به گزارش هتل نیوز ؛" محمدهادی ایمانیه " استاندار فارس گفت : در ماجرای حافظیه شیراز، براساس تصمیم مقامات قضایی، مدیر مجموعه حافظیه و دو نفری که رفتارهای خلاف شرع و هنجارشکنانه داشته اند، امروز تعیین تکلیف خواهند شد. وی افزود : مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز تا مشخص شدن پرونده اجازه حضور در محیط اداری را نخواهد داشت. او گفت: مجموعه اقدامات سلبی و ایجابی در استان فارس در حال اجراست و دستگاههای فرهنگی اقدامات مناسبی را در استان انجام داده اند و تلاش شده در حوزه عفاف و حجاب با تدبیر و برنامه ریزی و ایجاد آرامش و تذکر در قالب های مختلف و طرح های ناظر و همچنین سامانه مردم رسی صورت پذیرد. استاندار فارس تاکید کرد : حساب حرکت های سازمان یافته یا کسانی که اصرار به قبح شکنی و مقابله با قوانین و مقررات دارند با بقیه جداست و وظیفه دستگاههای مختلف امنیتی و قضایی برخورد قاطع، مناسب و بجاست.
ایجاد شده: 8/خرداد/1402 آخرین ویرایش: 8/خرداد/1402 اخبار داخلی
فلایتیو در جهت تسهیل فرایند دریافت ویزای فرودگاهی قطر برای مشتریان خود، امکان رزرو و خرید هتلهای موجود در «دیسکاور قطر» را به سایت خود اضافه کرده است. طبق قوانین قطر، از ۱۴ آوریل ۲۰۲۲ (۲۵ فروردین ۱۴۰۱) مسافران ایرانی در صورت سفر به قطر با ویزای فرودگاهی، باید قبل از سفر با مراجعه به وبسایت «Discover Qatar» با کارت اعتباری (Credit Card) اقدام به رزرو هتل کنند. فلایتیو با اضافه کردن هتلهای «دیسکاوری قطر» با قیمت ریالی به سایت خود، کار را برای کاربران آسان کرده و دیگر نیازی به تماس تلفنی برای استعلام قیمت نیست. مسافر میتواند روی سایت فلایتیو بدون هدر دادن زمان، قیمتها را به ریال مشاهده کرده، هتلها را با هم مقایسه و با توجه به لوکیشن و بودجه موردنظر هتل خود را رزرو کند. این در حالی است که پیش از این مسافران قطر برای استعلام قیمت و رزرو هتلهای دیسکاور قطر که الزام دریافت ویزای فرودگاهی است، مجبور به پرداخت مبلغ اضافهای به آژانسها یا شرکتها بودند یا ساعتها پشت تلفن برای استعلام معطل میشدند. به گفتهی آزاده محلی، مدیر فنی بخش هتل فلایتیو پس از ایجاد این امکان روی سایت، یعنی در بازهی ۴ روزه، اقدام سفر به قطر ۱۱ برابر شده. او در ادامه با تاکید بر اینکه دیگر نیازی نیست تا مسافر مراحل اضافی طی کند، گفت: «در حال حاضر با توجه به امکانی که فلایتیو برای مسافران خود فراهم کرده، دیگر نیاز نیست مسافرین مانند گذشته مراحل سنتی و زمانبری را طی کنند، حتی به قدر یک تماس تلفنی برای استعلام قیمت. آنها میتوانند به صورت عادی از سایت فلایتیو بلیط و هتل خود را بهصورت آنلاین خریده و مبلغ را بهصورت ریالی پرداخت کنند، و در تاریخ موردنظر به راحتی به سفر بروند.» او در ادامه توضیح داد: «پس از تایید رزرو هتل، «واچر فلایتیو » و «تایید دیسکاور قطر» برای مسافر صادر میشود که هنگام ورود به فرودگاه قطر با ارائه واچر ویزای رایگان 14 روزه خود را دریافت خواهند کرد. یکی از نکتههای مهمی که باید همه مسافرین در نظر داشته باشند؛ این است که دریافت کد تایید دیسکاور قطر اقامت زیر دو شب امکانپذیر نیست. همچنین با توجه به بالاترین بازه اعتبار ویزا فرودگاهی که 30 روزه است، امکان خرید بلیط و هتل بیش از این مدت وجود ندارد.)) مدیر فنی فلایتیو با تاکید بر اینکه قطر از فروردین سال ۱۴۰۱ تاکنون بارها قوانین خود را تغییر داده، توضیح میدهد: «به نظر میرسد پس از برگزاری جامجهانی قطر و استقبال توریستها، این کشور سیاستهای خود را با هدف جذب گردشگر تغییر داده باشد. چندین سال صدور ویزا برای ورود به این کشور سخت بود. برای مثال در ابتدا دریافت ویزای قطر به صورت الکترونیکی انجام میشد، سپس از فروردین سال ۱۴۰۱، قانون رزرو هتل برای تمام مدت اقامت از سایت «Discover Qatar»، برای اتباع سه کشور ایران، هند و پاکستان اجرایی شد. به این صورت که مسافران برای ورود به قطر باید حداقل ۳ روز قبل از سفر با ثبتنام در سامانه «Ehteraz» کد تایید دریافت میکردند که با چالشهای زیادی از جمله عدم دریافت کد و کنسلی بلیط و واچر هتل و یا پرداخت جریمه مواجه میشدند. اما پس از جامجهانی و میزان فروش و استقبال مسافرین بیزنسی، توریستی و سفارتی این کشور شروع به بهبود زیرساخت گردشگری خود کرد.» به یاد داشته باشید که ویزای رایگان فرودگاهی فقط با اعتبار ۱۴ روزه صادر میشود، در صورت درخواست ویزای ۳۰ روزه مسافرین ملزم به پرداخت مبلغ ۱۰۰ریال قطر در فرودگاه خواهند بود. رقابت قطر با بازار امارات طبق گزارش دریافتی، روزانه حدودا بین ۳ تا ۵ هزار ویزا برای ملیت ایرانی به مقصد امارات صادر میشود که این نشاندهندهی گستردگی سهم این بازار است. به نظر میرسد دولت قطر با توجه به اقداماتی که انجام داده؛ سهم گردشگری بزرگی از بازار امارات را از آن خود کند. آزاده محلی با اشاره به جلسهای که با یکی از شرکتهای قدیمی مطرح گردشگری قطر داشته است، گفت: «با توجه به اینکه قطر یکی از ثروتمندترین و امنترین کشورهای دنیا به حساب میآید، پیشبینی میشود با توجه به توسعه روز افزون و تسهیلات سفر برای ملیت ایرانی و آشنایی مسافرین با این مقصد سهم عمدهای از گردشگری قطر به مسافرین ایرانی در سال جدید تعلق خواهد گرفت. همچنین احتمال میرود، پروازهای چارتر به زودی در این مسیر راه اندازی خواهد شد»
ایجاد شده: 2/خرداد/1402 آخرین ویرایش: 8/خرداد/1402 اخبار داخلی
به گزارش تور نیوز؛ بخشی از دیوار باقی مانده از باروی گلپایگان که مربوط به دوره هخامنشی بود، بدون استعلام از نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان تخریب شد. در برخی جاها این دیوار دو تا سه متر قطر و ۷ تا ۱۰ متر ارتفاع داشته است. این دیوار در میان ساختمانهای نوساز قرار داشته و شهرداری با استشهاد محلی و بدون استعلام از نمایندگی میراث فرهنگی آن را تخریب کرد.
ایجاد شده: 26/اردیبهشت/1402 آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1402 اخبار داخلی
به گزرش هتل نیوز؛ " جمشید حمزهزاده " رییس جامعه حرفهای هتلداران کشور گفت : یکی از موانعی که ما در صنعت هتلداری با آن مواجهیم به مهمانسراهای دولتی برمیگردد که مطابق با قانون خدمات کشوری و مصوبات دولتی باید حذف شوند.با حذف این مهمانسراها هتلها با استقبال بیشتری مواجه شده و از رکود خارج میشوند. وی افزود : هنوز آماری از تعداد گردشگران چینی که به کشورمان سفر کردهاند وجود ندارد. او گفت : وضعیت گردشگری ورودی به ایران نامناسب است و از نظر مسافران داخلی نیز با چالشهایی به واسطه تورم و ... مواجهیم. رییس جامعه حرفهای هتلداران کشور تاکید کرد : باید تلاش کنیم با ارائه خدمات مناسب، باعث اشتیاق گردشگران از کشورهای مختلف و از جمله چین برای سفر به کشورمان شویم.
ایجاد شده: 17/اردیبهشت/1402 آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1402 اخبار داخلی
" عزت الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت : برای گردشگران قانون ویژه ی برای رعایت حجاب وجود دارد. در این خصوص هم از طرف وزارتخانه، نظارت های لازم انجام می شود و هم شرکت هایی که تورهای گردشگران خارجی را اجرا می کنند این قانون را رعایت می کنند. او ادامه داد : ۵ گروه اولویت دار به وزارت خارجه معرفی کرده ایم که برای لغو اولویت در دستور کار قرار بگیرند. وی افزود : معتقدیم که ایران باید داوطلبانه لغو روادید با سایر کشورها را پیش بگیرد و بدون در نظر گرفتن حساسیت ها این اقدام را انجام دهد. " ضرغامی گفت : واکنش گردشگران خارجی این است که ایران امن ترین کشور برای گردشگران است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد : گردشگری حق تمام مردم دنیا است و از این رو باید در زمینه گردشگری تسهیل گری شود.
ایجاد شده: 3/اردیبهشت/1402 آخرین ویرایش: 3/اردیبهشت/1402 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " مهدی رودبارکی " عضو هیات مدیره جامعه حرفهای هتلداران ایران گفت : در تعطیلات نوروز، هتلهای ۴ و ۵ ستاره مشتریان خود را حفظ کردهاند اما نبود مسافر یا روند کاهشی در هتلهای ۲ و ۳ و تک ستاره مشهود بوده است. در حال حاضر میهمانان هتلها قشر خاص جامعه هستند و به اقامتگاههای غیر از هتل نمیروند، زیرا موضوع امنیت، بهداشت و... برایشان بسیار حائز اهمیت است. او افزود : نمیتوان علت کاهش استقبال را در فرسودگی دانست زیرا یک مصرفکننده برای اقامت در یک هتل بیش از هرچیزی به نوع سرویسدهی و رفتار کارکنان اهمیت میدهد. وی گفت : زمانی که هتلها از پس هزینههای جاری هم برنمیآیند، بازسازی و نوسازی هتلها در دورترین اولویت هتلداران قرار خواهد گرفت. تا زمانی که درآمدهای هتل کم است امکان بازسازی برای مالکان چندان وجود ندارد، زیرا تجهیزات بسیار گران است و بانکها نیز در این مسیر با صنعت هتلداری همراهی لازم را ندارند و در ضرردهی هتلها شریک نمیشوند. " رودبارکی " تاکید کرد : دیپلماسی قوی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل جذب گردشگر و ارزآوری و درآمدزایی و در نتیجه رشد صنعت هتلداری و گردشگری کشور است. او گفت : در شرایط کنونی، فقط باید تحمل کرد و امید چندانی به آینده صنعت هتلداری و گردشگری در ایران وجود ندارد و چشمانداز روشنی دیده نمیشود. عضو هیات مدیره جامعه حرفهای هتلداران ایران افزود : بخش خصوصی بدون حمایت دولت امکان سرمایهگذاری و جذب سرمایهگذاران خارجی به کشور را ندارد. بخش خصوصی نمیتواند به تنهایی با هتلداری در ترکیه رقابت کند. این امر تنها با تسهیلگری حاکمیت و سیاستگذاری کلان در عرصه بینالمللی امکانپذیر است.
ایجاد شده: 16/فروردین/1402 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1402 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، تعدادی از مدیران بوتیک هتلهای کشور در درخواستی از وزیر میراث فرهنگی خواستند تا توجه بیشتری به این بخش از بدنه گردشگری کشور داشته باشد. «هرکه در این سرا درآید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه، آنکه به درگاه باری تعالی به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد» ابولحسن خرقانی حضور محترم وزیر میراثفرهنگی گردشگری و صنایع دستی - جناب آقای دکتر ضرغامی پلمب چند بوتیک هتل و واحد اقامتی در آستانه نوروز، آنهم پس از گذراندن حداقل چهار سال طاقتفرسا که به گردشگری ایران تحمیل شده و آسیبهایی که تماماً متوجه بخش خصوصی بوده و هست،گواه از عمق بیپناهی این صنعت در ایران است. بخش خصوصی، بی امید چندان به بازگشت سرمایه و در جدال همیشه با ناامنی شغلی و ناملایمتی های تازه به تازه باز هم در جهت ارتقاء کیفیت و مهماننوازی ایرانی و نیز آموزش نیروی انسانی متخصص از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و نیست. صنعتی که از هر حادثه و سیاست نامناسبی در ایران آسیب معناداری دیده و برای ماندگاری و شکوفایی، سالها با دستهای خالی و ارادهای آهنین جنگیده، بیآنکه دلخوشی چندانی به حمایت دولتی داشته باشد، آیا حالا باید با تهدید پلمب شدن در طلاییترین زمان درآمدزایی مواجه باشد؟ آنهم در شرایطی که بسیاری از دستاندر کاران امر و به ویژه وزیر گردشگری بارها تاکید کرده بودند که حامی گردشگری هستند و اجازه آسیب بیشتر نخواهند داد! در خصوص دلیل پلمب واحدهای اقامتی، سؤال اینجاست، امروز که حجاب زنان در تمام عرصههای اجتماعی، بازتعریفی جدید را تجربه میکند و شاید مصلحت کار به سختگیریهای پیشین نیست، چگونه صنعت مهماننوازی میتواند در واحدهای اقامتی تن به خلاف این وضعیت دهد، چگونه میتوان از مرام مهماننوازی ایرانی انتظار برخورد و تقابل با مهمان را داشت. مرامی برآمده از همان خانههای کهن که همیشه مأمن امن میهمان بوده است ، چطور به رسم مهماننوازی میتواند پشت کند و از ایمان میهمان بپرسد؟! برای ما ایرانیانِ میزبان، میهمانْ، میهمانْ است. اگر امروز و هنوز این خانههای تاریخی زندهاند و نفس میکشند و تصویر این کشور را در عرصههای جهانی زیبا و بیبدیل میسازند، همه مدیون بخش خصوصی گردشگری و گردشگران داخلیست، بخش خصوصی و میهمان داخلی که همواره در کنار هم بودهاند و قرار نیست روبهروی هم بایستند. در این راستا ما، جمعی از بوتیک هتل داران سرتاسر کشور، درخواست رسیدگی جدی و حضور مثمر ثمر وزارت گردشگری برای حل این معضل را داریم تا امکان خدمت به گردشگری کشور بیش از این از دلسوزان این عرصه سلب نگردد.
ایجاد شده: 26/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 26/اسفند/1401 اخبار داخلی
" کریم بیگی " عضو هيات مديره جامعه هتلداران ايران و رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان اصفهان شب گذشته در مصاحبهای اختصاصی با هتل نیوز در خصوص پلمب سرای عامریها گفت ؛ هتل سرای عامریها که جزو افتخارات ایران هست به دلیلی که مستقیم به بهره بردار برنمیگردد پلمب شد. او ادامه داد : ما به رعایت مسائل اخلاقی معتقدیم ولی اگر به بحث رسالتی که هتل در امر پذیرایی دارد توجه کنیم، نمیتوانیم با مهمان ستیز یا برخورد نامناسب کنیم. وی افزود : با توجه به تعهداتی که مجموعههای اقامتی دارند، پرسنل باید حجاب را رعایت کنند و این اعتقادی است که در تمام مراکز اقامتی به طور راسخ وجود دارد. رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان اصفهان تاکید کرد : اینگونه برخوردها در شأن مجموعه اقامتی نیست و آثار منفی در ذهن مسافرین و مردم خواهد گذاشت.
ایجاد شده: 24/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 24/اسفند/1401 اخبار داخلی
شب گذشته " کریم بیگی " عضو هيات مديره جامعه هتلداران ايران و رئیس جامعه حرفهای هتلداران استان اصفهان در مصاحبهای اختصاصی با هتل نیوز در خصوص پیگیریهای جامعه برای رفع مشکل سرای عامریها گفت ؛ پیشبینی ما این بود که در ایام نوروز این تَنِشها ایجاد شود. جلسات متعددی با مقامات استانی در این خصوص داشتهایم. او تاکید کرد : خود ما از مقامات راهنمایی خواستیم ولی خروجی جلسات به تنها تذکر به میهمان ختم شد. عضو هيات مديره جامعه هتلداران ايران ضمن بیان اینکه باید از بروز این اتفاقات جلوگیری کنیم گفت : ما باید امنیت و آسایش عمومی را برای میهمانان فراهم کنیم نه دلهره و اضطراب را.
ایجاد شده: 24/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 24/اسفند/1401 اخبار داخلی
مهمترین دستاورد توافق اخیر ایران با عربستان سعودی رونق و توسعه تبادلات گردشگری بین دو کشور و تسهیل سفر اتباع سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای سفر به ایران است. صرف نظر از اینکه مهمترین برنده این توافق کشور چین بوده و این کشور برای تامین شریان انتقال انرژی از خلیج فارس به تامین و تثبیت امنیت دائمی منطقه نیاز مند است و به قورت مدام تلاش کند تا درگیری بین کشورهای منطقه از جمله ایران و سعودی ایجاد نشود تا انتقال نفت و گاز به صنایع چین را با بحران مواجه نشود. برخلاف سیاست منطقه ای ایالات متحده و اسرائیل که منافع خود را در ایجاد و تداوم بحران در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس می دانند، این توافق می تواند اقدام مثبتی برای باز شدن تنگناهای موجود بالاخص در روابط خارجی ایران با کشورهای عرب و مسلمان منطقه و زمینه ساز کم رنگ شدن پیمان ابراهیم اسرائیل را فراهم نماید. شاید بتوان گفت بهترین روابط بین دو کشور ایران و سعودی در دوره دوم ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی و تمام دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی بود. سالیانه نزدیک به یک میلیون زائر ایرانی برای حج عمره و تمتع به عربستان سعودی سفر می کردند و تعداد قابل توجهی از اتباع سعودی بویژه شیعیان منطقه شرقیه این کشور بدون هیچ گونه محدودیتی از سوی حاکمان عربستان به ایران سفر می کردند و درآمد بسیاری را نصیب صنعت گردشگری ایران در بخش زیارت و درمان می نمودند. حتی رسم شده بوده که شیعیان دمام، خُبر، قطیف برای عروس و دامادهایشان جهیزیه به عنوان تبرک از ایران می خریدند… بیاد دارم در اجلاس وزرای جهانگردی سال ۲۰۰۲ که در شهر ریاض برگزار شد من به اتفاق هیاتی از سازمان ایرانگردی و جهانگردی مهمان ویژه این اجلاس در شهر ریاض بودیم. با جِت شخصی ما را از شهر جده به ریاض منتقل کردند و در آنجا به بهترین نحوه ممکن پذیرایی شدیم و برادر امیرعبدالله ما را به ضیافت شام به خانه شخصی اش دعوت کرد تا از مهماننوازی ایرانی ها سپاسگزاری کند. چقدر خوشحال بود که از ایران به اتفاق خانواده در سال گذشته دیدار کرده بود. سال قبل که به اتفاق هیات ۷۰ نفره به تهران و اصفهان سفر کرده بودند خیلی از سفر به ایران مشعوف شده و آنقدر خرید کرده بودند که یک فروند هواپیمای کارگو از ریاض برای انتقال بار آنان به اصفهان آمده بود…. دیماه ۱۳۹۴ فرا رسید. دولت روحانی و دکتر ظریف سخت در پی برداشتن تحریم ها و بن بست مذاکرات برای اجرای برجام بودند که در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ایجاد و تشدید شده بود. فاجعه منا رخ داد و ۴۶۵ زائر ایرانی در سرزمین وحی به طرز غیر قابل باوری جان باختند. شیخ نمر روحانی شیعه سعودی اعدام شد و روابط دو کشور بیش از پیش رو به تاریکی گام نهاد در آن زمان آقای امیر عبدالهیان معاون عربی وزیر امور خارجه ایران بود… ۱۲ دیماه ۱۳۹۴ کنسولگری عربستان در مشهد به آتش کشیده شد و متعاقب آن سفارت ریاض در تهران توسط مزدوران اجاره ای که روسای آنان از اجرای برجام متضرر می شدند در آتش سوخت و به اشغال درآمد و این اقدام غیر انسانی و خلاف قانون و عرف بین الملل عده ای انسان غافل و ناآگاه و عده ای کاسب تحریم باعث ویرانی بسیاری از توانمندی های اقتصادی و سیاسی ایران شده و زمینه ساز قطع روابط با بسیاری از کشورها ی عربی با ایران شدند که به طور مستقیم منافع ملی مردم این سرزمین را هدف قرار داد که عواقب آن همچنان پابرجاست. ۷ سال از آن روزها گذشت و این اقدام جاهلانه زمینه ساز فقر و فلاکت مردم نجیب ایران شد و علاوه بر لطمات سیاسی و اقتصادی و بین المللی باعث تضعیف و بن بست در توسعه تبادلات گردشگری نه تنها با عربستان بلکه با همه کشورهای عربی منطقه شد. بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سالیانه بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار برای سفر و گردشگری در سراسر جهان هزینه، بیشترین مدت زمان اقامت و بیشترین خرید را می کنند و ایران بیش از ۷ سال است که از این درآمد سرشار با توجه به مزیت همسایگی و قرابت فرهنگی محروم شده است… با توافق اخیر که با میانجیگری کشوری غیر مسلمان(چین) برای ایجاد رابطه و برقراری صلح بین دو کشور مسلمان مدعی صورت گرفت امید می رود تا روابط بین دوکشور به حالت عادی برگشته و دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران بتوانند از برکات این روابط بهره مند و زائران و گردشگران هر دو سرزمین بتوانند به صورت عادی به سیر و سفر و زیارت بپردازند… دولت مردان ایران بایستی بدانند که صرف امضای این توافق مسایل عمیق و کهنه بین دو کشور به این راحتی قابل حل و فصل نخواهد بود و وجود تحریم های خانمان سوز و عدم عضویت ایران در FATF , استمرار اعتراضات ایرانیان مهاجر و مقیم خارج از کشور، موضوع حقوق بشر، تقلای اسرائیل برای برهم زدن این گونه توافقات همچنان پابرجاست. بایستی بدانند که عربستان سعودی از سر استیصال و عدم حمایت ایالات متحده از این کشور و تهدیدات جدی ایران در طول ۵ ماهه اخیر به خاطر دخالت این کشور در مسائل داخلی ایران به حاکمان چین پناه برده تا دفع انتقام و تهدید ایران کند و گرنه حکام سعودی در طی یکصد سال اخیر هرگز وجود ایرانی قوی را در منطقه را بر نمی تابند. با این توافق و همراهی ایران و عربستان، صادرات نفت و گاز به کشور چین تضمین شده و نفوذ ایالات متحده برای فشار به این کشور برای تامین سوخت های فسیلی به حداقل ممکن خواهد رسید و استراتژی ٫یک جاده یک راه٫ اژهای زرد گام بلندی در حاکمیت بلامنازع در اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس برداشته است. در عین حال فرصتی هم برای گشایش ژئوپلیتیکی ایران و اندکی نفس کشیدن برای مردم ستم کشیده ایران باز شده است. امید است که با رعایت همه ملاحظات ملی، منطقه ای و بین المللی و توجه اصولی به منافع ملی و تغییر گفتمان تهاجمی به گفتمان تعاملی، دست از لجبازی در عرصه داخلی و بین المللی برداریم و به چارچوب نظری زندگی در رفاه و امنیت و ثبات اقتصادی کشور بیندیشیم و با استفاده از فضای تعاملی ایجاد شده برای برقراری آشتی ملی و بین المللی گام های موثرتری برداریم … ✍️ علی رحیم پور - مدیرعامل گروه هتلهای بینالمللی رکسان
ایجاد شده: 21/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 21/اسفند/1401 مقالات و یادداشت ها
دیزین که متشکل از ۲۳ پیست متفاوت است از جمله پیست های قله، گوزنی، دره، نیم قله، چمن و دیگر مسیرها بشقابی و چکشی و همچنین برف بی نظر آن، یکی از پیست های منحصر به فرد اسکی خاورمیانه است که توان بالایی در ارائه سرویس به ورزش دوستان و توریستان داخلی و خارجی را دارد. رستوران های مختلف که در ناحیه های متفاوت در داخل پیست ساخته شده، بسیار این سایت ورزشی را زیبا و هیجان انگیز کرده. کلبه های متفاوت در مسیر های مختلف برای ارائه غذا و نوشابه بسیار زیبا و به جا طراحی شده اند و در انتها هتل دیزین، زمین بازی ، استخر و کلبه های چوبی بسیار زیبا که برای خدمات اقامتی محیطی ویژه اند، همه و همه سرمایه های ملی ما هستند که ذره ذره مقابل دیدگان دوستار گردشگری و ورزش از بین میروند!. در مطلبی که چند وقت پیش ارائه کردم، مباحثی راجع به جاده چالوس طرح شد، در آن مطلب اشاره شد که در توسعه گردشگری به عنوان نیازی بر روند مدرنیته ای که از قبل انقلاب آغاز شده بود ، جاده چالوس به عنوان گذرگاهی برای عبور به سمت شمال انتخاب شد و در کنار آن برنامه ای برای تبدیل این جاده منحصر بفرد به مقصد گردشگری وجود داشت، طرح هایی چون: آب اسکی و هتل واریان، پیست های اسکی دیزین و خور، هتل دیزین و هتل گچسر به عنوان تفرج گاه هایی برای فصل سرد و گرم، شهودی بر این ادعاست. پس از انقلاب بر عکس انتظار، آرام آرام نقش مقصدی جاده چالوس یا همان جاده ۵۹ کم رنگ و کم رنگ تر شد: تخریب آب اسکی، هتل واریان، پیست خور، مشکلات متعدد رستوران های جاده چالوس و ترس مادام از پلمپ و تخریب به دلایل مختلف و عدم ارائه راهکار پایدار برای مشکلاتی چون دفع فاضلاب، موازی کاری های بین سازمانی و یا طرح های مبنی بر انتقال آب جاده چالوس از تونل های آبی را میتوان نشان از سیاست کلی دولت مردان پس از انقلاب دانست. در صورتی که انتظار می رفت با رشد لجام گسیخته مناطق شهری و کلانشهر شدن تهران و کرج و کمبود سرانه های اوقات فراغت دراستان های مذکور(مقصود استان البرز و تهران است) این گونه تفرج گاه ها مورد توجه ویژه جهت توسعه پایدار گردشگری قرار گیرند. از طرفی دیگر برای همگان واضح و روشن است که آسیب های محیط زیستی اطراف این دو کلانشهر، زمین خواری ها، از بین رفتن زمین های کشاورزی و باغات، از بین رفتن چشم انداز ها، تشکیل فضاهای ناهمگون پیراشهری و غیره، همگی حاصل از نگاه های دوره ای و بخشی ،عدم نگاه آمایشی درست در مدیریت کلان در کشور است. و شاید هیچ تصوری نیست که عدم تأمین اوقات فراغت چه مشکلاتی را در پی دارد: از هجوم به شهر های شمالی ایران و شهر های ترکیه گرفته تا مشکلات روحی برای شهروندانی که جز ترافیک و فشار زندگی و آلودگی چیزی برای گذران اوقات فراغت ندارند. همچنین به مخاطره افتادن تعداد زیادی روستا و بیش از هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با گردشگری این جاده مهم و سایت بی نظیر گردشگری. اما با وجود این نگاه، دیزین به عنوان یکی از پروژه های مقصد شدن جاده چالوس همچنان ماند، بقاء سخت دیزین حاصل تلاش بومیان روستای ولایت رود که میراث دار پیشه پدرانشان بودند و برف و اسکی را تنها نقطه اتکا نگه داشت خاک و آب خود می دانستند بود و شاید تقاضای ریشه دار مردم به ورزش اسکی. این سایت زیبای ورزشی- گردشگری نه تنها سالها توسعه و سرمایه گزاری درستی در آن انجام نشده، بلکه از آن امکان باقی مانده نیز درست حفاظت و مدیریت نشده است و امروز هتل اصلی مجموعه (که توسط بخش دولتی مدیریت میشود) ، با کمترین تغییر نسبت به قریب به نیم قرن گذشته، به دلیل عدم ارائه خدمت درست مورد شکوائیه مراجعین است. نکته مورد تأسف این است که با وجود برف بسیار عالی بارش های اخیر از ابتدای فصل پیست با ظرفیتی محدود باز شد، یعنی تعدادی از بالابرها مهم ( برای مثال تلکابین قله ) از ابتدای فصل به علت عدم استاندارد سازی از سرویس دهی خارج شده بودند.و در چند روز اخیر با کمال ناباوری و اتفاقی منحصربفرد در تاریخ این پیست به علت عدم تأمین امنیت در تأسیسات بالابری در بهترین زمان بهره بردای با حکم دادستانی محترم پلمپ شد. اما سوال اینجاست، امروز که ما به عنوان مدعی توسعه گردشگری و ورزش و متولی تأمین اوقات فراغت، نمایشگاه گردشگری برگزار میکنیم و در تهران و شهرستان ها هیاهویی به راه می اندازیم و میلیارد ها صرف تبلیغ جاذبه های استان ها میکنیم (بیلبورد هایی که در شهرهای مختلف جهت تبلیغ گردشگری استان ها نصب شد)، اما امکان مهمی را در نزدیکی پر جمعیت ترین بخش کشور لگد مال میکنیم؟ و تقصیر را از این سازمان بر گردن آن سازمان و از آن اداره به گردن اداره ای دیگر می اندازیم؟ آیا این تبلیغ و این عمل در تناقض باهم نیستند؟! به نظر می رسد ما هیچ کاری مثبتی که برای این سایت انجام نمیدهیم که هیچ، تمامی اعمال ما در جهت تخریب آن است تا این امکان طلایی را که ما میراث دارش هستیم آنقدر به خاک بکشانیم تا نابودش کنیم، آنچه بر سر آب اسکی آمد. ✍️ علیرضا فرازنده - فعال هتلداری و گردشگری
ایجاد شده: 8/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 8/اسفند/1401 مقالات و یادداشت ها
به گزارش تور نیوز " فریدجواهرزاده" رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران گفت : بحث حملونقل جزء لاینفک گردشگری است. بدون حملونقل و جابجایی، سفر میسر نیست مگر سفر مجازی. در هر صورت حملونقل نقش اساسی در گردشگری و توسعه آن ایفا میکند. او ادامه داد : در سطح گردشگری بینالمللی طبق عددی که توسط سازمان جهانی گردشگری همه ساله اعلام میشود بالغ بر ۵۰ درصد گردشگران بینالمللی از طریق خطوط هوایی جابجا میشوند. وی افزود : با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت جادهها و حملونقل زمینی چندان مساعد نیست پرواز یکی از آسانترین و در دسترسترین سفرها برای گردشگران است. " جواهر زاده " گفت : اگر به هر دلیلی مثل وضعیت آبوهوا، مشکلات امنیتی و ... پروازی کنسل شد ایرلاین موظف است که حقوق مسافر و گردشگر را تامین کند. حتی اگر ایرلاینی نمیتواند پرواز جایگزین فراهم کند با امکانات دیگری همچون تامین محل اقامت، میتواند از گردشگری که به او اعتماد کرده و از او بلیت خریداری کرده است، حمایت کند؛ این حرکت به معنی تکریم مسافر و گردشگر است. رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران تاکید کرد : به دلیل شیوه رفتاری ایرلاینهای داخلی هیچ امیدی به بهبود شرایط در پروازها و همچنین توسعه گردشگری داخلی که بخش عمده آن موضوع حملونقل است، نمیتوان داشت.
ایجاد شده: 2/اسفند/1401 آخرین ویرایش: 2/اسفند/1401 اخبار داخلی