صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / شرحی بر طراحی، برنامه ریزی و ساخت هتل | راهنمای عملی طراحی هتل
شرحی بر طراحی، برنامه ریزی و ساخت هتل | راهنمای عملی طراحی هتل  - تصویر 1
شرحی بر طراحی، برنامه ریزی و ساخت هتل | راهنمای عملی طراحی هتل  - تصویر 2

شرحی بر طراحی، برنامه ریزی و ساخت هتل | راهنمای عملی طراحی هتل

ایجاد شده: 23/شهریور/1401       آخرین ویرایش: 23/شهریور/1401

قسمت اول 

دکتر مهدی حسینی 

صنعت گردشگری بیش از هر زمان دیگری توسعه یافته است که از جمله عوامل موثر بر این توسعه  می‌توان به رشد اقتصادی کشورها و اقشار متوسط جوامع ، به ویژه افراد مسن تر در ده‌های پایانی قرن بیستم ، تنوع روز افزون و سرمایه گذاری مطمئن و آسان تر در زمینه طراحی و ساخت هتل ها ، افزایش گزینه های متنوع موجود از لحاظ قیمتی ، افزایش سفرهای هوایی نسبت به گذشته ، پیدایش هتل های تفریحی ، اکوتوریستی و دارای امکانات ورزشی و بالاخره جهانی شدن صنعت هتلداری اشاره کرد.  طبیعتاً با توجه به گستردگی علایق و سلایق گردشگران ، نیاز کشورهای مختلف به داشتن هتل های مناسب برای میزبانی از میهمانان داخلی و خارجی نیز نسبت به گذشته بسیار تفاوت کرده است. امروزه، هتل ها تنها محلی برای اقامت گردشگران به شمار  نمی آیند و خدمات متنوع تری را ارائه می کنند . هتل های جدید ، محلی برای استراحت و تمدد اعصاب ، تفریح ، خرید ، صرف غذا و نوشیدنی انجام امور کاری و تجاری ، آموزش کارکنان شرکت ها ، برگزاری مراسم ها و همایش های مختلف ، استفاده از امکانات ورزشی و تعامل با طبیعت  و غیره هستند. 

با توجه به افزایش قابل توجه تعداد و تنوع هتل ها در کشورهای مختلف جهان و رقابت شدید موجود در میان آنها برای جذب مسافران لازم است که سرمایه گذاران ، طراحان و سازندگان ، اطلاعات کامل و همه جانبه ای را نسبت به جنبه‌های مختلف این صنعت پویا و دائماً در حال تغییر داشته باشند . در سال ۱۳۷۵ دفتر تحقیقات و معیارهای فنی سازمان برنامه و بودجه که در آن سال مسئولیت تهیه معیارها و استانداردهای مربوط به پروژه های عمرانی را برعهده داشت با همکاری برخی مهندسین مشاور ، کتاب اصول طراحی هتل‌ها را ترجمه نمودند که این کتاب توسط « والتر رویتز »  و  «  ریچارد اچ پنر » از اعضای انستیتوی معماری امریکا تالیف شده بود. با توجه به پیشرفت های گسترده ای که در بیست سال گذشته در عرصه اقتصاد فناوری گردشگری و سبک های معماری و طراحی در جهان صورت گرفته است ، نیاز به ترجمه و انتشار این کتاب که در برگیرنده کلیه تحولات و پیشرفت های صورت گرفته در این صنعت رو به رشد می باشد ، احساس می شد . کتاب طراحی برنامه ریزی و ساخت هتل ها نسخه جدیدتر و کامل‌تری از کتاب غربی است که علاوه بر دو نویسنده مذکور لارنس آدامز نیز در تالیف آن مشارکت داشته است . در این یادداشت شرحی بر بخشهای مختلف این کتاب صورت گرفته است که بخش اول آن توجه به ملاحظات زیست محیطی و سبک معماری و آداب و رسوم بومی هر منطقه  است ، آگاهی از گرایش های نوظهور و روند آتی بازار هتل ها و روشهای سرمایه گذاری ، طراحی ، برنامه ریزی و ساخت هتل ها از جمله موارد مهمی که به همراه نمونه های واقعی و توصیه های عملی ارائه خواهند ‌شد .  روند تکامل تاریخی و ۱۲ گروه اصلی از انواع هتل ها و زیرگروه های آنها که در مجموع به بیش از ۵۰ نوع بالغ میشوند ، معرفی و تفاوت های آنها به تفصیل توضیح داده می شوند. 

در بخش دوم ، راهنمای طراحی هتل که در آن روش های نقشه کشی ،  طراحی ، برنامه ریزی ، استفاده از سیستم های ویژه تهیه طرح جامع و دستورالعمل های کلیدی برای ایجاد هتل موفق ارائه می‌شوند و در بخش سوم درک صحیح از فرایند ساخت ، اهداف مالی ، عملیاتی ، بازاریابی و سازمانی برای موفقیت نهایی پروژه ، چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه ساخت ، تجزیه و تحلیل امکان سنجی پروژه و چگونگی تشکیل تیم طراحی و ساخت و در قسمت آخر نیز پیش بینی هایی در مورد آینده صنعت پویا و رو به رشد هتلداری صورت می گیرد. 

شاید در چند دهه آتی شاهد گسترش ایده های هیجان انگیز و جدیدی مانند هتل های فضایی ، اسپیستل ها و هتل های دریایی ، مارینتل ها در نقاط مختلف جهان باشیم .با توجه به توسعه روزافزون ساخت و ساز هتل ها در سراسر جهان و پیدایش گرایش های جدید در عرصه این صنعت ، به طور کامل در حال تغییر ماهیت اساسی این صنعت هستیم  . 

امروزه خواسته و سلایق مهمانان بیش از هر زمان دیگری موجب نوآوری ، خلاقیت و تنوع در سبک طراحی و ساخت هتل ها شده است .  از این دست ، ابر هتل های صد طبقه تا انواع هتل های تفریحی جدید در مکان های معروفی چون میدان تایمز در نیویورک و مجموعه ورزشی و استادیوم اسکای دووم در تورنتوی کانادا طراحی و احداث شده اند . از جمله سایر ایده های جدید نیز می‌توان به هتل بوتیک ها که در پاسخ به تمایل مهمانان به استفاده از خدمات اختصاصی و افزایش سطح آگاهی زنان در زمینه سلامت و تناسب اندام به گرایش روزافزون به ریزورت های شهری دارای امکانات اسپا و باشگاه های ورزشی ساخته شده اشاره کرد . قدرت تخیل ، تصور و کارایی ما نیز به مانند سایر آرشیتکت ها ، طراحان ، مربیان ، مجریان و مقامات هتل ها پیشرفت کرده است ولی در یک نقطه با یکدیگر هم عقیده ایم که هرگز قبل از مشورت و دیدن نمونه های متعددی از طراحی های فوق العاده و نوآورانه که حاصل همکاری و همفکری مالکان و سازندگان ، معماران و طراحان ، مشاوران و گردانندگان هتل ها است  ، هیچ تصمیم عجولانه ای نگیریم . همگی آنها به خوبی می‌دانند که موفقیت در این عرصه مستلزم ارائه طرح های پرطرفدار و آینده نگرانه است. صنعت هتلداری نیز مانند تمام صنایع رو به رشد دیگر که به تحقیقات اجتماعی -اقتصادی  نیازمندند  ، تنها در صورتی به موفقیت‌های بزرگ و قابل توجه دست می یابد که مطالعه درست و دقیقی از گرایش های حاکم بر بازار صورت پذیرد تا بر مبنای آنها بتوان روند توسعه آتی را به درستی شناسایی و تعیین کرد. 

از جمله مهمترین گرایش های موجود می توان به جهانی شدن بازار هتل ها در سطح گسترده و از همه مهمتر افزایش روز افزون مشتریان سختگیر ، خبره و آگاه اشاره کرد که خواهان استفاده از خدمات سطح بالای شخصی و مورد علاقه خود هستند . تمایل روز افزون به اکوتوریسم ( گردشگری در طبیعت ) حفظ محیط زیست ، محافظت از مناطق و بناهای تاریخی ،علاقه به یادگیری و پیشرفت و افزایش آگاهی عمومی درباره روش های حفظ و بهبود سلامتی نیز از جمله عوامل مهم دیگری هستند که باید در بازار هتل ها مورد توجه قرار گیرند . دو عامل دیگر نیز در این بازار مشهودند : 

افزایش تعداد سفرهای خانوادگی در تعطیلات که بخشی از آن ناشی از معرفی سیستم مالکیت اشتراکی در تعطیلات است و دیگری افزایش سفرهای کاری تجاری و تفریحی که منجر به رونق سفر و توسعه گردشگری شده است . مهمانان هتل ها تمایلات و سلایق گوناگون و متفاوتی دارند ولی برخی از خواسته های آنها مشترک است . به عنوان نمونه ،بیشتر مهمانان به نحو بارزی دکوراسیون غیررسمی ولی دارای سبک مسکونی و بهره‌وری بالاتر را در اتاق ها و سوئیت های هتل ها ترجیح می دهند و خواهان غذای خوب و با کیفیت ، تفریحات گوناگون و هیجان‌انگیز ، فروشگاه های موضوعی متنوع و دیدنی ، سالن های بازی دارای  بازی های مختلف ( ترجیحاً خارجی )  و امکانات ورزشی منحصر به فرد شامل زمین های گلف تماشایی ، پیست های اسکی قابل استفاده در تمام فصول سال و قایق‌های تفریحی تحت مالکیت اشتراکی هستند.

در چند سال اخیر ایده های جدیدی در عرصه صنعت هتلداری معرفی شده و مورد استفاده قرار گرفتند که از جمله معروف‌ترین نمونه‌های آنها می توان به کشتی های تفریحی و واحدهای تحت مالکیت اشتراکی در تعطیلات ، پارک های تفریحی حومه شهری و مجموعه های چند منظوره کم تراکم و  مناطق تفریحی و ریزورت های اکوتوریستی اشاره کرد .

در بخشهای بعدی  این یادداشت علاوه بر مطالب ذکر شده در کتاب ، بیشتر بر گرایش های نوظهور و پرطرفدار در بازار امروز هتل ها تمرکز خواهد شد  و پدیده‌هایی مانند سبک های طراحی موضوعی بدیع را که موجب تحولات عظیمی در بازار هتل‌ها شده اند مورد مطالعه قرار می دهیم . مسلم است که بسیاری از محصولات و ایده های امروزی حتی تا یکی دو دهه پیش نیز وجود نداشتند .امروزه ، بازار هتل ها پیچیده تر از قبل شده است و بسیاری از ایده های پرطرفدار قدیمی کاملاً به فراموشی سپرده شده اند در حالی که خیلی از ایده ها و ویژگی هایی که قبلاً با واکنش منفی روبرو شده بودند حالا از جمله جاذبه‌های مثبت و پرطرفدار به شمار می‌آیند . 



جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...