به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، در ایام نوروز امسال با وجود اعلام نظر وزارت بهداشت مبنی بر عدم انجام سفرهای نوروزی و ممنوعیت سفر به پنج کلانشهر و کلیه شهرهای قرمز و نارنجی، تاکنون دستورالعملی برای منع تردد وسایل حمل ونقل عمومی برون شهری صادر نشده است. البته وزارت راه وشهرسازی نیز پیش از این اعلام کرده بود که افزایش ناوگان و برنامه های فوق العاده سفر در نوروز ۱۴۰۰ نداریم و ظرفیت های جابه جایی در این ایام افزایش نیافته است. اما نکتهای که در این زمینه وجود دارد اینکه طی روزهای گذشته زمزمههایی مبنی بر افزایش قیمت بلیت در بخشهای هواپیمایی، ریلی و جادهای به گوش میرسد و تشکلها و صنوف تخصصی حملونقل برای آن درخواست خود را مطرح کردهاند. محمد رجبی - رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی- پیش از این اعلام کرده بود: با توجه به حجم مشکلاتی که این صنعت با آن در سالهای گذشته درگیر بوده، کرونا بر شدت این معضلات افزوده و دولت نیز هیچ گونه کمکی به ما نکرده است، درخواست داریم برای سال آینده قیمت بلیت قطار افزایش یابد. وی افزود: در شرایطی که قیمت تمام شده و هزینههای صنعت عدد مشخصی را نشان میدهد و بسیاری از نیازهای ما مانند روغن موتور داخلی بیش از ۳ برابر افزایش یافته است و کالاهایی که وارداتی بوده و با دلار رابطه مستقیمی دارد نیز به همین میزان رشد کردهاند، نمی توان قیمت بلیت قطار را افزایش نداد، چرا که تنها منبع درآمد صنعت ریلی فروش بلیت است. البته میتوان برای افزایش نیافتن قیمت بلیت قطار تسهیلاتی برای آن قائل شد تا صنایع ریلی که در دوران شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیدهاند و بارها از سوی مراجع ذیصلاح بابت اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتهاند، به آستانه توقف فعالیت کشانده نشوند. وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا مردم باید سفرهای نوروزی خود را لغو کنند، در این باره اظهار کرد: به هبچ وجه افزایش قیمتی برای بلیت قطار و هواپیما نداریم اما برای اتوبوس در طول سالیان گذشته با توجه به اینکه در ایام نوروز سفرهایشان عمدتا به صورت یکسر خالی انجام میشود، درصدی را اعمال میکردیم و پس از ایام نوروز آن را به حالت قبل بازمیگرداندیم. البته درباره افزایش موقت بلیت اتوبوس برای سفرهای نوروزی هنوز تصمیمی گرفته نشده و در حال بررسی است. وی افزود: مردم در شرایط کنونی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و با توجه به هشدارها و توصیههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهتر است از انجام سفرهای نوروزی و غیر ضروری در ایام باقی مانده امسال خودداری کنند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ضوابط، مقررات و پروتکلهای بهداشتی برای همه حوزههای حمل و نقل برنامهریزی و ابلاغ شده است و اگر هر کسی در اجرای این مصوبات ابلاغی کوتاهی کند، قطعا با او برخورد خواهد شد.
ایجاد شده: 23/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی گردشگری ITB برلین با حضور معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی امروز 19 اسفند ماه به صورت مجازی افتتاح شد و تا تاریخ 22 اسفند ماه جاری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. ولی تیموری در مراسم افتتاحیه و نشست با رییس و هیات مدیره جامعه تخصصی تورگردانان ورودی کشور گفت: «نمایشگاه ITB برلین بزرگترین رویداد گردشگری جهان به شمار میآید و ضمن دارا بودن نقشی مهم در معرفی مقاصد گردشگری دنیا، بستری گسترده برای تعامل و تبادل افراد حرفهای در این حوزه ایجاد کرده است.» او افزود:«به دلیل بحران انتشار ویروس کرونا، اگرچه صنعت گردشگری دنیا دچار رکود شده و سفر با محدودیت همراه است اما این موضوع به معنی تعطیلی امور تبلیغات و بازاریابی صنعت گردشگری کشور نیست و با توجه به خلاء ها و کمبودهایی که در عرصه تصویرسازی از گردشگری ایران به عنوان یک مقصد ایمن و جذاب وجود دارد؛ حضور در نمایشگاه ITB برلین در راستای ایجاد یک تصویر مناسب در صنعت گردشگری ایران صورت پذیرفته است.» معاون گردشگری گفت: «حضور در این نمایشگاه باعث شده که در شرایط فعلی انتشار کرونا چراغ گردشگری جمهوری اسلامی ایران روشن بماند و کشورمان به عنوان یکی از مشتریان دائمی نمایشگاه برلین در یکی از مقاصد قدیمی و اصلی خود که بازار اروپا به شمار می آید؛ حضور ویژهای داشته باشد.» معاون گردشگری با اشاره به اینکه شاخصههای گردشگری تاریخی و فرهنگی، اصول مهمی از گردشگری ایران هستند که در این بازار عرضه شده اند؛ یادآور شد: «نمایشگاه ITB برلین که برای اولین بار به صورت مجازی برگزار شده است در این برهه از زمان برای ایران اهمیت ویژهای دارد و در فضایی که صنعت گردشگری کل دنیا از انتشار ویروس کرونا آسیب جدی دیده است؛ فرصتی برای احیا و بازنشر ظرفیتهای بیشمار گردشگری کشور شناخته میشود و در واقع تلاشی دوباره برای بازگشت به جایگاه اولیه است.» او در ادامه یادآور شد: «حضور جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بعد از یک سال تعطیلی با مشارکت بخش خصوصی نشان دهنده پویایی صنعت گردشگری کشور است و ما در این نمایشگاه اعلام میکنیم آمادگی لازم را داریم تا بعد از پایان اپیدمی شرایط را برای رونق دوباره گردشگری فراهم آوریم.» تیموری با تشریح اینکه در حال حاضر کرونا برای ما فرصتی بوده تا حوزه گردشگری کشور را بیش از پیش آماده کنیم و برای معرفی در عرصههای موجود حضور فعالتری داشته باشیم؛ گفت: «امروزه فضای مجازی و دیجیتال امکان اجتنابناپذیری فراهم آورده و جمهوری اسلامی ایران نیز به این ابزار مجهز شده است.» همچنین در این نشست طبق ارائه گزارش بخش خصوصی از تشریح پلت فرم غرفه مجازی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه ITB برلین عنوان شده است در فضای ایجاد شده ضمن فراهم آوردن امکان ارتباط دو سویه میان فعالین بخش خصوصی، حضور در تله کنفرانسها، بهرهمندی از اقلام تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران شامل فیلم وکلیپهای معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور به همراه تاکید بر برند گردشگری ایران، ارائه محصولات گردشگری در قالب تاریخی، فرهنگی، گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی و زیارتی و صنایعدستی، به همراه عرضه بستههای سفر متنوع، بخشی از مختصات حضور کشورمان در نخستین نمایشگاه مجازی ITB برلین به شمار میآید.
ایجاد شده: 20/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 20/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: مسافران خارجی در هنگام ورود به فرودگاه باید گواهی تست منفی PCR به همراه داشته باشند و در صورت نبود گواهی در فرودگاه تست PCR از آنها گرفته میشود و تا اعلام جواب تست باید در هتل فرودگاه اقامت کنند. محمدمهدی کربلایی گفت: در حال حاضر هیچ پروازی از کشور عراق به ایران انجام نمیشود و در خصوص کشورهای اروپایی نیز تمام پروازها از کشور انگلیس و کشورهایی که با انگلیس در ارتباط هستند به ایران لغو شده و ورود پرواز از این کشورها ممنوع است. وی افزود: ورود تمام مسافران ترانزیتی که در ۴ روز گذشته در انگلیس اقامت داشتند نیز به ایران ممنوع است. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: مسافرین خارجی در هنگام ورود به فرودگاه باید گواهی تست منفی PCR به همراه داشته باشند و اگر گواهی تست نداشته باشند در فرودگاه تست PCR از آنها گرفته میشود و تا اعلام جواب تست باید در هتل فرودگاه اقامت پیدا کنند. کربلایی در مورد ارائه تستهای تقلبی کرونا از سوی مسافران خارجی و رواج استفاده از آنها در پروازها گفت: یک مورد تست تقلبی شناسایی شد که با فردی که در این امر مشارکت داشت برخورد جدی صورت گرفت و در حال حاضر بهداشت مرزی با حضور فعال حراست فرودگاه بین المللی در این زمینه نظارت جدی دارند. وی در خصوص آخرین وضعیت پروازها گفت: میزان پروازهای خارجی در دوران کرونا تا حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد، اما در چند ماه اخیر به دلیل سال نو میلادی و نزدیک شدن به ایام نوروز درصد کمی پروازها رشد داشته و تقریبا ۱۰ پرواز در روز افزایش یافته است؛ امیدواریم در نیمه دوم سال آینده وضعیت پروازها بهتر شود.
ایجاد شده: 19/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 19/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، «سیدامیر ناصرالدین طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران استان یزد با گلایه از صحبتهای ضد و نقیض مسئولان وزارت بهداشت، اظهار کرد: آیا سفر امن و ایمنی که تحت نظارت و با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام میشود کرونا را شایع میکند اما متروها، فروشگاهها، بیمارستانها، داروخانهها و سایر اصناف نقشی در شیوع کرونا ندارند؟ وی با تاکید بر این که تعطیلی سفر بدون هیچ مطالعهای از سوی عوامل وزارت بهداشت منطقی نیست، گفت: تاکنون هتلها و زیرساختهای گردشگری متحمل خسارتهای چشمگیری شدهاند و دولت نیز با حمایتهای ناچیز خود نتوانسته حتی کمکی به این بخشها داشته باشد لذا سوال اینجاست که آیا وزارت بهداشت اقساط وام و بدهیهای هتلها و مراکز اقامتی را پرداخت میکند؟ این مسئول با اشاره به این که تاکنون هیچ آماری از ابتلا به کرونا در هتلها مشاهده و گزارش نشده است، تصریح کرد: در حالی هیچ آماری از ابتدای کرونا و سرایت آن به پرسنل هتلها و گردشگران مقیم این واحدها گزارش نشده که سایر اصناف، صنایع و بیمارستانها مشمول شیوع کرونا در کشور بودند. طباطبایی در خصوص مصداق نگاه غیرعادلانه به گردشگری، به شیوع کرونای انگلیسی برای اولین بار در استان نیز اشاره کرد و گفت: بنا به اعلام متولیان امر، شیوع کرونای انگلیسی در یزد نیز توسط صنعت اتفاق افتاد و گردشگری باز هم در شیوع کرونا نقشی نداشته است اما چرا همواره گردشگری مورد بیمهری قرار میگیرد؟ رئیس جامعه هتلداران استان یزد به متصل شدن تمام هتلها و زیرساختهای مجاز اقامتی یزد به سامانه جانا و ماسک وزارت بهداشت خبر داد و گفت: یزد به عنوان اولین استان پایلوت کشور در خصوص سفر ایمن و گردشگری هوشمند اقدام کرد اما محدود کردن غیرکارشناسی سفر هوشمند و اقامت ایمن به هیچ وجه منطقی و منصفانه نیست.
ایجاد شده: 18/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " ولی تیموری " معاون گردشگری کشور درباره تمهیداتی کرونایی برای سفرهای نوروزی اعلام کرد؛ مصوبهای را در جلسه 55 ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم. قرار شد تا اگر شرایط به حالت قرنطینه نرسید با اعمال محدودیتهایی سفرها به شکل کنترل شده و محدود انجام شود. این مصوبه در جلسه 55 مصوب شده است. قرار بر این بود که دستورالعمل اجرایی صورت گیرد. او افزود: در کمیته انتظامی و امنیتی با هماهنگی بین دستگاههای اصلی همچون وزارت کشور، کمیته امنیتی اجتماعی انتظامی قرارگاه کرونا، وزارت بهداشت و ... دستورالعمل آماده شد. این دستورالعمل اجرایی به تصویب رسیده است. تیموری تصریح کرد: هدف تشویق همکاران در صنعت گردشگری و مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی است. مسائل بهداشتی مردم از اهمیت برخوردار است. فعالان گردشگری بیشترین آسیب را از کرونا دیدهاند. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: با رعایت نکات بهداشتی سفرهایی به شکل تور از طریق شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری برنامهریزی میشود. در برخی مواقع افراد تمایلی به انجام سفر در قالب تور ندارند. هرچند می توانند با داشتن رزرو و تاییدیه از مرکز مجاز گردشگری برنامهریزی کنند. این مقام مسئول افزود: برای شهرهای زرد و آبی میتوان در قالب شهرها برنامهریزی کرد تا مردم با تورهای مجاز بتوانند اقدام کنند. تیموری تاکید کرد: در مراکز اقامتی و هتلها شهرهای قرمز و نارنجی باز است و اگر فردی از طریق حمل و نقل عمومی همچون قطار، هواپیما و ... سفر کند امکان اقامت ایمن با رعایت پروتکلهای در مراکز اقامتی و هتلها وجود دارد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: همکاران ما در صنعت گردشگری میتوانند فعالیت داشته باشند. محدودیتها برای ورود خودروها با پلاک شخصی وجود دارد. این پلاکهای شخصی برای ورود به شهرهای نارنجی و قرمز محدودیت دارند. تیموری ادامه داد: با اینکه پروتکلهای بهداشتی در حوزههای حمل و نقل، دفاتر خدماتی، مراکز اقامتی مجاز بوم گردیها و تمامی مراکز اقامتی و پذیرایی رصد می شود اما مجدد اطلاعرسانی شده و این دستورالعمل ها در تمامی پورتالها در سطح ملی و استانی قرار گرفتهاند. او تصریح کرد: اقدامات آموزشی به شکل آنلاین در 7 منطقه کشور انجام شده است تا کارمندان و مدیران واحدهای گردشگری با پروتکلها آشنا شوند. او درباره انجام تستهای کرونا برای مسافران با تور گفت: بر اساس دستورالعملهای نوشته شده برای ثبت نام در تورهای خدمات مسافرتی الزامی برای انجام تستهای پی سی آر وجود ندارد. اگر کسی قبلا سابقه تست پی سی آر داشته باشد در سامانه ماسک وزارت بهداشت تحت کنترل قرار گرفته میشود. ارائه تست پی سی آر برای هتل یا تورها الزامی نیست. تیموری درباره نظارتها بر سفرهای خارجی افزود: بر اساس پروتکلهای وزارت بهداشت با سفرهای خارجی ورودی به کشور برخورد میشود. برای مثال اجازه سفرهای توریستی وجود ندارد. هرچند برای سفرهایی با هدف دیدار از خویشاوندان بر اساس فرآیند موجود انجام میشود. هرچند تحت عنوان سفرهای توریستی برای ورود، مجوزی از سوی ستاد کرونا ارسال نشده است. سفرهای ایرانیان به خارج از کشور باید بر اساس مقررات کشور مقصد اعمال شود. به گفته او سفرهای خروجی باید بر اساس قوانین کشور مقصد مورد بررسی قرار بگیرد. تیموری درباره مدیریت سفرها از خارج تصریح کرد: مدیریت سفرها بر عهده وزارت راه است اما نظارتها و محدودیت برای ورود اتباع خارجی مطابق با تمهیدات صورت می گیرد ولی بر اساس مصوبات ستاد کرونا در این شرایط کنترلها انجام میشود.
ایجاد شده: 18/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 18/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، هدایت الله جمالی پور در شصتو پنجمین ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین که عصر امروز(شنبه) در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه تغییر رویکرد مردم در مواجهه با کرونا مشکل جدی در مدیریت ایجاد میکند، اظهار کرد: به صورت شبانه روزی همه برای مقابله با کرونا تلاش میکنند، اما هنوز بسیاری از افراد باور ندارند که خطر در کمین آنهاست و ما به شدت نگران هستیم که دورهمیهای خانوادگی در عید بدون توجه به کرونا برگزار شود.وی افزود: نگرانیم که دیدوبازدیدها منتهی به افزایش آمار مبتلایان و فوتیها در استان قزوین شود؛ از طرفی هم طبق اعلام وزارت بهداشت نیز ویروس جدید مرگ و میر به شدت تصاعدی دارد که شرایط را پیچیدهتر میکند، لذا باید برای ایام عید باید برنامهریزی کنیم و برای وقوع هر گونه تجمعی اجازه ندهیم. استاندار قزوین با اشاره به لزوم رویکرد کاهش اجتماع ابراز کرد: رنگبندیهای استان قزوین هم نباید به صورت کنونی اعلام شود چون باعث عادی انگاری مردم خواهد شد؛ درست است که وضعیت استان قزوین زرد است اما نباید اجازه دهیم که ترددهای بین شهری خارج از عرف و بدون برنامه و نظارت اتفاق بیفتد. جمالی پور یادآور شد: امسال هم مانند سال گذشته هیچ برنامهای در استان برای عید نوروز نداریم و هیچکدام از مراکز تفریحی و فرهنگی ما باز نخواهد بود و به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل است و تمامی آرامستانهای استان قزوین تعطیل است. منوچهر حبیبی در ادامه این جلسه اظهار کرد: طرح ضربتی شهید سلیمانی در استان قزوین طی دو هفته پایانی سال اجرا خواهد شد که براساس آن بیماریابی صوت میگیرد و تمامی ادارات و واحدهای تولیدی باید تست رپیت انجام دهند و گزارش تک به تک واحدها به صورت روزانه داده شود تا بتوانیم ارزیابی کنیم. معاون سیاسی_امنیتی استاندار قزوین ابراز کرد: از آنجایی که به ایام نوروز نزدیک میشویم هیچگونه تبلیغ برای پذیرایی از مسافران در استان قزوین نداریم و هیچگونه جشنواره و همایش که مستلزم تجمع است را در استان نخواهیم داشت. وی یادآور شد: نحوه کار هتلها و میهمانسراها را پس از اعلام ستاد ملی اطلاع رسانی خواهیم کرد؛ اکنون وضعیت بازارها بسیار نگرانکننده شده چون مملو از جمعیت است و بیشتر هم خانمهای خانهدار تردد دارند که طبق اعلام علوم پزشکی درصدر مبتلایان هستند. این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه آرامستانها تعطیل است، تصریح کرد: همچنان تردد بعد از ۹ شب ممنوع است که نسبت به هفتههای قبل تعداد جرایم بیشتر شده است، لذا کنترل ترددها و تعطیلی بازار از ساعات ۹ شب مورد تاکید است.
ایجاد شده: 17/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 17/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی امروز شنبه پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: امروز بحث تعطیلات عید نوروز و سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا مطرح شد، وزیر بهداشت در مورد اینکه سفرها میتواند بسیار خطرناک باشد و باعث انتقال ویروس به خصوص ویروس جهش یافته شود استانهای مختلف را درگیر میکند، در این جلسه صحبت کرد. وی با بیان توصیه وزارت بهداشت این است که سفرهای غیرضروری انجام نشود. گفت: اکنون وضعیت اکثر استانهای کشور با ثبات است اما سفرها میتواند وضعیت را بدتر کند و ممکن است موج جدید شکل بگیرد. بنابراین سفرها تا جای ممکن اصلاً نباید صورت بگیرد، درست است که مردم تحت فشار هستند، سه عید میگذرد که مردم مسافرت مناسبی نداشتهاند، سال ۹۸ سیل بود، سال ۹۹ کرونا و امسال هم کرونا هست. این مسائل باعث افزایش مشکلات روحی و روانی میشود و مردم آسیب پذیرتر شوند اما با توجه به خطر بیماری تا جای ممکن باید سفرها صورت نگیرد تا بتوانیم امسال هم با شرایط ثابت بگذاریم و از سال آینده که واکسیناسیون کاملتر میشود، میتوانیم به مسافرت برویم. قطعاً سالهای بعد میتوانیم تعطیلات بهتری داشته باشیم و همراه با عزیزان خود سفر کنیم مبادا به علت بیماری عزیزانمان در کنار ما نباشند. رئیسی افزود: امروز این موضوع در ستاد ملی کرونا بحث شد. نظر برخی اعضای ستاد که مصوب شد این بود که در شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً سفر ممنوع شود و سایر شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکلهای بسیار سختگیرانه بتوانند سفرهای ضروری داشته باشند ولی همچنان تقاضا داریم سفرهای غیر ضروری را نداشته باشند و امسال هم تحمل کنند و سفرها ممنوع باشد. وی گفت: بنابراین سفر به شهرهای قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است و به سایر شهرها در صورت ضرورت با رعایت پروتکلهای سختگیرانه میتوانند سفرهای ضروری را داشته باشند. رئیسی افزود: این خبر هم اعلام کنم که یکی دور روز پیش ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه دیگر وارد کشور شد. هفته گذشته ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم نیز از چین وارد شد. محمولههای جدید هم به سرعت میرسد و به تدریج تزریق میشود.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، علی صدرنیا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نقش نظارتی راهنمایان گردشگری در نظارت بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی کرونا در تاسیسات گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی اظهار داشت: بیشترین مشکل عدم آگاهی عمومی از نحوه اجرا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سفر، میزان فاصله گذاری های اجتماعی در بازدید از اماکن تاریخی و رعایت محدودیت در تعداد بازدید کننده است که باید با کمک رسانه ها به گردشگران و فعالان تاسیسات گردشگری به صورت عمومی و تخصصی آموزش داده شود. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: گاهی در زمان بازدید گردشگران مسیرهای تردد و عبور روشن نیست و در برخی از نقاط ممکن است تجمع ایجاد شود و گاهی ممکن است چند گروه بازدیدکننده در یک زمان واحد در یک محیط قرار بگیرند، اگر یک راهنمای گردشگری در محل حضور داشته باشد، با اشرافی که بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی از بازدید اماکن تاریخی، اقامت در هتل ها و پذیرایی ها و استفاده از سیستم های حمل نقل دارد، می تواند به اجرای صحیح شیوه نامه های بهداشتی بسیار کمک کند. صدرنیا با بیان اینکه همه ارکان گردشگری حفظ سلامت و جان گردشگران را اولویت کار خود می دانند، افزود: شیوه نامه های بهداشتی در تاسیسات گردشگری به دلیل آنکه مستقیم با سلامت مردم و گردشگران مرتبط است بر اساس شیوه نامه های عمومی وزارت بهداشت و حتی بسیار سختگیرانه و به صورت تخصصی تدوین شده و از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تمام اصناف و فعالان این حوزه ابلاغ شده است. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: در شیوه نامه های بهداشتی گردشگری علاوه بر شیوه اشغال صندلی ها در اتوبوس ها، قطارها و هواپیما، روش های پاکیزه سازی و ضدعفونی وسایل نقلیه با جزییات توضیح داده شده است که این اسناد در سایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم قابل دسترسی است از طرفی همه تشکل ها و اصناف گردشگری در چند ماه گذشته این ضوابط را به فعالان هر حوزه یادآوری کرده و آنها هم آگاهی ها و آمادگی های خود را به روز کرده اند. وی تصریح کرد: همه تاسیسات گردشگری برای پذیرایی گردشگران نوروزی اعلام آمادگی کرده اند، اما در نهایت منتظر و تابع تصمیم نهایی و قطعی ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم؛ در طول این چند ماه دوره های آموزشی آنلاین و وبیناری با راهنمایان گردشگری در مقاطع مختلف برگزار کردیم، البته چون هنوز نسبت به زمان احیای کامل صنعت گردشگری در چند ماه اخیر مطمئن نبودیم دوره ای به صورت فراگیر و ملی و گسترده برگزار نشده است. صدرنیا بیان کرد: اغلب راهنمایان گردشگری به دلیل آنکه به زبان های مختلف خارجی مسلط هستند علاوه بر شیوه نامه های بهداشتی داخلی بسیاری از تجارب و منابع اصلی شیوه نامه های خارجی را هم مطالعه کرده اند، آگاهی بیشتری دارند و به روز هستند، از طرفی مطالب جدید را از طریق شبکه های اجتماعی با هم به اشتراک می گذارند. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بر لزوم سفر مدیریت شده و کنترل شده در نوروز ۱۴۰۰ تاکید کرد و افزود: گاهی در سفر، گردشگر مجذوب هیجان سفر و یا بازدید از اماکن فرهنگی تاریخی شده و ممکن است از رعایت دقیق شیوه نامه بهداشتی غافل شود، این راهنمایان گردشگری هستند که در همان لحظات حساس با دقت نظر و احساس مسئولیتی که دارند می توانند بر همه ابعاد و عوامل گردشگری از حمل و نقل، اقامت و پذیرایی و اماکن تاریخی کاملا نظارت کنند. صدرنیا راهنمایان گردشگری را مهمترین و اثربخش ترین حلقه نظارت بر شیوه نامه های بهداشتی گردشگری در طول سفر و مقصد سفر توصیف کرد و افزود: راهنمایان گردشگری در ایران همزمان هم سفر را مدیریت می کنند و هم جاذبه های گردشگری در مقصد را معرفی می کنند البته این دو مسئولیت در جهان تفکیک شده است، راهنمایان گردشگری در ایران به همه جنبه های اجرایی و نظارتی به ویژه در شرایط همه گیری بیماری اشراف دارند و می توانند نقش نظارتی را به خوبی ایفا کنند. نظارت راهنمایان گردشگری بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به کاهش آسیب های کرونا کمک بسیاری خواهد کرد؛ حضور راهنما در رعایت شیوه نامه ها در گردش های گروهی بسیار تاثیرگذار است، در دوران کرونا نحوه بازدید گردشگران از اماکن فرهنگی تاریخی بسیار مهم است، راهنمایان گردشگری بنا به حس مسئولیتی که دارند مسیرها را از قبل کاملا رصد می کنند تا گردشگران به مکان های شلوغ پر ازدحام نروند. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی افزود: راهنمایان گردشگری با آشنایی که از منطقه دارند بلافاصله با شبکه هایی که در آن با یکدیگر در ارتباط هستند مسیرهای جایگزین را انتخاب می کنند و گردش را به گونه ای طراحی می کنند که گروه های بازدیدکننده در یک زمان واحد در یک مکان با یکدیگر تلاقی نکنند این موضوع نشان می دهد که حضور یک راهنمای حرفه ای که شیوه نامه های بهداشتی در گردشگری را می داند برای هدایت و همراهی گردشگران و نظارت بر اجرای صحیح شیوه نامه های گردشگری، ضروری است.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، در حالی که کمتر از چند روز از رفع مشکل قطع برق هتلهای یزد به دنبال پیگیری استاندار نگذشته است، این بار اخطار قطع آب موجب نگرانی تعدادی از مجموعههای گردشگری این استان گردشگرپذیر کشورمان شده است، البته حضور وزیر نیرو در یزد میتواند نویدی برای حل این مشکل باشد. مرگ ناکام گردشگری مسئلهای غیرقابل پیشبینی نیست، آن هم زمانی که در اوج خسارات ناشی از کرونا به این صنعت، شاهد بیمهری دستگاههای خدماترسانی مانند برق، آب و گاز هستیم؛ به طوری که کمتر از دو روز پس از قطع موقت برق هتلهای یزد با وجود مصوبات حمایتی دولت از این صنعت کرونازده، این دفعه شاهد اخطار قطع آب آنها هستیم. البته در موضوع قطع برق این زیرساختهای مهم گردشگری، «محمد علی طالبی» استاندار جوان یزد بلافاصله و شخصاً به این مسئله ورود کرد و درصدد رفع این مشکل برآمد اما انگار این ماجرا پایان ناهماهنگی و سرپیچی دستگاهها از مصوبات ملی ستاد کرونا نیست و ارسال اخطارهای مکرر قطع آب، بازی تازهای است که این صنعت را تهدید میکند. زیرساختهای گردشگری در دوران کرونا، شرایط مطلوبی ندارند و به وضوح وضعیت نامطوب این صنعت از ریزش نیروهای فعال و شاغل گرفته تا تعطیلی واحدها را شاهد هستیم ولی در جریان کوتاهی و کم لطفی برخی از دستگاهها در عین وجود مصوبات لازم الاجرای ستاد ملی کرونا در مورد حمایت از زیرساختهای گردشگری در شرایط کنونی بیشتر حکایت از سرپیچی و ترک فعل در این مجموعهها دارد. «محمد اسلامی» نماینده هسته گردشگری چین در این کشور که صاحب یک مجموعه گردشگری در یزد است، در گفتوگو با خبرنگار ایسنا از ارسال اخطار قطع آب به این مجموعه اقامتی در شرایط کرونا گلایه و اظهار میکند: قبل از این نیز با وجود اعلام شدن مصوبات حمایتی ستاد کرونا از زیرساختهای گردشگری، پس از اعلام اخطار قطع گاز، انشعاب گاز این مجموعه اقامتی قطع شد و این در حالی بود که گردشگران خارجی که به دلیل کرونا امکان بازگشت به کشورشان را نداشتند، در این مجموعه اقامت داشتند ولی با این وجود هیچ مهلتی هم به این مجموعه جهت پرداخت بدهی داده نشد. وی با بیان این که فردای همان روز برق این مجموعه گردشگری را نیز قطع کردند، میگوید: این اقدام در حالی اتفاق افتاد که مهمانان و گردشگران خارجی در این مجموعه اقامت داشتند و با این وجود نیز هنگامی که به شرکت توزیع برق مراجعه شد تا بتوانیم براساس مصوبات کرونا، بدهی خود را با صدور چک پرداخت کنیم، هیچ لطفی در این باره شامل حال ما نشد. اسلامی که از صدور اخطار قطع آب این مجموعه نگران و گلایه مند است، عنوان میکند: این اخطاریه در حالی برای این مجموعه صادر شده که طی دوره اخیر هیچ نوع فعالیتی در مجموعه صورت نگرفته تا بتوانیم درآمدی برای پرداخت قبض آب کسب کنیم. وی خاطرنشان میکند: متاسفانه پس از وصول شدن اخطارهای قبلی مربوط به قبوض برق و گاز نیز پیگیریهای متعددی در این باره داشتیم اما متاسفانه در این باره مسئولان هیچ همراهی با حوزه گردشگری ندارند. «سید امیر ناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران یزد نیز از وصول اخطار قطع آب مجموعهی خود خبر میدهد و در این باره ابراز تاسف میکند. در خصوص این که آیا چنین مشکلی در سایر استانها نیز وجود دارد از «عباس بیدگلی» مدیر اجرایی جامعه هتلداران کشور جویا شدیم که وی با بیان این که به نظر میرسد تاکنون دیگر استانها درگیر این مسئله نبودهاند، به خبرنگار ایسنا میگوید: هنوز گزارشی در خصوص قطع آب و برق و گاز در هتلهای کشور به ما ارسال نشده است. البته در این باره تعدادی از کنشگران گردشگری کشور به خبرنگار ایسنا میگویند: براساس گزارشها و اخبار موجود، یزد اولین استان در خصوص اخطارهای قطع آب و برق نیست و استانهایی مانند مازندران، تهران، خوزستان و برخی از استانهای دیگر هم شاهد قطعی برق مجموعه های گردشگری بودهاند و بعضاً نیز انشعاب آنها قطع شده که همگی خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا بوده است.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، رهبر انقلاب با اشاره به مسئله کرونا در آستانه سال نو فرمودند؛ سال گذشته در ایام عید مردم عزیز، به توصیه ها کاملاً عمل و بلای بزرگی را از سر کشور دور کردند. امسال خطر بیشتر و فراگیرتر است، امسال هم همگان توصیهها را رعایت کنند. هرچه ستاد ملی کرونا اعلام کرد، باید عمل شود؛ اگر سفر را ممنوع کردند، مردم به سفر نروند. بنده هم قطعاً مانند سال گذشته به سفر نخواهم رفت.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری صداوسیما ، سرمدی رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی جزیره کیش گفت: حوالی ظهر امروز هتل پارمیس کیش دچار حریق شد. وی افزود: پس از اعلام حریق تیمهای آتش نشانی با ورود به محل آتش سوزی برای اطفا حریق اقدام کردند.سرمدی افزود: تیمهای اطفا حریق درحال خاموش کردن آتش هتل هستند و کارشناسان اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی پس از بررسی علل آتش سوزی علت اتش سوزی را اعلام میکنند.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی چهارم اسفندماه ۹۹ در بخشنامهای به مدیران دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ کرد: «پیرو صحبتهای معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با توجه به شرایط ویژه کرونا و احتمالات لغو سفر به جهت جلوگیری از هرگونه شکایت مسافران، مقتضی است در قرارداد گشتها بندی مبنی بر اینکه در صورت لغو سفر به دلایل شرایط کرونا، هزینه پرداختی مسافران عودت نخواهد شد، اضافه شود.» مصطفی مرزبان در این بخشنامه متذکر شده که این موضوع فقط مخصوص شرایط ویژه کرونا است. این بخشنامه ضمیمه با بخشنامه ششم اسفندماه سال گذشتۀ معاونت گردشگری درباره «لغو سفر بدون کسر جریمه» بین دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیسات گردشگری دست به دست شده و نگرانیهایی را از بابت انصراف مسافران ایجاد کرده است. بهویژه آن که ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز درباره سفرهای نوروزی تصمیم نگرفته و از مردم درخواست کرده فعلا بلیت رزرو نکنند. حتی حرمتالله رفیعی ـ رییس هیاتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ـ به آن بخشنامه واکنش نشان داده و ایرادهایی را به آن وارد میکند و درباره محتوای آن که باعث نگرانی در بین آژانسها شده است، به ایسنا میگوید: چنین بخشنامهای به نفع صنعت گردشگری نیست، ضمن اینکه مسافر را میترساند و از خرید بلیت و تور و سایر خدمات گریزان و منصرف میکند، چون صراحتا اعلام شده اگر سفر کنسل شود هیچ پولی برگردانده نمیشود. از طرفی، راه را برای سودجویان باز میگذارد، چون این اجازه قانونی به آنها داده میشود که پول مسافر را نگه دارند. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ صدور چنین بخشنامهای را تکذیب میکند و میگوید: بخشنامهای از سوی معاونت گردشگری و ادارات کل استانی به دفاتر مسافرتی با این مضمون که اگر مسافری تور و یا بلیتی خریداری کرد و به دلیل شرایط حاد کرونا ممنوعیتی اعمال و سفرها لغو شد، پول مسافر عودت نشود، صادر نشده است. او این توضیح را اضافه میکند که تنها یکی از استانها چنین بخشنامهای را صادر کرده بود که فورا از سوی ما ابطال شد و چنین خبری که بخشنامه سراسری ابلاغ شده، صحت ندارد. معاون گردشگری که سال گذشته بخشنامه بحثبرانگیزی را برای لغو سفر در شرایط کرونا صادر کرده بود، با توجه به تصمیمهای ناپایدار در ارتباط با سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ و حجم زیاد شکایتها از بابت پس ندادن هزینه سفرهای لغوشده در نوروز ۹۹، به تازگی در سخنانی گفته است: «دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیاست گردشگری تا سه ماه بعد میتوانند خدماتشان را تضمین کنند.» به نظر میرسد بخشنامه جدید بیشتر روی ضمانتهای زمانی سفر متمرکز باشد.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی