صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / آغاز نواندیشی در گردشگری جهان
آغاز نواندیشی در گردشگری جهان - تصویر 1

آغاز نواندیشی در گردشگری جهان

ایجاد شده: 2/شهریور/1401       آخرین ویرایش: 2/شهریور/1401

بازنگری در گردشگری» شعار و ماموریت سال جدیدسازمان جهانی گردشگری شد

بازنگری در گردشگری،به عنوان ماموریت و سرلوحه فعالیت جهان درسال  ۲۰۲۲ انتخاب شد و همزمان با روز جهانی گردشگری در۲۷ سپتامبر به رسم هرسال با این شعار امسال مراسم گرامیداشت این روز برگزار خواهدشد.

سازمان جهانی گردشگری درآخرین پیش بینی های خود قبل از بیماری کووید ۱۹،خبر از رشد ۳.۳درصدی تعداد گردشگران از سال ۲۰۱۰تا ۲۰۳۰ و رسیدن به عدد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون گردشگر تا سال۲۰۳۰ را داده بود.

اما؛ همه‌‌گیری کرونا در جهان، شرایط را برای بازار گردشگری به طور کل تغییر داد و ضربه سهمگینی بر این صنعت وارد کرد،به طوری که unwto اعلام کرد صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل بحران کرونا حدود «دو تریلیون دلار» از درآمد خود را از دست داده است و روند احیای این صنعت «کند و شکننده»خواهد بود.

اما؛اکنون با گذشت ۳سال از بیماری کووید-۱۹ و‌کنترل اپیدمی وارتقاء ایمنی بسیاری از کشورها که اقتصاد اصلی  آنها مبتنی بر گردشگری است سعی کردند که به رونق گردشگری خودبیافزایند.سکوت گردشگری در دوران پاندمیک این فرصت را به بسیاری از کشورها و فعالان داد تا در مورد ضعف ها و قوت هاو روش های بازآفرینی مجددگردشگری بیش از پیش بیاندیشند.

 تعدادگردشگران ورودی بین المللی در آغاز سال جاری دو برابرتعدادثبت شده در سال ۲۰۲۱ بود. در برخی مناطق گردشگران ورودی در حال حاضر در سطح قبل از همه گیری یا حتی بالاتر از آن هستند،بسیاری از مناطق آماده تولدوشکوفایی دوباره هستند. شهرهاومقاصدگردشگری با برنامه ریزی هوشمندانه، راه حل های نوآورانه را امتحان می کنند، در مورد چگونگی سازماندهی، بازیابی مجدد و نقشی که مبتنی برواقعیت های جدیدگردشگری بایدمتصورباشند، دوباره فکر می کنند.

سالانه حدود ۱۴ میلیون گردشگر از فلورانس دیدن می کردند تا اینکه در سال ۲۰۱۹پاندمی به طور رسمی اعلام شد.  سال بعداین شهر شاهد کاهش۸۷ درصدی بازدید بود.

و در سال ۲۰۲۱،شاهد رشد ۴۷ درصدی به نسبت  سال ۲۰۲۰ بود؛این روال در تمامی دنیا به خصوص شهرهای اروپایی حاکم است.

از این رو  سازمان جهانی گردشگری«بازنگری در گردشگری»را به عنوان شعاروماموریت سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است و ‌امسال نیز در ۲۷سپتامبر این روز جشن گرفته خواهد شد.

هدف سازمان جهانی گردشگری نواندیشی است،که با تمرکز برداشته ها ، راه آینده باز می شود و فرصت بازنگری ، گردشگری را برجسته خواهد کرد و آن بدان معناست، که مردم و سیاره زمین در اولویت قرار می گیرند و همه از دولت ها و مشاغل گرفته تا جوامع محلی حول یک چشم انداز مشترک برای یک بخش پایدارتر، فراگیرتر و انعطاف پذیرتر گردهم می آیند.

ازدیگراهداف انتخاب موضوع «بازنگری در گردشگری»، الهام بخشیدن پیرامون بازنگری ‌ و باز اندیشی به منظور توسعه از طریق ارزیابی مجددظرفیت ها،ساختن هویتی متفاوت، مهارت آموزی، تعهدپذیری مستمر، آموزش و اشتغال‌زایی و نیز اثرات گردشگری بر زمین و فرصت‌هایی برای رشد پایدارتر است.

 دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (زوراب)در پیام خود برای روزجهانی سال ۲۰۲۲و‌شعارتعیین شده بیان داشته:

بازنگری در یکی از بخش‌های بزرگ اقتصادی جهان آسان نخواهد بود.اما؛ما در حال حاضر در راه خوبی هستیم.  بحران کووید خلاقیت را برانگیخته و به آن کمک کرده است.  و این بیماری همه‌گیر تغییر کار را تسریع کرد و چالش‌ها و همچنین فرصت‌های عظیمی را برای اطمینان از بهره‌مندی افراد بیشتری با راه‌اندازی مجدد گردشگری به ارمغان آورد.  

ما همچنین در حال پیشرفت قابل توجهی در تبدیل گردشگری به محرک اصلی اقتصادهای سبز، آبی و دیجیتال هستیم و اطمینان حاصل می کنیم که رشد به ضرر مردم یا سیاره ها تمام نمی شود»

اهداف سازمان جهانی گردشگری  این فرصت را دراختیارمتولیان، دست اندرکاران و فعالان گردشگری کشورمان قرارمی دهد،که همزمان با برنامه ریزی  به داشته های خودبا ارزیابی مجددظرفیت ها وتوانمندی ها، بررسی نقاط قوت و ضعف بابهره گیری ازفناوری های نوین برای آینده گردشگری کشور تلاش کنند.شعاروماموریت سال ۲۰۲۲ فرصت مغتنمی است تا همزمان با دیگر کشورها از خطا هاجلوگیری وموانع توسعه رامرتفع نموده وبامدیریت یکپارچه،افزایش دانش ومهارتها،توسعه پایدار و گردشگری سبزنیزمورد توجه قرارداده وفرصت تولد دوباره گردشگری کشور را ارج نهاده وازمواهب آن بهره مندشویم.

✍🏻 حسن تقی زاده انصاری - رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...