به گزارش هتلنیوز ، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اعلام آمادگی کامل مراکز اقامتی و دیگر تاسیسات گردشگری این استان برای پذیرایی از گردشگران و زائران در فصل تابستان، اظهار داشت: طبق روال هر سال و پس از ایام نوروز، نظارت بر واحدهای اقامتی وجود داشته و حداقل یک بار در ماه از تمامی تاسیسات گردشگری بازدید بعمل آمده است. "یوسف بیدخوری" ابراز داشت: واحدهای اقامتی کارهایی دارند که باید انجام دهند تا برای تابستان آمادگی لازم را داشته باشند و در حال حاضر نیز برای رفع نواقص و بازسازیها اقدام کردهاند. "بیدخوری" با اشاره به استقبال مناسب گردشگران از واحدهای اقامتی در تعطیلات نوروز، گفت: پیشبینی میکنیم میانگین درصد اشغال واحدهای اقامتی در این ایام به 90 درصد برسد. در حال حاضر 1622 واحد اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان، میهمانپذیر و واحدهای خانهمسافر دارای مجوز وجود دارد که آمادگی لازم برای پذیرایی از موج اول زائران و گردشگران تابستانی را دارند. وی در خصوص افزایش نرخ واحدهای اقامتی در تابستان نیز گفت: در سال 98 به هیچ وجه اجازه افزایش نرخ را نداریم و واحدهای اقامتی با نرخ سال گذشته به فعالیت خود ادامه میدهند. سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی، تصریح کرد: برخی از واحدهای اقامتی در ایام غیر پیک مانند ماه مبارک رمضان و زمستان، تخفیفهای بالاتری ارائه میدهند ولیکن در ایام تابستان، تخفیف داده نمیشود و شاید احساس شود که این واحدهای اقامتی نرخهایشان را افزایش دادهاند. نرخهای مصوب واحدهای اقامتی در تمامی واحدهای مجاز که دارای پروانه بهرهبرداری معتبر هستند، نصب شده است. "یوسف بیدخوری" ادامه داد: توصیه ما به زائران و گردشگران این است که به هر واحد اقامتی که ورود پیدا میکنند، برای اطمینان از مجاز بودن آن واحد اقامتی حتما پروانه بهرهبرداری و نرخنامه مصوب که با امضای مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی صادر شده است را ببینند. وی در پایان در خصوص ضریب اشغال هتلها و واحدهای اقامتی استان در ایام نوروز و تابستان، گفت: در ایام نوروز و ابتدای اردیبهشتماه متوسط درصد اشغال واحدها در مشهد کمتر از 50 درصد است و ایام تابستان به 70 تا 80 درصد افزایش پیدا میکند.
ایجاد شده: 26/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 26/خرداد/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی با اعلام اینکه حدود 200 فرصت سرمایهگذاری با حجم بیش از 1000 میلیارد تومان در سراسر استان به صورت پیمایشی و میدانی انجام شده است، اظهار داشت: تمهیدات لازم برای صیانت از سرمایهگذاران در این پروژهها انجام شده است و سرمایهگذاران میتوانند با 100 درصد اطمینان در هر یک از این فرصتها ورود پیدا کنند. "ابوالفضل مکرمیفر" ضمن اعلام این آمار و ارقام، ابراز داشت: به زودی و در ماه آینده، همایش این فرصتهای سرمایهگذاری در استان برگزار خواهد شد. "مکرمیفر" با اشاره به تسهیلات اعطایی به پروژههای سرمایهگذاری در بخش گردشگری، بیان داشت: سال گذشته 19 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 4 درصد به 394 طرح ارائه شده که در پی آن، تهداد 676 فرصت شغلی مستقیم و پایدار ایجاد شده است. این تسهیلات در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، گفت: در حال حاضر تعداد 2000 تاسیسات گردشگری فعال در استان وجود دارد و 35 هزار نفر به صورت مستقیم و 90 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این عرصه مشغول بکار هستند. وی افزود: 291 تاسیسات گردشگری که عمدتا در حوزه هتل و اقامت است با حجم سرمایهگذاری 12 هزار میلیارد تومان و با میانگین پیشرفت فیزیکی 50 درصد در حال انجام است که در صورت بهرهبرداری، 11 هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد. "ابوالفضل مکرمیفر" ادامه داد: از بین این 291 تاسیسات گردشگری، تعداد 13 هتل پنج ستاره در حال احداث است که این میزان برابر تمامی هتلهای پنج ستاره حال حاضر استان است. "مکرمیفر" در رابطه با سامانه الکترونیکی صدور مجوز معافیت اصولی تاسیسات گردشگری نیز گفت: این سامانه در جذب سرمایهگذاری و ورود سرمایهگذاران در عرصه گردشگری و توسعه گردشگری تاثیرگذار است و سرمایهگذاران میتوانند ظرف مدت 48 ساعت، معافیت اصولی خود را دریافت کنند. وی در ادامه گفت: این سامانه در حال افزایش سرعت است و امیدواریم با توجه به تمهیدات پیشبینی شده، سرمایهگذاران بتوانند معافیت اصولی خود را در دفاتر پیشخوان دریافت کنند تا این بروکراسی حاکم و قوانین دست و پاگیری که موجبات تعلل و تاخیر در سرمایهگذاری درحوزه گردشگری میشود از میان برداشته شود. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در رابطه با میزان گردشگران ورودی به این استان نیز گفت: در سال گذشته 30 میلیون گردشگر داخلی و 3 میلیون گردشگر خارجی وارد استان شدهاند و پیشبینی میکنیم امسال پذیرای 5 میلیون گردشگری خارجی در مشهد باشیم
ایجاد شده: 26/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 26/خرداد/1398 اخبار داخلی
مراکز اقامتی و پذیرایی به عنوان یکی از اجزای ضروری و حیاتی زنجیره ارزش در صنعت گردشگری قلمداد شده که ایجاد و گسترش این مراکز همواره به عنوان زیرساختی لازم برای توسعه گردشگری در مقاصد جذاب گردشگری مورد توجه سرمایهگذاران خصوصی قرار گرفته است. سرمایهگذاران به دلیل عدم اطلاع یا هدایت صحیح، بیشتر راغب به سرمایهگذاری در این بخش بوده؛ حال اینکه منابع سرمایهگذاری در صنعت گردشگری گستره عظیمی را در بر گرفته که در صورت هدایت صحیح و استفاده از مشاورین آگاه به صنعت گردشگری، این روند میتواند در مسیر صحیح خود قرار گیرد. در کنار حجم بالای سرمایهگذاری در بخش هتلداری و کمک شایان آن به چرخه اقتصادی و اشتغال کشور، وجود رقبای دولتی و نیمه دولتی و نهادهای مختلف وابسته به آن علیالخصوص در شهرهای توریستی و تفریحی مانند شمال کشور و مقاصد زیارتی و مذهبی مانند مشهد و قم و فعالیت مراکز اقامتی و رفاهی تحت عنوان مجموعههای فرهنگی و رفاهی، زائرسراها و میهمانسراهای دولتی و مراکز آموزشی، استفاده کارکنان آن دستگاهها از امکانات ساخته شده به عنوان تهدیدی بالقوه برای بازگشت سرمایه و کسب درآمد از سرمایهگذاری انجام شده توسط بخش خصوصی در هتلداری به حساب آمده است. تهدیدی که با حجم بالای سرمایهگذاری دولتی و نیمه دولتی و اختصاص بهترین موقعیتهای مکانی برای آنها با توجه به قدرت و نفوذ گسترده در کنار منابع سرشار دولتی، بدل به رقیبی قلدر و غیر قابل دسترس برای سرمایهگذاران فعال در بخش خصوصی گردیده است. اگر چه قانونگذار در چندین نوبت با وضع قوانین مختلفی چون اجرای سیاستهای اصل 44، ماده 23 قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین برنامههای توسعه پنج ساله کشور به وضوح بر ممنوعیت ایجاد و اداره مراکز اقامتی و رفاهی توسط دستگاههای دولتی تاکید داشته ولیکن در مقام عمل اتفاق خاصی جهت جلوگیری از ساخت و یا انجام واگذاری آنها به بخش خصوصی نیفتاده است. تعدد ساخت اینگونه مراکز تحت عناوینی موجه چون مراکز فرهنگی، رفاهی یا آموزشی، رشد قارچ گونه آنها طی سالیان گذشته، عدم اراده جدی به منظور جلوگیری از گسترش یا واگذاری آنها به بخش خصوصی و عدم پشتیبانی دولتی و نظارتی از سازمان متولی گردشگری به منظور حذف یا واگذاری و کنترل آنها به دلیل ذینفع بودن دستگاهها و نهادهای نظارتی و برخورد کننده با این پدیده، این مراکز را عملا به عنوان واقعیتی موجود و غیر قابل انکار در صنعت گردشگری کشور معرفی نموده است. صرف نظر از الزامات قانونی توقف ساخت و واگذاری این مراکز به بخش خصوصی، موضوع از منظر دیگری قابل بررسی است. اساسا حذف یکباره این نوع از مراکز اقامتی و پذیرایی با توجه به ناکافی بودن زیرساخت لازم در کشور امکانپذیر و مدنظر نمیباشد ولیکن با توجه به جامعه استفاده کننده از این نوع خدمات که عمدتا کارمندان و شاغلین لشگری، کشوری و بازنشستگان میباشند در قدم اول میتوان با برنامهریزی صحیح و مدیریت منابع جامعه کارکنان، حقوق بگیران و بازنشستگان که اتفاقا با شرایط ثابت درآمدی جزء افراد علاقهمند به سفر و گردش بوده و با آگاهی و برنامهریزی قبلی اقدام به سفر میکنند را در یک نظام هماهنگ و مدیریت شده در بین ظرفیتهای موجود، توزیع نموده و همه آنها را در استفاده مشترک از امکانات دولتی ارائه شده توسط دستگاهها سهیم نمود. همچنین در این راستا و در قدم بعدی میتوان با واگذاری اختیارات لازم به سازمان متولی گردشگری و اصلاح قوانین، نسبت به استانداردسازی و وضع نرخنامههای متناسب بر نظارت و بازرسی آنها همت نمود تا ضمن دریافت آمار و اطلاعات لازم در مسیر یکسانسازی استانداردها و ارائه خدمات مطلوب، حرکت نمود و تهدید فوق را به فرصتی مناسب برای توسعه هدفمند گردشگری داخلی تبدیل کرد. تهیه بانک اطلاعاتی جامع و اختصاص درصدی از ظرفیتهای موجود به فرهنگیان عزیز که در ایام تعطیلات به ناچار در مدارس اقامت مییابند و همچنین اختصاص بخشی از این ظرفیتها به افراد عادی با نرخنامه مصوب، میتواند اقدامی تاثیرگذار برای مدیریت و توزیع سفر ارزان قلمداد گردد. شاید این سوال مطرح گردد پس حمایت از سرمایهگذاری بخش خصوصی و توسعه سرمایهگذاری در این بخش چه خواهد شد؟ البته این شکل از کار ممکن است آسیبی جدی به رونق اقتصادی و رشد سرمایهگذاری بخش خصوصی وارد نماید ولیکن راهکار ارائه شده صرفا راهکاری پیشنهادی برای برون رفت و مقابله با این پدیده لاینحل به منظور ساماندهی و یکسانسازی استانداردها و زمینهای برای واگذاری تدریجی این ظرفیت عظیم سرمایهگذاری شده توسط دولت به بخش خصوصی پس از بسیج امکانات و زیرساختهای ایجاد شده خواهد بود. در این مسیر همچنین ارائه مشوقهای ویژه و خاص حمایتی برای ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی سرمایهگذار در حوزههای مالی، بیمهای و مالیاتی به منظور در اختیار گرفتن و اداره آنها و کاهش هزینههای نگهداری به همراه ارائه طرحهای متناسب با این مراکز برای مدیریت و برنامهریزی سفرهای ارزان قیمت و اقساطی از یک سو و از سویی دیگر، ارائه سوبسیدهای دولتی و بانکی به بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری به منظور ایجاد فضای کسب و کار عادلانه و ایجاد توان رقابتی لازم و هدایت سرمایهگذاران جهت سرمایه گذاری در سایر تاسیسات لازم برای خدمات گردشگری نظیر حمل و نقل و ایجاد جاذبههای گردشگری می تواند به حل این مشکل و کلاف پیچیده کمک نماید. امیر کلالی - کارشناس گردشگری
ایجاد شده: 22/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 22/خرداد/1398 مقالات و یادداشت ها
گروه آموزشی هتلنیوز - در جهان امروز، هتلداری و کیفیت پذیرایی آن به عنوان یک هنر میهماننوازی شناخته شده است. هنری که در حقیقت نیروی محرکهای برای دیگر مشاغل به شمار میآید. این هنر گذشته از ویژگی اشتغالزایی، موجب تحرک در امر اقتصاد جوامع نیز میشود. کتاب "نکات کلیدی در هتلها" که در سال 1397 توسط جناب آقای "علیاصغر رضایت" در 156 صفحه و درقطع پالتویی، نوشته شده است، مهمترین نکات مربوط به هتل، هتلداری و میهماننوازی را مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد. جهت خرید آنلاین و دریافت این کتاب از طریق گزینه ثبت سفارش اقدام فرمائید. لازم به ذکر است، قیمت این کتاب با در نظر گرفتن هزینه پستی و ارسال درب منزل سفارش دهنده، محاسبه شده است.
ایجاد شده: 18/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 1/مرداد/1401 کتابخانه داخلی
به گزارش هتلنیوز ، ششمین دوره نمایشگاه هتلداری، میهماننوازی و صنایع غذایی میانمار طی روزهای 5 تا 7 ژوئن امسال ( 15 تا 17 خردادماه ) با حضور تمامی ذینفعان اصلی و رهبران صنعت غذا و میهماننوازی این کشور در مرکز نمایشگاهی ME برگزار شد. نمایشگاههای UPM مدتهاست که با برگزاری 18 رویداد نمایشگاهی در قاره آسیا به عنوان شاخصی برای تعیین استانداردهای مواد غذایی، نوشیدنی و میهماننوازی به حساب میآیند. در این نمایشگاه سه روزه، مجموعهای از محصولات و فرآوردههای غذایی و نوشیدنی، خدمات و ملزومات پذیرایی و همچنین تجهیزات و اقلام مورد نیاز آشپزخانه، مراکز پذیرایی و اقامتی به نمایش گذاشته شد. برگزاری جلسات، نشستها، مسابقات و سمینارهای آموزشی با حضور خریداران ارشد و تصمیمگیرندگان اصلی از دیگر برنامههای برگزار شده در این نمایشگاه بود. رشد 450 درصدی تعداد اتاقهای هتل در میانمار طی پنج سال گذشته منجر به گرایش این کشور به تکنولوژیهای جدید و محصولات با کیفیت، رشد اقتصادی شرکتهای کوچک و متوسط و همچنین جذب سرمایهگذاران خارجی شده است.
ایجاد شده: 18/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 26/خرداد/1398 رویدادها و نمایشگاهها
به گزارش هتلنیوز، رئیس جامعه هتلداران ایران با تاکید بر لزوم مطالعه و نیازسنجی بسیار دقیق برای جانمایی 500 نقطه جهت ساخت هتل و تاسیسات گردشگری، اظهار داشت: این موضوع در مرحله نخست باید توسط مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیازسنجی میشد تا دستگاههای مختلف هر جا که دلشان میخواهد زمین به هتلسازی و توسعه گردشگری، اختصاص ندهند زیرا ممکن است زمینهایی به این امر اختصاص یابد که محل مناسبی برای ساخت هتل نباشد. "جمشید حمزهزاده" ابراز داشت: این زمینها باید در مکانهایی جانمایی شوند که صرفا به هتل یا تاسیسات گردشگری نیاز است. در بسیاری از مناطق کشور دیگر به هتل نیاز نیست و در حال ساخت صدها هتل هستیم که اشباع شده است. برای مثال در شهری مانند مشهد، ظرفیت هتلها بیش از تعداد مسافران است. بنابراین ارائه زمین رایگان یا اقساطی به سرمایهگذار و هتلساز نه توجیه اقتصادی دارد و نه صحیح است. "حمزهزاده" تصریح کرد: در برخی شهرها مانند تهران به چند هتل پنج ستاره تاپ نیاز است. در این میان باید این سرمایهگذاریها هدایت شده انجام شود و در کنار آن به حل مشکلات فعالان حوزه گردشگری مانند هزینههای سنگین و برق و سایر هزینههای جانبی هتلداران نیز توجه شود. وی افزود: مطالعات نیازسنجی دقیق در حوزه گردشگری انجام نشده و بیشتر کارهایی که انجام میشود نیز سطحی است. از سوی دیگر تاکنون هیچ مشاوره و صحبتی در خصوص ضرورت توجه به این مهم با جامعه هتلداران ایران انجام نشده است. اینکه بر چه اساسی روی 500 نقطه تاکید شده نیز موضوعی است که ما در جریان آن نیستیم. رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره کاهش ضریب اشغال هتلها، ابراز داشت: در حال حاضر ضریب اشغال هتلها زیر 40 درصد است و نسبت به سال گذشته با کاهش اقامت مواجه هستیم. طی دو ماه گذشته نیز شاهد کاهش 15 درصدی اقامت در هتل در مقایسه با سال گذشته بودهایم.
ایجاد شده: 7/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 7/خرداد/1398 اخبار داخلی
بر اساس جدیدترین گزارش سازمان جهانی گردشگری ( UNWTO ) تعداد گردشگران ورودی بینالمللی طی سه ماه نخست سال 2019 میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 4 درصد رشد داشته است که البته پایینتر از میانگین رشد 6 درصدی در دو سال اخیر است. به گزارش هتلنیوز در میان مناطق مختلف جهان، خاورمیانه با رشد 8 درصدی، صدرنشین جدول جذب گردشگران بینالمللی ورودی بوده است و پس از آن مناطق آسیا - پاسیفیک با 6 درصد، اروپا و آفریقا با 4 درصد و قاره آمریکا نیز 3 درصد رشد در سه ماه نخست سال 2019 میلادی را ثبت کردهاند. گزارش UNWTO همچنین به این مورد اشاره کرده که ترافیک هوایی با اندازهگیری شاخص درآمد - مسافر - کیلومتر نیز رشدی 4 درصدی در میزان گردشگران بینالمللی ورودی را به خود اختصاص داده است. رزرو ایرلاینها برای سفرهای بینالمللی خروجی در چهار ماه نخست سال با 4 درصد رشد مواجه بوده است. در میان کشورهای مختلف جهان، چین همچنان در صدر جدول افزایش سفرهای خروجی قرار دارد. بر اساس این تحلیل، 17 درصد رشد در رزرو سفرهای هوایی از چین به اتحادیه اروپا و 9 درصد به همه مقاصد جهانی ثبت شده است. ارتباطات و اتصال مقاصد به یکدیگر در راستای بهبود بسیاری از مقاصد و تسهیل تنوع بازارهای اصلی ادامه خواهد یافت. البته چالشهایی مانند روابط تجاری میان آمریکا و سرعت پایین رشد در بسیاری از اقتصادها در این روند تاثیرگذار است.
ایجاد شده: 7/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 7/خرداد/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز، مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور از میزبانی گروهی از اساتید و دانشجویان مرکز ایرانشناسی دانشگاه لیسبون پرتغال در قالب تور آشناسازی، خبر داد. "محمد ابراهیم لاریجانی" ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: برگزاری تور آشناسازی، طیفهای مختلفی از کشورهای هدف را مورد توجه قرار میدهد و در این میان، دانشگاهیان از جمله مخاطبانی هستند که تاثیرپذیری و تاثیرگذاری آنها برای جامعه میزبان از اهمیت ویژهای برخوردار است. "لاریجانی" ابراز داشت: ایده دعوت از اساتید و دانشجویان مرکز ایرانشناسی دانشگاه لیسبون، سال گذشته و پس از راهاندازی این مرکز، شکل گرفت و تور آشناسازی نیز با حمایت دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری و با همکاری یکی از شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری انجام شد. وی افزود: این تور، روز گذشته ( 4 خرداد ) به سرپرستی رئیس مرکز ایرانشناسی دانشگاه لیسبون و 2 نماینده و مشاور فرهنگی پارلمان پرتغال از طریق فرودگاه بینالمللی امام خمینی ( ره ) به کشور وارد شده و پس از بازدید از شهرهای تهران، اصفهان، یزد و شیراز در تاریخ 11 خردادماه از استان فارس، کشور را ترک خواهند کرد. مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گفت: این تور با هدف گسترش دوستی بین ملل، شناخت ملتها از یکدیگر، مشاهده عینی تنوع جاذبههای فرهنگی، مذهبی و طبیعی ایران و همچنین خثیسازی تبلیغات سوء نسبت به کشور و نمایش اقتدار، پیشرفت، توسعه و امنیت، برنامهریزی شده است. وی در پایان گفت: در سال گذشته، 194 نفر متشکل از خبرنگار، مجری رادیو و تلویزیون، فعال گردشگری، تور اپراتور و سایر گروههای تاثیرگذار کشورهای بازار هدف از سوی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری و در قالب تور آشناسازی به کشور آمدهاند. در سال جدید نیز این دومین گروهی است که به این شکل وارد کشور میشود و پیش از این نیز گروهی از فعالان گردشگری و تور اپراتورهای کشور چین با قابلیتها و ظرفیتهای گردشگری کشورمان، آشنا شدند.
ایجاد شده: 5/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 5/خرداد/1398 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، معاون دفتر تسهیلات و تامین منابع معاونت سرمایهگذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص نحوه عملیاتی شدن تامین زمین به صورت رایگان و یا با اقساط بلندمدت 20 ساله در 500 نقطه از کشور برای ساخت هتل و سایر تاسیسات محرک بخش گردشگری، گفت: ما هنوز اطلاعی از مکاننمایی این زمینها نداریم. دستگاههای متولی و دخیل در حوزه اراضی، این مناطق را مشخص و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معرفی میکنند و سپس این سازمان به عنوان متولی گردشگری پس از بررسیهای اولیه، بستههای سرمایهگذاری را تهیه و به سرمایهگذاران ارائه میدهد. "علی مولایی" اظهار داشت: هنوز تفکیک دستگاهی برای ارائه این 500 زمین برای توسعه گردشگری و ساخت هتل مشخص نیست و آنها باید شناسایی لازم را انجام دهند و در کلانشهرها، مراکز استان و سایر شهرها این مکانها را مشخص کنند. "مولایی" ابراز داشت: قیمت زمین در کلانشهرها، حجم بالایی از سرمایهگذاری در این بخش را شامل میشود و ترجیح سرمایهگذاران در این مناطق این است که زمینهای دولتی به آنها واگذار شود. وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال آن است تا زمین در کلانشهرها به صورت اقساط 20 ساله به سرمایهگذار اختصاص یابد زیرا ارائه زمین به صورت رایگان، امکانپذیر نیست. البته ممکن است در سایر نقاط به غیر از کلانشهرها، زمین به صورت رایگان در اختیار سرمایهگذاران قرار گیرد. معاون دفتر تسهیلات و تامین منابع معاونت سرمایهگذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رابطه با اجرای این طرح در گذشته نیز گفت: در سال 95، سازمان زمین و مسکن، برخی نقاط را معرفی کرده بود که شامل 10 نقطه در استان تهران میشد ولیکن فقط یک مورد آن مورد اقبال سرمایهگذاران قرار گرفت و به تملک سرمایهگذار درآمد. از آنجا که این مناطق در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن بود، قول آن را به سایر دستگاهها نیز داده بود و وقتی سرمایهگذاران حوزه گردشگری وارد عمل میشدند با حضور سرمایهگذاران سایر حوزهها نیز مواجه میشدند. وی ضریب اشغال هتلهای فعال در کشور را زیر 50 درصد دانست و با اشاره به اینکه این میزان به معنای ضرر سرمایهگذاری در حوزه گردشگری است، در رابطه با توجیه تاکید بر ساخت هتلهای بیشتر گفت: توسعه گردشگری در هتلها میتواند با ایجاد خدمات جانبی در کنار اقامت هتلها رقم بخورد. هزینه اقامت در این بالاست؛ در واقع برای آنکه هزینه اقامت را کاهش و به تبع آن شاهد افزایش ضریب اشغال هتلها باشیم، باید خدمات جانبی از جمله سالنهای آمفیتئاتر، همایش، تالار، استخر و سایر فضاهای تفریحی را به واحدهای اقامتی اضافه کنیم. وی در پایان گفت: برای آنکه بتوانیم هزینه اقامت را کاهش دهیم باید ماندگاری مسافران را افزایش دهیم و با افزایش خدمات جانبی کار را پیش ببریم.
ایجاد شده: 4/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 4/خرداد/1398 اخبار داخلی
مجوز مربوط به نظارت و ساماندهی خانههای مسافر طی سالهای گذشته با وجود مخالفت جامعه هتلداران ایران، یکبار به شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی اعطا شد که آنها نیز این مجوز را به صورت دست دوم به یک شرکت مجری دیگر واگذار کردند. این طرح در شهرهای مختلف کشور توسط این شرکت اجرا شد که البته زیاد هم موفق نبود زیرا قرار بود این شرکت خانههای مسافر را ساماندهی و با مراکز غیرمجاز برخورد کند ولیکن متاسفانه به محلی برای دریافت پول از واحدها و صدور مجوز فعالیت، تبدیل شد. جامعه هتلداران ایران در زمان فعالیت جناب آقای "محب خدایی" به عنوان معاون گردشگری، پیگیریهای لازم را انجام داد. معتقدیم اگر نام خانههای مسافر به عنوان یکی از انواع تاسیسات گردشگری در آئیننامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، نرخگذاری و درجهبندی، ذکر شده است؛ بایستی ساماندهی، کنترل، نظارت و صدور مجوز برای این دسته از تاسیسات گردشگری نیز به جامعه هتلداران ایران به عنوان متولی اصلی مراکز اقامتی در کشور، واگذار شود. تصمیمگیرنده اصلی در خصوص این موضوع شخص ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. با روی کار آمدن جناب آقای "تیموری" به عنوان معاون گردشگری نیز پیگیری و نامهنگاریهای لازم در این خصوص انجام شده است ولیکن متاسفانه مطلع شدیم که این مجوز برای شرکت مادر تخصی ایرانگردی و جهانگردی تمدید شده است. در شرایط موجود که تعداد گردشگران در تمامی شهرها و استانهای کشور از جمله گردشگران فرهنگی و تاریخی شهرهایی مانند کرمان، اصفهان و یزد به شدت کاهش یافته است، فعالیت خانههای مسافر نیز مزید بر علت شده و صنعت هتلداری کشور را تحت تاثیر قرار داده و عرصه را برای فعالان این حوزه تنگتر کردهاند. در استانها شمالی مانند گیلان و مازندران، سرمایهگذاران بخش خصوصی به دلیل فعالیت خانههای مسافر دچار بحران شده و هتلها عملا ورشکست شدهاند. در سایر استانها نیز ادارات کل به صورت خودسرانه و بدون هیچ قاعده مشخصی اقدام به صدور مجوز میکنند. خانههای استیجاری باید ساماندهی شوند و با قوانین هتلی کار کنند. این مراکز در حال حاضر قوانین موجود در هتلها را دور میزنند و آزادیهایی را به مسافران ارائه میدهند که در هتلها وجود ندارد. از سوی دیگر محدودیتها و هزینههای دیگر مانند بیمه، مالیات، اماکن و ... که مراکز اقامتی قانونی مانند هتلها دارند را ندارند. آزادیهای موجود در خانههای مسافر، عواقب اجتماعی بسیاری دارد که بارها در جلسات امنیتی و انتظامی استانها مطرح شده است. سید امیر ناصر طباطبایی - رئیس جامعه هتلداران استان یزد
ایجاد شده: 1/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 1/خرداد/1398 مقالات و یادداشت ها
به نظر من قبل از پرداختن به این سوال و یافتن راه حل، ابتدا بایستی به تحلیل صورت مسئله بپردازیم. همچنین قبل از مشخص نمودن سازمانی برای سرپرستی و صدور مجوز خانهمسافر به این موضوع بپردازیم که آیا اساساً صدور مجوز فعالیت برای چنین کسب و کارهایی لازم است یا خیر! موضوع مطرح شده قرار است پاسخگوی چه نیازی باشد، چه عارضه یا معضلی از خانههای مسافر یا سایر اقامتگاههای گردشگری را مرتفع خواهد کرد و صدور مجوز، کنترل، نظارت و قرار گرفتن تحت تکفل یک سازمان بر اساس کدام الگوی موفق و برنامه کارشناسی شده، انجام خواهد شد؟ آیا اهداف یاد شده قرار است به بهبود عملکرد و بالا رفتن کیفیت خدمات و کارایی خانههای مسافر کمک کند یا فعالیت آنها را محدود نماید؟ آیا اهداف یاد شده سهولت در شروع به کسب و کار را برای خانههای مسافر تسهیل میکند یا فرایند آن را پیچیدهتر و محدود میسازد؟ لزوم اخذ مجوز برای کسب و کارهایی که در حوزه خدمات عمومی فعالیت میکنند، چیست؟ مجوزهای صادر شده توسط سازمانها و وزارتخانههای مختلف طی چهار دهه گذشته تا چه حد در ساماندهی، تثبیت و رشد ضابطهمند مشاغل در حوزههای مختلف، مفید بودهاند؟ نقش و نتیجه عملکرد نظارتی اینگونه سازمانها در رشد، توسعه و ایجاد فضای رقابت سالم اقتصادی مبتنی بر اقتصاد آزاد، چگونه بوده است؟ تصدیگری در صدور مجوز، فراهم آورنده فضای رانت و محدودیت در رقابت سالم است. نمونههای متعددی را میتوان مثال زد که سازمان مطبوع به بهانههای مختلف مانع صدور مجوز برای سرمایهگذاری جدید شده است که فارغ از دلیل آن، مغایر با شرایط فعالیت در اقتصاد آزاد است. کشورهای موفق در صنعت توریسم با اقامتگاههایی در این سطح چگونه رفتار میکنند؟ خاطرنشان میسازم که شروع چنین فعالیتهایی در کشورهایی که در رتبهبندی سهولت کسب و کار جهانی “Ease of Business” در سطوح بالا قرار دارند از جمله گرجستان، نیاز به کسب مجوز از هیچ سازمانی ندارد و کارآفرین و سرمایهگذار تنها ملزم به اخذ کد اقتصادی یا ثبت شرکت و رعایت الزامات و استانداردهای تعریف شده از طرف سازمانهای ناظر بر عملکرد مانند سازمان بهداشت میباشند. حتی تائید هویت اینگونه اقامتگاهها توسط مراجعی مانند TripAdvisor و Airbnb صورت میگیرد که هیچگونه وابستگی دولتی و رسمی ندارند و به مرور اعتبار خود را در جامعه کسب کردهاند. چنانچه مطلع هستید، ارزیابی عملکرد و خدمات در اینگونه مراجع به بهترین نحو و به صورت خودجوش از طریق نظرسنجی و اشتراکگذاری تجربه گردشگران و استفادهکنندگان خدمات در سایتها و شبکههای اجتماعی و تخصصی صورت میگیرد. آخرین و مهمترین سوال اینکه نقش صاحبان مشاغل خانه مسافر در نظرسنجی و تصمیمگیری چیست؟ پیشنهاد بنده این است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به جای صدور مجوز، نظارت و کنترل، سامانهای ایجاد کند تا صاحبان مشاغل و فعالان حوزه خانهمسافر اطلاعات خود را به صورت داوطلبانه برای احراز هویت و صحهگذاری و ثبت سابقه جهت ارزیابی و اعتبارسنجی در آن قرار دهند. در این صورت گردشگران در صورت نیاز میتوانند برای اطمینان و آگاهی از سوابق به آن مراجعه نمایند. از سوی دیگر این سازمان برای بالابردن سطح کیفی خدمات اقامتگاههای کوچک و خانههای مسافر، مسئولیت کارشناسی، تحقیق، عارضهیابی، ارائه راهکار و آموزش را بر عهده گیرد و امکان گردش آزاد اطلاعات، ارائه آمار و اطلاعات دقیق از وقایع و فعالیتهای انجام شده در این حوزه را برای فعالان و سرمایهگذاران این بخش فراهم آورد. داریوش وطنپور - فعال اقتصادی
ایجاد شده: 1/خرداد/1398 آخرین ویرایش: 1/خرداد/1398 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتلنیوز ، سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت به ارائه توضیحات و تشریح روند اجاره هتلها برای زائران حج تمتع در سال 98 پرداخت و اظهار داشت: همه ساله بعد از موسم حج تمتع، فرایند شناسایی هتلهای جدید و ارزیابی خدمات و سپس انتخاب برای حجاج، انجام میگیرد. "مرتضی اسدزاده" با بیان این توضیح اولیه، ابراز داشت: فرایند مذکور از سوی کارشناسان و از طریق کمیسیون انجام میپذیرد و بعد از تشخیص شرایط و بررسیهای لازم، کار عقد قرارداد با مالک هتل صورت میگیرد. سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص درجهبندی هتلهای مکه مکرمه و مدینه منوره نیز گفت: هتلهای موجود در این دو شهر بر اساس قوانین خاص کشور عربستان رتبهبندی شده و با شرایط خاص کشورهای زیارتی درجهبندی میشوند ولیکن با این وجود، فرایند اجاره هتلها توسط کارشناسان با تجربه مورد ارزیابی قرار میگیرد. "اسدزاده" در خصوص تعیین گروههای قیمتی به کیفیت هتلها اشاره کرد و گفت: گروههای قیمتی بر اساس شاخصهای در نظر گرفته شده از سوی کارشناسان تعیین میشود. امسال نیز همانند سنوات گذشته هتلهای مکه مکرمه از لحاظ کیفیت و قدمت به 7 گروه قیمتی و هتلهای مدینه منوه به 5 گروه قیمتی تقسیمبندی شدهاند. سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه رعایت قوانین و مقررات کشور میزبان در استفاده از هتلها ضروری است، ادامه داد: در موسم حج تمتع حدود سه میلیون زائر در شهرهای مکه و مدینه حضور مییابند که بر اساس قوانین تعیین شده، سرانه متراژی هر زائر حدود 4 متر مربع خواهد بود. از سوی دیگر کشورها فقط میتوانند از هتلها یا ساختمانهایی برای اسکان زائران خود استفاده کنند که دارای مجوز و تائیدیه اسکان حجاج از مبادی رسمی باشد. وی همچنین به محدودیت تامین محل اقامت در مدینه منوره به دلیل عدم ساخت و ساز هتلهای جدید، اشاره کرد و گفت: مدت اقامت در این شهر از 5 لغایت 6 روز و تاریخهای ورود و خروج از هتل نیز از قبل بر اساس اجاره هتلها تعیین شده است. "اسدزاده" اجاره هتلها را موضوعی رقابتی دانست و بیان داشت: کشورهایی مانند ترکیه و عراق به دلیل فرهنگ مشابه، هم ردیف ما هستند و با ما رقابت میکنند اما خوشبختانه توانستهایم هتلهای مناسب در زمانهای مناسب را تهیه کنیم. وی افزود: هتلهای امسال در سال گذشته با قیمت بالاتری اجاره شده بود و این به سبب اقدامات و اعزام به موقع اعضای کمیسیون بوده زیرا اقدامات صورت گرفته موجب تخفیف مناسبی در هزینه هتلها شده است. "اسدزاده" همچنین گفت: برای حج تمتع امسال در مجموع 101 هتل تهیه شده که 79 هتل در مکه و 22 هتل در مدینه، اجاره شده است. البته در صورت افزایش احتمالی ویزای حجاج و تعداد زائران به تناسب به تعداد هتلها ما اضافه خواهد شد. وی در پایان گفت: سقف اسکان در هر اتاق از هتلهای مکه مکرمه حداکثر 4 نفر و در مدینه منوره حداکثر 5 نفر تعیین شده است.
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1398 اخبار داخلی