به گزارش هتلنیوز ، یک فعال، راهنما و مدرس گردشگری کشور ضمن انتقاد از نحوه اجرای فَمتورها در استانهای مختلف کشور، اظهار داشت: ادارات کل استانی فقط شنیدهاند که باید چند نفری را به استان دعوت کنند، برای آنها برنامه بازدید از چند جاذبه گردشگری بگذارند و افراد هم عکس بگیرند و تمام. "اشکان بروج" ضمن بیان این مطلب، ابراز داشت: هدف فَمتور فقط این نیست که تعدادی افراد را رایگان بگردانیم و بعد بروند. باید بدانیم این تورها چه مخاطبانی دارند و چه کسانی میتوانند روی این مخاطب تاثیر بگذارند. وی تصریح کرد: اصلاً سنجیده نمیشود که چه اتفاقی در این فَمتورها رخ میدهد و برگزاری آن چه تاثیر و بازخوردی گذاشته است. در واقع آن چیزی که وزارت گردشگری در استانها اجرا میکند شبیه یک Show است تا یک کار فرهنگی.
ایجاد شده: 28/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 30/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری وزارت گردشگری از شروع فاز دوم پروژه "شهر گردشگر" با همکاری و حمایت وزارت کشور، خبر داد و اظهار داشت: هشت استان کشور نیز برای ارزیابی در این طرح اعلام آمادگی کردهاند. "زاهد شفیعی" ضمن اعلام این خبر، ابراز داشت: بر اساس مذاکرات و توافق صورت گرفته با معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، شهرداریها ملزم به حمایت از این پروژه شدهاند. "شفیعی" ابراز داشت: برای اجرای این پروژه نیاز به همکاری زنجیرهای از بازیگران است و در نتیجه این توافق و حمایت شهرداریها در تسریع اجرای آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح، گفت: فاز اول پروژه "شهر گردشگر" سال گذشته با ارزیابی شهرهای شیراز، کرمان، همدان، یزد و اردبیل انجام شد که هر چهار شهر موفق به کسب سه ستاره شدند. برنامهریزی ما برای اجرای فاز دوم ارزیابی تمامی شهرهای کشور تا اردیبهشتماه بود که به علت کرونا این امر میسر نشد و به تعویق افتاد. مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری وزارت گردشگری، افزود: به علت اینکه در این طرح موضوع گردشگر اهمیت دارد، منتظر بودیم وضعیت کرونا رو به بهبود برود که کار اجرایی را آغاز کنیم. وی تصریح کرد: با توجه به اعلام آمادگی استانهای یزد، کردستان، کرمان، البرز، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، خوزستان و آذربایجان غربی برای ارزیابی و مشخص نبودن زمان پایان کرونا، اجرای فاز دوم را با رویکرد بررسی زیرساختهای گردشگری و شناسایی کمبودها و پتانسیل شهرها آغاز میکنیم. "زاهد شفیعی" با بیان اینکه در حال آمادهسازی زیرساختها هستیم، گفت: برنامهریزیها انجام شده و مکاتبات با استانها در ارتباط با اهمیت این طرح صورت گرفته است و به زودی وارد فاز اجرا خواهیم شد. "شفیعی" با اشاره به مزایای چند جانبه پروژه "شهر گردشگر" گفت: اجرای این طرح به مدیران محلی کمک میکند که بدانند وضعیت گردشگری شهر در چه سطحی قرار دارد. در ارتباط با مزایای مقصد به گردشگر اطلاعات میدهد. رقابتی بین مقاصد گردشگری با رویکرد و ادبیات گردشگری ایجاد میکند. برای توزیع تخصصی منابع بین مقاصد به ما کمک میکند که کدام مقصد عملکرد بهتری داشته، کدام نقطه ضعیف عمل کرده و دلیل این تفاوت چیست. وی افزود: همچنین این طرح با ایجاد اکوسیستم شفاف و کارآمد، مبنایی برای خود تنظیمی است که موجب میشود مقصد به نقاط ضعف و قوت عملکرد خود پی ببرد. "شفیعی" با تشریح تفاوتهای این طرح با نمونههای گذشته، بیان داشت: در گذشته ارزیابیها مشکل داشت و تنها سمت عرضه لحاظ میشد. همچنین هیچ معیار دقیقی برای سنجش کیفیت مقصد از منظر گردشگر وجود نداشت اما در رویکرد کنونی نظر گردشگر درباره شهر لحاظ میشود و گردشگر بازیگر اصلی است. وی با اشاره به اهمیت تجربه گردشگر از مقصد و تعامل مقصد با گردشگر، ادامه داد: در این طرح، گردشگر از نظر تجربه، استقبال، اتمسفر، خدماتدهی، دسترسی، میهماننوازی شهر مقصد مورد پرسش قرار میگیرد و پاسخهای گردشگر به این پرسشها روی رتبه نهایی شهر تأثیرگذار است. مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری در پایان متنوعسازی محصول گردشگری مقاصد کشور، معرفی محصولات جدید مقاصد کشور و مدیریت بهینه منابع گردشگری را از جمله خروجیهای اجرای طرح "شهر گردشگر" عنوان کرد.
ایجاد شده: 26/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 26/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت هتلهای این استان، اظهار داشت: طی شش ماه گذشته از شیوع کرونا، خسارت وارد شده به هتلهای شهر مشهد حدود 900 میلیارد تومان بوده است. "امیر سزاوار" ضمن بیان این مطلب، ابراز داشت: در حال حاضر از بین 238 هتل موجود در شهر مشهد فقط 60 هتل ( یک چهارم ) به ضریب اشغال 5 یا 6 درصد مشغول به فعالیت هستند "سزاوار" تصریح کرد: ملاک این درصد اشغال، تعداد هتلهای فعال در شرایط فعلی است ولی در اصل باید کل هتلها در نظر گرفته شود و در واقع ضریب اشغال فعلی تقسیم بر چهار شود. وی همچنین گفت: 80 درصد از 9000 نفر پرسنل شاغل در هتلهای مشهد، تعدیل شدهاند و الباقی نیز مربوط به بخشهای حراست، نگهبانی و تاسیسات هستند که تخصص هتلداری ندارند. رئیس جامعه هتلداران استان خراسان رضوی در ادامه گفت: اعطای تسهیلات حمایتی به این شکل، اقدام خاصی نیست زیرا قبل از این نیز میتوانستیم این تسهیلات را دریافت کنیم. تنها تفاوت این تسهیلات، کاهش میزان بهره آن از 17 به 12 درصد است. وی در پایان گفت: پرداخت وام برای زمانی مناسب است که قصد داریم تاسسیات گردشگری را ایجاد کنیم و برای خروج از بحران، راهگشا نیست.
ایجاد شده: 22/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 22/مرداد/1399 اخبار داخلی
جنگ علیه کرونا، ما کرونا را شکست میدهیم، سربازان سفیدپوش در جنگ با ویروس و ... این استعارهها سلحشورانه، هیجانآور، گاه زیبا، اغلب موذی و همیشه خطرناک هستند. چرا؟ چون استعاره در ذات خودش قدرت عجیبی دارد. از "عبدالقاهر جرجانی" در قرن پنجم تا "نیچه" و "لیکاف" در این خصوص حرف زدهاند. سر جمع نظر همه آنها این است: استعاره توان بدیهیسازی دارد. استعاره در ذات خودش روایت و داستانی دارد که در برخورد اول چنان درست و بدیهی به نظر میرسد که به دشواری میشود به آن شک کرد. زبان ما پر از استعارههایی است که فهم ما از دنیا و در نتیجه سرنوشت ما را شکل دادهاند. استعاره "سربازان سفید پوش" خطرناک است. چرا؟ چون روایتی جنگی از بحران بیماری ارائه میدهد. در این روایت، بیماری "دشمن" است. باید با آن جنگید. جنگ نیاز به سرباز دارد. سربازی که باختن سَر ( طبق نامش ) سرنوشت از پیش تعیین شده اوست. وظیفهاش فداکاری است. در جنگ در مقابل دشمن باید جان فدا کرد. این بدیهی است. ( کدام جنگ را بی شهید و قربانی دیدهاید؟ ) باز بدیهی است در جنگ آنکه فدا میشود، سرباز است. این روایت نه تنها با استعارهها برای ما بدیهی سازی میشود بلکه فرهنگ ما که فداکاری، شهادت و رنج را ارج میگذارد هم با آن هماهنگ است و آن را تقویت میکند. این روایت، کرونا را دشمنی میبیند که سربازان باید به جنگش بروند و با از جان گذشتگی، شکستش دهند و از مردمشان در برابر او دفاع کنند. حالا اگر روایت را تغییر دهیم و "کرونا" را "بحران" بدانیم، داستان از اساس عوض میشود. بحران را باید "مدیریت" کرد. قرار نیست کسی در بحران از خود گذشتگی کند و فدا شود زیرا موقعیت مدیریت شده نیازی به فدا شدن ندارد. مدیریت یعنی رفتاری عاقلانه و بدون هزینههای گزاف فدا شدن و سلحشوری. در این روایت کرونا یک موقعیت خطر است و بار مسئولیت بر دوش مدیران و نه سربازان. در این روایت مردم پشت جبهه، منفعل و منتظر نجات از شر دشمن ننشستهاند. وظایفی دارند که باید طبق قوانین بحران به آن عمل کنند و اگر کسی به سبب بحران آسیب دید یا جانش را از دست داد، کشتهای به دست دشمن ( اتفاقی ناگزیر در جنگ ) نیست بلکه قربانی مدیریت ناکارآمد است. اشتباه نابخشودنی که مدیران باید پاسخگویش باشند. در این فرض، مدیران، مردم و پزشکان و پرستاران و سیستم نظامی و انتظامی هر کدام وظیفهای مشخص دارد که باید این وظیفه را به خوبی انجام دهد تا بحران بدون هزینه زیاد و تلفات غیرقابل قبول، مدیریت شود. مراقب استعارهها باشیم. آنها ذهن، روایت و در نتیجه سرنوشت ما را تغییر میدهند. استفاده از هتلها برای گذراندن دوران نقاهت بیماران کرونایی در آینده ذهنیت خوبی برای میهمانان نخواهد داشت چرا که استعارات زیادی ایجاد خواهد شد و تا مدتها در اذهان خواهد ماند. مرجان علمی - کارشناس ارشد برنامهریزی توریسم و دکترای عالی مدیریت گردشگری و هتلداری
ایجاد شده: 21/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 21/مرداد/1399 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتلنیوز ، رئیس جامعه هتلداران ایران معتقد است که حجم سفرها به مازندران زیاد است اما هتلها مسافر ندارند و فقط یک درصد ظرفیت اقامت در هتلها تکمیل است. "جمشید سلطانمرادی" با اشاره به اینکه موجی از تعدیل نیرو در هتلهای مازندران راه افتاده است، اظهار داشت: در استان مازندران ۳۰۰ هتل وجود دارد که حدود ۷۰ هتل یا برای فروش گذاشته شدهاند یا دنبال تغییر کاربری هستند. "سلطانمرادی" همچنین گفت: مازندران دو هفته است در وضعیت قرمز قرار گرفته است اما هیچ ارادهای برای کنترل این ویروس دیده نمیشود و تغییری در وضعیت داده نشده است. وی تصریح کرد: تا وقتی ارادهای برای نظارت بیشتر، کنترل راهها و خانههای اجارهای نباشد، ابلاغ دستورالعملها چه فایده و کارایی دارد؟ رئیس جامعه هتلداران استان مازندران در پایان گفت: بیشتر مسافرانی که به مازندان سفر میکنند یا ویلای شخصی دارند یا خانه اجاره میکنند و میزان اقامت در هتلهای کمتر از یک درصد است.
ایجاد شده: 21/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 21/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، معاون گردشگری کشور از ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز گردشگری کشاورزی و نظارت بر آنها از سوی وزیر گردشگری به ادارات کل استانی این وزارتخانه در سراسر کشور خبر داد و اظهار داشت: این اقدام در راستای اجرای ماده (1) آئیننامه "ایجاد، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها" و با هدف ایجاد وحدت رویه در پرداختن به این موضوع، صورت گرفت. "ولی تیموری" ضمن اعلام این خبر، ابراز داشت: نظر به تغییرات جهانی، لزوم تنوع بخشیدن به محصولات گردشگری، افزایش گرایش به انواع گردشگری تخصصی و ضرورت ارائه خدمات طبق علایق خاص به گردشگران، این دستورالعمل با اهداف بهبود معیشت کشاورزان، توسعه پایدار روستایی، حفظ حقوق و منافع مشروع قانونی فعالان بخش گردشگری کشاورزی، استفاده از ظرفیت آنها جهت پیشبرد اهداف گردشگری، نظارت بر فعالیت و عملکرد آنها، کاهش بیکاری و افزایش درآمد روستائیان و کاهش نامطلوب آثار زیستمحیطی ابلاغ شده است. معاون گردشگری کشور در تعریف گردشگری کشاورزی به عنوان یکی از شاخههای صنعت گردشگری، گفت: گردشگری کشاورزی شامل فعالیتهایی میشود که در آن یک بازدیدکننده در مزرعه و یا دیگر محیطهای کشاورزی با اهداف آموزشی، تفریحی و یا گذران اوقات فراغت انجام میدهد. "تیموری" ادامه داد: گردشگری کشاورزی شاخهای از گردشگری روستایی است که در آن، کارآفرینان کشاورزی و اعضای خانوار آنها، خدماتی را برای فراهم شدن امکان مشارکت عملی و اقناع نیازهای بازدیدکنندگان در محیطهای کشاورزی ارائه میکنند و گردشگران در ازای برخورداری از خدمات مذکور، هزینهای را به کشاورز و خانوار وی میپردازند. وی با اشاره اینکه مرکز گردشگری کشاورزی طبق دستورالعمل ابلاغ شده میتواند طیف وسیعی از بخشها را شامل شود، بیان داشت: مرکز گردشگری کشاورزی عبارت است از واحد تولیدی کشاورزی اعم از مزرعه، باغات، گلخانه، ماکیان، دامپروری، شیلات، عرصههای تولید در فضای باز و بسته و رویشگاههای طبیعی که با توجه به جاذبههایی همچون تولید، استفاده خوراکی، دارویی از محصول و صنایع تبدیلی و فرآوری، امکان بهرهمندی توسط گردشگران را فراهم مینماید. معاون گردشگری کشور افزود: این مراکز شامل محدودههایی با تقاضای هر فرد حقیقی و یا حقوقی جهت ایجاد کسب و کار گردشگری کشاورزی به صورت فعالیتی ( تجربهگرا و بدون نیاز به سازه ثابت ) میشود که پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، فعالیت میکنند. وی در پایان گفت: شرایط عمومی مورد نیاز برای صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی، بهداشت و ایمنی، رستههای فعالیتی مرتبط با گردشگری کشاورزی، مراحل صدور مجوز فعالیت، مدارک مورد نیاز متقاضی، وظایف دارنده مجوز، درجهبندی و نرخگذاری و فرایند صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی بخشی از شاخصهای تعریف شده در دستورالعمل مورد نظر به شمار میآید.
ایجاد شده: 13/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 13/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، دبیر جامعه هتلداران ایران با اشاره به اینکه برگزاری جلسات متعدد با مقامات دولتی از وزیر و معاون گردشگری، نمایندگان مجلس و شخص رئیسجمهور هیچ نتیجهای برای هتلها نداشته است، اظهار داشت: وارد ششمین ماه کرونا شدهایم و وعدههای دولت همچنان روی هواست و هیچ کاری برای فعالان صنعت گردشگری انجام نشده است. "کامیار اسکندریون" ابراز داشت: حمایت دولت و مقامات از صنعت گردشگری و هتلداری و فعالان این حوزه تنها در سطح شعار است و در عمل هیچ خبری نیست. وی همچنین گفت: درخواست تغییر کاربری هتلها برای برونرفت از فشارهای اقتصادی امری طبیعی است زیرا هتلها از تامین نیازهای اولیه نیز عاجزند. وی افزود: تبلیغات سوئی که از طرف دولت مبنی بر عدم مراجعه به هتلها وجود دارد و اعمال محدودیتهای سفر هم مزید بر علت شدهاند. معاون استاندارد، مدیر کل استان و هر کسی که معتقد است هتلها ناامن هستند، غیر متخصص بودن خود را به رخ میکشد.
ایجاد شده: 11/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 11/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت گردشگری از راهاندازی سامانه صدور مجوز تاسیسات گردشگری کشور خبر داد و گفت: بهرهبرداری رسمی از این سامانه به ادارات کل استانی ابلاغ شده است. "سید جواد موسوی" ابراز داشت: در راستای هوشمندسازی، تسهیل و تسریع دسترسی عموم به خدمات دولتی، سامانه صدور و تمدید پروانه بهرهبرداری تاسیسات گردشگری به نشانی my.mcth.ir به صورت رسمی، ابلاغ و آماده بهرهبردای شده است. "موسوی" همچنین اظهار داشت: اين سامانه با هدف مكانیزه شدن کلیه فرآيندهای مرتبط با مجوزهای تاسیسات گردشگری به صورت برخط راهاندازی شده است. وی تصریح کرد: در اين سامانه پس از ثبتنام اولیه و با توجه به نیاز متقاضی، فرآيند شروع میشود و در واقع کلیه تعاملات سازمان با متقاضیان از زمان ثبت تقاضا برای اخذ مجوز تا صدور مجوز و در صورت نیاز تمديد مجوزهای صادر شده از طريق اين سامانه صورت میگیرد. وی در پایان گفت: در اين سامانه امكاناتی همچون درخواست صدور پروانه بهرهبرداری از تاسیسات گردشگری و خوداظهاری تاسیسات وجود دارند.
ایجاد شده: 11/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 11/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، رئیس جامعه هتلداران استان مازندران تنها راه برونرفت از شرایط بحرانی که شیوع کرونا برای هتلها ایجاد کرده است را حمایت دولت دانست و اظهار داشت: متاسفانه هیچ نهادی در دولت وجود ندارد که ذرهای از هتلها حمایت کند. "جمشید سلطانمرادی" ضمن بیان این مطلب، ابراز داشت: درصد اشغال هتلهای مازندران پس از کرونا به زیر ۵ درصد رسیده که البته این میزان برای سه هتل پنج ستاره در استان، ۱۵ درصد بوده است. وی همچنین گفت: دولت همچنان برای هتلها مالیاتهای سنگین و هزینه حاملهای انرژی وضع میکند که نتیجه آن چیزی جز ورشکستگی این صنعت نخواهد بود.
ایجاد شده: 7/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 7/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، رئیس جامعه هتلداران استان گیلان با اشاره به عدم همکاری بانکها و موسسات مالی با هتلها و مراکز اقامتی، اظهار داشت: دو بانک "سینا" و "ملی" هیچگونه همکاری با هتلها ندارند و انگار خود را موظف به تبعیت از حرفهای رئیسجمهور نمیدانند. "حسن مهرور اصل" ضمن بیان این مطلب، ابراز داشت: بازپرداخت وامهایی که قبلاً با سود بالا دریافت شده، مشکل اصلی هتلها و هتلداران در شرایط راکد فعلی است. "مهرور اصل" افزود: در تمام طول چند ماه گذشته، هتلداران برای روشن نگه داشتن چراغ هتلها از تعطیلی خودداری کردهاند و هزینههای جاری به قوت خود باقی بوده است. وی در پایان گفت: وضعیت قرمز استانهای تهران، مازندران و اردبیل به عنوان مبادی ورودی گردشگر به گیلان، گردشگری استان را تحت تاثیر قرار داده است.
ایجاد شده: 6/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 6/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان اظهار داشت: اصفهان پس از کرونا به ندرت شاهد ورود گردشگر و توریست بوده و اگر سفری هم انجام شده، جنبه کاری داشته است. "کریم بیگی" ابراز داشت: پس از شیوع ویروس کرونا تاکنون اعتماد مردم برای گردشگری جلب نشده و نوعی ترس از سفر در آنها به وجود آمده است. وی افزود: اطلاعرسانی بیشتر به مردم در زمینه استانداردها و اهمیتی که در هتل به لحاظ بهداشتی شده، لازم و ضروری است.
ایجاد شده: 6/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 6/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات وزارت گردشگری در دیدار با فعالان گردشگری استان فارس، اظهار داشت: باید با حفظ مقررات و رعایت نکات بهداشتی، سفرهایی را تعریف کنیم که بیضرر باشد و مشکلاتی برای سلامتی شهروندان و مسافران ایجاد نکند. "سید جواد موسوی" ابراز داشت: در حوزه نظارت هم باید تمامی قوانین مهم و مورد نیاز با توجه به شرایط فعلی و فرصتی که کرونا فراهم آورده، بروزرسانی شود. "موسوی" افزود: برخی از اختیارات باید به انجمنهای گردشگری تفویض شود و از سوی دیگر فعالان گردشگری هم با ثبت اطلاعات دقیق و به موقع در سامانههای طراحی شده با وزارتخانه همکاری داشته باشند. وی در پایان گفت: باید به سوی هوشمندسازی و خدمات الکترونیک حرکت کنیم و ارائه خدمات به صورت غیرحضوری را توسعه دهیم.
ایجاد شده: 4/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 4/مرداد/1399 اخبار داخلی