نکته اول بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مخزن موزه ملی ایران واکنشهای متعددی را به همراه داشته و این نشان از احساس مسئولیت جامعه به میراث فرهنگی و اخبار مرتبط با آن است و این ضامن صیانت از یک هویت ملی کهن و جای بسی خرسندی است و از آنها قدردانی میکنم. نکته دوم بازدید وزیر از مخزن با هدف آشنایی و بررسی وضعیت این مکان به عنوان یکی از مهمترین مراکز نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی صورت گرفته و وقتی که با غنا و تعداد بالای آثار در مخزن روبرو شدند، با نگاهی ویژه این پیام ویدیویی را اعلام کردند: «آثار فراوانی داریم و فضای موجود برای نمایش پاسخگو نیست». در واقع این پیام را هم برای مسئولان و هم برای مردم مخابره کردند تا با یاری همدیگر بتوانیم با یک همت عالی آثار بیشتری را نمایش دهیم. نکتهای که باید آن را یک خواست و برنامه ملی تلقی کرد. نکته سوم در این بازدید آقای وزیر موضوعات دیگری از مشکلات بنیادی موزه را از نزدیک مشاهده نمودند. مانند ضرورت بازسازی موزه ایران باستان، تقویت زیرساختهای سایبری موزه ها، ادامه استانداردسازی مخازن و خبرهای خوشی که متعاقبا درباره آنها اطلاعرسانی خواهد شد. مطالب مهمی که در متن پیام ایشان بود که باید مورد توجه قرارگیرد و از اصل موضوع و آرزوهای دیرینه همه دوستداران میراث فرهنگی برای موزه ملی فاصله نگیریم و بهتر است همگی کمک کنیم تا موزه ملی ایران روز به روز به وضعیت بهتر و مطلوبتری برسد. چرا که همه ما وظیفه داریم میراث بان و حافظ خوبی برای یک گذشته پرافتخار باشیم و آن را به نسلهای بعد بسپاریم. در توضیح آثاری که ایشان در دست داشتند: وزیر با هماهنگی امنای اموال حاضر، با پوشش دستکش و صرفا آثاری را که امکان داشت با دست و باقی را در محل خود و روی میز مشاهده کردند. و آقای وزیر کاملا همراه برای رعایت مقررات در زمان بازدید بودند. نکته چهارم آقای وزیر پس از این بازدید با حساسیت موضوع حفاظت از اشیا فرهنگی و تاریخی را در موزه دنبال مینماید. و همچنین موضوعات کلیدی مغفول مانده موزه را نیز مورد عنایت ویژه قرار میدهند. امیدوارم ساختمانی در خور موزه در قرن جدید بسازیم و موزه فعلی را استاندارد کنیم. از وزیر محترم سپاسگزاریم با این بازدید فرصتی برای دیده شدن مشکلات موزه ملی ایران فراهم کرد و ازهمه کسانی که با نقدهای دلسوزانه نشان دادند حامی موزه ملی ایران هستند از آنها هم قدردانی میکنیم. جبرئیل نوکنده | رئیس کل موزه ملی ایران
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1401 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1401 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز، " زهره سادات لاجوردی " دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نشست روز یکشنبه این کمیسیون گفت ؛ جمع بندی درباره سه فقره سوال نمایندگان از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیگر دستور کار کمیسیون بود. دو سوال نمایندگان ملی تشخیص داده شد و سوالات برای بررسی بیشتر به صحن مجلس ارسال میشود. دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس افزورد ؛ سوالات " سید مجتبی محفوظی " و " محمدعلی محسنی بندپی " از وزیر گردشگری درباره عدم رسیدگی به ابنیه و آثار باستانی در استانهای مختلف و فراهم نبودن زیرساختها در حوزه گردشگری برای بررسی بیشتر به صحن مجلس ارسال می شود. سوال " سیدجواد حسینی کیا " از وزیر گردشگری نیز بر اساس تصمیم نماینده سوال کننده درباره ارسال یا عدم ارسال سوال به صحن بعد از دریافت پاسخ های لازم تصمیم گیری می شود.
ایجاد شده: 28/فروردین/1401 آخرین ویرایش: 28/فروردین/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، عصر امروز و در جلسه ای که بیش از دو ساعت به طول انجامید، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعضای هیات مدیره جامعه هتلداران ایران دیدار و گفتگو کردند. " عزتالله ضرغامی " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این نشست ضمن تاکید بر اینکه برای مبارزه با بروکراسی منفی و رویههای غلط و نادرست هر اقدامی لازم باشد انجام میدهم گفت ؛ در تصمیمگیریهای من مطالعه و بررسی کارشناسی درباره هر موضوعی برای به صفر رسیدن خطاها و پیشرفت حداکثری حوزههای ماموریتی وزارتخانه، جدی است. چنانچه به نظر قطعی کارشناسی برسم اقدام میکنم. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تاکید کرد ؛ در بررسی کارشناسی موضوعات حوزه هتلداری نظرات تک تک اعضای تشکل را بررسی خواهم کرد و نسبت به رفع موانع و مشکلات و احیای صنعت گردشگری تصمیم میگیرم. در این نشست از سوی رئیس و اعضای هیات مدیره جامعه هتلداران ایران دیدگاه ها و نظراتی به شرح زیر ارائه شد ؛ ▫️ درخواست تلاشهای جدی برای احیای صنعت گردشگری ▫️ تسهیل مجوزها و لزوم نظارت وزارتخانه بر اماکن اقامتی غیرمجاز ▫️ تفویض اختیارات برخی موضوعات به بخش خصوصی ▫️ لزوم توسعه تبلیغات رسانهای برای توسعه صنعت توریسم ▫️ درخواست امهال جریمههای بیمهای، توسعه سفر ارزان و اسکان همه اقشار جامعه در مناطق گردشگری ▫️ بازنگری قوانین و آییننامههای قدیمی و سند راهبردی گردشگری ▫️ ارائه تسهیلات برای بازسازی، نوسازی، تجهیز هتلها در تمام استانها ▫️ آموزشهای حرفهای برای تمام دستاندرکاران گردشگری در وزارتخانه و مدیران و معاونان استان ▫️ اجرای تعرفه حاملهای انرژی برای تاسیسات گردشگری ▫️ تشکیل صندوق توسعه گردشگری ▫️ تعیین تکلیف هتلهای نیمه ساخته و بلاتکلیف در استانها
ایجاد شده: 2/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 2/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " عزت الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مناسبت روز جهانی راهنمایان گردشگری در پیامی ویدئویی به گردهمایی مجازی راهنمایان گردشگری گفت ؛ خش مهمی از جامعه گردشگری را راهنمایان گردشگری تشکیل میدهند و آنها سفرای فرهنگی کشور محسوب میشوند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی راهنمایان گردشگری را یکی از حلقههای ارتباط بین کشورها که دارای ماموریت مهمی در بعد ملی هستند دانست و گفت ؛ با وجود کارنامه خوب، اما راهی دراز و مهم را پیش رو داریم. ایران اسلامی کشور بزرگی است و امروز در دنیا جایگاه برجستهای نسبت به گذشته دارد. او اشاره کرد ؛ امپراطوری رسانهای با تمام قوا تلاش میکند که ایران را به گونهای دیگر نشان دهد. ایران هراسی امروز در دستور کار همه شبکههای استکباری قرار دارد، بنابراین هر چه که روایتگران و راهنمایان گردشگری از تاریخ کشور برای گردشگران خارجی مطرح کنند به وظیفه بزرگ ملی خود عمل کردهاند. " ضرغامی " افزود ؛ سعی کردیم در بخشهای مختلف گردشگری ظرفیتهای متنوعی را تقویت کنیم، بهطور حتم در کنار این ظرفیتها روایتگری و راهنمایی گردشگران نقش محوری دارد. وزیر گردشگری در پایان ابراز امیدواری کرد که راهنمایان گردشگری در دوره جدید با درکی بهتر از شرایط کشور و آینده گردشگری در ایران ماموریتهای خود را با موفقیت انجام دهند.
ایجاد شده: 2/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 2/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سید عزت الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صایع دستی روز شنبه در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی تهران اظهار داشت: تا آخر سال اقدام مهمی تحت عنوان «نهضت تفویض اختیار» اجرایی و بسیاری از اختیارات که در ستاد وزارتخانه موانع ایجاد میکند شناسایی و برداشته میشود. ضرغامی گفت: بوروکراسی موانع جدی برای گردش درست فرایندها ایجاد کرده است، ستادی به ریاست قائم مقام وزارت میراث تشکیل شده، ده ها مسئولیت و وظیفه انباشته شده در ستاد وزارتخانه که باعث کندی کار و بوروکراسی خسته کننده و ناامیدکننده شده برداشته میشود. وزیر میراث فرهنگی گفت: در معاونت صنایع دستی در مورد بسیاری از مجوزهای تولید در مشاغل خانگی کوچک مجوز حذف خواهد شد و لازم نیست از وزارت خانه مجوز و سند بگیرند و فرایندی را طی کنند انشالله با آیین نامه ای که تدوین میشود هرجای کشور هر مجموعه ای که برای تولید صنایع دستی دارد به مجوز ما نیاز ندارد فقط در سامانهای که معرفی میشود اعلام میکند. ضرغامی گفت: کاهش و حذف بوروکراسی ناامیدکننده برای مردم و کشور سود خواهد داشت، کارگاه های بزرگ شرایط خاص خود را دارند اما اگر چند نفر شغل خانگی ایجاد کردند اعلامشان کفایت میکنند همچنین اگر کسی میتواند برای نمایش و فروش عرضه کالای صنایعدستی فعالیتی انجام دهد برای کمک به او تلاش خواهد شد و معاونت صنایعدستی تلاش خواهد کرد در یک سطحی موانع پیش روی آنها را بردارد تا تولید رونق بگیرد. وزیر میراث فرهنگی گفت: در حوزه گردشگری بوم گردی ها باید بسیار توسعه پیدا کند، بوم گردی فرهنگیترین فعالیت و حرکت برای ما در صنعت گردشگری است، اما نظارت هم باید بشود. باید به کیفیت سرویس و خدماتی عمومی که به مردم ارایه میشود نظارت شود و این فعالیت ها باید قابل کنترل باشد. وی خاطرنشان کرد: گردشگران میخواهند با مردم ایران با تاریخ رویدادهای قرون گذشته و معاصر ملت ایران مظلوم آشنا شوند. ضرغامی گفت: با اصطلاحاتی که مردم را به قشر سفید و خاکستری تقسیم میکنند مخالفم، مردم همه نور هستند، همین تقسیمبندی ها ما را گرفتار کردهاند مردم باید این سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را حفظ کنند، همه رسانهها عوامل اجرایی وزارت میراثفرهنگی هستند و به ما کمک میکنند. وی بر ضرورت مشارکت مردم در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد و گفت: در وزارتخانه به دنبال برداشتن موانع و فراهم کردن تسهیلات برای فعالان و متخصصان هر سه حوزه هستیم. وزیر میراثفرهنگی با اشاره به وجود ٣۵ هزار ابنیه ثبت شده تاریخی در کشور گفت: در سال های آینده برنامههایی برای قدردانی از رسانه ها برگزار می کنیم، ما از هیچ فرد و رسانهای شکایت نداریم باید توجه داشته باشیم با گلهگذاری چیزی حل نمیشود هر رسانه نقد کند و اشکالات ما را بگوید استقبال می کنیم وظیفه و رسالت رسانه اش را انجام داده و نیاز ماست و به ما کمک کرده است. وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اجرای رقص آیینی کردی در مراسم گفت: رقص کردی سنندجی نماد وحدت و نشاط ایرانی است، امسال اورامانات/ هورامان به ثبت جهانی رسید، این منطقه صخرهای و سخت است و مردم آن از نقاط مختلف خاک را جمعآوری و باغ ایجاد و محصول تولید میکنند، این روحیه نشان از سختکوشی مردم کردستان و کرمانشاه است. ضرغامی گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران که امروز افتتاح شد کمتر از فیتور اسپانیا نیست، ما در ایران همه چیز داریم مزیت های نسبی ایران فوق العاده است، بجز ابنیه تاریخی و باستانی اکوتوریسم کشورما هم فوق العاده است، در ٢٠ حوزه مهم در میان کشورهای منطقه و همسایه مزیت نسبی داریم و از بسیاری از کشورهای دارای رتبه های ورودی و در آمد گردشگری بالا از نظر ظرفیت و مزیت در جایگاه بالاتری قرار داریم. ضرغامی گفت: مذکرات B2B در این نمایشگاه بسیار ارزشمند است گفتگو برای همکاری با فعالان و میهمانان خارجی که بیش از ١٠٠ نفر هستند، حاصل شود و باید تداوم داشته باشد زیرا فعالیت ارزشمند و پایدار است از طرف ارتباط مستقیم «مردم با مردم» هم باید شکل بگیرد. وزیر میراث فرهنگی گفت: حلقه گمشده کشور در ۴٢ سال گذشته گردشگری است، به صنایع دستی و میراث فرهنگی هم توجه نشده است باید عقب ماندگی ها جبران شود ، در چند ماه گذشته به سمت زیرساخت ها رفته ایم و میخواهیم موانع توسعه و تولید را برداریم و حضور و نقش آفرینی مردم را در این حوزه ها را افزایش دهیم.
ایجاد شده: 9/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران با حضور هیاتهایی از کشورهای همسایه ایران در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح شد. این نمایشگاه درحالی افتتاح شده که تهران روزهای نارنجی کرونا را سپری میکند و از همین رو برگزاری نمایشگاه، برخلاف سالهای گذشته به روزهای ابتدایی هفته موکول شده است. نمایشگاه از روز شنبه نهم بهمنماه در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران در ۱۰ سالن افتتاح شده که تا روز سهشنبه، دوازدهم بهمنماه ادامه دارد. ساعت بازدید از این نمایشگاه از ۹ صبح تا ۱۷ عصر است. این نمایشگاه تا هفتههای گذشته قرار بود به صورت انفرادی مختص گردشگری و صنایع وابسته به آن باشد، که حالا با صنایع دستی ادغام شده و بخشهایی از آن به هنرهای سنتی و محصولات صنایعدستی استانها اختصاص داده شده است. در افتتاحیه نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع دستی تهران هیأتهایی از کشورهای عراق، پاکستان، عمان و افغانستان و برخی سفیران خارجی مقیم ایران حضور داشتند. مراسم افتتاحیه نمایشگاه که عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به همراه دیگر معاونان این وزارتخانه و رییس فراکسیون گردشگری مجلس نیز در آن حضور داشتند، با اجراهای محلی و آیینی استانها همراه بود.
ایجاد شده: 9/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: از اسفندماه سال ۹۸ تا پایان آذر ماه سال جاری بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان ضرر مالی گریبان صنعت هتلداری در ایران را گرفت. وی افزود: در کشورهای مختلف، دولتها کمک های مختلفی به فعالان گردشگری و هتلداری داشتند، در کشور ما هم در دولت قبل دو بسته حمایتی به عنوان تسهیلات کرونایی ابلاغ شد اما نه تنها اجرا نشد بلکه در عمل ضد حمایت بود. حمزه زاده تصریح کرد: امهال مالیاتی یکی دیگر از موضوعاتی بود که مطرح شد اما وقتی دوستان برای مفاصا حساب به سازمان امور مالیاتی مراجعه کردند با ۱۰ درصد جریمه مواجه شدند، در واقع کسی به دنبال اجرای قانون نبود و متأسفانه در این میان حق ما تضییع شد. رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه وزارت نیرو در بحث حاملهای انرژی بدترین و بی رحمانهترین برخورد را با فعالان گردشگری و هتلداری کشور داشت، افزود: متأسفانه بسیاری از هتلها به دلیل تأخیر ۵ یا ۱۰ روزه در پرداخت قبض، جریمه و حتی برخی پلمب شدند. وی در ادامه گفت: هیچ کس از تسهیلات کرونایی استقبال نکرد چون حقوقی که یک هتلدار طی یک سال پرداخت میکرد بیشتر از تسهیلات ۱۶ میلیونی بود، به همین جهت شاهد بودیم بخشی از کارکنان با تجربه و متخصص در صنعت هتلداری تعدیل شدند و تعدادی از هتلداران با هزاران زحمت و با قرض و فروش ملک هتل خود را حفظ کردند. در دوران اصلی کرونا ضریب اشغال هتلها زیر 5 درصد بود و این برای هتل بزرگترین ضرر محسوب میشود، در واقع تا ۴۰ درصد ضریب اشغال ضرر است و از بالای ۴۰ درصد تازه هتل به حاشیه سود میرسد، خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفت کلیه کارکنان هتلها واکسینه شدند و اگر هر کارمندی به هر دلیلی از زدن واکسن امتناع میکرد با او قطع همکاری میشد، رفته رفته با کاهش آمار کرونا وضعیت سفر در کشور بهتر و با رعایت پروتکلهای بهداشتی پای مسافران به هتلها باز شد. حمزه زاده در خصوص طرح مشکلات با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما انتظار داشتیم که در دولت فعلی به داد افرادی که در شرایط کرونا متضرر شدند برسند و با شروع فعالیت دولت جدید، مشکلات ما حل شود اما در حال حاضر که چند ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم میگذرد هیچ اتفاقی نیفتاده، ما تمامی مشکلات را به آقای ضرغامی ابلاغ کردیم. صنعت گردشگری یک صنعت فرابخشی است و ۱۵ سازمان در این مسیر با ما همراه هستند اما متأسفانه تا این لحظه یک قدم مثبت در راستای حل مشکلات برداشته نشده است، ما وضعیت دولت را درک میکنیم و مثل سایر کشورها انتظار کمک بلاعوض نداریم اما انتظار داریم تا یک سری کارها که منجر به کاهش بخشی از مشکلات میشود را انجام دهند. وی ادامه داد: برای مثال نگاه دولت به مسائل حوزه گردشگری و هتلداری باید تخصصی باشد، در حوزه حاملهای انرژی سیاست دولت افزایش تعرفههاست اما باید بدانند که هتل با منزل مسکونی تفاوت ۱۰۰ درصدی دارد. در یک هتل ۵ ستاره چه مسافر بیاد چه نیاد تمام برق ها باید روشن بماند، سیستم گرمایش و سرماش باید روشن باشد، ما نمیتوانیم به مسافر بگوییم در مصرف آب صرفهجویی کند، لذا نگاه دولت در بحث حاملهای انرژی باید تخصصی و متناسب با موضوع باشد، اما متاسفانه به هیچ وجه این موضوع رعایت نمیشود و همین عدم نگاه تخصصی وزارت نیرو در بحث حامل های انرژی مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرده است. رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه به صورت میانگین در چند ماه گذشته تنها در حوزه آب تعرفه ۴ برابر شده است، گفت: چند ماه پیش تعرفه برق هم چند برابر شد و با این اوصاف و هتلداران هرچه در میآوردند باید یک مبلغی هم از جیب هزینه کنند تا پاسخگوی تعرفه حاملهای انرژی باشد. وی افزود: من معتقدم گردشگری ما در میان مدت و بلند مدت فاقد هرگونه استراتژی است و ما برنامه جامع ملی برای کشور در حوزه گردشگری نداریم، ضمن اینکه عمده قوانین، آیین نامهها و بخشنامهها به نحوی تدوین شده که نگاه دولتی دارد و منافع دولتی بر منافع فعالان بخش خصوصی ترجیح داده شده است. حمزه زاده تأکید کرد: تا زمانی که این نگاهها به سمت تقویت بخش خصوصی تغییر جهت ندهد، مشکلات ما نه تنها حل نمیشود بلکه بیشتر هم خواهد شد.
ایجاد شده: 27/دی/1400 آخرین ویرایش: 27/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سید عزتالله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس که عصر دیروز سهشنبه ۲۱ دیماه ۱۴۰۰ درموزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، بیان کرد: «دفاع مقدس یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین مقاطع این ملت بزرگ بوده است.» وزیر گردشگری افزود: «سالگرد عملیات کربلای پنج است. دستاوردهای این عملیات زیاد بوده و هزینههای آن نیز کم نبوده است. برای کارهای بزرگ باید هزینه داد. در طول تاریخ کارهای بزرگی که انجام شده، هزینههای خودش هم داشته است. کسیکه باید تنور این تحلیل را گرم نگاه دارد شما هستید.» او تصریح کرد: «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مصداق تام میراثفرهنگی است. یعنی حاکمیت و نظام، وظیفه حفظ میراثفرهنگی را بر عهده دارند و مصداق بارز آن آثار و ارزشهای دفاع مقدس است.» مهندس ضرغامی تصریح کرد: «دفاع مقدس یک پدیده تاریخی، ویژه و بیبدیل است که خروجیها و دستاوردهای زیادی دارد که یکی از آنها قطعاً وحدت و انسجام ملی است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «اگر داریم ارزشهای دفاع مقدس را حفظ میکنیم، نخست بدانیم ارزش دفاع مقدس همین انسجام و وحدت ملی است. به نام دفاع مقدس بعضیها نیایند و جامعه را دچار تفرقه کنند. ما نسبت به این موضوع هم وظیفه داریم.» مهندس ضرغامی گفت: «یکبار رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸ با سه گروه به اقتضای همان زمان مرزبندی کردند. به جز این سه گروه، مرزبندی نداریم. فقط یک جامعه ایرانی داریم. جامعهای که عاشق کشور، آب و خاک، ارزشها و قهرمانهای ملیاش است و مردم همین هستند.» وزیر میراثفرهنگی تاکید کرد: «وقتی شما راهیان نور را راهاندازی میکنید و هفت میلیون نفر از آن بازدید میکنند، نشاندهنده ارزشهای دفاع مقدس است و تاثیرات معنوی دارد. حوزهای که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کار میکند حوزه کاملا مقدس و متفاوت است. کوچکترین کاری که میکنید به تعبیر قرآن برکاتش چندین برابر است. هر بذری که میکارید، برکت آن به دلیل خونهای پاک شهیدان است.» وزیر میراثفرهنگی بیان کرد: «موضوع دومی که ما با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خواهیم داشت در حوزه بومگردی است. این حوزه بسیار مهم است و اگر درست برنامهریزی کنیم در اشاعه ارزشهای انقلاب اسلامی میتواند بسیار موثر باشد.» مهندس ضرغامی تصریح کرد: «در حوزه گردشگری مشکل مراکز اقامتی داریم. برای افزایش تختهای اقامتی تسهیلات میگیریم و به این بخش کمک خواهیم کرد. دولت با وجود مشکلات اعتباری که دارد، تسهیلات و وامهای ارزان قیمت برای فعالان در نظر گرفتند. تبصره ۱۸ یکی از راههای مهمی است که ما در سه ماهه اخیر آن را فعال کردیم و اولین دستگاهی که بیشترین عملکرد در مورد این تبصره داشته، وزارت میراثفرهنگی است.»
ایجاد شده: 22/دی/1400 آخرین ویرایش: 22/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " عزت الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص بافت های تاریخی کشور گفت: برخی تصور میکنند بافت تاریخی همان بافت فرسوده است و در این میان حتی شاهد اختلاف نظر بین دستگاه های مرتبط با یان حوزه هستیم، در حالیکه بافت تاریخی جایگاه خودش را دارد و بافت فرسوده از آن جداست. وی افزود: در این میان قوانین ثبت میراث فرهنگی و نظرات کارشناسان این حوزه ملاک عمل است، برخی به اشتباه تصور می کنند، بافت تاریخی مشابه بافت فرسوده است و میتوان با یک حرکت ساده آن را تخریب و همه آن مکان را صاف کردو بنای جدید ساخت، در حالیکه این تفکر و تلقی اشتباه است چون بافت قدیمی اما تاریخی است. ضرغامی گفت: وزارت میراث فرهنگی با توجه به توصیه های رئیس جمهور در تلاش است در محوطه های ثبت بافت تاریخی، بناهای تاریخی را با توجه به قوانین حفظ و مرمت کند. وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: کمیته ای با حضور مرکز پژوهش های صدا و سیما، معاونت میراث فرهنگی و کارشناسان مجرب تشکیل شده تا موضوعات به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد. وی در خصوص مشکلات هنرمندان صنایع دستی نیز داشت: صنایع دستی یکی از مهم ترین موضوعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور است و ما در تمام جلسات اداری سطح بالا بحث صنایع دستی را به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی مطرح می کنیم. در حوزه صنایع دستی ۷۰ درصد زنان فعال هستند که ۲۰ درصد آنان خود سرپرست محسوب می شوند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: یکی از مهمترین مشکلات فعالان صنایع دستی مساله بیمه است که در حال حاضر برخی بیمه شده و برخی دیگر در نوبت بیمه قرار دارند. وی ادامه داد: رییس جمهور در جلسه هیأت دولت برای پیگیری این موضوع دستور جدی دادند اما هنوز به دلیل اینکه اعتبارات تعریف نشده شاهد حرکت روشنی نبوده ایم، اما قطعاً این مشکل برطرف خواهد شد. ضرغامی مسأله مبادی عرضه و فروش را مشکل دیگر هنرمندان صنایع دستی دانست و گفت: این موضوع نیز در حال پیگیری است ضمن اینکه به فعالان صنایع دستی استانداردسازی و کاربردی بودن محصولات تاکید و بازارچه هایی نیز در بسیاری از استان ها دایر شد. وی افزود: استمهال بازپرداخت تسهیلات مصوب شد، اما با همه این اوصاف معتقدم تمام این کارها ذره ای از مشکلات گسترده این حوزه باز نمیکند و باید کارهای بزرگ تری انجام داد.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " حرمتالله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در یک گفتوگوی رادیویی ضمن بیان برخی از عوامل ایجادکننده ضرر و زیان برای مراکز گردشگری در طول دوسال گذشته و شیوع ویروس کرونا نسبت به برخی از اقدامات ناسنجیده دولت گذشته انتقاد و پیشنهادهایی نیز به دولت جدید ارائه کرد. وی با بیان این مطلب که کرونا سبب ایجاد خسارات جبرانناپذیری به صنعت گردشگری در تمام دنیا شد، گفت: در ایران با عدم حمایتهای مالی دولت و همچنین تصمیمگیریهای غیرکارشناسی این موضوع نمود بیشتری داشت و موجب ایجاد ضرر و زیانهای مضاعفی به این صنعت نسبت به سایر کشورهای دنیا شد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با تأکید بر لزوم احیای دوباره گردشگری و انجام سفر در کشور بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصاد کنونی کشور لازم است مقوله گردشگری را با نگاهی فراتر از بعد فرهنگی آن مورد توجه قرار داد تا بتوانیم در سایه انجام اقدامات مقتضی و اتخاذ تدابیر لازم از منافع اقتصادی این صنعت نیز افزون بر بعد فرهنگی بهرهمند شویم. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی گردشگری، بسیاری از کشورها ضمن اولویت دادن به توسعه و رونق گردشگری خود به گونهای عمل کردهاند که سفرای آنها به صورت مستمر و مداوم در ایران در حال رایزنی به جهت ورود گردشگران ایرانی به کشورشان هستند، و این در حالی است که توجه به این موضوع اساساً در بین سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها مورد غفلت واقع شده است. رفیعی با اشاره به حوادث سال 98 همانند سیل، زلزله، مسائل گرانی بنزین و ... تصریح کرد: علیرغم وجود حوادث طبیعی و انسانی متعدد در سال 1398 بیشترین آمار گردشگری خارجی و حتی داخلی در این سال انجام شد و این موضوع بیانگر این است که هرچند عوامل بیرونی میتواند در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری آزاردهنده باشد اما هیچگاه موجب ایجاد مانع و بازدارندگی در طی این مسیر نمیشود. وی با بیان اهمیت و جایگاه والای صنعت گردشگری در اقتصاد کلان کشور اظهار کرد: در سال 98 و به دنبال افزایش ورود گردشگران خارجی و همچنین رونق سفرهای داخلی، سودی معادل با 11 میلیارد دلار از این صنعت عاید کشور شد، این در حالی است که بالاترین میزان درآمد کشور از فروش و صادرات نفت 8 میلیارد دلار بوده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: بخش خصوصی میتواند به شرط تعامل سازنده و حمایتهای لازم از سوی دولت، تا پایان دوره نخست دولت سیزدهم تعداد ورود گردشگران خارجی به ایران را به 20 میلیون نفر برساند که این امر کمک شایان توجهی به اقتصاد بحرانزده ایران خواهد کرد. این فعال بخش خصوصی ضمن گلایه از تصمیمات غیرکارشناسی و بعضاً هیجانی ستاد ملی مبارزه با کرونا که بر طبق آن قرار بود با لغو ویزا گردشگری خارجی ورود هرگونه مسافر خارجی به مدت 15 روز از کلیه مبادی زمینی و دریایی به جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا موسوم به "اومیکرون" به کشور ممنوع شود توضیح داد: این دست از اقدامات توسط دولت میتواند موجب خدشهدار شدن وجههی ایران در اذهان عمومی بینالمللی شود، چراکه گردشگر با صرف هزینه اقدام به خرید تور و ویزا کرده و بعداً شاهد عدم امکان عزیمت به ایران است. رفیعی همچنین آمار ورود گردشگران خارجی از ابتدای بازگشایی مرزها و لغو ممنوعیت صدور ویزا گردشگری در آبان ماه امسال، به اندازه ورود گردشگران در 8 ماه اخیرعنوان کرد. وی با اشاره به این موضوع که70 درصد از گردشگران ورودی ترکیه از مبدا ایران است، اذعان کرد: این امر حاکی از این حقیقت تلخ است که متولیان امر گردشگری نتوانستهاند بستری مناسب به جهت انجام سفرهای داخلی برای هموطنان کشورمان فراهم کنند و از این ظرفیت بزرگ استفاده لازم را ببرند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با گلایه از استانداران کشور در خصوص عدم اهتمام لازم آنها به جهت رونق و توسعه گردشگری در استانهای تحت نظارت خود افزود: در حالی شاهد این بیتوجهی و عدم اهتمام کافی هستیم که استانداران میتوانند ضمن انجام اقدامات مقتضی از طریق رونق سفر و گردشگری در استان خود با سود حاصل از این محل، استان خود را از احتیاج صرف به بودجه و منابع دولتی بی نیاز کرده و موجبات رفاه هرچه بیشتر مردم آن استان را فراهم آورند. این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد شدید از دولت قبل مبنی بر اختصاص تسهیلات نامطلوب و امهال نامناسب قبوض خدماتی و وامهای اعطایی به مراکز گردشگری گفت: در حقیقت اعطای تسهیلات توسط دولت قبل موجب مقروض شدن هرچه بیشتر بنگاههای گردشگری شد؛ چراکه وامی با سود 14 درصد و متعاقباً امهال سه ماه آن، در صورت عدم امکان پرداخت توسط وام گیرنده در حقیقت سود تسهیلات دریافتی توسط وی بالغ بر 20 درصد میشود که مجموعه همین عوامل در طول دو سال گذشته علاوه بر شیوع بیماری کرونا موجب خسارات مضاعف به این صنعت شد. بنا به گفته رفیعی، متأسفانه دولت گذشته نهتنها هیچ اقدام سازندهای در جهت توسعه و رشد گردشگری انجام نداد، بلکه بعضاً با اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی خود در ستاد ملی کرونا موجب عقبماندگی هرچه بیشتر این صنعت شد. وی علت اصلی این موضوع را ناشی از این امر دانست که در دولت قبل وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی و رکن اصلی صنعت گردشگری حتی اجازه ورد و دخالت درجریان تصمیمگیریهای ستاد ملی مبارزه با کرونا را نداشت. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد شدید از این موضوع که در ستاد خدمات سفر کشور، 20 نهاد مختلف عضو هستند اما بخش خصوصی که متولی اصلی سفر و گردشگری است در این ستاد عضو نبوده و جایگاهی ندارد، بیان کرد: این موضوع باعث ابتر ماندن تصمیمات و برنامههای این ستاد خواهد شد. این فعال بخش خصوصی همچنین در پایان از افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیما در طول چند ماه اخیر گلایه کرد و خاطر نشان کرد: متأسفانه افزایش بلیت هواپیما در حالی اتفاق میافتد که سازمان هواپیمایی علیرغم دریافت سوخت یارانهای و بدون الزام به ارائه کترینگ و همچنین هزینههای فرودگاهی که در واقع باعث کاهش هزینههای جاری شرکتهای ایرلاین شده است همچنان به صورت مستمر اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما میکند و این موضوع پذیرفتنی نیست.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " ابراهیم پورفرج " رییس جامعه تورگردانان ایران بیان کرد: کاملا مشخص است که مصوبه ممنوعیت ۱۵ روزۀ سفر به ایران از سر ناآگاهی نسبت به گردشگری صادر شده است؛ نداشتن آگاهی باعث خطا میشود. اگر نگران شیوع بیشتر «اُمیکرون» در ایران هستند پس همه ورودیها باید بسته شود و به همه اتباع خارجی اجازه سفر داده نشود، اما چنین تصمیمی گرفته نشده است، مرزهای زمینی که به روی همسایهها باز است و برای همه هم ویزا صادر میشود، ورود و سفر به ایران فقط برای گردشگر ممنوع شده است. آیا درآمدی که گردشگر عاید کشور میکند، کمتر از تاجر است؟ آیا تاجر، سرمایهگذار، بیمار و دانشجو که ورودشان به ایران محدود و ممنوع نیست، نمیتوانند ناقل ویروس باشند، فقط گردشگر عامل انتقال ویروس به کشور است؟ او این سوال را پرسید که چگونه در جلسهای بدون حضور و نظر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بخش گردشگری تصمیم گرفته شده است؟ و در ادامه گفت: این دستورالعمل سفر دو گروه را ممنوع کرده است؛ گردشگر و طبیعتگرد. ورود طبیعتگردی که از مرز تا مرز سفر میکند و تمام وقتش را در طبیعت و در اتومبیل شخصی میگذراند، دیگر چرا ممنوع شده است!؟ اگر سفر خطر دارد که برای همه باید خطر داشته باشد. بندهای این دستورالعمل دقیقا نشان میدهد بدون نظر کارشناسی تصمیم گرفته شده است و جای اعتراض و اصلاح دارد. این تورگردان با اشاره به توقف ۲۰ ماهه ویزای گردشگری ایران، اظهار کرد: صدور این ویزا از پنجم آبانماه ۱۴۰۰ از سرگرفته شده است، ما براساس این شرایط قانونی با آژانسهای گردشگری خارجی صحبت کردهایم و تعهداتی دادهایم، حالا دقیقا در تعطیلات پایان سال که تمام این شرکتها تعطیل شدهاند و دسترسی به آنها دشوار است، در ایران مصوبه صادر شده که به مدت ۱۵ روز مرزها به روی گردشگران خارجی بسته است و ویزای توریستی هم صادر نمیشود. مسافری که قبلا ویزا گرفته، بلیت خریده و برنامه سفر به ایران را در تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی دارد، چه کار باید کند؟ وقتی آژانس خارجی تعطیل شده مسافر را چگونه از مقررات جدید و آنی مطلع کنیم؟ ما که به مسافر تعهد دادهایم چه جوابی باید بدهیم؟ او افزود: مسافر تا پرواز آمده، اما سوارش نکردهاند، پشت مرز مانده اجازه ورود ندادهاند. این مصوبه قرار بوده از شنبه ۴ دیماه اجرا شود اما از روز ۳۰ آذرماه اجرا شده است. تورگردانها بعد از دو سال بیکاری، خسارت این مسافران را از کجا بیاورند و پرداخت کنند؟ مگر میشود یکباره تصمیمی را به اجرا بگذارند. این دستورالعمل زمینهساز بیاعتمادی است. شرکت و گردشگر خارجی دیگر چگونه به ما اعتماد کند. اگر بخش خصوصی آسیب ببیند، این مملکت هم همراه با آن آسیب خواهد دید. من به عنوان تورگردان از طرف کشورم تعهد و قول میدهم. پورفرج همچنین از پیگیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اصلاح یا بازنگری این مصوبه خبر داد و گفت: دستکم میتوان مثل بقیه کشورها اقدام کرد، یعنی علاوهبر کنترل کارت واکسن و تست PCR، به محض ورود دوباره تست مولکولی گرفته شود. یکمرتبه که نباید مرز را بست و ورود را ممنوع کرد. این تصمیمها، اشتباه و از ناآگاهی است که جز خسارت و بیاعتمادی دستاورد دیگری ندارد.
ایجاد شده: 6/دی/1400 آخرین ویرایش: 6/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " حسین مدرس خیابانی " استاندار سیستان و بلوچستان با " عزتالله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل این وزارتخانه دیدار و پیرامون تقویت و توسعه زیرساختهای گردشگری استان گفت و گو کردند. وی با بیان اینکه تقویت صنعت توریسم در استان میتواند توسعه سایر بخشها را هم بدنبال داشته باشد؛ افزود: خواستار اتخاذ تدابیر ویژه به منظور ارزان سازی سفر به سیستان و بلوچستان هستیم. استاندار با اشاره به اتصال استان به آبهای آزاد و ارتباطات دریایی استان با کشور عمان، پیگیریهای ویژه به منظور راهاندازی خط دریایی بین ایران و عمان از طریق بندر بینالمللی چابهار به مسقط را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بحث پیگیری مربوط به راه اندازی کشتی کروز بین خطوط دریایی چابهار مسقط و اختصاص ۶ ماه سوخت رایگان تا زمان شکل گیری این مهم نیازمند توجه بیشتر هستیم. مدرس خیابانی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست: برای معرفی استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای حاشیه ی اقیانوس هند، دستور پیگیری لازم را صادر نماید. وی به بیان اهمیت ارزانسازی سفر و پیگیری حضور ایرلاینهای جدید پرداخت و ایجاد زیر ساختهای گردشگری از جمله هتل ، متل، بومگردی و مجتمع های اقامتی تفریحی و گردشگری را یکی از خواستههای جدی برای تقویت گردشگری استان ذکر کرد. نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با اشاره به نگاه ویژهی مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران به عنوان گنج پنهان، تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان باید به عنوان هدف و مقصد گردشگری مورد توجه ویژه مسئولین کشور قرار گیرد. مدرس خیابانی افزود: در اولین فرصت ممکن جلسهای در استان با حضور سرمایهگذاران این حوزه تشکیل میشود. وی توجه به صنایعدستی، بستهبندی، بازاریابی و تجاریسازی صنایع دستی استان را بسیار مهم خواند اظهار داشت: در راستای تکمیل و توسعهی زیرساختهای گردشگری در شهر سوخته، منطقهی حوضدار، دهانهی غلامان و کوه خواجه در شمال استان اقداماتی انجام شده است که میبایست با حمایت بیشتر این وزارتخانه، به وضعیت ایدهآل برسد.
ایجاد شده: 15/آذر/1400 آخرین ویرایش: 15/آذر/1400 اخبار داخلی