🔴 مالیات اشغال هتل (Hotel Occupancy Tax ( HOT )) مالیاتی که توسط دولتهای محلی و ایالتی در ایالات متحده تعیین میشود. این مالیات برای اقامت در هر شب در هتل وضع میشود. این مالیات بر اجاره اتاقهایی است که بر اساس شهر، بخش، ایالت و یا کشور ممکن است تعیین شود. این امر به طور کلی به دلیل قیمت اقامتگاهها یا هرگونه هزینه اضافی مانند نظافت یا میهمان اضافی است. مالیات اشغال گاهی با نامهای مالیات محل اقامت، مالیات اتاق، مالیات فروش، مالیات گردشگری یا مالیات هتل نیز نامیده شود. این مالیات مانند سایر مالیاتها به عنوان راهی برای افزایش درآمدهای دولت ایجاد شده است. البته دولتهای ایالتی و محلی در آمریکا به جای افزایش مالیات بر ساکنان محلی، برای مسافران و افراد غیر بومی مالیات وضع کردهاند. برای مثال مسافران هنگام اقامت در شهر نیویورک، برای یک سوئیت متوسط که قیمت آن ۲۵۰ دلار است باید ۳۷ دلار مالیات بپردازند که رقمی چشمگیر است.
ایجاد شده: 4/مهر/1399 آخرین ویرایش: 4/مهر/1399 مدیریت هتلداری
🔴 طرح نرخگذاری اروپایی (European Plan) نرخ یک شب اقامت که شامل هیچ وعده غذایی نمیشود. در این نرخ فقط اتاق محاسبه میشود و بقیه هزینهها به عهده میهمان است. غذای تهیه شده توسط هتل به صورت جداگانه و با در نظر گرفتن مالیات و انعام برای میهمان محاسبه و سرو میشود. طرح اروپایی فقط به هتلهای اروپا محدود نمیشود زیرا هتل های سراسر جهان نیز آن را ارائه میدهند.
ایجاد شده: 4/مهر/1399 آخرین ویرایش: 4/مهر/1399 مدیریت هتلداری
ریاست محترم جمهور، حجتالاسلام دکتر حسن روحانی؛ به جستجوی مقصر و گناهکار نیستیم، نمیخواهیم نقد کنیم، نمیخواهیم دوباره از اوضاع نابسامان صنعت گردشگری و صنعت هتلداری بگوئیم. آنچنان در یک بحران و فاجعه اقتصادی گرفتار آمده و آمدهایم که هر چه گوئیم جز نمک بر زخم پاشیدن نیست. گفتنیها را میدانید و به خوبی آگاه هستید امّا چرا هر چه پیش میرویم و هر راهکاری ارائه میفرمائید نه تنها راهگشای مشکلات این صنعت نیست بلکه متاسفانه گاهی به مشکلات نیز میافزاید!! آقای رئیس جمهور؛ آیا مملکت ملکالطوایفی است؟! دستگاههای اجرایی فرمانبردار دستورات کدام مرکز، ستاد بحران، شورای کرونا و ... هستند؟! در استانی و در گوشهای از این مملکت پهناور اعلام میکنند که هتلها میتوانند تا ۳۰ درصد ظرفیت خود میهمان بپذیرند و در استانی دیگر، هتلی تا مرحله پلمپ پیشمی رود فقط به دلیل آنکه چهار اتاقش مهمان داشته است!!! با کدام ناظر و نظارتی چنین دستوراتی صادر می شود؟ بر اساس کدام مستندات قابل اطمینانی چنین شیوهنامههایی تدوین میشود؟ مگر چند هتل در بین این چند هزار واحد، پذیرش مسافر دارند؟ فقط آمار، عدد و رقم است که سلسلهوار اعلام میشود و در مقابل، شک و شبهه ایجاد میکند. مگر هتل دکّان بقّالی است که کرکرهاش را پائین بکشند؟ آیا تحقیق کردهاید چه حجم کالایی در سردخانههای هتلها و در انبارهای خشک و تَر در انتظار پایان یافتن تاریخ مصرفشان وجود دارد و باید به زودی به سطل زباله ریخته شود؟ شاید در مواقع حساس بتوان تا حدودی در هزینههای سربار صرفهجویی کرد امّا آیا هتلها میتوانند از هزینههای جاری جلوگیری کنند؟ مگر تعطیل کردن هتل معنا دارد؟ رعایت مسائل بهداشتی خاصّه در این شرایط، وظیفه اخلاقی و اجتماعی هر مدیر هتل است. چرا اینگونه تبلیغ میشود که بعضی از هتلها فلان پروتکل بهداشتی را رعایت نمیکنند و جان خود و میهمانشان را به خطر میاندازند؟ سفر و گردش ممنوع است امّا مسافری که به هر دلیل وارد شهر میشود چه باید بکند؟ زحمات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادارات کل در سراسر استانها و کوششهای نیروی انتظامی و تلاشهای قوه قضائیه جهت پلمپ واحدهای غیرقانونی را پاس میداریم امّا هر مسافری گردشگر نیست و باید برای اینگونه میهمانان نیز اندیشهای مناسب داشت. تمامی تورها کنسل میشود، همایشها، سمینارها و هر نوع مراسم و گردهمایی تعطیل می شود ، رزروهای فردی و گروهی یک به یک باطل میشود. با تهدید، ارعاب و انواع شیوهنامهها و دستورات فورس ماژور، هتلها را مجبور میکنند و یا با صلاحدید مدیران بزرگوارشان بدون دریافت کوچکترین ضرر و زیان، وجوه دریافتی حاصل از این رزروها را عودت میدهند و حال که صندوق و ذخیره مالی هتلها به انتها رسید با تبلیغات گسترده از مردم تقاضا میکنند تا رزروهای خود را باطل نکنید و اجازه دهید در زمانی دیگر این تاسیسات اقامتی و پذیرایی، میهماندار شما باشند. نوشدارو پس از مرگ سهراب!! جناب آقای رئیسجمهور؛ هر آنچه در حال حاضر از مصاحبههای شما برداشت شده است و کورسویی از امید در آن وجود دارد امّا در عمل آنچنان این صنعت از آن منتفع نمیشود!! در این زمان، نقدینگی یکی از بزرگترین چالشهای هتلهاست و لذا از یک سو شما فرمودید به کارگاههای بزرگ و کوچک در صورتی که کارگری را اخراج نکنند وام میدهید با بهره و دو ساله!!! به چند و چون و میزان پرداختی، زمان بازپرداخت و ضریب کارمزد آن کاری نداریم و لطف شما را در این شرایط با جان و دل میپذیریم امّا وزارت کار و تعاون اعلام میفرمایند به کارگران شما بیمه بیکاری تعلق میگیرد و در فلان سایت ثبت نام کنید. حال آیا این عمل حکم اخراج کارگر را پیدا نمیکند؟! میگوئیم نقدینگی نداریم و فرصتی دهید جهت پرداخت آبونمان حاملهای سوخت، میگویند فقط قسطبندی و تاخیر در پرداخت. آبونمان شامل مصرفکنندگان خانگی است!!! میگوئیم کارگاههای کوچک و اکثر هتلهای یک و دوستاره دچار کمبود نقدینگی هستند و در خصوص پرداخت حق بیمههای کارفرمایی فرصتی دهید، میفرمایند برای کارگاههای با بیش از ده کارگر تسهیلاتی قائل شدیم و شامل کارگاههای کوچک نمیشود!!! تقاضا کردیم چون فقط تا پایان فروردینماه فرصت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده است لذا تسهیلاتی قائل شوید، فرمودند اشکال ندارد تا پایان اردیبهشت پرداخت کنید!!! آیا قرار است معجزهای رخ دهد با این یک ماه فرصت؟! آیا در خصوص مالیات عملکرد و تکلیفی اندیشهای شده است؟ با عوارضهای گوناگون شهری و کشوری که مستلزم مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارد و حتی اعتنایی به مصوبات ملی نیز ندارند چه باید کرد؟! جناب آقای "حسن روحانی" رئیس جمهور محترم؛ انشاالله به زودی با همّت و کوشش تمامی مردم عزیز ایران بر این کرونا ویروس غلبه کرده و با افتخار اعلام کنید که شرایط عادی است و کسب و کار آغاز میشود امّا از آن زمان به بعد که تمامی مشاغل و تولیدکنندگان و واحدهای خدماتی با کوششی مضاعف مشکلات خود را یک به یک مرتفع میکنند و با علم به اینکه تمامی اصناف و فعالان اقتصادی در این شرایط متضرر شدهاند، خود را تافته جدا بافته نمیدانیم. مهمترین مسئله اینکه وقتی این جانفشانیها و از خود گذشتگیهای دانشگاهها و دانشکدههای پزشکی و ایثار پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستانها را شاهد هستیم، زبانمان به لکنت میافتد که تقاضای مالی داشته باشیم امّا چه کنیم که به شدت در تنگنای اقتصادی گرفتار آمدهایم و حداقل یک سال طول میکشد تا شرایط برای صنعت گردشگری و صنعت هتلداری به شرایط نه چندان خوبِ قبل از این بحران برگردد. در این برهه، اگر انتظار کمک بلاعوض داشته باشیم، سخنی به گزاف نیست لذا اگر دولت توانایی این محبت را دارد، دریغ نفرمائید و در غیر این صورت، سهم صنعت گردشگری را از هر آنچه شما نام آن را تسهیلات و کمک میگذارید چه به صورت وام و چه به صورت سایر تسهیلات، جداگانه اعلام فرمائید. همچنین در ابلاغ این مصوبات، دستور فرمائید تعجیل کنند و یا راهکاری ارائه دهید که بتوانیم با کمترین صدمه جانی و مالی این دوران گذار را طی کنیم. سیّد علی معینزاده - فعال صنعت گردشگری و هتلداری کشور
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتلنیوز ، نایب رئیس جامعه هتلداران ایران در واکنش به پیشنهاد اخیر وزارت گردشگری در خصوص افزودن عنوان "سرویس آپارتمان" به فهرست مصادیق تاسیسات گردشگری، اظهار داشت: در صورت موفقیت گردشگری برای گرفتن مجوز تبدیل آپارتمانهای مسکونی به هتل از هیأت دولت با شکایت به دیوان عدالت اداری کشور، دولت را مجبور به ابطال این آئیننامه میکنیم. "شهرام شیروانی" ضمن بیان این مطلب، ابراز داشت: وزارت گردشگری در حال تکرار یک اشتباه جدید است که منجر به وارد آمدن صدمهای شدید بر پیکر فعالان و سرمایهگذاران و بهرهبرداران تاسیسات گردشگری ایران خواهد شد. "شیروانی" افزود: وزارت گردشگری باید وضعیت وخیم گردشگری ایران را تسکین دهد نه آنکه به خاطر تامین منافع عدهای خاص که در صنعت ساختمان سرمایهگذاری کردهاند، واحدهایشان را به سمت گردشگری کشور سوق دهد و هتلداری تخصصی را در آپارتمانهای مسکونی بدون تغییر کاربری پیاده کند. وی در ادامه به تجربه ناموفق ایجاد و فعالیت خانههای مسافر در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود هتل، هتلآپارتمان و مُتل، دیگر تبدیل آپارتمانهای مسکونی به هتل در صنعت گردشگری معنا ندارد. مصیبت خانهمسافرها قرار بود ابتدا تنها در پیک سفر و در 5 استان راهاندازی شود که دیگر به تمام استانهای کشور و در همه زمانها تسری یافت. نایب رئیس جامعه هتلداران ایران در خصوص تاثیرات احتمالی اجرای این طرح، بیان داشت: وزارت گردشگری با اقدام به تبدیل آپارتمانهای خالی کشور به سرویس آپارتمان و گذاشتن نام هتل بر آنها، در حال له کردن هتلدارانی است که سالها تمامی سرمایه خود را برای احداث هتلهای استاندارد در ایران هزینه کردهاند. "شهرام شیروانی" تصریح کرد: هتلسازی مراحلی دارد که باید براساس استانداردهای جهانی انجام شود، نه اینکه با یک مجوز نام هتل بر آپارتمانهای مسکونی کشور گذاشته شود. چون آپارتمان مسکونی، استاندارد هتل را ندارد و مشخص است که یک آپارتمان معمولی با دیدگاه مهندسی متفاوتی نسبت به یک هتل ساخته شده است و نمیتواند تبدیل به هتل شود. وی همچنین گفت: اگر آپارتمانهای معمولی و خانههای مسکونی خالی بخواهند با مجوز وزارت گردشگری تبدیل به فضای اقامتی شوند، این کار میتواند مسیر فرار مالیاتی و اقدامات دیگر را برای مالکان آنها هموار کند و با ایجاد رانت در این بخش صنعت هتلداری واقعی کشور را از مسیر اصلی خارج کند. نایب رئیس جامعه هتلدارن ایران در پایان تاکید کرد: اگر دولت با درخواست وزارت گردشگری برای تبدیل آپارتمانهای مسکونی که ممکن است بخشی از آنها همان خانههای خالی مشمول مالیات باشند موافقت کند، پیشبینی میشود در آینده هتلهای کشور یک به یک از چرخه گردشگری ایران، به دلیل زیاندهی سنگین، خارج و حذف شوند.
ایجاد شده: 19/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 19/شهریور/1399 اخبار داخلی
رئیس هیأتمدیره جامعه حرفهای گردشگری سلامت کشور در گفتگو با هتلنیوز ، اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا در سطح جهانی و بسته شدن مرزها و ممنوعیت سفر به منظور مقابله با شیوع این بیماری مهلک، تاثیرات فراوان و جبرانناپذیری را بر صنعت گردشگری جهان و همچنین کشور عزیزمان وارده کرده و آینده مبهم نحوه مقابله و برخورد با این بیماری نیز کار برنامهریزی را برای فعالان این صنعت بسیار سخت و پیچیده کرده است. "حسین نیکونام" اظهار داشت: خسارات وارده به فعالان صنعت گردشگری خصوصاً شرکت های گردشگری سلامت بسیار عظیم بوده که جبران آن را بسیار دور از دسترس و دست نیافتنی نموده است. "نیکونام" ابراز داشت: شرایط سخت اخذ مجوز و بعضاً تداخل دستگاههای موازی در گذشته، فعالیت در این بخش را سخت و توسعه گردشگری سلامت کشور را در رقابت با کشورهای رقیب و همجوار، خستهکننده کرده بود. وی افزود: مهمترین نقش دولت در این شرایط، ایجاد ثبات و حمایت از کسب و کارهای گردشگری است. حمایتهایی که در محدوده اختیارات وزارت گردشگری نیست. به گزارش هتلنیوز ، رئیس هیأتمدیره جامعه حرفهای گردشگری سلامت کشور تصریح کرد: اجرایی شدن پیشنهادات ارائه شده از سوی وزیر گردشگری به رئیس جمهور محترم از جمله اختصاص 5000 میلیارد تومان تسهیلات کمبهره با تنفس یکساله، بخشودگی کامل مالیاتهای مستقیم، ارزش افزوده و ... یقیناً تاسیسات و فعالان صنعت گردشگری را از شرایط فعلی نجات میدهد اما متاسفانه در شرایط فعلی و وضعیت اقتصادی دولت که ناشی از تحریمهای ظالمانه و بیسابقه است، تاکنون پیشنهادات و تلاشهای وزارت گردشگری نتوانسته محقق شود. "حسین نیکونام" ادامه داد: در این شرایط ابلاغ اخیر معاونت گردشگری کشور در خصوص تسهیل شرایط صدور و تمدید مجوز برای تاسیسات و فعالان گردشگری به ویژه تسهیل شرایط اخذ صلاحیت گواهینامه حرفهای سلامت، مرهمی بر این درد بوده و فعالان گردشگری سلامت را امیدوار به آیندهای روشن نموده است. وی در پایان گفت هر چند که مشکلات فعالان حوزه گردشگری بسیار زیاد است ولیکن اقدام اخیر معاونت گردشگری نشان داد که عزم وزارتخانه برای حل مشکلات بخش خصوصی جدی است و آنچه در توان خود دارد را بکار بسته است و به قول سعدی "باید به قدر وسع کوشید."
ایجاد شده: 17/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 17/شهریور/1399 اخبار داخلی
امروز صنعت گردشگری نه تنها در کشور بلکه در کل دنیا برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم تحت تاثیر عاملی ناشناخته و به دور از معادلات پیشبینی شده، قرار گرفته و از همین رو در حال سپری کردن رکودی بیسابقه است. گردشگری به عنوان صنعتی نوپا حداقل برای جمهوری اسلامی ایران که هنوز مُهر تشکیل وزارتخانه گردشگری آن خشک نشده در این گذرگاه تاریخی، روزهای بسیار سخت و ناامید کنندهای را پشت سر میگذارد. روزهایی که عدم برنامهریزی صحیح در مدیریت بحران موضوع پیش آمده میتواند آینده پسابحران را نیز با وضعیتی اسفناکتر از وضعیت موجود، روبهرو نماید. کنکاش در پیدا نمودن علت و معلول موضوع و نیز پرداختن به اما و اگرهای قبل بحران نه تنها امروز راهگشا نمیباشد بلکه آینده را نیز به شدت تهدید مینماید و این همان تکرار اشتباهی است که این صنعت را به ورطه نابودی میکشاند. صنعت گردشگری در کشور به دلیل نداشتن یک چارچوب کلی به عنوان راهبر، همواره در طول این سالها در معرض خطرهای گوناگون بوده که منتهی به دلیل مبتلا شدن به درد روزمرگی، این تهدیدها به آن صورت قابلیت خودنمایی پیدا ننمودند و بدیهی است که همواره در چنین شرایطی، وقوع بحران و یا هرگونه عامل غیر قابل پیشبینی، طی طریق را بسیار دشوار مینماید. به طور کلی میتوان گفت که نبود پلنهای جایگزین در امر تصمیمگیری و نیز برنامهریزی در بدنه صنعت گردشگری در طول این سالها، مخاطرات فراوانی را متوجه این صنعت نموده است که اوج آن و یا به عبارتی دیگر تیر خلاص آن را در بحران کرونا ویروس شاهد میباشیم. ضعفهای زیرساختی و نپرداختن اصولی به ابعاد گوناگون گردشگری، همواره به عنوان یکی از نقاط ضعف این صنعت در کشور به شمار میآمده که به عنوان مثال میتوان از گردشگری سلامت به عنوان یک پلن جایگزین در این برهه تاریخی نام برد که متاسفانه عدم پرداختن به این موضوع در طول این سالها تنها بارقه امید این صنعت در این شرایط خاص را ناامید ساخته است. گردشگری سلامت با توجه به تعریف و شرح وظایف مشخص شده جهت این نوع گردشگری با اندکی تغییرات جزئی و بازنگری در آن، میتوانست به حداقلهای جلوگیری از رکود پیش آمده کمک شایانی نماید و اینگونه نباشد که شاید بیماران قرنطینه جهت سیر مراحل درمان در هتلها استقرار پیدا نمایند. ( نقل قول از معاونت درمان وزارت بهداشت ) این امر شاید جزئی از اهداف و شرح وظایف گردشگری سلامت باشد و در این برهه حساس بتواند به یکی از ابزارهای مهم جهت کنترل این بحران تبدیل شود اما آماده نبودن زیرساختها و بسترها و از همه آنها مهمتر، کمبود نیروی انسانی حوزه گردشگری و متخصص در امر درمان و سلامت میتواند ضمن درگیر نمودن یک جمعیت قابل توجه با این بیماری از لحاظ رویکرد روانی و تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب و بازارهای هدف، آینده پسابحران را نیز با مشکلات عدیدهای مواجه نماید و اینجاست که موضوع، مفهوم و نقش آموزش در کنترل بحرانها به خوبی نمایان میگردد. مدیران ارشد در قسمتهای گوناگون بدنه صنعت گردشگری کشور میبایست در خصوص نپرداختن جدی به موضوع آموزش در طول این سالها جوابگو باشند. اما به طور کلی و جدای از موارد مطروحه و پرداختن به "نبایدها" در این شرایط حساس میبایست با عزمی جدی و هدفمند "بایدها" را مورد بررسی قرار داد تا که شاید بتوان بعد از گذر از این بحران، بازگشتی سریع و جدی به شرایط اولیه داشته باشیم که در این خصوص میبایست دو بخش عمده را مورد بررسی قرار داد؛ 1 - مردم و گردشگران به عنوان مخاطبین اصلی صنعت گردشگری 2 - مراکز ارائه خدمات صنعت گردشگری . به طور کلی صنعت گردشگری چه در کشور و چه در جهان، توسط مردم و گردشگران شکل میگیرد و این بدان معناست که میبایست جدای از به روز نمودن خدمات گردشگری ، همواره در زمینه فرهنگسازی در میان گردشگران نیز فعالیت نمود چر اکه کسب سود و کسب لذت، دو کفه ترازوی صنعت گردشگری را تشکیل میدهند که توسط دو طیف خدماتدهنده و خدماتگیرنده کسب میگردند. بنابراین با فرهنگسازی مناسب، صحیح و اصولی در این حوزه نه تنها میتوان موجبات افزایش کسب سود را فراهم نمود بلکه میتوان کسب لذت، هیجان و خلق خاطرات به یادماندنی توسط گردشگران را به بالاترین حد ممکن رساند. با توجه به همزمانی بحران موجود با پیک گردشگری سال و کنسل شدن تمامی مسافرتهای نوروزی و خانهنشین شدن مردم در ایّام نوروز برای اولین بار حداقل در پنجاه سال گذشته، میتوان از این فرصت استفاده و این تهدید را به فرصت تبدیل نمود و با تدارک برنامههای متنوع در حوزه گردشگری ضمن ایجاد نشاط و خلق لحظات شاد و مفرح، فرهنگ گردشگری را نیز در لابهلای موضوعات مشابه به مخاطبین انتقال داد. ایجاد یک شبکه اختصاصی توسط رسانه ملی و تلاش در راستای تولید محتوای مربوط در قالب تصویرسازی با رویکرد تعطیلات نوروزی، میتواند تا حدودی سهم قابل توجهی در پر نمودن اوقات فراغت مردم را به خود اختصاص دهد. اجرای برنامههای زنده از جاذبههای گردشگری کشور و حتی برگزاری کنسرتها و نمایش آن به صورت زنده از سیمای ملی میتواند ضمن زدودن غم و حالات کسالتبار از چهره مردم در ایّام نوروز، لحظات شاد و مفرحی را برای آنان به ارمغان بیاورد. بدون شک تعطیلات نوروزی مهمترین تعطیلات کشور در طول سال میباشد که تمامی دستگاههای خدماتی در حوزه گردشگری از مدتها قبل در خصوص این تعطیلات برنامهریزی و هزینههای قابل توجهی مینمایند و لذا هرگونه خلل در رابطه با این تعطیلات، میتواند آسیبهای جدی به بدنه این صنعت وارد آورد. اتفاقی که با ظهور بحران "کرونا" در کشور رخ داده و صنعت گردشگری کشور در حال حاضر با تحمل ضررهای فراوان در بلاتکلیفی کامل به سر میبرد و شاهد آن هستیم که با توجه به نامعلوم بودن زمان پایان این بحران حتی به صورت احتمالات حداقلی بسیاری از هتلها، رستورانها، آژانسهای مسافرتی و گردشگری و سیستم حمل نقل زمینی، هوایی،ریلی ... درگیر کنسلی رزروها و استرداد وجوهات دریافتی میباشند که با توجه به هزینهکرد بسیاری از این وجوهات در بخشهای مختلف و خالی ماندن دست بهرهبرداران، روزهای سختی در پیش روی آنان قرار گرفته و تصمیمات شتابزده در خصوص تعطیلی کامل صنعت گردشگری کشور نیز سنگینی این موضوع را دو چندان نموده است. لذا باتوجه به موضوع مطرح شده به نظر میرسد که اتخاذ تصمیمات زیر از سوی دولت محترم بسیار ضروری و حیاتی میباشد. 1 - بخشودگیهای مالیاتی و بیمهای بخش گردشگری کشور 2 - کمک به بخش گردشگری در خصوص بازپرداخت تسهیلات بانکی 3 - کمک دولت و سازمان تامین اجتماعی کشور به بخش گردشگری در خصوص حفظ نیروهای انسانی این بخش با توجه به رکود موجود و جلوگیری از فاجعهای دیگر تحت عنوان بیکاری 4 - اطلاعرسانی و تبلیغات در خصوص محفوظ ماندن وجوهات رزروی مردم نزد بخشهای مختلف گردشگری با هدف استفاده از خدمات توسط مردم در ماههای آینده به صورت اعتبار سفر همراه با تخفیفات ویژه 5 - فراهم نمودن مقدمات جهت تعطیلات فصلی به مدت یک هفته و حداقل در دو فصل با توجه به زمان پایان بحران مذکور تحت عنوان تعطیلات پاییزی و تعطیلات زمستانی به منظور جبران آسیبهای تعطیلات نوروز و استفاده از ظرفیت زمانهای غیر پیک مانند فصل زمستان جهت تقویت مالی بخشهای گردشگری 6 - کمک دولت و به ویژه رسانه ملی در خصوص انعکاس شرایط عادی و سالم وضعیت بعد از بحران به منظور ترغیب مردم به استفاده از خدمات گردشگری در محیطی امن و بدور از هرگونه استرس به مانند زمان قبل از بحران 7 - کمک دولت در خصوص ترغیب مردم به مسافرت در قالب افزایش سهیمه سوخت بنزین و نیز اعطای بنهای مخصوص سفر به کارکنان دولت به طور کلی در جمعبندی این نوشتار میتوان به تاثیرگذاری و نقش مهم بحران مذکور بر صنعت گردشگری کشور اشاره نمود که با توجه به ابعاد جهانی و همهگیر بودن بحران در شرایط حاضر میبایست از فرصت ایجاد شده استفاده نمود و ضمن برنامهریزی برای آیندهای درخشانتر از گذشته جهت صنعت گردشگری کشور مقدمات شروعی متفاوت، قدرتمند و برنامهمحور را فراهم نمود. بی شک در فردای گذار از بحران کرونا ویروس با واژهای جدید در ادبیات گردشگری کشور و حتی دنیا روبهرو خواهیم شد تحت عنوان گردشگری قبل و بعد از بحران کرونا ویروس. بنابراین در این برهه تاریخی از همین امروز میبایست تجربه نقطههای عطف تاریخی را بررسی نمائیم تا که بتوانیم برای شروعی دوباره مقدمهای زیبا بنگاریم. سینا طالبزاده - کارشناس و مدرس هتلداری
ایجاد شده: 29/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 29/مرداد/1399 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتلنیوز ، نایبرئیس جامعه هتلداران ایران اظهار داشت: وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکلهای بهداشتی برای ایام سفر، تعریف و صادر کرده و هتلها ملزم به رعایت آنها هستند، صدا و سیما نیز باید به ما کمک کند. "شهرام شیروانی" ابراز داشت: بخشودگی بازپرداخت تسهیلات را نمیخواهیم اما معافیت مالیاتی باید باشد چون عملاً درآمدی نداشتهایم که بابت آن مالیات بدهیم. "شیروانی" همچنین گفت: هتلداران توان پرداخت حقوق پرسنل خود را ندارند و باید صندوق حمایت از تاسیسات گردشگری تشکیل شود تا بتواند در چنین مواردی حمایت مالی داشته باشد. وی در پایان گفت: درصد اشغال هتلها به صفر رسیده و برگزاری جلسات و مکاتبه با رئیسجمهور، معاون اول ایشان و نمایندگان مجلس نیز نتیجهای نداشته است.
ایجاد شده: 29/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 29/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، رئیس جامعه هتلداران ایران اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که طرح معافیت هتلهای یک تا سه ستاره از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از فروردین سال آینده اجرایی شود. "جمشید حمزهزاده" ضمن بیان این مطلب، ابراز داشت: کمیسیون اقتصادی مجلس با کلیات طرح معافیت مالیاتی هتلهای چهار و پنج ستاره نیز موافق است اما این طرح نیازمند برگزاری جلسات کارشناسی است. "حمزهزاده" تاکید کرد: با اجرای طرح معافیت هتلها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، نرخ هتلها کاهش مییابد و قطعاً دیگر ۹ درصد مالیات از مردم گرفته نمیشود. وی همچنین گفت: وضعیت هتلهای سراسر کشور، بهم ریخته و نامناسب است و میانگین ضریب اشغال نیز به زیر ۵ درصد رسیده است. رئیس جامعه هتلداران ایران در پایان گفت: در شرایط موجود امکان حفظ کارکنان هتل وجود ندارد و البته سازمان تامین اجتماعی، وزارت نیرو، استانداریها و دیگر ادارات مربوطه نیز هیچ همکاری با هتلها و هتلداران ندارند.
ایجاد شده: 28/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 28/مرداد/1399 اخبار داخلی
🔴 دارنده اوراق قرضه شرکتی (Bondholder) شرکتی که دارای سهام است، اغلب از فردی که سهامدار است، روال مطمئن تری را می گذراند زیرا اگر شرکتی منحل شود، قبل از پرداخت به ذینفعان خود باید بدهی سهامداران خود را بپردازد. این سهام میتواند سهام یک هتل باشد که به آن سود تعلقمیگیرد. اگر به سهام شرکتی (از یک هتل) سود ماهانه یا سالانه تعلق بگیرد، فردی که سهام شرکتی دارد، این حق را خواهد داشت که سود را برداشت کند. اوراق قرضه کم خطر تلقی می شوند، اما سطح ریسک بستگی به نوع اوراق مورد نظر دارد. به عنوان مثال، نگه داشتن اوراق مشارکتی بازده بیشتری را نسبت به نگه داشتن اوراق قرضه دولتی به همراه خواهد داشت، اما ریسک بیشتری به همراه دارند. اوراق قرضه نیز در معرض خطر نرخ بهره، ریسک سرمایه گذاری مجدد، خطر تورم و ریسک نقدینگی است. مزیت داشتن سهام شرکتی این است که برخی از این سهام از قانون مالیات بر درآمد فدرال، ایالتی یا محلی معاف هستند.
ایجاد شده: 27/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 27/مرداد/1399 مدیریت هتلداری
به گزارش هتلنیوز ، معاون گردشگری کشور در دیدار و گفتگو با رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: صنعت گردشگری آسیبدیده از بحران کرونا برای بقا و حیات دوباره نیازمند حمایت ملی است. "ولی تیموری" در این دیدار، ابراز داشت: به دنبال حوادث و اتفاقات ناخوشایند نیمه دوم سال گذشته که منجر به لغو سفر گردشگران بینالمللی از ابتدای سال جاری میلادی به کشورمان شد و پس از آن شیوع بیماری کرونا که عملاً صنعت گردشگری کشور را با چالشهای اساسی مواجه ساخت، شاهد افول در سطح ملی، منطقهای و جهانی بودهایم. "تیموری" همچنین گفت: به منظور احیای دوباره این حوزه نیاز به اتخاذ تدابیر مختلف از جمله بخشودگی مالیات و هزینههای تاسیسات گردشگری آسیبدیده از شیوع کرونا وجود دارد که برای تحقق آن اهمیت حمایت ملی و یاری تمامی نهادهای فرابخشی مرتبط با موضوع سفر، نمود پیدا میکند. وی افزود: عدم قطعیت موجود و نبود امکان ترسیم دورنمای کلی برای خروج از این وضعیت، فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی کشور را به شدت مستاصل کرده است و بیم آن میرود روند تعدیل و اخراج کارکنان و کارشناسان این حوزه، فضای کسب و کارهای موجود را بیش از پیش متلاطم کند. معاون گردشگری کشور ادامه داد: متاسفانه تاکنون حمایت قابل توجهی از بخش گردشگری و صنایع دستی صورت نگرفته و علیرغم مکاتبات و گزارشهای ارسالی به مراجع مختلف، هیچگونه تمایزی به فعالان این حوزه نسبت به سایر حوزهها که زمان بسیار کوتاهی را با این بحران مواجه بودند، قائل نشدهاند. "ولی تیموری" تصریح کرد: عدم امکان ذخیره یا نگهداشت خدمات گردشگری، آسیبپذیر بودن فعالان این حوزه به دلیل نو پا بودن، کوچک و متوسط بودن نوع کسب وکار، سیال بودن ماهیت صنعت گردشگری کشور و نیز تاثیرپذیری از پیامدهای محیطی از جمله ویژگیهایی است که این حوزه را نیازمند یاری و نگاه متفاوت میکند. "تیموری" در بخش دیگری از صحبتهای خود در این جلسه، پیشنهاد کرد: تخصیص تسهیلاتی با نرخ کارمزد تک رقمی و دوره تنفس یکساله، برخورداری افراد حقیقی و حقوقی دارای مجوز فعالیت گردشگری و صنایع دستی از تسهیلات سرمایه در گردش، امهال یکساله بازپرداخت تسهیلات دریافتی و بخشودگی کامل مالیات، عوارض و سایر هزینههای فعالان این حوزه در طول سال جاری میتواند جانی دوباره به صنعت گردشگری کشور ببخشد. معاون گردشگری کشور در پایان گفت: نیاز است با توجه به رکود صنعت گردشگری و زیانهای وارد شده به فعالان این صنعت، خصوصاً در اثر بحران کرونا با ارائه راهکارهای مناسب جهت عبور از این بحران به مسائل و مشکلات این صنعت در فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی توجه بیشتری شود. "محمدرضا دشتی اردکانی" رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری کشور و رسیدگی به مشکلات فعالان این حوزه، تاکید کرد: صنعت گردشگری میتواند برای کشور ارزآور باشد لذا باید این حوزه را جدای از مسائل سیاسی دانست و اولویت اصلی نظام باید به این سمت سوق پیدا کند. رئیس فراکسیون گردشگری همچنین به رویکرد مثبت مجلس نسبت به مقوله گردشگری اشاره کرد و اظهار داشت: در بودجه سال آینده باید بخشی جهت کمک بلاعوض به فعالان آسیبدیده گردشگری در نظر گرفته شود که شخصاً این موضوع و پیشنهادات معاونت گردشگری را از طریق فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهم کرد.
ایجاد شده: 21/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 21/مرداد/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، رئیس جامعه هتلداران استان مازندران تنها راه برونرفت از شرایط بحرانی که شیوع کرونا برای هتلها ایجاد کرده است را حمایت دولت دانست و اظهار داشت: متاسفانه هیچ نهادی در دولت وجود ندارد که ذرهای از هتلها حمایت کند. "جمشید سلطانمرادی" ضمن بیان این مطلب، ابراز داشت: درصد اشغال هتلهای مازندران پس از کرونا به زیر ۵ درصد رسیده که البته این میزان برای سه هتل پنج ستاره در استان، ۱۵ درصد بوده است. وی همچنین گفت: دولت همچنان برای هتلها مالیاتهای سنگین و هزینه حاملهای انرژی وضع میکند که نتیجه آن چیزی جز ورشکستگی این صنعت نخواهد بود.
ایجاد شده: 7/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 7/مرداد/1399 اخبار داخلی
بر اساس تعریف WHO ( سازمان بهداشت جهانی ) اپیدمی به عنوان شیوع منطقهای یک بیماری تبیین میشود که به شکل غیر منتظرهای گسترش مییابد. هنگامی که یک بیماری همهگیر مردم را در مورد مسافرت و جابجایی نگران میکند، بلافاصله این تنش توسط خطوط هوایی، هتلها، اپراتورهای تور و سایر مشاغل وابسته به منابع مالی مسافران احساس میشود. همچنین، واضح است که تمامی سفرهای برونمرزی که امروزه جزء لاینفک واقعیتهای اقتصادی و اجتماعی ماست، یکی از مهمترین عوامل افزایش خطر هنگام شیوع بیماری است. در کنار رشد صنعت هواپیمایی، جهان روز به روز بیشتر با این صنعت اشتراک پیدا میکند. مطالعهای توسط تیمی از دانشگاه MIT نشان داد که پیوندهایی که بین مناطق مختلف کره زمین توسط شبکه جهانی حمل و نقل هوایی ایجاد شده، بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۴۰ افزایش یافته است. عدم حضور بازدیدکنندگان توریستی، باعث میشود تا کل سیستم بخش گردشگری در بلندمدت با بحران مواجه شود. نبود گردشگر و میهمان برای هتلها، رستورانها، مقاصد، فروشگاهها و فعالان این صنعت به معنای نبود حداقل درآمد برای توسل به آن است و از آنجا که اپیدمیها معمولاً به سرعت و به طور غیرمنتظرهای عمل میکنند، مشاغل گردشگری فرصتی برای سازگاری با تعداد متغیر گردشگران را ندارند. در نتیجه ممکن است خطوط هوایی مجبور شوند با هواپیماهای خالی پرواز کنند، کارمندان هتلها هیچ میهمانی برای ارائه خدمات نداشته باشند و یک فصل کامل گردشگری میتواند به سرعت از بین برود. شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ یکی از ملموسترین مثالها برای نشان دادن میزان ضرر و لطمه وارده به صنعت بینالمللی گردشگری است. کنسول جهانی گردشگری در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد، حدود ۳ میلیون نفر شغل خود در صنعت گردشگری را به دلیل شیوع ویروس سارس در کشورهای چین، هنگ کنگ، ویتنام و سنگاپور از دست داده است که نتیجه این ضربهها، کاهش بیش از ۲۰ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی در این کشورها بود. سال ۲۰۲۰ و اپیدمی کرونا هتلهای خالی، پروازهای لغو شده، موزههای بسته. ویروس "کرونا" توریسم را در بسیاری از کشورها از جمله در اروپا از نفس انداخته است. کارشناسان این حوزه خسارتی میلیاردی را برای این صنعت تخمین میزنند. این خسارات تازه در شرایطی است که اروپا هنوز با اوج بحران روبهرو نشده است. با گسترش ویروس کرونا در ایتالیا، درهای بسیاری از مراکز دیدنی در این کشور به روی گردشگران بسته شد. در ونیز و میلان موزهها و تئاترها و دیگر جاذبههای گردشگری تعطیل شدند. گردهماییها و مراسم بزرگ لغو شدند. وضعیت در کشورهای آسیایی از این هم اسفبارتر است. زیرا ۹۰ درصد از ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی به کشورهای آسیایی سفر میکنند و برای این کشورها یک عامل مهم اقتصادی به شمار میروند. با لغو پروازها از چین، هتلها و رستورانها و مراکز دیدنی این کشورها نیز از بخش بزرگی از گردشگرانی که دستشان به جیبشان میرود، محروم شدهاند. چین به مثابه محرکی برای توریسم ویروس "کرونا" نشان داد که چین تا چه اندازه برای صنعت توریسم جهان مهم است. ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی در مسافرتهای خود به خارج از این کشور حدود ۲۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ خرج کردند. گردشگران چینی با این حجم از پولی که صرف گردشگری میکنند در مقام اول دنیا قرار دارند و یک سر و گردن از آلمانیها و آمریکاییها بالاتر هستند. البته کارشناسان پیشبینی میکنند که صنعت گردشگری و اشتیاق مفرط چینیها به سفر را ویروس "کرونا" هم نمیتواند از بین ببرد. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ تعداد گردشگران چینی که به خارج از این کشور سفر میکنند به ۴۰۰ میلیون نفر برسد. به عبارتی از هر پنج گردشگر در صنعت بینالمللی توریسم یک نفر از چین خواهد بود. کشورهای پیشرو و سازمانهای بینالمللی چه ایدههایی را برای برونرفت از این وضعیت ارائه دادهاند؟ ۱ - در دهههای اخیر، توریسم به شکل یک پدیده مهم درآمده و اکنون به عنوان یک عامل مهم در توسعه پایدار، رشد اقتصادی، اشتغال و تفاهم بینالمللی نقش قاطعانهای ایفا میکند. سازمان جهانی گردشگری ( UNWTO ) به عنوان آژانس سازمان ملل متحد در زمینه گردشگری و توسعه پایدار، آماده ارائه راهنمایی و پشتیبانی از اقدامات بهبودی اعضای خود، سازماندهندگان رویدادهای گردشگری و نمایشگاههاست. ۲ - سازمان جهانی گردشگری ( UNWTO ) از دولتها، سازمانهای بینالمللی و آژانسهای ارائهدهنده خدمات، درخواست کرده تا گردشگری را در اولویت برنامهها و اقدامات بهبودی خود قرار دهند. ۳ - همچنین WHO ( سازمان بهداشت جهانی ) توصیههای خود را در مورد اعمال محدودیتهای مسافرتی یا تجاری برای کشورها ارائه میکند. ۴ - دولت هنگکنگ روز چهارم مارس سال ۲۰۲۰ اعلام کرد میخواهد به همه شهروندان خود ۱۰ هزار دلار هنگکنگی ( معادل ۱۲۰۰ یورو و ۱۳۳۳ دلار ) اعتبار بلاعوض پرداخت کند. ۵ - سایر کشورها نیز در صددند با اقداماتی زیر بال و پر شکسته صنعت گردشگری را بگیرند. ۶ - چین، سنگاپور و تایلند، وعده کاهش مالیات را دادهاند. ویتنام و استرالیا میخواهند مقررات ویزا را آسانتر کنند و کمپین جذب توریست را تشکیل دهند. ۷ - دولتهای مالزی و فیلیپین از مردم خواستهاند تا جایی که ممکن است در داخل کشور خود به مسافرت بروند. آرش خورمهر - مدیر تولید محتوای انجمن علمی مدیریت و گردشگری دانشگاه تبریز
ایجاد شده: 5/مرداد/1399 آخرین ویرایش: 5/مرداد/1399 مقالات و یادداشت ها