وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده از مجموع ۶۰۳۲ واحد اقامتی و گردشگری که اطلاعات آنها تا سال ۹۸ ثبت شده، تنها ۴۲۱ واحد استانداردسازی شده و گواهی کیفیت گرفتهاند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کیفیت و قیمت هتلها در ایران همواره محل بحث بوده است؛ اعتقاد عمومی برخلاف نظر هتلداران ایران، بر این است که کیفیت هتلها مطابق با استاندارد جهانی نیست و قیمت هتلها، فراتر از کیفیت و خدمات آنها بوده است. اینک آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چنین باوری را تایید میکند. در سالنامه آماری این وزارتخانه آمده که از مجموع ۶۰۳۲ واحد اقامتی و گردشگری که اطلاعات آنها تا سال ۹۸ ثبت شده است، تنها ۴۲۱ واحد گواهی کیفیت گرفتهاند که سهم هتلها ۱۵۲ واحد، متلها ۵ واحد، مهمانپذیرها ۱۵۲ واحد، مجتمعهای پذیرایی بینراهی ۱۰۷ واحد و سفرهخانههای سنتی ۵ واحد بوده است. وضعیت کیفیت یا استانداردسازی هتلها به تفکیک در سال ۹۸ نیز اینگونه گزارش شده است: از مجموع ۱۲۷۳ هتل در کشور ۱۵۲ هتل گواهی کیفیت گرفتهاند که حدود ۱۲ درصد هتلها را شامل میشود. سهم هتلهای پنجستاره از این مجموعه ۸ واحد، چهارستاره ۱۸ واحد، سهستاره ۴۳ واحد، دوستاره ۵۰ واحد و یک ستاره ۳۳ واحد بوده است. هرچند هتلداران بر این عقیدهاند که این گواهی لزوما کیفیت خدمات سایر مراکز اقامتی و گردشگری را زیر سوال نمیبرد. اما نظر برخی گردشگران خارجی که از این هتلها به ویژه هتلهایی با ستاره بالا در ایران استفاده کردهاند عموما غیر از این بوده است. البته در سالهای اخیر ساخت هتلبوتیکها و اضافه شدن اقامتگاههای سنتی با تغییر کاربری بناهای تاریخی، کمبود زیرساخت استاندارد را تا حدی جبران کرده، اما سطح کیفیت خدمات و آموزش و استانداردسازی نیروی انسانی در مراکز اقامتی همچنان محل انتقاد است. این انتظار میرفت که هتلها در سال خلوت کرونا به بهسازی آموزش نیروی انسانی و کیفیت خدمات روی آورند که به نظر میرسد کاهش درآمد و کمبود مسافر، هتلها را بیشتر به سمت تعطیلی کشانده تا ارتقای خدمات. براساس گزارش آماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا سال ۹۸ بالغ بر ۶۰۳۲ واحد اقامتی و گردشگری در کشور تاسیس شده که سهم بومگردیها با ۲۰۶۳ واحد بیشتر از سایر اقامتگاهها در کشور بوده است. تا آن سال، ۱۲۷۲ هتل، ۶۸۸ هتلآپارتمان، ۱۳۰۱ مهمانپذیر، ۶۳ متل، ۱۴۳ پانسیون، ۱۱۳ اقامتگاه سنتی و ۳۸۹ مجتمع گردشگری مجوز گرفتهاند. بیشترین تمرکز اقامتگاهها و مجتمعهای گردشگری در استان خراسان رضوی با ۱۰۰۹ واحد و کمترین تعداد مراکز اقامتی در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱ واحد بوده است. استانهای کرمان، اصفهان و آذربایجان شرقی به ترتیب بیشترین تعداد بومگردی را در کشور دارند. قم با یک واحد بومگردی کمترین تعداد بومگردی در کشور را تا سال ۹۸ داشته است. همچنین ۲۱۱۴ مجتمع پذیرایی بینراهی موجود است که کهگیلویه و بویراحمد با هفت واحد و سیستان و بلوچستان با شش واحد بینراهی کمبرخوردارترین هستند. استان مازندران با ۴۰۶ واحد بیشترین تعداد بینراهیها را در کشور دارد. تعداد سفرهخانههای سنتی که تا سال ۹۷ از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز گرفتهاند تا سال ۹۷ به عدد ۶۱۹ واحد رسیده است که تهران با ۱۶۳ واحد بیشترین تعداد سفرهخانه را در بین استانها دارد.
ایجاد شده: 8/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 8/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، در حالی که ساختههای رباتیک دست بشر مریخ را برای یافتن نشانههای حیات باستانی و بررسی و آزمون شرایط حیات کاوش میکنند، برنامههای سکونت انسان روی مریخ هم ابعاد تازهتری به خود میگیرد. در این زمینه بهتازگی یک شرکت با نام «آبیبو» (ABIBOO) از طرح خود برای ساخت نخستین شهر مریخی رونمایی کرده است. شرکت معماری «آبیبو» طراحی کاملی از برنامهی خود برای ساخت اولین شهر مریخی انجام داده است. نخستین شهرک بزرگ مریخی که «شهر نووآ» (Nüwa City) نامیده میشود، میتواند ۲۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد و در امتداد و درون یک صخرهی عظیم ساخته خواهد شد. جایی که مردم بدون قرارگیری در معرض خطر تابش مرگبار کیهانی، به نور خورشید دسترسی خواهند داشت. دالانهای عظیم ماه و مریخ؛ مکانی مناسب برای سکونت انسان طبق اعلام شرکت آبیبو ساختوساز این شهر مریخی میتواند تا سال ۲۰۵۴ آغاز شود و اولین مهاجران بالقوهی آن احتمالا تا سال ۲۱۰۰ به آن نقل مکان خواهند کرد. اینطور که در رندرهای این شهر دیده میشود، فضای داخلی اتاقهای لوکس نووآ را نشان میدهد و فارغ از اینکه آیا هدف قرار دادن سال ۲۱۰۰ واقعگرایانه است یا خیر، بسیار تماشایی هستند. به گفتهی آبیبو این شرکت تمهیدات لازم را برای چگونگی فعالیت مستقل یک شهر مریخی و تأمین نیازهای خود درنظر دارد. قرار داشتن در کنار یک صخره باعث میشود تا مهاجران در خانههای شخصی زندگی کنند و بخشهای دیگر شهر برای کشاورزی، دامپروری و تأمین انرژی مانند استفاده از آرایههای خورشیدی، استفاده شود. هدف این است که یک تمدن پایدار در سطح مریخ ساخته شود و بتواند بدون نیاز به حملونقل پیوسته با زمین به حیات خود ادامه دهد. با این وجود هنوز برنامهی دقیقی برای چگونگی عملی شدن این ایده وجود ندارد. قطعا ادامهی مسیر دشوار خواهد بود. فشار جو در مریخ ۱ درصد فشار زمین، دما بسیار سرد و تابش پرتوهای کیهانی بالاست به گونهای که هر پوست بدون محافظی در معرض آن قرار بگیرد خواهد سوخت. «آلفردو مونوز» (Alfredo Muñoz) بنیانگذار استودیوی معماری آبیبو گفت: «ما مجبور شدیم تا بسیاری از تحقیقات را بر اساس محاسبه و کار با دانشمندان انجام دهیم تا بفهمیم که در مریخ با چه شرایطی روبهرو خواهیم شد. روشن است که باید با چالشهایی روربهرو شویم که کاملا مختص شرایط مریخ است و یکی از آنها فعالیت در گرانش تنها یک سوم گرانش زمین است.» با وجود این چالشها اما خوشبختانه کربن دیاکسید و آب در سطح مریخ وجود دارد. مونوز افزود: «آب یکی از مزیتهای بزرگی است که در مریخ داریم و کمک میکند تا بتوانیم مواد مناسب برای ساختوساز را بهدست آوریم. اساسا با آب و کربن دیاکسید میتوانیم کربن بسازیم و با کربن میتوانیم فولاد تولید کنیم.» علاوه بر این تلاشهایی مانند تولید اکسیژن از جو مریخ که برای نخستینبار توسط ابزار ماکسی مریخنورد پشتکار انجام شد، امیدها به حضور پایدار در مریخ را افزایش داده است. طرح آبیبو این است که فقط از مواد تهیه شده از مریخ برای ساخت نخستین شهرک مریخی استفاده کند. پروژهی شهر جدید نووآ در مریخ بخشی از یک برنامهی علمی بزرگتر است که توسط انجمن مریخ (Mars Society) و با همکاری شبکهی سانت (SONet) که یک تیم بینالمللی از دانشمندان و دانشگاهیان است، سازماندهی میشود. مونوز توضیح داد: «آنچه که با حرکت در مسیر توسعهی یک شهر کاملا پایدار در مریخ میآموزیم، ایدهها و بینش خوبی دربارهی کارهایی که میتوانیم به صورت متفاوت در زمین انجام دهیم برای ما به ارمغان میآورد.» بسیاری از مردم علاقهی زیادی به حضور پایدار انسانی در مریخ دارند. از «کارل ساگان» (Carl Sagan) گرفته تا «رابرت زوبرین» (Robert Zubrin) و از علاقهمندن مریخ گرفته تا «ایلان ماسک» (Elon Musk) مدیرعامل اسپیسایکس، این علاقه بسیار شدید است. در حالی که بهنظر میرسد برخی از تخمینهای ایلان ماسک خیلی بلندپروازانه باشد، اما این اتفاق نظر در حال افزایش است که هر شهر آینده در مریخ در نهایت باید خودکفا باشد. در غیر این صورت مردم ساکن در سیارهی سرخ هرگز مستقل از زمین نخواهند بود.
ایجاد شده: 6/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 6/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، سه هفته بعد از اعلام سازمان هواپیمایی کشوری درباره ممنوعیت فروش تور ترکیه، آگهی های خوش آب و رنگ سفرهای بهاری به مقصد استانبول و آنتالیا به سایتها بازگشته و تور فروشی به مقصد شهرهای ترکیه ادامه دارد. ۱۷ فروردین امسال و مطابق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا و دستور وزارت کشور، تورهای گردشگری به ترکیه لغو شد اما پروازها به این کشور ادامه پیدا کرد. لغو تورهای گردشگری به مقصد ترکیه تا یک هفته ادامه داشت تا جایی که کاهش تقاضای سفر روی قیمت بلیت این مسیر پروازی تاثیر گذاشت و پرواز تهران- استانبول را از مبلغ ۶ میلیون تومان به ۲ میلیون تومان رساند. با این حال مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای لغو تورهای گردشگری به ترکیه فقط یک هفته اجرایی شد و زیر سایه کمبود نظارت ها، دو هفته ای می شود که بازار تورهای گردشکری به ترکیه گرم شده است. اکنون اگهی تور بهاری ترکیه آن هم به قیمت های مناسب که از سفر کیش ارزان تر در می آید به فضای مجازی و سایت های تبلیغاتی بازگشته است و مسافران می توانند با هزینه ۴ میلیون تومان ۶ شب تور گردشگری به مقصد استانبول بگیرند.پیامک های تور گردشگری به آنتالیا و استانبول نیز به وفور روزانه روی گوشی خیلی از شهروندان دیده می شود. در تماس تلفنی با یکی از آگهی های مندرج در یکی از سایت های معروف متوجه شدیم که این آگهی ها واقعی است و ظاهرا تور گردشگری به ترکیه روی کاغذ لغو شده است و آژانس های مسافرتی زیادی هنوز خدمات گردشگری را به مسافران ترکیه ارائه می دهند. سال گذشته و در پی تشدید ویروس کرونا در ترکیه ۳ بار پرواز به ترکیه لغو ومجددا از سر گرفته شد. ترکیه همزمان با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه ۹۸ تا اواسط سال ۹۹ چندینبار مرز هوایی و زمینی با ایران را مسدود کرد و حتی پس از باز شدن مرز هوایی، تا مدتها نسبت به بسته ماندن مرز زمینی به بهانه ویروس کرونا اصرار داشت. در دیماه ۹۹ نیز با شناسایی ویروس جهشیافته در بسیاری از کشورها،قوانین سفر به ترکیه سخت تر هم شد و شهروندان خارجی از جمله ایرانیها برای سفر به این کشور به ارائه گواهی منفی تست کرونا تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز ملزم شدند. با این حال اکنون که درصد بالایی از جمعیت ترکیه مبتلا به ویروس کرونا هستند، منع سفر از داخل ایران با جدیت پیگیری نمی شود و آژانس های زیادی به طور علنی اقدام به فروش تور ترکیه دارند. وضعیت کمی پروازهای ایران وترکیه در حالت عادی بین ایران و ترکیه هفتگی ۲۰۰ فروند هواپیما مجوز پرواز دارند اما سازمان هواپیمایی اعلام کرده این پروازها تا ۹۵ درصد کاهش یافته است. هفته گذشته بود که سازمان هواپیمایی خبر داد که فقط پنج درصد از کل توافق پروازها بین دو کشور انجام میشود.محمدحسن ذیبخش درباره آخرین وضعیت پروازهای انجام شده بین ایران و ترکیه گفته بود : از پایان سفرهای نوروزی تاکنون با وجود ظرفیت بالای پروازی بین ایران و ترکیه، تنها پنج درصد آن مورد استفاده قرار گرفته است که البته تعلیق تورهای مسافرتی نیز میتواند از دلایل این کاهش باشد. اکنون برنامهای برای قطع کامل پروازها بین دو کشور تا زمان ابلاغ رسمی ستاد مبارزه با کرونا وجود ندارد و کاهش پروازها براساس توافقات صورت گرفته بین دو کشور انجام شده است به گونه ای که در مسیر مذکور در ۲۴ ساعت گذشته پنج پرواز خروجی و ۷ پرواز ورودی انجام شده است.
ایجاد شده: 5/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 5/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
ایجاد شده: 4/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 4/اردیبهشت/1400 TV
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " عیسی قبادی " معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین افزود: با پشتیبانی و حمایت مسؤولان استان قزوین، پروژه گردشگری دریاچه اوان در بخش رودبار الموت شرقی، کار خودش آغاز کرده است. وی با بیان اینکه این پروژه با ساماندهی دریاچه الموت باعث ایجاد بسترهای گردشگری و توریستی منطقه میشود، اظهار داشت: با تکمیل فاز نخست این پروژه، شاهد رونق مسافر و افزایش کسب و کارهای گردشگری در این منطقه خواهیم بود. به گفته قبادی، سرمایه گذار این پروژه بخش خصوصی بوده و با برنامههایی که برای این دریاچه تدارک دیده، دورنمای روشنی را در جذب گردشگران داخلی و خارجی شاهد خواهیم بود. این مسؤول اقتصادی به فازبندی طرح گردشگری دریاچه اوان اشاره و یادآور شد: نظارتهای لازم با هدف پیشبرد روند طرح در دستور کار قرار دارد تا در فازهای بعدی بتوانیم براساس ظرفیتها و بازخوردهای منطقه به تکمیل تمام پروژه اقدام کنیم. قبادی خاطرنشان کرد: استان قزوین علاوه بر حوزه صنعت و کشاورزی در بخش گردشگری از ظرفیتهای کم نظیری برخوردار بوده که اگر مورد توجه مدیران این حوزه قرار بگیرد بدون شک شاهد رونق گردشگری منطقه نیز خواهیم بود. معاون امور اقتصادی استاندار قزوین، اقتصاد گردشگری را یکی از مولفههای مهم در توسعه مناطق بومی و محلی دانست و افزود: تقویت این موضوع میتواند آهنگ توسعه در مناطق محروم و کم برخوردار و یا حتی مناطق روستایی را شتاب ببخشد.
ایجاد شده: 4/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 4/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " سکینه سالاری " معاون گردشگری و سرمایه گذاری استان بوشهر اعلام کرد: در سال ۹۹ با مشارکت بخش خصوصی پنج هتل، ۱۰ اقامتگاه بومگردی و ۲۳ خانه مسافر با پراکندگی مناسب در استان بوشهر راه اندازی شده و در زمان حاضر زمینه اقامت در تمام مناطق استان برای گردشگران فراهم است. وی برق رسانی و ایجاد راه دسترسی در روستای ساحلی حصار و توسعه زیرساخت برای ۲ روستای گردشگری جزیره جنوبی و منقل را از دیگر فعالیتهای معاونت گردشگری و سرمایهگذاری در استان بوشهر اعلام کرد. سالاری ادامه داد: سال گذشته مراحل اولیه ساخت سه فروند کشتی تفریحی در بوشهر آغاز شد که با بهرهبرداری از آنها، اتفاقهای مثبتی در حوزه گردشگری دریایی استان رخ خواهد افتاد. معاون گردشگری و سرمایهگذاری استان بوشهر با اشاره به صدور چهار موافقت اصولی، بهرهبرداری از سه دفتر خدمات مسافرتی و ۲ مجمتع گردشگری و پذیرایی گفت: بخش خصوصی سال گذشته پنج هزار و ۷۵۵ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال در راستای توسعه ظرفیتهای گردشگری در استان سرمایه گذاری کرده است. سالاری افزود: گردشگری در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفت و امکان برگزاری بسیاری از برنامهها برای معرفی جاذبههای استان عملی نشد و در این مدت تنها یک مورد نمایشگاه گردشگری و سرمایه گذاری در این استان برگزار شد.
ایجاد شده: 2/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 2/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " هوشنگ بازوند " استاندار کرمانشاه روز چهارشنبه در نشست پشتیبانی و رفع موانع پروژههای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: تله کابین یک طرح بسیار مناسب برای جذب گردشگران است و این پروژه در اغلب استانهای گردشگرپذیری که این امکان برای آنها فراهم بوده، اجرایی شده است. او افزود: با برررسیهای مقایسه ای صورت گرفته، شرایط اجرای این پروژه در کرمانشاه به لحاظ دریافت مجوزهای میراث فرهنگی بسیار مناسبتر از برخی استان های همجوار است ولی متاسفانه برای اجرای این پروژه در استان سختگیری های بیشتری لحاظ می شود. استاندار کرمانشاه تاکید کرد: مردم کرمانشاه موافق اجرای تله کابین هستند و مدیریت ارشد استان هم خود را موظف دانسته در این مدت برای اجرای این پروژه رایزنی ها و پیگیری های لازم را با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انجام دهد و به زودی نشست دیگری با وزارتخانه برای حل مشکلات باقی مانده برگزار می کنیم. او در بخش دیگری از سخنانش «سراب نیلوفر» را یک پتانسیل بسیار مهم گردشگری توصیف کرد و گفت: متاسفانه به دلیل وجود برخی مشکلات حقوقی، سال ها نتوانسته ایم از این ظرفیت برای توسعه گردشگری کرمانشاه به شکل شایسته ای استفاده کنیم.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
گردشگری سلامت گرچه در گذشته بیشتر جنبه پزشکی و فرهنگی داشت، اما امروزه با صنعت دانستن آن و داشتن چشمانداز و اقدامات متناسب در این راستا میتوان درآمدزایی، کارآفرینی و ارزآوری بالایی به کشور داشت. بر همین اساس، از یکسو داشتن برتری نسبی در حوزه پزشکی و نیروی متخصص نسبت به کشورهای همسایه و از سوی دیگر جاذبههای طبیعی یاریرسان و مکمل حوزه درمان همچون چشمههای جوشان آب گرم، طب سنتی و نمک درمانی نیز میتواند کشور را در حرکت به سوی اقتصاد غیرنفتی و داشتن درآمدهای پایدار ناشی از گردشگری سلامت سوق دهد. بر همین اساس گردشگری را میتوان یکی از راههای تحقق سیاستهای اقتصادمقاومتی دانست. در واقع گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت پولساز دنیا محسوب میشود که یکی از زیر شاخههای آن به گردشگری سلامت ارتباط دارد. آنچه حوزه گردشگری سلامت را برای کشورهای تحت تحریم مانند جمهوری اسلامی ایران جذاب و بااهمیت میکند، تأثیر پذیری اندک این صنعت از سیاستهای تحریمی کشورهای دیگر است. همچنین گردشگری سلامت در شرایط تحریمی نهتنها میتواند در بهبود صنعت توریسم و ارتباطات فرهنگی و انسانی میان ایران با همسایگان و دیگر کشورها مؤثر باشد بلکه از طریق آن اقتصاد کشور در برابر محدودیتها و فشارهای اقتصادی، مقاوم و مستقل از نفت خواهد بود. بدینترتیب گردشگری سلامت دارای حوزههایی همچون گردشگری پزشکی، طبیعتدرمانی، تندرستی و طب سنتی است. در زیر شاخه گردشگری پزشکی، پیشگامی کشورمان در حوزه زیبایی، جراحیهای پیچیده، حوزه قلب و عروق، ناباروری، مغز و اعصاب، ارتوپدی و ارزانبودن چنین خدمات درمانی موجب شده ایران مقصد گردشگران سلامت از کشورهای اطراف باشد. در همین راستا دکتر محمد پناهی، نایبرئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران در اظهاراتی در این باره گفته است: «ایران در سال ۹۵ از محل گردشگری سلامت درآمد تقریبی ۲/۱میلیارد دلاری داشت و این مهم ارزش و اهمیت توسعه هدفمند گردشگری سلامت را در سطح کلان و استانها نشان میدهد و درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است». وی اضافه کرد: «تسریع در فرایند اعطای مجوزهای لازم گردشگری سلامت از موضوعهای مهم است و دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور باید در همگامی با مسئولان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، وزارت امورخارجه و اتاق بازرگانی در ایجاد شبکههای قوی و باکیفیت توانمندیهای سلامت را به کشورهای دیگر بشناسانند و این ظرفیتها را به شیوه هدفمند در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی بارور کنند». با توجه به اهمیت گردشگری سلامت در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن، کشورمان در چشمانداز ۲۰ساله در نظر دارد بخش زیادی از گردشگران ۲۰میلیون نفری هدفگذاری شده کشور را به گردشگران سلامت اختصاص دهد و در این بین تسهیل مقدمات سفر و پذیرش گردشگران سلامت، نقش مهمی در تحقق چشماندازهای ترسیم شده خواهد داشت. با این حال آنچه رونق گردشگری سلامت و نیز حرکت آن در مسیر اقتصاد مقاومتی را تسریع میبخشد، فراهمسازی بسترها و زیرساختهای لازم، سرمایهگذاری و تأمین مالی مورد نیاز، اطمینانبخشی به سرمایهگذاران و بخش خصوصی نسبت به بازدهی آن و معرفی و شناساندن ظرفیتهای حوزه پزشکی کشور است. منبع : قدس آنلاین
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " احمد حمزه زاده " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی اظهار کرد: این پروژهها شامل ۱۷ هتل و چهار هتل آپارتمان و مهمانپذیر، ۲۴ واحد سفرهخانه سنتی، ۲۸ مجتمع گردشگری، هشت اردوگاه گردشگری، هفت اقامتگاه بومگردی، ۲ اقامتگاه سنتی، یک طرح مربوط به ایجاد محیطها و پارکهای طبیعتگردی و گردشگری، سه واحد پذیرایی و انواع غذاخوریهای منفرد بینراهی، سه طرح مجتمع تفریحی و سرگرمی، یک مجموعه تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمعهای خدماتی و رفاهی بینراهی و ۲ مرکز آبدرمانی است. وی خاطرنشان کرد: مراحل اجرایی این پروژهها با سرمایه مورد نیاز ۱۰ هزار میلیارد تومان در شهرستانهای تبریز، مرند، مراغه، شبستر، هشترود، بستانآباد، اهر، کلیبر، سراب، بناب، اسکو و هریس پس از طی مراحل لازم، آغاز خواهد شد. ۱۹۳ قلم، شی تاریخی در آذربایجان شرقی مرمت و ساماندهی شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی همچنین اعلام کرد: ۱۹۳ قلم، شی تاریخی و فرهنگی استان در سال گذشته حفاظت، مرمت و ساماندهی شده است. حمزه زاده گفت: با توجه به اهمیت و ارزش محتوایی آثار موجود در موزههای تحت پوشش اداره کل و ایجاد بستر مناسب برای بازدیدهای کیفی، اقداماتی نوین در تمامی موزههای آذربایجان شرقی طی سال گذشته انجام شده است. وی با اشاره به اجرای سیستمهای الکترونیکی و حفاظتی در موزههای استان، گفت: تمامی موزههای تحت پوشش میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سطح استان به سیستمهای الکترونیکی و حفاظتی مجهز شدند. حمزه زاده اظهار کرد: از جمله موزههای مجهز شده به بلیت الکترونیکی میتوان به موزههای آذربایجان، مشروطه، قاجار، سنجش، عصر آهن، کبود، قرآن و کتابت در کلانشهر تبریز و موزه ایلخانی مراغه، باغ مزار شیخ شهابالدین اهری، موزه عشایر سراب، کلیسای سنت استپانوس، موزه صفوی بناب اشاره کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته حفاظت و مرمت ۷۰ قلم اشیا و ساماندهی و مستندسازی ۱۲۳ قلم اشیای فرهنگی تاریخی توسط کارشناسان این اداره کل انجام شده است. حمزه زاده همچنین از مرمت و بازسازی سفال باستانی سایت موزه عصر آهن خبر داد. وی گفت: محوطه باستانی عصر آهن در زیر چندین متر رسوب و لایههای زمینشناسی قرار گرفته و گورستانی متعلق به عصر آهن و هزاره اول قبل از میلاد است که در کاوشهای انجام شده گورهایی متعلق به عصر آهن حاوی اسکلتهای انسانی و ظروف سفالی، اشیاء تزئینی و فلزی و استخوانی از آن به دست آمده است. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی ادامه داد: حفاظت و نگهداری تخصصی از این سایت موزه و اشیای متعلق به آن همواره توسط متخصصان حوزه باستان شناسی این اداره کل در حال انجام است که از اقدامات اخیر می توان به مرمت و بازسازی سفال باستانی این سایت موزه که بصورت جزئی دچار آسیب شده بود، اشاره کرد. حمزه زاده اظهار کرد: این سفال خاکستری از ناحیه دسته و نوک آبریز دچار شکستگی و ترک شده بود که توسط متخصصان حوزه باستان شناسی پس از پاکسازی مورد استحکام بخشی، بازسازی و باز پیدایی قرار گرفت و به محل موزه بازگردانده شد.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبر آنلاین، " کامران هارونی " مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان، درگفت وگویی اظهار داشت: چند روزی است که با پایان یافتن سفرها و قرمز شدن استان اصفهان وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی زیرمجموعه در استانها تقصیر موج چهارم کرونا را گردن مسافران و سفرها انداخته اند. وی افزود: این در حالی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون کمال همکاری را با سایر دستگاه های مربوطه داشته است و ضمن ابلاغ دستورالعمل های سفر هوشمند به تمام تاسیسات گردشگری و با تحقق شعار سفرهای ایمن مسئولانه به نحو احسن مسافرت ها را هدایت کرده است. مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان تصریح کرد: در برخی از استانهای کشور از جمله اصفهان با همکاری و نظارت مستقیم مراکز بهداشت برای هتل ها گواهی نامه ایمن صادر شد تا مسافر بتواند با فراغ بال و خیالی آسوده مسافرت کند. وی اضافه کرد: درطول تعطیلات نوروزی از ۲۸ اسفندماه تا سیزدهم فروردین ۴۰ گروه کارشناسی بیش از سه هزار بازرسی از واحدهای اقامتی و پذیرایی انجام دادند و نکته مهم این جاست که از ۱۲۰ هزار مسافر اقامت کننده تنها ۵ شکایت وصول شد که نشان دهنده مدیریت شرایط است. هارونی با تاکید بر تخصیص ظرفیت ۵۰ درصدی مراکز گردشگری ایمن به گردشگران گفت: این موضوع بر عدم تراکم گردشگران در واحدهای ایمن گردشگری حکایت دارد. وی افزود: شهرستان گلپایگان و خوانسار در ۳۰ اسفندماه در وضعیت قرمز قرار داشتند و حتی یک گردشگر هم در شهرستان تیران و کرون در ایام عید حضور نداشت و مسافران در واحدهای اقامتی مجوزدار در شهرستانهای نجف آباد و دهاقان کمتر از ۱۰۰ نفر بودند قرمز شد. مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان گفت: رئیس جمهور هم از ۵ عامل دخیل در شیوع موج چهارم کرونا یاد کردند که انجام سفرها بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی را به عنوان عامل آخر موج چهارم کرونا دانستند که قطعا اقامت این مسافران در مراکز رسمی انجام نشده است و باید حساب گردشگر را از سفرهای فامیلی و استقرار در منازل استیجاری غیرمجاز که بهداشت رعایت نکردند انجام گرفته است.
ایجاد شده: 30/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 30/فروردین/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، در آیین رونمایی از سامانه جامع میراثفرهنگی، معاون میراثفرهنگی کشور، مدیرکل بناها، بافتها و محوطههای تاریخی به شکل حضوری و معاونان میراثفرهنگی استانها به شکل مجازی حضور داشتند. دکتر علیاصغر مونسان در آیین رونمایی از این سامانه گفت: «این سامانه میتواند به انتقال دانش و تجربه کمک کند. بخشی که قرار است به عنوان میراثبانان به آن اضافه شود مهم است و حجم پایش و حفاظت از آثار تاریخی را با توجه به اینکه آثار تاریخی بسیاری در کشور وجود دارد، بالا میبرد.» او افزود: «بخش میراثبانان موجب میشود تا کارشناسان واقعی نظرات، انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح و ثبت کنند. بر روی این سامانه، بخش ارتباط با مردم با نام میراثبانان تعریف شود تا تعامل دو سویه با مردم ایجاد شود.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تصریح کرد: «راهاندازی سامانه جامع میراثفرهنگی کار ارزشمندی است و یکی از نکات مهم آن افزایش سرعت عملیات بهویژه در حوزه میراثفرهنگی است، با توجه به مصوبه هیئت وزیران باید طی یک سال آینده جواب استعلامها ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده شود. باید تا چند ماه آینده این امکان فراهم شود.» دکتر مونسان عنوان کرد: «یکی از مزایای دیگر راهاندازی این سامانه، ارتقای شفافیت، افزایش اطمینان و اعتماد به دادهها و بهبود خدمت به مردم است. همچنین سامانه جامع میراثفرهنگی میتواند پایش، کنترل و نظارت دقیقتر را ایجاد کند و در هزینهها و زمان نیز صرفهجویی کند.» ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهرهبرداری با راهاندازی سامانه جامع میراثفرهنگی محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی کشور در ادامه گفت: «بر روی این سامانه بخش مرمت و احیا قرار دارد و تصمیم داریم بخش ثبت آثار، موزهها و پایگاهها نیز به آن اضافه شود تا زیرساختی برای مدیریت یکپارچه در کشور ایجاد شود.» او ضمن تشکر از بخش مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری و معاونت توسعه مدیریت ومنابع برای کمک در راهاندازی این سامانه تصریح کرد: «ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهرهبرداری، الکترونیکی کردن فرآیند شورای فنی استانها، زیرساخت ارتباط سراسری درخواست تعمیر و مرمت املاک بخش خصوصی، هوشمندسازی عرصهها و حرایم آثار و بافتهای تاریخی، الکترونیکی کردن فرآیند کمیتهها و شوراهای راهبردی، زیرساخت ثبت و یکپارچهسازی اسناد مشخصات مالکیت عرصه آثار تحت حفاظت، ایجاد میز خدمت مجازی برای دریافت درخواستهای نگهداری، احیا و مرمت بناهای بخش خصوصی از دیگر بخشهای این سامانه به شمار میرود.» سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل بناها، بافتها و محوطههای تاریخی در ادامه بیان کرد: «در سامانه جامع میراثفرهنگی برنامهریزی شده تا ۸۰ میلیون ایرانی، کاربر این سایت شوند. در فاز اول همکاران و افرادی که با وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همکاری میکنند و در فاز بعدی میراثبانان هم میتوانند عضو شوند.» سامانه جامع میراثفرهنگی به نشانی memoria.mcth.ir سامانهای تخصصی در زمینه مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی کشور با مدیریت دفتر حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی بهعنوان زیرساخت جامع و الکترونیکی با کد و واحد شناسایی یکتا و بر زیرساخت کاداستر - مکان مبنای کشوری بوده که در مدت یک سال طراحی شده است.
ایجاد شده: 30/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 30/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " عبدالمالک شنبهزاده " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ایلام اظهار کرد: « در سال گذشته تعداد ۱۸ فقره موافقت اصولی برای طرحهای گردشگری با حجم سرمایهگذاری ۳۴۳میلیارد ریالی صادر شده است که با اجرای این طرحها، برای ۱۹۳ نفر اشتغالزایی شده است.» او افزود: «موافقتهای اصولی برای ساخت طرحهای گردشگری در قالب مجتمعهای گردشگری، هتل، مراکز سرگرمی تفریحی، سفرهخانه سنتی، رستوران سنتی و … در سطح استان صادر شده است.» مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ایلا م تصریح کرد: «راهاندازی تأسیسات گردشگری باهدف تقویت زیرساختهای اقامتی و پذیرایی، ایجاد اشتغالزایی، احیای فرهنگ، آداب و رسوم بومی، رونق اقتصادی جوامع محلی و آشنایی گردشگران با جاذبههای تاریخی و طبیعی انجام میشود.» او با بیان اینکه این استان از هرگونه سرمایهگذاری که منجر به توسعه و تقویت صنعت گردشگری منطقه شود، استقبال میکند، ابراز امیدواری کرد که با همکاری کمیسیون گردشگری زمینه لازم برای تقویت گردشگری این منطقه فراهم شود.
ایجاد شده: 29/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 29/فروردین/1400 اخبار داخلی