکت کرده‌اند می‌توانند وارد فاز عملیات واقعی شوند. کورتس در سخنان امروز خود تصریح کرد که تمایل دارد یک گذرنامه سبز یکنواخت و واحد در سراسر اروپا شکل گیرد. اتحادیه اروپا می‌خواهد طرح گذرنامه سبز را تازه در تابستان اجرایی کند و این برای اتریش خیلی دیر است. کورتس تأکید کرد که در این برهه زمانی توریسم اتریش باید از مدتها پیش به جریان افتاده باشد. صدراعظم اتریش اعلام کرد که در نشست اتحادیه اروپا که در روزهای جمعه و شنبه برگزار می‌شود برای اجرای سریع این طرح اروپایی تلاش خواهد کرد. صدراعظم اتریش ضمن ابراز امیدواری برای یافتن قواعد یکنواخت برای این منظور در اتحادیه اروپا در عین حال گفت: اما ما نمی‌توانیم منتظر اتحادیه اروپا بمانیم، این به‌مفهوم خسارت گسترده به بخش‌های فرهنگی و گردشگری است.

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
میانگین ضریب اشغال ۵۲٫۵ درصدی هتل‌های جزیره در سال ۹۹

میانگین ضریب اشغال ۵۲٫۵ درصدی هتل‌های جزیره در سال ۹۹

به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، "خسرو نشان" معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه شورای معاونان آن سازمان که با حضور حمیدرضا مومنی دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور عصر چهار شنبه ۱۵ اردیبهشت در مرکز همایشهای بین المللی کیش برگزار شد ، ضمن تشریح عملکرد مقایسه ای این معاونت در سال های ۹۸ و ۹۹ گفت: مقایسه ضریب اشغال هتل ها با رقم ۶۵٫۱ درصد در سال ۹۸ به ۵۲٫۵ درصد در سال ۹۹ کاهش یافته که نشانگر کاهش میزان ورود گردشگر به دلیل اعمال محدودیت ها در شیوع ویروس کرونا است. به گفته خسرو نشان آمارها نشانگر این است که شیوع بیماری کرونا تاکنون خسارت های زیادی را به کسب و کارهای حوزه گردشگری در سطح بین المللی وارد کرده ، و تقاضای گردشگری در سطح جهان بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با کاهش ۷۰درصدی مواجه بوده است. معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه این مطلب اظهار داشت: در این میان جزیره کیش با کاهش حدود ۲۷درصدی ورود مسافر و گردشگر شرایط خوبی را در این بازه زمانی سپری کرد و در مجموع چشم انداز اقتصادی گردشگری در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ چشم انداز بهتری خواهد بود. خسرو نشان تصریح کرد: آنچه که می تواند فرصت گردشگری در سال ۱۴۰۰ را بهبود دهد، امید به واکسیناسیون ۱۹-covid در سطح کشور است و در صورتیکه جزیره کیش در تامین واکسن ساکنان و گردشگران ورودی اقدام کند و پیشگام باشد سال درخشانی از نظر اقتصادی در حوزه گردشگری کیش شاهد خواهیم بود. وی با ارائه گزارشی از فعالیت های مدیریت های زیر مجموعه این معاونت اعم از مدیریت توسعه گردشگری، مدیریت نظارت بر خدمات و مراکز گردشگری، مدیریت بازاریابی و تبلیغات در خصوص تأسیسات گردشگری ایجاد شده سال ۱۳۹۹  از بهره برداری ۴ طرح تأسیسات مراکز اقامتی و تفریحی گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۱۲ هزار و دویست میلیارد ریال و اشتغال ۶۰۰ نفر و همچنین ۱۲ طرح تأسیسات مراکز پذیرایی با حجم سرمایه گذاری یک هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود ۱۰۰ نفر خبر داد. نشان همچنین در تشریح رویکردهای کلان معاونت گردشگری کیش بر مبنای سند راهبردی عنوان کرد: این معاونت اهتمام جدی جهت تحقق جایگاه کیش به عنوان مقصد اول گردشگری سیاحتی و رویداد محور کشور، کسب سهم مناسب از بازار گردشگران داخلی و کمک به اقتصاد ملی در جایگزینی مقصد کیش به جای مقاصد گردشگری خارجی برای ایرانیان را در دستور کار دارد. جایگزنی کیش و جزایر پیرامونی به عنوان یکی از مقاصد سفر در حوزه منطقه ای و بین المللی با تاکید بر ارتقاء مزیت های گردشگری کیش و توجه ویژه به کشور های پیرامونی و حوزه خلیج فارس و استفاده ازمزیت های برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک ایران و چین در منطقه آزاد از دیگر مواردی بود که معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد. خسرو نشان همچنین ارتقاء سطح خدمات و آموزش گردشگری و حرکت به سمت صدور دانش و متخصص گردشگری به سرزمین اصلی و کشور های منطقه را از دیگر برنامه های مد نظر این معاونت برشمرد. توسعه و ترویج انواع گردشگری موضوعی با توجه به زیر ساخت ها و ویژگی های اختصاصی جزیره کیش به ویژه  گردشگری در زمینه های ورزشی ، سلامت ، پزشکی ، دریا پایه ، نمایشگاهی ، فرهنگی و هنری ، تفریحی و اوقات فراغت، ارتقا جزیره کیش به عنوان شهری هوشمند ، خلاق و گردشگر پذیر با لحاظ تمامی اختصاصات آن، از جمله ارتقا منظر بصری ، ایجاد تنوعات موضوعی و تصویر خوشایند و ایجاد هویت بصری اختصاصی در عرصه ملی و بین المللی، تبدیل کیش به قطب دوم گردشگری فرهنگی کشور با تاسیس موزه ها و برگزاری رویداد های هنری فرهنگی از دیگر برنامه های معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش است که خسرونشان در جلسه شورای معاونان به تشریح آن پرداخت.

ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
خروج ۵۰ درصد متخصصان از گردشگری ایران

خروج ۵۰ درصد متخصصان از گردشگری ایران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حرمت‌الله رفیعی " رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در وبینار «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» که از سوی هسته علمی جهانگردی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، از بی‌توجهی و سیاست‌گذاری‌های غلط برای صنعت گردشگری سخن گفت و افزود: متاسفانه بیشتر مسؤولان صنعت گردشگری را هنوز فسق و فجور می‌دانند. اگر این‌گونه بود در قرآن در چند آیه به آن اشاره و توصیه نمی‌شد. ولی مسؤولان با همان نگاهی که دارند همچنان به صنعت گردشگری بی‌توجه هستند. او با انتقاد از مدیریت گردشگری در دوران کرونا، اظهار کرد: در اوج احترام به کادر درمان و پزشکی، اما بعد از یک سال هنوز آشفته‌بازاری در مدیریت کرونا حاکم است و همچنان از مردم توقع داریم همه کسب و کار خود را تعطیل کنند و از خانه بیرون نیایند تا ویروس را مهار کنیم، درحالی که مستند به گزارش‌ها و آمار، با چنین سیاستی، در قیاس با کشورهای دیگر موفقیت چشم‌گیری به‌دست نیاورده‌ایم. رفیعی گفت: متاسفانه هیچ‌وقت بخش خصوصی را که محور اصلی گردشگری است، مورد مشاوره قرار نداده‌اند و آن‌چه تا کنون درباره کرونا تصمیم گرفته شده عینا نظر بخش دولتی بوده است، هیچ‌وقت گوش شنوایی برای بخش خصوصی وجود نداشته است، برای همین بحران کرونا را نمی‌توان مدیریت کرد. کشورهای اطراف را ببینید که همه پذیرش گردشگر را آغاز کرده‌اند، درحالی که صنعت گردشگری ایران همچنان با بحران دست به گریبان است. رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: از زمان همه‌گیری ویروس کرونا بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت متخصص و باتجربه صنعت گردشگری حذف شده‌اند، آن‌ها سرمایه‌های ملی بودند که به راحتی از دست دادیم و هیچ مسؤولی این بحران را مدیریت نکرد. ما بارها در جلسات مختلف به مسؤولان دولتی برای حفظ آن سرمایه و صنعت گردشگری راه‌کار ارائه کرده‌ایم، ولی چون دردی نداشتند، گفتند با هر شعار صنعت گردشگری کرونا شدت گرفته است. او در ادامه بیان کرد: گردشگری نه تنها عامل شیوع ویروس کرونا نیست، بلکه سوپاپ اطمینان برای مهار است، چون تمام مراکز گردشگری کنترل‌شده هستند و با رعایت فاصله اجتماعی و مطابق آن‌چه ستاد کرونا تصویب کرده فعالیت می‌کنند، حتی یک مورد ابتلا در مراکز گردشگری نداشته‌ایم. اما آیا مراکز دیگر چنین بوده است؟ آیا دورهمی‌ها، ترددهای شبانه، حضور در مراکز خرید و ... با وجود محدودیت‌های ستاد ملی کرونا متوقف شد؟ چه نظارتی وجود داشت؟ مجموعه ستاد ملی کرونا بیشتر از یک سال است که برای مردم تصمیم می‌گیرد و فقط از مردم توقع دارد. او اضافه کرد: به عنوان شخصی که دغدغه گردشگری دارم به متولی این بخش (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز نقد دارم که در سال گذشته وقتی ویروس کرونا پدیدار شد بخشنامه کرد با کنسل شدن سفرها پول مردم بی‌کم و کاست برگردانده شود، درحالی که بخشی از آن هزینه‌ها مثل ویزا یا تورهای خارجی قابل بازگشت نبود و آن دستور فقط ما را در برابر مردم قرار داد. متولیان صنعت گردشگری که در امر درمان و گردشگری هیچ‌وقت متبحر و کارشناس نبوده‌اند و در این یک سال هم فقط حرف‌هایی زده‌اند که صنعت گردشگری را متضرر کرده است. رفیعی گفت: کشورهای حاشیه ایران را بررسی کنید و ببینید چقدر به صنعت گردشگری خود کمک بلاعوض کرده‌اند. مسؤولان ما هم می‌گویند وام داده‌اند، اما چه وامی دادید که از آن استقبال نشد؟ دولت این وام را با پیش‌فرض این‌که کرونا سه چهارماهه تمام می‌شود، پرداخت کرد. بعد هم که ویروس طولانی شد اقساط آن را امهال کرد، ولی سودش را همچنان می‌گیرد. این وام به مثابه همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که به تاراج رفت. همان موقع هم که قرار شد وام بدهند با صراحت این موضوع را گفتم ولی گوش شنوایی نبود. تسهیلاتی که به صنعت گردشگری دادند کاذب بود، فقط منبعی برای برخی سودجویی‌ها شد. بیمه و دارایی چه تسهیلاتی دادند، هیچ‌یک به مصوبات ستاد ملی کرونا قائل نبودند. الان سازمان امور مالیاتی از بخش گردشگری مالیات بر ارزش افزوده می‌خواهد؛ مگر ما خدماتی فروختیم و درآمدی داشتیم که مالیات آن را می‌خواهند بگیرند؟ این مدیر آژانس هواپیمایی با اشاره به افزایش نرخ بلیت سفرهای هوایی پس از تعیین ظرفیت ۶۰ درصد در پروازها در دوران کرونا، اظهار کرد: بررسی کنید کدام کشورها ۶۰ درصد ظرفیت برای پرواز تعیین کرده‌اند؟ ما با هواپیمایی که فقط ۶۰ درصد ظرفیتش تکمیل شده به شیراز می‌رویم، بعد با همان هواپیما که تمام صندلی‌هایش کامل پُر شده به ترکیه می‌رویم، چون متقاعد شده‌ایم استاندارد جهانی همین است و مشکلی هم وجود ندارد، اما در داخل همان پرواز پُر مشکل دارد. با آن تصمیمی که گرفته شد ۳۰۰ درصد هزینه بلیت پروازهای داخلی گران شد، درحالی که از خدمات سفرهای هوایی مثل کترینگ کسر شد. حق نداشتیم این هزینه را روی دوش مردم بگذاریم. او بیان کرد: در یک سال و چند ماه گذشته، هیچ تصمیم منطقی‌ای در مجموعه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره گردشگری گرفته نشده که به عنوان بخش خصوصی به آن ببالم. من بخشی از مردم هستم و این ستاد هم برای مردم تشکیل شده است. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه این وبینار با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی در گردشگری، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در گردشگری همواره با آن مواجهیم این است که بیشتر گردشگران با نگرانی وارد ایران می‌شوند. این حرف فعالان گردشگری کشورهای دیگر هم هست. مثلا خیلی وقت‌ها می‌شنویم که نگران وقوع جنگ در ایران هستند و ... . شناخت درباره ایران ضعیف است که مساله آن به متولیان وزارت خارجه برمی‌گردد و باید پاسخ داشته باشند که چرا بعد از ۴۰ سال هنوز ایران درست معرفی نشده و روابط کشور، فقط سیاسی و به چند کشور محدود بوده است. او در ادامه بحث بحران مدیریت در گردشگری از ورود سازمان‌ها و نهادهای دولتی به حوزه گردشگری انتقاد کرد و درحالی که نماینده وزارت بهداشت نیز در این وبینار حضور داشت، گفت: این دوائر که دغدغه گردشگری ندارند به کسب درآمد فکر می‌کنند، البته انتقاد ما فقط متوجه این وزارتخانه نیست، خود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کار بخش خصوصی را می‌کند و هتل و آژانس دارد. رفیعی بیان کرد: متاسفانه در دولت‌های قبل وقتی وزیری رأی مجلس را نمی‌آورد، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌شد و این سازمان (وزارت کنونی) حیاط خلوت دولت‌ها بود. امیدواریم به گونه‌ای پیش رویم که مسؤول و متولی مناسبی در این صنعت داشته باشیم.

ایجاد شده: 17/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
هفت اثر تاریخی و طبیعی همدان آماده ثبت در میراث جهانی یونسکو است

هفت اثر تاریخی و طبیعی همدان آماده ثبت در میراث جهانی یونسکو است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از آماده سازی پرونده هفت اثر تاریخی و طبیعی کهن دیار همدان برای ثبت در میراث جهانی یونسکو خبر داد و گفت: پرونده برخی از این آثار تکمیل و به یونسکو ارسال شده و برخی مراحل پایانی مطالعه را می‌گذرانند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " علی مالمیر " مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: ایده ثبت جهانی «تپه باستانی هگمتانه» در نتیجه مذاکراتی و رایزنی با کارشناسان یونسکو به «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» تبدیل شد و به سرعت مراحل تکمیل این پرونده در حال انجام است. وی اضافه کرد: پرونده «غار علیصدر» به عنوان یک اثر طبیعی از آثار مهم استان همدان محسوب می‌شود که در فهرست موقت یونسکو قرار گرفته است.  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خاطرنشان کرد: پرونده کاروانسراهای «تاج آباد» و «فرسفج» نیز در قالب زنجیره کارونسراهای ایران به یونسکو ارسال شده و تیرماه سال جاری ارزیابان برای بازدید این آثار به همدان می‌آیند. مالمیر با بیان اینکه «منظر تاریخی فرهنگی دره ارزانفود، سد اکباتان و ورکانه» یکی از پرونده های پیشنهادی ما برای ثبت جهانی است افزود: مطالعات اولیه این اثر نیز انجام شده است. به گفته او مطالعات اولیه «ارگ باستانی نوشیجان» نیز به اتمام رسیده و پرونده این اثر برای ثبت جهانی تشکیل شده است.  «قنات قاسم‌آباد» از دیگر آثاری است که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان به آن اشاره کرد و گفت: الحاق این قنات به زنجیره قنات های ثبت شده ایرانی موضوعی است که در حال پیگیری آن هستیم و به موازات این طرح کار مطالعات عرصه و حریم قنات را برای ثبت جهانی انجام می‌دهیم. همدان دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی است که بیش از یک هزار آن ثبت ملی شده است. میراث جهانی یونسکو نام پیمان‌نامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است. بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث جهانی کنند و هر کشور در هر سال فقط می‌تواند یک نامزد برای ثبت میراث فرهنگی یونسکو درخواست دهد.

ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
شرط و شروط اتحادیه اروپا برای گردشگری

شرط و شروط اتحادیه اروپا برای گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اتحادیه اروپا قبلاً برنامه‌هایی را برای ارائه گواهی دیجیتالی به منظور مجاز بودن سفرشان اعلام کرده بود. این مجوز شامل هر کسی می‌شود که واکسن کرونا را گرفته باشد یا نتیجه تست کرونایش منفی باشد و یا به تازگی از بیماری کرونا بهبود یافته باشد. کمیسیون اروپا کاهش محدودیت سفر‌های غیرضروری از خارج از حوزه این اتحادیه را، توصیه کرده است. براساس طرح‌های ارایه شده، هر کسی که حداقل دو هفته قبل (از سفرش) آخرین دوز واکسن مورد تأیید اتحادیه اروپا را دریافت کرده باشد، مجاز به سفر به داخل حوزه اتحادیه خواهد بود. بحث و گفتگو درباره این توصیه‌ها از امروز آغاز می‌شود. اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در توییتی نوشت: "زمان احیای صنعت جهانگردی اتحادیه اروپا و برقراری مجدد دوستی‌های فرامرزی، رسیده است. " در حال حاضر اتحادیه اروپا فقط سفر‌های غیرضروری از هفت کشور را مجاز می‌داند. این طرح‌ها در عین حال حاوی "ترمز اضطراری" است، که به کشور‌های عضو اجازه می‌دهد تا در واکنش به انواع جدید ویروس کرونا و یا وخیم‌تر شدن وضعیت بهداشت در کشور‌های غیر اتحادیه اروپا، این سفر‌ها را به سرعت محدود کنند. این طرح هر دو هفته یکبار مورد بررسی قرار می‌گیرد. اتحادیه اروپا قبلاً برنامه‌هایی را برای ارائه گواهی دیجیتالی به منظور مجاز بودن سفرشان اعلام کرده بود. این مجوز شامل هر کسی می‌شود که واکسن کرونا را گرفته باشد یا نتیجه تست کرونایش منفی باشد و یا به تازگی از بیماری کرونا بهبود یافته باشد. پیشنهاد‌های تازه چه هستند؟ کمیسیون اروپا روز دوشنبه اعلام کرد، کشور‌های عضو قادر به پذیرش گردشگران از خارج از اتحادیه اروپا هستند به شرطی که واکسن مورد تأیید این اتحادیه را دریافت کرده باشند؛ اگرچه این واکسن‌ها می‌تواند شامل واکسن‌هایی هم شود که روند فهرست استفاده اضطراری سازمان بهداشت جهانی را طی کرده باشند. کمیسیون اروپا گفته است کشور‌هایی (در داخل اتحادیه) که مقرراتی برای انجام آزمایش منفی کووید یا قرنطینه برای افراد واکسینه شده در داخل کشور خود ندارند، باید این استثنا‌ها را هم برای مسافران خارج از اتحادیه اروپا اعمال کنند. علاوه بر این، کودکانی که قادر به دریافت واکسن نیستند باید بتوانند با والدین خود سفر کنند به شرطی که آزمایش کرونای آن‌ها منفی باشد، اگرچه ممکن است در بدو ورود هم ناچار شوند که تست‌های بیشتری انجام دهند. کمیسیون اروپا افزوده تا زمانی که "گواهی سبز دیجیتال" اتحادیه اروپا اجرا شود "کشور‌ها باید بتوانند مجوز‌های کشور‌های غیراتحادیه اروپا را براساس قوانین ملی قبول کنند". این برنامه‌ها همچنین تعداد موارد ابتلا به کرونا را در کشور‌هایی که از آن‌ها مجاز به سفر هستند از ۲۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر به ۱۰۰ مورد افزایش می‌دهد. در این طرح گفته شده که این رقم هنوز هم بسیار کمتر از میانگین موارد ابتلا در اتحادیه اروپا است که در حال حاضر بیش از ۴۲۰ مورد در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. این اقدامات بر قوانین موجود در مورد سفر‌های ضروری یا شهروندان اتحادیه اروپا و افراد مقیم در این اتحادیه و یا خانواده‌های آن‌ها تأثیر نخواهد گذاشت. گواهی اتحادیه اروپا چیست؟ هفته گذشته، قانون گذاران اروپایی برنامه‌هایی را برای تصویب گواهی دیجیتال در سراسر اتحادیه اروپا برای شروع مجدد سفر‌ها در آستانه تعطیلات تابستانی تصویب کردند. این گواهی داری یک کد کیو آر (QR)، یک کد گرافیکی قابل خواندن توسط ماشین است، که از مربع‌های سیاه و سفید تشکیل شده است و حاوی داده‌های شخصی است و کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید از امنیت و ایمنی برخوردار است. این اتحادیه به همراه سازمان بهداشت جهانی در تلاش است تا اطمینان یابد این گواهی فراتر از مرز‌های اروپا هم معتبر شناخته می‌شود.۲۷ کشور عضو همچنین می‌خواهند کشور‌های غیر اتحادیه اروپا مانند نروژ، ایسلند و سوئیس را نیز شامل این طرح بکنند. مقامات در اوایل این هفته گفتند که مسافران واکسینه شده از ایالات متحده نیز می‌توانند تابستان امسال به اروپا سفر کنند. با این حال، نگرانی‌های عملی همچنان وجود دارد، از جمله مسایلی مانند مدت دوام ایمنی پس از ابتلا به کرونا و اینکه آیا در میان گسترش سریع انواع مسری‌تر ویروس کرونا نیازی به دوز‌های بعدی واکسن هست یا نه؟ مسائل دیگر شامل این است که چه داده‌هایی برای اثبات این که فردآلوده به ویروس کرونا نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین مسائلی در مورد حفظ اطلاعات خصوصی افراد مطرح است. تعدادی از کشور‌ها هم که در حال بازگشایی هستند، مجوز‌ها و گواهی‌های خود را اعلام کرده‌اند. از جمله در دانمارک، از اپلیکیشن "پاسپورت کرونا" استفاده می‌شود تا بتواند به مشتریانی که واکسینه شده‌اند یا از این بیماری بهبود یافته‌اند، اجازه دهد وارد ، رستوران‌ها و موزه‌ها شوند.

ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
محدودیت‌های صدور ویزای گردشگری ناکارآمد است

محدودیت‌های صدور ویزای گردشگری ناکارآمد است

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سیدمحسن حاجی‌سعید " رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور، اظهار کرد: ویروس کرونا در کشور شایع شده و صدور ویزا برای سفرهای گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است اما متاسفانه همزمان، ویزای سفرهای درمانی، تجاری و سیاسی در حال صدور است و سفر از این طریق ادامه دارد. وی با بیان این که در زمینه‌های مختلفی مانند انتقال واکسن و مراودات سیاسی شاهد برقراری روابط بین المللی هستیم، تصریح کرد: این رفت و آمدها نشان می‌دهد که جلوگیری از انتشار ویروس با بستن شهرها و قرنطینه نمی‌تواند جوابگو باشد. این مسئول با اشاره به این که قرنطینه و محدودیت بیش از یک سال جوابگو نیست، گفت: هر بار گونه‌های متفاوتی از ویروس جهش یافته کرونا منتسب به ملیت‌های مختلف از جمله انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و اخیراً هند در حال انتشار است و می‌بینیم که محدودیت‌های صدور ویزای گردشگری ناکارآمد بوده است. وی در تکمیل گفته ی خود تصریح کرد: نظارت بر سلامت افرادی که وارد کشور می‌شوند، غیراصولی است و ایران بلافاصله درگیر انواع جهش یافته ویروس می‌شود اما حال که در مدیریت ورود ویروس به کشور ناتوان هستیم، نباید فشار را بر روی اقشار و اصناف و صنعت گردشگری با تعطیلی‌های متوالی و عدم صدور صرفا ویزای گردشگری بیشتر کنیم. وی با بیان این که باید مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند، گفت: به نظر می‌رسد باید در منع تردد شبانه، قرنطینه هفتگی و بستن مرزهای استان‌ها بازیینی شود، هرچند لازم است گروه‌های مختلفی دور هم تحلیل کنند و با سنجیدن همه جوانب به نفع مردم اقدام کنند. این مسئول با اشاره به این که وزارت بهداشت متوجه خسارت اقتصادی و از بین رفتن مشاغل نیست، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این دستگاه، ساده‌ترین راهکار (قرنطینه) را به دولت تحمیل می‎کند و دولت نیز با ورود موجی از بیماری ناگزیر به تن دادن به این توصیه‌هاست. وی افزود: لازم است در تصمیمات ستاد کرونا نه فقط سلامت مردم بلکه اقتصاد کشور، تمام اقشار و مشاغل در نظر گرفته شوند تا از اسیب جبران ناپذیر به ساختار اقتصادی کشور جلوگیری شود. حاجی سعید مجددا به سیاست غلط صدور ویزاها اشاره کرد و گفت: اگر قرار بر تعطیلی است تمام انواع ویزا را ببندند و کشور را قرنطینه کنند، باید چیستی و پشتوانه فکری صدور انواع ویزا و منع صدور ویزای گردشگری واکاوی شود. وی با اشاره به الزماات و تعریف پروتکل‌هایی مانند تست کرونا، قرنطینه تا زمان مشخص شدن نتیجه تست و موارد دیگر گفت: اگر چنین الزاماتی برای سایر سفرها امکان دارد، پس میتواند برای گردشگری نیز امکان پذیر باشد و اگر مدیریت در این بخش ممکن نیست امکان آن برای سایر سفرها نیز نمی‌تواند وجود داشته باشد. این فعال گردشگری به بی برنامگی و مدیریت غیرتخصصی مسئولان سلامت کشور اشاره کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از مردم دنیا واکسن زده‌اند، اما چرا ما در این باره برنامه نداریم و صرفا می‌خواهیم گردشگری را مقصر جلوه دهیم و سفر را عامل تهدید سلامت مردم می‌دانیم. وی با اشاره به این که در شیوع انواع کرونا باید با دقت و موشکافانه به دنبال مقصر اصلی باشیم، گفت: باید به مردم یاد بدهیم که قرار است با گونه‌‍های جدید و جهش یافته ویروس در سال‌های آتی مواجهه شوند و راهکار منطقی بدهیم نه این که بخواهیم آن‌ها را محدود کنیم چرا که در این صورت این نحوه مدیریت، به عنوان بدترین شیوه مدیریت در تاریخ ثبت خواهد شد. وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه اطراف ما اقداماتی اساسی برای راه اندازی گردشگری رقم خورده که از اولویت دادن به فعالان گردشگری تا تزریق رایگان واکسن به گردشگران ورودی را شامل میشود. این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس تزریق واکسن به اهالی گردشگری کشور باید در اولویت قرار گیرد، درغیر اینصورت باید بپذیریم که دولت شناختی از اقتصاد دنیای امروز و مراودات مالی حاصل از گردشگری ندارد و قطعا ایران در شروع دوباره گردشگری از دنیا عقب خواهد افتاد.

ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
برگزاری اولین دوره آموزشی راهنمایان طبیعت‌گردی در شهرستان آران و بیدگل

برگزاری اولین دوره آموزشی راهنمایان طبیعت‌گردی در شهرستان آران و بیدگل

به گزارش هتل نیوز ، " سیدحسین‌ چاکری‌بادی " رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آران و بیدگل گفت:  «این دوره آموزشی در راستای سامان‌دهی و توسعه صنعت گردشگری شهرستان و توانمندسازی نیروهای بومی در حوزه گردشگری شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.» او افزود: «این دوره آموزشی مهارت محور بوده و به‌صورت تئوری و عملی و در مدت زمان شش ماه برگزار می‌شود.» رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آران و بیدگل ادامه داد: «به شرکت کنندگان در این دوره، در صورت قبولی در آزمون پایان دوره، گواهینامه و کارت راهنمای طبیعت‌گردی اعطا می‌شود.» چاکری‌بادی گفت: «شهرستان آران و بیدگل دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری است که می‌توان به مواردی شامل بقاع متبرکه، مساجد، تکایا، خانه‌های تاریخی، قلعه‌ها، کاروانسراها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که شاخص‌ترین آنها دریاچه نمک، کویر مرنجاب، کویر سیازگه، منطقه چاه عروس، محوطه باستانی ویگل، شهرهای زیرزمینی نوش‌آباد، سفید شهر، چاله‌های سنبک و چارطاقی اشاره کرد.»

ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 11/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
شرکت‌های هواپیمایی بعد از احیای برجام موظف به توسعه ناوگان هوایی هستند

شرکت‌های هواپیمایی بعد از احیای برجام موظف به توسعه ناوگان هوایی هستند

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " محمد اسلامی " وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت صنعت هوانوردی کشور در دوران تحریم، افزود: تحریم‌ها باعث شده بود شرکت‌های سازنده، تجهیزاتی مانند قطعات را از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دریغ کنند. در عین حال این شرایط باعث شده است که خرید هواپیما نیز بسیار دشوار باشد. وی افزود: امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می‌شود، همه شرکت‌های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی، نسبت به خرید هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای کمک به توسعه ناوگان شرکت‌های هواپیمایی کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند نسبت به تهیه تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های هواپیمایی اقدام کند. به گزارش ایرنا در صورت بازگشت آمریکا به برجام، این کشور مکلف است نسبت به صدور مجوز اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) برای خرید هواپیما و قطعات توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران اقدام کند.

ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 11/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...