به گزارش هتل نیوز، " عمران مرادی " پژوهشگر علوم فضایی در خصوص توریسم فضایی گفت ؛ ایستگاه فضایی بینالمللی آغازی برای ساخت هتلهای فضایی است. امروزه بسیاری از سازمانهای فضایی در حال تحقیق پیرامون ایده قدیمی ساخت هتلهای فضایی هستند. بیشتر سازههای فضایی بدون سرنشین است و هنگامی که بحث زندگی در فضا مطرح میشود، شرایط بسیار پیچیده خواهد شد. این پژوهشگر علوم فضایی تاکید کرد ؛ اگر بخواهیم در ایستگاه فضایی بینالمللی زندگی کنیم باید به صورت مستمر اکسیژن و آب در دسترس داشتهباشیم و سازه نیز در مقابل پرتوهای خورشیدی ایمن شود. یکی از مسائل مهم برای زندگی وجود آب در ایستگاه فضایی است که در حال حاضر این مسئله با یک ساختار بسیار پیچیده برای سرنشینان دائمی آن فراهم شده است. " مرادی " گفت ؛ ایمنی در برابر شهابسنگها و وجود سامانه اطفای حریق و امنیتی از جمله مسائل دیگری است که برای زندگی در ایستگاه فضایی لازم است.
ایجاد شده: 3/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 3/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " جعفر بذری " بازرس جامعه هتلداران ایران و رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان اردبیل گفت ؛ استان اردبیل ۲۲۰ واحد اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و میهمانپذیر دارد که با ۲۰ هزار تخت آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران هستند اما در طول ۲ سال کرونا، ذرهای حمایت از مسئولان کشوری و استانی در تقویت صنعت گردشگری ندیدیم. " بذری " ضمن اشاره به اینکه در یک ماه آینده فعالان صنعت گردشگری منتظر ورود مسافر در ایام عید نوروز هستند گفت ؛ صدا و سیمای مرکز اردبیل با تصاویر آرشیوی به جای تبلیغ و جذب گردشگر سعی می کند تا با نشان دادن اوضاع جوی نامناسب تبلیغ منفی را علیه صنعت گردشگری انجام دهد. بازرس جامعه هتلداران ایران تاکید کرد ؛ اتاق بازرگانی از فعالان صنعت گردشگری در جلسات شورای گفتو گوی دولت و بخش خصوصی دعوتی نمی کند. رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان اردبیل با تاکید بر اینکه ما توان رقابت با صنعت را نداریم و نباید قوانین مشابه حوزه صنعت برای گردشگری لحاظ شود افزود؛ بهتر است ضعف زیرساختی در گردشگری الکترونیکی نیز به نحوه مطلوب رفع شود.
ایجاد شده: 3/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 3/اسفند/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، " یحیى علی السقاف " معاون وزیر دارایی یمن در خصوص نتایج عملیات طوفان یمن۳ بر اقتصاد امارات گفت ؛ گستره آثار و نتایج این عملیات حتی به بخش هتلداری و صنعت گردشگری نیز خواهد رسید؛ دو بخشی که شهرت جهانی دارند. دولت امارات همچنین دهها میلیارد دلار از توقف فعالیت نمایشگاه اکسپو ضرر خواهد کرد؛ نمایشگاهی که مقر ان در دبی قرار گرفته و انتظار میرود که بیش از بیست و پنج میلیون بازدیدکننده برای این کشور جذب کند. این بازدیدها ممکن است به خاطر احساس مردم به بیثباتی و ناامنی در امارات لغو شوند؛ احساس تهدیدی که در نتیجه عملیات طوفان یمن۳ شکل گرفت و کاخ مستکبران را به لرزه درآورد. " رشید الحداد " روزنامهنگار و کارشناس مسائل اقتصادی نیز می گوید ؛ امروزه دولت امارات برای نجات اقتصادش از جهان گدایی میکند؛ اقتصاد شکنندهای که بر منابع بیثبات و حساس نظیر نفت، گردشگری، خدمات، تبادل تجاری، حمل و نقل دریایی و هوایی، سرمایهگذاریهای خارجی شکل گرفته است. دولت امارات که شکوه پوشالی خود را بر درد و رنج دیگران بنا کرده، تمام چالشهای منطقه را در دو دهه گذشته برای ساخت یک شهرت گردشگری و سرمایهگذاری به کار گرفته و تبدیل به قطب گردشگری و نمایشگاههای بینالمللی شده، اکنون امنیتش را که مهمترین دلیل جذب سرمایهاش تاکنون بوده از دست داده است. این عملیات یک پیام قوی برای تمام پایتختهای سرمایهداری عربی و جهانی بود؛ جایی که نیروهای مسلح یمنی بر تمام کشورهای دنیا تاکید کردند که امارات یک میدان باز برای جنگ است و نه یک محیط امن برای سرمایهگذاری و گردشگری. ابوظبی به پایتختی برای دفع سرمایه تبدیل شده و جای مناسبی برای فعالیتهای مطلوب نخواهد بود.
ایجاد شده: 25/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 25/بهمن/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، " سوفی ویلمس " معاون نخستوزیر و وزیر امور خارجه بلژیک درباره گذرنامههای فعلی این کشور گفت: «گذرنامه بلژیک یکی از بهترین پاسپورتهای جهان و برای ما مایه مباهات است، اما در عین حال مایه وسوسه جعلکنندگان است. به همین دلیل است که ما دائما در تلاش هستیم تا امنیت آن را بهبود ببخشیم.» در سیاهه کشورهایی که معتبرترین گذرنامههای جهان را دارند، بلژیک به همراه چند کشور دیگر در رده ششم است. وزیر خارجه بلژیک همچنین گفته است: «معرفی گذرنامه جدید همچنین فرصتی برای ماست تا هنر نهم یعنی کمیک استریپ را که عنصر مرکزی فرهنگ و نماینده تأثیر ما در خارج از کشور است، برجسته کنیم.» داستانهای تنتن نوشته ژُرژ رمی، معروف به «هرژه» که در اواسط سده بیستم میلادی خلق شد و خیلی زود نسخههای کمیک و پویانمایی آن تولید گردید، اگر نه مهمترین، یکی از مهمترین نمادهای ملی بلژیک است. ماجراهای تنتن و سگش میلو پرفروشترین کتاب داستان مصور یا کمیک استریپ در اروپاست و تا کنون بیش از ۲۳۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. این مجموعه تاکنون به ۱۰۰ زبان مختلف ترجمه شده و نخستین برگردان آن به فارسی نیز در سال ۱۳۵۰ منتشر شد.
ایجاد شده: 11/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 11/بهمن/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " مسیح الله صفا " رئیس جامعه هتلداران کیش گفت: در کیش 50 هتل وجود دار که از مهر ماه سال 1400 به بعد هیچ موقع درصد اشغال هتل های جزیره کیش از 80 درصد پایین نیامده است و الان در بعضی از هتل ها درصد اشغالشان بر اساس قیمت و نوع خدمات، بین 95 تا 98 درصد است، چون از آنها خواهش کردیم چند اتاق خود را برای روز مبادا خالی نگه دارند. وی با بیان اینکه مهم ترین فاکتور برای اینکه مسافر احساس امنیت کند ، واکسیسناسیون کامل است، گفت: در جزیره کیش هیچ پرسنلی را نداریم که دو دوز واکسن خود را تزریق نکرده باشد و الان مرکز بهداشت سلامت همه تلاش خود را می کند تا پایان بهمن همه کادر هتل ها سه دوز واکسن خود را دریافت کنند. همچنین مرتب بر هتل ها نظارت می شود که پروتکل های بهداشتی صورت گیرد، از همه هتلدارانمان بابت اینکه نکات بهداشتی و پروتکل ها را رعایت می کنند تشکر می کنم. رئیس جامعه هتلداران بیان کرد: 99 درصد مسافران هتل های کیش داخلی هستند و مسافر خارجی خیلی کم داریم ، مگر اینکه فردی کار بیزنسی داشته باشد یا اینکه به صورت استثنا یک جهانگردی قصد گردش در ایران داشته باشد. قبلا هتل ترنج از لبنان و عمان مسافر می پذیرفت که الان به خاطر نبودن پرواز محدود شده است، ولی اگر پرواز ها دایر باشد برای دو تا از هتل های ما مسافر خارجی هم می آید. وی با اشاره به اینکه مسابقات جام جهانی 2022 در اواخر آبان ماه 1401 در قطر برگزار خواهد شد، گفت: قطر برای میزبانی تماشاچیان جام جهانی 2022 با کمبود هتل و اقامتگاه مواجه است. قطر برای مسافران و تماشاچیان بازی های جام جهانی از امارات و عربستان هم اتاق گرفته است. ما نیز پیشنهاد همکاری به قطر دادیم، یکی از اعضای سفارتخانه قطر به کیش آمده و از هتل ها بازدید کرده است، سفیر ما نیز در قطر آمده و امکانات را دیده است و از این پیشنهاد هم استقبال شده است. وی با بیان اینکه سال آینده در جام جهانی ، اتاق شبی 15 میلیون تومان در دوحه است، گفت: ما 3 هزار اتاق در هتل های 5 ستاره از شبی 1 میلیون تا 5 میلیون تومان در نظر گرفته ایم تا مردم ایران به کیش بیایند و بدون نیاز به ویزا 3 ساعته به آنجا رفته و باز گردند. بنده تعهد دادم 3 هزار اتاق در ایام مسابقات جام جهانی 2022 در اختیار تماشاچیان قرار داده شود، یعنی مسافر بازی را در قطر تماشا کرده و شب به کیش بازگردد. ما می خواهیم کاری کنیم با گذاشتن چند پرواز و کروز تماشاچیان صبح بازی را در قطر تماشا کنند و شب به کیش برای استفاده از هتل بازگردند. رایزنی ها در حال انجام است اما به دلیل مشکل عدم ثبات مدیریتی جزیره کیش هنوز در دست بررسی نهایی است، امیدواریم از این فرصت بتوانیم استفاده کنیم. وی ادامه داد: آنهایی هم که از کشور های خارجی می خواهند به کشور ما بیایند نیز چون اعتقادات ما اجازه نمی دهد و آنها هم شئونات اسلامی را رعایت نمی کنند، برای ایران امکان پذیر نیست که آنها بیایند. از طرفی مسافران خارجی از کشور های دیگر برای ورود به کیش نیاز به ویزا دارند، چون هیچ کدام از ایرلاین های خارجی مستقیما به کیش پرواز ندارند. وی در پاسخ به اینکه در قطر قانون قرنطینه 24 ساعته برای ورود مسافران برقرار است و آیا ممکن نیست این قرنطینه مشکلاتی را ایجاد کند،گفت: در قطر این میزان اقامتگاه برای قرنطینه وجود ندارد. البته سازمان WHO این موضوع را بررسی می کند ، قطع به یقین این فیلتر برداشته خواهد شد.
ایجاد شده: 29/دی/1400 آخرین ویرایش: 29/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " مرجان شاهولایتی " مدیر عامل جامعه هتلداران خراسان رضوی در خصوص واکسیناسیون کارکنان هتلهای مشهد اظهار کرد: پیش از اینکه موضوع واکسیناسیون به صورت سراسری در هتلها آغاز شود، جامعه هتلداران خراسان رضوی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و مرکز بهداشت استان با تجهیز هتل هما ۲ اولین گروهی بودیم که خارج از روال واکیسناسیون پرسنل هتلها را آغاز کردیم. وی افزود: پس از آن تزریق دوز دوم در هتلها آغاز شد. در حال حاضر نیز فرخوان دادهایم کسانی که زمان دوز سوم آنان فرا رسیده، حتما برای تزریق آن اقدام کنند. قطعا تمام هتلها پرسنل خود را برای تزریق دوز سوم ملزم خواهند کرد. مدیر عامل جامعه هتلداران خراسان رضوی یادآور شد: مهمترین آیتم کنترل بازرسان ما در بازدید و کنترل پروتکلها، واکسیناسیون کارکنان هتلهاست. بنابراین موضوع واکسیناسیون در واحدهای هتلی بسیار اهمیت دارد و حتما کنترل میشود که تمام پرسنل واکسن خود را تزریق کرده باشند. شاهولایتی با اشاره با آغاز شیوع امیکرون و احتمال اعمال مجدد محدودیتها خاطرنشان کرد: اگر بیشترین تمرکز خود را روی تزریق دوز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکلها قرار دهیم، میتوانیم بیماری را کنترل کنیم اما اگر محدودیتها مجددا اعمال شود، زندگی مردم به لحاظ اقتصادی فلج خواهد شد. وضعیت اقتصادی زندگی مردم در حدی نیست که توان تحمل تعطیلی مجدد را داشته باشند. آنقدر وضعیت اقتصادی برای مردم شکننده شده که در حال حاضر تمام مردم به سختی کسب و کار خود را اداره میکنند. وی اضافه کرد: در ۲ سال اخیر با شیوع کرونا در دنیا صنعت هتلداری بیشترین آسیبها را متحمل شد و بیشترین محدویتها نیز روی واحدهای گردشگری اعمال شده است. اولین چیزی که همیشه محدود شده، سفر بوده است و هتلها نیز همیشه در این زمینه همراهی کردهاند. البته با توجه به اینکه امیکرون خطرپذیری پایینتری دارد، در صورت رعایت حداکثری پروتکلهای بهداشتی جریان زندگی مردم قطع نخواهد شد که به لحاظ اقتصادی بهترین تصمیم ممکن است. مدیر عامل جامعه هتلداران خراسان رضوی در خصوص میزان بازگشایی هتلها تصریح کرد: مطابق آخرین آمار به دست آمده از مجموع ۲۴۰ هتل در مشهد هنوز ۵۸ هتل تعطیل است. یعنی ۲۴ درصد هتلهای مشهد از اسفند ۹۸ هنوز بازگشایی نشده و بعید میدانم این تعداد هتل تا نوروز بازگشایی شود. شاه ولایتی بیان کرد: تجربه ۲ سال گذشته نشان داده که هیچ چیز قابل پیشبینی نیست. تزریق دوز سوم پرسنل هتلها در دستور کار قرار گرفته و بالاترین آمار تزریق واکسن نیز در اختیار هتلها قرار دارد. همچنین به اذعان تمام مراکز نظارتی رعایت پروتکلها در هتلها در بالاترین میزان خود قرار دارد. بنابراین سفر و اقامت در هتلهای مشهد ایمن است و امنترین فضا برای اقامت محسوب میشود. اگر سفر به شکل ایمن انجام شود، مشکلی در انتقال ویروس کرونا ایجاد نخواهد شد.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علی حسین زاده " دبیر انجمن گردشگری الکترونیک کشور درباره گردشگری الکترونیک گفت: گردشگری الکترونیک شامل تور و هتل و بلیت، معرفی خدمات گردشگری و مکان های دیدنی و همچنین آموزش خدمات گردشگری الکترونیک به مسافران و ارائهدهندگان خدمات است علاوه براین خلاقیت و نوآوری و استارت آپ ها در این صنعت نقش مهمی دارند. وی با اشاره به اینکه کدام یک از بخش ها به ارائه خدمات آنلاین میپردازند افزود: همه هتل های 4و5 ستاره در ایران آنلاین شدند و مسافران میتوانند هر لحظه که مایل باشند اتاق های آن را رزرو کنند همچنین بالغ بر 50 تا 60 سایت به صورت آنلاین اتاق های هتل را در اختیار مسافران قرار میدهند. حسین زاده درباره امکان استفاده از این سایت ها برای گردشگران خارجی اظهار کرد: این امکان برای گردشگران خارجی میسر نیست چراکه به علت تحریم ها مشکل پرداخت وجود دارد. دبیر انجمن گردشگری الکترونیک کشور به برنامه این انجمن در نمایشگاه بین المللی تهران اشاره و تشریح کرد: یک تیم برنامهای را ارائه کرده است که در هرزمان و با هر واحد پولی میتوان از آن پلتفرم خرید کرد که رونمایی آن در نمایشگاه بین المللی تهران که در بهمن ماه برگزار می شود، انجام خواهد شد. وی ادامه داد: یکی از سالن های نمایشگاه بین المللی را برای حضور استارت اپ ها در نظر گرفتیم و جامعه گردشگری الکترونیکی از این افراد حمایت میکند و آنان را به سرمایه گذاران وصل خواهد کرد. حسین زاده درباره میزان خرید آنلاین بلیت ها و رزرو هتل ها در کشور تصریح کرد: امکان خرید بلیت ها اعم از داخلی، خارجی و چارتری صد در صد آنلاین شده است همچنین بالغ بر 80 درصد رزرو هتل ها در ایران آنلاین انجام می شود این بدین معناست که کمتر مراجعه حضوری به آژانس ها و بکارگیری شیوه سنتی را داریم. دبیر انجمن گردشگری الکترونیک کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه این امر آژانسها را دچار ضرر مالی نمی کند گفت: آژانس ها باید خود را آپدیت کنند و آگاه باشند که بحث آژانس سنتی از دور خارج شده است و آنان باید سرویس دهی خود را آنلاین کنند چراکه اکثر خدمات به غیر از ویزا به دلیل اینکه به اصل مدارک نیازمند است آنلاین شده است. وی با تاکید بر اینکه چالش اصلی ما در کشور آموزش است عنوان کرد: ما باید به مدیران کلیه مراکز خدماتی گردشگری کشور آموزش دهیم و بگوییم دنیا دنیای گردگشری الکترونیکی است و باید کار با شبکه های اجتماعی، تولید محتوا و بازاریابی ، راه اندازی باشگاه مشتریان را یاد بگیرند اما متاسفانه در کشور نتوانستیم به پرسنل و مراکز آموزش لازم را ارائه دهیم و بگوییم دوران سنتی گذشته است. دبیر انجمن گردشگری الکترونیک کشور با تاکید بر اینکه هزینه شرکت در نمایشگاه های بین المللی بالاست افزود: شرکت در این نمایشگاه ها مطلوب است اما باتوجه به بالا بودن هزینه آن میتوان در شبکه های اجتماعی تمرکز کرد و از این طریق ایران را با تولید محتوا و اینفلوئنسر ها به زبان های مختلف به جهان معرفی کنیم. وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت آوردن گردشگر به ایران نیست گفت: وظیفه دولت معرفی ایران است علاوه بر این کار دولت ایجاد تسهیلات برای جذب گردشگر است و بخش خصوصی اجراکننده آن است. یکی دیگر از وظایف دولت از بین بردن ایران هراسی و اعلام امنیت ایران به گردشگران خارجی است. حسین زاده درباره میزان عملیاتی شدن گردشگری الکترونیک در کشور اعلام کرد: خوشبختانه برخلاف سال های اولیه در 2، 3سال اخیر رشد خوبی را در گردشگری الکترونیک شاهد بودیم. تقریبا بالای 70تا 80 درصد خدمات گردشگری در کشور آنلاین شده است و مابقی به علت این است که آژانس ها خود را آپدیت نکردند همچنین برخی از هتل ها در مناطقی هستند که زیرساخت لازم را ندارند و به این علت امکان الکترونیکی شدن آن ها وجود ندارد. وی یکی دیگر از چالش های اصلی در این زمینه را فقدان بازاریابی برشمرد و گفت: باید در زمینه بازاریابی فعالیت بیشتری داشته باشیم. قرار است مرکز رشد و نوآوری برای استارت اپ هایی که در این زمینه فعالیت می کنند در نظر گرفته شود. حسین زاده درباره توجه به برگزاری تورهای مجازی عنوان کرد:در دنیا تور های مجازی برگزار می شود از این میان میتوان به تور بازدید از برج ایفل اشاره کرد. مثلا برای تخت جمشید نیز چنین امکانی مهیاست و باید این دست از تور های مجازی برای افرادی که به علل مختلف نمیتوانند از نزدیک بازدید کنند با استفاده از تور مجازی این امکان فراهم شود. وی درباره زیرساخت های لازم برای ایجاد نوع تور ها بیان کرد: دولت باید انگیزه تولید این تور ها را برای جوانان ایجاد کند و اجازه عکاسی و تولید محتوا را به بخش خصوصی دهد. اینگونه افراد باخرید تور های مجازی میتوانند به نقطه مورد نظرشان سفر کنند اما این موضوع نیازمند فرهنگسازی بیشتری است. حسین زاده با اشاره به مشکلات برگزاری تورهای غیرمجاز بیان کرد: این تورها مشکلاتی را ایجاد کرده است. حدود 300 سایت وجود دارد که مجوزی در این خصوص ندارند و اگر مشکلی برای آن پیش بیاید کسی پاسخگو نیست. وی درپایان تصریح کرد: ما از متولین این امر خواستاریم که قانونی این تور ها را برگزار کنند همچنین از مسافران خواستاریم که از مراکزی خدمات دریافت کنند که مجاز باشند.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " حرمتالله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در یک گفتوگوی رادیویی ضمن بیان برخی از عوامل ایجادکننده ضرر و زیان برای مراکز گردشگری در طول دوسال گذشته و شیوع ویروس کرونا نسبت به برخی از اقدامات ناسنجیده دولت گذشته انتقاد و پیشنهادهایی نیز به دولت جدید ارائه کرد. وی با بیان این مطلب که کرونا سبب ایجاد خسارات جبرانناپذیری به صنعت گردشگری در تمام دنیا شد، گفت: در ایران با عدم حمایتهای مالی دولت و همچنین تصمیمگیریهای غیرکارشناسی این موضوع نمود بیشتری داشت و موجب ایجاد ضرر و زیانهای مضاعفی به این صنعت نسبت به سایر کشورهای دنیا شد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با تأکید بر لزوم احیای دوباره گردشگری و انجام سفر در کشور بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصاد کنونی کشور لازم است مقوله گردشگری را با نگاهی فراتر از بعد فرهنگی آن مورد توجه قرار داد تا بتوانیم در سایه انجام اقدامات مقتضی و اتخاذ تدابیر لازم از منافع اقتصادی این صنعت نیز افزون بر بعد فرهنگی بهرهمند شویم. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی گردشگری، بسیاری از کشورها ضمن اولویت دادن به توسعه و رونق گردشگری خود به گونهای عمل کردهاند که سفرای آنها به صورت مستمر و مداوم در ایران در حال رایزنی به جهت ورود گردشگران ایرانی به کشورشان هستند، و این در حالی است که توجه به این موضوع اساساً در بین سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها مورد غفلت واقع شده است. رفیعی با اشاره به حوادث سال 98 همانند سیل، زلزله، مسائل گرانی بنزین و ... تصریح کرد: علیرغم وجود حوادث طبیعی و انسانی متعدد در سال 1398 بیشترین آمار گردشگری خارجی و حتی داخلی در این سال انجام شد و این موضوع بیانگر این است که هرچند عوامل بیرونی میتواند در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری آزاردهنده باشد اما هیچگاه موجب ایجاد مانع و بازدارندگی در طی این مسیر نمیشود. وی با بیان اهمیت و جایگاه والای صنعت گردشگری در اقتصاد کلان کشور اظهار کرد: در سال 98 و به دنبال افزایش ورود گردشگران خارجی و همچنین رونق سفرهای داخلی، سودی معادل با 11 میلیارد دلار از این صنعت عاید کشور شد، این در حالی است که بالاترین میزان درآمد کشور از فروش و صادرات نفت 8 میلیارد دلار بوده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: بخش خصوصی میتواند به شرط تعامل سازنده و حمایتهای لازم از سوی دولت، تا پایان دوره نخست دولت سیزدهم تعداد ورود گردشگران خارجی به ایران را به 20 میلیون نفر برساند که این امر کمک شایان توجهی به اقتصاد بحرانزده ایران خواهد کرد. این فعال بخش خصوصی ضمن گلایه از تصمیمات غیرکارشناسی و بعضاً هیجانی ستاد ملی مبارزه با کرونا که بر طبق آن قرار بود با لغو ویزا گردشگری خارجی ورود هرگونه مسافر خارجی به مدت 15 روز از کلیه مبادی زمینی و دریایی به جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا موسوم به "اومیکرون" به کشور ممنوع شود توضیح داد: این دست از اقدامات توسط دولت میتواند موجب خدشهدار شدن وجههی ایران در اذهان عمومی بینالمللی شود، چراکه گردشگر با صرف هزینه اقدام به خرید تور و ویزا کرده و بعداً شاهد عدم امکان عزیمت به ایران است. رفیعی همچنین آمار ورود گردشگران خارجی از ابتدای بازگشایی مرزها و لغو ممنوعیت صدور ویزا گردشگری در آبان ماه امسال، به اندازه ورود گردشگران در 8 ماه اخیرعنوان کرد. وی با اشاره به این موضوع که70 درصد از گردشگران ورودی ترکیه از مبدا ایران است، اذعان کرد: این امر حاکی از این حقیقت تلخ است که متولیان امر گردشگری نتوانستهاند بستری مناسب به جهت انجام سفرهای داخلی برای هموطنان کشورمان فراهم کنند و از این ظرفیت بزرگ استفاده لازم را ببرند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با گلایه از استانداران کشور در خصوص عدم اهتمام لازم آنها به جهت رونق و توسعه گردشگری در استانهای تحت نظارت خود افزود: در حالی شاهد این بیتوجهی و عدم اهتمام کافی هستیم که استانداران میتوانند ضمن انجام اقدامات مقتضی از طریق رونق سفر و گردشگری در استان خود با سود حاصل از این محل، استان خود را از احتیاج صرف به بودجه و منابع دولتی بی نیاز کرده و موجبات رفاه هرچه بیشتر مردم آن استان را فراهم آورند. این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد شدید از دولت قبل مبنی بر اختصاص تسهیلات نامطلوب و امهال نامناسب قبوض خدماتی و وامهای اعطایی به مراکز گردشگری گفت: در حقیقت اعطای تسهیلات توسط دولت قبل موجب مقروض شدن هرچه بیشتر بنگاههای گردشگری شد؛ چراکه وامی با سود 14 درصد و متعاقباً امهال سه ماه آن، در صورت عدم امکان پرداخت توسط وام گیرنده در حقیقت سود تسهیلات دریافتی توسط وی بالغ بر 20 درصد میشود که مجموعه همین عوامل در طول دو سال گذشته علاوه بر شیوع بیماری کرونا موجب خسارات مضاعف به این صنعت شد. بنا به گفته رفیعی، متأسفانه دولت گذشته نهتنها هیچ اقدام سازندهای در جهت توسعه و رشد گردشگری انجام نداد، بلکه بعضاً با اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی خود در ستاد ملی کرونا موجب عقبماندگی هرچه بیشتر این صنعت شد. وی علت اصلی این موضوع را ناشی از این امر دانست که در دولت قبل وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی و رکن اصلی صنعت گردشگری حتی اجازه ورد و دخالت درجریان تصمیمگیریهای ستاد ملی مبارزه با کرونا را نداشت. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد شدید از این موضوع که در ستاد خدمات سفر کشور، 20 نهاد مختلف عضو هستند اما بخش خصوصی که متولی اصلی سفر و گردشگری است در این ستاد عضو نبوده و جایگاهی ندارد، بیان کرد: این موضوع باعث ابتر ماندن تصمیمات و برنامههای این ستاد خواهد شد. این فعال بخش خصوصی همچنین در پایان از افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیما در طول چند ماه اخیر گلایه کرد و خاطر نشان کرد: متأسفانه افزایش بلیت هواپیما در حالی اتفاق میافتد که سازمان هواپیمایی علیرغم دریافت سوخت یارانهای و بدون الزام به ارائه کترینگ و همچنین هزینههای فرودگاهی که در واقع باعث کاهش هزینههای جاری شرکتهای ایرلاین شده است همچنان به صورت مستمر اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما میکند و این موضوع پذیرفتنی نیست.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " هادی سجادیراد " مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره حضور ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا بیان کرد: «با توجه به محدود شدن سالنهای نمایشگاه فیتور غرفه ۱۲۰ متر مربعی ایران، امسال برخلاف سالهای گذشته از سالن دو که محل استقرار شرکتکنندههای خاورمیانه بود به سالن چهار منتقل شده است و در سالن کشورهای اروپایی قرار دارد.» سجادیراد به برگزاری جلسات متعدد با انجمنهای صنفی گردشگری در راستای حضور هرچه بهتر در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «مدیرعامل کانون با طرح دغدغهها از سوی رؤسای صنوف و برای همراهی با آنها همچنین با رویکردی حمایتی ۱۰درصد هزینههای مربوط به غرفه و زمین را از محل درآمدهای عمومی متقبل شد.» مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، افزود: «این تخفیف ۱۰درصدی که با استقبال از سوی جوامع مواجه شد، موجب دلگرمی بیشتر آنها برای حضور در نمایشگاه شد.» او به واگذاری غرفهها در کمترین زمان ممکن اشاره کرد و گفت: «با همراهی خوبی که شکل گرفت، ظرف کمتر از یک هفته ظرفیت ۱۴ غرفه تکمیل و اقدامات بعدی از جمله اخذ دعوتنامه و تعیین وقت سفارت با سرعت آغاز شد.» سجادیراد درباره طرح غرفه ایران در این دوره فیتور توضیح داد: «با توجه به مدت باقیمانده به برگزاری نمایشگاه همچنین تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی در نهایت یکی از طرحهای پیشنهادی که معرف معماری ایرانیاسلامی باشد و قابلیت اجرا در این بازه زمانی محدود را داشته باشد، انتخاب و وارد فاز اجرایی شد.» مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تشریح طراحی غرفه ایران، گفت: «بخش عمومی سازه از ستونها و سرستونهایی تشکیل شده که معرف معماری اصیل ایرانی است. تعدادی از سرستونها با الگوبرداری از دوره هخامنشی و تعدادی برگرفته از المانهایی مربوط به دوره صفویه طراحی شده است.» او به اهمیت نورپردازی در طراحی انجام شده بهمنظور جلوه هر چه بیشتر غرفه ایران اشاره کرد و افزود: «غرفه متشکل از ۱۴ غرفه، چایخانه و بخش ویآیپی است که در مرکز آن بخشی بهعنوان پرشین روم قرار دارد. در بالای این بخش که مزین به یکی از فرشهای فاخر ایرانی میشود، سازه گنبدی شکلی مزین به لوسری شکیل طراحی شده است.» او با اشاره به عرضه صنایعدستی فاخر ایرانی در این رویداد بیان کرد: «تعاملات خوبی با چندین کارگاه و مجموعه صنایعدستی همچنین بنیاد تعاون زندانیان در راستای توانمندسازی افراد تحت آموزش و حمایت از هنر زندانیان داشتهایم.» سجادیراد با اشاره به همکاری با سفارت ایران در اسپانیا برای برگزاری دو برنامه شب ایرانی و ایرانشناسی، گفت: «با توجه به ابلاغیه فیتور تمامی شرکتکنندهها از اجرای برنامههایی که باعث تجمع شود، منع شدهاند. بر همین اساس اجرای گروه موسیقی، نمایشهای آیینی و فعالیتهای این چنینی در این رویداد امکانپذیر نیست.» مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی افزود: «با وجود برنامهریزی و آمادگی برای اجرای چنین مراسمی آنها را از برنامه خارج کردیم.» نمایشگاه فیتور اسپانیا ۱۹ تا ۲۳ ژانویه برابر با ۲۹ دی تا ۳ بهمنماه در محل نمایشگاههای بینالمللی IFEMA در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار میشود.
ایجاد شده: 11/دی/1400 آخرین ویرایش: 11/دی/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، با حکم " علی دارابی " قائممقام وزیر و معاون میراثفرهنگی کشور، " سیداحمد محیططباطبایی " فارغالتحصیل کارشناسی باستانشناسی و ارشد تاریخ و معاون اسبق سازمان میراثفرهنگی وقت، " حسن کریمیان " استادتمام باستانشناسی و مدیر گروه باستانشناسی دانشگاه تهران، " حسن خجسته " استادتمام دانشگاه، عضو هیئت امنای بنیاد فارابی و نایبرئيس سابق اتحاديه راديو و تلويزيونهای آسيا و اقيانوسيه، " حجتالله ایوبی " دانشیار دانشگاه، دبیرکل کمیته ملی یونسکو و معاون اسبق سینمایی وزارت ارشاد، " پیام تیرانداز " فارغالتحصیل دکترای مدیریت رسانه، مدرس دانشگاه و مدیرعامل خبرگزاری فارس، " موسی نجفی " استاد تمام دانشگاه و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی و " مجید زینالعابدین " فارغالتحصیل علوم سیاسی و مدیر شبکه یک سیما بهعنوان اعضای شورای راهبردی موزه ملی ایران منصوب شدند. اعتلای عملکرد موزه بر پایه خردجمعی، تقویت همکاری و مشارکت و بهرهبرداری از ظرفیتهای فکری و علمی صاحبنظران، ارتقا و توسعه نقش موزه در جامعه و دسترسی اجتماعی به آن و نیز ترویج و اشاعه ظرفیتهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بخشی از ماموریت اعضای شورای راهبردی موزه ملی ایران است.
ایجاد شده: 1/دی/1400 آخرین ویرایش: 1/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " آیتالله لطفالله دژکام " نماینده ولیفقیه در فارس شنبه ۲۷ آذر در مراسم اختتامیه دهه گردشگری مذهبی در شیراز با طرح سئوالی مبنی بر اینکه آیا مقدمات سیر و گردشگری را فراهم کردهایم؟ یکی از این ملزومات را ایمنی و امنیت برشمرد و گفت: ایمن بودن یعنی رفع مشکلاتی که ممکن است در مسیر گردشگری وجود داشته باشد. او با تاکید بر اینکه دستاندرکاران امر گردشگری باید موانع ممکن را رفع کنند تا سیر و گردشگری مطلوب باشد، افزود: اگر کسی در این شهر از هر کوی برزنی به سمت حرمهای مطهر میرود از هر جهت باید شرایط فراهم باشد، چرا که مردم علاقمند هستند و میخواهند، اما متاسفانه به دلیل یکسری معضلات نمیشود. نماینده ولیفقیه در فارس از اعضای شورای شهر، شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز بابت برگزاری آیین اختتامیه دهه گردشگری مذهبی قدردانی و اضافه کرد: انصافا نگاه عمیق و گسترده به مقوله گردشگری مذهبی کلید خورده است. به گفته آیتالله دژکام، در بحث گردشگری مذهبی ما میتوانیم این مذهبی بودن را که بعد از گردشگری ذکر میکنیم به عنوان قید مکانی در نظر بگیریم و بگوییم گردشگری مذهبی به دنبال اینست که مکانهای مذهبی را محور گردشگری قرار دهد و این کار خوب و شدنی است اما از یک سو میتوانیم مذهبی بودن را به عنوان رویکرد گردشگری در نظر بگیریم نه تنها قید مکان و اگر این عبارت را به عنوان رویکرد در نظر گرفتیم مسئله متفاوت میشود. او خاطرنشان کرد: در رویکرد گردشگری مذهبی از مکانهایی که به طور خاص مکان مذهبی هم نیستند دیدن میکنیم اما با رویکرد مذهبی و این موضوع دیگری است که باید برای شهر شیراز به دنبال نهادینه شدن این رویکرد در بحث گردشگری باشیم. امام جمعه شیراز با اشاره به قابلیتهای بالای گردشگری این کلانشهر، اظهار کرد: حیف است این همه امکانات و ظرفیت، ضایع شود. آیتالله دژکام دلیل زنده بودن نام آبش خاتون، پس از گذشت ۷۰۰ سال رویکرد مذهبی او دانست و گفت: دلیل زنده بودن نام آبش خاتون، اینست که موقوفه اولیه حرم مطهر شاهچراغ(ع) متعلق به او و جنبه وجه اللهی آن است، والا هزاران ملکه و دختر شاه در طول تاریخ بودهاند اما امروز اسمی از آنها نیست. او با بیان اینکه اگر کسی میخواهد اسم خود را باقی بگذارد باید این رویکرد را دنبال کند، گفت: نام این بانو ۷۰۰ سال باقی مانده به خاطر اینکه قرآن به حرم حضرت احمد بن موسی(ع) وقف کرده و در موزه فارس قرآن ایشان وجود دارد. نماینده ولیفقیه در فارس همچنین تاکید کرد که اگر قرار است رویکرد گردشگری مذهبی در شیراز عملیاتی شود باید در محله فلکه خاتون، قبر آبش خاتون به عنوان رویکرد مذهبی دیده شود. آیتالله دژکام خطاب به متولیان گردشگری گفت: در رویکرد مذهبی شما حتی میتوانید ارگ کریم خان را هم به عنوان ظرفیت گردشگری مذهبی در نظر بگیرید چرا که این مکان تاریخی پیوند مذهبی دارد و صرفا یک مکان تاریخی نیست. او افزود: شیراز علاوه بر اینکه شهر مسلمانان است حرم سوم اهل بیت پیامبر (ع) در ایران است و این نیز علت مضاعف است برای اینکه رویکرد مذهبی را در گردشگری این شهر باید دنبال کنیم و در حین اینکه در مکانهای تاریخی سیر میکنیم نگاه و رویکرد ما مذهبی باشد یا مسئله گردشگری سلامت که اگر با رویکرد مذهبی بخواهد انجام شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ و واقعیت این است که تمدن سازی اسلامی از همین جا آغاز میشود. امام جمعه شیراز با بیان اینکه ما همانند دوره قبلی طالبان که حاکم کشور افغانستان بودند نیستیم که هر مکان تاریخی را خراب کردند بلکه ما میگوییم مکانهای تاریخی با نگاه گردشگری مذهبی دیده شود، گفت: خدای متعال فرموده که سیر کنید و آثار تاریخی قوم های مختلف را نگاه کنید و برای خود عبرت بگیرید و این به معنای گردشگری مذهبی است. آیتالله دژکام ادامه داد: متاسفانه تا چندی پیش به مکانهای مذهبی شهر کم توجهی میشد و توانستیم این مشکل را حل کنیم و بنده امیدوار هستم ضمن همه کارهای لازمی که عزیزان در این خصوص انجام میدهند وارد گام بعدی شویم و قدم بعدی ما این است که رویکرد مذهبی را در بازدید از مکانهای غیر مذهبی به کار ببریم. او خواستار ارائه آموزشهای کاربردی در این زمینه شد و گفت: نتایج مطلوب حاصل از آموزش، موجب کیسود تا گردشگر با حقایق دینی ما در ضمن بازدید از باغ و بوستان و مکانهای تاریخی آشنا شود. نماینده ولیفقیه در فارس خواستار تقویت رویکرد مذهبی در گردشگری مذهبی و تربیت تور لیدرهای مناسب و فضاسازی که در هتلها و امثال آن به نفع گردشگری با رویکرد مذهبی انجام میشود، شد. آیتالله دژکام با بیان اینکه تفکر و تمدن غربی معاصر تشنه همین رویکرد است، گفت: باید در این مورد زمینه سازی کنیم و امید است محدودیتهای کرونایی کمتر شود. امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: به نظر میرسد روال تمدن سازی که رهبر معظم انقلاب فرمودند شروع شده و در نسل جوان ما نوع نگاه بسیار عمیق است.
ایجاد شده: 27/آذر/1400 آخرین ویرایش: 27/آذر/1400 اخبار داخلی
یازدهم دسامبر مصادف با ۲۰ آذر روز جهانی کوهستان است، نماد این روز شامل سه مثلث متساوی الاضلاع بر روی یک خط افقی است. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ قرار دارد که نشان از یخ و برف در قله کوه و لزوم توجه به گرمایش زمین و حفظ برفهای کوهستان دارد، مثلث میانه دایره نارنجی دارد که نشان دهنده منابع طبیعی محیط کوهستان است که به طور مداوم از داخل کوهها استخراج می شوند، مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در پایه دارد که نشان دهنده سرسبزی و محصولاتی است که در دامنه کوه ها رشد می کنند. امسال موضوع گردشگری پایدار کوهستانی توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای روز جهانی کوهستان انتخاب شده است. گردشگری پایدار در کوهها میتواند به ایجاد گزینههای اضافی و جایگزین معیشتی و ترویج فقرزدایی، محرومیت های اجتماعی و همچنین حفاظت از مناظر و تنوع زیستی کمک کند. این راهی برای حفظ میراث طبیعی، فرهنگی و معنوی، ترویج صنایع دستی محلی و محصولات با ارزش و جشن گرفتن بسیاری از شیوه های سنتی مانند جشنواره های محلی است. گردشگری کوهستانی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از گردشگری جهانی را به خود جذب می کند. با این حال، گردشگری یکی از بخشهایی است که بیشتر تحت تأثیر همهگیری کووید-۱۹ قرار گرفته و بر اقتصاد، معیشت، خدمات عمومی و فرصتها در همه قارهها تأثیر میگذارد. در کوهستان ها، محدودیت های بیماری همهگیر آسیب پذیری جوامع کوهستانی را بیشتر کرده است. این بحران را میتوان فرصتی برای بازنگری در گردشگری کوهستان و تأثیر آن بر منابع طبیعی و معیشت، مدیریت بهتر آن و مهار آن به سوی آینده ای انعطاف پذیرتر، سبزتر و فراگیر تلقی کرد.
ایجاد شده: 22/آذر/1400 آخرین ویرایش: 22/آذر/1400 اخبار خارجی