نتایج جستجو...
صدور سند قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به‌نام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

صدور سند قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به‌نام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، " سیدامین قاسمی " مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: «با پیگری‌های مستمر و جلسات متعدد در راستای سامان‌دهی قلعه تاریخی فلک‌الافلاک سند کاداستر شش‌دانگ عرصه و اعیان این قلعه تاریخی به‌نام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شد.» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان عنوان کرد: «سند قلعه فلک الافلاک به مساحت قریب ۲۰۳ هزار مترمربع برابر ماده ۲۱ قانون ثبت تحت پلاک ۴۰۳ اصلی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صادر شده است.»  او ادامه داد: «نقشه برداری قلعه فلک‌الافلاک توسط نقشه برداران اداره کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان انجام شده است.»  آقای قاسمی خاطرنشان کرد: «این بنا بارزترین اثر تاریخی استان لرستان است که در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

ایجاد شده: 19/مهر/1400       آخرین ویرایش: 19/مهر/1400     اخبار داخلی
نشست معاون گردشگری با فعالین بوم‌گردی کشور

نشست معاون گردشگری با فعالین بوم‌گردی کشور

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جمع فعالین اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور گفت: «توسعه بی‌ملاحظه و صرفاً کمی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، آفتی جدی در حوزه گردشگری کشور به شمار می‌آید و نیاز است با تقویت ابعاد کیفی و فرهنگی، جایگاه بومی این نوع از تاسیسات گردشگری کشور حفظ و ارتقا یابد.»  به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ظهر امروز در نشست با اعضای هیات مدیره جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور و جوامع بوم‌گردی استانی پس از دریافت گزارش و بررسی مشکلات اعضای حاضر گفت: «اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان یکی از مهم‌ترین تاسیسات گردشگری کشور با دارا بودن استعداد ذاتی در راستای معرفی و انعکاس فرهنگ، هنر، تاریخ و اصالت فرهنگی به گردشگران از جایگاه مهمی میان مراکز اقامتی کشور برخوردار است؛ لذا توسعه صرفاً کمی و بی‌ملاحظه، آفتی جدی در این حوزه به شمار می‌آید و نیاز است رویکرد کنونی به سوی حفظ و ارتقای جایگاه کیفی تغییر یابد.»  وی با بیان اینکه تلاش در راستای رفع و یا کاهش آسیب‌های بحران کووید - 19 به اقتصاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور از دغدغه‌های روزانه ایشان به شمار می‌آید؛ افزود: «یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها که همزمان با تقویت ابعاد کیفی این نوع از تاسیسات گردشگری بدان پرداخته خواهد شد؛ موضوع امهال پرداخت تسهیلات کرونا و جلب حمایت‌های مالی و پشتیبانی مورد نیاز در این حوزه است.»  او در ادامه پرداختن به موضوع آموزش و به روزرسانی دانش تخصصی اعضا و جامعه محلی، پایداری و ظرفیت قابل تحمل روستاها، جلب مشارکت‌های فرابخشی همانند شهرداری‌ها، ارزیابی و نظارت خدمات، توسعه و تنوع محصولات و رونق همزمان گردشگری روستایی به عنوان دیگر اولویت‌های کاری مورد توجه در این حوزه نام برد.  همچنین در این نشست اکبر رضوانیان، نایب‌رییس جامعه بوم‌گردی کشور به نمایندگی از اعضای حاضر پس از جمع‌بندی دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی فعالین این حوزه گفت: «بوم‌گردی دارای ماهیتی از نوع آسایش و اصالت خانه است و اقامتگاه صرف به شمار نمی‌آید.» وی افزود: «واحدهای بوم‌گردی هر سه ماموریت و ماهیت عناوین تخصصی وزارت یعنی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را با خود به همراه دارند؛ به گونه‌ای که بوم‌گردی با احیای بناهای تاریخی قدیمی و نیز تکیه بر فرهنگ و اصالت منطقه و نیز تولید یا فروش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مناطق بومی کشور فرصت جذب گردشگران و تجربیات جدید را ایجاد می‌کند.»  وی یادآور شد: «خواسته ما قرار گرفتن اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اولویت و رءوس نگاه تصمیم‌سازان این حوزه است و نیاز داریم این نگاه کیفی باشد و در آن تفاوت‌های ساختاری و ابعاد فرهنگی و اصالت بوم‌گردی‌ها نسبت به سایر تاسیسات گردشگری لحاظ شود.» 

ایجاد شده: 18/مهر/1400       آخرین ویرایش: 18/مهر/1400     اخبار داخلی
ضرر ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومانی کرونا به هتلداران خراسان رضوی

ضرر ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومانی کرونا به هتلداران خراسان رضوی

به گزارش هتل نیوز " امیر سزاوار " رئیس هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتل داران خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هتل‌های استان ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده اند، گفت: باتوجه به اینکه بیشتر هتل‌های خراسان رضوی در مشهد مستقر هستند، هتل داران این شهر بیشترین خسارت را از شیوع کرونا متحمل شده اند.امیر سزاوار افزود: ضریب اشغال ناچیز هتل‌ها سبب شده است برخی از آن‌ها برای جذب مسافر و تامین هزینه‌های جاری، اقدام به قیمت شکنی کنند و درنتیجه هزینه اقامت در برخی هتل‌های مشهد حتی از هزینه اجاره بهای یک واحد مسکونی هم کمتر باشد.وی ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که اکنون نرخ اقامت در هتل‌های مشهد بسیار کمتر از نرخ اقامت در سایر جا‌ها مانند کیش، شیراز و اصفهان است. به عنوان نمونه هفته گذشته که چند روز کشور تعطیل بود، نرخ اقامت در هتل‌های سایر شهر‌ها زیاد بود، اما در مشهد هتل‌ها با نرخ کمتر از نرخ رسمی خدمات می‌دادند.وی بیان کرد: با وجود اینکه هتل‌ها ضریب اشغال کمی دارند، هزینه‌های جاری آن‌ها در ۶ ماه اول امسال افزایش یافته و همین مسئله فشار بر آن‌ها را بیشتر کرده است.سزاوار با بیان اینکه صنعت هتل داری برای احیا نیازمند حمایت است، گفت: در مشهد میلیارد‌ها تومان در بخش هتل داری سرمایه گذاری شده و این بخش فرصت‌های شغلی زیادی را برای افراد مختلف فراهم کرده است. بر این اساس انتظار می‌رود که مسئولان مربوط به منظور جبران خسارت‌های واردشده بر این بخش، اقدامات حمایتی جدی را انجام دهند.

ایجاد شده: 18/مهر/1400       آخرین ویرایش: 18/مهر/1400     اخبار داخلی
نیازمند تشکیل اتاق گردشگری ایران هستیم

نیازمند تشکیل اتاق گردشگری ایران هستیم

به گزارش هتل نیوز " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران در خصوص نامه این جامعه به رئیس امور فرهنگی و گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، گفت: از نظر این جامعه، جزء ۲ بند الف ماده ۹۸ قانون برنامه ششم کشور (تأسیسات گردشگری از هر نظر تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثنای معافیت‌های مالیاتی و از شمول قانون نظام صنفی مستثنی است) از جمله احکام تنظیمی بوده و به نظر می رسد مشمول دوره زمانی خاصی قرار نگیرد و دائم باشد. وی افزود: جوامع حرفه‌ای هتلداری استانی در بیشتر استان‌ها و نیز جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران منطبق بر قانون مذکور طی سال‌های گذشته با هزینه و انرژی فراوان تشکیل شده و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فعالیت می‌کند بر این اساس ضمن تاکید بر نیاز صنعت گردشگری کشور به دائم بودن این بند خواهش می‌کنیم در خصوص بند ث ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه نیز دائمی بودن موضوع مد نظر قرار بگیرد. وی با توجه به شرایط حاکم بر صنعت کشور و گردشگری کشور  گفت: پیشنهاد داریم در تدوین قانون برنامه هفتم توسعه این نکات در نظر گرفته شود: یکی از این موارد با توجه به پراکندگی قوانین و مقررات مربوط به حوزه گردشگری پیشنهاد می شود تضمین قانون جامع صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته و وزارت گردشگری مکلف شود ظرف سال اول برنامه پیش نویس قانون جامع صنعت گردشگری را با تاکید بر تنظیم مناسبات دولت و بخش خصوصی و تشکل ها ارائه کند. حمزه‌زاده در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص پیشنهاد برای تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: از آنجا که ذات صنعت گردشگری شکننده بوده و به شدت تحت تاثیر موضوعات مختلف است، بنابراین  پیشنهاد می‌شود ساختار مناسب برای حمایت دولت از این صنعت به شکل صندوق حمایت از صنعت گردشگری با مدیریت ترکیبی دولت و تشکل‌های بخش خصوصی تشکیل شود و دولت مکلف شود تا طی سال های برنامه هفتم توسعه، سالانه مبالغی را به این صندوق تخصیص دهد. حمزه زاده با توجه به نیاز صنعت گردشگری کشور به ایجاد بستری برای هماهنگی کامل و دقیق تشکل های مرتبط، گفت: پیشنهاد می‌شود تشکیل اتاق گردشگری ایران نیز در برنامه قانون برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار گیرد. همچنین  تخصیص بودجه رفاهی دستگاه اجرایی به سفرهای داخلی نیز در شرایط بحران کنونی می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات بسیار جدی دست اندرکاران صنعت را طی سال‌های برنامه هفتم مرتفع کند.

ایجاد شده: 18/مهر/1400       آخرین ویرایش: 18/مهر/1400     اخبار داخلی
اصطلاح منزلگاه لطفی به حال فعالان گردشگری ندارد

اصطلاح منزلگاه لطفی به حال فعالان گردشگری ندارد

به گزارش هتل نیوز ، " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران گفت ؛ گردشگری یک صنعت جهانی است و همه کشورها تلاش می‌کنند در این صنعت تا جایی که با آداب ، سنن و فرهنگشان مغایرت نداشته باشد از استانداردهای جهانی تبعیت می‌کنند. کلمه هتل که مخالف شرع، قوانین و زبان ما نیست در همه جای دنیا جای افتاده است و اگر بخواهیم آن را با عنوان و اسم دیگری جایگزین کنیم متوجه خواهیم شد که اسم جایگزین شده یکجورهایی بی‌مفهوم می‌شود. هتل‌آپارتمان هم برگرفته از کلمه هتل است. اگر ما بخواهیم نام آن را با اسم منزلگاه جایگزین کنیم متوجه خواهیم شد که در هیچ جای دنیا چنین اصطلاحی وجود ندارد. به نظر من وارد کردن اصطلاح‌های جدیدی چون منزلگاه در ادبیات گردشگری لطفی به حال فعالان صنعت گردشگری و مردم کشورمان ندارد و مشکلی را حل نمی‌کند. اقشار مختلف مردم از داخل و خارج از کشور از هتل‌ها استفاده می‌کنند. خوشبختانه با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و سایر تشکل‌ها بالغ بر 70درصد از کارکنان هتل‌ها هر دو دز واکسن کرونا را زده‌اند و روند واکسیناسیون افراد باقیمانده نیز با سرعت پیش می‌رود.از اول آبان ماه صدور ویزا برای خارجی‌ها آزاد می‌شود و مسافران خارجی همچون مردم کشورمان ترجیح می‌دهند از هتلی استفاده کنند که کارکنانش واکسن زده باشند. در دوره همه‌گیری ویروس کرونا تلاش کردیم همه دستورالعمل‌های بهداشتی را در هتل‌ها رعایت کنیم. برنامه‌هایی را هم برای اجرا در دوران پساکرونا مطرح کرده و در نظر داریم. ما هم‌اکنون با همکاری وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی برای فراهم کردن شرایط لازم برای انجام سفرهای همگانی و ارزان‌قیمت در دوره پساکرونا برنامه‌ریزی می‌کنیم.هتلداران  نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که در جهت ارزان‌سازی سفر با حفظ تمامی  کیفیت‌ها گام بردارند تا سفر کردن برای آحاد مردم میسر شود.وقتی از سفر صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم که مفهوم این کلمه نسبی است یعنی کلمه سفر نسبت به هر قشری با هر طبقه تعریف می‌شود. اصل این است که همه هتل‌ها خدمات با کیفیتی را به مسافرانشان ارائه بدهند. ما تلاش می‌کنیم با ارائه آموزش‌های ضمن خدمت به کارکنان هتل‌ها به ارتقای کیفیت خدمات هتل‌ها برسیم.از طرف دیگر سعی می‌کنیم خدمات متنوعی را در هتل‌ها به مسافران ارائه بدهیم. ما با جامعه تورگردانان تفاهم جدی داریم که مجددا برای ورود گردشگران خارجی به کشورمان برنامه‌ریزی شود و هتل‌ها نیز از هر جهت آمادگی پذیرش و پذیرایی از این گردشگران را با توجه به سلایق و علایق‌شان و تا جایی که با موازین شرعی ما منافات نداشته باشند، داشته باشند.

ایجاد شده: 17/مهر/1400       آخرین ویرایش: 17/مهر/1400     اخبار داخلی
بزودی تور‌های گردشگری اقتصادی برای بازنشستگان کشوری برگزار می‌شود

بزودی تور‌های گردشگری اقتصادی برای بازنشستگان کشوری برگزار می‌شود

به گزارش هتل نیوز ، " فریبا عباسی " عضو هیات مدیره و مدیر روابط عمومی گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی در نشست با کانون‌های بازنشستگی آذربایجان‌شرقی گفت: باتوجه به تدوین طرح اقامتی جدیدی از سوی گروه ایرانگردی و جهانگردی، می‌توان نوید برگزاری تور‌های گردشکری مقرون به‌صرفه‌ای برای بازنشستگان کشوری به‌ویژه برای شهر تبریز را داد. وی در جریان سفر به آذربایجان شرقی و در دیدار با روسای کانون‌های بازنشستگی این استان با اشاره به اینکه در دوسال گذشته به سبب شیوع ویروس کرونا اکثر فعالیت‌های گردشگری کشور به حال تعلیق درآمد، گفت: با افزایش شمار افراد واکسینه شده و کاهش چشمگیر افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور، گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی، فعالیت خود را در زمینه برگزاری تور‌های گردشگری بازنشستگان کشوری افزایش داده و امید می‌رود بزودی تور‌های اقتصادی برای بازنشستگان برگزار شود. عباسی همچنین از تبادل اطلاعات و معرفی خدمات هتل‌های ایرانگردی در کانال‌های مجازی بازنشستگان کشوری با همکاری روسای کانون‌های بازنشستگی آذربایجان شرقی خبر داد. عباس پالیزبان مدیرحقوقی شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی نیز با بیان اینکه «بازنشستگان سرمایه‌های انسانی ارزشمندی برای کشور هستند» افزود: ما در گروه هتل‌های ایرانگردی به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری تمام تلاش خود را برای حفظ و حراست از دارائی‌های بازنشستگان کشوری انجام می‌دهیم. در این نشست که با همت مدیر گروه غرب هتل‌های ایرانگردی، مدیر هتل جهانگردی مرند و مدیر اقامتگاه جهانگردی تبریز برگزار شد، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، رئیس کانون بازنشستگی مخابرات استان، رئیس کانون بازنشستگی آموزش و پرورش، رئیس کانون بازنشستگی استانداری، رئیس کانون بازنشستگی راه‌آهن، رئیس کانون بازنشستگی پست بانک تبریز، رئیس کانون بازنشستگی دانشگاه تبریز، اعضای کانون بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به‌همراه فعالان گردشگردى و آژانس‌های مسافرتى استان نیز حضور داشتند.

ایجاد شده: 17/مهر/1400       آخرین ویرایش: 17/مهر/1400     اخبار داخلی
ازبکستان در فهرست 5 مکان شگفت‌ انگیز جهان برای گردشگری

ازبکستان در فهرست 5 مکان شگفت‌ انگیز جهان برای گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از  روزنامه «تایمز» انگلستان، ازبکستان در فهرست جذاب‌ترین اماکن جهان برای گردشگری قرار گرفت. ازبکستان پس از استرالیا، هند، رود «مکونگ» و آبدره‌های معروف «نروژ» در رده پنجم قرار گرفت.   روزنامه «تایمز» بر معماری معروف جهانی ازبکستان که مشحون تمام جاذبه‌های جاده ابریشم قدیمی است، تاکید دارد. به نوشته این روزنامه، این کشور از جاذبه‌های دینی زیادی برخوردار است. شهر «تاشکند» پر از موزه و ساختمان‌های دوران شوروی سابق است و شهر «سمرقند» پایتخت سابق امپراتوری «امیر تیمور» نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ازبکستان که «ریگستان» این شهر با گنبدهای آبی خود نادره باستانی جهان بشمار می‌آید.     این روزنامه همچنین به زیبایی «بخارا» و کوچه‌هایی به رنگ سنگ «همی مورفیت» که با رنگ صحرا متناسب است، نیز اشاره می‌کند. این روزنامه همچنین «خیوه» را نیز فراموش نکرده معماری اسلامی 1500 ساله که تا روزهای امروز به شکل احسن باقی مانده است. روزنامه «تایمز» انگلستان در پایان نوشت: هم اکنون در ازبکستان لغو روادید اجرایی شده است و بدین دلیل این یکی از محبوب‌ترین مسیرها برای گردشگری است.

ایجاد شده: 16/مهر/1400       آخرین ویرایش: 16/مهر/1400     اخبار خارجی
یزد به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود

یزد به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود

به گزارش هتل نیوز آیت الله " علیرضا اعرافی " عضو شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در نشست با فعالان گردشگری با اشاره به این که گردشگری مقوله‌ای است که اسلام در برابر آن نظر و موضع دارد، اظهار کرد: از جنبه‌های فلسفی، فقهی، حقوقی، اخلاقی و ارزشی اسلام در برابر گردشگری نظریه دارد و منظومه فکری در اسلام در ارتباط با گردشگری است. وی با بیان این که در جامعه المصطفی فقه گردشگری به عنوان رشته پایه‌ریزی شده است، گفت: الان در درختواره حوزه شاخه‌های مختلفی در ارتباط با گردشگری وجود دارد و به شکل روشن و تخصصی معارف دینی در ارتباط با این مقوله مهم باید تبیین شده و به صورت رشته در متن حرکت‌های حوزوی به ان توجه شود. وی افزود: گردشگری را به شکل روشن و تخصصی دنبال می‌کنیم پس باید مباحث به صورت مهم ترسیم شود البته در دانشگاه‌ها نیز این رشته وجود دارد اما امروز علوم گردشگری در حد یک فن و مهارت نیست و از حالت تک رشته‌ای هم بیرون آمده و به سمت علوم حرکت می‌کند در این حین، زیارت و سیاحت هم نیز در ادبیات دین ویژه است و با آن‌ها هم ارتباط دارد. رئیس حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر این که گنجینه فقهی و معرفتی گردشگری به سمت توسعه دانشی و بینشی حرکت می‌کند، گفت: این گنجینه غنی در حوزه دانش، علوم و مباحث متعدد طیفی گسترده دارد به طوری که در همه علوم اجتماعی ردپایی از آن وجود دارد. وی با بیان این که جایگاه این پدیده انسانی در علوم و دانشگاه اسلامی به طور خاص رفیع و بلند است و باید بیشتر به آن پرداخته شود، تصریح کرد: یزد هم می‌تواند در حوزه دانشی وجنات بیشتری داشته باشد و به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود. آیت الله اعرافی با بیان این که گردشگری در اقتصاد کشور نقش بالایی دارد که هنوز ایفا نکرده است، گفت: پیش بینی‌های برنامه ششم و پنجم در خصوص این صنعت، هنوز کامل محقق نشده و تنها بخشی از آن محقق شده است. وی افزود: از یک دهه گذشته بیان کردم که برای تحقق عدد برنامه ششم در این خصوص با توجه به فعالیت در جامعه‌المصطفی در ۱۰۰ کشور پایگاه ایجاد می‌کنم و در هر کشور چند کانون درست کنیم و گردشگری را توسعه دهیم با این وجود، مدیریت‌های قبلی پای کار نیامدند. اعرافی با بیان این که در دیدار امروز با استاندار یزد (مهران فاطمی) محور کلان استان و توجه ویژه به بخش خصوصی و گردشگری را به عنوان محورهای کلان مطرح کردم، تصریح کرد: به نظر می‌آید که امکان افزایش ارتقای گردشگری سازگار با فرهنگ ما وجود دارد و باید این مسئله را تحت عنوان برنامه هفتم به مجلس ببریم در عین حال، در برش استانی آماده کمک هستم. وی با تاکید بر این که صنایع دستی و گردشگری نیز جزو موارد مطرح شده و در دستور کار استاندار است، تصریح کرد: در مسائل فرهنگی باید جرات و جسارت و توانمندی داشته باشیم که با تقویت فرهنگ خود، اثرگذار باشیم. نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این که توانمندی و اثرگذاری ما با وجود آثار متنوع تاریخی و اجتماعی در سطح دنیا امکان‌پذیر است، گفت: واقعا ایران حرف زیادی برای گفتن در سطح جهان دارد و با توجه به ظرفیت‌های متنوع مانند گردشگری، فرهنگی، مذهبی، دینی و توریسم درمانی باید با برنامه ریزی و رعایت ضوابط با آن روبرو شویم. وی با بیان این که باید بخش خصوصی برای خودش برنامه کوتاه و بلند مدت نوشته و دولت را همراه کند، به ظرفیت یزد در این خصوص اشاره کرد و گفت: این اقدام در یزد قابلیت محقق شدن دارد در عین حال دانشگاه و حوزه یزد باید به قطب مرتبط با گردشگری تبدیل شوند از طرفی باید پیوست فرهنگی را محکم کنیم و به اجماع نسبی اصحاب فرهنگ و علما برسیم تا بتوانیم راه را برای توسعه و آینده اشتغال و فعالیت در این بستر باز کنیم. اعرافی با تاکید بر این که باید در سطح کشور  دامنه این افق روشن امتداد پیدا کند، گفت: دبیرخانه صادرات صنایع دستی و گردشگری را با تکیه بر ظرفیت موجود از طریق حوزه و جامعه المصطفی ایجاد کنیم. وی با اشاره به اینکه محور برنامه‌ها باید مشاغل آسیب دیده و ساقط شده باشد، تصریح کرد:در این حین، ضمن پیگیری و مکتوب کردن مطالبات باید بر پیوست فرهنگی هم کار کنیم.

ایجاد شده: 16/مهر/1400       آخرین ویرایش: 16/مهر/1400     اخبار داخلی
ورود اولین هواپیمای ایرباس با انتشار آلایندگی صفر

ورود اولین هواپیمای ایرباس با انتشار آلایندگی صفر

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از سیمپل فلایینگ، هیدروژن کماکان یک نقطه کانونی در راستای هدف انتشار صفر گازهای آلاینده خواهد بود؛ درحالی‌که انرژی الکتریکی به هواپیماها در سفرهای کوتاه کمک می‌کند، هیدروژن برای موج جدیدی از سفرهای متوسط و طولانی در دهه‌های آینده در نظر گرفته شده است. در نتیجه، سال گذشته، ایرباس از سه محصول مفهومی ‌تجاری خود بر پایه سوخت هیدروژنی ZEROe رونمایی کرد تا بتواند تعهدات خود را پیش از تغییرات اساسی عملی کند. به دنبال اعلام ساخت این پیشرانه هیدروژنی ابتکاری، ایرباس اجرای برنامه‌های خود را در این رابطه آغاز کرد. قابل ذکر است، در ماه ژوئن نیز یک نیروگاه اروپایی اعلام کرد که روی مخازن فلزی برای هیدروژن مایع کار می‌کند. این شرکت پایگاهی با نام مرکز توسعه انتشار صفر ZEDC را در نانت فرانسه و برمن آلمان راه‌اندازی کرده است.  ساختار مناسب با تکیه بر این پروژه، ایرباس به دنبال تولید مخازن برودتی با قیمت مناسب برای حمایت از برنامه ZEROe است. طراحی و ادغام سازه‌های تانک در رقابت برای دستیابی به هواپیماهای هیدروژنی امری حیاتی است. آقای سابین کلاوکه، مدیر فنی ایرباس در اجلاس ایرباس اظهار کرد: من قبلا این شانس را داشتم که از یکی از دو مرکزی که ایجاد کرده بودیم دیدن کنم، مراکز توسعه تولید گازهای گلخانه‌ای صفر که بر مخازن و سیستم تانک در هواپیما تمرکز می‌کنند. ما این مراکز را در نانت و برمن ایجاد کرده‌ایم؛ جایی که دانش گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد. این همان فناوری است که ما باید روی آن کار کنیم. از نظر برمن، خصوصیات این هواپیما به بخش دفاع و فضایی ایرباس و گروه ArianeGroup بسیار نزدیک است. بنابراین در اینجا ما واقعا از یک اکوسیستم که نحوه کار با هیدروژن را به خوبی می‌داند سود می‌بریم؛ زیرا در فضا همیشه از آن استفاده می‌کنیم.  اقدامات تکمیلی در کنار ابتکارات نانت و برمن، ایرباس نیز در حال آماده سازی این فناوری در طی یک مسیر گسترده‌تر است. این شرکت با شرکت‌های Air Liquide و VINCI Airports برای استفاده از هیدروژن در فرودگاه‌ها همکاری می‌کند. این پروژه مشارکتی قصد دارد شبکه فرودگاهی اروپا را برای رفع نیازهای آینده تقویت کند. هدف لیون-سنت اگزوپری میزبانی از اولین تاسیسات هیدروژنی تا سال ۲۰۲۳ است. پس از این شرکا به دنبال توسعه این برنامه در حداقل ۴۵ فرودگاه در ۱۲ کشور هستند. در مجموع ایرباس کاملا متعهد به انقلاب هیدروژنی است. با این حال برای اینکه شرکت‌ها و صنایع گسترده‌تر از این رویکرد جدید استفاده کنند، زیرساخت‌های مناسب موردنیاز است. با این وجود، این شرکت نشان داده که هیچ‌گاه منتظر توسعه راه‌حل‌ها توسط دیگران نمی‌ماند. این امر به‌طور فعالانه استاندارد را در دوره جدید تعیین می‌کند.

ایجاد شده: 15/مهر/1400       آخرین ویرایش: 15/مهر/1400     اخبار خارجی
ایستگاه فضایی بین‌المللی برای نخستین بار میزبان سینماگران شد

ایستگاه فضایی بین‌المللی برای نخستین بار میزبان سینماگران شد

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، فضاپیمای سرنشین‌دار سایوز دقایقی پیش طی مأموریت MS-19 با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوست تا این آزمایشگاه مداری برای نخستین بار میزبان سینماگران شود. سه خدمه‌ی فضاپیمای سایوز MS-19 را که ساعت ۰۴:۵۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۲:۲۵ به وقت تهران) از پایگاه فضایی قزاقستان و توسط موشک «سایوز ۲.۱ای» (Soyuz 2.1a) راهی فضا شده بودند.، «کلیم شیپنکو» (Klim Shipenko) کارگردان، «یولیا پرسیلد» (Yulia Peresild) بازیگر و «آنتون شکاپلروف» (Anton Shkaplerov) فضانورد آژانس فضایی روسیه تشکیل می‌دادند. پس از حدود ۳ ساعت در راه بودن، کپسول سایوز در ساعت ۰۸:۲۲ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۵:۵۲ به وقت تهران) با موفقیت به ماژول «راسوِت» (Rassvet) از بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوست. این بندرگاه پیش از این با جابه‌جایی کپسول سرنشین‌دار سایوز MS-18 برای ورود فضاپیمای جدید خالی شده بود. بدین ترتیب اکنون ایستگاه فضایی بین‌المللی برای نخستین بار در طول ۲۰ سال حضور انسانی، شاهد حضور سینماگران شده است. این هنرمندان در طول اقامت کوتاه خود قرار است سکانس‌هایی از فیلمی داستانی به نام «چالش» (The Challenge) را فیلمبرداری کنند. داستان فیلم درباره‌ی پزشکی است که برای نجات جان یک فضانورد که دچار مشکل قلبی شده است، به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام می‌شود. روسیه در حالی فیلمبرداری از نخستین فیلم سینمایی داستانی در فضا را آغاز خواهد کرد که هنوز تاریخ پرتاب مشترک ناسا و اسپیس‌ایکس برای فیلمبرداری فیلم «تام کروز» (Tom Cruise) که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ مطرح شده بود، معلوم نیست. پرسیلد و شیپنکو برای این پرواز آموزش‌های اضطراری را پشت سر گذاشته بودند و ضمن فراگیری اصول اولیه برای پرواز فضایی، آماده شدن و فیلمبرداری بدون حضور دیگر عوامل فیلم مانند عوامل گریم و نورپردازی را تمرین کرده‌اند. با اتصال کپسول سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی، عملیات هم‌فشار شدن انجام می‌شود و در نهایت مسافران این فضاپیما به خدمه‌ی مأموریت «اعزام ۶۵» (Expedition 65) شامل «مارک وانده هی» ( Mark Vande Hei)، «شین کیمبرو» (Shane Kimbrough) و «مگان مک‌آرتور» (Megan McArthur) از ناسا به همراه «آکیهیکو هوشیده» (Akihiko Hoshide) فضانورد ژاپنی و توماس پسکی (Thomas Pesquet) فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) و «اولگ نویتسکی» (Oleg Novitskiy) و «پیوتر دوبروف» (Pyotr Dubrov) از آژانس فضایی روسیه می‌پیوندند. گفتنی است روز گذشته هوشیده طی مراسمی فرماندهی ایستگاه فضایی بین‌المللی را به پسکی منتقل کرده بود. سینماگران روس به مدت ۱۲ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی فعالیت خواهند داشت و سپس به همراه نویتسکی و توسط کپسول مأموریت سایوز MS-18 که به افتخار فضانورد فقید روسیه «یوری گاگارین» (Yu. A. Gagarin) نام گرفته، به زمین بازمی‌گردند. پرواز مأموریت سایوز MS-19 در حالی به حضور سینماگران گره خورده است که یک رویداد سینمایی-فضایی دیگر هم در روزهای آینده انجام خواهد شد و «ویلیام شاتنر» (William Shatner) بازیگر پیشکسوت آمریکایی با سفر توسط کپسول «نیو شپرد» شرکت بلو اوریجین، به مسن‌ترین فردی تبدیل خواهد شد که سفر فضایی را تجربه می‌کند.

ایجاد شده: 14/مهر/1400       آخرین ویرایش: 14/مهر/1400     اخبار خارجی
جایگاه صنعت گردشگری در نظام اقتصادی تعریف نشده است

جایگاه صنعت گردشگری در نظام اقتصادی تعریف نشده است

به گزارش هتل نیوز ، " ارژنگ عزیزی "  معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل، اظهار کرد: در کنار تدوین حقوق گردشگران و توجه به گردشگری سلامت‌محور موانع فرهنگی و گاه پندار نادرست از حضور گردشگران و سیاحت‌گران باید رفع شده و در برنامه‌ریزی ها نگاه منطقی جایگزین نگاه سلیقه‌ای و زودگذر شود. وی موانع مدیریتی و سازمانی را در ساختار صنعت گردشگری کشور و ابعاد توسعه‌ای آن یادآور شد و تصریح کرد: ما هنوز از زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران خارجی و داخلی برخوردار نیستیم و حتی شاغلان صنعت گردشگری و نیروی انسانی فعال در این بخش آموزش مناسب را ندیدند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل به چالش‌های پیش روی توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: با تغییرات روزافزون جهانی در عرصه صنعت گردشگری ما با ضعف ساختاری در کسب و کار و نظام اقتصادی توریسم و گردشگری روبه‌رو هستیم و با وجود اینکه ایران جز ۱۰ کشور جذاب ابنیه‌های تاریخی و پنج کشور برتر جاذبه‌های طبیعی است اما در ورودی گردشگران، جز ۱۰۰ کشور محسوب می شویم. عزیزی افزود: هر چند صنعت گردشگری می تواند به اشتغال، کسب و کار و رونق اقتصادی کمک کند اما سهم ایران از درآمد گردشگری در تولید ناخالص بسیار پایین است و هنوز این بخش متأثر از سیاست‌گذاری های سیاسی و حتی اجتماعی و فرهنگی است. وی ضرورت اصلاح قوانین بالا دستی در صنعت گردشگری و اهتمام به ترمیم ضعف‌ها و کاستی ها در این حوزه را یادآور شد و خاطر نشان کرد: استان اردبیل با داشتن یک‌هزار و ۸۰۰ ابنیه تاریخی و ثبت یک اثر جهانی در کنار جاذبه‌های طبیعی همچون دامنه سبلان، گردنه حیران و اسالم، جنگل فندقلو و آب‌های گرم شفابخش متعدد جز مقاصد اول گردشگری در ایران و حتی توریسم خارجی است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل وجود گرمترین و پرآب‌ترین آبدرمانی دنیا را در مشگین‌شهر و سرعین یادآور شد و اضافه کرد: سرمایه‌گذاری های خوبی در سال‌های اخیر در احداث پل معلق، پیست اسکی و همچنین اقامتگاه‌های گردشگری به وجود آمده که انتظار می رود تحولات در این بخش همچنان با سرعت بیشتری به انجام برسد.

ایجاد شده: 12/مهر/1400       آخرین ویرایش: 12/مهر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...