نتایج جستجو...
تکنیک های جذب نسل های گردشگر به بوتیک هتل ها

تکنیک های جذب نسل های گردشگر به بوتیک هتل ها

هر نسلی برای سفر یا اقامت در تعطیلات، شرایط منحصربه ­فردی دارد. در حالی که قانون طلایی در میهمان‌ نوازی، ارائه خدمات برتر به همه ­ی مشتریان و میهمانان در هر سنی است، در نظر گرفتن تقاضاهای رو به رشد یک جمعیت خاص نیز کسب ‌وکار خوبی است. بوتیک هتلداران باهوش می­توانند با توجه بیشتر به انتظارات گروه­های سنی خاصی مانند نسل جوان و یا مخاطبانِ هدف، شکاف بین نسلی را پر کنند. داشتن آگاهی در مورد رفتار، عادات خرج کردن و ترندهایی که در نسل جوان رایج شده، می­تواند فرصت­های گسترده­ای را برای گرفتن یک تجارت پر سود باز کند. علاوه بر این، اجرای چند روش نسبتاً ساده با هدف جذب میهمانِ هدف می­تواند در رزرو بیشتر، تقویت بازاریابی دهان به دهان و درهم شکستن رقابت در صنعت هتلداری بسیار مؤثر باشد. با این اوصاف، در اینجا چند نکته کاربردی برای جذب مخاطبانِ هدف و استفاده از پتانسیل­ های فراوان وجود دارد. میهمانان بوتیک هتل­ها، انواع مختلفی از اقامت در هتل­ها با درجه­ های مختلف را تجربه کرده ­اند، حال بدنبال نوع دیگری از تجربه اقامت هستند که به بوتیک هتل­ها مراجعه می­کنند. این افراد به سطحی از آگاهی از سفر و فرهنگ رسیده­ اند که دیگر هتل­های تجاری نیازهایشان را برآورده نمی­کند. بسیاری از میهمانان می‌خواهند احساس ارتباط با یک تجارت داشته باشند. این امر مستلزم ساختن داستان و درگیر شدن در گفتگو است. استفاده از پلتفرم­ های رسانه­ های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن داستان و شخصیت بوتیک­ هتل، آگاهی قوی­ای از برند ایجاد می­کند. داستانی واقعی از بنای بوتیک­ هتل و حتی محله و نه داستانی بر اساس نوسازی­ هایی که در آنجا شکل گرفته است. علاوه بر این، در دسترس قرار دادن رسانه‌های اجتماعی در بسیاری از پلتفرم‌های مختلف (اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک، و غیره) ثابت کرده که علاقه میهمانان را برانگیخته است. استفاده از رسانه های اجتماعی در مورد ارائه فرصت­ها به نسل جوان، تا آنها بتوانند به راحتی در هدف بوتیک­ هتل شرکت کنند، پاسخ هایی برای خود پیدا کنند و احساس کنند که بخشی جدایی ناپذیر از تجربه بوتیک­ هتل هستند. تجربیات همه جانبه را ارائه دهید بوتیک­ هتل­ها باید نیاز میهمان به روایت را با ترکیب تجربیات فرهنگی برآورده کنند. به عنوان مثال، بوتیک هتلی در قلب گرگان ممکن است دارای خوراک­های سنتی و مدرن از منوهای با مضمون تاریخی و هنری باشد و یا بوتیک­ هتلی در تهران ممکن است دارای منویی با مضمون گسترونومی باشد.  بوتیک­ هتل‌ها بهتر است بر روی فعالیت‌های معمولی توریستی به شیوه‌هایی که ممکن است از نظر فرهنگی مرتبط‌ تر یا جذاب‌تر باشد، تجدیدنظر کنند. به عنوان مثال، یک استراحت­گاه آبگرم در سن دیگو ممکن است جنبه‌های آیینی یا تشریفاتی درمان‌های آبگرم درمانی خود را برجسته کند. این تاکتیک دگرگون­ کننده به جای رسیدن به یک لذتِ صرف، توریست را در یک تجربه معنادار و آیینی غوطه­ور می­کند. نکته کلیدی اینجا در مورد مشارکت دادن میهمانان و ایجاد تعامل عمیق و مشارکتی برای آنها است. بوتیک­ هتل­ها همچنین باید تجربیات شخصی‌سازی‌شده‌ای ارائه دهند تا میهمانان بتوانند با هتل و ویژگی‌های آن ارتباط برقرار کنند و البته بهتر است با هنرمندان و استعدادهای موسیقی محلی همکاری ‌کنند که این احساس بخشی از اصالت و فرهنگ منطقه را افزایش می‌دهد. نمایش نقاشی‌ها و آثار هنری محلی یا دعوت از اهالی موسیقی در بوتیک هتل به میهمانان این فرصت را می‌دهد تا با اقشار مردمی جامعه ارتباط برقرار کنند و در عین حال درباره حال و هوای منطقه بیشتر بیاموزند. علاوه بر این، بوتیک­ هتلداران از تجربیات غوطه ­ور مشتریان بهره می­برند که باعث آگاهی هنرمندان محلی و قدردانی فرهنگی می­شود؛ چرا که محله های مختلف در شهرها گاهی دارای فرهنگ مختلفی هم هستند و همین خودش بعنوان یک جاذبه عمل می­کند. از طرفی هم بزرگترین رسالت بوتیک­ هتل­ها گسترش فرهنگ منطقه و محله و شناساندن آن به میهمانان است.  بیانیه ای با یک ماموریت واضح است که مخاطبانِ هدف می­خواهند در تعطیلات و بازدید از مقاصد منحصربه ­فرد کاملاً یکپارچه شوند. بوتیک­هتلداران می­توانند با انجام یک ماموریت واضح و تحسین ­برانگیز، این حس مشارکت را افزایش دهند. بسیاری از بوتیک­هتل­ها در حین انجام تجارت، اهداف ارزشمندی مانند عملکرد پایدار و تعهد به تلاش های دوستدار محیط زیست را ترویج می­کنند. در حالی که این مأموریت‌های آگاهانه قابل ستایش هستند، آنها همچنین تمایل دارند میهمانانی متفکر که ممکن است علاقه واقعی به اهداف عالی داشته باشند، جذب کنند. بیانیه ماموریت برای میهمانان مانند سبز شدن یا تعهد به برابری اجتماعی باید بخشی از استراتژی برندسازی هر بوتیک­ هتلی باشد. وقتی مشتریان و میهمانان متوجه می‌شوند که بوتیک­ هتلی یک مأموریت شایسته را انجام می‌دهد، برایشان بسیار جذاب‌تر است. میهمانان می‌توانند به راحتی از هتل‌هایی حمایت کنند که درآمدشان را به هدفی شایسته اهدا می‌کنند یا از یک هدف قابل احترام حمایت می‌کنند. بر اساس گزارش Statista (شرکتی آلمانی که داده های آماری مربوط به اقتصاد بخش­های مختلف را ارائه می دهد)، اطلاع­رسانی به مشتریان بالقوه در مورد مأموریت­های ستودنی یک هتل، حس اجتماعی را ایجاد می­کند. و کلام آخر هدف هر هتلدار ارائه خدمات تعالی برای هر میهمان بدون در نظر گرفتن سن و طبقه اجتماعی است. الهام محمدی - فعال گردشگری

ایجاد شده: 16/آبان/1400       آخرین ویرایش: 16/آبان/1400     مقالات و یادداشت ها
گشایش دروازه شانگهای به روی صنعت گردشگری ایران

گشایش دروازه شانگهای به روی صنعت گردشگری ایران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از سبلان ما ، سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر از ۹ عضو شامل چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و ایران تشکیل شده است و افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. این سازمان با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت. کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های با دارا بودن جمعیت بالغ بر2.5 میلیارد نفر 40 درصد از جمعیت کل جهان را در خود جای داده است و از جنبه اندازه جمعیت اولین بازیگر منطقه‌ای در جهان است. ایران تقریباً از سال 2005 میلادی به دنبال عضویت دائم در پیمان شانگهای است. در طول سال‌های گذشته دلایل متعددی سبب شده تا این مسیر برای ایران کامل شود. تحفظ برخی از کشورهای عضو در خصوص عضویت ایران در این پیمان به همراه تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مهم‌ترین مانع بر سر عضویت کامل ایران بوده‌اند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم ایران نهمین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد. این پیمان علاوه بر مزیت های مستقیم اقتصادی و مراودات می تواند در شکوفایی صنعت گردشگری ایران نیز نقش موثری ایفا کند. ایران کشوری است که دارای توانمندی های قابل توجهی در حوزه ی گردشگری است؛ توانمندی هایی که نه تنها به واسطه‌ی جذابیت های تاریخی آن بلکه به تنوع فرهنگی و اقلیمی آن نیز مربوط می شود. ایران کشوری است چهارفصل با تنوع اقلیمی و جانوری، با کوه های بلند، کویرهای پهناور و جنگل هایی انبوه. ایران کشوری است با 2500 سال سابقه ی کشورداری و یکی از بزرگ ترین و کهن ترین مجموعه‌های آثار تاریخی در جهان را داراست. براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در سال 2018، 323 میلیون نفر در سطح جهان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش گردشگری شاغل هستند و به‌طور میانگین، بخش گردشگری سهمی 10 درصدی در اشتغال کشورها دارد. در این گزارش تعداد شاغلان بخش گردشگری در ایران یک‌میلیون و 654 هزار نفر برآورد شده که این میزان معادل نیم‌درصد (0.51 درصد) کل اشتغال بخش گردشگری در جهان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بین کشورهای منطقه گردشگری به‌طور مستقیم سهمی هشت‌ درصدی در اقتصاد لبنان، سهمی 5.6 درصدی در اقتصاد اردن، سهمی پنج درصدی در اقتصاد ترکیه و مصر و سهمی سه درصدی در اقتصاد کشورهای خارومیانه دارد که این میزان برای ایران حدود 1.8 درصد است.  چشم انداز ورود 20 میلیون گردشگر به ایران چشم انداز۲۰ میلیونی برای صنعت گردشگری که مورد توصیف قرار گرفته است در روزهای پایانی کرونا و به عبارتی در پسا کرونا می تواند با بهره گیری از موقعیت ها عضویت در سازمان همکاری شانگهای مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه بدانیم ورود گردشگران به کشورمان به چه میزان در اقتصاد ایران موثر خواهد بود به میزان درآمد زایی ترکیه از گردشگری نگاهی بیندازیم و با درامد کشورمان که ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 97 به ترتیب حدود 38.2 میلیارد دلار و 2.9 میلیارد دلار و 1.02 میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، 44.6 میلیارد دلار بوده است. تولید ناخالص ملی ترکیه در سال 2018 حدود 51/ 766 میلیارد دلار بود که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی ترکیه 6/ 95 میلیارد دلار حدود 1/ 12 درصد است.  حدود 40 میلیون گردشگر خارجی در سال 2018 یعنی 22 درصد بیش از سال 2017 وارد ترکیه شدند این کشور  هدف خود را برای سال 2023 مصادف با صدمین سال تاسیس جمهوری جذب 70 میلیون گردشگر خارجی قرار داده است. حال با جمع و تفریق تمامی اعداد و ارقام ذکر شده باید به این نکته توجه داشت که کشورمان ارزان ترین نقطه در دنیا برای گردشگری است ولی باز هم سهم ایران از این بازار پر سود تنها 1 درصد است.

ایجاد شده: 11/آبان/1400       آخرین ویرایش: 11/آبان/1400     اخبار داخلی
تنوع‌بخشی، راهکار توسعه گردشگری شهری

تنوع‌بخشی، راهکار توسعه گردشگری شهری

به گزارش هتل نیوز، " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری، شامگاه روز گذشته در نشست رونمایی از ۲۰۰ ویدئوی داستان‌های ناگفته اصفهان که در اتاق بازرگانی شهر اصفهان برگزار شد؛ گفت: «تغییر نگاه اتاق بازرگانی اصفهان در  سال‌های گذشته از رویکردی منفعت محور، به حضور فعالانه در انجام مسئولیت‌های اجتماعی قابل‌تقدیر است و می‌تواند الگویی برای اتاق بازرگانی‌های سطح کشور باشد.» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وجه بارز ویدئوهایی که به همت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، برای گفتن از داستان‌های ناگفتۀ شهر تهیه و در فضای مجازی منتشر شده را توجه به گردشگری موضوعی دانست و افزود: «مهم‌ترین توصیه برنامه‌ریزان و بازاریابان گردشگری توجه به گردشگری موضوعی است؛ به‌طوری‌که علاوه بر بناها، شیوۀ زندگی، غذا، سوغات و سایر جذابیت‌های شهر را نیز شامل شود.» وی تأکید کرد: «گردشگری در اصفهان بیش از یک صنعت و مانند هوا ضروری است. بسیاری از جلوه‌های ظهور صنایع دیگر نیز از قبل گردشگری تحقق می‌یابد و رویکردی که اتاق بازرگانی اصفهان در پیش گرفته در بلندمدت منفعت اقتصادی شهر را به دنبال خواهد داشت.» شالبافیان با اشاره به اهمیت تقویت زیرساخت‌ها و شبکۀ حمل‌ونقل بین‌شهری برای تقویت گردشگری گفت: «تدوین ویدئوهای داستان‌های ناگفتۀ اصفهان در واقع یک اعلان عمومی برای دعوت مردم به بازدید از اصفهان است و مهم است که شهر اصفهان این دعوت را یک آغاز بداند نه یک پایان.» شالبافیان خاطر نشان کرد که در محور شرقی اصفهان یک کاشان باستانی دیگر نهفته است و از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خواست فعالیت‌های خود را به‌گونه‌ای ساماندهی کند که مردم محور شرق و غرب اصفهان نیز مزۀ توسعۀ گردشگری را بچشند و ظرفیت‌های منحصربه‌فردشان موردتوجه قرار بگیرد. وی ادامه داد: «از هر شهری که برای تولید محتوای مناسب در حوزۀ گردشگری قدمی بردارد قدردانی خواهیم کرد و البته باید تلقی‌ای از توسعه‌یافتگی نیز به ذهن مخاطب محتواهای تولیدشده منتقل شود و سایر حوزه‌های گردشگری را نیز در بربگیرد.» معاون گردشگری یادآور شد: «گردشگری پیش از کرونا نیز آسیب‌دیده بود و راهی که باید برای پایدار کردن گردشگری در پیش گرفت، متنوع کردن بازار هدف است، چراکه هر شهری به تنوع گردشگری اهمیت داده و تنها بر جاذبه‌های تاریخی و میراثی خود تکیه نکرده، کمتر دچار آسیب شده است.» شالبافیان، ابراز امیدواری کرد که با انجام واکسیناسیون، گردشگری مجدداً احیا شود و گفت: «در حال حاضر راه توسعه از تقویت گردشگری داخلی و درون‌مرزی می‌گذرد و دولت نیز درصدد انجام اقداماتی در این حوزه است.» او توضیح داد: «نکته‌ای که در ستاد کرونا مصوب شد حمایت از تأسیسات رسمی گردشگری است، به‌گونه‌ای که با همکاری وزارت خارجه ابتدائا و ترجیحاً درخواست صدور ویزا از طریق دفاتر مسافرتی داده و اقامت نیز در تأسیسات رسمی باشد.» معاون گردشگری گفت: «امیدوارم که کارگروه ستاد خلاق سفر با حمایت استانداری اصفهان و پیگیری مدیران تشکیل شود و طرح‌ها نیز نیمه‌کاره رها نشوند.» شالبافیان خبر داد: «وزارتخانه میراث‌فرهنگی پیشنهاد ایجاد مرکز جهانی گردشگری و صنایع‌دستی را به سازمان جهانی گردشگری داده و طرح، مورد پذیرش اولیه قرار گرفته است.» گفتنی است در این نشست استاندار، شهردار، برخی از اعضای شورای شهر و فعالان حوزۀ گردشگری اصفهان نیز حضور داشتند.

ایجاد شده: 2/آبان/1400       آخرین ویرایش: 2/آبان/1400     اخبار داخلی
فرمول بازگشت نبض بازار هتل ها با سه ایده

فرمول بازگشت نبض بازار هتل ها با سه ایده

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، صنعت هتل‌داری بیش از سایر اقامتگاه‌ها مورد آسیب قرار گرفت، زیرا از ابتدای همه‌گیری کرونا و بسته شدن مرزها دیگر هیچ مسافر خارجی به ایران نیامده و در نتیجه هتل‌ها بیش از دو سوم ‌میهمانان خود را از دست داده‌اند.هتل‌های بزرگ و چند ستاره عمدتا میزبانان مسافران خارجی بوده و مسافران داخلی بسیار کمی هتل‌های چند ستاره را به عنوان محل اقامت خود برمی‌گزینند. مهم‌ترین دلیل عدم انتخاب هتل به عنوان محل اقامت در سفر برای بسیاری از شهروندان را می‌توان در هزینه بالای اقامت در هتل دانست که با توجه به شرایط اقتصادی مردم و وضعیت معیشتی ضعیف خانوارها، انتخاب هتل تنها برای اقشار مرفه و پردرآمد امکان‌پذیر است. از این رو بیشتر مردم در سفرها یا در خانه‌های اقوام اقامت می‌کنند یا به دنبال اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه‌های شخصی ارزان یا هتل‌هایی با استانداردهای پایین هستند. با همه‌گیری کرونا هتل‌ها، علاوه بر از دست دادن ‌میهمانان اصلی خود یعنی همان مسافران خارجی حتی مسافران داخلی را نیز از دست دادند و به تناسب لغو سفرها و رزروها، هتل‌ها با خسارت‌های مالی بی‌سابقه‌ای مواجه شدند و در ابتدا برای کاهش هزینه‌ها اقدام به تعدیل نیرو یا فرستادن کارکنان خود به مرخصی بدون حقوق کردند اما با طولانی شدن روند محدودیت سفرها، بحران کرونا و هزینه‌های کمرشکن برخی از هتل‌ها اقدام به تعطیلی موقت و برخی دائم کردند.طی یک سال و نیم گذشته شاهد به مزایده گذاشتن برخی از هتل‌ها و آگهی فروش آنها بودیم حتی برخی از هتل‌ها اقدام به تغییر کاربری کرده تا از این طریق  برای تامین هزینه‌ها درآمد کسب کرده و از تعطیلی دائم آن جلوگیری کنند. حتی برداشتن محدودیت‌های سفرهای داخلی نیز تاثیری در رزرو هتل‌ها در تعطیلات نداشته و در تعطیلات نوروز تنها ۳ درصد از مسافران در اقامتگاه‌های رسمی اقامت کردند و باقی مسافران در اقامتگاه‌های غیررسمی، خانه‌های شخصی، ویلاها، خانه‌های بوم‌گردی یا کمپ زدن در طبیعت اقامت کردند. انتخاب نکردن هتل‌ها برای اقامت صرفا به‌دلیل بی‌اعتمادی به اماکن عمومی ناشی از بحران کرونا نیست بلکه براساس دیدگاهی است که طی سالیان در تفاوت قیمت‌ها در اذهان نقش بسته است و با وجود آنکه هتل‌ها از سال گذشته تخفیفات ویژه‌ای برای جذب مسافران درنظر گرفته‌اند اما آنچنان مورد اقبال قرار نگرفته است. با توجه به مشاهدات میدانی با قاطعیت می‌توان گفت که هتل‌ها یکی از مراکز امن و ایمن برای اقامت مسافران به‌ویژه در ایام کرونا محسوب می‌شوند و حتی میزان هزینه اجاره اتاق‌ها در بسیاری از هتل‌ها به سطح دیگر اقامتگاه‌ها یا حتی برخی کمتر رسیده‌اند و این نشان‌ دهنده تغییر سبک و روش هتل‌ها از جذب گردشگران خارجی به گردشگران داخلی است. از این رو هتل‌ها با بهره‌گیری از سه شیوه تخفیف، هماهنگی با دیگر مراکز تفریحی و دو نرخی کردن تعرفه‌ها امکان بازیابی و احیای خود را فراهم می‌کنند. اگرچه تخفیف در اجاره‌بهای اقامت در هتل‌ها می‌تواند در جذب تدریجی مسافران تاثیرگذار باشد و در آینده منجر به اعتمادسازی در میان اقشار مختلف درآمدی شود؛اما علاوه بر آن هتل‌ها جهت بازگشت به مسیر احیای بازار خود نیازمند اقداماتی فراتر از این هستند. یکی از اقداماتی که می‌تواند منجر به جذب گردشگر به هتل‌ها شود، هماهنگی با مراکز تفریحی جذاب برای قرار گرفتن در گزینه‌های انتخاب هتل است. با این روش هتل‌ها در کنار تخفیفات ویژه می‌توانند گزینه استفاده از مراکز تفریحی خاص برای مسافران را از آپشن‌های ویژه رزرو درنظر بگیرند. زیرا این روش به مسافران این امکان را می‌دهد هم از امتیاز هتل بهره‌مند شوند و هم از مراکز تفریحی استفاده کنند و از هزینه چند برابری برای استفاده جداگانه جلوگیری شود. تغییر سبک در عملکرد هتل‌ها  در اعتمادسازی و جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار خواهد بود. از دیگر اقداماتی که شاید بتواند در جذب گردشگران داخلی تاثیرگذار باشد دو نرخی کردن هزینه اقامت در هتل‌ها است.این واقعیت را نباید فراموش کرد که هزینه هتل‌ها در مقایسه با دیگر مراکز اقامتی بسیار بالا است و آنها باید هزینه کارکنان خود را براساس حقوق و قوانین کار پرداخت کنند و علاوه بر این، هزینه‌های گسترده دیگری از مالیات بالا گرفته تا هماهنگی با دیگر نهادها بر آنها تحمیل شده است.از این رو هتل‌ها نسبت به دیگر اقامتگاه‌ها گران‌تر به‌نظر می‌رسند و شاید یکی از عوامل تمرکز صرف برخی هتل‌ها در جذب گردشگران خارجی، کسب درآمد بیشتر برای تامین هزینه‌ها باشد. اما غفلت از گردشگران داخلی منجر به بحرانی شده که اکنون گریبان هتل‌ها را گرفته و دیگر مسافری برای دریافت خدمات وجود ندارد. با توجه به اینکه مجوز صدور ویزا به گردشگران خارجی به زودی اجرایی می‌شود، بهترین شیوه جذب گردشگران داخلی در شرایط کنونی نرخ‌گذاری جدید براساس وضعیت اقتصادی خانوارها است و تعرفه‌ها با دو نرخی شدن برای مسافران داخلی و خارجی، هم می‌تواند به جبران خسارت‌های وارده بر هتل‌ها تاثیر بگذارد و هم به افزایش تقاضای مسافران داخلی از هتل‌ها منجر شود. نکته بسیار مهمی که از زمان همه‌گیری کرونا تا به امروز بر بازار گردشگری ایران قابل توجه بوده، این است که گردشگری داخلی بیش از گردشگری خارجی در درجه اهمیت قرار دارد و در صورت نادیده گرفتن آن، صدمات غیرقابل جبرانی بر این صنعت وارد خواهد شد، زیرا در صورت از دست دادن گردشگران خارجی به هر دلیلی، در صورت ضعف در گردشگری داخلی و نداشتن زیرساخت‌های لازم در این بخش، بازار گردشگری در تمامی بخش‌ها با آسیب‌های گسترده‌ای همراه می‌شود. همانند آنچه که در بحران کرونا به وجود آمد بسیاری از هتل‌ها تعطیل شدند و به‌دلیل نبود مسافر ظرفیت پذیرش آن حتی به زیر ۵ درصد رسید و در حال حاضر با درنظر گرفتن تخفیفات بسیار، باز شدن سفرها و افزایش روند واکسیناسیون به زیر ۳۰ درصد رسیده است. این امر در دیگر بخش‌های صنعت گردشگری همانند صنعت حمل و نقل به‌ویژه در بخش هوایی اتفاق افتاده و بازگشت آنها در کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست و عمده دلیل آن را می‌توان در بی‌اعتمادی مسافران داخلی در ارائه خدماتی که متکی بر گردشگران خارجی است، دانست.

ایجاد شده: 20/مهر/1400       آخرین ویرایش: 20/مهر/1400     اخبار داخلی
همکاری سازمان جهانی گردشگری و شبکه تلویزیونی نتفلیکس

همکاری سازمان جهانی گردشگری و شبکه تلویزیونی نتفلیکس

به‌گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، یافته‌های تحقیقی در مادرید و در حاشیه نمایشگاه Iberseries Platino Industria، بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی برای متخصصان مرتبط با صنعت سمعی و بصری به زبان اسپانیایی و پرتغالی، ارائه شد. هدف نهایی این گزارش حمایت از سیاست‌گذاران و سهامداران اصلی در بخش گردشگری برای اجرای سیاست‌هایی است که مقاصد گردشگری را برای تولیدکنندگان سینما و تلویزیون جذاب جلوه می‌دهد. در عین حال، هدف آن کمک به ایجاد استراتژی‌های متمرکز بر ترویج گردشگری و فرهنگ محلی، سرمایه‌گذاری در مهارت‌ها و آموزش برای توسعه فیلم‌های محلی و بخش‌های خلاق برای اطمینان از وجود سطح بالایی از استعدادها، ایجاد زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت تولید و ادغام گردشگری و فرهنگ و نمایش آن در جشنواره‌های سینمایی بین‌المللی برای بالا بردن دانش مخاطبان جهانی است.  کار مشترک سازمان جهانی گردشگری و نتفلیکس به کشورهایی که مقاصد توریستی بسیاری دارند کمک می‌کند تا مزایای بالقوه نمایش صنعت توریسم بر روی پرده نقره‌ای را درک کنند.  زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل UNWTO می‌گوید: «هر دو بخش گردشگری و گروه‌های سینمایی فرهنگ را جشن گرفته و آن را ترویج می‌دهند، از مشاغل حمایت کرده و در مکان‌های مختلف فرصتی برای دیده شدن ایجاد می‌کنند. این حرکت در راستای درک مزیت بالای نمایش گردشگری در سینما است.»  دین گارفیلد، مسئول بخش سیاست عمومی کمپانی نتفلیکس، می‌گوید: «همانطور که در این تحقیق مشخص شد، ما توانسته‌ایم آنچه را که قبلا به طور غریزی باور داشتیم قاطعانه نشان دهیم، یعنی اینکه در کنار میل به سفر و بازدید از مقاصد توریستی، قرار گرفتن در معرض محتوای سینمایی نیز منجر به علاقه بیشتر به میراث، فرهنگ، زبان و توسعه روابط بین افراد می‌شود. این امر نشان می‌دهد که صنایع‌دستی، تبادلات فرهنگی، قصه گویی و گردشگری همه به هم پیوسته‌اند و می‌توانند درک و ارتباط جوامع با یکدیگر را تغییر دهند.»  پس از ارائه گزارش جهانی، کارشناسان گردشگری و صنعت سینما دانش و بینش خود را درباره تغییر روند گردشگری بر روی پرده سینما و تأثیرات مثبت آن در تقویت قرابت فرهنگی و نقش خدمات آنلاین در ارتقای گردشگری و قرابت فرهنگی بین مردم جهان، فرهنگ‌ها و کشورهای منطبق با برنامه جهانی ۲۰۳۰ به اشتراک گذاشتند. این رویداد همچنین تأکید کرد که چگونه مشارکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از مقاصد گردشگری حمایت کنند تا خود را به عنوان مکان‌هایی جذاب برای تولیدکنندگان محصولات سینمایی، معرفی کنند. 

ایجاد شده: 19/مهر/1400       آخرین ویرایش: 19/مهر/1400     اخبار خارجی
کشورهای توریستی از جزایر جذاب جهان جا ماندند

کشورهای توریستی از جزایر جذاب جهان جا ماندند

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، وجود کاهش چشمگیر بازار گردشگری بین‌المللی در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱، افزایش سفرها در دو ماه ژوئن و ژوئیه، قرار گرفتن صنعت گردشگری در مسیر بهبودی را نشان می‌دهد. ورود گردشگران بین‌المللی در هفت ماه نخست سال 2021 حدود 40 درصد کمتر از سطح 7 ماهه سال 2020 ارزیابی شده و همچنین در مقایسه با سال 2019 یعنی سال پیش از همه‌گیری کرونا حدود 80 درصد کاهش یافته است. این کاهش نشان‌دهنده از دست دادن 677 میلیون توریست بین‌المللی نسبت به هفت ماه مشابه سال 2019 یا 110 میلیون نفر در مقایسه با سال 2020 است. اما به رغم شروع ضعیف در اوایل سال، گردشگری بین‌المللی در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به ویژه در اروپا پیشرفت چشمگیری در مسیر بهبودی داشته است. گردشگری بین‌المللی در ژوئن و ژوئیه 2021 به دلیل واکسیناسیون و بازگشایی مرزها بهبودی جزئی نشان می‌دهد. دو دلیل اصلی منجر به این پیشرفت کوچک در این دو ماه بوده است. نخست می‌توان به بازگشایی بسیاری از مقاصد برای سفرهای بین‌المللی به ویژه در قاره اروپا و آمریکا اشاره کرد و دیگر آنکه این کاهش محدودیت‌های سفر ناشی از افزایش واکسیناسیون و پیشرفت تولید واکسن کووید-19 در جهان بوده است. در واقع افزایش تعداد افراد واکسینه شده منجر به کاهش محدودیت‌های سفر، افزایش بازگشت اعتماد مصرف‌کنندگان و بازگشت تدریجی سفرهای ایمن در اروپا و دیگر نقاط جهان می‌شود. در مقابل، اکثر مقاصد در آسیا همچنان برای سفرهای غیرضروری بسته هستند.  براساس داده‌های ارائه شده، ماه‌های ژوئن و ژوئیه 2021 نسبت به ماه‌های مشابه 2020 شاهد افزایش متوسطی در ورود گردشگران بین‌المللی بوده است. کشورهای جزایر کوچک در کارائیب، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به همراه چند مقصد کوچک اروپایی بهترین عملکرد را در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به ثبت رسانده‌اند به‌طوری که حتی به ورود گردشگران به سطوح پیش از همه‌گیری نزدیک شده و گاهی از آن فراتر رفته‌اند. براساس این آمارها آلبانی توانست خود را به منفی 2 درصد برساند و جزایر کوچک دیگر همچون سنت مارتن با کاهش 4 درصدی، آروبا با منفی 9 درصد، جمهوری دومنیکن با منفی 13 درصد، آمنتیگوا و باربودا با منفی 14 درصد، کوراسائو با منفی 22 درصد، مونته‌نگرو با منفی 33 درصد، مالدیو با منفی 36 درصد و سیشیل با منفی 39 درصد بهترین مقاصد طی این دو ماه در مقایسه با سال 2019 بوده است. این آمار نشان می‌دهد کشورهای کوچک جزیره‌ای به مقصد اول توریست‌های خارجی تبدیل شده و تغییراتی را در وضعیت بازارهای اصلی جهان ایجاد کرده است. براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، ماه ژوئیه با کاهش 67 درصدی بهتر از ژوئن با کاهش 77 درصدی عمل کرده و آن را به بهترین ماه از آوریل 2020 تاکنون تبدیل کرده است. تخمین زده می‌شود که 54 میلیون گردشگر در ماه ژوئیه از مرزها عبور کرده‌اند در حالی که این رقم در سال 2020 حدود 34 میلیون نفر بوده که البته در مقایسه با رقم 164 میلیون نفری در سال 2019 بسیار کمتر است. البته شرایط افت و خیز در مناطق مختلف متفاوت بود و آسیا و اقیانوسیه همچنان ضعیف‌ترین نتایج را در ژانویه تا ژوئیه 2021 تجربه کرده و با کاهش 95 درصدی گردشگران ورودی در مقایسه با سال 2019 مواجه شده است. تنها سفرهای ضروری در بسیاری از مقاصد آسیایی ثبت شد، زیرا اکثر کشورها بسته بودند. پس از آن خاورمیانه با کاهش 82 درصدی دومین میزان افت بزرگ در جهان را ثبت کرده است و اروپا و آفریقا هر دو با 77 درصد کاهش و قاره آمریکا با افت 68 درصدی، کاهش کمتری را شاهد بودند. براساس گزارش‌های منطقه‌ای، اروپا و آمریکا کاهش کمتری در ورودی بین‌المللی در دو ماه ژوئن و ژوئیه البته به دلیل پشتیبانی از تقاضای درون‌منطقه‌ای داشته‌اند. چند مقصد بزرگ در این نتایج تاثیرگذار بودند و حتی برخی به سطح 80 درصدی از سال 2019 دست یافتند و در مسیر بازیابی کامل قرار گرفتند که می‌توان به مکزیک (کاهش 19 درصدی)، کرواسی (کاهش 22 درصدی)، ترکیه (کاهش 33 درصدی)، یونان (کاهش 50 درصدی) و اسپانیا (کاهش 55 درصدی) اشاره کرد. در مناطق فرعی نیز کارائیب با رساندن خود به کاهش 52 درصدی در مقایسه با سال 2019 بهترین عملکرد را طی این دو ماه به ثبت رسانده است. سفرهای رو به رسد در ایالات متحده به مقاصد کارائیب، آمریکای مرکزی و همچنین مکزیک بسیار تاثیرگذار بوده است. کارائیب با رشد 11 درصدی و اروپای جنوبی و مدیترانه‌ای با رشد یک درصدی تنها مناطق فرعی بودند که در ژانویه تا ژوئیه 2021 نسبت به مدت مشابه خود در سال 2020 مسیر رو به رشد را ثبت کردند. اکثر مناطق فرعی در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن نتایج بهتری را شاهد بودند زیرا اروپای جنوبی و مدیترانه‌ای، آمریکای مرکزی و کارائیب در ژوئیه به کمتر از کاهش 50 درصدی رسیدند. با وجود این‌، اگرچه براساس گزارش‌های ارائه شده میزان درآمدهای مقاصد گردشگری بین‌المللی در هفت ماه اول سال 2021 بسیار ضعیف بوده است، اما چند کشور در ماه‌های ژوئن و ژوئیه پیشرفت متوسطی را ثبت کردند و برخی حتی از درآمد سال 2019 پیشی گرفتند. در بین مقاصد بزرگ، مکزیک توانست تقریبا همان میزان درآمد گردشگری را به دست آورد و درآمدها در ماه ژوئن همانند سال 2019 و در ماه ژوئیه افزایش 3 درصدی را به ثبت رسانده است. درباره سفرهای خروجی نیز این امر صدق می‌کند. در میان بازارهای بزرگ‌تر فرانسه با رساندن خود به کاهش 35 درصدی در مقایسه با سال 2019 و آمریکا با رسیدن به کاهش 49 درصدی در ژوئیه شاهد جهش قابل توجهی بودند. پرتغال و اوکراین نیز با رسیدن کاهش به زیر 35 درصد در ماه ژوئیه بهبودی چشمگیری را تجربه کردند اگرچه درآمدهای گردشگری هنوز بسیار کمتر از سطح 2019 است. رومانی جزو کشورهایی بوده که در ماه ژوئیه درآمد خود را از گردشگران برون‌شهری به سطح 2019 رسانده است. در مقابل، سفرهای داخلی به بهبود گردشگری در چند مقصد به‌ویژه در بازارهای بزرگ داخلی منجر شده است. در چین و روسیه ظرفیت صندلی هواپیماها در سفرهای داخلی فراتر از سطح 2019 بوده است. اما با این حال، بازگشت سفرهای داخلی در بسیاری از بازارها، کاهش چشمگیر گردشگری بین‌المللی را جبران نکرده است.   باید این نکته را در نظر داشته  باشیم که با وجود پیشرفت نسبی نسبت به سطوح پایین سال 2020، گردشگری بین‌المللی بسیار کمتر از سطح 2019 باقی مانده است. همچنین ارزیابی‌های سازمان جهانی گردشگری در ماه سپتامبر، نتایج متفاوتی را برای دوره مه تا آگوست 2021 نشان می‌دهد. وضعیت گردشگری بین‌المللی برای ماه‌های باقی مانده از 2021 با دو سناریو همراه است. بر این اساس در سناریوی اول آغاز احیای بازار گردشگری و قرار گرفتن در مسیر بهبودی از ماه ژوئیه برآورد شده و احتمال کاهش گردشگری جهان در مقایسه با سال 2019 به 63 درصد در کل سال ارزیابی می‌شود. براساس این سناریو در ماه پایانی سال میزان کاهش به منفی 35 درصد می‌رسد. اما سناریوی دوم احیای بازار گردشگری را از ماه سپتامبر برآورد می‌کند که کاهش به مراتب بیشتری تا منفی 75 درصد در سال 2021 را لحاظ می‌کنند و در ماه پایانی سال میزان کاهش به منفی 55 درصد می‌رسد. با نگاهی به آینده، اکثر کارشناسان برآورد می‌کنند که در سال 2022 جهان به‌دلیل افزایش ناگهانی تقاضا، به‌ویژه در سه ماه دوم و سوم سال، شاهد رشد چشمگیری باشد. حدود یک‌سوم کارشناسان نیز بازگشت احتمالی را برای سال 2023 برآورد کردند که اروپا احتمالا در سال 2023 به سطح پیش از کرونا بازگردد. البته همچنان بیش از نیمی از کارشناسان بازگشت بازار گردشگری به سطح 2019 را در سال 2024 یا بعدتر می‌دانند. کارشناسان بازگشت آسیا و اقیانوسیه به سطح پیش از کرونا را بعد از سال 2024 ارزیابی می‌کنند.

ایجاد شده: 18/مهر/1400       آخرین ویرایش: 18/مهر/1400     اخبار خارجی
ازبکستان در فهرست 5 مکان شگفت‌ انگیز جهان برای گردشگری

ازبکستان در فهرست 5 مکان شگفت‌ انگیز جهان برای گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از  روزنامه «تایمز» انگلستان، ازبکستان در فهرست جذاب‌ترین اماکن جهان برای گردشگری قرار گرفت. ازبکستان پس از استرالیا، هند، رود «مکونگ» و آبدره‌های معروف «نروژ» در رده پنجم قرار گرفت.   روزنامه «تایمز» بر معماری معروف جهانی ازبکستان که مشحون تمام جاذبه‌های جاده ابریشم قدیمی است، تاکید دارد. به نوشته این روزنامه، این کشور از جاذبه‌های دینی زیادی برخوردار است. شهر «تاشکند» پر از موزه و ساختمان‌های دوران شوروی سابق است و شهر «سمرقند» پایتخت سابق امپراتوری «امیر تیمور» نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ازبکستان که «ریگستان» این شهر با گنبدهای آبی خود نادره باستانی جهان بشمار می‌آید.     این روزنامه همچنین به زیبایی «بخارا» و کوچه‌هایی به رنگ سنگ «همی مورفیت» که با رنگ صحرا متناسب است، نیز اشاره می‌کند. این روزنامه همچنین «خیوه» را نیز فراموش نکرده معماری اسلامی 1500 ساله که تا روزهای امروز به شکل احسن باقی مانده است. روزنامه «تایمز» انگلستان در پایان نوشت: هم اکنون در ازبکستان لغو روادید اجرایی شده است و بدین دلیل این یکی از محبوب‌ترین مسیرها برای گردشگری است.

ایجاد شده: 16/مهر/1400       آخرین ویرایش: 16/مهر/1400     اخبار خارجی
جایگاه صنعت گردشگری در نظام اقتصادی تعریف نشده است

جایگاه صنعت گردشگری در نظام اقتصادی تعریف نشده است

به گزارش هتل نیوز ، " ارژنگ عزیزی "  معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل، اظهار کرد: در کنار تدوین حقوق گردشگران و توجه به گردشگری سلامت‌محور موانع فرهنگی و گاه پندار نادرست از حضور گردشگران و سیاحت‌گران باید رفع شده و در برنامه‌ریزی ها نگاه منطقی جایگزین نگاه سلیقه‌ای و زودگذر شود. وی موانع مدیریتی و سازمانی را در ساختار صنعت گردشگری کشور و ابعاد توسعه‌ای آن یادآور شد و تصریح کرد: ما هنوز از زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران خارجی و داخلی برخوردار نیستیم و حتی شاغلان صنعت گردشگری و نیروی انسانی فعال در این بخش آموزش مناسب را ندیدند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل به چالش‌های پیش روی توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: با تغییرات روزافزون جهانی در عرصه صنعت گردشگری ما با ضعف ساختاری در کسب و کار و نظام اقتصادی توریسم و گردشگری روبه‌رو هستیم و با وجود اینکه ایران جز ۱۰ کشور جذاب ابنیه‌های تاریخی و پنج کشور برتر جاذبه‌های طبیعی است اما در ورودی گردشگران، جز ۱۰۰ کشور محسوب می شویم. عزیزی افزود: هر چند صنعت گردشگری می تواند به اشتغال، کسب و کار و رونق اقتصادی کمک کند اما سهم ایران از درآمد گردشگری در تولید ناخالص بسیار پایین است و هنوز این بخش متأثر از سیاست‌گذاری های سیاسی و حتی اجتماعی و فرهنگی است. وی ضرورت اصلاح قوانین بالا دستی در صنعت گردشگری و اهتمام به ترمیم ضعف‌ها و کاستی ها در این حوزه را یادآور شد و خاطر نشان کرد: استان اردبیل با داشتن یک‌هزار و ۸۰۰ ابنیه تاریخی و ثبت یک اثر جهانی در کنار جاذبه‌های طبیعی همچون دامنه سبلان، گردنه حیران و اسالم، جنگل فندقلو و آب‌های گرم شفابخش متعدد جز مقاصد اول گردشگری در ایران و حتی توریسم خارجی است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل وجود گرمترین و پرآب‌ترین آبدرمانی دنیا را در مشگین‌شهر و سرعین یادآور شد و اضافه کرد: سرمایه‌گذاری های خوبی در سال‌های اخیر در احداث پل معلق، پیست اسکی و همچنین اقامتگاه‌های گردشگری به وجود آمده که انتظار می رود تحولات در این بخش همچنان با سرعت بیشتری به انجام برسد.

ایجاد شده: 12/مهر/1400       آخرین ویرایش: 12/مهر/1400     اخبار داخلی
هتل‌های کپسولی ژاپن، نمایی از تکنولوژی آیندگان

هتل‌های کپسولی ژاپن، نمایی از تکنولوژی آیندگان

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز،  هتل‌های کپسولی یکی از مشهورترین و منحصر به فردترین اقامتگاه‌های ژاپن هستند. افرادی که به دنبال اقامت کم بودجه و یک شبه هستند معمولا به سراغ هتل‌های کپسولی می‌روند. این نوع هتل‌ها مجبوبیت فراوانی در کشور‌های مختلف دارند، اما بیشترین محبوبیت به هتل‌های کپسولی جذاب ژاپن اختصاص دارد. هتل کپسولی یک واحد فایبرگلاس است که دور یک تشک تک سایز ساخته شده است، اندازه آن تقریباً ۱.۲ متر عرض، دو متر طول و یک متر ارتفاع است. آن‌ها معمولاً دو واحد مرتفع شده در امتداد راهرو هستند که در کنار هم صف آرایی شده اند. در این نوع اقامتگاه‌ها ملحفه، پتو و بالش ارائه می‌شود و هر کپسول مجهز به چراغ، ساعت زنگ دار، تلویزیون و رادیو است. برای حفظ حریم خصوصی می‌توان پرده یا در را جلوی در ورودی بست.   علاوه بر این، اکثر مکان‌ها پریز برق و اینترنت Wi-Fi رایگان را در داخل کپسول‌ها ارائه می‌دهند. اما سایر امکانات هتل کپسول، مانند دستشویی، توالت و دوش، بین مهمانان مشترک است. آن‌ها همچنین ممکن است دارای رستوران‌ها، امکانات لباسشویی، کیوسک‌های اینترنتی، سالن‌های استراحت، اتاق‌های سرگرمی، اتاق بازی یا کتابخانه‌های مانگا باشند. با این حال روش اقامت در اکثر هتل‌های کپسولی یکسان است و فقط کمی با سایر اقامتگاه‌ها در ژاپن تفاوت دارد. این تفاوت هم ممکن است بخاطر تفاوت قیمت هتل‌ها باشد. هتل‌های کپسولی برای در اختیار گذاشتن امکانات رفاهی اتاقک هایش شبی حدود ۳ هزار تا ۷ هزار یِن دریافت می‌کند که این مبلغ در مقایسه با هتل‌های معمولی و تجاری، به صرفه‌تر است. هفت هتل کپسولی جذاب در ژاپن 1. هتل Spa Hotel Sole Susukino از ارزان‌ترین نوع هتل کپسولی در ژاپن شروع می‌کنیم. این هتل مخصوص آقایان است و دارای امکانات رفاهی بسیاری است. این هتل گرمابه مخصوص به خود را دارد، همچنین یک سالن برای اسپا و خدمات ماساژ در تمامی ساختمان‌های خود هم در نظر گرفته  شده است. این هتل کسولی ۱۱ دقیقه با قطار تا ایستگاه جی آر ساپورو در شهر هوکایدو فاصله دارد.   قیمت یک شب اقامت در این هتل هم از ۲۶۰۰ ین شروع می‌شود، اما اگر فرد بخواهد از خدمات رفاهی بیشتری بهره ببرد باید حدود ۳۵۰۰ ین بپردازد. 2. هتل آکیهابارا بِی این هتل برخلاف هتل قبلی محلی مناسب برای خانم‌ها است. هتل آکیهابارا بی فاصله اندکی تا شیبویا و گینزا، دو مرکز خرید مشهور در توکیو، دارد.   ساختمان این هتل دارای یک سیستم امنیتی ویژه است که تنها مسافران حق دسترسی به آن را دارند. همچنین در این هتل امکانات متعدد نظیر ماشین‌های لباسشویی خودکار و سالن انتظار، اینترنت رایگان دارد که مسافران می‌توانند به راحتی به آن وصل شوند.   علاوه بر این، هتل آکیهابارا بی دارای طراحی لوکس با طیف رنگی صورتی است. می‌توان با پرداخت حدود ۳۸۰۰ ین در این هتل، اقامتی آرام و راحت را تجربه کرد. 3. هتل The Prime Pod این هتل کپسولی در نزدیکی بازار خرده‌فروشی گینزا قرار داد و اطراف آن را بهترین مراکز فشن، خوراکی و سرگرمی توکیو  فرا گرفته است. هتل Prime Pod هم تا حدودی ارزان‌قیمت است. این هتل فاصله کمی تا ایستگاه راه‌آهن هیگاشی گینزا دارد و مسافران می‌توانند با پرداخت اندکی پول بیشتر صبحانه هم میل می‌کند. قیمت اقامت یک شبه در این هتل، از ۴۰۰۰ ین شروع می‌شود. 4. هتل کپسولی هزاره کیوتو بااینکه این هتل کپسولی مدرن و شیک کمی گران‌تر از هتل پیشین است، اما در کنار فضایی دنج برای خواب، فضایی باز برای کار نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهد. هتل هزاره در مرکز کیوتو واقع شده و دسترسی خوبی به موزه ملی کیوتو و خیابان پونتوچو دارد. قیمت یک شب اقامت در این هتل از ۴۵۰۰ ین آغاز و همچون دیگر هتل مبلغ اضافه برای دریافت امکانات بیشتر در نظر گرفته است. 5. هتل کپسولی کتاب و تخت این هتل مخصوص دوستداران کتاب است. این نوع هتل کپسولی در شعبه‌هایی در توکیو، کیوتو و فوکوئوکا واقع شده و دارای کتابخانه‌هایی است که به مسافران احساس بودن در خانه را می‌دهد. هتل کپسولی کتاب و تخت مانند دیگر اقامتگاه‌ها دارای اینترنت رایگان بی‌سیم، حمام مشترک و کپسول‌های جمع‌وجور مجزا است. قیمت یک شب اقامت در این هتل هم از ۴۸۰۰ ین شروع می‌شود. 6. هتل ۹ ساعته Ninehours Kyoto مسافران برای اقامت در این هتل فقط ۹ ساعت زمان دارند. بااینکه فضای داخلی هتل تا حدودی ترسناک است، اما طراحی آن ساده است. مثلا در این هتل از طراحی سفید و مشکی شیکی استفاده شده که شاید توقع داشته باشید آن را در یک سفینه‌ی فضایی ببینید تا در یک هتل در مرکز شهر که البته ممکن است  برای افرادی که به رنگ‌های یکنواخت علاقه‌ای ندارند کمی کسل‌کننده باشد. هر کپسول به یک بالش و تخت باکیفیت مجهز است. همچنین یک سیستم خواب هوشمند طراحی شده که هر زمان از صبح که بخواهید، با تنظیم خودکار نور کپسول بیدار می‌شوید. تمامی امکانات این هتل برای مردان و زنان مجزا است. قیمت یک شب اقامت در این هتل حدود ۴۹۰۰ ین و حتی بیشتر است. 7. هتل First Cabin Haneda مسافران هتل کپسولی First Cabin Haneda می‌توانند اتاق‌های مختلفی بر طبق یک دسته‌بندی مشخص انتخاب کنند. بعنوان مثال، اتاقک‌های بیزنس کلاس، کپسول‌هایی با فضایی بیشتر نسبت به کپسول‌های معمولی است؛ اتاقک‌های فرست کلاس دارای فضای کافی برای نگهداری چمدان‌های شما بوده و محوطه‌ای برای راه رفتن دارند و اتاقک‌های پرمیم کلاس یک اتاق کاملا اختصاصی با امکانات مناسب برای دو نفر را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین افراد می‌توانند به اینترنت رایگان بی‌سیم، یک تلویزیون صفحه تخت و سیستم تهویه مطبوع ویژه برای داشتن خوابی راحت در شب دسترسی داشته باشند. این هتل در فرودگاه هاندا واقع شده و قیمت یک شب اقامت در این هتل از ۵۰۰۰ ین آغاز می‌شود.

ایجاد شده: 10/مهر/1400       آخرین ویرایش: 10/مهر/1400     اخبار خارجی
گردشگری مسئولانه، احترام به محیط زیست و تحقق توسعه پایدار گردشگری

گردشگری مسئولانه، احترام به محیط زیست و تحقق توسعه پایدار گردشگری

امروزه صنعت گردشگری پیشرفت بسیاری را در خود دیده، چنانکه طبق گزارش شورای جهانگردی(WTTC) در سال 2018، صنعت گردشگری بیش از 10درصد از تولید ناخالص جهان را شامل می شود، و همگام با رشد این صنعت و توجه کشورهای جهان به آن، تجربیات مفیدی در مسیر تکامل و بهره وری هر چه بهتر از این صنعت درآمدزا به دست آمده است و در این شرایط شاهد اهمیت این صنعت در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، محیطی و ... هستیم. مفاهیمی چون گردشگری خلاق، گردشگری پایدار و مانند آن خبر از مقبولیت صنعت گردشگری در جهت پیشرفت و بهبود سطح زندگی جوامع میزبان و بهبود سطح زندگی مردم و حفاظت از محیط زیست دارد.  در این میان لازم است به مفهومی مهم در تعاریف و مفاهیم گردشگری پرداخته شود: گردشگری مسئولانه((Responsible Travel. در تعریف این مفهوم می توان گفت گردشگری مسئولانه خصیصه ای رفتاری است که بر اساس اصول اولیه احترام به محیط زیست و جوامع محلی میزبان بنا نهاده شده است. می توان گفت این مفهوم به معنای نوعی خاص از گردشگری نیست بلکه رفتاری است که لازمه توسعه پایدار گردشگری در همه مناطق گردشگر پذیر است. شاخه هایی از گردشگری مانند اکوتوریسم از ابتدای امر مفهوم گردشگری مسئولانه را در خود ساری و جاری داشته اند، لیکن شرایط کنونی گردشگری در جهان و لزوم حفاظت از منابع و انواع جاذبه های گردشگری ایجاب می کند که این مفهوم در برنامه ریزی کلیه انواع گردشگری مورد توجه قرار گرفته و جریان داشته باشد. گردشگری مسئولانه به دنبال ایجاد مکانی بهتر برای زندگی افراد و مقصدی پایدار، مانا و اقتصادی برای سفر و بازدید مردم است. گردشگری مسئولانه یک کنش آگاهانه  و مسئولانه در راستای تحقق گردشگری پایدار است. گردشگری پایداری که سه حوزه اصلی را هدف قرار می دهد و سعی در ایجاد توازن بین این سه عنصر دارد که عبارتند از: اقتصاد، جامعه و محیط زیست. بنابراین تحقق این مقوله نیازمند همکاری بین عوامل مختلف دخیل در صنعت گردشگری همچون مسئولان، مدیران ، دولتمردان، فعالان صنعت گردشگری، عوامل اجرایی صنعت گردشگری و گردشگران و از همه مهم تر جامعه محلی میزبان است. توجه به این مفهوم مهم از صنعت گردشگری در سال 1966 بود که متن سیاست ملی گردشگری آفریقای جنوبی، از توافقی بر سر عبارت " گردشگری مسئولانه" خبر داد. در این سیاست فاکتور اصلی، رفاه جامعه محلی ذکر شده بود. همچنین در سال 2002 اطلاعیه کیپ تاون در خصوص گردشگری مسئولانه در مقاصد سفر منتشر شد و توافق شد که محل های زندگی افراد بهبود یابد و محل های بهتری برای بازدید گردشگران فراهم آید. ازین پس، توجه کشورهای مختلف و مردم و فعالان محیط زیست معطوف به این شیوه سفر شد تا هم گردشگران از سفرشان لذت ببرند و هم وظیفه شان را در قبال محیط زیست، جوامع بومی، کسب و کار محلی، تداوم بهبود کیفیت سطح زندگی آنها به انجام رسانند. در این مسیر بیانیه ها و شیوه نامه های مفیدی نیز مد نظر قرار گرفت و به وضع مقررات و توجهات خاصی نیز منجر شد. از جمله :  - توجه به افزایش منافع اقتصادی مردم محلی و بهبود وضع تندرستی - دخیل کردن جامعه محلی در تصمیماتی که در زندگی ایشن موثر است. - نقش های مثبت در راستای حفاظت از میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی - ایجاد ارتباطی معنی دار، آگاهی فرهنگی و درک متقابل میان گردشگران و جامعه محلی  و مواردی دیگر. توجه به گردشگری مسئولانه نیاز امروزه صنعت گردشگری ایران: اصول گردشگری مسئولانه و چهارچوب کلی آن، بهبود رفتار آگاهانه و مسئولانه در جهت استفاده از موقعیت های گردشگری و منتفع ساختن جوامع بومی و محلی را مورد تاکید قرار می دهد. امروزه با توجه به شرایط بیماری همه گیر کرونا و کاهش سفرهای بین المللی، در اکثر نقاط جهان از جمله ایران، رفتار گردشگران در استفاده از ظرفیت های داخلی بخصوص بستر طبیعت فزونی یافته و به سمت انواع طبیعت گردی، استفاده از محیط های جذاب و بکر و دورافتاده سوق پیدا کرده است. نکته ای که در مورد این نوع از گردشگری و سفر باید مدنظر قرار گیرد این است که سرلوحه قرار گرفتن گردشگری مسئولانه در استفاده از این جاذبه ها لازم است چرا که استفاده غیرمسئولانه و عدم توجه به شرایط محیطی و بومی ، خطر تخریب جاذبه ها و به هم خوردن دورنمای کلی اهداف توسعه پایدار گردشگری را به همراه خواهد داشت. اصول گردشگری مسئولانه می تواند توجه به مسائلی از قبیل شعار خوب اکوتوریست ها که " فقط در طبیعت باید ردپا باقی بماند" باشد و توجه به مواردی مانند: خرید سوغات از صنایع دستی و هنرهای بومی مردم منطقه به جهت کمک به اقتصاد محلی ، توجه و احترام به فرهنگ و آداب و رسوم و سنن مردم منطقه، عدم تولید زباله و حفظ محیط زیست منطقه از آلودگی، کمک به انتقال فرهنگ های خوب و آداب و رسوم جوامع محلی در جهت معرفی منطقه، کمک به شناسایی غذاهای محلی و استفاده ازظرفیت های غذاهای منطقه به جای رستوران های بزرگ، استفاده از وسایل حمل و نقل افراد محلی به جای وسایل نقلیه همیشگی در جهت منتفع کردن اقتصاد بومی منطقه، کمک به حفظ و نگهداری حیات جانوری و گیاهی منطقه و جلوگیری از تخریب اکوسیستم منطقه میزبان، تلاش در جهت اقامت در اقامتگاههای بوم گردی و محلی منطقه به جای لقامت در هتل ها و مسافرخانه ها و مواردی از این قبیل. نکنه حائز اهمیت دیگر در سفر مسئولانه این است که اگر به حفظ و احترام به جامعه میزبان در مناطق سفر در طبیعت و مناطق بومی و محلی توجه نشود شاهد تخریب آثار و جاذبه های طبیعی فرهنگی و محیطی خواهیم بود. متاسفانه امروزه با هجوم گسترده گردشگران به مناطق مختلف کشور شاهد تخریب مناطق طبیعی مانند برخی چشمه ها، تالاب ها، جنگلها، دشت ها و ...هستیم چرا که توجه به مفهوم سفر مسئولانه در برنامه ریزی سفر و گردشگری مورد توجه کافی قرار نگرفته است. امروزه عدم توجه به مفهوم گردشگری مسئولانه و آثار تخریبی گردشگران، از جنبه های مختلف در شهرها و مناطق مهم گردشگر پذیردنیا مانند ونیز یا بارسلون، با انبوه گردشگران ورودی به این مناطق مواجه هستیم که این انبوهی مسافر آسیب های فراوانی به این شهرها زده و مردم بومی مانند گذشته میلی به استقبال از گردشگران ندارند و همین موضوع متاسفانه باعث شده این مناطق تصمیم به گران کردن هزینه های توریستی بگیرند تا از میزان گردشگران ورودی بکاهند. در نهایت نتیجه گرفته می شود که گردشگری مسئولانه که نیاز تغییر رفتار و توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بالای صنعت گردشگری است، باید سرلوحه برنامه ریزی مسئولان و مورد توجه گردشگران و مسافران امروز قرار گیرد، تا اهداف مثبت حاصله از این رفتار آگاهانه و مسئولانه، در جهت حفظ منابع،حفظ محیط زیست، نفع جوامع محلی ، تقسیم عادلانه درآمد بین همه اقشار جامعه و مزایای مثبت دیگر، در نهایت تحقق امر توسعه پایدار گردشگری حاصل گردد.   ✍️ مسعود بهزادی راد - كارشناس ارشد گردشگری و دانشجوی دكتری برنامه ريزی شهری 

ایجاد شده: 13/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 14/مرداد/1400     مقالات و یادداشت ها
ملزومات توسعه گردشگری شبانه

ملزومات توسعه گردشگری شبانه

به گزارش هتل نیوز، گردشگری شهری یکی از پرجاذبه‌ترین انواع گردشگری است که به درآمدزایی شهر کمک زیادی می‌کند؛ گردش شهروندان و گردشگران در فضاهای شهری و استفاده از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر، امروزه در میان مدیران و برنامه ریزان شهری امری جا افتاده است و برنامه‌ها و طرح‌های زیادی برای رونق و توسعه آن در نظر گرفته می‌شود. با این حال گردشگری در هنگام شب چندان در فرهنگ ما پذیرفته شده نیست همین امر موجب شده تا برنامه‌ریزی دقیقی برای آن نشود و تنها نیاز و خواست شهروندان به واسطه شرایط حاکم، موجب رونق این نوع از گردشگری شده است. حضور شهروندان در فضاهای شهری به واسطه پیشرفت فناوری و گسترش ارتباطات تسهیل شده و با وجود این که برنامه و طرح مدونی برای آن وجود ندارد، استقبال مردم از این نوع گردشگری به خصوص در فصول گرم سال در حال گسترش است. البته نبود هماهنگی میان خواست و نیاز شهروندان با قوانین و اقدامات مدیریت شهری، مشکلاتی را ایجاد کرده است. در این زمینه با" فرزاد مؤمنی، کارشناس شهرسازی" گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید: علت ایجاد و گسترش گردشگری شبانه چیست؟ گردشگری شبانه نشأت گرفته از بلوک غرب است. در برخی از شهرهای توسعه یافته مثل نیویورک عنوانی با نام شب‌های زنده وجود دارد. در واقع کارهای پر مشغله روزانه‌ای که افراد دارند موجب شده تا نزدیک شب درگیر باشند به همین دلیل نیاز دارند تا شب‌ها استراحت و تفریح کنند؛ در این راستا لازم است فضاهای جذاب داخل شهری پاسخگوی این نیاز باشد. شهروندان در شهرهای توسعه یافته مشغله کاری زیادی دارند و وجود چنین فضاهایی در شهر به منظور تفریح و استراحت در هنگام شب نیاز است البته شهروندان در شهرهای جنوبی کشور ما نیز به دلیل شرایط آب و هوایی در طول روز به خصوص در فصول گرم تابستان نمی‌توانند در فضاهای شهری حضور پیدا کنند و مردم این شهرها شب هنگام در فضاهای شهری و مراکز خرید و مراکز تفریحی حضور پیدا می‌کنند. جایگاه گردشگری شبانه در شهرهای ما کجاست؟ رونق و وجود گردشگری شبانه به فرهنگ جوامع نیز مربوط می‌شود به طور مثال در فرهنگ شهرهای کویری مثل اصفهان و یزد چیزی به عنوان گردشگری شبانه تعریف نشده است، اما در شهرهای جنوبی کشور، گردشگری شبانه جزئی از سبک زندگیشان است. جامعه ما یک جامعه سنتی است که به سمت مدرن شدن پیش می‌رود در حالی که گردشگری شبانه در بسیاری از شهرهای توسعه یافته امری عادی و جا افتاده است. مشغله کاری در این کشورها اجازه تفریح و گذران اوقات فراغت در طول روز را نمی‌دهد. در کشور ما نیز بعضاً شهروندان به دلیل فشار زندگی و مشکلات اقتصادی به صورت دو شیفت کار می‌کنند و زمانی را برای تفریح خودش و خانواده‌اش نیاز دارد، در حالی که سبک زندگی شهری به خصوص در شهرهای بزرگ در دست تغییر است، اما هنوز قوانین و طرز تفکرها با سبک زندگی هماهنگ نشده است. توسعه گردشگری شبانه نیازمند چه ملزوماتی است؟ گردشگری به منزله ایجاد فضاهای با نشاط برای شهروندان و افرادی است که نیاز دارند اوقات فراغت خود را در این ساعات بیرون از خانه باشند. گردشگری البته دسته بندی‌های متفاوتی دارد، اما فرض بر این است که گردشگری شبانه ما از نوع گردشگری مراکز خرید و مراکز تفریحی در شهرها است. به منظور رونق گردشگری شبانه باید قوانین اجتماعی و قوانین تجاری به عنوان سیاست‌های بالادستی مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرد به عنوان مثال قانون تعزیرات عملاً اجازه نمی‌دهد که یک مغازه دار از ساعت ۱۲:۳۰ شب به بعد فعالیت داشته باشد و چنانچه بخواهیم گردشگری شبانه را داشته باشیم این قانون عملاً باید اصلاح شود، همچنین نیاز است نحوه سفرهای درون شهری بازبینی شود. تأمین امنیت برای استفاده کنندگان از فضاهای شهری در شب هنگام اهمیت زیادی دارد و در این راستا نیاز است فضاهای شهری، فضاهایی زنده و پویا باشد تا شهروندان از حضور در چنین فضاهایی احساس امنیت کنند. در این راستا اصلاح سیستم روشنایی شهر و حفظ روشنایی فضاهای شهری در طول شب اهمیت زیادی دارد. به منظور تأمین امنیت شهروندان همچنین همکاری سایر سازمان‌های اجتماعی مثل نیروی انتظامی نیاز است، به دلیل شیوع کرونا قانون منع تردد از ساعت ۱۰ شب تا ۳ صبح اجرا شده است در حالی که حتی ساعت ۱۲ شب ترافیک سنگینی در مراکز و فضاهای تفریحی وجود دارد و تعدادی از شهروندان تا پاسی از شب بیرون از منزل هستند. این نشان از آن دارد که مردم خواهان آن هستند شب هنگام به خصوص در فصل‌های گرم‌تر مثل فصل تابستان بیرون از منزل باشند. نبود هماهنگی میان قوانین و خواست و نیاز شهروندان چه تبعاتی برای شهر دارد؟ با توجه به این که این قانون سنخیتی با تفکرات و نیازهای شهروندان ندارد، عملاً نافرمانی مدنی شکل می‌گیرد. اعمال چنین قوانینی بدون در نظر داشتن خواست و نیاز افراد آن جامعه، موجب ایجاد ناهنجاری و شکاف میان مردم و مدیریت شهری می‌شود و مشارکت معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند. به عبارت بهتر مردم این قانون را که تأثیری در زندگیشان ندارد، نادیده گرفته و نافرمانی می‌کنند و عملاً نافرمانی را یاد می‌گیرند. تأثیر گذاری سیاست بالادستی بر شهرهای ما در بحث گردشگری و حیات شبانه مشهود است و یکی از مشکلات مدیریتی کشور محسوب می‌شود در حالی که اگر قوانین از سطح خرد یعنی از سمت پایین به بالا بوده و قانون مطلقه نباشد، نظرات شهروندان در پایین دست و مقیاس‌های شهری نیز شنیده شود، فرایندی ایجاد می‌شود و این فرآیند به یک نقطه بهینه می‌رسد. به نظر من در نظر داشتن یک قانون مطلق موجب بروز نافرمانی و ایجاد شکاف می‌شود. زمانی که قانون منع تردد شبانه از ساعت ۱۰ شب تا ۳ صبح وجود دارد این سوال برای شهروندان مطرح می‌شود که کرونا تنها در این ساعات ایجاد خطر می‌کند؟! زمانی که اعمال چنین قانون‌هایی منطبق با واقعیت‌ها و خواست شهروندان نیست، ممکن است برخی از شهروندان نافرمانی کنند. از این قوانین با عنوان قوانین سوپاپی یاد می‌شود و سعی می‌شود با استفاده از این قوانین سایر عوامل دیگر مدیریت شود در حالی که این روزها شهروندان نیاز به حضور در فضاهای شهری و گردشگری شبانه دارند. اعمال این دست قوانین در کشور ما موجب ایجاد شکاف میان مردم و مدیریت شهری و در نهایت اعتماد نداشتن و مشارکت نکردن شهروندان می‌شود. منبع : ایمنا

ایجاد شده: 6/تیر/1400       آخرین ویرایش: 6/تیر/1400     اخبار داخلی
ورود آزاد «توریست‌ خارجی واکسینه» در انتظار مجوز نهایی ستاد کرونا

ورود آزاد «توریست‌ خارجی واکسینه» در انتظار مجوز نهایی ستاد کرونا

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، نزدیک به یک‌سال و نیم پس از شیوع ویروس کرونا و تبعات آن بر صنعت گردشگری، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» برای اولین‌بار از میزان خسارت‌های واردشده بر این صنعت سخن گفت و آن را تا پایان سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او همچنین در این گفت‌وگو از چهار گام دولت در یک‌سال و نیم گذشته برای احیای نبض سفر خبر داد و آنها را صدور مجوزهای سفرهای اضطراری مانند تجارت‌، زندگی و باز شدن مرزها برای گردشگران سلامت،‌ چانه‌زنی برای ورود گردشگران خارجی با تست منفی(که البته محقق نشد) و در نهایت موفقیت در اقناع کمیته امنیتی انتظامی‌اجتماعی ستاد ملی کرونا برای ورود گردشگران واکسینه شده یا دارای تست منفی دانست. تیموری همچنین درخصوص چرایی ممنوعیت‌های سفر‌های داخلی با وسیله نقلیه شخصی و در مقابل آن عدم‌ایجاد محدودیت برای وسایل حمل‌ونقل عمومی استدلال‌هایی را مطرح کرد و درباره فعالیت‌های انجام شده در مجموعه تحت مدیریتش برای دوره پساکرونا توضیحاتی داد. از دغدغه‌های فعالان حوزه گردشگری این روزها تصاحب بازار گردشگری ورودی ایران توسط کشورهای همسایه با ممنوعیت سفر توریست‌های خارجی به کشور است. آنها می‌گویند با توجه به اینکه این گردشگران واکسن دریافت کرده و تست منفی هم دارند،‌ چرا نمی‌توانند به ایران سفر کنند؟ باید ابتدا به این نکته اشاره کرد که نه‌تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا با بروز پاندمی ‌و شیوع ویروس کرونا در یک شرایط فوق‌العاده قرار گرفته‌اند که کسب‌وکارها هم از آن متاثر شده است، از این‌رو ما طبیعتا نمی‌توانیم همان رفتاری را که پیش از کرونا داشتیم ادامه دهیم. ویروس کرونا باعث شد برای اولین‌بار در صنعت گردشگری تمام ایرلاین‌ها در جهان زمینگیر و متحمل خسارت‌های سنگین شوند. اگر تا پیش از شیوع این ویروس در دنیا مباحثی مانند جهانی شدن و برداشته شدن مرزها مطرح می‌شد با پاندمی کشورها در سطح گسترده‌ای موانعی را برای ورود و خروج اتباع خود گذاشته و به‌شدت از مرزهای خود مراقبت می‌‌کردند و همین امر رفت‌وآمدها را با اختلال مواجه کرد. گردشگری صنعتی است که بیش از سایر کسب‌وکارها از شیوع این ویروس آسیب دید،‌ اگر در برخی مشاغل نیاز به جابه‌جایی نبود و می‌شد با فناوری آنها را انجام داد،‌ توریسم به عنوان صنعتی انسان‌محور که مبتنی بر تعاملات انسانی و جابه‌جایی است،‌ نمی‌توانست به روال سابق خود باقی بماند، زیرا هرگونه جابه‌جایی به امری خطرآور بدل شد که متخصصان تاکید داشتند باید آن را محدود و به‌شدت کنترل کرد. همین موضوع در یک‌سال و نیم گذشته سبب بسته یا محدود شدن ۸۵ درصد مقاصد گردشگری شد و معدود مناطقی هم با مجموعه‌ای از پروتکل‌ها با حساسیت‌های فراوان گردشگر داشتند. بنابراین زمانی که درباره ایران و چالش‌های پیش روی آن صحبت می‌کنیم آن را باید در مجموعه مشکلات پیش روی این صنعت در عرصه جهانی در نظر بگیریم. با اعلام شیوع کرونا در ایران در اسفند سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه ستاد ملی کرونا بلافاصله مرزها بسته و رفت‌وآمد اتباع خارجی هم ممنوع شد. البته بعد از مدتی برای موارد اضطراری مجوزهایی صادر شد تا کسانی که برای تجارت،‌ زندگی‌ یا برنامه‌هایی که با تایید و تصویب ستاد ملی کرونا همراه بود بتوانند سفر کنند که آنها نیز اقسامی ازگردشگری است. ما در دوره شیوع کرونا به‌دنبال پیگیری این موضوع هستیم تا بتوانیم محدودیت‌ها را در این حوزه کاهش دهیم و با ملاحظه تجربه‌های جهانی به‌ویژه کشورهای اطراف دفاعیه‌های خود را به ستاد ملی کرونا ارائه داده‌ایم. (در این مدت شاهد بروز و جهش‌های متوالی ویروس کرونا با منشأ کشورهایی مانند چین، انگلیس، هند و... بوده‌ایم و همین موضوع باعث سختگیری در ترددهای بین‌مرزی ‌شد). در رایزنی‌هایی که با وزارت امورخارجه، وزارت بهداشت‌، وزارت راه‌وشهرسازی و دستگاه‌هایی که در موضوع ورود گردشگران مسوولیت داشتند،‌ انجام دادیم این ممنوعیت مطلق تعدیل شد و موفق شدیم در گام اول برای کسانی که به شکل انفرادی برای تجارت و سایر مشاغل وارد کشور می‌شدند مجوز‌های لازم را بگیریم. به این ترتیب برای چنین افرادی همکاران ما می‌توانستند بلیت تهیه کرده و هتل رزرو کنند. در گام بعدی ما برای حوزه گردشگری سلامت وارد رایزنی شدیم و نظر موافق ستاد را کسب کردیم. ایران یک مقصد جذاب برای توریست‌های سلامت است. پیش از کرونا برخی گردشگران این حوزه با پزشکان ایرانی وارد فرآیند درمان شده بودند و نمی‌توانستند آن را یکباره متوقف کنند، نمونه آن یک بیمار مبتلا به سرطان که باید دو هفته یکبار شیمی درمانی شده یا معالجات خود را پیگیری کند. صدور مجوز برای ادامه کار گردشگری سلامت باعث شد ۲۷۰ آژانس ما در این حوزه مشغول به‌کار بمانند و هر آژانس هم می‌توانست ۶۰ گردشگر وارد ایران کند. البته بخشی از گردشگران سلامت بیماران هستند و بخش دیگر آن همراهان‌شان. بنابراین همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در همین دوره پاندمی و کرونا که صدور ویزای توریستی ممنوع بود در دو قالب گردشگران تجاری و سلامت ما شاهد ورود توریست‌ها به ایران بودیم که خدمات مناسبی هم به آنها داده شد. از سوی دیگر ما با این هدف که چراغ بنگاه‌های ما خاموش نشود دو بار در کمیته‌های تخصصی درخواست کردیم که سفرهای ورودی به ایران با رعایت پروتکل‌ها و تحت نظارت آژانس‌ها دوباره برقرار شود که متاسفانه تایید نشد. چرا زمانی که گردشگرانی واکسن دریافت کرده و تست منفی هم دارند نمی‌توانند به ایران سفر کنند؟ واکسن کرونا یک مساله جدید است که به یکی، دو ماه اخیر بازمی‌گردد. تا پیش از این فقدان واکسن باعث ترس و هراس از ورود گردشگرانی می‌‌شد که می‌توانستند انواع جدید ویروس را به کشور وارد کنند. در همین راستا بود که ما هم تمرکزمان را روی سفرهای داخلی گذاشتیم تا بتوانیم مجوزهای لازم را برای آنها دریافت کنیم و نمونه‌اش تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بود که دیدید چقدر ما را به حاشیه بردند. بعد از تعطیلات ما روی فاز بعدی متمرکز شدیم تا از ستاد ملی کرونا مجوزهای لازم را برای ورود توریست‌های خارجی بگیریم،‌ با واکسینه شدن شهروندان در برخی کشورها،‌ استدلال ما هم در ستاد این بود که بخشی از شهروندان کشورهای مختلف واکسینه شده و می‌توانند سفر کنند. البته فراموش نکنید مساله پاسپورت واکسن همچنان یک بحث جدید است و در اتحادیه اروپا هم این شیوه از گردشگری از ابتدای تابستان آن هم برای کشورهای عضو منطقه شینگن اجرا می‌شود. بنابراین ما همزمان با باز شدن مرزهای کشورها برای شهروندانی که واکسن دریافت کرده یا تست منفی دارند مذاکراتی را با وزارت‌خارجه،‌ ستاد ملی کرونا و... داشتیم که در نهایت آنها مجاب شدند آرام آرام و با رعایت پروتکل‌ها فضا برای ورود این گردشگران باز شود. همین هفته گذشته هم در کمیته امنیتی انتظامی‌اجتماعی ستاد ملی کرونا دستورالعمل مربوط به ورود و خروج گردشگران خارجی به تصویب رسید که به ستاد ملی کرونا می‌رود و بعید است مشکلی داشته باشد. در این صورت با رعایت پروتکل‌های خاص و یکسری شرایط نظیر تست کرونا و واکسن ورود این گردشگران آزاد می‌شود. البته مبنای اصلی درباره سفر به ایران تست منفی کرونا است و به‌نظر می‌رسد ما همزمان با اولین مقاصد دنیا بازگشایی مرزها را خواهیم داشت. یکی از انتقادهایی که به وزارت متبوع شما وارد می‌شود این است که در سایر کشورها در دوره پاندمی تاکید روی گردشگری داخلی قرار گرفت،‌ درحالی‌که در ایران برنامه روشنی برای این حوزه وجود نداشت و گردشگری داخلی هم به محاق رفت و دست‌اندرکاران این حوزه دچار خسارت شدند. آیا این نقد را به مجموعه تحت مدیریت‌تان وارد می‌دانید؟ من مخالف این نقد هستم و با دلیل و سند می‌گویم این‌طور نیست. ما از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۹ سفرهایمان را شروع کردیم و تنها در دو ماه اول یعنی در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ که ابتدای ورود کرونا به ایران بود شاهد رکود بیشتر در این حوزه بودیم. در شهریور ۱۳۹۹ حتی ما با پیک گردشگری مواجه بودیم،‌ بنابراین مشابه سایر کشورها،‌ گردشگری داخلی در ایران هم رونق داشت. ممکن است به‌واسطه حساسیت‌های بیشتر مردم تعداد سفرها کاهش پیدا کرده باشد و مسوولان وزارت بهداشت در برهه‌هایی با ظهور موج‌های کرونا موانعی را برای سفرهای انبوه در نظر بگیرند اما این به معنای ممنوعیت کامل سفر نبوده است. در هیچ کشوری هم صنعت توریسم رونق پیش از کرونا را ندارد و می‌توانم بگویم اتفاقا ما خیلی زود جریان سفر داخلی را شروع کردیم و عده‌ای هم بابت این موضوع از ما انتقاد می‌کنند. ما در فروردین ۱۳۹۹ پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با تاسیسات‌ گردشگری،‌ تورها و راهنمایان را تهیه کرده و در ستاد ملی کرونا به تصویب رساندیم. پس از تصویب و ابلاغ، دوره‌های آموزشی برای فعالان گردشگری اجرا شد زیرا نه‌تنها راهنمایان و سایر دست‌اندرکاران در معرض این ویروس هستند بلکه آنها می‌توانند مشتریان خود را هم مبتلا کنند،‌ در این راستا ما به آنها آموزش دادیم که چطور هم از خودشان و هم از دیگران در برابر این ویروس حفاظت کنند. علاوه بر اینها ما توانستیم با استدلال‌هایی که داشتیم گردشگری را از گروه سوم مشاغل که حتی با زرد شدن یک مقصد،‌ کسب‌وکارهای گردشگری در آن تعطیل می‌شد، به گروه اول بیاوریم. یعنی همان‌طور که داروخانه و سوپرمارکت و نانوایی باز است،‌ هتل‌ها،‌ اقامتگاه‌ها و سایر مراکز گردشگری هم باز بودند. شما از باز بودن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها صحبت می‌کنید اما زمانی که با منع تردد مواجه می‌شویم عملا کسی نیست که بخواهد از خدمات هتل یا اقامتگاه استفاده کند. در زمان اعمال محدودیت‌ها، حمل‌ونقل‌های عمومی انجام می‌شود و گردشگرانی که با تور یا وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر می‌کنند می‌توانند از این مراکز استفاده کنند. اتفاقا اصل مشتری‌های ما از این طریق هستند. زیرا اغلب کسانی که به شکل انفرادی سفر می‌کنند محل اقامت‌شان یا چادر است، یا منزل اقوام یا پارک و مدرسه. اما زمانی که گردشگر از طریق تور و دفاتر خدمات مسافرتی اقدام می‌کند محل اقامتش هم یک مکان رسمی است. پیش از کرونا هم که بخش اعظم مردم در تعطیلات سفر می‌کردند ضریب اشغال‌ هتل‌های ما به ۵۰ درصد می‌رسید به‌واسطه اینکه مردم اماکنی مانند پارک و مدرسه و منزل اقوام را ترجیح می‌دادند،‌ بنابراین با محدودیت سفرهای انفرادی، تورهای گردشگری مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرند. آیا در واقعیت هم در زمان اعمال محدودیت‌های سفر تورها با استقبال بیشتری مواجه شدند؟ آیا در عمل شاهد نبودیم که وسایل حمل‌ونقل عمومی پروتکل‌ها را رعایت نکرده و رزروهای انجام شده اقامتگاه‌ها و هتل‌ها هم با بسته شدن جاده‌ها به روی سفرهای انفرادی کنسل شدند؟ من به‌عنوان متولی گردشگری باید به فکر همکارانم باشم. از نظر من سفری قابل نظارت است که در زنجیره تامین خدمات رسمی ما جریان داشته باشد. در این زنجیره آژانس مکلف است برای هر تور یک راهنما داشته و برای اقامت یک محل رسمی در نظر بگیرد. ما در معاونت گردشگری به‌دنبال توسعه چنین سفرهایی بودیم و برای آنها هم مجوزهای لازم را گرفتیم. در نظر داشته باشید در این شرایط شما اگر سفر را آزاد هم بگذارید بسیاری ترجیح می‌دهند مسافرت نکنند چون از ابتلا به کرونا می‌ترسند و نمی‌خواهند بیمار شوند. از همین روست که ما دنبال سفر برنامه‌ریزی‌شده هستیم و سفرهای انبوه در داخل زنجیره تامین خدمات اصلی ما نمی‌گنجند. این سفرها تنها باعث مشکلاتی پیش‌روی این صنعت می‌شوند، در مقابل ما باید از سرمایه‌گذاری‌های رسمی حمایت کنیم. درحال‌حاضر همچنان درحال متقاعدسازی مسافران هستیم که آنها به این زنجیره خدمات ایمن که در آنها پروتکل‌ها رعایت می‌شود تمایل نشان دهند. درباره عدم رعایت پروتکل‌ در وسایل حمل‌ونقل عمومی که گفتید ما هم آن را قبول داریم اما در ستاد ملی کرونا حجم سفرها را در نظر می‌گیرند. اینکه تعداد کسانی که با وسیله شخصی سفر می‌کنند چند نفر هستند و کسانی که از این وسایل استفاده می‌کنند چند نفر! از نظر آنها زمانی که محدودیت‌های سفر ایجاد می‌شود تعداد کمتری مسافرت می‌کنند. ما در این راستا دنبال این بودیم که منافع بخش گردشگری لحاظ شود و از این رو توانستیم آنها را متقاعد کنیم تا در این ایام مراکز گردشگری باز بمانند. اینکه در این دوره کمتر تاسیسات گردشگری منفعت بردند طبیعی است زیرا بالاخره مردم به‌واسطه شیوع این ویروس نگرانی‌های جدی دارند و از طرف دیگر هم مسوولان مدام تاکید دارند که مردم سفر نروند. علاوه بر آن تا پیش از شیوع کرونا فرهنگ سفر گروهی ما عموما مرتبط با سفرهای خارج از کشور بود و سفرهای داخلی معمولا از طریق انفرادی انجام می‌شد‌،‌ کرونا باعث شد با ایجاد محدودیت‌ها با توسعه سفرهای گروهی مواجه باشیم. از این روست که من موافق نیستم سفرهای داخلی در ایران برخلاف دنیا توسعه نداشته،‌ می‌توان این‌طور گفت که ما به سمت تورهای برنامه‌ریزی‌شده رفته‌ایم و ایجاد محدودیت‌ها هم تنها منحصر به ایران نیست، در ترکیه کشور همسایه‌مان در مواردی شاهد تعطیلی تمام مراکز در ایام پیک شیوع ویروس بودیم و ما هم مشابه دیگران تلاش می‌کنیم این ویروس را کنترل و مدیریت کنیم. آیا برآوردی از خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری در دوران کرونا وجود دارد؟ چند اقامتگاه،‌ آژانس و... تعطیل و چه تعداد نیروی انسانی در این حوزه تعدیل شده است؟ در آسیا و اقیانوسیه ۸۵ درصد گردشگران بین‌المللی کاهش داشته است یعنی اگر پیش از شیوع کرونا ۱۰۰ نفر سفر می‌کردند این رقم به ۱۵ نفر رسیده است. بنابراین خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری در ابعاد جهانی است و نگاه ما به این چالش باید در سطح بین‌المللی باشد. در ایران هم فعالیت‌های حوزه صنعت توریسم کاهش پیدا کرده و همچنین با پروتکل و شرایط ویژه‌ای انجام شد که رکود در کسب‌وکارهای مرتبط را به همراه داشت. براساس آمارها و مستنداتی که از استان‌های مختلف داریم از ابتدای شیوع کرونا تا پایان سال ۱۳۹۹ به این صنعت چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است. این خسارت‌ها در دو بخش دسته‌بندی می‌شوند. یک بخش از آنها به ضررهایی برمی‌گردد که هتل‌ها، ‌اقامتگاه و... به‌واسطه محدودیت‌های سفر متحمل شدند. این موضوع به‌ویژه درباره نوروز ۱۳۹۹ بیشتر بود. به این معنا که هتلدار یا صاحب اقامتگاه موادغذایی برای مسافران خود خریداری کرده بود و با کنسلی تورها و مسافران متضرر شد. علاوه بر آن زمانی که هتل باز است،‌ باید بدون داشتن میهمان، هزینه‌های مرتبط با آب،‌ برق،‌ سرمایش، گرمایش،‌ نیروی انسانی، فضای سبز و... را بپردازد که تمام اینها برایش ضرر است. بخش دیگر این خسارت‌ها به عدم تحقق عملکرد برمی‌گردد. در این حالت با فرض داشتن گردشگر و شرایط مشابه پیش از کرونا، یک فعال حوزه کسب‌وکار توریسم می‌توانست درآمدی داشته باشد که با محدودیت سفر و کاهش تعداد گردشگران این درآمد را از دست داده است. در کشور ما مجموع این خسارت‌ها با پرسش‌ از بخش‌خصوصی به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اما درباره تعداد بیکاران عدد دقیق را وزارت کار در اختیار دارد. در حوزه گردشگری به‌واسطه ماهیت این صنعت برآورد تعداد افرادی که کارشان را از دست داده‌اند دشوار است. زیرا ما شاهد حضور شاغلان فصلی در این صنعت هستیم،‌ به عنوان مثال یک هتل ممکن است در زمان معمول ۱۰ کارمند داشته باشد و در نوروز و پیک سفرها به یکباره این عدد به ۵۰ نفر افزایش پیدا کند یا راهنمایان گردشگری که در این دوره تعداد زیادی از آنها با چالش‌‌های شغلی مواجه شدند. همان‌طور که گفتم در دنیا سفر و گردشگری ۸۵ درصد کاهش داشته و به تبع آن راهنمایان هم با رکود بی‌سابقه‌ای در کارشان مواجه شده‌اند به‌ویژه در حوزه گردشگری ورودی که بخش بزرگی از راهنمایان ما در این حوزه مشغول به‌کار بودند. وزارت گردشگری در این یک‌سال و نیم چه ایده‌هایی را برای توسعه گردشگری در دوران پساکرونا پیاده کرده است؟ ما در دوره کرونا با یک وضعیت متناقض روبه‌رو بودیم. به این ترتیب که درحالی‌که می‌خواستیم سفر با تور را تبلیغ کنیم براساس مصوبات ستاد کرونا نمی‌‌توانستیم سفر را تبلیغ کنیم. در چنین وضعیتی اگر میلیاردی هم با صداوسیما قراردادی بسته می‌شد آنها نمی‌توانستند تور یا سفر را تبلیغ کنند. در این شرایط ما به‌دنبال آماده کردن بسترها رفتیم و اینکه محتواهایمان را به سمت دیجیتالی شدن ببریم و در سبک تبلیغات‌مان هم بازنگری داشته باشیم. همین موضوع هم باعث شد محتواهای بازاریابی و تبلیغات ما دیجیتال‌محور شود و از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها استفاده کنیم. در این یک‌سال و نیم داده‌ها و اطلاعات ما به روز شد و توانستیم کلیپ‌های ۳۶۰ درجه باکیفیت از ظرفیت‌های گردشگری‌مان تهیه کنیم. همچنین از آنجا که برنامه ما روی توزیع سفر بود‌، به سمت تنوع‌بخشی محصولات حرکت کرده و درباره هر کدام از انواع گردشگری مانند گردشگری روستایی، تاریخی، فرهنگی، سلامت و... محتواهایی تهیه شد. در این دوره همچنین آرشیوهای ما به روز شده و از سنتی به دیجیتالی تبدیل شدند. علاوه بر آن تا پیش از این ما یک پرتال اطلاع‌رسانی گردشگری نداشتیم اما اکنون یک پرتال رسمی پنج‌زبانه در اختیار داریم و استان‌هایمان هم پرتال دوزبانه دارند. از این‌رو می‌توانم در جمع‌بندی بگویم که ما از این فرصت زمانی برای دقیق کردن اطلاعات خود،‌ تهیه پکیج‌های استاندارد برای انواع مشتری اعم از وی‌آی‌پی، متوسط و... برنامه‌های بازاریابی و چگونگی کمک گرفتن از بخش‌خصوصی استفاده کردیم.

ایجاد شده: 2/تیر/1400       آخرین ویرایش: 2/تیر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...