به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از صدا و سیما، با همه گیری ویروس کرونا و کاهش بسیار شدید تعداد جهانگردان، پاریس پایتخت فرانسه به تنهایی از ۱۵ و نیم میلیارد یورو درآمد توریستی در سال گذشته میلادی محروم شد. بر اساس گزارش سالانه وزارت جهانگردی فرانسه، این چنین کاهش تعداد گردشگران خارجی در پایتخت فرانسه بی سابقه است. شهر پاریس در سالهای قبل از بحران شیوع ویروس کرونا با ۵۰ میلیون جهانگرد، مکان نخست را در میان پایتختهای کشورهای دنیا به خود اختصاص داده بود. بحران کرونا، تعداد بازدیدکنندگان خارجی از این شهر را ۷۲ درصد و یا به عبارتی ۳۳ میلیون نفر کاهش داده است. براساس همین گزارش، میزان درآمد توریستی شهر پاریس در سال گذشته با ۱۷ و نیم میلیون جهانگرد، به ۶ و چهار دهم میلیارد یورو رسید. این کاهش درآمد فاحش، تاثیرات مالی فاجعه باری برای بخشهای مختلف به ویژه هتلداری، رستورانها و شبکههای حمل و نقل در پی داشته است. در سال بحرانی ۲۰۲۰، هتلهای فرانسه با کاهش ۷۰ درصد مسافر روبرو بوده اند که به علت کاهش شدید درآمد تعداد زیادی از آنها تعطیل و یا ورشکسته شده ا ند. موزه لوور، کاخ تاریخی ورسای، کلیسای نوتردام و برج ایفل از اماکن مشهور و پربیننده پاریس به حساب میآید که در سال گذشته میلادی با کاهش ۷۰ درصدی جهانگران خارجی روبرو بوده اند. فرانسه پیش از این با ۹۰ میلیون توریست، اولین مقصد جهانگردان بود که بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد یورو درآمد کسب میکرد.
ایجاد شده: 25/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 25/فروردین/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، سازمان جهانی گردشگری در نخستین گزارش خود از بازار گردشگری ۲۰۲۱، تاثیر ویرانگر کووید-۱۹ بر این صنعت را کاهش حدود ۸۷ درصدی در اولین ماه سال جدید برآورد کرده که این بهدنبال کاهش ۸۵ درصدی در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ است. پس از افت بیسابقه ۷۳ درصدی گردشگری بینالمللی که در سال ۲۰۲۰ متاثر از همهگیری کرونا ثبت شد، تقاضا برای سفرهای بینالمللی در ابتدای سال ۲۰۲۱ بسیار ضعیف باقی ماند. تاثیرات ویرانگر همهگیری کووید-۱۹ در بازار گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته و در ماه ژانویه رکود سهمگینی را پشت سر گذاشته است که در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۰ نزدیک به ۹۰ درصد کاهش داشته است. این امر چشماندازی محتاطانه برای بازار گردشگری ۲۰۲۱ را نشان میدهد. بههمین منظور سازمان جهانی گردشگری خواستار هماهنگی بیشتر جامعه جهانی برای پروتکلهای سفر بین کشورها جهت اطمینان از شروع مجدد سفرهای ایمن و جلوگیری از ضررهای عظیم یک سال دیگر بر این صنعت است. پس از یک پایان سخت برای بخش توریسم در سال ۲۰۲۰، در اوایل سال جدید گردشگران جهانی در واکنش به اوجگیری مجدد ویروس کرونای جدید محدودیتهای سفر را تشدید کردند و بازار گردشگری جهان بار دیگر به عقب رانده شد. براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۲۰ گردشگری جهان در تمامی ماههای سال شاهد افت شدیدی بوده است که این امر ناشی از ایجاد موانع گسترده همچون آزمایشهای اجباری، قرنطینه و در برخی موارد بسته شدن کامل مرزها برای از سرگیری سفرهای بینالمللی بوده که تاکنون ادامه داشته است. علاوه بر این، سرعت توزیع واکسیناسیون کندتر از حد انتظار است که این امر منجر به تاخیر بیشتر در شروع گردشگری بینالمللی میشود. اثرات منفی ناشی از بحران کرونا، ضربه سختی را بر بازار گردشگری تمامی مناطق جهان وارد کرده است و معیشت و اقتصاد میلیونها نفر به اقدامات سریع در جهت بهبود این صنعت وابسته است. منطقه آسیا و اقیانوسیه با بالاترین سطح محدودیت سفرها، بیشترین میزان کاهش ورود گردشگران خارجی در ژانویه ۲۰۲۱ را تجربه کرده است. این منطقه در نخستین ماه سال جدید، کاهش ۹۶ درصدی را به ثبت رسانده است. اروپا و آفریقا هر دو شاهد کاهش ۸۵ درصدی در ورود گردشگران بینالمللی بودهاند، درحالیکه خاورمیانه افت ۸۴ درصدی را ثبت کرده است. منطقه کل قاره آمریکا در مقایسه با دیگر مناطق شرایط بهتری را تجربه کرده و ورودیهای بینالمللی در ماه ژانویه حدود ۷۷ درصد کاهش یافت که در مقایسه با سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ نتایج نسبتا بهتری را به ثبت رسانده است. باتوجه به آمارهای ارائه شده سفر به کشورهایی که بیشترین جمعیت واکسینه شده را داشتند،دوباره آغاز شده و واکسیناسیون اولین پالس توریسم را در جهت شروع فعالیت بازار گردشگری بینالمللی نشان داده است. باتوجه به اینکه تاکنون آمریکا دارای بیشترین جمعیت واکسینه شده بوده این امر منجر به کاهش رکود بازار گردشگری بینالمللی در این منطقه شده است که این امر رابطه مستقیم واکسینه شدن و بازیابی گردشگری را نشان میدهد. در ژانویه سال ۲۰۲۰ بازار گردشگری جهان تنها کاهش یک درصدی را تجربه کرده است که این روند کاهشی تنها در کاهش ناگهانی سفرها به منطقه آسیا و اقیانوسیه است که پس از شیوع کرونا در چین سفرها به این منطقه با کاهش ۹ درصدی مواجه شد. درحالیکه دیگر مناطق جهان با افزایش گردشگران ورودی همراه بودهاند و خاورمیانه و اروپا به ترتیب رشد ۶ درصد و ۵ درصدی را تجربه کرده بودند. باتوجه به اینکه در ۳۲ درصد از کل مقصدهای جهانی در ابتدای فوریه مرزها بهطور کامل به روی گردشگران بینالمللی بسته شده است سازمان جهانی سه ماهه چالشبرانگیزی را برای گردشگری جهان پیشبینی میکند. براساس روند فعلی باتوجه به شرایط موجود ناشی از بحران کرونا، برآورد سازمان جهانی گردشگری برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ برای ورود گردشگران بینالمللی در مقایسه با مدت مشابه خود در سال ۲۰۱۹ کاهش ۸۵ درصدی است که این امر از دست دادن ۲۶۰ میلیون گردشگر در مقایسه با سطح پیش از همهگیری را نشان میدهد. این در حالی است که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ بازار گردشگری با رکود ۲۲ درصدی مواجه شده بود و سازمان جهانی گردشگری در ابتدا برآورد خود برای سال ۲۰۲۰ را کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ارزیابی کرده بود اما با رکود سهمگین نزدیک به ۱۰۰ درصدی در ماه آوریل سناریوی خود را بین ۵۷ تا ۷۵ درصد قرار داد که در نهایت باتوجه به بحران شدید کرونا، سناریوی سوم (بدترین سناریوی ممکن) تحقق یافت و بازار گردشگری جهان با کاهش ۷۳ درصدی مواجه شد که این امر ضربه سهمگینی را بر اقتصاد و مشاغل این عرصه وارد کرد. اگرچه برآوردها حاکی از بازگشت گردشگری جهان به سطح پیش از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۴ است اما با توجه به عدم قطعیت در بهبودی کامل کرونا در واکسنهای تولید شده، آینده بازار گردشگری تنها برحسب حدس و گمان تخمین زده میشود و نمیتوان زمان دقیق و قطعی برای بازگشت سفرهای بینالمللی درنظر گرفت. با این حال، با نگاهی رو به جلو، سازمان جهانی گردشگری در چشمانداز خود از سال ۲۰۲۱ دو سناریو را ترسیم کرده است که بازگشت احتمالی سفرهای بینالمللی را در نیمه دوم سال درنظر میگیرد. این بازگشت براساس عواملی از جمله کاهش عمده محدودیتهای سفر بهویژه اروپا و آمریکا، موفقیت در برنامه واکسیناسیون عمومی، بهبود اعتمادسازی در بین مسافران یا اجرای پروتکلهایی هماهنگ مانند گواهینامه سبز دیجیتال– پاسپورت آنتی کرونا- برنامهریزی شده در کمیسیون اروپا صورت میگیرد. سناریوی اول بازگشت سفرهای بینالمللی را از جولای برآورد میکند که منجر به افزایش ۶۶ درصدی ورود بینالمللی در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با پایینترین سطح تاریخی سال ۲۰۲۰ میشود اما با این حال میزان ورود گردشگران خارجی ۵۵ درصد کمتر از سطح ثبتشده در سال ۲۰۱۹ است. سناریوی دوم بازگشت احتمالی سفرها را از ماه سپتامبر درنظر گرفته است که افزایش ۲۲ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ خواهد داشت که ۶۷ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ است.
ایجاد شده: 21/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " ابراهیم پورفرج " رئیس هیاتمدیره جامعه تورگردانان ایران، به هجمهای که به مردم وارد شده و آنها را مقصر گسترده شدن این ویروس در کشور دانستهاند، اشاره کرد و گفت: سوال ما از وزیر بهداشت این است، چرا به جای کنترل بیماری و انتقال راه درمان به کشور، مدام به فکر کنترل آدمها هستید؟ از حرفه خود دور نشدهاید؟ وزارت بهداشت باید ویروس را کنترل کند، راه درمان آن را بیابد، نه اینکه به مردم التماس کند سفر نروند. او افزود: این ویروس به همه کشورها نفوذ کرده و فقط مردم کشور ما را دچار نکرده است. راه درمان آن هم پیدا شده است. به جای کنترل کردن و مقصر دانستن مردم، زیرساخت درمانی آن را ایجاد کنید. رئیس جامعه تورگردانان ایران اضافه کرد: وزیر بهداشت صراحتا اعلام کرده افسار مهار کرونا از دست ما در رفته است. یک سال فقط درباره این صحبت میکردند که کجا را ببندند و مردم کجا نروند، درحالیکه باید دنبال درمان باشند. واکسن درمان این ویروس است، آن را بیاورید و ویروس را کنترل کنید، نه اینکه فقط به فکر کنترل مردم باشید. پورفرج درباره بسته بودن مرزهای ایران از اسفندماه سال ۹۸ به روی گردشگران خارجی نیز گفت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تلاشهایی برای بازگشایی انجام میدهد، ولی تا الان نتیجهای نداشته است، پس آن تلاشها را نمیتوان مفید دانست.
ایجاد شده: 19/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 19/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میزان، " ولی تیموری " معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تاثیر سفرهای نوروزی بر افزایش آمار مبتلایان و فوتیهای کرونا گفت: حوزه گردشگری هم در بدنه دولت و هم همکاران ما در بخش خصوصی انصافا بیشترین همکاری را در طول یک سال گذشته با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته اند. من به جرات میتوانم بگویم هیچ حوزهای به اندازه ما در رعایت الزامات حاکمیتی که براساس آن لازم بوده فعالیتها متوقف یا تعطیل شود و ممنوعیت سفر اعمال شود از خود پایبندی نشان نداده است. وی ادامه داد: به نحوی که هنوز بعد از گذشت بیش از یک سال از آغاز شیوع بیماری کرونا ما همچنان ممنوعیت ورود گردشگران خارجی را داریم. درواقع بعد از گذشت یک سال به دلیل اینکه با دستور وزارت بهداشت ویزای گردشگری توسط وزارت امور خارجه صادر نمیشود همکاران ما در دفاتر خدمات مسافرتی هنوز نمیتوانند گردشگران خارجی را وارد کشور کنند. تیموری خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه براساس برآورد کلی ما برای سال گذشته فعالان بخش خصوصی ما در حوزه گردشگری حدود سی و دو هزار میلیارد تومان متحمل خسارت شدند. با همه این خسارتها و بر اساس گزارشهایی که به دست وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هم رسیده بیشترین آسیب، زیان و خسارت در حوزه گردشگری اتفاق افتاده است. یعنی با اینکه ما بیشترین خسارتها را داشته ایم و هنوز هم ما ممنوعیت فعالیتهای گردشگری را داریم بیشترین همکاری را هم با وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا داشته ایم. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: درباره سفرهای نوروزی امسال هم باید این نکته را متذکر شوم که این سفرها در چارچوب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که دو ماه در کمیتههای مختلف بر روی آن بررسیهای کارشناسی صورت گرفت و نهایتا تصویب شد به صورت خیلی محدود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی این سفرها انجام شد. اینکه حجم این سفرها چقدر بوده ما این را هم اعلام کرده ایم که یک میلیون نفر در ایام نوروز سفر کرده اند. این یک میلیون نفر را اگر ما بر سی و یک استان کشور تقسیم کنیم به طور متوسط حدود سی هزار نفر در هر استان به سفر رفته اند. ضرر و زیان کرونا برای گردشگری طبیعی است وی افزود: همین آمار را اگر بر شهرهای هر استان هم بخواهیم تقسیم کنیم خواهیم دید که واقعا این تعداد سفرها به اندازهای نیست که تصور کنیم سفرهای نوروزی زیاد بوده است. اگر آمار سفرهای نوروزی امسال را با عدد سفرهای نوروزی در سال ۹۸ که هنوز کرونا اتفاق نیفتاده بود مقایسه کنیم معلوم خواهد شد حجم سفرهای امسال چقدر بوده است. تعداد سفرهای نوروزی در سال ۹۸ بیست و دو میلیون نفر بود. حالا امسال این عدد به یک میلیون نفر رسیده است. تیموری با اشاره به روند نظارت بر مراکز گردشگری در ایام نوروز گفت: درکنار مساله تعداد ناچیز سفرهای نوروزی علاوه بر وزارت گردشگری خود وزارت بهداشت در طول ایام نوروز به صورت روزانه در قالب تیمهای تخصصی از مراکز گردشگری ما بازدید نظارتی داشته است. درواقع علاوه براینکه خود ما بازدیدهای تخصصی داشتیم وزارت بهداشت هم در مراکز گردشگری ما نظارت هایش را اعمال میکرد. پس بنابراین اگر اعلام کرده باشند در مراکز گردشگری پروتکلهای بهداشتی ابلاغ شده رعایت نشده ما میپذیریم. اما واقعا موردی دیده نشده است. حتی بعضا مواردی را که خود ما مشاهده میکردیم اعلام میکردیم و تا مرحله تعلیق هم کار را پیش میبردیم؛ بنابراین ما آن پروتکلهایی که لازم بود تا سفرهای نوروزی اتفاق بیفتد را کاملا رعایت کردیم. وی اذعان داشت: هم خود ما به عنوان ناظر در طول این ایام نظارت کردیم و هم وزارت بهداشت روزانه نظارت هایش را اعمال میکرد. هر دستوری هم در سطح ستاد ملی کرونا ابلاغ شده بلافاصله ما ابلاغ و اجرا کردیم و خودمان را برای اجرای این دستورالعملها موظف و مکلف میدانیم. چون ما خودمان هم جزو دستگاههایی هستیم که عضو ستاد ملی مقابله با کرونا محسوب میشود. از این بابت هر تصمیمی که در چارچوب ستاد اتخاذ بشود ما خود را موظف به انجامش میدانیم.
ایجاد شده: 19/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 19/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، "امیرپویان رفیعیشاد" رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران؛ وضعیت تورهای ورودی، خروجی و داخلی را در آستانه پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز شرح داد و اظهار کرد: سفر به خارج از کشور برای تعطیلات نوروز با کمترین استقبال مواجه شده است. اگرچه همهگیری ویروس کرونا در کاهش تقاضا بیتاثیر نبوده، اما شرایط اقتصادی و معیشت مردم عامل اثرگذارتری به شمار میآید. وی ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی برای تعطیلات نوروز کشورهای کمی را میتوانند تبلیغ کنند؛ محدودیت ویزا در دوران همهگیری کرونا شرایط متفاوتی را برای سفرهای خارجی رقم زده است. جز چند کشور همسایه، گرایش انگشتشمار آژانسها به تبلیغ و اجرای تورهای افریقا در تعطیلات نوروز نیز به همین دلیل است؛ چرا که کشورهای افریقایی در مقایسه با سایر کشورها مقررات آسانتر و محدودیتهای کمتری برای صدور ویزا دارند، اما هزینههای هنگفت این تورها با توجه به نرخ ارز و افزایش هزینههای معیشت باعث شده سفر افریقا نیز با اقبال چندانی مواجه نشود. تعداد متقاضیان این تورها بسیار کم است. رفیعیشاد اضافه کرد: در بین کشورهای همسایه با توجه به مقررات ویزا، درحال حاضر سفر به ترکیه و ارمنستان راحتتر است که شرایط اقتصادی باعث شده استقبال از تورهای این مقاصد نیز پایین باشد. او درباره محدودیتهای مرزیِ کشورهای همسایه برای اجرای تور زمینی و اتوبوسی که برای مقرون به صرفهتر شدن هزینهها برای نوروز ١۴٠٠ بیشتر آگهی و تبلیغ شدهاند، اظهار کرد: هنوز محدودیتی برای سفر زمینی به کشورهایی مثل ارمنستان و ترکیه اعلام نشده است. رییس هیأتمدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران درباره وضعیت تورهای داخلی، به بلاتکلیفی و اظهارات متناقض متولیان که برای آژانسهای مسافرتی و مردم مشکلآفرین شد، اشاره کرد و گفت: برای ما سوال بود که هماهنگی در هیأت دولت و بین وزرای گردشگری، بهداشت و ... تا این حد سخت بود!؟ آژانسها تا همین یکی دو روز قبل نمیدانستند پیشپرداخت تور و خدمات را از مسافر دریافت کنند، هزینه هتلها را واریز کنند، تور بفروشند، چه کار کنند؟ همه ما در یک بلاتکلیفی به سفر میبردیم. تکلیف سفرهای نوروزی نباید ۲۵ اسفند مشخص میشد، باید از یک ماه قبل تعیین تکلیف میشدیم. او افزود: این بلاتکلیفی باعث شد آمار ثبتنام در تورهای امسال حدود ۱۰ درصد تورهای نوروز ۹۸ باشد. چه سالی را سراغ دارید که برای ۲۸ اسفندماه قطار یا پرواز تهران ـ مشهد صندلی خالی داشته باشد؟ وضعیت امسال واقعا متفاوت بود. حتی با وجود اینکه تعداد پروازها و قطارها محدود شده است، اما چالش زیادی وجود ندارد. قطعا این اقبال کم فقط به خاطر ویروس کرونا نیست؛ مساله اقتصاد و هزینهها عامل اثرگذارتری است. او درباره محدودیت سفر تورها به مناطق قرمز و نارنجی نیز گفت: قبلا اعلام کرده بودند سفر با تور و رزرو هتل محدودیتی ندارد. هنوز بخشنامه جدیدی خلاف آن به دست دفاتر خدمات مسافرتی نرسیده است. رفیعیشاد نگاهی هم داشت به وضعیت تورهای ورودی و اظهار کرد: تعداد محدودی ویزا با عنوان درمان برای اتباع خارجی صادر میشود، اما با توجه به سرعت واکسیناسیون در برخی کشورها، وزارت بهداشت و وزارت خارجه در پذیرش گردشگران خارجی میتوانند رویه را تغییر دهند، درحالی که این مطالبه تا کنون مسکوت مانده است. رییس هیأتمدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران به حال بحرانی صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: شرکتها و دفاتر خدمات مسافرتی که نوروز ١۴٠٠ را از دست دادند، ما همچنان امیدواریم حمایت شویم. بحثمان صدقه گرفتن نیست، ولی تسهیلات و تهمیدات برای روی پا ماندن این صنعت میخواهیم. با معافیتهای مالیاتی و تامین اجتماعی کمک کنند این صنعت حداقل وضعیت اورژانسی موجود را حفظ کند و بقایی داشته باشد.
ایجاد شده: 29/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 29/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " محمداسماعیل خیامی " مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص جایگاه گردشگری سلامت مشهد در کشور اظهار کرد: گردشگری سلامت در مشهد به دلیل وجود مزیتهای بالای رقابتی از جمله بارگاه منور رضوی، مراکز تشخیصی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی مجهز و وجود پزشکان و کادر درمان حاذق با برخورداری از امکانات مناسب گردشگری و اقامتی، رویکرد مطلوبی برای سفر بیماران خارجی به مشهد و انجام امور تشخیصی و درمانی خود ایجاد کرده است؛ تا جایی که در حال حاضر مشهد یکی از قطبهای گردشگری سلامت در کشور محسوب میشود.وی در پاسخ به این سوال که در سال ۹۹ چه تعداد بیمار خارجی در مشهد بستری شدهاند، گفت: در طول یک سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا و ممانعت از ورود گردشگران خارجی و عدم صدور روادید برای ورود به کشور، گردشگری سلامت مشهد اثرات منفی زیادی را متحمل شده است.مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۲ هزار و ۴۰۰ بیمار خارجی در مشهد بستری شده بودند و در سال جاری با توجه به افت شدید ورود بیماران، این میزان تا اوایل اسفند به ۴۳۳۰ نفر تنزل داشته است؛ عمده این آمار مربوط به ابتدای سال ۹۹ بوده که گردشگران سلامت مشهد پیش از شیوع کرونا وارد کشور شده بودند.خیامی ادامه داد: امیدوارم پس از رهایی از این بیماری مجددا رویکرد مناسبی جهت مراجعه توریسم پزشکی به شهر مشهد ایجاد شود که با توجه به درخواستها و تقاضاهای انباشته شده برای دریافت ویزای درمانی از سوی اتباع سایر کشورها برای سفر به ایران، این مهم محقق شود.وی خاطرنشان کرد: البته در ایام کرونایی، مدیریت گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت ورود بیماران اورژانس خارجی، پروتکلهای ویژهای را مصوب کرد تا از سلامت اتباع خارجی در خصوص کووید-۱۹، پیش از ورود به کشور و پس از انجام امور درمانی در مشهد و بازگشت به کشور خود، اطمینان حاصل کند.مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص این که چه کشورهایی بیشترین بستری و خدمات درمانی را در مشهد داشتهاند، تشریح کرد: با توجه به آمارهای ثبت شده در سامانههای وزارتی، ۹ کشور افغانستان، عراق، عربستان، بحرین، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، الجزایر و آنگولا بیشترین مراجعه به مراکز درمانی مشهد را داشتهاند.خیامی در مورد مقایسه عملکرد ایران به خصوص شهر مشهد نسبت به کشورهای همسایه همچون ترکیه تصریح کرد: امکانات و تجهیزات مراکز تشخیصی و درمانی، دانش و تبحر پزشکان و کادر درمانی مشهد در سطح منطقه کمنظیر است. تمام سعی و تلاش همکاران ما در مطبها، موسسات تشخیصی و مراکز درمانی ارائه خدمات مطلوب و منطبق با استاندارهای لازم به بیماران بوده و خواهد بود؛ از همین رو حضور بیماران خارجی در مشهد و درخواست بالای آنان برای سفر به این شهر، نشاندهنده وضعیت مطلوب و عملکرد مثبت نظام درمانی در این زمینه است.وی همچنین در خصوص تعامل و همکاری سایر ارگانهای مشهدی گفت: گردشگری سلامت و ارائه خدمات مطلوب در این زمینه یک مقوله چند بعدی است که شامل ارائه خدمات در کلیه ابعاد گردشگری و سلامت نیز میشود. این خدمات شامل اخذ و تمدید ویزا، تهیه بلیت رفتوآمد، برنامهریزی برای اقامت، برنامههای زیارتی و سیاحتی، مشاورههای پزشکی، انجام امور تشخیصی و درمانی، پیگیری وضعیت بیمار در دوران نقاهت و... میشود.مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در این مسیر علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دستگاههای مختلفی از جمله استانداری خراسان رضوی، ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان نظام پزشکی، وزارت امور خارجه، پلیس گذرنامه، دستگاههای امنیتی، انتظامی و قضایی در ارائه خدمات از مبدا تا مقصد به ایفای نقش میپردازند.
ایجاد شده: 23/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، "حمید یزدانی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم امروز در گفت وگویی با خبرنگار فارس در قم با بیان این که نظارت و بازدیدهای مشترک اداره کل متبوع خود بر اماکن اقامتی و گردشگری بر اساس جدول نظارت روزانه پیگیری می شود اظهار کرد: پایش آمار گردشگران خارجی و داخلی در دستور این اداره کل قرار دارد. وی اضافه کرد: تأمین اقلام بهداشتی اماکن اقامتی تحت نظر یکی دیگر از برنامه های این اداره کل در روزهای پایانی سال جاری و آغاز سال جدید است، ضمن آن که نصب بنرها و پلاکاردهای هُشداردهنده درباره کرونا نیز در این اماکن ادامه خواهد یافت. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم همچنین یادآور شد: نظارت ها و بازدیدهای مشترک مربوط به سفرهای نوروزی که از امروز بیستم اسفند ماه آغاز شده است، تا بیستم فروردین ماه سال آینده تداوم دارد، ضمن آن که لیست کشیک های این اداره کل نیز در این موضوع به همه سازمان ها و نهادهای استان اعلام خواهد شد. وی درباره اتباع خارجی ساکن اماکن اقامتی تحت نظر قم نیز گفت: دو هفته قبل حدود 360 نفر از اتباع در این اماکن پذیرش شده بودند که حدود 260 نفر از آن ها عراقی بودند، ضمن آن که این آمار در هفته اخیر به حدود 250 نفر کاهش داشته که از این تعداد، حدود 180 نفر از اتباع عراقی هستند. یزدانی با اشاره به این که باید پرسید آیا واحدهای اقامتی در ایام نوروز پذیرش دارند یا خیر بیان داشت: این مسئله باید مشخص شود تا بتوان بر اساس آن برنامه ریزی های لازم را صورت داد. وی سپس به برخی مشکلات در زمینه نظارت ها و بازرسی توجه داد و خاطر نشان کرد: نوع هماهنگی با واحدهای مسؤول باید مشخص باشد، ضمن آن که گاهی برخی اتباع خارجی از پذیرش مسؤولیت های تست مثبت کرونا خود سر باز می زنند که در این باره نیز باید تدبیر لازم صورت گیرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در عین حال گفت: خوشبختانه طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، هیچ یک از برگه های سلامت گردشگران مقیم در قم جعلی نیست، ضمن آن که طبق دستور این دانشگاه و مرکز بهداشت، هر یک از گردشگران خارجی که دارای علامت بیماری کرونا باشند به مراکز بهداشتی معرفی می شوند.
ایجاد شده: 23/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 23/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، در حالی که کمتر از چند روز از رفع مشکل قطع برق هتلهای یزد به دنبال پیگیری استاندار نگذشته است، این بار اخطار قطع آب موجب نگرانی تعدادی از مجموعههای گردشگری این استان گردشگرپذیر کشورمان شده است، البته حضور وزیر نیرو در یزد میتواند نویدی برای حل این مشکل باشد. مرگ ناکام گردشگری مسئلهای غیرقابل پیشبینی نیست، آن هم زمانی که در اوج خسارات ناشی از کرونا به این صنعت، شاهد بیمهری دستگاههای خدماترسانی مانند برق، آب و گاز هستیم؛ به طوری که کمتر از دو روز پس از قطع موقت برق هتلهای یزد با وجود مصوبات حمایتی دولت از این صنعت کرونازده، این دفعه شاهد اخطار قطع آب آنها هستیم. البته در موضوع قطع برق این زیرساختهای مهم گردشگری، «محمد علی طالبی» استاندار جوان یزد بلافاصله و شخصاً به این مسئله ورود کرد و درصدد رفع این مشکل برآمد اما انگار این ماجرا پایان ناهماهنگی و سرپیچی دستگاهها از مصوبات ملی ستاد کرونا نیست و ارسال اخطارهای مکرر قطع آب، بازی تازهای است که این صنعت را تهدید میکند. زیرساختهای گردشگری در دوران کرونا، شرایط مطلوبی ندارند و به وضوح وضعیت نامطوب این صنعت از ریزش نیروهای فعال و شاغل گرفته تا تعطیلی واحدها را شاهد هستیم ولی در جریان کوتاهی و کم لطفی برخی از دستگاهها در عین وجود مصوبات لازم الاجرای ستاد ملی کرونا در مورد حمایت از زیرساختهای گردشگری در شرایط کنونی بیشتر حکایت از سرپیچی و ترک فعل در این مجموعهها دارد. «محمد اسلامی» نماینده هسته گردشگری چین در این کشور که صاحب یک مجموعه گردشگری در یزد است، در گفتوگو با خبرنگار ایسنا از ارسال اخطار قطع آب به این مجموعه اقامتی در شرایط کرونا گلایه و اظهار میکند: قبل از این نیز با وجود اعلام شدن مصوبات حمایتی ستاد کرونا از زیرساختهای گردشگری، پس از اعلام اخطار قطع گاز، انشعاب گاز این مجموعه اقامتی قطع شد و این در حالی بود که گردشگران خارجی که به دلیل کرونا امکان بازگشت به کشورشان را نداشتند، در این مجموعه اقامت داشتند ولی با این وجود هیچ مهلتی هم به این مجموعه جهت پرداخت بدهی داده نشد. وی با بیان این که فردای همان روز برق این مجموعه گردشگری را نیز قطع کردند، میگوید: این اقدام در حالی اتفاق افتاد که مهمانان و گردشگران خارجی در این مجموعه اقامت داشتند و با این وجود نیز هنگامی که به شرکت توزیع برق مراجعه شد تا بتوانیم براساس مصوبات کرونا، بدهی خود را با صدور چک پرداخت کنیم، هیچ لطفی در این باره شامل حال ما نشد. اسلامی که از صدور اخطار قطع آب این مجموعه نگران و گلایه مند است، عنوان میکند: این اخطاریه در حالی برای این مجموعه صادر شده که طی دوره اخیر هیچ نوع فعالیتی در مجموعه صورت نگرفته تا بتوانیم درآمدی برای پرداخت قبض آب کسب کنیم. وی خاطرنشان میکند: متاسفانه پس از وصول شدن اخطارهای قبلی مربوط به قبوض برق و گاز نیز پیگیریهای متعددی در این باره داشتیم اما متاسفانه در این باره مسئولان هیچ همراهی با حوزه گردشگری ندارند. «سید امیر ناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران یزد نیز از وصول اخطار قطع آب مجموعهی خود خبر میدهد و در این باره ابراز تاسف میکند. در خصوص این که آیا چنین مشکلی در سایر استانها نیز وجود دارد از «عباس بیدگلی» مدیر اجرایی جامعه هتلداران کشور جویا شدیم که وی با بیان این که به نظر میرسد تاکنون دیگر استانها درگیر این مسئله نبودهاند، به خبرنگار ایسنا میگوید: هنوز گزارشی در خصوص قطع آب و برق و گاز در هتلهای کشور به ما ارسال نشده است. البته در این باره تعدادی از کنشگران گردشگری کشور به خبرنگار ایسنا میگویند: براساس گزارشها و اخبار موجود، یزد اولین استان در خصوص اخطارهای قطع آب و برق نیست و استانهایی مانند مازندران، تهران، خوزستان و برخی از استانهای دیگر هم شاهد قطعی برق مجموعه های گردشگری بودهاند و بعضاً نیز انشعاب آنها قطع شده که همگی خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا بوده است.
ایجاد شده: 16/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 16/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، فریدون فعالی عصر امروز ۱۲ اسفندماه در آیین افتتاح موزه نفت سوزها در کرمان با اشاره به اینکه با افتتاح موزه نفت سوزها شانزدهمین موزه استان کرمان شروع به کار می کند، گفت: این موزه توسط وزارت نفت و با همکاری دستگاه های مرتبط در کرمان به بهره برداری می رسد. وی با بیان اینکه شعار میراث فرهنگی، "کرمان سرزمین شگفتی های پنهان" است، اظهار کرد: با گردش در کرمان می توان شگفتی های جدیدی را در این استان مشاهده کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: استان کرمان دارای 7000 اثر شناخته شده، ۷۰۰ اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی است که کویر آن تجربه جدیدی از اکوتوریسم را برای گردشگران به نمایش می گذارد. وی به راه اندازی گردشگری معدن و سرمایه گذاری در این نوع گردشگری اشاره کرد و گفت: استان کرمان دارای جاذبه های بی بدیلی است که خوشبختانه جزو دو استان پرجاذبه کشور شناخته می شود و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر گردشگری کشور ونزوئلا گردشگران خارجی به این استان وارد می شوند. فعالی به ظرفیت بالای رسانه ها برای معرفی جاذبه های گردشگری کرمان اشاره کرد و افزود: این استان قابلیت اینکه به محور گردشگری مقاومت تبدیل شود را به سبب مزار مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی دارد که باید از طریق رسانه ها معرفی شود. وی تاکید کرد: باید همه ما نسبت به جایگاه گردشگری کرمان با وجود آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی منحصربه فرد آن مطالبه گر باشیم. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: از مدیر کل امور موزه های وزارت میراث فرهنگی درخواست داریم که موزه منطقه ای جیرفت را در اولویت برنامه های خود بگنجاند تا بتوانیم موزه ای از اشیا کشف شده چند هزار ساله داشته باشیم.
ایجاد شده: 13/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 13/اسفند/1399 اخبار داخلی
تفاهم نامه برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و وزارت گردشگری و تجارت خارجی جمهوری بولیواری ونزوئلا امضا شد. به گزارش هتل نیوز و به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این تفاهم نامه همکاری براساس روابط دوستانه و تمایل متقابل برای توسعه و گسترش روابط دوجانبه در زمینه همکاریهای گردشگری با تاکید بر نقش مهم گردشگری در توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و برجسته سازس ویژگیهای طبیعی و تاریخی دو کشور به امضا رسیده است. این تفاهم نامه در ۱۱ بند به مدت ۲ سال تنظیم شده است و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. برقراری روابط گردشگری ایران و نزوئلا نزدیکی ملت ها را به دنبال دارد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برقراری روابط گردشگری بین دو کشور ایران و ونزوئلا موجب نزدیکی دوملت و شناخت بیشتر از هم خواهد شد. آقای علی اصغر مونسان در مراسم امضای تفاهم نامه برنامه اجرایی همکاری های گردشگری بین ایران و ونزویلا افزود: ایران با تمدن کهن و داشته های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوان و بی نظیر و همچنین تنوع فرهنگی و اقوام , ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری و جذب گردشگران از ونزوئلا دارد. وی تصریح کرد: بخشی از این جاذبه ها را حضوری و بخش دیگری را از طریق فیلم و عکس در این مراسم مشاهده کردید. آقای مونسان گفت: ونزوئلا با طبیعت بسیار زیبایی که در عکس ها و فیلم ها مشاهده شد و با توجه به توضیحات وزیر گردشگری این کشور می تواند برای گردشگران به ویژه طبیعت گردان ایرانی جاذبه خوبی باشد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بااشاره به وجود پرواز مستقیم بین دو کشور افزود: پرواز مستقیم بین دو کشور یک ظرفیت بسیار مهم و خوب است که می تواند به شروع و توسعه روابط گردشگری دو کشور کمک کند. وی گفت: قیمت ها در ایران برای گردشگران خارجی بسیار مناسب است و از مسئولان ونزوئلا هم درخواست داریم تا کمک کنند جاذبه قیمت و اقتصادی بودن را هم برای گردشگران ایرانی به وجود بیاورند و ما به عنوان دولت باید کمک کنیم تا آژانس های دو کشور بتوانند روابط گردشگری را برقرار کنند. وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: باید از همه ظرفیت ها کمک بگیریم تا موانع و مشکلاتی که برای توسعه رابطه گردشگری در ایران و ونزوئلا وجود دارد برطرف شود. آقای مونسان به زمان ۱۴ ساعت سفر به ونزوئلا اشاره کرد و گفت: مطمئن هستم که جادبه های طبیعی موجود در این کشور آنقدر برای ایرانی ها جداب است که حاضر هستند این مسافت را طی کنند. ایران و ونزویلا دوملت برادر و صلح طلب هستند وزیر گردشگری و تجارت خارجی جمهوری بولیواری ونزوئلا گفت: کشورهای ایران و ونزوئلا دو ملت برادر و طلح طلب هستند. آقای علی پادرون در مراسم امضا تفاهم نامه برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری بین ایران و ونزویلا افزود: ونزوئلا دومین و هشتمین پارک ملی بزرگ دنیا را دارد و از نظر جاذبههای طبیعی جزء ۱۰ کشور اول دنیا محسوب میشود. وی گفت: آبشار آنجل به عنوان مرتفعترین آبشار دنیا یکی از مهمترین ظرفیتهای گردشگری این کشور است. آقای علی پادرون افزود: آبهای کریستالی، ساحلهای شنی، دشتهای گسترده، جنگلهای آمازونی و ظرفیتهای بسیار بی نظیر دیگر در بخش طبیعت گردی و همچنین دربخش زمین شناسی ونزوئلا، دارای ظرفیتهای بسیار بالایی است. وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر بخواهیم زیباییهای طبیعی ونزوئلا را به گردشگران معرفی کنیم همین آبشار آنجل به عنوان مهمترین اثر طبیعی است. وزیر گردشگری و تجارت خارجی جمهوری بولیواری ونزوئلا گفت: اکنون با شیوع ویروس کرونا شاهد آسیبهایی در صنعت گردشگری هستیم با این وجود در سال ۲۰۲۱ گردشگری با وحدت بیشتری کار خود را آغاز خواهد کرد تا دوباره اطمینان و اعتماد به این صنعت بازگردد وسفرهای بین المللی برقرار شود. آقای علی پادرون با اشاره به تحریمهای ظالمانه علیه ایران افزود: ونزوئلا نیز مانند ایران تحریمها را تجربه کرده و تاثیراتی را در اقتصاد این کشور داشته است. وی اضافه کرد: در این میان ملت ایران برادرانه به ما کمک کرد و هم اکنون در میان همه این تحریمها شاهد تقویت همکاریهای دوکشور در بخش گردشگری هستیم. آقای پادرون افزود: این برادری بین ایران و ونزوئلا همچنان برقرار و مبارزه ضد استکباری بین دو کشور جزء اشتراکات بین ایران و ونزوئلا است. وی با اشاره به اینکه در بخش گردشگری برنامه گستردهای را در دستور کار داریم گفت: از تلاشها و همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برنامه ریزی برای تقویت همکاریهای گردشگری بین دو کشور تشکر میکنم. وزیر گردشگری و تجارت خارجی جمهوری بولیواری ونزوئلا افزود: من با دست پر از این سفر بر میگردم و گزارش خوبی را از همکاریهای گردشگری بین دو کشور به رئیس جمهور ونزوئلا ارائه خواهم داد.
ایجاد شده: 6/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 6/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، معاون گردشگری گفت: اجازه مختصری را برای سفرهای نوروزی مشروط به رعایت پروتکلها گرفتهایم. آقای مونسان هم برای سفرهای نوروز به صورت محدود و کنترلشده به ستاد کرونا قول داده است تا فعالان گردشگری از درآمدهای گردشگری بهرهمند شوند. به نقل از ایسنا، ولی تیموری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران با اشاره به دوران سخت کرونا در گردشگری و محدودیتهایی که برای سفر ایجاد شده است، اظهار کرد: الان به فکر گشایشهای جدید هستیم و این نمایشگاه گامی در این راستاست، این نمایشگاه یک رزمایش برای برنامههای پیش رو است. در ادامه وامهای حمایتی دولتی، اجازه مختصری را برای سفرهای نوروزی به صورت محدود و مشروط به رعایت پروتکلها گرفتهایم. آقای مونسان هم برای سفرهای نوروز به صورت محدود و کنترلشده به ستاد کرونا قول داده است تا فعالان گردشگری از درآمدهای گردشگری بهرهمند شوند. او با بیان اینکه توزیع سفر در کشور از جمله رویکردهای اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، گفت: صنعت گردشگری دیگر تکمحصول و نقطهمحور نیست. ٢۴٠٠ پروژه فقط در اصفهان و شیراز ایجاد نشده؛ گردشگری مویرگی در کشور ریشه دوانده است. او افزود: هدفمند کردن بازارها رویکرد دوم ما بوده که مختص گردشگران خارجی است. آقای مونسان با عدد چهار میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر خارجی، سازمان را تحویل گرفت. این سالها روی همین عدد درجا میزدیم اما این عدد در سال ٩٨ با وجود افت گردشگر بینالمللی در سهماهه اخر، نزدیک به ٩ میلیون شد و تعداد گردشگران بینالمللی دوبرابر شد. معاون گردشگری با اشاره به توقف سفرهای بینالمللی با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در همین یک سال با حفظ آمادگی همه خلاءها را پوشش دادیم. اسنادی در سطح ملی، منطقهای، استانها و روستاها آماده کردیم و خدمات و محصولات را متنوع و استاندارد کردیم. الان بهروزترین خدمات گردشگری دنیا را داریم. او درباره نمایشگاه گردشگری گفت: به خاطر شرایط موجود اعلام عمومی برای این نمایشگاه نشد، اما کارگاههای تخصصی به صورت نیمهحضوری و مجازی طراحی شده است. نگاهمان به این نمایشگاه حمایتی بود. مثل سالهای گذشته دنبال حضور همه فعالان گردشگری نبودیم. حتی زمین نمایشگاه را از محل بودجههای دولتی تامین کردیم که از فعالان گردشگری حمایت شود. تیموری افزود: نمایشگاه گردشگری در چهار سالن برپا شده که همراه با آن، صنایع دستی نیز ارائه شده است تا آغازی دوباره برای گردشگری و سفرهای نوروزی باشد. نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران از امروز (پنجم اسفند) در محل نمایشگاه بینالمللی تهران برپا شده است. این نمایشگاه تا هشتم اسفند برپا است.
ایجاد شده: 6/اسفند/1399 آخرین ویرایش: 6/اسفند/1399 اخبار داخلی
به گزارش هتلنیوز ، نایبرئیس مجلس شورای اسلامی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تدوین پروتکل ویژه سفرهای نوروزی، اظهار داشت: قرار شد سفرهای نوروزی در قالب تورها انجام بگیرد یا اگر قرار است به صورت شخصی سفری انجام گیرد، مقصد معین شود. "سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی" ضمن اعلام این خبر، ابراز داشت: در ایام عید نوروز، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و فقط در مناطق زرد و آبی به شرط دادن تست کرونا، امکانپذیر است. وی افزود: اگر تست فردی مثبت باشد باید از سفر کردن آن شخص جلوگیری شود و ترددها نیز یک ساعت کاهش یابد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از ورود مشروط گردشگران و مسافران خارجی به کشور خبر داد و گفت: تمامی افرادی که به کشور وارد میشوند، باید تست PCR منفی به همراه داشته باشند و علاوه بر آن در مبادی ورودی تست مجدد از آنها گرفته میشود. "علیرضا رئیسی" همچنین اعلام کرد: مسافرینی که از کشورهای اروپایی وارد ایران میشوند، علاوه بر موارد مطرح شده باید ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.
ایجاد شده: 13/بهمن/1399 آخرین ویرایش: 13/بهمن/1399 اخبار داخلی