به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایمنا، " کریم بیگی " رئیس جامعه حرفهای هتلداران اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته هتلها به طور کلی تعطیل بود و شرایط خوبی بر آنها حاکم نبود، اظهار کرد: در چند روز ابتدایی نوروز امسال هم پذیرش مسافر حدود ۴۰ درصد ظرفیت هتلها بود و پس از آن با اوجگیری کرونا به حدود ۱۲ درصد کاهش یافت که این وضعیت شرایط بحرانی و اسفناکی را برای هتلداران به وجود آورد. وی افزود: در شرایطی که دلیل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا رعایت نشدن پروتکلها، انجام دید و بازدیدها و خریدهای شب عید بوده است اما تبلیغات، سفر را عامل این معضل معرفی میکند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران اصفهان با بیان اینکه علاوه بر شیوع کرونا، وضعیت نامناسب اقتصادی مردم هم دلیل دیگری برای کاهش مسافرتها است، یادآور شد: در این شرایط، سفر در جایگاه آخر سبد هزینههای یک خانوار قرار دارد که معمولاً بعد از تأمین مخارج دیگر به آن توجه میشود. بیگی تصریح کرد: در حالی این وضعیت برای هتلداران به وجود آمده است که این گروه از فعالان صنعت گردشگری خواستار افزایش درآمد نیستند و فقط دنبال تأمین هزینههای جاری و حفظ موجودیت و بقای خود هستند، اما با وجود شرایط پیش آمده هرچه میگذرد هزینهها افزونتر و درآمد هتلداران کمتر میشود. وی گفت: در برابر خسارات وارد آمده، از این گروه از فعالان صنعت گردشگری حمایت نمیشود، البته مهلت برای بازپرداخت برخی تسهیلات و ارائه تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد به برخی هتلداران انجام شده، اما بازپرداخت همین تسهیلات نیز بر معضلات آنان افزوده است. رئیس جامعه حرفهای هتلداران اصفهان خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش مسافرتها در یک سال اخیر، ۱۵ هتل و مهمانخانه سنتی در اصفهان تعطیل شده و تعداد دیگری هم در آستانه تعطیلی قرار دارد، لذا ادامه این شرایط ضرر غیرقابل جبرانی بر صنعت گردشگری استان و کشور وارد میکند.
ایجاد شده: 22/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 22/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " امیر سزاوار " رئیس جامعه هتل داران استان خراسان رضوی اعلام کرد؛ این آمار غیررسمی است و تنها مربوط به هتلهای شهر مشهد است و میانگین اشغال هتلهای استان خراسان رضوی کمتر از ۱۹ درصد بوده است. امیر سزاوار در این باره گفت: هنوز آمارهای رسمی میزان اشغال هتلهای استان اعلام نشده است اما در این مدت ۴۶ درصد هتلهای استان به تعداد ۱۱۲ مورد فعال بوده اند که طبق آمار غیررسمی مشخص شد میانگین اشغال آنها در تعطیلات نوروز کمتر از ۴۰ درصد بوده است که اگر این رقم را با احتساب همه هتلهای استان درنظر بگیریم، به کمتر از ۱۹ درصد خواهد رسید. او با تاکید بر اینکه عده زیادی از طریق این صنعت، نان بر سر سفره خود میبرند، عنوان کرد: از حدود ۲۰ هزار نفری که در صنعت گردشگری استان خراسان رضوی فعال بودند، بیش از ۱۵ هزار نفر بیکار شده اند و این یعنی نان ۱۵ هزار خانواده از این سفره قطع شده است. رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی تبلیغات منفی وزارت بهداشت را عامل اصلی بی تأثیر بودن گشایش جادهها در بهتر شدن وضعیت صنعت گردشگری به ویژه هتل داری دانست و افزود: دستورالعملهای سختگیرانهای برای هتلها درنظر گرفته شده است که با وجود آنها میتوان گفت شیوع کرونا از این مکانها امکان پذیر نیست؛ بنابراین مسئولان به جای تبلیغات منفی باید به فکر ایجاد بستری مناسب برای انجام سفرهای سالم باشند. رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی با گلایه از سخنان معاون کل وزیر بهداشت میگوید: فعالان صنعت گردشگری مدت هاست صبوری میکنند و برای جان مردم اهمیت قائلند، اما مسئولان بگویند در این مدت چه اقدام موثری برای نجات این صنعت انجام داده اند که خود را با دیگر کشورهای دنیا مقایسه میکنند؟
ایجاد شده: 22/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 22/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " عبدالمالک شنبه زاده " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ایلام اظهار کرد: « بر اساس مصوبات کمیته بحران مقابله با ویروس کرونا و با اعلام وضعیت جدی در سطح استان ایلام و شهرستان های تابعه تا اطلاع ثانوی تمامی تاسیسات گردشگری ، مجتمع های گردشگری ساحلی، مجتمع آبدرمانی، مجتمعهای تفریحی ، بازارچه های صنایع دستی ، رستوران ها ( در صورت امکان فقط به صورت بیرون بر) و ...تعطیل شدند. وی همچنین از فعالیت ۵۰ درصدی هتل های استان با نصب اپلیکیشن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی خبر داد و گفت : همه صاحبان تاسیسات گردشگری ، مجتمعهای اقامتی، تفریحی و گردشگری ملزم به اجرای این مصوبه هستند و در صورت عدم رعایت این دستورالعمل، با متخلفین برابر قانون برخورد و به مدت دو هفته پلمب خواهند شد. شنبه زاده از تشکیل گروه نظارتی برای رصد اقدامات بهداشتی در تأسیسات گردشگری ایلام خبر داد و اضافه کرد: «طرح بازدید و نظارت بر تأسیسات گردشگری بهمنظور پیشگیری از شیوع کرونا در این ایام بهصورت ویژه انجام میشود و در صورت تعطیل نشدن و برگزاری مراسم عروسی ، همایش ها و هرگونه فعالیتی برخلاف هشدارهای این اداره کل، با این مراکز برخورد قانونی میشود.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ایلام تصریح کرد: «مدیران ادارات شهرستانهای تابعه نیز نسبت به کنترل و رعایت دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه بهداشتی درزمینهٔ کرونا ویروس، در نظارتهای عالیه مکلف هستند.
ایجاد شده: 21/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1400 اخبار داخلی
تا به کجا می رود این سریال تکراری و این امواج شماره گذاری در جهت مهار این ویروس و این کووید 19 ؟! تا چه زمانی به رنگبندی و رنگارنگ کردن استان ها و شهرها می پردازید ؟! خدایا ، خداوندا ، تا به کی باید شماره کنیم و ببینیم چگونه پر ، پر میشوند عزیزانمان روی تخت های بیمارستان ؟! آیا دیگر فردی و گروهی وکسبه ای و فعالیتی مانده که مورد اتهام قرار نگرفته باشد و نفرموده باشید که یافتیم و ایشان باعث شیوع ویروس هستند ؟! از آن استاد سلمانی و آن کسبه بازار روز و آن حراج کننده کیف و کفش و آن مرغ فروش تا مراسم عروسی و مهمانی های خانوادگی و دور همی های معمول ؟! و اینک چه زمان مناسبی که چهارشنبه سوری و دید و بازدیدهای عید و سفر های نوروزی و از همه مهمتر گردشگری را با تمام قدرت بکوبیم و به ریشه زنی بپردازیم و های و هوی کنیم و وامصیبتا سر دهیم که چرا تحمل نمی کنید و احساسات را برانگیزیم که کادر بیمارستانها و دکتر و پرستاران عزیز خسته و درمانده شدند !! جناب آقای حریرچی ، دیگر این بهانه ها و این توجیه کردن های تکراری را ادامه ندهید و این آمارها را به رخ ما نکشید و بدانید تحمل ما از شما بیشتر است و مهم آن است که دیگر باورتان نداریم !! تصور می فرمائید فقط شما هستید که رفتار دیگر کشورها را در مقابله با این بیماری می شناسید ؟! زهی خیال باطل ،که ما نه تنها تمام اخبار را رصد می کنیم بلکه با توجه به این تنوع فضای مجازی و این همه شبکه های اطلاع رسانی خیلی بهتر و سریعتر از شما به گزارش های روز دنیا دسترسی داریم ، عینک خود را عوض کرده و چشمان خود بیشتر باز کنید و ببینید چگونه حتی کشورهای همسایه ، هم این بیماری را مهار کردند و هم گردشگری خود را به مسیر درست هدایت کردند و شما بعد از گذشت بیش از یک سال از خواب بیدار شده و توصیه می فرمائید باید تحمل کنید. در تمام این مدت طولانی ، آمار واقعی در دست شما بود ، تمامی کادر درمان با تمام توان و قدرت در چنگال شما اسیر بود ، برنامه ریزی ها وسیله شما پیشنهاد می شد و عواقب را به خوبی می شناختید ، امّا چند سوال کوچک ، آیا فعالیت اقتصادی را می شناسید ؟ آیا هزینه های جاری را می دانید ؟ آیا با هزینه های سربار آشنائی دارید ؟! آیا تا حال به بیکاری و اشتغال کلاً فکر کرده اید ؟! برای یک بار هم شده نظری به بودجه دولت انداخته اید ؟! پای درد دل ذیحساب وزارت خانه خودتان نشسته اید ؟! آیا می دانید مالیات تنها آن عددی نیست که در فیش حقوقی شما در پایان ماه ذکر میشود ؟! آیا تا به حال گذرتان به وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی خورده است ؟! آیا صف کارگران در انتظار استفاده از بیمه بیکاری را مشاهده کرده اید ؟! آیا می دانید در وزارت خانه امور اقتصادی و دارائی و همچنین سازمان تامین اجتماعی یک واحد کوچکی دارند به نام اجرائیات که این روزها بسیار فعال هستند و می توانند با قوانین محکم یک فعال اقتصادی را به فلاکت برسانند ؟! اگر پاسخ شما به تمام این سوالات مثبت هم باشد امّا یقین دارم کوچکترین توجه ای به آن ندارید در حالیکه مجریان و مدیران اول کشورهائی که مورد نظر شما می باشند نه تنها تمامی این موارد را می شناسند بلکه برایشان از اهمیت بالائی برخوردار است و به هر بهانه ای مانع بهم خوردن توازن بین فعالیت اقتصادی و مهار این ویروس منحوس شدند ، ابتدا با قرنطینه صحیح و سپس از کمک های بلاعوض گرفته تا کمک وسیله بسته های ارزاق عمومی تا وام های کم بهره و بدون بهره طویل المدت و بدون نیاز به امهال و تا شناخت و برآورد کردن کوچکترین نیازهای مردمشان و با احترام به آنها به دلیل تحملشان !! و اینک با واکسیناسیون مناسب . حریرچی عزیز شما که توان پذیرش هیچ انتقادی را ندارید به خود بیائید که به شدت نیاز به خانه تکانی دارید و نیاز به تفکر بهتر ، نیاز به اندیشه کارساز ، نیاز به مشاوره بیشتر و نیاز به انتخاب راهی مناسب که در خور این ملت عزیز و بزرگوار است . با احترام سید علی معین زادهبه تاریخ 20/1 /1400
ایجاد شده: 21/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، سازمان جهانی گردشگری در نخستین گزارش خود از بازار گردشگری ۲۰۲۱، تاثیر ویرانگر کووید-۱۹ بر این صنعت را کاهش حدود ۸۷ درصدی در اولین ماه سال جدید برآورد کرده که این بهدنبال کاهش ۸۵ درصدی در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ است. پس از افت بیسابقه ۷۳ درصدی گردشگری بینالمللی که در سال ۲۰۲۰ متاثر از همهگیری کرونا ثبت شد، تقاضا برای سفرهای بینالمللی در ابتدای سال ۲۰۲۱ بسیار ضعیف باقی ماند. تاثیرات ویرانگر همهگیری کووید-۱۹ در بازار گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته و در ماه ژانویه رکود سهمگینی را پشت سر گذاشته است که در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۰ نزدیک به ۹۰ درصد کاهش داشته است. این امر چشماندازی محتاطانه برای بازار گردشگری ۲۰۲۱ را نشان میدهد. بههمین منظور سازمان جهانی گردشگری خواستار هماهنگی بیشتر جامعه جهانی برای پروتکلهای سفر بین کشورها جهت اطمینان از شروع مجدد سفرهای ایمن و جلوگیری از ضررهای عظیم یک سال دیگر بر این صنعت است. پس از یک پایان سخت برای بخش توریسم در سال ۲۰۲۰، در اوایل سال جدید گردشگران جهانی در واکنش به اوجگیری مجدد ویروس کرونای جدید محدودیتهای سفر را تشدید کردند و بازار گردشگری جهان بار دیگر به عقب رانده شد. براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۲۰ گردشگری جهان در تمامی ماههای سال شاهد افت شدیدی بوده است که این امر ناشی از ایجاد موانع گسترده همچون آزمایشهای اجباری، قرنطینه و در برخی موارد بسته شدن کامل مرزها برای از سرگیری سفرهای بینالمللی بوده که تاکنون ادامه داشته است. علاوه بر این، سرعت توزیع واکسیناسیون کندتر از حد انتظار است که این امر منجر به تاخیر بیشتر در شروع گردشگری بینالمللی میشود. اثرات منفی ناشی از بحران کرونا، ضربه سختی را بر بازار گردشگری تمامی مناطق جهان وارد کرده است و معیشت و اقتصاد میلیونها نفر به اقدامات سریع در جهت بهبود این صنعت وابسته است. منطقه آسیا و اقیانوسیه با بالاترین سطح محدودیت سفرها، بیشترین میزان کاهش ورود گردشگران خارجی در ژانویه ۲۰۲۱ را تجربه کرده است. این منطقه در نخستین ماه سال جدید، کاهش ۹۶ درصدی را به ثبت رسانده است. اروپا و آفریقا هر دو شاهد کاهش ۸۵ درصدی در ورود گردشگران بینالمللی بودهاند، درحالیکه خاورمیانه افت ۸۴ درصدی را ثبت کرده است. منطقه کل قاره آمریکا در مقایسه با دیگر مناطق شرایط بهتری را تجربه کرده و ورودیهای بینالمللی در ماه ژانویه حدود ۷۷ درصد کاهش یافت که در مقایسه با سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ نتایج نسبتا بهتری را به ثبت رسانده است. باتوجه به آمارهای ارائه شده سفر به کشورهایی که بیشترین جمعیت واکسینه شده را داشتند،دوباره آغاز شده و واکسیناسیون اولین پالس توریسم را در جهت شروع فعالیت بازار گردشگری بینالمللی نشان داده است. باتوجه به اینکه تاکنون آمریکا دارای بیشترین جمعیت واکسینه شده بوده این امر منجر به کاهش رکود بازار گردشگری بینالمللی در این منطقه شده است که این امر رابطه مستقیم واکسینه شدن و بازیابی گردشگری را نشان میدهد. در ژانویه سال ۲۰۲۰ بازار گردشگری جهان تنها کاهش یک درصدی را تجربه کرده است که این روند کاهشی تنها در کاهش ناگهانی سفرها به منطقه آسیا و اقیانوسیه است که پس از شیوع کرونا در چین سفرها به این منطقه با کاهش ۹ درصدی مواجه شد. درحالیکه دیگر مناطق جهان با افزایش گردشگران ورودی همراه بودهاند و خاورمیانه و اروپا به ترتیب رشد ۶ درصد و ۵ درصدی را تجربه کرده بودند. باتوجه به اینکه در ۳۲ درصد از کل مقصدهای جهانی در ابتدای فوریه مرزها بهطور کامل به روی گردشگران بینالمللی بسته شده است سازمان جهانی سه ماهه چالشبرانگیزی را برای گردشگری جهان پیشبینی میکند. براساس روند فعلی باتوجه به شرایط موجود ناشی از بحران کرونا، برآورد سازمان جهانی گردشگری برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ برای ورود گردشگران بینالمللی در مقایسه با مدت مشابه خود در سال ۲۰۱۹ کاهش ۸۵ درصدی است که این امر از دست دادن ۲۶۰ میلیون گردشگر در مقایسه با سطح پیش از همهگیری را نشان میدهد. این در حالی است که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ بازار گردشگری با رکود ۲۲ درصدی مواجه شده بود و سازمان جهانی گردشگری در ابتدا برآورد خود برای سال ۲۰۲۰ را کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ارزیابی کرده بود اما با رکود سهمگین نزدیک به ۱۰۰ درصدی در ماه آوریل سناریوی خود را بین ۵۷ تا ۷۵ درصد قرار داد که در نهایت باتوجه به بحران شدید کرونا، سناریوی سوم (بدترین سناریوی ممکن) تحقق یافت و بازار گردشگری جهان با کاهش ۷۳ درصدی مواجه شد که این امر ضربه سهمگینی را بر اقتصاد و مشاغل این عرصه وارد کرد. اگرچه برآوردها حاکی از بازگشت گردشگری جهان به سطح پیش از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۴ است اما با توجه به عدم قطعیت در بهبودی کامل کرونا در واکسنهای تولید شده، آینده بازار گردشگری تنها برحسب حدس و گمان تخمین زده میشود و نمیتوان زمان دقیق و قطعی برای بازگشت سفرهای بینالمللی درنظر گرفت. با این حال، با نگاهی رو به جلو، سازمان جهانی گردشگری در چشمانداز خود از سال ۲۰۲۱ دو سناریو را ترسیم کرده است که بازگشت احتمالی سفرهای بینالمللی را در نیمه دوم سال درنظر میگیرد. این بازگشت براساس عواملی از جمله کاهش عمده محدودیتهای سفر بهویژه اروپا و آمریکا، موفقیت در برنامه واکسیناسیون عمومی، بهبود اعتمادسازی در بین مسافران یا اجرای پروتکلهایی هماهنگ مانند گواهینامه سبز دیجیتال– پاسپورت آنتی کرونا- برنامهریزی شده در کمیسیون اروپا صورت میگیرد. سناریوی اول بازگشت سفرهای بینالمللی را از جولای برآورد میکند که منجر به افزایش ۶۶ درصدی ورود بینالمللی در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با پایینترین سطح تاریخی سال ۲۰۲۰ میشود اما با این حال میزان ورود گردشگران خارجی ۵۵ درصد کمتر از سطح ثبتشده در سال ۲۰۱۹ است. سناریوی دوم بازگشت احتمالی سفرها را از ماه سپتامبر درنظر گرفته است که افزایش ۲۲ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ خواهد داشت که ۶۷ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ است.
ایجاد شده: 21/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میزان، " ولی تیموری " معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تاثیر سفرهای نوروزی بر افزایش آمار مبتلایان و فوتیهای کرونا گفت: حوزه گردشگری هم در بدنه دولت و هم همکاران ما در بخش خصوصی انصافا بیشترین همکاری را در طول یک سال گذشته با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته اند. من به جرات میتوانم بگویم هیچ حوزهای به اندازه ما در رعایت الزامات حاکمیتی که براساس آن لازم بوده فعالیتها متوقف یا تعطیل شود و ممنوعیت سفر اعمال شود از خود پایبندی نشان نداده است. وی ادامه داد: به نحوی که هنوز بعد از گذشت بیش از یک سال از آغاز شیوع بیماری کرونا ما همچنان ممنوعیت ورود گردشگران خارجی را داریم. درواقع بعد از گذشت یک سال به دلیل اینکه با دستور وزارت بهداشت ویزای گردشگری توسط وزارت امور خارجه صادر نمیشود همکاران ما در دفاتر خدمات مسافرتی هنوز نمیتوانند گردشگران خارجی را وارد کشور کنند. تیموری خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه براساس برآورد کلی ما برای سال گذشته فعالان بخش خصوصی ما در حوزه گردشگری حدود سی و دو هزار میلیارد تومان متحمل خسارت شدند. با همه این خسارتها و بر اساس گزارشهایی که به دست وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هم رسیده بیشترین آسیب، زیان و خسارت در حوزه گردشگری اتفاق افتاده است. یعنی با اینکه ما بیشترین خسارتها را داشته ایم و هنوز هم ما ممنوعیت فعالیتهای گردشگری را داریم بیشترین همکاری را هم با وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا داشته ایم. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: درباره سفرهای نوروزی امسال هم باید این نکته را متذکر شوم که این سفرها در چارچوب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که دو ماه در کمیتههای مختلف بر روی آن بررسیهای کارشناسی صورت گرفت و نهایتا تصویب شد به صورت خیلی محدود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی این سفرها انجام شد. اینکه حجم این سفرها چقدر بوده ما این را هم اعلام کرده ایم که یک میلیون نفر در ایام نوروز سفر کرده اند. این یک میلیون نفر را اگر ما بر سی و یک استان کشور تقسیم کنیم به طور متوسط حدود سی هزار نفر در هر استان به سفر رفته اند. ضرر و زیان کرونا برای گردشگری طبیعی است وی افزود: همین آمار را اگر بر شهرهای هر استان هم بخواهیم تقسیم کنیم خواهیم دید که واقعا این تعداد سفرها به اندازهای نیست که تصور کنیم سفرهای نوروزی زیاد بوده است. اگر آمار سفرهای نوروزی امسال را با عدد سفرهای نوروزی در سال ۹۸ که هنوز کرونا اتفاق نیفتاده بود مقایسه کنیم معلوم خواهد شد حجم سفرهای امسال چقدر بوده است. تعداد سفرهای نوروزی در سال ۹۸ بیست و دو میلیون نفر بود. حالا امسال این عدد به یک میلیون نفر رسیده است. تیموری با اشاره به روند نظارت بر مراکز گردشگری در ایام نوروز گفت: درکنار مساله تعداد ناچیز سفرهای نوروزی علاوه بر وزارت گردشگری خود وزارت بهداشت در طول ایام نوروز به صورت روزانه در قالب تیمهای تخصصی از مراکز گردشگری ما بازدید نظارتی داشته است. درواقع علاوه براینکه خود ما بازدیدهای تخصصی داشتیم وزارت بهداشت هم در مراکز گردشگری ما نظارت هایش را اعمال میکرد. پس بنابراین اگر اعلام کرده باشند در مراکز گردشگری پروتکلهای بهداشتی ابلاغ شده رعایت نشده ما میپذیریم. اما واقعا موردی دیده نشده است. حتی بعضا مواردی را که خود ما مشاهده میکردیم اعلام میکردیم و تا مرحله تعلیق هم کار را پیش میبردیم؛ بنابراین ما آن پروتکلهایی که لازم بود تا سفرهای نوروزی اتفاق بیفتد را کاملا رعایت کردیم. وی اذعان داشت: هم خود ما به عنوان ناظر در طول این ایام نظارت کردیم و هم وزارت بهداشت روزانه نظارت هایش را اعمال میکرد. هر دستوری هم در سطح ستاد ملی کرونا ابلاغ شده بلافاصله ما ابلاغ و اجرا کردیم و خودمان را برای اجرای این دستورالعملها موظف و مکلف میدانیم. چون ما خودمان هم جزو دستگاههایی هستیم که عضو ستاد ملی مقابله با کرونا محسوب میشود. از این بابت هر تصمیمی که در چارچوب ستاد اتخاذ بشود ما خود را موظف به انجامش میدانیم.
ایجاد شده: 19/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 19/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " حسن حسینی " معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی، گفت: «سمینار مدیکال توریسم ویژه راهنمایان گردشگری سلامت و فعالان این حوزه در اراک برگزار میشود.» معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: «این سمینار در راستای توسعه گردشگری سلامت استان و توانمندسازی راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و توسعه صنعت گردشگری سلامت برگزار میشود که ضمن آموزش گروه هدف، استفاده از بخش و تختهای IPD (واحد بیماران بینالمللی) و توضیحات لازم دراین رشته ارائه میشود.» او هدف از برگزاری این سمینار را شناسایی مناطق مستعد گردشگری سلامت و توسعه زیرساختهای گردشگری سلامت استان دانست و گفت: «این سمینار برای خردادماه برنامهریزی شده است که همزمان به صورت وبینار نیز برگزار میشود.» حسینی بیان کرد: «این سمینار با حضور برندهای گردشگری سلامت کشور، مراکز توسعه فنآوریهای هوشمند گردشگری سلامت شامل کمیته خدمات الکترونیکی گردشگری پزشکی، کمیته خدمات الکترونیکی گردشگری طبیعت درمانی و تندرستی، کمیته خدمات الکترونیکی گردشگری طب سنتی و دکتر پناهی دبیر کمیته گردشگری سلامت کشور ترتیب داده شده است.» معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری صنایعدستی استان مرکزی اظهار کرد: «استان مرکزی در شهرستانهای تفرش، دلیجان، محلات و شازند به دلیل شرایط جغرافیایی، پوشش گیاهی، آب و هوایی و جاذبههای طبیعی قابلیت توسعه صنعت گردشگری سلامت را دارد و میتوان با توسعه این صنعت، گردشگری سلامت استان را تقویت کرد.»
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، ۱۵ سال پیش به منظور آسان سازی سفر برای اقشار مختلف جامعه؛ طرح سفر کارت ملی مطرح شد. طرحی که قرار بود مسئولیت اجرایی آن از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت به شرکت ایرانگردی و جهانگردی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی وقت واگذار شود و با مشخص کردن هتلها و مراکز گردشگری، کارکنان دولت از پولی که در آن به جای هزینه رفاه واریز شده بود، در این مراکز استفاده کنند. ولی بارها و بارها این طرح به مشکل برخورد کرد. گاهی اعلام کردند که دستگاههای پذیرنده در مراکز مربوطه به درستی عمل نمیکند و این کارتها را نمیپذیرند و گاهی هم بیان شد که کارکنان، پول این کارت را خرج هزینههای دیگر غیر از سفر میکنند. تغییرات متعددی نیز در کارکرد این کارت به وجود آمد اما هر بار این طرح نتوانست به درستی اجرا شود. در همه این تغییرات نیز اعلام میشد که نواقص آن برطرف شده است. هم اکنون شرکت ایرانگردی و جهانگردی به دارندگان سفر کارت ملی اعلام میکند که این کارتها غیرفعال شده است و این شرکت مسئولیتی بابت آن ندارد. وام ۲۰ میلیونی با خرید هر آنچه به سفر مربوط میشد مسئولیت سفرکارت ها در واقع به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی سپرده شد این کانون سال گذشته اعلام کرد وام ۲۰ میلیون تومانی برای اجرای سفر در اختیار متقاضیان قرار میدهد. طبق تعریف کانون، «سفرکارت» نوعی وام قرضالحسنه محسوب میشود که دارندگان آن میتوانند ظرف ۱۵۰ روز (پنج ماه) تا سقف ۲۰ میلیون تومان از مزایایِ سفرکارت و امکانات تأسیسات رسمی گردشگری که تمام پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنند، بهرهمند شوند و با یک ماه تنفس، در ۱۸ ماه نسبت به بازپرداخت آن با سود چهار درصد اقدام کنند. اما حالا هادی سجادی راد مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به خبرنگار مهر میگوید: این طرح را با ملاحظاتی اجرایی میکنیم. به این دلیل که نمیدانیم تکلیف سفرها در دوران کرونا چیست. ما خواستیم بیشتر از این کارت در حال حاضر در حوزه صنایع دستی استفاده شود تا کمکی به هنرمندان صنایع دستی نیز شده باشد. به این صورت که از این کارت در مکانهای فروش صنایع دستی که دستگاه پذیرنده دارند تا سقف ۲۰ میلیون تومان خرید کنند. در واقع در این کارتها پولی نیست ولی متقاضیان میتوانند با اعتبار خرید کنند. مشکل کد مکنا برای تسهیلات خرید صنایع دستی وی با بیان اینکه خرید صنایع دستی نیز یکی از اجزای سفر است ادامه داد: وزارتخانهها و مراکز پذیرنده در این ارتباط تفاهمنامه با کانون امضا کردهاند اما به مشکل بانکی کد مکنا برخورد کردیم. برخی از وزارتخانهها میخواستند برای کارمندان خود این وام را شارژ کنند اما متوجه شدند که ۹۰ درصد آنها کد مکنای فعال دارند. سجادی راد با بیان اینکه طبق شرایط کد مکنا کسانی که تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام گرفته باشند برایشان کد مکنا فعال میشود و امکان گرفتن وام دیگری را تا زمان تسویه حساب ندارند گفت: اکنون با بانک مرکزی درحال مذاکره هستیم تا یا تسهیلات از شمول کد مکنا خارج شود و یا اینکه سقف تسهیلات از ۵۰ میلیون تومان بیشتر شود. در این صورت میتوان از سفر کارت در حوزه خرید صنایع دستی استفاده کرد. سفر کارت ملی با هدف آسان سازی و ارزان سازی سفر ایجاد شده بود کارتی که اکنون پس از گذشت ۱۵ سال متولیان آن را به این نتیجه رسانده که از آن در حوزه صنایع دستی استفاده شود اما بازهم این طرح با مشکل مواجه شده و در حال حاضر دیگر سفر کارت معنایی ندارد.
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، " فریدون فعالی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان با اشاره به شعار نوروز ۱۴۰۰ مبنی بر سفر مسئولانه و ایمن اظهار کرد: «گردشگران ورودی به استان کرمان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و دستورالعملهای ابلاغی در مراکز اقامتی استان کرمان اعم از هتل، مهمانپذیر، پانسیون، خانه مسافر و اقامتگاههای بومگردی اسکان داشتند.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان افزود: «در ایام نوروز ۱۴۰۰ اقامت مسافران نوروزی استان کرمان تنها در مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای پروانه بهرهبرداری از سوی این اداره کل فراهم شد و سایر اماکن اقامتی از جمله مدارس، مهمانسرای ادارات و دستگاههای اجرایی اجازه هیچگونه اقامتی را نداشتند.» او به بازدید ۸۵ هزار گردشگر از موزهها و اماکن تاریخی و ۲۷۹ هزار گردشگر از جاذبههای طبیعی این استان اشاره و بیان کرد: «این استان دارای بیش از ۲۰ موزه مشارکتی و غیرمشارکتی، ۷ اثر ثبت جهانی، ۷۰۰ اثر ملی و ۷ هزار اثر شناخته شده است که در سالهای گذشته میزبان تعدادی زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی بود.» فعالی خاطرنشان کرد: «با توجه به تداوم کرونا در ایام نوروز برای حفظ بیشتر سلامت گردشگران و همچنین جامعه میزبان، هیچ توصیه و دعوتی برای حضور گردشگر در استان نداشتیم اما تاسیسات گردشگری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی به مسافرانی که به این استان سفر کردند، خدمات مورد نیاز را ارائه کردند.»
ایجاد شده: 18/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 18/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " حسن عمیدی " رئیس موزه ارتباطات گفت: بازدید رایگان و مجازی موزه ارتباطات و 9 موزه دیگر با همکاری کمیته ملی موزه های ایران از صفحه رسمی آپارات شرکت ملی پست در تعطیلات نوروزی برگزار شد . رئیس موزه ارتباطات افزود: به دنبال تعطیل شدن موزه ها، تورمجازی بازدید 10 موزه در ایام نوروزی با شعار “موزه تعطیل نیست” برگزار و با استقبال علاقمندان به حوزه موزه گردی روبرو شد. عمیدی خاطرنشان کرد: در مجموع 15 هزار بازدید مجازی در طی 10 روز پخش این رویداد رقم خورد که بیشترین آن مربوط به بازدید از موزه ملی ایران و تور مجازی آیین های نمایشی فرهنگسرای نیاوران است. بنا بر این گزارش موزه ارتباطات سال گذشته، همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، در راستای رسالت کلی خود توانست در فروردین ماه ۱۳۹۹، برای نخستین بار موزهگردی مجازی یا استریمینگ فعالیتهای موزهها را روی شبکه آپارات و اینستاگرام بصورت زنده برگزارکند. این موزه همچنین در نوروز 1400 هم به دلیل استمرار شیوع ویروس کرونا و عدم امکان حضور مردم در موزهها و اماکن تاریخی با همکاری کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم)، برای راهاندازی تورهای مجازی موزههایی که سال گذشته پربازدید بودند و موزههایی که سال گذشته فرصت پخش زنده آنها فراهم نشد، مشارکت کرد.
ایجاد شده: 16/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، "ولی تیموری " معاون گردشگری کشور با اشاره به کاهش ۹۶ درصدی گردشگران نوروزی در سال جاری گفت: امسال بیشتر مردم بر اساس توصیه ها به سفر نرفتند. وی با اشاره به ممنوعیت سفر در نوروز ۹۹ گفت: از ۲۸ اسفند ۹۹ تا سیزدهم فروردین سال جاری دو میلیون ۵۵۷ هزارو ۸۴۱ نفر شب اقامت در مراکز تحت نظارت وزارت گردشگری اقامت کردند که با احتساب دو و نیم شب اقامت در این مدت حدود یک میلیون نفر در نوروز به سفر رفته اند. وی گفت: این آمار در مقایسه با سال ۹۸ کاهش شدیدی داشته است. بر اساس آمار در مدت مشابه در سال ۹۸، ۷۲ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۵۷ نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است. تیموری متوسط ضریب اشغال مراکز اقامتی تحت نظر وزارت گردشگری را ۳۷ درصد اعلام کرد و گفت: بر اساس آمارهای رسیده ۲۳ میلیون بازدید از جاذبه های گردشگری کشور توسط گردشگران داخلی به ثبت رسیده است. وی در توضیحی درباره این میزان بازدید کننده گفت: امسال بسیاری گردشگران نوروز به سفر کوتاه رفتند و شب به منزلشان بازگشتند و اقامتی در مراکز اقامتی نداشتند. تیموری با اشاره به اینکه بیشترین میزان گردشگر به استان مازندران متعلق است گفت: خوزستان (در شهرهای آبی و زرد) میزبان کمترین مسافر در نوروز ۱۴۰۰ بوده است. بر اساس آمار تنها کمتر از ۷۰۰ نفر به خوزستان سفر کردند. بازدیدهای نظارتی به صورت مرتب انجام می شد. در این مدت ۵۹ هزار و ۴۱۰ بازدید نظارتی انجام شد و در مجموع ۳ هزارو ۱۸۱ مجموعه تذکر اخطار و تعلیق شدند. شیوع کرونا از سال ۹۸ بیش از هر چیز به صنعت گردشگری آسیب زد. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضرر صاحبان این مشاغل را تنها در ۹ ماه سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. دولت تلاش داشت با دو بسته حمایتی بخشی از ضررها را جبران کند، که البته مورد رضایت فعالان این عرصه واقع نشد. نوروز ۹۹ سفر ممنوع بود؛ امسال اما ممنوعیت وجود نداشت و علاقمندان سفر می توانند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در شهرهای سفید، آبی و زرد به سفر روند.
ایجاد شده: 16/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، شرکت آمریکایی ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) که در زمینه توریسم فضایی فعالیت میکند، از اولین فضاپیمای اسپیسشیپ ۳ (SpaceShip III) خود رونمایی کرد. این فضاپیما که با نام ویاساس ایمجین (VSS Imagine) شناخته میشود، میتواند مانند یک هواپیما در جو زمین پرواز کند. ویاساس ایمجین همانند دیگر فضاپیمای ویرجین گلکتیک بهنام ویاساس یونیتی (VSS Unity) برای حمل انسان و آزمایشهای علمی به داخل و خارج از فضای زیرمداری طراحی شده است. آزمایشهای اولیه پرواز این فضاپیما در جو زمین قرار است تابستان سال جاری میلادی در پایگاه اسپیسپورت امریکا (Spaceport America) متعلق به این شرکت در ایالت نیومکزیکو انجام شوند و در صورت موفقیتآمیز بودن آنها، پروازهای زیرمداری آن طی سالهای آینده انجام خواهد شد. ویرجین گلکتیک پیشتر از فضاپیمای توریستی اسپیسشیپ ۲ رونمایی کرده بود؛ فضاپیمایی که نسخه ارتقایافته اسپیسشیپ ۱ محسوب میشود. این فضاپیما قابلیت حمل ۶ توریست بههمراه ۲ خلبان را داشته و قیمت بلیت آن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار اعلام شده است. اسپیسشیپ ۲ را شرکتهای آمریکایی TSC و اسکِیلد کامپوزیتس (Scaled Composites) ساختهاند و حدود یک سال پیش اولین پرواز آزمایشی خود را از پایگاه اسپیسپورت امریکا بهانجام رساند. این فضاپیما طوری طراحی شده است تا توریستهای فضایی را به لبه فضا ببرد؛ سفری که طی آن توریستها میتوانند شرایط بیوزنی را تجربه کنند. بهگفته مدیران ویرجین گلکتیک، این سفینههای فضایی قرار است با انجام سفرهای منظم، هزاران توریست را برای تجربه سفری خاص و متفاوت به لبه فضا اعزام نمایند.
ایجاد شده: 15/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 15/فروردین/1400 اخبار خارجی