به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، "امیرپویان رفیعیشاد" رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران؛ وضعیت تورهای ورودی، خروجی و داخلی را در آستانه پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز شرح داد و اظهار کرد: سفر به خارج از کشور برای تعطیلات نوروز با کمترین استقبال مواجه شده است. اگرچه همهگیری ویروس کرونا در کاهش تقاضا بیتاثیر نبوده، اما شرایط اقتصادی و معیشت مردم عامل اثرگذارتری به شمار میآید. وی ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی برای تعطیلات نوروز کشورهای کمی را میتوانند تبلیغ کنند؛ محدودیت ویزا در دوران همهگیری کرونا شرایط متفاوتی را برای سفرهای خارجی رقم زده است. جز چند کشور همسایه، گرایش انگشتشمار آژانسها به تبلیغ و اجرای تورهای افریقا در تعطیلات نوروز نیز به همین دلیل است؛ چرا که کشورهای افریقایی در مقایسه با سایر کشورها مقررات آسانتر و محدودیتهای کمتری برای صدور ویزا دارند، اما هزینههای هنگفت این تورها با توجه به نرخ ارز و افزایش هزینههای معیشت باعث شده سفر افریقا نیز با اقبال چندانی مواجه نشود. تعداد متقاضیان این تورها بسیار کم است. رفیعیشاد اضافه کرد: در بین کشورهای همسایه با توجه به مقررات ویزا، درحال حاضر سفر به ترکیه و ارمنستان راحتتر است که شرایط اقتصادی باعث شده استقبال از تورهای این مقاصد نیز پایین باشد. او درباره محدودیتهای مرزیِ کشورهای همسایه برای اجرای تور زمینی و اتوبوسی که برای مقرون به صرفهتر شدن هزینهها برای نوروز ١۴٠٠ بیشتر آگهی و تبلیغ شدهاند، اظهار کرد: هنوز محدودیتی برای سفر زمینی به کشورهایی مثل ارمنستان و ترکیه اعلام نشده است. رییس هیأتمدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران درباره وضعیت تورهای داخلی، به بلاتکلیفی و اظهارات متناقض متولیان که برای آژانسهای مسافرتی و مردم مشکلآفرین شد، اشاره کرد و گفت: برای ما سوال بود که هماهنگی در هیأت دولت و بین وزرای گردشگری، بهداشت و ... تا این حد سخت بود!؟ آژانسها تا همین یکی دو روز قبل نمیدانستند پیشپرداخت تور و خدمات را از مسافر دریافت کنند، هزینه هتلها را واریز کنند، تور بفروشند، چه کار کنند؟ همه ما در یک بلاتکلیفی به سفر میبردیم. تکلیف سفرهای نوروزی نباید ۲۵ اسفند مشخص میشد، باید از یک ماه قبل تعیین تکلیف میشدیم. او افزود: این بلاتکلیفی باعث شد آمار ثبتنام در تورهای امسال حدود ۱۰ درصد تورهای نوروز ۹۸ باشد. چه سالی را سراغ دارید که برای ۲۸ اسفندماه قطار یا پرواز تهران ـ مشهد صندلی خالی داشته باشد؟ وضعیت امسال واقعا متفاوت بود. حتی با وجود اینکه تعداد پروازها و قطارها محدود شده است، اما چالش زیادی وجود ندارد. قطعا این اقبال کم فقط به خاطر ویروس کرونا نیست؛ مساله اقتصاد و هزینهها عامل اثرگذارتری است. او درباره محدودیت سفر تورها به مناطق قرمز و نارنجی نیز گفت: قبلا اعلام کرده بودند سفر با تور و رزرو هتل محدودیتی ندارد. هنوز بخشنامه جدیدی خلاف آن به دست دفاتر خدمات مسافرتی نرسیده است. رفیعیشاد نگاهی هم داشت به وضعیت تورهای ورودی و اظهار کرد: تعداد محدودی ویزا با عنوان درمان برای اتباع خارجی صادر میشود، اما با توجه به سرعت واکسیناسیون در برخی کشورها، وزارت بهداشت و وزارت خارجه در پذیرش گردشگران خارجی میتوانند رویه را تغییر دهند، درحالی که این مطالبه تا کنون مسکوت مانده است. رییس هیأتمدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران به حال بحرانی صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: شرکتها و دفاتر خدمات مسافرتی که نوروز ١۴٠٠ را از دست دادند، ما همچنان امیدواریم حمایت شویم. بحثمان صدقه گرفتن نیست، ولی تسهیلات و تهمیدات برای روی پا ماندن این صنعت میخواهیم. با معافیتهای مالیاتی و تامین اجتماعی کمک کنند این صنعت حداقل وضعیت اورژانسی موجود را حفظ کند و بقایی داشته باشد.
ایجاد شده: 29/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 29/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، در نشست روز شنبه مجمع ملی تشکلهای گردشگری، " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران عنوان کرد؛ حتی در کشورهایی از نظر اقتصادی ضعیف هم دولتها خود را موظف به حمایت از صنعت گردشگری میدانند و به روشهای مختلف سعی در پشتیبانی از این صنعت دارند. در حالیکه در طول سال گذشته که گردشگری به طرز بیسابقهای تحت فشار قرار گرفت و بحران شدیدی را پشت سر گذاشت، هیچگونه حمایتی از سوی دولت شامل حال این صنعت نشد. رئیس جامعه هتلداران ایران افزود: در ایران دولت ۲ بسته حمایتی را به بخش خصوصی گردشگری معرفی کرد که این بستهها نه تنها حمایتی در پی نداشتند بلکه باید آنها را بستههای ضدحمایتی دانست. مثال ها در این زمینه بسیار است. مثلاً هزینه حاملهای انرژی که قرار بود مشمول معافیت و بخشودگی شود نه تنها نشد بلکه بسیاری از تاسیسات گردشگری و از جمله هتلها به محض پرداخت نکردن صورتحساب حاملهای انرژی دستگاههای مربوطه، بلافاصله اقدام به قطع آب و برق و ... کردند. دولت نه تنها باری از دوش این صنعت بحرانزده بر نداشت بلکه با ناهماهنگیها و عدم برنامهریزی و عدم اجرای مصوبات دولتی، بستهها عملاً نقش ضدحمایتی ایفا کردند. بنابراین طرح این موضوع که از بخش خصوصی گردشگری حمایت به عمل آمد، ادعای بی اساسی است. آنچه از دولت در این مدت دیده شد، بیشتر رفع مسئولیت بود تا چیز دیگر. طوری که حق داریم اگر بگوییم دولت حتی قصد حمایت از گردشگری را هم نداشت. حمزهزاده در مورد تاکیدهای وزارت بهداشت در ارتباط با منع سفرهای نوروزی گفت: بارها گفتهایم و بر کسی پوشیده نیست که دولت موظف است رعایت پروتکل های بهداشتی در سفرها را اداره کند و سلامت مسافران را تضمین کند. دولت باید سلامتی سفر را چه در بخش حمل و نقل، چه اقامت و چه بخشهای دیگر به دست متخصصان امر بسپارد. دولت در نهایت باید بگوید که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید نه اینکه هر گونه مسئولیتی در این ارتباط را از سر خود باز کند و بگوید اصلاً سفر نکنید.
ایجاد شده: 25/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 25/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، "حمید یزدانی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم امروز در گفت وگویی با خبرنگار فارس در قم با بیان این که نظارت و بازدیدهای مشترک اداره کل متبوع خود بر اماکن اقامتی و گردشگری بر اساس جدول نظارت روزانه پیگیری می شود اظهار کرد: پایش آمار گردشگران خارجی و داخلی در دستور این اداره کل قرار دارد. وی اضافه کرد: تأمین اقلام بهداشتی اماکن اقامتی تحت نظر یکی دیگر از برنامه های این اداره کل در روزهای پایانی سال جاری و آغاز سال جدید است، ضمن آن که نصب بنرها و پلاکاردهای هُشداردهنده درباره کرونا نیز در این اماکن ادامه خواهد یافت. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم همچنین یادآور شد: نظارت ها و بازدیدهای مشترک مربوط به سفرهای نوروزی که از امروز بیستم اسفند ماه آغاز شده است، تا بیستم فروردین ماه سال آینده تداوم دارد، ضمن آن که لیست کشیک های این اداره کل نیز در این موضوع به همه سازمان ها و نهادهای استان اعلام خواهد شد. وی درباره اتباع خارجی ساکن اماکن اقامتی تحت نظر قم نیز گفت: دو هفته قبل حدود 360 نفر از اتباع در این اماکن پذیرش شده بودند که حدود 260 نفر از آن ها عراقی بودند، ضمن آن که این آمار در هفته اخیر به حدود 250 نفر کاهش داشته که از این تعداد، حدود 180 نفر از اتباع عراقی هستند. یزدانی با اشاره به این که باید پرسید آیا واحدهای اقامتی در ایام نوروز پذیرش دارند یا خیر بیان داشت: این مسئله باید مشخص شود تا بتوان بر اساس آن برنامه ریزی های لازم را صورت داد. وی سپس به برخی مشکلات در زمینه نظارت ها و بازرسی توجه داد و خاطر نشان کرد: نوع هماهنگی با واحدهای مسؤول باید مشخص باشد، ضمن آن که گاهی برخی اتباع خارجی از پذیرش مسؤولیت های تست مثبت کرونا خود سر باز می زنند که در این باره نیز باید تدبیر لازم صورت گیرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در عین حال گفت: خوشبختانه طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، هیچ یک از برگه های سلامت گردشگران مقیم در قم جعلی نیست، ضمن آن که طبق دستور این دانشگاه و مرکز بهداشت، هر یک از گردشگران خارجی که دارای علامت بیماری کرونا باشند به مراکز بهداشتی معرفی می شوند.
ایجاد شده: 23/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از برنا؛ حجتالله غلامی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی دانشگاههای علوم پزشکی کاشان و اصفهان روند صعودی ابتلاء به کرونا را شاهد هستیم. وی با بیان اینکه میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان اصفهان بین ۶۷ تا ۹۸ درصد در در نوسان است، ادامه داد: از این رو سفر به چهارمحال و بختیاری و خوزستان را تحت کنترل جدی قرار دادهایم. سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان اصفهان با بیان اینکه استمرار طرح حافظان سلامت محلات با عنوان شهید سلیمانی در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: این طرح تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت و این امر با نیروهای بیشتری با همکاری پایگاههای بسیج در دستور کار قرار گرفته است. وی با بیان اینکه در این جلسه تشدید بازرسیهای دورهای از سوی نهادهای نظارتی نیز مورد تاکید قرار گرفت، افزود: سفرهای هوشمند و ایمن در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد بر اساس وضعیت استان در روزهای آینده در این زمینه تصمیمگیری شود. غلامی با بیان اینکه قرار بر این است سفرها بین شهرهای زرد و آبی انجام شود، افزود: سفر به شهرهای قرمز نیز ممنوع است و شهروندان این شهرها اجازه خروج از شهر خود را ندارند. وی گفت: برای سفرهای نوروزی تنها هتلها و مراکز اقامتی که مورد تأیید بهداشت هستند مجاز به پذیرش مسافر هستند، تصریح کرد: این مراکز اجازه پذیرش مسافر تنها با ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت را دارند و از سویی خانههای استیجاری، مدارس، کمپهای نوروزی و چادرخوابی را نیز در استان اصفهان نخواهیم داشت. معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه تا شنبه تکلیف سفرهای نوروزی مشخص میشود، ادامه داد: همچنین در این جلسه مصوب شد با شبکهها و سایتهایی که در فضای مجازی تبلیغ اسکان مسافران نوروزی را دارند توسط پلیس فتا برخورد شود. وی با بیان اینکه ترددها از دیروز به سمت خوزستان و چهارمحال و بختیاری به صورت جدی مدیریت شده است، افزود: سفرهای کاری، درمانی و قضائی در استان کنترل شده و با تکمیل فرم مجوز برای این امر صادر میشود. غلامی با اشاره به رنگ بندی شهرستانهای استان اصفهان ابراز داشت: همه شهرهای استان اصفهان در وضعیت زرد و آبی کرونا هستند و تردد بین شهری در استان منعی ندارد. وی در در خصوص روند نظارت بر رعایت پروتکلهای بهداشتی در مترو اصفهان گفت: در این زمینه با توجه به طرح این موضوع در ستاد حمل و نقل عمومی در استان شهرداریهای استان موظف به تشدید نظارت بر روند فعالیت این بخش در زمینه رعایت پروتکلها هستند که این امر از ۲۵ اسفند ماه تشدید میشود و شهرداری اصفهان نظارت ویژه بر مترو را باید در دستور کار قرار دهد. غلامی در زمینه استفاده از سامانه ماسک در ادارات استان اصفهان اظهار کرد: پایانههای مسافربری، فرودگاه و دادگستری استان اصفهان در این زمینه اقدام کردهاند.
ایجاد شده: 23/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جریان بهره برداری از ۲۷۲۱ طرح ملی خاطرنشان کرد: امروز یک طرح بسیار مهم گندله سازی که طرح بسیار مهمی هم بود با ارزش ۹ هزار میلیارد تومان به افتتاح رسید که کار بسیار عظیمی بود که در این چند سال به افتتاح رسید. در زمینه بهزیستی کار خوبی با کمک و همت مردم و داوطلبین انجام گرفت و ۲۴۰۰ مرکز رونمایی و افتتاح شد. روحانی اظهار کرد: هتلهای بسیار گران قیمتی در اسپانیا هست که قرن ها قبل به دست مسلمانان ساخته شده است. در نهایت ما از این مکانها میتوانیم هم بهرهمندی اقتصادی و هم بهره مندی اجتماعی و فرهنگی کنیم. گردشگردی کار عظیم و بزرگی است و وزارت گردشگری می تواند نقش مهمی در گردشگری داشته باشد. روحانی افزود: گردشگری کار بسیارمهمی است. گردشگری در دولت تدبیر و امید دو برابر شد. این یک سال گذشته سال سختی برای گردشگری، هتل داران و همه آنانی که خدمات گردشگری انجام می دهند بود. سال آینده سال غلبه بر ویروس و همه رونق مشاغل خواهد بود. وی ادامه داد: البته نه اول سال. اما به مرور واکسن خارجی وارد می شود و به بازار می آید و واکسن داخلی توزیع می شود. عده ای که مبتلا شدند واز این بیماری گذشتند به طور طبیعی واکسینه شدند و عده ای که نگرفتند واکسینه می شوند. روحانی تاکید کرد: دولت همه تلاش خود را به کار می گیرد و بخش گردشگری روزهای بهتری خواهد داشت. رئیسجمهور در ارتباط با تلاش های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز گفت: مراکز فرهنگی و آثار تمدنی ایران برای ما بسیار مهم است. این به معنای اهمیت علم و هنر ایرانیان در طول تاریخ است. این بناها یکی از آثار و ثمرات همان مناسبات علمی، ریاضی، اجتماعی و طراحی بسیار خوب در گذشته بوده است.
ایجاد شده: 18/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، «سیدامیر ناصرالدین طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران استان یزد با گلایه از صحبتهای ضد و نقیض مسئولان وزارت بهداشت، اظهار کرد: آیا سفر امن و ایمنی که تحت نظارت و با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام میشود کرونا را شایع میکند اما متروها، فروشگاهها، بیمارستانها، داروخانهها و سایر اصناف نقشی در شیوع کرونا ندارند؟ وی با تاکید بر این که تعطیلی سفر بدون هیچ مطالعهای از سوی عوامل وزارت بهداشت منطقی نیست، گفت: تاکنون هتلها و زیرساختهای گردشگری متحمل خسارتهای چشمگیری شدهاند و دولت نیز با حمایتهای ناچیز خود نتوانسته حتی کمکی به این بخشها داشته باشد لذا سوال اینجاست که آیا وزارت بهداشت اقساط وام و بدهیهای هتلها و مراکز اقامتی را پرداخت میکند؟ این مسئول با اشاره به این که تاکنون هیچ آماری از ابتلا به کرونا در هتلها مشاهده و گزارش نشده است، تصریح کرد: در حالی هیچ آماری از ابتدای کرونا و سرایت آن به پرسنل هتلها و گردشگران مقیم این واحدها گزارش نشده که سایر اصناف، صنایع و بیمارستانها مشمول شیوع کرونا در کشور بودند. طباطبایی در خصوص مصداق نگاه غیرعادلانه به گردشگری، به شیوع کرونای انگلیسی برای اولین بار در استان نیز اشاره کرد و گفت: بنا به اعلام متولیان امر، شیوع کرونای انگلیسی در یزد نیز توسط صنعت اتفاق افتاد و گردشگری باز هم در شیوع کرونا نقشی نداشته است اما چرا همواره گردشگری مورد بیمهری قرار میگیرد؟ رئیس جامعه هتلداران استان یزد به متصل شدن تمام هتلها و زیرساختهای مجاز اقامتی یزد به سامانه جانا و ماسک وزارت بهداشت خبر داد و گفت: یزد به عنوان اولین استان پایلوت کشور در خصوص سفر ایمن و گردشگری هوشمند اقدام کرد اما محدود کردن غیرکارشناسی سفر هوشمند و اقامت ایمن به هیچ وجه منطقی و منصفانه نیست.
ایجاد شده: 18/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " ولی تیموری " معاون گردشگری کشور درباره تمهیداتی کرونایی برای سفرهای نوروزی اعلام کرد؛ مصوبهای را در جلسه 55 ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم. قرار شد تا اگر شرایط به حالت قرنطینه نرسید با اعمال محدودیتهایی سفرها به شکل کنترل شده و محدود انجام شود. این مصوبه در جلسه 55 مصوب شده است. قرار بر این بود که دستورالعمل اجرایی صورت گیرد. او افزود: در کمیته انتظامی و امنیتی با هماهنگی بین دستگاههای اصلی همچون وزارت کشور، کمیته امنیتی اجتماعی انتظامی قرارگاه کرونا، وزارت بهداشت و ... دستورالعمل آماده شد. این دستورالعمل اجرایی به تصویب رسیده است. تیموری تصریح کرد: هدف تشویق همکاران در صنعت گردشگری و مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی است. مسائل بهداشتی مردم از اهمیت برخوردار است. فعالان گردشگری بیشترین آسیب را از کرونا دیدهاند. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: با رعایت نکات بهداشتی سفرهایی به شکل تور از طریق شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری برنامهریزی میشود. در برخی مواقع افراد تمایلی به انجام سفر در قالب تور ندارند. هرچند می توانند با داشتن رزرو و تاییدیه از مرکز مجاز گردشگری برنامهریزی کنند. این مقام مسئول افزود: برای شهرهای زرد و آبی میتوان در قالب شهرها برنامهریزی کرد تا مردم با تورهای مجاز بتوانند اقدام کنند. تیموری تاکید کرد: در مراکز اقامتی و هتلها شهرهای قرمز و نارنجی باز است و اگر فردی از طریق حمل و نقل عمومی همچون قطار، هواپیما و ... سفر کند امکان اقامت ایمن با رعایت پروتکلهای در مراکز اقامتی و هتلها وجود دارد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: همکاران ما در صنعت گردشگری میتوانند فعالیت داشته باشند. محدودیتها برای ورود خودروها با پلاک شخصی وجود دارد. این پلاکهای شخصی برای ورود به شهرهای نارنجی و قرمز محدودیت دارند. تیموری ادامه داد: با اینکه پروتکلهای بهداشتی در حوزههای حمل و نقل، دفاتر خدماتی، مراکز اقامتی مجاز بوم گردیها و تمامی مراکز اقامتی و پذیرایی رصد می شود اما مجدد اطلاعرسانی شده و این دستورالعمل ها در تمامی پورتالها در سطح ملی و استانی قرار گرفتهاند. او تصریح کرد: اقدامات آموزشی به شکل آنلاین در 7 منطقه کشور انجام شده است تا کارمندان و مدیران واحدهای گردشگری با پروتکلها آشنا شوند. او درباره انجام تستهای کرونا برای مسافران با تور گفت: بر اساس دستورالعملهای نوشته شده برای ثبت نام در تورهای خدمات مسافرتی الزامی برای انجام تستهای پی سی آر وجود ندارد. اگر کسی قبلا سابقه تست پی سی آر داشته باشد در سامانه ماسک وزارت بهداشت تحت کنترل قرار گرفته میشود. ارائه تست پی سی آر برای هتل یا تورها الزامی نیست. تیموری درباره نظارتها بر سفرهای خارجی افزود: بر اساس پروتکلهای وزارت بهداشت با سفرهای خارجی ورودی به کشور برخورد میشود. برای مثال اجازه سفرهای توریستی وجود ندارد. هرچند برای سفرهایی با هدف دیدار از خویشاوندان بر اساس فرآیند موجود انجام میشود. هرچند تحت عنوان سفرهای توریستی برای ورود، مجوزی از سوی ستاد کرونا ارسال نشده است. سفرهای ایرانیان به خارج از کشور باید بر اساس مقررات کشور مقصد اعمال شود. به گفته او سفرهای خروجی باید بر اساس قوانین کشور مقصد مورد بررسی قرار بگیرد. تیموری درباره مدیریت سفرها از خارج تصریح کرد: مدیریت سفرها بر عهده وزارت راه است اما نظارتها و محدودیت برای ورود اتباع خارجی مطابق با تمهیدات صورت می گیرد ولی بر اساس مصوبات ستاد کرونا در این شرایط کنترلها انجام میشود.
ایجاد شده: 18/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " علی اصغر مونسان " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت؛در بخش گردشگری اماکن زیادی در اختیار آموزش و پرورش است که تاریخی بوده و در بخش موزه و اقامتگاه میتوانند کمک کننده باشند. برای تمام دانشآموزان تخفیف و بازدید رایگان از اماکن داریم و تمام امکانات در اختیار این افراد است تا به صورت گروهی از این اماکن استفاده کنند.وی افزود؛ محور سفرهای نوروزی، تصمیم ستاد ملی کروناست. آمادگی داریم اگر وزارت بهداشت بخواهد تمام هتلها در نوروز تعطیل شوند اما باید بدانیم این موضوع به شیوع کرونا کمک میکند نه مهار آن.
ایجاد شده: 17/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 17/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، هدایت الله جمالی پور در شصتو پنجمین ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین که عصر امروز(شنبه) در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه تغییر رویکرد مردم در مواجهه با کرونا مشکل جدی در مدیریت ایجاد میکند، اظهار کرد: به صورت شبانه روزی همه برای مقابله با کرونا تلاش میکنند، اما هنوز بسیاری از افراد باور ندارند که خطر در کمین آنهاست و ما به شدت نگران هستیم که دورهمیهای خانوادگی در عید بدون توجه به کرونا برگزار شود.وی افزود: نگرانیم که دیدوبازدیدها منتهی به افزایش آمار مبتلایان و فوتیها در استان قزوین شود؛ از طرفی هم طبق اعلام وزارت بهداشت نیز ویروس جدید مرگ و میر به شدت تصاعدی دارد که شرایط را پیچیدهتر میکند، لذا باید برای ایام عید باید برنامهریزی کنیم و برای وقوع هر گونه تجمعی اجازه ندهیم. استاندار قزوین با اشاره به لزوم رویکرد کاهش اجتماع ابراز کرد: رنگبندیهای استان قزوین هم نباید به صورت کنونی اعلام شود چون باعث عادی انگاری مردم خواهد شد؛ درست است که وضعیت استان قزوین زرد است اما نباید اجازه دهیم که ترددهای بین شهری خارج از عرف و بدون برنامه و نظارت اتفاق بیفتد. جمالی پور یادآور شد: امسال هم مانند سال گذشته هیچ برنامهای در استان برای عید نوروز نداریم و هیچکدام از مراکز تفریحی و فرهنگی ما باز نخواهد بود و به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل است و تمامی آرامستانهای استان قزوین تعطیل است. منوچهر حبیبی در ادامه این جلسه اظهار کرد: طرح ضربتی شهید سلیمانی در استان قزوین طی دو هفته پایانی سال اجرا خواهد شد که براساس آن بیماریابی صوت میگیرد و تمامی ادارات و واحدهای تولیدی باید تست رپیت انجام دهند و گزارش تک به تک واحدها به صورت روزانه داده شود تا بتوانیم ارزیابی کنیم. معاون سیاسی_امنیتی استاندار قزوین ابراز کرد: از آنجایی که به ایام نوروز نزدیک میشویم هیچگونه تبلیغ برای پذیرایی از مسافران در استان قزوین نداریم و هیچگونه جشنواره و همایش که مستلزم تجمع است را در استان نخواهیم داشت. وی یادآور شد: نحوه کار هتلها و میهمانسراها را پس از اعلام ستاد ملی اطلاع رسانی خواهیم کرد؛ اکنون وضعیت بازارها بسیار نگرانکننده شده چون مملو از جمعیت است و بیشتر هم خانمهای خانهدار تردد دارند که طبق اعلام علوم پزشکی درصدر مبتلایان هستند. این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه آرامستانها تعطیل است، تصریح کرد: همچنان تردد بعد از ۹ شب ممنوع است که نسبت به هفتههای قبل تعداد جرایم بیشتر شده است، لذا کنترل ترددها و تعطیلی بازار از ساعات ۹ شب مورد تاکید است.
ایجاد شده: 17/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 17/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، در حالی که کمتر از چند روز از رفع مشکل قطع برق هتلهای یزد به دنبال پیگیری استاندار نگذشته است، این بار اخطار قطع آب موجب نگرانی تعدادی از مجموعههای گردشگری این استان گردشگرپذیر کشورمان شده است، البته حضور وزیر نیرو در یزد میتواند نویدی برای حل این مشکل باشد. مرگ ناکام گردشگری مسئلهای غیرقابل پیشبینی نیست، آن هم زمانی که در اوج خسارات ناشی از کرونا به این صنعت، شاهد بیمهری دستگاههای خدماترسانی مانند برق، آب و گاز هستیم؛ به طوری که کمتر از دو روز پس از قطع موقت برق هتلهای یزد با وجود مصوبات حمایتی دولت از این صنعت کرونازده، این دفعه شاهد اخطار قطع آب آنها هستیم. البته در موضوع قطع برق این زیرساختهای مهم گردشگری، «محمد علی طالبی» استاندار جوان یزد بلافاصله و شخصاً به این مسئله ورود کرد و درصدد رفع این مشکل برآمد اما انگار این ماجرا پایان ناهماهنگی و سرپیچی دستگاهها از مصوبات ملی ستاد کرونا نیست و ارسال اخطارهای مکرر قطع آب، بازی تازهای است که این صنعت را تهدید میکند. زیرساختهای گردشگری در دوران کرونا، شرایط مطلوبی ندارند و به وضوح وضعیت نامطوب این صنعت از ریزش نیروهای فعال و شاغل گرفته تا تعطیلی واحدها را شاهد هستیم ولی در جریان کوتاهی و کم لطفی برخی از دستگاهها در عین وجود مصوبات لازم الاجرای ستاد ملی کرونا در مورد حمایت از زیرساختهای گردشگری در شرایط کنونی بیشتر حکایت از سرپیچی و ترک فعل در این مجموعهها دارد. «محمد اسلامی» نماینده هسته گردشگری چین در این کشور که صاحب یک مجموعه گردشگری در یزد است، در گفتوگو با خبرنگار ایسنا از ارسال اخطار قطع آب به این مجموعه اقامتی در شرایط کرونا گلایه و اظهار میکند: قبل از این نیز با وجود اعلام شدن مصوبات حمایتی ستاد کرونا از زیرساختهای گردشگری، پس از اعلام اخطار قطع گاز، انشعاب گاز این مجموعه اقامتی قطع شد و این در حالی بود که گردشگران خارجی که به دلیل کرونا امکان بازگشت به کشورشان را نداشتند، در این مجموعه اقامت داشتند ولی با این وجود هیچ مهلتی هم به این مجموعه جهت پرداخت بدهی داده نشد. وی با بیان این که فردای همان روز برق این مجموعه گردشگری را نیز قطع کردند، میگوید: این اقدام در حالی اتفاق افتاد که مهمانان و گردشگران خارجی در این مجموعه اقامت داشتند و با این وجود نیز هنگامی که به شرکت توزیع برق مراجعه شد تا بتوانیم براساس مصوبات کرونا، بدهی خود را با صدور چک پرداخت کنیم، هیچ لطفی در این باره شامل حال ما نشد. اسلامی که از صدور اخطار قطع آب این مجموعه نگران و گلایه مند است، عنوان میکند: این اخطاریه در حالی برای این مجموعه صادر شده که طی دوره اخیر هیچ نوع فعالیتی در مجموعه صورت نگرفته تا بتوانیم درآمدی برای پرداخت قبض آب کسب کنیم. وی خاطرنشان میکند: متاسفانه پس از وصول شدن اخطارهای قبلی مربوط به قبوض برق و گاز نیز پیگیریهای متعددی در این باره داشتیم اما متاسفانه در این باره مسئولان هیچ همراهی با حوزه گردشگری ندارند. «سید امیر ناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران یزد نیز از وصول اخطار قطع آب مجموعهی خود خبر میدهد و در این باره ابراز تاسف میکند. در خصوص این که آیا چنین مشکلی در سایر استانها نیز وجود دارد از «عباس بیدگلی» مدیر اجرایی جامعه هتلداران کشور جویا شدیم که وی با بیان این که به نظر میرسد تاکنون دیگر استانها درگیر این مسئله نبودهاند، به خبرنگار ایسنا میگوید: هنوز گزارشی در خصوص قطع آب و برق و گاز در هتلهای کشور به ما ارسال نشده است. البته در این باره تعدادی از کنشگران گردشگری کشور به خبرنگار ایسنا میگویند: براساس گزارشها و اخبار موجود، یزد اولین استان در خصوص اخطارهای قطع آب و برق نیست و استانهایی مانند مازندران، تهران، خوزستان و برخی از استانهای دیگر هم شاهد قطعی برق مجموعه های گردشگری بودهاند و بعضاً نیز انشعاب آنها قطع شده که همگی خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا بوده است.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، "اصغر نبیل" نایبرئیس جامعه هتلداران استان یزد، از قطع برق تعدادی از هتلهای شهر یزد توسط مامورین شرکت برق به صورت دسته جمعی خبر داد و گفت: هتلها به دلیل ضررهای مالی هنگفت هتلها به دلیل شیوع کرونا، ستاد تسهیل در مصوبهای پرداخت قبوض آب برق و گاز هتلها را تا پایان فروردین ۱۴۰۰ در تمام کشور به تاخیر انداخته و مهلت داده است. وی افزود: این مصوبه دستور وزیر، استانداران و سایر ارگانهای ذیربط را دارد اما شرکت توزیع برق یزد در یک حرکت عجیب، امروز صبح برق اکثر هتل های بزرگ یزد را قطع کرده است. نبیل با تاکید بر این که قطع برق هتلهای یزد کاملا خلاف مصوبات ستاد ملی کروناست، تصریح کرد: متاسفانه به نظر میرسد که روند قطع برق هتلهای یزد همچنان ادامه دارد و این تصمیم در حالی از سوی شرکت توزیع برق استان اخذ شده که بسیاری از فعالان گردشگری متضرر از خسارتهای کرونا هستند. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان یزد تاکید کرد که این اقدام عجیب کاملا خلاف سیاستهای دولت در حمایت از گردشگری است و مسئولان استان باید در این زمینه اقدام کنند.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روزنامه دنیایاقتصاد، اعلام «اطلاعات غلط» درباره مسافرت عید همراه با «مجوزهای معنادار» به تورهای نوروزی باعث شده بازار پیشخرید سفر رونق بگیرد. مثلا گفته شده کسانی که اقامتگاه رسمی-هتل-رزرو کنند، میتوانند در تعطیلات نوروز سفر بروند و اگر هم سفر انجام نشود، هزینهها به شکل کامل عودت داده میشود. در این میان برخی عوامل بازار گردشگری هم برای تحریک خانوارها به انجام «نوع پرریسک سفر» که همان مسافرت دستهجمعی به اقامتگاههای عمومی است، از «اعتبار سهماهه تور در صورت کنسل شدن سفرهای عید» سخن گفتهاند. هر چند بهدلیل بیبرنامگی در این حوزه، نقشه پیشروی سفرها، کاملا گنگ -مبهم- است، اما بررسیها از واقعیت عید ۱۴۰۰ نشان میدهد یک تابلو حاوی سه خطر بزرگ جلوی مسافران قرار دارد که مهمترین آن، «پیشخرید تورهای مسافرتی به مقصد شش استان و شهرهای ممنوعه» است. خطر بعدی که دستکمی از اولی ندارد «احتمال بسیار بالا برای اعمال ممنوعیت کامل ترددهای بین استانی در ایام عید» است. برقراری سفرهای نوروزی ضمن ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در ۶ استان به سوی سبک جدید سفر با قطار و هواپیما پیشرفته و حتی بازار کرایه خودرو را نیز افزایش داده است. اما با این وجود پیشخرید سفرهای عید هر سه گروه مسافر، فعالان گردشگری و متولی توریسم را با خطر آسیب مواجه خواهد کرد و احتمال تکرار تعقیب و گریز سفرهای عید۹۹ و کنسلی سفرها و بلاتکلیفی مسافران و آژانسها وجود خواهد داشت. اگرچه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ را با تصویب دستورالعملی جدید در دستور کار فعالان گردشگری قرار داده است اما تنها سند رسمی از قرارگاه عملیاتی ستاد ملی برای سفرهای عید تنها در یک جمله با مضمون تقسیمبندی سفرها انجام و برای هر نوع سفر دستورالعملهای مناسب تهیه خواهد شد، اعلام شده است. همچنین شیوع ویروسهای جهشیافته در ایران نیز احتمال منتفی شدن سفرهای نوروزی و اعمال مقررات ممنوعیت سفر همچون سال ۹۹ را تشدید کرده است و رئیسجمهور در سخنان خود شرایط عید ۱۴۰۰ را همانند عید۹۹ توصیف کرده و احتمال تمدید مسدود شدن راهها در سال جدید نیز وجود دارد. حریرچی معاون وزیر بهداشت نیز در حالحاضر تردد به شهرهای ۶ استان گیلان، مازندران، گلستان، بوشهر، خوزستان و هرمزگان را بهطور قطع ممنوع اعلام کرده همچنین اصفهان، مشهد و شیراز هم اگر زرد باشند، سفر به آنها امکانپذیر نخواهد بود. البته تا پایان سال احتمال افزایش محدودیتها حتی در کل کشور وجود دارد. همچنین با اوجگیری ویروس جهشیافته و افزایش آمار ابتلا به کرونا در روزهای اخیر رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا رزرونکردن بلیت قطار و هواپیما برای سفرهای نوروزی را توصیه کرده است زیرا احتمال منتفیشدن کل سفرهای نوروزی وجود دارد. همهگیری کرونا از اسفند ۹۸ در ایران منجر به لغو و تعطیلی کامل سفرهای نوروزی شد که نهتنها سفرهای گروهی با تور بلکه سفرهای شخصی نیز بهعلت ممنوعیتهای تردد برگزار نشد. اگرچه این امر در جهت مقابله با شیوع کرونا و جلوگیری از اوجگیری آن صورت گرفت اما بازار گردشگری ایران و فعالان آن با آسیب سهمگینی مواجه شدند که آثار آن تا به امروز ادامه داشته است. از اینرو از اوایل اسفند بهمنظور جبران حداقلی زیانهای عرصه گردشگری، با ارائه پروتکلهای جدید امکان سفر محتاطانه تا حدودی فراهم شده است که در این راستا ستاد ملی مبارزه با کرونا برای سفرهای گروهی سه پیششرط داشتن مجوز رسمی از مراکز مربوطه، رزرو اقامتگاه دارای مجوز پیش از سفر و ارائه آزمایش منفی کرونا را درنظر گرفته است و برای سفرهای شخصی رزرو اقامتگاه موردتایید متولی گردشگری و در صورت لزوم ارائه آزمایش منفی کرونا لحاظ شده است. اما با اوجگیری مجدد کرونا بهویژه گونههای جهش یافته آن در بسیاری از استانها احتمال لغو مجدد سفرها وجود دارد و ضمن در معرض خطر قرار گرفتن استانهای شمالی و جنوبی، تردد به شهرهای شمال و جنوب کشور با ممنوعیت کامل مواجه شده است. اما در حالحاضر منع سفرها صرفا با خودروهای شخصی درنظر گرفته شده و این درحالی است که سفر با دیگر وسایل حملونقل به آسانی امکانپذیر است و بلیت سفرهای هوایی در اواخر اسفند در تمامی مقاصد پرتردد بهطور کامل پیشفروش شده است. سفر با قطار نیز کاملا پیشفروش شده و درحالحاضر امکان رزرو بلیت تا اوایل نوروز ۱۴۰۰ وجود ندارد. همچنین بسیاری از آژانسهای مسافربری اقدام به فروش تورهای نوروزی کردهاند و متولی گردشگری در صورت لغو سفرها اعتبار سه ماهه برای آن درنظر گرفته است. دیگر وسایل حملونقل عمومی و خصوصی همچون اتوبوس، تاکسی و آژانسهای کرایه خودرو نیز شرایط تسهیل سفر در صورت عدمتردد خودروهای شخصی را فراهم کردهاند. در استانهایی که دارای مناطق آزاد است امکان کرایه خودروهای لوکس منطقه را برای مسافران فراهم میکند که این امر شرایط ورود مسافران را بسیار تسهیل خواهد کرد و در واقع این سوال مطرح میشود که در صورت ورود حجم زیاد مسافر به روشهای گوناگون، نظارت و کنترلی بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و ایمنی و طرح فاصلهگذاری وجود خواهد داشت؟ و اینکه رزرو اقامتگاههای مورد تایید سازمانهای مربوطه پیش از سفر چه تضمینی برای کنترل و جلوگیری از شیوع کرونا و رعایت کامل دستورالعملها خواهد بود؟ اگرچه تمامی بلیتهای سفرهای هوایی و زمینی پیشفروش شده و مبلغ کامل آن دریافت شده است احتمال اوجگیری مجدد کرونا و لغو مجدد سفرها چه بهصورت گروهی و چه فردی وجود دارد، از اینرو آژانسهای مسافربری در حالحاضر پیشفروش بلیتها در سفرهای نوروزی را مشروط به امکان سفر و باز بودن مسیرها در زمان تعیین شده کردهاند و درصورت لغو سفرها شرایط استرداد کامل هزینهها به مسافران را فراهم میکنند. این درحالی است که حرمتالله رفیعی رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هواپیمایی و جهانگردی و همچنین جمشید حمزهزاده رئیس جامعه هتلداران کشور اعلام کردهاند که بخشنامهای منتشر شده مبنی بر اینکه امکان بازگشت هزینه مسافران در صورت ممنوعیت سفر در دوره شیوع کرونا وجود ندارد و مسافران باید خودشان این خسارت را پرداخت کنند و هزینه لغو یا کنسلی هتلها مطابق دستورالعمل سالهای گذشته خواهد بود که البته این شفافسازی از سوی نهادهای مربوطه که تا حدودی تکلیف رزروها را برای مشتریان مشخص میکند قابلتحسین است. در صورت تصویب بازپرداخت کامل هزینهها به مسافران، نکته مهمی که حائزاهمیت است اینکه پیشفروش سفرها و اقامت اجباری در اقامتگاهها به زیان هر سه گروه متولی دولت، فعالان گردشگری و مصرفکنندگان خواهد بود و در صورت لغو سفرها مسائل و مشکلات و بلاتکلیفیهای سال۹۹ تکرار خواهد شد. اگرچه آژانسهای مسافربری اعلام به بازپرداخت کامل هزینههای پرداخت شده کردهاند اما تجربه از سال گذشته نشان میدهد که در صورت ممنوع شدن مجدد تردد مسافران در سراسر کشور مشکلات بازپرداخت هزینهها تکرار خواهد شد. در سال گذشته پس از لغو ناگهانی سفرها با وجود اعلام رسمی بازپرداخت کلیه هزینهها به مسافران، مشکلات گستردهای در استرداد مبالغ ایجاد شد، زیرا باتوجه به متضرر شدن بسیاری از شرکتهای مسافربری، بازپرداخت کامل یا با تاخیر یا با احتساب هزینه کسرشده از مبلغ اصلی صورت گرفته است. پیشفروش بلیتها یا رزرو اقامتگاهها در صورت نامعلوم بودن برگزاری قطعی سفرهای نوروزی تنها به این دلیل صورت گرفته است که فعالان گردشگری از این طریق بخشی از خسارتهای خود را جبران کنند. اما در صورت لغو مجدد سفرها این خسارتها افزایش خواهد یافت و شرایط بازپرداخت مبالغ به مسافران را سختتر خواهد کرد. اجباریشدن اقامت مسافران در اقامتگاههای رسمی و منع سفرهای مستقل و کمپزدن خلاف جهت سفرهای جهانی است زیرا در بسیاری از کشورها جهت اعتمادسازی به مسافران جهت سفرهای ایمن به تبلیغ سفرهای مستقل و در طبیعت پرداختهاند و کمپزدن یا سفر با اتوهومها یکی از امنترین شکلهای سفر معرفی شده و این درحالی است که در ایران سفر در صورت اقامت در یک هتل یا دیگر اقامتگاههای مورد تایید متولی گردشگری انجام میشود که این امر در واقع به اسم مسافر است و به کام مراکز گردشگری! مازندران بهعنوان گردشگرپذیرترین استان کشور که بهدلیل بحران کرونا با آسیب گستردهای همراه بوده، جهت جبران خسارتهای وارده از اوایل اسفند اقدام به بازگشایی مراکز گردشگری و آغاز فعالیت واحدهای گردشگری در ایام نوروزی کرده که البته شرط ورود گردشگران را رزرو اقامتگاهها پیش از سفر قرار داده است. براین اساس تمامی گردشگران و مسافران به هر شکل که میخواهند نوروز ۱۴۰۰ به مازندران سفر کنند باید دارای برگه رزرو اقامتگاههای گردشگری شامل هتل، مسافرخانه، اقامتگاه بومگردی، مهمانسرا یا دیگر اقامتگاههای رسمی باشند. اما در عین حال درصدد تدوین اساسنامه محدودیتهای سفر به مازندران هستند که این دوگانگی رفتار، تردید و شبهات بسیاری را برای مسافرانی که اقدام به رزرو اقامتگاه یا پیشخرید بلیت وسایل نقلیه عمومی کردهاند ایجاد کرده است.
ایجاد شده: 15/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 15/اسفند/1399 اخبار داخلی