نتایج جستجو...
موج دوم استعفای بزرگان گردشگری آغاز شد

موج دوم استعفای بزرگان گردشگری آغاز شد

به گزارش هتل نیوز، پس از اینکه در پاییز سال گذشته بزرگان گردشگری به‌دلیل رکود سنگین فعالیت‌های خود ناشی از بحران کرونا استعفا دادند، موج دوم آن در بهار امسال نیز آغاز شده و برخی از هتل‌ها به‌منظور فرار از رکود اقدام به حراج مراکز خود کرده‌اند. برنامه فروش دو مرکز گردشگری در گیلان که به شکل مزایده برگزار شده، هشداری برای متولیان گردشگری درباره سقوط کامل بازار گردشگری کشور است که در صورت عدم اقدامات مناسب و ارائه ندادن تسهیلات مالی به فعالان گردشگری صنعت گردشگری ایران متحمل شکست سنگینی خواهد شد. با وجود گذشت بیش از یک‌‌سال از همه‌گیری کرونا در ایران و بازگشت بسیاری از مشاغل به سمت بهبود اقتصادی، بخش گردشگری همچنان روند نزولی خود را پشت‌سر می‌گذارد. با توجه به اینکه هتل‌ها بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در بخش گردشگری دارند و در مقایسه با دیگر بخش‌ها هزینه‌های جاری بالاتری دارند، در بحران کرونا با بیشترین میزان آسیب و خسارت مواجه شده‌اند. در پاییز سال گذشته به‌دلیل نبود مسافر داخلی و خارجی در استان‌های پرسفر، هتل‌ها با بیشترین میزان خسارت و آسیب مواجه شدند. برخی از آنها به‌دلیل بدهی‌ها و هزینه‌های جاری بسیار سنگین نگهداری هتل اقدام به فروش آن کردند. انتظار می‌رفت پس از رکود سنگین بخش گردشگری به‌ویژه صنعت هتلداری و تلاش بازار گردشگری جهان در جهت بازیابی این صنعت شرایط برای فعالان گردشگری در ایران نیز بهبود یابد. نه‌تنها صنعت هتلداری در مسیر بهبود قرار نگرفته بلکه بسیاری از مراکز گردشگری نیز به‌دلیل اعمال محدودیت‌های گسترده سفر، از دست دادن مشتریان و بدهی‌های گسترده به بانک‌ها اقدام به فروش مراکز خود کرده‌اند. فروش دو مرکز گردشگری در گیلان، با توجه به موقعیت مکانی و ارزش واقعی ملک به نظر می‌رسد ارزان قیمت‌گذاری شده است. مرکز گردشگری با ابعاد بیش از هزار مترمربع با قیمت حدود سه میلیارد تومان به فروش گذاشته شده و یک هتل حدود ۹۰۰ مترمربع در یک منطقه بسیار گردشگرپذیر زیر یک میلیارد تومان نرخ‌گذاری شده است. این نشان‌دهنده آسیب جدی و طولانی‌مدت بر فعالان گردشگری است که آینده‌ای برای ادامه فعالیت‌های خود در این بخش متصور نیستند.، از این‌رو اقدام به واگذاری فعالیت خود کرده‌اند. این درحالی است که سال گذشته هتل‌ها تقریبا به اندازه ارزش واقعی به فروش گذاشته شده بودند. اگرچه در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ سفرها بار دیگر برقرار شد اما سهم هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی تنها سه درصد از حجم کل مسافران بوده و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت هتل‌ها همچنان خالی مانده و تنها ۱۵۰ هزار خانوار از اقامتگاه‌های رسمی همچون هتل استفاده کرده‌اند. در واقع بازگشت سفرها تاثیری بر روند بهبودی این مراکز نداشته است که می‌توان براساس دو عامل بررسی کرد. نخست به دلیل هزینه‌ها و گران بودن اقامتگاه‌ها نسبت به سطح اقتصادی و درآمدی خانوارها و دیگر اینکه افراد اقامتگاه‌های عمومی را از نظر پروتکل‌های بهداشتی امن نمی‌دانند. این امر ناشی از بی‌اعتمادی گردشگران به استفاده از مراکز عمومی و تغییر سبک سفرها به سمت بومگردی و کمپ زدن است که با توجه به نگرانی‌های ناشی از ابتلا به کرونا کاملا طبیعی است و در تمام جهان این نگرانی‌ها و اقامت در مراکز شخصی وجود دارد. اما تفاوت عمده، در تلاش دولت‌ها در حفاظت از مشاغل و نحوه مدیریت بحران است. بسیاری از کشورها پس از بحران کرونا، اقدامات سریع و مهم در جهت حمایت از فعالان گردشگری را ضروری و لازم دانسته و از سقوط این بازار جلوگیری کردند. بسیاری از کشورها از جمله چین، سنگاپور، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، پرتغال، انگلیس، کانادا، ایسلند، فرانسه و... با در پیش گرفتن سه سیاست حمایتی شامل حمایت مالی از کارگران، حمایت مالی از شرکت‌ها و فعالان گردشگری و ایجاد نقدینگی در راستای نجات بازار گردشگری خود گام برداشتند و حداقل در بهبود بازار گردشگری داخلی خود موفق بوده‌اند. محدودیت‌های گردشگران بین‌المللی که همچنان در بسیاری از کشورهای جهان برقرار است منجر به حذف توریسم بین‌المللی و درآمدهای حاصل از آن در کوتاه‌مدت شده است. اما بازیابی و بهبود گردشگری داخلی در حال حاضر بهترین فرصت را برای فعالان گردشگری در جهت جبران خسارت‌های سنگین و بازگشت مجدد به ادامه فعالیت‌های آنان به‌وجود آورده است. از این رو بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر که اقتصادشان وابسته به درآمدهای صنعت گردشگری است، با مدیریت صحیح و ارائه برنامه‌های راهبردی و اعطای تسهیلات لازم به فعالان توریسم علاوه بر بازیابی گردشگری داخلی، گامی مهم و جدی در جهت بهبودی آن برداشته‌اند. آمارها نشان می‌دهد که برخی از کشورها موفقیت چشمگیری در بهبود توریسم داخلی خود داشته‌اند، به‌طوری‌که تا سال ۲۰۲۲ به شرایط پیش از کرونا (۲۰۱۹) بازخواهند گشت. این در حالی است که در ایران علاوه بر حذف توریست‌های خارجی، به‌دلیل اعمال محدودیت‌های سفر داخلی طی بازه زمانی طولانی، بخش گردشگری حتی بازار داخلی خود را از دست داده و روند افولی و شکست فعالیت‌های این بخش همچنان ادامه دارد. بنابراین، علاوه بر هتل‌ها دیگر مراکز گردشگری نیز در وضعیت متلاشی شدن قرار دارند که این امر می‌تواند آینده بازار گردشگری ایران را با بحرانی جدی مواجه کند و حتی به مرحله فروپاشی برساند، از این رو نخستین راه نجات بازار گردشگری از رکود کامل، حمایت همه جانبه دولت از این صنعت است که با الگوگیری مناسب از سایر کشورها و عمل به توصیه‌های سازمان‌های بین‌المللی مرتبط امکان‌پذیر خواهد شد. باتوجه به اینکه بسیاری از مشاغل از ادامه مسیر فعالیت خود بازماندند و تعدادی در معرض تعطیلی قرار دارند و همچنین بسیاری از کارکنان این بازار شغل خود را از دست داده‌اند تنها با مدیریت صحیح و ارائه برنامه‌های راهبردی و اعطای تسهیلات لازم به فعالان توریسم می‌توان از سقوط کامل بازار گردشگری ایران جلوگیری کرد. فروش مراکز گردشگری هشداری جدی به سیاستگذاران کشوری است که درصورت عدم‌حمایت‌ها و اقدامات لازم بدترین سناریوهای ممکن برای بازار گردشگری اتفاق خواهد افتاد و در صورت ادامه این روند بیش از دو سوم فعالان این بخش، امکان فعالیت در این بخش را نخواهند داشت و در حال حاضر پل داخلی گردشگران خارجی در آستانه تخریب قرار گرفته و لیدرها و فعالان گردشگری به‌دلیل ادامه آسیب‌ها از فعالیت در بازار گردشگری فرار می‌کنند و روند به حراج گذاشتن مراکز گردشگری نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه افزایش خواهد یافت. همچنین اشتغال بسیاری دیگر در معرض خطر قرار گرفته و اقتصاد بخش گردشگری با رکود گسترده‌تری همراه می‌شود. منبع : دنیای اقتصاد

ایجاد شده: 17/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 17/خرداد/1400     اخبار داخلی
وام کرونا، بلای جان فعالان گردشگری

وام کرونا، بلای جان فعالان گردشگری

به گزارش هتل نیوز، مدیرعامل یک شرکت گردشگری از مسئولان نظام بانکی و متولیان اقتصاد کشور درخواست کرد به تخلفات بانک ها در موضوع وام کرونای کسب وکارها رسیدگی کنند. وی با بیان این که صنف گردشگری جزو آسیب دیده ترین اصناف از بیماری کرونا به شمار می‌روند، اظهار کرد: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و هیات دولت در سال 1399، تسهیلات کم سود با هدف کمک به کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا به برخی اصناف تعلق گرفت و شرکت ما نیز به عنوان یک شرکت باسابقه بخش گردشگری جزو کسب وکارهایی بود که مشمول این وام قرار گرفت و تسهیلات مذکور را اخذ کرد. این فعال بخش گردشگری با بیان این که وام کرونا در این شرکت در راستای جلوگیری از بیکار شدن پرسنل و جلوگیری از تعطیلی شرکت هزینه شده است، افزود: مشکلی که اکنون با آن روبرو هستیم این است که طبق مصوبات بانک مرکزی و ستاد ملی کرونا، بانک‌ها باید وام کرونای کسب وکارها را تا انتهای شهریورماه 1399 امهال کنند اما بانک‌ها از این کار خودداری می کنند و حتی اگر پولی در مهلتی که قانونا شرکت ها نباید قسط بپردازند به حساب شرکت واریز شود این پول را به عنوان قسط وام کرونا از حساب شرکت خارج می کنند. وی درباره تخلف دیگری که بانک‌ها در مورد وام کرونا انجام می دهند، اظهار کرد: مشکل دیگری که بانک ها برای شرکت های دریافت کننده وام کرونا ایجاد می کنند این است که به جای امهال تسهیلات طبق مصوبات قانونی، تسهیلات را استمهال می کنند. مدیرعامل این شرکت گردشگری در توضیح تفاوت امهال و استمهال وام کرونا و مشکلی که این تفاوت برای شرکت های وام گیرنده ایجاد می کند، بیان کرد: تفاوت استمهال و امهال وام کرونا در این است که وقتی بانک‌ها به جای آنچه قانونا باید انجام دهند یعنی امهال تسهیلات کرونا، وام کرونای دریافت شده توسط کسب وکارها را استمهال می‌کنند علاوه بر سود مصوب تسهیلات، جریمه سنگینی هم به وام گیرنده تحمیل می شود که بانک ها این جریمه را بدون هیچ اغماضی دریافت می‌کنند. وی در ادامه توضیح داد: برای مثال اگر وام کرونا با سود 12 درصد و امهال 6 ماهه به یک شرکت پرداخت شده باشد، بانک ها با استمهال این وام اعمال جریمه ، سود تسهیلات مذکور را به صورت متخلفانه به 19 درصد و 20 درصد می‌رسانند! این فعال صنعت گردشگری با اشاره به موردی که برای شرکت تحت مدیریت خود وی ایجاد شده است، گفت: بابت استمهال وام 240 میلیونی کرونای پرداخت شده به شرکت تحت مدیریت اینجانب از آبان ماه 1399 به فروردین 1400، علاوه بر سود مصوب، 15 میلیون تومان جریمه نیز به شرکت تحمیل شده است که با این اوصاف این وام با چنین سود سنگینی نه تنها از هدف اصلی خود که حمایت از اصناف آسیب دیده از کرونا بوده، منحرف شده بلکه زیان مضاعفی نیز به آنها تحمیل می کند. وی در پایان با بیان این که اعتراض اصناف و شرکت ها به این تخلفات بانک ها بی نتیجه مانده است، خواستار رسیدگی مسئولان به اجحاف بانک ها در حق فعالان گردشگری شد. منبع : ایسنا

ایجاد شده: 12/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 12/خرداد/1400     اخبار داخلی
تمدید معافیت‌ها، استمهال بازپرداخت وام‌های بخش گردشگری

تمدید معافیت‌ها، استمهال بازپرداخت وام‌های بخش گردشگری

به گزارش هتل نیوز ، " سید ناصرالدین طباطبایی " عضو هیات مدیره جامعه حرفه ای هتلداران ایران افزود: از قبل از عید ۱۴۰۰ یکسری رایزنی‌ها بین جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران با معاونت گردشگری در ارتباط با مساله استمهال مالیات و ... آغاز شد. آقای دکتر تیموری هم با آقای دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور جلساتی داشتند که خروجی آن جلسات شد تمدید ۶ ماهه معافیت‌ها که همان حرف رئیس جمهور است. بعد از آن بانک مرکزی یکسری ایرادات به موضوع داشت و همکاری نمی‌کرد. جلسات متعددی بین آقای دکتر تیموری و تیم ایشان با آقای دکتر نهاوندیان برگزار شد. در آن زمان آقای دکتر تیموری بخشنامه‌ای به فعالین و همچنین استان‌ها ابلاغ کردند مبنی بر اینکه ما داریم این کار را جلو می بریم و هرکس پیشنهاد یا ایده‌های دارد مطرح کند. در پیشنهادها مسائل مختلفی مطرح شد از جمله مساله جرایم. وزارت گردشگری درخواست را این طور مطرح کرده است که کلیه استمهال‌ها بدون جریمه باشد یعنی جرایم بخشیده شود و معافیت‌ها هم تا پایان شهریور ادامه داشته باشد. پیش‌نویس تهیه شده بود و ظاهراً یکی دو ایراد جزئی نگارشی داشت که دوستان در وزارت گردشگری آن را اصلاح کردند و به دولت برگرداندند. انشاءالله در همین هفته ابلاغ خواهد شد. او با بیان اینکه تلاش شده است حداکثر آن چیزی که مدنظر فعالان صنعت گردشگری است انجام شود، عنوان کرد: باید صبر کرد و منتظر ابلاغیه دولت ماند تا ببینیم تا چه اندازه به خواسته‌های ما نزدیک است. بدیهی است که دولت مشکلات و محدودیت‌های خودش را دارد و جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران به این مشکلات و محدودیت‌ها واقف است. انتظار ما این است که تا جایی که امکان دارد به صنعت گردشگری کمک بشود. می‌دانیم بضاعت دولت هم بضاعت خیلی زیادی نیست. با این حال آقای دکتر تیموری با وجود این بضاعت کم این اواخر بیشترین همکاری را داشتند. پیش‌بینی من این است که بخش زیادی از پیش‌نویس در ابلاغیه دولت خواهد آمد و انجام خواهد شد. یعنی اگر نه همه آن بلکه بخش زیادی از آن انجام خواهد شد. مهمترین عامل بازدارنده در این مدت برای انجام شدن این مصوبات بانک مرکزی بود که همکاری نکرد. طباطبایی گفت: امیدواریم در این ابلاغیه شاهد اتفاق خوبی برای صنعت گردشگری باشیم. اتفاقی که اگر نه همه مشکلات صنعت گردشگری بلکه بخشی از این مشکلات را برطرف کند و یک التیام حداقلی بر زخم‌های این صنعت باشد.

ایجاد شده: 11/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 11/خرداد/1400     اخبار داخلی
پیست اسکی«اوجور» گامی برای توسعه گردشگری

پیست اسکی«اوجور» گامی برای توسعه گردشگری

به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " اکبر بهنام جو " استاندار اردبیل در آیین افتتاح فاز اول پیست اسکی اوجور، این ظرفیت را در رونق گردشگری و کسب و کار در فصل زمستان بسیار با اهمیت خواند. وی افزود: با اینکه در نیمه اول سال استان اردبیل حدود هفت میلیون مسافر و گردشگر را پذیرا بوده، ولی به‌دلیل عدم استفاده از پتانسیل‌ها در راستای توسعه گردشگری زمستان، در این فصل گردشگری عملا تعطیل می‌شود. استاندار اردبیل با اشاره به وجود ۱۴ الی ۱۵ هزار تخت اقامتی در سرعین، نبود گردشگر در فصل زمستان را نقیصه گردشگری استان عنوان کرد و راه اندازی پیست‌های اسکی را گامی مهم در راستای رونق گردشگری زمستان دانست. بهنام جو به اجرای چندین طرح گردشگری زمستانی و پیست در استان اشاره کرد و از اجرای پیست اسکی در منطقه شابیل و خلخال که سرمایه‌گذاری آن‌ها شروع شده، خبر داد. وی اظهار کرد: اقدام سرمایه‌گذاران گامی برای رونق گردشگری و سوددهی به استان بوده و باید دست سرمایه‌گذاران را بگیریم. استاندار اردبیل افزود: اماکن گردشگری در دراز مدت سودده بوده و بیشترین سود در ابتدای امر از محل ورود مسافران به سایر حوزه‌ها عاید می‌شود. وی با اشاره به رشد سه درصدی صنعتی استان و کسب رتبه اول در صدور پروانه بهره برداری،گفت: سوداوری و اهمیت گردشگری کمتر از صنعت نیست ولی در دراز مدت برای استان سودآوری به دنبال دارد. بهنام جو اظهار کرد: پیست اسکی اوجور از جمله اماکن گردشگری است که ظرفیت خوبی برای استقبال از گردشگران خارجی بوده و لازم است طرح توسعه آن از جمله هتل، مکان آموزشی و رستوران با همکاری دستگاه‌ها و سرمایه گذار اجرایی شود. وی از اجرای جاده دسترسی آسفالته با همکاری راه و شهرسازی خبر داد و گفت: آسفالت جاده دسترسی این پیست شهریور ماه به اتمام می‌رسد و اتصال راه آلوارس به اوجور با اینکه هزینه بالایی دارد، ولی در حال اجرا است. وی بیان کرد: در هیچ جای دنیا پیست اسکی و آبگرم با هم در یک نقطه وجود ندارد و این ظرفیت مختص منطقه بوده که باید از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری استفاده شود تا بتوانیم منطقه را رشد دهیم. بهنام جو تصریح کرد: همزمان با خرداد ماه و زمانی که بیشتر نقاط کشور گرم است، در این نقطه برف وجود دارد و اسکی بازان تا پایان خرداد می‌توانند اسکی کنند.

ایجاد شده: 3/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 3/خرداد/1400     اخبار داخلی
تلاش مجدانه برای بازگشایی مرزها منطبق بر پاسپورت واکسن

تلاش مجدانه برای بازگشایی مرزها منطبق بر پاسپورت واکسن

به گزارش هتل نیوز و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی " ولی تیموری " به منظور تبیین اقدامات و برنامه‌های جاری حوزه گردشگری گفت: «به دنبال دریافت مصوبه فعالیت واحدهای گردشگری و فعالان این حوزه از ستاد ملی کرونا در پیش از تعطیلات نوروزی و تلاش برای روشن نگاه داشتن چراغ کسب‌و‌کارهای این حوزه به عنوان اقدامی موثر، وارد نیمه دوم فروردین ماه و ایام پیک کرونا و سپس ماه مبارک رمضان شدیم که پیش از این نیز زمان رکود این حوزه به شمار می‌آمده است. در نتیجه با استمرار فعالیت در فضای حاکم ایجاد شده به سبب شدت انتشار ویروس کرونا شامل محدودیت‌ها و سختگیری‌های موجود، برنامه‌های معاونت در دو بخش به صورت همزمان مورد پیگیری قرار گرفت.» وی افزود: « بخش نخست در شرایط اعمال شده سختگیری‌های روزافزون، تمرکز بر استمرار حمایت‌های دولتی از کسب‌و‌کارها و فعالان گردشگری بوده است. بر این اساس طبق تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیار انجام شده، صنعت گردشگری در کنار ۴ رسته شغلی آسیب دیده از بحران انتشار ویروس کرونا شامل مشاغل مربوط به حمل‌و‌نقل، ورزش و هنر و سینما که ضرورت بر استمرار حمایت داشت، قرار گرفت. این در حالیست که پیش از این گردشگری در گروه گسترده‌تر ۱۴ رسته شغلی قرار داشت و این ارتقا، امکان و الزام کسب حمایت‌های بیشتر را سبب شد.»  وی با اشاره به اینکه بر این اساس تلاش کردیم تا کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مدیریت کرونا و بخش‌های تصمیم‌ساز در این حوزه را به منظور دریافت حمایت‌های بیشتر و استمرار پشتیبانی‌ها متقاعد کنیم، گفت: «از این رو بسته حمایتی تلفیقی جدید مشتمل بر دو بخش مشترک اشتغال‌محور و بنگاه‌محور برای کسب‌و‌کارهای حوزه گردشگری در کارگروه بررسی آثار اقتصادی کرونا تنظیم شد و بخش‌هایی از جمله حمایت های بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای مربوط به کسب وکارهای حوزه گردشگری را پوشش داد.» تیموری خاطرنشان کرد: «در بخش بانکی با تصویب دستورالعمل مربوطه مواردی نظیر امهال تسهیلات فعالان گردشگری تا پایان شهریورماه اجرایی شده و تلاش کرده‌ایم که هیچ‌گونه جریمه و سودی نیز به امهال صورت گرفته تعلق نگیرد. از سویی دیگر در بخش بانکی رفع سوءاثر چک برگشتی و نیز ادامه پرداخت تسهیلات ۱۲ درصد در دستور کار قرار گرفت تا هم متقاضیان جدید و هم افرادی که پرونده‌شان نزد بانک بوده است و روند آن متوقف شده بود، از این امکان بهره‌مند شوند . همچنین بخش دیگر نیز شامل بخشش جرایم مالیاتی بوده است که امهال پرداخت آن پس از تصویب نهایی، در بازه سه تا شش ماه محقق خواهد شد.» معاون گردشگری یادآور شد: «همچنین در بخش بیمه‌ای بسته حمایتی جدید مذکور امهال حق بیمه سهم کارفرمایی نیز در دستور کار قرار گرفته است، از این رو اعطای یارانه حق بیمه برای بنگاه‌های بالای ۱۰ نفر اشتغال و ارائه یارانه دستمزد برای بنگاه‌های کمتر از ۱۰ نفر اشتغال، پیش‌بینی شده است. این در حالی است که در کنار بحث‌های سه گانه بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی اقداماتی نظیر تمدید مجوزها و بخشودگی اجاره بهای اماکن اجاره‌ای تحت تملک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز محقق شده است. اینها مواردی به شمار می‌آید که در قالب بسته تلفیقی آماده شده است و به زودی پیرو برگزاری جلسه ستاد کرونا در هفته پیش رو، ابلاغ و اجرایی می‌شود.» معاون گردشگری همچنین بخش دوم اقدامات جاری حوزه گردشگری را تلاش برای بهره‎مندی از فرصت بازگشایی مرزها با پذیرش گردشگران واکسینه شده اعلام کرد و گفت: «در حال حاضر رایزنی‌ها برای بازگشایی‌ها در ابعاد داخلی و بین‌المللی را آغاز کرده‌ایم. از جمله یکی از موضوعاتی که به شدت پیگیر آن هستیم و در کمیته‌های مختلف دنبال‌کننده آن بوده‌ایم، اجازه ورود به اتباع کشورهایی است که واکسینه شده‌اند و به نوعی تهدید و نگرانی برای جامعه ایرانی ایجاد نمی‌کنند. این پیشنهاد ازطریق مکاتبه با وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و شخص رییس محترم جمهور انجام شده است.» وی خاطر نشان کرد: «پیش‌بینی ما این است که در آینده نزدیک مقاصد مختلف گردشگری جهان از جمله اتحادیه اروپا با رویکرد پاسپورت واکسن، درهای کشورهای خود را به سوی گردشگران بین‌المللی باز خواهند کرد وما نیز باید از جریان حاکم، امکان بهره لازم را فراهم کنیم.»   معاون گردشگری ادامه داد: «موضوع در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا ویژه فعالان گردشگری نیز از طریق دو مسیر وزارت بهداشت و شرکت‌های تولیدکننده واکسن داخلی در حال پیگیری است که این اقدام نیز می‌تواند به عنوان فعالیتی موثر در آماده‌سازی زمینه لازم برای پذیرش گردشگران خارجی موثر واقع شود.» تیموری تاکید کرد: «در کنار اقدامات مذکور تلاش کرده‌ایم تا با اطلاع‌رسانی و آموزش به فعالان و واحدهای گردشگری به منظور رعایت پروتکل‌ها امکان تحقق سفرهای هوشمند را سبب شویم. به این منظور انجام فعالیت‌های گردشگری در داخل کشور به صورت محدود و برنامه‌ریزی شده با رعایت پروتکل‌ها ادامه دارد.» معاون گردشگری همچنین در تشریح بخش‌های دیگری از اقدامات و برنامه‌های کنونی این حوزه اظهار کرد: «در کنار اقدامات صورت گرفته، یک سری الزامات و اقدامات را نیز به تبع آغاز سال جدید در دستور کار داشته‌ایم که برنامه‌ریزی و تامین بودجه برای به پایان رساندن پروژه‌های ملی در دست اقدام همانند برنامه ملی توسعه گردشگری، برند ملی گردشگری، حساب‌های اقماری گردشگری و نظام جامع آموزشی را با در نظر گرفتن نزدیک شدن به پایان دولت و رعایت زمان‌بندی نهایی در دستور کار قرار داده‌ایم.»   تیموری همچنین تلفیق دو معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری وزارت و تغییرات اعمال شده در چارت حوزه گردشگری را نیز یکی دیگر از اقدامات بنیادین و کارشناسی طی دو ماه گذشته مطرح کرد و گفت: «ممزوج شدن دو بخش معاونت گردشگری و معاونت سرمایه گذاری وزارت به دلیل خلا‌های قانونی، نبود مدیریت واحد و یکپارچه و افزایش تمرکز انجام گرفت تا به تبع آن در ساختار چارت جدید امکان همپوشانی گسترده همه ابعاد و زوایای صنعت گردشگری کشور محقق شود.» معاون گردشگری با اشاره به اینکه به منظور اعمال و فراهم آوردن زمینه اجرایی تغییرات مذکور تلاش‌ها و ساعت‌ها اقدام کارشناسی صورت گرفته است، یادآور شد: «با این نگاه شرح وظایف، تقسیم کار، چارت سازمانی جدید برای معاونت گردشگری ترسیم و دفاع شد. مدیران مربوطه نیز با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و امکانات موجود برنامه‌های خود را ارائه و نهایتا نیروهای این دو حوزه در معاونت گردشگری مستقر شدند و در چارچوب و ساختار جدید کار خود را آغاز کردند. نهادینه کردن چارت جدید موضوع مهمی بوده تا خلاها طبق چارچوب‌های حقوقی هماهنگ شود و در قالب یک بخش متمرکز همه فعالیت‌های حوزه گردشگری در بخش سخت افزاری و نرم‌افزای به سوی جلو حرکت کند.» تیموری همچنین در پایان از استمرار فعالیت جاری حوزه گردشگری علیرغم شرایط بحران کرونا خبر داد و گفت: «تلاش به منظور برگزاری تورهای آشناسازی ضابطه‌مند و رایزنی با کشورهای هدف گردشگری با برگزاری کمیته‌های فنی، بخش دیگری از امور جاری و مهم معاونت گردشگری به شمار می‌آید که برگزاری تورآشناسازی برای فعالان و افراد موثر در گردشگری روسیه و اجرای وبینارهای اخیر با کشورهایی از جمله گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و ایتالیا نمونه‌هایی از آن به شمار می‌آید.»

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 29/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
طرح مسقط جهت تقویت صنعت گردشگری؛ عمان ویژن ۲۰۴۰

طرح مسقط جهت تقویت صنعت گردشگری؛ عمان ویژن ۲۰۴۰

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، عمان ویژن ۲۰۴۰ به ترسیم چشم‌اندازی از آینده‌ گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ می‌پردازد. صنعت گردشگری برای اکثر کشورهای جهان از اهمیت یکسانی برخوردار بوده و سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد. گردشگری یک صنعت بزرگ است که خدمات متعددی را ارائه می دهد و مقدار زیادی درآمد برای یک کشور ایجاد می کند - چه شخصی در داخل کشور سفر کند یا خارج از کشور. عمان یک کشور آسیایی عربی است که در شبه جزیره عربستان واقع شده است. بر اساس گزارشات ارائه شده جهانگردی به یکی از بزرگترین صنایع در عمان در آینده نزدیک تبدیل می شود. بسیاری از شاخص های اقتصادی پیش بینی کرده اند که تولید ناخالص داخلی عمان ۳.۵٪ در حال رشد بوده که بخش گردشگری سهم فوق العاده ای دارد در این مورد دارد. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط گروه تجارت آکسفورد؛ صنعت گردشگری عمان از سایر بخشهای اقتصادی موجود در کشور در آینده نزدیک پیشی خواهد گرفت و بیش از نیمی از مدیران تجاری شرکت کننده بر این باورند که گردشگری بانفوذترین بخش در تنوع بخشیدن به اقتصاد عمان است. طرح «عمان ویژن ۲۰۴۰» و تقویت بخش گردشگری عمان کشور عمان در سال ۲۰۱۵ باهدف ساختن آینده‌ای روشن در زمینه‌های صنعت گردشگری عمان و ارتقای شرایط اقتصادی و اجتماعی، برنامه‌ی بیست‌وپنج‌ساله‌ای را بانام «عمان ویژن ۲۰۴۰» تعریف کرد. در واقع این برنامه‌ به ترسیم چشم‌اندازی از آینده گردشگری عمان و شرایط اقتصادی و اجتماعی آن در سال ۲۰۴۰ می‌پردازد و آنچه که در این طرح اهمیت دارد مشارکت همه‌جانبه‌ افراد جامعه برای پیشبرد اهداف کشور است که در آخر منجر به تحقق کامل چشم‌اندازهای گردشگری و ارتقای شاخص‌های زندگی در عمان برای مهاجران و البته شهروندان این کشور خواهد شد. عمان ویژن ۲۰۴۰ بر سه پایه اصلی استوار است: ۱- مردم و اجتماع: تقویت سلامت و رفاه خانواده؛ حمایت از هویت و میراث عمانی؛ توسعه توانایی‌های فنی و کارآفرینی ملی ۲- اقتصاد و توسعه‌ی اقتصادی: ایجاد تنوع اقتصادی و مشارکت با بخش‌های خصوصی؛ توسعه استانداردهای کشور؛ حفظ پایداری محیط زیست؛ ایجاد زیرساخت‌هایی در سطح کلاس جهانی و طراحی شهرهای مدرن و قابل‌سکونت ۳- حاکمیت عمان؛ بهبود اثربخشی حاکمیت و قوانین حکومتی. ابتکارات ارتباطی بخشی اساسی در ارتباطات و استراتژی مشارکت ذینفعان بوده که توسط سازمان و کمیته پیگیری نظارت می شود. این استراتژی به عنوان بخشی از پروژه عمان ویژن ۲۰۴۰ به دنبال رهنمودهای سلطنتی سلطان قابوس برای تدوین چشم انداز آینده با توجه به اجماع گسترده جامعه و مشارکت همه بخشهای اجتماعی ارائه می شود. ابتکارات ارتباطی چشم انداز عمان ویژن ۲۰۴۰ برای اطمینان از مشارکت کامل همه بخشهای مرتبط و تقویت نقش شرکای استراتژیک در ایجاد چشم انداز از طریق تعدادی از ارزشهای ارتباطی طراحی شده است. ابتکارات ارتباطی چندین بخش اجتماعی به ویژه جوانان، بخش خصوصی و جامعه محلی در استان ها، کودکان و رسانه ها را هدف قرار داده است. «مجمع چشم انداز آینده» بخشی جدایی ناپذیر از پروژه چشم انداز آینده عمان ویژن ۲۰۴۰ است. اهداف مجمع چشم انداز آینده: برجسته کردن روندهای جهانی، منطقه ای و ملی آینده در رابطه با موضوعات مورد علاقه جامعه عمانی؛ شناسایی مضامین کلیدی و تدوین سناریوهای آینده از آمادگی چشم انداز ۲۰۴۰ عمان؛ افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت آینده؛ دستیابی به راه حلهای خلاقانه برای غلبه بر چالشهایی که سلطنت ممکن است در تضمین تداوم شکوفایی، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی خود تا سال ۲۰۴۰ با آنها مواجه باشد. در کنار افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی و افزایش تعدا گردشگران، استراتژی‌های عمان ویژن ۲۰۴۰ به‌دنبال ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری است که طبق برنامه‌ریزی‌های دولت و اجرای طرح «عمانی‌سازی» ۷۵ درصد از این شغل‌ها به اتباع عمانی تعلق خواهد یافت. یکی از عواملی که موجب افزایش اشتغال‌زایی و جذب گردشگران خارجی می‌شود، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری استکه دولت عمان به این مهم توجه ویژه دارد. طرح‌های راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان افزایش هتل‌ها و توسعه امکانات مقاصد گردشگری عمان نه‌تنها موجب ارتقای بازارهای گردشگری داخلی این کشور خواهد شد؛ بلکه کشور عمان را به‌عنوان یک مقصد گردشگری جهانی به گردشگران بین‌المللی معرفی خواهد کرد. دولت عمان در راستای توضیح این برنامه، از احداث مجموعاً ۸۰ هزار اتاق که شامل ۳۳،۳۷۳ اتاق در هتل، ۲۹،۲۸۷ اقامتگاه تفریحی و ۱۷،۲۶۲ اتاق خبر داده است. یکی دیگر از طرح های راهبردی در استراتژی ملی گردشگری عمان ایجاد بسترهای تعامل فرهنگی میان گردشگران با مردم عمان و توسعه کیفیت و امکانات سایت‌های طبیعی این کشور است. در واقع دولت عمان به‌دنبال آن است تا علاوه بر تشویق گردشگران برای بازدید از عمان، مقدمات ارتقای تجربه سفر آن‌ها را در این کشور فراهم کند. دولت عمان با شناسایی پنج نوع سایت طبیعی در مناطقی همچون حیات‌وحش، کوه‌ها، وادی‌ها، بیابان‌ها و سواحل و تعیین چهارده زیرساخت توریستی در آن‌ها، در تلاش است تا این مناطق جدید و توسعه‌یافته را در سطح بین‌المللی به همه‌ی گردشگران جهان معرفی کند. جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز مهمترین طرح راهبردی عمان جهت تقویت صنعت توریسم این کشور است. جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تشویق آن‌ها برای سرمایه‌گذاری و آماده‌سازی زیرساخت‌های جدید گردشگری در اولویت همه امور قرار دارد و مقدمات توسعه گردشگری عمان را فراهم خواهد کرد. جذب شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی و لغو الزام اخذ ویزا برای سفر به عمان، از دیگر طرح‌هایی است که در استراتژی‌های گردشگری این کشور اهمیت داشته و هم‌اکنون با لغو روادید (ویزا) برای شهروندان ۱۰۳ کشور از جمله ایران، بخشی از این برنامه نیز به حقیقت پیوسته است. در نهایت توصیه هایی ها با هدف بهبود و تشویق بخش گردشگری عمان مطرح می شود: این کشور باید هتل های خود را در مناطق مختلف گسترش دهد. کارآفرینان محلی باید ساخت هتل های خود را در مناطق شهری نیز شروع کنند. وزارت گردشگری باید چندین سیستم عامل رسانه اجتماعی دیگر را برای تشویق بخش گردشگری طراحی کند. هتل های موجود باید سیاست ها و خدمات خود را بهبود بخشند تا در صنعت گردشگری کارآمد شوند. دولت عمان باید سیاست های مربوط به بخش گردشگری و توریست را بهبود بخشد و گردشگری عمان را از طریق چندین رسانه به بازار عرضه کند. منبع | تحلیل بازار

ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 25/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
ایتالیا آماده استقبال از جهان است

ایتالیا آماده استقبال از جهان است

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری آنسا، " ماریو دراگی " نخست وزیر ایتالیا پس از جلسه وزیران گردشگری گروه جی۲۰ (گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ، گروهی متشکل از وزرای اقتصاد دارائی و مسولان بانک‌های مرکزی ۲۰ اقتصاد برتر دنیا است) دیروز سه شنبه گفت: «ایتالیا آماده استقبال از گردشگران جهان است». در پی برگزاری این نشست در ایتالیا، دراگی افزود: «جهان خواهان سفر به ایتالیا است، اما همه گیری ویروس کرونا ما را مجبور به بستن مرزها کرده است. اما اکنون ایتالیا آماده استقبال از جهان است». وی تاکید کرد: «شک ندارم گردشگری در ایتالیا دوباره قویتر از گذشته پدیدار خواهد شد». نخست وزیر ایتالیا در ادامه از صدور روادید ویژه برای سفر به ایتالیا خبر داد و گفت: از نیمه ماه ژوئن (۱۱ خرداد) صدور "روادید سبز اروپایی" آغاز می شود. روادید سبز اروپایی سندی است که تائید می کند گردشگر هر دو دوز واکسن کووید-۱۹ را تزریق کرده و یا آزمایش سواب مولکولی (تست سواب مولکولی مخصوص تشخیص کرونا) آن منفی بوده است. دراگی که پیش از این خبر صدور این روادید را در ایتالیا داده بود، از ضرورت ارائه این سند از سوی گردشگران خارجی به ایتالیا پس از بازگشایی مرزها خبر داده بود.   روز گذشته نیز کمیساریای عالی اروپا از برنامه ریزی برای بازگشایی اتحادیه اروپا به روی گردشگرانی خبر داد که واکسن کرونا را دریافت کرده اند و یا از کشورهایی هستند که شیوع ویروس کرونا در آنها شدید نیست. براین اساس مقامات مسئول در کمیساریای عالی اروپا اعلام کردند با توجه به افزایش آمار واکسیناسیون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمان آن فرارسیده تا از محدودیت های مربوط به سفرهای غیرضروری بکاهیم. مقامات مزبور همچنین خاطرنشان کردند که گذرگاه های مرزی اتحادیه اروپا حداکثر تا اول ماه ژوئن (۱۱خرداد) به دنبال دستیابی به موافقت کشورهای عضو بازگشایی می شوند.    

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
از مشکلات دولت بی‌اطلاع نیستیم، از وعده‌های کاذب دلخوریم

از مشکلات دولت بی‌اطلاع نیستیم، از وعده‌های کاذب دلخوریم

به گزارش هتل نیوز، " کامیار اسکندریون " دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: ما سال‌هاست که مطالبات زیادی از بخش دولتی داریم و همیشه هم این مطالبات را به طور رسمی و شفاف مطرح کرده‌ایم اما هیچ وقت تحقق پیدا نکرده است. اخیراً بعضی از کسانی که اعلام کاندیداتوری کردند، گفتند گردشگری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند. ما به عنوان فعالان صنعت گردشگری که سال‌ها چنین وعده‌هایی را از سویی مقامات شنیده‌ایم اما نتیجه‌ای ندیده‌ایم، طبیعی است که فکر کنیم این حرفها صرفاً مصرف انتخاباتی دارد. بخش زیادی از مطالبات امروز ما همان مطالباتی هستند که ما در ادوار گذشته هم پیگیر آنها بودیم و مدت‌های زیادی است که همچنان آنها را به عنوان اصلی‌ترین خواسته‌های صنعت گردشگری مطرح می‌کنیم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. او سال‌های گذشته را بدترین دوران گردشگری و از آن جمله صنعت هتلداری دانست و گفت: گردشگری به سبب اتفاقاتی که افتاد دو سال خاموش را سپری کرد و اگر امروز نگوییم نابود شده است، در خوشبینانه‌ترین حالت باید بگوییم که این صنعت رو به نابودی است. امروز بیش از آنکه به مطرح شدن نام گردشگری در شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری نیاز داشته باشیم به ارائه راهکارهایی نیاز داریم که تضمین اجرایی برنامه‌ها و وعده‌های کاندیداها را اثبات کند. اسکندریون با بیان اینکه ما از مشکلات و تنگناهای دولت بی اطلاع نیستیم، عنوان کرد: انتظار ما این بود که دولت در چنین شرایطی حداقل امیدواری کاذب به فعالان صنعت گردشگری ندهد. یعنی بهتر بود می‌گذاشتند گردشگری مسیر طبیعی خودش را طی کند  دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران در مورد جلسات جامعه در سال جاری هم گفت: در سال جاری جلساتی ترتیب دادیم که متاسفانه به دلیل حاد شدن شرایط کرونایی، لغو شد. آخرین آن‎‌ها جلسه‌ای بود که هفته گذشته با مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با حضور وزیر و اعضای هیئت مدیره داشتیم که دو روز قبل از برگزاری جلسه منتفی شد. لغو شدن جلسات امری اجتناب‌ناپذیر و خارج از اختیار ماست. آخرین جلسه‌ای که داشتیم، دو، سه روز قبل از آغاز سال جاری بود که در اصفهان در خدمت دوستان بودیم؛ گرچه در سال جاری به دلیل موج جدید کرونا رسما جلسه‌ای نداشتیم اما اعضای هیئت مدیره از طریق فضای مجازی با هم ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند. ما صرفاً به دلیل رعایت پروتکل‌ها و دشواری رفت و آمد اعضا که از نقاط مختلف ایران به تهران می‌آیند، مدتی جلسات حضوری را متوقف کردیم تا اوضاع تا حدی بهتر شود و جلسات را دوباره از سر بگیریم. اسکندریون خاطرنشان کرد: وظایف جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در سال‌های گذشته گسترش پیدا کرده است. حوزه وظایف و اختیارات جامعه هتلداران ایران دیگر مانند چند سال پیش محدود به مسائلی مانند نرخ‌گذاری، درجه‌بندی و اموری مانند این‌ها نیست؛ بلکه حوزه کار ما فراتر رفته است. امروز ما مطالبات زیادی از دولت داریم و پیگیر این مطالبات در سال‌های گذشته بخش زیادی از انرژی و وقت جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران را مصروف خود کرده است. مطالباتی در حوزه‌های مختلف از جمله مالیات، بیمه، هزینه‌های حامل‌های انرژی، تسهیلات و مانند آنها. در دو سال گذشته بارها در جلسات این مسایل را مطرح کردیم و  مورد بحث و بررسی قرار دادیم به دفعات در ارتباط با آنها با مقامات ذیربط جلسه داشتیم اما هنوز تا حصول نتیجه فاصله زیادی داریم. او در پایان عنوان کرد: اگر چه در این سال‌ها نه از مجلس و نه از دولت، آبی گرم نشده اما جا دارد که مجلس فعلی زمینه‌ای برای تشکیل فراکسیون مستقل گردشگری فراهم کند. همان‌طور که پیشتر همکارمان جناب آقای بذری هم متذکر شدند، ایجاد کمیسیون مستقل گردشگری می‌تواند دستاورد مجلس فعلی باشد. گردشگری صنعت مهمی است و طبعاً وجه اقتصادی پررنگی دارد. صنعتی با این مختصات چرا باید زیرمجموعه‌ کمیسیون فرهنگی مجلس باشد؟ ما خواستار تشکیل کمیسیون مستقل گردشگری در مجلس هستیم.

ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1400     اخبار داخلی
نگاهی به ۱۰ آسمانخراش مشهور جهان

نگاهی به ۱۰ آسمانخراش مشهور جهان

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، نخستین آسمانخراش دنیا ۱۳۶ سال پیش در ۱۰ طبقه و ۴۲ متر بلندی در نقطه برخورد خیابان‌های آدامز و لاسال شیکاگو ساخته شد و در ۱۹۳۱ جای خود را به ساختمان ۱۶۳ متری بانک لاسال داد. ساختمان بانک لاسال امروز دیگر آسمانخراش نیست و از نظر معماری و علمی ساختمانی می‌تواند به این صفتی خوانده شود که دست‌کم ۴۰ طبقه داشته باشد. با این حال، کسی نمی‌تواند ارزش و اهمیت و اعتبار آن بنا را نادیده بگیرد که راه را برای سر برآوردن آسمانخراش‌های امروزی و پیشرفته هموار کرد. آنچه پیش رو دارید، فهرست ۱۰ آسمانخراش مشهور در چهار گوشه دنیاست که هر کدام به دلایلی شهرت و اهمیت و اعتبار یافته‌اند. ۱. برج الخلیفه دوبی – ۸۳۰ متر – ۲۰۱۰: بیش از ۱۶۰ طبقه دارد، ۱.۵ میلیارد دلار برای ساختن آن هزینه شده و ۲۲ میلیون نفر-ساعت در این آسمانخراش مشارکت کرده‌اند. ۲. برج ویلیس – ۵۲۰ متر – ۱۹۷۳: تا ۱۹۹۸ بلندترین برج دنیا بود، با ۱۷۵ میلیون دلار در سه سال ساخته شده و در یک روز خوب آفتابی می‌توان از فراز آن چهار ایالت آمریکا را از شیکاگو دید. ۳. هرم ترنس‌آمریکا – ۲۶۰ متر – ۱۹۷۲: بیش از سه هزار پنجره دارد و در ۲۰۲۰ به بهای ۶۵۰ میلیون دلار فروخته شد. تا ۲۰۱۸ بلندترین ساختمان سان فرانسیسکو بود. ۴. برج الحمرا – ۴۱۳ متر – ۲۰۱۱: شش سال طول کشید کامل شود و ۵۰۰ میلیون دلار برای آن هزینه شد تا بلندترین برج کویت باشد. الحمرا بلندترین سازه بتنی جهان است. ۵. هتل مارینا بی سندز – ۲۰۷ متر – ۲۰۱۰: با تفرجگاه ۵.۷ میلیارد دلاری پیرامون، این هتل ۵۵ طبقه با ۲۵۶۱ اتاق در سنگاپور همواره در فهرست زیباترین آسمانخراش‌های جهان جا دارد. ۶. برج تکامل – ۲۴۶ متر – ۲۰۱۴: گرچه حتی در بین ۱۰ برج بلند شهر مسکو در روسیه هم نیست اما با طراحی پیچیده تونی کتل معمار بریتانیایی، در ۵۵ طبقه از چشمگیرترین‌ها در دنیاست. ۷. توره گلوریس – ۱۴۴ متر – ۲۰۰۵: با اینکه فقط ۳۸ طبقه دارد اما معمار آن ژان نوول است که لوور ابوظبی هم کار اوست. توره گلوریس معماری بلندمرتبه‌سازی بارسلونا را بازتعریف کرده است. ۸. برج‌های دوقلوی پتروناس – ۴۵۲ متر – ۱۹۹۸: این برج‌های کوالالامپور شش سال بلندترین در دنیا بودند و امروز در رده ۱۷ قرار دارند. ۱.۶ میلیارد دلار هم برای ساختن آنها هزینه شده است. ۹. مرکز مالی جهانی شانگهای – ۴۹۳ متر – ۲۰۰۸: یکی از ۱۵ برج بلند جهان که بیش از یک میلیارد دلار برای آن هزینه شد. ۱۰۱ طبقه دارد و یک هتل طبقه‌های ۷۹ تا ۹۳ آن را اشغال کرده است. ۱۰. هتل ریوگیونگ – ۳۳۰ متر -؟ : هتلی ۱۰۵ طبقه در شهر پیونگ‌یانگ کره شمالی که رکورد بلندترین ساختمان خالی جهان را در گینس ثبت کرده است. کار ساختمان آن در ۱۹۸۷ آغاز شد و قرار بود دو سال بعد با بیش از ۳۰۰۰ اتاق و پنج رستوران گردان افتتاح شود.

ایجاد شده: 7/اردیبهشت/1400       آخرین ویرایش: 7/اردیبهشت/1400     اخبار خارجی
تولید هواپیمای مسافربری باسرعت چهار برابری صوت

تولید هواپیمای مسافربری باسرعت چهار برابری صوت

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، پس از کنکورد دیگر هواپیمای مسافربری مافوق صوت ساخته نشده است. اکنون هواپیمایی با سرعت بیشتر از کنکورد آماده آزمایش است. در صورت موفقیت، این هواپیما قادر خواهد بود دورترین فاصله کره زمین را در عرض سه ساعت طی کند. حمل‌ونقل هوایی ازجمله صنایعی به شمار می‌رود که به‌شدت از پاندمی کووید-۱۹ آسیب‌دیده‌اند. شرکت‌های بزرگی چون لوفت‌هانزا در آستانه ورشکستگی هستند و بدون کمک‌های دولتی امکان ادامه حیات ندارند. صنایع هواپیماسازی نیز به فکر کاهش زیان‌ها افتاده‌اند و بوئینگ و ایرباس قصد دارند، علاوه بر اخراج برخی از کارکنانشان تولید هواپیماهای غول‌پیکر بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس «ای ۳۸۰» را متوقف کنند. باوجود این، پژوهشگران صنایع هواپیماسازی در کشورهای گوناگون به‌دوراز چالش‌هایی که پاندمی ایجاد کرده در پی تولید هواپیماهای زبر صوت (مافوق صوت) هستند. یکی از این ‌گونه هواپیماها که قرار است به‌زودی نخستین پرواز آزمایشی خود را در کویر موها وی کالیفرنیا انجام دهد، ایکس-بی یک (XB-۱) نامیده می‌شود که با ۲۱ متر طول تنها امکان حمل یک سرنشین را دارد. نخستین تولید خصوصی بخش اعظم هزینه تولید هواپیماهای پرسرعتی را که تاکنون به بازار آمده‌اند، دولت‌ها پرداخته‌اند. ایکس-بی یک نخستین هواپیما ازاین‌دست است که با بودجه بخش خصوصی، توسط شرکت استارت‌آپ «بوم سوپرسونیک» (Boom Supersonic) تولید می‌شود. به گفته سخنگوی این شرکت، نخستین آزمایش آن با سرعت ۳/ ۱ ماخ (۳/ ۱ برابر سرعت صوت، حدود ۱۶۰۰ کیلومتر در ساعت) انجام خواهد شد و قرار است که پس از انجام موفقیت‌‌آمیز آزمایش‌های لازم، برای حمل‌ونقل مسافران شخصی تا ۷۵ نفر قابل ‌استفاده باشد. همچنین سرعت آن نیز افزایش می‌یابد و به ۲/ ۲ ماخ (حدود ۲۷۰۰ کیلومتر در ساعت) می‌رسد. در این صورت فاصله بین لندن و نیویورک را حدود ۵/ ۳ ساعت طی خواهد کرد. به گفته سخنگوی «بوم سوپرسونیک»، این هواپیما با وزن کم، سروصدایی به‌مراتب کمتر از کنکورد و سوخت پایدار، با محیط‌زیست کاملا سازگار است و بدون تولید دی‌اکسید کربن پرواز می‌کند. شانس موفقیت هواپیماهای کوچک‌تر بسیاری از کارشناسان معتقدند که برنامه این شرکت بسیار جدی است اما اینکه آیا بتواند در مدت تعیین ‌شده به اهداف خود برسد قطعی نیست. برخی از آنها بر این نظرند که هواپیماهای کوچک‌تر، برای هشت‌تا ۱۵ مسافر، شانس بیشتری برای موفقیت در این زمینه‌دارند. در این راستا به فعالیت‌های شرکت «آیریون سوپرسونیک» اشاره می‌شود که از سال ۲۰۰۲ فعال است. این شرکت تاکنون هواپیمایی تولید نکرده، اما طرح‌هایی که ارائه داده حاکی از جدیت آن است. تنها ساخت دفتر اصلی شرکت در فلوریدا ۳۰۰ میلیون دلار هزینه می‌برد. «آیریون سوپرسونیک» مصمم است از سال ۲۰۲۳ ساخت هواپیمای مدل «ای اس ۲» را آغاز کند. گام بعدی این شرکت تولید مدل «ای‌اس۳» است که به گفته سخنگوی شرکت، با سرعت ۴ ماخ (حدود ۵۰۰۰ کیلومتر) قادر به حمل ۵۰ مسافر خواهد بود. رکورددار سرعت تنها هواپیمای مسافربری مافوق صوتی که مدتی هم در ناوگان هوایی ایرفرانس و بریتیش ایرویزکار کرد، کنکورد بود که با سرعت دو ماخ پرواز می‌کرد. کنکورد به دلیل مصرف بالای سوخت فسیلی و سروصدای زیاد موفق نشد و تولیدش پس از سقوط یک فروند و مرگ ۱۱۳ سرنشین آن در ژوئیه سال ۲۰۰۰ متوقف شد. از آن زمان تاکنون شرکت‌های زیادی برای تولید جانشین مناسبی اقدام کرده‌اند، اما تاکنون موفق نشده‌اند. تابستان گذشته ریچارد برنسون، میلیاردر بریتانیایی و بنیان‌گذار شرکت ویرجین گروپ (Virgin Group) اعلام کرد به‌زودی یک هواپیمای مافوق صوت با موتور رولزرویس ارائه خواهد کرد. شعبه شمال آمریکای رولزرویس هم این خبر را تایید کرد و گفت، سرعت این هواپیما سه‌ برابر سرعت صوت خواهد بود. هنوز معلوم نیست که تولید این هواپیما به چه مقطعی رسیده است. رکورد سرعت هواپیما ۳، ۳ ماخ و در اختیار جت شناسایی دوربرد اس‌آر-۷۱ بلک‌برد (Lockheed SR-۷۱ Blackbird) است. این هواپیما بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۸ در اختیار ارتش ایالات متحده بود.

ایجاد شده: 26/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 26/فروردین/1400     اخبار خارجی
اولین پالس توریسم به واکسیناسیون

اولین پالس توریسم به واکسیناسیون

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، سازمان جهانی گردشگری در نخستین گزارش خود از بازار گردشگری ۲۰۲۱، تاثیر ویرانگر کووید-۱۹ بر این صنعت را کاهش حدود ۸۷ درصدی در اولین ماه سال جدید برآورد کرده که این به‌دنبال کاهش ۸۵ درصدی در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ است. پس از افت بی‌سابقه ۷۳ درصدی گردشگری بین‌المللی که در سال ۲۰۲۰ متاثر از همه‌گیری کرونا ثبت شد، تقاضا برای سفرهای بین‌المللی در ابتدای سال ۲۰۲۱ بسیار ضعیف باقی ماند. تاثیرات ویرانگر همه‌گیری کووید-۱۹ در بازار گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته و در ماه ژانویه رکود سهمگینی را پشت سر گذاشته است که در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۰ نزدیک به ۹۰ درصد کاهش داشته است. این امر چشم‌اندازی محتاطانه برای بازار گردشگری ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. به‌همین منظور سازمان جهانی گردشگری خواستار هماهنگی بیشتر جامعه جهانی برای پروتکل‌های سفر بین کشورها جهت اطمینان از شروع مجدد سفرهای ایمن و جلوگیری از ضررهای عظیم یک سال دیگر بر این صنعت است. پس از یک پایان سخت برای بخش توریسم در سال ۲۰۲۰، در اوایل سال جدید گردشگران جهانی در واکنش به اوج‌گیری مجدد ویروس کرونای جدید محدودیت‌های سفر را تشدید کردند و بازار گردشگری جهان بار دیگر به عقب رانده شد. براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۲۰ گردشگری جهان در تمامی ماه‌های سال شاهد افت شدیدی بوده است که این امر ناشی از ایجاد موانع گسترده همچون آزمایش‌های اجباری، قرنطینه و در برخی موارد بسته شدن کامل مرزها برای از سرگیری سفرهای بین‌المللی بوده که تاکنون ادامه داشته است. علاوه بر این، سرعت توزیع واکسیناسیون کندتر از حد انتظار است که این امر منجر به تاخیر بیشتر در شروع گردشگری بین‌المللی می‌شود. اثرات منفی ناشی از بحران کرونا، ضربه سختی را بر بازار گردشگری تمامی مناطق جهان وارد کرده است و معیشت و اقتصاد میلیون‌ها نفر به اقدامات سریع در جهت بهبود این صنعت وابسته است. منطقه آسیا و اقیانوسیه با بالاترین سطح محدودیت سفرها، بیشترین میزان کاهش ورود گردشگران خارجی در ژانویه ۲۰۲۱ را تجربه کرده است. این منطقه در نخستین ماه سال جدید، کاهش ۹۶ درصدی را به ثبت رسانده است. اروپا و آفریقا هر دو شاهد کاهش ۸۵ درصدی در ورود گردشگران بین‌المللی بوده‌اند، درحالی‌که خاورمیانه افت ۸۴ درصدی را ثبت کرده است. منطقه کل قاره‌ آمریکا در مقایسه با دیگر مناطق شرایط بهتری را تجربه کرده و ورودی‌های بین‌المللی در ماه ژانویه حدود ۷۷ درصد کاهش یافت که در مقایسه با سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ نتایج نسبتا بهتری را به ثبت رسانده است. باتوجه به آمارهای ارائه شده سفر به کشورهایی که بیشترین جمعیت واکسینه شده را داشتند،دوباره آغاز شده و واکسیناسیون اولین پالس توریسم را در جهت شروع فعالیت بازار گردشگری بین‌المللی نشان داده است. باتوجه به اینکه تاکنون آمریکا دارای بیشترین جمعیت واکسینه شده بوده این امر منجر به کاهش رکود بازار گردشگری بین‌المللی در این منطقه شده است که این امر رابطه مستقیم واکسینه شدن و بازیابی گردشگری را نشان می‌دهد. در ژانویه سال ۲۰۲۰ بازار گردشگری جهان تنها کاهش یک درصدی را تجربه کرده است که این روند کاهشی تنها در کاهش ناگهانی سفرها به منطقه آسیا و اقیانوسیه است که پس از شیوع کرونا در چین سفرها به این منطقه با کاهش ۹ درصدی مواجه شد. درحالی‌که دیگر مناطق جهان با افزایش گردشگران ورودی همراه بوده‌اند و خاورمیانه و اروپا به ترتیب رشد ۶ درصد و ۵ درصدی را تجربه کرده بودند. باتوجه به اینکه در ۳۲ درصد از کل مقصدهای جهانی در ابتدای فوریه مرزها به‌طور کامل به روی گردشگران بین‌المللی بسته شده است سازمان جهانی سه ماهه چالش‌برانگیزی را برای گردشگری جهان پیش‌بینی می‌کند. براساس روند فعلی باتوجه به شرایط موجود ناشی از بحران کرونا، برآورد سازمان جهانی گردشگری برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ برای ورود گردشگران بین‌المللی در مقایسه با مدت مشابه خود در سال ۲۰۱۹ کاهش ۸۵ درصدی است که این امر از دست دادن ۲۶۰ میلیون گردشگر در مقایسه با سطح پیش از همه‌گیری را نشان می‌دهد. این در حالی است که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ بازار گردشگری با رکود ۲۲ درصدی مواجه شده بود و سازمان جهانی گردشگری در ابتدا برآورد خود برای سال ۲۰۲۰ را کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ارزیابی کرده بود اما با رکود سهمگین نزدیک به ۱۰۰ درصدی در ماه آوریل سناریوی خود را بین ۵۷ تا ۷۵ درصد قرار داد که در نهایت باتوجه به بحران شدید کرونا، سناریوی سوم (بدترین سناریوی ممکن) تحقق یافت و بازار گردشگری جهان با کاهش ۷۳ درصدی مواجه شد که این امر ضربه سهمگینی را بر اقتصاد و مشاغل این عرصه وارد کرد. اگرچه برآوردها حاکی از بازگشت گردشگری جهان به سطح پیش از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۴ است اما با توجه به عدم قطعیت در بهبودی کامل کرونا در واکسن‌های تولید شده، آینده بازار گردشگری تنها برحسب حدس و گمان تخمین زده می‌شود و نمی‌توان زمان دقیق و قطعی برای بازگشت سفرهای بین‌المللی درنظر گرفت. با این حال، با نگاهی رو به جلو، سازمان جهانی گردشگری در چشم‌انداز خود از سال ۲۰۲۱ دو سناریو را ترسیم کرده است که بازگشت احتمالی سفرهای بین‌المللی را در نیمه دوم سال درنظر می‌گیرد. این بازگشت براساس عواملی از جمله کاهش عمده محدودیت‌های سفر به‌ویژه اروپا و آمریکا، موفقیت در برنامه واکسیناسیون عمومی، بهبود اعتمادسازی در بین مسافران یا اجرای پروتکل‌هایی هماهنگ مانند گواهینامه سبز دیجیتال– پاسپورت آنتی کرونا- برنامه‌ریزی شده در کمیسیون اروپا صورت می‌گیرد. سناریوی اول بازگشت سفرهای بین‌المللی را از جولای برآورد می‌کند که منجر به افزایش ۶۶ درصدی ورود بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با پایین‌ترین سطح تاریخی سال ۲۰۲۰ می‌شود اما با این حال میزان ورود گردشگران خارجی ۵۵ درصد کمتر از سطح ثبت‌شده در سال ۲۰۱۹ است. سناریوی دوم بازگشت احتمالی سفرها را از ماه سپتامبر درنظر گرفته است که افزایش ۲۲ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ خواهد داشت که ۶۷ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ است.

ایجاد شده: 21/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 21/فروردین/1400     اخبار خارجی
«هتل‌های کپسولی» در انبار خاک می‌خورند

«هتل‌های کپسولی» در انبار خاک می‌خورند

به گزارش هتل نیوز ، حدود یک سال از واردات هتل‌های کپسولی به ایران می‌گذرد، اما از آن‌ها نه در فرودگاه‌ها اثری دیده می‌شود و نه در شهرهایی که قرار بود مستقر شوند. حالا مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی می‌گوید: هتل‌های کپسولی (وارداتی) به انبار فرستاده شده‌اند. ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۹ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رونمایی اولین نمونۀ هتل کپسولی وارداتی به ایران خبر داد و اعلام کرد که این کپسول‌ها به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به کشور وارد شده و قرار است تحت نظارت این کانون در استان‌های مختلف کشور به‌عنوان شکل جدیدی از مراکز اقامتی استفاده شود. در همان خبر از هادی سجادی‌راد، مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نقل شده بود که در فاز اول قرار است ۲۰۰ دستگاه از این هتل‌های کپسولی در شهرهای مختلف از جمله، تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز راه‌اندازی شود تا به‌عنوان یک محل اقامت و استراحت کوتاه‌مدت برای گردشگران مورد استفاده قرار گیرد. علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز در مراسم رونمایی خصوصی از نمونه این هتل‌ها گفته بود: یکی از مزایای این اماکن اقامتی این است که باعث تحول در اکو کمپ‌ها خواهد شد و به‌عنوان یک محل اقامتی مناسب و بصرفه می‌تواند در اماکنی مانند کمپ‌های مختلف، فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری، راه‌آهن و… در اختیار گردشگران قرار گیرد.واردات این هتل‌های کپسولی در شرایطی که صنعت گردشگری با همه‌گیری ویروس کرونا دچار چالش‌های اقتصادی بسیار شده و تا آن وقت از حمایت مالی بهره‌مند نشده بود، انتقادهای زیادی را متوجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرد. واردکنندگان این هتل‌ها معتقدند بودند استفاده از این کپسول‌ها برای گردشگری مزیت اقتصادی است و به محیط زیست کمک خواهد کرد. برنامه کانون جهانگردی و اتومبیلراتی طبق آن‌چه در مراسم رونمایی این کپسول‌ها اعلام شد تولید پنج‌هزار کپسول در داخل کشور در فاصله شش ماه تا دو سال با الگوگیری از نمونه‌های وارداتی و استقرار آن‌ها در بیش از ۸۰ نقطه شناسایی‌شده بود.آن زمان حواشی زیادی درباره هزینه ارزی که برای واردات انبوه این محصول صرف شده ایجاد شد، با این وجود نه از تعداد هتل‌های کپسولی وارداتی آماری داده شد و نه از هزینه ارزی که صرف خرید آن‌ها شده بود. در مردادماه ۹۹ حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ در مصاحبه‌ای واردات گسترده هتل کپسولی به ایران را تکذیب کرد و گفت که حدود ۱۰ مورد از این هتل‌ها توسط بخش خصوصی به کشور وارد و رونمایی شده است. اما در شهریورماه ۹۹ سجادی‌راد، مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره تعداد هتل‌های کپسولی واردشده به کشور گفت: فقط پنج کپسول وارد شده و قرار است در فرودگاه استفاده شوند. سوای این‌که هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه تعداد از هتل‌های کپسولی به کشور وارد شده و چه میزان ارز برای آن‌ها هزینه شده است، اکنون سرنوشت نامعلوم کپسول‌های واردشده و خط تولید داخلی وعده داده‌شده مساله است.حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران ـ درباره سرنوشت هتل‌های کپسولی اطلاعات زیادی نمی‌دهد؛ فقط در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا به چنین جملاتی بسنده می‌کند: هر چیز جدیدی را برای مردم و مسؤولان بخواهید جا بیاندازید، آن‌قدر سختی و مشقت دارد که حد و حساب ندارد. مثلا آخرین رفت و برگشت‌های ما با جامعه هدف فرودگاه‌ها به بیش از ۵۰ جلسه رسید.هادی سجادی‌راد ـ مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ نیز درباره سرانجام کپسول‌های واردشده به ایسنا می‌گوید: پنج یونیت در وزارت گردشگری نمایش داده شد که ظرفیت ۱۰ نفر را داشت. ما از ابتدا هم بنای واردات نداشتیم. آن پنج یونیت هم حالا در انبار هستند. او گِره کار هتل‌های کپسولی را که قرار بود خط تولید داخلی داشته باشند و در کمپ‌های کویری، فرودگاه و بیمارستان مستقر شوند در خارج از این کانون می‌بیند و توضیح می‌دهد: بنا به درخواست شرکت فرودگاه‌ها، نمونه‌ای از محصول واردشده را در ساختمان اداری آن مستقر کردیم، چون خیلی از رؤسای فرودگاه‌ها هفتگی در آن مکان حضور دارند و به این شکل، کپسول‌ها در معرض دید آن‌ها قرار می‌گرفت. بسیاری از رؤسای فرودگاه‌ها کار را دیده‌اند و بسیار مشتاق‌اند. اگر موانع را در سیستم خودمان برطرف کنیم آمادگی داریم حداقل در پنج فرودگاهی که از ابتدای امر مدنظرمان بود آن‌ها را مستقر کنیم، اما بروکراسی اداری که وجود دارد، متاسفانه اذیت می‌کند. او یادآوری می‌کند: نگاه‌مان درباره هتل کپسولی ارائه سرویس لاکچریِ گران‌قیمت نبوده است. از روز اول هم گفته‌ایم در تمام دنیا زیرساخت اقامتی ارزان‌قیمت وجود دارد. سجادی‌راد اضافه می‌کند: وقتی می‌خواهید سرویسی را با قیمت اقتصادی در اختیار مخاطبان قرار دهید، طبیعتا چارچوب‌های اقتصادی پروژه متفاوت می‌شود. مثلا در طرح توجیهی هتل‌های کپسولی، هزینه‌ای که در نظر گرفته شده برای اقامت مصرف‌کننده در ساعت اول ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بود که مبلغ آن با افزایش ساعت اقامت به صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کرد، به طوری که بعد از چهار ساعت، هزینه به پنج‌هزار تومان به ازای هر ساعت اقامت می‌رسید.او درباره این‌که چرا با وجود بروکراسی فرودگاه‌ها، این پروژه ـ همان‌طور که در روز رونمایی گفته شده بود ـ از طریق مراکز و یا اماکن دیگر پیگیری نشد، می‌گوید: ما با بیمارستان‌ها هم مذاکراتی داشتیم، با وجود این‌که در ابتدای امر خیلی استقبال کردند؛ چرا که برای ساماندهی همراهان بیماران خیلی می‌توانست موثر باشد، ولی وقتی وارد کار شدیم با عدم همکاری این بخش‌ها مواجه شدیم. سجادی‌راد تاکید می‌کند: نگاه ما تسهیل‌گرانه است. این کار را به عنوان منبع درآمد درنظر نگرفته‌ایم. هدف این است باگ‌هایی که در سیستم اقامتگاهی کشور وجود دارد با نگاه حمایتی وزارتخانه برطرف شود، ولی از نظر دستگاه‌های دیگر اگر پروژه‌ای سودآوری داشته باشد وارد آن می‌شوند. دغدغه خدمات‌دهی وجود ندارد. اگر منافع زیادی داشته باشد همراهی می‌کنند.او ادامه می‌دهد: دغدغه خدمات‌دهی باید وجود داشته باشد، چون درحال حاضر ۱۵ سرویس خدماتی اقامتی نسبت به استاندارد جهانی عقبیم. باید این سرویس‌ها در فرودگاه‌ها و حتی به مراکز درمانی اضافه شود. در کشورهای دیگر معمولا مشکل اقامت کمتر وجود دارد، ولی در ایران حتی اقامت همراه بیمار مساله است. مسؤولان یکی از بیمارستان‌ها اذعان می‌کردند از ساعت ۱۲ شب به بعد باید از بین درخت‌ها همراهان بیمار را پیدا و  از محوطه بیمارستان خارج کنند. حتی وقتی در بیمارستان را می‌بندند صبح می‌بینند همان افراد از دیوار وارد محوطه بیمارستان شده‌اند، چون جایی برای اقامت ندارند. وقتی با همان مجموعه درمانی برای استقرار این سیستم اقامتی ارزان صحبت می‌کنیم می‌گویند بودجه نداریم، بعد که ما وارد عمل می‌شویم و می‌خواهیم زیرساخت این اقامت را برای آن‌ها تامین کنیم، متوجه می‌شویم مشکل اصلا بودجه نبوده است. این پروژه فعلا در چنین گیر و دارهایی گرفتار است. مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که چطور یک وزارتخانه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) قدرت و نفوذ برای استقرار این چند کپسول و یا راه‌اندازی خط تولید آن را ندارد؟ اظهار می‌کند: در اکثر شئونات کشور زمانی که موضوع بین دو شخصیت حقوقی مستقل مطرح می‌شود، حتی زمانی که منافع مشترک دارند و همسو هستند، این امکان همچنان مطرح است که دغدغه مشترک نداشته باشند.سجادی‌راد درباره این‌که درحال حاضر روی تولید چه تعداد هتل کپسولی برنامه‌ریزی شده است؟ می‌گوید: هتل کپسولی مثل تولیدات دیگر نیست، براساس پروژه‌ای که تعریف می‌شود این آمادگی وجود دارد تعداد مورد نظر تولید و در اختیار گذاشته شود. مثلا طی مذاکراتی که با شرکت فرودگاه‌ها داشتیم قرار شد در پنج فرودگاه، ۱۰ هتل کپسولی مستقر شود. او درباره شرکت‌هایی که ساخت را باید انجام دهند نیز توضیح می‌دهد: در همان روزهای نخست از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای تولید این محصول در داخل اطلاع‌رسانی انجام دادیم. چند شرکت دانش‌بنیان مراجعه کردند و گفتند دو ماه دیگر نمونه‌هایی را ارائه می‌دهند، اما بیشتر در حد حرف بود، چون بعد تلفن‌شان را هم جواب ندادند. شرکت‌های دیگر اما مطالعاتی را انجام دادند و حتی کارخانه‌هایی را که می‌توانند مواد اولیه تولید کنند نیز شناسایی کرده‌اند. الان تمام اجزای خط تولید در داخل فراهم است، ولی آن شرکت دانش‌بنیان یک عدد مشخص برای تولید نیاز دارد تا کار را شروع کند، این‌که محصولی تولید شود و مستقیم به انبار برود که منطقی نیست.مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از واردات چنین محصولی، مطالعه و نیازسنجی در داخل انجام شده بوده و اگر این‌طور بوده چرا هنوز سایر بخش‌ها متقاعد نشده‌اند و چرا هنوز بعد از یک سال در هیچ کجا این هتل‌های کپسولی مستقر نشده است؟ می‌گوید: برای این که نگاه‌مان متفاوت است. نیاز نبود قبل از واردات صحبت شود. لازم بود ابتدا تلنگر وارد شود. البته آن تلنگر به بدنه جامعه یا ذینفعان وارد شد، اما نگاه‌مان با آن‌هایی که باید همراه می‌شدند، متفاوت است. ما فکر می‌کنیم آن‌ها توجیه هستند و حتی نمونه‌هایی را در کشورهای دیگر دیده‌اند، اما وقتی می‌خواهیم کار را با هم شروع کنیم، توقع دارند مطابق استانداردهای آن‌ها عمل کنیم و مواردی مثل حق‌الارض و حق‌السهم طلب می‌کنند. سجادی‌راد در پاسخ به این‌که آیا می‌توان نتیجه گرفت که این پروژه به لحاظ اقتصادی جذاب نبوده است؟ اظهار می‌کند: پروژه زمانی که تعریف می‌شود جدول‌های اقتصادی دارد که میزان سرمایه‌گذاری اولیه، هزینه بهره‌برداری سالانه و درصد سود برای سرمایه‌گذاری در آن مشخص است. به هر حال باید کاری کنیم که شرکت دانش‌بنیان در انتها متضرر نشود. مثلا در پروژه‌های عمرانی یا شهرداری‌ها برای ترغیب بخش خصوصی حداقل باید ۴۰ درصد سود درنظر گرفته شود که سرمایه‌گذار را وارد کار کند. اما نظر شرکت فرودگاه‌ها این بود که حداقل سود ۲۵ درصد باشد. با این شرایط هیچ سرمایه‌گذاری وارد نمی‌شد. با این حال، شرکت‌های دانش‌بنیان را متقاعد کردیم که هر پروژه دانش‌بنیانی لزوما به تولید حجم زیادی پول ختم نمی‌شود و در واقع قرار است یک خدمات جدید ارائه شود. تمام اهتمام‌مان را گذاشتیم که این شرکت دانش‌بنیان را همراهی کنیم اما فضای کلی همراه نیست و طرف‌های مقابل علی‌رغم این‌که در نامه‌های‌شان ابراز تمایل می‌کنند، اما در مذاکره و عمل به نقطه مشترک نرسیده‌ایم.

ایجاد شده: 16/فروردین/1400       آخرین ویرایش: 16/فروردین/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...